LEGE Nr. 141
din 12 iulie 2010
privind înfiintarea,
organizarea si functionarea Sistemului Informatic National de Semnalari si
participarea Romaniei la Sistemul de Informatii Schengen
ACT EMIS DE:
PARLAMENTUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 498 din 19 iulie 2010
Pentru crearea cadrului juridic necesar aplicării
Deciziei 2007/533/JAI a Consiliului din 12 iunie 2007 privind înfiinţarea,
funcţionarea şi utilizarea Sistemului de informaţii Schengen de a doua
generaţie (SIS II), publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene (JOUE)
nr. L. 205 din 7 august 2007, şi pentru crearea cadrului juridic necesar
aplicării directe a Regulamentului (CE) nr. 1.987/2006 al Parlamentului
European şi al Consiliului din 20 decembrie 2006 privind instituirea,
funcţionarea şi utilizarea Sistemului de Informaţii Schengen din a doua
generaţie (SIS II), publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene (JOUE) nr.
L. 381 din 28 decembrie 2006, şi a Regulamentului (CE) nr. 1.986/2006 al
Parlamentului European şi al Consiliului din 20 decembrie 2006 privind accesul
la Sistemul de Informaţii Schengen din a doua generaţie (SIS II) al serviciilor
competente, în statele membre, pentru eliberarea certificatelor de înmatriculare
a vehiculelor, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene (JOUE) nr. L.
381 din 28 decembrie 2006,
Parlamentul României adoptă
prezenta lege.
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - Prezenta lege reglementează înfiinţarea,
organizarea şi funcţionarea Sistemului Informatic Naţional de Semnalări şi
asigură cadrul juridic necesar utilizării de către autorităţile române a
Sistemului de Informaţii Schengen.
Art. 2. -In înţelesul prezentei legi, termenii şi
expresiile de mai jos au următoarea semnificaţie:
a) Sistemul Informatic Naţional de Semnalări, denumit
în continuare SINS, -sistemul informatic compatibil cu Sistemul de
Informaţii Schengen de generaţia a doua, care conţine semnalări de interes
naţional şi semnalări de interes Schengen introduse de către autorităţile
naţionale competente;
b) Sistemul de Informaţii Schengen, denumit în
continuare SIS, -sistemul informatic instituit la nivelul Uniunii
Europene şi utilizat de statele membre pentru cooperarea, prin schimb de
informaţii, în vederea menţinerii ordinii publice şi securităţii naţionale pe
teritoriile acestora;
c) copia naţională a SIS - copia completă sau
parţială a bazei de date a SIS, accesibilă pentru efectuarea de căutări de
către autorităţile naţionale competente;
d) componenta naţională a SIS, denumită în
continuare N.SIS, - sistemul informatic constituit din SINS şi copia
naţională a bazei de date centrale a SIS, care permite efectuarea de căutări de
către autorităţile române;
e) semnalare - setul de date introduse în SINS referitoare
la persoane sau bunuri cu privire la care au fost dispuse unele măsuri, în
condiţiile legii, în vederea realizării unui interes public, a respectării
regimului liberei circulaţii a persoanelor şi bunurilor sau a asigurării
ordinii şi siguranţei publice şi a prevenirii unor ameninţări la adresa
securităţii naţionale;
f) semnalare de interes naţional - semnalarea
introdusă de o autoritate naţională competentă în SINS;
g) semnalare de interes Schengen - semnalarea
transmisă din SINS în SIS;
h) autorităţi naţionale competente -
autorităţile publice române ale căror drepturi de acces la SINS sunt stabilite
potrivit art. 5;
i) stat membru - stat care utilizează SIS;
j) stat asociat - statele cu care Uniunea
Europeană a încheiat acorduri în vederea predării persoanelor pe baza unui
mandat de arestare şi care prevăd transmiterea unui astfel de mandat prin
intermediul SIS;
k) tranzacţie - orice operaţie de introducere,
modificare, ştergere sau consultare a datelor conţinute în N.SIS;
l) date adiţionale - datele stocate în N.SIS în
legătură cu semnalările din N.SIS şi care sunt disponibile imediat după
identificarea persoanelor ca urmare a căutărilor efectuate în acest sistem;
m) informaţii suplimentare - informaţiile care
nu sunt stocate în SIS, dar care sunt în legătură cu semnalările din SIS şi
care urmează să fie transmise în cadrul schimbului de informaţii suplimentare;
n) rezultat pozitiv- rezultatul obţinut în urma
efectuării unei căutări în N.SIS, concretizat în identificarea unei persoane
sau a unui bun care face obiectul unei semnalări;
o) Biroul SIRENE naţional - structura
specializată din cadrul Ministerului Administraţiei şi Internelor care asigură
realizarea schimbului de informaţii suplimentare cu birourile SIRENE din
celelalte state membre;
p) reglementări aplicabile la nivelul SIS central-
prevederile cuprinse în actele normative ale Uniunii Europene în baza cărora
statele membre cooperează prin intermediul SIS;
q) Manualul SIRENE-documentul adoptat la nivelul
Uniunii Europene care cuprinde normele pentru schimbul de informaţii
suplimentare între statele membre;
r) control discret - obţinerea unor date şi
informaţii referitoare la persoane sau bunuri cu privire la care a fost
introdusă o semnalare în acest scop în SINS sau în SIS, cu ocazia desfăşurării
de către autorităţile române a controlului la trecerea frontierei de stat ori a
altui tip de control poliţienesc sau vamal, fără ca persoanele în cauză să fie
informate despre existenţa respectivei semnalări, în scopul comunicării
acestora către autoritatea care a introdus semnalarea;
s) indicator de validitate - set de informaţii
ataşate unei semnalări din SIS care determină neexecutarea acţiunilor în baza
semnalării respective sau executarea unor acţiuni alternative prevăzute de
lege.
CAPITOLUL II
Sistemul Informatic Naţional de Semnalări
SECŢIUNEA 1
Infiinţarea şi obiectivul general al SINS
Art. 3. - (1) Se înfiinţează SINS, cu respectarea
protocoalelor şi a procedurilor tehnice stabilite pentru SIS de generaţia a
doua, potrivit art. 9 alin. (1) din Decizia 2007/533/JAI a Consiliului din 12
iunie 2007 privind înfiinţarea, funcţionarea şi utilizarea Sistemului de
informaţii Schengen de a doua generaţie (SIS II), publicată în Jurnalul Oficial
al Uniunii Europene (JOUE) nr. L. 205 din 7 august 2007, astfel încât cele două
sisteme informatice să fie compatibile.
(2) SINS este destinat să asigure posibilitatea, pentru
autorităţile naţionale competente, ca prin intermediul unei proceduri automate
să efectueze tranzacţii cu privire la semnalările pe care le conţine, în scopul
îndeplinirii atribuţiilor legale.
(3) SINS conţine semnalări introduse de către
autorităţile naţionale competente cu privire la persoane sau bunuri
corespunzător tipurilor prevăzute în prezenta lege.
(4) De la data aplicării în totalitate de către România
a dispoziţiilor acquis-ului Schengen în temeiul deciziei Consiliului emise în
acest sens, SINS asigură transmiterea semnalărilor de interes Schengen în SIS.
SECŢIUNEA a 2-a
Gestionarea şi utilizarea SINS
Art. 4. - (1) Ministerul Administraţiei şi Internelor,
prin Centrul Naţional SIS, este responsabil cu implementarea, funcţionarea,
întreţinerea şi securitatea SINS, precum şi cu asigurarea accesului
autorităţilor naţionale competente la SINS.
(2) Se înfiinţează Comitetul tehnic, în coordonarea
Ministerului Administraţiei şi Internelor, ca organism cu atribuţii de analiză
şi soluţionare a problemelor de ordin tehnic ce pot apărea în funcţionarea
SINS, compus din reprezentanţii la nivel de expert din partea autorităţilor
naţionale competente care au drept de acces la SINS.
(3) Preşedintele Comitetului tehnic este şeful
Centrului Naţional SIS.
(4) Comitetul tehnic are următoarele atribuţii
principale:
a) analizează activitatea de modernizare a sistemelor
informatice şi de comunicaţii participante la SINS, în vederea asigurării
compatibilităţii între acestea şi SINS;
b) analizează problemele tehnice semnalate de
autorităţile naţionale competente, apărute în implementarea şi funcţionarea
SINS, şi propune modalităţi de soluţionare;
c) asigură informarea autorităţilor naţionale
competente cu privire la deciziile luate în cadrul grupurilor de lucru tehnice
ale Uniunii Europene în domeniul SIS.
(5) Comitetul tehnic se întruneşte trimestrial sau ori
de câte ori este nevoie, la convocarea preşedintelui comitetului.
(6) Secretariatul Comitetului tehnic este asigurat de
Centrul Naţional SIS.
Art. 5. - (1) In termen de 60 de zile de la data
intrării în vigoare a prezentei legi, prin hotărâre a Guvernului, la propunerea
Ministerului Administraţiei şi Internelor, se stabilesc drepturile de acces la
SINS.
(2) Drepturile de acces la SINS pentru introducere,
modificare şi ştergere se stabilesc, potrivit alin. (1), pentru autorităţile
publice române care transmit datele specifice tipurilor de semnalări prevăzute
la art. 6 din bazele de date proprii în SINS.
(3) Instituţiile din sistemul judiciar vor avea
obligaţia de a furniza datele specifice tipurilor de semnalări prevăzute la
art. 6, atunci când sistemele informatice vor permite transmiterea automată a
acestora.
(4) Dreptul de acces la SINS pentru consultarea datelor
se stabileşte potrivit alin. (1), pentru:
a) autorităţile publice române care au competenţe de
efectuare a controlului de frontieră, în conformitate cu Regulamentul (CE) nr.
562/2006 al Parlamentului European şi al Consiliului din 15 martie 2006 de
instituire a unui Cod comunitar privind regimul de trecere a frontierelor de
către persoane
(Codul Frontierelor Schengen), publicat în Jurnalul
Oficial al Uniunii Europene (JOUE) nr. L. 105 din 13 aprilie 2006;
b) autorităţile publice române care au competenţe de
efectuare a controalelor poliţieneşti ori vamale pe teritoriul României sau de
coordonare a unor asemenea controale;
c) autorităţile publice române care au competenţe în
aplicarea legislaţiei privind regimul străinilor în România, inclusiv prin
examinarea cererilor de viză şi acordarea vizei;
d) autorităţile publice române competente cu eliberarea
certificatelor de înmatriculare a vehiculelor pentru semnalările prevăzute în
Regulamentul (CE) nr. 1.986/2006 al Parlamentului European şi al Consiliului
din 20 decembrie 2006 privind accesul la Sistemul de Informaţii Schengen din a
doua generaţie (SIS II) al serviciilor competente, în statele membre, pentru
eliberarea certificatelor de înmatriculare a vehiculelor, publicat în Jurnalul
Oficial al Uniunii Europene (JOUE) nr. L. 381 din 28 decembrie 2006;
e) organele de urmărire penală şi instanţele de
judecată. (5) Autorităţile naţionale competente utilizează datele cuprinse în
semnalările la care au drept de acces, cu respectarea prevederilor art. 49.
SECŢIUNEA a 3-a
Semnalările introduse în SINS
§ 1. Tipurile de semnalări şi categoriile de date
Art. 6. -In SINS se introduc următoarele tipuri de
semnalări:
a) cu privire la persoane căutate în vederea predării
în baza unui mandat european de arestare sau în vederea extrădării;
b) cu privire la persoane dispărute;
c) cu privire la persoane căutate în vederea
participării la o procedură judiciară;
d) cu privire la persoane sau bunuri, în scopul efectuării
de controale discrete;
e) privind bunuri căutate pentru a fi confiscate sau
folosite ca probe în cursul procedurilor penale;
f) privind străinii, în scopul refuzului intrării pe
teritoriul statului român sau în scopul executării unei măsuri prin care se
interzice şederea pe teritoriul României.
Art. 7. - (1) Semnalările din SINS cu privire la
persoane cuprind cel mult următoarele elemente:
a) numele şi prenumele, numele dat la naştere şi numele
anterior, orice pseudonime ce pot fi introduse separat;
b) semnele fizice particulare, obiective şi
inalterabile;
c) data şi locul naşterii;
d) sexul;
e) fotografiile;
f) amprentele digitale;
g) cetăţenia;
h) menţiunea că persoana vizată este înarmată, violentă
sau evadată;
i) motivul semnalării;
j) autoritatea care emite semnalarea;
k) menţiunile cu privire la decizia sau hotărârea care
a stat la baza semnalării;
l) măsurile ce trebuie luate;
m) legătura cu alte semnalări;
n) tipul infracţiunii.
(2) Semnalările cu privire la persoane nu pot fi introduse
în SINS fără datele prevăzute la alin. (1) lit. a), d), l) şi, atunci când este
cazul, lit. k).
(3) Atunci când sunt disponibile, se introduc toate
datele prevăzute la alin. (1).
(4) Fotografiile şi amprentele digitale se introduc
numai după verificarea îndeplinirii unui standard minim de calitate în
conformitate cu caracteristicile stabilite potrivit prevederilor Deciziei
2007/533/JAI a Consiliului, pentru semnalările prevăzute la art. 6 lit. a)-e),
şi potrivit prevederilor Regulamentului (CE) nr. 1.987/2006 al Parlamentului
European şi al Consiliului din 20 decembrie 2006 privind instituirea,
funcţionarea şi utilizarea Sistemului de Informaţii Schengen din a doua
generaţie (SIS II), publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene (JOUE) nr.
L. 381 din 28 decembrie 2006, pentru semnalările prevăzute la art. 6 lit. f),
şi sunt folosite doar pentru confirmarea identităţii unei persoane ca urmare a
realizării unui rezultat pozitiv la o semnalare din SINS.
§ 2. Semnalări cu privire la persoane căutate în
vederea predării în baza unui mandat european de arestare sau în vederea
extrădării
Art. 8. - (1) Semnalările cu privire la persoane
căutate în vederea predării în baza unui mandat european de arestare se
introduc în SINS, potrivit dispoziţiilor referitoare la mandatul european de
arestare, prevăzute în Legea nr. 302/2004 privind cooperarea judiciară
internaţională în materie penală, cu modificările şi completările ulterioare.
(2) Semnalările cu privire la persoane căutate în
vederea extrădării se introduc în SINS, potrivit dispoziţiilor referitoare la
mandatul de urmărire internaţională în vederea extrădării, prevăzute în Legea
nr. 302/2004, cu modificările şi completările ulterioare.
Art. 9. -In cazul semnalărilor prevăzute la art. 8
alin. (1), în SINS se introduc şi următoarele date adiţionale:
a) copia mandatului european de arestare;
b) traducerea mandatului european de arestare în una
sau mai multe dintre limbile oficiale ale instituţiilor Uniunii Europene,
atunci când este disponibilă.
§ 3. Semnalări cu privire la persoane dispărute Art.
10. - (1) Semnalările prevăzute la art. 6 lit. b) se introduc în SINS, pentru
următoarele categorii de persoane:
a) persoane dispărute care trebuie doar localizate;
b) persoane dispărute care, după localizare, trebuie aduse
în instituţii sau unităţi sanitare;
c) minori sau persoane puse sub interdicţie care, după
localizare, trebuie reîntoarse alături de reprezentanţii lor legali.
(2) Semnalările cu privire la persoanele dispărute care
trebuie doar localizate se introduc în SINS de către autorităţile naţionale
competente la sesizarea oricărei persoane, dacă în urma verificărilor se
constată că sesizarea privind dispariţia persoanei respective este întemeiată.
(3) Semnalările cu privire la persoanele dispărute
care, după localizare, trebuie aduse în instituţii sau unităţi sanitare se
introduc în SINS de către autorităţile naţionale competente, la sesizarea
instituţiilor ori unităţilor sanitare, în baza documentelor emise de acestea,
prin care se dispune internarea nevoluntară, în cazul persoanelor cu tulburări
psihice, sau internarea obligatorie, în cazul persoanelor care suferă de boli
transmisibile, ori în baza hotărârii instanţei de judecată prin care s-a dispus
internarea medicală sau internarea într-un institut medical-educativ, dacă, în
urma verificărilor, se constată că sesizarea privind dispariţia persoanei
respective este întemeiată.
(4) Semnalările cu privire la minori sau persoane puse
sub interdicţie care, după localizare, trebuie reîntoarse alături de reprezentanţii
lor legali se introduc de către autorităţile naţionale competente la sesizarea
oricărei persoane, dacă, în urma verificărilor, se constată că sesizarea
privind dispariţia persoanei respective este întemeiată.
(5) In cuprinsul semnalărilor cu privire la persoane
dispărute se menţionează măsura ce trebuie luată în cazul identificării
persoanei care face obiectul respectivei semnalări.
Art. 11. - (1) In cazul identificării unei persoane
majore cu privire la care a fost introdusă în SINS o semnalare din categoria
celor prevăzute la art. 10 alin. (1) lit. a), aceasta este informată despre
existenţa semnalării şi i se solicită consimţământul cu privire la transmiterea
informaţiilor privind adresa la care locuieşte către persoana care a sesizat
dispariţia.
(2) Autoritatea naţională competentă care a introdus
semnalarea informează persoana care a sesizat dispariţia cu privire la locul
unde se află persoana în cauză numai dacă aceasta îşi dă consimţământul. In
lipsa consimţământului, persoana care a sesizat dispariţia este informată cu
privire la faptul că semnalarea a fost ştearsă, deoarece persoana dispărută a
fost localizată.
Art. 12. - (1) In cazul identificării unei persoane cu
privire la care a fost introdusă în SINS o semnalare din categoria celor
prevăzute la art. 10 alin. (1) lit. b), se informează instituţiile sau
unităţile sanitare ce au solicitat introducerea semnalării, solicitându-se şi
preluarea persoanei în cauză.
(2) In cazul în care persoana nu poate fi preluată
imediat, aceasta este internată, la recomandarea direcţiei de sănătate publică
judeţene sau a municipiului Bucureşti, în cea mai apropiată instituţie sau
unitate sanitară ce are capacitatea de a-i acorda un tratament adecvat, până la
preluarea sa.
Art. 13. - (1) In cazul identificării unei persoane cu
privire la care a fost introdusă în SINS o semnalare din categoria celor
prevăzute la art. 10 alin. (1) lit. c), se informează reprezentantul legal,
solicitându-i-se şi preluarea acesteia.
(2) In cazul în care nu a fost identificat reprezentantul
legal sau persoana nu poate fi preluată imediat de către reprezentantul legal,
aceasta este plasată într-o instituţie sau unitate sanitară ori într-un
serviciu de protecţie în condiţiile legii, după caz, până la preluarea sa.
§ 4. Semnalări cu privire la persoane căutate în
vederea participării la o procedură judiciară
Art. 14. - (1) Semnalările cu privire la persoanele
căutate în vederea participării la o procedură judiciară se introduc în SINS de
către autorităţile naţionale competente, la solicitarea organelor de urmărire
penală sau a instanţei de judecată, pentru următoarele categorii:
a) martorii;
b) persoanele căutate pentru a fi citate în vederea
prezentării în faţa autorităţilor judiciare pentru a da declaraţii în legătură
cu faptele pentru care sunt cercetate în cadrul unui proces penal;
c) persoanele cărora urmează să li se comunice o
hotărâre judecătorească sau alte documente privind activităţile din cadrul unui
proces penal în care sunt cercetate;
d) persoanele căutate în vederea executării unei măsuri
educative care implică privarea de libertate.
(2) In cazul identificării unei persoane cu privire la
care a fost introdusă în SINS o semnalare din categoria celor prevăzute la
alin. (1), se informează persoana în cauză cu privire la existenţa semnalării,
se stabileşte adresa la care aceasta locuieşte şi se comunică această
informaţie organului de urmărire penală sau instanţei de judecată care a
solicitat introducerea semnalării.
§ 5. Semnalări cu privire la persoane sau bunuri, în
scopul efectuării de controale discrete
Art. 15. - (1) Semnalările cu privire la persoane sau
la vehicule, ambarcaţiuni, aeronave şi containere, în scopul efectuării de
controale discrete, se introduc în SINS de către autorităţile naţionale
competente, la solicitarea organelor de urmărire penală.
(2) Organele de urmărire penală pot solicita
introducerea unei semnalări din categoria celor prevăzute la alin. (1), în
scopul prevenirii şi combaterii faptelor penale, în următoarele cazuri:
a) atunci când există date şi informaţii potrivit
cărora o persoană intenţionează să comită sau comite una dintre infracţiunile
pentru care se poate emite mandat european de arestare potrivit Legii nr.
302/2004, cu modificările şi completările ulterioare;
b) atunci când, în urma evaluării generale a unei
persoane, se stabilesc indicii suficiente pentru a se presupune că acea
persoană va mai comite una dintre infracţiunile pentru care se poate emite
mandat european de arestare potrivit Legii nr. 302/2004, cu modificările şi
completările ulterioare;
c) atunci când există date şi informaţii că vehiculul,
ambarcaţiunea, aeronava sau containerul are legătură cu comiterea uneia dintre
infracţiunile pentru care se poate emite mandat european de arestare potrivit
Legii nr. 302/2004, cu modificările şi completările ulterioare.
(3) Evaluarea generală a unei persoane în cazul
prevăzut la alin. (2) lit. b) are în vedere antecedentele penale pentru care nu
a intervenit reabilitarea şi care privesc săvârşirea unora dintre infracţiunile
pentru care se poate emite mandat european de arestare potrivit Legii nr.
302/2004, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi elementele ce
influenţează perspectivele reintegrării în societate a persoanei în cauză după
executarea pedepsei, după graţiere sau prescrierea executării pedepsei.
Art. 16. - (1) Semnalările cu privire la persoane sau
la vehicule, ambarcaţiuni, aeronave şi containere, în scopul efectuării de
controale discrete, se introduc în SINS de către autorităţile naţionale
competente, la solicitarea organelor de stat cu atribuţii în domeniul
securităţii naţionale.
(2) Organele de stat cu atribuţii în domeniul
securităţii naţionale pot solicita introducerea unei semnalări din categoria
celor prevăzute la alin. (1), în următoarele cazuri:
a) atunci când există date sau indicii că informaţiile
prevăzute la art. 17 alin. (1) sunt necesare pentru a preveni o ameninţare din
partea persoanei vizate sau alte ameninţări la adresa securităţii naţionale;
b) atunci când vehiculul, ambarcaţiunea, aeronava sau
containerul are legătură cu o ameninţare la adresa securităţii naţionale.
Art. 17. - (1) Atunci când, cu ocazia desfăşurării
controlului la trecerea frontierei de stat ori a altui tip de control
poliţienesc sau vamal, autorităţile competente să efectueze astfel de controale
identifică persoane, vehicule, ambarcaţiuni, aeronave ori containere cu privire
la care a fost introdusă în SINS o semnalare în scopul efectuării de controale
discrete, culeg şi transmit autorităţilor naţionale competente care au introdus
semnalarea cât mai multe dintre următoarele informaţii:
a) faptul că a fost localizată persoana, vehiculul,
ambarcaţiunea, aeronava sau containerul;
b) locul, data sau motivul verificării;
c) ruta şi destinaţia călătoriei;
d) persoanele care însoţesc persoanele în cauză sau
ocupanţii vehiculului, ai ambarcaţiunii ori aeronavei despre care se poate
presupune, pe baza unui temei raţional, că sunt asociate cu persoanele în
cauză;
e) vehiculul, ambarcaţiunea, aeronava sau containerul;
f) bunurile transportate;
g) împrejurările în care a fost localizată persoana,
vehiculul, ambarcaţiunea, aeronava sau containerul.
(2) Procedura pentru culegerea informaţiilor prevăzute
la alin. (1) este cea stabilită pentru efectuarea controlului cu ocazia căruia
sunt identificate persoanele, vehiculele, ambarcaţiunile, aeronavele sau
containerele cu privire la care a fost introdusă în SINS o semnalare în scopul
efectuării de controale discrete.
(3) Cu ocazia culegerii informaţiilor prevăzute la
alin. (1), persoanelor în cauză nu li se comunică faptul că în SINS există o
semnalare în scopul efectuării de controale discrete.
§ 6. Semnalări privind bunuri căutate pentru a fi
confiscate sau folosite ca probe în cursul procedurilor penale
Art. 18. - (1) Semnalările cu privire la bunuri căutate
pentru a fi confiscate sau folosite ca probe în cursul procedurilor penale se
introduc în SINS de către autorităţile naţionale competente, la solicitarea
organelor de urmărire penală sau a instanţei de judecată.
(2) Semnalările prevăzute la alin. (1) se introduc cu
privire la următoarele bunuri:
a) autovehicule cu o capacitate cilindrică de peste 50
cm3, ambarcaţiuni şi aeronave;
b) remorci cu o greutate care depăşeşte 750 kg fără
încărcătură, caravane, echipamente industriale, motoare exterioare şi
containere;
c) arme de foc;
d) documente oficiale în alb care au fost furate,
utilizate în mod fraudulos sau pierdute;
e) documente de identitate eliberate, de tipul
paşapoartelor, cărţilor de identitate, permiselor de conducere, documentelor
care atestă şederea, respectiv rezidenţa pe teritoriul României şi documentelor
de călătorie furate, însuşite ilegal, pierdute sau anulate;
f) certificate de înmatriculare ale vehiculelor care au
fost furate, utilizate în mod fraudulos, pierdute sau anulate;
g) bancnote;
h) valori mobiliare şi mijloace de plată, cum ar fi
cecuri, cărţi de credit, obligaţiuni şi acţiuni, care au fost furate, însuşite
ilegal, pierdute sau anulate.
(3) Semnalările cu privire la bunurile prevăzute la
alin. (2) lit. d) şi e) se introduc în SINS de către autorităţile naţionale
competente şi în baza sesizărilor privind pierderea acestora, primite de la
orice persoană interesată, dacă se constată că sesizarea este întemeiată.
(4) Tranzacţiile cu datele prevăzute la alin. (2) se realizează
potrivit normelor tehnice stabilite în conformitate cu Decizia 2007/533/JAI a
Consiliului.
Art. 19. -In cazul identificării unui bun cu privire la
care a fost introdusă în SINS o semnalare din categoria celor prevăzute la art.
18 alin. (1), se informează de îndată organul de urmărire penală sau instanţa
de judecată care a solicitat introducerea semnalării.
§ 7. Semnalări privind străinii în scopul refuzului
intrării pe teritoriul statului român sau în scopul executării unei măsuri prin
care se interzice şederea pe teritoriul României
Art. 20. - (1) Semnalările privind străinii se introduc
de către autorităţile naţionale competente în temeiul măsurilor care au ca
efect interzicerea intrării pe teritoriul României sau interzicerea şederii pe
teritoriul României, dispuse potrivit prevederilor Ordonanţei de urgenţă a
Guvernului nr. 194/2002 privind regimul străinilor în România, republicată, cu
completările ulterioare.
(2) Efectuarea de tranzacţii în SINS cu semnalările
privind străinii în scopul refuzului intrării pe teritoriul statului român sau
în scopul executării unei măsuri prin care se interzice şederea pe teritoriul
României se realizează de către autorităţile naţionale competente, potrivit
prevederilor Regulamentului (CE) nr. 1.987/2006 al Parlamentului European şi al
Consiliului.
CAPITOLUL III
Participarea României la SIS
SECŢIUNEA 1
Infiinţarea şi obiectivul general al N.SIS
Art. 21. - (1) Se înfiinţează N.SIS, cu respectarea
protocoalelor şi procedurilor tehnice stabilite pentru SIS de generaţia a doua,
potrivit prevederilor Deciziei 2007/533/JAI a Consiliului, astfel încât cele
două sisteme informatice să fie compatibile.
(2) N.SIS este destinat să asigure posibilitatea pentru
autorităţile naţionale competente ca, prin intermediul unei proceduri automate,
să efectueze tranzacţii cu privire la semnalările pe care le conţine, în scopul
îndeplinirii atribuţiilor legale.
(3) N.SIS conţine semnalări introduse de către
autorităţile naţionale competente sau de către autorităţile competente din
statele membre cu privire la persoane ori bunuri, corespunzător tipurilor
prevăzute în reglementările aplicabile la nivelul SIS central.
(4) N.SIS devine operaţional de la data aplicării în
totalitate de către România a dispoziţiilor acquis-ului Schengen, în temeiul
deciziei Consiliului emise în acest sens.
SECŢIUNEA a 2-a
Autorităţi cu competenţe în gestionarea şi
exploatarea N.SIS
Art. 22. - (1) Ministerul Administraţiei şi Internelor,
prin Centrul Naţional SIS, este responsabil cu implementarea, funcţionarea,
întreţinerea şi securitatea N.SIS, cu asigurarea conectării N.SIS la SIS
central şi managementul copiei naţionale a bazei de date centrale a SIS, precum
şi cu asigurarea accesului autorităţilor române la N.SIS.
(2) După data la care N.SIS devine operaţional,
Comitetul tehnic prevăzut la art. 4 alin. (2) are atribuţii de analiză şi
soluţionare a problemelor de ordin tehnic ce pot apărea în funcţionarea
acestuia.
(3) Drepturile de acces la SINS ale autorităţilor
naţionale competente se extind şi la copia naţională a SIS, de la data la care
N.SIS devine operaţional.
Art. 23. - Biroul SIRENE naţional are următoarele
atribuţii principale:
a) asigură schimbul de informaţii suplimentare potrivit
prevederilor cuprinse în Manualul SIRENE;
b) realizează activităţile necesare în vederea
adăugării sau ridicării unui indicator de validitate la semnalările din SIS;
c) realizează activităţi pentru introducerea
semnalărilor cu privire la persoane căutate în vederea predării în baza unui
mandat european de arestare sau în vederea extrădării;
d) desfăşoară activităţile necesare în vederea
implementării deciziilor luate la nivelul Uniunii Europene în domeniul de
activitate al birourilor SIRENE;
e) realizează statistici privind activitatea sa şi le
transmite periodic Secretariatului General al Consiliului;
f) coordonează activitatea de verificare a calităţii
informaţiilor cuprinse în semnalările din N.SIS, în conformitate cu prevederile
Manualului SIRENE;
g) transmite autorităţii competente de la nivelul SIS
central lista autorităţilor naţionale competente, precum şi orice modificare
ulterioară a acesteia;
h) asigură organizarea şi desfăşurarea misiunilor de
predare/preluare sau extrădare a persoanelor arestate, în baza mandatului
european de arestare ori a mandatului de urmărire internaţională emis de
autorităţile judiciare române, ulterior realizării unui rezultat pozitiv, în
colaborare cu autorităţile naţionale competente.
Art. 24. - (1) Biroul SIRENE naţional asigură realizarea
schimbului de informaţii suplimentare prin intermediul infrastructurii de
comunicaţii aferente SIS sau, atunci când aceasta nu este accesibilă, prin alte
mijloace tehnice, securizate în mod corespunzător pentru schimbul de informaţii
suplimentare, în următoarele situaţii:
a) atunci când este necesar ca autorităţile naţionale
competente şi autorităţile din celelalte state membre să se consulte sau să se
informeze reciproc la introducerea unei semnalări în SIS;
b) ca urmare a realizării unui rezultat pozitiv pentru
a permite luarea unei măsuri adecvate;
c) în cazul în care măsura necesară corespunzătoare
unei semnalări din SIS nu poate fi luată;
d) atunci când se analizează calitatea datelor din
conţinutul semnalărilor din SIS;
e) atunci când se analizează compatibilitatea şi
prioritatea unor semnalări;
f) atunci când se analizează exercitarea dreptului de
acces.
(2) Autorităţile române utilizează informaţiile
suplimentare numai în scopul în care le-au fost transmise de către autorităţile
celorlalte state membre.
(3) Răspunsul la solicitările de informaţii
suplimentare formulate de către autorităţile altor state membre se transmite de
către autoritatea naţională competentă care a introdus semnalarea în cauză,
prin intermediul Biroului SIRENE naţional, cât mai repede posibil, dar nu mai
târziu de 12 ore.
(4) Autorităţile române care au solicitat autorităţilor
naţionale competente introducerea unor semnalări în SIS transmit informaţiile
suplimentare solicitate de către autorităţile altor state membre în legătură cu
respectivele semnalări în cel mai scurt timp, astfel încât termenul prevăzut la
alin. (3) să poată fi respectat.
SECŢIUNEA a 3-a
Semnalările introduse în SIS
§ 1. Transmiterea semnalărilor în SIS
Art. 25. - (1) Autoritatea naţională competentă care a
introdus o semnalare în SINS dispune transmiterea acelei semnalări în SIS în
cazul în care, în urma verificărilor, se obţin date şi informaţii din care
rezultă necesitatea căutării persoanelor sau bunurilor în spaţiul Schengen.
(2) în cazul semnalărilor din SINS cu privire la
persoane sau bunuri în scopul efectuării de controale discrete, transmiterea în
SIS se face numai la solicitarea organelor de urmărire penală sau a organelor
de stat cu atribuţii în domeniul securităţii naţionale.
(3) Semnalările cu privire la minori sau persoane puse
sub interdicţie, introduse în SINS, se transmit direct în SIS de la data la
care N.SIS devine operaţional.
(4) Semnalările privind străinii, introduse în SINS în
scopul refuzului intrării pe teritoriul statului român sau în scopul executării
unei măsuri prin care se interzice şederea pe teritoriul României, se transmit
direct în SIS de la data la care N.SIS devine operaţional.
§ 2. Semnalări cu privire la persoane căutate în
vederea predării în baza unui mandat european de arestare sau în vederea
extrădării
Art. 26. - După transmiterea în SIS a unei semnalări
din categoria celor prevăzute la art. 8 alin. (1), Biroul SIRENE naţional
informează, în cadrul schimbului de informaţii suplimentare, birourile SIRENE
din celelalte state membre cu privire la introducerea semnalării şi comunică
acestora informaţiile prevăzute la art. 79 alin. (1) din Legea nr. 302/2004, cu
modificările şi completările ulterioare, în cadrul schimbului de informaţii
suplimentare.
Art. 27. - (1) După transmiterea în SIS a unei
semnalări din categoria celor prevăzute la art. 8 alin. (2), Biroul SIRENE
naţional informează, în cadrul schimbului de informaţii suplimentare, birourile
SIRENE din celelalte state membre cu privire la introducerea semnalării şi
comunică acestora informaţiile prevăzute la art. 29 alin. (1) din Decizia
2007/533/JAI a Consiliului.
(2) Biroul SIRENE naţional nu comunică birourilor
SIRENE din celelalte state membre informaţiile prevăzute la alin. (1) dacă a
transmis anterior, cu privire la aceeaşi persoană, informaţiile prevăzute la
art. 9 sau cele prevăzute la art. 79 alin. (1) din Legea nr. 302/2004, cu
modificările şi completările ulterioare, iar acestea sunt suficiente pentru
executarea acţiunilor în baza semnalării de către autorităţile celorlalte state
membre.
Art. 28. - (1) După primirea la Biroul SIRENE naţional
a comunicării referitoare la introducerea în SIS de către un alt stat membru a
unei semnalări cu privire la persoane căutate în vederea predării în baza unui
mandat european de arestare sau în vederea extrădării, procurorul sau
judecătorul detaşat în cadrul Biroului SIRENE naţional verifică dacă arestarea
în baza acelei semnalări este compatibilă cu legislaţia naţională, cu
obligaţiile asumate de România prin documente juridice de cooperare
internaţională sau cu interesele naţionale vitale şi solicită Biroului SIRENE
naţional întreprinderea demersurilor necesare pentru adăugarea unui indicator
de validitate, atunci când constată incompatibilitatea.
(2) In vederea realizării atribuţiilor prevăzute la
alin. (1), Ministerul Administraţiei şi Internelor solicită Consiliului
Superior al Magistraturii, în condiţiile legii, detaşarea procurorului sau
judecătorului în cadrul Biroului SIRENE naţional.
(3) Autoritatea judiciară română de executare a
mandatului european de arestare solicită Biroului SIRENE naţional
întreprinderea demersurilor necesare pentru adăugarea unui indicator de
validitate la semnalarea din SIS introdusă de alt stat membru în baza unui mandat
european de arestare pe care autoritatea judiciară respectivă refuză să îl
execute în temeiul art. 88 din Legea nr. 302/2004, cu modificările şi
completările ulterioare.
(4) Autoritatea judiciară română care ar fi competentă
să dispună cu privire la executarea unui mandat european de arestare, la
sesizarea procurorului, solicită Biroului SIRENE naţional întreprinderea
demersurilor necesare pentru adăugarea unui indicator de validitate la
semnalarea introdusă în SIS de către un alt stat membru în baza unui mandat
european de arestare pe care ar refuza să îl execute, în temeiul art. 88 din
Legea nr. 302/2004, cu modificările şi completările ulterioare, dacă persoana
în cauză ar fi găsită.
(5) Biroul SIRENE naţional colaborează cu Biroul SIRENE
din statul membru care a introdus semnalarea prevăzută la alin. (1), (3) sau
(4), în vederea adăugării unui indicator de validitate pentru ca arestarea să
nu se efectueze de către autorităţile române.
(6) Semnalările introduse de celelalte state membre
privind persoane căutate în vederea predării în baza unui mandat european de
arestare sau în vederea extrădării, care au ataşat indicatorul de validitate
prevăzut la alin. (5), nu constituie temei pentru arestarea persoanei în cauză
de către autorităţile române, ci doar pentru comunicarea locului unde se află
aceasta.
(7) Semnalările cu privire la persoane căutate în
vederea extrădării, introduse de celelalte state membre, constituie temei doar
pentru comunicarea locului unde se află persoana cu privire la care a fost
introdusă semnalarea până în momentul în care se dispune arestarea provizorie
în vederea extrădării potrivit prevederilor art. 45 din Legea nr. 302/2004, cu
modificările şi completările ulterioare.
(8) La solicitarea întemeiată a autorităţilor
competente ale statului membru care a introdus semnalarea ce are ataşat
indicatorul de validitate prevăzut la alin. (5), în cazuri urgente şi grave,
autoritatea judiciară română competentă să dispună cu privire la executarea
mandatului european de arestare sau a cererii de extrădare dispune retragerea
indicatorului de validitate şi arestarea persoanei în cauză în vederea predării
ori arestarea provizorie în vederea extrădării.
Art. 29. - (1) La primirea unei solicitări din partea
Biroului SIRENE al altui stat membru privind adăugarea unui indicator de
validitate la o semnalare cu privire la persoane căutate în vederea predării în
baza unui mandat european de arestare ori în vederea extrădării, Biroul SIRENE
naţional adaugă indicatorul de validitate solicitat şi informează de îndată
autoritatea judiciară română care a emis mandatul european de arestare sau
mandatul de urmărire internaţională în vederea extrădării ce stă la baza
introducerii respectivei semnalări.
(2) Autoritatea judiciară română care a emis mandatul
european de arestare sau mandatul de urmărire internaţională ce stă la baza
introducerii semnalării transmite, prin intermediul Biroului SIRENE naţional,
în cazuri urgente şi grave, o solicitare motivată pentru ridicarea
indicatorului de validitate adăugat potrivit alin. (1).
Art. 30. - (1) Semnalările introduse în SIS în baza
art. 26 din Decizia 2007/533/JAI a Consiliului de către statele asociate
echivalează cu semnalările cu privire la persoane căutate în vederea predării
în baza unui mandat european de arestare.
(2) Mandatele de arestare emise de statele asociate,
transmise prin intermediul SIS, echivalează cu mandatele europene de arestare.
§ 3. Semnalări cu privire la persoane dispărute
Art. 31. - (1) In cazul primirii unei comunicări referitoare
la localizarea pe teritoriul altui stat membru a unei persoane majore cu
privire la care a fost transmisă în SIS o semnalare din categoria celor
prevăzute la art. 10 alin. (1) lit. a), autoritatea naţională competentă care a
introdus semnalarea informează persoana care a sesizat dispariţia cu privire la
locul unde se află persoana respectivă numai dacă aceasta îşi dă
consimţământul, In lipsa consimţământului, persoana care a sesizat dispariţia
este informată cu privire la faptul că semnalarea a fost ştearsă, deoarece
persoana dispărută a fost localizată.
(2) In cazul primirii unei comunicări referitoare la
localizarea pe teritoriul altui stat membru a unei persoane cu privire la care
a fost transmisă în SIS o semnalare din categoria celor prevăzute la art. 10
alin. (1) lit. b), autoritatea naţională competentă care a introdus semnalarea,
în colaborare cu instituţiile sau unităţile sanitare care au sesizat
dispariţia, întreprind toate demersurile necesare pentru preluarea persoanei în
cauză.
(3) In cazul primirii unei comunicări referitoare la
localizarea pe teritoriul altui stat membru a unei persoane cu privire la care
a fost transmisă în SIS o semnalare din categoria celor prevăzute la art. 10
alin. (1) lit. c), autorităţile române întreprind toate demersurile necesare
pentru reîntoarcerea acesteia alături de reprezentanţii ei legali.
Art. 32. - (1) In cazul identificării pe teritoriul
României a unei persoane majore cu privire la care a fost introdusă în SIS de
către un alt stat membru o semnalare cu privire la dispariţia sa, aceasta este
informată despre existenţa semnalării şi i se solicită consimţământul cu
privire la transmiterea informaţiilor privind adresa la care locuieşte către
persoana care a sesizat dispariţia.
(2) Informaţiile privind persoana localizată şi cele
privind consimţământul acesteia se transmit statului membru care a introdus
semnalarea prin intermediul Biroului SIRENE naţional.
Art. 33. - (1) In cazul identificării pe teritoriul
României a unei persoane cu privire la care a fost introdusă în SIS de către un
alt stat membru o semnalare cu privire la dispariţia şi necesitatea punerii
sale sub protecţie, aceasta este internată, la recomandarea direcţiei de
sănătate publică judeţene sau a municipiului Bucureşti, într-o instituţie sau unitate
sanitară ce are capacitatea de a-i acorda un tratament adecvat, până la
preluarea sa de către autorităţile statului care a introdus semnalarea.
(2) Informaţiile privind locul unde este internată
persoana în cauză se transmit statului membru care a introdus semnalarea prin
intermediul Biroului SIRENE naţional de către autoritatea care a realizat
rezultatul pozitiv.
Art. 34. - (1) In cazul identificării pe teritoriul
României a unui minor sau a unei persoane puse sub interdicţie cu privire la
care a fost introdusă în SIS de către un alt stat membru o semnalare cu privire
la dispariţia sa, aceasta este plasată, după caz, într-o instituţie ori unitate
sanitară sau într-un serviciu de protecţie în condiţiile legii, până la
preluarea sa de către reprezentatul legal sau de către autorităţile statului
care a introdus semnalarea.
(2) Informaţiile privind locul unde se găseşte minorul
sau cel pus sub interdicţie se transmit statului membru care a introdus
semnalarea prin intermediul Biroului SIRENE naţional.
Art. 35. - (1) Instanţa de judecată competentă
teritorial, la cererea persoanei pe numele căreia a fost introdusă o semnalare
cu privire la dispariţia şi necesitatea punerii sale sub protecţie de un alt
stat membru, dispune ca Biroul SIRENE naţional să întreprindă demersurile
necesare pentru adăugarea unui indicator de validitate la semnalarea
respectivă, dacă internarea persoanei în cauză în instituţii sau unităţi
sanitare în baza acelei semnalări nu este compatibilă cu legislaţia naţională,
cu obligaţiile asumate de România prin documente juridice de cooperare
internaţională ori cu interesele naţionale vitale.
(2) La primirea cererii prevăzute la alin. (1),
instanţa de judecată dispune, prin ordonanţă preşedinţială, dacă persoana în
cauză urmează a fi internată sau nu într-o instituţie ori unitate sanitară,
până la soluţionarea cauzei.
(3) In cazul identificării pe teritoriul României a
unei persoane majore cu privire la care a fost introdusă în SIS de către un alt
stat membru o semnalare cu privire la dispariţia sa la momentul când aceasta
era minoră, se solicită Biroului SIRENE naţional întreprinderea demersurilor
necesare pentru adăugarea unui indicator de validitate la semnalarea
respectivă.
(4) Biroul SIRENE naţional colaborează cu Biroul SIRENE
din statul membru care a introdus semnalarea prevăzută la alin. (1) sau (3) în
vederea adăugării unui indicator de validitate la aceasta, astfel încât
persoana în cauză să nu fie localizată de către autorităţile române.
(5) La solicitarea întemeiată a autorităţilor competente
ale statului membru care a introdus semnalarea ce are ataşat indicatorul de
validitate prevăzut la alin. (1), în cazuri urgente şi grave, instanţa de
judecată care a dispus adăugarea indicatorului de validitate hotărăşte, cu
citarea persoanei în cauză, dacă acesta poate fi ridicat.
(6) Hotărârea instanţei se comunică de către Biroul
SIRENE naţional Biroului SIRENE din statul membru care a introdus semnalarea.
(7) La primirea unei solicitări privind adăugarea unui
indicator de validitate la o semnalare cu privire la o persoană dispărută,
Biroul SIRENE naţional adaugă indicatorul de validitate solicitat şi informează
de îndată autoritatea naţională competentă care a transmis semnalarea în SIS.
(8) Autoritatea naţională competentă care a transmis în
SIS o semnalare cu privire la persoane dispărute care trebuie plasate sub
protecţie, din oficiu sau la solicitarea instituţiilor ori unităţilor sanitare
transmite, prin intermediul Biroului SIRENE naţional, în cazuri urgente şi
grave, o solicitare motivată privind ridicarea indicatorului de validitate
adăugat potrivit alin. (7).
§ 4. Semnalări cu privire la persoane căutate în
vederea participării la o procedură judiciară
Art. 36. - (1) In cazul primirii unei comunicări
referitoare la localizarea pe teritoriul altui stat membru a unei persoane cu
privire la care a fost transmisă în SIS o semnalare cu privire la persoane
căutate în vederea participării la o procedură judiciară, Biroul SIRENE
naţional transmite de îndată informaţiile primite organului de urmărire penală
sau instanţei de judecată care a solicitat introducerea semnalării.
(2) In cazul identificării pe teritoriul României a
unei persoane cu privire la care a fost introdusă în SIS de către un alt stat
membru o semnalare cu privire la persoane căutate în vederea participării la o
procedură judiciară, autorităţile române informează persoana în cauză cu
privire la existenţa semnalării, stabilesc adresa la care aceasta locuieşte şi
comunică această informaţie statului membru care a introdus semnalarea, prin
intermediul Biroului SIRENE naţional.
§ 5. Semnalări cu privire la persoane sau bunuri în
scopul efectuării de controale discrete
Art. 37. - (1) După transmiterea în SIS a unei semnalări
pentru efectuarea controlului discret la solicitarea organelor de stat cu
atribuţii în domeniul securităţii naţionale, Biroul SIRENE naţional informează,
în cadrul schimbului de informaţii suplimentare, birourile SIRENE din celelalte
state membre cu privire la introducerea semnalării.
(2) După primirea unei comunicări referitoare la
introducerea în SIS de către un alt stat membru a unei semnalări pentru
efectuarea de controale discrete, Biroul SIRENE naţional informează organele de
stat cu atribuţii în domeniul securităţii naţionale.
Art. 38. - (1) Autorităţile române care identifică, cu
ocazia desfăşurării controlului la trecerea frontierei de stat sau a altui tip
de control poliţienesc ori vamal, persoane, vehicule, ambarcaţiuni, aeronave
sau containere cu privire la care a fost introdusă în SIS de către un alt stat
membru o semnalare în scopul efectuării de controale discrete, culeg şi
transmit Biroului SIRENE naţional cât mai multe dintre informaţiile prevăzute
la art. 17 alin. (1).
(2) Biroul SIRENE naţional transmite Biroului SIRENE al
statului membru care a introdus semnalarea informaţiile primite potrivit alin.
(1), în cadrul schimbului de informaţii suplimentare.
(3) Prevederile art. 17 alin. (3) se aplică în mod
corespunzător.
Art. 39. - După primirea unei comunicări din partea
Biroului SIRENE al altui stat membru referitoare la persoane, vehicule,
ambarcaţiuni, aeronave sau containere, cu privire la care a fost transmisă în
SIS o semnalare în scopul efectuării de controale discrete, Biroul SIRENE naţional
transmite informaţiile primite autorităţii competente care a transmis
semnalarea sau organului de stat cu atribuţii în domeniul prevenirii şi
contracarării ameninţărilor la adresa securităţii naţionale care a solicitat
transmiterea semnalării în SIS.
Art. 40. - Semnalările cu privire la persoane sau
bunuri în scopul efectuării de controale specifice, introduse de alte state
membre, echivalează, pe teritoriul României, cu semnalări în scopul efectuării
de controale discrete.
Art. 41. - (1) Organele de urmărire penală sau organele
de stat cu atribuţii în domeniul securităţii naţionale pot solicita Biroului
SIRENE naţional întreprinderea demersurilor necesare pentru adăugarea unui
indicator de validitate la semnalările, în scopul efectuării de controale
discrete, introduse de alte state membre, dacă efectuarea controlului discret
de către autorităţile române în baza acelei semnalări nu este compatibilă cu
legislaţia naţională, cu obligaţiile asumate de România prin documente juridice
de cooperare internaţională sau cu interesele naţionale vitale.
(2) Biroul SIRENE naţional colaborează cu Biroul SIRENE
din statul membru care a introdus semnalarea prevăzută la alin. (1) în vederea
adăugării unui indicator de validitate la aceasta, astfel încât controlul discret
să nu se efectueze de către autorităţile române.
(3) La solicitarea întemeiată a autorităţilor
competente ale statului membru care a introdus semnalarea ce are ataşat
indicatorul de validitate prevăzut la alin. (2), în cazuri urgente şi grave,
organele de urmărire penală sau organele de stat cu atribuţii în domeniul
securităţii naţionale ce au solicitat adăugarea indicatorului de validitate
comunică, în termen de 5 zile lucrătoare, Biroului SIRENE naţional dacă sunt
sau nu de acord cu ridicarea acestuia.
(4) După primirea acordului prevăzut la alin. (3),
Biroul SIRENE naţional solicită Biroului SIRENE din statul membru care a
introdus semnalarea ridicarea indicatorului de validitate.
(5) La primirea unei solicitări din partea
autorităţilor altui stat membru privind adăugarea unui indicator de validitate
la o semnalare în scopul efectuării de controale discrete, Biroul SIRENE
naţional adaugă indicatorul de validitate solicitat şi informează de îndată
organele de urmărire penală sau organele de stat cu atribuţii în domeniul
securităţii naţionale care au introdus ori au solicitat introducerea
semnalării.
(6) Organele de urmărire penală sau organele de stat cu
atribuţii în domeniul securităţii naţionale pot transmite, prin intermediul
Biroului SIRENE naţional, în cazuri urgente şi grave, o solicitare motivată
privind ridicarea unui indicator de validitate adăugat potrivit alin. (5).
§ 6. Semnalări privind bunuri căutate pentru a fi
confiscate sau folosite ca probe în cursul procedurilor penale
Art. 42. - (1) In cazul primirii unei comunicări
referitoare la localizarea pe teritoriul altui stat membru a unui bun cu
privire la care a fost transmisă în SIS o semnalare din categoria celor
prevăzute la art. 18 alin. (1), Biroul SIRENE naţional transmite de îndată informaţiile
primite organului de urmărire penală sau instanţei de judecată care a solicitat
introducerea semnalării.
(2) In cazul identificării pe teritoriul României a
unui bun cu privire la care a fost introdusă în SIS de către un alt stat membru
o semnalare cu privire la bunuri căutate pentru a fi confiscate sau folosite ca
probe în cursul procedurilor penale, autorităţile române dispun măsurile
necesare în vederea confiscării ori ridicării bunului potrivit legislaţiei
penale sau procesual penale, după caz, şi comunică informaţiile cu privire la
măsurile luate statului membru care a introdus semnalarea, prin intermediul
Biroului SIRENE naţional.
§ 7. Semnalări privind străinii, în scopul refuzului
intrării pe teritoriul statului român sau în scopul executării unei măsuri prin
care se interzice şederea pe teritoriul României
Art. 43. - Schimbul de informaţii suplimentare în
legătură cu semnalările de interes Schengen din categoria celor prevăzute la
art. 20 transmise în SIS se realizează de către autorităţile naţionale
competente, prin intermediul Biroului SIRENE naţional, potrivit prevederilor
Regulamentului (CE) nr. 1.987/2006 al Parlamentului European şi al Consiliului.
§ 8. Informarea
Art. 44. - (1) In toate cazurile când a fost obţinut un
rezultat pozitiv, autorităţile competente care au identificat bunuri sau
persoane cu privire la care au fost introduse semnalări în SIS informează
Biroul SIRENE naţional în scop statistic.
(2) In situaţia în care măsurile solicitate printr-o
semnalare din SIS nu pot fi realizate, autorităţile naţionale competente
informează despre aceasta statul membru care a introdus semnalarea, prin
intermediul Biroului SIRENE naţional.
(3) Biroul SIRENE naţional comunică autorităţii
naţionale competente care a transmis o semnalare în SIS informarea primită de
la un alt stat membru privind imposibilitatea realizării măsurilor solicitate
prin acea semnalare.
SECŢIUNEA a 4-a
Accesul EUROPOL şi EUROJUSTşi cooperarea cu
INTERPOL
Art. 45. -Autorităţile naţionale competente transmit
acordul cu privire la utilizarea de către EUROPOL sau EUROJUST a informaţiilor
cuprinse în semnalările transmise în SIS, în termen de 10 zile de la primirea
solicitării.
Art. 46. - (1) Prin excepţie de la prevederile art. 56,
autorităţile române pot face schimb de informaţii cuprinse în semnalările din
SIS cu autorităţile statelor membre INTERPOL, în condiţiile stabilite prin
acordul încheiat potrivit art. 55 din Decizia 2007/533/JAI a Consiliului.
(2) Informaţiile ce pot fi schimbate sunt numărul, ţara
emitentă şi tipul de document al paşapoartelor furate, însuşite ilegal,
pierdute sau anulate.
CAPITOLUL IV
Dispoziţii comune pentru semnalările conţinute în
SINS şi pentru cele transmise în SIS
SECŢIUNEA 1
Perioada de păstrare a semnalărilor
Art. 47. - (1) Semnalările cu privire la persoane,
introduse în SINS sau transmise în SIS, sunt păstrate în sistemul respectiv
numai pentru perioada necesară atingerii scopului pentru care au fost
introduse.
(2) In termen de 3 ani de la introducerea unei
semnalări cu privire la persoane, autoritatea naţională competentă care a
introdus-o analizează, împreună cu autorităţile române care au solicitat
introducerea, atunci când este cazul, necesitatea menţinerii acesteia pentru
scopul în care a fost introdusă în SINS sau transmisă în SIS. In cazul
semnalărilor de interes naţional sau de interes Schengen în scopul efectuării
de controale discrete, care privesc persoanele, termenul în care se face
analiza este de un an de la introducerea semnalării.
(3) Dacă în urma analizei se decide că este necesară
menţinerea semnalării, autoritatea naţională competentă introduce în SINS sau
în SIS o solicitare privind prelungirea perioadei de valabilitate a semnalării.
Prevederile alin. (2) se aplică în mod corespunzător de la prelungirea valabilităţii.
(4) Semnalările pentru care nu a fost introdusă o
solicitare privind prelungirea perioadei de valabilitate în termenele prevăzute
la alin. (2) sunt şterse automat.
(5) SINS şi SIS generează automat notificări cu privire
la ştergerea programată a semnalărilor ce privesc persoanele înainte de
împlinirea termenelor prevăzute la alin. (2).
(6) Centrul Naţional SIS, în colaborare cu autorităţile
naţionale competente, realizează statistici separate pentru semnalările
conţinute în SINS şi pentru cele transmise în SIS privind numărul de semnalări
cu privire la persoane pentru care s-a solicitat prelungirea perioadei de
valabilitate.
Art. 48. - (1) Semnalările cu privire la bunuri,
introduse în SINS sau transmise în SIS, sunt păstrate în sistemul respectiv
numai pentru perioada necesară atingerii scopului pentru care au fost
introduse.
(2) Perioada de păstrare în SINS sau în SIS a
semnalărilor cu privire la bunuri este de:
a) 5 ani pentru semnalările de interes naţional sau de
interes Schengen din categoria celor prevăzute la art. 15 alin. (1) si la art.
16 alin. (1);
b) 10 ani pentru semnalările de interes naţional sau de
interes Schengen din categoria celor prevăzute la art. 18 alin. (1).
(3) Autoritatea naţională competentă analizează,
împreună cu autoritatea română care a solicitat introducerea, dacă menţinerea
unei semnalări peste termenele prevăzute la alin. (2) este necesară pentru
scopul în care a fost introdusă în SINS sau transmisă în SIS. Prevederile alin.
(2) se aplică în mod corespunzător de la prelungirea valabilităţii.
SECŢIUNEA a 2-a
Reguli privind efectuarea de tranzacţii asupra
semnalărilor din SINS şi din SIS
§ 1. Efectuarea de tranzacţii asupra semnalărilor de
interes naţional sau de interes Schengen care fac parte din categoriile
prevăzute la art. 6 lit. a)-e)
Art. 49. - (1) Autorităţile naţionale competente
efectuează tranzacţii asupra semnalărilor existente în N.SIS numai în scopurile
pentru care au fost introduse, în limita competenţelor legale, şi asigură
accesul la acestea numai personalului autorizat în acest sens, potrivit
atribuţiilor de serviciu. Datele cuprinse în semnalările existente în N.SIS nu
pot fi utilizate în scopuri administrative.
(2) Datele cuprinse în semnalările existente în N.SIS
pot fi copiate în scopuri tehnice pentru asigurarea posibilităţii de consultare
directă de către autorităţile naţionale competente.
(3) Dispoziţiile prezentei legi se aplică şi pentru
copiile realizate potrivit alin. (2).
(4) Este interzisă copierea în alte baze de date
naţionale a datelor cuprinse în semnalările introduse de autorităţile naţionale
competente în SINS sau transmise în SIS.
(5) Copiile realizate potrivit alin. (2) pot fi
păstrate pentru o perioadă de 48 de ore. Perioada poate fi prelungită, în caz
de urgenţă, până la încetarea urgenţei.
(6) Centrul Naţional SIS ţine evidenţa la zi a copiilor
realizate potrivit alin. (2). Autoritatea Naţională de Supraveghere a
Prelucrării Datelor cu Caracter Personal, denumită în continuare A.N.S.P.D.C.P.,
are acces la aceste copii, în exercitarea atribuţiilor legale.
(7) Datele cuprinse în semnalările existente în N.SIS
pot fi utilizate în alte scopuri decât cele pentru care au fost introduse
respectivele semnalări, atunci când acest lucru este necesar pentru a preveni o
ameninţare gravă şi iminentă la adresa ordinii şi siguranţei publice, pentru
motive întemeiate legate de securitatea naţională sau pentru a preveni
comiterea unei infracţiuni pentru care se poate emite mandat european de
arestare potrivit Legii nr. 302/2004, cu modificările şi completările
ulterioare.
(8) Datele cuprinse în semnalările introduse în SIS de
celelalte state membre pot fi utilizate potrivit alin. (7) numai după obţinerea
acordului din partea autorităţii care a introdus semnalarea în cauză.
Solicitarea se transmite prin intermediul schimbului de informaţii
suplimentare.
(9) Autorităţile naţionale competente care primesc o
cerere din partea autorităţilor altui stat membru pentru utilizarea datelor în
alte scopuri decât cele pentru care au fost introduse în SIS analizează
cererea, împreună cu autorităţile române care au solicitat introducerea
semnalării, atunci când este cazul, şi comunică, prin intermediul schimbului de
informaţii suplimentare, răspunsul cu privire la utilizarea datelor respective.
Art. 50. - (1) Prin excepţie de la prevederile art. 49
alin. (4), pot fi stocate în bazele de date naţionale datele cuprinse în
semnalările existente în N.SIS în legătură cu care s-au luat măsuri de către
autorităţile române. Aceste date sunt stocate pentru o perioadă de cel mult 3
ani sau pentru perioada prevăzută în dispoziţiile legale ce stabilesc o
perioadă mai mare de stocare a respectivelor categorii de date.
(2) Prin excepţie de la prevederile art. 49 alin. (4),
datele cuprinse în semnalările de interes naţional ori de interes Schengen pot
fi păstrate în bazele de date ale autorităţii naţionale competente care a
introdus respectiva semnalare în SINS sau a transmis-o în SIS.
Art. 51. - (1) Autoritatea naţională competentă care
introduce o semnalare în SINS sau transmite o semnalare în SIS se asigură că
datele din cuprinsul acesteia sunt exacte şi actuale, precum şi că introducerea
sau transmiterea respectivei semnalări se face în baza dispoziţiilor legale în
vigoare.
(2) Numai autoritatea naţională competentă care a
introdus o semnalare în SINS sau a transmis o semnalare în SIS are dreptul să
modifice, să suplimenteze, să corecteze ori să şteargă datele pe care le-a
introdus până la expirarea duratei de valabilitate a semnalării.
(3) Autorităţile române care au drept de acces comunică
autorităţii naţionale competente sau autorităţii dintr-un alt stat membru care
a introdus o semnalare, de îndată, dar nu mai târziu de 10 zile de la data la
care a luat cunoştinţă de acestea, dovezile din care rezultă faptul că cel puţin
una dintre datele cuprinse în semnalarea în cauză este incorectă sau a fost
introdusă ilegal.
(4) Comunicarea dovezilor prevăzute la alin. (3) către
autorităţile altor state membre se face prin intermediul schimbului de
informaţii suplimentare. In cazul comunicărilor adresate autorităţilor
naţionale competente se informează şi Biroul SIRENE naţional.
(5) Autorităţile naţionale competente informate cu
privire la faptul că cel puţin una dintre datele cuprinse într-o semnalare
introdusă de aceasta în SINS sau transmisă în SIS este incorectă ori a fost
introdusă ilegal cercetează dovezile prezentate în acest sens în termen de 5
zile lucrătoare şi, în cazul în care constată că informarea este corectă,
modifică sau şterge de îndată datele respective ori, în situaţia constatării că
aceasta nu este corectă, comunică acest lucru autorităţii care a transmis
informarea.
(6) In cazul în care autorităţile române care au
efectuat o comunicare potrivit alin. (3) şi autorităţile din celelalte state
membre informate în acest fel nu ajung la un acord cu privire la situaţia
datelor în cauză în termen de două luni de la transmiterea informării, Biroul
SIRENE naţional informează despre acest fapt Autoritatea Europeană pentru
Protecţia Datelor.
(7) In cazul în care o autoritate naţională competentă
primeşte o solicitare din partea unei persoane care susţine că poate fi
confundată cu persoana care face în realitate obiectul unei semnalări existente
în N.SIS, aceasta informează persoana respectivă cu privire la procedura
prevăzută la art. 53.
(8) In cazul în care o autoritate naţională competentă
intenţionează să introducă o semnalare cu privire la o persoană care face deja
obiectul unei semnalări existente în N.SIS, aceasta se pune de acord cu
autoritatea care a introdus semnalarea anterioară în baza regulilor privind
compatibilitatea semnalărilor şi ordinea de prioritate stabilite în cuprinsul
Manuajului SIRENE.
(9) In cazul în care autoritatea care a introdus
semnalarea anterioară este dintr-un alt stat membru, se utilizează schimbul de
informaţii suplimentare pentru a se ajunge la un acord.
Art. 52. - (1) In cazul în care se constată, în
momentul introducerii unei noi semnalări în SINS sau transmiterii unei
semnalări în SIS, că în sistemul respectiv există o semnalare cu privire la o
persoană ale cărei date de identificare sunt similare, Biroul SIRENE naţional
întreprinde măsurile specifice pentru a clarifica dacă aceasta se referă sau nu
la aceeaşi persoană.
(2) In cazul în care verificarea coroborată arată că
persoana care face obiectul noii semnalări şi persoana cu privire la care
există deja o semnalare în sistemul respectiv sunt identice, se aplică
procedura prevăzută la art. 51 alin. (8).
(3) In cazul în care rezultatul verificării arată că în
cauză sunt două persoane diferite, Biroul SIRENE naţional aprobă cererea de
introducere a semnalării, adăugând elementele necesare pentru a evita orice
identificare eronată.
Art. 53. - (1) In cazul în care se constată că persoana
care face obiectul unei semnalări din SINS sau din SIS nu este aceeaşi cu
persoana care este localizată în urma realizării unui rezultat pozitiv,
autoritatea naţională competentă care a introdus semnalarea adaugă în sistemul
respectiv date privitoare la cea de a doua persoană, pentru a evita
consecinţele negative ale identificării eronate.
(2) Datele introduse potrivit alin. (1) sunt folosite
doar în următoarele scopuri:
a) pentru a permite autorităţilor române sau
autorităţilor altui stat membru, după caz, să facă distincţie între persoana
care face obiectul semnalării şi persoana care este localizată în urma
realizării unui rezultat pozitiv;
b) pentru a permite persoanei localizate în urma
realizării unui rezultat pozitiv să dovedească faptul că nu este una şi aceeaşi
cu persoana care face obiectul semnalării.
(3) Pot fi adăugate şi prelucrate, în temeiul alin.
(1), numai cu acordul persoanei în cauză, următoarele date cu caracter
personal:
a) numele şi prenumele, numele dat la naştere şi numele
folosit anterior şi orice alte pseudonime care pot fi introduse separat;
b) semnele fizice particulare, obiective şi
inalterabile;
c) data şi locul naşterii;
d) sexul;
e) fotografiile;
f) amprentele digitale;
g) cetăţenia;
h) numărul documentelor de identitate şi data emiterii
acestora.
(4) Adăugarea şi prelucrarea datelor prevăzute la alin.
(3) se fac potrivit normelor tehnice stabilite în baza prevederilor Deciziei
2007/533/JAI a Consiliului.
(5) Datele prevăzute la alin. (3) se şterg odată cu
semnalarea la care au fost ataşate sau, anterior ştergerii semnalării, dacă
persoana în cauză solicită acest lucru.
(6) Datele prevăzute la alin. (3) sunt consultate numai
de autorităţile care au drept de acces la semnalarea la care au fost adăugate.
Art. 54. - (1) Autorităţile naţionale competente,
atunci când este necesar, din motive operative, creează conexiuni între
semnalările proprii ori între semnalările proprii şi semnalările altor
autorităţi naţionale competente, în scopul evidenţierii legăturii dintre două
sau mai multe semnalări de interes naţional ori dintre două sau mai multe
semnalări de interes Schengen. Conexiunea se introduce în SINS sau se transmite
în SIS, după caz.
(2) Crearea unei conexiuni între semnalări nu afectează
măsurile necesare a fi întreprinse în baza semnalărilor respective, nici perioada
de valabilitate a acestora.
(3) Crearea unei conexiuni între semnalări nu afectează
dreptul de acces al autorităţilor naţionale competente. Acestea nu au acces la
conexiunile create cu o semnalare la care nu au drept de acces.
(4) Autorităţile naţionale competente care au drept de
acces la conexiunile create în SIS, atunci când consideră că una dintre acestea
nu este compatibilă cu legislaţia naţională sau cu obligaţiile asumate de
România prin documente juridice de cooperare internaţională, solicită Biroului
SIRENE naţional întreprinderea demersurilor necesare pentru ca respectiva
conexiune să nu fie accesibilă pentru autorităţile române.
(5) Biroul SIRENE naţional solicită Centrului Naţional
SIS luarea măsurilor tehnice pentru limitarea accesului autorităţilor române la
conexiunea în cauză.
(6) Conexiunile între semnalările din SINS sau între
semnalările transmise la SIS se realizează potrivit procedurilor tehnice
stabilite în baza prevederilor Deciziei 2007/533/JAI a Consiliului.
Art. 55. - (1) Biroul SIRENE naţional, în cooperare cu
autorităţile naţionale competente, constituie o evidenţă ce cuprinde menţiuni
referitoare la deciziile de transmitere a semnalărilor în SIS pentru
sprijinirea schimbului de informaţii suplimentare.
(2) Datele cu caracter personal comunicate prin
intermediul Biroului SIRENE naţional în urma unui schimb de informaţii
suplimentare se şterg imediat ce nu mai sunt necesare pentru realizarea
scopului în care au fost furnizate, dar nu mai târziu de un an de la data
ştergerii din SIS a semnalării în legătură cu care au fost furnizate.
(3) Prin excepţie de la prevederile alin. (2), pot fi
păstrate la nivel naţional datele cu caracter personal furnizate în cadrul
schimbului de informaţii suplimentare în legătură cu semnalările transmise în
SIS de autorităţile naţionale competente sau cu semnalările din SIS în baza
cărora au fost luate măsuri de către autorităţile române. Aceste date sunt
păstrate pentru o perioadă de cel mult 3 ani de la data ştergerii din SIS a
semnalării în legătură cu care au fost furnizate sau pentru perioada prevăzută
în dispoziţiile legale ce stabilesc o perioadă mai mare de stocare a
respectivelor categorii de date.
Art. 56. - Este interzisă transmiterea de către
autorităţile naţionale competente a datelor cu caracter personal utilizate în
legătură cu semnalările din N.SIS către autorităţile statelor care nu participă
la SIS sau către organizaţiile internaţionale.
§ 2. Efectuarea de tranzacţii asupra semnalărilor de
interes naţional sau de interes Schengen care fac parte din categoria prevăzută
la art. 6 lit. f)
Art. 57. - Efectuarea de tranzacţii asupra semnalărilor
de interes naţional sau de interes Schengen care fac parte din categoria
prevăzută la art. 6 lit. f) se face potrivit prevederilor cuprinse în Regulamentul
(CE) nr. 1.987/2006 al Parlamentului European şi al Consiliului şi în Manualul
SIRENE.
SECŢIUNEA a 3-a
Securitatea datelor
Art. 58. - (1) Ministerul Administraţiei şi Internelor,
prin Centrul Naţional SIS, împreună cu autorităţile naţionale competente sunt
obligate să elaboreze un plan de securitate şi să adopte măsurile de securitate
necesare în legătură cu gestionarea şi utilizarea N.SIS în ceea ce priveşte:
a) protecţia fizică a datelor, inclusiv prin întocmirea
unui plan de rezervă pentru protecţia infrastructurii critice;
b) controlul accesului la echipamente, pentru a
împiedica accesul persoanelor neautorizate la echipamentele de prelucrare a
datelor cu caracter personal;
c) controlul suportului de date, pentru a împiedica
citirea, copierea, modificarea sau ştergerea suportului de date în mod
neautorizat;
d) controlul stocării, pentru a împiedica introducerea
neautorizată de date şi inspectarea, modificarea sau ştergerea neautorizată a
datelor cu caracter personal;
e) controlul utilizării, pentru a împiedica utilizarea
sistemelor de prelucrare automată a datelor de către persoane neautorizate cu
ajutorul echipamentelor de transmitere a datelor;
f) controlul accesului la date, pentru a limita accesul
persoanelor autorizate să utilizeze un sistem de prelucrare automată a datelor,
în baza unei identităţi unice şi individuale de utilizator şi a unui mod de
acces confidenţial, numai la datele pentru care au fost autorizate;
g) asigurarea faptului că toate autorităţile care au
acces la N.SIS sau la echipamentele de prelucrare a datelor din acest sistem
îşi creează profiluri care descriu competenţele şi responsabilităţile specifice
ale persoanelor cu autorizaţie de acces, introducere, actualizare, ştergere şi
căutare a datelor şi pun fără întârziere aceste profiluri la dispoziţia
A.N.S.P.D.CP.;
h) controlul comunicaţiilor aferente N.SIS, astfel
încât să se poată asigura verificarea şi stabilirea organismelor cărora le pot
fi transmise datele cu caracter personal, folosind echipamentele de comunicaţii;
i) controlul introducerii de date pentru a se asigura
că este posibil ulterior să se verifice şi să se stabilească ce date cu
caracter personal au fost introduse în sistemele de prelucrare automată a
datelor, când şi în ce scop au fost introduse datele;
j) controlul transportului de date pentru a împiedica
citirea, copierea, modificarea ori ştergerea neautorizată a datelor cu caracter
personal în timpul transmiterii acestora ori în timpul transportului de
suporturi de date prin intermediul măsurilor tehnice de securizare.
(2) Măsurile de securitate prevăzute la alin. (1) se
aplică în mod corespunzător şi schimbului de informaţii suplimentare.
(3) Fiecare autoritate română care are drept de acces
la datele din N.SIS asigură aplicarea măsurilor de securitate prevăzute la
alin. (1) şi cooperează cu A.N.S.P.D.C.P.
(4) Ministerul Administraţiei şi Internelor, prin
Centrul Naţional SIS, monitorizează aplicarea măsurilor de securitate prevăzute
la alin. (1).
Art. 59. - (1) Măsurile de securitate prevăzute la art.
58 alin. (1) se stabilesc şi se aplică potrivit următoarelor principii:
a) confidenţialităţii - asigurarea accesului la date
numai pentru persoanele autorizate potrivit atribuţiilor de serviciu;
b) integrităţii - asigurarea exactităţii şi
caracterului complet al informaţiilor, precum şi a metodelor de prelucrare;
c) disponibilităţii - asigurarea accesului la
informaţii în termenul solicitat;
d) identificării şi autentificării - asigurarea
identificării şi autentificării tuturor utilizatorilor în mod corespunzător, în
funcţie de competenţe, înainte de efectuarea oricărei tranzacţii;
e) autorizării - autorizarea participanţilor la
efectuarea unei tranzacţii, în vederea accesării datelor din N.SIS, în funcţie
de competenţe;
f) nonrepudierii - asigurarea înregistrării în sistem a
tranzacţiilor efectuate asupra datelor din N.SIS şi atribuirea acestora
utilizatorilor participanţi la efectuarea lor.
(2) Ministerul Administraţiei şi Internelor, prin
Centrul Naţional SIS, şi autorităţile române care au drept de acces la N.SIS
iau măsuri pentru prevenirea pierderii informaţiilor existente în sistem în
cazul producerii unor dezastre naturale, precum şi pentru asigurarea
recuperării acestora.
Art. 60. - (1) Toate tranzacţiile efectuate asupra
datelor din N.SIS de către autorităţile naţionale competente sunt înregistrate
în sistem în scopul monitorizării legalităţii efectuării tranzacţiilor asupra
acestor date, asigurării funcţionării tehnice corespunzătoare a N.SIS, precum
şi a integrităţii şi securităţii datelor. Utilizarea înregistrărilor în alte
scopuri este interzisă.
(2) Inregistrările prevăzute la alin. (1) conţin datele
din cuprinsul semnalării, istoricul semnalării, data şi ora transmiterii de
date în legătură cu semnalarea respectivă, datele folosite pentru efectuarea
unei căutări, menţiuni cu privire la datele transmise, denumirea autorităţii şi
numele persoanei care a efectuat tranzacţii asupra datelor.
(3) Istoricul semnalărilor cuprinde toate acţiunile
realizate asupra semnalărilor din N.SIS de la momentul introducerii până la
ştergerea lor.
(4) Inregistrările prevăzute la alin. (1) se păstrează
pentru o perioadă de cel puţin un an, dar nu mai mult de 3 ani de la creare.
Pentru înregistrările care cuprind istoricul semnalărilor, perioada de păstrare
se calculează de la data ştergerii semnalărilor.
(5) Prin excepţie de la prevederile alin. (4),
înregistrările pot fi păstrate pentru o perioadă mai mare, dacă sunt necesare
pentru procedurile de monitorizare aflate în curs de desfăşurare.
(6) Ministerul Administraţiei şi Internelor, prin
Centrul Naţional SIS, pune la dispoziţia A.N.S.P.D.C.P., la solicitarea acestei
instituţii, înregistrările prevăzute la alin. (1).
SECŢIUNEA a 4-a
Protecţia persoanelor cu privire la prelucrarea
datelor cu caracter personal
Art. 61. - (1) Accesarea şi exploatarea datelor cu
caracter personal conţinute în N.SIS se fac potrivit dispoziţiilor legale în
materia protecţiei persoanelor cu privire la prelucrarea datelor cu caracter
personal şi cu respectarea Convenţiei pentru protejarea persoanelor faţă de
prelucrarea automatizată a datelor cu caracter personal, adoptată la Strasbourg
la 28 ianuarie 1981, ratificată prin Legea nr. 682/2001, cu modificările
ulterioare, exclusiv de către autorităţile naţionale competente şi numai în
scopul îndeplinirii atribuţiilor stabilite prin lege şi în condiţiile prevăzute
de aceasta.
(2) Efectuarea de tranzacţii în SIS cu datele prevăzute
în prima teză a art. 6 din Convenţia pentru protejarea persoanelor faţă de
prelucrarea automatizată a datelor cu caracter personal, adoptată la Strasbourg
la 28 ianuarie 1981, ratificată de România prin Legea nr. 682/2001, cu
modificările ulterioare, este interzisă.
Art. 62. - (1) Drepturile persoanei vizate în contextul
prelucrării datelor cu caracter personal în SINS sau în SIS se exercită
potrivit prevederilor Legii nr. 677/2001 pentru protecţia persoanelor cu
privire la prelucrarea datelor cu caracter personal şi libera circulaţie a
acestor date, cu modificările şi completările ulterioare, cu derogările
prevăzute de prezenta lege.
(2) Cererile persoanelor vizate în contextul
prelucrării datelor cu caracter personal în SINS sau în SIS se adresează numai
Biroului SIRENE naţional, care răspunde solicitantului cât mai curând posibil,
dar nu mai târziu de 60 de zile de la data primirii cererii, în cazul
exercitării dreptului de acces la datele personale, şi cât mai curând posibil,
dar nu mai târziu de 90 de zile de la data primirii cererii, în cazul
exercitării dreptului de rectificare şi ştergere a datelor personale, prin
derogare de la prevederile Legii nr. 677/2001, cu modificările şi completările
ulterioare.
(3) Cererile se pot depune la Biroul SIRENE naţional
sau la orice operator din cadrul Ministerului Administraţiei şi Internelor ori
al unei structuri teritoriale a acestuia, care transmite cererea Biroului
SIRENE naţional, în termen de 5 zile de la data primirii acesteia.
(4) Pentru a comunica solicitantului informaţii cu
privire la datele cu caracter personal prelucrate în SINS sau în SIS, Biroul
SIRENE naţional solicită acordul autorităţilor naţionale competente care au
introdus semnalările în cauză. Acordul se comunică în termen de 20 de zile de
la data primirii solicitării din partea Biroului SIRENE naţional.
(5) In cazul semnalărilor introduse în SIS de alt stat
membru, cererile persoanelor vizate se soluţionează de către Biroul SIRENE
naţional numai după solicitarea poziţiei statului membru care a introdus
semnalarea. Biroul SIRENE naţional solicită poziţia prin schimbul de informaţii
suplimentare.
(6) Biroul SIRENE naţional comunică, în termen de 40 de
zile de la primirea solicitării, acordul cu privire la transmiterea de către un
alt stat membru a datelor cu caracter personal cuprinse sau în legătură cu
semnalările transmise de autorităţile naţionale competente în SIS, numai cu
acordul acestora. Acordul se comunică în termen de 20 de zile de la data
primirii solicitării din partea Biroului SIRENE naţional.
(7) Persoanei vizate nu îi sunt comunicate informaţiile
privind prelucrarea datelor cu caracter personal în SINS sau în SIS atât timp
cât acest lucru este indispensabil pentru realizarea acţiunilor în baza
semnalării ori a obiectivului semnalării sau pentru apărarea drepturilor şi
libertăţilor altor persoane.
Art. 63. - Atunci când instanţa de judecată examinează
corecta aplicare a prevederilor art. 16 din Legea nr. 677/2001, cu modificările
şi completările ulterioare, administrarea probelor se face în camera de
consiliu.
Art. 64. - (1) Legalitatea prelucrării datelor cu
caracter personal în N.SIS pe teritoriul României şi transmiterea acestor date
în străinătate, precum şi schimbul şi procesarea ulterioară a informaţiilor
suplimentare sunt monitorizate şi se supun controlului A.N.S.P.D.C.P.
(2) Auditarea operaţiunilor de prelucrare a datelor cu
caracter personal în N.SIS se efectuează de către A.N.S.P.D.C.P., în
conformitate cu standardele internaţionale de audit, cel puţin o dată la 4 ani.
(3) Sumele necesare pentru realizarea atribuţiilor
prevăzute la alin. (1) se suportă de la bugetul de stat şi sunt prevăzute anual
în bugetul A.N.S.PD.C.P
CAPITOLUL V
Dispoziţii tranzitorii şi finale
Art. 65. - (1) Sursele de finanţare pentru înfiinţarea
şi operaţionalizarea componentelor N.SIS sunt asigurate din fonduri de la
bugetul de stat, din fonduri PHARE şi din fonduri alocate prin Facilitatea
Schengen.
(2) Finanţarea cheltuielilor curente şi de capital
aferente întreţinerii şi desfăşurării activităţii N.SIS se asigură de la
bugetul de stat, prin bugetul aprobat Ministerului Administraţiei şi
Internelor, în condiţiile legii.
Art. 66. - (1) In termen de 30 de zile de la data
intrării în vigoare a hotărârii Guvernului prevăzute la art. 5 alin. (1),
autorităţile naţionale competente adoptă reglementări interne prin care
stabilesc procedurile de lucru pentru activităţile proprii aferente
semnalărilor din SINS sau SIS.
(2) Procedurile de lucru pentru activităţile
autorităţilor naţionale competente din cadrul Ministerului Administraţiei şi
Internelor se aprobă prin ordin al ministrului.
Art. 67. - (1) Prevederile prezentei legi referitoare
la participarea României la SIS întră în vigoare la data aplicării în
totalitate de către România a dispoziţiilor acquis-ului Schengen în temeiul
deciziei Consiliului emise în acest sens, corespunzător reglementărilor aplicabile
la nivelul SIS central.
(2) Până la data operaţionalizării SIS de generaţia a
doua la nivel central, Ministerul Administraţiei şi Internelor, prin Centrul
Naţional SIS, asigură tranzacţionarea datelor dintre N.SIS şi SIS central
conform reglementărilor aplicabile la nivelul SIS central, în funcţie de
etapele de dezvoltare ale SIS.
(3) La data intrării în vigoare a prezentei legi se
abrogă Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 128/2005 privind înfiinţarea,
organizarea şi funcţionarea Sistemului Informatic Naţional de Semnalări,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 866 din 26 septembrie
2005, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 345/2005, Hotărârea
Guvernului nr. 1.411/2006 pentru aprobarea Normelor de aplicare a Ordonanţei de
urgenţă a Guvernului nr. 128/2005 privind înfiinţarea, organizarea şi
funcţionarea Sistemului Informatic Naţional de Semnalări, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 856 din 19 octombrie 2006, precum
şi Hotărârea Guvernului nr. 769/2006 privind aprobarea Planului de implementare
a Sistemului Informatic Naţional de Semnalări, publicată în Monitorul Oficial
al României, Partea I, nr. 536 din 21 iunie 2006.
Această lege a fost adoptată de Parlamentul
României, cu respectarea prevederilor art. 75 şi ale art. 76 alin. (2) din
Constituţia României, republicată.
PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR
ROBERTA ALMA ANASTASE
PREŞEDINTELE SENATULUI
MIRCEA-DAN GEOANĂ