HOTARARE Nr.
165 din 13 februarie 2008
privind modificarea si
completarea Normelor metodologice pentru punerea in aplicare a prevederilor
Legii nr. 152/1998 privind infiintarea Agentiei Nationale pentru Locuinte,
aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 962/2001
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 178 din 7 martie 2008
In temeiul art. 108 din Constituţia României,
republicată,
Guvernul României adoptă
prezenta hotărâre.
Art. I. - Normele metodologice pentru punerea în
aplicare a prevederilor Legii nr. 152/1998 privind
înfiinţarea Agenţiei Naţionale pentru Locuinţe, aprobate prin Hotărârea
Guvernului nr. 962/2001, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 626 din 4 octombrie 2001, cu
modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum
urmează:
1. In tot cuprinsul normelor metodologice,
denumirile „Ministerul Lucrărilor Publice şi
Amenajării Teritoriului", „Ministerul Lucrărilor Publice, Transporturilor
şi Locuinţei" sau „Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi
Turismului" se înlocuiesc cu denumirea „Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor
Publice şi Locuinţelor".
2. La articolul 2, după alineatul (1) se introduc
patru noi alineate, alineatele (11)-(14), cu următorul
cuprins:
„(11) Agenţia
Naţională pentru Locuinţe colaborează cu autorităţile administraţiei publice
locale pentru sprijinirea programelor de construcţie a locuinţelor, prin
asigurarea terenurilor de construcţie şi/sau realizarea reţelelor de utilităţi
şi a dotărilor tehnico-edilitare necesare asigurării condiţiilor de locuit.
(12) Terenurile care
sunt în proprietatea publică sau privată a unităţilor administrativ-teritoriale
ori trec, în condiţiile legii, în administrarea autorităţilor administraţiei
publice locale şi care sunt destinate realizării de locuinţe prin Agenţia
Naţională pentru Locuinţe se dau sau rămân, în condiţiile legii, în folosinţa
gratuită a agenţiei, libere de orice sarcină, până la finalizarea lucrărilor de
construcţie a locuinţelor respective, astfel încât regimul juridic al acestora
să asigure categoria de folosinţă prevăzută în planurile urbanistice şi în
studiile de prefezabilitate şi/sau în studiile de fezabilitate aprobate pentru
promovarea programelor de construcţii de locuinţe.
(13) Pentru
terenurile prevăzute la alin. (12), destinate construirii de locuinţe
proprietate privată prin credit ipotecar, se va stabili, în baza unor hotărâri
ale autorităţilor administraţiei publice locale care le au în administrare sau
potrivit condiţiilor prevăzute în actele de transmitere a terenurilor în
administrarea acestora, modalitatea de atribuire a acestora către titularii
dreptului de proprietate asupra locuinţelor - prin concesionare sau, după caz,
dare în folosinţă, pentru toată durata de existenţă a construcţiilor-,
autorităţile administraţiei publice locale având totodată obligaţia să
hotărască şi să transmită Agenţiei Naţionale pentru Locuinţe cuantumul
redevenţei sau al taxei stabilite potrivit legii.
(14) Pentru
reconstrucţia locuinţelor distruse sau grav avariate, situate în zonele
afectate de calamităţi naturale, terenurile aflate în proprietatea privată sau
în folosinţa proprietarilor locuinţelor se preiau de primării prin contracte de
custodie încheiate cu deţinătorii acestora şi se dau în folosinţă gratuită Agenţiei Naţionale pentru
Locuinţe, libere de orice sarcină, până la finalizarea lucrărilor de
reconstrucţie a locuinţelor respective."
3. La articolul 2,
alineatele (2) şi (3) se modifică după cum urmează:
„(2) In aplicarea prevederilor art. 21 alin. (3) din Legea nr. 152/1998, cu modificările şi completările
ulterioare, transmiterea fără plată a terenurilor din proprietatea statului în
proprietatea unităţilor administrativ-teritoriale în care sunt amplasate şi în
administrarea consiliilor locale ale comunelor, oraşelor, municipiilor,
respectiv al municipiului Bucureşti şi ale sectoarelor municipiului Bucureşti
sau, după caz, în administrarea consiliilor judeţene se face astfel încât
regimul juridic al acestora să asigure categoria de folosinţă prevăzută în
planurile urbanistice şi în studiile de prefezabilitate şi/sau în studiile de
fezabilitate aprobate pentru promovarea programelor de construcţii de locuinţe.
Terenurile aferente construcţiilor de locuinţe se transmit defalcat de cele destinate
realizării reţelelor de utilităţi şi a dotărilor tehnico-edilitare necesare
asigurării condiţiilor de locuit, astfel:
a) pentru construcţia de locuinţe sociale şi de
necesitate finanţate prin investiţii publice, precum şi a altor locuinţe
proprietate publică a statului sau a unităţilor administrativ-teritoriale,
ambele categorii se transmit în proprietatea publică a unităţilor
administrativ-teritoriale, potrivit legii;
b) pentru construcţia de locuinţe pentru tineri,
destinate închirierii, altele decât cele destinate închirierii în mod exclusiv
unor tineri specialişti din învăţământ sau din sănătate, pentru asigurarea
terenurilor destinate strămutării locuinţelor distruse sau grav avariate,
situate în zonele afectate de calamităţi naturale, şi pentru construcţii de
locuinţe proprietate privată prin credit ipotecar, terenurile aferente
construcţiilor de locuinţe se transmit în proprietatea privată a unităţilor
administrativ-teritoriale în care sunt amplasate, iar terenurile destinate
realizării reţelelor de utilităţi şi a dotărilor tehnico-edilitare necesare
asigurării condiţiilor de locuit se transmit în proprietatea publică a
unităţilor administrativ-teritoriale, potrivit legii.
(3) In actele de transmitere a terenurilor conform
prevederilor alin. (2) şi în conformitate cu legislaţia în vigoare, se vor
consemna, după caz, în mod obligatoriu, următoarele:
a) dreptul Agenţiei Naţionale pentru Locuinţe de
folosinţă gratuită a terenurilor aferente construcţiilor de locuinţe pe
perioada realizării investiţiilor;
b) modalitatea de atribuire a terenurilor aferente
construcţiilor de locuinţe proprietate privată prin credit ipotecar - prin
concesionare sau, după caz, dare în folosinţă către titularii dreptului de
proprietate asupra locuinţelor pe toată durata de existenţă a construcţiilor -, autoritatea administraţiei publice
care le preia în administrare având obligaţia să hotărască şi să transmită
Agenţiei Naţionale pentru Locuinţe cuantumul redevenţei sau al taxei stabilite
potrivit legii."
4. La articolul 2,
după alineatul (3) se introduc trei noi alineate, alineatele (31)-(33), cu
următorul cuprins:
„(31) Pentru
construcţia de locuinţe pentru tineri, destinate închirierii în mod exclusiv
unor tineri specialişti din învăţământ sau din sănătate, terenurile urmează
regimul juridic prevăzut de art. 242 alin. (4) din Legea nr. 152/1998 cu
modificările şi completările ulterioare.
(32) Construcţia de
locuinţe proprietate privată prin credit ipotecar se poate realiza de Agenţia
Naţională pentru Locuinţe şi pe terenuri proprietate privată a unor persoane
fizice sau juridice, pe baza unor contracte de parteneriat încheiate cu
proprietarii acestora, în condiţiile prevăzute de lege.
(33) In cadrul
contractelor de parteneriat prevăzute la alin. (32) se vor stabili în mod obligatoriu următoarele obligaţii ale
proprietarilor terenurilor:
a) transmiterea terenurilor în folosinţă gratuită
Agenţiei Naţionale pentru Locuinţe, libere de orice sarcină, pe perioada de
realizare a investiţiilor respective;
b) transmiterea cu titlu gratuit a terenurilor
destinate realizării reţelelor de utilităţi şi a dotărilor tehnico-edilitare
necesare asigurării condiţiilor de locuit în proprietatea publică a unităţii
administrativ-teritoriale în care sunt amplasate sau, după caz, transferul
proprietăţii asupra acestor terenuri către titularii dreptului de proprietate
asupra locuinţelor, conform planurilor urbanistice aprobate;
c) stabilirea modalităţii de transfer al proprietăţii
asupra terenurilor aferente locuinţelor către titularii dreptului de
proprietate asupra locuinţelor."
5. La articolul 2, alineatul (6) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(6) Lucrările tehnico-edilitare necesare asigurării
condiţiilor de locuit în interiorul ansamblurilor de locuinţe proprietate
privată construite prin credit ipotecar se pot include în devizul general al
obiectivului de investiţii, cu condiţia ca terenurile aferente acestora să fie
libere de orice sarcină şi să fie trecute sau să rămână, după caz, în folosinţa
gratuită a Agenţiei Naţionale pentru Locuinţe pe perioada de realizare a
investiţiilor respective. In aceste cazuri, contractele prevăzute la alin. (5)
vor avea în vedere numai lucrările tehnico-edilitare necesar a fi realizate
până la limitele exterioare ale ansamblurilor de locuinţe."
6. La articolul 2,
după alineatul (6) se introduce un nou alineat, alineatul (61), cu următorul
cuprins:
„(61) Pentru
realizarea lucrărilor tehnico-edilitare necesare asigurării condiţiilor de
locuit în interiorul ansamblurilor de locuinţe prevăzute la alin. (6), Agenţia
Naţională pentru Locuinţe încheie, în condiţiile legii, contracte de proiectare
şi execuţie direct cu operatori economici specializaţi în astfel de lucrări
şi/sau cu operatori în domeniul serviciilor de gospodărie comunală, autorizaţi
potrivit legii. Finanţarea lucrărilor este în sarcina titularilor dreptului de
proprietate asupra locuinţelor."
7. Articolul 10 se
abrogă.
8. La articolul 132, alineatul (4) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(4) Prevederile alin. (2) se aplică în mod
corespunzător şi contractelor de parteneriat prevăzute la art. 2 alin. (32)."
9. După articolul 132 se introduc trei noi
articole, articolele 133-135, cu următorul cuprins:
„Art. 133. - (1) In aplicarea prevederilor
art. 247 din Legea nr. 152/1998, cu
modificările şi completările ulterioare, solicitările de dezvoltare a unor
programe de construcţii de locuinţe proprietate privată prin credit ipotecar,
destinate în mod exclusiv personalului instituţiilor din sectorul de apărare
naţională, ordine publică şi siguranţă naţională, altor instituţii din
administraţia publică centrală şi autorităţilor administraţiei publice locale,
se pot efectua de către fiecare persoană juridică sau prin asociere între
acestea. In acelaşi mod, dar fără a se intersecta cu solicitările instituţiilor
publice, se pot efectua şi solicitările unor persoane juridice
cu capital privat.
(2) Asocierea prevăzută la alin. (1) nu este necesar a
fi legalizată, dar termenii şi condiţiile de realizare a acesteia vor fi
consemnate printr-un „Acord de asociere" încheiat între părţile implicate,
în conformitate cu prevederile legale în vigoare. In cadrul acestui acord se va
stabili un reprezentant al asociaţiei care va asigura corespondenţa cu Agenţia
Naţională pentru Locuinţe.
(3) In cazul în care solicitările de dezvoltare a unor
programe de construcţii de locuinţe proprietate privată prin credit ipotecar
sunt efectuate în asociere, terenurile destinate construcţiei de locuinţe pot
fi puse la dispoziţia Agenţiei Naţionale pentru Locuinţe de unul sau de mai
mulţi asociaţi. Pentru acelaşi teren de construcţie/amplasament nu pot fi prezentate atât solicitări
individuale, cât şi în asociere. Pentru amplasamente ale construcţiilor de
locuinţe în care sunt cuprinse terenuri deţinute de doi sau mai mulţi
solicitanţi, solicitările pot fi prezentate numai în asociere.
(4) Pentru construcţia de
locuinţe proprietate privată, studiile de prefezabilitate se întocmesc, de
regulă, de deţinătorii terenurilor de construcţii pe care se amplasează
acestea. In cazul programelor de construcţii de locuinţe dezvoltate în
asociere, finanţarea şi realizarea studiilor de prefezabilitate se stabilesc
prin acordul de asociere încheiat între părţile implicate.
Art. 134. - (1)
Solicitările de dezvoltare a unor programe de construcţii de locuinţe
proprietate privată prin credit ipotecar, prevăzute la art. 133, vor fi prezentate
Agenţiei Naţionale pentru Locuinţe şi vor fi însoţite de:
a) numărul de cereri efectuate de persoanele fizice
care fac parte din personalul propriu al persoanelor juridice prevăzute la art.
133 alin. (1),
defalcat pe numărul de camere al locuinţelor solicitate şi, după caz, defalcat
şi pe persoanele juridice asociate;
b) studiile de prefezabilitate, pentru întocmirea cărora
se va avea în vedere, orientativ, conţinutul-cadru cuprins în anexa nr. 14;
c) o copie a acordului de asociere, dacă este cazul.
(2) Numărul cererilor prezentate conform prevederilor
alin. (1) lit. a) nu trebuie să depăşească numărul de locuinţe prevăzute în
studiile de prefezabilitate conform prevederilor alin. (1) lit. b).
(3) Solicitările prevăzute la alin. (1) sunt analizate
în cadrul Consiliului de administraţie al Agenţiei Naţionale pentru Locuinţe,
ţinându-se cont de angajamentele asumate în dezvoltarea unor programe de
construcţii de locuinţe, precum şi de solicitările primite pentru dezvoltarea
unor programe noi, având prioritate programele
guvernamentale.
(4) Pe parcursul efectuării analizei prevăzute la
alin. (3), Agenţia Naţională pentru Locuinţe poate cere, în condiţiile prevăzute de lege, date şi informaţii
celor care au efectuat solicitări de dezvoltare a unor programe de construcţii
de locuinţe proprietate privată prin credit ipotecar, despre sau în completarea
celor transmise prin documentele prevăzute la alin. (1).
Art. 135. - (1)
Dezvoltarea unor programe noi de construcţii de locuinţe, potrivit
solicitărilor primite şi analizate conform art. 134 de către Agenţia Naţională pentru Locuinţe, se poate face numai cu
avizul favorabil al Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi
Locuinţelor, obţinut în condiţiile art. 131 alin. (3).
(2) Pentru dezvoltarea
programelor care au primit aviz favorabil, potrivit alin. (1), Agenţia
Naţională pentru Locuinţe va încheia contracte de parteneriat cu fiecare dintre
persoanele juridice prevăzute la art. 133 alin. (1) sau cu asociaţii ale acestora, caz în care asocierea
este necesar a fi legalizată.
(3) Prin contractele de parteneriat prevăzute la alin.
(2) se vor stabili modalitatea de primire a cererilor din partea persoanelor
fizice care fac parte din personalul angajat al persoanelor juridice prevăzute
la art. 133 alin.
(1) şi actele prin care justifică această apartenenţă. Se vor stabili totodată
dacă sunt admise şi condiţiile în care se pot face modificări sau completări în
lista persoanelor care solicită locuinţe, precum şi eventuale cesionări ale
contractelor încheiate pentru construirea locuinţelor."
10. Articolele 14-191 se modifică şi vor avea următorul cuprins:
„Art. 14. - (1) Consiliile locale, consiliile judeţene,
Consiliul General al Municipiului Bucureşti ori, după caz, autorităţile
administraţiei publice centrale din domeniul învăţământului sau din domeniul
sănătăţii ori serviciile deconcentrate în teritoriu ale acestora vor stabili
măsurile necesare pentru luarea în evidenţă şi analiza solicitărilor de
locuinţe pentru tineri destinate închirierii. In acest scop, vor stabili şi vor
da publicităţii locul de primire a solicitărilor şi actele justificative
necesare.
(2) Solicitările/cererile privind repartizarea de
locuinţe pentru tineri, destinate închirierii, se înregistrează în ordinea
primirii acestora şi se analizează de comisii sociale.
(3) La nivel local, comisiile sociale prevăzute la
alin. (2) se vor constitui prin dispoziţie a primarilor comunelor, oraşelor,
municipiilor, respectiv ai sectoarelor municipiului Bucureşti sau, după caz,
prin dispoziţie a preşedinţilor consiliilor judeţene ori a primarului general
al municipiului Bucureşti. Comisiile sociale nu sunt comisii de specialitate
ale consiliului local, în sensul prevederilor Regulamentului-cadru de
organizare şi funcţionare a consiliilor locale, aprobat prin Ordonanţa
Guvernului nr. 35/2002, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr.
673/2002.
(4) Analizarea cererilor pentru locuinţele destinate
închirierii în mod exclusiv unor tineri specialişti din învăţământ şi din
sănătate se efectuează de comisii sociale constituite prin ordin al
conducătorilor autorităţilor administraţiei publice centrale din domeniul
învăţământului sau din domeniul sănătăţii ori prin ordin al conducătorilor
serviciilor deconcentrate în teritoriu ale respectivelor autorităţi, cu
respectarea prevederilor prezentelor norme metodologice.
(5) Structura pe specialităţi a membrilor comisiilor
sociale prevăzute la alin. (3) se aprobă de consiliile locale, la propunerea
primarilor localităţilor, respectiv ai sectoarelor municipiului Bucureşti, de
consiliile judeţene, la propunerea preşedintelui consiliului judeţean, şi de
Consiliul General al Municipiului
Bucureşti, la propunerea primarului general, cu respectarea prevederilor
prezentelor norme metodologice.
(6) Pentru analizarea cererilor
de locuinţe destinate închirierii în mod exclusiv unor tineri specialişti din
învăţământ sau din sănătate, comisiile sociale prevăzute la alin. (4) se vor
structura majoritar pe specialităţi specifice domeniului respectiv şi vor
cuprinde specialişti desemnaţi de către autorităţile publice centrale
interesate şi/sau de către serviciile deconcentrate în teritoriu ale acestora.
(7) Stabilirea solicitanţilor care au acces la locuinţe
şi a ordinii de prioritate în soluţionarea cererilor înregistrate în condiţiile
alin. (1) şi (2), precum şi repartizarea locuinţelor pentru tineri, destinate
închirierii, se realizează în mod obligatoriu după criterii care vor respecta
criteriile-cadru cuprinse în anexa nr. 11 şi care se adoptă, cu avizul
Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Locuinţelor, de autorităţile
administraţiei publice locale şi/sau centrale care preiau în administrare
aceste locuinţe.
(8) In adoptarea criteriilor prevăzute la alin. (7) se
vor avea în vedere următoarele:
a) criteriile de acces la
locuinţă vor fi adaptate la situaţiile concrete existente pe plan local, numai
din punctul de vedere al cuprinderii teritoriale.
b) pentru criteriile de ierarhizare prin punctaj nu se
admit modificări şi/sau completări, acestea urmând a fi preluate sub forma şi
cu punctajul stabilite în anexa nr. 11;
c) pentru locuinţele destinate închirierii în mod
exclusiv unor tineri specialişti din învăţământ sau din sănătate se pot propune
şi criterii specifice, în suplimentarea celor stabilite conform lit. a) şi b);
d) criteriile pentru stabilirea ordinii de
prioritate în soluţionarea cererilor de locuinţe şi în repartizarea locuinţelor
pentru tineri, destinate închirierii, se adoptă sub formă de propuneri care se
transmit spre avizare Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi
Locuinţelor, însoţite de o copie a actului prin care au fost adoptate. Forma
finală a criteriilor se adoptă după primirea avizului favorabil al Ministerului
Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Locuinţelor şi efectuarea eventualelor
modificări şi completări solicitate prin avizul respectiv;
e) solicitarea avizului Ministerului Dezvoltării,
Lucrărilor Publice şi Locuinţelor prevăzut la lit. d) se efectuează, de regulă,
odată cu transmiterea inventarului locuinţelor pentru tineri, destinate
închirierii, propuse a fi finanţate în cadrul programului aprobat conform art.
164. Acest aviz se
solicită însă şi ori de câte ori este necesară modificarea criteriilor în
vederea adaptării acestora la situaţii care diferă de cele stabilite iniţial.
Solicitarea va fi însoţită de o fundamentare a criteriilor propuse, în care se
va prezenta motivaţia adoptării acestora, a adaptărilor efectuate, precum şi a
criteriilor suplimentare, după caz.
(9) Locuinţele pentru tineri, destinate închirierii,
repartizate după criterii care nu sunt avizate şi aprobate în condiţiile
prevederilor alin. (7) şi (8) intră sub incidenţa prevederilor art. 64 sau, după caz, ale art. 246 din Legea nr. 152/1998, cu
modificările şi completările ulterioare.
Art. 15. - (1) In urma
analizării cererilor de locuinţe pentru tineri, destinate închirierii,
comisiile sociale vor prezenta consiliilor locale, consiliilor judeţene,
Consiliului General al Municipiului Bucureşti sau conducătorilor autorităţilor
administraţiei publice centrale din domeniul învăţământului ori din domeniul
sănătăţii, după caz, lista solicitanţilor care au acces la locuinţele pentru
tineri, destinate închirierii, precum şi propuneri privind ordinea şi modul de
soluţionare a cererilor, luându-se în considerare folosirea spaţiului locativ existent, precum şi
construirea de locuinţe noi în condiţiile legii şi ale prezentelor norme
metodologice. Analizarea cererilor şi stabilirea listei de priorităţi în
soluţionarea acestora se fac anual, până la sfârşitul lunii februarie a anului
respectiv, luându-se în considerare cererile depuse până la sfârşitul anului
precedent.
(2) Lista de priorităţi prevăzută la alin. (1) se
întocmeşte sau se reface anual numai în cazul în care în anul respectiv urmează
să se finalizeze şi să se repartizeze locuinţe noi pentru tineri, destinate
închirierii, şi se aprobă, după caz, prin hotărâre a consiliului local, a
consiliului judeţean sau a Consiliului General al Municipiului Bucureşti,
respectiv prin ordin al conducătorului autorităţii administraţiei publice
centrale din domeniul învăţământului sau din domeniul sănătăţii.
(3) Listele privind solicitanţii care au acces la
locuinţe şi cele cu privire la stabilirea ordinii de prioritate în soluţionarea
cererilor, criteriile care au stat la baza stabilirii respectivelor liste,
precum şi hotărârile sau ordinele prin care au fost aprobate vor fi date
publicităţii prin afişare într-un loc accesibil publicului.
(4) Contestaţiile cu privire la stabilirea accesului la
locuinţe, precum şi la acordarea priorităţilor în soluţionarea cererilor se vor
adresa, după caz, primarului, preşedintelui consiliului judeţean, primarului
general al municipiului Bucureşti sau autorităţii administraţiei publice
centrale din domeniul învăţământului ori din domeniul sănătăţii, în termen de 7
zile de la afişarea listelor prevăzute la alin. (3). Soluţionarea
contestaţiilor se va asigura în termen de 15 zile de la primire, în condiţiile
legii.
(5) La data repartizării locuinţelor pentru tineri,
destinate închirierii, solicitanţii acestora au obligaţia să reconfirme
îndeplinirea tuturor criteriilor de acces. Data la care se poate începe efectiv
repartizarea locuinţelor şi la care se raportează îndeplinirea condiţiilor
referitoare la vârsta solicitanţilor de locuinţe, prevăzute la art. 62 alin. (1) din Legea nr. 152/1998,
cu modificările şi completările ulterioare, este data preluării în administrare
a locuinţelor respective de către cei îndreptăţiţi, conform prevederilor art.191 alin. (3) din prezentele norme
metodologice.
(6) Lista de repartizare a locuinţelor se întocmeşte
prin preluarea solicitanţilor înscrişi în lista de prioritate stabilită
potrivit alin. (1) şi (2), urmărindu-se asigurarea spaţiului locativ la care au
dreptul solicitanţii de locuinţă şi evitându-se repartizarea unor spaţii
excedentare. Pentru stabilirea numărului de camere la care au dreptul
solicitanţii de locuinţă se aplică prevederile Legii locuinţei nr. 114/1996,
republicată, cu modificările şi completările ulterioare, cu privire la
exigenţele minimale în asigurarea spaţiului locativ pe număr de persoane.
(7) Lista de repartizare a locuinţelor se supune
aprobării, după caz, consiliului local, consiliului judeţean, Consiliului
General al Municipiului Bucureşti sau conducătorului autorităţii administraţiei
publice centrale din domeniul învăţământului ori din domeniul sănătăţii şi va
fi dată publicităţii prin afişare la un loc accesibil publicului. Contestaţiile
cu privire la repartizarea locuinţelor se adresează şi se soluţionează în
condiţiile prevăzute la alin. (4).
(8) Repartizarea efectivă a locuinţelor se face către
persoanele înscrise în lista de repartizare rămasă definitivă, urmărindu-se,
după caz, repartizarea prioritară către persoane cu handicap şi asigurarea
spaţiului locativ la care au dreptul solicitanţii de locuinţe, în ordinea
descrescătoare a numerelor de camere.
(9) Locuinţele rămase vacante pe perioada exploatării
acestora în regim de închiriere se repartizează solicitanţilor care au
înregistrate cereri în condiţiile prevederilor art. 14 alin. (1) şi (2) şi care
îndeplinesc criteriile de acces adoptate în condiţiile prevederilor art. 14
alin. (7). Repartizarea acestor locuinţe se face în următoarea ordine de
prioritate:
a) în ordinea stabilită prin lista anuală de
priorităţi, întocmită sau refăcută în condiţiile prevederilor alin. (1) şi (2);
b) în ordinea crescătoare a datei de înregistrare a
cererilor de locuinţă, în cazul în care în anul respectiv nu se pot aplica
prevederile lit. a), neexistând o listă de priorităţi întocmită sau refăcută în
condiţiile prezentelor norme metodologice.
(10) Administrarea locuinţelor pentru tineri,
destinate închirierii, se face în condiţiile prevăzute de lege pentru
locuinţele din fondul locativ de stat. Pentru încheierea şi/sau prelungirea
contractelor de închiriere a locuinţelor se aplică şi prevederile art. 62 alin. (31) şi (32) din Legea nr. 152/1998, cu modificările şi completările
ulterioare. Contractul de închiriere iniţial se încheie conform repartiţiei şi
va cuprinde clauze referitoare la revizuirea cuantumului chiriei, în funcţie de
vârsta solicitantului, aplicabile la datele de prelungire a acestuia, conform
legii.
Art. 16. - (1) In aplicarea prevederilor art. 61 alin. (4) din Legea nr. 152/1998, cu modificările şi completările
ulterioare, pentru promovarea programelor de investiţii în construcţia de
locuinţe pentru tineri, destinate închirierii, autorităţile administraţiei
publice locale răspund de asigurarea serviciilor comunitare de utilităţi
publice şi a dotărilor edilitare necesare condiţiilor de locuit, conform
documentaţiei urbanistice aprobate.
(2) Construcţiile noi de locuinţe pentru tineri,
destinate închirierii, se pot amplasa pe terenurile prevăzute la art. 2 alin.
(12), alin. (2)
lit. b) şi alin. (31),
transmise în folosinţă gratuită Agenţiei Naţionale
pentru Locuinţe pe perioada realizării investiţiilor, precum şi pe terenuri
proprietate publică sau privată a statului, transmise în administrarea
agenţiei, conform prevederilor Legii nr. 213/1998 privind proprietatea publică
şi regimul juridic al acesteia, cu modificările şi completările ulterioare, ori
prin legi speciale. Terenurile care sunt în administrarea Agenţiei Naţionale
pentru Locuinţe se transmit în administrarea unităţilor
administrativ-teritoriale, cu respectarea regimului juridic prevăzut la art. 2
alin. (2) lit. b) şi alin. (3) lit. a).
(3) Pentru realizarea de construcţii noi de locuinţe
destinate închirierii în mod exclusiv unor tineri specialişti din învăţământ şi
din sănătate, autorităţile administraţiei publice centrale interesate răspund
de asigurarea terenurilor şi transmiterea acestora în folosinţă gratuită
Agenţiei Naţionale pentru Locuinţe pe perioada realizării investiţiilor. Pentru
realizarea reţelelor de utilităţi şi a dotărilor tehnico-edilitare necesare
asigurării condiţiilor de locuit, autorităţile administraţiei publice centrale
interesate sunt parte în contractele încheiate de Agenţia Naţională pentru
Locuinţe potrivit prevederilor art. 2 alin. (5).
(4) Necesitatea şi oportunitatea realizării unor
construcţii de locuinţe pentru tineri, destinate închirierii, vor fi stabilite
prin studii de prefezabilitate promovate şi aprobate de consiliile locale,
consiliile judeţene, Consiliul General al Municipiului Bucureşti sau, după caz,
de autorităţile administraţiei publice centrale din domeniul învăţământului ori
din domeniul sănătăţii sau serviciile deconcentrate în teritoriu ale acestora.
Studiile de prefezabilitate se finanţează din surse prevăzute cu această
destinaţie în bugetele proprii ale autorităţilor administaţiei publice locale
sau centrale beneficiare.
(5) In elaborarea studiilor de prefezabilitate
prevăzute la alin. (4) se vor avea în vedere soluţii arhitecturale model pentru
construcţia locuinţelor, care se realizează prin grija Ministerului
Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Locuinţelor şi pot fi puse la dispoziţia
solicitanţilor de către Agenţia Naţională pentru Locuinţe.
Art. 17. - (1) In vederea cuprinderii obiectivelor de
investiţii prevăzute la art. 16 alin. (4) în programul de realizare a
locuinţelor pentru tineri, destinate închirierii, consiliile locale, consiliile
judeţene şi Consiliul General al Municipiului Bucureşti, după caz, vor întocmi
şi/sau vor actualiza şi vor transmite anual Ministerului Dezvoltării,
Lucrărilor Publice şi Locuinţelor un inventar al obiectivelor noi de investiţii
propuse, conform modelului prevăzut în anexa nr.1, cel mai târziu până în data
de 15 mai a fiecărui an.
(2) Pentru realizarea de construcţii noi de locuinţe,
destinate închirierii în mod exclusiv unor tineri specialişti din învăţământ şi
din sănătate, autorităţile administraţiei publice centrale interesate vor
întocmi şi/sau vor actualiza şi vor transmite anual Ministerului Dezvoltării,
Lucrărilor Publice şi Locuinţelor inventarul prevăzut la alin.(1), centralizat
la nivelul autorităţii administraţiei publice centrale respective şi defalcat
pe judeţe, localităţi şi obiective de investiţii.
(3) Solicitările prevăzute la alin. (1) şi (2) sunt
centralizate la nivelul Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi
Locuinţelor şi sunt analizate în cadrul Consiliului de administraţie al
Agenţiei Naţionale pentru Locuinţe, ţinându-se cont de angajamentele asumate în
dezvoltarea Programului de construcţii de locuinţe pentru tineri, destinate
închirierii.
Art. 18. - (1) Pentru
obiectivele noi de investiţii, aprobate în condiţiile art. 16 alin. (4),
Agenţia Naţională pentru Locuinţe va achiziţiona studii de fezabilitate, care
vor fi supuse aprobării potrivit legii.
(2) Finanţarea studiilor prevăzute la alin. (1) se
asigură din alocaţii de la bugetul de stat prevăzute cu această destinaţie,
prin bugetul Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Locuinţelor,
aprobat în condiţiile legii, precum şi din resursele prevăzute cu această
destinaţie de către Agenţia Naţională pentru Locuinţe în bugetul propriu.
(3) Studiile de fezabilitate supuse aprobării conform
alin. (1) vor fi însoţite de câte un exemplar al contractelor încheiate
potrivit prevederilor art. 2 alin. (5).
Art. 19. - (1) Derularea investiţiilor în construcţia
de locuinţe pentru tineri, destinate închirierii, se realizează prin Agenţia
Naţională pentru Locuinţe, instituţie aflată sub autoritatea Ministerului
Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Locuinţelor.
(2) Pentru obiectivele noi de investiţii propuse în
condiţiile art. 17, Agenţia Naţională pentru Locuinţe va prelua, prin protocol,
de la consiliile locale, consiliile judeţene, Consiliul General al Municipiului
Bucureşti sau de la autorităţile administraţiei publice centrale din domeniul
învăţământului şi din domeniul sănătăţii, după caz, studiile de prefezabilitate
şi terenurile aferente construcţiilor. Terenurile aferente construcţiilor de
locuinţe rămân sau sunt preluate în folosinţa gratuită a Agenţiei Naţionale
pentru Locuinţe pe durata de realizare a investiţiilor.
(3) In protocolul de preluare a studiilor de
prefezabilitate şi/sau a terenurilor aferente construcţiilor se vor preciza şi
următoarele:
a) condiţia de exceptare de la plata taxei pentru
autorizarea construcţiilor, obiectivele de investiţii fiind de utilitate
publică, în conformitate cu reglementările legale în vigoare;
b) obligativitatea consiliilor locale de a asigura
serviciile comunitare de utilităţi publice şi dotările edilitare necesare în
asigurarea condiţiilor de locuit, coroborat cu programul de recepţie şi punere
în funcţiune a locuinţelor, conform contractelor încheiate potrivit
prevederilor art. 2 alin.(5);
c) participarea la recepţia la terminarea lucrărilor
şi la recepţia finală a obiectivelor de investiţii;
d) condiţiile de transmitere a
construcţiilor de locuinţe din administrarea Agenţiei Naţionale pentru Locuinţe
în administrarea consiliilor locale, consiliilor judeţene, Consiliului General
al Municipiului Bucureşti sau de la autorităţile administraţiei publice
centrale din domeniul învăţământului şi din domeniul sănătăţii, după caz;
e) devizele financiare pentru cheltuieli efectuate de
consiliile locale, consiliile judeţene, Consiliul General al Municipiului
Bucureşti sau de autorităţile administraţiei publice centrale din domeniul
învăţământului şi din domeniul sănătăţii, după caz, pentru promovarea
obiectivelor de investiţii până la predarea acestora către Agenţia Naţională
pentru Locuinţe.
(4) Pentru obiectivele de investiţii propuse în
condiţiile art. 17 şi amplasate pe terenuri aflate în administrarea Agenţiei
Naţionale pentru Locuinţe, în actele de transmitere a terenurilor conform
prevederilor alin. (2) şi în conformitate cu legislaţia în vigoare, se vor
prevedea în mod obligatoriu şi următoarele:
a) dreptul Agenţiei Naţionale
pentru Locuinţe de folosinţă gratuită a terenurilor aferente construcţiilor de
locuinţe pe perioada realizării investiţiilor;
b) obligativitatea consiliilor locale, consiliilor
judeţene, Consiliului General al Municipiului Bucureşti sau a autorităţilor
administraţiei publice centrale din domeniul învăţământului şi din domeniul
sănătăţii, după caz, de a întocmi şi a aproba, potrivit legii, studiile de
prefezabilitate şi de a le transmite Agenţiei Naţionale pentru Locuinţe în
termen de maximum 60 de zile de la data preluării terenurilor;
c) precizările prevăzute la alin. (3) lit. a) - e);
d) decăderea din calitatea de administrator al
locuinţelor în cazul nerespectării uneia sau a tuturor prevederilor lit. a) -
c).
Art. 191. - (1) In aplicarea prevederilor
art. 62 alin. (2) din Legea nr. 152/1998,
cu modificările şi completările ulterioare, după finalizarea lucrărilor de
construcţie a locuinţelor pentru tineri, destinate închirierii, altele decât
cele destinate închirierii în mod exclusiv unor tineri specialişti din
învăţământ şi din sănătate, acestea fac obiectul proprietăţii private a
statului şi se administrează de consiliile locale ale comunelor, oraşelor,
municipiilor, respectiv ale sectoarelor municipiului Bucureşti sau, după caz,
se administrează de consiliile judeţene din unităţile administrativ-teritoriale
în care sunt amplasate, în condiţiile prevăzute de lege.
(2) Potrivit prevederilor art. 244 alin. (1) din Legea nr. 152/1998, cu modificările şi completările
ulterioare, locuinţele pentru tineri, destinate închirierii în mod exclusiv unor
tineri specialişti din învăţământ şi din sănătate, după finalizarea lucrărilor
de construcţie, fac obiectul exclusiv al proprietăţii publice a statului şi se
administrează de autorităţile administraţiei publice centrale din domeniul
învăţământului şi din domeniul sănătăţii, care au solicitat construirea
acestora, sau de serviciile deconcentrate în teritoriu ale acestora, după caz.
(3) Predarea-preluarea locuinţelor prevăzute la alin.
(1) şi (2), precum şi a terenurilor aferente, după caz, se face odată cu
recepţia la terminarea lucrărilor, prin protocol încheiat între Agenţia
Naţională pentru Locuinţe şi cei îndreptăţiţi, în condiţiile stabilite la art.
19 alin. (3) lit. d), respectiv la art. 19 alin. (4) lit. d). La această dată
folosinţa gratuită acordată Agenţiei Naţionale pentru Locuinţe asupra
terenurilor aferente locuinţelor încetează de drept."
11. După articolul 191 se introduc trei noi
articole, articolele 192 - 194, cu următorul cuprins:
„Art. 192. - (1)
Locuinţele pentru tineri, destinate închirierii, altele decât cele destinate
închirierii în mod exclusiv unor tineri specialişti din învăţământ şi din
sănătate, se pot vinde, la solicitarea titularilor contractelor de închiriere,
în condiţiile prevăzute de art. 63 din Legea nr. 152/1998, cu modificările şi completările
ulterioare.
(2) In vederea stabilirii valorii de inventar a
locuinţelor, până la apariţia unor noi reglementări în domeniu, se aplică
prevederile pct. 38 din Normele privind organizarea şi efectuarea inventarierii
elementelor de activ şi de pasiv, aprobate prin Ordinul ministrului finanţelor
publice nr. 1.753/2004, cu modificările ulterioare, şi, în mod corespunzător,
prevederile cap. „Stabilirea valorilor de investiţie" de la pct. 3 din
Metodologia de stabilire a preţurilor de deviz şi de vânzare către populaţie a
locuinţelor construite din fondurile statului, recepţionate după 1 ianuarie
1990, aprobată prin Ordinul ministrului lucrărilor publice, transporturilor şi
amenajării teritoriului nr. 197/D/1990 şi publicat în Buletinul Construcţiilor
nr. 3/1990 şi anexele aferente. In cazul în care această metodologie nu poate
fi aplicabilă din cauza insuficienţei datelor tehnice, după departajarea
valorii locuinţelor de cea a spaţiilor cu altă destinaţie, stabilirea valorii
de inventar a fiecărei locuinţe se face prin defalcarea valorii totale în
raport direct proporţional cu suprafaţa construită.
(3) Indeplinirea condiţiei
referitoare la venitul mediu pe membru de familie, prevăzută la art. 63 alin. (2) lit. h) din Legea nr.
152/1998, cu modificările şi completările ulterioare, se va stabili raportat la
câştigul salarial mediu brut pe economie, comunicat în ultimul Buletinul
Statistic Lunar al Institutului Naţional de Statistică, înainte de data
încheierii contractului de vânzare-cumpărare.
(4) In aplicarea prevederilor art. 63 alin. (2) lit. f) din Legea nr. 152/1998, cu modificările şi
completările ulterioare, valoarea de circulaţie a locuinţelor, stabilită prin
expertizele camerelor notarilor publici şi preluată în baza de date a Ministerului
Economiei şi Finanţelor conform prevederilor art. 771 alin. (5) din Legea nr. 571/2003
privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare, se comunică
celor care au în administrare locuinţele respective, la solicitarea acestora,
de către direcţiile teritoriale ale Ministerului Economiei şi Finanţelor.
(5) In contractele de vânzare-cumpărare a locuinţelor
prevăzute la alin. (1) se va înscrie şi clauza de interdicţie a înstrăinării
locuinţei prin acte între vii pe o perioadă de 5 ani de la data dobândirii
acesteia, prevăzută la art. 63 alin. (2) lit. g) din Legea nr. 152/1998, cu modificările şi
completările ulterioare.
(6) Neîndeplinirea de către beneficiarul locuinţei a
obligaţiilor ce îi revin potrivit legii şi clauzei contractuale prevăzute la
alin. (5) reprezintă condiţii suspensive care afectează dreptul de proprietate
asupra locuinţei, acest drept urmând a fi înscris în Cartea funciară cu titlu
provizoriu, potrivit art. 29 alin. (2) din Legea cadastrului şi a publicităţii
imobiliare nr. 7/1996, republicată.
Această condiţie suspensivă se radiază de drept după împlinirea termenului de 5
ani de la data dobândirii prin contractul de vânzare-cumpărare.
Art. 193. - (1)
Pentru constituirea resurselor prevăzute la art. 6 alin. (1) lit. a2) din Legea nr. 152/1998, cu
modificările şi completările ulterioare, Agenţia Naţională pentru Locuinţe va
ţine o evidenţă extracontabilă, în care vor fi incluse toate locuinţele
finalizate până în prezent şi care va fi completată pe măsura finalizării şi recepţionării
unor noi locuinţe prin Programul de construcţii de locuinţe pentru tineri,
destinate închirierii.
(2) In evidenţa prevăzută la alin. (1) va fi înscris
fiecare obiectiv de investiţie, defalcat pe blocuri şi apartamente, cu
specificarea valorii de inventar a fiecărui apartament la data finalizării
acestuia, respectiv la data de 1 ianuarie 2007 pentru cele finalizate şi
recepţionate înainte de această dată.
(3) Pentru luarea în evidenţă a valorii de inventar a
locuinţelor, prevăzută la alin. (2), Agenţia Naţională pentru Locuinţe va
solicita date şi informaţii de la autorităţile administraţiei publice locale
şi, respectiv, de la operatorii economici în a căror administrare se află
imobilele, pe care îi va consilia şi sprijini în stabilirea valorii de
investiţie, respectiv a valorii de inventar, conform prevederilor art. 192 alin. (2).
(4) Agenţia Naţională pentru Locuinţe, în colaborare
cu autorităţile administraţiei publice locale şi cu autorităţile administraţiei
publice centrale din domeniul învăţământului şi din domeniul sănătăţii, în a
căror administrare se află locuinţele pentru tineri, destinate închirierii
finalizate şi înregistrate ca mijloace fixe individual sau ca bloc de locuinţe,
va elabora documentele necesare şi va iniţia, prin Ministerul Dezvoltării,
Lucrărilor Publice şi Locuinţelor, proiecte de acte normative necesare în
aplicarea prevederilor art. II alin. (1) şi (2) din Ordonanţa Guvernului nr.
35/2007 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 152/1998 privind
înfiinţarea Agenţiei Naţionale pentru Locuinţe, cu celeritate pentru locuinţele
care au o vechime de minimum 5 ani de la data recepţionării şi punerii în
funcţiune.
(5) In aplicarea prevederilor art. 63 alin. (3) din Legea nr. 152/1998, cu modificările şi completările
ulterioare, sumele obţinute din vânzarea locuinţelor se înregistrează în contul
„Venituri din vânzarea locuinţelor construite din fondurile statului",
deschis pe seama consiliilor locale la Trezoreria Statului din municipiul
reşedinţă de judeţ.
(6) Sumele obţinute din vânzarea locuinţelor,
prevăzute la alin. (5), după reţinerea comisionului prevăzut de lege, se
virează lunar de către autorităţile administraţiei publice locale în contul
Agenţiei Naţionale pentru Locuinţe deschis la Trezoreria Statului. Operaţiunea
se efectuează prin ordin de plată pentru trezoreria statului - OPHT
(7) Agenţia Naţională pentru Locuinţe va monitoriza
acţiunea de vânzare-cumpărare a locuinţelor, consiliile locale fiind obligate
să transmită lunar stadiul contractelor de vânzare-cumpărare. Eventualele
diferende între Agenţia Naţională pentru Locuinţe şi autorităţile
administraţiei publice locale, referitoare la cuantumul sumelor obţinute din
vânzarea locuinţelor şi la termenele de virare a acestora în contul agenţiei,
se clarifică şi se rezolvă prin intervenţia direcţiilor teritoriale ale
Ministerului Economiei şi Finanţelor, la solicitarea Agenţiei Naţionale pentru
Locuinţe, cu cel mult 10 zile lucrătoare înainte de data încheierii anului
financiar-bancar.
Art. 194. - (1)
Locuinţele prevăzute la art. 192 alin. (1), pentru care nu sunt înregistrate cereri de cumpărare de
către cei în drept sau cele care nu pot fi cumpărate de titularii contractelor de închiriere datorită faptului
că aceştia nu îndeplinesc cerinţele prevăzute de art. 63 din Legea nr. 152/1998, cu
modificările şi completările ulterioare, precum şi cele care nu fac obiectul
unor contracte de închiriere se exploatează în continuare în regim de
închiriere, în condiţiile prevăzute de Legea nr. 152/1998, cu modificările şi completările
ulterioare.
(2) Pentru recalcularea chiriei prevăzute la art. 62 alin. (31) lit. a) din Legea nr. 152/1998, cu modificările şi completările
ulterioare, se poate utiliza ca model exemplul din anexa nr. 16 la prezentele
norme metodologice, administratorii locuinţelor având posibilitatea să
stabilească şi să aplice cotele proprii de cheltuieli pentru administrarea şi
menţinerea în stare de folosinţă a clădirilor de locuit în care sunt amplasate
acestea.
(3) Autorităţile administraţiei publice locale şi/sau
autorităţile publice centrale din domeniul învăţământului şi din domeniul
sănătăţii au obligativitatea ţinerii evidenţei stricte (lunare şi cumulative) a
locuinţelor care fac obiectul art. 191 alin. (2), art. 192 alin. (1)
şi al art. 194
alin. (1), precum şi a justificărilor, modului de calcul şi nivelului actual al
chiriei percepute. In completare, aceste entităţi vor ţine şi evidenţa
necesarului de locuinţe pentru tineri „destinate închirierii."
12. Articolul 20 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 20. - (1) In baza datelor primite conform art. 17
şi a studiilor de fezabilitate aprobate conform legii, în condiţiile art. 18,
Agenţia Naţională pentru Locuinţe va întocmi şi va supune aprobării
Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Locuinţelor lista cuprinzând
locuinţele pentru tineri, propuse a fi finanţate în anul următor, conform
modelului prevăzut în anexa nr. 2, document care va sta la baza întocmirii
listei obiectivelor de investiţii privind construcţia de locuinţe pentru
tineri, destinate închirierii, şi la fundamentarea alocaţiilor bugetare
necesare în vederea finanţării acestora, conform prevederilor legale în vigoare.
(2) Agenţia Naţională pentru Locuinţe va transmite
Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Locuinţelor, odată cu lista
prevăzută la alin. (1), şi lista cuprinzând defalcarea pe capitole bugetare a
sumelor acumulate în anul anterior din vânzarea locuinţelor pentru tineri,
destinate închirierii, prevăzute la art. 193 alin. (6), însoţită de un extras de cont emis de Trezoreria
Statului pentru data de 31 decembrie a anului calendaristic anterior. Sumele
necheltuite pe anul financiar în curs se cuprind în bugetul din anul următor.
(3) Odată cu listele prevăzute la alin. (1) şi (2), în
baza raportărilor lunare detaliate primite de la autorităţile publice locale
şi/sau autorităţile publice centrale din domeniul învăţământului şi din
domeniul sănătăţii, pe baza evidenţelor prevăzute la art. 194 alin. (3), Agenţia Naţională pentru
Locuinţe va centraliza aceste evidenţe, pe care le va transmite spre informare
Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Locuinţelor, pentru a se
cunoaşte în orice moment situaţia locuinţelor pentru tineri, destinate
închirierii."
13. La articolul 21,
alineatele (5) şi (6) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
„(5) Construcţiile prevăzute la alin. (3), care nu fac
parte din domeniul privat al unităţilor administrativ-teritoriale, pot fi
incluse în programul de construcţii de locuinţe pentru tineri, destinate
închirierii, numai în condiţiile schimbării corespunzătoare a regimului juridic
al proprietăţii asupra respectivelor construcţii şi, după caz, a regimului
juridic al proprietăţii asupra terenului pe care sunt amplasate, potrivit
legii.
(6) Cheltuielile efectuate pentru construcţiile
prevăzute la alin. (3), reevaluate la zi până la data preluării acestora de
către Agenţia Naţională pentru Locuinţe, precum şi toate costurile care rezultă
ca efect al aplicării prevederilor alin. (3), (4) şi (5) vor fi cuprinse, pe capitole/subcapitole
de cheltuieli, în devizul general al obiectivului de investiţii. Costurile care
rezultă ca efect al aplicării prevederilor alin. (3), (4) şi (5) se suportă din
fondurile alocate pentru derularea programului de construcţii de locuinţe pentru
tineri, destinate închirierii, context în care vor fi incluse în cheltuielile
efectuate şi nedecontate. In aceste cazuri cheltuielile totale de capital
cuprinse în devizul general al obiectivului de investiţii vor fi defalcate în
cheltuieli efectuate, cheltuieli efectuate şi nedecontate şi în cheltuieli rest
de efectuat."
14. La articolul 22,
alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(2) Agenţia Naţională pentru Locuinţe comunică
autorităţilor administraţiei publice centrale din domeniul învăţământului şi
din domeniul sănătăţii, precum şi autorităţilor administraţiei publice locale
interesate, după caz, lista obiectivelor de investiţii noi care urmează a fi
finanţate în anul în curs şi solicită transmiterea terenurilor de construcţie
aferente, conform protocoalelor încheiate în condiţiile art. 19 alin. (2) şi
(3)."
15. Articolul 32 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 32. -Anexele nr. 1, 2,
2a) şi 3-16 fac parte integrantă din prezentele norme
metodologice."
16. Anexele nr. 1, 2,
2a) şi 9 la normele metodologice se modifică şi se înlocuiesc cu anexele nr.
1-4, care fac parte integrantă din prezenta hotărâre.
17. După anexa nr.
15 la normele metodologice se introduce o nouă anexă, anexa nr. 16, având
cuprinsul prevăzut în anexa nr. 5 la prezenta hotărâre.
Art. II. - Hotărârea Guvernului
nr. 962/2001 privind aprobarea Normelor metodologice
pentru punerea în aplicare a prevederilor Legii nr.
152/1998 privind înfiinţarea Agenţiei Naţionale pentru Locuinţe, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 626 din 4 octombrie 2001, cu modificările şi completările
ulterioare şi cu cele aduse prin prezenta hotărâre, se va republica, dându-se
textelor o nouă numerotare.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul dezvoltării, lucrărilor publice şi
locuinţelor,
Laszlo Borbely
Ministrul internelor şi reformei administrative,
Cristian David
Ministrul economiei şi
finanţelor,
Varujan Vosganian
ANEXA Nr. 1 (Anexa nr. 1 la normele metodologice)
CONSILIUL LOCAL..............................
(Consiliul
Judeţean....................................)
(Consiliul General al Municipiului Bucureşti)
(Ministerul................................................)
INVENTARUL
locuinţelor pentru tineri propuse a fi finanţate în
cadrul Programului aprobat conform Legii nr. 152/1998
Denumirea
localităţii,
blocul
|
Numărul de locuinţe
|
Numărul de cereri
|
Regimul de înălţime
|
Stadiul fizic
|
Termenul PIF
|
Amplasamentul*)
|
Sumele necesare în vederea finalizării
(milioane lei)
|
Suma solicitată
de la bugetul de
stat
(milioane
lei)
|
Surse
proprii**)
(milioane
lei)
|
Suprafaţa (ha)
|
Planul urbanistic
|
Stadiul viabilizării
|
0
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
9
|
10
|
11
|
Localitatea
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Obiectivul
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Obiectivul
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Total localitate:
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
TOTAL GENERAL:
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Primar,
(Preşedintele Consiliului Judeţean)
(Primarul general)
(ministrul sau altă persoană desemnată de acesta)
................................................................................
*) Se completează: suprafaţa de teren, planurile
urbanistice aprobate şi lucrările de viabilizare realizate.
**) La coloana 11 se completează totalul sumelor
cheltuite de la bugetul local şi nedecontate.
Anexa se centralizează la nivelul Ministerului
Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Locuinţelor pe baza datelor transmise de
consiliile locale şi de autorităţile administraţiei publice centrale
interesate.
ANEXA Nr. 2 (Anexa nr. 2 la normele metodologice)
AGENŢIA NAŢIONALĂ PENTRU LOCUINŢE
Se aprobă
Ministru,
LISTA
cuprinzând locuinţele
pentru tineri, destinate închirierii, propuse a fi finanţate conform Legii nr.
152/1998 în anul.........
Denumirea
localităţii,
blocul
|
Numărul
de
locuinţe
|
Numărul
de
cereri
|
Regimul
de
înălţime
|
Stadiul
fizic
|
Termen PIF
|
Amplasamentul*)
|
Valoarea
totală a
investiţiei
|
Valoarea
executată
|
Sumele
necesare
în vederea
finalizării (milioane
lei)
|
Alocaţii
de la bugetul de stat pentru anul
(milioane
lei)
|
Alocaţii**)
de la bugetele locale
pentru anul ...
(milioane
lei)
|
Alocaţii***)
din surse costituite
prin
vânzarea
locuinţelor
pentru
anul...
(milioane
lei)
|
Suprafaţa
(ha)
|
Planul
urbanistic
|
Stadiul
viabilizării
|
0
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
9
|
10
|
11
|
12
|
13
|
14
|
I. Investiţii în continuare
|
Localitatea
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Obiectivul
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
0
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
9
|
10
|
11
|
12
|
13
|
14
|
Obiectivul
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Total localitate:
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
TOTAL I:
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
II. Investiţii noi
|
Localitatea
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Obiectivul
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Obiectivul
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Total localitate:
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
TOTAL II:
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
TOTAL GENERAL:
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
AGENŢIA NAŢIONALĂ PENTRU LOCUINŢE
Director,
.......................................................
AVIZAT
Direcţii de specialitate din
minister:
Direcţia economică
Director,
.......................................................
Direcţia investiţii
Director,
.......................................................
Direcţia construcţii locuinţe
Director,
.......................................................
*) Se completează : suprafaţa, planurile urbanistice
aprobate şi lucrările de viabilizare realizate.
**) La coloana 11 se completează totalul sumelor
cheltuite de la bugetul local şi nedecontate.
***) La coloana 12 se completează sumele prevăzute a se
aloca din sursele acumulate prin vânzarea locuinţelor.
Anexa se centralizează la nivel judeţean şi la nivelul
Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Locuinţelor pe baza datelor
transmise de consiliile locale şi de autorităţile administraţiei publice
centrale interesate.
ANEXA Nr. 3 [Anexa nr. 2a) la normele metodologice]
LISTA
cheltuielilor de capital necesare realizării obiectivelor de investiţii privind construcţia de locuinţe
pentru tineri, defalcate
pe surse de finanţare
Cheltuielile de capital necesare realizării
obiectivelor de investiţii sunt evidenţiate, pe capitole de cheltuieli, în
devizul general al investiţiei, documentaţie economică prin care se stabileşte
valoarea totală estimativă a acestor obiective la faza de proiectare - studiu
de fezabilitate şi proiect tehnic - conform prevederilor Hotărârii Guvernului
nr. 28/2008 privind aprobarea conţinutului-cadru al documentaţiei
tehnico-economice aferente investiţiilor publice, precum şi a structurii şi
metodologiei de elaborare a devizului general pentru obiective de investiţii şi
lucrări de intervenţii.
Pentru obiectivele de investiţii privind construcţia de
locuinţe pentru tineri, destinate închirierii, decontarea cheltuielilor
necesare se asigură, pe surse de finanţare şi capitole de cheltuieli din
devizul general, astfel:
A. Din surse proprii
constituite în acest scop de consiliile locale, autorităţile din administraţia
publică centrală interesate sau, după caz, din surse constituite de regii şi
societăţi comerciale de profil
1. Cheltuieli pentru
obţinerea şi amenajarea terenului:
Obţinerea terenului -
cheltuielile efectuate pentru cumpărarea de terenuri, plata concesiunii
(redevenţei) pe durata realizării lucrărilor, exproprieri, despăgubiri,
schimbarea regimului juridic al terenului, scoaterea temporară sau definitivă
din circuitul agricol, precum şi alte cheltuieli de aceeaşi natură.
Amenajarea terenului - cheltuielile
efectuate la începutul lucrărilor pentru pregătirea amplasamentului şi care
constau în demolări, demontări, defrişări, evacuări de materiale rezultate,
devieri de reţele de utilităţi din amplasament, sistematizări pe verticală, drenaje, epuismente (exclusiv
cele aferente realizării lucrărilor pentru investiţia de bază), devieri de
cursuri de apă, strămutări de localităţi sau de monumente istorice etc.
Amenajări pentru protecţia mediului - cheltuielile efectuate pentru lucrări şi acţiuni de protecţia
mediului, inclusiv pentru refacerea cadrului natural după terminarea
lucrărilor, precum: plantare de copaci, reamenajare de spaţii verzi.
2. Cheltuieli pentru
asigurarea utilităţilor necesare obiectivului
- cheltuielile aferente
asigurării cu utilităţile necesare funcţionării obiectivului de investiţie, precum: alimentare cu apă,
canalizare, alimentare cu gaze naturale, agent termic, energie electrică,
telefonie, radio-tv, drumuri de acces, căi ferate industriale, care se execută
pe amplasamentul delimitat din punct de vedere juridic ca aparţinând
obiectivului de investiţie, precum şi cheltuielile aferente branşării la
reţelele de utilităţi.
3. Cheltuieli pentru
proiectare şi asistenţă tehnică privind:
Studii de teren -
cheltuielile pentru studii geotehnice, geologice,
hidrologice, hidrogeotehnice, fotogrammetrice, topografice şi de stabilitate a
terenului pe care se amplasează obiectivul de investiţie.
Obţinere de avize, acorduri şi autorizaţii - întocmirea documentaţiei, obţinerea numărului cadastral
provizoriu şi înregistrarea terenului în cartea funciară.
Proiectare - cuprinde
cheltuieli de proiectare, faza studiu de prefezabilitate.
Consultanţă - se includ
cheltuielile efectuate, după caz, pentru plata serviciilor de consultanţă la
elaborarea studiului de prefezabilitate sau a studiilor de piaţă, de evaluare.
B. Din surse de la
bugetul de stat şi alte surse garantate de stat:
1. Proiectare şi asistenţă tehnică privind:
Studii de teren -
cheltuielile pentru studii geotehnice, geologice, hidrologice, hidrogeotehnice, fotogrammetrice, topografice şi de
stabilitate a terenului pe care se amplasează obiectivul de investiţie (după
caz).
Obţinere avize, acorduri şi autorizaţii
Se includ cheltuielile pentru:
a) obţinerea/prelungirea valabilităţii certificatului
de urbanism, taxa pentru obţinerea/prelungirea valabilităţii autorizaţiei de
construire, conform legii;
b) obţinerea avizelor şi acordurilor pentru racorduri
şi branşamente la reţele publice de apă, canalizare, gaze, termoficare, energie
electrică, telefonie etc;
c) obţinerea certificatului de nomenclatură stradală şi
adresă;
d) obţinerea acordului de mediu;
e) obţinerea avizului PSI;
f) alte avize şi acorduri prevăzute în acte normative.
Proiectare şi inginerie:
1. se includ cheltuielile pentru elaborarea tuturor fazelor de proiectare - studiu de fezabilitate,
proiect tehnic, detalii de execuţie -, pentru plata verificării tehnice a
proiectării, precum şi pentru elaborarea documentaţiilor necesare obţinerii
acordurilor, avizelor şi autorizaţiilor aferente obiectivului de investiţie,
documentaţii ce stau la baza emiterii avizelor şi acordurilor impuse prin
certificatul de urbanism, documentaţii urbanistice, studii de impact,
studii/expertize de amplasament;
2. pentru lucrările de modernizare sau consolidare la
construcţii existente sau pentru continuarea lucrărilor la construcţii începute
şi neterminate se includ cheltuielile efectuate pentru expertiza tehnică.
Organizarea procedurilor de achiziţie publică - se includ cheltuielile aferente întocmirii
documentaţiei pentru elaborarea şi prezentarea ofertei, precum şi pentru
multiplicarea acestora, exclusiv cele cumpărate de ofertanţi; cheltuielile cu
onorariile, transportul,
cazarea şi diurna membrilor desemnaţi în comisiile de evaluare; anunţuri de
intenţie, de participare şi de atribuire a contractelor, corespondenţă prin
poştă, fax, poştă electronică etc, în legătură cu procedurile de achiziţie
publică.
Organizarea procedurilor de achiziţii publice pentru
execuţia lucrărilor - sunt cuprinse cheltuieli pentru: conceperea documentaţiilor, multiplicarea
documentaţiilor, corespondenţa privind organizarea, onorariile participanţilor
la lucrările comisiilor de evaluare, anunţuri publicitare, corespondenţă,
telegrafie, telex, telefax etc, în legătură cu aplicarea procedurilor de
achiziţii publice.
Consultanţă - se includ
cheltuielile efectuate, după caz, pentru:
a) plata serviciilor de consultanţă la elaborarea
studiului de prefezabilitate sau a studiilor de piaţă, de evaluare;
b) plata serviciilor de consultanţă
în domeniul managementului investiţiei sau administrarea contractului de
execuţie.
Asistenţă tehnică - se
includ cheltuielile efectuate, după caz, pentru:
a) asistenţă tehnică din partea proiectantului, în
cazul când aceasta nu intră în tarifarea proiectării;
b) asigurarea supravegherii execuţiei prin inspectori
de şantier desemnaţi de autoritatea contractantă;
c) plata specialiştilor angajaţi pe bază de contract,
conform prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 573/2007 privind înfiinţarea,
organizarea şi funcţionarea Consiliului Interministerial de Avizare Lucrări
Publice de Interes Naţional şi Locuinţe, cu modificările ulterioare.
2. Cheltuieli pentru
investiţia de bază:
Construcţii şi instalaţii - se cuprind cheltuielile aferente execuţiei tuturor obiectelor
cuprinse în obiectivul de investiţie: clădiri, construcţii speciale, instalaţii
aferente construcţiilor, precum: instalaţii electrice, sanitare, instalaţii
interioare de alimentare cu gaze naturale, instalaţii de încălzire, ventilare,
climatizare, telefonie, PSI, radio-tv, intranet şi alte tipuri de instalaţii
impuse de destinaţia obiectivului.
Montaj utilaj tehnologic - se cuprind cheltuielile aferente montajului utilajelor
tehnologice şi al utilajelor incluse în instalaţiile funcţionale, inclusiv
reţelele aferente necesare funcţionării acestora.
Utilaje, echipamente tehnologice şi funcţionale cu
montaj - se cuprind cheltuielile pentru procurarea
utilajelor şi echipamentelor tehnologice, precum şi a celor incluse în
instalaţiile funcţionale; cheltuielile se desfăşoară pe obiecte de investiţie.
Dotări - se cuprind
cheltuielile pentru procurarea de bunuri care, conform legii, intră în
categoria mijloacelor fixe sau a obiectelor de inventar, precum: mobilier,
dotări PSI, dotări de uz gospodăresc, dotări privind protecţia muncii şi, după
caz, utilaje şi echipamente independente cu durată mare de serviciu.
3. Alte cheltuieli
Organizare de şantier-
sunt cuprinse cheltuielile necesare creării condiţiilor de desfăşurare a
activităţii de construcţii-montaj, estimate procentual faţă de valoarea
lucrărilor de construcţii-montaj.
Comisioane şi taxe -
sunt cuprinse: după caz, comisionul băncii finanţatoare; taxa aferentă
inspecţiei pentru controlul calităţii lucrărilor de construcţii; cota aferentă
fondului pentru protecţia socială a membrilor Casei Sociale a Constructorilor,
precum şi alte cheltuieli de natura acestora, stabilite prin lege.
ANEXA Nr. 4 (Anexa nr. 9 la normele metodologice)
AGENŢIA NAŢIONALĂ PENTRU LOCUINŢE
Se aprobă
Ministru,
...............................
NOTĂ DE FUNDAMENTARE
privind sumele necesare de la bugetul de stat pentru
decontarea lucrărilor executate la construcţiile de locuinţe pentru tineri conform Legii nr.
152/1998, cu modificările şi completările ulterioare, pe luna.............
- milioane lei -
1. Program anul.........................
|
..........................
|
2. Valoarea lucrărilor realizate de la începutul anului până la...............................
din care:
|
..........................
|
a) proiectare
|
..........................
|
b) organizarea şi desfăşurarea procedurilor de achiziţii publice
|
..........................
|
c) lucrări de C+M
|
..........................
|
d) alte cheltuieli pentru investiţii
|
..........................
|
3. Valoarea
lucrărilor decontate cumulat de la începutul
anului............................
din care:
|
..........................*)
|
a) proiectare
|
..........................
|
b) organizarea şi desfăşurarea procedurilor de achiziţii publice
|
..........................
|
c) lucrări de C+M
|
..........................
|
d) alte cheltuieli pentru investiţii
|
..........................
|
4. Valoarea
lucrărilor realizate şi nedecontate până la finele lunii......................... din care:
|
..........................
|
a) proiectare
|
..........................
|
b) organizarea şi desfăşurarea
procedurilor de achiziţii publice
|
..........................
|
c) lucrări de C+M
|
..........................
|
d) alte cheltuieli pentru investiţii
|
..........................
|
5. Suma
aprobată la plată de la bugetul de stat pentru decontarea lucrărilor
executate si nedecontate până la finele lunii......................................... din care:
|
..........................
|
a) proiectare
|
..........................
|
b) organizarea şi desfăşurarea procedurilor de achiziţii publice
|
..........................
|
c) lucrări de C+M
|
..........................
|
d) alte cheltuieli pentru investiţii
|
..........................
|
6. Suma
aprobată la plată din sumele provenite din vânzarea locuinţelor pentru
decontarea lucrărilor executate şi nedecontate până la finele lunii........................
din care:
|
..........................
|
a) proiectare
|
..........................
|
b) organizarea şi desfăşurarea procedurilor de achiziţii publice
|
..........................
|
c) lucrări de C+M
|
..........................
|
d) alte cheltuieli pentru investiţii
|
..........................
|
7. Alocaţii
din sumele provenite din vânzarea locuinţelor pentru decontarea lucrărilor
preliminate pentru luna în curs...............................
din care:
|
..........................
|
a) proiectare
|
..........................
|
b) organizarea şi desfăşurarea procedurilor de achiziţii publice
|
..........................
|
c) lucrări de C+M
|
..........................
|
d) alte cheltuieli pentru investiţii
|
..........................
|
8. Alocaţii solicitate de la bugetul de stat pentru decontarea
lucrărilor preliminate pentru luna în curs............................................
din care:
|
..........................
|
a) proiectare
|
..........................
|
b) organizarea şi desfăşurarea procedurilor de achiziţii publice
|
..........................
|
c) lucrări de C+M
|
..........................
|
d) alte cheltuieli pentru investiţii
|
..........................
|
*) Valoarea lucrărilor decontate va fi aceeaşi cu suma
plăţilor din extrasul de cont deschis la Trezoreria Statului de către Agenţia
Naţională pentru Locuinţe şi constituie suma justificativă şi trecută pe
cheltuială, conform Ordinului ministrului de stat, ministrul finanţelor, nr.
1.169/1997 pentru modificarea şi completarea normelor metodologice privind
finanţarea investiţiilor instituţiilor publice prin trezoreria statului,
aprobate prin Ordinul ministrului de stat, ministrul finanţelor, nr.
2.487/1996.
Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi
Locuinţelor
Avizăm favorabil
Secretar de stat,
....................................................
Propunem avizarea
Direcţia generală economică
Director general,
....................................................
Direcţia generală construcţii locuinţe
Director general,
....................................................
Agenţia Naţională pentru Locuinţe
Director general,
....................................................
Director general economic,
....................................................
Control financiar preventiv,
....................................................
ANEXA Nr. 5 (Anexa nr. 16 la normele metodologice)
EXEMPLU DE CALCUL AL CHIRIEI
I. Stabilirea ipotezelor pentru calculul chiriei:
1. Valoarea de revenire a locuinţei:
• Valoarea de schimb lei/euro: 3,53 lei =1 euro
• Valoarea construcţiilor noi; s-au considerat 1.235,5
lei/m2 Adc ( ˜
350 euro/m2 Adc)
• La locuinţele pentru
tineri, destinate închirierii, valoarea de înlocuire este dată direct de
valoarea de inventar a mijlocului fix, reevaluată contabil conform legii.
2. Durata de amortizare:
Catalogul privind clasificarea şi duratele normale
de funcţionare a mijloacelor fixe
(aprobat prin Hotărârea
Guvernului nr. 2.139/2004)
Cod de
clasificare
|
Denumire active fixe
|
Duratele normale
- ani-
|
Perioada de
amortizare
- ani -
|
1.6
|
Construcţii de locuinţe şi social-culturale
|
|
|
1.6.1.
|
Clădiri de locuit, hoteluri şi cămine, în afară de:
|
40-60
|
30
|
1.6.1.1.
|
- clădiri de locuinţe sociale,
moteluri şi cămine amplasate în centre industriale, WC public
|
32-48
|
30
|
• Pentru calculul chiriei se ia în considerare
amortizarea într-o perioadă de 30 de ani ( 50% din durata normală de
funcţionare de 60 de ani).
3. Valoarea
cheltuielilor pentru menţinerea stării de folosinţă normală, din care:
• întreţinere curentă (I);
• reparaţii curente (RC); I +
RC ˜ 0,40% din valoarea de revenire a locuinţei;
• reparaţii capitale (RK); RK˜ 0,51% din valoarea de revenire a locuinţei.
4. Valoarea
cheltuielilor de administrare: se consideră ˜ 0,20% din valoarea de revenire a
locuinţei.
5. Mărimea beneficiului = 0; sunt locuinţe construite printr-un program cu caracter de protecţie
socială.
6. Taxele şi impozitele locale: s-a avut în vedere numai impozitul pe
clădiri, calculat la nivelul de bază stabilit de
Codul fiscal.
Calculul impozitului pentru persoane fizice
In cazul persoanelor fizice, impozitul pe clădiri se
calculează prin aplicarea cotei de impozitare de 0,1% la valoarea impozabilă a
clădirii. In cazul unei clădiri care are pereţii exteriori din materiale
diferite, pentru stabilirea valorii impozabile a clădirii se identifică în
tabelul de mai jos valoarea impozabilă cea mai mare corespunzătoare tipului
clădirii respective. Valoarea impozabilă a clădirii, exprimată în lei, se determină
prin înmulţirea suprafeţei construite desfăşurate a acesteia, exprimată în
metri pătraţi, cu valoarea impozabilă corespunzătoare, exprimată în lei/m2, din tabelul următor:
Tipul clădirii
|
Valoarea impozabilă
- lei/m2 -
|
Clădire cu instalaţie electrică, de
apă, de canalizare şi de încălzire (condiţii cumulative)
|
Clădire fără instalaţie electrică,
de apă, de canalizare şi de încălzire
|
A. Clădire cu cadre din beton armat sau cu pereţi exteriori din
cărămidă arsă sau din orice alte materiale rezultate în urma unui tratament
termic şi/sau chimic
|
669
|
397
|
B. Clădire cu pereţii exteriori din lemn, din piatră naturală,
din cărămidă nearsă, din vălătuci sau din orice alte materiale nesupuse unui
tratament termic şi/sau chimic
|
182
|
114
|
Suprafaţa construită desfăşurată a unei clădiri se
determină prin însumarea suprafeţelor secţiunilor tuturor nivelurilor clădirii,
inclusiv ale balcoanelor, logiilor sau ale celor situate la subsol, exceptând
suprafeţele podurilor care nu sunt utilizate ca locuinţă şi suprafeţele
scărilor şi teraselor neacoperite.
Valoarea impozabilă a clădirii se ajustează în funcţie
de rangul localităţii şi de zona în care este amplasată clădirea, prin
înmulţirea valorii determinate cu coeficientul de corecţie corespunzător,
prevăzut în tabelul următor:
Zona în cadrul localităţii
|
Rangul localităţii
|
|
0
|
I
|
II
|
III
|
IV
|
V
|
A
|
2,60
|
2,50
|
2,40
|
2,30
|
1,10
|
1,05
|
B
|
2,50
|
2,40
|
2,30
|
2,20
|
1,05
|
1,00
|
C
|
2,40
|
2,30
|
2,20
|
2,10
|
1,00
|
0,95
|
D
|
2,30
|
2,20
|
2,10
|
2,00
|
0,95
|
0,90
|
In cazul unui apartament amplasat într-un bloc cu mai
mult de 3 niveluri şi 8 apartamente, coeficientul de corecţie se reduce cu
0,10.
Dacă dimensiunile exterioare ale unei clădiri nu pot fi
efectiv măsurate pe conturul exterior, atunci suprafaţa construită desfăşurată
a clădirii se determină prin înmulţirea suprafeţei utile a clădirii cu un
coeficient de transformare de 1,20.
• In ipoteza de calcul se au în vedere clădiri de tip
A, amplasate în localitate de rang 0, zona B, şi dotate cu utilităţi. Pentru
determinarea impozitului anual la suprafaţa desfăşurată construită (Adc) se
aplică o valoare de:
669 x 2,50 x 0,1 % = 1,6725 lei/m2.
7. Costul chiriei mai
poate fi influenţat de:
• regimul de înălţime al clădirii de locuit în care
sunt amplasate;
Regim de înălţime
|
P+ 1E
|
P + 2E
|
P + 3E
|
P + 4E
|
P + (5-11) E
|
P + (12-17) E
|
Coeficient de corecţie
|
1,120
|
1,080
|
1,030
|
1,000
|
1,042
|
1,198
|
• s-au avut în vedere clădiri P + 4E, cu coeficient de
corecţie 1,00;
• amplasarea locuinţelor în cadrul localităţilor nu s-a
luat în calcul, locuinţele pentru tineri, destinate închirierii, fiind locuinţe
construite printr-un program cu caracter de protecţie socială;
• mobilarea locuinţelor; nu s-a luat în calcul;
• apartamente situate la subsol, demisol sau mansarde;
nu s-au luat în calcul;
• lipsa unor utilităţi în interiorul locuinţei (apă,
canal, electricitate, telecomunicaţii); nu s-au luat în calcul;
• sistemul de încălzire; s-a considerat încălzire în
sistem centralizat, cu coeficient de corecţie 1,00;
• locuinţe construite din
materiale inferioare; nu s-au luat în calcul;
• existenţa unor dotări speciale; nu s-au luat în
calcul;
• existenţa unor spaţii complementare: logii, balcoane,
terase, boxe; nu s-au diferenţiat în calcul.
8. S-au avut în vedere locuinţe convenabile,
care îndeplinesc exigenţele minimale prevăzute de
Legea locuinţei: - suprafeţele minimale pentru o locuinţă convenabilă sunt
următoarele:
Persoane/ familie
|
Camere/ locuinţă
|
Cameră de zi
|
Dormitoare
|
Loc de luat masa
|
Spaţiu pentru preparat hrană
|
Incăperi sanitare
|
Spaţii de depozitare
|
Arie utilă
|
Arie
desfăşurată
construită
|
nr.
|
nr.
|
m2
|
m2
|
m2
|
m2
|
m2
|
m2
|
m2
|
m2
|
1
|
1
|
18,00
|
-
|
2,50
|
5,00
|
4,50
|
2,00
|
37,00
|
58,00
|
2
|
2
|
18,00
|
12,00
|
3,00
|
5,00
|
4,50
|
2,00
|
52,00
|
81,00
|
3
|
3
|
18,00
|
22,00
|
3,00
|
5,50
|
6,50
|
2,50
|
66,00
|
102,00
|
4
|
3
|
19,00
|
24,00
|
3,50
|
5,50
|
6,50
|
3,50
|
74,00
|
115,00
|
5
|
4
|
20,00
|
34,00
|
3,50
|
6,00
|
7,50
|
4,00
|
87,00
|
135,00
|
6
|
4
|
21,00
|
36,00
|
4,50
|
6,00
|
7,50
|
4,50
|
93,00
|
144,00
|
7
|
5
|
22,00
|
46,00
|
5,00
|
6,50
|
9,00
|
5,00
|
107,00
|
166,00
|
8
|
5
|
22,00
|
48,00
|
6,00
|
6,50
|
9,00
|
5,50
|
110,00
|
171,00
|
II. Calculul chiriei
pentru locuinţe convenabile
- construcţii noi -
Numărul
de camere
|
Adc
- m2
-
|
LEI
|
Pret/m2
Adc*)
|
Valoarea de
înlocuire**)
|
Amortizare
în 30 ani
|
Cheltuieli
de
întreţinere
+ RC
|
Cheltuieli
RK
|
Cheltuieli
de administrare
|
Cheltuieli
nete anuale
|
Profit net
+
impozit
pe profit
|
Taxe şi
impozit pe
clădire*)
|
Chiria
netă
anuală
|
Chiria
lunară
|
Chirie
pentru
locuinţele
pentru tineri ***)
|
0
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
9
|
10
|
11
|
12
|
13
|
(1)x(2)
|
(3): 30
|
(3) x 0,4%
|
(3)x 0,51%
|
(3) x 0,2%
|
Σ (4 ÷ 7)
|
(8)x0
|
(1)x 1,6725
|
1(8÷10)
|
(11): 12
|
(8): 12
|
1
|
58,00
|
1.235,5
|
71.659,0
|
2.388,6
|
286,6
|
365,5
|
143,3
|
3.184,0
|
0
|
97,0
|
3.281,0
|
273,0
|
265,0
|
2
|
81,00
|
1.235,5
|
100.075,5
|
3.335,8
|
400,3
|
510,4
|
200,2
|
4.446,7
|
0
|
135,5
|
4.582,2
|
382,0
|
370,6
|
3
|
102,00
|
1.235,5
|
126.021,0
|
4.200,7
|
504,1
|
642,7
|
252,0
|
5.599,5
|
0
|
170,6
|
5.617,1
|
468,0
|
466,6
|
3
|
115,00
|
1.235,5
|
142.082,5
|
4.736,1
|
568,3
|
724,6
|
284,2
|
6.313,2
|
0
|
192,3
|
6.505,5
|
542,0
|
526,0
|
4
|
135,00
|
1.235,5
|
166.792,5
|
5.559,7
|
667,2
|
850,6
|
333,6
|
7.411,1
|
0
|
225,9
|
7.637,0
|
636,4
|
617,6
|
4
|
144,00
|
1.235,5
|
177.912,0
|
5.930,4
|
711,6
|
907,4
|
355,8
|
7.905,2
|
0
|
240,8
|
8.879,6
|
740,0
|
659,0
|
5
|
166,00
|
1.235,5
|
205.093,0
|
6.836,4
|
820,4
|
1.046,0
|
410,2
|
9.113,0
|
0
|
277,6
|
9.390,6
|
782,6
|
759,4
|
5
|
171,00
|
1.235,5
|
211.270,5
|
7.042,4
|
845,1
|
1.077,5
|
422,5
|
9.387,5
|
0
|
286,0
|
9.673,5
|
806,0
|
782,3
|
*) Preţurile de construcţie, precum şi taxele şi
impozitele sunt cele de bază, pentru municipiul Bucureşti.
**) La locuinţele pentru tineri, destinate închirierii,
valoarea de înlocuire este dată direct de valoarea de inventar a mijlocului
fix, reevaluată contabil conform legii.
***) In chiria pentru locuinţele pentru tineri nu este
cuprins impozitul pe clădire.
NOTĂ:
- In exemplul de calcul s-a avut în vedere stabilirea
unor chirii maximale.
-Având în vedere că locuinţele pentru tineri se prevăd
a fi închiriate la nivelul unor chirii „modice", fiind locuinţe construite
printr-un program cu caracter de protecţie socială, consiliile locale pot
hotărî scutirea de impozit pe clădire, în conformitate cu reglementările legale
în vigoare.