HOTARARE Nr.
533 din 30 mai 2007
privind organizarea si
functionarea Garzii Financiare
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 407 din 18 iunie 2007
In temeiul art. 108 din Constituţia României,
republicată, al art. 2, art. 3 alin. (3) şi al art. 13 alin.(2) din Ordonanţa
de urgenţă a Guvernului nr. 91/2003 privind organizarea Gărzii Financiare,
aprobată cu modificări prin Legea nr.132/2004, cu modificările şi completările
ulterioare,
Guvernul României adoptă
prezenta hotărâre.
Art. 1. - (1) Garda Financiară este instituţie publică
de control, cu personalitate juridică, care exercită controlul operativ şi
inopinat privind prevenirea, descoperirea şi combaterea oricăror acte şi fapte
din domeniul economic, financiar şi vamal, care au ca efect evaziunea şi frauda
fiscală, organizată ca organ de specialitate al administraţiei publice centrale
în subordinea Ministerului Economiei şi Finanţelor - Agenţia Naţională de
Administrare Fiscală.
(2) Garda Financiară are sediul în municipiul
Bucureşti, Piaţa Alba Iulia nr. 6, bl. I 5, tronson
1+2, sectorul 3.
Art. 2. - (1) Garda Financiară are următoarea
organizare teritorială:
a) Comisariatul General;
b) secţiile judeţene şi Secţia Municipiului Bucureşti.
(2) Structura organizatorică a Gărzii Financiare este
prevăzută în anexa nr. 1.
(3) Numărul maxim total de posturi pentru Garda
Financiară este de 1.805, din care 200 de posturi pentru aparatul
Comisariatului General.
(4) Posturile vacante vor fi ocupate pe bază de
concurs organizat la nivelul Comisariatului General sau, după caz, la nivelul
secţiilor judeţene şi al Secţiei Municipiului Bucureşti, în condiţiile legii.
(5) Numărul de posturi pentru fiecare secţie
judeţeană şi pentru Secţia Municipiului Bucureşti se distribuie din numărul
maxim total prevăzut la alin. (3) prin ordin al preşedintelui Agenţiei
Naţionale de Administrare Fiscală, la propunerea comisarului general.
Art. 3. - (1) Garda Financiară este condusă de un
comisar general, înalt funcţionar public, numit, în condiţiile legii, prin
ordin al ministrului economiei şi finanţelor.
(2) Comisarul general are
calitatea de ordonator secundar de credite şi exercită atribuţiile legale în
această calitate pentru toate unităţile din structura Gărzii Financiare, In
exercitarea atribuţiilor sale comisarul general emite decizii.
(3) Comisarul general
reprezintă Garda Financiară în relaţiile cu terţii.
(4) Comisarul general numeşte, angajează, promovează,
sancţionează şi eliberează din funcţie personalul din structura Comisariatului
General, precum şi pe cel de conducere din teritoriu, cu excepţia comisarului
general prim-adjunct, comisarilor generali adjuncţi, comisarilor şefi secţie
ai secţiilor judeţene şi al Secţiei Municipiului Bucureşti, care sunt numiţi, în condiţiile legii, prin ordin al
ministrului economiei şi finanţelor.
(5) Comisarul general
asigură, prin deciziile luate, îndeplinirea corespunzătoare a atribuţiilor ce
revin Gărzii Financiare potrivit dispoziţiilor legale în vigoare şi răspunde în
faţa ministrului economiei şi finanţelor şi a preşedintelui Agenţiei Naţionale
de Administrare Fiscală de întreaga activitate desfăşurată de unităţile din
structura Gărzii Financiare.
(6) Comisarul general este ajutat în activitate de un
comisar general prim-adjunct şi de 3 comisari generali adjuncţi, având
calitatea de funcţionari publici de conducere. In absenţa comisarului general,
Garda Financiară este reprezentată de comisarul general prim-adjunct. In
absenţa comisarului general şi a comisarului general prim-adjunct, Garda
Financiară este reprezentată de unul dintre comisarii generali adjuncţi, pe
baza împuternicirii comisarului general, cu înştiinţarea preşedintelui Agenţiei
Naţionale de Administrare Fiscală.
Art. 4. - (1) Comisariatul General este structura
centrală a Gărzii Financiare, care, sub conducerea comisarului general, asigură
realizarea strategiei de control, urmăreşte modul de realizare a atribuţiilor
încredinţate secţiilor judeţene şi Secţiei Municipiului Bucureşti, stabileşte
măsuri operative pentru eficienţa controlului curent şi a controlului tematic.
Comisarii din Comisariatul General al Gărzii Financiare au competenţă de
control operativ şi inopinat pe întregul teritoriu al ţării, în condiţiile
prevăzute în prezenta hotărâre.
(2) In cadrul structurii organizatorice a
Comisariatului General al Gărzii Financiare şi, respectiv, a secţiilor judeţene
şi a Secţiei Municipiului Bucureşti se pot constitui servicii, birouri,
compartimente, respectiv divizii, altele decât cele prevăzute în anexa nr. 1,
şi se aprobă numărul posturilor de conducere prin ordin al preşedintelui
Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, la propunerea comisarului general,
cu respectarea prevederilor legale în vigoare.
Art. 5. - (1) Secţiile judeţene şi Secţia Municipiului
Bucureşti sunt unităţi teritoriale ale Gărzii Financiare, cu personalitate
juridică, care au competenţă de control pe teritoriul judeţului şi al
municipiului Bucureşti, în care sunt organizate. Sediile secţiilor judeţene şi
al Secţiei Municipiului Bucureşti din cadrul Gărzii Financiare sunt prevăzute
în anexa nr. 2.
(2) Consiliul General al
Municipiului Bucureşti, consiliile judeţene şi consiliile locale asigură, la
cererea Gărzii Financiare, spaţiile corespunzătoare pentru desfăşurarea
activităţii instituţiei din teritoriu sau, după caz, terenuri pentru
construirea de sedii proprii, în condiţiile legii.
Art. 6. - (1) Secţiile judeţene şi Secţia Municipiului
Bucureşti sunt conduse fiecare de un comisar şef secţie, ordonator terţiar de
credite, care numeşte, angajează, promovează, sancţionează şi eliberează din
funcţie personalul de execuţie din subordinea sa.
(2) In activitatea de conducere, comisarii şefi secţie
ai secţiilor judeţene, respectiv comisarul şef secţie al Secţiei Municipiului
Bucureşti sunt ajutaţi de comisari şefi adjuncţi, ale căror atribuţii sunt
stabilite prin Regulamentul de organizare şi funcţionare al Gărzii Financiare.
Numărul posturilor de comisari şefi adjuncţi se stabileşte conform art. 4 alin.
(2) .
(3) Secţiile judeţene şi Secţia Municipiului Bucureşti
ale Gărzii Financiare sunt subordonate conducerii Comisariatului
General.
Art. 7. - (1) Prin Regulamentul de organizare şi
funcţionare al Gărzii Financiare, aprobat prin ordin al ministrului economiei
şi finanţelor, la propunerea preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare
Fiscală, se stabilesc relaţiile de coordonare, colaborare şi răspundere pentru
toate structurile Gărzii Financiare.
(2) Statul de funcţii pentru Comisariatul General al
Gărzii Financiare, precum şi statele de funcţii pentru secţiile judeţene şi
Secţia Municipiului Bucureşti se aprobă de către preşedintele Agenţiei
Naţionale de Administrare Fiscală, la propunerea comisarului general.
Art. 8. - (1) Comisarii din secţiile judeţene şi Secţia
Municipiului Bucureşti au competenţă de control pe teritoriul judeţului,
respectiv al municipiului Bucureşti, în care îşi desfăşoară activitatea.
(2) Din dispoziţia comisarului general sau cu aprobarea
scrisă a acestuia, la cererea comisarilor şefi, pentru anumite operaţiuni de
control pot participa comisari din oricare dintre secţiile judeţene şi/sau din
Secţia Municipiului Bucureşti. In situaţiile operative care nu suportă amânare,
aprobarea scrisă poate fi obţinută ulterior începerii controlului.
Art. 9. - (1) Atribuţiile Gărzii Financiare, stabilite
potrivit legii, se duc la îndeplinire de către comisarii Gărzii Financiare, cu
respectarea deontologiei funcţionarilor publici învestiţi cu exerciţiul
autorităţii publice.
(2) In exercitarea atribuţiilor sale Garda Financiară
efectuează, în mod permanent, controlul operativ şi inopinat, sub forma
controlului curent sau tematic, după caz, cu privire la:
a) participarea, cu personal propriu sau în colaborare
cu organele de specialitate ale altor ministere şi instituţii specializate, la
acţiuni de depistare şi de combatere a activităţilor ilicite care generează
fenomene de evaziune şi fraudă fiscală;
b) respectarea normelor de comerţ, urmărind
prevenirea, depistarea şi înlăturarea operaţiunilor ilicite;
c) modul de producere, depozitare, circulaţie şi
valorificare a bunurilor în toate locurile şi spaţiile în care se desfăşoară
activitatea operatorilor economici;
d) respectarea actelor normative în scopul
prevenirii, descoperirii şi combaterii oricăror acte şi fapte interzise de
lege, conform competenţei materiale.
(3) Garda Financiară poate, la solicitarea
procurorului, să efectueze constatări cu privire la faptele care constituie
încălcări ale dispoziţiilor şi obligaţiilor a căror respectare o controlează,
întocmind procese-verbale care constituie mijloace de probă, potrivit legii.
Art. 10. - (1) Garda Financiară
cooperează cu organele cu atribuţii similare din alte state, pe baza tratatelor
internaţionale la care România este parte sau pe bază de reciprocitate, precum
şi cu organismele de combatere a fraudei din cadrul Uniunii Europene, în
cauzele de interes comun, potrivit protocoalelor
încheiate în acest sens.
(2) Acţiunile întreprinse în realizarea obiectivelor
prevăzute la alin. (1) se realizează prin intermediul compartimentului desemnat
în structura organizatorică cu aceste atribuţii şi vor fi coordonate şi
supravegheate direct de comisarul general.
Art. 11. - Comisarii nou-angajaţi vor efectua un curs
de pregătire profesională specifică în cadrul Şcolii de Finanţe Publice şi
Vamă. Durata cursului, programa de studiu şi modalitatea de evaluare a
cunoştinţelor dobândite se stabilesc prin Regulamentul de organizare şi
funcţionare al Gărzii Financiare.
Art. 12. - Actele de control întocmite de comisarii
Gărzii Financiare sunt acte administrative de control operativ şi inopinat şi
se comunică direcţiilor generale ale finanţelor publice în a căror rază
teritorială se află sediul social al operatorului economic controlat, pentru
luarea măsurilor fiscale, sau organelor de urmărire penală, după caz.
Art. 13. - (1) Actele prin care sunt dispuse măsurile
cu caracter imediat rezultate din controlul efectuat de către comisarii Gărzii
Financiare, a căror executare este în sarcina entităţilor verificate,
constituie acte opozabile entităţilor respective.
(2) In actele de control încheiate se face menţiunea
că acest control este operativ şi inopinat.
(3) In exercitarea atribuţiilor de serviciu comisarii
Gărzii Financiare constată prin proces-verbal contravenţiile săvârşite şi
aplică sancţiunile legale.
(4) Neexecutarea măsurilor dispuse de comisarii
Gărzii Financiare în îndeplinirea atribuţiilor legal încredinţate şi prin
exercitarea drepturilor expres conferite de lege se sancţionează potrivit legii.
(5) Pentru constatarea contravenţiilor, aplicarea
sancţiunilor şi vărsarea sumelor la Trezoreria Statului, Garda Financiară
utilizează formularele aprobate în condiţiile legii, până la epuizarea
stocului, dar nu mai târziu de 31 decembrie 2007, operând modificările
corespunzătoare ca urmare a schimbării subordonării. La epuizarea stocului,
noile formulare se solicită de Garda Financiară, se aprobă şi se eliberează în
condiţiile legii. Garda Financiară va utiliza în continuare foile de vărsământ-chitanţe folosite în
activitatea de trezorerie, în condiţiile stabilite de Ministerul Economiei şi
Finanţelor.
Art. 14. - (1) Pentru
îndeplinirea atribuţiilor încredinţate, comisarii Gărzii Financiare sunt
îndreptăţiţi să dispună toate măsurile prevăzute de Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 91/2003 privind organizarea Gărzii Financiare, aprobată cu
modificări prin Legea nr. 132/2004, cu modificările şi completările ulterioare,
precum şi orice alte măsuri rezultate din actele normative a căror încălcare o
constată, potrivit competenţelor.
(2) Pentru exercitarea controlului operativ şi
inopinat, comisarii Gărzii Financiare prezintă ordinul de serviciu, care este
de regulă general, cu caracter permanent şi care indică numele comisarului şi
competenţele acestuia, precum şi legitimaţia de control şi insigna, prevăzute
de prezenta hotărâre.
Art. 15. - (1) Personalul Gărzii Financiare care
îndeplineşte funcţii publice specifice este dotat cu uniformă, însemne
distinctive, armament şi alte mijloace tehnice utilizate ca mijloc individual
de autoapărare. Uniforma şi celelalte dotări prevăzute de prezenta hotărâre pot
fi purtate numai în timpul exercitării atribuţiilor de control legal
încredinţate, în condiţiile prevăzute în Regulamentul de organizare şi funcţionare
al Gărzii Financiare. Dotarea cu armament se face în condiţiile prevăzute de
dispoziţiile art. 68-71 din Legea nr. 295/2004 privind regimul armelor şi
muniţiilor.
(2) Modelele uniformei, însemnelor distinctive,
legitimaţiei de control şi ordinului de serviciu sunt prevăzute în anexa nr. 3.
(3) Achiziţionarea uniformei şi a însemnelor
distinctive se face în condiţiile legii pentru achiziţiile publice, iar normele
de dotare şi durata de serviciu sunt cele prevăzute în anexa nr. 4.
(4) Mijloacele tehnice, echipamentele de autoapărare,
de protecţie şi de comunicare sunt prevăzute în anexa nr. 5, iar achiziţionarea
acestora se face în condiţiile legii.
(5) Armamentul se poate asigura atât prin achiziţii
publice, cât şi prin redistribuire cu titlu gratuit de la alte instituţii
autorizate, pe baza protocoalelor încheiate în condiţiile legii, în măsura
disponibilităţilor, cu condiţia predării acestuia în perfectă stare fizică şi
de funcţionare tehnică şi fiabilitate.
(6) Până la asigurarea condiţiilor materiale şi
financiare pentru dotările prevăzute la alin. (1) -(5), precum şi până la expirarea duratei de serviciu a echipamentului, personalul Gărzii Financiare utilizează dotările existente.
Art. 16. - (1) Personalul Gărzii Financiare beneficiază
de stimulente materiale şi morale, în condiţiile legii.
(2) Nivelul de constituire pentru fiecare sursă şi
condiţiile de repartizare şi utilizare a fondului de stimulente sunt prevăzute
în normele metodologice cuprinse în anexa nr. 6.
Art. 17. - (1) Instituţiile specializate care pregătesc
personal militar şi care prin lege au dreptul să deţină şi să folosească
armament pentru realizarea unor atribuţii şi sarcini speciale de apărare
sprijină Garda Financiară în realizarea programului de dotare şi de pregătire a
personalului propriu pentru deţinerea şi utilizarea armamentului, mijloacelor
tehnice şi echipamentelor proprii.
(2) Răspunderea pentru asimilarea cunoştinţelor şi
utilizarea corespunzătoare a acestora revine comisarilor Gărzii Financiare,
care vor fi testaţi din punct de vedere fizic, psihic şi al cunoştinţelor
necesare pentru acordarea dreptului de portarma, anterior încredinţării
armamentului şi echipamentelor respective.
Art. 18. - (1) Autoturismele din dotare sunt
inscripţionate cu însemnul Gărzii Financiare în forma descrisă pentru insigna
comisarului, în dimensiune corespunzătoare.
(2) Numărul maxim de autoturisme, mijloace de
transport speciale şi consumul lunar de carburanţi pentru Garda Financiară sunt
prevăzute în anexa nr. 7.
(3) Numărul maxim de autoturisme şi mijloace de
transport speciale pentru Comisariatul General, secţiile judeţene şi Secţia
Municipiului Bucureşti se aprobă prin decizie a comisarului general, cu
încadrarea în limitele maxime prevăzute în anexa nr. 7.
Art. 19. - (1) Garda Financiară este finanţată de la
bugetul de stat.
(2) Garda Financiară prevede, în bugetul de venituri şi
cheltuieli, cheltuieli pentru manipularea, transportul şi depozitarea
mărfurilor sau bunurilor supuse confiscării.
Art. 20. - Anexele nr. 1 -7 fac parte integrantă din
prezenta hotărâre.
Art. 21. - Pe data intrării în vigoare a prezentei
hotărâri se abrogă Hotărârea Guvernului nr. 1.538/2003 pentru organizarea şi
funcţionarea Gărzii Financiare, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 12 din 8
ianuarie 2004, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi orice alte
dispoziţii contrare.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul economiei şi finanţelor,
Varujan Vosganian
Ministrul internelor şi reformei administrative,
Cristian David
Anexa Nr.1
Numărul maxim de
posturi = 1.805,
din care 200 în cadrul Comisariatului general
STRUCTURA
ORGANIZATORICĂ A GĂRZII FINANCIARE
NOTA: Diviziile se organizează la nivel de direcţie,
*) Anexa nr.1 este reprodusă în
facsimil
ANEXA Nr. 2
SEDIILE
secţiilor judeţene şi al Secţiei Municipiului
Bucureşti
ALBA ALBA IULIA, STR. G. COŞBUC NR. 14
ARAD ARAD, B-DUL REVOLUŢIEI NR. 79
ARGEŞ PITEŞTI BD. REPUBLICII NR. 118
BACĂU BACĂU STR. DUMBRAVA ROŞIE NR. 1-3
BIHOR ORADEA, STR. GRIVIŢEI NR. 2
BISTRIŢA-NĂSĂUD BISTRIŢA, STR. 1 DECEMBRIE NR. 6
BOTOŞANI BOTOŞANI, STR. O. BĂNCILĂ NR. 1
BRAŞOV BRAŞOV, STR. CARPAŢILOR NR. 15-17
BRĂILA BRĂILA, STR. DELFINULUI NR. 1
BUZĂU BUZĂU, B-DUL N. BĂLCESCU NR. 48
CARAŞ-SEVERIN REŞIŢA, CARTIER DOMAN NR. 2
CĂLĂRAŞI CĂLĂRAŞI, AL.CENTRALEI NR.1,BL. CONFORT
CLUJ CLUJ-NAPOCA, P-ŢA IANCULUI NR. 19
CONSTANŢA CONSTANŢA, BD. FERDINAND NR. 68BIS
COVASNA SF. GHEORGHE, STR. B. JOSZEF
NR. 9
DÎMBOVIŢA TÂRGOVIŞTE, CALEA DOMNEASCĂ NR. 166
DOLJ CRAIOVA, STR.
MITROPOLIT FIRMILIAN NR. 2
GALAŢI GALAŢI, STR. BRĂILEI NR. 33
GIURGIU GIURGIU,
B-DUL INDEPENDENŢEI, BL. 106
GORJ TG.
JIU, STR. ŞIRETULUI NR. 6
HARGHITA MIERCUREA
CIUC, STR. LIBERTĂŢII NR. 5
HUNEDOARA DEVA, STR. 1 DECEMBRIE NR. 6
IALOMIŢA SLOBOZIA, STR. M. BASARAB NR. 14 - 16
IAŞI IAŞI, STR. ANASTASIU PANU NR. 26
ILFOV BUCUREŞTI, STR. L. PATRASCANU NR. 10, S. 3
MARAMUREŞ BAIA MARE, STR. UNIVERSITĂŢII NR. 23A
MEHEDINŢI DROBETA TR. SEVERIN, PIAŢA RADU NEGRU NR. 1
MUREŞ TG. MUREŞ, STR. GH.
DOJA NR. 1-3
NEAMŢ PIATRA NEAMŢ, B-DUL
TRAIAN NR. 183
OLT SLATINA, STR.
ARCULUI NR. 1
PRAHOVA PLOIEŞTI,
STR. A. VLAICU NR. 21
SATU MARE SATU
MARE, STR. PIAŢA ROMANA NR. 3-5
SĂLAJ ZALĂU, STR. 22
DECEMBRIE 1989 NR. 1
SIBIU SIBIU, CALEA DUMBRĂVII NR. 28-32
SUCEAVA SUCEAVA, STR. V. BUMBAC, PALATUL FINANŢELOR
TELEORMAN
ALEXANDRIA, STR. DUNĂRII NR. 188
TIMIŞ TIMIŞOARA, STR. REVOLUŢIEI NR. 15
TULCEA TULCEA,
STR. PĂCII NR. 20
VASLUI VASLUI, STR. ŞTEFAN CEL MARE NR. 56
VÂLCEA RM. VÂLCEA, STR. G-RAL
MAGHERU NR. 17
VRANCEA FOCŞANI, B-DUL
INDEPENDENŢEI NR. 24
BUCUREŞTI BUCUREŞTI, STR. GUTEMBERG
NR. 1, SECT. 5
ANEXA Nr. 3
MODELUL*)
uniformei, al
însemnelor distinctive, al legitimaţiei de control şi al ordinului de serviciu
3.1. Uniforma de vară pentru comisarii Gărzii
Financiare
3.2. Uniforma pentru comisarii Gărzii Financiare -
bărbaţi şi femei
3.3. Uniforma de iarnă pentru comisarii Gărzii
Financiare - scurtă din piele cu mesadă şi guler detaşabile, căciulă din
nutriet sau astrahan
3.4. Uniforma pentru comisarii Gărzii Financiare - manta
din piele naturală
3.5. Insigna metalică înseriată, pe suport din piele,
ataşabilă la uniformă
3.6. Emblema coifura Garda Financiară
3.7. Legitimaţia de control
3.8. Insigna metalică pentru legitimaţia de control
3.9. Ordinul de serviciu
3.1. Modelul uniformei de vară pentru comisarii Gărzii
Financiare
3.2. Modelul uniformei pentru comisarii Gărzii Financiare
*) Modelele uniformei, însemnelor distinctive,
legitimaţiei de control şi ordinului de serviciu sunt reproduse în facsimil.
3.2.1. Modelul uniformei pentru comisarii Gărzii
Financiare - femei: varianta cu fustă
3.2.2. Modelul uniformei pentru
comisarii Gărzii Financiare - femei: varianta cu pantalon
3.3. Modelul uniformei de iarnă pentru comisarii
Gărzii Financiare: scurtă din piele cu mesadă şi guler detaşabile, căciulă din
nutriet sau astrahan
3.4. Modelul uniformei pentru
comisarii Gărzii Financiare: Manta din piele naturală
3.5. Modelul insignei metalice înseriate, pe suport din
piele, ataşabilă la uniformă
3.6. Emblema coifura Garda Financiară
3.7. Modelul legitimaţiei de control
3.8. Insigna metalică pentru
legitimaţia de control
3.9. Modelul ordinului de serviciu
ANEXA Nr. 4
NORMA DE DOTARE ŞI
DURATA DE SERVICIU
privind drepturile de echipament ale personalului
Gărzii Financiare
I. Norma de dotare şi durata
de serviciu privind drepturile de echipament ale personalului Gărzii Financiare
sunt prevăzute în Hotărârea Guvernului nr. 80/1992 referitoare la aprobarea normei
privind drepturile de echipament ale personalului militarizat al Gărzii
Financiare şi regulile de aplicare a acestuia.
II. Insemne specifice
Nr. crt.
|
Denumirea însemnelor specifice
|
U/M
|
Prevederi cantitate
|
Observaţii
|
0
|
1
|
2
|
3
|
4
|
Insemne distinctive
|
1.
|
Emblemă coifură
|
buc.
|
2
|
1 buc. pentru şapcă şi
1 buc. pentru căciulă
|
2.
|
Set cuprinzând însemne de împuternicire a controlului
|
set
|
1
|
1 pentru fiecare comisar
|
- legitimaţie cu insignă metalică înseriată
|
buc.
|
1
|
1 pentru fiecare comisar
|
- sigiliu metalic înseriat
|
buc.
|
1
|
1 pentru fiecare comisar
|
- portlegitimaţie
|
buc.
|
1
|
1 pentru fiecare comisar
|
3.
|
Insignă metalică înseriată, pe suport din piele, ataşabilă la
cureaua pantalonilor sau la piept, pe bluză ori pe veston
|
set
|
1
|
1 pentru fiecare comisar
|
NOTĂ:
Detaliile cu privire la culorile articolelor de
uniformă şi ale însemnelor distinctive se regăsesc în planşele prevăzute în anexa nr. 3.
ANEXA Nr. 5
LISTA
mijloacelor tehnice, a echipamentelor de
autoapărare, de protecţie şi comunicare şi a altor mijloace speciale de dotare
a) Arme de foc şi mijloace individuale de autoapărare
Arme de foc:
1. armament de serviciu: pistol
cu un încărcător; se asigură la prima dotare; câte o bucată pentru fiecare
comisar;
2. toc din piele pentru pistol; se asigură la prima
dotare pentru fiecare pistol;
3. muniţie de război pentru fiecare încărcător de
pistol pentru fiecare şedinţă de tragere.
Mijloace individuale de autoapărare:
4. butelie cu gaz (spray) paralizant cu portbutelie
pentru centură pentru dotarea fiecărui comisar*);
5. electroşocuri:
- 500 bucăţi de mici dimensiuni;
- 500 bucăţi de mari dimensiuni (bastoane), pentru dotarea comisarilor*).
b) Echipament individual de protecţie:
1. veste reflectorizante pentru acţiunile stradale:
800 bucăţi;
2. bastoane reflectorizante pentru acţiunile
stradale: 500 bucăţi;
3. combinezon din două piese (pantalon şi bluză
inscripţionată cu sigla Gărzii Financiare), confecţionat din material uşor,
care se îmbracă de către comisari peste uniformă în acţiunile de inventariere şi manipulare a mărfurilor,
ambalajelor etc; câte o bucată pentru fiecare comisar.
c) Mijloace de comunicare:
- telefon mobil şi serviciile
aferente - un aparat/ persoană.
d) Alte mijloace speciale de dotare:
1. microscoape portabile pentru citirea elementelor
de secretizare de pe timbre şi banderole;
2. sigilii metalice de unică folosinţă, înseriate;
3. imprimate (formulare cu regim special);
4. alte articole necesare, bine justificate, avizate
de comisarul general şi aprobate de ministrul delegat pentru coordonarea
autorităţilor de control.
*) In mod justificat, comisarul general poate aproba
dotarea şi a altor persoane din cadrul Gărzii Financiare cu astfel de mijloace,
dacă acestea participă la acţiuni şi numai pe timpul desfăşurării acţiunii.
ANEXA Nr. 6
NORME METODOLOGICE
privind constituirea şi utilizarea fondului de
stimulente stabilit în condiţiile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.
91/2003 privind organizarea Gărzii Financiare
CAPITOLUL I
Sursele de constituire a fondului de stimulente
Art. 1 - Fondul de stimulente se constituie, potrivit
art. 13 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 91/2003 privind
organizarea Gărzii Financiare, aprobată cu modificări prin Legea nr. 132/2004,
cu modificările şi completările ulterioare, în procent de 15% din sumele
încasate pentru bugetul statului ca urmare a controlului, reprezentând amenzi
şi sume confiscate, şi în procent de 7% din sumele provenite din valorificarea
bunurilor rezultate din confiscări, după deducerea cheltuielilor efectuate în
scopul valorificării acestora.
Art. 2. - Prin bunuri
confiscate şi intrate în proprietatea privată a statului, în sensul prevederilor art. 1,
se înţelege bunurile care au făcut obiectul confiscării pe baza
proceselor-verbale sau a actelor de control ale Gărzii Financiare şi care au
fost valorificate potrivit Ordonanţei Guvernului nr. 14/2007 pentru
reglementarea modului şi condiţiilor de valorificare a bunurilor intrate,
potrivit legii, în proprietatea privată a statului, inclusiv bunurile
abandonate în timpul controlului.
Art. 3. - Sumele în valută provenite din sursele
prevăzute la art. 1 se evaluează în lei, la cursul de schimb stabilit de Banca
Naţională a României în ziua în care acestea au devenit proprietatea statului.
Art. 4. - Bunurile confiscate reprezentând arme,
muniţii, echipament militar, produse şi materiale explozive, stupefiante,
obiecte de patrimoniu, precum şi alte bunuri similare se predau de organele
Gărzii Financiare şi se valorifică în condiţiile legii; sumele obţinute din
valorificarea acestor bunuri nu se constituie în fond de stimulente.
CAPITOLUL II
Evidenţierea fondului de stimulente
Art. 5. - Fondul de stimulente se constituie şi se
evidenţiază astfel:
a) la nivelul secţiilor judeţene şi al Secţiei
Municipiului Bucureşti, din sumele provenite din activitatea proprie,
reflectate distinct pe fiecare entitate care Ie-a creat;
b) la nivelul Comisariatului
General al Gărzii Financiare, din sumele provenite din activitatea proprie şi
distinct din virarea, până la data de 15 a lunii curente pentru luna
anterioară, a unei cote de 10% din fondul lunar constituit de secţiile judeţene
şi Secţia Municipiului Bucureşti din activitatea proprie.
Art. 6. - Sumele constituite în condiţiile prevăzute la
art. 5 lit. a) şi b) se evidenţiază distinct, în analitic, pe fiecare entitate
care Ie-a creat.
Art. 7. - Sumele provenite din sursele prevăzute la
art. 1 vor fi virate de administraţiile finanţelor publice şi, respectiv, de
Direcţia generală de administrare a marilor contribuabili către secţiile
judeţene şi Secţia Municipiului Bucureşti sau Comisariatul General al Gărzii
Financiare. Comisarii şefi secţie ai secţiilor judeţene şi al Secţiei
Municipiului Bucureşti vor urmări modul de colectare, evidenţiere şi utilizare
a fondului de stimulente constituit.
CAPITOLUL III
Modul de utilizare a fondului de stimulente
Art. 8. - Utilizarea sumelor constituite la nivelul fiecărei entităţi se face pe baza următoarelor
criterii de repartizare:
a) contribuţia directă şi efectivă, realizată cu
respectarea normelor legale şi a îndatoririlor specifice, la atragerea de
venituri suplimentare la bugetul de stat prin
descoperirea faptelor de evaziune şi/sau de fraudă
fiscală şi declanşarea măsurilor de recuperare a sumelor datorate;
b) îndeplinirea cu competenţă şi profesionalism a
atribuţiilor de control, având drept rezultat identificarea faptelor şi actelor
prin care contribuabilii se sustrag de la plata taxelor, impozitelor şi a
celorlalte contribuţii datorate;
c) depistarea mijloacelor folosite şi a manoperelor
utilizate pentru încălcarea sau nerespectarea dispoziţiilor legale care
reglementează obligaţiile fiscale ale contribuabililor;
d) îndeplinirea cu probitate a îndatoririlor de
serviciu, executarea cu promptitudine, seriozitate şi bună-credinţă a
operaţiunilor de control;
e) aportul personal la realizarea obiectivelor
compartimentului în care îşi desfăşoară activitatea persoana respectivă;
f) asumarea responsabilităţii şi a riscurilor pentru
executarea misiunilor de control cu grad accentuat de pericol, menite să reducă
sau să elimine acte ori fapte ilicite din domeniile de activitate de competenţa
Gărzii Financiare;
g) organizarea corespunzătoare a programului de lucru,
însuşirea şi aplicarea normelor legale care stabilesc competenţele Gărzii
Financiare;
h) contribuţia efectivă a personalului care participă
la activitatea de valorificare a bunurilor confiscate la îndeplinirea
atribuţiilor ce îi sunt stabilite;
i) semnalarea deficienţelor de reglementare şi a
domeniilor de activitate în care se produc acte sau fapte ilicite şi formularea
de propuneri concrete de îmbunătăţire a cadrului normativ;
j) adoptarea unei conduite
demne, a unui comportament civilizat, păstrarea integrităţii şi a simţului
civic, implicarea în descoperirea şi combaterea oricărei manifestări ilicite în
domeniile de activitate de competenţa Gărzii Financiare.
CAPITOLUL IV
Repartizarea şi
acordarea stimulentelor
Art. 9. - Cuantumul lunar al stimulentelor poate fi de
cel mult 3 salarii de bază lunare brute pentru toate categoriile de personal
din structura Gărzii Financiare, în baza criteriilor stabilite la art. 8.
Art. 10. - Pentru contribuţii
de valoare la descoperirea unor acte şi/sau fapte de evaziune şi/sau de fraudă
fiscală, îmbunătăţirea activităţii Gărzii Financiare, eficientizarea actului de
control, perfecţionarea cadrului normativ în aceste domenii, preşedintele
Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală poate acorda stimulente peste
nivelul prevăzut la art. 9.
Art. 11. - Sunt competenţi să acorde stimulente,
potrivit prevederilor prezentelor norme metodologice:
a) preşedintele Agenţiei Naţionale de Administrare
Fiscală, pentru personalul prevăzut la art. 10 şi pentru:
- comisarul general al Gărzii Financiare;
- comisarul general prim-adjunct, comisarii generali
adjuncţi şi comisarii şefi secţie ai secţiilor judeţene şi al Secţiei
Municipiului Bucureşti, la propunerea comisarului
general;
b) comisarul general al Gărzii Financiare, pentru:
- comisarii şefi de divizie, şefii de serviciu şi
şefii de birou din aparatul Comisariatului General al Gărzii Financiare, precum
şi personalul de execuţie din cadrul Comisariatului General al Gărzii
Financiare, la propunerea şefilor ierarhici ai acestora;
- comisarii şefi adjuncţi ai secţiilor judeţene şi ai
Secţiei Municipiului Bucureşti, la propunerea şefilor ierarhici;
c) comisarii şefi secţie ai secţiilor judeţene şi al
Secţiei Municipiului Bucureşti, pentru comisarii şefi divizie şi personalul de
execuţie din cadrul secţiilor judeţene şi al Secţiei Municipiului Bucureşti, la
propunerea şefilor ierarhici.
CAPITOLUL V
Dispoziţii finale
Art. 12. - Preşedintele Agenţiei Naţionale de
Administrare Fiscală poate dispune, în cazuri temeinic justificate,
redistribuirea unor fonduri de stimulente între entităţile care au contribuit
la realizarea acestora, în aplicarea prevederilor cap. III.
Art. 13. - Plata stimulentelor aprobate se face de regulă în cursul lunii curente pentru luna precedentă.
Art. 14. - Sumele reprezentând fondul de stimulente,
rămase neutilizate la sfârşitul lunii, respectiv al anului, se reportează lunar
şi anual şi sunt utilizate cu aceeaşi destinaţie.
Art. 15. - Evidenţierea în
contabilitate a operaţiilor de constituire şi utilizare a fondurilor de
stimulente se efectuează potrivit Instrucţiunilor privind aplicarea planului de
conturi pentru instituţiile publice.
Art. 16. - Stimulentele nu fac parte din salariul de bază, nu se suportă din fondul de salarii, iar asupra acestora
nu se calculează contribuţia de asigurări sociale de stat şi contribuţia pentru
ajutorul de şomaj. Stimulentele acordate personalului se impozitează în
condiţiile legii.
Art. 17. - Sumele existente în
soldurile fondurilor de stimulente constituite până la data intrării în vigoare
a prezentelor norme metodologice se includ în noul fond de stimulente şi se
utilizează potrivit prevederilor acestora.
Art. 18. - Sumele incluse în fondul de stimulente cu încălcarea prevederilor legale privind constituirea
acestora vor fi deduse din fondul existent sau constituit în perioada următoare
şi vor fi virate la bugetul de stat. In cazul în care, ulterior constituirii şi
utilizării fondului de stimulente, instanţele judecătoreşti au pronunţat
hotărâri definitive şi irevocabile de anulare a sancţiunilor contravenţionale
cu amendă sau a măsurilor de confiscare a bunurilor, sumele astfel constituite
se deduc din fondul de stimulente şi vor avea destinaţia stabilită de lege.
Art. 19. - Personalul însărcinat cu exercitarea
controlului financiar preventiv din cadrul Comisariatului General, al secţiilor
judeţene şi al Secţiei Municipiului Bucureşti din Garda Financiară are
obligaţia să verifice corecta constituire şi utilizare a fondului de stimulente
şi să nu permită constituirea şi, după caz, plata sumelor încasate cu
încălcarea prevederilor prezentelor norme metodologice.
ANEXA Nr. 7
NUMĂRUL MAXIM
de autoturisme, mijloace de transport speciale şi
consumul lunar de carburanţi aprobat
Tipul mijlocului de transport
|
Numărul maxim aprobat (bucăţi)
|
Consumul maxim lunar de carburanţi
aprobat
|
Autoturisme pentru transportul comisarilor în operaţiuni
specifice de control
|
650
|
400 litri/autovehicul
|
Microbuze persoane
|
3
|
400 litri/autovehicul
|
Ambarcaţiuni fluviale:
|
- cu o capacitate de 4 locuri plus echipaj
|
1
|
800 litri/ambarcatiune
|
- cu o capacitate de 8-10 locuri plus echipaj
|
1
|
1.000 litri/ambarcaţiune
|
TOTAL:
|
655
|
|
NOTĂ:
1. Alocarea de drepturi, repartizarea, detalierea, transferul mijloacelor de transport, indiferent de categoria
lor, se fac numai cu aprobarea comisarului general al Gărzii Financiare.
2. Nu se consideră depăşiri la consumul normat la
mijloacele de transport consumul care la nivelul anului se încadrează în limita
carburantului normat în raport cu numărul de mijloace de transport aprobat
pentru Garda Financiară.
3. Autoturismele care au îndeplinit condiţiile de
casare, urmează să fie scoase din uz şi înlocuite, prin achiziţii, în perioada
imediat următoare.
4. Personalul navigant şi de întreţinere al
ambarcaţiunilor fluviale va fi prevăzut în statul de funcţii aprobat.