HOTARARE Nr.
20 din 6 septembrie 2006
pentru aprobarea Normei nr.
8/2006 privind auditorul financiar pentru fondurile de pensii facultative
ACT EMIS DE:
COMISIA DE SUPRAVEGHERE A SISTEMULUI DE PENSII PRIVATE
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 784 din 15 septembrie 2006
In baza prevederilor art. 3 alin. (1), art. 16, 21 şi ale art. 23 lit. f) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
50/2005 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Comisiei de
Supraveghere a Sistemului de Pensii Private, aprobată cu modificări şi
completări prin Legea nr. 313/2005,
conform Hotărârii Parlamentului României nr. 24/2006
privind numirea preşedintelui, a vicepreşedintelui şi a celorlalţi membri ai
Consiliului Comisiei de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private,
având în vedere prevederile art. 15 alin. (7) şi (8),
art. 35, art. 81 alin. (2) şi (3), art. 83 lit. d) şi ale art. 125 din Legea
nr. 204/2006 privind pensiile facultative,
în baza hotărârii luate în şedinţa Consiliului Comisiei
de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private din data de 6 septembrie 2006,
Comisia de Supraveghere a Sistemului de Pensii
Private emite următoarea
hotărâre:
Art. 1. - Se aprobă Norma nr. 8/2006 privind auditorul
financiar pentru fondurile de pensii facultative, prevăzută în anexa care face
parte integrantă din prezenta hotărâre.
Art. 2. - Norma menţionată la
art. 1 intră în vigoare la data publicării acesteia şi a prezentei hotărâri în
Monitorul Oficial al României, Partea I, şi va fi publicată şi pe site-ul Comisiei
de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private (www.csspp.ro).
Art. 3. - Departamentul autorizare-reglementare
împreună cu Secretariatul tehnic şi cu directorul general vor urmări ducerea la
îndeplinire a prevederilor prezentei hotărâri.
Preşedintele Comisiei de Supraveghere a Sistemului de
Pensii Private,
Mircea Oancea
ANEXA
NORMA Nr. 8/2006
privind auditorul financiar pentru fondurile de
pensii facultative
In baza prevederilor art. 15 alin. (7) şi (8), art. 35,
art. 81 alin. (2) şi (3) şi ale art. 83 lit. d) din Legea nr. 204/2006 privind
pensiile facultative, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I nr. 470 din 31 mai 2006, denumită în
continuare Lege,
în temeiul dispoziţiilor art. 23 lit. f) din Ordonanţa
de urgenţă a Guvernului nr. 50/2005 privind înfiinţarea, organizarea şi
funcţionarea Comisiei de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private, aprobată
cu modificări şi completări prin Legea nr. 313/2005,
Comisia de Supraveghere a Sistemului de Pensii
Private, denumită în continuare Comisie, emite prezenta normă.
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - Prezenta normă reglementează procedura de
acordare şi retragere a avizului auditorului financiar pentru fondurile de
pensii facultative.
Art. 2. - Prezenta normă se adresează auditorilor
financiari certificaţi de Camera Auditorilor Financiari
din România.
Art. 3. - Auditorii prevăzuţi la art. 81 alin. (3) din
Lege sunt obligaţi să prezinte Comisiei documentaţia care atestă faptul că sunt
membri ai Camerei Auditorilor Financiari din România, precum şi documentaţia
care atestă că au fost autorizaţi,
avizaţi sau supuşi unei proceduri similare, în vederea funcţionării ca auditor
pe piaţa pensiilor private, într-un stat membru al Uniunii Europene sau
aparţinând Spaţiului Economic European.
Art. 4. - Termenii şi
expresiile utilizate în prezenta normă au semnificaţia prevăzută la art. 2 din
Lege.
CAPITOLUL II
Condiţii privind avizarea auditorului financiar
Art. 5. - Pentru a fi avizaţi în vederea auditării
situaţiilor financiare ale fondurilor de pensii facultative, auditorii
financiari trebuie să îndeplinească, cumulativ, următoarele condiţii:
a) să aibă calitatea de auditor financiar activ,
membru al Camerei Auditorilor Financiari din România, conform Ordonanţei de
urgenţă a Guvernului nr. 75/1999 privind activitatea de audit, republicată, cu
modificările şi completările ulterioare;
b) să fi funcţionat minimum 4 ani, cu excepţia
persoanelor juridice rezultate dintr-o fuziune sau o divizare, caz în care
acest termen include şi funcţionarea persoanei/persoanelor juridice din care
acestea provin, precum şi să nu fi înregistrat pierderi în ultimele două
exerciţii financiare;
c) să fi participat la auditarea situaţiilor
financiare ale societăţilor de asigurări, ale societăţilor de administrare a
investiţiilor sau a fondurilor de pensii private pe o perioadă de cel puţin 2
ani;
d) să aibă încheiat un contract de asigurare de
răspundere civilă profesională cu o societate de asigurări autorizată de
Comisia de Supraveghere a Asigurărilor ori de o instituţie similară dintr-un
stat membru al Uniunii Europene sau aparţinând Spaţiului Economic European,
suma asigurată trebuind să fie la nivelul maxim, în funcţie de riscul asumat
pentru activitatea desfăşurată;
e) să nu fi fost sancţionaţi de către autorităţi
române sau străine din domeniul financiar cu interdicţia de a desfăşura
activităţi în sistemul financiar-bancar sau cu interdicţia temporară de a desfăşura
astfel de activităţi;
f) să nu aibă menţiuni în cazierul fiscal, în cazul
auditorilor persoane juridice, şi să nu aibă menţiuni în cazierul judiciar şi
cel fiscal, în cazul auditorilor persoane fizice;
g) să nu aibă datorii către bugetul de stat, bugetul
asigurărilor sociale de stat, bugetele locale şi bugetele fondurilor speciale;
h) să îndeplinească cerinţele legale şi profesionale
referitoare la activitatea de audit şi să nu se afle într-o situaţie de
incompatibilitate sau de conflict de interese prevăzută de legislaţia în
vigoare;
i) să fi achitat taxa pentru avizare.
CAPITOLUL III
Documentaţia necesară avizării auditorului financiar
Art. 6. - (1) Decizia de avizare ca auditor al
fondurilor de pensii facultative se eliberează în baza Cererii pentru avizarea
auditorului financiar, întocmită conform anexei nr. 1.
(2) Cererea, însoţită de documentaţia completă, se
depune şi se înregistrează la Comisie de către societăţile de audit sau
auditorii financiari persoane fizice care intenţionează să solicite avizarea ca
auditor financiar al unui fond de pensii facultative.
Art. 7. - Cererea pentru avizarea auditorului financiar
este însoţită de următoarele documente:
a) certificatul eliberat de Camera Auditorilor
Financiari din România care atestă calitatea de membru activ al acesteia;
b) certificatul de înmatriculare la oficiul
registrului comerţului, în copie;
c) copiile situaţiilor financiare ale auditorului
financiar pentru ultimele două exerciţii financiare, din care să rezulte că nu
a înregistrat pierderi;
d) documente din care să reiasă că îndeplineşte
condiţiile prevăzute la art. 5 lit. c);
e) contract de asigurare de răspundere civilă
profesională, conform art. 5 lit. d), în copie;
f) cazierul fiscal, în original;
g) declaraţia în forma prezentată în anexa nr. 2.1,
în cazul persoanelor juridice, sau conform anexei nr. 2.2, în cazul persoanelor
fizice, completată şi semnată de reprezentantul legal al societăţii de audit
financiar, respectiv de auditorul financiar persoană fizică;
h) dovada plăţii taxei de avizare.
CAPITOLUL IV
Acordarea sau respingerea avizului auditorului
financiar
Art. 8. - Comisia hotărăşte cu privire la eliberarea unei decizii de avizare a auditorului financiar în
termen de maximum 30 de zile de la înregistrarea dosarului complet al
solicitantului.
Art. 9. - (1) Orice solicitare a Comisiei de informaţii
suplimentare sau de modificare a documentelor prezentate iniţial întrerupe
termenul prevăzut la art. 8, un nou termen începând să curgă de la data depunerii
respectivelor informaţii sau modificări, depunere care nu poate fi făcută mai
târziu de 30 de zile de la data solicitării Comisiei, sub sancţiunea respingerii cererii.
(2) In situaţia în care documentele depuse sunt
incomplete, ilizibile sau se constată depunerea acestora într-o formă
necorespunzătoare, precum şi lipsa unor documente, acestea sunt returnate
solicitantului spre completare sau înlocuire, după caz.
Art. 10. - (1) Neîndeplinirea uneia dintre condiţiile
prevăzute în prezenta normă duce la respingerea cererii pentru avizare ca
auditor financiar al fondurilor de pensii facultative.
(2) Decizia de respingere, scrisă şi motivată, se
comunică în termen de 5 zile calendaristice de la adoptarea acesteia.
(3) Decizia de respingere poate fi contestată în
termen de maximum 30 de zile de la data comunicării ei, în conformitate cu
legislaţia contenciosului administrativ.
Art. 11. - O nouă cerere de avizare poate fi adresată
Comisiei numai dacă au fost remediate deficienţele care au constituit motivele
de respingere a cererii iniţiale.
Art. 12. - Orice modificare a informaţiilor şi/sau a
documentelor care au stat la baza avizării auditorului financiar va fi
comunicată de către acesta Comisiei în termen de 5 zile de la data producerii
modificării.
CAPITOLUL V
Atribuţiile şi obligaţiile auditorului financiar
SECŢIUNEA 1 Atribuţiile auditorului financiar
Art. 13. - (1) Auditorul financiar întocmeşte un raport
de audit financiar, în conformitate cu standardele de audit emise de Camera
Auditorilor Financiari din România, care va conţine cel puţin următoarele:
a) auditarea anuală a valorii activului net şi a
valorii unităţii de fond, auditorul financiar având obligaţia de a-şi exprima
opinia în ceea ce priveşte respectarea metodologiei de calcul a indicatorilor
financiari specifici fondurilor de pensii facultative;
b) identificarea situaţiilor financiare anuale care
fac obiectul auditului financiar, împreună cu cadrul de raportare financiară
care a fost aplicat la întocmirea acestora;
c) descrierea ariei auditului financiar, cu
respectarea standardelor internaţionale de audit conform cărora a fost efectuat
auditul;
d) opinia auditorului financiar care să exprime în mod clar punctul de vedere potrivit căruia
situaţiile financiare anuale oferă o imagine fidelă a activităţii fondului de
pensii facultative şi care este conformă cadrului relevant de raportare
financiară, cu respectarea cerinţelor legale;
e) opinia de audit poate fi: fără rezerve, cu
rezerve, contrară sau imposibil de exprimat, dacă auditorii financiari nu au
fost în măsură să exprime o opinie de audit;
f) o opinie privind aspectele asupra cărora auditorii
financiari atrag atenţia printr-un paragraf distinct, fără ca opinia de audit
să fie cu rezerve;
g) o opinie privind gradul de conformitate a
raportului administratorului cu situaţiile financiare anuale pentru acelaşi
exerciţiu financiar;
h) o opinie cu privire la respectarea prevederilor
legale privind metodologia de calcul şi evidenţă a rezervelor tehnice ale
fondului de pensii facultative, precum şi a categoriilor de active admise să
acopere rezervele tehnice şi regulile de dispersie a plasamentelor;
i) o opinie privind respectarea prevederilor legale
privind marja de solvabilitate a fondului de pensii facultative;
j) o opinie privind practicile şi procedurile
controlului şi auditului intern al administratorului, precum şi eventualele
deficienţe constatate şi recomandările făcute pentru remedierea acestora. Această
opinie, cuprinsă în raportul de audit, trebuie înaintată administratorului
printr-un document separat de opinia de audit, denumit „Scrisoare către
conducerea societăţii".
(2) Auditorul financiar
întocmeşte, în termen de 30 de zile, pe baza informaţiilor prezentate de
administratori, rapoarte suplimentare, în conformitate cu standardele de audit
financiar şi cu cadrul de raportare definit prin standardele internaţionale de
contabilitate şi prin reglementările Comisiei referitoare la operaţiunile reclamate
de acţionarii reprezentând cel puţin 5% din totalul drepturilor de vot.
Administratorii sunt obligaţi să furnizeze auditorilor financiari toate
informaţiile solicitate.
(3) Dacă administratorii şi auditorii financiari
prevăzuţi la alin. (2) nu dau curs solicitării în termenul prevăzut sau dacă
raportul publicat nu cuprinde informaţiile din cadrul de raportare, acţionarii
se vor putea adresa instanţei din raza teritorială unde îşi are sediul
societatea de administrare, în vederea numirii unui alt auditor financiar
pentru reluarea procedurii de întocmire şi prezentare a unui raport
suplimentar, urmând ca raportul să fie înaintat instanţei şi comunicat
părţilor.
(4) Raportul de audit se
semnează de către auditorii financiari persoane fizice sau de către reprezentanţii
legali ai societăţilor de audit, persoane fizice, şi se datează.
(5) Auditorul financiar poate furniza servicii
suplimentare, inclusiv rapoartele solicitate de Comisie
conform alin. (2), în condiţiile respectării principiului independenţei.
SECŢIUNEA a 2-a Obligaţiile auditorului financiar
Art. 14. - Auditorul financiar, la solicitarea scrisă a
Comisiei, are obligaţia să furnizeze orice detalii, clarificări şi explicaţii
referitoare la datele cuprinse în situaţiile financiare ale fondului de pensii
facultative.
Art. 15. - (1) Auditorul financiar al unui fond de
pensii facultative trebuie să informeze Comisia de îndată ce, în exercitarea
atribuţiilor sale, a luat cunoştinţă de acte sau fapte ale administratorului,
care:
a) reprezintă încălcări ale prevederilor legii şi/sau
ale reglementărilor ori normelor emise de Comisie în aplicarea acesteia, prin
care sunt stabilite condiţiile de autorizare şi de desfăşurare a activităţii
fondului de pensii facultative;
b) sunt de natură să afecteze situaţia patrimonială a
fondului de pensii facultative sau buna să funcţionare.
(2) Transmiterea către Comisie a informaţiilor
prevăzute la alin. (1) nu constituie o încălcare a obligaţiei de păstrare a
secretului profesional, neputând atrage răspunderea auditorului financiar în
cauză.
CAPITOLUL VI
Interdicţii
Art. 16. - Este interzis auditorului financiar să fie
soţ, rudă sau afin până la gradul al patrulea inclusiv cu oricare dintre
acţionarii societăţii de pensii, societăţii de administrare a investiţiilor şi
societăţii de asigurare, membrii consiliului de administraţie sau conducătorii
societăţii care administrează fondul de pensii facultative.
Art. 17. - Auditorul financiar nu poate fi persoană afiliată angajatorului participantului la fondul de
pensii facultative, administratorului sau depozitarului.
CAPITOLUL VII
Sancţiuni
Art. 18. - In cazul constatării nerespectării
prevederilor prezentei norme, Comisia informează Camera Auditorilor Financiari
din România, solicitând acesteia adoptarea măsurilor care se impun pentru
remedierea acestor încălcări, şi poate retrage avizul acordat auditorilor
financiari în cauză.
Art. 19. - Comisia are dreptul să retragă avizul emis
în următoarele condiţii:
a) dacă acesta a fost obţinut pe baza unor informaţii
sau documente false, eronate şi care au indus în eroare;
b) dacă auditorul financiar nu respectă dispoziţiile
legale privind activităţile, obligaţiile şi răspunderea unui auditor financiar,
membru al Camerei Auditorilor Financiari din România;
c) dacă auditorului financiar i-a fost retras
certificatul de Camera Auditorilor Financiari din România ori de autoritatea
competentă din statul membru al Uniunii Europene sau aparţinând Spaţiului
Economic European, care i-a eliberat avizul de funcţionare;
d) la solicitarea auditorului financiar;
e) la solicitarea administratorului, în baza unor
documente prin care să justifice că auditorul financiar nu îşi respectă
obligaţiile contractuale;
f) dacă fondul de pensii facultative a intrat în regim
de administrare specială, în condiţiile în care auditorul financiar nu a
sesizat cauza/cauzele care a/au condus la această situaţie;
g) în situaţia în care nu se mai îndeplinesc
condiţiile pentru avizarea auditorului financiar.
Art. 20. - Nerespectarea de către administratori a prevederilor
prezentei norme poate conduce la instituirea de către Comisie a procedurii de
supraveghere specială.
CAPITOLUL VIII
Dispoziţii finale
Art. 21. - (1) Perioada de auditare a unui fond de pensii facultative de către acelaşi auditor
financiar este de maximum 4 ani.
(2) Administratorul de fonduri de pensii facultative
are obligaţia de a încheia un nou contract cu un alt auditor financiar la
expirarea perioadei de 4 ani.
Art. 22. - Cuantumul taxei de
avizare a auditorului financiar este prevăzut în norma privind taxele de
autorizare, avizare şi administrare în sistemul pensiilor facultative, emisă de
Comisie.
Art. 23. - Anexele nr. 1, 2.1 şi 2.2 fac parte
integrantă din prezenta normă.
ANEXA Nr. 1 la normă
CERERE
pentru avizarea auditorului financiar
Societatea de audit financiar/Auditorul financiar
persoană fizică..........., cu sediul/domiciliul în
..........................., solicit avizarea în vederea desfăşurării activităţii de audit financiar pentru
fonduri de pensii facultative.
1. Date de identificare a auditorului financiar
Denumirea societăţii de audit financiar/Numele şi
prenumele auditorului financiar persoană fizică
...........................................................................................................................
Forma juridică .....................................................................................................
Adresa sediului social/domiciliului
.........................................................................
Codul de înregistrare fiscală .................................................................................
Numărul autorizaţiei de funcţionare eliberate de Camera
Auditorilor Financiari din România
...........................................................................................................................
Informaţii de contact (telefon, fax, e-mail).............................................................
2. Date privind
reprezentantul legal al societăţii de audit financiar (numai pentru societatea de audit financiar)
Numele şi prenumele ............................................................................................
Funcţia .................................................................................................................
Informaţii de contact (telefon, fax, e-mail)
..............................................................
3. Informaţii suplimentare
care ar putea fi considerate relevante pentru activitatea societăţii de audit
financiar/auditorului financiar persoană fizică
…………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………
Subsemnatul, cunoscând prevederile privind falsul în
declaraţii din Codul penal, declar pe propria răspundere, sub sancţiunea legii,
că toate răspunsurile sunt complete şi conforme cu realitatea şi că nu există
alte fapte relevante asupra cărora Comisia ar trebui informată. Totodată, în
numele societăţii pe care o reprezint, mă angajez să comunic Comisiei orice
modificare privind informaţiile furnizate.
Reprezentantul legal
al societăţii de audit financiar/Auditorul financiar persoană fizică
Numele şi
prenumele...............................................
Semnătura şi ştampila
..............................................
NOTĂ:
Comisia va păstra confidenţialitatea informaţiilor
cuprinse în prezenta cerere, cu excepţia cazurilor prevăzute de lege.
False declaraţii sau omisiuni intenţionate ale unor
fapte pot constitui încălcări ale legii penale.
ANEXA Nr. 2.1 la normă
DECLARAŢIE
Subsemnatul ........................, reprezentant legal al Societăţii de Audit
Financiar........................, în calitate de auditor financiar al fondului de pensii facultative
........................, declar că societatea de audit financiar menţionată nu
se află în vreuna dintre situaţiile prevăzute la art. 9 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
75/1999 privind activitatea de audit financiar, republicată, cu modificările
ulterioare, în altă situaţie de incompatibilitate sau de conflict de interese
prevăzută de legislaţia în vigoare şi de prevederile Normei privind auditorul
financiar pentru fondurile de pensii facultative.
Data..........................................
Semnătura şi ştampila ............
False declaraţii sau omisiuni intenţionate ale unor
fapte pot constitui încălcări ale legii penale.
ANEXA Nr. 2.2 la normă
DECLARAŢIE
Subsemnatul ............................, persoană
fizică ................................., în calitate de auditor financiar al
fondului de pensii facultative
....................., declar că nu mă aflu în vreuna dintre situaţiile
prevăzute la art. 9 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 75/1999 privind activitatea de audit
financiar, republicată, cu modificările ulterioare, în altă situaţie de
incompatibilitate sau de conflict de interese prevăzută de legislaţia în
vigoare şi de prevederile Normei privind auditorul financiar pentru fondurile
de pensii facultative.
Data.............................................
Semnătura şi ştampila ...................
False declaraţii sau omisiuni intenţionate ale unor
fapte pot constitui încălcări ale legii penale.