HOTARARE Nr. 2174 din 30 noiembrie 2004
privind modificarea si completarea anexelor nr. 1 - 3 la Hotararea Guvernului
nr. 27/2004 pentru aprobarea conditiilor de inchiriere de catre Compania
Nationala de Cai Ferate "C.F.R." - S.A. a unor parti din
infrastructura feroviara neinteroperabila, precum si de gestionare a acestora
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 1214 din 17 decembrie 2004
In temeiul art. 108 din Constitutia Romaniei, republicata,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
Art. 1
Anexele nr. 1 - 3 la Hotararea Guvernului nr. 27/2004 pentru aprobarea
conditiilor de inchiriere de catre Compania Nationala de Cai Ferate
"C.F.R." - S.A. a unor parti din infrastructura feroviara
neinteroperabila, precum si de gestionare a acestora, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 72 din 28 ianuarie 2004, se modifica si se
completeaza dupa cum urmeaza:
A. La anexa nr. 1 "Conditii de inchiriere de catre Compania Nationala
de Cai Ferate <<C.F.R.>> - S.A. a unor parti din infrastructura
feroviara neinteroperabila, precum si de gestionare a acestora":
1. Articolul 13 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 13
Pentru sectiile de circulatie apartinand infrastructurii feroviare
neinteroperabile pe care se desfasoara exclusiv transport de marfa, la care nu
se pot incheia contracte de inchiriere conform prevederilor art. 12, C.F.R. va
informa in scris consiliile judetene implicate despre necesitatea inchiderii
acestora din motive economice si va actiona in vederea inchiderii lor pentru
transport, in conditiile legii."
2. Dupa articolul 13 se introduce un nou articol, articolul 13^1, cu
urmatorul cuprins:
"Art. 13^1
Pentru sectiile de circulatie apartinand infrastructurii feroviare
neinteroperabile pe care se desfasoara si transport de calatori, la care nu se
pot incheia contracte de inchiriere conform prevederilor art. 12, se va proceda
in felul urmator:
a) C.F.R. va continua sa asigure administrarea sectiilor respective si va
relua lunar procedura de licitatie;
b) Societatea Nationala de Transport Feroviar de Calatori <<C.F.R.
Calatori>> - S.A. va continua sa asigure servicii de transport de
calatori;
c) serviciile de transport de marfa se vor asigura de catre orice operator
feroviar licentiat, in conditiile legii, numai cu conditia platii tarifului de
utilizare a infrastructurii si a celorlalte tarife stabilite de C.F.R. pentru
operarea in conditii comerciale a circulatiei trenurilor de marfa pe sectia
respectiva;
d) C.F.R. si Societatea Nationala de Transport Feroviar de Calatori
<<C.F.R. Calatori>> - S.A. vor analiza lunar veniturile si
cheltuielile generate de exploatarea sectiilor de circulatie apartinand
infrastructurii feroviare neinteroperabile, care nu au fost adjudecate la
licitatie, si vor lua masuri pentru reducerea pierderilor din exploatarea
sectiilor de circulatie respective prin modificarea pachetului minim
obligatoriu, corespunzator conditiilor pietei;
e) pentru sectiile care dupa o perioada de 6 luni de licitatii succesive nu
au putut fi inchiriate, C.F.R. si Societatea Nationala de Transport Feroviar de
Calatori <<C.F.R. Calatori>> - S.A. vor prezenta Ministerului
Transporturilor, Constructiilor si Turismului si consiliilor judetene implicate
conditiile in care se poate continua exploatarea fara a se inregistra pierderi,
in functie de specificul fiecarei sectii de circulatie;
f) pentru sectiile de circulatie la care nu se poate asigura exploatarea fara
a se inregistra pierderi pentru serviciile de transport de calatori, C.F.R. va
informa in scris consiliile judetene implicate despre necesitatea inchiderii
acestora din motive economice si va actiona in vederea inchiderii lor pentru
transport, in conditiile legii;
g) in situatia in care, in timpul procedurilor de inchidere a liniilor de
cale ferata apartinand infrastructurii feroviare neinteroperabile, pe care se
executa transport de marfa sau transport de marfa si calatori, apar solicitari
pentru inchiriere, aceste linii se pot inchiria solicitantilor, in conditiile
legii, la un nivel al chiriei cel putin egal cu cel solicitat de C.F.R. la
Bursa de Marfuri."
3. Articolul 14 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 14
Personalul de la C.F.R., Societatea Nationala de Transport Feroviar de
Calatori <<C.F.R. Calatori>> - S.A. si Societatea Nationala de
Transport Feroviar de Marfa <<C.F.R. Marfa>> - S.A., care se
disponibilizeaza ca urmare a inchiderii unor sectii de circulatie apartinand
infrastructurii feroviare neinteroperabile si a incetarii activitatilor pe
aceste sectii sau ca urmare a nepreluarii acestuia de catre persoanele juridice
care au inchiriat sectiile de circulatie si opereaza servicii de transport
public feroviar, va beneficia de masuri de protectie sociala conform
legislatiei in vigoare."
4. Dupa articolul 16 se introduc doua noi articole, articolele 16^1 si
16^2, cu urmatorul cuprins:
"Art. 16^1
(1) C.F.R. poate incheia contracte de inchiriere a unor sectii de
circulatie apartinand infrastructurii feroviare neinteroperabile numai in
conditiile in care semnatarul contractului de inchiriere indeplineste
urmatoarele conditii:
a) a fost declarat castigatorul unei proceduri de licitatie organizata in
concordanta cu prevederile prezentei hotarari;
b) se angajeaza ferm sa asigure gestionarea sectiei/sectiilor respective in
conditii de siguranta a traficului si sa asigure activitatile de conducere
operativa a circulatiei trenurilor, in conformitate cu prevederile art. 8 alin.
(2);
c) se angajeaza ferm sa realizeze traficul de calatori si/sau de marfa,
dupa caz, conform caietului de sarcini, incepand cu data intrarii in vigoare a
contractului de inchiriere, si prezinta dovezi concludente ca are resursele
necesare pentru preluarea traficului respectiv;
d) se angajeaza ca la data intrarii in vigoare a contractului de inchiriere
sa preia integral obligatiile asumate prin caietul de sarcini privind
asigurarea serviciilor de transport de calatori, conform prevederilor din pachetul
minim;
e) in cazul in care preluarea/realizarea traficului de calatori si/sau de
marfa se face prin intermediul altor persoane juridice, castigatorul procedurii
de licitatie prezinta, la semnarea contractului de inchiriere, contractele
incheiate cu persoanele juridice care vor prelua traficul de calatori si/sau de
marfa pe sectia/sectiile respectiva/respective si dovezile ca acestea
indeplinesc conditiile legale pentru a desfasura activitatile respective;
f) se angajeaza sa fie unic raspunzator in fata C.F.R. si/sau a Societatii
Nationale de Transport Feroviar de Calatori <<C.F.R. Calatori>> -
S.A. privind modul de exploatare a sectiei/sectiilor respective si utilizarea
materialului rulant preluat, indiferent daca realizeaza aceste activitati in
mod direct sau prin intermediul altor persoane juridice pe baza de contract.
(2) Conditiile prevazute la alin. (1) lit. b) - f) constituie si clauze
obligatorii in contractul de inchiriere care se incheie potrivit art. 12.
Art. 16^2
Pentru perioada de valabilitate a contractului de inchiriere, C.F.R. va
transfera catre semnatarul contractului respectiv toate activele existente la
data incheierii contractului de inchiriere pe sectia/sectiile care face/fac
obiectul contractului si va proceda, in conformitate cu reglementarile in
vigoare, la cesionarea catre acesta a contractelor de inchiriere a unor active
sau activitati din cadrul sectiilor respective, pe care le-a semnat cu alte
persoane juridice si/sau fizice."
5. La articolul 19 alineatul (1), dupa litera c) se introduce o noua
litera, litera d), cu urmatorul cuprins:
"d) locomotivele izolate folosite pentru remorcarea trenurilor
complete prevazute la lit. b) si c)."
6. Articolul 23 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 23
Contractele privind preluarea unor sectii de circulatie apartinand
infrastructurii feroviare neinteroperabile de catre agenti economici, in regim
de inchiriere, vor contine obligatia asigurarii de catre C.F.R. a activitatilor
de conducere operativa a circulatiei trenurilor, in conformitate cu prevederile
art. 8 alin. (1), iar tariful perceput de C.F.R. de la acestia pentru plata
serviciilor de conducere operativa a circulatiei trenurilor se stabileste in
functie de nivelul costurilor variabile ale C.F.R. pentru asigurarea acestor
servicii si se aproba prin hotarare a Guvernului."
B. La anexa nr. 2 "Sectiile de circulatie ce alcatuiesc infrastructura
feroviara interoperabila":
1. Pozitia nr. 9 va avea urmatorul cuprins:
"9. Gura Motrului - Turceni - Targu Jiu".
2. Pozitia nr. 10 va avea urmatorul cuprins:
"10. Turceni - Dragotesti".
C. La anexa nr. 3 "Sectiile de circulatie ce alcatuiesc infrastructura
feroviara neinteroperabila":
1. Pozitia nr. 37 va avea urmatorul cuprins:
"37. Timisoara BARBATENI - LUPENI Tehnic 4".
2. Pozitia nr. 64 va avea urmatorul cuprins:
"64. Cluj BOTIZ - BIXAD 46".
3. Pozitia nr. 71 va avea urmatorul cuprins:
"71. Brasov BARABANT - ZLATNA Calatori 38".
4. Pozitia nr. 83 va avea urmatorul cuprins:
"83. Brasov SERCAIA - SINCA 9".
5. Pozitia nr. 84 va avea urmatorul cuprins:
"84. Brasov TARGU MURES - BAILE SOVATA 74".
6. Dupa pozitia nr. 84 se introduc pozitiile 84^1 si 84^2 cu urmatorul
cuprins:
"84^1. Brasov TARGU MURES Sud - BAND - LECHINTA 90;
84^2. Brasov BAND - MIHESU DE CAMPIE 28".
7. Pozitia nr. 87 va avea urmatorul cuprins:
"87. Brasov CHILENI - VOSLABENI 7".
8. Pozitia nr. 102 va avea urmatorul cuprins:
"102. Iasi CRASNA - HUSI 33".
Art. 2
Hotararea Guvernului nr. 27/2004 pentru aprobarea conditiilor de inchiriere
de catre Compania Nationala de Cai Ferate "C.F.R." - S.A. a unor
parti din infrastructura feroviara neinteroperabila, precum si de gestionare a
acestora, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 72 din 28
ianuarie 2004, cu modificarile si completarile aduse prin prezenta hotarare, se
va republica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, dandu-se textelor o
noua numerotare.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
p. Ministrul transporturilor,
constructiilor si turismului,
Traian Panait,
secretar de stat
p. Ministrul finantelor publice,
Gheorghe Gherghina,
secretar de stat