HOTARARE Nr. 180 din 27 martie 1998
privind infiintarea, organizarea si functionarea Departamentului pentru
Relatiile cu Parlamentul
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 132 din 1 aprilie 1998
Guvernul Romaniei hotaraste:
Art. 1
(1) Se infiinteaza Departamentul pentru Relatiile cu Parlamentul, prin
reorganizarea aparatului ministrului pentru relatia cu Parlamentul, prevazut in
anexa la Hotararea Guvernului nr. 520/1994 privind organizarea si functionarea
aparatului de lucru al Guvernului Romaniei, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 236 din 26 august 1994, cu modificarile si completarile
ulterioare.
(2) Departamentul pentru Relatiile cu Parlamentul face parte din structura
aparatului de lucru al Guvernului si este subordonat primului-ministru.
Art. 2
Departamentul pentru Relatiile cu Parlamentul asigura buna functionare a
relatiilor Guvernului cu Parlamentul atat in planul dialogului Parlament -
Guvern, cat si in cel al promovarii initiativei legislative a Guvernului si
delegarii legislative acordate Guvernului de catre Parlament.
Art. 3
Departamentul pentru Relatiile cu Parlamentul are urmatoarele atributii
principale:
a) asigura informarea Camerei Deputatilor, a Senatului si a comisiilor
parlamentare cu privire la activitatea Guvernului;
b) prezinta, la solicitarea Camerei Deputatilor, a Senatului sau a
comisiilor parlamentare, informatiile cu privire la implicatiile bugetare pe
care le-ar putea avea adoptarea propunerilor legislative initiate de deputati
sau de senatori;
c) primeste intrebarile si interpelarile adresate de deputati sau de
senatori Guvernului ori membrilor acestuia, se ocupa de pregatirea raspunsurilor
si de prezentarea lor in termen;
d) asigura pregatirea si transmiterea raspunsurilor la motiunile simple si
la motiunile de cenzura initiate de deputati si/sau de senatori;
e) urmareste modul in care se da curs solicitarilor de convocare a sedintelor
comune ale Camerelor Parlamentului si de inscriere pe ordinea de zi a asumarii
raspunderii Guvernului asupra unui program, unei declaratii de politica
generala sau unui proiect de lege;
f) urmareste promovarea proiectelor de lege elaborate de Guvern in procesul
de legiferare si modul in care este indeplinita procedura pentru fiecare dintre
acestea, de la sesizarea Parlamentului pana la adoptarea sau, dupa caz,
respingerea lor;
g) solicita si sustine dezbaterea cu prioritate a unor proiecte de acte
normative elaborate de catre Guvern in cadrul ordinii de zi a Biroului
permanent al Camerei Deputatilor si al Senatului;
h) coordoneaza procesul de pregatire, prezentare si sustinere a proiectelor
de lege pentru abilitarea Guvernului de a emite ordonante, precum si elaborarea
propunerilor de reglementare la nivel de ordonanta in temeiul acestor legi,
urmarind supunerea lor spre adoptare Guvernului si comunicarea in termen a
acestora catre Parlament, spre aprobare;
i) urmareste depunerea cu operativitate la Parlament, spre aprobare, a
ordonantelor de urgenta adoptate de Guvern, sustinand apoi dezbaterea si
aprobarea lor prin lege, conform procedurilor parlamentare specifice;
j) asigura depunerea spre dezbatere de catre Camerele Parlamentului sau
catre una dintre acestea a rapoartelor si declaratiilor primului-ministru cu
privire la politica Guvernului;
k) urmareste circuitul proiectelor de acte normative la Senat si Camera
Deputatilor si prezinta Guvernului, lunar, informari cu privire la stadiul
acestora;
l) efectueaza studii si sinteze tematice privind tendintele identificabile
in solicitarile parlamentarilor fata de activitatea Guvernului.
(2) In exercitarea atributiilor prevazute la alin. (1), Departamentul
pentru Relatiile cu Parlamentul colaboreaza cu toate ministerele si cu
celelalte organe de specialitate din subordinea Guvernului, care sunt obligate
sa-i furnizeze datele si informatiile necesare in vederea asigurarii in
conditii optime a relatiei Guvernului cu Parlamentul. In acest scop,
Departamentul pentru Relatiile cu Parlamentul va fi informat, in cel mai scurt
timp de la solicitare, despre stadiul aplicarii unor reglementari, despre
stadiul elaborarii unor proiecte de legi si de ordonante, pentru a se asigura
promovarea lor in termenele stabilite prin programul legislativ al Guvernului.
(3) Departamentul pentru Relatiile cu Parlamentul asigura legatura
Guvernului cu parlamentarii, cu institutiile societatii civile si cu mass-media
pentru a obtine informatii exacte si complete asupra tuturor problemelor care
fac obiectul informarii cerute de Parlament sau al initiativelor legislative
guvernamentale. In acest scop, Departamentul pentru Relatiile cu Parlamentul
organizeaza consultari, elaboreaza analize de continut si sinteze tematice,
prognoze asupra modului in care sunt receptate de catre populatie unele
initiative legislative si asupra disponibilitatii parlamentare in privinta
adoptarii acestora.
Art. 3
(1) Departamentul pentru Relatiile cu Parlamentul asigura reprezentarea
Guvernului in calitate de titular al dreptului de initiativa legislativa in
fata comisiilor parlamentare, a plenului Camerei Deputatilor si Senatului, a
comisiilor de mediere, precum si la sedintele comune ale celor doua Camere ale
Parlamentului, coordonand in acest scop activitatea tuturor factorilor
guvernamentali implicati in promovarea in Parlament, pe intreg parcursul
procesului de legiferare, a initiativelor legislative ale Guvernului.
(2) Departamentul pentru Relatiile cu Parlamentul raspunde de elaborarea si
prezentarea punctului de vedere sau a raspunsului Guvernului ori al unuia
dintre membrii sai la orice intrebare sau interpelare formulata de deputati sau
de senatori.
(3) Departamentul pentru Relatiile cu Parlamentul colaboreaza cu
Secretariatul General al Guvernului in vederea monitorizarii initiativelor
legislative guvernamentale, de la aprobarea proiectului de lege de catre Guvern
pana la finalizarea procesului de legiferare prin adoptarea, respectiv
respingerea legii de catre Parlament, precum si a ordonantelor guvernamentale -
atat a celor emise in baza unei legi de abilitare, cat si a celor de urgenta -
de la data emiterii sau adoptarii, pana la data aprobarii, respectiv a
respingerii lor prin lege de catre Parlament.
(4) Departamentul pentru Relatiile cu Parlamentul inregistreaza,
sistematizeaza si monitorizeaza evidenta interpelarilor si intrebarilor
adresate Guvernului sau unuia dintre membrii sai de catre deputati si senatori,
precum si a raspunsurilor la acestea.
Art. 4
(1) Departamentul pentru Relatiile cu Parlamentul este condus de ministrul
pentru relatiile cu Parlamentul, ajutat de un secretar de stat.
(2) In exercitarea atributiilor departamentului pe care il conduce,
ministrul pentru relatiile cu Parlamentul emite ordine.
(3) Atributiile secretarului de stat se stabilesc prin ordin al ministrului
pentru relatiile cu Parlamentul.
(4) Coordonarea activitatii compartimentelor din cadrul Departamentului
pentru Relatiile cu Parlamentul este asigurata de un secretar executiv, a carui
functie este asimilata, din punct de vedere al salarizarii, cu functia de
director.
Art. 5
(1) Structura organizatorica a Departamentului pentru Relatiile cu
Parlamentul este prevazuta in anexa care face parte integranta din prezenta
hotarare.
(2) Statul de functii si structura posturilor pe compartimente se stabilesc
cu aprobarea ministrului pentru relatiile cu Parlamentul.
(3) Numarul maxim de posturi este de 25, exclusiv demnitarii.
(4) Incadrarea personalului, modificarea, suspendarea sau incetarea
raporturilor de munca ale acestuia, dupa caz, se fac cu acordul ministrului
pentru relatiile cu Parlamentul.
Art. 6
(1) Atributiile si sarcinile compartimentelor din cadrul Departamentului
pentru Relatiile cu Parlamentul se stabilesc prin regulamentul de organizare si
functionare, aprobat prin ordin al ministrului pentru relatiile cu Parlamentul,
in termen de 20 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei hotarari.
(2) Atributiile, sarcinile si raspunderile individuale ale persoanelor
incadrate in Departamentul pentru Relatiile cu Parlamentul se stabilesc prin
fisa postului, care se intocmeste pe baza regulamentului de organizare si
functionare si se semneaza de catre salariat si seful ierarhic.
Art. 7
Personalul existent in aparatul ministrului pentru relatia cu Parlamentul
se preia in cadrul Departamentului pentru Relatiile cu Parlamentul, cu
incadrarea in numarul maxim de posturi aprobat.
Art. 8
Resursele financiare necesare functionarii Departamentului pentru Relatiile
cu Parlamentul sunt cuprinse in bugetul Secretariatului General al Guvernului.
Art. 9
Pe data intrarii in vigoare a prezentei hotarari anexa la Hotararea
Guvernului nr. 520/1994 privind organizarea si functionarea aparatului de lucru
al Guvernului Romaniei, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica
in mod corespunzator.
PRIM-MINISTRU
VICTOR CIORBEA
Contrasemneaza:
Ministrul pentru relatiile
cu Parlamentul,
Ioan Avram Muresan
Ministru delegat
pe langa primul-ministru
pentru coordonarea
Secretariatului General
al Guvernului si a
Departamentului pentru
Administratie Publica Locala,
Remus Opris
Ministrul finantelor,
Daniel Daianu
ANEXA 1
Numarul maxim de posturi: 25
(exclusiv demnitarii)
DEPARTAMENTUL PENTRU RELATIILE CU PARLAMENT
__________________
| MINISTRU |
|__________________|
| CABINET |
|__________________|
________|_________
| SECRETAR DE STAT |
|__________________|
| CABINET |
|__________________|
____|_____
| SECRETAR |
| EXECUTIV |
|__________|
____________________|__________________
____________|________________ ____________|___________
| DIRECTIA EVIDENTA, ANALIZA | | DIRECTIA LEGISLATIVA |
| SI RELATII PUBLICE | | SI CONTROL PARLAMENTAR |
|_____________________________| |________________________|
________|______ _________________|_____________
____|_____ _______|____ _____|_____ ______|______ _______|______
| SECTORUL | | SECTORUL | | SECTORUL | | SECTORUL | | SECTORUL |
| EVIDENTA | | ANALIZA SI | | PROIECTE | | PROPUNERI | | INTERPELARI, |
|__________| | RELATII | | DE LEGE, | | LEGISLATIVE | | INTREBARI SI |
| PUBLICE | | ORDONANTE | |_____________| | RASPUNSURI, |
|____________| |___________| | MOTIUNI, |
| MOTIUNI DE |
| CENZURA |
|______________|