HOTARARE Nr.
183 din 29 martie 2007
pentru aprobarea
Regulamentului de organizare si functionare al Scolii Nationale de Grefieri
ACT EMIS DE:
CONSILIUL SUPERIOR AL MAGISTRATURII
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 257 din 17 aprilie 2007
In temeiul art. 134 alin. (4) din Constituţia României,
republicată, şi al art. 38 alin. (1) din Legea nr. 317/2004 privind Consiliul
Superior al Magistraturii, republicată, cu modificările şi completările
ulterioare,
având în vedere dispoziţiile art. 17 şi art. 94 alin.
(1) din Legea nr. 567/2004 privind statutul personalului auxiliar de
specialitate al instanţelor judecătoreşti şi al parchetelor de pe lângă
acestea, cu modificările şi completările ulterioare,
Plenul Consiliului Superior al Magistraturii hotărăşte:
Art. 1. - Se aprobă Regulamentul de organizare şi
funcţionare al Şcolii Naţionale de Grefieri, cuprins în anexa care face parte
integrantă din prezenta hotărâre.
Art. 2. - La data intrării în vigoare a prezentei
hotărâri, Hotărârea Consiliului Superior al Magistraturii nr. 94/2005, cu modificările şi completările
ulterioare, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 266 din 31 martie 2005, se abrogă.
Art. 3. - Prezenta hotărâre va fi publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I.
Preşedintele Consiliului Superior al Magistraturii,
judecător Anton Pandrea
ANEXA
REGULAMENT
de organizare şi funcţionare al Şcolii Naţionale de
Grefieri
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - Şcoala Naţională de Grefieri, denumită în
continuare Şcoala, este organizată şi funcţionează potrivit Legii nr.
567/2004 privind statutul personalului auxiliar de specialitate al instanţelor
judecătoreşti şi al parchetelor de pe lângă acestea, cu modificările şi
completările ulterioare şi potrivit prevederilor prezentului regulament.
Art. 2. - (1) Şcoala Naţională de Grefieri este
instituţie publică aflată sub coordonarea Consiliului Superior al Magistraturii.
(2) Şcoala are personalitate
juridică şi sediul în municipiul Bucureşti.
(3) Consiliul Superior al
Magistraturii poate înfiinţa sedii secundare ale Şcolii şi în alte localităţi.
(4) Şcoala realizează formarea
iniţială a grefierilor şi a celuilalt personal auxiliar de specialitate al
instanţelor judecătoreşti şi al parchetelor de pe lângă acestea, precum şi
formarea profesională continuă a acestora, în condiţiile legii.
CAPITOLUL II
Structura organizatorică
Art. 3. - Şcoala are următoarea structură organizatorică:
a) organele de conducere;
b) departamentul de formare profesională iniţială;
c) departamentul de formare profesională continuă;
d) departamentul de formare a formatorilor;
e) departamentul relaţii internaţionale;
f) departamentul economico-financiar şi administrativ.
CAPITOLUL III
Conducerea şcolii
Art. 4. - (1) Şcoala este condusă de consiliul de
conducere.
(2) Conducerea curentă a Şcolii este asigurată de un
director, 2 directori adjuncţi şi un director economic.
Art. 5. - (1) Consiliul de conducere al Şcolii este
format din 9 membri, după cum urmează: un judecător şi un procuror desemnaţi de
Consiliul Superior al Magistraturii, 2 reprezentanţi aleşi ai personalului de
instruire al Şcolii, directorul Institutului Naţional al Magistraturii, un
reprezentant al Direcţiei resurse umane şi organizare din cadrul Consiliului
Superior al Magistraturii; 2 reprezentanţi aleşi ai cursanţilor, unul pentru
cursanţii cu studii juridice superioare şi unul pentru cursanţii cu studii
medii. Directorul Şcolii face parte de drept din consiliul de conducere.
(2) Durata mandatului membrilor consiliului de
conducere este de 4 ani, cu excepţia mandatului reprezentanţilor cursanţilor,
care sunt aleşi pe durata studiilor.
(3) Consiliul de conducere este
convocat de către directorul Şcolii sau de o treime din numărul membrilor săi.
(4) Şedinţele consiliului sunt prezidate de către
directorul Şcolii iar în lipsa acestuia, de către unul dintre membrii
consiliului, desemnat de acesta.
(5) La şedinţele consiliului de conducere pot
participa, fără drept de vot, reprezentanţi ai sindicatelor grefierilor, la
invitaţia acestuia.
Art. 6. - (1) Desemnarea judecătorilor şi procurorilor
în consiliul de conducere se face de Consiliul Superior al Magistraturii, la
propunerea Şcolii.
(2) Cu 30 de zile anterior expirării mandatului
membrilor în funcţie, Şcoala anunţă pe pagina de internet vacanţa posturilor şi
o comunică Inaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie şi parchetului de pe lângă
aceasta, Direcţiei Naţionale Anticorupţie, precum şi curţilor de apel şi
parchetelor de pe lângă acestea.
(3) Persoanele interesate depun
în termen de 15 zile de la data afişării sau comunicării o scrisoare de
intenţie şi un curriculum vitae la instanţele şi parchetele menţionate la alin.
(2).
(4) Colegiile de conducere ale instanţelor şi
parchetelor menţionate la alin. (2) evaluează candidaturile şi înaintează câte
o propunere Şcolii în termen de 5 zile de la expirarea termenului prevăzut la
alin. (3).
Art. 7. - (1) Reprezentanţii personalului de instruire
din cadrul Şcolii sunt aleşi prin vot secret, în adunarea generală a acesteia,
convocată şi prezidată de directorul sau de unul din directorii adjuncţi ai
Şcolii, fără drept de vot, cu majoritatea voturilor celor prezenţi.
(2) Reprezentanţii cursanţilor cu studii superioare
juridice şi cu studii medii sunt aleşi separat prin vot secret, în adunarea
generală a acestora, convocată de directorul Şcolii în termen de cel mult 30 de
zile de la începutul anului de învăţământ. Adunarea generală este prezidată de
directorul sau de unul din directorii adjuncţi ai Şcolii, fără drept de vot.
Hotărârea se ia cu majoritatea voturilor celor prezenţi.
Art. 8. - (1) Consiliul de
conducere exercită, potrivit legii, următoarele atribuţii:
a) stabileşte direcţiile de studiu ale Şcolii;
b) propune spre aprobare
Consiliului Superior al Magistraturii programele de studiu pentru cursurile de
formare profesională iniţială şi continuă a grefierilor şi a celorlalte
categorii de personal auxiliar de specialitate, organizate de Şcoală;
c) propune Consiliului Superior
al Magistraturii numărul anual de cursanţi ai Şcolii, tematica, bibliografia,
calendarul, data şi locul organizării concursului de admitere la Şcoală;
d) propune Consiliului Superior
al Magistraturii numirea comisiilor pentru concursul de admitere la Şcoală,
precum şi comisiile examenului de absolvire al Şcolii;
e) propune Consiliului Superior
al Magistraturii reţeaua de formatori pentru formare profesională iniţială şi
continuă;
f) propune Consiliului Superior
al Magistraturii candidaturile pentru funcţiile de director şi director
adjunct, precum şi revocarea din funcţie a acestora;
g) propune Consiliului Superior al Magistraturii candidaturile pentru desemnarea judecătorului şi a
procurorului în consiliul de conducere al Şcolii;
h) aprobă derularea programelor de cooperare
internaţională ale Şcolii;
i) propune Consiliului Superior al Magistraturii
proiectul de buget al Şcolii;
j) propune Consiliului Superior al Magistraturii anual,
sau când intervin modificări, statele de funcţii şi statele de personal ale
Şcolii;
k) propune Consiliului Superior al Magistraturii
Regulamentul de organizare şi funcţionare al Şcolii Naţionale de Grefieri,
Regulamentul de organizare a concursului de admitere la Şcoala Naţională de
Grefieri, precum şi strategiile privind activitatea Şcolii.
(2) Consiliul hotărăşte asupra oricăror alte probleme
care privesc organizarea şi funcţionarea Şcolii, stabilite de lege, regulamente ori de Consiliul Superior al Magistraturii.
Art. 9. - (1) Consiliul de conducere al Şcolii îşi
desfăşoară activitatea în prezenţa a cel puţin două treimi din numărul
membrilor care îl compun şi adoptă hotărâri cu majoritatea voturilor membrilor
prezenţi.
(2) In caz de paritate a voturilor, votul directorului
este decisiv.
Art. 10. - (1) Lucrările fiecărei şedinţe sunt
consemnate într-un proces-verbal întocmit de secretarul consiliului de
conducere, desemnat de director.
(2) Hotărârile şi avizele consiliului de conducere,
precum şi procesele-verbale de şedinţă sunt semnate de directorul Şcolii.
Art. 11. - (1) Consiliul pedagogic este un organ
consultativ al consiliului de conducere al Şcolii.
(2) Din consiliul pedagogic fac parte directorul, directorii adjuncţi şi formatorii din cadrul
departamentului de formare profesională iniţială.
(3) Consiliul pedagogic se
întruneşte la iniţiativa unei treimi din numărul membrilor săi ori a
directorului şcolii şi îşi desfăşoară activitatea în prezenţa majorităţii
membrilor săi.
(4) La cererea consiliului de
conducere, consiliul pedagogic formulează propuneri referitoare la:
a) direcţiile de studiu ale Şcolii;
b) planul de învăţământ şi programele analitice
întocmite pentru fiecare disciplină în cadrul formării profesionale iniţiale;
c) modul de organizare a
activităţii de formare profesională iniţială;
d) orice alte aspecte privind
activitatea didactică a Şcolii.
Art. 12. - (1) Directorul Şcolii şi directorii adjuncţi
sunt numiţi pentru un mandat de 3 ani de Consiliul Superior al Magistraturii,
cu posibilitatea reînvestirii o singură dată, la propunerea consiliului de
conducere, din rândul personalului de instruire care are calitatea de judecător
sau procuror.
(2) Directorul Şcolii şi
adjuncţii acestuia pot fi revocaţi din funcţie în conformitate cu dispoziţiile
art. 51 din Legea nr. 303/2004, republicată, cu modificările şi completările
ulterioare, care se aplică în mod corespunzător.
(3) Directorul economic este numit prin concurs
organizat de Consiliul Superior al Magistraturii.
(4) Directorul economic poate
fi revocat din funcţie în condiţiile legii.
Art. 13. - (1) Directorul Şcolii are următoarele
atribuţii principale:
a) asigură conducerea curentă a activităţii Şcolii;
b) reprezintă Şcoala în
relaţiile cu instituţiile şi autorităţile publice din ţară şi din străinătate;
c) convoacă consiliul de
conducere de regulă în şedinţe lunare sau ori de câte ori este necesar şi
stabileşte proiectul ordinii de zi;
d) informează consiliul de
conducere cu privire la activitatea curentă a Şcolii;
e) propune consiliului de
conducere componenţa comisiilor pentru concursurile şi examenele organizate de
Şcoală;
f) coordonează activitatea de formare a formatorilor;
g) coordonează activitatea departamentului
relaţii internaţionale;
h) are calitatea de ordonator terţiar de credite;
i) numeşte şi eliberează din funcţiile de execuţie
funcţionarii publici şi personalul contractual al Şcolii;
j) semnează şi duce la îndeplinire hotărârile
consiliului de conducere al Şcolii.
(2) Directorul Şcolii exercită orice alte atribuţii ce
îi revin prevăzute de lege sau regulamente ori stabilite de Consiliul Superior
al Magistraturii sau de consiliul de conducere.
Art. 14. - (1) Directorii adjuncţi ai Şcolii au următoarele
atribuţii principale, ce sunt prevăzute pentru fiecare prin fişa postului:
a) coordonează organizarea şi
desfăşurarea activităţii de formare profesională iniţială, respectiv continuă a
Şcolii;
b) realizează, cu colaborarea
formatorilor, şi propune anual consiliului de conducere planul de învăţământ şi
structura anului şcolar pentru formarea profesională iniţială, respectiv
programul pentru formarea profesională continuă;
c) face propuneri directorului
privind reţeaua de formatori pentru departamentul pe care îl coordonează;
d) asigură respectarea şi
realizarea planului de învăţământ, a programelor de studiu, respectiv a
programului de formare continuă;
e) asigură respectarea normelor
de disciplină interioară;
f) coordonează activitatea cursanţilor în timpul
cursurilor şi în stagiile de practică;
g) asigură, alături de
director, recrutarea, formarea şi evaluarea formatorilor;
h) înaintează directorului propuneri pentru alcătuirea
comisiilor pentru concursurile şi examenele organizate de Şcoală;
i) asigură ducerea la îndeplinire a hotărârilor
consiliului de conducere al Şcolii;
j) asigură, în lipsa directorului, ducerea la
îndeplinire a atribuţiilor acestuia.
(2) Directorii adjuncţi exercită orice alte atribuţii
prevăzute de lege sau de regulamente ori stabilite de Consiliul Superior al
Magistraturii sau de consiliul de conducere, precum şi pe cele din dispoziţia
directorului, în condiţiile legii.
Art. 15. - (1) Directorul economic al Şcolii are
următoarele atribuţii principale:
a) coordonează activitatea departamentului
economico-financiar şi administrativ;
b) asigură buna funcţionare a
instituţiei, alături de directorii adjuncţi;
c) participă la activitatea curentă a Şcolii.
(2) Directorul economic exercită orice alte atribuţii
prevăzute de lege sau de regulamente ori stabilite de
Consiliul Superior al Magistraturii sau consiliul de conducere, precum şi pe cele din dispoziţia directorului, în
condiţiile legii.
CAPITOLUL IV
Departamentul de formare profesională iniţială
SECŢIUNEA 1
Dispoziţii generale
Art. 16. - Formarea profesională iniţială a
personalului auxiliar de specialitate constă în:
a) însuşirea cunoştinţelor teoretice necesare
desfăşurării activităţii de grefier, grefier arhivar sau grefier registrator;
b) dobândirea deprinderilor practice necesare pentru a
deveni grefier, grefier arhivar sau grefier registrator;
c) efectuarea de stagii de
practică în cadrul instanţelor judecătoreşti şi parchetelor, sub îndrumarea
personalului de instruire al Şcolii.
Art. 17. - Departamentul de formare iniţială al Şcolii
îndeplineşte următoarele activităţi principale:
a) organizează, sub coordonarea
Consiliului Superior al Magistraturii, concursul de admitere la Şcoală;
b) organizează şi realizează
formarea profesională iniţială a grefierilor conform planului de învăţământ;
c) coordonează organizarea şi
realizarea stagiului de formare a grefierilor arhivari şi a grefierilor
registratori.
SECŢIUNEA a 2-a
Admiterea şi desfăşurarea cursurilor
Art. 18. - Admiterea se desfăşoară potrivit dispoziţiilor
Regulamentului privind concursul de admitere la Şcoala Naţională de Grefieri,
aprobat prin hotărâre a Consiliului Superior al Magistraturii.
Art. 19. - (1) Planul de învăţământ şi curriculele
disciplinelor se întocmesc anual, avându-se în vedere propunerile formatorilor,
ale cursanţilor şi ale personalului din instanţe şi parchete.
(2) Planul de învăţământ şi structura anului şcolar se
întocmesc de directorul adjunct coordonator al departamentului de formare
iniţială şi se aprobă de Consiliul Superior al Magistraturii, la propunerea consiliului de conducere.
Art. 20. - (1) Durata cursurilor de formare
profesională iniţială a grefierilor şi a celuilalt personal de specialitate
este de 6 luni pentru grefierii cu studii superioare juridice şi de 1 an pentru
grefierii cu studii superioare de altă specialitate sau cu studii medii.
(2) Durata cursurilor constituie vechime în muncă şi în
specialitate, cu condiţia absolvirii Şcolii.
Art. 21. - (1) Pentru buna desfăşurare a cursurilor şi
a stagiilor de practică, în cadrul fiecărei serii de cursanţi se organizează
grupe de studii.
(2) Cursanţii sunt înscrişi în catalogul alfabetic al
anului de formare profesională iniţială.
(3) Catalogul cuprinde rubrici
pentru mediile notelor obţinute la fiecare materie de studiu, precum şi pentru
rezultatele obţinute în stagiul de practică.
Art. 22. - (1) Pe durata cursurilor de formare
profesională iniţială, inclusiv a stagiului de practică, personalul de
instruire realizează evaluarea continuă, pe fişe individuale, pentru fiecare
cursant, prin note sau calificative,
în ceea ce priveşte nivelul de asimilare a cunoştinţelor şi dobândirea
deprinderilor, precum şi alte criterii stabilite la propunerea directorului
adjunct coordonator al departamentului de formare profesională iniţială, de
consiliul de conducere al şcolii, pentru fiecare disciplină.
(2) Notarea se face cu note de la 1,00 (unu) la 10,00
(zece).
(3) Pentru note mai mici sau
egale cu nota 1,00 (unu) se acordă nota 1,00 (unu).
(4) Notele se centralizează la
sfârşitul fiecărei perioade de studiu şi se iau în considerare la calcularea
mediei finale de absolvire, alături de rezultatele examenelor de absolvire a
Şcolii.
(5) Nota minimă de promovare la
fiecare disciplină este 5,00 (cinci).
(6) Cursantul care nu obţine
nota de promovare la o disciplină are dreptul la o singură reexaminare, data
acesteia fiind fixată înainte de sfârşitul cursurilor.
(7) Nepromovarea după reexaminare atrage
exmatricularea de drept, cu plata cheltuielilor de şcolarizare.
Art. 23. - (1) In perioada cursurilor, sub îndrumarea personalului de instruire şi a judecătorilor şi
procurorilor din instanţe şi parchete, cursanţii efectuează stagii de practică
în cadrul instanţelor şi parchetelor de pe lângă acestea.
(2) Stagiile de practică constau, în principal, în
efectuarea de activităţi specifice grefei, inclusiv asistare la şedinţele de
judecată, precum şi în efectuarea altor lucrări în cadrul celorlalte
compartimente auxiliare.
Art. 24. - Periodic, consiliul de conducere şi
directorul Şcolii fac o analiză a modului de desfăşurare a procesului de
învăţământ şi de practică, luând, dacă se impune, măsuri de îmbunătăţire a
activităţii.
SECŢIUNEA a 3-a
Drepturile şi obligaţiile
cursanţilor
Art. 25. - (1) Cursanţii Şcolii au, în principal, următoarele
drepturi:
a) să beneficieze de o
pregătire adecvată pentru funcţia de grefier;
b) să utilizeze baza
didactico-materială a Şcolii;
c) să primească indemnizaţia
lunară de cursant, în raport cu nivelul studiilor absolvite;
d) să beneficieze de vacanţe,
potrivit structurii anului şcolar;
e) să participe la elaborarea
revistei Şcolii sau altor publicaţii ori studii de specialitate, lucrări
literare ori ştiinţifice sau la emisiuni audiovizuale, cu excepţia celor cu
caracter politic;
f) să fie repartizaţi pe posturi de grefier
corespunzătoare nivelului studiilor, în ordinea mediilor de absolvire.
(2) Cursanţii au orice alte drepturi prevăzute de lege
sau regulamente.
Art. 26. - (1) Cursanţii Şcolii au, în principal,
următoarele obligaţii:
a) să îşi îndeplinească în mod corespunzător
îndatoririle ce le revin cu privire la formarea profesională;
b) să respecte regulamentul
Şcolii şi regulamentul bibliotecii;
c) să respecte normele de
conduită prevăzute de lege;
d) să respecte orarul fixat de
conducerea Şcolii şi să participe la cursuri;
e) să încheie contractul de
şcolarizare la intrarea în Şcoală;
f) să nu dezvăluie sau să
folosească pentru alte scopuri decât cele legate direct de exercitarea
profesiei informaţiile pe care le-au obţinut în această calitate;
g) în cazul în care, potrivit legii,
lucrările au caracter confidenţial, să păstreze materialele respective în
incinta Şcolii, instanţei sau parchetului şi să nu permită consultarea lor
decât în cadrul prevăzut de lege sau regulamente;
h) să folosească resursele şi mijloacele materiale care
le sunt puse la dispoziţie conform destinaţiei lor, exclusiv în interesul
dobândirii de cunoştinţe şi aptitudini profesionale.
(2) Cursanţii au orice alte obligaţii prevăzute de lege
sau regulamente.
Art. 27. - (1) Absenţele cursanţilor se consemnează de
personalul de instruire şi de coordonatorii de stagiu în foile de prezenţă şi
se centralizează lunar.
(2) Pentru 8 ore de absenţe nemotivate în decursul unei
luni calendaristice, din indemnizaţia de cursant se deduce suma aferentă unei
zile de muncă.
Art. 28. - (1) In cazul în care
cursanţii săvârşesc cu vinovăţie o abatere de la îndatoririle ce le revin
potrivit dispoziţiilor legale sau regulamentare sunt sancţionaţi disciplinar.
(2) Sancţiunile disciplinare ce pot fi aplicate
cursanţilor sunt:
a) avertismentul;
b) diminuarea indemnizaţiei cu 5-15% pe o perioadă de
la o lună la 3 luni;
c) exmatricularea din Şcoală, cu restituirea
cheltuielilor de şcolarizare avansate până la data exmatriculării.
Art. 29. - (1) Sancţiunile se aplică de consiliul de conducere.
(2) Hotărârea de sancţionare poate fi atacată la
instanţa de contencios administrativ şi fiscal.
Art. 30. - (1) Aplicarea unei sancţiuni disciplinare
este în mod obligatoriu precedată de efectuarea unei cercetări cu privire la
faptele care constituie încălcări ale prevederilor legale sau regulamentare.
(2) Cercetarea prealabilă se
efectuează de către persoana desemnată de consiliul de conducere.
(3) In cursul acestei proceduri se stabilesc faptele
şi urmările acestora, împrejurările în care au fost săvârşite, existenţa sau
inexistenţa vinovăţiei şi orice alte date concludente.
(4) Sunt obligatorii ascultarea
cursantului cercetat şi verificarea apărărilor acestuia.
(5) Persoana cercetată are
dreptul să cunoască toate actele cercetării şi să solicite probe în apărare.
(6) Cercetarea se finalizează
printr-un referat în care se consemnează rezultatul constatărilor.
(7) Hotărârea consiliului de
conducere se motivează şi se comunică în termen de 10 zile de la emitere.
Art. 31. - Cursanţii răspund material pentru pagubele
produse în cadrul Şcolii, precum şi pentru degradarea sau pierderea obiectelor
care le-au fost încredinţate.
SECŢIUNEA a 4-a
Examenul de absolvire a Şcolii Naţionale de
Grefieri
Art. 32. - (1) La absolvirea Şcolii, cursanţii susţin
un examen care constă preponderent în probe practice.
(2) Disciplinele la care se susţine examenul de
absolvire sau la care cursanţii sunt evaluaţi pe parcursul anului, precum şi
modalităţile de evaluare sunt stabilite de către consiliul de conducere al
Şcolii.
Art. 33. - (1) Examenul se susţine în faţa unei comisii
numite prin hotărâre a Consiliului Superior al Magistraturii, la propunerea
consiliului de conducere al Şcolii, formată din formatori din departamentul
formării profesionale iniţiale pentru fiecare disciplină de examen.
(2) Notele obţinute la examenele finale, cu excepţia
celor de la proba de dactilografie, pot fi contestate în termen de 48 de ore de
la afişare.
(3) Recorectarea lucrărilor pentru care s-au formulat
contestaţii se face de comisia de soluţionare a contestaţiilor, formată din
formatori din departamentul de formare profesională iniţială, numită de
Consiliul Superior al Magistraturii în condiţiile alin. (1).
(4) Pentru absolvirea Şcolii, candidaţii trebuie să
obţină la examenele finale minimum nota 5,00 (cinci) la fiecare disciplină.
(5) Media minimă de absolvire a Şcolii este 6,00
(şase).
(6) Absolvenţilor Şcolii li se eliberează un atestat.
Art. 34. - (1) In cazul în care un cursant nu promovează
examenul de absolvire în prima sesiune, are dreptul să participe la cea de-a
doua sesiune organizată de Şcoală.
(2) Neprezentarea imputabilă sau respingerea acestuia
la a doua sesiune atrage pierderea dreptului de a fi numit în postul de
grefier, cu restituirea către Şcoală a cheltuielilor
avansate pe perioada cursurilor.
Art. 35. - (1) Absolvenţii Şcolii care au obţinut cel
puţin media 7,00 (şapte) la examenul de absolvire sunt încadraţi în treapta
profesională imediat superioară celei de debutant.
(2) Absolvenţii care au obţinut medii între 6,00
(şase) şi 7,00 (şapte) sunt încadraţi ca debutanţi.
Art. 36. - (1) Absolvenţii Şcolii au obligaţia de a
rămâne 5 ani în cadrul instituţiilor autorităţii judecătoreşti, în caz contrar
având obligaţia de a restitui Şcolii cheltuielile avansate cu şcolarizarea pe
perioada cursurilor, proporţional cu durata rămasă neefectuată, în condiţiile
legii.
2) Dispoziţiile alin. (1) nu se aplică în situaţia în
care plecarea din sistemul justiţiei se face din motive neimputabile
absolvenţilor.
(3) Dispoziţiile alin. (1) şi (2) se aplică şi în
ipoteza renunţării la calitatea de cursant înainte de finalizarea Şcolii.
SECŢIUNEA a 5-a
Pregătirea profesională iniţială a grefierilor
arhivari şi a grefierilor registratori
Art. 37. - (1) Grefierii arhivari şi grefierii
registratori recrutaţi prin concurs organizat în condiţiile legii pentru
ocuparea posturilor vacante efectuează un stagiu de specializare de două
luni în cadrul instanţelor sau parchetelor în care au fost încadraţi, sub îndrumarea şi controlul
personalului de instruire al Şcolii şi ale unui îndrumător de stagiu numit de
conducerea instanţei sau parchetului.
(2) Evaluarea acestui stagiu se realizează de către
îndrumătorii de stagiu din cadrul Şcolii, împreună cu îndrumătorii de stagiu
din cadrul instanţelor sau parchetelor.
SECŢIUNEA a 6-a
Atribuţiile personalului de execuţie al
departamentului de formare profesională iniţială
Art. 38. - (1) Personalul de instruire al
departamentului de formare profesională iniţială are în principal următoarele
atribuţii:
a) face propuneri directorului adjunct coordonator
privind tematica, bibliografia şi durata cursurilor pentru fiecare promoţie de
cursanţi;
b) participă, sub coordonarea Consiliului Superior al
Magistraturii, la organizarea şi desfăşurarea examenului de admitere la Şcoală;
c) realizează, împreună cu colaboratorii externi,
curriculele disciplinelor ce vor fi predate în cadrul formării iniţiale;
d) realizează, sub îndrumarea şi controlul
directorului adjunct sau ale persoanei desemnate pentru fiecare disciplină
materialele didactice şi asigură tipărirea acestora;
e) asigură realizarea periodică a şedinţelor de
catedră şi facilitează colaborarea dintre membrii acestora;
f) întocmeşte orarul, cu respectarea planului de
învăţământ şi a programelor de studiu;
g) întocmeşte anual catalogul alfabetic şi realizează
repartizarea pe grupe a cursanţilor;
h) realizează lunar situaţia prezenţei la cursuri, în
vederea acordării indemnizaţiei;
i) realizează lunar situaţia desfăşurării cursurilor,
în vederea remunerării colaboratorilor externi;
j) asigură organizarea şi realizarea activităţii de
evaluare a cursanţilor;
k) asigură ţinerea evidenţei notelor şi calificativelor
acordate cursanţilor la cursuri, stagiu practic, testări periodice şi examene finale;
l) face propuneri directorului
adjunct coordonator privind disciplinele de examen, tematica şi data
organizării examenului de absolvire a Şcolii;
m) asigură, alături de Consiliul Superior al
Magistraturii, repartizarea cursanţilor fiecărei promoţii, potrivit
clasamentului final şi opţiunilor acestora;
n) colaborează, sub îndrumarea şi controlul
directorului adjunct coordonator, cu departamentul de formare a formatorilor
pentru selecţia, formarea şi evaluarea formatorilor de la formarea profesională
iniţială;
o) asigură aplicarea normelor de disciplină interioară;
p) asigură, în colaborare cu instanţele judecătoreşti
şi parchetele, realizarea programului de stagiu al grefierilor arhivari şi al
grefierilor registratori, precum şi evaluarea acestora;
q) formulează propunerile
privind necesarul de rechizite şi servicii necesare activităţii de formare
profesională iniţială;
r) formulează propunerile de buget pentru formarea
profesională iniţială pe baza numărului de formatori, a planului de învăţământ,
şi a numărului de cursanţi.
(2) Personalul de instruire exercită orice alte
atribuţii din dispoziţia directorului adjunct coordonator al departamentului de
formare profesională iniţială, în condiţiile legii.
Art. 39. - (1) Personalul auxiliar al departamentului de formare profesională iniţială are în principal următoarele
atribuţii:
a) realizează, sub îndrumarea
şi controlul directorului adjunct sau al persoanei desemnate de acesta
activităţile administrative necesare pentru buna desfăşurare a activităţii de
formare profesională iniţială;
b) realizează, sub îndrumarea
şi controlul directorului adjunct sau al persoanei desemnate de acesta, orarul
şi pontajul formatorilor şi ale cursanţilor;
c) asigură multiplicarea
materialelor de curs pentru formare profesională iniţială;
d) asigură arhivarea
documentelor primite sau elaborate de departamentul de formare profesională
iniţială;
e) primeşte, distribuie şi
redactează corespondenţa departamentului de formare profesională iniţială;
f) întocmeşte, sub îndrumarea
şi controlul directorului adjunct sau ale persoanei desemnate de acesta, foile
matricole, cataloagele şi alte evidenţe necesare privind activităţile de
învăţământ, frecventarea şi absolvirea cursurilor;
g) asigură eliberarea atestatelor pentru absolvenţi;
h) comunică celorlalte
compartimente datele şi documentele necesare în vederea îndeplinirii
atribuţiilor ce le revin.
(2) Personalul auxiliar exercită orice alte atribuţii
din dispoziţia directorului adjunct coordonator al departamentului de formare
profesională iniţială, în condiţiile legii.
CAPITOLUL V
Departamentul de formare profesională continuă
SECŢIUNEA 1
Dispoziţii generale
Art. 40. - Formarea profesională continuă se
organizează potrivit specificului activităţii grefierilor şi a celorlalte
categorii de personal auxiliar de specialitate şi constă în:
a) consolidarea cunoştinţelor
dobândite în Şcoală şi în instanţe şi parchete;
b) actualizarea cunoştinţelor
în raport cu modificările legislative, cu evoluţia dotărilor tehnice în
instanţe şi parchete, precum şi cu atribuţiile stabilite.
Art. 41. - Departamentul de formare profesională
continuă al Şcolii îndeplineşte următoarele activităţi principale:
a) organizează şi realizează
formarea profesională continuă a grefierilor şi a celuilalt personal auxiliar
de specialitate, conform programului de formare continuă;
b) organizează şi realizează
formarea personalului auxiliar de specialitate al instanţelor şi parchetelor,
recrutat prin concurs de ocupare în mod direct a posturilor.
SECŢIUNEA a 2-a
Realizarea
activităţii de formare profesională continuă
Art. 42. - (1) Programul de formare profesională
continuă se întocmeşte de directorul adjunct coordonator al departamentului de
formare profesională continuă, prin consultarea judecătorilor, procurorilor şi
grefierilor din instanţele judecătoreşti şi de la parchete, a cursanţilor şi a
formatorilor Şcolii.
(2) Programul de formare continuă este aprobat de
Consiliul Superior al Magistraturii, la propunerea consiliului de conducere.
Art. 43 - Grefierii şi celălalt personal auxiliar de
specialitate sunt obligaţi să efectueze cursuri de formare continuă cel puţin o
dată la 5 ani, conform programării făcute de conducerea instanţei sau
parchetului, în baza opţiunilor exprimate.
Art. 44. - Grefierii şi celălalt personal auxiliar de
specialitate optează pentru una sau mai multe dintre temele propuse, la
sfârşitul fiecărui an calendaristic, în funcţie de programul care Ie-a fost
comunicat de Şcoală.
Art. 45. - Formarea profesională continuă este
organizată sub formă de seminarii, sesiuni de pregătire, conferinţe, vizite de
lucru şi stagii de formare în străinătate.
Art. 46. - (1) Cursurile de formare profesională
continuă se organizează la sediul Şcolii sau la centrele de formare din ţară.
(2) Şcoala poate desemna şi câte un coordonator de
pregătire continuă în fiecare dintre centrele de perfecţionare din ţară, dintre
formatorii Şcolii, care are sarcina să pregătească, să coordoneze şi să
modereze cursurile de pregătire continuă.
Art. 47. - (1) Şcoala verifică, prin coordonatorul de
pregătire continuă, prezenţa participanţilor pe toata durata cursurilor.
(2) Eventualele renunţări din partea grefierilor şi a
celuilalt personal auxiliar de specialitate trebuie motivate şi trimise la
sediul Şcolii, într-un termen rezonabil.
Art. 48. - (1) La finalul
fiecărui curs, participanţii primesc adeverinţe în care sunt consemnate
rezultatele obţinute în urma evaluării cunoştinţelor acumulate.
(2) Personalul auxiliar de specialitate care
participă la cursurile de formare profesională continuă în calitate de formator
sau cursant se consideră delegat în interesul serviciului pe toată durata
cursurilor, beneficiind de drepturile prevăzute de dispoziţiile legale.
(3) Formarea profesională continuă a personalului
auxiliar de specialitate se realizează din fonduri bugetare prevăzute în
bugetele Şcolii şi ale instanţelor judecătoreşti şi parchetelor, precum şi din
fonduri provenite din programe de cooperare internaţională.
Art. 49. - Şcoala sprijină activitatea de formare
profesională continuă a personalului auxiliar, organizată în cadrul instanţelor
judecătoreşti şi parchetelor de pe lângă acestea, prin furnizarea materialelor
documentare şi formarea formatorilor.
SECŢIUNEA a 3-a
Atribuţiile
personalului de execuţie al departamentului de formare profesională continuă
Art. 50. - (1) Personalul de instruire al
departamentului de formare profesională continuă are în principal următoarele
atribuţii:
a) înaintează directorului
adjunct coordonator propuneri privind programul de formare profesională
continuă a grefierilor şi a celuilalt personal auxiliar de specialitate;
b) înaintează directorului
adjunct coordonator propunerile privind locaţia în care se vor desfăşura
seminariile de formare profesională continuă, în funcţie de numărul
participanţilor şi de instanţa sau de parchetul în care aceştia funcţionează;
c) realizează, împreună cu
colaboratorii externi, materialele de curs ce vor fi predate în cadrul fiecărui
seminar şi asigură multiplicarea acestora;
d) realizează, sub îndrumarea
şi controlul directorului adjunct coordonator, agenda seminariilor de formare
profesională continuă;
e) realizează lunar situaţia
desfăşurării seminariilor în vederea acordării remunerării colaboratorilor
externi;
f) asigură organizarea şi
evaluarea participanţilor la cursurile de formare profesională continuă;
g) colaborează, sub îndrumarea
şi controlul directorului adjunct coordonator, cu departamentul de formare a
formatorilor pentru selecţia, formarea şi evaluarea formatorilor din cadrul
formării profesionale continue;
h) formulează propunerile privind necesarul de
rechizite şi servicii utile activităţii de formare profesională continuă;
i) formulează propunerile de buget pe baza numărului de
formatori, a orelor de seminarii din programul de formare profesională
continuă, a costurilor activităţilor de formare continuă din centrele
regionale.
(2) Personalul de instruire exercită orice alte
atribuţii din dispoziţia directorului adjunct coordonator al departamentului de
formare profesională continuă, în condiţiile legii.
Art. 51. - (1) Personalul auxiliar al departamentului
de formare profesională continuă are în principal următoarele atribuţii:
a) pregăteşte desfăşurarea
seminariilor, realizează corespondenţa cu instanţele şi parchetele, cu
formatorii şi participanţii;
b) ţine evidenţa activităţii de
formare profesională continuă prevăzută în programul de formare continuă
aprobat de Consiliul Superior al Magistraturii;
c) asigură rezervările de
cazare pentru participanţii la seminariile de formare profesională continuă;
d) ţine evidenţa rezultatelor obţinute de participanţi
la evaluările seminariilor, precum şi evidenţa documentelor care atestă
participarea la astfel de seminarii;
e) eliberează adeverinţe de participare la
activităţile de formare profesională continuă;
f) asigură multiplicarea materialelor de curs pentru
formarea profesională continuă, precum şi transmiterea acestora în format
electronic;
g) asigură administrarea
bibliotecii din cadrul centrelor de perfecţionare;
h) asigură întocmirea de baze de date, statistici
lunare, trimestriale şi anuale privind participarea la cursurile de formare
profesională continuă;
i) asigură evidenţa persoanelor, a prezenţei la
cursuri, a cataloagelor pentru cursanţii recrutaţi prin concurs direct, care
beneficiază de formare în cadrul centrelor de perfecţionare.
(2) Personalul auxiliar exercită orice alte atribuţii
din dispoziţia directorului adjunct coordonator al departamentului de formare
profesională continuă, în condiţiile legii.
CAPITOLUL VI
Departamentul de formare a formatorilor
Art. 52. - (1) Departamentul de formare a formatorilor
realizează recrutarea şi formarea formatorilor, potrivit strategiei aprobate de
Consiliul Superior al Magistraturii.
(2) Formarea formatorilor se
realizează cu ajutorul unor formatori cu experienţă şi rezultate bune în
activitatea didactică.
Art. 53. - Necesarul de formatori se stabileşte de
consiliul de conducere, prin consultarea directorilor adjuncţi coordonatori ai
departamentelor de formare profesională iniţială şi continuă.
Art. 54. - (1) Selecţia candidaţilor care îşi anunţă
intenţia de a deveni formatori ai Şcolii se realizează de către o comisie
numită prin hotărâre a consiliului de conducere, conform unei proceduri publice
şi transparente, cu aplicarea unor criterii obiective, stabilite prin strategia
de selecţie şi formare a formatorilor.
(2) Anunţul privind selecţia candidaţilor se publică
pe pagina de internet a Şcolii cu cel puţin 30 de zile înainte de interviu.
(3) Dosarul candidaţilor va
cuprinde:
- scrisoare de intenţie;
- curriculum vitae;
- un plan de seminar pe o temă la alegere, numai
pentru candidaţii care nu au desfăşurat activitate de formator la Şcoală.
(4) Candidaţii susţin un interviu în faţa comisiei de
selecţie.
(5) Lista candidaţilor selectaţi este aprobată de
Consiliul Superior al Magistraturii, la propunerea consiliului de conducere.
Art. 55. - (1) Formatorii Şcolii pot beneficia de
formare în domeniul tehnicilor pedagogice şi pregătire de specialitate, care se
realizează prin seminarii, conferinţe, stagii şi vizite de lucru la instituţii
similare din străinătate.
(2) La sfârşitul fiecărui seminar de formare, fiecare
formator primeşte un certificat de participare.
Art. 56. - Evidenţa formatorilor şi a activităţii
acestora este ţinută de departamentele în cadrul cărora îşi desfăşoară
activitatea.
CAPITOLUL VII
Departamentul relaţii internaţionale
Art. 57. - Şcoala poate avea relaţii de colaborare cu
organisme sau organizaţii internaţionale, instituţii similare din alte ţări şi
reprezentanţe diplomatice din România, în scopul îmbunătăţirii activităţii
acesteia.
Art. 58. - Programele internaţionale sunt aprobate de
Consiliul Superior al Magistraturii, la propunerea consiliului de conducere al
Şcolii.
Art. 59. - (1) Atribuţiile departamentului relaţii
internaţionale sunt:
a) reprezintă instituţia, în
limita mandatului acordat de director, în relaţiile cu partenerii străini;
b) coordonează realizarea
activităţilor cuprinse în programele de cooperare internaţională;
c) identifică potenţialii
parteneri externi în vederea extinderii relaţiilor de cooperare cu organisme
internaţionale şi instituţii similare din alte ţări;
d) propune teme şi modalităţi
practice de realizare a cooperării cu partenerii externi;
e) înaintează Consiliului
Superior al Magistraturii propuneri cu privire la persoanele care urmează să se
deplaseze în străinătate;
f) întocmeşte situaţii,
rapoarte şi baze de date cu privire la programele internaţionale desfăşurate;
g) elaborează proiectele
convenţiilor de înfrăţire cu instituţii similare din străinătate, precum şi
alte documente referitoare la aceste programe;
h) realizează corespondenţa necesară derulării
programelor internaţionale;
i) asigură traducerea documentelor şi materialelor aferente diferitelor programe.
(2) Departamentul relaţii internaţionale îndeplineşte
orice alte atribuţii privind cooperarea internaţională, prevăzute de lege sau
încredinţate de conducerea Şcolii.
CAPITOLUL VIII
Departamentul economico-financiar şi administrativ
Art. 60. - In cadrul departamentului
economico-financiar şi administrativ funcţionează:
a) compartimentul financiar-contabil;
b) compartimentul de achiziţii;
c) biroul resurse umane,
documentare şi perfecţionare profesională;
d) compartimentul secretariat,
protocol şi administrativ;
Art. 61. - (1) Compartimentul financiar-contabil are următoarele atribuţii:
a) asigură şi răspunde de buna
desfăşurare a activităţii financiar-contabile;
b) organizează activitatea de
control financiar preventiv;
c) efectuează plăţile, prin
semnătura directorului economic, iar în lipsa acestuia, a înlocuitorului său;
d) efectuează plata drepturilor
salariale şi a indemnizaţiilor pe baza documentelor de prezenţă întocmite de
compartimentele cu aceste sarcini;
e) organizează şi răspunde de
efectuarea lucrărilor de planificare financiară, întocmirea lucrărilor
privitoare la veniturile şi cheltuielile Şcolii, planul de casă, cerute de
Consiliul Superior al Magistraturii, sau, după caz, de Ministerul Finanţelor
Publice;
f) fundamentează fondul pentru
salarii şi statul de funcţii, precum şi alte lucrări financiar-contabile şi
asigură controlul gestiunilor şi efectuarea inventarierii patrimoniului Şcolii;
g) păstrează registrele şi dosarele administrative
privind activitatea financiar-contabilă;
h) verifică documentele financiare primite şi
întocmeşte notele contabile pentru operaţiunile economico-financiare din
activitatea Scolii;
i) organizează activitatea casieriei în conformitate cu
prevederile legale, asigurând efectuarea tuturor plăţilor în numerar, precum şi
operaţiunile curente cu băncile finanţatoare;
j) ţine evidenţa contabilă a consumurilor de materiale
pentru activitatea Şcolii, pe baza evidenţei tehnico-operative.
(2) Compartimentul îndeplineşte orice alte atribuţii cu
caracter financiar-contabil încredinţate de conducerea Şcolii, în condiţiile
legii.
Art. 62. - (1) Compartimentul achiziţii are următoarele
atribuţii principale:
a) întocmeşte planul de achiziţii pentru bunuri,
servicii sau lucrări pe baza solicitărilor formulate de compartimentele
funcţionale ale Şcolii şi îl prezintă spre aprobare directorului Şcolii;
b) urmăreşte actualizarea permanentă
a planului de achiziţii;
c) asigură aprovizionarea
Şcolii cu bunurile materiale necesare desfăşurării în bune condiţii a
activităţii, potrivit procedurii stabilite;
d) asigură contractarea serviciilor şi a lucrărilor
necesare bunei funcţionări a Şcolii;
e) ţine evidenţa contractelor şi urmăreşte derularea
lor;
f) organizează activitatea magaziei şi asigură
depozitarea în bune condiţii a materialelor.
(2) Compartimentul exercită orice alte atribuţii din
dispoziţia conducerii Şcolii, în condiţiile legii.
Art. 63. - (1) Biroul resurse umane, documentare şi
perfecţionare profesională are următoarele atribuţii:
a) elaborează proiectul de
stat de funcţii şi proiectul de stat de personal;
b) redactează şi fundamentează
propunerile de suplimentare a numărului de posturi, de transformare sau
modificare a nivelurilor acestora;
c) răspunde de respectarea
condiţiilor cerute de lege pentru încadrarea personalului Şcolii;
d) alcătuieşte şi gestionează
dosarele profesionale ale angajaţilor Şcolii şi asigură confidenţialitatea
acestora;
e) primeşte şi rezolvă
corespondenţa privind drepturile ce decurg din executarea raporturilor de
muncă;
f) asigură ţinerea la zi a
evidenţei personalului, cu modificările ce intervin în statutul acestuia;
g) elaborează fişele postului,
fişele şi rapoartele de evaluare pentru personalul încadrat;
h) gestionează cărţile de muncă şi celelalte documente
care presupun cunoştinţe în domeniul resurselor umane;
i) elaborează şi redactează deciziile de încadrare,
evaluare, promovare şi încetare a raporturilor de muncă ale personalului;
j) întocmeşte lunar foaia colectivă de prezenţă în
vederea plăţii drepturilor băneşti;
k) elaborează proiectul Regulamentului de organizare şi
funcţionare a Şcolii Naţionale de Grefieri în ceea ce priveşte atribuţiile
biroului resurse umane, documentare şi perfecţionare profesională, proiectul
Regulamentului de organizare şi desfăşurare a concursului de admitere la Şcoala
Naţională de Grefieri;
l) îndeplineşte atribuţiile
referitoare la organizarea concursurilor privind selectarea şi recrutarea
personalului auxiliar al Scolii;
m) elaborează şi redactează contractele individuale de
muncă şi răspunde de efectuarea operaţiunilor necesare în registrul general de
evidenţă a salariaţilor;
n) asigură elaborarea tipizatelor, a borderourilor de
notare, a proceselor-verbale, precum şi a altor acte necesare activităţilor de
corectare pentru concursul de admitere la Şcoală;
o) redactează contractele de instruire ale cursanţilor,
asigură evidenţa cursanţilor pe ani de studiu, redactează şi completează
registrul matricol, elaborează şi ţine evidenţa atestatelor ce se eliberează
absolvenţilor Şcolii;
p) asigură gestionarea informaţiilor specifice
resurselor umane pentru angajaţi, personal de instruire, cursanţi şi formatori
ai Şcolii;
q) asigură confecţionarea legitimaţiilor pentru
personalul angajat, detaşat, precum şi pentru cursanţii Şcolii;
r) eliberează, sub semnătura conducerii, adeverinţe
pentru cursanţi şi personalul încadrat;
s) ţine evidenţa hotărârilor Consiliului Superior al
Magistraturii ce privesc Şcoala şi activitatea acesteia;
t) asigură actualizarea permanentă a informaţiilor de
pe pagina de internet a Şcolii, publicarea anunţurilor privind declaraţiile de
avere şi de interese pentru angajaţii proprii, precum şi pentru personalul
detaşat, asigură publicarea anunţurilor privind concursurile de ocupare a
posturilor vacante în structura Şcolii, a anunţurilor privind concursurile
organizate de instanţe şi parchete;
u) gestionează fondul de carte şi de publicaţii,
mijloacele informatice şi tehnice de care dispune Şcoala;
v) propune programele de perfecţionare profesională ce
trebuie urmate de angajaţi în vederea eficientizarii activităţii acestora şi
urmăreşte derularea lor.
(2) Biroul exercită orice alte atribuţii din dispoziţia
conducerii Şcolii, în condiţiile legii.
Art. 64. - (1) Compartimentul secretariat, protocol şi
administrativ are următoarele atribuţii:
a) asigură înregistrarea
corespondenţei şi repartizarea acesteia departamentelor şi compartimentelor
Şcolii, conform rezoluţiei directorului;
b) asigură multiplicarea
materialelor de curs pentru departamentul de formare profesională iniţială şi
departamentul de formare profesională continuă;
c) efectuează activităţile administrative necesare pentru
buna desfăşurare a relaţiilor cu autorităţile din ţară şi străinătate,
formatori, mass-media şi publicul care se adresează Şcolii;
d) asigură arhivarea documentelor primite sau
elaborate de Şcoală şi răspunde de păstrarea şi conservarea acestora;
e) comunică celorlalte
departamente sau compartimente datele şi documentele necesare în vederea
îndeplinirii atribuţiilor ce le revin;
f) ţine la zi condica de
prezenţă în vederea întocmirii foii colective de prezenţă;
g) duce la îndeplinire măsurile
stabilite pentru asigurarea condiţiilor de lucru în Şcoală, a pazei clădirii,
securităţii bunurilor şi a pazei contra incendiilor;
h) se ocupă de activitatea
administrativ-gospodărească a Şcolii, asigurând buna întreţinere a imobilelor,
instalaţiilor, mobilierului si a celorlalte obiecte de inventar.
(2) Compartimentul îndeplineşte orice alte atribuţii
încredinţate de conducerea Şcolii, în condiţiile legii.
Art. 65. - Atribuţiile şi răspunderile fiecărui
salariat se stabilesc prin fişa postului, ce se întocmeşte sub coordonarea
conducerii Şcolii.
CAPITOLUL IX
Personalul Şcolii Naţionale de Grefieri
SECŢIUNEA 1
Dispoziţii generale
Art. 66. - Statul de personal
şi statul de funcţii ale Şcolii se aprobă de Consiliul Superior al
Magistraturii.
Art. 67. - Personalul de execuţie al Şcolii este compus
din:
a) personalul de instruire;
b) funcţionari publici;
c) personal contractual.
Art. 68. - (1) Personalul de
instruire al Şcolii este format din:
a) personalul propriu al Şcolii, care poate fi încadrat
în condiţiile legii, recrutat, de regulă, din rândul judecătorilor,
procurorilor şi grefierilor cu studii superioare juridice sau al altor
specialişti, detaşaţi, potrivit dispoziţiilor legii, în cadrul Şcolii;
b) colaboratori
externi/formatori ai Şcolii, recrutaţi, de regulă, din rândul judecătorilor,
procurorilor, grefierilor cu studii superioare juridice, cadrelor didactice
universitare sau al altor specialişti români ori străini.
(2) Colaboratorii externi ai
Şcolii sunt salarizaţi în raport cu numărul de ore prestate, în condiţiile
legii.
(3) Personalul de instruire al
Şcolii are obligaţia să asigure desfăşurarea programelor de formare iniţială şi
continuă a grefierilor şi a celuilalt personal auxiliar de specialitate, a
stagiilor de practică, în conformitate cu orarul activităţii Şcolii şi cu
curriculele, a programelor de formare a formatorilor, precum şi realizarea
programelor internaţionale de care beneficiază Şcoala.
SECŢIUNEA a 2-a
Funcţionarii publici
Art. 69. - (1) Funcţionarii publici din cadrul Şcolii
îşi desfăşoară activitatea în temeiul Legii nr. 188/1999 privind Statutul
funcţionarilor publici, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
(2) Ocuparea posturilor pentru personalul prevăzut la
alin. (1) se face prin concurs sau examen organizat în condiţiile legii.
Art. 70. - Salarizarea funcţionarilor publici este
reglementată potrivit dispoziţiilor legale aplicabile.
SECŢIUNEA a 3-a
Personalul contractual
Art. 71. - (1) Personalul contractual din cadrul Şcolii
îşi desfăşoară activitatea în temeiul Codului muncii.
(2) Ocuparea posturilor de personal contractual în
cadrul Şcolii se realizează prin concurs sau examen organizat de această
instituţie.
Art. 72 - (1) Poate ocupa un post de personal
contractual în cadrul Şcolii persoana care îndeplineşte următoarele condiţii:
a) este cetăţean român cu
domiciliul în România şi are capacitate deplină de exerciţiu;
b) are studii ce corespund
funcţiei;
c) nu are antecedente penale şi
se bucură de o bună reputaţie;
d) este aptă din punct de
vedere medical pentru exercitarea funcţiei;
e) a promovat concursul sau examenul organizat potrivit
prezentului regulament.
(2) Numirea pe posturi de
personal contractual a persoanelor care îndeplinesc condiţiile prevăzute la alin.
(1) se face prin act administrativ al directorului Şcolii.
Art. 73. - (1) Pentru înscrierea la concurs candidaţii
vor prezenta:
a) cerere-tip;
b) copie de pe actul de identitate;
c) copie de pe certificatul de
naştere şi, după caz, copie de pe certificatul de căsătorie;
d) copie de pe actul doveditor al studiilor urmate;
e) certificatul de cazier judiciar;
f) certificatul de cazier fiscal;
g) curriculum vitae;
h) copie de pe carnetul de
muncă;
i) chitanţa de plată a taxei de înscriere;
j) două fotografii color 2/3 cm.
(2) Candidaţii vor depune şi o recomandare privind
profilul profesional şi moral de la ultimul loc de muncă. Candidaţii care nu au
mai fost angajaţi anterior vor depune o recomandare de la ultima instituţie de
învăţământ absolvită.
Art. 74. - (1) Examinarea candidaţilor se face prin
susţinerea unei probe scrise de verificare a cunoştinţelor teoretice sau, după
caz, a unei probe practice, precum şi a unui interviu.
(2) Tematica şi bibliografia de
concurs/examen se propun de şefii compartimentelor în care se află postul
vacant şi se înaintează biroului resurse umane, documentare şi perfecţionare
profesională, care le supune spre aprobare directorului Şcolii.
(3) Data şi locul susţinerii
concursului, numărul posturilor vacante, termenul pentru depunerea actelor de
înscriere la concurs, precum şi cuantumul taxei de înscriere se stabilesc de
către directorul Şcolii şi se aduc la cunoştinţa celor interesaţi prin afişare
la sediu, prin intermediul mass-media şi prin publicarea pe pagina de internet
a Şcolii cu cel puţin 30 de zile înainte de data concursului.
(4) Cererile pentru înscrierea
la concurs se adresează directorului Şcolii şi se depun cu cel puţin 5 zile
înainte de data concursului la secretariatul Şcolii.
Art. 75. - (1) Pentru fiecare probă de concurs, în
funcţie de numărul candidaţilor, prin decizie, directorul Şcolii numeşte
comisia de examinare, comisia de interviu, precum şi comisia de soluţionare a
contestaţiilor.
(2) Comisia de examinare,
comisia de interviu şi comisia de soluţionare a contestaţiilor sunt alcătuite
din câte 3 membri.
(3) Comisia de examinare
elaborează subiectele şi baremele, corectează lucrările, examinează candidaţii
la proba practică, iar
comisia de interviu intervievează candidaţii.
(4) Subiectele probei de verificare
a cunoştinţelor teoretice se întocmesc cu o zi înainte de data desfăşurării
concursului, în 3 variante, şi se depun în plicuri separate şi sigilate.
(5) Cele 3 plicuri sigilate
sunt prezentate de un membru al comisiei de examinare, în ziua concursului, în
sala în care acesta se desfăşoară.
(6) Un reprezentant al
candidaţilor procedează la tragerea la sorţi a plicului cu subiecte, care va fi
desigilat. Membrii comisiei de examinare comunică subiectele, ora de începere
şi ora de încheiere a concursului.
Art. 76. - Timpul destinat pentru elaborarea lucrării
scrise este stabilit de comisia de examinare, în funcţie de complexitatea
subiectelor, fără a depăşi 3 ore.
Art. 77. - (1) Intrarea
candidaţilor în sălile de concurs se face pe baza listei nominale întocmite
pentru fiecare sală şi a actului de identitate. După verificarea identităţii,
fiecare candidat păstrează la vedere actul de identitate până la predarea
lucrării scrise. Pe lista nominală se va menţiona prezenţa fiecărui candidat.
(2) Candidaţii care nu se află în sală în momentul
deschiderii plicului cu subiecte pierd dreptul de a mai susţine proba scrisă.
Art. 78. - Inainte de a primi subiectele, candidaţii
înscriu numele şi prenumele pe colţul foii ce urmează a fi lipit, după care se
aplică ştampila Şcolii.
Art. 79. - Pe toată durata desfăşurării probei scrise,
în sălile de concurs au acces numai membrii comisiei de examinare şi persoanele
care supraveghează desfăşurarea probei scrise.
Art. 80. - (1) In vederea elaborării lucrării scrise,
candidaţii vor primi coli de hârtie având ştampila de concurs.
(2) Pentru elaborarea lucrării scrise, candidaţii vor
putea folosi numai stilou cu cerneală de culoare albastră sau pix cu pastă de
culoare albastră. La cerere, se pot pune la dispoziţie, în mod suplimentar,
coli de hârtie, cerneală sau pixuri.
Art. 81. - (1) La expirarea timpului prevăzut la art.
76, lucrările candidaţilor sunt strânse în ordinea predării lor, sub semnătura
acestora şi cu consemnarea într-un borderou a numărului de pagini pentru fiecare
lucrare.
(2) Dacă examinarea se face în
mai multe săli, se va întocmi un borderou pentru lucrările din fiecare sală.
(3) Borderoul de predare a
lucrărilor şi lucrările candidaţilor vor fi predate comisiei de verificare a
cunoştinţelor teoretice.
Art. 82. - Pe toată durata desfăşurării probei scrise
de verificare a cunoştinţelor teoretice este interzisă părăsirea sălii de
concurs de către candidaţi. In cazuri excepţionale, părăsirea temporară a sălii
de concurs se va putea face numai cu însoţitor.
Art. 83. - Orice fraudă sau tentativă de fraudă
dovedită se sancţionează cu eliminarea din concurs. In aceste cazuri se
întocmeşte un proces-verbal, iar lucrarea se anulează cu menţiunea
„fraudă".
Art. 84. - (1) Lucrarea scrisă a fiecărui candidat se
notează cu note de la 1,00 (unu) la 10,00 (zece). Nota
1,00 (unu) se acordă atunci când punctajul obţinut
este mai mic sau egal cu această notă.
(2) Nota lucrării scrise de verificare a cunoştinţelor
teoretice este media aritmetică a notelor obţinute la fiecare dintre materiile
de concurs.
Art. 85. - Pentru a fi declaraţi admişi la proba scrisă
de verificare a cunoştinţelor teoretice candidaţii trebuie să obţină cel puţin
media 6,00 (şase).
Art. 86. - (1) Candidaţii nemulţumiţi de notele
acordate la proba de verificare a cunoştinţelor teoretice pot depune
contestaţie la biroul resurse umane, documentare şi perfecţionare profesională
din cadrul Şcolii, în termen de 48 de ore de la data afişării rezultatelor.
(2) Contestaţiile se
soluţionează de comisia de contestaţii, în termen de 48 de ore de la
înregistrare. Nota obţinută la contestaţie este definitivă şi nu poate fi mai
mică decât nota contestată.
(3) Notele finale ale
candidaţilor sunt afişate la sediul Şcolii şi pe pagina sa de internet, după
expirarea termenului prevăzut la alin. (2).
Art. 87. - Pentru posturile ce presupun desfăşurarea
unei activităţi de secretariat, administrative, de gospodărire, de
întreţinere-reparaţii şi de deservire, concursul va consta într-o probă
practică şi un interviu.
Art. 88. - (1) In urma susţinerii probei practice
candidatul va fi declarat „admis" sau „respins".
(2) Criteriile de evaluare a
candidaţilor la proba practică se stabilesc de comisia de examinare, în funcţie
de natura posturilor vacante scoase la concurs.
(3) Nu se admit contestaţii cu
privire la rezultatele obţinute la proba practică.
Art. 89. - (1) Candidaţii care au fost declaraţi admişi
la proba de verificare a cunoştinţelor teoretice sau, după caz, la proba
practică susţin un interviu.
(2) Interviul se notează cu note
de la 1,00 (unu) la 10,00 (zece) de către fiecare membru al comisiei de
examinare.
(3) Nota finală la proba orală
o reprezintă media aritmetică a notelor acordate de către fiecare membru al comisiei de examinare.
(4) Notele obţinute la interviu nu pot fi contestate.
Art. 90. - (1) Media generală de promovare a
concursului este de cel puţin 6,00 (şase).
(2) Media generală a
concursului este media aritmetică a notelor obţinute la proba scrisă de
verificare a cunoştinţelor teoretice, respectiv la proba practică şi la proba
orală.
(3) Repartizarea candidaţilor
declaraţi admişi la concurs se face în ordinea descrescătoare a mediilor
generale obţinute, în limita posturilor vacante pentru care s-a organizat
concursul şi în funcţie de opţiunea candidaţilor şi de probele de concurs
susţinute.
(4) La medii egale, comisia va stabili candidatul
declarat admis în ordine descrescătoare a notelor obţinute la cele două probe,
în ordinea susţinerii acestora.
Art. 91. - In termen de cel mult 10 zile lucrătoare de
la data finalizării concursului, comisia de examinare va preda întregul
material de concurs biroului resurse umane, documentare şi perfecţionare
profesională, care va lua măsuri pentru afişarea rezultatelor concursului la
sediul Şcolii şi va redacta
deciziile de încadrare pentru candidaţii declaraţi admişi.
Art. 92. - Numirea candidaţilor declaraţi admişi la
concurs se face de către directorul Şcolii.
Art. 93. - Lucrările scrise şi procesele-verbale privind
rezultatele concursului se anexează la dosarele profesionale ale candidaţilor
declaraţi admişi.
Art. 94. - Dosarele, lucrările scrise,
procesele-verbale referitoare la ceilalţi candidaţi şi alte lucrări privind
concursul se arhivează şi se păstrează potrivit nomenclatoarelor arhivistice.
Art. 95. - Taxa de înscriere se restituie candidaţilor
care îşi anunţă retragerea, cu cel puţin 15 zile înainte de prima probă de
concurs.
SECŢIUNEA a 4-a
Drepturile şi obligaţiile personalului Şcolii
Naţionale de Grefieri
Art. 96. - Personalul Şcolii are următoarele
drepturi:
a) să îşi desfăşoare
activitatea în condiţii de lucru adecvate;
b) să beneficieze de drepturile
salariale stabilite de lege;
c) să beneficieze de concediile
prevăzute de lege;
d) să participe la activităţi
de formare profesională organizate de Şcoală sau de instituţii specializate;
e) să beneficieze de toate
celelalte drepturi specifice fiecărei categorii de personal, în condiţiile
legii.
Art. 97. - Personalul Şcolii are următoarele obligaţii:
a) să respecte programul de
lucru stabilit;
b) să cunoască atribuţiile
departamentului din care face parte, natura şi scopul activităţii instituţiei,
precum şi sarcinile ce îi revin în vederea îndeplinirii în mod corespunzător a
acestora;
c) să execute la timp şi în
bune condiţii sarcinile de serviciu, folosind în mod eficient şi integral
timpul de lucru;
d) să-şi perfecţioneze
pregătirea profesională, în vederea realizării unor lucrări cu un nivel ridicat
al calităţii;
e) să se preocupe de buna
gospodărire şi de păstrarea în condiţii corespunzătoare a bunurilor aflate în
administrarea Şcolii;
f) să respecte dispoziţiile
legale privind păstrarea secretului de serviciu şi cele referitoare la
documente, date sau informaţii care nu sunt destinate
accesului publicului;
g) să respecte normele de
protecţia muncii, securitatea muncii, precum şi celelalte norme privind
securitatea bunurilor şi persoanelor.
SECŢIUNEA a 5-a
Evaluarea personalului Şcolii Naţionale de
Grefieri
Art. 98. - Pentru verificarea
îndeplinirii criteriilor de competenţă şi de performanţă, personalul Şcolii,
mai puţin judecătorii şi procurorii detaşaţi, este supus anual unei evaluări
privind eficienţa, calitatea activităţii, integritatea, obligaţia de formare
profesională continuă. In cazul personalului numit în funcţii de conducere,
evaluarea se face şi asupra modului de îndeplinire a atribuţiilor manageriale.
Art. 99. - Indicatorii de evaluare, stabiliţi pe baza
criteriilor menţionate la art. 98, pentru fiecare categorie de personal, se
aprobă de consiliul de conducere al Şcolii.
Art. 100. - (1) Evaluarea personalului se face de către
comisii constituite prin hotărârea consiliului de conducere, separat pentru
fiecare categorie de personal.
(2) Prin raportul de evaluare a activităţii profesionale se poate acorda unul dintre următoarele
calificative: „foarte bine", „bine", „satisfăcător" sau
„nesatisfăcător".
(3) Personalul de execuţie
nemulţumit de calificativul acordat poate face contestaţie la consiliul de
conducere în termen de 30 zile de la comunicare. Contestaţia se soluţionează în
termen de 30 de zile de la înregistrare.
(4) Calificativul acordat de consiliul de conducere este
definitiv.
Art. 101. - Persoanele care în urma evaluării primesc
calificativul „nesatisfăcător" sunt eliberate din funcţie pentru
incapacitate profesională.
SECŢIUNEA a 6-a
Răspunderea disciplinară a personalului Şcolii
Naţionale de Grefieri
Art. 102. - (1) Personalul Şcolii Naţionale de Grefieri
răspunde disciplinar pentru abaterile de la îndatoririle de serviciu.
(2) Sunt abateri disciplinare:
a) absenţele nemotivate de la
serviciu, precum şi încălcarea dispoziţiilor referitoare la timpul de lucru;
b) întârzierea sistematică în
efectuarea lucrărilor;
c) refuzul nejustificat de a îndeplini îndatoririle prevăzute de lege, de regulamente sau stabilite de conducerea
Şcolii;
d) nerespectarea
confidenţialităţii lucrărilor care au acest caracter;
e) neglijenţa gravă sau
neglijenţe repetate în rezolvarea lucrărilor;
f) manifestările care aduc
atingere demnităţii sau probităţii profesionale;
g) încălcarea interdicţiilor şi
incompatibilităţilor prevăzute de lege;
h) intervenţiile pentru soluţionarea unor cereri,
pretinderea sau acceptarea rezolvării intereselor personale sau ale membrilor
familiei ori ale altor persoane, altfel decât în limita
cadrului legal.
Art. 103. - Sancţiunile disciplinare ce se pot aplica
în raport de gravitatea abaterilor sunt:
a) avertismentul scris;
b) diminuarea indemnizaţiei sau
a salariului de încadrare cu 5-15% pe o perioadă de la o lună la 3 luni;
c) eliberarea din funcţie sau
desfacerea disciplinară a contractului de muncă.
Art. 104. - (1) Sancţiunile disciplinare se aplică de
consiliul de conducere al Şcolii.
(2) Hotărârea consiliului de conducere prin care se
aplică sancţiunea poate fi atacată la instanţa competentă în termen de 30 de
zile de la comunicare.
Art. 105. - (1) Aplicarea unei sancţiuni disciplinare
este în mod obligatoriu precedată de efectuarea unei cercetări cu privire la
faptele care constituie încălcări ale prevederilor
legale sau regulamentare.
(2) Cercetarea prealabilă se
efectuează de către persoana desemnată de consiliul de conducere. In cursul
acestei proceduri se stabilesc faptele şi urmările acestora, împrejurările în
care au fost săvârşite, existenţa sau inexistenţa vinovăţiei şi orice alte date
concludente. Sunt obligatorii ascultarea persoanei cercetate şi verificarea
apărărilor acesteia.
(3) Cercetarea se finalizează
printr-un referat în care se consemnează rezultatul constatărilor. Persoana
cercetată are dreptul să cunoască toate actele cercetării şi să solicite probe
în apărare.
(4) Hotărârea se motivează şi
se comunică în termen de 10 zile de la emiterea sa.
Art. 106. - Judecătorii şi procurorii detaşaţi pot fi
sancţionaţi în temeiul Legii nr. 303/2004 privind statutul judecătorilor şi
procurorilor, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
Art. 107. - Grefierii detaşaţi pot fi sancţionaţi în
temeiul Legii nr. 567/2004 privind statutul personalului auxiliar de specialitate
al instanţelor judecătoreşti şi al parchetelor de pe lângă acestea, cu
modificările şi completările ulterioare.
Art. 108. - Funcţionarii publici pot fi sancţionaţi în
temeiul Legii nr. 188/1999 privind statutul funcţionarilor publici, republicată,
cu modificările şi completările ulterioare.