HOTARARE Nr. 1438 din 2 septembrie 2004
pentru aprobarea regulamentelor-cadru de organizare si functionare a
serviciilor de prevenire a separarii copilului de familia sa, precum si a celor
de protectie speciala a copilului lipsit temporar sau definitiv de ocrotirea
parintilor sai
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 872 din 24 septembrie 2004
In temeiul art. 108 din Constitutie, republicata, si al art. 107 alin. (2)
din Legea nr. 272/2004 privind protectia si promovarea drepturilor copilului,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
Art. 1
(1) Se aproba regulamentele-cadru de organizare si functionare a
serviciilor de prevenire a separarii copilului de familia sa, precum si a celor
de protectie speciala a copilului lipsit temporar sau definitiv de ocrotirea
parintilor sai, prevazute in anexele nr. 1 - 3 care fac parte integranta din
prezenta hotarare.
(2) Serviciile prevazute la alin. (1) pot functiona numai pe baza licentei
eliberate de catre Autoritatea Nationala pentru Protectia Drepturilor
Copilului.
Art. 2
(1) In cadrul serviciilor de prevenire a separarii copilului de familia sa,
precum si al celor de protectie speciala a copilului lipsit temporar sau
definitiv de ocrotirea parintilor sai se pot desfasura, in interesul copiilor,
activitati de voluntariat.
(2) Persoanele care desfasoara activitatile prevazute la alin. (1) trebuie
sa aiba acordul organelor de conducere ale persoanei juridice care a infiintat
sau in structura careia functioneaza serviciul respectiv, sa prezinte cazierul
judiciar si sa incheie un contract cuprinzand drepturile si obligatiile
concrete ce ii revin pe perioada in care desfasoara activitati de voluntariat,
in conditiile Legii voluntariatului nr. 195/2001, cu modificarile si
completarile ulterioare.
Art. 3
(1) Autoritatile ori persoanele juridice prevazute de lege aproba
regulamentul propriu de organizare si functionare a serviciilor pe care le
infiinteaza, pe baza prevederilor regulamentului-cadru specific fiecarui tip de
serviciu.
(2) Atributiile fiecarui tip de serviciu, prevazute in regulamentul-cadru,
se completeaza si cu alte atributii, in functie de caracteristicile serviciului
si de nevoile unitatilor administrativ-teritoriale in care isi desfasoara
activitatea.
Art. 4
Prezenta hotarare intra in vigoare la data de 1 ianuarie 2005.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
Ministrul muncii,
solidaritatii sociale si familiei,
Dan Mircea Popescu
Ministru de stat,
ministrul administratiei si internelor,
Marian Florian Saniuta
Ministrul delegat
pentru administratia publica,
Gheorghe Emacu
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tanasescu
p. Secretarul de stat
al Autoritatii Nationale
pentru Protectia Copilului si Adoptie,
Vali Sonia Botezatu
ANEXA 1
REGULAMENT-CADRU
de organizare si functionare a serviciilor de tip rezidential
Art. 1
(1) Serviciile de tip rezidential au rolul de a asigura protectia,
cresterea si ingrijirea copilului separat, temporar sau definitiv, de parintii
sai, ca urmare a stabilirii, in conditiile legii, a masurii plasamentului.
(2) Din categoria serviciilor de tip rezidential fac parte centrele de
plasament, centrele de primire a copilului in regim de urgenta si centrele
maternale. In sensul prezentului regulament, centrele de plasament includ si
casele de tip familial.
(3) Serviciile de tip rezidential pot avea caracter specializat, in functie
de nevoile si de caracteristicile copiilor protejati.
Art. 2
(1) Serviciile de tip rezidential pot fi infiintate prin:
a) hotarare a consiliului judetean sau, dupa caz, a consiliului local al
sectorului municipiului Bucuresti;
b) hotarare a unor organisme private acreditate.
(2) Serviciile de tip rezidential infiintate de autoritatile administratiei
publice locale se organizeaza numai in structura directiilor generale de
asistenta sociala si protectia copilului, in regim de componente functionale
ale acestora, fara personalitate juridica.
(3) Serviciile de tip rezidential pot fi infiintate de organismele private
acreditate numai cu aprobarea consiliului judetean, respectiv a consiliilor
locale ale sectoarelor municipiului Bucuresti.
Art. 3
Principiile care stau la baza activitatii serviciilor de tip rezidential sunt:
a) respectarea si promovarea cu prioritate a interesului superior al
copilului;
b) deschiderea catre comunitate;
c) asigurarea in mod adecvat a unor modele de rol si statut social, prin
incadrarea in unitate a unui personal mixt si deschiderea centrului catre
comunitate;
d) egalitatea sanselor si nediscriminarea;
e) asistarea copiilor in realizarea si exercitarea drepturilor lor;
f) respectarea demnitatii copilului;
g) ascultarea opiniei copilului si luarea in considerare a acesteia,
tinandu-se cont de varsta si de gradul sau de maturitate;
h) mentinerea relatiilor personale ale copilului si contacte directe cu
parintii, rudele, precum si cu alte persoane fata de care copilul a dezvoltat
legaturi de atasament;
i) mentinerea impreuna a fratilor;
j) promovarea unui model familial de ingrijire a copilului;
k) asigurarea unei ingrijiri individualizate si personalizate a copilului;
l) asigurarea protectiei copilului pe o perioada determinata, pana la
integrarea sau reintegrarea acestuia in familia naturala, extinsa sau
substitutiva;
m) asigurarea protectiei impotriva abuzului si exploatarii copilului;
n) asigurarea unei interventii profesioniste, prin echipe
pluridisciplinare;
o) asigurarea confidentialitatii si a eticii profesionale.
Art. 4
Beneficiarii serviciilor de tip rezidential sunt:
a) copiii separati, temporar sau definitiv, de parintii lor, ca urmare a
stabilirii, in conditiile legii, a masurii plasamentului in acest tip de serviciu;
b) copiii pentru care a fost dispus, in conditiile legii, plasamentul in
regim de urgenta;
c) tinerii care au implinit varsta de 18 ani si care beneficiaza, in
conditiile legii, de protectie speciala;
d) cuplurile parinte/reprezentant legal - copil, in situatia constatarii
riscului de abandon al copilului din motive neimputabile
parintelui/reprezentantului legal sau in situatia includerii acestuia intr-un
program de restabilire a legaturilor familiale;
e) copiii neinsotiti de catre parinti sau de alt reprezentant legal, care
solicita o forma de protectie in conditiile reglementarilor legale privind
statutul si regimul refugiatilor.
Art. 5
(1) Accesul beneficiarilor in cadrul serviciilor de tip rezidential se face
in baza:
a) masurilor de plasament dispuse in conditiile legii de catre comisiile
pentru protectia copilului sau instanta judecatoreasca;
b) dispozitiilor de plasament in regim de urgenta, emise de catre
directorul directiei generale de asistenta sociala si protectia copilului sau
de catre instanta judecatoreasca;
c) dispozitiei de admitere a cuplului mama - copil in cadrul centrului
maternal, emisa de organele de conducere ale persoanei juridice in structura
careia functioneaza acest tip de serviciu, precum si contractului de rezidenta
a mamei.
(2) Contractul de rezidenta reprezinta conventia incheiata intre mama si
organele de conducere ale persoanei juridice in structura careia functioneaza
centrul maternal, care reglementeaza obiectivele interventiei, drepturile si
obligatiile partilor, conditiile si modul de incetare a acordarii serviciului,
precum si perioada pe care se acorda acesta.
(3) Contractul prevazut la alin. (2) se incheie pe o perioada de maximum 12
luni.
Art. 6
Serviciile de tip rezidential indeplinesc urmatoarele atributii, in functie
de specificul si de nevoile fiecarei categorii de beneficiari:
a) asigura cazarea, hrana, cazarmamentul, echipamentul si conditiile
igienico-sanitare necesare protectiei speciale a copiilor, tinerilor si, dupa
caz, mamelor care beneficiaza de acest tip de serviciu, in functie de nevoile
si de caracteristicile fiecarei categorii de beneficiari;
b) asigura, dupa caz, supravegherea starii de sanatate, asistenta medicala,
recuperare, ingrijire si supraveghere permanenta a beneficiarilor;
c) asigura paza si securitatea beneficiarilor;
d) asigura beneficiarilor protectie si asistenta in cunoasterea si
exercitarea drepturilor lor;
e) asigura accesul beneficiarilor la educatie, informare, cultura;
f) asigura educatia informala si nonformala a beneficiarilor, in vederea
asimilarii cunostintelor si a deprinderilor necesare integrarii sociale;
g) asigura socializarea beneficiarilor, dezvoltarea relatiilor cu
comunitatea;
h) asigura climatul favorabil dezvoltarii personalitatii copiilor;
i) asigura participarea beneficiarilor la activitati de grup si la programe
individualizate, adaptate nevoilor si caracteristicilor lor;
j) asigura interventie de specialitate;
k) contribuie la realizarea obiectivelor cuprinse in planul individualizat
de protectie;
l) urmaresc modalitatile concrete de punere in aplicare a masurilor de
protectie speciala, integrarea si evolutia beneficiarilor in cadrul serviciului
si formuleaza propuneri vizand completarea sau modificarea planului
individualizat de protectie sau imbunatatirea calitatii ingrijirii acordate;
m) asigura posibilitati de petrecere a timpului liber.
Art. 7
(1) Organizarea, numarul de posturi si categoriile de personal pentru
serviciile de tip rezidential se aproba, dupa caz, prin hotarare a consiliului
judetean, respectiv a consiliilor locale ale sectoarelor municipiului
Bucuresti, sau prin hotarare a organelor de conducere ale organismelor private
acreditate, pregatirea personalului fiind adaptata caracteristicilor si
nevoilor de ingrijire ale copiilor protejati, precum si obiectivelor
respectivului serviciu.
(2) Structura orientativa a personalului serviciilor de tip rezidential
este formata din urmatoarele categorii:
a) personal de conducere;
b) personal de educare si ingrijire - educator, educator puericultor,
educator specializat, pedagog social, supraveghetor de noapte;
c) personal de specialitate - psiholog, medic, asistent social,
kinetoterapeut, logoped, fizioterapeut, psihopedagog, instructor de educatie,
asistent medical;
d) personal administrativ;
e) personal de intretinere si paza.
(3) Ponderea categoriilor de personal prevazute la alin. (2) se stabileste
luandu-se in considerare necesitatea asigurarii unei ingrijiri de calitate si
adaptate nevoilor copiilor protejati in cadrul serviciilor de tip rezidential,
in functie de specificul activitatilor derulate putand fi antrenate si alte
categorii de personal.
(4) Pachetul de servicii medicale, precum si modul de acordare a acestora
se stabilesc prin ordin comun al ministrului sanatatii si al secretarului de
stat al Autoritatii Nationale pentru Protectia Drepturilor Copilului.
Art. 8
(1) Conducerea serviciilor de tip rezidential este asigurata de un sef de
centru, asimilat din punct de vedere al salarizarii cu seful de serviciu.
(2) Ocuparea postului de sef de centru se face prin concurs sau, dupa caz,
prin examen, in conditiile legii.
(3) Candidatii pentru ocuparea postului de sef de centru trebuie sa fie
absolventi cu diploma de licenta ai invatamantului universitar de lunga durata
in domeniul stiintelor socioumane, cu vechime de minimum 2 ani in specialitate,
sau absolventi cu diploma de licenta ai invatamantului superior, cu experienta
de minimum 3 ani in domeniul protectiei drepturilor copilului.
(4) Prin exceptie de la prevederile alin. (3), postul de sef de centru
poate fi ocupat si de candidati absolventi ai studiilor liceale sau postliceale
de specialitate, cu experienta de minimum 5 ani in domeniul protectiei
drepturilor copilului.
Art. 9
(1) Seful de centru asigura conducerea serviciului de tip rezidential si
raspunde de buna functionare si de indeplinirea atributiilor care revin acestui
serviciu.
(2) Seful de centru indeplineste, in conditiile legii, urmatoarele
atributii principale:
a) desfasoara activitati pentru promovarea imaginii centrului in
comunitate;
b) asigura, in cadrul serviciului, promovarea principiilor si normelor
prevazute de Conventia O.N.U. cu privire la drepturile copilului; ia in
considerare si analizeaza orice sesizare care ii este adresata, referitoare la
incalcari ale drepturilor copilului in cadrul serviciului pe care il conduce;
c) raspunde de calitatea activitatilor desfasurate de personalul din cadrul
serviciului si dispune, in limita competentei, masuri de organizare care sa
conduca la imbunatatirea acestor activitati sau, dupa caz, formuleaza propuneri
in acest sens;
d) asigura coordonarea, indrumarea si controlul activitatilor desfasurate
de personalul serviciului si propune organului competent sanctiuni disciplinare
pentru salariatii care nu isi indeplinesc in mod corespunzator atributiile;
e) organizeaza activitatea personalului si asigura respectarea timpului de
lucru si a regulamentului de organizare si functionare;
f) indeplineste orice alte atributii prevazute in fisa postului sau care
i-au fost delegate in mod expres.
ANEXA 2
REGULAMENT-CADRU
de organizare si functionare a serviciilor de zi
Art. 1
(1) Serviciile de zi au rolul de a asigura mentinerea, refacerea si
dezvoltarea capacitatilor copilului si ale parintilor sai, pentru depasirea
situatiilor care ar putea determina separarea copilului de familia sa.
(2) Din categoria serviciilor de zi fac parte:
a) centrele de zi;
b) centrele de consiliere si sprijin pentru parinti;
c) centrele de asistenta si sprijin pentru readaptarea copilului cu
probleme psihosociale;
d) serviciile de monitorizare, asistenta si sprijin al femeii gravide
predispuse sa isi abandoneze copilul.
(3) Serviciile de zi pot avea caracter specializat, in functie de nevoile
si de caracteristicile copiilor si ale parintilor lor.
(4) Serviciile de zi pot fi organizate si in complexuri de servicii
cuprinzand doua sau mai multe tipuri de servicii prevazute la alin. (2).
Art. 2
(1) Serviciile de zi pot fi infiintate, dupa caz, prin hotarare a
consiliului local, hotarare a consiliului judetean sau a consiliilor locale ale
sectoarelor municipiului Bucuresti ori prin hotarare a unor organisme private
acreditate sa desfasoare activitati de protectie a drepturilor copilului sau
protectie speciala a acestuia.
(2) Consiliile locale pot infiinta servicii de zi in mod autonom sau prin
asociere, potrivit nevoilor identificate in comunitatea respectiva.
(3) Serviciile de zi, infiintate de consiliile locale, se organizeaza ca
unitati cu personalitate juridica in subordinea acestora si sub coordonarea serviciului
public de asistenta sociala de la nivelul municipiilor si oraselor sau, dupa
caz, sub coordonarea persoanelor cu atributii de asistenta sociala din aparatul
propriu al consiliilor locale comunale.
(4) Serviciile de zi infiintate de consiliul judetean sau de consiliile
locale ale sectoarelor municipiului Bucuresti functioneaza ca unitati fara
personalitate juridica in structura Directiei generale de asistenta sociala si
protectia copilului si se adreseaza numai copiilor care beneficiaza de o masura
de protectie speciala.
Art. 3
Principiile care stau la baza activitatii serviciilor de zi sunt:
a) respectarea si promovarea cu prioritate a interesului superior al
copilului; egalitatea sanselor si nediscriminarea;
b) asistarea copiilor in realizarea si exercitarea drepturilor lor;
c) respectarea demnitatii copilului;
d) ascultarea opiniei copilului si luarea in considerare a acesteia,
tinandu-se cont de varsta si de gradul sau de maturitate;
e) asigurarea unei ingrijiri individualizate si personalizate a copilului;
f) asigurarea protectiei impotriva abuzului si exploatarii copilului;
g) asigurarea unei interventii profesioniste, prin echipe
pluridisciplinare;
h) asigurarea confidentialitatii si a eticii profesionale;
i) responsabilizarea parintilor cu privire la exercitarea drepturilor si
indeplinirea obligatiilor parintesti;
j) primordialitatea responsabilitatii parintilor cu privire la respectarea
si garantarea drepturilor copilului.
Art. 4
Beneficiarii serviciilor de zi sunt:
a) copiii si parintii carora li se acorda prestatii si servicii destinate
prevenirii separarii lor;
b) copiii care au beneficiat de o masura de protectie speciala si au fost
reintegrati in familie;
c) copiii care beneficiaza de o masura de protectie speciala;
d) parintii ai caror copii beneficiaza de o masura de protectie speciala;
e) copiii neinsotiti de parinti sau de alt reprezentant legal, care
solicita o forma de protectie in conditiile reglementarilor legale privind
statutul si regimul refugiatilor.
Art. 5
(1) Accesul beneficiarilor in cadrul serviciilor de zi se face in baza
planului de servicii pentru situatiile prevazute de art. 4 lit. a) sau in baza
planului individualizat de protectie pentru situatiile prevazute de art. 4 lit.
b), c), d) si e).
(2) Admiterea beneficiarilor in baza planului de servicii si, respectiv, in
baza planului individualizat de protectie se face prin dispozitie a primarului
si, respectiv, prin dispozitie a conducatorului persoanei juridice in a carei
structura functioneaza serviciul.
Art. 6
Serviciile de zi indeplinesc urmatoarele atributii, in functie de
specificul si de nevoile fiecarei categorii de beneficiari:
a) asigura un program educational adecvat varstei, nevoilor, potentialului
de dezvoltare si particularitatilor copiilor;
b) asigura activitati recreative si de socializare;
c) asigura copiilor consiliere psihologica si orientare scolara si
profesionala;
d) asigura parintilor consiliere si sprijin;
e) dezvolta programe specifice pentru prevenirea comportamentelor abuzive
ale parintilor si a violentei in familie;
f) asigura programe de abilitare si reabilitare;
g) contribuie la depistarea precoce a situatiilor de risc care pot
determina separarea copilului de parintii sai;
h) contribuie la realizarea obiectivelor cuprinse in planul de servicii
sau, dupa caz, in planul individualizat de protectie.
Art. 7
(1) Structura organizatorica, numarul de posturi si categoriile de personal
pentru serviciile de zi se aproba prin hotarare a consiliului local, a
consiliului judetean, respectiv a consiliilor locale ale sectoarelor
municipiului Bucuresti, sau prin hotarare a organelor de conducere ale
organismelor private acreditate, pregatirea personalului fiind adaptata
caracteristicilor si nevoilor de ingrijire ale copiilor protejati, precum si
obiectivelor respectivului serviciu.
(2) Structura orientativa a personalului serviciilor de zi este formata din
urmatoarele categorii:
a) personal de conducere: director;
b) personal de educare si ingrijire: educator, educator specializat;
c) personal de specialitate: psiholog, medic, asistent social,
kinetoterapeut, logoped, fizioterapeut, psihopedagog, asistent medical;
d) contabil;
e) administrator;
f) personal de intretinere si paza.
(3) Ponderea categoriilor de personal prevazute la alin. (2) se stabileste
luandu-se in considerare necesitatea asigurarii unei ingrijiri de calitate si
adaptate nevoilor beneficiarilor serviciilor de zi, in functie de specificul
activitatilor derulate putand fi antrenate si alte categorii de personal.
(4) Pachetul de servicii medicale, precum si modul de acordare a acestora
se stabilesc prin ordin comun al ministrului sanatatii si al secretarului de
stat al Autoritatii Nationale pentru Protectia Drepturilor Copilului.
Art. 8
(1) Conducerea serviciilor de zi infiintate de consiliile locale este
asigurata de un director.
(2) Ocuparea postului de director se face prin concurs sau, dupa caz, prin
examen, in conditiile legii.
(3) Candidatii pentru ocuparea postului de director trebuie sa fie
absolventi cu diploma de licenta ai invatamantului universitar de lunga durata,
in domeniul stiintelor socioumane, cu vechime de minimum un an in specialitate,
sau absolventi cu diploma de licenta ai invatamantului superior, cu experienta
de minimum 2 ani in domeniul protectiei drepturilor copilului.
(4) Prin exceptie de la prevederile alin. (3) postul de director poate fi
ocupat si de candidati absolventi ai studiilor liceale sau postliceale de
specialitate, cu experienta de minimum 3 ani in domeniul protectiei drepturilor
copilului.
(5) Dupa angajare directorul beneficiaza de un curs de formare initiala,
iar activitatea sa este analizata trimestrial in primul an de activitate.
Art. 9
(1) Directorul asigura conducerea serviciului de zi sau a complexului de
servicii de zi si raspunde de buna functionare si de indeplinirea atributiilor
care revin acestui serviciu.
(2) Directorul indeplineste, in conditiile legii, urmatoarele atributii
principale:
a) reprezinta serviciul in relatiile cu autoritatile si institutiile
publice, cu persoanele fizice si juridice din tara si din strainatate, precum
si in justitie;
b) exercita atributiile ce revin serviciului in calitate de persoana
juridica;
c) exercita functia de ordonator de credite;
d) intocmeste proiectul bugetului propriu al serviciului si contul de
incheiere a exercitiului bugetar;
e) propune autoritatilor sau persoanelor juridice care au infiintat sau,
dupa caz, care finanteaza serviciul aprobarea structurii organizatorice si a
numarului de personal;
f) numeste si elibereaza din functie personalul din cadrul serviciului, in
conditiile legii;
g) elaboreaza proiectele rapoartelor generale privind activitatea
serviciului;
h) desfasoara activitati pentru promovarea imaginii serviciului/complexului
in comunitate;
i) asigura, in cadrul serviciului, promovarea principiilor si normelor
prevazute de Conventia O.N.U. cu privire la drepturile copilului; ia in
considerare si analizeaza orice sesizare care ii este adresata, referitoare la
incalcari ale drepturilor copilului in cadrul serviciului pe care il conduce;
j) asigura coordonarea, indrumarea si controlul activitatilor desfasurate
de personalul serviciului si aplica sanctiuni disciplinare pentru salariatii
care nu isi indeplinesc in mod corespunzator atributiile.
(3) Directorul indeplineste orice alte atributii stabilite prin lege sau
prin hotarare a autoritatilor ori persoanelor juridice care au infiintat sau,
dupa caz, care finanteaza serviciul.
Art. 10
(1) Conducerea serviciilor de zi infiintate de catre consiliile judetene,
respectiv consiliile locale ale sectoarelor municipiului Bucuresti, este
asigurata de un coordonator, asimilat din punct de vedere al salarizarii cu
seful de serviciu.
(2) Ocuparea postului de coordonator se face prin concurs sau, dupa caz,
prin examen, in conditiile legii.
(3) Candidatii pentru ocuparea postului de coordonator trebuie sa fie
absolventi cu diploma de licenta ai invatamantului universitar de lunga durata,
in domeniul stiintelor socioumane, cu vechime de minimum 2 ani in specialitate,
sau absolventi cu diploma de licenta ai invatamantului superior, cu experienta
de minimum 3 ani in domeniul protectiei drepturilor copilului.
(4) Prin exceptie de la prevederile alin. (3), postul de coordonator poate
fi ocupat si de candidati absolventi ai studiilor liceale sau postliceale de
specialitate, cu experienta de minimum 5 ani in domeniul protectiei drepturilor
copilului.
Art. 11
(1) Coordonatorul asigura conducerea serviciului de zi si raspunde de buna
functionare si de indeplinirea atributiilor care revin acestui serviciu.
(2) Coordonatorul indeplineste, in conditiile legii, urmatoarele atributii
principale:
a) desfasoara activitati pentru promovarea imaginii centrului in
comunitate;
b) asigura, in cadrul serviciului, promovarea principiilor si normelor
prevazute de Conventia O.N.U. cu privire la drepturile copilului; ia in
considerare si analizeaza orice sesizare care ii este adresata, referitoare la
incalcari ale drepturilor copilului in cadrul serviciului pe care il conduce;
c) raspunde de calitatea activitatilor desfasurate de personalul din cadrul
serviciului si dispune, in limita competentei, masuri de organizare care sa
conduca la imbunatatirea acestor activitati sau, dupa caz, formuleaza propuneri
in acest sens;
d) asigura coordonarea, indrumarea si controlul activitatilor desfasurate
de personalul serviciului si propune organului competent sanctiuni disciplinare
pentru salariatii care nu isi indeplinesc in mod corespunzator atributiile;
e) organizeaza activitatea personalului si asigura respectarea timpului de
lucru si a regulamentului de organizare si functionare.
(3) Coordonatorul indeplineste orice alte atributii prevazute in fisa
postului sau care i-au fost delegate in mod expres.
ANEXA 3
REGULAMENT-CADRU
de organizare si functionare a serviciilor de tip familial
Art. 1
(1) Serviciile de tip familial au rolul de a asigura, la domiciliul unei
persoane fizice sau familii, cresterea si ingrijirea copilului separat,
temporar sau definitiv, de parintii sai.
(2) Serviciile de tip familial pot avea caracter specializat, in functie de
nevoile si de caracteristicile copiilor protejati.
Art. 2
(1) Serviciile de tip familial pot fi organizate de consiliul judetean,
respectiv de consiliul local al sectoarelor municipiului Bucuresti sau de
organismele private acreditate.
(2) Consiliile judetene, respectiv consiliile locale ale sectoarelor
municipiului Bucuresti, organizeaza serviciile de tip familial drept
compartimente distincte numai in structura Directiei generale de asistenta
sociala si protectia copilului.
(3) Organismele private acreditate organizeaza serviciile de tip familial
drept compartimente distincte sau ca activitate prestata de un compartiment cu
mai multe atributii.
Art. 3
Serviciile de tip familial pot functiona numai pe baza licentei eliberate
de Autoritatea Nationala pentru Protectia Drepturilor Copilului.
Art. 4
Principiile care stau la baza activitatii serviciilor de tip familial sunt:
a) respectarea si promovarea cu prioritate a interesului superior al
copilului;
b) egalitatea sanselor si nediscriminarea;
c) asistarea copiilor in realizarea si exercitarea drepturilor lor;
d) respectarea demnitatii copilului;
e) respectarea istoriei personale, a personalitatii, familiei biologice si
traditiilor copilului;
f) ascultarea opiniei copilului si luarea in considerare a acesteia,
tinandu-se cont de varsta si de gradul sau de maturitate;
g) mentinerea relatiilor personale ale copilului si a contactelor directe
cu parintii, rudele, precum si cu alte persoane fata de care copilul a
dezvoltat legaturi de atasament;
h) mentinerea fratilor impreuna;
i) asigurarea protectiei copilului pe o perioada determinata, pana la
integrarea sau reintegrarea acestuia in familia naturala, extinsa sau
substitutiva;
j) asigurarea unui statut egal in cadrul familiei pentru copilul aflat in
plasament;
k) promovarea unui model familial de ingrijire a copilului;
l) asigurarea unei ingrijiri individualizate si personalizate a copilului;
m) asigurarea protectiei impotriva abuzului si exploatarii copilului;
n) asigurarea unei interventii profesioniste, prin echipe
pluridisciplinare;
o) asigurarea confidentialitatii si a eticii profesionale.
Art. 5
Beneficiarii serviciilor de tip familial sunt:
a) copiii pentru care urmeaza a fi instituita tutela, in conditiile legii;
b) copiii fata de care a fost stabilita, in conditiile legii, incredintarea
in vederea adoptiei;
c) copiii separati, temporar sau definitiv, de parintii lor, ca urmare a
stabilirii, in conditiile legii, a masurii plasamentului;
d) copiii pentru care a fost dispus, in conditiile legii, plasamentul in
regim de urgenta;
e) tinerii care au implinit varsta de 18 ani si care beneficiaza, in
conditiile legii, de protectie speciala.
Art. 6
Serviciile de tip familial asigura:
a) evaluarea, in urma sesizarii, a nevoilor copilului;
b) revizuirea periodica a evaluarii nevoilor copilului;
c) intocmirea si revizuirea planului individualizat de protectie pentru
copil;
d) monitorizarea si inregistrarea evolutiilor inregistrate in implementarea
planului individualizat de protectie;
e) realizarea instruirii specifice a familiei extinse sau substitutive cu
privire la nevoile copilului, inaintea plasarii acestuia;
f) informarea in scris, inainte de mutarea copilului, a familiei extinse
sau substitutive, referitor la drepturile si obligatiile legale ce ii revin cu
privire la persoana copilului pe durata plasarii;
g) intocmirea conventiei de plasament, atunci cand este cazul;
h) coordonarea activitatilor privind mutarea copilului in familia extinsa
sau substitutiva;
i) organizarea, coordonarea si monitorizarea activitatilor in care sunt
implicati alti specialisti, atunci cand nevoile copilului impun aceste
interventii;
j) mentinerea relatiilor copilului cu familia naturala, cu exceptia
situatiei copilului adoptat, sau cu orice alte persoane relevante pentru viata
acestuia;
k) evaluarea capacitatii solicitantilor de a oferi ingrijire potrivita
copilului separat, temporar sau definitiv, de parintii sai;
l) identificarea nevoilor de pregatire si potentialului fiecarei familii
care solicita ocrotirea unui copil separat, temporar sau definitiv, de parintii
sai;
m) pregatirea solicitantului in functie de nevoile identificate ale
acestuia;
n) intocmirea, pastrarea si actualizarea documentatiei referitoare la
situatia copiilor care beneficiaza de acest serviciu si, respectiv, la situatia
familiilor care il asigura;
o) sprijinirea si monitorizarea activitatii de crestere si ingrijire a
copilului si asigurarea faptului ca familiile sunt informate, accepta, inteleg
si actioneaza in conformitate cu prevederile legale in vigoare;
p) organizarea procesului de potrivire a copilului cu familia extinsa sau
substitutiva;
q) furnizarea de informatii familiei extinse sau substitutive privind
tipurile de sprijin disponibil;
r) furnizarea de informatii privind procedurile ce vor fi urmate in cazul
suspiciunilor de abuz, neglijare sau orice alta plangere impotriva familiei;
s) evaluarea, anual sau ori de cate ori este nevoie, a activitatii fiecarei
familii, conform dispozitiilor legale;
t) participarea personalului propriu la programe de pregatire specifica, in
functie de nevoile de formare identificate.
Art. 7
(1) Structura organizatorica, numarul de posturi si categoriile de personal
pentru serviciile de tip familial se aproba, dupa caz, prin hotarare a consiliului
judetean, respectiv a consiliilor locale ale sectoarelor municipiului
Bucuresti, sau prin hotarare a organelor de conducere ale organismelor private
acreditate, numarul si pregatirea personalului fiind adaptate caracteristicilor
si nevoilor de ingrijire ale copiilor protejati, precum si obiectivelor
respectivului serviciu.
(2) Structura orientativa a personalului serviciilor de tip familial este
formata din urmatoarele categorii:
a) personal de conducere - sef compartiment;
b) personal de specialitate asistent social, asistent maternal.
(3) In functie de specificul activitatilor derulate in cadrul serviciilor
de tip familial pot fi antrenate si alte categorii de personal.