HOTARARE Nr. 1643 din 7 octombrie 2004
privind aprobarea Normelor metodologice pentru aplicarea Ordonantei Guvernului
nr. 94/2004 privind reglementarea unor masuri financiare, referitoare la masuri
de finalizare a aplicarii Legii nr. 9/1998 privind acordarea de compensatii
cetatenilor romani pentru bunurile trecute in proprietatea statului bulgar in
urma aplicarii Tratatului dintre Romania si Bulgaria, semnat la Craiova la 7
septembrie 1940, republicata
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 952 din 18 octombrie 2004
In temeiul art. 108 din Constitutia Romaniei, republicata, si al art. 32
din Ordonanta Guvernului nr. 94/2004 privind reglementarea unor masuri
financiare,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
ARTICOL UNIC
Se aproba Normele metodologice pentru aplicarea Ordonantei Guvernului nr.
94/2004 privind reglementarea unor masuri financiare, referitoare la masuri de
finalizare a aplicarii Legii nr. 9/1998 privind acordarea de compensatii
cetatenilor romani pentru bunurile trecute in proprietatea statului bulgar in
urma aplicarii Tratatului dintre Romania si Bulgaria, semnat la Craiova la 7
septembrie 1940, republicata, prevazute in anexa care face parte integranta din
prezenta hotarare.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
Seful Cancelariei Primului-Ministru,
Alin Teodorescu
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tanasescu
ANEXA 1
NORME METODOLOGICE
pentru aplicarea Ordonantei Guvernului nr. 94/2004 privind reglementarea unor
masuri financiare, referitoare la masuri de finalizare a aplicarii Legii nr.
9/1998 privind acordarea de compensatii cetatenilor romani pentru bunurile
trecute in proprietatea statului bulgar in urma aplicarii Tratatului dintre
Romania si Bulgaria, semnat la Craiova la 7 septembrie 1940, republicata
Art. 1
Departamentul pentru aplicarea Legii nr. 9/1998, denumit in continuare
Departament, se constituie ca structura fara personalitate juridica in cadrul
Cancelariei Primului-Ministru.
Art. 2
(1) Departamentul este condus de catre un secretar de stat, numit prin
decizie a primului-ministru, si este subordonat sefului Cancelariei
Primului-Ministru.
(2) In exercitarea atributiilor ce ii revin, secretarul de stat emite
ordine si instructiuni cu caracter intern.
Art. 3
Secretarul de stat are urmatoarele atributii principale:
a) organizeaza, conduce si raspunde, potrivit legii, de intreaga activitate
a Departamentului;
b) aproba prin ordin Regulamentul de organizare si functionare a
Departamentului.
Art. 4
Departamentul are urmatoarele atributii principale, prevazute la art. 7 din
Legea nr. 9/1998, coroborat cu art. 30 din Ordonanta Guvernului nr. 94/2004:
a) primeste hotararile transmise de comisiile judetene si a municipiului
Bucuresti si le inregistreaza intr-un registru special deschis;
b) analizeaza hotararile primite de la comisiile judetene si a municipiului
Bucuresti si solicita avizul consultativ al Asociatiei Romane a Victimelor
Represiunilor Staliniste - Sectia Cadrilater;
c) inainteaza propunerile de validare/invalidare a hotararilor comisiilor
judetene si a municipiului Bucuresti, in termenul stabilit de lege, catre seful
Cancelariei Primului-Ministru, care va dispune prin ordin;
d) analizeaza contestatiile primite de la solicitanti impotriva hotararilor
comisiilor judetene si a municipiului Bucuresti, solicita avizul consultativ al
Asociatiei Romane a Victimelor Represiunilor Staliniste - Sectia Cadrilater si
propune sefului Cancelariei Primului-Ministru admiterea sau respingerea prin
ordin a contestatiilor;
e) comunica ordinul sefului Cancelariei Primului-Ministru de invalidare a
hotararilor comisiilor judetene si a municipiului Bucuresti; poate solicita noi
acte si relatii;
f) comunica ordinele sefului Cancelariei Primului-Ministru atat
solicitantilor, cat si comisiilor judetene sau a municipiului Bucuresti;
g) propune reactualizarea despagubirilor, conform prevederilor Legii nr.
9/1998, la data emiterii ordinului de validare.
Art. 5
(1) Procedura de validare consta in verificarea conditiilor prevazute de
lege referitoare la:
a) calitatea de beneficiar al Legii nr. 9/1998;
b) calitatea de mostenitor a solicitantului;
c) existenta documentelor emise de Arhivele Nationale, care atesta situatia
bunurilor pentru care se solicita compensatii.
(2) In cazul neindeplinirii conditiilor prevazute la alin. (1)
Departamentul propune invalidarea hotararilor si transmiterea lor catre
comisiile judetene si a municipiului Bucuresti.
(3) Daca se constata erori de calcul al despagubirilor, omiterea unuia sau
mai multor mostenitori, aparitia de mostenitori ca urmare a decesului
beneficiarului sau depasirea plafonului maxim al despagubirilor, Departamentul
propune validarea pe fond a hotararilor comisiilor judetene si a municipiului
Bucuresti si rectificarea acestora in privinta mentiunilor de mai sus.
Art. 6
(1) Propunerile de validare sau invalidare sunt transmise sefului
Cancelariei Primului-Ministru insotite de avizul consultativ al Asociatiei
Romane a Victimelor Represiunilor Staliniste - Sectia Cadrilater.
(2) Asociatia isi desemneaza 2 reprezentanti care isi desfasoara
activitatea la sediul Departamentului.
(3) Avizul este acordat in termen de 24 de ore de la consultarea dosarului
si a propunerii de validare sau invalidare, neacordarea in termen echivaland cu
avizul favorabil.
(4) Avizul consultativ nefavorabil este motivat.
Art. 7
Propunerea de validare sau invalidare transmisa sefului Cancelariei
Primului-Ministru poate fi insotita de propunerea de reactualizare a
despagubirilor, daca aceasta este necesara.
Art. 8
(1) Ordinul de validare sau invalidare precizeaza existenta termenului de
30 de zile pentru depunerea contestatiilor.
(2) Prin ordinul de validare i se solicita beneficiarului ca, dupa
expirarea termenului de 30 de zile, sa comunice Departamentului numarul de cont
si banca la care doreste sa i se efectueze plata.
(3) In cazul in care exista mai multi beneficiari sau mostenitori, acestia
transmit, in original, procura notariala prin care imputernicesc pe unul dintre
ei sa primeasca plata, impreuna cu numarul de cont al acestuia, sau
certificatul de mostenitor impreuna cu numarul de cont al fiecarui mostenitor.
(4) Comunicarea acestor date inainte de implinirea termenului de 30 de zile
are semnificatia renuntarii la dreptul de a formula contestatie.
Art. 9
In baza ordinului de validare sau in baza hotararii judecatoresti
definitive, Directia generala economica din cadrul Cancelariei Primului-Ministru
efectueaza de indata plata compensatiilor banesti.
Art. 10
(1) Numarul maxim de posturi in cadrul Departamentului este de 20, inclusiv
posturile ocupate de personalul detasat sau delegat, conform art. 29 din
Ordonanta Guvernului nr. 94/2004.
(2) Personalului propriu al Cancelariei Primului-Ministru, care
functioneaza in cadrul Departamentului, nu i se aplica prevederile legale
privitoare la functionarii publici.
Art. 11
Resursele financiare necesare Departamentului sunt cuprinse in bugetul
Cancelariei Primului-Ministru.
Art. 12
In termen de 15 zile de la data publicarii prezentelor norme metodologice
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, secretarul de stat aproba prin
ordin Regulamentul de organizare si functionare a Departamentului.
Art. 13
Comisiile judetene si a municipiului Bucuresti sunt organizate,
functioneaza si au atributiile prevazute in Legea nr. 9/1998, republicata, si
in Hotararea Guvernului nr. 753/1998, cu modificarile ulterioare.
Art. 14
Criteriile si modalitatile de stabilire a compensatiilor sunt cele
prevazute in Hotararea Guvernului nr. 753/1998, cu modificarile ulterioare.