HOTARARE Nr.
145 din 13 februarie 2008
pentru modificarea si
completarea Hotararii Guvernului nr. 9/2007 privind constituirea, componenta si
functionarea Comisiei de autorizare a imprumuturilor locale
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 126 din 18 februarie 2008
In temeiul art. 108 din Constituţia
României, republicată,
Guvernul României adoptă
prezenta hotărâre:
Art. I. - Hotărârea Guvernului nr. 9/2007 privind constituirea, componenţa
şi funcţionarea Comisiei de autorizare a împrumuturilor locale, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 71 din 30 ianuarie 2007, se modifică şi se completează după cum
urmează:
1. La articolul 2,
alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 2. - (1) Comisia are în componenţa sa 11 membri,
după cum urmează:
a) 6 reprezentanţi ai
Ministerului Economiei şi Finanţelor, inclusiv preşedintele Comisiei;
b) 2 reprezentanţi ai Ministerului Internelor şi
Reformei Administrative;
c) 3 reprezentanţi ai structurilor asociative ale
autorităţilor administraţiei publice locale."
2. La articolul 6,
după alineatul 1 se introduc două noi alineate, alineatele (2) şi (3), cu
următorul cuprins:
„(2) Ordonatorii principali de credite au obligaţia ca,
în cazul în care contractează şi/sau garantează finanţări rambursabile interne
şi externe, să publice pe pagina de internet a unităţilor
administrativ-teritoriale respective, pe întreaga durată a serviciului datoriei
publice locale, următoarele date:
a) hotărârea Comisiei, precum şi orice modificări
şi/sau completări ale acesteia;
b) valoarea finanţării rambursabile contractate şi/sau
garantate, în valuta de contract;
c) gradul de îndatorare a unităţii
administrativ-teritoriale;
d) durata serviciului datoriei publice locale a
fiecărei finanţări rambursabile, cu precizarea perioadei de graţie şi a
perioadei de rambursare, exprimată în luni;
e) dobânzile, comisioanele şi orice alte costuri
aferente fiecărei finanţări rambursabile;
f) plăţile efectuate din fiecare finanţare
rambursabilă.
(3) Datele prevăzute la alin. (2) se actualizează în
prima decadă a fiecărui trimestru pentru trimestrul expirat, sub sancţiunile
prevăzute de lege."
3. La anexa nr. 1
articolul 1 alineatul (5), litera d) se modifică şi va avea următorul cuprins:
,,d) situaţia financiară privind contul de execuţie a
bugetului local al unităţii administrativ-teritoriale pentru ultimii 3 ani
anteriori anului în care se solicită autorizarea contractării şi/sau garantării
finanţării rambursabile, avizate de unitatea teritorială a Trezoreriei
Statului, precum şi contul de execuţie la finele lunii precedente solicitării
autorizării, certificat de aceasta;".
4. La anexa nr. 1
articolul 1 alineatul (5), după litera h) se introduce o nouă literă, litera
i), cu următorul cuprins:
,,i) situaţia eşalonării pe ani a tragerilor din
finanţarea rambursabilă pentru care se solicită autorizarea."
5. La anexa nr. 1
articolul 1, după alineatul (5) se introduc două noi alineate, alineatele (51)
şi (52), cu următorul cuprins:
„(51) Pentru calculul gradului de îndatorare
se va avea în vedere media veniturilor proprii
realizate, prevăzute la art. 5 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 273/2006 privind
finanţele publice locale, cu modificările şi completările ulterioare, pe
ultimii 3 ani anteriori anului în care se solicită autorizarea finanţării
rambursabile, care urmează să fie contractată şi/sau garantată.
(52) Totalul
datoriilor aferente finanţărilor rambursabile contractate şi/sau garantate,
reprezentând ratele scadente, dobânzile şi comisioanele aferente acestora,
inclusiv al finanţărilor rambursabile pentru a căror contractare şi/sau
garantare se solicită autorizarea, nu poate depăşi 30% din media prevăzută la
alin. (51), pe
fiecare an din întreaga durată a serviciului datoriei publice locale a
finanţărilor respective."
6. La anexa nr. 1
articolul 3, după alineatul (4) se introduce un
nou alineat, alineatul (41), cu
următorul cuprins:
„(41) In situaţia în
care pe parcursul executării contractului/acordului de finanţare rambursabilă
apar modificări în structura efectuării tragerilor faţă de cea autorizată de
Comisie, ordonatorul principal de credite are obligaţia de a le notifica
imediat Comisiei, în vederea obţinerii noii autorizări, prealabil reeşalonării
tragerilor din finanţarea rambursabilă respectivă."
7. Anexele nr. 1.2 şi
1.3 la normele şi procedurile la anexa nr. 1 se modifică şi se înlocuiesc cu anexele nr. 1 şi 2 la prezenta
hotărâre.
8. La anexa nr. 2 articolul 6, litera a) se abrogă.
9. La anexa nr. 2 articolul 8, după alineatul (1) se
introduce un nou alineat, alineatul (11), cu următorul cuprins:
„(11) In conţinutul
hotărârii Comisiei se menţionează şi eşalonarea pe ani a tragerilor din
finanţarea rambursabilă pentru care se solicită autorizarea, potrivit situaţiei
prezentate de către ordonatorul principal de credite."
10. In tot cuprinsul
hotărârii, cu excepţia denumirii Comisiei, termenul „împrumut" se
înlocuieşte cu sintagma „finanţare rambursabilă".
Art. II. - Hotărârea
Guvernului nr. 9/2007 privind constituirea, componenţa şi funcţionarea Comisiei
de autorizare a împrumuturilor locale, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 71
din 30 ianuarie 2007, cu modificările şi completările aduse prin prezenta
hotărâre, se va republica în Monitorul Oficial al României, Partea I, dându-se textelor o nouă numerotare.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul economiei şi finanţelor,
Varujan Vosganian
Ministrul internelor şi reformei administrative,
Cristian David
ANEXA Nr. 1 (Anexa nr. 1.2 la norme si proceduri)
ROMÂNIA
JUDEŢUL
CONSILIUL LOCAL AL........................ 1)
.................................................................
2)
.................................................................
3)
.................................................................
4)
STEMA
UNITĂŢII
ADMINISTRATIV-
TERITORIALE
|
HOTĂRÂREA
nr.......din...............200.....
privind aprobarea contractării şi/sau garantării
unei finanţări rambursabile interne/externe în valoare de...............lei*)
In temeiul prevederilor art. 36 alin. (2) şi alin. (4)
lit. b), ale art. 45 alin. (2), art. 63 alin. (1) lit. c) şi alin. (4) lit. c),
precum şi ale art. 115 alin. (1) lit. b), alin. (3), (5) şi (6) din Legea
administraţiei publice locale nr. 215/2001, republicată,
având în vedere prevederile Ordonanţei de urgentă a
Guvernului nr. 64/2007 privind datoria publică, cu modificările şi completările
ulterioare, coroborate cu cele ale cap. IV din Legea nr. 273/2606 privind finanţele publice locale, cu
modificările şi completările ulterioare, precum şi cu cele ale Hotărârii
Guvernului nr. 9/2007 privind constituirea, componenţa şi funcţionarea Comisiei
de autorizare a împrumuturilor locale, cu modificările şi completările ulterioare;
ţinând seama de prevederile art. 41 alin. (4) din Legea
nr. 24/2000 privind normele de tehnică legislativă pentru elaborarea actelor
normative, republicată, cu modificările şi completările ulterioare,
luând în considerare prevederile art. 9 pct. 8 din Carta
europeană a autonomiei locale, adoptată la Strasbourg la 15 octombrie 1985,
ratificată prin Legea nr. 199/1997,
ţinând seama de prevederile art. 942 şi următoarele din
Codul civil, referitoare la contracte sau convenţii,
luând act de:
a) referatul de aprobare prezentat de către primarul
..........................................................................................2), în calitatea sa de iniţiator,
înregistrat sub
nr................/...............200.....;
b) raportul compartimentului de resort din cadrul
aparatului de specialitate al primarului, înregistrat sub
nr................/...............200.....;
c) raportul comisiei de specialitate a consiliului
local,
constatând necesitatea de a asigura resursele
financiare pentru realizarea investiţiilor publice de interes
local/refinanţarea datoriei publice locale, a căror documentaţie
tehnico-economică/notă de fundamentare a fost aprobată prin Hotărârea
Consiliului Local nr................/20.....privind..............., prevăzută
în anexa la prezenta,
Consiliul Local al...............2)...............3) adoptă prezenta hotărâre.
Art. 1. - Se aprobă contractarea şi/sau garantarea unei
finanţări rambursabile interne/externe în valoare
de...............lei*), cu o maturitate de...............ani.
Art. 2. - Contractarea şi/sau garantarea finanţării
rambursabile prevăzute la art. 1 se face pentru realizarea investiţiilor
publice de interes local/refinanţarea datoriei publice locale, prevăzute în
anexa la prezenta.
Art. 3. - bin bugetul local al...............2)...............3) se asigură integral plata:
a) serviciului anual al datoriei publice locale;
b) oricăror impozite şi taxe aferente realizării
obiectivelor de investiţii de interes local;
c) alte cheltuieli neeligibile ale finanţării
rambursabile menţionate la art. 1.
Art. 4. - (1) Pe întreaga durată a serviciului datoriei
publice locale, ordonatorul principal de credite are obligaţia să publice pe
pagina de internet a...............2)...............3) următoarele date:
a) hotărârea Comisiei de autorizare a împrumuturilor
locale, precum şi orice modificări şi/sau completări ale acesteia;
b) valoarea finanţării rambursabile
contractate/garantate în valuta de contract;
c) gradul de îndatorare a...............2)...............3);
d) durata serviciului datoriei publice locale, cu
precizarea perioadei de graţie şi a perioadei de rambursare a finanţării
rambursabile;
e) dobânzile, comisioanele şi orice alte costuri
aferente fiecărei finanţări rambursabile;
f) plăţile efectuate din fiecare finanţare rambursabilă.
(2) Datele prevăzute la alin. (1) se actualizează în
prima decadă a fiecărui trimestru pentru trimestrul expirat, sub sancţiunile
prevăzute de lege.
Art. 5. - Cu ducerea la
îndeplinire a prezentei hotărâri se însărcinează primarul...............2)...............3).
Art. 6. - Prezenta hotărâre se comunică, prin
intermediul secretarului ...............2), în termenul prevăzut de lege, primarului
...............2) şi prefectului
judeţului...............1) şi se aduce la cunoştinţă publică prin publicarea în Monitorul
Oficial al...............2)...............3), precum şi pe
pagina de internet www...............5).
Preşedintele de şedinţă,
LS..........................................
..............................................
(numele şi prenumele)
Contrasemnează:
Secretarul .................................2)
..................................................
..................................................
(numele şi prenumele)
LEGENDĂ:
*) In cazul în care împrumutul se face într-o altă
unitate monetară decât moneda naţională a României, se menţionează unitatea
monetară respectivă.
1) Se înscrie
denumirea judeţului.
2) Se înscrie
categoria unităţii administrativ-teritoriale solicitante.
3) Se înscrie
denumirea unităţii administrativ-teritoriale solicitante.
4) Se înscrie codul
de înregistrare fiscală a unităţii administrativ-teritoriale.
5) Se înscrie adresa
paginii de internet a unităţii administrativ-teritoriale.
NOTĂ:
Prezentul model-cadru se
adaptează în mod corespunzător, potrivit evenimentelor legislative, precum şi
situaţiilor specifice fiecărei unităţi administrativ-teritoriale.
ANEXA Nr. 2 (Anexa nr. 1.3 la norme si proceduri)
JUDEŢUL.....................
UNITATEA ADMINISTRATIV-TERITORIALĂ
CALCULUL GRADULUI DE ÎNDATORARE
a bugetului local al
comunei/oraşului/municipiului/judeţului în urma contractării/garantării de finanţări rambursabile pe baza datelor extrase din bugetul local
Nr. crt.
|
DENUMIREA INDICATORILOR
|
Execuţie buget local1) la 31 .XII.
|
Execuţie buget local1) la 31 .XII.
|
Execuţie buget local1) la 31.XII.
|
Buget local
aprobat2)
(anul curent)
|
Execuţie
buget local
aprobat3)
(anul curent)
|
Indicatori pe perioada serviciului
datoriei publice locale4)
|
n -3
|
n -2
|
n-1
|
n
|
|
n
|
n+1
|
n+2
|
n+3
|
n+...
|
0
|
A
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
9
|
10
|
1
|
VENITURI PROPRII
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2
|
Limita de îndatorare 30% din venituri proprii
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3
|
Serviciul anual al datoriei publice locale5)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4
|
Rambursare
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5
|
Dobânzi
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6
|
Comisioane
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
7
|
Gradul de îndatorare - în %
(serviciul anual al datoriei/venituri proprii x100)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1) Situaţia financiară privind contul de execuţie a
bugetului local al unităţii administrativ-teritoriale.
2) Ultimul buget local aprobat pe anul curent (n).
3) Contul de execuţie la finele lunii precedente
solicitării autorizării.
4) Pe perioada serviciului datoriei publice locale,
veniturile proprii estimate se vor completa cu media execuţiei bugetului local pe
ultimii 3 ani, respectiv (col.1 +col.2+col.3)/3.
5) Cuprinde serviciul datoriei publice locale aferent
contractelor/acordurilor de finanţare rambursabilă în derulare şi celor pentru
care se solicită autorizarea (trebuie să corespundă cu datele cuprinse în
macheta din anexa nr. 1.4 privind situaţia estimativă a serviciului datoriei
publice).
NOTA: Se va avea în vedere ca
datele cuprinse în anexă să concorde cu prevederile din următoarele documente:
ultimul buget aprobat pe anul în curs, situaţiile financiare privind conturile
de execuţie a bugetului local, situaţia estimativă privind serviciul datoriei
publice locale.
Ordonator principal de credite,
Primar/Preşedinte,
..................................................
Director economic (Contabil),
..................................................