HOTARARE Nr. 581 din 10 septembrie 1998
privind infiintarea Companiei Nationale de Cai Ferate "C.F.R." - S.A.
prin reorganizarea Societatii Nationale a Cailor Ferate Romane
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 349 din 15 septembrie 1998
In temeiul art. 45 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 12/1998
privind transportul pe caile ferate romane si reorganizarea Societatii
Nationale a Cailor Ferate Romane,
Guvernul Romaniei hotaraste:
Art. 1
(1) Se infiinteaza Compania Nationala de Cai Ferate "C.F.R." -
S.A., denumita in continuare C.F.R., societate comerciala pe actiuni, cu sediul
in municipiul Bucuresti, bd. Dinicu Golescu nr. 38, sectorul 1, prin reorganizarea
Societatii Nationale a Cailor Ferate Romane.
(2) C.F.R. este persoana juridica romana, se organizeaza si functioneaza in
conformitate cu legislatia in vigoare si cu statutul prevazut in anexa nr. 1
care face parte integranta din prezenta hotarare.
(3) C.F.R. poate infiinta sucursale, reprezentante, agentii si alte
asemenea subunitati, in tara si in strainatate, in conditiile legii.
(4) Filiale ale C.F.R. pot fi infiintate prin hotarare a Guvernului, la
propunerea adunarii generale extraordinare a actionarilor.
(5) In sensul prezentei hotarari, prin societati comerciale rezultate din
reorganizarea Societatii Nationale a Cailor Ferate Romane se intelege C.F.R.,
Societatea Nationala de Transport Feroviar de Calatori "C.F.R.
Calatori" - S.A., Societatea Nationala de Transport Feroviar de Marfa
"C.F.R. Marfa" - S.A., Societatea de Administrare Active Feroviare
"S.A.A.F." - S.A. si Societatea de Servicii de Management Feroviar
"S.M.F." - S.A.
Art. 2
(1) Capitalul social initial al C.F.R. este de 1.287.991.500.383 lei si se
constituie prin preluarea, corespunzator obiectului sau de activitate, a unei
parti din patrimoniul Societatii Nationale a Cailor Ferate Romane, in baza
balantei de verificare si a situatiei patrimoniului, intocmite la data de 30
iunie 1998.
(2) Capitalul social initial este subscris si integral varsat de statul
roman, in calitate de actionar unic, care isi exercita drepturile si
obligatiile prin Ministerul Transporturilor.
(3) Capitalul social initial este impartit in 51.519.660 actiuni
nominative, fiecare avand valoarea nominala de 25.000 lei.
(4) Predarea-preluarea activului si pasivului intre Societatea Nationala a
Cailor Ferate Romane, pe de o parte, si C.F.R., pe de alta parte, se va face pe
baza de protocol, care se va incheia in termen de 90 de zile de la data
intrarii in vigoare a prezentei hotarari. Daca valoarea capitalului social,
stabilita prin protocolul de predare-preluare, va fi diferita de cea prevazuta
la alin. (1), se va solicita la registrul comertului rectificarea cuvenita, in
termen de 30 de zile de la semnarea protocolului.
(5) Actiunile emise de C.F.R. pot fi cotate la bursa si tranzactionate
liber pe piata de capital.
(6) Pe toata perioada in care statul este actionar majoritar al C.F.R.,
prin ordin al ministrului transporturilor si cu acordul adunarilor generale
extraordinare ale actionarilor societatilor comerciale implicate, se pot
efectua transferuri de active - corporale si necorporale -, fara plata, intre
C.F.R. si celelalte societati comerciale rezultate din reorganizarea Societatii
Nationale a Cailor Ferate Romane, cu modificarea corespunzatoare a capitalului
social al acestora.
(7) C.F.R. se poate privatiza, statul putand pastra pachetul majoritar de
actiuni.
(8) Pe perioada in care statul este actionar majoritar, C.F.R. poate vinde
active din patrimoniul sau persoanelor fizice sau juridice de drept privat, la
initiativa consiliului sau de administratie si cu acordul Ministerului
Transporturilor, cu mandatarea reprezentantilor sai in adunarea generala a
actionarilor. Vanzarea se poate face numai in cazul in care nu este afectata
privatizarea C.F.R. sau privatizarea unui activ in integralitatea sa. Sumele
rezultate din vanzarea activelor pot fi utilizate in conditiile legii.
Art. 3
(1) C.F.R. detine, in concesiune sau in proprietate, bunuri imobile si
mobile, dupa caz.
(2) Infrastructura feroviara publica, ale carei elemente concrete sunt
prevazute in anexa nr. 2 care face parte integranta din prezenta hotarare,
precum si bunurile rezultate din investitii, dezvoltari si/sau modernizari ale
acesteia, se atribuie in concesiune C.F.R., fara plata redeventei, pe o durata
de 49 de ani de la data infiintarii C.F.R., pe baza de contract incheiat cu
Ministerul Transporturilor. Conditiile concesiunii se reanalizeaza dupa primii
patru ani, in functie de conditiile specifice existente pe piata
transporturilor. Alte bunuri care constituie proprietate publica a statului se
atribuie in concesiune C.F.R. pe durate limitate, pe baza de contract incheiat
cu Ministerul Transporturilor, in conditiile legii. Evaluarea, evidentierea si
dimensionarea lor se face in conturile de ordine si evidenta.
(3) In capitalul social al C.F.R. nu este inclusa valoarea bunurilor
proprietate publica a statului, date in concesiune.
(4) C.F.R. poate subconcesiona sau inchiria, in conditiile legii, portiuni
ale infrastructurii feroviare publice, cu avizul Ministerului Transporturilor.
(5) Elementele infrastructurii feroviare, altele decat cele care constituie
infrastructura feroviara publica, constituie infrastructura feroviara privata a
C.F.R.
(6) Valoarea terenurilor aflate in proprietatea C.F.R. nu este cuprinsa in
capitalul social prevazut la art. 2 alin. (1). Aceste terenuri se vor evalua in
termen de 12 luni de la data infiintarii C.F.R., modificandu-se in mod
corespunzator capitalul social al acesteia.
Art. 4
C.F.R. este scutita de orice taxe si impozite asupra elementelor
infrastructurii feroviare publice, inclusiv asupra terenurilor proprietate
publica pe care acestea sunt amplasate, precum si asupra terenurilor destinate
acestui scop.
Art. 5
C.F.R. va urmari, potrivit obiectului sau de activitate, realizarea
activitatii de ansamblu a transportului feroviar public, intern si
international, in conformitate cu cerintele sigurantei circulatiei si ale
tehnologiilor specifice de transport.
Art. 6
C.F.R. desfasoara activitati de interes public national in scopul
realizarii transportului feroviar public si al satisfacerii nevoilor de aparare
a tarii si are, in principal, ca obiect de activitate:
a) gestionarea infrastructurii feroviare si punerea acesteia la dispozitie
operatorilor de transport feroviar, in conditiile legii;
b) dezvoltarea si modernizarea infrastructurii feroviare din Romania in
concordanta cu standardele europene, in scopul asigurarii compatibilitatii si
interoperabilitatii cu sistemul de transport feroviar european;
c) organizarea, planificarea, coordonarea si controlul activitatilor de
administrare, exploatare, intretinere si reparare a infrastructurii feroviare;
d) desfasurarea activitatilor industriale si de servicii conexe pentru
asigurarea functionarii infrastructurii feroviare;
e) gestionarea patrimoniului auxiliar feroviar.
Art. 7
C.F.R. asigura functionarea infrastructurii feroviare publice prin:
a) indeplinirea ansamblului functiilor tehnice, comerciale, economice si de
reprezentare necesare;
b) asigurarea starii de functionare a liniilor, instalatiilor si a
celorlalte elemente ale infrastructurii feroviare la parametrii stabiliti;
c) conducerea operativa a circulatiei trenurilor si permiterea manevrei;
d) repartizarea capacitatilor infrastructurii feroviare si alocarea
traselor pe baza normelor stabilite de Ministerul Transporturilor si a
contractului de acces la aceasta.
Art. 8
(1) C.F.R. va actiona cu prioritate pentru privatizarea sectoarelor de
intretinere, reparatii, a activitatilor industriale, a serviciilor si a altora
asemenea, care asigura conditiile pentru exploatarea infrastructurii feroviare.
(2) C.F.R. are dreptul sa detina sau sa participe la capitalul social al
altor societati comerciale si sa decida, in conditiile legii, asocierea cu
persoane juridice, romane sau straine, cu exceptia societatilor comerciale
rezultate din reorganizarea Societatii Nationale a Cailor Ferate Romane.
(3) C.F.R. nu poate efectua activitati de transport feroviar public
specifice unui operator feroviar, nu se poate asocia in acest scop cu un
operator feroviar si nu poate participa cu capital la un operator feroviar.
Art. 9
C.F.R., potrivit obiectului sau de activitate, impreuna cu operatorii de
transport feroviar licentiati, asigura desfasurarea traficului feroviar in
conditii de siguranta a circulatiei pe intreaga retea feroviara deschisa
circulatiei publice, exercitand atributiile ce-i revin potrivit legii. In cazul
producerii de evenimente de cale ferata, participa la cercetarea acestora,
intervine si ia masurile necesare pentru indepartarea urmarilor si pentru
restabilirea circulatiei feroviare.
Art. 10
(1) C.F.R. are dreptul sa utilizeze, in conditiile legii, zona de siguranta
si zona de protectie a infrastructurii feroviare publice, asa cum sunt definite
in Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 12/1998, in scopul desfasurarii in
bune conditii a circulatiei feroviare si al prevenirii evenimentelor de cale
ferata.
(2) In cazurile in care zona de siguranta, in limitele stabilite prin lege,
include terenuri aflate in proprietate privata, C.F.R. poate initia procedura
de expropriere pentru cauza de utilitate publica, in conditiile legii.
(3) In zona de protectie a infrastructurii feroviare publice, C.F.R poate
amplasa, temporar, materiale si utilaje necesare intretinerii acesteia, in
scopul eliminarii consecintelor evenimentelor de cale ferata sau al prevenirii
oricarui pericol pentru siguranta circulatiei. In cazul producerii de pagube,
se va acorda proprietarilor bunurilor afectate o justa despagubire, stabilita
pe baza de negocieri, in maximum 30 de zile de la terminarea lucrarii. In caz
de neintelegere, acordarea de despagubiri si cuantumul acestora se stabilesc
prin hotarare judecatoreasca. Dreptul de ocupare temporara a terenului nu este
conditionat de plata prealabila a despagubirii.
(4) Pe traseul liniilor ferate apartinand infrastructurii feroviare, supus
inzapezirilor, C.F.R. este in drept sa utilizeze zona de protectie pentru
instalarea de parazapezi. In cazul producerii de pagube sunt aplicabile
dispozitiile alin. (3).
(5) C.F.R. va actiona imediat, in conditiile legii, pentru oprirea oricaror
lucrari sau pentru desfiintarea constructiilor interzise de lege in zona de
protectie a infrastructurii feroviare, fara plata vreunei despagubiri, precum
si pentru recuperarea pagubelor produse in zona de protectie a infrastructurii
feroviare.
Art. 11
C.F.R. nu raspunde pentru pagubele cauzate de traversarea liniilor ferate
de catre pietoni, vehicule sau de animale prin alte locuri decat cele special
amenajate in acest scop sau de pagubele cauzate de traversarea liniilor ferate
fara respectarea normelor si prescriptiilor in vigoare.
Art. 12
(1) C.F.R. pune la dispozitie operatorilor de transport feroviar
infrastructura feroviara, in mod nediscriminatoriu, pe baza contractului de
acces. Operatorii de transport feroviar straini si grupurile internationale
care realizeaza transport feroviar sunt acceptati pentru circulatia pe
infrastructura feroviara publica, in conditiile legii si ale acordurilor si conventiilor
internationale la care Romania este parte.
(2) Pentru accesul pe infrastructura feroviara publica, operatorii
feroviari platesc tariful de utilizare a infrastructurii, iar pentru serviciile
si facilitatile solicitate pe infrastructura feroviara privata, platesc chirii
sau tarife, dupa caz.
(3) C.F.R. poate negocia nivelul tarifului de utilizare a infrastructurii
cu operatorii de transport feroviar, in functie de numarul de trase
achizitionate, de sectia de circulatie, de momentul solicitarii si de perioada
solicitata.
(4) Tariful de utilizare a infrastructurii se plateste in conditiile si la
termenele stabilite prin contractul de acces. C.F.R. poate suspenda, temporar,
accesul pe infrastructura operatorilor feroviari care depasesc termenele de
plata a tarifului, daca intarzierea la plata este mai mare de 3 zile
lucratoare. In astfel de situatii, la sesizarea C.F.R., Ministerul
Transporturilor poate suspenda sau anula licenta operatorului feroviar.
Art. 13
Contractul de acces pe infrastructura se incheie de catre C.F.R. cu fiecare
operator de transport feroviar si contine cel putin urmatoarele clauze:
a) servicii oferite operatorului feroviar, grupate pe categorii, dupa cum
urmeaza:
- pachetul de baza cuprinzand dreptul de acces la liniile de cale ferata,
utilizarea caii si a macazurilor, utilizarea catenarelor si a substatiilor,
furnizarea curentului de tractiune, circulatia trenurilor si conditiile de
exploatare;
- servicii suplimentare cuprinzand accesul la facilitati din statii,
terminale publice, magazii, spatii de depozitare;
- servicii obligatorii cuprinzand asistenta in caz de evenimente de cale
ferata;
- servicii optionale cuprinzand accesul la reteaua de telecomunicatii si
alte servicii conexe;
b) raspunderile partilor privind normele de siguranta a circulatiei;
c) parametrii de performanta privind calitatea serviciilor contractate si
punctualitatea trenurilor, cu mentionarea raspunderii partilor;
d) nivelul maximal al tarifului de utilizare a infrastructurii, al
tarifelor pentru serviciile incluse in contract si al chiriilor;
e) raspunderile pentru daune civile;
f) durata contractului si clauze de reziliere.
Art. 14
(1) In conditiile legii, C.F.R. poate inchide pentru transport, din
considerente tehnologice sau de rentabilitate, liniile ferate apartinand
infrastructurii feroviare publice, cu respectarea normelor de siguranta a
circulatiei.
(2) Pierderile rezultate din mentinerea in exploatare, precum si costurile
ocazionate de conservarea sau dezafectarea liniilor publice nerentabile se
suporta de la bugetul de stat sau de la bugetele locale, dupa caz. In astfel de
situatii, C.F.R. are obligatia sa prezinte spre aprobare Ministerului
Transporturilor motivatia fundamentata a costurilor pentru fiecare dintre
aceste cazuri.
Art. 15
In cazul unor calamitati naturale, dezastre sau evenimente de cale ferata,
C.F.R. va actiona, in cel mai scurt timp, pentru repunerea in functiune a
infrastructurii feroviare afectate.
Art. 16
C.F.R. poate efectua, in conditiile legii, transporturi in interes propriu,
pentru mentinerea sau readucerea in parametri a infrastructurii feroviare.
Art. 17
(1) C.F.R., corespunzator obiectului sau de activitate, se substituie
Societatii Nationale a Cailor Ferate Romane in toate drepturile si obligatiile
decurgand din raporturile juridice ale acesteia cu tertii, inclusiv in
litigiile aflate pe rol la instantele judecatoresti, precum si in cele ce
decurg din contractele si acordurile internationale. Sunt exceptate datoriile
si creantele care vor fi gestionate de Compania Nationala a Cailor Ferate
Romane, in forma in care continua sa fiinteze dupa reorganizarea Societatii
Nationale a Cailor Ferate Romane, potrivit Ordonantei de urgenta a Guvernului
nr. 12/1998.
(2) C.F.R. preia de la Societatea Nationala a Cailor Ferate Romane partea
care ii revine din creditele in curs de derulare sau de contractare, cu
drepturile si obligatiile aferente.
(3) C.F.R. preia, potrivit obiectului sau de activitate, drepturile si
obligatiile ce reveneau Societatii Nationale a Cailor Ferate Romane din
creditele contractate de catre Societatea Nationala a Cailor Ferate Romane de
la institutiile financiare internationale, precum si din creditele contractate
direct de stat si subimprumutate de catre Societatea Nationala a Cailor Ferate
Romane prin acorduri subsidiare. Aceste credite, in limita in care au fost
preluate, vor fi rambursate de catre C.F.R., care preia drepturile si
obligatiile ce reveneau Societatii Nationale a Cailor Ferate Romane.
(4) Ministerul Transporturilor va stabili in termen de 90 de zile de la
data intrarii in vigoare a prezentei hotarari defalcarea creditelor contractate
cu garantie guvernamentala de catre Societatea Nationala a Cailor Ferate Romane
de la institutiile financiare internationale, precum si a creditelor
contractate direct de stat si subimprumutate de Societatea Nationala a Cailor
Ferate Romane si va comunica Ministerului Finantelor rezultatele acestei
defalcari.
Art. 18
(1) C.F.R. poarta raspunderea ce revine caii ferate potrivit Regulamentului
de transport pe caile ferate din Romania, conventiilor si acordurilor
internationale, altor reglementari privind transportul feroviar, precum si
normelor, instructiunilor si regulamentelor in domeniul feroviar, in limita
obiectului sau de activitate.
(2) In vederea satisfacerii nevoilor de aparare a tarii si in limita
obiectului sau de activitate C.F.R. are urmatoarele obligatii:
a) sa intocmeasca si sa asigure punerea in aplicare a planului de
mobilizare;
b) sa asigure rezervele si capacitatile necesare indeplinirii sarcinilor de
mobilizare;
c) sa intocmeasca documentele privind completarea fortei de munca, necesara
in caz de razboi, cu personal cu obligatii militare;
d) sa asigure protectia civila a personalului propriu, a calatorilor si a
bunurilor incredintate la transport, in cazul unor situatii speciale, inclusiv
al calamitatilor.
Art. 19
(1) Raporturile dintre C.F.R. si institutiile publice se reglementeaza prin
contractul de activitate incheiat intre C.F.R., pe de o parte, si Ministerul
Transporturilor, in numele statului, pe de alta parte.
(2) Contractul de activitate prevazut la alin. (1) va cuprinde, cel putin,
urmatoarele prevederi:
a) parametrii de performanta ai infrastructurii feroviare publice, care
trebuie asigurati de catre C.F.R.;
b) limitele maximale ale tarifului de utilizare a infrastructurii pentru
trafic intern si volumele de lucrari si activitati care trebuie realizate de
C.F.R. pentru asigurarea functionarii, intretinerii si reparatiilor curente pe
infrastructura feroviara;
c) programul de privatizare a unor sectoare de activitate ale C.F.R. in
perioada de valabilitate a contractului;
d) nivelul contributiei statului pentru investitii, modernizari,
dezvoltari, reparatii capitale, lucrari ocazionate de repunerea in functiune a
infrastructurii feroviare publice, afectata ca urmare a unor calamitati
naturale sau dezastre, precum si pentru realizarea proiectelor de importanta
nationala, care asigura integrarea Romaniei in sistemul de transport european,
impreuna cu lista obiectivelor respective si cu termenele de realizare a
acestora;
e) lista sectiilor de circulatie propuse pentru inchidere din considerente
tehnologice sau de rentabilitate si sumele alocate de la bugetul de stat pentru
conservarea sau dezactivarea acestora;
f) lista sectiilor de circulatie nerentabile care se mentin deschise
traficului din motive sociale sau de alta natura si sumele alocate de la
bugetul de stat in acest scop;
g) raspunderea Guvernului privind buna functionare a transportului public
feroviar, incluzand transferurile de la bugetul de stat pentru activitatea de
invatamant si de asistenta medico-sanitara.
(3) Contractul de activitate prevazut la alin. (1) se incheie pe o durata
de 4 ani, se aproba de catre Guvern si se actualizeaza anual, dupa aprobarea
bugetului de stat.
(4) Este interzisa prevederea in contractul de activitate a efectuarii
transporturilor feroviare pe segmente de infrastructura feroviara care nu
corespund normelor de siguranta a circulatiei pe calea ferata.
Art. 20
(1) Serviciile financiar-contabile, de control de gestiune, juridice, de
organizare a licitatiilor, a managementului proiectelor finantate din credite
interne sau externe, contractarea si gestionarea acestor credite se asigura, pe
baza de contract, de catre Societatea de Servicii de Management Feroviar
"S.M.F." - S.A.
(2) Contractele prevazute la alin. (1) vor cuprinde cel putin clauze
referitoare la drepturile si obligatiile partilor privind:
a) stabilirea modalitatilor de prezentare a documentelor justificative care
stau la baza efectuarii platilor si a inregistrarilor in contabilitate,
circuitul si responsabilitatile corespunzatoare;
b) punerea la dispozitie a documentelor, in vederea exercitarii controlului
financiar de gestiune si restituirea acestora;
c) stabilirea obiectivelor activitatii de control financiar de gestiune,
precum si perioadele de exercitare a acestora;
d) punerea la dispozitie a documentelor care stau la baza organizarii,
desfasurarii si adjudecarii licitatiilor;
e) comunicarea plafoanelor valorice de efectuare a platilor si a
competentelor de aprobare a cheltuielilor, precum si consecintele nerespectarii
acestora;
f) felul si limitele mandatului pentru incheierea contractelor;
g) participarea la negocierea si la incheierea contractelor pentru
achizitii de investitii, bunuri, lucrari si servicii, precum si pentru
valorificarea de active si bunuri;
h) furnizarea de analize pentru activitatea economico-financiara, evaluarea
si valorificarea acestora;
i) asigurarea asistentei de specialitate.
(3) Pentru asigurarea serviciilor juridice in raporturile cu Societatea de
Servicii de Management Feroviar "S.M.F." - S.A., C.F.R. poate apela
si la alte firme specializate.
Art. 21
(1) Raporturile dintre C.F.R. si societatile comerciale rezultate din
reorganizarea Societatii Nationale a Cailor Ferate Romane se stabilesc prin
conventii si contracte, pe baza de negocieri directe.
(2) C.F.R. va asigura, pe baza contractuala, cu prioritate, societatilor
comerciale rezultate din reorganizarea Societatii Nationale a Cailor Ferate
Romane, spatiile necesare desfasurarii activitatilor specifice acestora.
Art. 22
(1) C.F.R. isi stabileste bugetul propriu de venituri si cheltuieli care se
aproba de catre Guvern, la propunerea Ministerului Transporturilor, cu avizul
Ministerului Muncii si Protectiei Sociale si al Ministerului Finantelor.
(2) Veniturile C.F.R. se realizeaza din tariful de utilizare a
infrastructurii, din chirii si din valorificarea, la intern si la export, a
deseurilor refolosibile rezultate din reparatii, demolari, casari de bunuri
aflate in patrimoniu si din alte activitati proprii.
(3) Veniturile C.F.R. sunt utilizate, in principal, dupa cum urmeaza:
a) veniturile obtinute din tariful de utilizare a infrastructurii se
utilizeaza, in principal, pentru acoperirea cheltuielilor de functionare,
intretinere si reparatii curente a infrastructurii feroviare publice;
b) veniturile obtinute din chirii se utilizeaza, in principal, pentru
acoperirea cheltuielilor de functionare, intretinere, reparatii curente, precum
si pentru modernizarea, dezvoltarea si reparatiile capitale ale infrastructurii
feroviare private;
c) veniturile obtinute din valorificarea produselor reziduale se
utilizeaza, in principal, pentru acoperirea cheltuielilor infrastructurii
feroviare publice sau private, in functie de sectorul din care provin.
(4) Adunarea generala a actionarilor poate decide, in functie de
prioritatile C.F.R., si alte alocari ale veniturilor prevazute la alin. (3)
lit. a) - c).
(5) In cazurile in care interesele de stat, inclusiv cele de ordin militar,
vor impune executarea de lucrari sau prestatii de servicii speciale, sursele de
finantare vor fi stabilite prin hotarare a Guvernului.
(6) Sumele alocate de la bugetul de stat, inclusiv cele aferente creditelor
garantate de stat si rambursate de la bugetul de stat, se evidentiaza intr-un
capitol distinct in bugetul de venituri si cheltuieli al C.F.R. si se
utilizeaza exclusiv pentru acoperirea cheltuielilor de investitii, modernizari,
dezvoltari, reparatii capitale, lucrari ocazionate de repunerea in functiune a
infrastructurii feroviare publice, afectata ca urmare a unor calamitati
naturale sau dezastre, precum si pentru investitii pentru realizarea
proiectelor de importanta nationala, care asigura integrarea Romaniei in
sistemul de transport european.
(7) Sumele prevazute la alin. (6) se asigura si se transfera lunar C.F.R.,
indiferent de nivelul veniturilor proprii ale acesteia, si se constituie ca
venituri din care se acopera cheltuielile pentru activitatile prevazute la
alineatul precedent.
Art. 23
C.F.R. poate contracta credite garantate de stat sau garantate cu bunurile
detinute in proprietate.
Art. 24
(1) Personalul necesar desfasurarii activitatii este preluat de la
Societatea Nationala a Cailor Ferate Romane, in functie de competenta
profesionala si de disciplina in activitate, si este considerat transferat.
Pana la incheierea noului contract colectiv de munca al personalului de la
C.F.R., personalul transferat va beneficia de drepturile de salarizare si de
celelalte drepturi de personal, prevazute in actualul contract colectiv de
munca, precum si de alte drepturi prevazute in legislatia in vigoare.
(2) Drepturile de salarizare si celelalte drepturi de personal se stabilesc
de catre consiliul de administratie pentru personalul de conducere si prin
contractul colectiv de munca, pentru personalul de executie.
(3) Salariatii si pensionarii C.F.R., precum si membrii de familie ai
acestora beneficiaza, dupa caz, de autorizatii si permise de calatorie gratuita
pe calea ferata, in conditiile legii.
Art. 25
Personalul C.F.R., cu atributii de serviciu privind paza, ordinea publica
si controlul trenurilor, garilor si al altor unitati din cadrul C.F.R., este
asimilat, in exercitarea atributiilor de serviciu, persoanelor care indeplinesc
o functie ce implica exercitiul autoritatii publice.
Art. 26
(1) C.F.R. este condusa de adunarea generala a actionarilor.
(2) Atributiile si componenta adunarii generale a actionarilor sunt
prevazute in statutul C.F.R.
Art. 27
(1) Adunarea generala a actionarilor alege consiliul de administratie al
C.F.R. Pana la finalizarea procesului de privatizare a C.F.R., reprezentantii
statului in consiliul de administratie si presedintele consiliului de
administratie sunt numiti prin ordin al ministrului transporturilor.
(2) Presedintele consiliului de administratie al C.F.R. este si directorul
general al acesteia.
(3) Atributiile consiliului de administratie, precum si cele ale
presedintelui acestuia sunt stabilite prin statutul C.F.R.
Art. 28
Pe data intrarii in vigoare a prezentei hotarari, orice dispozitii contrare
se abroga.
PRIM-MINISTRU
RADU VASILE
Contrasemneaza:
Ministrul transporturilor,
Traian Basescu
Ministrul finantelor,
Daniel Daianu
Ministrul muncii
si protectiei sociale,
Alexandru Athanasiu
Ministru de stat,
ministrul apararii nationale,
Victor Babiuc
ANEXA 1
STATUTUL
Companiei Nationale de Cai Ferate "C.F.R." - S.A.
CAP. 1
Denumirea, forma juridica, sediul, durata
Art. 1
Denumirea
(1) Denumirea societatii comerciale este Compania Nationala de Cai Ferate
"C.F.R." - S.A.
(2) Sigla Companiei Nationale de Cai Ferate "C.F.R." - S.A. este
prezentata in anexa care face parte integranta din prezentul statut.
(3) In toate actele, facturile, scrisorile sau publicatiile emanand de la
C.F.R. se mentioneaza denumirea acesteia, urmata de cuvintele "societate
pe actiuni" sau de initialele "S.A.", capitalul social, din care
cel efectiv varsat potrivit ultimului bilant contabil aprobat, sediul, numarul
de inmatriculare in registrul comertului si codul fiscal.
Art. 2
Forma juridica
Compania Nationala de Cai Ferate "C.F.R." - S.A., denumita in
continuare C.F.R., este persoana juridica romana, cu capital social initial
integral de stat, avand forma juridica de societate comerciala pe actiuni, care
isi desfasoara activitatea in conformitate cu legile romane si cu prezentul
statut.
Art. 3
Sediul
(1) Sediul C.F.R. este in municipiul Bucuresti, bd. Dinicu Golescu nr. 38,
sectorul 1.
(2) Sediul C.F.R. poate fi schimbat in aceeasi localitate sau in alta
localitate din Romania, pe baza hotararii adunarii generale a actionarilor,
potrivit legii.
(3) C.F.R. poate infiinta sucursale, reprezentante, agentii si alte
asemenea subunitati, in tara si in strainatate.
(4) Filiale ale C.F.R. pot fi infiintate prin hotarare a Guvernului, la
propunerea adunarii generale extraordinare a actionarilor.
Art. 4
Durata
C.F.R. se constituie pe durata nelimitata, cu incepere de la data
inmatricularii ei in registrul comertului.
CAP. 2
Scopul si obiectul de activitate
Art. 5
Scopul
Scopul C.F.R. este realizarea de profit, prin gestionarea pe principii
comerciale a infrastructurii feroviare si punerea acesteia la dispozitie
operatorilor de transport feroviar, pe baza contractului de acces, precum si
prin desfasurarea altor activitati specifice necesare realizarii obiectului sau
de activitate.
Art. 6
Obiectul de activitate
(1) C.F.R. desfasoara activitati de interes public national, in scopul
realizarii transportului feroviar public si al satisfacerii nevoilor de aparare
a tarii si are, in principal, ca obiect de activitate:
a) gestionarea infrastructurii feroviare si punerea acesteia la dispozitie
operatorilor de transport feroviar, in conditiile legii;
b) dezvoltarea si modernizarea infrastructurii feroviare din Romania in
concordanta cu standardele europene, in scopul asigurarii compatibilitatii si
interoperabilitatii cu sistemul de transport feroviar european;
c) conducerea, organizarea, planificarea, coordonarea si controlul
activitatilor de exploatare, intretinere si reparare a infrastructurii
feroviare;
d) desfasurarea activitatilor industriale si de servicii conexe, pentru
asigurarea functionarii infrastructurii feroviare;
e) exploatarea comerciala a patrimoniului auxiliar feroviar;
(2) In scopul realizarii obiectului sau de activitate, C.F.R. desfasoara urmatoarele
activitati:
1. asigura functionarea infrastructurii feroviare publice, prin:
a) indeplinirea ansamblului functiilor tehnice, economice, comerciale si de
reprezentare;
b) asigurarea starii de functionare a liniilor, instalatiilor si a
celorlalte elemente ale infrastructurii feroviare la parametrii tehnici
stabiliti;
c) conducerea operativa a circulatiei trenurilor si autorizarea manevrei pe
liniile deschise circulatiei publice sau cu acces la acestea;
d) repartizarea capacitatilor infrastructurii feroviare pe baza normelor
stabilite de Ministerul Transporturilor si a contractului de acces pe
infrastructura feroviara;
2. organizeaza si coordoneaza circulatia trenurilor si manevra materialului
rulant, in conditii de siguranta a circulatiei;
3. elaboreaza si propune spre aprobare norme, instructiuni si regulamente
obligatorii privind activitatile care se desfasoara pe infrastructura
feroviara;
4. organizeaza si exercita, prin organele proprii specializate, controlul
permanent al activitatii proprii si poate verifica starea personalului din
siguranta circulatiei, apartinand operatorilor feroviari, conform dispozitiilor
din instructiunile specifice transporturilor feroviare;
5. exercita controlul permanent in ceea ce priveste functionarea,
intretinerea, repararea liniilor de cale ferata, a instalatiilor, utilajelor si
masinilor, actionand pentru prevenirea cauzelor care pot produce perturbari in
desfasurarea transportului feroviar public;
6. in caz de evenimente de cale ferata, participa la cercetare, intervine
si ia masurile necesare pentru indepartarea urmarilor acestora si pentru
restabilirea circulatiei feroviare;
7. asigura elaborarea, avizarea sau aprobarea, dupa caz, a actelor cu
caracter normativ, a instructiunilor si regulamentelor specifice obiectului sau
de activitate;
8. avizeaza amplasarea si executarea de lucrari in zonele de protectie si
siguranta a infrastructurii feroviare publice, conform reglementarilor emise de
Ministerul Transporturilor;
9. avizeaza construirea si aproba punerea in functiune a liniilor de cale
ferata industriale, racordate la infrastructura feroviara;
10. asigura protectia patrimoniului sau si pastrarea ordinii in spatiile
deschise accesului public;
11. asigura functionarea, intretinerea si repararea infrastructurii
feroviare publice, precum si a bunurilor din proprietatea sa;
12. asigura tuturor operatorilor feroviari acces egal si nediscriminatoriu
pe infrastructura feroviara publica, conform reglementarilor interne,
acordurilor si conventiilor internationale la care Romania este parte;
13. incheie contracte de acces pe infrastructura feroviara publica cu
operatorii feroviari licentiati si percepe tariful de utilizare a
infrastructurii;
14. asigura servicii de telecomunicatii, radiotelefonie, telex, transmisii
de date, televiziune, informatica pentru operatorii feroviari si pentru alte
persoane fizice sau juridice;
15. executa expertize tehnice, testari, masuratori, acorda consultanta in
domeniile specifice obiectului sau de activitate;
16. valorifica, la intern si la export, materialele si deseurile rezultate
din procesele de productie, din reparatii, demolari, casari de bunuri aflate in
patrimoniul sau si din alte activitati proprii;
17. desfasoara activitati de transport feroviar si auto in interes propriu;
18. organizeaza activitatea de cadastru, in conditiile legii, si asigura
servicii in acest domeniu pentru operatorii feroviari si pentru alti agenti
economici;
19. organizeaza activitati proprii de cercetare, proiectare, invatamant,
asistenta medicala, psihologia muncii si de perfectionare profesionala;
20. realizeaza, pentru personalul propriu, activitati sociale, culturale,
turistice si sportive;
21. asigura exploatarea patrimoniului auxiliar si desfasoara activitati
hoteliere si de alimentatie publica, prin unitatile proprii.
22. detine sau participa la capitalul social al altor societati comerciale
si decide, in conditiile legii, asocierea cu persoane juridice, romane sau
straine, altele decat operatorii feroviari;
23. negociaza si contracteaza credite cu banci si cu alte institutii
financiare, in conditiile legii;
24. primeste si centralizeaza date si informatii referitoare la utilizarea
infrastructurii feroviare si efectueaza alte operatiuni statistice privind
traficul pe infrastructura feroviara publica. Asigura furnizarea datelor
statistice cu privire la traficul feroviar;
25. desfasoara activitati de reclama, publicitate, editare, tiparire si
difuzare;
26. participa la organisme internationale din domeniul feroviar sau din
domenii conexe, potrivit obiectului sau de activitate;
27. participa la negocierea si la incheierea contractelor pentru achizitii
de investitii, bunuri, lucrari si servicii, precum si pentru valorificarea de
active si bunuri;
28. urmareste derularea contractelor incheiate;
29. desfasoara si alte activitati pentru realizarea scopului si obiectului
sau de activitate, inclusiv operatiuni de comert exterior.
Art. 7
Proprietatea publica
C.F.R. detine in concesiune, fara plata redeventei, infrastructura
feroviara publica, pe care o utilizeaza in vederea realizarii scopului si
obiectului sau de activitate.
CAP. 3
Capitalul social, actiunile
Art. 8
Capitalul social
(1) Capitalul social initial al C.F.R. este de 1.287.991.500.383 lei,
impartit in 51.519.660 actiuni nominative, fiecare avand o valoare nominala de
25.000 lei, si se constituie prin preluarea unei parti din patrimoniul
Societatii Nationale a Cailor Ferate Romane, in baza balantei de verificare si
a situatiei patrimoniului, intocmite la data de 30 iunie 1998.
(2) Capitalul social initial este in intregime subscris si integral varsat
de statul roman, in calitate de actionar unic. Drepturile statului, ca actionar
unic, sunt exercitate de catre Ministerul Transporturilor.
(3) Eventualele rectificari ale capitalului social initial, prevazut la
alin. (1), vor fi inregistrate la registrul comertului in termen de 30 de zile
de la data semnarii protocolului de predare-preluare a activului si pasivului
intre Societatea Nationala a Cailor Ferate Romane si C.F.R.
(4) Pe toata perioada in care statul este actionar majoritar al C.F.R. se
pot efectua transferuri de active corporale si necorporale, fara plata, intre
C.F.R. si celelalte societati comerciale rezultate din reorganizarea Societatii
Nationale a Cailor Ferate Romane, prin ordin al ministrului transporturilor, cu
acordul adunarilor generale extraordinare ale actionarilor societatilor
comerciale implicate, cu modificarea corespunzatoare a capitalului social al
acestora.
(5) C.F.R. poate fi privatizata, in conditiile legii, statul roman putand
pastra pachetul majoritar, de actiuni.
Art. 9
Actiunile
(1) Actiunile sunt nominative si vor cuprinde toate elementele prevazute de
lege.
(2) C.F.R. va tine evidenta actionarilor si a actiunilor intr-un registru
numerotat, sigilat si parafat de catre presedintele consiliului de
administratie. Registrul se pastreaza la sediul C.F.R.
Art. 10
Reducerea si majorarea capitalului social
Capitalul social poate fi redus sau majorat pe baza hotararii adunarii
generale extraordinare a actionarilor, in conditiile si cu respectarea
procedurii prevazute de lege.
Art. 11
Drepturi si obligatii care decurg din actiuni
(1) Fiecare actiune subscrisa si platita, potrivit legii, confera
detinatorului dreptul la un vot in adunarea generala a actionarilor, dreptul de
a alege si de a fi ales in organele de conducere, dreptul de a participa la
distribuirea profitului, conform dispozitiilor legale si prevederilor
prezentului statut, precum si alte drepturi prevazute de lege si de statut.
(2) Detinerea actiunii implica adeziunea de drept la statutul C.F.R.
(3) Drepturile si obligatiile legate de actiuni urmeaza actiunile in cazul
trecerii lor in proprietatea altor persoane.
(4) Obligatiile C.F.R. sunt garantate cu capitalul social al acesteia, iar
actionarii raspund numai pana la concurenta capitalului social subscris.
(5) Patrimoniul C.F.R. nu poate fi grevat de datorii sau de alte obligatii
personale ale actionarilor. Un creditor al unui actionar poate formula
pretentii asupra partii din profitul C.F.R., care i se va repartiza de catre
adunarea generala a actionarilor, sau asupra cotei-parti cuvenite acestuia la
lichidarea C.F.R., efectuata in conditiile legii si ale prezentului statut.
Art. 12
Cesiunea actiunilor
(1) In orice raporturi cu C.F.R. aceasta recunoaste pentru fiecare actiune
un singur proprietar.
(2) Cesiunea partiala sau totala a actiunilor intre actionari si/sau catre
terti se face in conditiile si cu procedura prevazute de lege.
Art. 13
Pierderea actiunilor
(1) In cazul pierderii uneia sau mai multor actiuni, proprietarul va trebui
sa anunte consiliul de administratie si sa faca publica pierderea acestora in
presa.
(2) Dupa 6 luni actionarul va putea obtine un duplicat al actiunilor
pierdute.
CAP. 4
Adunarea generala a actionarilor
Art. 14
Atributii
(1) Adunarea generala a actionarilor este organul de conducere al C.F.R.,
care decide asupra politicii economice a acesteia si asupra activitatii ei, in
conformitate cu mandatul primit de la actionari.
(2) Adunarile generale ale actionarilor sunt ordinare si extraordinare.
(3) Imputernicitii mandatati sa reprezinte interesele capitalului de stat
in adunarea generala a actionarilor sunt in numar de 5, dintre care unul va fi
specialist in Ministerul Finantelor, sunt numiti si sunt revocati prin ordin al
ministrului transporturilor.
(4) Pentru activitatea depusa, imputernicitii mandatati sa reprezinte
interesele capitalului de stat in adunarea generala a actionarilor au dreptul
la o indemnizatie stabilita prin ordin al ministrului transporturilor.
(5) Adunarea generala ordinara a actionarilor are urmatoarele atributii:
a) aproba strategia globala de dezvoltare, retehnologizare, modernizare si
restructurare economico-financiara a C.F.R.
b) alege membrii consiliului de administratie si cenzorii, inclusiv
cenzorii supleanti, ii descarca de activitate si ii revoca;
c) stabileste indemnizatia membrilor consiliului de administratie, a
secretarului acestuia si a cenzorilor;
d) stabileste competentele si raspunderile consiliului de administratie si
ale cenzorilor si aproba regulamentul de functionare a consiliului de
administratie;
e) examineaza programele de activitate si proiectul bugetului de venituri
si cheltuieli ale C.F.R., elaborate de consiliul de administratie, si isi da
acordul asupra acestora;
f) aproba constituirea rezervelor statutare;
g) examineaza, aproba sau modifica bilantul contabil si contul de profit si
pierderi, dupa analizarea raportului consiliului de administratie si al
cenzorilor, si aproba repartizarea profitului;
h) fixeaza dividendele;
i) propune infiintarea sau desfiintarea de filiale;
j) hotaraste cu privire la programul de investitii si de reparatii capitale
si stabileste plafonul valoric de la care competenta revine consiliului de administratie;
k) aproba delegari de competente pentru consiliul de administratie al
C.F.R.;
l) stabileste nivelul garantiei cerute administratorilor, in conditiile
legii;
m) se pronunta asupra gestiunii administratorilor;
n) hotaraste gajarea, inchirierea sau desfiintarea uneia sau mai multor
unitati ale C.F.R.
(6) Adunarea generala extraordinara a actionarilor are urmatoarele
atributii:
a) aproba structura organizatorica a C.F.R. la nivel central si teritorial;
b) hotaraste cu privire la contractarea de imprumuturi bancare si la
acordarea de garantii si stabileste plafonul valoric de la care competenta
revine consiliului de administratie;
c) hotaraste cu privire la infiintarea si desfiintarea de sucursale,
agentii si de alte subunitati fara personalitate juridica;
d) hotaraste cu privire la majorarea capitalului social, la modificarea
numarului de actiuni sau a valorii nominale a acestora;
e) hotaraste reducerea capitalului social sau reintregirea acestuia prin
emisiune de noi actiuni;
f) hotaraste cu privire la mutarea sediului C.F.R.;
g) analizeaza si propune spre aprobare fuziunea, divizarea, dizolvarea si
lichidarea C.F.R.;
h) hotaraste cu privire la modificarea si completarea obiectului de
activitate al C.F.R.;
i) aproba proiectul contractului de concesiune a infrastructurii feroviare
publice, ce urmeaza a fi negociat cu Ministerul Transporturilor, precum si
modificari ale acestuia;
j) hotaraste cu privire la subconcesionarea sau inchirierea de portiuni ale
infrastructurii feroviare publice care i-a fost atribuita in concesiune, cu
avizul Ministerului Transporturilor;
k) aproba proiectul contractului de activitate al C.F.R., ce urmeaza a fi
negociat cu Ministerul Transporturilor, precum si modificari ale acestuia;
l) aproba asocierea, in vederea constituirii de noi societati comerciale,
sau participarea cu capital la alte societati comerciale;
m) hotaraste cu privire la actionarea in justitie a membrilor consiliului
de administratie, a directorului general si a cenzorilor pentru pagubele
pricinuite C.F.R.;
n) aproba conversia actiunilor dintr-o categorie in alta, in conditiile
legii;
o) hotaraste emisiunea de obligatiuni si conversia unei categorii de
obligatiuni in alta categorie sau in actiuni;
p) hotaraste cu privire la orice modificare a statutului;
q) hotaraste cumpararea de actiuni, cotarea la bursa, vanzarea si
tranzactionarea pe piata a actiunilor proprii;
r) aproba acordarea de facilitati privind accesul pe infrastructura
feroviara;
s) stabileste plafoane valorice si competente de efectuare a cheltuielilor;
t) numeste directorul general al C.F.R. si ii stabileste salariul. In
perioada in care statul detine pachetul majoritar de actiuni, numirea
directorului general si stabilirea salariului acestuia se fac de catre
ministrul transporturilor;
u) stabileste adaosurile la salariu si criteriile de acordare a acestora
pentru directorul general si pentru directorii executivi;
v) hotaraste in orice alte probleme privind activitatea C.F.R., cu exceptia
celor care revin adunarii generale ordinare a actionarilor.
Art. 15
Convocarea adunarii generale a actionarilor
(1) Adunarea generala a actionarilor se convoaca ori de cate ori va fi
nevoie de catre presedintele consiliului de administratie sau de catre cel
desemnat sa-l inlocuiasca.
(2) Adunarile generale ordinare ale actionarilor au loc cel putin o data pe
an, in cel mult 3 luni de la incheierea exercitiului financiar, pentru
examinarea bilantului contabil si a contului de profit si pierderi pe anul
precedent si pentru stabilirea programului de activitate si a bugetului de
venituri si cheltuieli pe anul in curs.
(3) Adunarile generale ordinare ale actionarilor se convoaca la cererea
actionarilor reprezentand cel putin o treime din capitalul social sau la
cererea cenzorilor.
(4) Adunarea generala a actionarilor va fi convocata de administratori, in
conformitate cu dispozitiile prezentului statut, cu cel putin 15 zile inainte
de data stabilita.
(5) Convocarea va fi publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea a
IV-a, si intr-un ziar de larga circulatie din localitatea in care se afla
sediul C.F.R. In perioada in care statul este actionar unic al C.F.R.,
convocarea adunarii generale a actionarilor se va face prin corespondenta.
(6) Convocarea va cuprinde locul si data tinerii adunarii generale a
actionarilor, precum si ordinea de zi.
(7) Cand pe ordinea de zi figureaza propuneri pentru modificarea
statutului, convocarea va trebui sa cuprinda textul integral al propunerilor.
(8) Adunarea generala a actionarilor se intruneste la sediul C.F.R. sau in
alt loc indicat in convocare.
Art. 16
Organizarea adunarii generale a actionarilor
(1) Pentru validitatea deliberarilor adunarii generale ordinare a
actionarilor este necesara prezenta actionarilor care sa reprezinte cel putin
jumatate din capitalul social, iar hotararile trebuie sa fie luate de
actionarii care detin majoritatea absoluta din capitalul social reprezentat in
adunare.
(2) Daca adunarea generala a actionarilor nu poate lucra din cauza
neindeplinirii conditiilor de la alin. (1), adunarea ce se va intruni dupa a
doua convocare poate delibera asupra problemelor aflate pe ordinea de zi a
primei adunari, oricare ar fi partea de capital social reprezentata de
actionarii prezenti, cu majoritate.
(3) Pentru validitatea deliberarilor adunarii generale extraordinare a
actionarilor sunt necesare:
a) la prima convocare, prezenta actionarilor reprezentand trei patrimi din
capitalul social, iar hotararile sa fie luate cu votul unui numar de actionari
care sa reprezinte cel putin jumatate din capitalul social;
b) la convocarile urmatoare, prezenta actionarilor reprezentand jumatate
din capitalul social, iar hotararile sa fie luate cu votul unui numar de
actionari care sa reprezinte cel putin o treime din capitalul social.
(4) Presedintele consiliului de administratie desemneaza 2 secretari care
sa verifice lista de prezenta a actionarilor si sa intocmeasca procesul-verbal
al adunarii generale a actionarilor.
(5) Procesul-verbal al adunarii generale a actionarilor se va scrie intr-un
registru sigilat si parafat. Procesul-verbal va fi semnat de catre persoana
care a prezidat sedinta si de secretarul care l-a intocmit.
Art. 17
Exercitarea dreptului de vot in adunarea generala a actionarilor
(1) Hotararile adunarii generale a actionarilor se iau, de regula, prin vot
deschis.
(2) Votul secret este obligatoriu pentru alegerea membrilor consiliului de
administratie si a cenzorilor, pentru revocarea si pentru luarea hotararilor
referitoare la raspunderea administratorilor.
(3) Hotararile luate de adunarea generala a actionarilor, in limitele legii
sau ale actului constitutiv, sunt obligatorii chiar si pentru actionarii care
nu au luat parte la adunare sau care au votat impotriva.
CAP. 5
Consiliul de administratie
Art. 18
Organizare
(1) C.F.R. este administrata de catre 11 administratori care constituie
consiliul de administratie, dintre care unul va fi specialist din Ministerul
Finantelor, alesi de adunarea generala a actionarilor pe o perioada de 4 ani,
cu posibilitatea de a fi realesi.
(2) Conducerea executiva a C.F.R. este asigurata de directorul general,
care este si presedintele consiliului de administratie.
(3) Cand se creeaza un loc vacant in consiliul de administratie, adunarea
generala a actionarilor alege un nou administrator, pentru completarea locului
vacant. Durata pentru care este ales noul administrator, pentru a ocupa locul
vacant, va fi egala cu perioada care a ramas pana la expirarea mandatului
predecesorului sau.
(4) Componenta consiliului de administratie se stabileste de catre adunarea
generala a actionarilor. Pana la finalizarea procesului de privatizare,
reprezentantii statului in consiliul de administratie vor fi numiti prin ordin
al ministrului transporturilor, la propunerea adunarii generale a actionarilor.
(5) Consiliul de administratie se intruneste cel putin o data pe luna si
ori de cate ori este necesar, la convocarea presedintelui sau la cererea unei
treimi din numarul membrilor sai.
(6) Pentru valabilitatea deciziilor este necesara prezenta a cel putin doua
treimi din numarul membrilor consiliului de administratie, iar deciziile se iau
cu majoritatea absoluta a membrilor prezenti.
(7) Dezbaterile consiliului de administratie au loc conform ordinii de zi
stabilite pe baza proiectului comunicat de presedinte cu cel putin 5 zile
inainte. Acestea se consemneaza in procesul-verbal al sedintei, care se scrie
intr-un registru sigilat si parafat de presedintele consiliului de
administratie. Procesul-verbal se semneaza de persoana care a prezidat sedinta
si de secretar.
(8) Consiliul de administratie poate delega unele dintre atributiile sale
conducerii executive a C.F.R si poate recurge la consultanti pentru studii,
analize sau expertize, necesare luarii unor decizii.
(9) Presedintele consiliului de administratie este obligat sa puna la
dispozitie actionarilor si cenzorilor, la cererea acestora, orice documente
legate de activitatea C.F.R.
(10) Membrii consiliului de administratie raspund individual sau solidar,
dupa caz, fata de C.F.R. pentru prejudiciile cauzate acesteia. In astfel de
situatii ei vor putea fi revocati prin hotararea adunarii generale a
actionarilor.
(11) Sunt incompatibile cu calitatea de membru in consiliul de
administratie persoanele care, potrivit Legii nr. 31/1990, republicata, nu pot
fi fondatori, precum si cele care, ele personal, rudele sau afinii acestora
pana la gradul al doilea inclusiv, sunt in acelasi timp patroni sau asociati in
societati comerciale cu acelasi profil sau cu care sunt in relatii comerciale
directe.
Art. 19
Atributiile consiliului de administratie
Consiliul de administratie are, in principal, urmatoarele atributii:
a) elaboreaza proiectul bugetului anual de venituri si cheltuieli al
C.F.R.;
b) elaboreaza documentatiile privind structura organizatorica si
regulamentul de organizare si functionare a C.F.R.;
c) elaboreaza si prezinta spre avizare adunarii generale a actionarilor
strategia de dezvoltare a C.F.R. pe termen lung, mediu si scurt, care se supune
spre aprobare Ministerului Transporturilor;
d) asigura elaborarea si avizeaza proiectul contractului de concesiune a
infrastructurii feroviare publice, ce urmeaza a fi negociat cu Ministerul
Transporturilor, precum si modificari ale acestuia;
e) propune subconcesionarea sau inchirierea elementelor infrastructurii
feroviare publice, primita in concesiune;
f) hotaraste cu privire la inchirierea bunurilor proprietate publica a
statului care i-au fost atribuite in concesiune, altele decat infrastructura
feroviara publica;
g) aproba investitiile C.F.R., in limita competentelor si a plafoanelor
valorice stabilite de adunarea generala a actionarilor;
h) aproba criteriile de efectuare a operatiunilor de incasari si plati;
i) aproba efectuarea operatiunilor de cumparare si vanzare de bunuri si de
servicii;
j) aproba incheierea contractelor de inchiriere;
k) stabileste tactica si strategia de marketing;
l) aproba incheierea sau rezilierea contractelor, potrivit competentelor
acordate;
m) supune anual adunarii generale a actionarilor, in termen de 60 de zile
de la incheierea exercitiului financiar, raportul cu privire la activitatea
C.F.R., bilantul contabil si contul de profit si pierderi pe anul precedent,
precum si proiectul programului de activitate si proiectul bugetului de
venituri si cheltuieli ale C.F.R. pe anul in curs;
n) aproba proiectul contractului colectiv de munca ce urmeaza a fi negociat
cu reprezentantii salariatilor;
o) aproba tarife pentru prestatiile specifice, altele decat tariful de
utilizare a infrastructurii;
p) aproba regimul de amortizare a mijloacelor fixe ale C.F.R.;
q) aproba scoaterea din functiune, casarea si valorificarea unor bunuri
materiale, in conditiile legii;
r) asigura elaborarea proiectului de contract de activitate al C.F.R.;
s) stabileste drepturile de salarizare si celelalte drepturi de personal
pentru personalul de conducere al C.F.R.;
s) rezolva orice alte probleme stabilite de adunarea generala a
actionarilor.
Art. 20
Atributiile directorului general
(1) Directorul general reprezinta C.F.R. in raporturile cu tertii si are,
in principal urmatoarele atributii:
a) aplica strategia si politicile de dezvoltare ale C.F.R.;
b) angajeaza, promoveaza si concediaza personalul C.F.R.;
c) numeste, suspenda sau revoca directorii executivi ai C.F.R. si le
fixeaza salariile;
d) negociaza contractul colectiv de munca, in limita mandatului dat de
consiliul de administratie;
e) incheie acte juridice, in numele si pe seama C.F.R.;
f) aproba operatiunile de vanzare si cumparare de bunuri, potrivit
competentelor;
g) aproba operatiunile de incasari si plati, potrivit competentelor;
h) indeplineste orice alte atributii, potrivit competentelor acordate.
(2) Directorul general poate delega o parte din atributiile sale
directorilor executivi sau oricarei alte persoane din cadrul C.F.R.;
(3) Competentele, atributiile si raspunderile directorilor executivi sunt
stabilite prin regulamentul de organizare si functionare a C.F.R.
CAP. 6
Gestiunea
Art. 21
Controlul financiar preventiv
(1) C.F.R. organizeaza si exercita controlul financiar preventiv pentru
documentele ce cuprind operatiuni care se refera la drepturile si obligatiile
patrimoniale in faza de angajare si de plata in raporturile cu alte persoane
juridice sau fizice.
(2) Controlul financiar preventiv se exercita prin organe de specialitate
potrivit legii.
Art. 22
Controlul financiar de gestiune
(1) Controlul financiar de gestiune se efectueaza in conformitate cu
prevederile legale, prin organele de specialitate din cadrul Societatii de
Servicii de Management Feroviar "S.M.F." - S.A., pe baza de contract.
(2) Controlul financiar de gestiune se efectueaza in totalitate sau prin
sondaj, in raport cu volumul, valoarea si natura bunurilor, posibilitatile de
sustrageri, conditiile de pastrare si gestionare, precum si cu frecventa
abaterilor constatate anterior.
(3) La cererea organelor de control financiar de gestiune, conducatorii si
salariatii au obligatia:
a) sa puna la dispozitie registrele, corespondenta, actele, piesele
justificative si alte documente necesare controlului;
b) sa prezinte pentru control valorile de orice fel pe care le gestioneaza
sau pe care le au in pastrare, care intra sub incidenta controlului;
c) sa elibereze, potrivit legii, documentele solicitate, in original sau in
copii certificate;
d) sa dea informatii si explicatii, verbal si in scris, dupa caz, in
legatura cu problemele care formeaza obiectul controlului;
e) sa semneze, cu sau fara obiectii, actele de control;
f) sa asigure sprijinul si conditiile necesare bunei desfasurari a
controlului si sa-si dea concursul pentru clarificarea constatarilor.
(4) Constatarile organelor de control financiar de gestiune se vor consemna
in actele de control, cu indicarea prevederilor legale incalcate si stabilirea
exacta a consecintelor economice, financiare si patrimoniale, a persoanelor
vinovate, precum si a masurilor propuse. Actele de control vor fi transmise
directorului general al societatii controlate.
Art. 23
Cenzorii
(1) Gestiunea C.F.R. este controlata de actionari si de cenzori.
(2) C.F.R. are 5 cenzori si 5 cenzori supleanti.
(3) Cenzorii sunt alesi de adunarea generala a actionarilor. Durata
mandatului lor este de 3 ani si pot fi realesi.
(4) Cenzorii isi exercita personal mandatul.
(5) Cel putin unul dintre cenzori trebuie sa fie contabil autorizat in
conditiile legii sau expert contabil.
(6) Atata timp cat statul va detine cel putin 20% din capitalul social,
unul dintre cenzori va fi recomandat de catre Ministerul Finantelor.
(7) Cenzorii sunt remunerati cu o indemnizatie fixa, stabilita de adunarea
generala a actionarilor.
(8) Cenzorii au urmatoarele atributii principale:
a) sa supravegheze gestiunea C.F.R.;
b) sa verifice daca bilantul contabil si contul de profit si pierderi sunt
legal intocmite si in concordanta cu registrele;
c) sa verifice daca registrele sunt regulat tinute;
d) sa verifice daca evaluarea patrimoniului s-a facut conform regulilor
stabilite pentru intocmirea bilantului contabil.
(9) Bilantul contabil si contul de profit si pierderi nu pot fi aprobate de
adunarea generala a actionarilor, daca nu sunt insotite de raportul cenzorilor.
(10) Cenzorii sunt obligati, de asemenea:
a) sa faca, in fiecare luna si inopinat, inspectii ale casei si sa verifice
existenta titlurilor sau a valorilor care sunt proprietatea C.F.R. ori care au
fost primite in gaj, cautiune sau depozit;
b) sa convoace adunarea generala ordinara sau extraordinara a actionarilor,
cand nu a fost convocata de catre administratori;
c) sa ia parte la adunarile generale ordinare si extraordinare ale
actionarilor, inserand pe ordinea de zi propunerile pe care le vor considera
necesare;
d) sa constate depunerea regulata a garantiei din partea administratorilor;
e) sa vegheze ca dispozitiile legii, ale actului constitutiv sau ale
statutului sa fie indeplinite de administratori si de lichidatori.
(11) Despre rezultatul verificarilor efectuate conform alin. (10), precum
si asupra propunerilor pe care le considera necesare privind bilantul contabil
si repartizarea profitului, cenzorii vor prezenta adunarii generale a
actionarilor un raport amanuntit. Pentru indeplinirea acestei obligatii cenzorii
vor delibera impreuna, insa pot face, in caz de divergenta, rapoarte separate,
pe care le vor prezenta adunarii generale a actionarilor.
(12) Cenzorii vor aduce la cunostinta administratorilor neregulile in
administratie si incalcarile dispozitiilor legale si statutare pe care le
constata, iar cazurile mai importante le vor aduce la cunostinta adunarii
generale a actionarilor.
(13) Cenzorii iau parte la sedintele consiliului de administratie si ale
adunarii generale a actionarilor, fara drept de vot.
(14) Se interzice cenzorilor sa comunice actionarilor in particular sau
tertilor date referitoare la operatiunile C.F.R., constatate cu ocazia
exercitarii mandatului lor.
(15) Cenzorii vor trece intr-un registru special deliberarile lor, precum
si constatarile facute in exercitiul mandatului lor.
(16) Revocarea cenzorilor se poate face numai de adunarea generala a
actionarilor, cu votul cerut la adunarile extraordinare ale actionarilor.
(17) Cenzorii C.F.R. indeplinesc si alte atributii prevazute de lege.
CAP. 7
Activitatea
Art. 24
Exercitiul financiar
Exercitiul financiar incepe la 1 ianuarie si se incheie la 31 decembrie ale
fiecarui an. Primul exercitiu financiar incepe la data constituirii C.F.R.
Art. 25
Personalul
(1) Personalul C.F.R. se incadreaza in conditiile legii, pe baza de concurs
sau de examen si/sau prin alte forme de selectie.
(2) Conditiile de angajare, de organizare si de desfasurate a
concursurilor, a examenelor si a selectiei se stabilesc prin regulament de
catre consiliul de administratie.
(3) Personalul C.F.R. este supus Statutului personalului feroviar,
reglementarilor specifice emise de autoritatea de stat in domeniul
transporturilor feroviare, precum si regulamentului de ordine interioara al
acesteia.
(4) Drepturile si obligatiile salariatilor se stabilesc prin contractul
colectiv de munca.
Art. 26
Amortizarea mijloacelor fixe
Consiliul de administratie stabileste, in conditiile legii, modul de
amortizare a mijloacelor fixe.
Art. 27
Evidenta contabila si bilantul contabil
(1) C.F.R. va tine evidenta contabila in lei, va intocmi anual bilantul
contabil si contul de profit si pierderi, avand in vedere normele metodologice
elaborate de Ministerul Finantelor.
(2) Bilantul contabil si contul de profit si pierderi vor fi publicate in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea a IV-a, conform legii.
Art. 28
Calculul si repartizarea profitului
(1) Profitul C.F.R. se stabileste pe baza bilantului contabil aprobat de
adunarea generala a actionarilor. Profitul impozabil se stabileste in
conditiile legii.
(2) Profitul C.F.R. ramas dupa plata impozitului pe profit va fi repartizat
in conditiile legii.
(3) C.F.R. isi constituie fondul de rezerva si alte fonduri, in conditiile
legii.
(4) Plata dividendelor cuvenite actionarilor se face de catre C.F.R. in
conditiile legii, dupa aprobarea bilantului contabil de catre adunarea generala
a actionarilor.
(5) In cazul inregistrarilor de pierderi, adunarea generala a actionarilor
va analiza cauzele si va hotari in consecinta.
(6) Acoperirea pierderilor se va face in conditiile legii si pe baza
hotararii adunarii generale a actionarilor.
Art. 29
Registrele
C.F.R. va tine, prin grija administratorilor, registrele prevazute de lege.
CAP. 8
Modificarea formei juridice, dizolvarea, lichidarea
Art. 30
Modificarea formei juridice
(1) Adunarea generala a actionarilor poate hotari schimbarea formei
juridice a C.F.R.
(2) Pe toata perioada in care statul este actionar majoritar, modificarea
formei juridice se face prin hotarare a Guvernului.
Art. 31
Dizolvarea
(1) Urmatoarele situatii duc la dizolvarea C.F.R.:
a) imposibilitatea realizarii obiectului de activitate;
b) declararea nulitatii;
c) hotararea adunarii generale a actionarilor;
d) hotararea tribunalului, la cererea oricarui asociat, pentru motive
temeinice, precum neintelegerile grave dintre asociati, care impiedica
functionarea C.F.R.;
e) falimentul;
f) in cazul si in conditiile prevazute la art. 153 din Legea nr. 31/1990,
republicata;
g) cand capitalul social se reduce sub minimul legal;
h) cand numarul actionarilor scade sub minimul legal;
i) alte cauze prevazute de lege sau de prezentul statut.
(2) Dizolvarea C.F.R. se inscrie in registrul comertului si se publica in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea a IV-a.
(3) Pe toata perioada in care statul este actionar majoritar, dizolvarea
C.F.R. se face prin hotarare a Guvernului.
Art. 32
Lichidarea
(1) In caz de dizolvare, C.F.R. va fi lichidata.
(2) Lichidarea C.F.R. si repartitia patrimoniului se fac in conditiile si
cu respectarea procedurii prevazute de lege.
Art. 33
Litigii
(1) Litigiile de orice fel, aparute intre C.F.R. si persoane fizice sau
juridice, sunt de competenta instantelor judecatoresti de drept comun.
(2) Pentru solutionarea litigiilor cu alte societati comerciale se poate
apela si la arbitraj.
CAP. 9
Dispozitii finale
Art. 34
Prevederile prezentului statut se completeaza cu dispozitiile Legii nr.
31/1990 privind societatile comerciale, republicata, precum si ale Codului
comercial.
ANEXA
la statut
Sigla Companiei Nationale de Cai Ferate "C.F.R." - S.A.
se gaseste publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 349
din 15 septembrie 1998.
ANEXA 2
ELEMENTELE CONCRETE ALE INFRASTRUCTURII FEROVIARE PUBLICE
a) Liniile ferate de circulatie, terenul aferent pe care sunt construite,
precum si terenurile situate de o parte si de alta a axei caii ferate, care
constituie zona de siguranta a infrastructurii feroviare.
-------------------------------------------------------------------------------
Nr. Elementul Definirea elementului
crt. concret
-------------------------------------------------------------------------------
a) 1. Liniile ferate Ansamblul de elemente tehnice format din sina,
curente dintre traverse, sistem de prindere si terasament al
statii si caii, cu toate componentele sale, care formeaza
terenul aferent liniile ferate delimitate de semnalele de intrare
din directii opuse dintre doua statii consecutive,
precum si fasiile de teren, in limita a 20 m
fiecare, situate de o parte si de alta a axei
acestor linii, care alcatuiesc zona de siguranta a
infrastructurii feroviare publice
a) 2. Liniile ferate de Ansamblul de elemente tehnice format din sina,
primire-expediere traverse, sistem de prindere si terasament al caii,
din statii si cu toate componentele sale, care formeaza liniile
terenul aferent ferate care continua liniile curente in incinta
statiilor, dotate cu semnale de circulatie, precum
si terenurile situate de o parte si de alta a axei
acestor linii, care alcatuiesc zona de siguranta a
infrastructurii feroviare publice
a) 3. Liniile ferate de Ansamblul de elemente tehnice format din sina,
evitare si terenul traverse, sistem de prindere si terasament al caii,
aferent cu toate componentele sale, care formeaza liniile
ferate construite, in scopul dirijarii materialului
rulant, care nu poate fi oprit la locul stabilit, in
conditii optime pentru protectia circulatiei si
manevrei pe alte linii din statie sau linie curenta,
precum si terenurile situate de o parte si de alta a
axei acestor linii, care alcatuiesc zona de
siguranta a infrastructurii feroviare publice
a) 4. Aparat de cale Ansamblul compus din sina, traverse, elemente
(macaz) mecanice si electrice, care asigura trecerea
materialului rulant de pe o linie de cale ferata
pe alta
-------------------------------------------------------------------------------
b) Podurile, tunelurile, viaductele si alte lucrari de arta
-------------------------------------------------------------------------------
Nr. Elementul Definirea elementului
crt. concret
-------------------------------------------------------------------------------
b) 1. Lucrarile de arta Ansamblul elementelor constructive ale podurilor,
destinate podetelor, tunelelor, viaductelor, pasajelor
traversarii unor inferioare, camerelor pentru conducte si cabluri,
obstacole si cu terenul aferent
terenul aferent
-------------------------------------------------------------------------------
c) Lucrarile geotehnice de protectie si de consolidare, plantatiile de
protectie a liniilor ferate si terenurile aferente pe care sunt amplasate
-------------------------------------------------------------------------------
Nr. Elementul Definirea elementului
crt. concret
-------------------------------------------------------------------------------
c) 1. Lucrarile de arta Apeductele, drenurile, casiurile, zidurile de
destinate drenarii, retentie, santurile, chesoanele, canalele si
captarii si terenul aferent
evacuarii apelor,
cu terenul
aferent
c) 2. Lucrarile de arta Zidurile de sprijin, horele, contraforturile,
destinate polatele, pereurile, pragurile, epiurile,
consolidarii si apararile de maluri si terenul aferent
apararii
terasamentelor de
cale ferata
c) 3. Plantatiile de Plantatiile de arbori, arbusti, spatiile verzi
protectie si si terenul aferent acestora
spatiile verzi
destinate
protejarii caii
ferate impotriva
eroziunii
taluzelor,
inzapezirilor,
zgomotului si
terenul aferent
-------------------------------------------------------------------------------
d) Instalatiile fixe de siguranta si de conducere operativa a circulatiei
feroviare
-------------------------------------------------------------------------------
Nr. Elementul Definirea elementului
crt. concret
-------------------------------------------------------------------------------
d) 1. Instalatiile de Ansamblul de echipamente mecanice cu care
asigurare cu impiegatul de miscare asigura incuierea
incuietori, cu macazurilor si punerea semnalelor mecanice pe
si fara bloc liber, numai daca acestea sunt pozitionate
corespunzator parcursului comandat pentru
trecerea trenului
d) 2. Instalatiile de Ansamblul de echipamente electromecanice cu care
centralizare impiegatul de miscare controleaza manevrarea si
electromecanica inzavorarea macazurilor, realizand punerea
semnalelor mecanice pe liber, numai daca sunt
indeplinite conditiile de siguranta
corespunzatoare parcursului comandat
d) 3. Instalatiile de Ansamblul de echipamente cu care impiegatul de
centralizare miscare, prin intermediul unui pupitru sinoptic,
electrodinamica comanda si controleaza manevrarea si inzavorarea
macazurilor, starea de liber/ocupat a liniilor si
macazurilor de catre materialul rulant, permitand
punerea pe liber a semnalelor luminoase de manevra
sau de circulatie, numai daca sunt indeplinite
conditiile de siguranta verificate de instalatie
d) 4. Instalatiile de Ansamblul de elemente situate in linia curenta, in
bloc de linie dependenta cu instalatiile de centralizare din
automat si statiile adiacente, prin care se verifica starea de
semiautomat liber/ocupat a liniilor curente, la care comanda
semnalelor de circulatie se realizeaza in mod
automat de tren
d) 5. Instalatiile de Ansamblul de echipamente situate in statii si/sau
semnalizare in linie curenta, in dependenta cu instalatiile de
automata centralizare din statiile adiacente, prin care, in
a trecerilor la mod automat, se interzice traficul rutier la
nivel, cu si fara trecerea la nivel, cand are loc apropierea unui
bariera convoi feroviar, astfel incat timpul de interdictie
sa fie redus la minimul permis de siguranta
circulatiei feroviare
d) 6. Instalatiile de Ansamblul de echipamente mecanice, electrice,
centralizare electronice si de tehnica de calcul, cu care
electronica impiegatul de miscare, prin intermediul unui sistem
de operare, comanda si controleaza manevrarea si
inzavorarea macazurilor, starea de liber/ocupat a
liniilor si a macazurilor de catre materialul
rulant, permitand punerea pe liber a semnalelor
luminoase de manevra sau de circulatie, numai daca
sunt indeplinite conditiile de siguranta verificate
de instalatie
d) 7. Instalatiile pentru Instalatiile automate, in dependenta cu semnalele
controlul vitezei instalatiilor de centralizare sau ale blocului de
trenurilor si linie automat, cu care se comanda, inductiv,
autostop franarea de urgenta a locomotivelor ce nu respecta
(instalatia limitele de viteza impuse prin semnalizare
din cale)
d) 8. Instalatiile pentru Instalatiile electrice sau electronice, care,
topirea zapezii si bazate pe efectul termic al curentului electric sau
ghetii la macazuri al unei flacari de gaz, prin elemente specifice,
topesc gheata si zapada ce se acumuleaza intre
acele si contraacele macazurilor
d) 9. Instalatiile de Ansamblul de echipamente cu care operatorul de
comanda automata triere din triajele de retea, prin intermediul unui
a macazurilor calculator de proces si al unui pupitru sinoptic,
comanda si controleaza manevrarea macazurilor,
permitand trierea trenurilor conform asezarii
vagoanelor in cuprinsul acestora, pe liniile
alocate directiilor de destinatie, cu respectarea
conditiilor de siguranta specifice
d) 10. Instalatiile de Moderatoare de viteza pentru vagoanele care ruleaza
frana de cale singure pe dispozitivul (cocoasa) de triere, astfel
incat acestea sa se opreasca la destinatie, pe
liniile de acumulare, fara ca viteza de impact sa
fie periculoasa pentru materialul rulant sau marfa
transportata
d) 11. Alte instalatii de Ansamblul de echipamente cu care se determina
automatizare elementele geometrice sau de pozitie ale
vagoanelor, stationate sau in miscare, necesare
pentru indeplinirea conditiilor de siguranta
specifice
d) 12. Instalatiile de Liniile de contact cu toate instalatiile aferente,
tractiune electrica instalatiile din substatiile de tractiune
si de electrica, posturile de sectionare si
electroalimentare subsectionare, posturile de transformare care
alimenteaza instalatiile de siguranta a
circulatiei, grupurile electrogene care deservesc
instalatiile de siguranta a circulatiei,
instalatiile de lumina si forta care deservesc
instalatiile de siguranta a circulatiei, cu toate
anexele acestora, cladirile destinate exclusiv
pentru acestea, cu terenul aferent
-------------------------------------------------------------------------------
e) Triajele de retea ale caii ferate si terenurile aferente acestora
-------------------------------------------------------------------------------
Nr. Elementul Definirea elementului
crt. concret
-------------------------------------------------------------------------------
e) 1. Triajele de retea Ansamblul liniilor, echipamentelor si instalatiilor
ale caii ferate de siguranta a circulatiei si a activitatii de
si terenurile manevra cu cladirile si terenurile aferente,
aferente acestora necesare primirii, descompunerii, acumularii,
din statiile: compunerii si expedierii trenurilor de marfa
Bucuresti Triaj,
Ploiesti Triaj,
Craiova,
Simeria Triaj,
Caransebes Triaj,
Brasov Triaj,
Adjud, Dej