HOTARARE Nr. 209 din 28 martie 1996
pentru aprobarea Metodologiei privind instituirea si evidenta inventarului
general al patrimoniului sectorului productiei de aparare
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 69 din 5 aprilie 1996
In temeiul prevederilor art. 9 din Legea nr. 78/1995 privind protectia
personalului si a patrimoniului din sectorul productiei de aparare si ale
Hotararii Guvernului nr. 853/1995 privind compunerea si atributiile Comisiei de
Coordonare a Productiei de Aparare,
Guvernul Romaniei hotaraste:
Art. 1
Se aproba Metodologia privind instituirea si evidenta inventarului general
al patrimoniului sectorului productiei de aparare, prezentata in anexa nr. 1,
care face parte integranta din prezenta hotarare.
Art. 2
Ministerele coordonatoare au obligatia sa stabileasca lista agentilor
economici, inclusiv a institutelor de cercetare-proiectare, care poseda
capacitati de productie dezvoltate cu finantare de la sectorul special,
indiferent de structura actuala, care vor trebui sa intocmeasca inventarul
patrimoniului destinat productiei de aparare. Lista se avizeaza de catre
Oficiul Central de Stat pentru Probleme Speciale si se prezinta Comisiei de
Coordonare a Productiei de Aparare.
Art. 3
Etapele, activitatile, responsabilitatile si termenele procesului de
inventariere a patrimoniului sectorului productiei de aparare in anul 1996 sunt
cele cuprinse in anexa nr. 2, care face parte integranta din prezenta hotarare.
Art. 4
Incepand cu anul 1997 pot beneficia de prevederile Legii nr. 78/1995 numai
capacitatile de productie pentru aparare si personalul aferent acestora, care
vor fi cuprinse in inventarul transmis Comisiei de Coordonare a Productiei de
Aparare.
Art. 5
Valabilitatea Hotararii Guvernului nr. 1.089/1995 privind unele masuri
pentru aplicarea prevederilor art. 6 din Legea nr. 78/1995 se prelungeste pana
la data de 31 decembrie 1996.
PRIM-MINISTRU
NICOLAE VACAROIU
Contrasemneaza:
Ministru de stat,
ministrul finantelor,
Florin Georgescu
Ministru de stat,
ministrul muncii si
protectiei sociale,
Dan Mircea Popescu
Ministrul apararii nationale,
Gheorghe Tinca
Ministru de interne,
Doru Ioan Taracila
Ministrul industriilor,
Alexandru Stanescu
ANEXA 1
METODOLOGIA
privind instituirea si evidenta inventarului general al patrimoniului
sectorului productiei de aparare
1. Conform prevederilor art. 2 din Legea nr. 78/1995, sectorul productiei
de aparare, ca parte componenta a industriei nationale, are un patrimoniu
compus din patrimoniile tuturor agentilor economici, utilizate in exclusivitate
pentru cercetarea, proiectarea, asimilarea, fabricarea, comercializarea si
repararea armamentului, munitiei, tehnicii de lupta, pieselor de schimb
aferente acestora si altor materiale cu destinatie specific militara, necesare
fortelor sistemului national de aparare, in timp de pace si razboi.
2. In scopul protejarii patrimoniului sectorului productiei de aparare,
prin art. 9 din Legea nr. 78/1995 se instituie inventarul general al
patrimoniului sectorului productiei de aparare, denumit pe scurt inventar.
Bunurile si valorile cuprinse in inventar se evidentiaza in mod distinct in
patrimoniul agentilor economici care produc pentru aparare.
3. Obligatia de a intocmi inventarul, conform prevederilor Legii
contabilitatii nr. 82/1991, o au administratorii regiilor autonome si ai
societatilor comerciale, directorii financiar-contabili, contabilii sefi si
oricare alte persoane care, potrivit legii, au obligatia de a gestiona
patrimoniul.
Raspunderea pentru organizarea si tinerea inventarului in conformitate cu
prevederile Legii nr. 82/1991 revine administratorului, ordonatorului de
credite sau altei persoane, care au obligatia gestionarii patrimoniului.
4. In conformitate cu prevederile art. 11 din Legea nr. 78/1995, inventarul
se centralizeaza in evidenta Comisiei de Coordonare a Productiei de Aparare, se
reactualizeaza o data la 5 ani si nu inlocuieste inventarierea curenta a
bunurilor agentului economic, dispusa in baza Legii nr. 82/1991 si a altor acte
normative de evidenta contabila.
5. Unitatile patrimoniale au obligatia sa asigure, in principal,
urmatoarele:
- numirea persoanelor imputernicite sa efectueze inventarierea, care au
acces, in conditiile legii, la lucrari in sectorul special;
- pregatirea conditiilor necesare efectuarii inventarierii;
- efectuarea faptica a inventarierii prin intocmirea listelor de
inventariere distincte din sectorul special;
- transmiterea inventarului la Comisia de Coordonare a Productiei de
Aparare prin ministerul coordonator;
- regiile autonome si societatile comerciale vor declara si vor inregistra
legal acest patrimoniu ca proprietate a statului, dupa avizarea de catre
Comisia de Coordonare a Productiei de Aparare.
6. Toate bunurile si valorile inventariate, grupate pe gestiuni si
categorii de bunuri, se inscriu in liste de inventariere, care se semneaza de
catre persoanele imputernicite sa execute inventarierea si de catre persoanele
desemnate sa le gestioneze.
Inventarul se intocmeste in mod distinct, pe sectii, ateliere si
compartimente functionale, specificandu-se in antet denumirea si profilul de
fabricatie al acestora.
7. Terenurile pe care sunt amplasate capacitatile de productie speciala si
utilitatile acestora (poligoane, spatii de depozitare, platforme, drumuri de
acces, rampe, linii de cale ferata, puncte de control etc), precum si spatiile
de siguranta aferente acestora cuprinse in planul de situatie (suprafete
integral amplasate in incinta agentului economic sau in afara acestora) se
declara patrimoniu in folosinta sectorului de aparare. Terenurile din
patrimoniul sectorului productiei de aparare sunt date, ca proprietate de stat,
in administrarea agentilor economici care produc pentru aparare.
8. Inventarele intocmite de agentii economici care produc pentru aparare
vor fi transmise Comisiei de Coordonare a Productiei de Aparare in termen de 95
de zile de la transmiterea dispozitiei de inventariere, prin intermediul
ministerului in coordonarea caruia se afla. Acestea vor fi intocmite conform
formularelor aprobate prin legislatia in vigoare si vor fi insotite de fise ale
capacitatilor si de propuneri privind declararea obiectivelor ce urmeaza a fi
constituite ca patrimoniu al sectorului productiei de aparare.
9. Pe masura realizarii unui sistem unitar de prelucrare automata a
datelor, capabil sa permita controlul respectarii reglementarilor in vigoare cu
privire la securitatea datelor si a fiabilitatii sistemului de prelucrare a
acestora, de comun acord cu Secretariatul Comisiei de Coordonare a Productiei
de Aparare, se va trece la centralizarea inventarului si pe alte suporturi
purtatoare de informatii. Responsabilitatile ce revin personalului agentului
economic, cu privire la utilizarea tehnicii de calcul, se vor stabili prin
regulamente interne, cu respectarea legislatiei si a metodologiilor in domeniu.
10. Inventarul patrimoniului sectorului productiei de aparare va consemna
cele doua componente ale gestiunii: financiar-contabila si tehnica (fizica).
11. La nivelul agentilor economici, aspectele tehnice privind delimitarea
patrimoniului productiei de aparare de celelalte capacitati pe care se
realizeaza productia civila vor fi stabilite conform reglementarilor legale in
domeniu, pe baza actelor normative privind dimensionarea acestora si a
documentelor de aprobare a capacitatilor destinate realizarii tehnicii militare
puse in functiune, atat pentru productia curenta, cat si pentru starea de
mobilizare.
De asemenea, se va tine seama de activitatile si utilitatile comune care au
fost create pentru functionarea unitara a capacitatilor de productie.
12. Inventarierea patrimoniului sectorului productiei de aparare trebuie sa
inceapa cu identificarea celor doua profiluri de productie (civila si pentru
aparare), inclusiv in zonele comune, deserviri, utilitati, retele etc. Pentru
aplicarea corecta a Legii nr. 78/1995, departajarea patrimoniilor celor doua
profiluri de productie trebuie sa porneasca de la urmatoarele principii
generale:
a) Separarea celor doua profiluri de productie se va face avand in vedere
necesitatea ca sectorul productiei de aparare sa poata functiona independent de
sectorul civil, prin stabilirea unor relatii clare pentru serviciile si
utilitatile ce se asigura de catre sectorul civil.
b) Sectorul productiei de aparare va avea autonomie si evidenta contabila
distincta pentru toate operatiunile economico-financiare desfasurate in cadrul
contabilitatii generale a agentului economic.
c) Relatiile cu componentele sectorului de productie civil se vor desfasura
prin evidente clare de gestiuni si management economic.
d) Separarea patrimoniilor se va efectua la capacitatile de productie
aprobate prin documente legale care atesta dimensionarea acestora.
Capacitatile trebuie sa poata realiza comenzile curente ale componentelor
sistemului de aparare, iar in caz de necesitate, indeplinirea planului de
mobilizare asumat (inclusiv prin schimbarea regimului de lucru, cresterea
duratei schimburilor, completarea cu personal si colaborarea cu restul
capacitatilor destinate productiei civile).
e) La activitatile comune care nu pot fi separate sau reamplasate vor fi
trecute in patrimoniul sectorului productiei de aparare: cladirea si
instalatiile aferente utilajelor stabilite pentru deservirea capacitatii
proiectate a sectorului de aparare, utilajele ce pot fi incarcate partial,
aflate in perimetrul delimitat ca sector pentru productia de aparare. In
aceasta categorie intra fabricatia si reparatia S.D.V., reparatii de utilaje si
cladiri, utilitati, depozite, laboratoare, retele exterioare (apa, electrice,
gaze, abur, aer comprimat etc.), imprejmuirea, statii de neutralizare si de
epurare etc., care deservesc majoritar sectorul productiei de aparare.
Vor fi impartite conform documentatiei aprobate sau proportional cu
raportul dintre capacitatile civile si cele militare aprobate, exprimate
valoric sau in unitati fizice: terenul, drumurile, platformele, amenajarile de
teren etc., fara a se afecta insa functionalitatea acestora.
Amortizarea aferenta mijloacelor fixe care servesc activitatii de productie
civila, dar sunt mentinute in patrimoniul sectorului productiei de aparare, se
va inregistra pe costul acestor sectoare si se va recupera de la activitatea de
productie civila. Consumurile de gaze, apa, energie electrica vor fi
determinate separat pentru sectorul productiei de aparare pe baza de aparate de
masura.
Reparatia cladirilor si a instalatiilor interioare si exterioare va fi
suportata proportional cu ponderea detinuta de catre fiecare profil.
Colaborarile dintre cele doua profiluri de activitate se vor deconta la
preturi negociate. In acest fel, fiecare profil de activitate isi va tine
evidenta costurilor directe si indirecte de productie si de administratie, potrivit
normelor in vigoare.
Vor fi separate si/sau reamplasate activitatile de proiectare, centrele sau
oficiile de calcul si unele compartimente functionale cum sunt investitiile,
financiar-contabil etc. pentru lucrarile proprii, aferente celor doua profiluri.
Impozitul pe profit al elementelor patrimoniului va fi stabilit in baza
prevederilor Legii contabilitatii nr. 82/1991 si ale art. 5 din Ordonanta
Guvernului nr. 70/1994.
f) Principiile pentru identificarea si inventarierea patrimoniului sectorului
productiei de aparare se refera, in principal, la sistemul fizic al agentilor
economici, care este reprezentat de primele doua capitole de activ ale
patrimoniului, si anume: imobilizarile necorporale si imobilizarile corporale.
Elementele de activ si pasiv, de natura stocurilor, creantelor, creditelor
si alte obligatii vor fi departajate intre sectorul productiei civile si
sectorul productiei de aparare avandu-se in vedere natura, provenienta si
destinatia acestor elemente.
g) Intocmirea inventarului patrimoniului se va efectua conform Normelor
privind organizarea si efectuarea inventarierii patrimoniului, aprobate prin
Ordinul ministrului finantelor nr. 2.388 din 15 decembrie 1995, pe liste de
inventariere intocmite pe grupe de gestiuni, categorii de bunuri si valori.
Centralizarea acestora se va face pe formular trimestrial, cod 02, denumit
"Situatia patrimoniului".
Pentru anul 1995, inventarul patrimoniului sectorului productiei de aparare
va avea la baza datele inscrise in inventarul patrimoniului efectuat in cursul
anului conform normelor elaborate de Ministerul Finantelor, ale carui rezultate
au fost reflectate in bilantul contabil.
h) Functionarea in noul sistem, cu evidenta separata, se va organiza,
incepand cu anul 1997, in functie de necesitati, prin completarea dotarilor
existente cu tehnica de calcul si contorizare, proiectarea unui sistem de
evidenta si calcul al costurilor, reproiectarea sistemelor de management ale
componentelor celor doua sectoare.
i) Documentatia existenta constructiva de produs, tehnologica si de S.D.V.
va fi evaluata fizic si valoric, pe principiul echivalarii, in format A.4.
Nu va fi inclusa in patrimoniul sectorului productiei de aparare
documentatia finantata de Ministerul Apararii Nationale, Ministerul de Interne
si Serviciul Roman de Informatii sau din fondurile pentru aparare si ordine
publica, in folosul acestora, care raman in administrarea ministerelor
respective. Cealalta documentatie va fi reevaluata conform metodologiei
existente, plecand de la valoarea acesteia la data elaborarii si va fi cuprinsa
in inventar.
j) Din capacitatile de depozitare aflate in patrimoniul agentilor economici
vor fi cuprinse in inventarul patrimoniului sectorului productiei de aparare
numai imobilizarile corporale si necorporale, mai putin materialele ce
reprezinta rezervele de mobilizare si/sau stocurile curente de materiale
destinate productiei speciale.
k) Prin inventarierea si evidenta separata a capacitatilor pentru productia
de aparare nu trebuie intrerupte fluxurile normale tehnologice sau
administrativ-manageriale. Se recomanda insa modulizarea acestora in cadrul
unui sistem managerial eficient.
l) Patrimoniul sectorului de aparare in toate elementele sale are un
caracter dinamic si nu-si mentine permanent aceeasi configuratie. Modificarile
pot interveni din cauze cum ar fi:
- modernizarea produselor si a tehnologiilor;
- scoaterea din folosinta si inlocuirea unor utilaje si instalatii ca
urmare a indeplinirii duratei normate de utilizare;
- renuntarea la unele produse pentru inzestrare, asimilarea unora noi sau
trecerea la standardele nord-atlantice;
- realizarea unor cooperari internationale;
- modernizarea capacitatilor, restrangerea sau dezvoltarea lor, ca urmare a
procesului de restructurare;
- modificarea necesarului de inzestrare anual, pe timp de pace sau in caz
de mobilizare.
In toate aceste cazuri, cu exceptia celor reglementate legal, documentatia
aferenta modificarilor va fi avizata de Comisia de Coordonare a Productiei de
Aparare si, dupa avizul acesteia, se va reactualiza inventarul patrimoniului
sectorului productiei de aparare.
Documentatia necesara fundamentarii procesului de modernizare a
patrimoniului productiei de aparare va fi supusa aprobarii Comisiei de
Coordonare a Productiei de Aparare, prin ministerele coordonatoare.
Modificarea patrimoniului ca urmare a unor cooperari internationale se
efectueaza pentru eliminarea importurilor, cat si pentru insusirea de noi
produse si know-how.
13. Managerii agentilor economici vor constitui comisii de inventariere
pentru realizarea operatiunilor de identificare si de inventariere a
capacitatilor productiei de aparare.
14. Regiile autonome, ministerele si alte structuri care au in subordine unitati
cu sector al productiei de aparare vor constitui comisii de avizare a
documentatiilor si propunerilor rezultate cu ocazia inventarierii.
15. Comisiile de inventariere de la agentii economici si cele de avizare de
la esaloanele superioare acestora vor fi constituite din specialisti cu
experienta din domeniile financiar-contabil, cercetare-dezvoltare, investitii,
mecano-energetic, productie, administrativ etc., in numar corespunzator
volumului de lucrari.
16. Pentru inventarierea patrimoniului sectorului productiei de aparare,
daca la anumiti agenti economici se poate face o separare (modulizare) a celor
doua profiluri cu cheltuieli minime, aceasta se va analiza, daca se considera
necesar, cu consultarea institutelor de profil.
17. Dupa finalizarea inventarului, agentii economici vor intocmi "Fisa
capacitatii" pentru uzina/sectia din sectorul productiei de aparare, care
va cuprinde:
a) capacitatea de productie fizica (buc./an, tone/an);
b) manopera: ore masina/an - pentru utilaje; ore om/an - pentru locuri de
lucru; ore om/an - pentru muncitori;
c) numarul de utilaje si locuri de lucru, dintre care cele specializate
pentru productia de tehnica militara;
d) suprafata, din care suprafata productiva;
e) consumurile de utilitati: energie electrica, abur, aer comprimat, apa,
gaze naturale etc.;
f) numarul de personal pe categorii de personal;
g) planul de amplasare a capacitatii, cu indicarea sectoarelor, utilajelor
si instalatiilor care apartin sectorului productiei de aparare;
h) procentul productiei de aparare din total, la capacitatile comune.
Fisa va fi intocmita atat pentru capacitatile care produc pentru aparare,
cat si pentru capacitatile destinate productiei civile, existente in prezent in
patrimoniul agentului economic constituit, astfel incat prin insumare sa
rezulte parametrii globali ai agentului economic.
In cazul capacitatilor care produc pentru aparare se va specifica obiectul
de activitate (produse realizate).
18. Capacitatile de productie aprobate, dar nepuse in functiune, aflate in
diferite faze de finalizare, vor fi inventariate, iar fisa capacitatii va
cuprinde suplimentar valoarea totala aprobata, valoarea cheltuielilor
inregistrate reevaluate si suma necesara finalizarii capacitatii conform
valorii aprobate reevaluate.
19. Capacitatile de productie deteriorate sau descompletate ca urmare a
unor aprobari legale sau cazuri de forta majora vor fi mentionate in fisa
capacitatii, cu evaluarea sumelor necesare remedierii acestora, daca este
cazul.
20. Pe baza inventarului, a fiselor de capacitati si a situatiei actuale,
agentii economici vor face propuneri privind:
- capacitatile care urmeaza a se incadra in sectorul productiei de aparare
(proprietatea statului), cuprinzand si capacitatile conexe civile ce nu pot fi
separate de sectorul special;
- capacitatile propuse in sectorul productiei de aparare care trebuie
conservate datorita lipsei de incarcare (cu productie militara sau civila);
- eventuala reorganizare a agentului economic, inclusiv modul de separare a
capacitatii pentru productia de aparare.
21. Agentii economici vor inainta inventarul si fisa capacitatii la
ministerele coordonatoare, care le avizeaza si le transmit pentru aviz si luare
in evidenta Fondului Proprietatii de Stat, Oficiului Central de Stat pentru
Probleme Speciale si Secretariatului Comisiei de Coordonare a Productiei de
Aparare, si isi vor pastra un exemplar.
22. Pentru abordarea economico-financiara si financiar-contabila a actiunii
se vor respecta actele normative si legislatia in vigoare, respectiv:
- Legea contabilitatii nr. 82/1991;
- Hotararea Guvernului nr. 704/1993 pentru aprobarea unor masuri de
executare a Legii contabilitatii, modificata prin Hotararea Guvernului nr.
3/1995;
- Regulamentul de aplicare a Legii nr. 82/1991, aprobat prin Hotararea
Guvernului nr. 704/1993;
- Ordinul ministrului finantelor nr. 2.388 din 15 decembrie 1995 pentru
aprobarea Normelor privind organizarea si efectuarea inventarierii patrimoniului;
- Legea nr. 15/1994 privind amortizarea capitalului imobilizat in active
corporale si necorporale, modificata prin Ordonanta Guvernului nr. 19/1995;
- Hotararea Guvernului nr. 266/1994 pentru aprobarea clasificarii si a
duratei normale de functionare a mijloacelor fixe;
- Ordinul ministrului finantelor nr. 746/1994 pentru aprobarea Normelor
metodologice de aplicare a Legii nr. 15/1994 privind amortizarea capitalului
imobilizat in active corporale si necorporale;
- Hotararea Guvernului nr. 500/1994 privind reevaluarea imobilizarilor
corporale si modificarea capitalului social, modificata prin hotararile
Guvernului nr. 593/1994 si nr. 3/1995;
- Ordinul ministrului finantelor nr. 106/1995 de aprobare a Normelor
privind aplicarea, in anul 1995, a prevederilor Legii nr. 15/1994 pentru
mijloacele fixe reevaluate, in conformitate cu reglementarile aprobate prin
Hotararea Guvernului nr. 500/1994;
- Ordonanta Guvernului nr. 70/1994 privind impozitul pe profit;
- Hotararea Guvernului nr. 974/1994 pentru aprobarea Instructiunilor
privind metodologia de calcul si formularistica corespunzatoare referitoare la
impozitul pe profit;
- alte reglementari de natura financiar-contabila.
ANEXA 2
PRINCIPALELE ACTIVITATI
pentru intocmirea inventarului patrimoniului sectorului productiei de aparare
--------------------------------------------------------------------------------
Nr. Denumirea Termenul Executantul
crt. activitatii
--------------------------------------------------------------------------------
1. Stabilirea agentilor economici martie 1996 Ministerele
coordonatoare
capacitati pentru aparare si ale agentilor economici
transmiterea dispozitiei de
intocmire a inventarului
potrivit art. 2 din hotarare
2. Numirea comisiilor de 10 zile de la Managerii agentilor
inventariere pentru executarea transmiterea economici
activitatilor dispozitiei de
inventariere
3. Decizii interne pentru 25 de zile de la Agentii economici
desfasurarea inventarului transmiterea implicati
sectorului productiei de dispozitiei
aparare proprii fiecarui de inventariere
agent economic
4. Identificarea patrimoniului 35 de zile de la Agentii economici
sectorului productiei de transmiterea
aparare din patrimoniul dispozitiei de
general inventariere
5. Intocmirea inventarului si a 95 de zile de la Agentii economici
fisei capacitatii si transmiterea
transmiterea acestora la dispozitiei de
ministerul coordonator inventariere
6. Avizarea inventarului si a 120 de zile de la Ministere, Oficiul
fisei de catre ministere, transmiterea Central de Stat pentru
Fondul Proprietatii de Stat dispozitiei de Probleme Speciale,
Fondul
si Oficiul Central de Stat inventariere Proprietatii de Stat
pentru Probleme Speciale si
transmiterea la Comisia de
Coordonare a Productiei de
Aparare
7. Centralizarea inventarelor, 45 de zile de la Comisia de Coordonare
intocmirea sintezei primirea a Productiei de Aparare
patrimoniului si prezentarea inventarelor de
acesteia la Consiliul Suprem la ministere
de Aparare a Tarii