HOTARARE Nr.
1411 din 11 octombrie 2006
pentru aprobarea Normelor de
aplicare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 128/2005 privind infiintarea,
organizarea si functionarea Sistemului Informatic National de Semnalari
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 856 din 19 octombrie 2006
In temeiul art. 108 din
Constituţia României, republicată, şi al art. 14 din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 128/2005 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea
Sistemului Informatic Naţional de Semnalări, aprobată cu modificări şi
completări prin Legea nr. 345/2005,
Guvernul României adoptă
prezenta hotărâre.
Articol unic. - Se aprobă Normele de aplicare a
Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 128/2005 privind înfiinţarea,
organizarea şi funcţionarea Sistemului Informatic Naţional de Semnalări, aprobată cu modificări şi completări prin
Legea nr. 345/2005, prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezenta
hotărâre.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul administraţiei şi internelor,
Vasile Blaga
p. Ministrul afacerilor externe,
Anton Niculescu,
secretar de stat
Ministrul comunicaţiilor şi tehnologiei informaţiei,
Zsolt Nagy
Ministrul integrării europene,
Anca Daniela Boagiu
Ministrul finanţelor publice,
Sebastian Teodor Gheorghe Vlădescu
ANEXĂ
NORME
de aplicare a Ordonanţei
de urgenţă a Guvernului nr. 128/2005 privind înfiinţarea, organizarea şi
funcţionarea Sistemului Informatic Naţional de Semnalări
CAPITOLUL I
Organisme cu competenţe în gestionarea şi
exploatarea Sistemului Informatic Naţional de Semnalări
Art. 1. - (1) Comitetul de
Coordonare Strategică, denumit în continuare CCS, înfiinţat în conformitate cu prevederile art. 3 alin. (3) din
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 128/2005 privind înfiinţarea, organizarea
şi funcţionarea Sistemului Informatic Naţional de Semnalări, aprobată cu
modificări şi completări prin Legea nr. 345/2005, denumită în continuare ordonanţă
de urgenţă, în scopul analizării şi coordonării funcţionării Sistemului
Informatic Naţional de Semnalări, denumit în continuare SINS, este un organism
consultativ, fără personalitate juridică, ce funcţionează pe lângă Ministerul
Administraţiei şi Internelor.
(2) CCS este un organism interministerial, prezidat
de ministrul administraţiei şi internelor şi format din reprezentanţi, la nivel
de secretar de stat sau, după caz, subsecretar de stat, din cadrul următoarelor
autorităţi publice:
a) Ministerul Administraţiei şi Internelor;
b) Ministerul Justiţiei;
c) Ministerul Afacerilor Externe;
d) Autoritatea Naţională a Vămilor.
(3) CCS are rolul de a
facilita şi de a eficientiza comunicarea şi colaborarea dintre autorităţile
competente, precum şi de a fundamenta ordinele sau, după caz, deciziile acestora privind măsurile
adoptate şi acţiunile corelate, referitoare la crearea, dezvoltarea si funcţionarea SINS.
Art. 2. - (1) Activitatea CCS se desfăşoară în reuniuni
semestriale sau ori de câte ori este necesar, la convocarea preşedintelui CCS.
(2) Secretarul CCS stabileşte ordinea de zi a
reuniunii CCS şi prezintă raportul privind implementarea SINS.
(3) Deciziile CCS sunt acte cu caracter de
recomandare, care stau la baza propunerilor de acte normative iniţiate şi a
măsurilor adoptate de conducătorii autorităţilor competente.
(4) Resursele financiare necesare pentru desfăşurarea
reuniunilor CCS şi ale secretariatului acestuia se asigură din bugetul de
venituri şi cheltuieli al Ministerului Administraţiei şi Internelor.
Art. 3. - (1) CCS are următoarele atribuţii
principale:
a) evaluează gradul de armonizare a legislaţiei
româneşti cu acquis-ul Schengen şi formulează, prin deciziile adoptate,
recomandări către instituţiile abilitate, cu privire la cadrul legislativ în
vederea armonizării acestuia cu legislaţia ori cu practicile comunitare şi
internaţionale;
b) face recomandări privind alocarea de fonduri
pentru implementarea şi asigurarea funcţionării SINS;
c) formulează, pregăteşte şi contribuie la
fundamentarea deciziilor, în vederea asigurării coerenţei în procesul de
elaborare şi implementare de strategii, politici şi programe în cadrul autorităţilor competente care
furnizează şi/sau consultă semnalări;
d) analizează necesitatea şi oportunitatea includerii
de noi autorităţi în categoria celor definite la art. 2 lit. b) din ordonanţa
de urgenţă;
e) analizează necesitatea şi oportunitatea
încorporării în SINS a unor noi categorii de semnalări, aşa cum sunt definite
la art. 2 lit. a) din ordonanţa de urgenţă, şi propune informaţiile pe care
trebuie să le conţină aceste categorii de semnalări;
f) constată dacă instituţiile care solicită să devină
autorităţi competente au implementate măsurile necesare pentru furnizarea
şi/sau consultarea de semnalări;
g) înfiinţează grupuri de lucru necesare pentru
dezvoltarea SINS;
h) stabileşte modalităţile de cooperare
interinstituţională în vederea dezvoltării şi funcţionării SINS;
i) formulează recomandări privind eliminarea
suprapunerilor de competenţe în funcţionarea SINS între autorităţile
competente, propunând acestora măsurile ce se impun;
j) evaluează modul de îndeplinire a obiectivelor acţiunilor cuprinse în Planul de implementare al SINS;
k) mediază conflictele între autorităţile competente
care au furnizat semnalări, conform art. 8 alin. (3).
(2) Preşedintele CCS poate solicita autorităţilor
competente, din oficiu sau la propunerea Secretariatului Comitetului de
Coordonare Strategică, denumit în continuare SCCS, informări privind stadiul realizării Planului de implementare a
SINS, precum şi propuneri privind adoptarea măsurilor ce se impun şi prezintă
anual Guvernului un raport de activitate privind implementarea şi funcţionarea
SINS.
Art. 4. - (1) SCCS este asigurat de Direcţia generală
integrare europeană şi relaţii internaţionale din cadrul Ministerului
Administraţiei şi Internelor.
(2) Funcţia de secretar al CCS este asigurată de
directorul general al Direcţiei generale integrare europeană şi relaţii
internaţionale.
(3) SCCS are următoarele atribuţii principale:
a) monitorizează modificările legislative şi
instituţionale intervenite la nivelul Uniunii Europene în domeniul Sistemului
informatic Schengen şi prezintă informări în acest sens CCS;
b) asigură corecta difuzare către autorităţile
implicate a deciziilor luate în cadrul grupurilor de lucru ale Uniunii
Europene;
c) asigură legătura permanentă dintre instituţiile
reprezentate în CCS;
d) realizează şi prezintă CCS documente privind SINS întocmite
pe baza datelor obţinute de la autorităţile competente, precum şi din alte
surse;
e) monitorizează şi comunică CCS modul de realizare a
sarcinilor şi stadiul implementării activităţilor specifice fiecărei autorităţi
competente, conform Planului de implementare al SINS;
f) gestionează documentaţia CCS.
(4) Regulamentul de funcţionare al SCCS se stabileşte
prin ordin al ministrului administraţiei şi internelor.
Art. 5. - (1) Comitetul tehnic, denumit în continuare CT,
este format din reprezentanţi, la nivel de
experţi, ai tuturor autorităţilor competente prevăzute la art. 5 alin. (1) din
ordonanţa de urgenţă.
(2) Preşedintele CT este şeful structurii centrale
din Ministerul Administraţiei şi Internelor, cu atribuţii în domeniul
comunicaţiilor şi informaticii.
(3) CT are următoarele atribuţii principale:
a) analizează activitatea de modernizare a sistemelor
informatice şi de comunicaţii participante la SINS, în vederea asigurării
compatibilităţii între acestea şi SINS;
b) analizează problemele tehnice semnalate de
autorităţile competente, apărute în implementarea şi funcţionarea SINS, şi
propune modalităţi de soluţionare ale acestora către CCS;
c) asigură punerea în aplicare a deciziilor CCS din punct de vedere tehnic;
d) prezintă propuneri către CCS pentru o mai bună
funcţionare a SINS, propunerile fiind înaintate prin SCCS;
e) asigură informarea autorităţilor competente cu
privire la deciziile luate în cadrul grupurilor de lucru
tehnice ale Uniunii Europene în domeniul Sistemului informatic Schengen.
(4) CT se întruneşte trimestrial sau ori de câte ori
este nevoie, la convocarea preşedintelui comitetului.
(5) Secretariatul CT este asigurat de structura
centrală din Ministerul Administraţiei şi Internelor, cu atribuţii în domeniul
comunicaţiilor şi informaticii.
(6) Secretariatul CT are următoarele atribuţii
principale:
a) monitorizează modificările tehnice intervenite la
nivelul Uniunii Europene în domeniul Sistemului informatic Schengen şi
transmite informări în acest sens CT şi SCCS, care le prezintă CCS;
b) asigură legătura permanentă dintre autorităţile
reprezentate în CT;
c) realizează şi transmite SCCS, pentru a fi
prezentate în CCS, documente privind aspectele tehnice ale SINS întocmite pe
baza datelor obţinute de la autorităţile competente, precum şi din alte surse;
d) gestionează documentaţia CT.
CAPITOLUL II
Accesul şi stocarea datelor conţinute în SINS
Art. 6. - (1) Autorităţile competente consultă numai
semnalările conţinute în SINS necesare în vederea îndeplinirii propriilor
atribuţii şi asigură accesul la acestea numai personalului autorizat în acest
sens.
(2) Semnalările conţinute în SINS nu pot fi
transferate, descărcate sau copiate, cu excepţia cazurilor prevăzute de art. 4
alin. (3) din ordonanţa de urgenţă.
(3) Fiecare furnizare şi/sau consultare de date cu
caracter personal va fi înregistrată în SINS în scopul verificării
admisibilităţii introducerii şi/sau căutării. Inregistrarea poate fi folosită
numai în acest scop şi va fi ştearsă cel mai devreme după o perioadă de un an
şi cel mai târziu după o perioadă de 3 ani.
(4) In scopul furnizării şi/sau consultării
semnalărilor conţinute în SINS, autorităţile competente vor emite o metodologie
comună cuprinzând măsuri tehnice, operative şi de procedură, corelate cu
cerinţele de securitate emise de autorităţile naţionale competente în materie.
Art. 7. - (1) Autoritatea competentă care a furnizat
semnalarea este autorizată să modifice, să suplimenteze, să corecteze sau să
şteargă datele pe care Ie-a introdus.
(2) Dacă una dintre autorităţile competente care nu a
emis o semnalare deţine dovezi care să demonstreze că una dintre date este falsă, incorectă sau a fost stocată în mod
ilegal, aceasta va înştiinţa în termen de 10 zile autoritatea competentă, care
a furnizat semnalarea, despre acest fapt.
(3) Autoritatea competentă care a furnizat semnalarea
are obligaţia să verifice dovezile prevăzute la alin. (2) şi, dacă este
necesar, să modifice sau să şteargă imediat data respectivă.
(4) In cazul în care nu se ajunge la un consens,
autoritatea competentă care nu a furnizat semnalarea va înainta cazul pentru
mediere către CCS.
Art. 8. - (1) Inainte de introducerea unei semnalări
privind o persoană, autoritatea competentă este obligată să verifice dacă
persoana în cauză face obiectul altei semnalări, furnizată anterior în SINS.
(2) Dacă în urma verificării se stabileşte că o
persoană cu aceleaşi date de identitate face obiectul unei semnalări
anterioare, autoritatea competentă care doreşte să furnizeze noua semnalare va
contacta autoritatea competentă, furnizoare a semnalării anterioare, pentru a
stabili dacă aceasta se referă la aceeaşi persoană.
(3) In cazul în care în urma consultărilor se constată
că semnalarea introdusă anterior se referă la aceeaşi persoană, noile date
furnizate de ultima autoritate competentă în SINS se adaugă în mod automat la
semnalarea deja existentă în SINS.
(4) In cazul persoanelor cu privire la care au fost
solicitate măsuri diferite de mai multe autorităţi competente, autoritatea
competentă care identifică persoana va informa despre acest fapt toate
autorităţile competente care au solicitat măsuri. Ordinea de executare a
măsurilor va fi stabilită de autoritatea competentă care
a identificat persoana.
Art. 9. - (1) Datele cu caracter personal introduse în
SINS în conformitate cu prevederile art. 6 din ordonanţa de urgenţă sunt
stocate numai pe perioada necesară atingerii scopului pentru care au fost
introduse.
(2) Inainte de trecerea unei
perioade de 3 ani de la data introducerii semnalării în SINS, autoritatea
competentă furnizoare analizează necesitatea menţinerii acesteia în sistem.
Semnalarea poate fi menţinută dacă acest lucru este necesar pentru realizarea
scopului pentru care a fost furnizată în SINS.
(3) Orice prelungire a perioadei de valabilitate a
unei semnalări este comunicată structurii centrale din Ministerul
Administraţiei şi Internelor care gestionează tehnic SINS, conform art. 3 alin.
(2) din ordonanţa de urgenţă.
(4) Perioada maximă de stocare a datelor prevăzute la
art. 6 lit. d)-f) din ordonanţa de urgenţă este de 10 ani.
(5) Perioada maximă de stocare a datelor prevăzute la
art. 7 din ordonanţa de urgenţă este de 5 ani.
(6) Perioada maximă de stocare a datelor prevăzute la
art. 6 lit. a)-c) din ordonanţa de urgenţă este stabilită, de autoritatea
competentă furnizoare, de la caz la caz.
(7) Funcţia de suport tehnic a SINS informează automat
autorităţile competente, care au furnizat semnalările, cu privire la ştergerea
programată a acestora din sistem, cu o lună înainte de împlinirea perioadei
maxime de stocare.
(8) Semnalările şterse se păstrează timp de un an în
sistem, pentru a putea fi consultate în scopul verificării exactităţii şi
legalităţii introducerii lor, după care sunt distruse.