HOTARARE Nr. 212 din 30 martie 2000
pentru aprobarea Normelor metodologice privind tehnica de calcul si
formularistica necesare pentru accize si pentru impozitul la titeiul si la
gazele naturale din productia interna
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 142 din 5 aprilie 2000
In temeiul prevederilor art. 55 alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr.
27/2000 privind regimul produselor supuse accizelor,
Guvernul Romaniei hotaraste:
ARTICOL UNIC
Se aproba Normele metodologice privind tehnica de calcul si formularistica
necesare pentru accize si pentru impozitul la titeiul si la gazele naturale din
productia interna, prevazute in anexa care face parte integranta din prezenta
hotarare.
PRIM-MINISTRU
MUGUR CONSTANTIN ISARESCU
Contrasemneaza:
p. Ministrul finantelor,
Sebastian Vladescu,
secretar de stat
ANEXA 1
NORME METODOLOGICE
privind tehnica de calcul si formularistica necesare pentru accize si pentru
impozitul la titeiul si la gazele naturale din productia interna
ORDONANTA
Art. 2
Produsele pentru care se datoreaza accize sunt:
a) alcoolul brut, alcoolul etilic rafinat, bauturile alcoolice si orice
alte produse destinate industriei alimentare sau consumului, care contin alcool
etilic;
b) produsele din tutun;
c) produsele petroliere;
d) alte produse si grupe de produse, prevazute in anexa nr. 2.
NORME
1. Produsele supuse accizelor din cadrul grupelor prevazute la art. 2 din
ordonanta, pe pozitii si pe coduri tarifare corespunzatoare, sunt nominalizate
in anexele nr. 1 si 2 la prezentele norme metodologice. In categoria bauturilor
spirtoase sunt asimilate alcoolul etilic rafinat imbuteliat si esentele
alimentare cu continut de alcool etilic rafinat mai mare de 0,5% in volum.
ORDONANTA
Art. 3 lit. a) alin. 3
Alcoolul brut, in acceptia acestei ordonante, este alcoolul obtinut prin
fermentarea alcoolica si distilarea lichidelor zaharoase rezultate din materii
prime agricole de origine vegetala, avand concentratia alcoolica mai mica de
95,5% in volum.
NORME
2. In categoria alcoolului brut, conform definitiei redate in ordonanta, se
includ orice tip de alcool cu o concentratie mai mica de 95,5% in volum,
indiferent sub ce denumire se comercializeaza, precum si alcoolul etilic
denaturat cu orice concentratie.
Prin alcool etilic denaturat se intelege alcoolul etilic rafinat care este
denaturat prin introducerea unor substante specifice fiecarei destinatii, alta
decat consumul alimentar, astfel incat sa nu poata fi utilizat la obtinerea
bauturilor alcoolice.
Alcoolul tehnic rezultat ca produs secundar din procesul de rafinare a
alcoolului brut, care datorita compozitiei sale nu poate fi utilizat in
industria alimentara, nu intra sub incidenta accizelor.
ORDONANTA
Art. 4
(1) Platitorii de accize pentru produsele prevazute la art. 3 sunt agentii
economici - persoane juridice, asociatii familiale si persoane fizice
autorizate - care produc sau importa astfel de produse.
NORME
3. Pentru toate produsele mentionate la art. 3 din ordonanta, inclusiv
pentru produsele aflate in stoc la data de 15 februarie 2000, livrate incepand
cu aceasta data de agentii economici producatori, se datoreaza bugetului de
stat accizele prevazute in anexa nr. 1 la ordonanta, cu exercitarea dreptului
de deducere a accizelor aferente materiei prime achizitionate si utilizate in
prelucrare.
ORDONANTA
Art. 5
(1) Pentru produsele prevazute la nr. crt. 1.3 din anexa nr. 1 se datoreaza
bugetului de stat o acciza specifica de baza exprimata in echivalent euro pe
hectolitru alcool pur, la care se adauga o acciza procentuala de 1% aplicata
asupra pretului cu amanuntul maxim declarat.
NORME
4. Sumele datorate bugetului de stat drept accize pentru bauturile
alcoolice spirtoase se determina dupa cum urmeaza:
Total acciza datorata = A1 + A2,
in care:
A1 = acciza specifica;
A2 = acciza procentuala;
C K x R
A1 = ----- x ------- x Q1;
100 100
A2 = 1% x PA x Q2,
in care:
C = concentratia alcoolica exprimata in procente de volum;
K = acciza specifica unitara prevazuta la nr. crt. 1.3 din anexa nr. 1 la
ordonanta;
R = cursul de schimb valutar;
PA = pretul maxim cu amanuntul declarat pe butelie;
Q1 = cantitatea (in litri);
Q2 = numarul de butelii aferent lui Q1.
ORDONANTA
Art. 5
(2) Pentru produsele prevazute la nr. crt. 1.1, 1.2, 1.4, 2, 3.1 - 3.4 si 4
din anexa nr. 1 accizele sunt stabilite in sume fixe exprimate in echivalent
euro pe unitatea de masura, astfel:
a) euro pe hectolitru alcool pur - pentru produsele prevazute la nr. crt.
1.1, 1.2, 1.4 si 2 din anexa nr. 1;
b) euro pe hectolitru/1 grad alcoolic - pentru produsele prevazute la nr.
crt. 3.1 - 3.4 si 4 din anexa nr. 1.
NORME
5. a) Sumele datorate bugetului de stat cu titlu de accize pentru: alcool
brut; alcool etilic rafinat; alte produse destinate industriei alimentare sau
consumului, care contin alcool etilic, cu o concentratie mai mare de 0,5% in
volum; vinuri, produse pe baza de vin si produse pe baza de distilat din vin,
cu o concentratie in alcool de peste 22% in volum; coniac, armaniac si vinars,
precum si pentru bauturi alcoolice naturale se determina dupa cum urmeaza:
C K x R
A = ----- x ------- x Q,
100 100
in care:
A = cuantumul accizei;
C = concentratia alcoolica exprimata in procente de volum;
K = acciza specifica unitara prevazuta la nr. crt. 1.1, 1.2, 1.4 si 2 din
anexa nr. 1 la ordonanta, in functie de natura produsului;
R = cursul de schimb valutar;
Q = cantitatea (in litri).
b) Sumele datorate bugetului de stat cu titlu de accize pentru vinuri si
produse pe baza de vin, precum si pentru bere se determina dupa cum urmeaza:
K x R
A = C x ------- x Q,
100
in care:
A = cuantumul accizei;
C = numarul de grade alcoolice continute;
K = acciza unitara prevazuta la nr. crt. 3.1 - 3.4 si 4 din anexa nr. 1 la
ordonanta, in functie de natura produsului;
R = cursul de schimb valutar;
Q = cantitatea (in litri).
In anexa nr. 3 la prezentele norme metodologice sunt prezentate exemple
privind metodologia de calcul al accizelor.
ORDONANTA
Art. 6
(8) Ori de cate ori se intentioneaza modificarea preturilor minime
stabilite, precum si a preturilor maxime de vanzare cu amanuntul declarate,
asociatiile patronale ale producatorilor de bauturi alcoolice, agentii
economici producatori interni sau importatori, dupa caz, au obligatia sa
renotifice sau sa declare integral listele cuprinzand preturile, indiferent
daca modificarea intervine la unul sau mai multe produse. Renotificarea sau
redeclararea preturilor, dupa caz, se face in conditiile prevazute la alin.
(3), (5) si (6).
NORME
6. a) Agentii economici producatori interni sau importatori de alcool
etilic rafinat imbuteliat si de bauturi alcoolice spirtoase, care pentru anul
in curs nu detin licenta de atestare a dreptului de marcare, dar inregistreaza
in depozitele proprii, la data de 31 decembrie a anului precedent, stocuri de
produse deja marcate, pentru care au declarat preturi maxime de vanzare cu
amanuntul, vor putea sa renotifice aceste preturi.
Preturile maxime de vanzare cu amanuntul renotificate pot fi practicate
numai pentru stocul de produse inregistrat la data de 31 decembrie a anului
precedent, stoc comunicat pe sortimente de produse si organului fiscal
teritorial in a carui raza isi desfasoara activitatea.
Ori de cate ori intervin modificari ale preturilor maxime de vanzare cu
amanuntul declarate, aferente stocurilor inregistrate la data de 31 decembrie a
anului precedent, acestea vor fi notificate organului fiscal. La notificare se
vor prezenta atat situatia stocului existent la 31 decembrie, cat si situatia
stocului ramas la data redeclararii.
Pentru anul intrarii in vigoare a ordonantei agentii economici producatori
interni sau importatori de alcool etilic rafinat imbuteliat si de bauturi
alcoolice spirtoase, care nu detin licenta de atestare a dreptului de marcare
pentru anul 2000, dar inregistreaza stocuri de astfel de produse deja marcate,
vor inventaria pe sortimente aceste stocuri, iar un exemplar al listelor de
inventar va fi transmis organului fiscal teritorial in termen de 30 de zile de
la data intrarii in vigoare a prezentelor norme metodologice. In vederea
comercializarii acestor stocuri agentii economici in cauza vor putea sa
notifice organului fiscal preturile maxime de vanzare cu amanuntul declarate,
cu minimum doua zile inainte de data practicarii acestor preturi.
b) In situatia in care agentii economici importatori de alcool etilic
rafinat imbuteliat si de bauturi alcoolice spirtoase practica la data
comercializarii acestor produse pe piata interna preturi maxime de vanzare cu
amanuntul renotificate mai mari decat cele declarate si in vigoare la momentul
importului vor vira la bugetul de stat diferenta dintre acciza procentuala
datorata la momentul livrarii si acciza procentuala datorata la momentul
importului, corespunzator cantitatii efectiv livrate, cu noile preturi.
Momentul in care aceste diferente sunt datorate este momentul livrarii
produselor pe piata interna, plata efectuandu-se lunar pana la data de 25 a
lunii urmatoare.
c) Pentru alcoolul etilic rafinat imbuteliat si pentru bauturile alcoolice
spirtoase care fac obiectul comercializarii in regim duty-free, in situatiile
in care organele vamale au obligatia sa calculeze, sa urmareasca si sa incaseze
accizele, sumele reprezentand accizele aferente cotelor procentuale vor fi
calculate pe baza preturilor maxime de vanzare cu amanuntul declarate de
agentii economici producatori interni sau importatori de astfel de produse.
Aceste preturi reprezinta baza de calcul pentru produsele care se regasesc in
listele cuprinzand preturile maxime de vanzare cu amanuntul declarate.
In cazul produselor care nu se regasesc in listele cuprinzand preturile
maxime de vanzare cu amanuntul, calculul accizelor procentuale se va face pe
baza preturilor maxime de vanzare cu amanuntul declarate de producatorii
interni si importatori pentru produse similare.
ORDONANTA
Art. 6
(10) Este interzisa comercializarea alcoolului etilic rafinat imbuteliat si
a produselor prevazute la nr. crt. 1.3 din anexa nr. 1, de catre orice agent
economic autorizat sa comercializeze astfel de produse, la preturi mai mari
decat preturile maxime de vanzare cu amanuntul declarate, in vigoare. Preturile
de vanzare cu amanuntul nu pot fi mai mici decat preturile minime stabilite pe
produse, la care se mai adauga acciza determinata pe baza pretului maxim de vanzare
cu amanuntul, plus taxa pe valoarea adaugata aferenta.
NORME
7. Toti agentii economici autorizati sa comercializeze produse pentru care
s-au declarat preturi maxime de vanzare cu amanuntul vor anexa la factura
fiscala lista cuprinzand preturile maxime de vanzare cu amanuntul in vigoare la
data livrarii, pentru produsele inscrise in factura.
ORDONANTA
Art. 7
(5) Jurnalul privind cumpararile de materii prime si cel privind vanzarile
de produse finite supuse accizelor, rezultate din prelucrare, se vor intocmi
pentru fiecare luna calendaristica in parte, in baza documentelor de evidenta
operativa.
NORME
8. Pentru determinarea valorii accizelor de virat la bugetul de stat, in
baza datelor cuprinse in Jurnalul privind cumpararile de materii prime si in
Jurnalul privind vanzarile de produse finite supuse accizelor, rezultate din
prelucrare, se va intocmi situatia prevazuta in anexa nr. 4 la prezentele norme
metodologice.
ORDONANTA
Art. 8
(1) Toate livrarile de alcool efectuate de agentii economici producatori
interni si importatori, precum si livrarile de bauturi alcoolice efectuate de
catre agentii economici producatori interni, importatori si comercianti in
sistem angro vor fi facturate in momentul livrarii, utilizandu-se pentru
aceasta, in mod obligatoriu, facturi fiscale. Transferurile de produse intre
gestiuni se vor efectua pe baza de avize de insotire a marfii.
NORME
9. Avizele de insotire a marfii se utilizeaza numai pentru transferurile de
produse intre gestiunile aceluiasi agent economic.
Trecerea bauturilor alcoolice ale unui agent economic furnizor in mijloace
de transport auto, in vederea distribuirii bauturilor alcoolice respective
catre comerciantii en detail, reprezinta un transfer intre gestiuni, mijlocul
de transport respectiv fiind asimilat unei gestiuni separate a furnizorului,
insotitorul transportului fiind mandatarul furnizorului.
ORDONANTA
Art. 11
(1) Pentru tigarete, indiferent de provenienta si de calitatea acestora, se
datoreaza bugetului de stat o acciza specifica, stabilita in echivalent euro pe
1.000 de tigarete, la care se adauga o cota procentuala aplicata asupra
preturilor maxime de vanzare cu amanuntul declarate.
NORME
10. Sumele datorate bugetului de stat drept acciza pentru tigarete se
determina dupa cum urmeaza:
Total acciza datorata = A1 + A2,
in care:
A1 = acciza specifica;
A2 = acciza procentuala;
A1 = K x R x Q1;
A2 = 20% x PA x Q2,
in care:
K = acciza unitara prevazuta la nr. crt. 5 din anexa nr. 1 la ordonanta;
R = cursul de schimb valutar;
PA = pretul de vanzare cu amanuntul maxim declarat;
Q1 = cantitatea exprimata in unitati de 1.000 de tigarete;
Q2 = numarul de pachete de tigarete aferente lui Q1.
ORDONANTA
Art. 11
(8) Ori de cate ori se intentioneaza modificari ale preturilor maxime de
vanzare cu amanuntul declarate, agentii economici producatori interni sau
importatori au obligatia sa redeclare preturile pentru toate sortimentele de tigarete,
indiferent daca modificarea intervine la unul sau la mai multe sortimente.
Redeclararea se face pe baza aceluiasi model de declaratie si cu respectarea
termenelor prevazute la alin. (6) si (7).
NORME
11. a) Agentii economici producatori interni sau importatori de tigarete,
care pentru anul in curs nu detin licenta de atestare a dreptului de marcare,
dar inregistreaza in depozitele proprii, la data de 31 decembrie a anului
precedent, stocuri de produse deja marcate, pentru care au declarat preturi
maxime de vanzare cu amanuntul, vor putea sa redeclare aceste preturi.
Preturile maxime de vanzare cu amanuntul redeclarate pot fi practicate
numai pentru stocul de produse inregistrat la data de 31 decembrie a anului
precedent, stoc comunicat pe sortimente de tigarete si organului fiscal
teritorial in a carui raza isi desfasoara activitatea.
Ori de cate ori intervin modificari ale preturilor maxime de vanzare cu
amanuntul declarate, aferente stocurilor inregistrate la data de 31 decembrie, acestea
vor fi notificate organului fiscal. La notificare se vor prezenta atat situatia
stocului existent la data de 31 decembrie, cat si situatia stocului ramas la
data redeclararii.
Pentru anul intrarii in vigoare a ordonantei agentii economici producatori
interni sau importatori de tigarete, care nu detin licenta de atestare a
dreptului de marcare pentru anul 2000, dar inregistreaza stocuri de astfel de
produse deja marcate, vor inventaria pe sortimente aceste stocuri, iar un
exemplar al listelor de inventar va fi transmis organului fiscal teritorial in
termen de 30 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentelor norme
metodologice. In vederea comercializarii acestor stocuri agentii economici in
cauza vor putea sa notifice organului fiscal preturile maxime de vanzare cu
amanuntul declarate, cu minimum doua zile inainte de data practicarii acestor
preturi.
b) In situatia in care agentii economici importatori de tigarete practica
la data comercializarii acestor produse pe piata interna preturi maxime de
vanzare cu amanuntul redeclarate mai mari decat cele declarate si in vigoare la
momentul importului vor vira la bugetul de stat diferenta dintre acciza
procentuala datorata la momentul livrarii si acciza procentuala datorata la
momentul importului, corespunzator cantitatii efectiv livrate, cu noile
preturi.
Momentul in care aceste diferente sunt datorate este momentul livrarii
produselor pe piata interna, plata efectuandu-se lunar pana la data de 25 a
lunii urmatoare.
c) Pentru tigaretele care fac obiectul comercializarii in regim duty-free,
in situatiile in care organele vamale au obligatia sa calculeze, sa urmareasca
si sa incaseze accizele, sumele reprezentand accizele aferente cotelor
procentuale vor fi calculate pe baza preturilor maxime de vanzare cu amanuntul
declarate de agentii economici producatori interni sau importatori de astfel de
produse. Aceste preturi reprezinta baza de calcul pentru produsele care se
regasesc in listele cuprinzand preturile maxime de vanzare cu amanuntul declarate.
In cazul produselor care nu se regasesc in listele cuprinzand preturi
maxime de vanzare cu amanuntul, calculul accizelor procentuale se va face pe
baza preturilor maxime de vanzare cu amanuntul declarate de producatorii
interni si importatori pentru produse similare.
ORDONANTA
Art. 13
(1) Pentru produsele din tutun, altele decat tigaretele, se datoreaza
bugetului de stat accize specifice, stabilite in echivalent euro pe unitatea de
masura, prevazute in anexa nr. 1.
NORME
12. Sumele datorate bugetului de stat drept acciza se determina dupa cum
urmeaza:
a) tigari si tigari de foi:
A = Q x K x R,
in care:
A = cuantumul accizei;
Q = cantitatea exprimata in unitati de 1.000 de tigari;
K = acciza unitara prevazuta la nr. crt. 6 din anexa nr. 1 la ordonanta;
R = cursul de schimb valutar;
b) tutun destinat fumatului, tutun de prizat si tutun de mestecat:
A = Q x K x R,
in care:
A = cuantumul accizei;
Q = cantitatea (in kilograme);
K = acciza unitara prevazuta la nr. crt. 7 si 8 din anexa nr. 1 la
ordonanta;
R = cursul de schimb valutar.
ORDONANTA
Art. 15 alin. (1) lit. b)
Din grupa produselor petroliere se datoreaza accize pentru:
........................................................................
b) benzine de prima distilare de DAV, de cocsare si de piroliza, in cazul
in care acestea nu sunt livrate altor rafinarii pentru procesare;
NORME
13. Pentru benzinele de prima distilare de DAV, de cocsare si de piroliza
nu se datoreaza accize numai in cazul in care aceste produse se livreaza direct
de agentii economici producatori altor rafinarii in vederea procesarii.
ORDONANTA
Art. 16
Platitori de accize pentru produsele petroliere sunt agentii economici
producatori sau importatori de astfel de produse.
NORME
14. Transferurile de produse petroliere in cadrul subunitatilor fara
personalitate juridica din structura unui agent economic cu personalitate
juridica nu sunt generatoare de plata a accizelor. Aceasta obligatie se creeaza
in momentul transferului dreptului de proprietate.
Agentii economici producatori de produse petroliere sunt platitori de
accize pentru toate cantitatile de astfel de produse obtinute, inclusiv pentru
cele rezultate din operatiuni de procesare efectuate in baza contractelor
incheiate intre agentul economic prestator si beneficiarul prestatiei.
Agentii economici producatori nu mai datoreaza accize pentru cantitatile de
produse petroliere rezultate din procesarea, in sistem de prestari de servicii,
a benzinelor de prima distilare de DAV, de cocsare si de piroliza, pentru care
beneficiarul prestatiei face dovada privind achitarea accizelor aferente
acestor materii prime, inscrise in factura de cumparare. Documentele
justificative vor fi factura de cumparare a materiei prime, ordinul de plata si
extrasul de cont. Aceste documente vor fi pastrate la agentul economic
prestator.
Pentru benzinele de prima distilare de DAV, de cocsare si de piroliza,
provenite din import, in cazul in care importul nu este efectuat direct de
rafinarie in vederea procesarii, platitori de accize sunt agentii economici
importatori la momentul efectuarii formalitatilor de import.
ORDONANTA
Art. 17
Pentru produsele petroliere accizele datorate bugetului de stat sunt
stabilite in echivalent euro/tona de produs si sunt prevazute in anexa nr. 1.
NORME
15. Sumele datorate bugetului de stat drept accize pentru produsele
petroliere se determina dupa cum urmeaza:
A = K x R x Q,
in care:
A = cuantumul accizei;
K = accizele prevazute la nr. crt. 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16 si 17 din
anexa nr. 1 la ordonanta;
R = cursul de schimb valutar;
Q = cantitatea (in tone).
Pentru cantitatile de produse petroliere - carburanti auto, uleiuri pentru
motoare auto -, comercializate in litri prin unitatile de distributie, valoarea
accizelor datorate se va determina prin transformarea in tone a cantitatilor
vandute, pe baza densitatilor medii de calcul lunar.
Pentru cantitatile de combustibili tip "M" si tip "P",
comercializate in litri prin unitatile de distributie, valoarea accizelor se va
determina prin transformarea in tone a cantitatilor vandute, pe baza densitatii
medii de calcul pentru luna precedenta.
ORDONANTA
Art. 19
(3) Platitori de accize sunt si persoanele fizice care introduc in tara
bunuri de natura celor prevazute la nr. crt. 7 din anexa nr. 2.
NORME
16. Platitori de accize sunt si persoanele fizice care introduc in tara
autoturisme si autoturisme de teren (inclusiv din import, rulate), indiferent
de capacitatea cilindrica a acestora.
Calculul accizelor se efectueaza in functie de capacitatea cilindrica a
autoturismelor si in raport cu gradul de poluare (redus sau normal) al
autoturismului.
Gradul de poluare se stabileste de Regia Autonoma "Registrul Auto
Roman", pe baza verificarilor efectuate asupra autoturismelor, si va fi
atestat detinatorului de autovehicule printr-un inscris.
Acest inscris va fi prezentat la organul vamal si va sta la baza
determinarii cuantumului accizelor.
Determinarea gradului de poluare se va efectua in baza reglementarii
nationale "Conditii tehnice pentru vehicule rutiere, in vederea admiterii
in circulatie pe drumurile publice din Romania".
ORDONANTA
Art. 22
Pentru cafea, cafea cu inlocuitori si cafea solubila, inclusiv amestecuri
cu cafea solubila, accizele se datoreaza o singura data si se calculeaza prin
aplicarea sumelor fixe stabilite in echivalent euro pe unitatea de masura,
prevazute in anexa nr. 2, asupra cantitatilor produse sau importate.
NORME
17. Pentru cafea cu inlocuitori si pentru amestecuri cu cafea solubila
acciza se calculeaza prin aplicarea sumelor stabilite in echivalent euro pe
unitatea de masura asupra intregii cantitati de produs finit realizat la intern
sau importat ca atare si nu numai asupra cantitatii de cafea sau de cafea
solubila inclusa in aceste amestecuri.
ORDONANTA
Art. 23 alin. (5) lit. a)
Exercitarea dreptului de deducere este conditionata de existenta
urmatoarelor documente justificative care atesta provenienta legala a
cantitatilor utilizate ca materie prima, dupa cum urmeaza:
a) in cazul achizitionarii materiei prime direct de pe piata externa:
licenta de import, autorizatia de comercializare in calitate de agent economic
importator, declaratia vamala de import, factura externa;
NORME
18. Pentru cafea exercitarea dreptului de deducere se va efectua in baza
contractului de import.
ORDONANTA
Art. 23
(8) Jurnalul privind cumpararile de materii prime si cel privind vanzarile
de produse finite supuse accizelor vor fi intocmite pentru fiecare luna
calendaristica in baza documentelor de evidenta operativa.
NORME
19. Pentru determinarea valorii accizelor de virat la bugetul de stat, in
baza datelor cuprinse in Jurnalul privind cumpararile de materii prime si in
Jurnalul privind vanzarile de produse finite supuse accizelor, rezultate din
prelucrare, se va intocmi situatia prevazuta in anexa nr. 5 la prezentele norme
metodologice.
ORDONANTA
Art. 24
(1) Toate livrarile de cafea, cafea cu inlocuitori si cafea solubila,
inclusiv amestecuri cu cafea solubila, efectuate de agentii economici
producatori interni, importatori si comercianti in sistem angro de astfel de
produse, vor fi facturate in momentul livrarii, utilizandu-se pentru aceasta
facturi fiscale, special tiparite de catre Regia Autonoma "Imprimeria
Nationala". Transferurile de produse intre gestiuni se vor efectua pe baza
de avize de insotire a marfii.
NORME
20. Avizele de insotire a marfii se utilizeaza numai pentru transferurile
de produse intre gestiunile aceluiasi agent economic.
Trecerea cantitatilor de cafea ale unui agent economic furnizor in mijloace
de transport auto, in vederea distribuirii acestora catre comerciantii en
detail, reprezinta un transfer intre gestiuni, mijlocul de transport respectiv
fiind asimilat unei gestiuni separate a furnizorului, insotitorul transportului
fiind mandatarul furnizorului.
ORDONANTA
Art. 25 lit. e)
Sunt scutite de la plata accizelor:
........................................................................
e) produsele livrate la rezerva de stat si la rezerva de mobilizare, pe
perioada in care au acest regim;
NORME
21. Pentru produsele scoase din rezerva de stat sau din rezerva de
mobilizare plata accizelor se face de unitatile detinatoare ale acestor stocuri
la livrarea produselor catre beneficiari.
ORDONANTA
Art. 26
Pentru produsele prevazute la art. 25 lit. b), f), g) si i), scutirea de la
plata accizelor se acorda prin restituirea accizelor platite la achizitionarea
acestora, pe baza documentelor justificative si numai pentru cantitatile
folosite cu destinatiile expres mentionate in prezenta ordonanta.
NORME
22.1. In ceea ce priveste scutirea prevazuta la art. 25 lit. b):
Pentru produsele comercializate prin magazinele autorizate, potrivit legii,
sa comercializeze marfuri in regim duty-free, restituirea se face in baza
cererii-tip prevazute in anexa nr. 6 la prezentele norme metodologice, adresata
organelor fiscale teritoriale.
Restituirea accizelor aferente produselor aprovizionate la preturi cu
accize si vandute in regim duty-free se va face in urma unei verificari
efective a realitatii sumelor solicitate sa fie restituite.
22.2. In ceea ce priveste scutirea prevazuta la art. 25 lit. f):
In situatiile in care agentii economici achizitioneaza alcool etilic
rafinat de la producatori sau importatori, pe care il utilizeaza in productia
de alcool sanitar, pot solicita restituirea accizelor platite la achizitionarea
alcoolului utilizat ca materie prima numai atunci cand acest alcool sanitar
este destinat livrarii catre unitati sanitare si farmacii.
Prin unitati sanitare, in acest caz, se intelege: spitale, sanatorii,
policlinici, dispensare, cabinete medicale, laboratoare medicale, precum si
alte unitati cu specific sanitar.
22.3. In ceea ce priveste scutirea prevazuta la art. 25 lit. g):
In situatiile in care agentii economici achizitioneaza alcool etilic
rafinat de la producatori sau importatori, pe care il utilizeaza in productia
de medicamente si de otet alimentar, pot solicita restituirea accizelor platite
la achizitionarea alcoolului utilizat ca materie prima.
22.4. Pentru a beneficia de restituire producatorii prevazuti la pct. 22.2
si 22.3 vor depune la organul fiscal teritorial o cerere-tip, conform modelului
prezentat in anexa nr. 7 si, respectiv, in anexa nr. 8 la prezentele norme metodologice,
dupa caz.
Cererea se depune lunar, pana la data de 25 a lunii urmatoare, pentru toate
cantitatile de alcool achizitionate in cursul lunii precedente si introduse
efectiv in fabricatie.
Restituirea se va face in termen de maximum 30 de zile de la data depunerii
documentatiei complete la organul fiscal teritorial, pe baza verificarii
realitatii sumelor solicitate.
22.5. Pentru agentii economici producatori de alcool sanitar destinat
livrarii catre unitati sanitare si farmacii, precum si pentru agentii economici
producatori de otet alimentar, care folosesc pentru realizarea acestor produse
alcoolul etilic rafinat fabricat in sectiile proprii, scutirile prevazute la
art. 25 lit. f) si g) din ordonanta opereaza astfel:
- la livrarea alcoolului etilic rafinat din sectia proprie catre sectia de
prelucrare a alcoolului sanitar sau a otetului alimentar se calculeaza si se
evidentiaza acciza aferenta cantitatilor de alcool introduse in prelucrare.
Documentele de transfer al alcoolului catre sectia de productie vor fi
centralizate lunar, iar datele cuprinse in centralizator vor sta la baza
determinarii volumului accizelor aferent cantitatilor de alcool prelucrat in
acest scop;
- lunar, corespunzator cantitatilor de otet alimentar si alcool sanitar
efectiv livrate cu destinatiile prevazute de ordonanta, se vor deduce din suma
totala a accizelor datorate bugetului de stat accizele aferente alcoolului
utilizat ca materie prima pentru obtinerea acestor produse.
22.6. In ceea ce priveste scutirea prevazuta la art. 25 lit. i):
Scutirea de la plata accizelor pentru combustibilii tip "M" si
tip "P" utilizati pentru consumul casnic se acorda numai persoanelor
fizice.
Scutirea se acorda prin restituirea accizelor platite la achizitionarea cantitatilor
de astfel de combustibili.
In acest scop la vanzarea acestor combustibili unitatile de desfacere vor
elibera persoanelor fizice cumparatoare facturi sau bonuri fiscale, in care vor
fi mentionate numele si prenumele cumparatorului, codul numeric personal sau
seria si numarul buletinului/cartii de identitate, cantitatea achizitionata,
valoarea totala, precum si acciza aferenta acestei cantitati.
Pentru a beneficia de restituire persoana fizica va depune in termen de
maximum 60 de zile de la cumparare, la organul fiscal in a carui raza isi are
domiciliul, o cerere in care se vor mentiona numele si prenumele, adresa, codul
numeric personal sau numarul si seria buletinului/cartii de identitate, la care
se va anexa factura sau bonul fiscal. In cazul in care cumparatorul nu a depus
in termen cererea pentru restituirea sumelor reprezentand accizele, acesta isi
pierde dreptul de a beneficia de recuperarea sumelor respective.
In baza documentelor justificative prezentate de persoanele fizice, respectiv
cererea si factura sau bonul fiscal, organul fiscal teritorial va restitui
acestora, in termen de maximum 30 de zile de la depunerea cererii,
contravaloarea accizelor cuprinse in pretul de achizitie al combustibililor,
numai dupa verificarea conditiilor de utilizare a acestora in scop casnic.
In cazul in care organul fiscal teritorial constata schimbarea destinatiei
combustibililor achizitionati, prin utilizarea acestora in alte scopuri decat
cel casnic, persoana fizica isi pierde dreptul de a beneficia de restituirea
sumelor reprezentand accizele.
ORDONANTA
Art. 28
(7) Pentru fiecare agent economic producator de alcool vor fi desemnati
reprezentanti permanenti ai directiilor generale ale finantelor publice si
controlului financiar de stat judetene, respectiv a municipiului Bucuresti,
denumiti in continuare supraveghetori fiscali. Acestia vor supraveghea
intrarile zilnice de materii prime, normele de consum, cantitatile de alcool
realizate, destinatiile acestora, calculul, inregistrarea in contabilitate si
virarea la bugetul de stat a accizelor datorate. Receptia cantitativa a
materiei prime se va face cu mijloace de masurare legale. Prezenta
supraveghetorului fiscal va fi asigurata pe tot parcursul procesului de
productie.
NORME
23. Pentru desfasurarea in bune conditii a activitatii de supraveghere
fiscala Ministerul Finantelor poate solicita sprijinul altor institutii
publice, in vederea detasarii de personal adecvat, in conditiile prevederilor
legale, la directiile generale ale finantelor publice si controlului financiar
de stat judetene, respectiv a municipiului Bucuresti.
ORDONANTA
Art. 33
(1) Pentru controlul cantitatilor de bauturi alcoolice naturale, pe
perioada de nefunctionare cazanele sau celelalte instalatii de fabricatie,
detinute de persoane juridice si de persoane fizice autorizate, vor fi sigilate
de catre organele fiscale teritoriale.
NORME
24. Cazanele (alambicurile) sunt acele instalatii simple, compuse dintr-un
cazan si un racitor, in care sunt supuse distilarii fructele si derivatele din
fructe constand in borhoturi si tescovina, drojdie de vin si altele similare.
Distileriile reprezinta acele instalatii de fabricatie care sunt formate
din unul sau mai multe cazane (denumite baterie) ori sunt formate din mai multe
coloane de distilare si care au o capacitate de productie mai mare de 400
litri.
Cultivatorii de pomi si de vii, care efectueaza operatiuni de distilare a
productiei proprii de fructe, marcuri, borhoturi, drojdie si tescovina la
cazanele proprii, iar produsele rezultate sunt destinate comercializarii, se
vor inregistra ca persoane fizice autorizate sa comercializeze aceste produse.
ORDONANTA
Art. 33 alin. (2) si (6)
In momentul primirii materiei prime in vederea distilarii detinatorii de
astfel de instalatii vor solicita in scris organului fiscal teritorial
desigilarea acestora. Data si ora desigilarii, precum si capacitatile reale de
distilare vor fi consemnate intr-un registru destinat acestui scop, care va fi
numerotat, vizat de organul fiscal si pastrat la producator.
........................................................................
(6) Momentul sigilarii va fi mentionat, de asemenea, in registrul prevazut
la alin. (2).
NORME
25. Pe toata perioada de functionare detinatorii de cazane sau de alte
instalatii de fabricatie au obligatia sa inscrie zilnic in registrul deschis,
potrivit ordonantei, urmatoarele date:
- cantitatea de materie prima introdusa efectiv in fabricatie, pe tipuri de
fructe si derivate;
- produsele rezultate din fabricatie, in litri, si concentratia aferenta
fiecarui produs.
Pentru completarea registrului detinatorii de cazane sau de alte instalatii
de fabricatie vor deschide un registru complementar in care vor inscrie
materiile prime receptionate si introduse in depozit, precum si cantitatile
scoase din depozit in vederea prelucrarii in tuica si in rachiuri naturale.
ORDONANTA
Art. 34
(1) Agentii economici - producatori interni, importatori, comercianti in
sistem angro si en detail -, care realizeaza venituri din vanzarile de alcool
brut, alcool etilic rafinat, bauturi alcoolice si orice alte produse destinate
industriei alimentare sau consumului, care contin alcool etilic rafinat,
produse din tutun, cafea, cafea cu inlocuitori, cafea solubila, inclusiv
amestecuri cu cafea solubila, isi pot desfasura activitatea numai in baza
autorizatiei de comercializare emise de:
a) Ministerul Finantelor, in cazul alcoolului brut si al alcoolului etilic rafinat;
b) directiile generale ale finantelor publice si controlului financiar de
stat judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, in cazul bauturilor
alcoolice, al produselor din tutun si al cafelei.
NORME
26. A. Emiterea autorizatiilor de comercializare
Emiterea autorizatiilor de comercializare se efectueaza in baza deciziei
unei comisii instituite special in acest scop la Ministerul Finantelor si la
fiecare directie generala a finantelor publice si controlului financiar de stat
judeteana.
In ceea ce priveste emiterea autorizatiilor de comercializare pentru
municipiul Bucuresti, administratiile financiare de sector au competenta
directiilor generale ale finantelor publice si controlului financiar de stat
judetene.
Agentii economici din municipiul Bucuresti depun documentatiile pentru
eliberarea autorizatiilor de comercializare la administratiile financiare in a
caror raza teritoriala isi desfasoara activitatea, acestea indeplinind si
calitatea de emitent al autorizatiilor de comercializare.
Pentru eliberarea autorizatiilor de comercializare a alcoolului, la
Ministerul Finantelor se va institui o comisie formata din 5 membri desemnati
prin ordin al ministrului si din cate un reprezentant al patronatelor
producatorilor de alcool si bauturi alcoolice.
Pentru eliberarea autorizatiilor de comercializare a bauturilor alcoolice,
a produselor din tutun si a cafelei, la nivelul directiilor generale ale
finantelor publice si controlului financiar de stat judetene si al
administratiilor financiare de sector din municipiul Bucuresti se va institui,
prin decizie a directorului general, cate o comisie formata din 5 membri.
Cererile si documentatiile depuse de agentii economici in vederea obtinerii
autorizatiei de comercializare vor fi analizate de aceste comisii special
instituite. Dupa analizare comisiile vor emite decizii de aprobare sau de
respingere a cererilor discutate, iar rezultatele vor fi comunicate in scris
agentilor economici in cauza.
In baza deciziei comisiei se vor emite autorizatiile de comercializare sub
semnatura presedintelui comisiei din Ministerul Finantelor, in cazul
alcoolului, si a directorului general al directiei generale a finantelor
publice si controlului financiar de stat judetene sau a directorului administratiei
financiare de sector pentru municipiul Bucuresti, in cazul bauturilor
alcoolice, produselor din tutun si al cafelei.
B. Regimul de autorizare
Intra, de asemenea, sub incidenta regimului de autorizare:
- agentii economici, inclusiv asociatiile familiale si persoanele fizice
autorizate, care desfasoara activitati de comercializare a produselor supuse
autorizarii, in sistem en detail sau de alimentatie publica, prin rulote sau
tonete, in targuri, oboare, piete;
- agentii economici, inclusiv asociatiile familiale si persoanele fizice
autorizate, care desfasoara activitati de comercializare a bauturilor alcoolice
naturale provenite din uium;
- activitatea de comercializare in sistem en detail si in sistem de
alimentatie publica a produselor supuse autorizarii de catre institutiile
publice si organizatiile nonprofit, prin unitati proprii ale acestora, cu
exceptia celor care utilizeaza credite bugetare conform Legii nr. 72/1996
privind finantele publice, cu modificarile ulterioare.
Autorizatiile de comercializare se emit de organele care au competenta in
acest sens, atat pentru agentii economici, cat si pentru fiecare filiala,
sucursala si punct de lucru aflate in subordinea lor.
In cazul in care un agent economic comercializeaza produse supuse
autorizarii in sistem de alimentatie publica prin mai multe unitati proprii,
situate insa in sedii diferite, se elibereaza autorizatii, cu plata taxei
corespunzatoare pentru fiecare unitate.
In ceea ce priveste agentii economici care la acelasi sediu au organizate
mai multe unitati de comercializare in sistem de alimentatie publica ce
practica adaosuri de alimentatie publica diferite, au gestiune sau denumiri
diferite, autorizarea se face cu plata taxei corespunzatoare pentru fiecare unitate.
In situatia in care un agent economic comercializeaza produse supuse
autorizarii - altele decat produsele din tutun -, prin achizitionarea acestora
de la Ministerul Finantelor, indiferent de modul de achizitionare, ca fiind
bunuri confiscate si devenite proprietate de stat, acesta va obtine autorizatie
de comercializare conform prevederilor de autorizare corespunzator formei de
comercializare practicate.
Valorificarea bunurilor supuse autorizarii, confiscate si devenite
proprietate a statului, efectuata prin magazinele proprii ale Ministerului
Finantelor, nu intra sub incidenta prevederilor ordonantei.
Agentul economic care achizitioneaza in vrac produse supuse autorizarii -
altele decat alcoolul si bauturile alcoolice -, pe care le ambaleaza apoi in
ambalaje mici, fara ca produsele sa sufere vreo modificare sau transformare, in
scopul comercializarii acestora, va fi autorizat, cu plata taxei
corespunzatoare formei de comercializare practicate.
Pentru comerciantii in sistem en detail de produse supuse autorizarii, care
detin unitati de desfacere cu sedii diferite, se elibereaza autorizatii, cu
plata taxelor aferente, pentru fiecare unitate.
Se vor autoriza in vederea comercializarii produselor supuse autorizarii si
cantinele apartinand agentilor economici care desfasoara alt gen de activitati
decat cele de comercializare a produselor supuse autorizarii. In acest caz se
vor elibera autorizatii nominale pentru cantinele care sunt inregistrate la
organele fiscale teritoriale, avand cod fiscal distinct, si care nu au
obligatii fiscale proprii restante fata de bugetul de stat, chiar daca agentii
economici de care apartin inregistreaza astfel de obligatii.
Agentii economici care detin unitati de vanzare cu amanuntul si care
efectueaza operatiuni de prajire a cafelei verzi, precum si de macinare a
acesteia in aparate aflate in incinta magazinului, in vederea comercializarii,
vor fi autorizati pentru activitatea de comercializare in sistem en detail.
Agentii economici care comercializeaza cafea prin automate amplasate in
diverse locuri, inclusiv cei care schimba locul in functie de vadul comercial,
vor fi asimilati din punct de vedere al taxei de autorizare cofetariilor.
ORDONANTA
Art. 34 alin. (4) lit. c)
Autorizatia se emite in baza unei cereri-tip, conform modelului prezentat
in anexa nr. 22, si a urmatoarelor documente in copii certificate de organul
fiscal in a carui raza teritoriala isi desfasoara activitatea agentul economic:
........................................................................
c) adeverinta eliberata de organul fiscal teritorial, din care sa rezulte
ca solicitantii de autorizatii nu au obligatii fiscale fata de bugetul de stat.
Nu se considera obligatii fiscale fata de bugetul de stat, in intelesul acestei
prevederi:
- sumele pentru care agentii economici au obtinut de la Ministerul
Finantelor inlesniri la plata acestora;
- sumele stabilite in urma controalelor efectuate de organele fiscale de
specialitate, aflate in diferite stadii de contestare sau in judecata;
- sumele care fac obiectul hotararilor de suspendare a executarii, date de
instantele judecatoresti;
NORME
27. La solicitarea eliberarii autorizatiei de comercializare agentii
economici producatori de alcool care achizitioneaza instalatia de producere a
alcoolului sau anumite coloane de distilare de la alti agenti economici
producatori sunt obligati sa prezinte, pe langa propriul certificat de atestare
fiscala, si o copie de pe certificatul de atestare fiscala a agentului economic
vanzator, din care sa rezulte ca acesta nu are obligatii fiscale reprezentand
accize datorate si neachitate fata de bugetul de stat.
ORDONANTA
Art. 34 alin. (4) lit. d)
Autorizatia se emite in baza unei cereri-tip, conform modelului prezentat
in anexa nr. 22, si a urmatoarelor documente in copii certificate de organul
fiscal in a carui raza teritoriala isi desfasoara activitatea agentul economic:
........................................................................
d) declaratia solicitantului privind sediul social, filialele, sucursalele,
punctele de lucru, birourile, spatiile de depozitare, magazinele si orice alte
locuri unde isi desfasoara activitatea, precum si adresele acestora. Aceasta
declaratie va fi insotita de documentele care atesta proprietatea sau detinerea
sub alta forma legala a spatiilor declarate;
NORME
28. Agentilor economici producatori care au sediul social la o adresa, iar
productia efectiva o obtin la sucursale, filiale si puncte de lucru situate la
alte adrese decat sediul social li se vor elibera autorizatii atat pentru
sediul social, cat si pentru fiecare sucursala, filiala si punct de lucru, cu
plata taxei de autorizare aferente capacitatii totale de productie.
In vederea obtinerii autorizatiilor, punctele de lucru ale agentilor
economici producatori trebuie sa se inregistreze ca platitori de accize la
organul fiscal teritorial in a carui raza isi desfasoara activitatea. Fiecare
punct de lucru astfel inregistrat este obligat sa isi organizeze evidenta
contabila in mod corespunzator, evidenta pe baza careia se vor determina
obligatiile fiscale din accize datorate bugetului de stat.
Pentru toate livrarile de produse ce se efectueaza de punctele de lucru se
vor intocmi facturi fiscale speciale, in antetul facturii fiscale fiind
inscrise atat denumirea agentului economic, cat si cea a punctului de lucru
unde se desfasoara efectiv procesul de productie.
Lunar sucursalele, filialele si punctele de lucru, apartinand agentilor
economici producatori de alcool si de bauturi alcoolice spirtoase, au obligatia
sa depuna la organul fiscal teritorial in a carui raza isi desfasoara
activitatea o situatie care va cuprinde informatii privind modul de
valorificare a alcoolului si a bauturilor alcoolice spirtoase, din care sa
rezulte: denumirea si adresa beneficiarului, numarul si data facturii,
cantitatile, pretul unitar si valoarea totala.
Organele fiscale vor efectua, in baza acestor date, verificari incrucisate
atat la agentii economici furnizori, cat si la agentii economici beneficiari ai
acestor produse, urmarind cu precadere livrarile de alcool si destinatia data
acestuia de agentii economici cumparatori.
Pentru anul in curs, dupa expirarea termenului de 60 de zile calendaristice
prevazut la art. 59 alin. (2) din ordonanta, pentru emiterea autorizatiilor
anuale, in cazul agentilor economici producatori si importatori de alcool si
bauturi alcoolice spirtoase, organele fiscale vor proceda la inventarierea
tuturor punctelor de lucru in care se obtin astfel de produse si vor verifica
daca acestea au fost inregistrate ca platitori de accize si daca au fost
autorizate in acest sens.
Agentii economici producatori de alcool si de bauturi alcoolice spirtoase,
care isi schimba sediul social sau adresele sucursalelor, filialelor si
punctelor de lucru, vor solicita eliberarea unei noi autorizatii de
comercializare, cu plata taxei corespunzatoare capacitatii de productie de la
noua adresa. Nedetinerea autorizatiei pentru noua adresa presupune ca
activitatea desfasurata in acel loc este neautorizata.
ORDONANTA
Art. 34
(6) Daca un agent economic poseda o autorizatie de comercializare pentru
anumite produse si solicita autorizarea comercializarii si pentru alte produse
din cadrul aceleiasi grupe de produse, termenul de completare corespunzatoare a
autorizatiilor este de maximum 10 zile de la data solicitarii. Completarea
autorizatiei se face de catre organul fiscal care are competenta de eliberare a
autorizatiilor, in baza unei cereri depuse in acest sens de catre agentul
economic, la care se ataseaza dovada achitarii taxelor de autorizare aferente
noilor produse.
NORME
29. Completarea autorizatiei agentului economic se face prin emiterea unei
anexe suplimentare aferente noii solicitari.
ORDONANTA
Art. 37
(1) Obligatia platii taxelor de autorizare ia nastere in momentul
solicitarii autorizatiei de comercializare. Plata taxei se poate face in doua
transe egale, astfel: prima transa la data solicitarii autorizatiei, iar a doua
transa, in termen de 6 luni de la data inscrisa pe autorizatie ca data a
emiterii acesteia.
NORME
30. Agentilor economici carora, prin decizia data de comisia prevazuta la
pct. 26 lit. A din prezentele norme metodologice, le-a fost respinsa cererea de
autorizare din cauza neindeplinirii conditiilor prevazute de ordonanta sau care
solicita retragerea documentatiei depuse, inainte de a obtine autorizatia in
sine, li se poate restitui taxa de autorizare deja platita.
ORDONANTA
Art. 38
Taxele de autorizare se fac venit la bugetul de stat si se varsa in contul
accizelor, evidentiindu-se in cont distinct.
NORME
31. Sumele datorate bugetului de stat drept taxe de autorizare pentru
comercializarea alcoolului brut, alcoolului etilic rafinat, bauturilor
alcoolice, produselor din tutun si a cafelei se vor vira de catre agentii
economici, astfel:
- in contul 20.14.01.03 "Taxe de autorizare pentru comercializarea
alcoolului, bauturilor alcoolice, produselor din tutun si a cafelei",
deschis la unitatile trezoreriei statului;
- in contul 60.14.x.03 "Taxe de autorizare pentru comercializarea
alcoolului, bauturilor alcoolice, produselor din tutun si a cafelei",
deschis la Sucursala sectorului 4 a Bancii Comerciale Romane - S.A., pentru
agentii economici cu sediul fiscal in judetul Ilfov.
Platile se efectueaza cu ordin de plata tip trezorerie, care se completeaza
cu toate elementele cuprinse in formular. In mod deosebit se vor avea in
vedere:
- la pozitia "Banca beneficiarului" se inscrie sucursala
judeteana sau a municipiului Bucuresti a Bancii Nationale a Romaniei, cont
36.128..., dupa caz;
- la pozitia "Beneficiar" se inscrie trezoreria municipiului,
sectorului, orasului, comunei, dupa caz, iar pentru judetul Ilfov - Banca
Comerciala Romana - S.A., Sucursala sectorului 4.
Organele fiscale asigura evidenta nominala pe platitori a taxelor de
autorizare, potrivit normelor in vigoare.
ORDONANTA
Art. 43
(1) Pentru titeiul si gazele naturale din productia interna agentii
economici autorizati datoreaza bugetului de stat impozit in momentul livrarii.
NORME
32. Pentru gazele naturale din productia interna, provenite din zacaminte
de gaze naturale, din zacamintele de gaze cu condensat si din zacamintele de
titei, impozitul se plateste de agentul economic autorizat prin care se
realizeaza livrarea la consumatorul final.
ORDONANTA
Art. 45
(1) Raspunderea pentru calcularea si varsarea la bugetul de stat a
accizelor, a impozitului la titeiul si la gazele naturale din productia interna
revine platitorilor prevazuti in prezenta ordonanta.
NORME
33. Agentii economici platitori de accize si de impozit la titeiul si la
gazele naturale din productia interna au obligatia sa inscrie distinct in facturile
de vanzare cuantumul acestor impozite.
ORDONANTA
Art. 46
Agentii economici platitori de accize sau de alte impozite indirecte,
reglementate prin prezenta ordonanta, sunt obligati sa se inregistreze ca
platitori de astfel de impozite la organele fiscale teritoriale, conform
dispozitiilor legale privind inregistrarea fiscala.
NORME
34. Agentii economici producatori de produse supuse autorizarii, care detin
puncte de lucru la alte adrese decat cea a sediului social, in vederea obtinerii
autorizatiilor de comercializare vor inregistra aceste puncte de lucru ca
platitori de accize la organele fiscale teritoriale in a caror raza acestea isi
desfasoara activitatea. Plata efectiva la bugetul de stat a accizelor se va
efectua de fiecare punct de lucru pentru toata productia obtinuta si livrata de
acesta.
ORDONANTA
Art. 47
Platitorii au obligatia sa tina evidenta accizelor, a impozitului la
titeiul si la gazele naturale din productia interna, dupa caz, conform normelor
metodologice emise de Ministerul Finantelor in aplicarea prezentei ordonante.
NORME
35. a) Evidentierea in contabilitate a accizelor calculate si datorate se
efectueaza dupa cum urmeaza:
635 "Cheltuieli cu alte = 446 "Alte impozite, taxe - cu sumele
calculate
impozite, taxe si si varsaminte asimilate" conform
prevederilor
varsaminte asimilate" - analitic distinct legale
b) Pentru reflectarea in contabilitate a accizelor calculate pe baza
cotelor procentuale aplicate asupra preturilor maxime de vanzare cu amanuntul
declarate se efectueaza articolul contabil:
635 "Cheltuieli cu alte = 446 "Alte impozite, taxe - cu sumele
impozite, taxe si si varsaminte asimilate" reprezentand
varsaminte asimilate" - analitic distinct accizele
procentuale
c) Pentru reflectarea in contabilitate a accizelor datorate, in cazul
agentilor economici care beneficiaza de exercitarea dreptului de deducere a
accizei aferente materiei prime introduse in prelucrare, se efectueaza
articolul contabil:
635 "Cheltuieli cu alte = 446 "Alte impozite, taxe - cu sumele
impozite, taxe si si varsaminte asimilate" reprezentand
varsaminte asimilate" - analitic distinct accizele
datorate,
determinate
potrivit coloanei 5
din anexele nr. 4 si
5 la prezentele
norme metodologice
d) Pentru reflectarea in contabilitate a impozitului la titeiul si la
gazele naturale din productia interna se efectueaza articolul contabil:
635 "Cheltuieli cu alte = 446 "Alte impozite, taxe
impozite, taxe si si varsaminte asimilate"
varsaminte asimilate" - analitic distinct
ORDONANTA
Art. 49
Plata accizelor si a impozitului la titeiul si la gazele naturale din
productia interna se efectueaza lunar, pana la data de 25 a lunii urmatoare, pe
baza declaratiei privind obligatiile de plata la bugetul de stat, prin virament
sau in numerar, dupa caz, in contul bugetului de stat, deschis la unitatile
teritoriale ale trezoreriei statului, iar pentru produsele din import, la
organele vamale, concomitent cu plata taxelor vamale.
NORME
36. Sumele datorate bugetului de stat drept accize si impozit la titeiul si
la gazele naturale din productia interna se vor varsa de catre agentii
economici astfel:
a) in toate judetele si in sectoarele municipiului Bucuresti conturile sunt
deschise la trezoreriile locale din cadrul perceptiilor, circumscriptiilor
fiscale si administratiilor financiare in a caror raza teritoriala platitorii
isi au sediul, si anume:
- contul 20.14.01.01 "Accize"
- contul 20.14.01.02 "Impozit pe titeiul din productia interna si gaze
naturale"
b) in judetul Ilfov, unde nu functioneaza trezorerie a statului, conturile
sunt deschise pe seama unitatilor fiscale in a caror raza teritoriala
platitorii isi au sediul fiscal, la Sucursala sectorului 4 a Bancii Comerciale
Romane - S.A., si anume:
- contul 60.14.x.01 "Accize"
- contul 60.14.x.02 "Impozit pe titeiul din productia interna si gaze
naturale"
Platile se efectueaza cu ordin de plata tip trezorerie, care se completeaza
cu toate elementele cuprinse in formular. In mod deosebit se vor avea in
vedere:
- la pozitia "Banca beneficiarului" se inscrie sucursala
judeteana sau a municipiului Bucuresti a Bancii Nationale a Romaniei, cont
36.128..., dupa caz;
- la pozitia "Beneficiar" se inscrie trezoreria municipiului,
sectorului, orasului, comunei, dupa caz, iar pentru judetul Ilfov - Banca Comerciala
Romana - S.A., Sucursala sectorului 4.
Organele fiscale asigura evidenta nominala pe platitori a accizelor si
impozitelor datorate si incasate potrivit normelor in vigoare.
ORDONANTA
Art. 51
(2) Contraventiile prevazute la alin. (1) se sanctioneaza dupa cum urmeaza:
- cu amenda de la 75.000.000 lei la 150.000.000 lei si anularea
autorizatiei de comercializare, cele de la lit. a), n), o) si q);
NORME
37. Anularea autorizatiei de comercializare se face de emitentul acesteia,
la sesizarea organelor de control care au constatat ca agentul economic
autorizat se incadreaza in prevederile art. 51 alin. (1) lit. a), n), o) si q)
din ordonanta.
Autorizatia de comercializare se anuleaza in baza deciziei date de
comisiile prevazute la pct. 26 lit. A din prezentele norme metodologice.
Decizia de anulare se hotaraste in urma analizarii faptelor constatate.
Eliberarea unei noi autorizatii se efectueaza numai in conditiile in care
agentul economic a achitat toate sumele restante la bugetul de stat, inclusiv
cele care au generat anularea.
ORDONANTA
Art. 59
(4) Dupa anularea valabilitatii autorizatiilor este interzisa orice
activitate de comercializare a produselor supuse autorizarii.
NORME
38. Desfasurarea de activitati de comercializare fara autorizatie se
sanctioneaza potrivit prevederilor legale prin care este reglementat regimul
comercializarii produselor.
39. Anexele nr. 1 - 8 fac parte integranta din prezentele norme
metodologice.
40. Pe data intrarii in vigoare a prezentelor norme metodologice se abroga
Normele metodologice de aplicare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.
82/1997 privind regimul accizelor si al altor impozite indirecte, aprobata si
modificata prin Legea nr. 196/1998, cu modificarile si completarile ulterioare,
aprobate prin Ordinul ministrului finantelor nr. 2.577/1998, publicat in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 510 din 29 decembrie 1998.
ANEXA 1
LISTA
cuprinzand taxele speciale de consumatie (accize) pentru produse si grupe de
produse, pe pozitii si coduri tarifare
_______________________________________________________________________________
Nr. Denumirea produsului U.M. Codul
crt. sau a grupei de produse tarifar
_______________________________________________________________________________
A. Alcool brut, alcool etilic rafinat, bauturi alcoolice si orice
alte produse destinate industriei alimentare sau consumului,
care contin alcool etilic
1. Alcool brut, alcool etilic rafinat; bauturi
alcoolice si orice alte produse destinate
industriei alimentare sau consumului, care
contin alcool etilic, cu o concentratie mai
mare de 0,5% in volum; vinuri, produse pe
baza de vin si produse pe baza de distilat
din vin, cu o concentratie in alcool de peste
22% in volum; coniac, armaniac si vinars
1.1. Alcool brut hl alcool ex. 2207.10.00
pur (cu < 95,5%
alcool etilic)
2207.20.00
2208.90.91
2208.90.99
1.2. Alcool etilic rafinat hl alcool ex. 2207.10.00
pur (cu >/= 95,5%
alcool etilic)
1.3. Bauturi alcoolice spirtoase obtinute hl alcool ex. 2203.00
pe baza de alcool etilic rafinat si pur (cu > 10%
vol.
bauturi alcoolice obtinute din distilate alcool etilic)
de cereale ex. 22.04
(cu > 22%
vol.
alcool etilic)
ex. 22.05
(cu > 22%
vol.
alcool etilic)
ex. 22.06
(cu > 22%
vol.
alcool etilic)
2208.30
2208.50
2208.60
2208.70
2208.90.11
2208.90.19
2208.90.41
2208.90.52
2208.90.57
2208.90.69
2208.90.74
2208.90.78
1.4. Alte produse destinate industriei hl alcool ex. 1302.19.30
alimentare sau consumului, care contin pur (cu > 0,5%
vol.
alcool etilic, cu o concentratie mai alcool etilic)
mare de 0,5%; vinuri, produse pe baza ex. 20.08
de vin si produse pe baza de distilat (cu > 0,5%
vol.
din vin, cu o concentratie in alcool de alcool etilic)
peste 22% in volum; coniac, armaniac si 2106.90.20
vinars 2208.20.12
2208.20.14
ex. 2208.20.29
(cu > 22%
vol.
alcool etilic;
vinars)
ex. 2208.20.40
(cu > 22%
vol.
alcool etilic;
vinars)
2208.20.62
2208.20.64
ex. 2208.20.89
(cu > 22%
vol.
alcool etilic;
vinars)
2208.40
3302.10.10
2. Bauturi alcoolice naturale hl alcool 2208.20.26
pur 2208.20.27
ex. 2208.20.29
(cu </= 22%
vol.
alcool etilic,
altele decat
vinarsul)
ex. 2208.20.40
(cu </= 22%
vol.
alcool etilic,
altele decat
vinarsul)
2208.20.86
2208.20.87
2208.90.33
2208.90.38
ex. 2208.20.89
(cu </= 22%
vol.
alcool etilic,
altele decat
vinarsul)
2208.90.45
2208 90.48
2208 90.71
3. Vinuri si produse pe baza de vin
3.1. Vinuri nespumoase hl/1 grad ex. 2204.21
alcoolic (cu </= 22%
vol.
alcool etilic
si cu < 2,5
bari
presiune in
butelie)
ex. 2204.29
(cu </= 22%
vol.
alcool etilic
si cu < 2,5
bari
presiune in
butelie)
ex. 2204.30
(0,5 < % vol.
alcool etilic
</= 22)
3.2. Vinuri spumoase hl/1 grad ex. 2204.10
alcoolic (cu </= 22%
vol.
alcool etilic
si cu < 3,5
bari
presiune in
butelie)
ex. 2204.21
(cu </= 22%
vol.
alcool etilic
si cu >/= 2,5
bari presiune in
butelie)
ex. 2204.29
(cu </= 22%
vol.
alcool etilic
si cu >/= 2,5
bari presiune in
butelie)
3.3. Vin spumant hl/1 grad ex. 2204.10
alcoolic (cu </= 22%
vol.
alcool etilic
si cu >/= 3,5
bari presiune in
butelie)
3.4. Vermuturi si alte produse pe baza de hl/1 grad ex. 22.05
vin, cu o concentratie in alcool de alcoolic (cu </= 22%
vol.
pana la 22%, inclusiv in volum alcool etilic)
ex. 22.06
(cu </= 22%
vol.
alcool etilic)
4. Bere hl/1 grad ex. 2203.00
alcoolic (cu </= 10%
vol.
alcool etilic
B. Produse din tutun
5. Tigarete 1.000 2402.20
tigarete
6. Tigari si tigari de foi 1.000 2402.10.00
tigari
7. Tutun destinat fumatului kg 2403.10
ex. 2403.91.00
(tutun destinat
fumatului)
ex. 2403.99.90
(tutun destinat
fumatului)
8. Tutun de prizat si tutun de mestecat kg 2403.99.10
C. Produse petroliere
9. Benzine - carburanti auto t ex. 2710.00.34
(altele decat
benzinele fara
plumb -
carburanti auto)
ex. 2710.00.36
(altele decat
benzinele fara
plumb -
carburanti auto)
10. Benzine fara plumb - carburanti auto t 2710.00.27
2710.00.29
2710.00.32
11. Motorina auto t ex. 2710.00.66
(motorina auto)
ex. 2710.00.67
(motorina auto)
ex. 2710.00.68
(motorina auto)
12. Benzina de prima distilare de DAV, t ex. 2710.00.11
de cocsare si de piroliza (benzina de
prima distilare
de DAV)
ex. 2710.00.34
(benzina de
cocsare)
ex. 2710.00.36
(benzina de
piroliza)
13. Combustibili tip "M" si tip "P"
t ex. 2710.00.66
(combustibil
tip
"M")
ex. 2710.00.67
(combustibil
tip
"M")
ex. 2710.00.68
(combustibil
tip
"M")
ex. 2710.00.55
(combustibil
tip
"P")
14. Uleiuri pentru motoare auto t ex. 2710.00.87
(uleiuri
minerale pentru
motoare auto)
ex. 2710.00.89
(uleiuri pentru
motoare auto)
ex. 3403.19.91
(uleiuri pentru
motoare auto)
15. Aditivi preparati pentru benzine t ex. 3811.11
(aditivi
preparati pentru
benzine)
ex. 3811.19.00
(aditivi
preparati pentru
benzine)
ex. 3811.90.00
(aditivi
preparati pentru
benzine)
16. Vaseline t ex. 2710.00.89
(vaseline)
2712.10
17. Parafine t ex. 2710.00.89
(parafine)
2712.20
ex. 2712.90
(parafine)
_______________________________________________________________________________
NOTA:
Cu prefixul "ex" au fost marcate situatiile in care, din intreaga
pozitie tarifara sau din intregul cod tarifar, sunt supuse accizelor numai
produsul sau grupa de produse mentionata intre paranteze.
ANEXA 2
LISTA
cuprinzand taxele speciale de consumatie (accize) pentru alte produse, pe
pozitii si coduri tarifare
_______________________________________________________________________________
Nr. Denumirea produsului Codul tarifar
crt. sau a grupei de produse
_______________________________________________________________________________
1. Cafea verde 0901.11.00
0901.12.00
2. Cafea prajita, inclusiv cafea cu inlocuitori 0901.21.00
0901.22.00
0901.90.90
3. Cafea solubila, inclusiv amestecuri cu cafea 2101.11
solubila ex. 2101.12 (preparate cu
cafea solubila)
4. Confectii din blanuri naturale (cu exceptia 4303.10.10
celor de iepure, oaie, capra) ex. 4303.10.90 (altele decat
de iepure, oaie, capra)
ex. 6506.92.00 (altele decat
de iepure, oaie, capra)
5. Articole din cristal ex. 7009.91.00 (din cristal)
ex. 7009.92.00 (din cristal)
7013.21
7013.31
7013.91
ex. 7018.90 (din cristal)
ex. 7020.00.80 (din cristal)
ex. 9405.10.50 (din cristal)
ex. 9405.20.50 (din cristal)
ex. 9405.50.00 (din cristal)
ex. 9405.91 (din cristal)
6. Bijuterii din aur si/sau din platina, cu ex. 7113.19.00 (din aur
exceptia verighetelor si/sau din platina, cu
exceptia verighetelor)
7. Autoturisme si autoturisme de teren
(inclusiv din import, rulate):
a) echipate cu motor cu benzina:
- cu capacitatea cilindrica sub 1601 cmc
- cu grad normal de poluare ex. 8703.21 (autoturisme si
autoturisme de teren, cu
grad normal de poluare)
ex. 8703.22 (autoturisme si
autoturisme de teren, cu
grad normal de poluare)
ex. 8703.23.19 (autoturisme
si autoturisme de teren, cu
grad normal de poluare, sub
1601 cmc)
ex. 8703.23.90 (autoturisme
si autoturisme de teren, cu
grad normal de poluare, sub
1601 cmc)
- cu grad redus de poluare ex. 8703.21 (autoturisme si
autoturisme de teren, cu
grad redus de poluare)
ex. 8703.22 (autoturisme si
autoturisme de teren, cu
grad redus de poluare)
ex. 8703.23.19 (autoturisme
si autoturisme de teren, sub
1601 cmc, cu grad redus de
poluare)
ex. 8703.23.90 (autoturisme
si autoturisme de teren, sub
1601 cmc, cu grad redus de
poluare)
- cu capacitatea cilindrica intre 1601 si
1800 cmc
- cu grad normal de poluare ex. 8703.23.19 (autoturisme
si autoturisme de teren,
intre 1601 si 1800 cmc, cu
grad normal de poluare)
ex. 8703.23.90 (autoturisme
si autoturisme de teren,
intre 1601 si 1800 cmc, cu
grad normal de poluare)
- cu grad redus de poluare ex. 8703.23.19 (autoturisme
si autoturisme de teren,
intre 1601 si 1800 cmc, cu
grad redus de poluare)
ex. 8703.23.90 (autoturisme
si autoturisme de teren,
intre 1601 si 1800 cmc, cu
grad redus de poluare)
- cu capacitatea cilindrica intre 1801 si
2000 cmc
- cu grad normal de poluare ex. 8703.23.19 (autoturisme
si autoturisme de teren,
intre 1801 si 2000 cmc, cu
grad normal de poluare)
ex. 8703.23.90 (autoturisme
si autoturisme de teren,
intre 1801 si 2000 cmc, cu
grad normal de poluare)
- cu grad redus de poluare ex. 8703.23.19 (autoturisme
si autoturisme de teren,
intre 1801 si 2000 cmc, cu
grad redus de poluare)
ex. 8703.23.90 (autoturisme
si autoturisme de teren,
intre 1801 si 2000 cmc, cu
grad redus de poluare)
- cu capacitatea cilindrica intre 2001 si
2500 cmc
- cu grad normal de poluare ex. 8703.23.19 (autoturisme
si autoturisme de teren,
intre 2001 si 2500 cmc, cu
grad normal de poluare)
ex. 8703.23.90 (autoturisme
si autoturisme de teren,
intre 2001 si 2500 cmc, cu
grad normal de poluare)
- cu grad redus de poluare ex. 8703.23.19 (autoturisme
si autoturisme de teren,
intre 2001 si 2500 cmc, cu
grad redus de poluare)
ex. 8703.23.90 (autoturisme
si autoturisme de teren,
intre 2001 si 2500 cmc, cu
grad redus de poluare)
- cu capacitatea cilindrica peste 2500 cmc
- cu grad normal de poluare ex. 8703.23.19 (autoturisme
si autoturisme de teren,
peste 2500 cmc, cu grad
normal de poluare)
ex. 8703.23.90 (autoturisme
si autoturisme de teren,
peste 2500 cmc, cu grad
normal de poluare)
ex. 8703.24 (autoturisme si
autoturisme de teren, cu
grad normal de poluare)
- cu grad redus de poluare ex. 8703.23.19 (autoturisme
si autoturisme de teren,
peste 2500 cmc, cu grad
redus de poluare)
ex. 8703.23.90 (autoturisme
si autoturisme de teren,
peste 2500 cmc, cu grad
redus de poluare)
ex. 8703.24 (autoturisme si
autoturisme de teren, cu
grad redus de poluare)
b) echipate cu motor Diesel:
- cu capacitatea cilindrica sub 1601 cmc
- cu grad normal de poluare ex. 8703.31 (autoturisme si
autoturisme de teren, cu
grad normal de poluare)
ex. 8703.32.19 (autoturisme
si autoturisme de teren, sub
1601 cmc, cu grad normal de
poluare)
ex. 8703.32.90 (autoturisme
si autoturisme de teren, sub
1601 cmc, cu grad normal de
poluare)
- cu grad redus de poluare ex. 8703.31 (autoturisme si
autoturisme de teren, cu
grad redus de poluare)
ex. 8703.32.19 (autoturisme
si autoturisme de teren, sub
1601 cmc, cu grad redus de
poluare)
ex. 8703.32.90 (autoturisme
si autoturisme de teren, sub
1601 cmc, cu grad redus de
poluare)
- cu capacitatea cilindrica intre 1601 si
2000 cmc
- cu grad normal de poluare ex. 8703.32.19 (autoturisme
si autoturisme de teren,
intre 1601 si 2000 cmc, cu
grad normal de poluare)
ex. 8703.32.90 (autoturisme
si autoturisme de teren,
intre 1601 si 2000 cmc, cu
grad normal de poluare)
- cu grad redus de poluare ex. 8703.32.19 (autoturisme
si autoturisme de teren,
intre 1601 si 2000 cmc, cu
grad redus de poluare)
ex. 8703.32.90 (autoturisme
si autoturisme de teren,
intre 1601 si 2000 cmc, cu
grad redus de poluare)
- cu capacitatea cilindrica intre 2001 si
2500 cmc
- cu grad normal de poluare ex. 8703.32.19 (autoturisme
si autoturisme de teren,
intre 2001 si 2500 cmc, cu
grad normal de poluare)
ex. 8703.32.90 (autoturisme
si autoturisme de teren,
intre 2001 si 2500 cmc, cu
grad normal de poluare)
- cu grad redus de poluare ex. 8703.32.19 (autoturisme
si autoturisme de teren,
intre 2001 si 2500 cmc, cu
grad redus de poluare)
ex. 8703.32.90 (autoturisme
si autoturisme de teren,
intre 2001 si 2500 cmc, cu
grad redus de poluare)
- cu capacitatea cilindrica intre 2501 si
3100 cmc
- cu grad normal de poluare ex. 8703.33.19 (autoturisme
si autoturisme de teren,
intre 2501 si 3100 cmc, cu
grad normal de poluare)
ex. 8703.33.90 (autoturisme
si autoturisme de teren,
intre 2501 si 3100 cmc, cu
grad normal de poluare)
- cu grad redus de poluare ex. 8703.33.19 (autoturisme
si autoturisme de teren,
intre 2501 si 3100 cmc, cu
grad redus de poluare)
ex. 8703.33.90 (autoturisme
si autoturisme de teren,
intre 2501 si 3100 cmc, cu
grad redus de poluare)
- cu capacitatea cilindrica peste 3100 cmc
- cu grad normal de poluare ex. 8703.33.19 (autoturisme
si autoturisme de teren,
peste 3100 cmc, cu grad
normal de poluare)
ex. 8703.33.90 (autoturisme
si autoturisme de teren,
peste 3100 cmc, cu grad
normal de poluare)
- cu grad redus de poluare ex. 8703.33.19 (autoturisme
si autoturisme de teren,
peste 3100 cmc, cu grad
redus de poluare)
ex. 8703.33.90 (autoturisme
si autoturisme de teren,
peste 3100 cmc, cu grad
redus de poluare)
8. Parfumuri, ape de colonie si ape de toaleta 3303.00
9. Aparate video de inregistrat sau de 85.21
reprodus, chiar incorporand un receptor de ex. 85.19 (combine audio)
semnale videofonice; combine audio ex. 85.20 (combine audio)
ex. 85.27 (combine audio)
10. Dubluradiocasetofoane cu redare de pe banda ex. 85.27
magnetica sau compact disc (dubluradiocasetofoane cu
redare de pe banda magnetica
sau compact disc)
11. Camera video 8525.40
12. Cuptoare cu microunde 8516.50.00
13. Aparate pentru aer conditionat, de perete 8415.10.00
sau de fereastra, formand un singur corp
14. Arme de vanatoare si arme de uz individual, ex. 9302.00 (arme de
altele decat cele de uz militar sau de vanatoare si arme de uz
sport individual, altele decat
cele de uz militar sau
de sport)
ex. 93.03 (arme de vanatoare
si arme de uz individual,
altele decat cele de uz
militar sau de sport)
ex. 9304.00.00 (arme de
vanatoare si arme de uz
individual, altele decat
cele de uz militar sau de
sport)
ex. 9307.00.00 (arme de
vanatoare si arme de uz
individual, altele decat
cele de uz militar sau de
sport)
_______________________________________________________________________________
NOTA:
Cu prefixul "ex" au fost marcate situatiile in care, din intreaga
pozitie tarifara sau din intregul cod tarifar, sunt supuse accizelor numai
produsul sau grupa de produse mentionata.
ANEXA 3
EXEMPLE
privind metodologia de calcul al accizelor pentru alcool si bauturi alcoolice
(in conditiile unui curs de schimb de 18.800 lei/euro si ale preturilor minime
la alcool si la bauturi alcoolice, publicate in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 60 din 10 februarie 2000)
Alcool brut, alcool etilic rafinat; bauturi alcoolice si orice alte produse
destinate industriei alimentare sau consumului, care contin alcool etilic cu o
concentratie mai mare de 0,5% in volum; vinuri, produse pe baza de vin si
produse pe baza de distilat din vin, cu o concentratie in alcool de peste 22%
in volum; coniac, armaniac si vinars
A. Produse imbuteliate
1. Alcool etilic rafinat
a) alcool etilic imbuteliat in sticle cu capacitate 0,5 l, cu tarie
alcoolica de 87% vol.
Acciza
pentru
o sticla 87 180 x 18.800 lei 1
de 0,5 l, = --- x ---------------- x 0,5 l + --- x 22.200 lei =
exclusiv 100 100 100
ambalajul
= 14.720 lei + 222 lei = 14.942 lei
2. Bauturi alcoolice spirtoase
a) vodca imbuteliata in sticle cu capacitate de 0,5 l, cu tarie alcoolica
de 40% vol.
Acciza
pentru
o sticla 40 180 x 18.800 lei 1
de 0,5 l, = --- x ---------------- x 0,5 l + --- x 11.560 lei =
exclusiv 100 100 100
ambalajul
= 6.768 lei + 116 lei = 6.884 lei
b) rom imbuteliat in sticle cu capacitate de 0,75 l, cu tarie alcoolica de
30% vol.
Acciza
pentru
o sticla 30 180 x 18.800 lei 1
de 0,75 l, = --- x ---------------- x 0,75 l + --- x 12.768 lei =
exclusiv 100 100 100
ambalajul
= 7.614 lei + 128 lei = 7.742 lei
c) brandy imbuteliat in sticle cu capacitate de 0,5 l, cu tarie alcoolica
de 45% vol.
Acciza
pentru
o sticla 45 180 x 18.800 lei 1
de 0,5 l, = --- x ---------------- x 0,5 l + --- x 13.568 lei =
exclusiv 100 100 100
ambalajul
= 7.614 lei + 136 lei = 7.750 lei
d) coniac imbuteliat in sticle cu capacitate de 0,5 l, cu tarie alcoolica
de 42% vol.
Acciza
pentru
o sticla 42 180 x 18.800 lei
de 0,5 l, = --- x ---------------- x 0,5 l = 7.106 lei
exclusiv 100 100
ambalajul
3. Bauturi alcoolice naturale
a) tuica sau rachiu natural imbuteliat in sticle de 1 l, cu tarie alcoolica
de 28% vol.
Acciza 28 180 x 18.800 lei
pentru = --- x ---------------- x 1 l = 9.475 lei
o sticla 100 100
de 1 l
4. Vinuri si produse pe baza de vin
a) vin nespumos imbuteliat in sticle de 0,70 l, cu tarie alcoolica de 11,5%
vol.
Acciza 0,55 x 18.800 lei
pentru = 11,5 (grade tarie) x ----------------- x 0,70 l = 832 lei
o sticla 100
de 0,70 l
b) vin spumos imbuteliat in sticle de 0,70 l, cu tarie alcoolica de 11%
vol.
Acciza 2,75 x 18.800 lei
pentru = 11 (grade tarie) x ----------------- x 0,70 l = 3.980 lei
o sticla 100
de 0,70 l
c) vin spumant imbuteliat in sticle de 0,70 l, cu tarie alcoolica de 12%
vol.
Acciza 2,75 x 18.800 lei
pentru = 12 (grade tarie) x ----------------- x 0,70 l = 4.343 lei
o sticla 100
de 0,70 l
5. Bere
a) bere imbuteliata in sticle de 0,5 l, cu tarie alcoolica de 5% vol.
Acciza 1,50 x 18.800 lei
pentru = 5 (grade tarie) x ----------------- x 0,5 l = 705 lei
o sticla 100
de 0,5 l
b) bere imbuteliata in sticle de 0,33 l, cu tarie alcoolica de 4,5% vol.
Acciza 1,50 x 18.800 lei
pentru = 4,5 (grade tarie) x ----------------- x 0,33 l = 419 lei
o sticla 100
de 0,33 l
B. Produse in vrac
1. Alcool brut, alcool etilic rafinat
a) 10.000 l alcool brut cu tarie alcoolica de 60% vol.
60 140 x 18.800 lei
Acciza = --- x ---------------- x 10.000 l = 157.920.000 lei
100 100
b) 10.000 l alcool etilic rafinat cu tarie alcoolica de 96,3% vol.
96,3 160 x 18.800 lei
Acciza = ---- x ---------------- x 10.000 l = 289.670.400 lei
100 100
2. Bauturi alcoolice spirtoase
a) 5.000 l vodca cu tarie alcoolica de 40% vol.
40 180 x 18.800 lei 1
Acciza = (--- x ---------------- + --- x 17.920 lei) x 5.000 l = 68.575.000 lei
100 100 100
b) 10.000 l rom cu tarie alcoolica de 30% vol.
30 180 x 18.800 lei 1
Acciza = (---- x ---------------- + --- x 11.768 lei) x 10.000 l
100 100 100
= 102.880.000 lei
c) 1.000 l brandy cu tarie alcoolica de 45% vol.
45 180 x 18.800 lei 1
Acciza = (--- x ---------------- + --- x 12.568 lei) x 1.000 l = 15.354.000 lei
100 100 100
3. Bauturi alcoolice naturale
a) 1.200 l tuica sau rachiu natural cu tarie alcoolica de 28% vol.
28 180 x 18.800 lei
Acciza = --- x ---------------- x 1.200 l = 11.370.240 lei
100 100
4. Vinuri si produse pe baza de vin
a) 10.000 l vin nespumos cu tarie alcoolica de 11,5% vol.
0,55 x 18.800 lei
Acciza = 11,5 (grade tarie) x ----------------- x 10.000 l = 11.891.000 lei
100
b) 10.000 l vin spumos cu tarie alcoolica de 11% vol.
2,75 x 18.800 lei
Acciza = 11 (grade tarie) x ----------------- x 10.000 l = 56.870.000 lei
100
c) 10.000 l vin spumant cu tarie alcoolica de 12% vol.
2,75 x 18.800 lei
Acciza = 12 (grade tarie) x ----------------- x 10.000 l = 62.040.000 lei
100
5. Bere
a) 10.000 l bere cu tarie alcoolica de 5% vol.
1,50 x 18.800 lei
Acciza = 5 (grade tarie) x ----------------- x 10.000 l = 14.100.000 lei
100
b) 10.000 l bere cu tarie alcoolica de 4,5% vol.
1,50 x 18.800 lei
Acciza = 4,5 (grade tarie) x ----------------- x 10.000 l = 12.690.000 lei
100
NOTA:
1. Preturile luate in exemplele de calcul, in cazul determinarii accizelor
aferente alcoolului etilic imbuteliat si bauturilor alcoolice spirtoase, sunt
preturi ipotetice.
2. La calcularea accizelor in lei, rezultatul subunitar va contine trei
zecimale; a treia cifra a zecimalelor se va rotunji +/-, in functie de marimea
celei de-a patra zecimale.
ANEXA 4
AGENTUL ECONOMIC
..............................................
Sediul .......................................
Codul platitorului de accize .................
SITUATIA
privind determinarea accizelor de virat aferente lunii ........... anul .....
_________________________________________________________________________
Nr. Denumirea Cantitatea*1) Acciza Acciza Acciza de
crt. produselor (hl) datorata*1) aferenta virat
livrate (lei) materiei (lei)
prime
utilizate*2)
(lei)
_________________________________________________________________________
0 1 2 3 4 5 = 3 - 4
_________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________
TOTAL:
_________________________________________________________________________
Director, Intocmit,
................................ ................................
(numele, prenumele si semnatura) (numele, prenumele si semnatura)
*1) Cantitatea si valoarea accizei datorate se preiau din Jurnalul privind
vanzarile de produse finite supuse accizelor, intocmit conform anexei nr. 6 la
ordonanta.
*2) Valoarea accizei aferente materiei prime utilizate, determinata pe baza
Jurnalului privind cumpararile de materii prime supuse accizelor, intocmit
conform anexei nr. 5 la ordonanta, precum si pe baza normelor de consum.
Pentru determinarea corecta a accizei agentii economici producatori vor
deschide jurnale ajutatoare.
ANEXA 5
AGENTUL ECONOMIC
..............................................
Sediul .......................................
Codul platitorului de accize .................
SITUATIA
privind determinarea accizelor de virat aferente lunii ........... anul .....
_________________________________________________________________________
Nr. Denumirea Cantitatea*1) Acciza Acciza Acciza de
crt. produselor datorata*1) aferenta virat
livrate (lei) materiei (lei)
prime
utilizate*2)
(lei)
_________________________________________________________________________
0 1 2 3 4 5 = 3 - 4
_________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________
TOTAL:
_________________________________________________________________________
Director, Intocmit,
................................ ................................
(numele, prenumele si semnatura) (numele, prenumele si semnatura)
*1) Cantitatea si valoarea accizei datorate se preiau din Jurnalul privind
vanzarile de produse finite supuse accizelor, intocmit conform anexei nr. 12 la
ordonanta.
*2) Valoarea accizei aferente materiei prime utilizate, determinata pe baza
Jurnalului privind cumpararile de materii prime supuse accizelor, intocmit
conform anexei nr. 11 la ordonanta, precum si pe baza normelor de consum.
Pentru determinarea corecta a accizei agentii economici producatori vor
deschide jurnale ajutatoare.
ANEXA 6
AGENTUL ECONOMIC
..............................................
Sediul .......................................
Codul platitorului de accize .................
CERERE
de restituire a accizelor aferente produselor vandute in regim duty-free
luna ......... anul ......
Semnificatia coloanelor din tabelul de mai jos este urmatoarea:
A - Cantitatea vanduta
B - Acciza aferenta vanzarilor, pentru care se solicita restituirea
______________________________________________________________________________
Nr. Numarul Furnizorul Denumirea Cantitatea U.M. Valoarea Acciza A B
crt. si data produsului cumparata totala totala
documentului
de cumparare
______________________________________________________________________________
0 1 2 3 4 5 6 7 8 9
______________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________
TOTAL:
______________________________________________________________________________
Director, Intocmit,
................................ ................................
(numele, prenumele si semnatura) (numele, prenumele si semnatura)
ANEXA 7
AGENTUL ECONOMIC
..............................................
Sediul .......................................
Codul platitorului de accize .................
CERERE
de restituire a accizelor aferente alcoolului utilizat in productia de alcool
sanitar
luna ......... anul ......
Semnificatia coloanelor din tabelul de mai jos este urmatoarea:
A - (litri)
B - (tarie alcoolica % in vol.)
________________________________________________________________________________
Nr. Numarul Furnizorul Cantitatea Valoarea Acciza Cantitatea Acciza
crt. si data achizitionata totala totala prelucrata
solicitata
documentului _____________ ---------- sa fie
de cumparare A B A B
restituita
________________________________________________________________________________
0 1 2 3 4 5 6 7 8 9
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
TOTAL:
________________________________________________________________________________
Director, Intocmit,
................................ ................................
(numele, prenumele si semnatura) (numele, prenumele si semnatura)
ANEXA 8
AGENTUL ECONOMIC
..............................................
Sediul .......................................
Codul platitorului de accize .................
CERERE
de restituire a accizelor aferente alcoolului utilizat in productia de
medicamente sau de otet alimentar
luna ......... anul ......
Semnificatia coloanelor din tabelul de mai jos este urmatoarea:
A - (litri)
B - (tarie alcoolica % in vol.)
________________________________________________________________________________
Nr. Numarul Furnizorul Cantitatea Valoarea Acciza Cantitatea Acciza
crt. si data achizitionata totala totala prelucrata solicitata
documentului _____________ ---------- sa fie
de cumparare A B A B
restituita
________________________________________________________________________________
0 1 2 3 4 5 6 7 8 9
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
TOTAL:
________________________________________________________________________________
Director, Intocmit,
................................ ................................
(numele, prenumele si semnatura) (numele, prenumele si semnatura)