HOTARARE Nr. 16 din 4 ianuarie 2001
privind organizarea si functionarea Ministerului Dezvoltarii si Prognozei
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 13 din 10 ianuarie 2001
In temeiul prevederilor art. 107 din Constitutia Romaniei,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
Art. 1
(1) Ministerul Dezvoltarii si Prognozei, organ de specialitate al
administratiei publice centrale in subordinea Guvernului, aplica strategia si
Programul Guvernului, in vederea promovarii politicilor de dezvoltare economica
si sociala, pentru stimularea atragerii investitiilor straine in Romania,
elaborarea analizelor si prognozelor privind dezvoltarea economiei romanesti.
(2) Ministerul Dezvoltarii si Prognozei este minister de sinteza si are
personalitate juridica.
(3) Ministerul Dezvoltarii si Prognozei are sediul in municipiul Bucuresti,
Str. Ministerului nr. 2 - 4, sectorul 1.
Art. 2
(1) Ministerul Dezvoltarii si Prognozei are urmatoarele atributii
principale:
A. In domeniul dezvoltarii socioeconomice de ansamblu, a dezvoltarii
regiunilor si zonelor tarii:
a) elaboreaza proiectul Planului national de dezvoltare, pe care il supune
spre aprobare Guvernului;
b) asigura coordonarea implementarii politicii nationale de dezvoltare pe
ansamblul tarii, pe regiuni si zone;
c) urmareste realizarea obiectivelor de coeziune economica si sociala, in
scopul diminuarii decalajelor in dezvoltarea regiunilor si zonelor tarii, al
intaririi capacitatii competitive a fiecarei regiuni;
d) elaboreaza proiectul Planului national de dezvoltare, care contine
strategia nationala pentru dezvoltare regionala, pe baza strategiilor si
planurilor regionale de dezvoltare, aprobate de consiliile pentru dezvoltare
regionala, si a strategiilor si programelor sectoriale ale autoritatilor
administratiei publice centrale, precum si de amenajare a teritoriului, conform
planurilor de amenajare a teritoriului national, aprobate prin lege. Dupa
avizarea Planului national de dezvoltare de catre Consiliul National pentru
Dezvoltare Regionala il supune spre aprobare Guvernului si asigura, pe baza
acestuia, coordonarea implementarii politicii nationale de dezvoltare
regionala;
e) colaboreaza cu Ministerul Afacerilor Externe in realizarea obiectivelor
de cooperare externa a regiunilor de dezvoltare de tip transfrontalier,
interregional sau la nivelul euroregiunilor;
f) analizeaza si propune Consiliului National pentru Dezvoltare Regionala
finantarea programelor si proiectelor de dezvoltare regionala; elaboreaza
programe de sprijin al regiunilor, pentru a dobandi mijloacele necesare in
vederea restructurarii economiilor regionale;
g) elaboreaza criteriile, prioritatile si procedurile necesare in vederea
finantarii programelor si proiectelor din domeniul sau de activitate;
h) asigura managementul financiar si tehnic al Fondului national de
dezvoltare regionala si al fondurilor de tip structural pentru realizarea
coeziunii economice si sociale, alocate Romaniei de Uniunea Europeana, in
conformitate cu Planul national de dezvoltare, din domeniul sau de activitate;
finanteaza programele si proiectele din domeniul sau de activitate prin
incheierea de contracte de finantare cu agentiile pentru dezvoltare regionala
si cu alte categorii de beneficiari si urmareste realizarea acestora; deruleaza
programe si proiecte cu finantare externa, prin infiintarea de unitati de
management/coordonare de proiect, potrivit legii;
i) monitorizeaza programul si planul de actiuni guvernamentale si face
propuneri de solutii pentru incadrarea in termenele stabilite, in cazul
aparitiei tendintei de nerealizare sau in situatii de criza;
j) reprezinta Guvernul Romaniei in relatia cu Uniunea Europeana si cu alte
organizatii internationale in domeniul sau de activitate, pentru elaborarea si
implementarea de politici de coeziune economica si sociala si de programe
privind dezvoltarea regionala;
k) colaboreaza cu organele de specialitate ale administratiei publice
centrale si cu autoritati ale administratiei publice locale la elaborarea
politicilor sectoriale privind pregatirea privatizarii companiilor/societatilor
nationale, precum si a societatilor comerciale rezultate din reorganizarea
regiilor autonome;
l) colaboreaza cu organizatii interne sau internationale care sprijina
dezvoltarea regionala, cu camerele de comert si industrie si cu alti
reprezentanti ai mediilor de afaceri, pentru elaborarea programelor din
domeniul sau de activitate;
m) la solicitarea Consiliului National pentru Dezvoltare Regionala si din
proprie initiativa asigura elaborarea de studii si analize si face recomandari
privind modul de realizare a obiectivelor din domeniul sau de activitate;
n) initiaza, elaboreaza si avizeaza, dupa caz, impreuna cu alte organe de
specialitate ale administratiei publice centrale, proiecte de acte normative si
de acorduri internationale in domeniul sau de activitate;
o) avizeaza documentatiile pentru obtinerea de credite si alte fonduri externe
cu garantia statului sau cu garantii bancare pentru finantarea de programe si
proiecte specifice;
p) propune nominalizarea de catre Consiliul National pentru Dezvoltare
Regionala si aprobarea de catre Guvern a declararii unor zone defavorizate, pe
baza documentatiilor aprobate de consiliile pentru dezvoltare regionala;
analizeaza situatia economica si sociala a zonelor economice cu statut special
- zone defavorizate, parcuri industriale si alte asemenea zone declarate
potrivit legii; avizeaza si supune spre aprobare Guvernului strategia de
dezvoltare a acestora;
q) supune spre aprobare Guvernului programe pentru zonele economice cu
statut special - zone defavorizate, parcuri industriale si alte asemenea zone
declarate potrivit legii;
r) asigura secretariatul Consiliului National pentru Dezvoltare Regionala;
s) informeaza Guvernul cu privire la volumul, structura si tendintele
domeniului sau de activitate; elaboreaza materiale promotionale, studii si
analize in domeniul sau de activitate;
t) acorda asistenta, consultanta si presteaza servicii in domeniul sau de
activitate;
u) analizeaza evolutia investitiilor si elaboreaza strategiile pentru
atragerea si promovarea investitiilor straine in Romania; colaboreaza cu
Oficiul pentru investitii straine organizat in subordinea primului-ministru;
v) elaboreaza si supune spre aprobare Consiliului National pentru
Dezvoltare Regionala programe de dezvoltare regionala pentru sustinerea
procesului de privatizare si postprivatizare;
w) colaboreaza cu ministerele implicate in activitatea de formare
profesionala, in vederea elaborarii si urmaririi realizarii Planului national
de formare profesionala;
x) asigura coordonarea Centrului National pentru Promovarea Investitiilor
Straine, care se va infiinta predominant din fonduri atrase;
y) indeplineste orice alte atributii stabilite prin lege sau prin alte acte
normative pentru domeniul sau de activitate, precum si cele conferite expres
sau care decurg din acorduri internationale la care Romania este parte.
B. In domeniul prognozei economico-sociale:
a) elaboreaza strategii de dezvoltare economica si sociala pe termen mediu
si lung, in conformitate cu Programul de guvernare;
b) elaboreaza prognoze si studii referitoare la echilibrul macroeconomic,
sectorial si regional; pentru fundamentarea studiilor de prognoza intocmeste
studii privind dezvoltarea ramurilor si subramurilor, inclusiv pe forme de
proprietate; estimeaza potentialul productiv si propune solutii de utilizare a
acestuia, corespunzator resurselor si programelor de restructurare si
retehnologizare; estimeaza cheltuielile de capital pentru investitiile totale
in economie si pentru investitiile publice, pe destinatii ale acestora;
participa la elaborarea propunerilor pentru ierarhizarea prioritatii
proiectelor de investitii publice;
c) elaboreaza si utilizeaza modele economico-matematice pentru proiectia
formarii si utilizarii produsului intern brut, a veniturilor nominale si reale
ale populatiei, a consumului de marfuri si servicii; determina eficienta
utilizarii factorilor de productie la nivel macroeconomic;
d) asigura, impreuna cu Institutul National pentru Statistica si Studii
Economice, compararea internationala a principalilor indicatori in Sistemul
conturilor nationale;
e) elaboreaza prognoze referitoare la resursele de munca, formare
profesionala si echilibrul pietei fortei de munca; intocmeste studii si analize
privind activitatile cu profil social si de protectie sociala;
f) analizeaza conjunctura economica pe plan mondial si implicatiile
previzibile ale acesteia asupra exportului, importului si dezvoltarii economice
a Romaniei;
g) elaboreaza prognoze privind echilibrul valutar si relatiile economice
externe, precum si impactul acestora asupra economiei reale;
h) analizeaza efectele politicilor financiare, monetare, valutare si
bugetare asupra economiei reale; efectueaza studii privind eficienta utilizarii
capitalului in economia reala, pe ramuri si forme de proprietate, si elaboreaza
prognoze pe baza analizelor efectuate; analizeaza fluxurile financiare si
influenta acestora asupra ansamblului economiei nationale; intocmeste analize
privind efectele procesului inflationist asupra echilibrelor financiare,
monetare, valutare si bugetare;
i) elaboreaza si editeaza un buletin de informare cuprinzand studii,
analize, prognoze proprii, precum si sinteze referitoare la experiente,
orientari si previziuni pe plan mondial.
C. In domeniul integrarii europene:
a) colaboreaza cu Ministerul Integrarii Europene la elaborarea Planului
national de aderare a Romaniei la Uniunea Europeana, a altor programe care
vizeaza pregatirea pentru aderare si urmareste transpunerea acestora in
practica;
b) stabileste, impreuna cu Ministerul Integrarii Europene si cu Ministerul
Finantelor Publice, in concordanta cu Programul de guvernare, prioritatile de
dezvoltare pe baza carora ministerele vor elabora propuneri de proiecte si de
finantare din fondurile de preaderare;
c) face propuneri pentru armonizarea actelor normative din domeniul
dezvoltarii, prognozei si statisticii cu legislatia Uniunii Europene, inclusiv
a dosarelor de fundamentare si a documentelor de pozitie pentru negocierile de
aderare, in domeniul de activitate al ministerului;
d) participa la elaborarea instrumentelor de monitorizare a programelor de
dezvoltare, in vederea pregatirii Romaniei pentru aderarea la Uniunea
Europeana;
e) participa la fundamentarea asistentei de aderare in domeniul sau de
activitate si asigura monitorizarea utilizarii acesteia;
f) participa, impreuna cu Ministerul Integrarii Europene si cu Ministerul
Informatiilor Publice, la elaborarea strategiei de imagine a Romaniei in tarile
membre ale Uniunii Europene, avand ca obiectiv accelerarea procesului de aderare;
g) informeaza Ministerul Integrarii Europene asupra derularii obiectivelor
de integrare din domeniul sau de activitate, prezentand informatii, date si
alte lucrari solicitate.
D. In domeniul relatiilor cu Parlamentul, patronatele si sindicatele pe
probleme de dezvoltare si prognoza:
a) elaboreaza proiectele de acte normative din domeniul de activitate al
ministerului, potrivit legii, si urmareste finalizarea acestora;
b) consulta patronatele, sindicatele si alte organizatii neguvernamentale
asupra strategiilor sectoriale de dezvoltare economica si sociala; raspunde
solicitarilor acestora pentru identificarea de masuri privind solutionarea unor
probleme economice cu impact social.
(2) Se constituie un comitet interministerial, condus de ministrul
dezvoltarii si prognozei, avand ca sarcina principala armonizarea strategiilor,
programelor si planurilor de actiuni sectoriale si regionale. Ministerele vor
fi reprezentate in comitetul interministerial la nivel de secretar de stat; componenta
comitetului se aproba prin decizie a primului-ministru.
(3) Ministerul Dezvoltarii si Prognozei indeplineste si alte atributii
stabilite prin lege.
Art. 3
(1) Structura Ministerului Dezvoltarii si Prognozei este prevazuta in anexa
nr. 1 care face parte integranta din prezenta hotarare.
(2) In cadrul structurii organizatorice se pot constitui, prin ordin al
ministrului, servicii, birouri si alte compartimente.
Art. 4
(1) In realizarea atributiilor sale Ministerul Dezvoltarii si Prognozei
colaboreaza cu celelalte ministere si organe de specialitate ale administratiei
publice centrale, cu autoritatile publice locale, precum si cu patronatele,
sindicatele si alte organizatii neguvernamentale.
(2) Ministerele si celelalte autoritati ale administratiei publice
centrale, precum si societatile comerciale la care statul a fost sau este
actionar ori asociat au obligatia sa puna la dispozitie Ministerului
Dezvoltarii si Prognozei informatiile pe care acesta le solicita in scopul
urmaririi si evaluarii indeplinirii obiectivelor politicii nationale de
dezvoltare, precum si al elaborarii, actualizarii si monitorizarii
strategiilor, programelor de guvernare, planurilor de actiune si planurilor de
dezvoltare regionala.
Art. 5
Structura organizatorica interna, circuitul documentelor, atributiile si
sarcinile personalului din aparatul Ministerului Dezvoltarii si Prognozei se
stabilesc prin regulamentul de organizare si functionare, aprobat prin ordin al
ministrului.
Art. 6
(1) Ministerul Dezvoltarii si Prognozei este condus de un ministru, ajutat
de 3 secretari de stat si un subsecretar de stat.
(2) Secretarul de stat care coordoneaza activitatea pentru integrare
europeana este membru al Comitetului Interministerial pentru Integrare
Europeana, fiind subordonat si ministrului integrarii europene.
(3) Pe langa ministru functioneaza un colegiu al ministerului, ca organ
consultativ. Componenta colegiului se stabileste prin ordin al ministrului.
(4) Ministrul conduce intreaga activitate a ministerului si il reprezinta
in raporturile cu celelalte ministere, alte autoritati publice si organizatii,
precum si cu persoane juridice si fizice din tara sau din strainatate, potrivit
legii.
(5) Ministrul dezvoltarii si prognozei poate delega dreptul de semnatura
secretarilor de stat, subsecretarului de stat si secretarului general, cu
exceptia atributiei de ordonator principal de credite, care poate fi delegata
numai inlocuitorului de drept, prin ordin al ministrului.
(6) Ministrul dezvoltarii si prognozei coordoneaza activitatea Institutului
National pentru Statistica si Studii Economice, prevazut in anexa nr. 2 care
face parte integranta din prezenta hotarare; in termen de 30 de zile se vor
prezenta propuneri pentru reorganizarea Institutului National pentru Statistica
si Studii Economice.
(7) In exercitarea atributiilor sale ministrul emite ordine si
instructiuni.
Art. 7
Ministrul dezvoltarii si prognozei indeplineste, conform legii, functia de
ordonator principal de credite.
Art. 8
Finantarea cheltuielilor curente si de capital ale Ministerului Dezvoltarii
si Prognozei se asigura din bugetul de stat; sumele care se aloca anual pentru
constituirea Fondului national pentru dezvoltarea regionala vor fi cuprinse in
mod distinct in bugetul ministerului.
Art. 9
(1) Numarul maxim de posturi pentru Ministerul Dezvoltarii si Prognozei
este de 290, exclusiv demnitarii si posturile aferente cabinetului ministrului;
incadrarea in numarul de posturi aprobat se realizeaza in maximum 45 de zile de
la data intrarii in vigoare a prezentei hotarari.
(2) Personalul necesar pentru fiecare compartiment din structura
organizatorica a ministerului se stabileste prin ordin al ministrului
dezvoltarii si prognozei.
(3) Ministerul Dezvoltarii si Prognozei va fi dotat cu un numar de
autoturisme pentru aparatul central, potrivit legii, precum si cu cate un
autoturism pentru fiecare oficiu teritorial.
Art. 10
(1) Imobilele, mijloacele fixe si obiectele de inventar din dotarea,
respectiv din administrarea Directiei generale de prognoza din cadrul
Ministerului Finantelor si Agentiei Nationale pentru Dezvoltare Regionala - cu
exceptia imobilului din municipiul Bucuresti, str. Poterasi nr. 11, sectorul 4,
cu bunurile mobile si dotarile aferente - se transmit pe baza de protocol
Ministerului Dezvoltarii si Prognozei in termen de 30 de zile de la data
intrarii in vigoare a prezentei hotarari.
(2) Ministerul Dezvoltarii si Prognozei desfasoara activitati si in
imobilul situat in municipiul Bucuresti, Bd Libertatii nr. 12, sectorul 5.
Art. 11
Pe data intrarii in vigoare a prezentei hotarari denumirile Consiliul de
Coordonare Economico-Financiara, Directia generala de prognoza din subordinea
Ministerului Finantelor si Agentia Nationala pentru Dezvoltare Regionala din
actele normative se inlocuiesc cu denumirea Ministerul Dezvoltarii si
Prognozei.
Art. 12
Pana la intrarea in vigoare a legii bugetului de stat pe anul 2001 se
autorizeaza Ministerul Finantelor Publice sa asigure fondurile necesare in
vederea infiintarii, organizarii si desfasurarii activitatii Ministerului
Dezvoltarii si Prognozei.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
Ministrul dezvoltarii si prognozei,
Gheorghe Romeo Leonard Cazan
Ministrul administratiei publice,
Octav Cozmanca
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tanasescu
ANEXA 1
Numarul maxim de posturi = 290,
exclusiv demnitarii si posturile
aferente cabinetului ministrului
STRUCTURA ORGANIZATORICA
a Ministerului Dezvoltarii si Prognozei
_________________
| Consilieri ai |___ __________ ______________
| ministrului | |______________| |___________| COLEGIUL |
|_________________| | | MINISTRU | | MINISTERULUI |
_________________ | |__________| |______________|
| Corpul de | | | |
| control al |___| | |
| ministrului | | | |
|_________________| | | |
_________________ | | |
| Cabinetul | | | | ________
| ministrului |___| | | / \
|_________________| | | |...............( I.N.S.S.E. )
_________________ | | \__________/
| Purtator de | | |
| cuvant; relatii |___| |
| cu mass-media | |
|_________________| |
_____________________________|___________________________
_____________|___________ ______|______ ____|___ _____|____ _______|______
| SECRETAR DE STAT || SUBSECRETAR ||SECRETAR|| SECRETAR || SECRETAR
|
| pentru investitii || DE STAT ||GENERAL || DE STAT || DE STAT
|
| straine si || pentru || || pentru || pentru
|
| dezvoltare regionala || strategii si|| || integrare|| relatia cu
|
| || prognoza || || europeana|| Parlamentul,
|
| || || || || patronatele
|
| || || || ||si
sindicatele|
|_________________________||_____________||________||__________||______________|
_____|____ ______|______ | | | |
| Directia || Directia | | | | |
| generala || generala | | | | |
| pentru || pentru | | | | |
|investitii|| dezvoltare | | | | |
| straine || regionala | | | | |
|__________||_____________| | | | |
____|____ ____|____ ____|____ ____|____ ____|____ ____|____
| MODUL | | MODUL | | MODUL | | MODUL | | MODUL | | MODUL |
| 1 | | 2 | | 3 | | 4 | | 5 | | 6 |
|_________| |_________| |_________| |_________| |_________| |_________|
MODUL 1
___________________
| Directia generala |
| pentru investitii |
| straine |
|___________________|
_______________|______________
_______|_______ _______|______
| Directia | | Directia |
| strategii | | asistenta |
| pentru | | tehnica |
| atragerea | | pentru |
| investitiilor | | investitorii |
| straine | | straini |
|_______________| |______________|
MODUL 2
___________________
| Directia generala |
| pentru dezvoltare |
| regionala |
|___________________|
_____________________|_____________________________________________
____|_____ ______________ ________|_______ _____|_____ ______|_____
| Directia | | Directia | | Directia || Directia || Directia
|
| Planul | | fundamentare | | cooperare ||secretariat|| zone
|
| national | | si gestionare| |transfrontaliera|| CNDR
||defavorizate|
| de | | a Fondului | | || ||
|
|dezvoltare| | national | | || ||
|
| | | pentru | | || ||
|
| | | dezvoltare | | || ||
|
| | | regionala | | || ||
|
|__________| |______________| |________________||___________||____________|
______|_____ ___________|____________
_____|_____ ____|____ | Oficii teritoriale |
| Oficiul | | Oficiul | | pentru dezvoltare |
| asistenta | | plati | | regionala in 8 regiuni |
| tehnica | | | |________________________|
|___________| |_________|
MODUL 3
_____________________
| SUBSECRETAR DE STAT |
| pentru strategii si |
| prognoza |
|_____________________|
_______________________|_______________________
_______|______ ______|______ ______|______ ______|_____
| Directia | | Directia | | Directia | | Directia |
| strategii | | evaluarii | | echilibre | | comert |
| si programe | | politicilor | | si prognoze | | exterior; |
| nationale de | | financiare, | | sectoriale | | balante |
| dezvoltare; | | monetare si | | | | comerciale |
| prognoza | | valutare | | | | |
| resurselor | | | | | | |
| umane | | | | | | |
|______________| |_____________| |_____________| |____________|
MODUL 4
_____________________
| |
| SECRETAR GENERAL |
|_____________________|
_______________________|___________________________
______|______ ______|_____ _________|________ ______|______
| | | | | Directia resurse | | |
| Directia | | Directia | | umane, relatii | | Directia |
| economica | | juridica | | publice si | | informatica |
| | | | | protocol | | |
|_____________| |____________| |__________________| |_____________|
MODUL 5
____________________________
| SECRETAR DE STAT |
| pentru integrare europeana |
|____________________________|
________________|________________
___________|___________ ______________|___________
| Oficiul de armonizare | | Oficiul de armonizare |
| legislativa | | cu programele comunitare |
|_______________________| |__________________________|
MODUL 6
________________________________
| SECRETAR DE STAT |
| pentru relatia cu Parlamentul, |
| patronatele si sindicatele |
|________________________________|
________________|___________________
___________|________ ____________________|_______
| Oficiul de relatii | | Oficiul de relatii cu |
| cu Parlamentul | | sindicatele si alte |
| | | organisme neguvernamentale |
|____________________| |____________________________|
ANEXA 2
INSTITUTII
aflate in coordonarea ministrului dezvoltarii si prognozei
1. Institutul National pentru Statistica si Studii Economice.