HOTARARE Nr. 153 din 12 februarie 2004
privind aprobarea Fisei tehnice a masurii 3.4 "Dezvoltarea si
diversificarea activitatilor economice care sa genereze activitati multiple si
venituri alternative" din Programul National pentru Agricultura si
Dezvoltare Rurala finantat din fonduri SAPARD
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 155 din 23 februarie 2004
In temeiul art. 108 din Constitutia Romaniei, republicata, si al art. 1
paragraful 2 din Acordul multianual de finantare dintre Guvernul Romaniei si
Comisia Comunitatilor Europene, semnat la Bruxelles la 2 februarie 2001,
ratificat prin Legea nr. 316/2001, cu modificarile si completarile ulterioare,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
ARTICOL UNIC
Se aproba Fisa tehnica a masurii 3.4 "Dezvoltarea si diversificarea
activitatilor economice care sa genereze activitati multiple si venituri
alternative" din Programul National pentru Agricultura si Dezvoltare
Rurala finantat din fonduri SAPARD, prevazuta in anexa care face parte
integranta din prezenta hotarare.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
p. Ministrul agriculturii,
padurilor, apelor si mediului,
Petre Daea,
secretar de stat
Ministrul integrarii europene,
Alexandru Farcas
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tanasescu
ANEXA 1*)
*) Anexa este reprodusa in facsimil.
FISA TEHNICA PENTRU MASURA 3.4
DEZVOLTAREA SI DIVERSIFICAREA ACTIVITATILOR ECONOMICE CARE SA GENEREZE
ACTIVITATI MULTIPLE SI VENITURI ALTERNATIVE
1. MOTIVATIE
- Dezvoltarea durabila se bazeaza pe introducerea unor sisteme economice
integrate noi ce trebuie sa se implementeze in zonele rurale.
- Dezvoltarea economica si sociala se bazeaza si pe crearea unor activitati
de productie si servicii alternative secundare (altele decat activitatea
principala) care vor contribui la:
- inlaturarea proceselor si fenomenelor cauzate de restructurarea
sistemelor socio-economice;
- stoparea depopularii spatiului rural;
- imbunatatirea conditiilor de viata.
- Diversificarea activitatilor economice va determina pluriactivitate, noi
locuri de munca, venituri suplimentare non agricole si o mai mare implicare a
tinerilor si femeilor.
- Necesitatea infiintarii si/sau extinderii serviciilor pentru populatie si
pentru productia agricola, utilizand eficient resursele umane, materiale si
financiare locale.
- Potentialul turistic deosebit, datorat conditiilor variate de clima si
relief, poate permite crearea de noi locuri de munca si deci venituri
suplimentare.
- Valorificarea potentialului piscicol al Romaniei prin dezvoltarea
acvaculturii.
- Valorificarea si dezvoltarea mestesugurilor traditionale (artizanatului).
- In mediul rural exista premise de activare a unor numeroase ocupatii
traditionale, care la randul lor pot contribui la imbunatatirea veniturilor
fermierilor, piscicultorilor si proprietarilor de paduri (apicultura,
sericicultura, cultivarea ciupercilor).
2. OBIECTIVE
Obiective generale
- Sprijinirea crearii si/sau mentinerii de locuri de munca si generarii de
venituri alternative prin diversificarea activitatilor rurale legate de
agricultura si silvicultura prin turism rural, alte tipuri de activitati
turistice in spatiul rural, acvacultura, mestesuguri traditionale,
sericicultura, apicultura, procesarea fructelor de padure si de arbusti
fructiferi, melci si broaste si a plantelor medicinale si aromatice.
Obiective specifice
- Diversificarea activitatilor agricole si forestiere si a celor strans
legate de agricultura, care sa asigure activitati multiple.
Obiective operationale
- Sustinerea activitatilor agricole in mediul rural prin realizarea de
servicii specifice.
- Sustinerea activitatilor specifice turismului rural, silvoturismului si a
ecoturismului.
- Mentinerea si dezvoltarea activitatilor mestesugaresti traditionale
(artizanale).
- Cresterea veniturilor alternative si a oportunitatilor de angajare pentru
tinerii si femeile din mediul rural.
- Dezvoltarea acvaculturii.
- Dezvoltarea apiculturii, sericiculturii, cultivarii ciupercilor,
procesarii fructelor de padure si de arbusti fructiferi, melci si broaste si a
plantelor medicinale si aromatice.
- Sustinerea proiectelor initiate de tineri si de femei pentru toate
activitatile mentionate mai sus.
3. CORELAREA CU ALTE MASURI
In scopul realizarii dezvoltarii rurale integrate, aceasta masura va fi
corelata cu masurile:
- investitii in exploatatii agricole;
- dezvoltarea si imbunatatirea infrastructurii rurale;
- silvicultura;
- imbunatatirea pregatirii profesionale;
- prelucrarea si marketingul produselor agricole si piscicole;
- controlul sanitar veterinar;
- asistenta tehnica.
4. CAMPUL DE ACTIUNE AL MASURII
Servicii Agricole - Cercuri de masini agricole
Organizatii non profit intitulate "Cercuri de masini agricole"
infiintate pe baza de voluntariat in scopul protejarii agricultorilor
individuali pentru evitarea investitiilor neeconomice si pentru utilizarea
rationala a masinilor agricole de catre membrii, constand in:
- Achizitionarea de masini si echipamente agricole;
- Constructia sau modernizarea de centre de reparatii, remize si spatii de
intretinere pentru masinile si echipamentele agricole.
Turism rural
Sprijin acordat pentru turism in spatiul rural privind:
- Construirea si modernizarea de pensiuni-turistice rurale;
- Cresterea investitiilor si a dezvoltarii serviciilor in domeniul
agrementului in aer liber (zone de campare, baze sportive si de recreere,
echitatie, ciclism montan etc).
Alte tipuri de activitati de turism in spatiul rural
Sprijinul financiar va fi acordat pentru:
- turism montan, turism pentru pescuit, turism ecvestru, cicloturism;
- crearea de ferme pentru cresterea vanatului in semilibertate in vederea
repopularii, pentru parcuri de vanatoare si alte forme de activitate din
domeniu, cu respectarea legislatiei privind protectia mediului si a normelor de
igiena privind mediul de viata al populatiei.
Activitati mestesugaresti
Revitalizarea mestesugurilor, crearea sau extinderea unor unitati
mestesugaresti, cum ar fi: ateliere de prelucrare lemn, de confectionat obiecte
artizanale, de confectionat ceramica, de croitorie, broderie, tricotaje, de
fierarie, de prelucrare a pieilor, papurei si rachitei, instrumente muzicale.
Acvacultura
Sprijin pentru dezvoltarea si modernizarea activitatilor de acvacultura:
- Constructia sau modernizarea de ferme piscicole;
- Investitii pentru crearea sau modernizarea fermelor piscicole,
mecanizarea furajarii, recoltarii mecanizate, depozitarii, prelucrarii si
marketingului la nivelul fermei piscicole.
Alte activitati: sericicultura, apicultura, cultivarea si procesarea
ciupercilor, procesarea fructelor de padure si de arbusti fructiferi, si a
plantelor medicinale si aromatice, melci si broaste:
- Sprijin financiar pentru dezvoltarea:
a) Sericiculturii:
- plantarea de duzi;
- infiintarea si/sau modernizarea fermelor de crestere a viermilor de
matase si a unitatilor de depozitare si prelucrare.
b) Apiculturii:
- infiintarea si/sau modernizarea fermelor apicole, precum si a unitatilor
de depozitare si procesare.
c) Cultivarea si procesarea ciupercilor:
- achizitionarea de material biologic numai pentru infiintarea culturii;
- investitii noi si/sau modernizarea ciupercariilor, inclusiv a unitatilor
pentru depozitare/refrigerare si procesare.
d) Investitii noi si/sau modernizarea colectarii, depozitarii/refrigerarii,
procesarii si marketingului fructelor de padure si de arbusti fructiferi la
nivelul fermei.
e) Investirii noi si/sau modernizarea colectarii, depozitarii si procesarii
plantelor medicinale si aromatice.
f) Melci si broaste.
- Noi investitii si/sau modernizarea fermelor de melci si broaste, precum
si a unitatilor de depozitare/refrigerare si procesare.
5. CRITERII DE ELIGIBILITATE
Generale
- Proiectul va fi amplasat in spatiul rural - NUTS 5 (Nomenclatorul
Unitatilor Teritoriale pentru Statistica), definit conform legii.
- Proiectul trebuie sa demonstreze viabilitatea economico-financiara*)
*) Prin viabilitatea economica se intelege obtinerea de performante
financiare eficiente si abilitatea de a opera fara a recurge la sprijin public
in activitatea sa operationala. Beneficiarul trebuie sa demonstreze ca isi
poate plati obligatiile si datoriile in mod regulat, fara sa supuna la nici un
risc desfasurarea normala a activitatii agentului economic si ca genereaza un
venit net semnificativ (nu mai putin de 5%).
- Investitiile referitoare la procesare trebuie sa fie in conformitate cu
standardele UE.
- Existenta cofinantarii trebuie certificata.
- Nu va fi eligibil solicitantul care are pierderi financiare si datorii
fiscale, obligatii restante fata de bugetul asigurarilor sociale, fata de
bugetul de stat si banci (altele decat cele pentru care este respectat graficul
de rambursare), conform ultimelor declaratii fiscale sau a altor declaratii
emise de catre autoritatile fiscale.
- Beneficiarii (persoane fizice si/sau persoane responsabile pentru proiect
din cadrul organizatiilor) trebuie sa dovedeasca pregatire profesionala in
raport cu proiectul pe care doresc sa il initieze, printr-un document eliberat
de autoritatile competente care sa certifice faptul ca beneficiarul are
cunostinte profesionale in domeniu: diploma, certificat de formare, certificat
de formare obtinut in cadrul Programului SAPARD, pana la finalizarea
proiectului, inaintea ultimei plati a ajutorului.
- Pentru proiectele de turism rural si alte tipuri de turism din spatiul
rural, mestesuguri traditionale si cercuri de masini proiectul trebuie sa aiba
acces la infrastructura de baza (drumuri rurale, alimentare cu apa,
electricitate).
Specifice
Servicii agricole. Cercuri de masini agricole
- Proiectul trebuie sa contina statutul de functionare al organizatiei non
profit "Cercuri de masini agricole";
- Proiectele trebuie sa demonstreze necesitatea si oportunitatea
implementarii lor.
Turism rural
- Aviz de specialitate eliberat de Ministerul Transporturilor,
Constructiilor si Turismului (MTCT) pentru modernizare sau constructie, dupa
caz.
- Angajamentul pe propria raspundere a beneficiarului ca va introduce
obiectivul in circuitul turistic, in cadrul unei agentii de turism licentiate
de Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului (MTCT).
- Prezentarea unei strategii de marketing pentru turism pentru proiectul pe
care beneficiarul doreste sa-l promoveze, conform modelului prezentat in Ghidul
Solicitantului.
- Capacitatile de cazare prevazute a fi respectate de catre pensiunile
turistice se vor incadra in criteriile de clasificare prevazute in anexa nr.
1.5 la Normele de clasificare a structurilor de primire turistice, respectiv
vor avea minim 4 camere (8 locuri) si pana la 10 camere (30 locuri) pentru
investitii noi si maxim 20 camere (60 de locuri) pentru modernizari.
- Pentru investitii noi si pentru modernizari, nivelul de confort si
calitatea serviciilor prestate trebuie sa fie echivalent cu minimum 3 flori.
- Proiectele care au ca scop crearea de capacitati noi trebuie sa se
incadreze in prevederile Planului General de Urbanism si a Planului de Urbanism
Zonal.
- Pentru modernizarea pensiunilor turistice rurale este necesar
certificatul de clasificare eliberat de Ministerul Transporturilor,
Constructiilor si Turismului (MTCT) pentru pensiunea respectiva.
Alte tipuri de activitati de turism in spatiul rural
turism montan, turism pentru pescuit, turism ecvestru, cicloturism
- Aviz de specialitate eliberat de Ministerul Transporturilor,
Constructiilor si Turismului (MTCT) pentru modernizarea/constructia
obiectivului, dupa caz, pentru structuri turistice de receptie.
- Angajamentul pe propria raspundere a beneficiarului ca el/ea va introduce
obiectivul in circuitul turistic, in cadrul unei agentii de turism licentiate
de Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului (MTCT).
- Prezentarea unei strategii de marketing pentru turism pentru
proiectul pe care beneficiarul doreste sa-l promoveze, conform modelului
prezentat in Ghidul Aplicantului.
- Pentru investitii noi si modernizari, nivelul de confort si calitatea
serviciilor prestate trebuie sa fie echivalent cu minimum 2 flori.
- Pentru modernizarea obiectivului este necesara existenta unui certificat
de clasificare eliberat de Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului
(MTCT).
Pentru parcurile de vanatoare:
- Beneficiarul trebuie sa fie detinatorul legal al terenului.
Activitati mestesugaresti
- Proiectul trebuie sa demonstreze valorificarea resurselor locale (in,
canepa, stuf, papura, lana, lemn etc.).
Acvacultura
- Existenta autorizatiei de acvacultura.
- Pentru fermele piscicole, sunt eligibile proiectele care prevad o
productie minima de 500 kg/ha/an.
- Pre/Contract de achizitie material biologic pentru prima populare.
Alte activitati: sericicultura, apicultura, cultivarea si procesarea
ciupercilor, procesarea fructelor de padure si de arbusti fructiferi, si a
plantelor medicinale si aromatice, melci si broaste
- Solicitantul trebuie sa demonstreze capacitatea de a putea folosi minim
10 grame oua de viermi de matase.
- Achizitie de minim 20 stupi/familii de albine.
- Ciupercaria trebuie sa aiba minim 30 mp de cultura.
Melci si broaste
- Existenta unei tehnologii specifice de crestere.
- Existenta unui pre/contract pentru 30% din produsele obtinute.
Investitii eligibile sunt:
Generale
- Toate investitiile prevazute la paragraful 4 "Campul de actiune al
masurii".
- Pot fi cheltuieli eligibile:
a) Construirea de noi cladiri si instalatii si modernizarea celor
existente;
b) Utilaje si echipamente noi, soft-uri pentru computer, inclusiv costurile
de instalare si montaj bazate pe contracte cu terte parti;
c) Acea parte a costurilor reprezentand plata arhitectilor, inginerilor si
consultantilor, taxelor legale, a studiilor de fezabilitate, achizitionarea de
licente si patente pentru pregatirea si/sau implementarea proiectului, direct
legate de masura, care nu depasesc 12% din costul total eligibil al
proiectului, exceptand cazurile cand nu sunt prevazute constructii cand nu
depasesc 5%;
d) Achizitii de mijloace de transport noi, specializate, ca rezultat al
identificarii lor in studiul de fezabilitate/memoriu justificativ.
Investitiile in diversificare trebuie sa respecte prevederile art. 64,
punctul 4 (b) al Acordului European care infiinteaza o asociere intre
Comunitatea Economica Europeana si statele ei membre, pe de o parte, si
Romania, pe de alta parte.
Numai cheltuielile platite de catre Agentia SAPARD de la data acreditarii
Agentiei pentru aceasta masura, sau data(tele) specificate in aceasta privinta,
vor fi eligibile pentru sprijinul Comunitar.
Pentru ca proiectul sa fie eligibil pentru sprijinul Comunitar, toate
serviciile, echipamente si achizitiile trebuie sa fie originare din Comunitatea
Europeana sau din tarile mentionate la art. 4, sectiunea B din Acordul
Multianual de Finantare (MAFA), cu modificarile si completarile ulterioare.
Specifice
Servicii agricole - cercuri de masini agricole
- Achizitionarea de echipamente si masini agricole.
- Constructia si modernizarea cladirilor operationale.
- Dotarea cladirilor pentru propriile masini si echipamente (hangare si
adaposturi), atelierelor de reparatii pentru depozitarea inputurilor pentru
masinile agricole (uleiuri, unsori, piese de schimb etc.)
Turism rural
- Constructia, modernizarea si dotarea pensiunilor rurale.
- Constructia si modernizarea spatiilor de campare, terenurilor de sport si
distractie, echitatie si alte tipuri de servicii de recreere.
Alte tipuri de activitati turistice in spatiul rural
- Constructia si modernizarea de cabane turistice, pentru vanatoare si
pescuit, cantoane forestiere, sararii, sate de vacanta, spatii de campare
infiintate in gospodarii, spatii pentru turism piscicol, anexe specifice
statiunilor turistice: platforme, spatii de parcare, toalete, adaposturi.
- Achizitia sau modernizarea (inlocuirea motoarelor si a sistemelor de aer
conditionat) a barcilor fluviale si pontoanelor echipate si licentiate pentru
transportul si cazarea turistilor (2 sau 3 stele).
- Construirea si modernizarea de infrastructura specifica proiectului
(poteci turistice, aductiuni de apa, generatoare de energie si caldura, pichete
de incendiu, observatoare, marcatoare, panouri de ghidare etc.).
Parcurile de vanatoare
- Constructia sau modernizarea de ferme de crestere a vanatului in
semilibertate, inclusiv achizitionarea de animale salbatice in vederea
repopularii parcurilor de vanatoare;
- Constructia de adaposturi, sararii, imprejmuiri, adapatoare si spatii de
hranire etc.
Activitati mestesugaresti
- Constructia sau modernizarea si dotarea atelierelor cum ar fi: procesarea
lemnului, obiecte artizanale manuale, olarit, brodat, impletit, pielarie,
papura si rachita, instrumente muzicale.
Acvacultura
- Constructia sau modernizarea fermelor, spatiilor si utilitatilor pentru
procesarea si marketingul pestelui si a altor vietuitoare acvatice produse in
cadrul fermei.
- Achizitionarea de echipamente si utilaje pentru fermele piscicole.
- Achizitionarea de mijloacele de transport (echipate cu bazine, spatii de
refrigerare, echipamente de oxigenare etc.).
- Achizitionarea de mici barci in folosul fermei sau modernizarea lor
(inlocuirea motoarelor) si de pontoane plutitoare.
- Achizitionarea de material biologic pentru prima populare.
Alte activitati: sericicultura, apicultura, cultivarea si procesarea
ciupercilor, procesarea fructelor de padure si de arbusti fructiferi, si a
plantelor medicinale si aromatice, melci si broaste
- Achizitionarea de material saditor pentru plantatiile de duzi si
plantarea lui.
- Achizitionarea de echipamente pentru cresterea viermilor de matase,
depozitare si unitati de procesare.
- Construirea de capacitati de depozitare, procesare si ambalare a
produselor apicole.
- Achizitionarea de matci selectionate pentru prima populare.
- Achizitionarea de stupi/familii de albine.
- Achizitionarea de mijloace de transport specializate pentru albine
(remorci).
- Echipamente pentru analiza calitatii mierii si a produselor piscicole.
- Construirea si modernizarea spatiilor pentru cultivarea ciupercilor
(spatii pentru crestere, procesare si ambalare).
- Instalatii pentru producerea compostului si achizitionarea de echipamente
necesare pentru fermele de ciuperci.
- Constructia sau modernizarea si dotarea spatiilor pentru colectarea,
depozitarea/conditionarea, procesarea si marketingul fructelor de padure, a
fructelor de arbusti, a plantelor medicinale si aromatice.
Melci si broaste
- Constructia sau modernizarea fermelor, spatiilor si utilitatilor pentru
cresterea, procesarea si marketingul melcilor si broastelor.
- Achizitionarea de echipamente si unelte pentru productie si procesare si
de mijloace de transport specializate.
Nu sunt eligibile:
- Investitiile eligibile si neeligibile respecta prevederile art. 4,
sectiunea B din MAFA, cu modificarile si completarile ulterioare si sunt
detaliate in Ghidul Solicitantului.
6. CRITERII DE SELECTIE
Proiectul va fi selectionat in functie de urmatoarele criterii:
_________________________________________________________________________
|Nr. | Criterii de evaluare a proiectelor | Punctaj |
|crt.| |(daca da)|
|____|__________________________________________________________|_________|
| 1.| Proiecte care promoveaza alte activitati fata de | |
| | activitatea de baza | 20 |
|____|__________________________________________________________|_________|
| 2.| - Investitii noi/Modernizare | 30 |
|____|__________________________________________________________|_________|
| 3.| Proiecte promovate de femei | 10 |
|____|__________________________________________________________|_________|
| 4.| Proiecte promovate de tineri (sub 40 ani) | 10 |
|____|__________________________________________________________|_________|
| 5.| Beneficiarul sau responsabilul de proiect a obtinut deja | |
| | un certificat de calificare pentru activitatea propusa | 10 |
|____|__________________________________________________________|_________|
| 6.| Beneficiarul proiectului este: | Max. 20 |
| | - Producator individual | 10 |
| | - Asociatie/societate comerciala | 20 |
|____|__________________________________________________________|_________|
| | Total | 100 |
|____|__________________________________________________________|_________|
7. BENEFICIARI
- Beneficiarii proiectelor vor apartine sectorului privat, dupa cum
urmeaza:
- persoane fizice;
- asociatii familiale inregistrate, asociatii si grupuri de
producatori;
- Organizatii non guvernamentale - ONG-uri (cercuri de masini
agricole);
- societati 100% private.
8. LEGISLATIA NATIONALA IN VIGOARE
Lista actelor normative referitoare la masura si submasurile respective
este prezentata in anexa nr. 1.
9. DISPOZITII FINANCIARE
- Proiectele din cadrul acestei masuri sunt considerate a fi generatoare de
profit.
- In cadrul acestei masuri vor fi finantate proiecte a caror valoare totala
eligibila este cuprinsa intre 5.000 - 200.000 EURO.
- Bugetul indicativ al acestei masuri impartit pe ani este regasit in
capitolul VI.
- Alocatii Financiare ale masurilor SAPARD, pagina 357.
BUGET ORIENTATIV pentru SUBMASURA/MEURO (Preturi constant 2000)
____________________________________
| SUBMASURA | % |
|______________________________|_____|
| Servicii agricole | 4 |
|______________________________|_____|
| Turism rural | 25 |
|______________________________|_____|
| Alte tipuri de activitati | |
| turistice in spatiul rural | 20 |
|______________________________|_____|
| Mestesuguri | 24 |
|______________________________|_____|
| Acvacultura | 12 |
|______________________________|_____|
| Alte activitati | 15 |
|______________________________|_____|
| TOTAL | 100 |
|______________________________|_____|
Gradul de interventie pentru proiectele de interes privat:
- 50% contributie privata
- 50% contributie publica, din care:
- 75% contributie UE
- 25% de la bugetul national
Plata sprijinului financiar va fi facuta pe baza de documente justificative
care sa probeze realizarea activitatilor si eligibilitatea acestora. Luand in
considerare optiunile beneficiarilor, plata poate fi facuta intr-o singura
transa la sfarsitul proiectului sau in maximum trei transe.
10. ACOPERIRE GEOGRAFICA
Intregul spatiu rural al Romaniei (nivel NUTS 5)
11. INDICATORI DE REALIZARE, DE REZULTAT SI DE IMPACT
Indicatori de realizare
Numar de proiecte: 7000
Numar de beneficiari: 7000
Servicii agricole - Cercuri de masini agricole
Numar de proiecte: 1000
Numar de beneficiari: 1000
Investitii noi: 90%
modernizari: 10%
Turism rural
Numar de proiecte: 2200
Numar de beneficiari: 2200
Investitii noi: 30%
numar de camere 1900
numar de paturi 3800
modernizari: 70%
numar de camere 4700
numar de paturi 9400
Alte tipuri de activitati turistice in spatiul rural
Numar de proiecte: 1500
Numar de beneficiari: 1500
Investirii noi: 60%
modernizari: 40%
Activitati mestesugaresti
Numar de proiecte: 1300
Numar de beneficiari: 1300
Investitii noi: 60%
modernizari: 40%
Acvacultura
Numar de proiecte: 400
Numar de beneficiari: 400
Investitii noi: 30%
modernizari: 70%
Alte activitati: sericicultura, apicultura, cultivarea si procesarea
ciupercilor, procesarea fructelor de padure si de arbusti fructiferi, si a
plantelor medicinale si aromatice, melci si broaste
Numar de proiecte: 600
investitii noi: 60%
modernizari: 40%
- Indicatori de rezultat
- Productia de:
- Productia de peste (tone)
- Productia de Broaste (tone)
- Productia de Crabi (tone)
- Productia de Stridii (tone)
- Productia de Scoici (tone)
- Productia de Melci (tone)
- Productia de Miere si alte produse apicole (tone)
- Productia de Viermi de matase (tone)
- Productia de Ciuperci (tone)
- Numarul de noi capacitati cu fructe de padure si arbustilor fructiferi
procesati la nivelul fermei
- Numarul de capacitati modernizate cu fructe de padure si arbustilor
fructiferi procesati la nivelul fermei
- Numarul de noi capacitati cu plante aromatice procesate la nivelul fermei
- Numarul de capacitati modernizate cu plante aromatice procesate la
nivelul fermei
Indicatori de impact
Cresterea venitului
- Ponderea venitului brut a beneficiarilor realizat (generat) din afara
fermei ca urmare a asistentei (euro/beneficiar): 20%, din care:
- privitor la turism 12 (%)
- privitor la mestesuguri si produse locale 8 (%)
- Ponderea populatiei rurale neagricole care are un venit obtinut din
tranzactii/locuri de munca generate de asistenta in afara fermei (mecanici
agricoli si furnizori de servicii in agricultura) (%)
- Cresterea cu (5%) a numarului de pensiuni turistice
- Cresterea cu (7%) a productiei de peste
- Cresterea cu (7%) a productiei de miere
- Cresterea cu (5%) a productiei de viermi de matase
- Cresterea cu (5%) a productiei de ciuperci
- Cresterea cu (7%) a productiei de fructe de padure si arbusti fructiferi
procesate
- Cresterea cu (7%) a productiei de plante aromatice procesate
Crearea de locuri de munca si impactul social
- Numar de locuri de munca echivalente cu norma intreaga: 35000
- mentinute in conditii mai bune 14000
- create: 21000
12. PROMOVAREA PROGRAMULUI
Potentialii beneficiari vor fi informati despre existenta/conditiile
eligibilitatii prezentei masuri prin:
- Anunt public in mass-media
- Distribuirea de brosuri de informare
- Seminarii
- Intalniri cu beneficiarii potentiali
13. DOCUMENTE JUSTIFICATIVE
- Potentialul beneficiar va trebui sa anexeze la cererea de finantare
urmatoarele documente:
- Memoriu justificativ pentru proiectele care prevad numai achizitie de
bunuri si servicii;
- Studiu de fezabilitate pentru proiectele care prevad atat
constructii, cat si modernizari de constructii, intocmit conform Ordinului
comun nr. 1013/873/2001 al Ministrului de Finante si al Ministrului Lucrarilor
Publice Transportului si Locuintei privind aprobarea structurii, continutului
si modului de utilizare a Documentatiei standard pentru elaborarea si
prezentarea ofertei, pentru achizitia publica de servicii cuprinzand devizul
general elaborat in conformitate cu Hotararea Guvernului nr. 1179/2002;
- Copie dupa actul de proprietate al terenului si a luciului de apa, contractul
de arendare, contractul de concesiune sau orice alt document care sa justifice
dreptul de folosinta al terenului si dupa caz actul de proprietate pentru
celelalte bunuri imobiliare conform legislatiei in vigoare pentru proiectele
care prevad lucrari de constructie;
- Certificatul de urbanism pentru pentru proiectele care prevad
constructii si/sau modernizari de constructii;
- Fisa tehnica (anexa la certificatul de urbanism) privind conditiile
de protectia mediului necesare pentru obtinerea acordului unic, pe care s-a
aplicat, dupa caz, stampila tip A sau tip B, care poate contine in anexa, dupa
caz, acordul de mediu emis de autoritatile competente pentru activitatile cu
impact semnificativ asupra mediului, definite in legislatia nationala elaborata
in conformitate cu legislatia UE;
- Certificatul de inregistrare a comerciantului, pentru societatile
private (copie);
- Pentru proiecte >/= 50.000 Euro, planul de afaceri care sa
demonstreze viabilitatea proiectului;
- Pentru societatile comerciale, ultimul bilant precedent anului
depunerii proiectului. In cazul in care beneficiarul nu a avut activitate
anterioara depunerii proiectului va depune un act doveditor in acest sens,
eliberat de autoritatea fiscala;
- Avizul care sa ateste ca beneficiarul proiectului nu are obligatii
restante catre bugetul de stat, bugetul asigurarilor sociale si banci, altele
decat cele pentru care este respectat graficul de rambursare;
- Declaratie pe propria raspundere din care sa rezulte ca solicitantul
nu beneficiaza de finantare prin alte programe pentru proiectul care face
obiectul sprijinului SAPARD;
- Cazier judiciar al responsabilului de proiect;
- Existenta contributiei financiare proprii a beneficiarului va fi
dovedita printr-un document emis de banca si/sau alte institutii financiare
autorizate care sa ateste existenta cofinantarii si modul de asigurare al
acesteia;
- Pregatire profesionala in domeniu dovedita prin copie a diplomei de
studii/certificat de formare sau declaratie pe propria raspundere care sa
mentioneze ca beneficiarul proiectului si/sau responsabilul de proiect va/vor
urma un curs de pregatire profesionala in cadrul Programului SAPARD inainte de
ultima plata;
- Avizul sanitar veterinar eliberat de institutia abilitata care sa
ateste ca proiectul este in conformitate cu legislatia nationala cu exceptia
investitiilor pentru procesare la care avizul sanitar veterinar trebuie sa fie
in acord cu UE.
14. CONDITII DE FINANTARE
- Beneficiarii vor trebui sa poata identifica clar in cadrul evidentelor
lor contabile toate operatiunile care tin de investitia respectiva, sa
pregateasca o declaratie anuala de venit si sa ofere informatii, daca sunt
cerute de catre autoritatile indreptatite.
- Beneficiarul poate sa primeasca de doua ori un sprijin, in perioada de 7
ani pana la suma maxima stabilita in dispozitiile financiare a masurii.
- Beneficiarul va colabora si va oferi orice informatie ce i se cere de
catre structurile autorizate sa controleze si sa auditeze implementarea
proiectului.
- Cheltuielile eligibile proiectului vor fi platite numai dupa data la care
beneficiarul a fost notificat de catre Agentia SAPARD despre eligibilitatea
proiectului, cu exceptia cheltuielilor legate de pregatirea proiectului, care
pot fi rambursate numai daca beneficiarul a respectat instructiunile pentru
achizitiile private, in limita prevazuta in masura.
- Beneficiarul poate solicita o noua finantare dupa terminarea proiectului
anterior.
- In cazul in care costul serviciilor, sau bunurilor depaseste valoarea
totala de 10.000 EURO, beneficiarul trebuie sa prezinte oferte de la cel putin
trei furnizori.
- Toate platile facute de catre beneficiari in cadrul proiectului trebuie
sa respecte prevederile MAFA, sectiunea A, art. 14, cu modificarile si
completarile ulterioare.
- Rambursarea ajutorului financiar se va face pe baza documentelor
justificative, intr-una pana la trei transe pe parcursul implementarii
proiectului.
- Dubla finantare nu este acceptata in cadrul programului.
- Pentru investitiile in diversificare trebuie sa se respecte prevederile
art. 64, punctul 4 (b) al Acordului European care infiinteaza o asociere intre
Comunitatea Economica Europeana si statele ei membre, pe de o parte, si
Romania, pe de alta parte.
15. AUTORITATEA DE IMPLEMENTARE
- Agentia SAPARD, care reprezinta in Romania Autoritatea de Implementare.
- Serviciile tehnice delegate ale Ministerului Agriculturii, Padurilor,
Apelor si Mediului (MAPAM).
LEGISLATIA NATIONALA
- Legea nr. 36/1991 privind societatile agricole si alte forme de asociere
in agricultura;
- Legea fondului funciar nr. 18/1991, republicata, cu modificarile si
completarile ulterioare;
- Legea nr. 31/1990 privind societatile comerciale, republicata, cu
modificarile si completarile ulterioare;
- Legea nr. 109/1996 privind organizarea si functionarea cooperatiei de
consum, cu modificarile si completarile ulterioare;
- Ordinul presedintelui Autoritatii Nationale pentru Turism nr. 61/1999
pentru aprobarea Normelor metodologice si a criteriilor privind clasificarea
structurilor de primire turistice, cu modificarile ulterioare;
- Ordinul ministrului turismului nr. 170/2001 pentru aprobarea Normelor
metodologice privind criteriile si metodologia pentru eliberarea licentelor si
brevetelor de turism, cu modificarile ulterioare;
- Ordonanta Guvernului nr. 63/1997 privind stabilirea unor facilitati
pentru dezvoltarea turismului rural, aprobata cu modificari prin Legea nr.
187/1998, cu modificarile si completarile ulterioare;
- Hotararea Guvernului nr. 811/1997 pentru modificarea si completarea
Normelor privind prevenirea accidentelor turistice si organizarea activitatii
de salvare in munti, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 1.269/1996*);
- Ordinul ministrului sanatatii nr. 536/1997 pentru aprobarea Normelor de
igiena si a recomandarilor privind mediul de viata al populatiei, cu
completarile ulterioare;
- Legea nr. 50/1991 privind autorizarea executarii lucrarilor de
constructii, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare;
- Legea nr. 10/1995 privind calitatea in constructii, cu modificarile
ulterioare;
- Decretul-lege nr. 66/1990 privind organizarea si functionarea cooperatiei
mestesugaresti, cu modificarile ulterioare;
- Legea nr. 507/2002 privind organizarea si desfasurarea unor activitati
economice de catre persoane fizice, cu modificarile ulterioare;
- Legea administratiei publice locale nr. 215/2001, cu modificarile si
completarile ulterioare;
- Legea protectiei mediului nr. 137/1995, republicata, cu modificarile si
completarile ulterioare;
- Hotararea Guvernului nr. 739/2003 privind organizarea si functionarea
Ministerului Agriculturii, Padurilor, Apelor si Mediului, cu modificarile si
completarile ulterioare;
- Ordinul ministrului apelor, padurilor si protectiei mediului nr. 125/1996
pentru aprobarea Procedurii de reglementare a activitatilor economice si
sociale cu impact asupra mediului inconjurator, cu modificarile ulterioare;
- Legea nr. 5/1991 pentru aderarea Romaniei la Conventia asupra zonelor
umede, de importanta internationala, in special ca habitat al pasarilor
acvatice;
- Legea nr. 13/1993 pentru aderarea Romaniei la Conventia privind
conservarea vietii salbatice si a habitatelor naturale din Europa, adoptata la
Berna la 19 septembrie 1979;
- Legea nr. 82/1993 privind constituirea Rezervatiei Biosferei "Delta
Dunarii", cu modificarile ulterioare;
- Decretul nr. 237/1950 pentru ocrotirea monumentelor naturii;
- Hotararea Guvernului nr. 230/2003 privind delimitarea rezervatiilor
biosferei, parcurilor nationale si parcurilor naturale si constituirea
administratiilor acestora;
- Legea apiculturii nr. 89/1998, cu modificarile ulterioare;
- Hotararea Guvernului nr. 1.105/2003 privind reorganizarea Regiei
Nationale a Padurilor - Romsilva;
- Ordonanta Guvernului nr. 42/1995 privind productia de produse alimentare
destinate comercializarii, aprobata cu modificari prin Legea nr. 123/1995, cu
modificarile si completarile ulterioare;
- Ordinul ministrului agriculturii, alimentatiei si padurilor nr. 357/2003
pentru aprobarea Regulamentului cu privire la acordarea, suspendarea si
retragerea (anularea) licentelor de fabricatie agentilor economici care
desfasoara activitati in domeniul productiei de produse alimentare;
- Hotararea Guvernului nr. 106/2002 privind etichetarea alimentelor;
- Hotararea Guvernului nr. 1.022/2002 privind regimul produselor si
serviciilor care pot pune in pericol viata, sanatatea, securitatea muncii si
protectia mediului;
- Ordinul ministrului sanatatii nr. 975/1998 privind aprobarea Normelor
igienico-sanitare pentru alimente, cu modificarile ulterioare;
- Ordinul ministrului sanatatii nr. 976/1998 pentru aprobarea Normelor de
igiena privind productia, prelucrarea, depozitarea, pastrarea, transportul si
desfacerea alimentelor, cu modificarile ulterioare;
- Legea nr. 98/1994 privind stabilirea si sanctionarea contraventiilor la
normele legale de igiena si sanatate publica, cu modificarile si completarile
ulterioare;
- Ordonanta Guvernului nr. 39/1998 privind activitatea de standardizare
nationala, aprobata cu modificari prin Legea nr. 355/2002;
- Ordonanta Guvernului nr. 21/1992 privind protectia consumatorilor,
republicata, cu modificarile si completarile ulterioare;
- Legea sanitara veterinara nr. 60/1974*), republicata, cu modificarile si
completarile ulterioare;
- Hotararea Guvernului nr. 1.247/2002 privind stabilirea si sanctionarea
contraventiilor la normele sanitare veterinare;
- Ordinul ministrului agriculturii, alimentatiei si padurilor nr. 261/2003
pentru aprobarea Normei sanitare veterinare privind procedura de autorizare
sanitara veterinara a unitatilor si de aprobare a activitatii de export, precum
si definirea unitatilor supuse controlului sanitar veterinar;
- Ordinul ministrului agriculturii si alimentatiei nr. 68/1997 pentru
aprobarea Normei sanitare veterinare cu privire la conditiile sanitare
veterinare pentru admiterea la import a produselor de origine animala si a
furajelor;
- Ordinul ministrului agriculturii si alimentatiei nr. 70/1998 pentru
aprobarea Normei sanitare veterinare privind conditiile si procedura de avizare
sanitara veterinara a importului, exportului, tranzitului cu animale, produse
si subproduse de origine animala, furaje si alte produse si materii care pot
influenta starea de sanatate a animalelor si sanatatea publica, cu modificarile
si completarile ulterioare;
- Ordinul ministrului agriculturii si alimentatiei nr. 45/1995 pentru
aprobarea Normei sanitare veterinare privind decelarea trichinei din carnea
proaspata de porcine, vanat (urs, mistret) si cabaline, si a Normei sanitare
veterinare cuprinzand masurile de supraveghere si control al unor substante si
al reziduurilor acestora la animalele vii si produsele lor, cu modificarile
ulterioare;
- Ordinul ministrului sanatatii nr. 1.956/1995 privind introducerea si
aplicarea sistemului H.A.C.C.P. (Hazard Analysis Critical Control Point) in
activitatea de supraveghere a conditiilor de igiena din sectorul alimentar;
- Legea nr. 192/2001 privind fondul piscicol, pescuitul si acvacultura,
republicata, cu completarile ulterioare;
- Hotararea Guvernului nr. 918/2002 privind stabilirea procedurii-cadru de
evaluare a impactului asupra mediului si pentru aprobarea listei proiectelor
publice sau private supuse acestei proceduri;
- Ordinul ministrului apelor si protectiei mediului nr. 860/2002 pentru
aprobarea Procedurii de evaluare a impactului asupra mediului si de emitere a
acordului de mediu;
- Ordinul ministrului apelor si protectiei mediului nr. 863/2002 privind
aprobarea ghidurilor metodologice aplicabile etapelor procedurii-cadru de
evaluare a impactului asupra mediului;
- Ordinul ministrului agriculturii, alimentatiei si padurilor nr. 422/2001
pentru aprobarea Regulamentului privind conditiile de desfasurare a
activitatilor de pescuit comercial in apele Marii Negre;
- Ordonanta Guvernului nr. 26/2000 cu privire la asociatii si fundatii, cu
modificarile si completarile ulterioare;
- Legea nr. 1/2000 pentru reconstituirea dreptului de proprietate asupra
terenurilor agricole si celor forestiere, solicitate potrivit prevederilor
Legii fondului funciar nr. 18/1991 si ale Legii nr. 169/1997, cu modificarile
si completarile ulterioare;
- Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al
contraventiilor, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 180/2002,
cu modificarile ulterioare;
- Hotararea Guvernului nr. 143/1999 privind infiintarea Societatii
Nationale "Plafar" - S.A.;
- Prevederile STAS 1631-79 si 1632-79 privind reguli si metode pentru
verificarea calitatii, precum si ambalare, marcare, depozitare, transport si
documente referitoare la plante medicinale si aromatice;
- Ordinul ministrului finantelor publice si al ministrului lucrarilor
publice, transporturilor si locuintei nr. 1.013/873/2001 privind aprobarea
structurii, continutului si modului de utilizare a Documentatiei standard
pentru elaborarea si prezentarea ofertei pentru achizitia publica de servicii;
- Ordinul ministrului finantelor publice si al ministrului lucrarilor
publice, transporturilor si locuintei nr. 1.014/874/2001 privind aprobarea
structurii, continutului si modului de utilizare a Documentatiei standard
pentru elaborarea si prezentarea ofertei pentru achizitia publica de lucrari.
------------
*) Abrogate prin Hotararea Guvernului nr. 77/2003 privind instituirea unor
masuri pentru prevenirea accidentelor montane si organizarea activitatii de
salvare in munti, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 91
din 13 februarie 2003.
*) Abrogata prin Ordonanta Guvernului nr. 42/2004 privind organizarea
activitatii veterinare, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 94 din 31 ianuarie 2004.