HOTARARE Nr. 1773 din 21 octombrie 2004
privind organizarea si functionarea Institutului National de Cercetare
Stiintifica in domeniul Muncii si Protectiei Sociale - I.N.C.S.M.P.S.
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 1038 din 10 noiembrie 2004
In temeiul art. 108 din Constitutia Romaniei, republicata, al art. 11 alin.
(1) si (2) din Ordonanta Guvernului nr. 57/2002 privind cercetarea stiintifica
si dezvoltarea tehnologica, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr.
324/2003, cu modificarile ulterioare, si avand in vedere prevederile art. 2 din
Hotararea Guvernului nr. 637/2003 pentru aprobarea Regulamentului-cadru de
organizare si functionare a institutelor nationale de cercetare-dezvoltare,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
Art. 1
Institutul National de Cercetare Stiintifica in domeniul Muncii si
Protectiei Sociale - I.N.C.S.M.P.S. Bucuresti, denumit in continuare
I.N.C.S.M.P.S., se organizeaza si functioneaza ca persoana juridica romana in
coordonarea Ministerului Muncii, Solidaritatii Sociale si Familiei.
Art. 2
I.N.C.S.M.P.S. are sediul in municipiul Bucuresti, Str. Povernei nr. 6 - 8,
sectorul 1.
Art. 3
I.N.C.S.M.P.S. are ca obiect de activitate realizarea de studii si
cercetari cu caracter teoretic aplicativ in domeniul de interes national
privind piata muncii, managementul resurselor umane, dezvoltarea sociala si
protectia sociala in Romania.
Art. 4
Regulamentul de organizare si functionare a I.N.C.S.M.P.S. este prevazut in
anexa care face parte integranta din prezenta hotarare.
Art. 5
Patrimoniul I.N.C.S.M.P.S., stabilit pe baza situatiilor financiare la data
de 31 decembrie 2003, este de 4.537.656 mii lei, din care imobilizari corporale
si necorporale 1.891.115 mii lei si active circulante 2.645.541 mii lei.
Art. 6
Ministerul Muncii, Solidaritatii Sociale si Familiei va cuprinde in bugetul
sau fondurile necesare realizarii unor investitii, dotari, aparatura,
echipamente si instalatii pentru I.N.C.S.M.P.S.
Art. 7
I.N.C.S.M.P.S. are in administrare, conform Hotararii Guvernului nr.
732/2004, imobilul proprietate publica a statului din Str. Povernei nr. 6 - 8,
sectorul 1, Bucuresti.
Art. 8
(1) Structura organizatorica a I.N.C.S.M.P.S. se aproba prin ordin al
ministrului muncii, solidaritatii sociale si familiei, in termen de 30 de zile
de la intrarea in vigoare a prezentei hotarari, in conformitate cu prevederile
art. 5 alin. (2) din Regulamentul-cadru de organizare si functionare a
institutelor nationale de cercetare-dezvoltare, aprobat prin Hotararea
Guvernului nr. 637/2003.
(2) I.N.C.S.M.P.S. poate avea in structura subunitati, cu sau fara
personalitate juridica.
Art. 9
La data intrarii in vigoare a prezentei hotarari se abroga Hotararea
Guvernului nr. 1.305/1996 privind infiintarea Institutului National de
Cercetare Stiintifica in domeniul Muncii si Protectiei Sociale - I.N.C.S.M.P.S.
Bucuresti, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 359 din 9
decembrie 1996.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
Ministrul muncii,
solidaritatii sociale si familiei,
Dan Mircea Popescu
Ministrul educatiei si cercetarii,
Alexandru Athanasiu
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tanasescu
ANEXA 1
REGULAMENT
de organizare si functionare a Institutului National de Cercetare Stiintifica
in domeniul Muncii si Protectiei Sociale - I.N.C.S.M.P.S. Bucuresti
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
(1) Institutul National de Cercetare Stiintifica in domeniul Muncii si
Protectiei Sociale - I.N.C.S.M.P.S. Bucuresti, denumit in continuare
I.N.C.S.M.P.S., este persoana juridica romana in coordonarea Ministerului
Muncii, Solidaritatii Sociale si Familiei, denumit in continuare MMSSF.
(2) I.N.C.S.M.P.S. functioneaza pe baza de gestiune economica si autonomie
financiara, calculeaza amortismente si conduce evidenta contabila in regim
economic si isi desfasoara activitatea in conformitate cu prevederile
Ordonantei Guvernului nr. 57/2002 privind cercetarea stiintifica si dezvoltarea
tehnologica, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 324/2003, cu
modificarile ulterioare, precum si ale prezentului regulament.
Art. 2
(1) I.N.C.S.M.P.S. isi desfasoara activitatea de cercetare stiintifica si
dezvoltare tehnologica in domenii de interes national privind piata muncii,
managementul resurselor umane, dezvoltarea sociala si protectia sociala in
Romania.
(2) I.N.C.S.M.P.S. participa la fundamentarea, implementarea si
monitorizarea strategiei de dezvoltare a domeniului specific si la realizarea
cu prioritate a obiectivelor stiintifice si tehnologice stabilite prin
programele nationale de cercetare stiintifica si dezvoltare tehnologica.
CAP. 2
Obiectul de activitate
Art. 3
In cadrul obiectului de activitate I.N.C.S.M.P.S. desfasoara urmatoarele
tipuri de activitati:
A. Activitati de cercetare-dezvoltare
1. In cadrul Planului national pentru cercetare-dezvoltare si inovare,
pentru realizarea planurilor sectoriale si a programelor-nucleu, in cadrul
programelor internationale de cercetare-dezvoltare si inovare, avand ca
tematica:
a) piata muncii:
- resursele de munca;
- cererea de forta de munca;
- somajul;
- prognoze privind piata muncii;
- sistemul informational al pietei muncii;
- salariul, salariul minim si echilibrul pietei muncii;
- institutii si agenti ai pietei muncii;
- dialogul social;
- legislatia muncii;
b) educatia continua:
- evaluarea impactului sistemelor de educatie, formare si perfectionare
profesionala asupra eficientei pietei muncii;
- evaluarea tehnicilor si metodelor de formare si perfectionare
profesionala;
- evaluarea cerintelor de calificare la nivel national, sectorial si de
ramura, in functie de nevoile pietei muncii;
c) managementul resurselor umane:
- analiza diagnostic privind sistemele de recrutare, selectie, evaluare,
promovare;
- politici si sisteme salariale la nivel de firma: analiza, studiu de
impact asupra dezvoltarii economice si sociale;
- relatii de munca: relatii conflictuale-neconflictuale, parteneriat,
comunicare-informare - analiza diagnostic, impact;
- sisteme si tehnici de negociere - analize comparative, impact;
- motivatia muncii: forme, metode, modele de cointeresare;
- normarea muncii;
d) politici sociale si fenomene sociale:
- saracia si excluziunea sociala - evaluare, scenarii, politici;
- incluziune si coeziune sociala - analiza diagnostic, evaluare impact,
politici;
- sisteme de asigurari sociale si politici de asigurari - analiza
diagnostic, evaluare impact, scenarii;
- sisteme de asistenta sociala si politici privind asistenta sociala in
domeniul populatiei si familiei, varstnicilor, copiilor, persoanelor cu
dizabilitati - analiza diagnostic, evaluare impact, scenarii;
e) problematica socioumana in procesul de schimbare, modernizare si
integrare a Romaniei in structurile europene;
f) strategii si modele de dezvoltare socioeconomica la nivel national,
teritorial si sectorial;
g) managementul macro- si microeconomic.
2. Alte activitati de cercetare stiintifica si dezvoltare tehnologica:
- cercetare aplicativa pentru agentii economici in domeniul specific de
activitate.
B. Activitati conexe activitatii de cercetare-dezvoltare, desfasurate in
domeniul propriu de activitate, cu aprobarea ministerului coordonator si cu
avizul autoritatii de stat pentru cercetare-dezvoltare si, dupa caz, cu
autorizarea din partea institutiilor abilitate, constand in:
a) formare si specializare profesionala;
b) consultanta si asistenta de specialitate;
c) editare si tiparire a publicatiilor de specialitate;
d) prestari de servicii;
e) participare la realizarea transferului tehnologic;
f) alte activitati, in conditiile legii.
CAP. 3
Patrimoniul
Art. 4
(1) I.N.C.S.M.P.S. are un patrimoniu propriu in valoare de 4.537.656 mii
lei, conform situatiilor financiare incheiate la data de 31 decembrie 2003, din
care: imobilizari corporale si necorporale 1.891.115 mii lei si active
circulante 2.646.541 mii lei.
(2) I.N.C.S.M.P.S. administreaza, cu diligenta unui bun proprietar, bunuri
proprietate publica si privata a statului, precum si bunurile proprii dobandite
in conditiile legii sau realizate din venituri proprii. Bunurile proprietate
publica si privata a statului administrate de I.N.C.S.M.P.S., precum si
bunurile proprii dobandite in conditiile legii sau realizate din venituri proprii,
dupa caz, se inregistreaza distinct in patrimoniul acestuia.
(3) Rezultatele cercetarilor obtinute in baza derularii unui contract
finantat din fonduri publice apartin I.N.C.S.M.P.S., in calitate de persoana
juridica executanta, si ordonatorului principal de credite, in egala masura,
daca prin contract nu s-a prevazut altfel. Administrarea, inregistrarea in
evidenta contabila, precum si instrainarea, inchirierea sau concesionarea si
casarea rezultatelor cercetarilor obtinute in baza derularii unui contract
finantat din fonduri publice se fac potrivit Ordonantei Guvernului nr. 57/2002.
(4) In exercitarea drepturilor sale, I.N.C.S.M.P.S. poseda si foloseste
bunurile aflate in patrimoniul sau si, dupa caz, dispune de acestea in
conditiile legii, in scopul realizarii obiectului sau de activitate.
(5) I.N.C.S.M.P.S. poate realiza servicii prin asociere in participatiune,
in scopul stimularii valorificarii rezultatelor cercetarii, cu aprobarea MMSSF
si a autoritatii de stat pentru cercetare-dezvoltare.
(6) Patrimoniul I.N.C.S.M.P.S. poate fi modificat conform prevederilor
legale in vigoare.
CAP. 4
Structura organizatorica si functionala
Art. 5
(1) I.N.C.S.M.P.S. poate avea in structura subunitati, cu sau fara
personalitate juridica, departamente, compartimente, sectii, colective si alte
structuri organizatorice necesare realizarii obiectului sau de activitate.
(2) Structura organizatorica a I.N.C.S.M.P.S. se aproba prin ordin al
ministrului muncii, solidaritatii sociale si familiei, in termen de 30 de zile
de la intrarea in vigoare a prezentei hotarari.
(3) Prin decizie a directorului general, cu aprobarea consiliului de
administratie, se pot organiza colective specializate sau colective
interdisciplinare proprii ori in colaborare cu alte unitati din tara sau din
strainatate.
CAP. 5
Organele de conducere
Art. 6
Conducerea I.N.C.S.M.P.S. este asigurata de:
a) consiliul de administratie;
b) comitetul de directie;
c) directorul general.
Art. 7
Coordonarea activitatii de cercetare-dezvoltare-inovare este asigurata de
consiliul stiintific.
Art. 8
(1) Relatiile dintre subunitatile aflate in structura I.N.C.S.M.P.S.,
precum si relatiile acestora cu tertii sunt stabilite de directorul general,
care poate acorda imputerniciri de reprezentare, cu avizul consiliului de
administratie.
(2) Conducatorii subunitatilor din structura I.N.C.S.M.P.S. raspund in fata
consiliului de administratie si a directorului general de indeplinirea tuturor
atributiilor, responsabilitatilor si competentelor incredintate de acestia.
Consiliul de administratie
Art. 9
(1) Consiliul de administratie este format din 7 membri, cetateni romani,
numiti prin ordin al Ministrului Muncii, Solidaritatii Sociale si Familiei, cu
avizul autoritatii de stat pentru cercetare-dezvoltare, la propunerea
conducerii autoritatii de la care acestia provin, pentru un mandat de 4 ani,
care poate fi reinnoit.
(2) Din consiliul de administratie fac parte in mod obligatoriu:
- directorul general al I.N.C.S.M.P.S., care este presedintele consiliului
de administratie;
- presedintele consiliului stiintific al I.N.C.S.M.P.S.;
- un reprezentant al autoritatii de stat pentru cercetare-dezvoltare;
- un reprezentant al Ministerului Finantelor Publice;
- un reprezentant al MMSSF.
(3) Ceilalti membri ai consiliului de administratie sunt specialisti din
domeniu, propusi de MMSSF.
(4) Revocarea membrilor consiliului de administratie se face de acelasi
organ care a facut numirea, in caz de abateri sau de nerespectare a
indatoririlor ce le revin.
Art. 10
(1) Membrii consiliului de administratie isi pastreaza calitatea de angajat
la institutia sau la unitatea de la care provin, precum si toate drepturile si
obligatiile care deriva din aceasta calitate.
(2) Pentru activitatea desfasurata in calitate de membru al consiliului de
administratie, acestia beneficiaza de o indemnizatie lunara stabilita de
consiliul de administratie, dar nu mai mult de 20% din salariul de baza al
directorului general al I.N.C.S.M.P.S.
(3) Persoanele numite ca membri ai consiliului de administratie nu pot face
parte din mai mult de doua consilii de administratie ale institutelor nationale
si nu pot participa in aceeasi calitate la alte unitati cu care I.N.C.S.M.P.S.
are relatii contractuale sau interese concurente.
(4) Sunt incompatibili cu calitatea de membru al consiliului de
administratie cei care, personal, sotul/sotia ori rudele pana la gradul al
doilea inclusiv, sunt in acelasi timp patroni sau asociati la alte unitati cu
acelasi profil sau cu care I.N.C.S.M.P.S. se afla in relatii comerciale
directe.
Art. 11
Consiliul de administratie are, in principal, urmatoarele atributii:
a) aproba, la propunerea consiliului stiintific, strategia de
cercetare-dezvoltare-inovare si programele rezultate din aceasta, in
concordanta cu strategia generala a domeniului propriu de activitate;
b) aproba valorificarea bunurilor proprii dobandite, cu respectarea
prevederilor legale;
c) aproba volumul creditelor bancare prevazute la art. 32 si stabileste
modul de rambursare a acestora;
d) aproba utilizarea disponibilitatilor in valuta;
e) aproba mandatul pentru negocierea contractului colectiv de munca;
f) aproba criteriile si comisiile de concurs pentru ocuparea posturilor
vacante din cadrul I.N.C.S.M.P.S.;
g) propune spre aprobare majorarea sau diminuarea patrimoniului, precum si
concesionarea ori inchirierea unor bunuri din patrimoniul I.N.C.S.M.P.S., in conditiile
legii;
h) propune modificarea structurii organizatorice si functionale a
I.N.C.S.M.P.S., infiintarea, desfiintarea si comasarea de subunitati din
structura acestuia;
i) analizeaza, aproba sau, dupa caz, propune spre aprobare, potrivit prevederilor
legale, investitiile care urmeaza a fi realizate de I.N.C.S.M.P.S.;
j) analizeaza si avizeaza proiectul bugetului de venituri si cheltuieli,
care se depune la ministerul coordonator in vederea aprobarii conform
reglementarilor legale;
k) analizeaza si avizeaza situatiile financiare si contul de profit si
pierdere, pe care le supune spre aprobare MMSSF, si aproba raportul de gestiune
asupra activitatii desfasurate de I.N.C.S.M.P.S. in anul precedent;
l) analizeaza realizarea criteriilor de performanta si raportarea
trimestriala privind activitatea realizata de I.N.C.S.M.P.S. si aproba masuri
pentru desfasurarea acesteia in conditii de echilibru bugetar;
m) alte atributii exercitate potrivit prevederilor legale.
Art. 12
Consiliul de administratie isi desfasoara activitatea pe baza
regulamentului propriu de organizare si functionare, avizat de MMSSF. Acesta
hotaraste in problemele privind activitatea I.N.C.S.M.P.S., cu exceptia celor
care, potrivit legii, sunt date in competenta altor organe.
Art. 13
(1) Consiliul de administratie se intruneste de regula o data pe luna sau
ori de cate ori interesele I.N.C.S.M.P.S. o cer, la convocarea presedintelui, a
vicepresedintelui sau la solicitarea unei treimi din numarul membrilor consiliului
de administratie.
(2) Dezbaterile consiliului de administratie sunt conduse de presedintele
acestuia, iar in lipsa lui, de vicepresedintele ales de catre membrii
consiliului de administratie.
Art. 14
(1) Consiliul de administratie isi desfasoara activitatea in prezenta a cel
putin doua treimi din numarul membrilor sai. Daca nu este indeplinita aceasta
conditie, sedinta consiliului de administratie poate fi reprogramata intr-un
interval de cel mult 15 zile, avand aceeasi ordine de zi.
(2) Hotararile consiliului de administratie se iau cu majoritatea voturilor
membrilor prezenti, dar nu mai putin de jumatate plus unu din numarul total al
membrilor.
Art. 15
La sedintele consiliului de administratie participa, in calitate de invitat
permanent, un reprezentant al sindicatului reprezentativ din I.N.C.S.M.P.S. sau
un reprezentant al salariatilor, in cazul in care acestia nu sunt constituiti
in sindicat.
Art. 16
Pentru luarea unor decizii vizand probleme complexe, consiliul de
administratie poate atrage in activitatea de analiza consilieri si consultanti
din diferite sectoare de activitate. Activitatea acestora va fi remunerata
conform prevederilor legale.
Art. 17
(1) Membrii consiliului de administratie sunt raspunzatori, in conditiile
legii, pentru indeplinirea atributiilor ce le revin si raspund solidar pentru
gestionarea patrimoniului I.N.C.S.M.P.S.
(2) Membrii consiliului de administratie care s-au abtinut ori s-au
impotrivit luarii unei decizii ce s-a dovedit pagubitoare pentru I.N.C.S.M.P.S.
nu raspund daca au consemnat expres punctul lor de vedere in registrul de
sedinte al consiliului de administratie si daca au anuntat in scris despre
aceasta MMSSF.
(3) Membrii consiliului de administratie care nu respecta prevederile art.
10 alin. (3) si (4) raspund, potrivit legii, pentru daunele cauzate
I.N.C.S.M.P.S. ca urmare a acestui fapt.
Art. 18
In primul trimestru al fiecarui an consiliul de administratie prezinta
MMSSF un raport asupra activitatii desfasurate in anul precedent si asupra
programului de activitate pentru anul in curs.
Art. 19
Secretariatul consiliului de administratie este asigurat de I.N.C.S.M.P.S.
Atributiile secretariatului sunt prevazute in regulamentul de organizare si
functionare a consiliului de administratie.
Comitetul de directie
Art. 20
(1) Conducerea operativa a I.N.C.S.M.P.S. este asigurata de un comitet de
directie compus din directorul general si conducatorii principalelor
compartimente din structura organizatorica a institutului national.
(2) La sedintele comitetului de directie participa, in calitate de invitat
permanent, un reprezentant al sindicatului reprezentativ din I.N.C.S.M.P.S. sau
un reprezentant al salariatilor, in cazul in care acestia nu sunt constituiti
in sindicat.
Art. 21
(1) Comitetul de directie exercita atributii si are raspunderi in limita
competentelor propuse de directorul general si aprobate de consiliul de
administratie.
(2) Comitetul de directie stabileste actiunile concrete, necesare pentru
realizarea obiectivelor rezultate din:
a) strategia programelor de dezvoltare a I.N.C.S.M.P.S.;
b) programul anual de cercetare-dezvoltare-inovare;
c) bugetul de venituri si cheltuieli al I.N.C.S.M.P.S.;
d) programul de investitii;
e) sistemul de asigurare a calitatii;
f) alte obligatii.
Art. 22
Comitetul de directie se intruneste decadal si ori de cate ori interesele
I.N.C.S.M.P.S. o impun.
Art. 23
(1) La nivelul subunitatilor din I.N.C.S.M.P.S. se organizeaza si
functioneaza comitetul de conducere, care isi desfasoara activitatea in
conformitate cu propriul regulament de organizare si functionare aprobat de
Consiliul de administratie al I.N.C.S.M.P.S. si care este prezidat de
directorul subunitatii respective.
(2) Comitetul de conducere al subunitatilor exercita atributii si are
raspunderi in limita competentelor stabilite de directorul general al
I.N.C.S.M.P.S. si aprobate de consiliul de administratie.
Directorul general
Art. 24
(1) Activitatea curenta a I.N.C.S.M.P.S. este condusa de directorul
general, numit pentru o perioada de 4 ani, pe baza rezultatelor concursului de
selectie organizat conform metodologiei elaborate de autoritatea de stat pentru
cercetare-dezvoltare. La expirarea acestui termen, in functie de performantele
realizate, numirea directorului general poate fi prelungita pentru o perioada
de cel mult 4 ani.
(2) Numirea si eliberarea din functie a directorului general se fac prin
ordin al conducatorului MMSSF.
Art. 25
(1) Directorul general are, in principal, urmatoarele atributii si
responsabilitati:
a) reprezinta, personal sau prin delegat, interesele I.N.C.S.M.P.S. in
relatiile cu celelalte organe, organizatii si agenti economici, precum si cu
persoane fizice din tara si din strainatate;
b) stabileste atributiile, competentele si relatiile la nivelul
subunitatilor si departamentelor I.N.C.S.M.P.S., precum si relatiile acestora
cu tertii, cu avizul consiliului de administratie;
c) numeste directorii si conducatorii compartimentelor din structura
organizatorica a I.N.C.S.M.P.S., in urma concursului organizat pe baza
criteriilor propuse de comitetul de directie, si ii revoca, dupa caz, cu avizul
consiliului de administratie;
d) angajeaza si concediaza personalul I.N.C.S.M.P.S., conform prevederilor
legale si ale contractului colectiv de munca;
e) asigura negocierea contractului colectiv de munca la nivelul
I.N.C.S.M.P.S. si a salariilor personalului acestuia, prin comitetul de directie;
f) aproba salariile rezultate din negocierea directa;
g) raspunde de administrarea intregului patrimoniu, cu respectarea
prevederilor legale;
h) adopta masuri si urmareste realizarea operatiunilor de comert interior
si de import-export, prin compartimentele proprii specializate;
i) analizeaza lunar stadiul valorificarii rezultatelor cercetarii, inclusiv
activitatea compartimentului de marketing;
j) are atributii si raspunderi similare unui ordonator de credite pentru
sumele alocate I.N.C.S.M.P.S. de la bugetul de stat;
k) poate delega, in conditiile legii, o parte din atributiile sale
celorlalte persoane din conducerea I.N.C.S.M.P.S.;
l) exercita orice alte atributii ce ii sunt delegate de consiliul de
administratie;
m) propune consiliului de administratie modificarea structurii
organizatorice si functionale a I.N.C.S.M.P.S.;
n) exercita orice alte atributii delegate de consiliul de administratie;
(2) In exercitarea atributiilor ce ii revin, directorul general emite
decizii.
Consiliul stiintific
Art. 26
(1) Consiliul stiintific este format din 7 membri, reprezentand
principalele compartimente din cadrul I.N.C.S.M.P.S., care desfasoara
activitati de cercetare-dezvoltare-inovare.
(2) Consiliul stiintific este alcatuit din cercetatori cu realizari
deosebite in domeniu, salariati ai I.N.C.S.M.P.S., alesi pe 4 ani prin vot
secret de catre salariatii cu studii superioare din I.N.C.S.M.P.S.
(3) Din consiliul stiintific fac parte, de drept, directorul general si
directorul stiintific ai I.N.C.S.M.P.S.
(4) Consiliul stiintific este condus de un presedinte si un vicepresedinte,
alesi prin vot secret de catre membrii consiliului stiintific.
(5) Consiliul stiintific se organizeaza si functioneaza in conformitate cu
regulamentul propriu, aprobat de consiliul de administratie.
Art. 27
Atributiile principale ale consiliului stiintific sunt urmatoarele:
a) elaboreaza strategia de cercetare-dezvoltare a I.N.C.S.M.P.S. si
planurile proprii de cercetare-dezvoltare;
b) propune spre aprobare consiliului de administratie programul anual de
cercetare-dezvoltare si inovare al I.N.C.S.M.P.S.;
c) propune masuri pentru perfectionarea profesionala, incadrarea
personalului de cercetare in grade profesionale;
d) analizeaza, avizeaza si monitorizeaza realizarea lucrarilor de cercetare
stiintifica;
e) avizeaza actiunile de cooperare, interne si internationale, cu scop
stiintific;
f) avizeaza acordarea de burse de studii si stagii de perfectionare in tara
si in strainatate;
g) aplica hotararile consiliului de administratie care implica politica de
cercetare-dezvoltare-inovare a I.N.C.S.M.P.S. si a domeniului;
h) organizeaza si coordoneaza desfasurarea manifestarilor stiintifice.
CAP. 6
Bugetul de venituri si cheltuieli si executia acestuia. Relatii financiare
Art. 28
(1) I.N.C.S.M.P.S. intocmeste anual bugetul de venituri si cheltuieli,
situatiile financiare anuale, potrivit reglementarilor in vigoare.
(2) Situatiile financiare anuale se aproba de catre MMSSF, in conditiile
legii.
Art. 29
(1) Veniturile si cheltuielile I.N.C.S.M.P.S. se stabilesc prin buget
pentru fiecare exercitiu financiar.
(2) Bugetul de venituri si cheltuieli se intocmeste pe baza indicatorilor
de performanta stabiliti de MMSSF si se aproba prin ordin al conducatorului
MMSSF, cu avizul Ministerului Finantelor Publice.
Art. 30
I.N.C.S.M.P.S. determina anual volumul de venituri de realizat si de
cheltuieli totale de efectuat, corelat cu contractele incheiate pentru
activitatea programata.
Art. 31
(1) Salariile individuale ale personalului I.N.C.S.M.P.S. se stabilesc prin
negociere, conform reglementarilor legale si prevederilor contractului colectiv
de munca, in limita fondului total destinat platii salariilor, prevazut in
bugetul de venituri si cheltuieli stabilit, potrivit legii.
(2) Salariul de baza al directorului general se stabileste prin ordin al
conducatorului MMSSF, potrivit reglementarilor legale in vigoare.
Art. 32
(1) Pentru acoperirea cheltuielilor curente, in situatia in care, in cursul
unui an, resursele financiare ale I.N.C.S.M.P.S. nu sunt suficiente, acesta
poate contracta credite bancare in valoare de cel mult 20% din veniturile brute
realizate in anul precedent.
(2) Contractarea de credite bancare peste plafonul stabilit se efectueaza
cu aprobarea MMSSF, pe baza avizului prealabil al Ministerului Finantelor
Publice.
Art. 33
(1) I.N.C.S.M.P.S. hotaraste cu privire la investitiile ce urmeaza a fi
realizate, potrivit obiectului sau de activitate, finantate din surse proprii
si din credite bancare, precum si din surse bugetare, prin MMSSF, potrivit
legii.
(2) MMSSF va cuprinde in bugetul sau de venituri si cheltuieli fondurile
necesare realizarii unor investitii, dotari, achizitionarii de aparatura,
echipamente si instalatii pentru I.N.C.S.M.P.S.
(3) Executia investitiilor prevazute la alin. (1) si (2) se adjudeca
potrivit legii.
Art. 34
(1) Operatiunile de incasari si plati ale I.N.C.S.M.P.S. se efectueaza prin
conturi deschise la banci comerciale si prin unitati de trezorerie cu sediul in
Romania.
(2) I.N.C.S.M.P.S. poate efectua operatiuni de incasari si plati in lei si
in valuta, prin casieria proprie, cu respectarea nivelului plafonului de casa
si a normativelor de disciplina financiar-valutare stabilite prin actele
normative in vigoare.
(3) I.N.C.S.M.P.S. poate efectua operatiuni de comert exterior aferente
obiectului sau de activitate, potrivit legii. Operatiunile de incasari si plati
cu strainatatea se vor efectua prin conturi bancare deschise la unitatile
bancare specializate cu sediul in Romania.
Art. 35
I.N.C.S.M.P.S. isi va organiza controlul financiar preventiv propriu si
auditul financiar, potrivit legii.
CAP. 7
Reglementarea litigiilor
Art. 36
Litigiile I.N.C.S.M.P.S. cu persoane fizice sau cu persoane juridice,
nesolutionate pe cale amiabila, sunt supuse spre rezolvare instantelor
judecatoresti romane de drept comun.
CAP. 8
Dispozitii finale
Art. 37
Statutul de institut national se reinnoieste periodic prin reacreditare,
care are loc intr un interval de maximum 5 ani, sau la modificarea obiectului
de activitate al institutului national.