HOTARARE Nr.
1324 din 4 noiembrie 2009
privind organizarea si
functionarea Garzii Financiare
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 800 din 24 noiembrie 2009
In temeiul art. 108 din Constituţia României,
republicată, al art. 2, art. 3 alin. (3), art. 61, art. 8 alin. (1)
şi al art. 13 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 91/2003
privind organizarea Gărzii Financiare, aprobată cu modificări prin Legea nr.
132/2004, cu modificările şi completările ulterioare,
Guvernul României adoptă
prezenta hotărâre.
Art. 1. - (1) Garda Financiară este instituţie publică
de control, cu personalitate juridică, aflată în subordinea Agenţiei Naţionale
de Administrare Fiscală, care exercită controlul operativ şi inopinat privind
prevenirea, descoperirea şi combaterea oricăror acte şi fapte care au ca efect
frauda şi evaziunea fiscală, precum şi alte fapte date prin lege în competenţa
sa.
(2) Garda Financiară funcţionează ca un corp
specializat de control, iar comisarii Gărzii Financiare sunt funcţionari
publici cu statut special, învestiţi cu autoritatea publică a statului pe
timpul şi în legătură cu îndeplinirea atribuţiilor şi obligaţiilor de serviciu.
(3) Garda Financiară are sediul în municipiul Bucureşti,
Piaţa Alba Iulia nr. 6, bl. I 5, tronson 1+2, sectorul 3.
Art. 2. - (1) Garda Financiară are următoarea structură
organizatorică:
a) Comisariatul General;
b) secţiile judeţene şi Secţia Municipiului Bucureşti.
(2) Structura organizatorică a Gărzii Financiare este
prevăzută în anexa nr. 1.
(3) Numărul maxim de posturi pentru Garda Financiară
este de 1.805, din care 200 de posturi pentru aparatul Comisariatului General.
(4) Posturile vacante vor fi ocupate în condiţiile
legii. Funcţiile de director coordonator şi director coordonator adjunct din
cadrul secţiilor judeţene şi Secţiei Municipiului Bucureşti vor fi ocupate în
urma procesului de evaluare desfăşurat în condiţiile legii.
(5) Numărul de posturi pentru secţiile judeţene şi
pentru Secţia Municipiului Bucureşti se distribuie din numărul total prevăzut
la alin. (3), prin ordin al preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare
Fiscală, la propunerea comisarului general.
Art. 3. - (1) Garda Financiară este condusă de un
comisar general, înalt funcţionar public, numit în condiţiile legii.
(2) Comisarul general are calitatea de ordonator
terţiar de credite şi exercită atribuţiile legale în această calitate pentru
Comisariatul General al Gărzii Financiare. Comisarul general poate delega
această calitate altor persoane împuternicite în acest scop. Prin actul de
delegare se precizează limitele şi condiţiile delegării. In exercitarea
atribuţiilor sale, comisarul general emite decizii.
(3) Comisarul general reprezintă Garda Financiară în
relaţiile cu terţii.
(4) Comisarul general numeşte, angajează, promovează,
sancţionează şi eliberează din funcţie, în condiţiile legii, personalul de
execuţie din Comisariatul General, precum şi personalul de conducere din
Comisariatul General şi comisarii şefi divizie din secţiile judeţene şi Secţia
Municipiului Bucureşti, cu avizul conform al preşedintelui Agenţiei Naţionale
de Administrare Fiscală, cu excepţia comisarului general prim-adjunct şi
comisarilor generali adjuncţi, care sunt numiţi prin ordin al preşedintelui
Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, cu avizul conform al ministrului
finanţelor publice.
(5) Comisarul general asigură, prin deciziile luate,
îndeplinirea corespunzătoare a atribuţiilor ce revin Gărzii Financiare potrivit
dispoziţiilor legale în vigoare şi răspunde în faţa ministrului finanţelor
publice şi a preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală de
întreaga activitate desfăşurată de structura Gărzii Financiare.
(6) Comisarul general este ajutat în activitatea de
conducere a Gărzii Financiare de un comisar general prim-adjunct şi de 3
comisari generali adjuncţi, aceştia având calitatea de funcţionari publici de
conducere. In absenţa comisarului general, Garda Financiară este reprezentată
de comisarul general prim-adjunct. In absenţa comisarului general sau a
comisarului general prim-adjunct, Garda Financiară este reprezentată de unul
dintre comisarii generali adjuncţi, pe baza împuternicirii comisarului general,
cu avizul conform al preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală.
Art. 4. - (1) Comisariatul General este structura
centrală a Gărzii Financiare, care, sub conducerea comisarului general, asigură
realizarea strategiei de control, urmăreşte modul de realizare a atribuţiilor
încredinţate secţiilor judeţene şi Secţiei Municipiului Bucureşti, stabileşte
măsuri operative pentru eficienţa controlului curent şi a controlului tematic.
Comisarii din Comisariatul General al Gărzii Financiare au competenţă de
control operativ şi inopinat pe întregul teritoriu al ţării.
(2) In cadrul structurii organizatorice a
Comisariatului General se pot constitui şi alte servicii, birouri şi
compartimente decât cele prevăzute în anexa nr. 1, iar numărul posturilor de
conducere şi de execuţie pentru acestea se aprobă prin ordin al preşedintelui
Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, la propunerea comisarului general,
potrivit legii.
(3) In cadrul structurii organizatorice a secţiilor
judeţene şi a Secţiei Municipiului Bucureşti se pot constitui şi alte servicii,
birouri, compartimente, respectiv divizii, prin ordin al preşedintelui Agenţiei
Naţionale de Administrare Fiscală, la propunerea comisarului general. Numărul
posturilor de conducere şi de execuţie se aprobă prin ordin al preşedintelui
Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, la propunerea comisarului general,
potrivit legii.
Art. 5. - (1) Secţiile judeţene şi Secţia Municipiului
Bucureşti sunt unităţi teritoriale ale Gărzii Financiare, cu personalitate
juridică. Sediile secţiilor judeţene şi sediul Secţiei Municipiului Bucureşti
din cadrul Gărzii Financiare sunt prevăzute în anexa nr. 2.
(2) Consiliul General al Municipiului Bucureşti,
consiliile judeţene şi consiliile locale pot asigura, la cerere, spaţii
corespunzătoare pentru desfăşurarea activităţii Gărzii Financiare sau, după
caz, terenuri pentru construirea de sedii proprii, în condiţiile legii.
Art. 6. - (1) Secţiile judeţene şi Secţia Municipiului
Bucureşti sunt conduse fiecare de un director coordonator, care numeşte,
angajează, promovează, sancţionează şi eliberează din funcţie personalul de
execuţie din subordinea sa, cu avizul conform al comisarului general.
Directorii coordonatori ai secţiilor judeţene şi al Secţiei Municipiului
Bucureşti ale Gărzii Financiare sunt ordonatori terţiari de credite. In lipsa
directorului coordonator, comisarul general poate delega calitatea sa de
ordonator terţiar de credite directorului coordonator adjunct.
(2) In activitatea de conducere, directorii
coordonatori ai secţiilor judeţene, respectiv al Secţiei Municipiului Bucureşti
sunt ajutaţi de directori coordonatori adjuncţi. Atribuţiile directorilor
coordonatori şi cele ale directorilor coordonatori adjuncţi sunt stabilite prin
ordin al ministrului finanţelor publice, prin contractul de management încheiat
în condiţiile legii şi prin Regulamentul de organizare şi funcţionare a Gărzii
Financiare.
(3) Secţiile judeţene şi Secţia Municipiului Bucureşti
ale Gărzii Financiare sunt subordonate conducerii Comisariatului General al
Gărzii Financiare, preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală şi
ministrului finanţelor publice.
Art. 7. - (1) Prin Regulamentul de organizare şi
funcţionare al Gărzii Financiare se stabilesc relaţiile de coordonare,
colaborare şi răspundere pentru toate structurile Gărzii Financiare,
competenţele şi atribuţiile personalului care ocupă funcţii publice de
conducere şi de execuţie, precum şi ale personalului contractual. Regulamentul
de organizare şi funcţionare al Gărzii Financiare se aprobă, prin ordin, de
preşedintele Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, la propunerea
comisarului general.
(2) Statul de funcţii pentru Comisariatul General al
Gărzii Financiare, precum şi statele de funcţii pentru secţiile judeţene şi
Secţia Municipiului Bucureşti se aprobă de către preşedintele Agenţiei
Naţionale de Administrare Fiscală, la propunerea comisarului general.
Art. 8. - (1) Comisarii din secţiile judeţene şi Secţia
Municipiului Bucureşti au competenţă de control pe teritoriul judeţului,
respectiv al municipiului Bucureşti, în care îşi desfăşoară activitatea.
(2) Din dispoziţia comisarului general sau cu aprobarea
acestuia, la cererea directorilor coordonatori, la anumite acţiuni de control,
efectuate pe teritoriul altor judeţe, pot participa comisari din oricare dintre
secţiile judeţene şi/sau din Secţia Municipiului Bucureşti.
Art. 9. - (1) Atribuţiile Gărzii Financiare, stabilite
potrivit legii, se duc la îndeplinire de către comisarii Gărzii Financiare,
comisarii şefi divizie, comisarii generali adjuncţi, comisarul general
prim-adjunct şi comisarul general, cu respectarea deontologiei funcţionarilor
publici învestiţi cu exerciţiul autorităţii publice, precum şi de directorii
coordonatori şi directorii coordonatori adjuncţi ai secţiilor judeţene şi ai
Secţiei Municipiului Bucureşti, cu respectarea prevederilor contractului de
management.
(2) In exercitarea atribuţiilor sale Garda Financiară
efectuează în mod permanent control operativ şi inopinat, sub forma controlului
curent sau tematic, după caz, cu privire la:
a) respectarea normelor de comerţ, urmărind prevenirea,
depistarea şi înlăturarea operaţiunilor ilicite;
b) modul de producere, depozitare, circulaţie şi
valorificare a bunurilor în toate locurile şi spaţiile în care se desfăşoară
activitatea operatorilor economici;
c) respectarea actelor normative în scopul prevenirii,
descoperirii şi combaterii oricăror acte şi fapte interzise de lege, conform
competenţei materiale;
d) participarea, cu personal propriu sau în colaborare
cu organele de specialitate ale altor ministere şi instituţii specializate, la
acţiuni de depistare şi de combatere a activităţilor ilicite care generează
fenomene de evaziune şi fraudă fiscală.
(3) In situaţia în care, ca urmare a controlului
efectuat, comisarii Gărzii Financiare constată săvârşirea unor contravenţii, în
exercitarea atribuţiilor proprii, încheie procese-verbale pentru constatarea şi
sancţionarea contravenţiilor, în condiţiile stabilite de Ordonanţa Guvernului
nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobată cu modificări
şi completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările şi completările
ulterioare.
(4) La constatarea împrejurărilor privind săvârşirea
unor fapte prevăzute de legea penală în domeniul financiar-fiscal, organele
Gărzii Financiare întocmesc procese-verbale prin care stabilesc implicaţiile
fiscale ale acestora, în baza cărora sesizează organele de urmărire penală
competente şi dispun, în condiţiile Ordonanţei Guvernului nr. 92/2003 privind
Codul de procedură fiscală, republicată, cu modificările şi completările
ulterioare, instituirea măsurilor asigurătorii ori de câte ori există pericolul
ca debitorul să se sustragă de la urmărire sau să îşi ascundă ori să îşi
risipească averea.
(5) Garda Financiară poate, la solicitarea
procurorului, să efectueze constatări cu privire la faptele care constituie
încălcări ale dispoziţiilor şi obligaţiilor a căror respectare o controlează,
întocmind procese-verbale, prin care poate evalua prejudiciul cauzat aferent
operaţiunilor verificate, care sunt acte procedurale ce pot constitui mijloace
de probă, potrivit legii.
(6) Reprezentarea în faţa instanţelor şi a organelor de
urmărire penală în cazurile în care Garda Financiară întocmeşte unul dintre
documentele prevăzute la alin. (4) se realizează de către Garda Financiară, pe
baza mandatelor date de Agenţia Naţională de Administrare Fiscală, în limita
competenţelor acesteia.
(7) Garda Financiară poate îndeplini şi alte atribuţii
dispuse de preşedintele Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, în
condiţiile competenţelor stabilite de lege, în scopul realizării, fără
întârziere, a obiectivelor acesteia.
Art. 10. - (1) Garda Financiară cooperează cu
instituţiile cu atribuţii similare din alte state, pe baza tratatelor
internaţionale la care România este parte sau pe bază de reciprocitate, precum
şi cu organismele de combatere a fraudei din cadrul Uniunii Europene, în
cauzele de interes comun, potrivit protocoalelor încheiate în acest sens, după
caz, în colaborare cu structura de specialitate din cadrul Agenţiei Naţionale
de Administrare Fiscală.
(2) Acţiunile întreprinse în realizarea obiectivelor
prevăzute la alin. (1) se realizează prin intermediul compartimentului de
specialitate din structura organizatorică a Gărzii Financiare, cu avizul
preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, şi vor fi coordonate
şi supravegheate direct de comisarul general.
Art. 11. - (1) In exercitarea atribuţiilor, comisarii
Gărzii Financiare efectuează în mod permanent control operativ şi inopinat sub
forma controlului curent sau tematic, după caz.
(2) Procesele-verbale de constatare şi sancţionare a
contravenţiilor încheiate de către comisarii Gărzii Financiare pot fi atacate
în condiţiile legislaţiei privind regimul juridic al contravenţiilor.
(3) Procesele-verbale prevăzute la art. 9 alin. (4) şi (5)
pot cuprinde evaluări ale prejudiciului fiscal, pe baza stabilirii
implicaţiilor fiscale determinate de sustragerea de la plata impozitelor,
taxelor, contribuţiilor şi a altor sume de natură fiscală datorate bugetului
general consolidat, fără calcularea de obligaţii accesorii acestora, şi nu
constituie titluri de creanţă fiscală.
(4) Procesele-verbale se păstrează într-o evidenţă
specială, gestionată de unitatea Gărzii Financiare emitentă.
(5) Valorificarea constatărilor privind starea fiscală,
înscrise în procesele-verbale, se face în condiţiile stabilite prin ordin al
preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, un exemplar al
procesului-verbal fiind comunicat organului fiscal competent în gestionarea
dosarului fiscal al contribuabilului.
Art. 12. - Neexecutarea măsurilor dispuse de comisarii
Gărzii Financiare în îndeplinirea atribuţiilor legal încredinţate şi prin
exercitarea drepturilor expres conferite de lege se sancţionează în condiţiile
Ordonanţei Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedură fiscală,
republicată, cu modificările, şi completările ulterioare, şi ale altor
prevederi legale.
Art. 13. - (1) Pentru îndeplinirea atribuţiilor
încredinţate, comisarii Gărzii Financiare sunt îndreptăţiţi să dispună toate
măsurile prevăzute de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 91/2003 privind
organizarea Gărzii Financiare, aprobată cu modificări prin Legea nr. 132/2004,
cu modificările şi completările ulterioare, precum şi orice alte măsuri
rezultate din actele normative a căror încălcare o constată, potrivit
competenţelor.
(2) Pentru exercitarea controlului operativ şi
inopinat, comisarii Gărzii Financiare prezintă ordinul de serviciu, care este
de regulă general, cu caracter permanent şi indică numele comisarului şi
competenţele acestuia, precum şi legitimaţia de control şi insigna.
Art. 14. - (1) Forma şi conţinutul procesului-verbal
reglementat de art. 9 alin. (4) şi (5), precum şi procedura de aplicare sunt
prevăzute în anexa nr. 3.
(2) Procedura de editare, difuzare, păstrare şi arhivare
a formularelor specifice, inclusiv a formularelor de proces-verbal de
constatare şi sancţionare a contravenţiilor şi de chitanţă de încasare a
sumelor, utilizate în activitatea Gărzii Financiare, se stabileşte prin ordin
al preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, la propunerea
comisarului general.
Art. 15. - (1) Personalul Gărzii Financiare care
îndeplineşte funcţia publică specifică de comisar este dotat cu uniformă,
însemne distinctive, armament şi alte mijloace tehnice utilizate ca mijloc
individual de autoapărare. Armamentul, uniforma şi celelalte dotări prevăzute
de prezenta hotărâre pot fi utilizate numai în timpul exercitării atribuţiilor
de control legal încredinţate, în condiţiile prevăzute în Regulamentul de
organizare şi funcţionare al Gărzii Financiare. Dotarea cu armament se face în
conformitate cu dispoziţiile Legii nr. 295/2004 privind regimul armelor şi
muniţiilor, cu modificările şi completările ulterioare.
(2) Modelul uniformei, al însemnelor distinctive, al
legitimaţiei de control şi al ordinului de serviciu sunt prevăzute în anexa nr.
4.
(3) Achiziţionarea uniformei şi a însemnelor
distinctive se face în condiţiile legii pentru achiziţiile publice, iar norma
de dotare şi durata de serviciu privind drepturile de echipament ale
comisarilor Gărzii Financiare sunt prevăzute în anexa nr. 5.
(4) Mijloacele tehnice, echipamentele de autoapărare,
de protecţie şi de comunicare sunt prevăzute în anexa nr. 6, iar achiziţionarea
acestora se face în condiţiile legii.
(5) Armamentul se poate asigura atât prin achiziţii
publice, cât şi prin redistribuire, cu titlu gratuit, de la alte instituţii
autorizate, pe baza protocoalelor încheiate în condiţiile legii, în măsura
disponibilităţilor, cu condiţia predării acestuia în perfectă stare fizică şi
de funcţionare tehnică şi fiabilitate.
(6) Până la asigurarea condiţiilor materiale şi
financiare pentru dotările prevăzute la alin. (1)-(5), precum şi până la
expirarea duratei de serviciu a echipamentului, personalul Gărzii Financiare
utilizează dotările existente sau alte echipamente puse la dispoziţie pe bază
de redistribuire.
Art. 16. - (1) Instituţiile specializate care pregătesc
personal militar şi care, prin lege, au dreptul să deţină şi să folosească
armament, precum şi Poliţia Română sprijină Garda Financiară în realizarea
programului de dotare şi de pregătire a personalului propriu pentru deţinerea
şi utilizarea armamentului, mijloacelor tehnice şi echipamentelor proprii.
(2) Răspunderea pentru asimilarea cunoştinţelor şi
utilizarea corespunzătoare a acestora revine comisarilor Gărzii Financiare,
care vor fi testaţi din punct de vedere fizic, psihologic şi al cunoştinţelor
necesare pentru acordarea dreptului de portarma, anterior încredinţării
armamentului şi echipamentelor respective de instituţiile legal abilitate.
Art. 17. - (1) Insemnele distinctive şi modul de
echipare a autovehiculelor Gărzii Financiare cu mijloace de semnalizare
luminoasă şi sonoră sunt prevăzute în anexa nr. 7.
(2) Numărul maxim de autoturisme, mijloace de transport
speciale şi consumul lunar de carburanţi pentru Garda Financiară sunt prevăzute
în anexa nr. 8.
(3) Numărul maxim de autoturisme şi mijloace de
transport speciale pentru Comisariatul General, secţiile judeţene şi Secţia
Municipiului Bucureşti se aprobă prin decizie a comisarului general, cu
încadrarea în limitele maxime prevăzute în anexa nr. 8.
Art. 18. - (1) Personalul Gărzii Financiare beneficiază
de stimulente, în condiţiile legii.
(2) Nivelul de constituire pentru fiecare sursă şi
condiţiile de repartizare şi utilizare a fondului de stimulente sunt prevăzute
în normele metodologice cuprinse în anexa nr. 9.
Art. 19. - Garda Financiară prevede anual în bugetul de
venituri şi cheltuieli sume de bani necesare pentru manipularea, transportul şi
depozitarea mărfurilor sau bunurilor supuse confiscării, pentru analiza şi
examinarea probelor, eşantioanelor sau mostrelor prelevate în timpul
controlului, pentru efectuarea expertizelor tehnice, precum şi pentru
distrugerea mărfurilor, în condiţiile prevăzute de lege.
Art. 20. -Anexele nr. 1-9 fac parte integrantă din
prezenta hotărâre.
Art. 21. - Ori de câte ori într-un act normativ
anterior se face trimitere la Hotărârea Guvernului nr. 533/2007 privind
organizarea şi funcţionarea Gărzii Financiare, cu modificările şi completările
ulterioare, trimiterea se va considera făcută la dispoziţiile corespunzătoare
din prezenta hotărâre.
Art. 22. - (1) Prezenta hotărâre intră în vigoare la 45
de zile de la publicarea în Monitorul Oficial al României, Partea I.
(2) Pe data intrării în vigoare a prezentei hotărâri se
abrogă Hotărârea Guvernului nr. 533/2007 pentru organizarea şi funcţionarea
Gărzii Financiare, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.
407 din 18 iunie 2007, cu modificările şi completările ulterioare.
PRIM-MINISTRU
EMIL BOC
Contrasemnează:
Ministrul finanţelor publice,
Gheorghe Pogea
Viceprim-ministru, ministrul administraţiei şi
internelor, interimar,
Vasile Blaga
ANEXA Nr. 1*)
Numărul maxim de posturi = 1.805, dintre care 200 în
cadrul Comisariatului General
STRUCTURA ORGANIZATORICĂ A GĂRZII FINANCIARE
NOTA: Diviziile se organizează la nivel de direcţie iar
domeniile prioritare de control se vor stabili prin Regulamentul de Organizare
si Funcţionare al instituţiei
*) Anexa nr. 1 este reprodusă în facsimil.
ANEXA Nr. 2
SEDIILE
secţiilor judeţene şi al Secţiei Municipiului
Bucureşti
ALBA
|
ALBA IULIA, STR. G. COŞBUC NR. 14
|
ARAD
|
ARAD, STR. FRAŢII NEUMANN NR. 10, ETAJUL II
|
ARGEŞ
|
PITEŞTI, BD. REPUBLICII NR. 118
|
BACĂU
|
BACĂU, STR. DUMBRAVA ROŞIE NR. 1-3
|
BIHOR
|
ORADEA, STR. GRIVIŢEI NR. 2
|
BISTRIŢA-NĂSĂUD
|
BISTRIŢA, STR. 1 DECEMBRIE NR. 6
|
BOTOŞANI
|
BOTOŞANI, STR. CUZA VODĂ NR. 2
|
BRAŞOV
|
BRAŞOV, STR. MIHAIL KOGĂLNICEANU NR. 7
|
BRĂILA
|
BRĂILA, STR. DELFINULUI NR. 1
|
BUZĂU
|
BUZĂU, BD. N. BĂLCESCU NR. 48
|
CARAŞ-SEVERIN
|
REŞIŢA, CARTIER DOMAN NR. 2
|
CĂLĂRAŞI
|
CĂLĂRAŞI, STR. PRELUNGIREA SLOBOZIEI NR. 43
|
CLUJ
|
CLUJ-NAPOCA, P-ŢAIANCULUI NR. 19
|
CONSTANŢA
|
CONSTANŢA, BD. FERDINAND NR. 68BIS
|
COVASNA
|
SF. GHEORGHE, STR. B. JOSZEF NR. 9
|
DÂMBOVIŢA
|
TÂRGOVIŞTE, CALEA DOMNEASCĂ NR. 166
|
DOLJ
|
CRAIOVA, STR. MITROPOLIT FIRMILIAN NR. 2
|
GALAŢI
|
GALAŢI, STR. BRĂILEI NR. 33
|
GIURGIU
|
GIURGIU, BD. INDEPENDENŢEI BL. 106
|
GORJ
|
TÂRGU JIU, STR. ŞIRETULUI NR. 6
|
HARGHITA
|
MIERCUREA-CIUC, STR. REVOLUŢIEI DIN DECEMBRIE NR. 20
|
HUNEDOARA
|
DEVA, STR. 1 DECEMBRIE NR. 6
|
IALOMIŢA
|
SLOBOZIA, STR. M. BASARAB NR. 14-16
|
IAŞI
|
IAŞI, STR. ANASTASIE PANU NR. 26
|
ILFOV
|
BUCUREŞTI, STR. L. PĂTRĂŞCANU NR. 10, SECTORUL 3
|
MARAMUREŞ
|
BAIA MARE, STR. UNIVERSITĂŢII NR. 23A
|
MEHEDINŢI
|
DROBETA-TURNU SEVERIN, PIAŢA RADU NEGRU NR. 1
|
MUREŞ
|
TÂRGU MUREŞ, STR. GH. DOJA NR. 1-3
|
NEAMŢ
|
PIATRA-NEAMŢ, BD. TRAIAN NR. 183
|
OLT
|
SLATINA, STR. ARCULUI NR. 1
|
PRAHOVA
|
PLOIEŞTI, STR. A. VLAICU NR. 21
|
SATU MARE
|
SATU MARE, STR. PIAŢA ROMANĂ NR. 3-5
|
SĂLAJ
|
ZALĂU, STR. PIAŢA IULIU MANIU NR. 9
|
SIBIU
|
SIBIU, CALEA DUMBRĂVII NR. 28-32
|
SUCEAVA
|
SUCEAVA, STR. V BUMBAC, PALATUL FINANŢELOR
|
TELEORMAN
|
ALEXANDRIA, STR. DUNĂRII NR. 188
|
TIMIŞ
|
TIMIŞOARA, STR. REVOLUŢIEI NR. 15
|
TULCEA
|
TULCEA, STR. PORTULUI NR. 26
|
VASLUI
|
VASLUI, STR. ŞTEFAN CEL MARE NR. 56
|
VÂLCEA
|
RÂMNICU VÂLCEA, STR. G-RAL MAGHERU NR. 17
|
VRANCEA
|
FOCŞANI, BD. INDEPENDENŢEI NR. 24
|
BUCUREŞTI
|
BUCUREŞTI, STR. GUTEMBERG NR. 1, SECTORUL 5
|
ANEXA Nr. 3
Exemplar nr.....................
GARDA FINANCIARĂ
.................................................
PROCES-VERBAL
încheiat în................................la data de
.../.../.
Subsemnaţii,................................................................................................................,
având funcţia de comisari în Garda Financiară
...................................................., în baza dispoziţiilor
Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 91/2003 privind organizarea Gărzii
Financiare, aprobată cu modificări prin Legea nr. 132/2004, cu modificările şi
completările ulterioare, a legitimaţiilor de control
nr........................şi a ordinelor de serviciu permanent, am efectuat în
perioada........................................... control
la....................................................................., cu nr.
de înregistrare la oficiul registrului
comerţului...................................... şi C.I.F.........................,
având sediul social declarat
în.....................................................................................................
Contribuabilul are, conform certificatului de
înmatriculare, ca obiect principal de activitate ..........................................................,
cod CAEN......................., si desfăşoară activitatea
de........................................................, cod
CAEN........................
Contribuabilul a declarat că are deschise următoarele
conturi bancare şi următoarele
subunităţi......................................................................................
........................................................................................................................................................................ .........................................................
........................................................................................................................................................................ .........................................................
Controlul s-a efectuat la
adresa............................................................, în prezenţa
dlui/dnei..........................................., în calitate de..................................................................................,
cu împuternicirea nr.........................../................., anexată, şi
a
dlui/dnei....................................................................,
în calitate de..................................................................................................
Obiectivul controlului l-a
constituit........................................................................................................................................................................ ......
Ca urmare a verificărilor efectuate au rezultat
următoarele:
CAPITOLUL I
Constatări
........................................................................................................................................................................ ........................................................
........................................................................................................................................................................ ........................................................
........................................................................................................................................................................ ........................................................
........................................................................................................................................................................ ........................................................
........................................................................................................................................................................ ........................................................
........................................................................................................................................................................ ........................................................
........................................................................................................................................................................ ........................................................
........................................................................................................................................................................ ........................................................
........................................................................................................................................................................ ........................................................
........................................................................................................................................................................ ........................................................
........................................................................................................................................................................ ........................................................
........................................................................................................................................................................ ........................................................
........................................................................................................................................................................ ........................................................
CAPITOLUL II
Acte normative încălcate
........................................................................................................................................................................ ........................................................
........................................................................................................................................................................ ........................................................
CAPITOLUL III
Prejudiciul evaluat
........................................................................................................................................................................ ........................................................
........................................................................................................................................................................ ........................................................
........................................................................................................................................................................ ........................................................
........................................................................................................................................................................ ........................................................
........................................................................................................................................................................ ........................................................
CAPITOLUL IV
Măsuri dispuse în timpul controlului
........................................................................................................................................................................ ........................................................
........................................................................................................................................................................ ........................................................
........................................................................................................................................................................ ........................................................
........................................................................................................................................................................ ........................................................
CAPITOLUL V
Punctul de vedere al contribuabilului
........................................................................................................................................................................ ........................................................
........................................................................................................................................................................ ........................................................
........................................................................................................................................................................ ........................................................
........................................................................................................................................................................ ........................................................
........................................................................................................................................................................ ........................................................
........................................................................................................................................................................ ........................................................
........................................................................................................................................................................ ........................................................
........................................................................................................................................................................ ........................................................
........................................................................................................................................................................ ........................................................
........................................................................................................................................................................ ........................................................
........................................................................................................................................................................ ........................................................
La terminarea controlului au fost restituite toate
actele şi documentele puse la dispoziţia organului de control, cu excepţia
celor ridicate prin Procesul-verbal de ridicare/restituire înscrisuri
nr............../.........., anexat.
Prezentul proces-verbal s-a întocmit în 4 exemplare şi
a fost înregistrat în Registrul unic de control al contribuabilului la poziţia
..... din care un exemplar a fost înmânat reprezentanţilor contribuabilului.
Garda Financiară
Comisari,
................................................
................................................
(numele, prenumele şi semnătura)
Contribuabil
Reprezentanţi,
................................................
................................................
(numele, prenumele şi semnătura)
Motivele nesemnării procesului-verbal
Martor
................................................
Cod M.FP 14.13.22.1/2g
PROCEDURA
de întocmire a procesului-verbal pentru contestarea
unor împrejurări privind fapte penale din domeniul financiar-fiscal
I. Noţiuni generale
1. Procesul-verbal se întocmeşte de organele de control
ale Gărzii Financiare în următoarele cazuri:
a) când, ca urmare a acţiunilor de control executate în
conformitate cu competenţele stabilite prin lege, constată împrejurări privind
săvârşirea unor fapte prevăzute de legea penală în domeniul financiar-fiscal;
b) la solicitarea procurorului, în condiţiile stabilite
de art. 4 alin. (11) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
91/2003 privind organizarea Gărzii Financiare, aprobată cu modificări prin
Legea nr. 132/2004, cu modificările şi completările ulterioare, şi a art. 9 din
hotărâre. In această situaţie, procesul-verbal are caracterul unei constatări
tehnico-ştiinţifice întocmite în conformitate cu dispoziţiile Codului de
procedură penală şi se înaintează solicitantului până la termenul fixat.
2. Procesul-verbal este utilizat în activitatea Gărzii
Financiare, în conformitate cu dispoziţiile art. 4, 6 şi 7 din Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 91/2003, aprobată cu modificări prin Legea nr.
132/2004, cu modificările şi completările ulterioare.
II. Reguli generale referitoare la întocmirea
procesului-verbal
3. In cuprinsul procesului-verbal se vor descrie
împrejurările privind săvârşirea faptelor care prezintă indiciile săvârşirii
unor infracţiuni de evaziune fiscală sau fraudă fiscală, modul de calcul prin
care a evaluat prejudiciul, detaliat pe tipuri de impozite, taxe, contribuţii
sau alte sume identificate ca sustrase bugetului general consolidat.
4. In situaţia în care procesul-verbal este încheiat la
solicitarea procurorului, acesta va conţine şi evaluarea prejudiciului fiscal
produs prin săvârşirea faptelor constatate şi aferent operaţiunilor verificate.
5. Prin procesul-verbal nu se calculează majorări de
întârziere sau alte obligaţii fiscale accesorii aferente prejudiciului fiscal
evaluat.
6. Pentru fiecare contribuabil supus controlului se
încheie câte un proces-verbal distinct, cuprinzând constatările făcute în urma
verificării documentelor proprii de evidenţă contabilă şi de gestiune, împreună
cu concluziile argumentate, rezultate din verificarea încrucişată efectuată la
furnizorii sau clienţii contribuabilului verificat. Dacă nu a fost posibilă
încheierea procesului-verbal, în adresa de răspuns se vor menţiona cauzele care
au împiedicat întocmirea actului de control.
7. In cazul în care acţiunea de constatare a faptelor
s-a întins pe mai multe zile sau a fost efectuată simultan ori succesiv în mai
multe locaţii ale aceluiaşi contribuabil, se vor întocmi, de regulă pentru
fiecare caz, note de constatare în care se vor descrie faptele constatate, iar
procesul-verbal va cuprinde descrierea faptelor în ansamblul lor, a legăturilor
dintre ele şi a implicaţiilor fiscale ale acestora. Notele de constatare fac
parte integrantă din procesul-verbal.
8. In situaţia în care organul de control apreciază că
există pericolul ca făptuitorul să se sustragă de la urmărire, să înstrăineze
patrimoniul societăţii sau să îşi risipească averea, acesta poate dispune
instituirea măsurilor asigurătorii prevăzute de Codul de procedură fiscală,
făcând menţiunea corespunzătoare în procesul-verbal. Ducerea la îndeplinire a
măsurilor asigurătorii dispuse de Garda Financiară se realizează de organele
fiscale, în condiţiile art. 129 din Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003 privind
Codul de procedură fiscală, republicată, cu modificările şi completările
ulterioare.
9. Procesul-verbal se transmite de către structurile
Gărzii Financiare către organele de urmărire penală competente, sub forma unei
sesizări, întocmită cu respectarea dispoziţiilor Codului de procedură penală şi
a celor privind confidenţialitatea datelor.
10. Procesul-verbal se editează informatic şi se
întocmeşte în 4 exemplare, toate cu valoare de original, din care un exemplar
va fi transmis organului de urmărire penală competent, un exemplar va fi comunicat
contribuabilului controlat, un exemplar va fi comunicat organului fiscal
competent şi un exemplar se va arhiva la sediul organului de control.
11. Procesul-verbal se comunică contribuabilului în
condiţiile stabilite pentru comunicarea actului administrativ fiscal în
Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003, republicată, cu modificările şi completările
ulterioare.
III. Modul de completare a procesului-verbal
A. Partea introductivă a procesului-verbal
12. In procesul-verbal se menţionează expres, la partea
generală referitoare la reprezentanţii contribuabilului care au asistat la
efectuarea controlului, care este funcţia acestora şi din ce punct de vedere
asigură reprezentarea contribuabilului - reprezentantul societăţii care asigură
servicii de contabilitate, reprezentantul societăţii care asigură servicii
juridice, reprezentantul legal, asociat, acţionar etc. In situaţia în care la
momentul încheierii procesului-verbal la locul efectuării controlului nu se
află niciunul dintre reprezentanţii contribuabilului verificat, acest lucru se
va menţiona în procesul-verbal, In acest caz, procesul-verbal va fi semnat şi
de un martor care a participat la verificări sau, în cazul în care nu a
participat niciun martor, vor fi menţionate toate actele şi împrejurările care
au condus la încheierea procesului-verbal în absenţa contribuabilului şi a unui
martor.
13. In procesul-verbal obiectivul controlului trebuie
să fie individualizat corespunzător, menţionându-se principalele activităţi ce
urmează a fi controlate. In situaţia în care procesul-verbal se încheie ca
urmare a solicitării procurorului, conform art. 4 alin. (11) din
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 91/2003, aprobată cu modificări prin
Legea nr. 132/2004, cu modificările şi completările ulterioare, acest fapt se
menţionează de către organul de control la obiectivul controlului.
B. Constatările organului de control
14. In procesul-verbal, constatările organelor de
control vor descrie cu claritate fapta săvârşită, cu indicarea datei sau a
perioadei şi locului în care a fost săvârşită, precum şi arătarea tuturor
împrejurărilor ce pot servi la aprecierea gravităţii faptei.
15. Constatările organului de control cuprind
documentele analizate, identificate în evidenţa contabilă a contribuabilului
verificat, sau obţinute direct de la emitenţi sau de la alţi contribuabili.
Documentele necesare susţinerii constatărilor vor fi ridicate în original sau
copie certificată de organul de control, întocmindu-se în acest sens un
proces-verbal de ridicare/restituire de înscrisuri. Documentele de mai sus,
inclusiv cele privind rezultatele expertizelor tehnice şi analizelor de
laborator, se ataşează procesului-verbal şi constituie mijloace de probă.
C. Acte normative încălcate
16. In procesul-verbal trebuie menţionate cu exactitate
actele normative încălcate, cu indicarea articolului şi alineatului din actul
normativ respectiv, fără a se face încadrarea penală a faptei.
D. Prejudiciul evaluat
17. In procesul-verbal se va menţiona suma cu care a
fost prejudiciat bugetul general consolidat, detaliată pe tipuri de impozite,
taxe, contribuţii sau alte sume identificate ca sustrase bugetului de stat
consolidat, evidenţiindu-se modalitatea de calcul al acestora. Pentru sumele
astfel defalcate trebuie menţionată perioada de timp pentru care sunt datorate
aceste sume.
18. Pentru situaţiile în care evaluarea întinderii
prejudiciului s-a făcut prin estimare, se vor descrie metodele şi indicatorii
care au stat la baza estimării, inclusiv formulele de calcul utilizate.
E. Măsuri dispuse
19. In procesul-verbal organul de control menţionează
detaliat măsurile dispuse a fi duse la îndeplinire de către contribuabil, cu
menţionarea dispoziţiilor din actele normative care trebuie să fie puse astfel
în aplicare şi a termenului de realizare.
F. Punctul de vedere al contribuabilului
20. In procesul-verbal se va consemna şi punctul de
vedere al reprezentanţilor contribuabilului, menţionat sub forma unor
explicaţii scrise, care pot fi exprimate şi sub forma unor note scrise
referitoare la alte documente referitoare la aspectele constatate, semnate de
aceştia şi anexate procesului-verbal.
21. Conţinutul capitolelor procesului-verbal poate fi
adaptat sau extins în funcţie de volumul de informaţii reţinut pentru lămurirea
aspectelor constatate. In cazul în care nu există informaţii referitoare la
unul sau mai multe din capitolele din modelul procesului-verbal, se menţionează
pe scurt motivul pentru care nu poate fi completat.
ANEXA Nr. 4
MODELELE*)
uniformei, însemnelor distinctive, legitimaţiei de
control şi ordinului de serviciu permanent
UNIFORMA
4.1. Uniforma de vară pentru comisarii Gărzii
Financiare
4.2. Uniforma pentru comisarii Gărzii Financiare -
bărbaţi şi femei
4.3. Geaca pentru comisarii Gărzii Financiare - bărbaţi
şi femei
4.4. Coifura pentru comisarii Gărzii Financiare - femei
4.5. Coifura pentru comisarii Gărzii Financiare -
bărbaţi
4.6. Şapca pentru comisarii Gărzii Financiare - bărbaţi
şi femei
Culoarea pentru articolele de uniformă, veston,
pantalon, fustă, geacă şi coifura este gri petrol închis.
ÎNSEMNE DISTINCTIVE, SPECIFICE GĂRZII FINANCIARE
4.7. Sigla Gărzii Financiare
4.8. Insigna metalică cu sigla Gărzii Financiare,
ataşabilă la uniformă
4.9. Emblema coifura Garda Financiară
4.10. Insemne de grad (trese şi stele care indică
funcţia), ataşabile la uniformă
4.11. Ecuson pentru funcţia de director
coordonator/coordonator adjunct
4.12. Legitimaţia de control
4.13. Insignă metalică pentru legitimaţia de control
4.14. Ordinul de serviciu permanent
4.15. Emblema aplicabilă pe mâneca stângă a articolelor
de echipament
Figura 4.1 - Modelul uniformei de vară pentru comisarii
Gărzii Financiare
NOTĂ: La uniforma de vară, comisarii femei pot purta
fustă sau pantalon.
*) Modelele uniformei, însemnelor distinctive,
legitimaţiei de control şi ordinului de serviciu permanent sunt reproduse în
facsimil.
Purtarea uniformei şi a acestor însemne de către
persoane neautorizate se pedepseşte conform legii.
Figura 4.2 - Modelul uniformei pentru comisarii Gărzii
Financiare - bărbaţi şi femei
Pe fiecare mânecă a sacoului, deasupra nasturilor
manşetei se aplică o bandă textilă de 5 mm lăţime, pentru comisari, şi o bandă
textilă de 20 mm lăţime, pentru comisari generali.
Pe mâneca stângă a sacoului, la partea superioară se
aplică emblema de la figura 4.15.
Pe buzunarul stâng superior al vestonului, al gecii şi
al bluzei se aplică însemnele de grad care indică funcţia (figura 4.10) şi
insigna cu sigla Gărzii Financiare (figura 4.8).
4.2.1. Modelul uniformei pentru comisarii Gărzii
Financiare - femei: varianta cu fustă
Figura 4.3 - Modelul de geacă pentru comisarii Gărzii
Financiare - bărbaţi şi femei
Geaca are mânecile şi căptuşeala detaşabile. Geaca se
realizează din material de bază uşor, fiind adecvată şi ţinutei de vară. Pentru
timp friguros, geaca este prevăzută cu o căptuşeală matlasata, ataşabilă.
La modelul de echipament cu geacă se poartă şapcă
(figura 4.6).
Pe pieptul stâng, deasupra buzunarului se aplică
înscrisul GARDA FINANCIARĂ.
Pe pieptul stâng, pe clapeta buzunarului se aplică
însemnele de grad care indică funcţia (figura 4.10) şi insigna cu sigla Gărzii
Financiare, (figura 4.8)
Pe mâneca stângă a sacoului, la partea superioară se
aplică emblema de la figura 4.15.
Figura 4.4 - Modelul de coifură pentru comisarii Gărzii
Financiare - femei
Figura 4.5 - Modelul de coifură pentru comisarii Gărzii
Financiare - bărbaţi
Figura 4.6 - Modelul de şapcă pentru comisarii Gărzii
Financiare - bărbaţi şi femei
Figura 4.7 - Sigla Gărzii Financiare
Figura 4.8 - Insigna metalică cu sigla Gărzii
Financiare, ataşabilă la uniformă
Insigna se fixează lângă însemnele de grad.
Insigna metalică este prevăzută cu un suport de protecţie
a materialelor pe care se fixează, precum şi a ţesăturii articolului de
uniformă la care este ataşată.
Figura 4.9 - Emblema coifură Garda Financiară
Figura 4.10 - Insemne de grad (trese şi stele care
indică funcţia), ataşabile la uniformă 4.10.1. Insemne de grad (trese care
indică funcţia), ataşabile la uniformă
Insemne de grad cu tresă pentru comisar debutant
Insemne
de grad cu trese pentru comisar asistent
Insemne
de grad cu trese pentru comisar principal
Insemne de grad cu trese pentru comisar superior
4.10.2. Insemne de grad (stele care indică funcţia),
ataşabile la uniformă
Insemne de grad cu stea pentru comisar şef divizie
Insemne de grad cu stele pentru comisar general adjunct
Insemne de grad cu stele pentru comisar general prim-adjunct
Insemne de grad cu stele pentru comisar general
Figura 4.11 - Ecuson pentru funcţia de director
coordonator/director coordonator adjunct Completările cu numele secţiei şi al
persoanei sunt date pentru exemplificare.
Figura 4.12 - Modelul legitimaţiei de control Seria Nr.
A 0000 este dată spre exemplificare.
Figura 4.13 - Insigna metalică pentru legitimaţia de
control Seria A 0025 este dată pentru exemplificare.
Figura 4.14. - Modelul ordinului de serviciu permanent
ROMÂNIA
GARDA FINANCIARA
COMISARIATUL/SECŢIA
........................................
ORDIN DE SERVICIU PERMANENT
Dl. comisar
.............................................................................................
este autorizat să execute control operativ şi inopinat in
domeniul economic, financiar şi vamal, in conformitate cu atribuţiile legali.
COMISAR GENERAL
|
Figura 4.15 - Emblema aplicabilă pe mâneca stângă a
articolelor de echipament
ANEXA Nr. 5
NORMA DE DOTARE ŞI DURATA DE SERVICIU
privind drepturile de echipament ale comisarilor
Gărzii Financiare
I. Norma de dotare şi durata de serviciu privind
drepturile de echipament ale comisarilor Gărzii Financiare sunt prevăzute în
Hotărârea Guvernului nr. 80/1992 referitoare la aprobarea normei privind
drepturile de echipament ale personalului militarizat al Gărzii Financiare şi
regulile de aplicare a acesteia, care se completează cu prevederile Hotărârii
Guvernului nr. 1.324/2009.
II. Insemne specifice
Nr. crt.
|
Denumirea însemnelor specifice
|
U/M
|
Prevederi cantitate
|
Observaţii
|
Insemne distinctive
|
1.
|
Emblemă coifură
|
buc.
|
2
|
1 buc. pentru şapcă şi 1 buc. pentru coifură
|
2.
|
Set cuprinzând însemne de împuternicire a controlului
- legitimaţie cu insignă metalică înseriată
- portlegitimaţie
- ordinul de serviciu permanent
|
set
buc.
buc.
buc.
|
|
1 pentru fiecare comisar
1 pentru fiecare comisar
1 pentru fiecare comisar
1 pentru fiecare comisar
|
3.
|
Insignă metalică, ataşabilă la uniformă, 3 buc/set, câte 1 buc.
pentru veston, geaca şi bluză
|
set
|
|
1 pentru fiecare comisar
|
4.
|
Insemne de grad
(trese şi stele care indică funcţia), 3 buc/set de însemne de
grad, câte 1 buc. pentru fiecare articol - veston, geacă şi bluză
|
set
|
1
|
1 pentru fiecare comisar
|
NOTĂ:
Detalii minime cu privire la modelul articolelor de
uniformă şi al însemnelor distinctive se regăsesc în planşele prevăzute în
anexa nr. 4.
ANEXA Nr. 6
LISTA
mijloacelor tehnice, a echipamentelor de
autoapărare, de protecţie şi comunicare şi a altor mijloace speciale de dotare
a) Arme de foc şi mijloace individuale de autoapărare
Arme de foc:
1. armament de serviciu: pistol cu un încărcător; se
asigură la prima dotare; câte o bucată pentru fiecare comisar;
2. toc din piele pentru pistol; se asigură la prima
dotare pentru fiecare pistol;
3. muniţie de război pentru fiecare încărcător de
pistol pentru fiecare şedinţă de tragere, precum şi în cazul unor acţiuni
speciale; pentru Garda Financiară - Comisariatul General, muniţia se distribuie
la ordinul comisarului general, iar pentru secţiile judeţene ale Gărzii
Financiare muniţia se distribuie la ordinul directorilor coordonatori;
Mijloace individuale de autoapărare:
4. butelie cu gaz (spray) paralizant cu portbutelie
pentru centură pentru dotarea fiecărui comisar*);
5. electroşocuri:
- 800 bucăţi de mici dimensiuni;
- 800 bucăţi de mari dimensiuni (bastoane), pentru
dotarea comisarilor*).
b) Echipament individual de protecţie:
1. veste reflectorizante pentru acţiunile stradale: 800
bucăţi;
2. bastoane reflectorizante pentru acţiunile stradale:
800 bucăţi;
3. combinezon din două piese (pantalon şi bluză
inscripţionată cu sigla Gărzii Financiare), confecţionat din material uşor,
care se îmbracă de către comisari peste uniformă în acţiunile de inventariere
şi manipulare a mărfurilor, ambalajelor etc; câte o bucată pentru fiecare
comisar.
c) Mijloace de comunicare:
- telefon mobil şi serviciile aferente - un
aparat/persoană.
d) Alte mijloace speciale de dotare:
1. microscoape portabile pentru citirea elementelor de
secretizare de pe timbre şi banderole;
2. sigilii metalice de unică folosinţă, personalizate
şi înseriate;
3. imprimate (formulare cu regim special);
4. alte articole necesare, bine justificate, propuse de
comisarul general şi aprobate de preşedintele Agenţiei Naţionale de
Administrare Fiscală.
*) In mod justificat, comisarul general poate aproba
dotarea şi a altor persoane din cadrul Gărzii Financiare cu astfel de mijloace,
dacă acestea participă la acţiuni şi numai pe timpul desfăşurării acţiunii.
ANEXA Nr. 7
Insemne distinctive şi modul de echipare a
autovehiculelor Gărzii Financiare cu mijloace de semnalizare luminoasă şi
sonoră
Model*) privind inscripţionarea autovehiculelor şi
modul de prindere a instalaţiei de semnalizare luminoasă şi sonoră
*) Modelele sunt reproduse în facsimil
ANEXA Nr. 8
NUMĂRUL MAXIM
de autoturisme, mijloace de transport speciale şi
consumul lunar de carburanţi aprobat
Tipul mijlocului de transport
|
Numărul maxim aprobat (bucăţi)
|
Consumul maxim lunar de carburanţi
aprobat
|
Autoturisme pentru transportul comisarilor în operaţiuni
specifice de control
|
650
|
400 litri/autovehicul
|
Microbuze persoane
|
3
|
400 litri/autovehicul
|
Ambarcaţiuni fluviale: - cu o capacitate de 4 locuri plus echipaj
- cu o capacitate de 8-10 locuri plus echipaj
|
11
|
800 litri/ambarcaţiune 1.000 litri/ambarcatiune
|
TOTAL:
|
655
|
|
NOTĂ:
1. Alocarea de drepturi, repartizarea, detalierea,
transferul mijloacelor de transport, indiferent de categoria lor, se fac numai
cu aprobarea comisarului general al Gărzii Financiare.
2. Consumul de carburanţi de 400 litri/autovehicul
reprezintă consumul mediu calculat pe întregul parc auto care revine pe lună
unui autovehicul. Nu se consideră depăşiri la consumul normat de carburant la
mijloacele de transport consumul care la nivelul anului se încadrează în limita
carburantului aprobat prin prezenta hotărâre, raportat la parcul auto existent.
3. Autoturismele care au îndeplinit condiţiile de
casare urmează să fie scoase din uz şi înlocuite, prin achiziţii, în perioada
imediat următoare.
4. Personalul navigant şi de întreţinere a
ambarcaţiunilor fluviale va fi prevăzut în statul de funcţii aprobat.
ANEXA Nr. 9
NORME METODOLOGICE
privind constituirea şi utilizarea fondului de
stimulente stabilit în condiţiile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.
91/2003 privind organizarea Gărzii Financiare
CAPITOLUL I
Sursele de constituire a fondului de stimulente
Art. 1. - Fondul de stimulente se constituie, potrivit
art. 13 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 91/2003 privind
organizarea Gărzii Financiare, aprobată cu modificări prin Legea nr. 132/2004,
cu modificările şi completările ulterioare, în procent de 15% din sumele
încasate pentru bugetul statului ca urmare a controlului, reprezentând amenzi
şi sume confiscate, în lei şi în valută, şi în procent de 7% din sumele
provenite din valorificarea bunurilor rezultate din confiscări, după deducerea
cheltuielilor efectuate în scopul valorificării acestora. Sumele confiscate de
Garda Financiară urmează regimul juridic şi procedura de predare şi depunere la
trezorerie, în contul bugetului general consolidat al statului, ca şi amenzile
încasate.
Art. 2. - Prin bunuri confiscate şi intrate în
proprietatea privată a statului, în sensul prevederilor art. 1, se înţelege
bunurile care au făcut obiectul confiscării pe baza proceselor-verbale sau a
actelor de control ale Gărzii Financiare şi care au fost valorificate potrivit
Ordonanţei Guvernului nr. 14/2007 pentru reglementarea modului şi condiţiilor
de valorificare a bunurilor intrate, potrivit legii, în proprietatea privată a
statului, republicată, inclusiv bunurile abandonate în timpul controlului.
Art. 3. - Sumele în valută provenite din sursele
prevăzute la art. 1 se evaluează în lei, la cursul de schimb stabilit de Banca
Naţională a României în ziua în care acestea au devenit proprietatea statului.
Art. 4. - Bunurile confiscate reprezentând arme,
muniţii, echipament militar, produse şi materiale explozive, stupefiante,
obiecte de patrimoniu, precum şi alte bunuri similare se predau de organele
Gărzii Financiare şi se valorifică în condiţiile legii; sumele obţinute din
valorificarea acestor bunuri nu se constituie în fond de stimulente.
CAPITOLUL II
Evidenţierea fondului de stimulente
Art. 5. - Fondul de stimulente se constituie şi se
evidenţiază astfel:
a) la nivelul secţiilor judeţene şi al Secţiei
Municipiului Bucureşti, din sumele provenite din activitatea proprie,
reflectate distinct pe fiecare entitate care le-a creat;
b) la nivelul Comisariatului General al Gărzii
Financiare, din sumele provenite din activitatea proprie şi distinct din
virarea, până la data de 15 a lunii curente pentru luna anterioară, a unei cote
de 10% din fondul lunar constituit de secţiile judeţene şi Secţia Municipiului
Bucureşti din activitatea proprie.
Art. 6. - Sumele constituite în condiţiile prevăzute la
art. 5 se evidenţiază distinct, în analitic, pe fiecare entitate care le-a
creat.
Art. 7. - Sumele provenite din sursele prevăzute la
art. 1 vor fi virate de administraţiile finanţelor publice şi, respectiv, de
Direcţia generală de administrare a marilor contribuabili în conturile de
trezorerie ale secţiilor judeţene şi Secţiei Municipiului Bucureşti sau al
Comisariatului General al Gărzii Financiare. Directorii coordonatori ai
secţiilor judeţene şi al Secţiei Municipiului Bucureşti vor urmări modul de
colectare, evidenţiere şi utilizare a fondului de stimulente constituit.
CAPITOLUL III
Modul de utilizare a fondului de stimulente
Art. 8. - Utilizarea sumelor constituite la nivelul
fiecărei entităţi se face pe baza următoarelor criterii de repartizare:
a) contribuţia directă şi efectivă, realizată cu
respectarea normelor legale şi a îndatoririlor specifice, la atragerea de
venituri suplimentare la bugetul de stat prin descoperirea faptelor de evaziune
şi/sau de fraudă fiscală şi declanşarea măsurilor de recuperare a sumelor
datorate;
b) îndeplinirea cu competenţă şi profesionalism a
atribuţiilor de control, având drept rezultat identificarea faptelor şi actelor
prin care contribuabilii se sustrag de la plata taxelor, impozitelor şi a
celorlalte contribuţii datorate;
c) depistarea mijloacelor folosite şi a manoperelor
utilizate pentru încălcarea sau nerespectarea dispoziţiilor legale care
reglementează obligaţiile fiscale ale contribuabililor;
d) îndeplinirea cu probitate a îndatoririlor de
serviciu, executarea cu promptitudine, seriozitate şi bună-credinţă a
operaţiunilor de control;
e) aportul personal la realizarea obiectivelor
compartimentului în care îşi desfăşoară activitatea persoana respectivă;
f) asumarea responsabilităţii şi a riscurilor pentru
executarea misiunilor de control cu grad accentuat de pericol, menite să reducă
sau să elimine acte ori fapte ilicite din domeniile de activitate de competenţa
Gărzii Financiare;
g) organizarea corespunzătoare a programului de lucru,
însuşirea şi aplicarea normelor legale care stabilesc competenţele Gărzii
Financiare;
h) contribuţia efectivă a personalului care participă
la activitatea de valorificare a bunurilor confiscate la îndeplinirea
atribuţiilor ce îi sunt stabilite;
i) semnalarea deficienţelor de reglementare şi a
domeniilor de activitate în care se produc acte sau fapte ilicite şi formularea
de propuneri concrete de îmbunătăţire a cadrului normativ;
j) adoptarea unei conduite demne, a unui comportament
civilizat, păstrarea integrităţii şi a simţului civic, implicarea în
descoperirea şi combaterea oricărei manifestări ilicite în domeniile de
activitate de competenţa Gărzii Financiare.
CAPITOLUL IV
Repartizarea şi acordarea stimulentelor
Art. 9. - Cuantumul lunar al stimulentelor poate fi de
cel mult 3 salarii de bază lunare brute pentru toate categoriile de personal
din structura Gărzii Financiare, în baza criteriilor stabilite la art. 8.
Art. 10. - (1) Pentru contribuţii de valoare la
descoperirea unor acte şi/sau fapte de evaziune şi/sau de fraudă fiscală,
îmbunătăţirea activităţii Gărzii Financiare, eficientizarea actului de control,
perfecţionarea cadrului normativ în aceste domenii, preşedintele Agenţiei
Naţionale de Administrare Fiscală poate acorda stimulente peste nivelul
prevăzut la art. 9.
(2) Preşedintele Agenţiei Naţionale de Administrare
Fiscală poate suplimenta fondul de stimulente constituit de personalul Gărzii
Financiare, din fondul constituit la nivelul agenţiei, în baza rezultatelor
activităţii desfăşurate de personalul Gărzii Financiare, prezentată în rapoarte
lunare.
Art. 11. - Sunt competenţi să acorde stimulente,
potrivit prevederilor prezentelor norme metodologice:
a) preşedintele Agenţiei Naţionale de Administrare
Fiscală, pentru personalul prevăzut la art. 10 şi pentru:
- comisarul general al Gărzii Financiare;
- comisarul general prim-adjunct, comisarii generali
adjuncţi şi directorii coordonatori ai secţiilor judeţene şi al Secţiei
Municipiului Bucureşti, la propunerea comisarului general;
b) comisarul general al Gărzii Financiare, pentru:
- comisarii şefi de divizie, şefii de serviciu şi şefii
de birou din aparatul Comisariatului General al Gărzii Financiare, precum şi
personalul de execuţie din cadrul Comisariatului General al Gărzii Financiare,
la propunerea şefilor ierarhici ai acestora;
- directorii coordonatori adjuncţi ai secţiilor
judeţene şi ai Secţiei Municipiului Bucureşti, la propunerea şefilor ierarhici;
c) directorii coordonatori ai secţiilor judeţene şi al
Secţiei Municipiului Bucureşti, pentru comisarii şefi divizie şi personalul de
execuţie din cadrul secţiilor judeţene şi al Secţiei Municipiului Bucureşti, la
propunerea şefilor ierarhici.
CAPITOLUL V
Dispoziţii finale
Art. 12. - (1) Preşedintele Agenţiei Naţionale de
Administrare Fiscală poate dispune redistribuirea unor fonduri de stimulente
între entităţile care au contribuit la realizarea acestora, în aplicarea
prevederilor cap. III.
(2) Preşedintele Agenţiei Naţionale de Administrare
Fiscală poate dispune redistribuirea unor fonduri de stimulente, repartizate
din fondul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, către secţiile Gărzii
Financiare, în raport cu realizările obţinute.
Art. 13. - Plata stimulentelor aprobate se face de
regulă în cursul lunii curente pentru luna precedentă.
Art. 14. - Sumele reprezentând fondul de stimulente
rămase neutilizate la sfârşitul lunii, respectiv al anului, se reportează lunar
şi anual şi sunt utilizate cu aceeaşi destinaţie.
Art. 15. - Evidenţierea în contabilitate a operaţiilor
de constituire şi utilizare a fondurilor de stimulente se efectuează potrivit
Instrucţiunilor privind aplicarea planului de conturi pentru instituţiile
publice.
Art. 16. - Stimulentele nu fac parte din salariul de
bază, nu se suportă din fondul de salarii, iar asupra acestora se calculează şi
se reţin contribuţii, în condiţiile legii.
Art. 17. - Sumele existente în soldurile fondurilor de
stimulente constituite până la data intrării în vigoare a prezentelor norme
metodologice se includ în noul fond de stimulente şi se utilizează potrivit
prevederilor acestora.
Art. 18. - Sumele incluse în fondul de stimulente cu
încălcarea prevederilor legale privind constituirea acestora vor fi deduse din
fondul existent sau constituit în perioada următoare şi vor fi virate la
bugetul de stat. In cazul în care, ulterior constituirii şi utilizării fondului
de stimulente, instanţele judecătoreşti au pronunţat hotărâri definitive şi
irevocabile de anulare a sancţiunilor contravenţionale cu amendă sau a
măsurilor de confiscare a bunurilor, sumele astfel constituite se deduc din
fondul de stimulente şi vor avea destinaţia stabilită de lege.
Art. 19. - Personalul însărcinat cu exercitarea
controlului financiar preventiv din cadrul Comisariatului General, al secţiilor
judeţene şi al Secţiei Municipiului Bucureşti din Garda Financiară are
obligaţia să verifice corecta constituire şi utilizare a fondului de stimulente
şi să nu permită constituirea şi, după caz, plata sumelor încasate cu
încălcarea prevederilor prezentelor norme metodologice.