HOTARARE Nr.
1599 din 4 decembrie 2008
pentru aprobarea
Regulamentului de organizare si functionare a Oficiului National de Prevenire
si Combatere a Spalarii Banilor
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 841 din 15 decembrie 2008
In temeiul art. 108 din Constituţia României,
republicată, şi al art. II alin.
(4) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 53/2008 privind modificarea şi
completarea Legii nr. 656/2002 pentru prevenirea şi sancţionarea spălării
banilor, precum şi pentru instituirea unor măsuri de prevenire şi combatere a
finanţării actelor de terorism,
Guvernul României adoptă
prezenta hotărâre.
Art. 1. - Se aprobă Regulamentul de organizare şi
funcţionare a Oficiului Naţional de Prevenire şi Combatere a Spălării Banilor,
prevăzut în anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre.
Art. 2. - Pe data intrării în vigoare a prezentei
hotărâri, Hotărârea Guvernului nr. 531/2006 pentru aprobarea Regulamentului de
organizare şi funcţionare a Oficiului Naţional de Prevenire şi Combatere a
Spălării Banilor, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 392 din 8 mai 2006, se abrogă.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Şeful Cancelariei Primului-Ministru,
Marian Marius Dorin
Preşedintele Oficiului Naţional de Prevenire şi Combatere a Spălării Banilor,
Adriana Luminiţa Popa
Ministrul muncii, familiei şi egalităţii de şanse,
Mariana Câmpeanu
Ministrul economiei şi finanţelor,
Varujan Vosganian
ANEXA
REGULAMENT
de organizare şi funcţionare a Oficiului Naţional de
Prevenire şi Combatere a Spălării Banilor
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - (1) Oficiul Naţional de Prevenire şi
Combatere a Spălării Banilor, denumit în continuare Oficiu,
este organizat şi funcţionează în baza Legii nr.
656/2002 pentru prevenirea şi sancţionarea spălării banilor, precum şi pentru
instituirea unor măsuri de prevenire şi combatere a finanţării actelor de
terorism, cu modificările şi completările ulterioare, denumită în continuare lege, ca organ de specialitate cu
personalitate juridică, în subordinea Guvernului şi în
coordonarea primului-ministru, prin Cancelaria Primului-Ministru.
(2) Sediul Oficiului este în municipiul Bucureşti.
Art. 2. - Oficiul are ca obiect de activitate
prevenirea şi combaterea spălării banilor şi a finanţării actelor de terorism,
scop în care primeşte, analizează, prelucrează informaţii şi sesizează
autorităţile abilitate prin lege ori se sesizează din oficiu când ia cunoştinţă
pe orice cale despre o tranzacţie suspectă, în condiţiile legii.
Art. 3. - (1) Oficiul este condus de un preşedinte, numit de Guvern din rândul membrilor plenului Oficiului, care are
calitatea de ordonator principal de credite.
(2) Plenul Oficiului este
structura deliberativă şi de decizie, este format din câte un reprezentant al
Ministerului Economiei şi Finanţelor, Ministerului Justiţiei, Ministerului
Internelor şi Reformei Administrative, Parchetului de pe lângă Inalta Curte de
Casaţie şi Justiţie, Băncii Naţionale a României, Curţii de Conturi şi
Asociaţiei Române a Băncilor şi este numit în funcţie pe o perioadă de 5 ani,
prin hotărâre a Guvernului, la propunerea instituţiilor reprezentate.
(3) Activitatea deliberativă şi de decizie prevăzută la
alin. (2) se referă la lucrările de specialitate analizate de plenul Oficiului.
Asupra chestiunilor de natură economico-administrativă, plenul Oficiului se
pronunţă doar la solicitarea preşedintelui.
(4) Membrii plenului Oficiului îndeplinesc funcţii de
demnitate publică echivalente funcţiei de secretar de stat.
(5) Personalul angajat al Oficiului cuprinde personal de
specialitate format din analişti financiari, personal
auxiliar de specialitate format din asistenţi analişti, precum şi personal
contractual care ocupă funcţii specifice sectorului bugetar, format din şoferi
şi muncitori necalificaţi.
(6) Numărul maxim de posturi
este de 120.
(7) Incepând cu data de 1 ianuarie 2009, numărul maxim
de posturi este de 130.
(8) Oficiul îşi constituie aparat propriu la nivel
central.
Art. 4. - (1) Structura organizatorică a Oficiului este
prevăzută în anexa care face parte integrantă din
prezentul regulament.
(2) In cadrul direcţiilor se pot organiza servicii,
birouri şi compartimente, prin ordin al preşedintelui Oficiului.
CAPITOLUL II
Atribuţiile Oficiului
Art. 5. - Pentru îndeplinirea obiectului său de
activitate, Oficiul are următoarele atribuţii principale:
a) primeşte date şi informaţii de la persoanele fizice
şi juridice prevăzute la art. 3 alin. (11), art. 8 şi art. 17 alin. (1) lit.
a)-c)din lege, referitoare la operaţiuni şi tranzacţii efectuate în lei şi/sau
în valută;
b) analizează şi prelucrează
datele şi informaţiile primite conform legii pentru a identifica existenţa
indiciilor temeinice de spălare a banilor sau de finanţare a actelor de
terorism;
c) solicită oricăror autorităţi
şi instituţii publice, precum şi oricărei persoane fizice şi juridice datele şi
informaţiile pe care acestea le deţin şi care sunt necesare în vederea
îndeplinirii obiectului său de activitate. Aceste date şi informaţii sunt
prelucrate şi utilizate cu respectarea dispoziţiilor legale referitoare la
prelucrarea datelor cu caracter personal şi a celor referitoare la informaţii
clasificate;
d) colaborează cu autorităţile şi instituţiile publice,
precum şi cu persoanele fizice sau juridice care pot furniza date utile, în
vederea îndeplinirii obiectului său de activitate;
e) poate face schimb de informaţii, pe bază de
reciprocitate, cu instituţii străine care au funcţii asemănătoare şi care au
obligaţia păstrării secretului în condiţii similare, dacă asemenea comunicări
sunt făcute în scopul prevenirii şi combaterii spălării banilor sau al
finanţării actelor de terorism;
f) emite, în condiţiile legii, decizii de suspendare a
efectuării tranzacţiilor asupra cărora există suspiciunea că ar avea drept scop
spălarea banilor şi/sau finanţarea actelor de terorism;
g) sesizează de îndată Parchetul de pe lângă Inalta
Curte de Casaţie şi Justiţie în cazurile prevăzute de lege;
h) sesizează de îndată Serviciul Român de Informaţii cu
privire la operaţiunile suspecte de finanţare a actelor de terorism, dacă în
urma analizei şi prelucrării informaţiilor se constată indicii de finanţare a
unor astfel de acte;
i) sesizează de îndată organul competent în cazul în
care se constată existenţa unor indicii temeinice de săvârşire a altor
infracţiuni decât cele de spălare a banilor sau de finanţare a actelor de
terorism;
j) se sesizează din oficiu, când ia cunoştinţă pe orice
cale despre o tranzacţie suspectă, în condiţiile legii;
k) întocmeşte şi actualizează liste cuprinzând persoane
fizice şi juridice suspecte de săvârşirea sau finanţarea actelor de terorism,
care se transmit Ministerului Economiei şi Finanţelor, potrivit prevederilor
legale în vigoare;
l) verifică şi controlează
modul de aplicare a prevederilor legii de către persoanele fizice sau juridice
prevăzute la art. 8 din lege şi care nu sunt supuse, potrivit legii,
supravegherii prudenţiale a vreunei autorităţi publice;
m) formulează propuneri Guvernului şi organelor
administraţiei publice centrale pentru adoptarea de măsuri în scopul prevenirii
şi combaterii spălării banilor şi finanţării terorismului, avizează proiectele
de acte normative care au legătură cu domeniul său de activitate;
n) organizează şi realizează instruirea de specialitate
a personalului propriu şi poate participa la programele speciale de instruire
ale altor instituţii;
o) stabileşte forma şi conţinutul rapoartelor prevăzute
la art. 3 alin. (1), (6) şi (7) din lege, precum şi metodologia de lucru
privind raportările prevăzute la art. 3 alin. (6) şi (7) din lege;
p) elaborează propriile proceduri de lucru, prin
direcţiile de specialitate, şi întocmeşte raportul de activitate anual, care va
fi prezentat şi supus spre aprobare plenului Oficiului;
q) elaborează, negociază şi încheie convenţii,
protocoale, înţelegeri cu instituţiile din ţară care au atribuţii în domeniu şi
cu instituţiile similare din străinătate, în condiţiile legii; poate fi membru
al organismelor internaţionale de specialitate şi poate participa la
activităţile acestora.
CAPITOLUL III
Organizarea şi funcţionarea Oficiului
Art. 6. - Organizarea,
structura şi funcţionarea Oficiului trebuie să asigure îndeplinirea atribuţiilor
prevăzute de lege şi de prezentul regulament.
Art. 7. - (1) In exercitarea atribuţiilor sale,
preşedintele Oficiului emite ordine şi instrucţiuni.
(2) In ceea ce priveşte
activitatea persoanelor fizice sau juridice prevăzute la art. 8 din lege şi care
nu sunt supuse, potrivit legii, supravegherii prudenţiale a vreunei autorităţi
publice, preşedintele Oficiului poate emite instrucţiuni în ceea ce priveşte
aplicarea prevederilor legale în materie.
Art. 8. - Preşedintele Oficiului are următoarele
atribuţii principale:
a) reprezintă Oficiul în
relaţiile cu Parlamentul, autorităţile judiciare şi administrative, precum şi
cu persoanele fizice şi juridice din ţară şi din străinătate, inclusiv cu
organismele şi organizaţiile internaţionale;
b) angajează din punct de
vedere patrimonial Oficiul, prin semnătura sa, în relaţiile cu terţii;
c) prezidează şedinţele plenului şi poate solicita
acestuia să se pronunţe asupra chestiunilor de natură economico-administrativă,
ori de câte ori consideră necesar;
d) poate delega puteri
executive şi de reprezentare şi altor membri ai plenului Oficiului, iar pentru
perioada absenţei sale desemnează un membru al plenului;
e) aplică, potrivit legii,
sancţiuni disciplinare salariaţilor Oficiului ori de câte ori constată că
aceştia au săvârşit o abatere disciplinară;
f) urmăreşte şi controlează
punerea în aplicare a actelor normative comunitare, precum şi a acordurilor
internaţionale la care România este parte, în domeniul
de activitate al Oficiului;
g) iniţiază, negociază şi
încheie, pe baza împuternicirii Guvernului, documente de cooperare
internaţională în domeniul prevenirii şi combaterii spălării banilor şi a
finanţării actelor de terorism, cu respectarea dispoziţiilor legale;
h) coordonează şi controlează, potrivit competenţei,
aplicarea actelor normative emise potrivit legii în domeniul prevenirii şi
combaterii spălării banilor şi a finanţării actelor de terorism, cu respectarea
dispoziţiilor legale;
i) aprobă fişele de post pentru personalul angajat,
stabilind atribuţiile, sarcinile şi limitele de competenţă ale acestora, fişele
de evaluare privind activitatea profesională anuală, precum şi promovarea în
grade şi trepte a personalului;
j) organizează şi coordonează
activitatea consilierilor, direcţiilor, serviciilor, compartimentelor şi
birourilor aflate în subordinea sa şi răspunde de buna funcţionare a Oficiului;
k) întocmeşte raportul de activitate anual şi
obiectivele strategice pe termen mediu şi lung ale Oficiului, pe care le
prezintă şi le supune spre aprobare plenului Oficiului, în condiţiile legii;
l) aprobă, prin ordin, după
prezentarea şi aprobarea lor de către plenul Oficiului, normele metodologice şi
procedurile interne în vederea îndeplinirii obiectului de activitate, în
condiţiile legii.
Art. 9. - (1) Plenul Oficiului are următoarele
atribuţii principale: decide cu privire la:
a) notele prezentate de
direcţia de specialitate cu privire la suspendarea efectuării tranzacţiilor şi
cererea de prelungire a suspendării, adresată Parchetului de pe lângă Inalta
Curte de Casaţie şi Justiţie, în condiţiile legii;
b) notele prezentate de
direcţia de specialitate cu privire la sesizarea Parchetului de pe lângă Inalta
Curte de Casaţie şi Justiţie în cazurile în care există indicii temeinice
referitoare la spălarea banilor sau la finanţarea actelor de terorism, în
condiţiile legii, şi la sesizarea Serviciului Român de Informaţii cu privire la operaţiunile suspecte de
finanţare a actelor de terorism;
c) notele prezentate de
direcţia de specialitate cu privire la sesizarea organelor competente, atunci
când se constată existenţa unor indicii temeinice de săvârşire a altor
infracţiuni decât cele de spălare a banilor sau de finanţare a actelor de
terorism;
d) notele prezentate de
direcţia de specialitate cu privire la păstrarea în evidenţă a informaţiilor
primite de Oficiu în condiţiile legii;
e) notele întocmite de direcţia
de specialitate, ca urmare a solicitării primite de la autorităţile competente,
în condiţiile art. 6 alin. (4) din lege;
f) notele întocmite de direcţia
de specialitate, ca urmare a solicitării primite de la autorităţile competente,
în condiţiile art. 6 alin. (5) din lege;
g) chestiunile de natură
economico-administrative, în conformitate cu prevederile legii şi ale
prezentului regulament.
(2) Deciziile plenului
Oficiului se adoptă cu votul majorităţii membrilor acestuia.
(3) Membrii plenului Oficiului
asigură şi coordonează colaborarea cu instituţiile ai căror reprezentanţi sunt.
Art. 10. - In cadrul Oficiului
funcţionează următoarele structuri:
a) consilierii preşedintelui;
b) Direcţia generală operativă, în componenţa căreia
intră:
- Direcţia analiză şi prelucrare a informaţiilor;
- Direcţia tehnologia informaţiei şi statistică;
c) Direcţia cooperare
interinstituţională şi relaţii internaţionale;
d) Direcţia economico-financiară şi administrativă;
e) Direcţia supraveghere şi control;
f) Direcţia juridică şi metodologie;
g) Compartimentul audit public intern;
h) Compartimentul resurse umane.
Art. 11. - (1) Direcţia generală operativă este condusă
de un director general.
(2) Directorul general poate îndeplini şi alte
atribuţii stabilite prin ordin al preşedintelui Oficiului, în conformitate cu
legea, Regulamentul de ordine interioară şi cu
procedurile interne de lucru.
(3) Direcţia analiză şi prelucrare
a informaţiilor are următoarele atribuţii principale:
a) primeşte, analizează şi prelucrează cazurile
suspecte de spălare a banilor şi de finanţare a actelor de terorism, în
conformitate cu metodologia internă, aprobată prin decizie a plenului Oficiului;
b) solicită, în condiţiile art.
5 din lege, oricărei instituţii competente, precum şi persoanelor menţionate la
art. 8 din lege datele şi informaţiile necesare verificării, analizei şi
prelucrării cazurilor suspecte de spălare a banilor şi/sau de finanţare a
actelor de terorism;
c) întocmeşte note cu privire
la rezultatul prelucrării informaţiilor, pe care le supune dezbaterii plenului
Oficiului;
d) sesizează de îndată, în baza deciziei plenului
Oficiului, în condiţiile prevăzute la art. 6 alin. (1) din lege, Parchetul de
pe lângă Inalta Curte de Casaţie şi Justiţie şi Serviciul Român de Informaţii;
e) sesizează de îndată organele
competente, în baza deciziei plenului Oficiului, atunci când după finalizarea
analizei se constată existenţa unor indicii temeinice de săvârşire numai a
altor infracţiuni decât cele de spălare a banilor sau de finanţare a actelor de
terorism;
f) prezintă trimestrial
plenului Oficiului, pentru analiză şi dispunerea de măsuri, situaţia lucrărilor
instrumentate;
g) furnizează persoanelor prevăzute la art. 8 lit. a)
şi b) din lege, ori de câte ori este posibil, în regim de confidenţialitate, printr-o modalitate de comunicare
securizată, informaţii cu privire la clienţi, persoane fizice şi/sau juridice
expuse la risc de spălare a banilor şi de finanţare a actelor de terorism, în
conformitate cu procedurile interne, în colaborare cu Direcţia supraveghere şi
control;
h) elaborează şi implementează procedurile de lucru ale
direcţiei şi poate participa la elaborarea unor metodologii şi analize care au
legătură cu activitatea specifică Oficiului, precum şi cu reglementările şi
practica internaţională în materie, întocmite de alte direcţii de specialitate
din cadrul Oficiului;
i) participă la elaborarea
Raportului de activitate anual al Oficiului;
j) elaborează, pe baza cazurilor analizate în cadrul
Oficiului, studii privind tipologiile specifice de spălare a banilor şi/sau de
finanţare a actelor de terorism;
k) propune plenului spre
aprobare un sistem de efectuare a analizelor financiare, avizat de preşedintele
Oficiului, care va fi adaptat periodic în funcţie de indicatorii de risc
identificaţi;
l) alte atribuţii stabilite
prin ordin al preşedintelui Oficiului, în coformitate cu legea, cu Regulamentul
de ordine interioară şi cu procedurile interne de lucru.
(4) Direcţia tehnologia
informaţiei şi statistică îndeplineşte următoarele atribuţii principale:
a) asigură managementul
sistemului informatic, administrarea şi actualizarea bazelor de date;
b) primeşte şi preia în bazele
de date proprii rapoartele privind operaţiunile cu sume în numerar şi
rapoartele pentru transferuri externe transmise de persoanele fizice şi
juridice prevăzute la art. 8 din lege, precum şi informaţiile transmise de
Autoritatea Naţională a Vămilor în condiţiile legii;
c) organizează activitatea de
registratură, secretariat şi arhivare în cadrul Oficiului;
d) asigură accesul personalului Oficiului la
informaţiile primite conform legii, precum şi buna funcţionare a legăturilor
on-line pe care Oficiul le are cu bazele de date ale instituţiilor cu care
colaborează;
e) întocmeşte situaţii şi
analize statistice în domeniul de activitate al Oficiului;
f) creează şi actualizează baza
de date referitoare la persoanele expuse politic, pe baza informaţiilor primite
de la autorităţile şi instituţiile publice, şi pune la dispoziţia personalului
propriu şi a persoanelor prevăzute la art. 8 din lege informaţiile conţinute în
această bază de date;
g) elaborează şi implementează
procedurile de lucru ale direcţiei şi poate participa la elaborarea unor
metodologii, studii sau analize care au legătură cu activitatea specifică
Oficiului, precum şi cu reglementările şi practica internaţională în materie,
întocmite de alte direcţii de specialitate din cadrul Oficiului;
h) participă la elaborarea Raportului de activitate
anual al Oficiului;
i) alte atribuţii stabilite prin ordin al preşedintelui
Oficiului, în conformitate cu legea, cu Regulamentul de ordine interioară şi cu
procedurile interne de lucru.
(5) Directorul Direcţiei tehnologia
informaţiei şi statistică asigură îndeplinirea funcţiei de funcţionar de
securitate al instituţiei, în conformitate cu prevederile Legii nr. 182/2002
privind protecţia informaţiilor clasificate, cu modificările şi completările
ulterioare, precum şi cu celelalte prevederi legale în vigoare în domeniu
Art. 12. - Direcţia cooperare interinstituţională şi
relaţii internaţionale îndeplineşte următoarele atribuţii principale:
a) coordonează activităţile
privind participarea Oficiului în cadrul sistemului naţional de coordonare a
afacerilor europene în vederea participării României la procesul decizional al
instituţiilor Uniunii Europene;
b) asigură coordonarea
activităţilor de cooperare internă şi internaţională a Oficiului cu
instituţiile naţionale şi cu organismele internaţionale de profil;
c) asigură legătura şi
colaborarea cu organismele internaţionale şi cu instituţiile străine care au
funcţii asemănătoare Oficiului;
d) elaborează propuneri de
încheiere de memorandumuri/ acorduri/ înţelegeri
bilaterale cu instituţii cu atribuţii similare din străinătate şi realizează
procedura de negociere şi semnare a acestora cu instituţii cu atribuţii
similare din străinătate, potrivit prevederilor legale;
e) primeşte, transmite şi
administrează cereri de informaţii de la şi către instituţiile cu atribuţii
similare din străinătate care au obligaţia păstrării secretului în condiţiile
legii, dacă asemenea comunicări sunt făcute în scopul prevenirii şi combaterii
spălării banilor sau al finanţării actelor de terorism, în conformitate cu
procedurile de lucru ale direcţiei;
f) coordonează activităţile
prin care se realizează implementarea din punct de vedere tehnic a programelor
cu finanţare externă;
g) gestionează, conform legii,
activitatea purtătorului de cuvânt;
h) organizează seminarii de instruire în domeniul
prevenirii spălării banilor şi finanţării actelor de terorism;
i) asigură colaborarea cu autorităţile de supraveghere
prudenţială, autorităţi de aplicare a legii, autorităţi cu atribuţii de control
financiar şi alte instituţii cu atribuţii în domeniu, prin încheierea de
protocoale de cooperare în care sunt stabilite măsurile necesare pentru punerea
în aplicare a dispoziţiilor legii;
j) coordonează întocmirea
proiectului Raportului de activitate anual şi îl prezintă preşedintelui
Oficiului;
k) prezintă conducerii Oficiului proiectul, elaborează
şi implementează procedurile de lucru ale direcţiei şi poate participa la
elaborarea unor metodologii, studii sau analize care au legătură cu activitatea
specifică Oficiului, precum şi cu reglementările şi practica internaţională în
materie, întocmite de alte direcţii de specialitate din cadrul Oficiului;
l) alte atribuţii stabilite
prin ordin al preşedintelui Oficiului, în conformitate cu legea, cu
Regulamentul de ordine interioară şi cu procedurile interne de lucru.
Art. 13. - Direcţia economico-financiară şi
administrativă are următoarele atribuţii principale:
a) elaborează proiectul
bugetului de venituri şi cheltuieli al Oficiului;
b) întocmeşte situaţiile
financiare anuale şi trimestriale prevăzute de lege;
c) urmăreşte utilizarea
eficientă a resurselor financiare, cu respectarea dispoziţiilor legale, şi
prezintă conducerii Oficiului situaţia privind execuţia bugetară;
d) formulează propuneri de rectificare, dacă este
cazul, a bugetului de venituri şi cheltuieli;
e) organizează şi conduce contabilitatea Oficiului;
f) asigură achiziţionarea,
gestionarea şi administrarea mijloacelor fixe, a obiectelor de inventar şi a
materialelor consumabile, precum şi întreţinerea şi exploatarea parcului auto;
g) organizează inventarierea mijloacelor materiale şi
băneşti ale Oficiului;
h) organizează activitatea de control financiar
preventiv şi control financiar de gestiune, în
conformitate cu prevederile legale;
i) elaborează şi verifică îndeplinirea planului de
prevenire şi stingere a incendiilor, asigurând dotarea cu echipamentele
necesare, precum şi instruirea personalului în domeniu;
j) elaborează şi implementează procedurile de lucru ale
direcţiei şi poate participa la elaborarea unor metodologii, studii sau analize
care au legătură cu activitatea specifică Oficiului, precum şi cu reglementările şi practica internaţională în materie,
întocmite de alte direcţii de specialitate din cadrul
Oficiului;
k) alte atribuţii stabilite prin ordin al preşedintelui
Oficiului, în conformitate cu legea, cu Regulamentul de ordine interioară şi cu
procedurile interne de lucru.
Art. 14. - Direcţia supraveghere şi control are
următoarele atribuţii principale:
a) elaborează, în conformitate
cu reglementările legale în vigoare, norme, metodologii şi/sau proceduri de
lucru privind supravegherea pe bază de risc şi controlul entităţilor prevăzute
la art. 8 din lege, care nu sunt supuse, potrivit legii, supravegherii
prudentiale a vreunei autorităţi publice;
b) întocmeşte note privind
verificarea expunerii la risc a entităţilor prevăzute la art. 8 din lege, care
nu sunt supuse, potrivit legii, supravegherii prudentiale a vreunei autorităţi
publice, pe baza cărora se pot organiza activităţi de control;
c) întocmeşte programul
acţiunilor de verificare şi control pentru entităţile prevăzute la art. 8 din
lege, care nu sunt supuse, potrivit legii, supravegherii prudentiale a vreunei
autorităţi publice, şi asigură îndeplinirea acestuia;
d) poate solicita, în condiţiile legii, date şi
informaţii necesare efectuării activităţilor de supraveghere pe bază de risc şi
control de la instituţiile competente;
e) efectuează controlul
operativ şi inopinat la persoanele prevăzute la art. 8 din lege, în baza ordinului
de serviciu cu caracter permanent emis de preşedintele Oficiului, constată
contravenţiile săvârşite şi aplică sancţiunile legale prin proces-verbal de
constatare şi sancţionare a contravenţiilor, în conformitate cu prevederile
legale în materie, atribuţie realizată de către persoanele desemnate din cadrul
Oficiului, denumite în mod generic agenţi constatatori;
f) formulează propuneri, pe
baza analizei de risc, privind întocmirea programelor de instruire a
persoanelor prevăzute la art. 8 din lege şi poate participa la efectuarea
acestora;
g) elaborează şi implementează
procedurile de lucru ale direcţiei şi poate participă la elaborarea unor
metodologii, studii sau analize care au legătură cu activitatea specifică
Oficiului, întocmite de alte direcţii de specialitate din cadrul Oficiului;
h) alte atribuţii stabilite prin ordin al preşedintelui
Oficiului, în conformitate cu legea, cu Regulamentul de ordine interioară şi cu
procedurile interne de lucru.
Art. 15. - Direcţia juridică şi
metodologie are următoarele atribuţii principale:
a) asigură asistenţa juridică de specialitate în
relaţiile Oficiului cu terţii;
b) asigură reprezentarea
Oficiului în faţa instanţelor judecătoreşti, prin persoanele desemnate;
c) asigură întocmirea tuturor
actelor de procedură necesare în vederea soluţionării cauzelor aflate pe rolul
instanţelor de judecată şi întocmeşte evidenţa cauzelor aflate pe rolul
instanţelor de judecată;
d) ia măsurile necesare pentru
asigurarea punerii în executare, potrivit legii, a hotărârilor judecătoreşti
rămase definitive şi irevocabile, precum şi a hotărârilor primei instanţe care
sunt executorii de drept, potrivit legii;
e) realizează procedura de
avizare a proiectelor de acte normative iniţiate, potrivit legii, de către
Oficiu;
f) avizează pentru legalitate
actele administrative ale preşedintelui Oficiului, orice alte acte ce produc
efecte juridice, precum şi
actele normative care au legătură cu obiectul de activitate al Oficiului,
întocmite de alte autorităţi competente;
g) avizează pentru legalitate contractele civile şi
comerciale prin care este angajată răspunderea patrimonială a Oficiului;
h) asigură informarea structurilor din cadrul Oficiului
cu privire la actele normative care au incidenţă asupra activităţii acestuia;
i) efectuează analize privind oportunitatea iniţierii
sau modificării unor acte normative care au legătură cu obiectul de activitate
al Oficiului;
j) participă la elaborarea proiectelor de acte
normative în domeniul prevenirii şi combaterii spălării banilor şi a finanţării
actelor de terorism, reglementărilor şi procedurilor interne;
k) oferă consultanţă de specialitate persoanelor
prevăzute de art 8 din lege şi altor autorităţi şi instituţii, cu referire la
modul de aplicare a prevederilor legale în domeniul prevenirii şi combaterii
spălării banilor şi a finanţării actelor de terorism;
l) elaborează şi implementează
procedurile de lucru ale direcţiei, elaborează metodologii, studii sau analize
care au legătură cu activitatea specifică Oficiului, întocmite de alte direcţii
de specialitate din cadrul Oficiului;
m) participă la elaborarea strategiei si programelor de
prevenire şi combatere a spălării banilor şi a finanţării actelor de terorism;
n) alte atribuţii stabilite prin ordin al preşedintelui
Oficiului, în conformitate cu legea, cu Regulamentul de ordine interioară şi cu
procedurile interne de lucru.
Art. 16. - Compartimentul resurse umane are următoarele
atribuţii principale:
a) păstrează şi completează dosarele de personal,
registrele şi alte documente privind activitatea de personal, în condiţiile
legii;
b) întocmeşte documentele şi
îndeplineşte activităţile necesare pentru angajări, precum şi pentru
modificarea ori încetarea raporturilor de muncă;
c) propune, coordonează şi
urmăreşte îndeplinirea programelor de formare, instruire şi specializare a
personalului Oficiului;
d) păstrează evidenţa
efectuării concediilor de odihnă, precum şi a concediilor de studii şi a celor
fără plată;
e) întocmeşte dosarele de pensionare pentru limită de vârstă,
pensionare pentru invaliditate sau pentru pensie de urmaş;
f) elaborează şi implementează
procedurile de lucru ale compartimentului şi poate participa la elaborarea unor
metodologii, studii sau analize care au legătură cu activitatea specifică Oficiului,
întocmite de alte direcţii de specialitate din cadrul Oficiului;
g) asigură cunoaşterea şi
respectarea de către personalul Oficiului a Regulamentului de organizare şi
funcţionare şi a Regulamentului de ordine interioară ale Oficiului aprobat de
preşedintele Oficiului;
h) întocmeşte metodologia privind stabilirea
condiţiilor de recrutare şi angajare, în condiţiile legii, care va fi aprobată
prin ordin al preşedintelui Oficiului;
i) alte atribuţii stabilite prin ordin al preşedintelui
Oficiului, în conformitate cu legea, cu Regulamentul de ordine interioară şi cu
procedurile interne de lucru.
Art. 17. - Compartimentul de audit public intern are
următoarele atribuţii principale:
a) elaborează norme
metodologice de audit specifice Oficiului, cu avizul Unităţii Centrale de
Armonizare pentru Auditul Public Intern;
b) elaborează proiectul planului anual de audit public
intern;
c) efectuează activităţi de audit public intern pentru
a evalua dacă sistemele de management financiar şi control ale entităţii
publice sunt transparente şi sunt conforme cu normele de legalitate,
regularitate, economicitate, eficienţă şi eficacitate;
d) informează Unitatea Centrală
de Armonizare pentru Auditul Public Intern despre recomandările neînsuşite de
conducătorul entităţii publice auditate, precum şi despre consecinţele
acestora;
e) raportează periodic asupra
constatărilor, concluziilor şi recomandărilor rezultate din activităţile sale
de audit;
f) elaborează raportul anual al activităţii de audit
public intern;
g) raportează imediat
preşedintelui Oficiului identificarea unor nereguli sau unor posibile
prejudicii;
h) întocmeşte un raport în care prezintă, în sinteză,
nivelul de asigurare a managementului asupra fiabilităţii sistemului contabil,
recomandările formulate şi stadiul implementării acestora, care va fi prezentat
preşedintelui Oficiului, în vederea aprobării;
i) elaborează şi implementează procedurile de lucru ale
compartimentului şi poate participa la elaborarea unor metodologii, studii sau
analize care au legătură cu activitatea specifică Oficiului, întocmite de alte
direcţii de specialitate din cadrul Oficiului;
j) alte atribuţii stabilite prin ordin al preşedintelui
Oficiului, în conformitate cu legea, cu Regulamentul de ordine interioară şi cu
procedurile interne de lucru.
Art. 18. - Detalierea atribuţiilor, sarcinile şi
răspunderile individuale ale personalului Oficiului se stabilesc prin fişa
postului, care se întocmeşte în baza legii şi a prezentului regulament, se
semnează de către salariat şi şefii ierarhici şi se aprobă de către
preşedintele Oficiului.
CAPITOLUL IV
Condiţii de recrutare, angajare, promovare şi răspundere disciplinară a
personalului
Art. 19. -Angajarea personalului în funcţii se face
prin concurs, în condiţiile legii. La concurs pot participa persoane din
instituţie sau din afara instituţiei.
Art. 20. -In vederea participării la concursul de
angajare în cadrul Oficiului, candidaţii trebuie să îndeplinească următoarele
condiţii:
a) să aibă cetăţenie română;
b) să fie absolvenţi ai unei
instituţii de învăţământ superior economic sau juridic ori absolvenţi cu studii
medii, după caz, cu vechimea în specialitate prevăzută de lege; pentru
activitatea informatică se pot angaja în funcţia de analist financiar
absolvenţi ai instituţiilor de învăţământ superior de profil informatic, iar
pentru personalul contractual pe funcţii comune din sectorul bugetar se pot
angaja absolvenţi de învăţământ general sau mediu, cu calificarea
corespunzătoare;
c) să aibă exerciţiul drepturilor civile şi politice;
d) să aibă o reputaţie
profesională şi morală neştirbită;
e) să nu fi fost condamnaţi
pentru săvârşirea vreunei infracţiuni;
f) să fie declaraţi admişi la examenul medical şi la
testul psihologic.
Art. 21. - (1) Dosarul de înscriere la concursul pentru
angajare în cadrul Oficiului va cuprinde obligatoriu
următoarele documente:
a) cererea candidatului;
b) diploma de licenţă, în cazul absolvenţilor
învăţământului superior, iar pentru absolvenţii învăţământului liceal sau
profesional, diploma de bacalaureat, respectiv diploma de absolvire a şcolii
generale ori profesionale, în copie conformă cu originalul;
c) Curriculum vitae;
d) caracterizare-recomandare de
la ultimul loc de muncă, care să conţină date de contact ale persoanei care a
dat recomandarea - telefon, funcţie, loc de muncă;
e) certificat de cazier judiciar;
f) adeverinţă medicală;
g) copie de pe carnetul de
muncă, cu menţiunea „conform cu originalul", semnătură şi/sau ştampilă pe
toate paginile fotocopiei;
h) copie conformă cu originalul a certificatului de căsătorie,
dacă este cazul;
i) copie conformă cu originalul a certificatului de
naştere pentru fiecare copil aflat în îngrijire, dacă este cazul;
j) declaraţie pe propria răspundere că nu a fost
condamnat în cauze penale şi că împotriva sa nu s-a dispus începerea urmăririi
penale.
(2) Pentru ocuparea unor posturi cu atribuţii
specifice, prin ordin al preşedintelui Oficiului se pot stabili şi alte
documente necesare.
Art. 22. -In termen de 30 de zile de la data intrării
în vigoare a prezentului regulament, se aprobă, prin ordin al preşedintelui
Oficiului, în condiţiile legii, Regulamentul de organizare şi desfăşurare a
concursurilor în vederea angajării în cadrul Oficiului.
Art. 23. - La angajare, personalul Oficiului va semna
un angajament de confidenţialitate privind obligaţia de a nu divulga
informaţiile primite în timpul activităţii, decât în cazul unei proceduri
judiciare, inclusiv după încetarea funcţiei, pe o durată de 5 ani.
Art. 24. - Personalul angajat în cadrul Oficiului nu
poate desfăşura nicio activitate în beneficiul uneia dintre persoanele fizice
sau juridice prevăzute la art. 8 din lege, concomitent cu activitatea de
salariat al Oficiului.
Art. 25. - (1) Promovarea personalului în grade şi
trepte se face prin ordin al preşedintelui Oficiului, în condiţiile legii.
(2) Promovarea se face în
gradul/treapta imediat superior/superioară celui/celei deţinut/ă, cu încadrarea
în creditele bugetare alocate.
(3) Criteriile de promovare în grade şi trepte se
stabilesc prin ordin al preşedintelui Oficiului, în termen de 30 de zile de la
data intrării în vigoare a prezentului regulament.
(4) Incălcarea de către membrii plenului şi personalul
angajat al Oficiului a obligaţiilor legale atrage, după caz, răspunderea
civilă, penală, disciplinară sau contravenţinală, în condiţiile legii.
Art. 26. - Oficiul are în dotare un parc auto de 8
autoturisme, cu un consum maxim de 300 litri/lună/autoturism.
ANEXA la regulament
STRUCTURA ORGANIZATORICĂ
a Oficiului Naţional de Prevenire şi Combatere a
Spălării Banilor
