HOTARARE Nr. 1533 din 18 decembrie 2003
privind interoperabilitatea sistemului de transport feroviar de mare viteza
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 18 din 9 ianuarie 2004
![SmartCity3](https://citymanager.online/wp-content/uploads/2018/09/b2-700x300.jpg)
In temeiul art. 108 din Constitutia Romaniei, republicata, al art. 6, art.
7 alin. (1) si alin. (3) lit. b) si m) si al art. 13 din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 12/1998 privind transportul pe caile ferate romane si
reorganizarea Societatii Nationale a Cailor Ferate Romane, aprobata cu
modificari si completari prin Legea nr. 89/1999, cu modificarile ulterioare,
avand in vedere art. 69 si 70 din Acordul european instituind o asociere
intre Romania, pe de o parte, si Comunitatile Europene si statele membre ale
acestora, pe de alta parte, semnat la Bruxelles la 1 februarie 1993 si
ratificat prin Legea nr. 20/1993, si Directiva Consiliului nr. 96/48/CE privind
interoperabilitatea sistemului de transport feroviar transeuropean de mare
viteza,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
(1) Prezenta hotarare are ca obiect stabilirea conditiilor care trebuie
indeplinite pentru realizarea interoperabilitatii sistemului de transport
feroviar de mare viteza din Romania cu sistemul de transport feroviar de mare
viteza transeuropean, prevazut in anexa nr. 1.
(2) Aceste conditii privesc proiectarea, construirea, modernizarea si
exploatarea infrastructurii si a materialului rulant care contribuie la
functionarea acestui sistem si vor fi puse in aplicare dupa data intrarii in
vigoare a prezentei hotarari.
Art. 2
In sensul prezentei hotarari, termenii de specialitate se definesc dupa cum
urmeaza:
a) sistem de transport feroviar de mare viteza - ansamblul, prevazut in
anexa nr. 1, constituit din infrastructura feroviara, formata din liniile de
cale ferata si instalatiile fixe ale retelei feroviare, construite sau
amenajate pentru transportul feroviar de mare viteza, precum si materialul rulant
proiectat sa circule pe aceasta infrastructura;
b) interoperabilitate - capacitatea sistemului de transport feroviar de
mare viteza de a permite circulatia sigura si fara intreruperi a trenurilor de
mare viteza, cu atingerea performantelor cerute de aceste linii. Aceasta
capacitate se bazeaza pe ansamblul reglementarilor specifice privind conditiile
tehnice si operationale care trebuie sa fie indeplinite pentru a satisface
cerintele esentiale;
c) subsistem - rezultatul impartirii sistemului de transport feroviar de
mare viteza. Aceste subsisteme, pentru care trebuie sa fie definite cerintele
esentiale, sunt de natura structurala sau functionala si sunt prevazute in
anexa nr. 2;
d) cerinte esentiale - ansamblul conditiilor prevazute in anexa nr. 3, pe
care trebuie sa le indeplineasca sistemul de transport feroviar de mare viteza,
subsistemele sale si constituentii de interoperabilitate;
e) constituent de interoperabilitate - oricare dintre componentele
elementare, grupele de componente, subansamblul sau ansamblul complet de
echipamente incorporate sau care se intentioneaza sa fie incorporate intr-un
subsistem, de care depinde, direct sau indirect, interoperabilitatea sistemului
de transport feroviar de mare viteza si care sunt prevazute in anexa nr. 4;
f) specificatie europeana - o specificatie tehnica comuna, un agrement
tehnic european sau un standard national care transpune o norma europeana;
g) specificatie tehnica comuna - specificatie tehnica elaborata dupa o
procedura care este recunoscuta de catre statele membre ale Uniunii Europene in
scopul aplicarii uniforme in toate statele membre si care va fi publicata in
Jurnalul Oficial al Comunitatilor Europene;
h) agrement tehnic european - aprecierea tehnica favorabila a aptitudinilor
de utilizare ale unui produs pentru un anumit scop, bazata pe indeplinirea
cerintelor esentiale pentru lucrari de constructie, dupa caracteristicile
intrinseci ale acestui produs si dupa conditiile stabilite de aplicare, de
utilizare, de reglementare si administrative privitoare la produsele din
domeniul constructiilor. Agrementul tehnic european trebuie sa fie dat de catre
organismul desemnat in acest scop de catre autoritatea competenta;
i) norma europeana - norma aprobata de Comitetul European de Standardizare
(CEN), de Comitetul European de Standardizare Electrotehnica (CENELEC) ca fiind
norma europeana (EN) sau document de armonizare (HD), conforma cu regulile
comune ale acestor organisme, sau de catre Institutul European de Standarde de Telecomunicatii
(ETSI), conforma cu regulile sale proprii ca fiind standard european de
telecomunicatii (ETS);
j) norma - specificatia tehnica aprobata de un organism de standardizare
recunoscut, pentru aplicare repetata sau continua, conformitatea cu aceasta
nefiind, in principiu, obligatorie;
k) specificatii tehnice - cerintele tehnice continute in special in
caietele de sarcini, care definesc caracteristicile cerute unei lucrari, unui
material, unui produs, unei furnituri sau unui serviciu si care permit sa se
caracterizeze in mod obiectiv o lucrare, un material, un produs, o furnitura
sau un serviciu, astfel incat acestea sa corespunda utilizarii careia au fost
destinate de catre entitatea contractanta. Aceste prescriptii tehnice pot
include calitatea sau aptitudinile de utilizare, securitatea, dimensiunile,
precum si cerintele aplicabile unui material, unui produs, unei furnituri sau
unui serviciu, in ceea ce priveste sistemul de asigurare a calitatii,
terminologia, simbolurile, incercarile si metodele de incercare, ambalarea,
marcarea si etichetarea. In cazul lucrarilor aceste prescriptii pot include si
reguli pentru proiectarea si calcularea costurilor, pentru conditiile de
incercare, pentru controlul si receptia lucrarilor, precum si tehnici, metode
de constructie si toate celelalte conditii cu caracter tehnic pe care entitatea
contractanta este indreptatita sa le prescrie pe baza unei reglementari
generale sau specifice, in ceea ce priveste lucrarile finalizate, precum si
materialele sau elementele care compun aceste lucrari;
l) specificatii tehnice de interoperabilitate, denumite in continuare STI -
specificatiile care se refera la un subsistem, cu scopul de a satisface
cerintele esentiale, stabilind relatii functionale reciproc necesare intre
subsistemele sistemului feroviar transeuropean de mare viteza si asigurandu-se
coerenta acestuia;
m) organism notificat - organismul care este responsabil cu evaluarea
conformitatii si a aptitudinii de utilizare a constituentilor de
interoperabilitate sau cu evaluarea procedurilor de verificare "CS" a
subsistemelor, in concordanta cu prevederile prezentei hotarari;
n) autoritate competenta - Ministerul Transporturilor, Constructiilor si
Turismului sau orice organism desemnat ori agreat de acesta pentru punerea in
aplicare a prevederilor prezentei hotarari.
Art. 3
(1) Prevederile prezentei hotarari se refera la subsisteme, la
constituentii de interoperabilitate, la interfetele si procedurile specifice
fiecarui subsistem, precum si la conditiile de compatibilitate globala a
sistemului de transport feroviar de mare viteza din Romania, necesare pentru
realizarea interoperabilitatii cu sistemul de transport feroviar de mare viteza
transeuropean.
(2) Prezenta hotarare se aplica cu respectarea altor reglementari nationale
relevante. Reglementarile pentru componentele de interoperabilitate, adoptate
de Uniunea Europeana, se preiau in legislatia nationala prin ordin al
ministrului transporturilor, constructiilor si turismului si se publica in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I.
Art. 4
(1) Sistemul de transport feroviar de mare viteza din Romania, subsistemele
sale, constituentii de interoperabilitate si interfetele acestora vor satisface
cerintele esentiale relevante.
(2) Specificatiile tehnice cuprinse in documentele pentru achizitii publice
vor respecta cerintele esentiale referitoare la interoperabilitate.
CAP. 2
Specificatii tehnice de interoperabilitate
Art. 5
(1) STI sunt elaborate si adoptate de Uniunea Europeana si precizeaza
cerintele esentiale necesare a fi respectate de subsisteme si interfetele lor.
Fiecare subsistem face obiectul unei STI. Pentru subsistemele care se refera la
mediu, exploatare sau la consumabile, STI vor fi elaborate in masura in care aceasta
se va dovedi necesara pentru asigurarea interoperabilitatii sistemului feroviar
transeuropean de mare viteza in domeniile infrastructurii, energiei,
controlului, comenzii si semnalizarii, cat si al materialului rulant.
(2) Subsistemele sistemului de transport feroviar de mare viteza din
Romania vor fi conforme cu prevederile STI, asa cum vor fi preluate prin
ordinul ministrului transporturilor, constructiilor si turismului, in temeiul
art. 6; aceasta conformitate va fi mentinuta in permanenta pe toata durata de
utilizare a fiecarui subsistem.
(3) Ordinul ministrului transporturilor, constructiilor si turismului de
preluare a STI, in masura in care este necesar pentru realizarea obiectivelor
prevazute la art. 1, va trebui:
a) sa precizeze cerintele esentiale pentru subsisteme si interfetele lor;
b) sa stabileasca parametrii fundamentali, prevazuti la pct. 3 din anexa
nr. 2, care sunt necesari pentru satisfacerea cerintelor esentiale;
c) sa stabileasca conditiile ce trebuie respectate pentru indeplinirea
performantelor specificate pentru fiecare dintre urmatoarele categorii de
linii:
- linii special construite pentru mare viteza;
- linii special modernizate pentru mare viteza;
- linii special modernizate pentru mare viteza, care au caracteristici
specifice ca rezultat al unor restrictii topografice, de relief sau de
sistematizare urbana;
d) sa stabileasca eventualele modalitati de aplicare in anumite cazuri
specifice;
e) sa determine constituentii de interoperabilitate si interfetele care fac
obiectul specificatiilor europene, inclusiv al normelor europene care sunt
necesare pentru realizarea interoperabilitatii sistemului de transport feroviar
de mare viteza din Romania cu sistemul de transport feroviar de mare viteza
transeuropean, cu respectarea cerintelor esentiale;
f) sa indice pentru fiecare caz procedurile de evaluare a conformitatii sau
a aptitudinii de utilizare. Aceasta contine modulele sau combinatia de module
specifice care trebuie utilizate pentru evaluarea fie a conformitatii, fie a
aptitudinilor de utilizare a constituentilor de interoperabilitate, precum si
pentru verificarea "CS" a subsistemelor; modulele si combinatia de
module pentru evaluarea conformitatii se aproba prin ordin al ministrului transporturilor,
constructiilor si turismului si se publica in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I.
(4) Prevederile ordinului ministrului transporturilor, constructiilor si
turismului de preluare a STI, elaborate in temeiul art. 6, nu pot contraveni reglementarilor
referitoare la utilizarea infrastructurii noi sau amenajate pentru circulatia
altor trenuri.
(5) Prevederile ordinului ministrului transporturilor, constructiilor si
turismului de preluare a STI, elaborate in temeiul art. 6, trebuie sa asigure,
intr-o maniera adecvata, coerenta retelei feroviare existente, care va fi
inclusa si va permite constituirea unui sistem feroviar transeuropean de mare
viteza coerent.
Art. 6
In scopul realizarii interoperabilitatii sistemului de transport feroviar
de mare viteza din Romania, STI adoptate si publicate de Comisia Europeana in
Jurnalul Oficial al Comunitatilor Europene se transpun in legislatia nationala,
se aproba prin ordin al ministrului transporturilor, constructiilor si
turismului si se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Art. 7
Prevederile uneia sau mai multor STI adoptate de Comisia Europeana,
inclusiv cele referitoare la materialul rulant, pot sa nu fie preluate pe
teritoriul Romaniei in urmatoarele situatii:
a) pentru orice proiect de linie noua sau de modernizare a unei linii
existente pentru mare viteza, daca acesta se afla intr-un stadiu avansat de
realizare la momentul publicarii respectivei STI. Ministerul Transporturilor,
Constructiilor si Turismului, in calitate de autoritate competenta, notifica in
prealabil, direct sau prin organismele desemnate/agreate, intentia sa de
derogare Comisiei Europene, informeaza Comisia Europeana despre stadiul in care
se afla proiectul si ii prezinta un dosar cuprinzand STI sau partile din STI
care intentioneaza sa nu fie aplicate, dispozitiile pe care intentioneaza sa le
puna in aplicare in realizarea proiectului pentru favorizarea finalizarii
interoperabilitatii, precum si motivele tehnice, administrative sau economice care
justifica aceasta derogare;
b) pentru orice proiect de modernizare sau reabilitare a unei linii
existente, in vederea utilizarii pentru viteze mari, atunci cand gabaritul,
ecartamentul ori distanta dintre axele liniilor de cale ferata au valori diferite
fata de cele existente pe marea majoritate a retelei feroviare europene si
atunci cand aceasta cale nu constituie o conexiune directa cu reteaua de mare
viteza a unui alt stat membru al Uniunii Europene, care face parte din reteaua
transeuropeana de mare viteza. Ministerul Transporturilor, Constructiilor si
Turismului notifica in prealabil, direct sau prin organismele
desemnate/agreate, intentia sa de derogare Comisiei Europene si ii inainteaza
un dosar cuprinzand STI sau partile din STI care intentioneaza sa nu fie
aplicate, referitoare la parametrii fizici sus-mentionati, dispozitiile pe care
intentioneaza sa le puna in aplicare la realizarea proiectului pentru a
favoriza finalizarea interoperabilitatii sale, masurile tranzitorii care permit
asigurarea unei compatibilitati de exploatare si motivele tehnice,
administrative sau economice care justifica aceasta derogare;
c) pentru orice proiect de modernizare sau reabilitare a unei linii
existente, in vederea utilizarii pentru viteze mari, atunci cand aplicarea
acestor STI compromite viabilitatea economica a proiectului. Ministerul
Transporturilor, Constructiilor si Turismului notifica in prealabil, direct sau
prin organismele desemnate/agreate, intentia sa de derogare Comisiei Europene
si ii transmite un dosar cuprinzand STI sau partile din STI care intentioneaza
sa nu fie aplicate.
CAP. 3
Constituentii de interoperabilitate
Art. 8
(1) Producatorii, comerciantii si utilizatorii implicati iau toate masurile
necesare astfel incat constituentii de interoperabilitate:
a) sa nu fie introdusi pe piata decat daca permit realizarea
interoperabilitatii sistemului de transport feroviar de mare viteza, cu
satisfacerea cerintelor esentiale;
b) sa fie folositi in domeniul lor de utilizare, conform destinatiei lor,
si sa fie instalati si intretinuti in mod corespunzator.
(2) Autoritatea competenta ia toate masurile necesare in vederea asigurarii
respectarii de catre producatorii, comerciantii si utilizatorii implicati a
prevederilor alin. (1).
(3) Dispozitiile prevazute la alin. (1) nu constituie impedimente pentru
punerea pe piata a acestor constituenti in alte domenii de activitate sau
pentru utilizarea lor pentru sistemul feroviar conventional.
Art. 9
Pe teritoriul Romaniei nu se admite interzicerea, restrangerea sau
impiedicarea punerii pe piata a constituentilor de interoperabilitate pentru
utilizarea lor in cadrul sistemului de transport feroviar de mare viteza, daca
acestia indeplinesc prevederile prezentei hotarari.
Art. 10
(1) Se considera conformi cu cerintele esentiale aplicabile, prevazute de
prezenta hotarare, acei constituenti de interoperabilitate care sunt prevazuti
in declaratia "CS" de conformitate sau in declaratia "CS"
de aptitudini de utilizare.
(2) Conformitatea unui constituent de interoperabilitate cu cerintele
esentiale corespunzatoare si, daca este cazul, aptitudinea sa de utilizare sunt
stabilite in conformitate cu conditiile prevazute de STI corespunzatoare,
inclusiv cu specificatiile europene relevante, atunci cand acestea exista.
(3) Prevederile specificatiilor europene prevazute la alin. (2), publicate
in Jurnalul Oficial al Comunitatilor Europene, se transpun in legislatia
nationala, se aproba prin ordin al ministrului transporturilor, constructiilor
si turismului si se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Art. 11
Atunci cand se considera ca normele sau specificatiile tehnice nu
indeplinesc cerintele esentiale, autoritatea competenta le retrage partial ori
in totalitate, dupa caz.
Art. 12
In cazul in care se constata ca un constituent de interoperabilitate,
prevazut in declaratia "CS" de conformitate sau a aptitudinii de
utilizare, introdus pe piata si utilizat pe teritoriul Romaniei conform
destinatiei sale, nu satisface cerintele esentiale, autoritatea competenta ia
toate masurile necesare pentru a-i restrange domeniul de aplicare, pentru a-i
interzice folosirea sau pentru a-l retrage de pe piata, mai ales daca
neconformitatea este datorata:
a) unei nerespectari a cerintelor esentiale;
b) unei aplicari gresite a specificatiilor europene, atunci cand se bazeaza
pe aplicarea acestor specificatii europene;
c) unei insuficiente a specificatiei europene.
Art. 13
(1) Pentru stabilirea declaratiei "CS" de conformitate sau a
aptitudinii de utilizare a unui constituent de interoperabilitate, producatorul
sau reprezentantul sau autorizat aplica dispozitiile prevazute de STI
relevanta, asa cum sunt preluate in ordinul ministrului transporturilor, constructiilor
si turismului.
(2) Evaluarea conformitatii sau a aptitudinii de utilizare a unui
constituent de interoperabilitate este efectuata de organismul notificat,
conform prevederilor prezentei hotarari, caruia producatorul sau reprezentantul
sau autorizat i-a incredintat cererea.
(3) In cazul in care constituentii de interoperabilitate fac obiectul altor
reglementari legale care acopera alte subiecte, declaratia "CS" de
conformitate sau a aptitudinii de utilizare indica faptul ca acesti constituenti
de interoperabilitate raspund, de asemenea, si cerintelor respectivelor
reglementari.
(4) In cazul in care nici producatorul, nici reprezentantul sau autorizat
nu are sediul in Romania, obligatiile prevazute la alin. (1), (2) si (3) se
afla in sarcina importatorului. Aceleasi obligatii se aplica oricarei persoane
fizice sau juridice romane care asambleaza constituentii de interoperabilitate
sau parti ale constituentilor de interoperabilitate de origini diverse ori care
produce constituenti de interoperabilitate pentru uz propriu, cu respectarea
prevederilor prezentei hotarari.
(5) Fara a incalca prevederile art. 12:
a) atunci cand se constata ca declaratia "CS" de conformitate a
fost stabilita neadecvat, producatorului, reprezentantului sau autorizat sau
importatorului, dupa caz, i se cere de catre autoritatea competenta sa readuca
constituentul de interoperabilitate in stare de conformitate si sa procedeze
astfel incat sa inceteze aceasta situatie;
b) in cazul in care neconformitatea persista, organismul desemnat sau
agreat de Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului ia toate
masurile necesare pentru a restrange sau a interzice punerea pe piata a
constituentilor de interoperabilitate in cauza ori asigura retragerea sa de pe
piata conform procedurilor prevazute in art. 12.
CAP. 4
Subsisteme
Art. 14
(1) Punerea in functiune a subsistemelor de natura structurala, componente
ale sistemului de transport feroviar de mare viteza, pe teritoriul Romaniei,
trebuie sa fie autorizata de Autoritatea Feroviara Romana - AFER, conform
prevederilor Ordonantei Guvernului nr. 95/1998 privind infiintarea unor
institutii publice in subordinea Ministerului Transporturilor, aprobata cu
modificari prin Legea nr. 3/2002, cu modificarile si completarile ulterioare.
(2) In acest scop Autoritatea Feroviara Romana - AFER ia toate masurile
adecvate pentru ca aceste subsisteme sa nu poata fi puse in functiune decat
daca sunt proiectate, construite si instalate astfel incat sa indeplineasca
cerintele esentiale ale sistemului de transport feroviar de mare viteza in care
se integreaza.
Art. 15
Pe teritoriul Romaniei nu se admite interzicerea, restrangerea sau
impiedicarea construirii, punerii in functiune si exploatarii subsistemelor de
natura structurala, componente ale sistemului de transport feroviar de mare
viteza, care satisfac cerintele esentiale relevante.
Art. 16
(1) Se considera ca interoperabile si conforme cu cerintele esentiale
implicate subsistemele de natura structurala, componente ale sistemului de
transport feroviar de mare viteza, care sunt prevazute in declaratia
"CS" de verificare, in conformitate cu anexa nr. 5.
(2) Verificarea interoperabilitatii, in concordanta cu cerintele esentiale,
a unui subsistem de natura structurala, component al sistemului de transport
feroviar de mare viteza, este stabilita prin referire la STI, atunci cand
acestea exista.
Art. 17
(1) In vederea stabilirii declaratiei "CS" de verificare,
entitatea contractanta sau reprezentantul sau autorizat invita organismul
notificat pe care l-a ales in acest scop sa aplice procedura de verificare
"CS", prevazuta in anexa nr. 6.
(2) Sarcina organismului notificat, insarcinat cu verificarea
"CS" a unui subsistem, incepe din etapa de proiectare si acopera
intreaga perioada de construire pana la etapa de receptie, inaintea punerii in
functiune a subsistemului.
(3) Organismul notificat este responsabil cu intocmirea dosarului tehnic
care trebuie sa insoteasca declaratia "CS" de verificare. Acest dosar
tehnic contine toate documentele necesare referitoare la caracteristicile
subsistemului, precum si, daca este cazul, toate documentele care certifica
conformitatea constituentilor de interoperabilitate. Dosarul contine, de asemenea,
toate elementele referitoare la conditiile si limitele de utilizare,
instructiuni de intretinere, de supraveghere continua sau periodica, de reglaj
si exploatare.
CAP. 5
Organismul notificat
Art. 18
(1) Organismul care solicita sa fie notificat, pentru a fi desemnat cu
aplicarea procedurii de evaluare a conformitatii sau a aptitudinilor de
utilizare a constituentilor de interoperabilitate la care s-a facut referire in
art. 13, precum si cu aplicarea procedurii de verificare a subsistemelor la
care s-a facut referire in art. 17, adreseaza o cerere in acest sens
Ministerului Transporturilor, Constructiilor si Turismului.
(2) Evaluarea organismului care solicita sa fie notificat se face de o
comisie de specialisti din cadrul Ministerului Transporturilor, Constructiilor
si Turismului, numita prin ordin al ministrului transporturilor, constructiilor
si turismului. Presedintele comisiei este secretarul de stat cu atributii in
domeniul transportului feroviar, iar in componenta comisiei trebuie numiti
specialisti in domeniile de expertiza relevante; din comisie nu pot lipsi
specialisti din domeniile: feroviar, integrare europeana, economic si juridic.
(3) Pentru evaluarea organismului care solicita sa fie notificat, comisia
mentionata la alin. (2) aplica criteriile prevazute in anexa nr. 7. Metodologia
de evaluare a organismelor notificate se aproba prin ordin al ministrului
transporturilor, constructiilor si turismului.
(4) Organismul care satisface criteriile de evaluare prevazute in normele
europene relevante, adoptate in Romania, este desemnat ca organism notificat
prin ordin al ministrului transporturilor, constructiilor si turismului, in
care se precizeaza domeniul de competenta al acestuia si care se publica in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
(5) Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului retrage
desemnarea acordata unui organism care nu mai satisface criteriile prevazute in
anexa nr. 7, prin ordin al ministrului transporturilor, constructiilor si turismului,
care se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
CAP. 6
Sanctiuni
Art. 19
Incalcarea prevederilor prezentei hotarari atrage raspunderea civila,
contraventionala sau penala, dupa caz, a celor vinovati.
Art. 20
(1) Constituie contraventii si se sanctioneaza astfel:
a) nerespectarea prevederilor art. 8 alin. (1), cu amenda de la 50.000.000
lei la 200.000.000 lei, retragerea de pe piata si/sau interzicerea utilizarii
si introducerii pe piata a constituentilor de interoperabilitate in cauza;
b) nerespectarea prevederilor art. 9, cu amenda de la 100.000.000 lei la
200.000.000 lei;
c) nerespectarea prevederilor art. 13 alin. (5) lit. b), cu amenda de la
100.000.000 lei la 200.000.000 lei;
d) nerespectarea prevederilor art. 15, cu amenda de la 100.000.000 lei la
200.000.000 lei;
e) nerespectarea prevederilor art. 22, cu amenda de la 50.000.000 lei la
200.000.000 lei.
(2) Sanctiunile se aplica si persoanelor juridice.
(3) Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor se fac de catre
organele de control imputernicite prin ordin al ministrului transporturilor,
constructiilor si turismului.
(4) Contravenientul poate achita, pe loc sau in termen de cel mult 48 de
ore de la data incheierii procesului-verbal ori, dupa caz, de la data
comunicarii acestuia, jumatate din minimul amenzii prevazute la alin. (1),
agentul constatator facand mentiune despre aceasta posibilitate in
procesul-verbal.
Art. 21
Contraventiilor prevazute la art. 20 alin. (1) le sunt aplicabile
dispozitiile Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al
contraventiilor, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 180/2002,
cu modificarile ulterioare.
CAP. 7
Dispozitii tranzitorii si finale
Art. 22
Toate deciziile luate de organismul desemnat sau agreat de Ministerul
Transporturilor, Constructiilor si Turismului in aplicarea prezentei hotarari
privind evaluarea de conformitate sau a aptitudinilor de utilizare a
constituentilor de interoperabilitate, verificarea constituentilor sistemului
de transport feroviar de mare viteza, precum si deciziile luate in aplicarea
art. 12 si 13 trebuie motivate. Ele sunt notificate in termen de 30 de zile
partilor interesate, cu indicarea cailor de actiune prevazute de legislatia in
vigoare si a termenelor la care aceste actiuni trebuie introduse.
Art. 23
Dispozitiile corespunzatoare utilizarii constituentilor de
interoperabilitate si punerii in functiune si exploatare a subsistemelor
conform prezentei hotarari vor fi puse in aplicare prin ordin al ministrului
transporturilor, constructiilor si turismului, care se publica in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I.
Art. 24
Anexele nr. 1 - 7 fac parte integranta din prezenta hotarare.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
Ministrul transporturilor,
constructiilor si turismului,
Miron Tudor Mitrea
ANEXA 1
SISTEMUL DE TRANSPORT FEROVIAR DE MARE VITEZA
1. Infrastructura
a) Infrastructura sistemului feroviar de mare viteza este formata din acele
linii ale retelei de transport feroviar, prevazute in Legea nr. 203/2003 privind
realizarea, dezvoltarea si modernizarea retelei de transport de interes
national si european, care sunt:
- special construite pentru a fi parcurse cu viteza mare;
- special modernizate pentru a fi parcurse cu viteza mare.
Ele pot include linii de manevra si de racordare, in particular jonctiuni
de linii noi sau amenajate pentru mare viteza cu statiile de cale ferata din
centrul orasului, pentru care vitezele trebuie sa tina cont de conditiile
locale.
b) Liniile de mare viteza cuprind:
- linii special construite pentru mare viteza, echipate pentru viteze in
general egale sau mai mari de 250 km/h;
- linii special modernizate pentru mare viteza, echipate pentru viteze de
ordinul a 200 km/h;
- linii special modernizate pentru mare viteza, care au caracteristici
deosebite ca rezultat al unor restrictii topografice, de relief sau de
sistematizare urbana, pentru care viteza trebuie adaptata de la caz la caz.
2. Materialul rulant
Trenurile de mare viteza de tehnologie avansata trebuie sa fie concepute
pentru a garanta o circulatie sigura si fara intreruperi:
- la o viteza de cel putin 250 km/h pe liniile special construite pentru
viteze mari, permitand in circumstante adecvate sa se depaseasca viteze de 300
km/h;
- la o viteza de ordinul a 200 km/h pe liniile existente special
modernizate;
- la viteza cea mai ridicata pe celelalte linii.
3. Compatibilitatea infrastructurii si a materialului rulant
Serviciile de trenuri de mare viteza presupun existenta unei depline
compatibilitati intre caracteristicile infrastructurii si ale materialului
rulant. De aceasta compatibilitate depinde nivelul performantelor, siguranta,
calitatea serviciilor si pretul lor.
ANEXA 2
SUBSISTEME
1. Pentru aplicarea prezentei hotarari, sistemul de transport feroviar de
mare viteza poate fi subdivizat in urmatoarele doua subsisteme:
1.1. referitor la domenii de natura structurala:
- infrastructura;
- energie;
- comanda, control si semnalizare;
- material rulant;
1.2. referitor la domenii de natura functionala:
- intretinere;
- mediu;
- exploatare;
- utilizatori.
2. Pentru fiecare subsistem, lista elementelor si aspectelor legate de
interoperabilitate este propusa cu ocazia elaborarii proiectelor ordinelor
ministrului transporturilor, constructiilor si turismului, care preiau STI
elaborate de Comisia Europeana.
3. In sensul art. 5 alin. (3) lit. b) din hotarare, elementele urmatoare
sunt considerate in special ca parametri fundamentali pentru realizarea
interoperabilitatii:
Parametrii fundamentali:
- gabarit minim al infrastructurii;
- raza de curbura minima;
- ecartamentul liniilor;
- efort maxim asupra caii;
- lungimea minima a peroanelor;
- inaltimea peroanelor;
- tensiunea de alimentare;
- geometria catenarelor;
- caracteristici ale sistemului de management al traficului feroviar
european (ERTMS);
- sarcina pe osie;
- lungimea maxima a trenurilor;
- gabaritul materialului rulant;
- caracteristici minime de franare;
- caracteristici electrice limita ale materialului rulant;
- caracteristici mecanice limita ale materialului rulant;
- caracteristici de exploatare legate de siguranta trenurilor;
- caracteristici limita legate de zgomotele exterioare;
- caracteristici limita legate de vibratiile exterioare;
- caracteristici limita legate de perturbatiile electromagnetice
exterioare;
- caracteristici limita legate de zgomotele interioare;
- caracteristici limita legate de aerul conditionat;
- caracteristici legate de transportul persoanelor cu handicap.
ANEXA 3
CERINTE ESENTIALE
1. Cerinte generale
1.1. Siguranta circulatiei trenurilor
1.1.1. Conceptia, constructia sau asamblarea, intretinerea si monitorizarea
componentelor critice pentru securitate si, in mod deosebit, a elementelor care
participa la circulatia trenurilor trebuie sa garanteze securitatea la
nivelurile corespunzatoare obiectivelor fixate pentru retea, inclusiv in
situatiile degradate specificate.
1.1.2. Parametrii implicati in contactul roata-sina trebuie sa respecte
criteriile de stabilitate a rularii, necesare pentru a garanta o circulatie in
deplina securitate la viteza maxima autorizata.
1.1.3. Componentele utilizate trebuie sa reziste la solicitarile normale
sau exceptionale specifice in timpul duratei lor de serviciu. Repercusiunile
defectarilor accidentale asupra sigurantei circulatiei trenurilor trebuie
limitate prin mijloace corespunzatoare.
1.1.4. Conceptia instalatiilor fixe si a materialului rulant, precum si
alegerea materialelor utilizate trebuie sa aiba in vedere limitarea producerii,
propagarii si efectelor focului si fumului in caz de incendiu.
1.1.5. Dispozitivele destinate a fi manevrate de catre utilizatori trebuie
concepute in asa fel incat sa nu compromita exploatarea sigura a lor sau
sanatatea si securitatea utilizatorilor, chiar in cazul utilizarii
necorespunzatoare a acestora fata de instructiunile afisate.
1.2. Fiabilitate si disponibilitate
Monitorizarea si intretinerea elementelor fixe sau mobile care participa la
circulatia trenurilor trebuie organizate, efectuate si cuantificate astfel
incat sa mentina functionarea lor in conditiile prevazute.
1.3. Sanatate
1.3.1. Materialele susceptibile in modul lor de utilizare de a pune in
pericol sanatatea persoanelor care au acces la acestea nu trebuie sa fie
folosite in trenurile si in infrastructurile feroviare.
1.3.2. Alegerea, punerea in opera si utilizarea acestor materiale trebuie
sa vizeze limitarea emiterii de fum sau gaze nocive si periculoase in caz de
incendiu.
1.4. Protectia mediului
1.4.1. Impactul asupra mediului, datorat realizarii si exploatarii
sistemului feroviar de mare viteza, trebuie evaluat si luat in calcul la
proiectarea sistemului in concordanta cu dispozitiile legale in vigoare.
1.4.2. Materialele utilizate in trenuri si in infrastructuri trebuie sa
evite emisia de fum sau gaze nocive si periculoase pentru mediu, mai ales in
caz de incendiu.
1.4.3. Materialul rulant si sistemele de alimentare cu energie trebuie
concepute si realizate pentru a fi compatibile din punct de vedere
electromagnetic cu instalatiile, echipamentele si retelele publice sau private
cu care acestea pot interfera.
1.5. Compatibilitate tehnica
Caracteristicile tehnice ale infrastructurii si instalatiilor fixe trebuie
sa fie compatibile intre ele si cu cele ale trenurilor ce vor fi folosite in
sistemul de transport feroviar de mare viteza.
In cazul in care respectarea acestor caracteristici se arata dificila in
unele parti ale retelei, vor putea fi puse in opera solutii temporare care sa
garanteze compatibilitatea pe viitor.
2. Cerinte specifice fiecarui subsistem
2.1. Infrastructuri
2.1.1. Securitate
Pentru evitarea accesului sau interventiilor nedorite in instalatii,
trebuie luate masuri corespunzatoare.
Masurile trebuie luate pentru limitarea pericolelor la care sunt supuse
persoanele, mai ales la trecerea trenurilor prin statii.
Infrastructurile la care publicul are acces trebuie sa fie concepute si
realizate astfel incat sa se limiteze riscul pentru securitatea persoanelor
(stabilitate, incendiu, acces, evacuare, peroane etc.).
Trebuie prevazute masuri corespunzatoare pentru a lua in calcul conditiile
particulare din tunelurile de lungimi mari.
2.2. Energie
2.2.1. Securitate
Functionarea instalatiilor de alimentare cu energie nu trebuie sa
compromita siguranta circulatiei trenurilor de mare viteza sau securitatea
persoanelor: utilizatorii, personalul de exploatare, locuitorii din vecinatatea
caii si terte parti.
2.2.2. Protectia mediului
Functionarea instalatiilor de alimentare cu energie electrica sau termica
nu trebuie sa perturbe mediul peste limitele specificate.
2.2.3. Compatibilitate tehnica
Sistemele de alimentare cu energie electrica/termica utilizate trebuie:
- sa permita trenurilor sa realizeze performantele specificate;
- in cazul sistemelor de alimentare cu energie electrica, sa fie
compatibile cu dispozitivele de captare a curentului instalate pe trenuri.
2.3. Comanda, control si semnalizare
2.3.1. Siguranta circulatiei trenurilor
Instalatiile si operatiile de comanda, control si semnalizare utilizate
trebuie sa permita o circulatie a trenurilor care sa prezinte nivelul de
securitate corespunzator obiectivelor fixate pentru retea.
Sistemele de comanda, control si semnalizare trebuie sa continue sa permita
circulatia in deplina siguranta a trenurilor autorizate pentru a circula in caz
de avarie.
2.3.2. Compatibilitate tehnica
Toata infrastructura noua si tot materialul rulant nou, construite sau
dezvoltate dupa adoptarea sistemelor de comanda, control si semnalizare
compatibile, trebuie sa fie adaptate pentru a utiliza aceste sisteme.
Echipamentele de comanda, control si semnalizare instalate in cabina de
conducere a trenurilor trebuie sa permita o exploatare normala, in conditiile
specificate, in cadrul sistemului de transport feroviar de mare viteza.
2.4. Material rulant
2.4.1. Siguranta circulatiei trenurilor
Structurile materialului rulant si legaturilor dintre vehiculele feroviare
trebuie concepute astfel incat sa protejeze spatiile unde se afla calatorii si
spatiile de conducere, in caz de coliziune sau de deraiere.
Echipamentele electrice nu trebuie sa compromita siguranta in functionare a
instalatiilor de comanda, control si semnalizare.
Tehnicile de franare si eforturile exercitate trebuie sa fie compatibile cu
conceptia liniilor, a lucrarilor de arta si a sistemelor de semnalizare.
Trebuie luate masuri corespunzatoare in ceea ce priveste accesul la
componentele sub tensiune, pentru a nu pune in pericol securitatea persoanelor.
In caz de pericol, dispozitivele trebuie sa permita calatorilor sa
informeze mecanicul de locomotiva si totodata sa permita personalului de
insotire al trenului sa comunice cu acesta. Usile de acces trebuie sa fie
dotate cu un sistem de inchidere si deschidere care sa garanteze securitatea
pasagerilor.
Trebuie prevazute si semnalizate iesiri de siguranta.
Trebuie prevazute dispozitii corespunzatoare pentru a lua in calcul
conditiile particulare de siguranta in tunelurile de lungimi mari.
La bordul trenurilor este obligatoriu un sistem de iluminare de siguranta,
cu o intensitate si o autonomie suficiente.
Trenurile trebuie echipate cu un sistem de sonorizare care sa permita
transmiterea mesajelor catre pasageri de catre personalul de bord si de cel de
la sol.
2.4.2. Fiabilitate si disponibilitate
Conceperea echipamentelor esentiale, de rulare, de tractiune si de franare,
precum si cele de comanda si control trebuie sa permita trenului, in situatia
de avarie specificata, sa-si continue deplasarea fara consecinte nefaste pentru
echipamentele ramase in serviciu.
2.4.3. Compatibilitate tehnica
Echipamentele electrice trebuie sa fie compatibile cu functionarea
instalatiilor de comanda, control si semnalizare.
In cazul tractiunii electrice, caracteristicile dispozitivelor de captare a
curentului trebuie sa permita circulatia trenurilor folosind sistemele de
alimentare cu energie a sistemului de transport feroviar de mare viteza.
Caracteristicile materialului rulant trebuie sa-i permita acestuia sa
circule pe toate liniile pe care este prevazuta exploatarea sa.
2.5. Intretinere
2.5.1. Sanatate si securitate
Instalatiile tehnice si procedeele utilizate in unitatile de intretinere
trebuie sa garanteze securitatea exploatarii subsistemelor si sa nu constituie
un pericol pentru sanatate si securitate.
2.5.2. Protectia mediului
Instalatiile tehnice si procedeele utilizate in unitatile de intretinere nu
trebuie sa depaseasca nivelurile de zgomot admisibile pentru mediul
inconjurator.
2.5.3. Compatibilitate tehnica
Instalatiile de intretinere pentru materialul rulant de mare viteza trebuie
sa permita sa se efectueze operatiunile de siguranta, de igiena si de confort
asupra intregului material rulant pentru care au fost proiectate.
2.6. Mediu
2.6.1. Sanatate
Exploatarea sistemului feroviar de mare viteza trebuie sa respecte
reglementarile privind nivelul de poluare sonora.
2.6.2. Protectia mediului
Exploatarea sistemului de transport feroviar de mare viteza nu trebuie sa
produca in sol un nivel inadmisibil de vibratii pentru activitatile si spatiul
adiacent infrastructurii, in conditii normale de intretinere.
2.7. Exploatarea
2.7.1. Siguranta circulatiei trenurilor
Punerea in concordanta a regulilor de exploatare a retelelor, precum si
calificarea mecanicilor de locomotiva si a personalului de bord si din centrele
de comanda trebuie sa garanteze o exploatare sigura, tinandu-se cont de
exigentele diferite ale serviciilor transfrontaliere si interioare.
Operatiunile si periodicitatea de intretinere, formarea si calificarea
personalului de intretinere din centrele de comanda, precum si sistemul de
asigurare a calitatii aplicat in centrele de comanda si de intretinere ale
operatorilor de transport feroviar implicati trebuie sa garanteze un nivel
ridicat de securitate.
2.7.2. Fiabilitate si disponibilitate
Operatiunile si periodicitatea de intretinere, formarea si calificarea
personalului de intretinere din centrele de comanda, precum si sistemele de
asigurare a calitatii aplicate de operatorii de transport feroviar interesati
in centrele de comanda si de intretinere trebuie sa garanteze un inalt nivel de
fiabilitate si de disponibilitate a sistemului.
2.7.3. Compatibilitate tehnica
Punerea in concordanta a regulilor de exploatare a retelelor, precum si
calificarea mecanicilor de locomotiva, a personalului de bord si a personalului
insarcinat cu gestionarea circulatiei trebuie sa garanteze eficacitatea
exploatarii sistemului de transport feroviar de mare viteza.
ANEXA 4
CONSTITUENTI DE INTEROPERABILITATE
1. Constituenti de interoperabilitate
Declaratia "CS" se aplica constituentilor de interoperabilitate care
se refera la interoperabilitatea sistemului de transport feroviar de mare
viteza, prevazut la art. 3 din hotarare. Acesti constituenti de
interoperabilitate pot fi:
1.1. constituenti de uz general - constituenti care nu sunt specifici
sistemului feroviar si care pot fi utilizati asa cum sunt in alte domenii;
1.2. constituenti de uz general cu caracteristici specifice - constituenti
care nu sunt specifici sistemului feroviar, dar care trebuie sa demonstreze
performante specifice atunci cand sunt utilizati in domeniul feroviar;
1.3. constituenti specifici - constituenti care sunt specifici aplicatiilor
feroviare.
2. Domeniul de aplicare
Declaratia "CS" prevede:
- fie evaluarea de catre unul sau mai multe organisme notificate a conformitatii
intrinsece a unui constituent de interoperabilitate, considerat izolat, cu
specificatiile tehnice pe care trebuie sa le respecte;
- fie evaluarea/aprecierea de catre unul sau mai multe organisme notificate
a aptitudinii de utilizare a unui constituent de interoperabilitate, considerat
in mediul sau feroviar, in particular in cazul in care interfetele sunt
implicate, in raport cu specificatiile tehnice, mai ales de natura functionala,
care trebuie verificate.
Procedurile de evaluare se aplica de catre organismul notificat atat in
stadiul de proiect, cat si in stadiul de productie, conform modalitatilor
indicate in ordinul ministrului transporturilor, constructiilor si turismului
de preluare a STI.
3. Continutul declaratiei "CS"
Declaratia "CS" de conformitate sau a aptitudinilor de utilizare
si documentele care o insotesc trebuie datate si semnate.
Aceasta declaratie trebuie sa cuprinda urmatoarele elemente:
- referiri la prezenta hotarare;
- numele si adresa completa ale producatorului sau ale reprezentantului
autorizat, care este persoana fizica sau juridica cu sediul in Romania; in
cazul reprezentantului autorizat se indica, de asemenea, si numele
producatorului sau constructorului;
- descrierea constituentului de interoperabilitate: marca, tip etc.;
- indicarea procedurii de urmat pentru declararea conformitatii sau a
aptitudinii de utilizare, conform art. 13 din hotarare;
- toate descrierile relevante la care raspunde constituentul de
interoperabilitate si, in particular, conditiile de utilizare;
- numele si adresa organismului sau organismelor notificate care aplica
procedura privind conformitatea sau aptitudinea de utilizare si data
certificatului de examinare, precizand, daca este cazul, durata si conditiile
de valabilitate a certificatului;
- daca este cazul, referire la specificatiile europene preluate in
legislatia nationala;
- identificarea semnatarului imputernicit sa angajeze producatorul sau
reprezentantul autorizat.
ANEXA 5
DECLARATIA
de verificare a subsistemelor
Declaratia "CS" de verificare si documentele care o insotesc
trebuie sa fie datate si semnate. Aceasta declaratie trebuie sa cuprinda
urmatoarele elemente:
- referinte la prezenta hotarare;
- numele sau denumirea, adresa sau sediul entitatii contractante ori ale
reprezentantului autorizat, cu indicarea numelui si a adresei complete; in
cazul reprezentantului se indica, de asemenea, numele comercial al entitatii
contractante;
- descrierea succinta a subsistemului;
- numele si adresa organismului notificat care a procedat la verificarea
"CS" prevazuta la art. 17 din hotarare;
- referiri la documentele continute in dosarul tehnic;
- toate dispozitiile pertinente provizorii sau definitive la care trebuie
sa raspunda subsistemul si, in particular, daca este cazul, restrictiile sau
conditiile de exploatare;
- durata de valabilitate a declaratiei "CS", daca aceasta este
provizorie;
- identificarea semnatarului.
ANEXA 6
PROCEDURA
de verificare pentru subsisteme
1. Verificarea "CS" este procedura prin care un organism
notificat verifica si certifica, la cererea unei entitati contractante sau a
reprezentantului autorizat, ca un subsistem este:
- conform dispozitiilor prezentei hotarari;
- conform cu alte dispozitii reglementate care sunt aplicabile si ca poate
fi pus in functiune.
2. Verificarea subsistemului cuprinde urmatoarele etape:
- conceptia si proiectarea de ansamblu;
- constructia subsistemului, cuprinzand in special executia lucrarilor de
inginerie civila, montajul constituentilor, reglajul ansamblului;
- incercarile finale ale subsistemului.
3. Organismul notificat care este responsabil cu verificarea "CS"
elibereaza certificatul de conformitate destinat entitatii contractante sau
reprezentantului autorizat care, la randul sau, a eliberat declaratia
"CS" de verificare.
4. Dosarul tehnic care insoteste declaratia de verificare trebuie
constituit astfel:
- pentru infrastructuri: planuri de lucrari, procese-verbale de receptie a
sapaturilor si armaturilor, rapoarte de incercari si de control al betoanelor;
- pentru alte subsisteme: planuri generale si de detaliu conforme cu
executia, scheme electrice si hidraulice, scheme ale circuitelor de comanda,
descrierea sistemelor informatice si de automatizare, manuale de functionare si
intretinere etc.;
- lista constituentilor de interoperabilitate incorporati in subsistem,
conform art. 3 din hotarare;
- copii de pe declaratia "CS" de conformitate sau a aptitudinilor
de utilizare pe care constituentii mentionati mai sus trebuie sa le
indeplineasca, conform dispozitiilor art. 13 din hotarare, insotite, daca este
cazul, de note de calcul corespunzatoare si de o copie de pe inregistrarile
incercarilor si examinarilor facute de organismele notificate pe baza
specificatiilor tehnice comune;
- certificatul organismului notificat responsabil cu verificarea
"CS", insotit de note de calcul corespunzatoare, contrasemnate de
organism, prin care se stabileste ca proiectul respecta prevederile prezentei
hotarari si care precizeaza orice rezerva formulata in timpul verificarii si
care nu a fost retrasa; certificatul trebuie, de asemenea, insotit de rapoarte
de inspectie si de audit pe care organismul le-a redactat in cadrul misiunii
sale, asa cum este precizat la pct. 5.3. si 5.4.
5. Supraveghere
5.1. Scopul supravegherii "CS" este de a se asigura ca in timpul
realizarii subsistemului obligatiile care decurg din dosarul tehnic au fost
indeplinite.
5.2. Organismul notificat insarcinat sa verifice realizarea subsistemului
trebuie sa aiba acces in permanenta in santiere, in atelierele de productie, in
locuri de depozitare si, daca este cazul, de prefabricare, la instalatiile de
incercari si, in general, in toate locurile pe care el le considera necesare
pentru indeplinirea misiunii sale. Entitatea contractanta sau mandatarul sau
trebuie sa-i trimita toate documentele necesare in acest sens, in special
planurile de executie si documentatia tehnica referitoare la subsistem.
5.3. Organismul notificat insarcinat sa verifice realizarea subsistemului
efectueaza periodic audituri cu scopul de a se asigura ca dispozitiile
prezentei hotarari sunt respectate. El furnizeaza cu aceasta ocazie un raport
de audit la responsabilii insarcinati cu realizarea subsistemului. Organismul
notificat poate solicita sa fie convocat pentru a participa la anumite faze ale
productiei.
5.4. In plus organismul notificat poate efectua vizite inopinate pe santier
sau in atelierele de productie. Cu ocazia acestor vizite organismul notificat
poate proceda la audituri complete sau partiale. El furnizeaza un raport al
vizitei si, daca este cazul, un raport de audit responsabililor insarcinati cu
realizarea subsistemului.
6. Dosarul tehnic complet, intocmit conform pct. 4, trebuie depus de
entitatea contractanta sau de reprezentantul autorizat pentru sustinerea
certificatului de conformitate, certificat eliberat de organismul notificat
insarcinat cu verificarea subsistemului, in ordinea lucrarilor. Dosarul tehnic
trebuie atasat la declaratia "CS" de verificare pe care entitatea
contractanta o trimite autoritatii competente.
O copie a dosarului tehnic este pastrata de entitatea contractanta pe
timpul intregii durate de viata a subsistemului.
7. Fiecare organism notificat publica periodic informatiile relevante
referitoare la:
- cererile primite pentru verificarea "CS";
- certificatele de conformitate eliberate;
- certificatele de conformitate refuzate.
8. Dosarele si corespondenta referitoare la procedurile de verificare
"CS" sunt redactate in limba romana.
ANEXA 7
CRITERIILE MINIMALE
care trebuie luate in considerare pentru notificarea organismelor
1. Organismul, directorul sau si personalul insarcinat sa execute
operatiunile de verificare nu pot sa intervina nici in mod direct, nici ca
mandatari in proiectarea, producerea, construirea, comercializarea sau
intretinerea constituentilor de interoperabilitate sau a subsistemelor ori in
exploatarea lor. Aceasta nu exclude posibilitatea unui schimb de informatii
intre producator sau constructor si organism.
2. Organismul si personalul insarcinat sa efectueze verificarea trebuie sa
execute operatiunile de verificare cu cea mai mare integritate profesionala si
cea mai mare competenta tehnica si trebuie sa fie liberi de orice presiuni si
stimulente, indeosebi de ordin financiar, care pot sa influenteze decizia lor
sau rezultatele verificarii lor, in special de cele care vin din partea unor
persoane sau grupuri de persoane interesate de rezultatele verificarilor.
3. Organismul trebuie sa dispuna de personal si sa detina mijloacele
necesare pentru a indeplini in mod corespunzator sarcinile tehnice si
administrative legate de efectuarea verificarilor; el trebuie, de asemenea, sa
aiba acces la materialul necesar pentru verificarile speciale.
4. Personalul insarcinat sa efectueze controale trebuie sa posede:
- pregatire tehnica si profesionala temeinica;
- cunostinte corespunzatoare in ceea ce priveste cerintele referitoare la
controalele pe care el le efectueaza si o practica suficienta in aceste
controale;
- aptitudinea ceruta pentru a redacta certificatele, procesele-verbale si
rapoartele care constituie materializarea controalelor efectuate.
5. Independenta personalului insarcinat sa efectueze controlul trebuie sa
fie garantata.
Remunerarea fiecarui agent nu trebuie sa fie nici in functie de numarul
controalelor pe care le efectueaza, nici de rezultatele acestor controale.
6. Organismul trebuie sa semneze o asigurare de raspundere civila numai
daca aceasta raspundere nu este acoperita de stat pe baza prevederilor legale
in vigoare sau daca aceste controale nu au fost efectuate in mod direct de
catre stat.
7. Personalul organismului este obligat sa pastreze secretul profesional
pentru informatiile dobandite in exercitarea atributiilor sale, ce decurg din
respectarea prevederilor prezentei hotarari sau a altor reglementari, cu
exceptia situatiei in care informatiile sunt solicitate de autoritatile
competente ale statului.