HOTARARE Nr. 162 din 22 aprilie 1993
privind infiintarea si functionarea Regiei Autonome "Registrul Feroviar
Roman - REFER" si a Societatii Comerciale "Institutul de Cercetari in
Transporturi - INCERTRANS" - S.A.
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 91 din 13 mai 1993
Guvernul Romaniei hotaraste:
Art. 1
(1) Se infiinteaza Regia Autonoma "Registrul Feroviar Roman -
REFER", - in coordonarea Ministerului Transporturilor - Departamentul
transporturilor feroviare, cu sediul in municipiul Bucuresti, calea Grivitei
nr. 391-393, sectorul 1, ca persoana juridica romana, ce functioneaza pe baza
de gestiune economica si autonomie financiara.
(2) Se infiinteaza Societatea Comerciala "Institutul de Cercetari in
Transporturi - INCERTRANS" - S.A., cu capital integral de stat, persoana
juridica romana, cu sediul in municipiul Bucuresti, calea Grivitei nr. 391-393,
sectorul 1.
(3) Persoanele juridice prevazute la alin. (1) si (2) se infiinteaza prin
reorganizarea Institutului de Cercetari si Proiectari Tehnologice in
Transporturi Bucuresti - I.C.P.T.T. *)
-------------------
*) Institutul de Cercetari si Proiectari Tehnologice in Transporturi
Bucuresti este cuprins la lit. b) din anexa nr. 2 la Hotararea Guvernului nr.
798/1992, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 335 din 29
decembrie 1992.
Art. 2
"Registrul Feroviar Roman - REFER" - R.A. are, in principal, ca
obiect de activitate efectuarea operatiunilor de registru feroviar pentru calea
ferata si metrou, stabilirea si verificarea indeplinirii parametrilor
tehnico-functionali de siguranta a mijloacelor si echipamentelor din sistemul
feroviar, ca organism de certificare si acreditare in conditiile Hotararii
Guvernului nr. 167/1992, precum si activitatea de cercetare stiintifica si
dezvoltare tehnologica.
Art. 3
Patrimoniul "Registrului Feroviar Roman - REFER" - R.A. este de
718.028 mii lei, stabilit pe baza bilantului la 31 decembrie 1992.
Art. 4
Furnizorii si beneficiarii de vehicule feroviare, materiale pentru cale,
lucrari de arta, constructii tehnologice, instalatii conexe, utilaje si
materiale specifice fabricate in tara sau importate, au obligatia sa solicite
"Registrului Feroviar Roman - REFER" - R.A. certificarea
produsului/sistemului/serviciului/personalului, conform art. 13 din Hotararea
Guvernului nr. 167/1992.
Art. 5
In scopul punerii de acord a regulilor si prescriptiilor specifice
feroviare cu regulile Uniunii Internationale a Feroviarilor (U.I.C.) si a altor
organisme feroviare si pentru imbunatatirea colaborarii cu acestea,
"Registrul Feroviar Roman - REFER" - R.A. poate sa se afilieze, in
conditiile legii, la asociatii si sa incheie conventii cu organisme similare
din alte tari, participand la actiuni de colaborare si cooperare in domeniul
sau de activitate.
Art. 6
"Registrul Feroviar Roman - REFER" - R.A. isi desfasoara
activitatea in conformitate cu regulamentul de organizare si functionare prevazut
in anexa nr. 1 la prezenta hotarare.
Art. 7
Societatea Comerciala "Institutul de Cercetari in Transporturi -
INCERTRANS" - S.A. are in obiectul de activitate cercetari stiintifice si
tehnologice pentru toate modurile de transport, realizarea de baze de date
privind transporturile si functioneaza conform statutului prevazut in anexa
nr. 2.
Art. 8
Societatea Comerciala "Institutul de Cercetari in Transporturi -
INCERTRANS" - S.A. are un patrimoniu total in valoare de 165.435 mii lei,
stabilit pe baza bilantului intocmit la 31 decembrie 1992.
Art. 9
Pe data infiintarii "Registrului Feroviar Roman - REFER" - R.A.
si a Societatii Comerciale "Institutul de Cercetari in Transporturi -
INCERTRANS" - S.A. se desfiinteaza Institutul de Cercetari si Proiectari
Tehnologice in Transporturi Bucuresti - I.C.P.T.T.
Art. 10
(1) Personalul "Registrului Feroviar Roman - REFER" - R.A. si al
Societatii Comerciale "Institutul de Cercetari in Transporturi -
INCERTRANS" - S.A. se preia prin transfer de la Institutul de Cercetari si
Proiectari Tehnologice in Transporturi Bucuresti - I.C.P.T.T.
(2) Personalul prevazut la alin. (1) isi pastreaza salariile avute inainte
de 1 ianuarie 1993 pana la negocierea noilor contracte colective de munca pe anul
1993.
Art. 11
Anexele nr. 1 si 2 fac parte integranta din prezenta hotarare.
PRIM-MINISTRU
NICOLAE VACAROIU
Contrasemneaza:
Ministrul transporturilor,
Paul Teodoru
Ministru de stat,
ministrul finantelor,
Florin Georgescu
p. Ministru de stat,
ministrul muncii si
protectiei sociale,
Gheorghe Brehoi,
secretar de stat
ANEXA 1
REGULAMENTUL DE ORGANIZARE SI FUNCTIONARE
a Regiei Autonome "Registrul Feroviar Roman - REFER"
CAP. 1
Prevederi generale
Art. 1
"Registrul Feroviar Roman - REFER" - R.A. este organizat si
functioneaza potrivit prevederilor Legii nr. 15/1990 privind reorganizarea unitatilor
economice de stat ca regii autonome si societati comerciale.
Art. 2
"Registrul Feroviar Roman - REFER" - R.A. este persoana juridica,
functioneaza pe baza de gestiune economica si autonomie financiara si isi
desfasoara activitatea pe baza prezentului regulament.
Art. 3
"Registrul Feroviar Roman - REFER" - R.A. are sediul in
municipiul Bucuresti, calea Grivitei nr. 391-393, sectorul 1.
CAP. 2
Scopul si obiectul de activitate
Art. 4
"Registrul Feroviar Roman - REFER" - R.A. are ca obiect de
activitate urmatoarele:
4.1 perfectionarea continua a regulilor si prescriptiilor de registru in
concordanta cu reglementarile si cerintele rezultate din conventiile
internationale la care S.N.C.F.R. este membra;
4.2 efectuarea de probe, incercari, masuratori si expertize la materiale,
piese si ansambluri ale materialului rulant, caii si instalatiilor fixe;
4.3 certificarea de conformitate a noilor tipuri de vehicule feroviare,
cale, lucrari de arta, constructii tehnologice, instalatii si materiale
specifice, precum si a tipurilor existente realizate de noi producatori sau
prin tehnologii noi, conform Hotararii Guvernului nr. 167/1992;
4.4 elaborarea sau avizarea de conditii tehnice specifice transportului
feroviar pentru asigurarea conditiilor de siguranta circulatiei si a
securitatii transporturilor feroviare, precum si a protectiei mediului
inconjurator;
4.5 organizarea evidentei tipurilor de vehicule feroviare atestate pentru
circulatia feroviara si acordarea numarului de registru;
4.6 efectuarea de studii, cercetari si proiectari tehnologice care, conform
activitatilor de tip registru, asigura conditiile de siguranta a circulatiei si
protectiei mediului, legate de:
a) introducerea progresului tehnic in transportul feroviar prin
modernizarea materialului rulant, a caii, instalatiilor fixe, materialelor,
echipamentelor si tehnologiilor de exploatare feroviara;
b) intretinerea si exploatarea caii, instalatiilor aferente si materialului
rulant feroviar;
c) intocmirea si avizarea documentatiilor tehnice si de executie pentru
material rulant, cale, instalatii fixe, transporturi speciale, modele
experimentale, prototipuri pentru utilaje;
d) elaborarea de studii de strategie, management si de fezabilitate in
domeniul feroviar;
4.7 elaborarea si propunerea de standarde referitoare la vehicule
feroviare, cale, lucrari de arta, constructii tehnologice, instalatii si
materiale specifice;
4.8 acordarea de asistenta tehnica de specialitate si executarea la cerere
a expertizelor tehnice ale evenimentelor de cale ferata in scopul prevenirii
acestora;
4.9 certificarea produselor/sistemelor/serviciilor/personalului si
supravegherea tehnica pentru modernizarea si constructia mijloacelor din
dotarea feroviara;
4.10 colaborarea tehnico-stiintifica cu Institutul European de Cercetari
Feroviare (E.R.R.I.) si cu alte organisme de profil din tara si strainatate cu
posibilitatea aderarii la acestea pentru aplicarea conventiilor tehnice
internationale;
4.11 producerea si comercializarea de echipamente si instalatii de serie
mica, inclusiv produse informatice legate de activitatea specifica domeniului
sau de activitate;
4.12 scolarizarea si atestarea personalului ce urmeaza sa lucreze in
sistemul de asigurare a calitatii dupa procedurile elaborate de
"Registrul Feroviar Roman - REFER" - R.A.
CAP. 3
Patrimoniul
Art. 5
Patrimoniul "Registrului Feroviar Roman - REFER" - R.A. este de
718.028 mii lei, avand componenta din anexa nr. 1 a).
Patrimoniul regiei se constituie prin preluarea, de la Institutul de
Cercetari si Proiectari Tehnologice in Transporturi Bucuresti - I.C.P.T.T., pe
baza de protocol, a bunurilor materiale si a terenurilor mentionate in anexele
nr. 1 a) - 2 a), care se comunica celor doua persoane juridice nou-infiintate
prin prezenta hotarare.
In exercitarea dreptului de proprietate asupra patrimoniului sau,
"Registrul Feroviar Roman - REFER" - R.A. poseda, foloseste si
dispune, in mod autonom, de bunurile pe care le are in patrimoniu, potrivit
legii.
CAP. 4
Structura regiei
Art. 6
"Registrul Feroviar Roman - REFER" - R.A. poate avea in
subordinea sa filiale de specialitate in tara sau in strainatate, necesare
indeplinirii obiectului sau de activitate.
Art. 7
In cadrul "Registrului Feroviar Roman - REFER" - R.A. se
constituie directii, servicii si birouri, sectii, laboratoare, ateliere, in
functie de necesitatile si de volumul activitatilor.
CAP. 5
Organele de conducere
Art. 8
Conducerea "Registrului Feroviar Roman - REFER" - R.A. se asigura
prin:
- consiliul de administratie;
- directorul general.
Art. 9
Consiliul de administratie se numeste prin ordin al ministrului
transporturilor si este compus din 9 persoane, dintre care una este directorul
general al regiei, care este si presedintele consiliului de administratie.
Din consiliul de administratie fac parte cate un reprezentant al
Ministerului Finantelor si al Ministerului Transporturilor, ceilalti membri
fiind numiti dintre ingineri, economisti, juristi, specialisti din cadrul
regiei.
Art. 10
Consiliul de administratie isi desfasoara activitatea in conformitate cu
propriul regulament de organizare si functionare.
Art. 11
Atributiile principale, raspunderile si competentele consiliului de
administratie sunt urmatoarele:
11.1 aproba structura organizatorica si functionarea regiei;
11.2 infiinteaza filiale in tara si in strainatate, aproba regulamentele
de organizare si functionare si programele de dezvoltare ale acestora;
11.3 examineaza si aproba bugetul de venituri si cheltuieli, bilantul
contabil si contul de profit si pierderi;
11.4 aproba utilizarea fondului valutar, potrivit legii;
11.5 stabileste nivelul de salarizare a personalului, in functie de studii
si munca efectiv prestata, si negociaza continutul contractului colectiv de
munca, cu incadrarea in prevederile legale;
11.6 numeste persoanele cu functii de conducere din structura regiei;
11.7 stabileste functiile si meseriile specifice;
11.8 stabileste sau propune, conform legii, tarife proprii pentru
serviciile si prestatiile efectuate;
11.9 raspunde de administrarea legala si eficienta a intregului patrimoniu;
11.10 exercita orice alte atributii ce-i revin din prevederile legale si
regulamentul sau de organizare si functionare si aproba orice alte masuri
privind activitatea regiei, cu exceptia celor date, potrivit legii, in
competenta altor organe.
Art. 12
Consiliul de administratie se intruneste in sesiuni ordinare o data pe luna
si, la cererea presedintelui sau a 1/3 din membri, ori de cate ori este nevoie.
Art. 13
Consiliul de administratie prezinta, anual, Ministerului Transporturilor un
raport asupra activitatii in perioada expirata si asupra programului de
activitate pentru perioada in curs.
Art. 14
Directorul general al regiei este numit de consiliul de administratie, cu
avizul ministrului transporturilor.
Art. 15
Directorul general al regiei conduce activitatea curenta a acesteia si o
reprezinta in relatiile cu organele statului, precum si cu persoanele fizice
sau juridice. De asemenea, angajeaza si concediaza personalul cu functii de
executie din structura regiei, cu respectarea prevederilor legale.
CAP. 6
Bugetul de venituri si cheltuieli
Art. 16
"Registrul Feroviar Roman - REFER" - R.A. intocmeste anual
bugetul de venituri si cheltuieli, bilantul contabil si contul de profit si
pierderi, dupa modelele stabilite de Ministerul Finantelor si aprobate anual de
catre acesta, care se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea a IV-a.
Art. 17
Veniturile si cheltuielile regiei se stabilesc prin buget pentru fiecare
exercitiu financiar si cuprind, la venituri, sumele incasate prin tarifele
aplicate la prestatiile efectuate, iar la cheltuieli, valorile consumate pentru
functionarea regiei.
Art. 18
Din veniturile realizate, dupa acoperirea cheltuielilor, regia constituie
fondul de rezerva si de dezvoltare, asigura sumele necesare desfasurarii
activitatii si satisfacerii nevoilor de functionare, precum si celelalte
varsaminte prevazute de lege.
Art. 19
"Registrul Feroviar Roman - REFER" - R.A. hotaraste cu privire la
investitiile ce urmeaza a fi realizate, in limitele competentelor acordate si
stabileste sursele proprii de finantare.
Art. 20
Operatiunile de incasari si plati ale regiei se efectueaza prin conturi
deschise la banci, in conformitate cu prevederile legale.
CAP. 7
Relatiile regiei
Art. 21
Pentru realizarea atributiilor ce le revin, compartimentele functionale ale
regiei stabilesc relatii de cooperare si colaborare.
Art. 22
Relatiile comerciale dintre "Registrul Feroviar Roman - REFER" -
R.A. si alte regii, societati comerciale sau alti parteneri, din tara si din
strainatate, se desfasoara pe baze contractuale, guvernate de principiul
libertatii contractuale, in limitele stabilite in obiectul sau de activitate.
CAP. 8
Controlul activitatii
Art. 23
Gestiunea "Registrului Feroviar Roman - REFER" - R.A. este
controlata conform reglementarilor legale in vigoare.
CAP. 9
Dispozitii finale
Art. 24
"Registrul Feroviar Roman - REFER" - R.A. respecta si raspunde de
aplicarea tuturor prevederilor din legislatia interna, precum si din
conventiile si celelalte reglementari emise de organisme internationale din
domeniul sau de activitate.
ANEXA 2
STATUTUL
Societatii Comerciale "Institutul de Cercetari in Transporturi -
INCERTRANS" - S.A.
CAP. 1
Denumirea, forma juridica, sediul, durata
Art. 1
Denumirea
Denumirea societatii este Societatea Comerciala "Institutul de
Cercetari in Transporturi - INCERTRANS" - S.A.
In toate actele, facturile, anunturile si publicatiile emanand de la
societate, denumirea acesteia va fi precedata sau urmata de cuvintele
"societate pe actiuni" ori initialele "S.A.", cu
mentionarea capitalului social, a numarului de inregistrare in Registrul
comertului si a sediului societatii.
Art. 2
Forma juridica a societatii
Societatea Comerciala "Institutul de Cercetari in Transporturi -
INCERTRANS" - S.A. este persoana juridica romana, avand forma juridica de
societate pe actiuni, si isi desfasoara activitatea in conformitate cu legile
romane si cu prezentul statut.
Art. 3
Sediul societatii
Sediul societatii este in Romania, municipiul Bucuresti, calea Grivitei nr.
391-393, sectorul 1.
Societatea are filiale situate in localitatile Timisoara si Constanta,
putand infiinta filiale, reprezentante sau agentii si in alte localitati din
tara si in strainatate.
Art. 4
Durata societatii
Durata societatii este nelimitata, cu incepere de la data inregistrarii in
Registrul comertului.
CAP. 2
Scopul si obiectul de activitate
Art. 5
Scopul societatii este de a realiza profit, conform obiectului de
activitate.
Art. 6
Obiectul de activitate al societatii este:
- cercetari stiintifice si tehnologice in transporturi;
- fundamentari si elaborari de standarde;
- realizarea de baze de date privind transporturile;
- incercari si experimentari in transporturi;
- autorizari si avizari, diferite de cele atribuite expres altor autoritati
prin acte normative, training si alte activitati;
- prestari ocazionale de servicii specifice activitatii de cercetare-
proiectare tehnologica;
- alte activitati legate direct de scopul societatii;
- studii si analize pentru strategia si dezvoltarea transporturilor;
- cercetari referitoare la procesul de exploatare si in domeniul economic
al transporturilor.
Obiectul de activitate al societatii va putea fi realizat in tara si in
strainatate, in mod direct, independent, in cooperare sau prin asociere cu
parteneri din tara sau din strainatate, inclusiv prin exportul sau importul
rezultatelor cercetarii.
CAP. 3
Capitalul social, actiunile
Art. 7
Capitalul social la data de 31 decembrie 1992 este fixat la suma de 165.435
mii lei, impartit in 33.087 actiuni nominative in valoare nominala de cate
5.000 lei fiecare si se compune din mijloace fixe in valoare de 138.539 mii lei
si mijloace circulante in valoare de 26.896,00 mii lei, conform anexei si
terenuri cu suprafata de 20.725 mp (anexa nr. 2 a) care se comunica celor doua
persoane juridice nou-infiintate prin prezenta hotarare.
Eventualele regularizari ale patrimoniului vor fi efectuate si publicate in
curs de 60 de zile de la data publicarii prezentului statut in Monitorul
Oficial al Romaniei.
Capitalul social initial este detinut integral de statul roman, ca actionar
unic, pana la transmiterea actiunilor din proprietatea statului catre terte
persoane fizice sau juridice romane sau straine, in conditiile legii si varsat
in intregime la data constituirii societatii.
Art. 8
Actiunile
Actiunile vor cuprinde toate elementele prevazute de lege si vor purta
timbrul sec al societatii si semnatura a doi administratori.
Societatea va tine evidenta actiunilor intr-un registru numerotat, sigilat
si parafat de presedintele consiliului de administratie; registrul se pastreaza
la sediul societatii, prin grija consiliului de administratie.
Art. 9
Reducerea sau majorarea capitalului social
Capitalul social poate fi redus sau majorat pe baza hotararii adunarii
generale a actionarilor, in conditiile si cu respectarea procedurii prevazute
de lege.
Art. 10
Drepturi si obligatii decurgand din actiuni
Fiecare actiune subscrisa si varsata confera actionarului dreptul la un vot
in adunarea generala a actionarilor, dreptul de a alege si de a fi ales in
organele de conducere, de a participa la distribuirea dividendelor, precum si
alte drepturi prevazute de lege.
Detinerea actiunii implica adeziunea de drept la statutul societatii.
Drepturile si obligatiile decurgand din detinerea de actiuni urmeaza de
drept actiunile in cazul trecerii lor in proprietatea altor persoane.
Obligatiile societatii sunt garantate cu capitalul social, iar actionarii
raspund numai in limita valorii actiunilor pe care le-au subscris.
Patrimoniul societatii nu poate fi grevat de datorii sau alte obligatii
personale ale actionarilor. Un creditor al unui actionar poate formula
pretentii asupra partii din profitul societatii ce i se va repartiza de catre
adunarea generala sau a cotei-parti cuvenite acestuia la lichidarea societatii,
efectuata in conditiile prezentului statut.
Art. 11
Cesiunea actiunilor
Actiunile sunt indivizibile cu privire la societate, care recunoaste un
singur proprietar pentru fiecare actiune. Cesiunea actiunilor se face potrivit
legii.
Cesiunea actiunilor se inregistreaza in registrul de evidenta a actiunilor
si se face mentiune pe titlu.
Art. 12
Pierderea actiunilor
In cazul pierderii uneia sau mai multor actiuni, proprietarul va trebui sa
anunte, in scris, consiliul de administratie si sa faca public faptul prin
presa in cel putin doua ziare de larga circulatie din localitatea unde se afla
sediul societatii.
Dupa 6 luni de la anuntul in presa va putea obtine un duplicat al actiunii.
CAP. 4
Adunarea generala a actionarilor
Art. 13
Atributii
Adunarea generala a actionarilor este organul de conducere al societatii,
care decide asupra activitatii acesteia si asigura politica ei economica si
sociala.
Adunarile generale ale actionarilor sunt ordinare si extraordinare si au
urmatoarele atributii principale:
a) aproba structura organizatorica a societatii si numarul de posturi,
precum si normativul de constituire a compartimentelor functionale si de
productie;
b) aleg membrii consiliului de administratie si ai comisiei de cenzori
(supleanti), le stabilesc remuneratia cuvenita pentru exercitiul in curs, ii
descarca de activitate si ii revoca;
c) aleg directorii, le stabilesc atributiile si salariile, ii descarca de
activitate si ii revoca;
d) stabilesc competentele si raspunderile consiliului de administratie si
comisiei de cenzori;
e) stabilesc nivelul de salarizare a personalului angajat de societate, in
functie de studii si de munca efectiv prestata, cu respectarea limitei minime
de salarizare prevazute de lege;
f) aproba si modifica programele de activitate si bugetul societatii;
g) analizeaza rapoartele consiliului de administratie privind stadiul si
perspectivele societatii cu privire la profit si dividende, pozitia pe piata
interna si internationala, nivelul tehnic, calitatea, forta de munca, protectia
mediului, relatiile cu clientii.
h) hotarasc asupra nivelului fondurilor pentru cercetarile stiintifice care
au ca obiect fundamentarea strategiei de dezvoltare a societatii, cresterii
calitatii activitatii de cercetare, elaborarea de produse si tehnologii noi,
precum si pentru achizitionarea de tehnologii de cercetare noi;
i) hotarasc cu privire la contractarea de imprumuturi bancare pe termen
lung, inclusiv a celor externe si cu privire la conditiile de acordare a
garantiilor;
j) examineaza, aproba sau modifica bilantul si contul de profit si pierderi
dupa analizarea raportului consiliului de administratie si al comisiei de
cenzori, aproba repartizarea profitului intre actionari;
k) hotarasc cu privire la infiintarea si desfiintarea de sucursale,
filiale, reprezentante si agentii in alte localitati si in afara tarii;
l) hotarasc cu privire la majorarea sau reducerea capitalului social, la
modificarea numarului de actiuni sau a valorii nominale a acestora, precum si
la cesiunea actiunilor;
m) hotarasc cu privire la adoptarea sau modificarea statutului, precum si
la transformarea formei juridice a societatii;
n) hotarasc cu privire la comasarea, divizarea sau dizolvarea societatii;
o) hotarasc cu privire la executarea de reparatii capitale si realizarea de
investitii noi;
p) hotarasc cu privire la actionarea in justitie a membrilor consiliului de
administratie, a directorilor si a adjunctilor acestora si a cenzorilor pentru
pagubele pricinuite societatii;
r) hotarasc asupra oricaror alte probleme din competenta sa potrivit legii
sau prezentului statut.
Atributiile adunarilor generale ordinare si extraordinare ale actionarilor
se diferentiaza conform legii.
Art. 14
Convocarea adunarii generale
Adunarea generala se convoaca de presedintele consiliului de administratie
sau de unul dintre administratori, desemnat de presedinte, precum si de catre
cenzori, in cazul prevazut de art. 114 lit. b) din Legea nr. 31/1990.
Adunarile generale ordinare au loc o data pe an, la cel mult trei luni de
la incheierea exercitiului economico-financiar, pentru examinarea bilantului si
contului de profit si pierderi pe anul precedent si pentru stabilirea
programului de activitate si a bugetului pe anul in curs.
Adunarile generale extraordinare se convoaca, in conditiile prevazute de
lege, la cererea actionarilor reprezentand 1/10 din capital sau la cererea
comisiei de cenzori.
Administratorii pot convoca adunarea generala ori de cate ori va fi nevoie.
Convocarea va fi publicata in Monitorul Oficial al Romaniei si intr-unul din
ziarele de larga circulatie din tara. Convocarea va cuprinde locul si data
tinerii adunarii generale, precum si ordinea de zi, cu aratarea explicita a
tuturor problemelor ce vor face obiectul dezbaterii adunarii.
In cazul in care pe ordinea de zi va figura si modificarea statutului,
convocarea va trebui sa cuprinda textul integral al propunerilor de modificare.
Adunarea generala se intruneste la sediul societatii sau in alt loc
stabilit de consiliul de administratie.
Art. 15
Exercitarea dreptului de vot in adunarea generala a actionarilor
De regula, hotararile se iau prin vot deschis al actionarilor. Votul
secret este obligatoriu pentru alegerea membrilor consiliului de administratie
si a cenzorilor, pentru revocarea lor si pentru luarea hotararilor referitoare
la raspunderea membrilor consiliului de administratie.
Art. 16
Organizarea adunarii generale a actionarilor
Adunarea generala ordinara este valabil constituita si poate lua hotarari,
daca la prima convocare actionarii prezenti sau reprezentantii lor detin cel
putin 2/3 din capitalul social, iar la a doua convocare, daca detin cel putin
1/2 din capitalul social.
Adunarea generala extraordinara este valabil constituita si poate lua
hotarari, daca la prima convocare actionarii prezenti sau reprezentantii lor
detin cel putin 3/4 din capitalul social, iar la a doua convocare, daca detin
cel putin 1/2 din capitalul social.
Adunarea generala a actionarilor este prezidata de presedintele consiliului
de administratie, iar in lipsa acestuia, de catre unul dintre vicepresedinti, desemnat
de presedinte.
Presedintele consiliului de administratie desemneaza, dintre actionari, doi
secretari care vor verifica prezenta actionarilor la adunare si vor intocmi
procesul-verbal al adunarii.
Procesul-verbal se consemneaza intr-un registru sigilat si parafat si va fi
semnat de presedinte sau de persoane care au condus sedinta, in lipsa
presedintelui, si de catre secretarul care l-a intocmit.
Adunarea generala a actionarilor, statutar constituita, ia hotarari cu
majoritatea de voturi a celor prezenti sau reprezentati.
Hotararile adunarii generale sunt obligatorii pentru toti actionarii,
inclusiv pentru actionarii absenti sau nereprezentati sau care au votat
impotriva.
Art. 17
In perioada in care statul este actionar unic, atributiile adunarii
generale a actionarilor vor fi exercitate de imputernicitii mandatati sa
reprezinte interesele capitalului de stat.
CAP. 5
Consiliul de administratie
Art. 18
Organizare
Societatea Comerciala "Institutul de Cercetari in Transporturi -
INCERTRANS" - S.A. este administrata de un consiliu de administratie,
format din 9 persoane alese de adunarea generala a actionarilor pe o perioada
de 4 ani, cu posibilitatea de a fi realese pe o noua perioada de 4 ani.
In perioada in care statul este unicul actionar, membrii consiliului de
administratie se numesc de imputernicitii mandatati sa reprezinte interesele
capitalului de stat, cu acordul ministrului transporturilor.
Consiliul de administratie se intruneste la sediul societatii, ori de cate
ori este necesar, la convocarea presedintelui sau a 1/3 din numarul membrilor
sai si ia decizii cu majoritatea simpla de voturi din totalul numarului
membrilor consiliului. El este prezidat de presedinte, iar in lipsa acestuia,
de unul dintre administratori, desemnat de presedinte. Presedintele numeste un
secretar dintre membrii consiliului sau din afara acestuia.
La prima sedinta, consiliul de administratie alege dintre membrii sai un
presedinte si doi vicepresedinti. Presedintele consiliului de administratie
este si director general al societatii.
Dezbaterile consiliului de administratie se desfasoara conform ordinii de
zi stabilite pe baza proiectului comunicat de presedinte cu 15 zile inainte.
Aceste dezbateri se consemneaza in procesul-verbal al sedintei, intr-un
registru sigilat si parafat de presedinte. Procesul-verbal se semneaza de
persoana care a prezidat sedinta si de secretar.
In relatiile cu tertii, societatea comerciala este reprezentata de catre
presedintele consiliului de administratie, pe baza si in limitele
imputernicirilor date de adunarea generala a actionarilor sau, in lipsa lui, de
catre unul dintre administratori, desemnat de consiliu. Cel ce reprezinta
societatea semneaza actele care angajeaza societatea fata de terti. Membrii
consiliului de administratie vor putea exercita actiuni in justitie in legatura
cu administrarea societatii, in interesul acesteia, in limitele drepturilor
ce li se confera.
Presedintele consiliului de administratie este obligat sa puna la
dispozitia actionarilor si comisiei de cenzori, la cererea acestora, toate
documentele societatii.
Presedintele, vicepresedintele, ceilalti membri ai consiliului de
administratie si directorii raspund individual sau solidar, dupa caz, fata de
societate, pentru prejudiciile rezultate din faptele lor ilicite, pentru
abaterile de la statut si pentru greseli in administrarea societatii.
In astfel de situatii, ei vor putea fi revocati din functii prin hotararea
adunarii generale.
Art. 19
Atributiile consiliului de administratie
Consiliul de administratie are, in principal, urmatoarele atributii:
a) angajeaza si concediaza personalul;
b) stabileste indatoririle, responsabilitatile si imputernicirile acestuia,
pe compartimente, precum si drepturile personalului respectiv;
c) aproba operatiunile de incasari si plati, potrivit competentelor
acordate;
d) stabileste sistemul de tarifare si principiile de negociere a
preturilor;
e) aproba operatiunile de cumparare si vanzare de bunuri (cu exceptia
mijloacelor fixe), potrivit competentelor acordate;
f) aproba incheierea sau rezilierea contractelor, potrivit competentelor
acordate;
g) stabileste tactica si strategia de marketing, de cercetare si dezvoltare
si de asigurare a calitatii;
h) supune anual adunarii generale a actionarilor, in termen de 60 de zile
de la incheierea exercitiului economico-financiar, raportul cu privire la
activitatea societatii, bilantul si contul de profit si pierderi pe anul precedent,
precum si proiectul de program de activitate si proiectul de buget al
societatii pe anul urmator;
i) rezolva orice alte probleme stabilite de adunarea generala a
actionarilor sau cele ce privesc conducerea curenta a societatii.
CAP. 6
Comitetul de directie
Art. 20
Consiliul de administratie poate delega o parte din atributiile sale
comitetului de directie, fixand, in acelasi timp, si remuneratia membrilor sai.
Comitetul de directie prezinta, la fiecare sedinta a consiliului de
administratie, registrul lui de deliberari.
In comitetul de directie votul nu poate fi dat prin delegatie.
CAP. 7
Gestiunea societatii
Art. 21
Comisia de cenzori
Gestiunea societatii este controlata de actionari si de comisia de cenzori,
aleasa, in conditiile legii, de adunarea generala a actionarilor si formata din
trei membri, dintre care unul este expert sau expert-contabil, ceilalti doi
fiind actionari, si trei supleanti.
In perioada in care statul este actionar unic, cenzorii sunt reprezentanti
ai Ministerului Finantelor.
Pentru a putea exercita dreptul de control, actionarilor si comisiei de
cenzori li se vor prezenta, la cerere, date cu privire la activitatea
societatii, situatia patrimoniului, a contractelor, a profitului si a
pierderilor.
Comisia de cenzori are urmatoarele atributii principale:
a) in cursul exercitiului financiar verifica modul de gospodarire a
mijloacelor circulante si a fondurilor fixe, a portofoliului de efecte, casa si
registrul de evidenta contabila si informeaza consiliul de administratie asupra
neregulilor constatate;
b) la incheierea exercitiului financiar controleaza exactitatea
inventarierii bunurilor, a documentelor si informatiilor prezentate de
consiliul de administratie asupra conturilor societatii, a bilantului si
contului de profit si pierderi, prezentand, in acest sens, un raport scris
adunarii generale;
c) la lichidarea societatii controleaza operatiunile de lichidare;
d) prezinta adunarii generale a actionarilor punctul sau de vedere la
propunerea de reducere a capitalului social sau de modificare a statutului si
a obiectului de activitate al societatii.
Atributiile comisiei de cenzori se completeaza si cu alte prevederi legale
corespunzatoare.
Comisia de cenzori se intruneste la sediul societatii si ia hotarari cu
majoritate de voturi. In cazul in care exista divergente intre opiniile
membrilor comisiei de cenzori, se va intocmi un raport de divergenta, ce va fi
prezentat adunarii generale.
Comisia de cenzori va putea convoca adunarea generala in cazul diminuarii
capitalului social cu mai mult de 10% sau cand apar situatii deosebite cu
privire la patrimoniul societatii, producerea de pagube insemnate pentru
societate, iar administratorii refuza convocarea adunarii generale.
Cenzorii se numesc pe o perioada de maximum 3 ani.
CAP. 8
Activitatea economico-financiara a societatii
Art. 22
Exercitiul economico-financiar
Exercitiul economico-financiar incepe la 1 ianuarie si se incheie la 31
decembrie ale fiecarui an.
Primul exercitiu incepe la data constituirii societatii.
Art. 23
Evidenta contabila si bilantul contabil
Evidenta contabila a unitatii se tine in lei si in valuta. Anual se va
intocmi bilantul si contul de profit si pierderi pe baza metodologiei elaborate
de Ministerul Finantelor. Bilantul contabil anual si contul de profit si
pierderi se inregistreaza in Registrul comertului si se publica in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea a IV-a.
Art. 24
Calculul si repartizarea profitului
Profitul societatii se stabileste pe baza bilantului contabil aprobat de
adunarea generala a actionarilor. Profitul impozabil se stabileste ca diferenta
intre suma totala a veniturilor incasate si suma cheltuielilor efectuate pentru
realizarea acestor venituri.
Pentru determinarea acestui profit se va deduce din profitul anual fondul
de rezerva, care va fi de cel mult 5% din totalul profitului prevazut in
bilantul anual, constituirea lui facandu-se pana se va atinge 20% din capitalul
social, precum si alte cheltuieli prevazute in reglementarile in vigoare.
Din profitul prevazut in bilant se scade impozitul legal rezultand profitul
cuvenit actionarilor, care se repartizeaza intre acestia proportional cu aportul
la capitalul social.
Plata profitului cuvenit actionarilor se face de societate in conditiile
legii in cel mult doua luni de la aprobarea bilantului de catre adunarea
generala a actionarilor.
In cazul inregistrarii de pierderi partiale, se obliga sa analizeze cauzele
si sa ia masurile de recuperare. Suportarea pierderilor de catre actionari se
va face proportional cu aportul de capital si in limitele capitalului subscris.
Art. 25
Registrele societatii
Societatea tine registrele prevazute de lege.
CAP. 9
Modificarea formei juridice, dizolvarea, lichidarea, litigii
Art. 26
Modificarea formei juridice
Societatea va putea fi transformata in alta forma de societate prin
hotararea adunarii generale a actionarilor.
In perioada in care statul este actionar unic, transformarea formei
juridice a societatii se va putea face prin hotararea imputernicitilor
mandatati sa reprezinte interesele capitalului de stat.
Noua societate va indeplini formalitatile legale de inregistrare si
publicitate cerute la infiintarea societatii.
Art. 27
Dizolvarea societatii
Urmatoarele situatii duc la dizolvarea societatii:
a) imposibilitatea realizarii obiectului social;
b) hotararea adunarii generale;
c) falimentul;
d) pierderea unei jumatati din valoarea capitalului, dupa ce s-a consumat
fondul de rezerva, daca adunarea generala a actionarilor nu decide completarea
capitalului sau reducerea lui la suma ramasa;
e) numarul de actionari va fi redus sub 5, mai mult de 6 luni;
f) la cererea oricarui actionar, daca imprejurarile o cer, daca forta
majora si consecintele acesteia dureaza mai mult de 8 luni, iar adunarea
generala a actionarilor constata ca functionarea societatii nu mai este
posibila;
g) in orice alte situatii, pe baza hotararii adunarii generale a
actionarilor, luata in unanimitate.
Dizolvarea societatii comerciale trebuie sa fie inscrisa in Registrul
comertului si publicata in Monitorul Oficial al Romaniei.
Art. 28
Lichidarea societatii
In caz de dizolvare, societatea va fi lichidata.
Lichidarea societatii si repartitia patrimoniului se fac in conditiile si
cu respectarea procedurii prevazute de lege.
Art. 29
Litigii
Litigiile societatii cu persoanele fizice si juridice sunt de competenta
instantelor judecatoresti din Romania.
Litigiile nascute din raportul contractual dintre societate si persoanele
juridice romane pot fi solutionate si prin arbitraj, potrivit legii.
CAP. 10
Dispozitii finale