HOTARARE Nr. 2175 din 30 noiembrie 2004
privind modificarea si completarea Normelor metodologice de aplicare a
Ordonantei Guvernului nr. 128/1998 pentru reglementarea modului si conditiilor
de valorificare a bunurilor confiscate sau intrate, potrivit legii, in
proprietatea privata a statului, aprobate prin Hotararea Guvernului nr.
514/1999
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 52 din 17 ianuarie 2005
In temeiul art. 108 din Constitutia Romaniei, republicata, si al art. XVII
al Capitolului II din Ordonanta Guvernului nr. 94/2004 privind reglementarea
unor masuri financiare, aprobata cu modificari prin Legea nr. 507/2004, cu
modificarile si completarile ulterioare,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
Art. 1
Normele metodologice de aplicare a Ordonantei Guvernului nr. 128/1998
pentru reglementarea modului si a conditiilor de valorificare a bunurilor
confiscate sau intrate, potrivit legii, in proprietatea privata a statului,
aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 514/1999, republicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 1.049 din 12 noiembrie 2004, se modifica si
se completeaza dupa cum urmeaza:
1. Dupa alineatul (9) al articolului 2 se introduc doua noi alineate,
alineatele (10) si (11), cu urmatorul cuprins:
"(10) Mijloacele de plata in valuta liber convertibila confiscate sau
intrate, potrivit legii, in proprietatea privata a statului se depun de catre
detinatorii acestora, in termen de 48 de ore, in conturile in valuta deschise
pe seama organelor de valorificare la bancile comerciale selectate de acestea
si se declara organelor de valorificare in cadrul aceluiasi termen, impreuna cu
o copie a actului de confiscare, in cazul confiscarii. Selectarea bancilor se
face in functie de facilitatile oferite care vor fi stabilite prin protocol.
(11) Valorificarea mijloacelor de plata in valuta liber convertibila,
confiscate sau intrate, potrivit legii, in proprietatea privata a statului, se
realizeaza prin virarea de catre bancile comerciale, in contul 50.85
<<Disponibil din valorificarea bunurilor legal confiscate sau intrate,
potrivit legii, in proprietatea privata a statului conform Ordonantei
Guvernului nr. 128/1998 pentru reglementarea modului si conditiilor de
valorificare a bunurilor confiscate sau intrate, potrivit legii, in
proprietatea privata a statului, aprobata cu modificari si completari prin
Legea nr. 98/1999>>, deschis pe seama organelor de valorificare la
Trezoreria Statului, a contravalorii in lei a mijloacelor de plata in valuta,
in baza ordinului de vanzare de valuta emis de organul de valorificare."
2. Dupa alineatul (4) al articolului 4 se introduce un nou alineat,
alineatul (5), cu urmatorul cuprins:
"(5) Bunurile mobile pentru care s-a dispus restituirea prin hotarare
judecatoreasca ramasa definitiva si irevocabila sau prin ordonanta procurorului
se considera abandonate daca proprietarul sau persoana indreptatita nu se
prezinta pentru a le ridica in termen de un an de la data comunicarii. Bunurile
respective se predau de indata unitatilor prevazute la alin. (4)."
3. Articolul 6 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 6
Institutiile abilitate prin lege sa ateste calitatea marfurilor in vederea
comercializarii sunt obligate sa emita avizul de calitate in termen de maximum
15 zile de la data solicitarii acestuia de catre organul de valorificare, cu
exceptia situatiei prevazute la art. 5 alin. (4)."
4. Alineatul (6) al articolului 7 va avea urmatorul cuprins:
"(6) In cazul bunurilor confiscate sau intrate, potrivit legii, in
proprietatea privata a statului, care sunt valorificate de administratiile
finantelor publice de sector din cadrul Directiei Generale a Finantelor Publice
a Municipiului Bucuresti, comisia de evaluare, inclusiv membrii supleanti, se
constituie in baza deciziei sefului administratiei finantelor publice de
sector."
5. Alineatul (1) al articolului 8 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 8
(1) La evaluarea bunurilor intrate in proprietatea privata a statului,
comisia de evaluare va avea in vedere pretul actual pentru produse identice sau
similare, din care se deduc adaosul comercial, taxa pe valoarea adaugata
aferenta adaosului comercial, accizele si care se corecteaza, dupa caz, in functie
de urmatoarele criterii:
a) gradul de uzura fizica si morala a bunurilor respective;
b) utilitatea bunurilor pentru potentialii cumparatori;
c) cantitatea (volumul) bunurilor respective;
d) caracterul sezonier al bunurilor;
e) termenul de valabilitate."
6. Alineatul (1) al articolului 11 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 11
(1) In cazul bunurilor care nu au putut fi valorificate prin magazinele
proprii, direct de la locul de depozitare sau de la locul de detinere, precum
si in regim de consignatie, in termen de 30 de zile de la data punerii in
vanzare, comisia de evaluare poate proceda la reducerea preturilor stabilite
initial cu pana la 30% din valoarea stabilita."
7. Articolul 15 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 15
(1) Bunurile imobile intrate, potrivit legii, in proprietatea privata a
statului se valorifica numai prin licitatie publica.
(2) Fac exceptie de la prevederile alin. (1):
a) terenurile agricole situate in extravilan;
b) bunurile imobile grevate de datorii inscrise in pasivul succesoral;
c) bunurile imobile constand in locuinte, inclusiv terenurile pe care sunt
amplasate, daca apartin statului, care nu se valorifica in termen de 180 de
zile de la data evaluarii;
d) bunurile imobile detinute de stat in cota indiviza.
(3) Terenurile agricole situate in extravilan se valorifica cu respectarea
dreptului de preemptiune al coproprietarilor, al vecinilor ori al arendasilor,
potrivit legislatiei privind circulatia juridica a terenurilor.
(4) Daca in termen de 45 de zile nici unul dintre titularii dreptului de
preemptiune nu si-a manifestat dorinta de a cumpara terenul, acesta se vinde
liber, conform prevederilor alin. (1).
(5) Bunurile imobile intrate, potrivit legii, in proprietatea privata a
statului, grevate de datorii inscrise in pasivul succesoral, pot fi
valorificate direct catre titularul dreptului de creanta, cu conditia ca acesta
sa-si exprime optiunea de cumparare si sa ofere pretul stabilit de comisia de
evaluare in baza raportului de expertiza tehnica sau de evaluare, in termen de
30 de zile de la data primirii instiintarii in acest sens din partea organului
de valorificare. In acest caz, creanta asupra statului, atestata de
certificatul de vacanta succesorala, se stinge prin compensare cu creanta
statului asupra cumparatorului, reprezentand contravaloarea imobilului, in
conformitate cu prevederile art. 111 din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003
privind Codul de procedura fiscala, republicata, dupa achitarea de catre cumparator
a diferentei in contul 50.85 <<Disponibil din valorificarea bunurilor
legal confiscate sau intrate, potrivit legii, in proprietatea privata a
statului conform Ordonantei Guvernului nr. 128/1998 pentru reglementarea
modului si conditiilor de valorificare a bunurilor confiscate sau intrate,
potrivit legii, in proprietatea privata a statului, aprobata cu modificari si
completari prin Legea nr. 98/1999>>. Diferenta dintre contravaloarea
imobilului si datoria care greveaza imobilul se achita in termen de 30 de zile
de la depunerea ofertei de cumparare. In caz contrar, precum si in cazul in
care titularul dreptului de creanta nu si-a exprimat optiunea de cumparare in
conditiile si termenul de mai sus, se procedeaza la valorificarea imobilului
prin licitatie publica. In acest caz, termenul prevazut la alin. (2) lit. c)
curge de la data la care se trece la valorificarea prin licitatie publica.
Contractul de vanzare-cumparare se incheie in forma autentica in termen de 30
de zile de la data achitarii diferentei prevazute mai sus.
(6) Bunurile imobile intrate, potrivit legii, in proprietatea privata a
statului ce provin din succesiuni vacante, constand in locuinte, inclusiv
terenurile pe care sunt amplasate, care nu se valorifica in termen de 180 de
zile de la data evaluarii, trec in proprietatea privata a comunelor, oraselor
si a municipiilor si in administrarea consiliilor locale, cu destinatia de
locuinte sociale, prin hotarare a Guvernului initiata de Ministerul Finantelor
Publice, la propunerea organelor de valorificare.
(7) Bunurile imobile detinute de stat in cota indiviza se valorifica direct
catre coproprietari, daca acestia ofera cel putin pretul stabilit de comisia de
evaluare pe baza raportului de expertiza tehnica sau de evaluare, in termen de
30 de zile de la data notificarii in acest sens de catre organele de
valorificare, si achita integral suma in termen de 30 de zile de la data
depunerii ofertei de cumparare. In cazul in care unii dintre coproprietari nu
depun oferta de cumparare in termenul de mai sus, vanzarea directa a cotei
detinute de stat se face catre cei care au depus oferta. In cazul acestor
bunuri imobile, nu se aplica termenul prevazut la alin. (6).
(8) Valoarea de pornire a licitatiei este stabilita de comisia de evaluare.
(9) In vederea organizarii licitatiei se publica in presa anunturi de
vanzare, care trebuie sa cuprinda urmatoarele informatii privind organizarea
licitatiei:
a) data, ora si locul organizarii licitatiei;
b) valoarea de pornire a licitatiei;
c) descrierea bunurilor supuse licitatiei;
d) pasul licitatiei, stabilit procentual sau valoric.
Se pot utiliza in plus si alte forme de publicitate.
(10) Publicarea anuntului de vanzare se face in cel mult 10 zile lucratoare
dupa evaluarea bunurilor.
(11) Licitatia publica se desfasoara in minimum 5 zile si maximum 10 zile
lucratoare de la data publicarii anuntului de vanzare.
(12) Lista cuprinzand bunurile ce fac obiectul licitatiei publice se
afiseaza la sediul directiilor generale ale finantelor publice judetene sau a
municipiului Bucuresti, respectiv al administratiilor finantelor publice de
sector din cadrul Directiei Generale a Finantelor Publice a Municipiului
Bucuresti, incepand cu data publicarii anuntului de vanzare, iar alte informatii
necesare se pun la dispozitie celor interesati de catre serviciile sau
birourile de valorificare.
(13) Lista cuprinzand bunurile care fac obiectul licitatiei publice poate
fi publicata si in presa centrala sau locala, precum si prin Internet, pe site-ul
Ministerului Finantelor Publice.
(14) Licitatia publica are loc in prezenta unei comisii formate din 3
membri, desemnati prin decizie a directorului executiv al directiei generale a
finantelor publice judetene sau a municipiului Bucuresti si, respectiv, prin
decizie a sefului administratiei finantelor publice de sector din cadrul
Directiei Generale a Finantelor Publice a Municipiului Bucuresti.
(15) Comisia de licitatie verifica indeplinirea conditiilor de participare
la licitatie si intocmeste lista cuprinzand persoanele acceptate la licitatie.
Garantia de participare la licitatie se depune de catre participantii la
licitatie in contul 50.05 <<Disponibil din sume de mandat si sume in
depozit ale ministerelor si institutiilor subordonate>>, deschis la
unitatile Trezoreriei Statului pe seama directiilor generale ale finantelor
publice judetene sau a municipiului Bucuresti, respectiv a administratiilor
finantelor publice de sector din cadrul Directiei Generale a Finantelor Publice
a Municipiului Bucuresti.
(16) La licitatia publica pot participa atat persoanele fizice, cat si
juridice, cu urmatoarele conditii:
a) inscrierea la licitatie pe baza unei cereri;
b) plata unei garantii de participare la licitatie, reprezentand cel putin
10% din valoarea de pornire a licitatiei;
c) imputernicirea persoanei care il reprezinta pe ofertant;
d) pentru persoanele juridice de nationalitate romana, copie de pe
certificatul unic de inregistrare eliberat de oficiul registrului comertului;
e) pentru persoanele juridice straine, actul de inmatriculare tradus in
limba romana si legalizat;
f) pentru persoanele fizice romane, copie de pe actul de identitate;
g) pentru persoanele fizice straine, copie de pe pasaport;
h) dovada, emisa de creditorii fiscali, ca nu are obligatii fiscale
restante.
(17) Licitatia publica se desfasoara in locul, la data si la ora indicate
in anuntul de vanzare, daca sunt cel putin 2 ofertanti.
(18) Licitatia publica se reia in situatia in care nu se prezinta 2
ofertanti sau nu se obtine valoarea de pornire a licitatiei. In aceste situatii
se intocmeste un proces-verbal de desfasurare, semnat de toti membrii comisiei
de licitatie, iar comisia de evaluare va proceda la reducerea pretului
bunurilor licitate, in termen de cel mult 10 zile de la data licitatiei, prin
reducerea pretului de vanzare cu cel mult 50% din cel stabilit initial.
(19) Data reluarii licitatiei publice se stabileste de catre comisia de
licitatie, in termen de maximum 30 de zile de la data primei licitatii.
(20) Dupa reevaluarea bunurilor, noua valoare stabilita de comisia de
evaluare constituie valoarea de pornire a licitatiei.
(21) Daca la a doua licitatie publica nu se prezinta nici un ofertant,
bunurile pot fi supuse valorificarii prin celelalte metode prevazute la art. 13
alin. (1).
(22) Daca la a doua licitatie publica se prezinta un singur ofertant si
acesta indeplineste conditiile de participare, el este admis si are loc
negocierea pretului de vanzare a bunurilor.
(23) In situatia in care nu se obtine valoarea de pornire a celei de-a doua
licitatii publice, inclusiv in cazul negocierii cu un singur ofertant, se
intocmeste un proces-verbal de desfasurare, semnat de toti membrii comisiei de
licitatie, si licitatia se reia. In aceasta situatie comisia de evaluare
procedeaza la reducerea pretului bunurilor supuse licitatiei, in termen de 10
zile de la data licitatiei, astfel incat reducerea totala a pretului de
vanzare, dupa cele 3 licitatii, sa nu depaseasca 75% din valoarea initiala.
Comisia de licitatie stabileste data celei de-a treia licitatii publice, in
termen de cel mult 30 de zile de la data licitatiei anterioare. In cazul in
care la cea de-a treia licitatie publica se prezinta un singur ofertant, se
procedeaza la negocierea pretului de vanzare cu acesta, care nu poate fi mai
mic de 25% din valoarea stabilita initial de comisia de evaluare.
(24) In cazul in care bunurile nu se valorifica nici in urma celei de-a
treia licitatii publice, se pot utiliza alte metode de valorificare.
(25) Publicarea anuntului de vanzare este obligatorie inaintea fiecarei
licitatii publice, in aceleasi conditii ca si in cazul primei licitatii.
(26) Pasul de licitare se stabileste inaintea fiecarei licitatii publice,
in suma absoluta sau in procente din valoarea de pornire a licitatiei, de catre
serviciul sau biroul de valorificare din cadrul directiilor generale ale
finantelor publice judetene sau a municipiului Bucuresti ori al
administratiilor finantelor publice de sector din cadrul Directiei Generale a
Finantelor Publice a Municipiului Bucuresti.
(27) Plata contravalorii marfurilor se face integral la preluarea acestora
de catre castigatorul licitatiei sau in rate, cu garantie bancara reprezentand
contravaloarea a 3 rate lunare, castigatorul licitatiei platind in momentul
ridicarii bunurilor minimum 50% din valoarea adjudecata. Ratele lunare se
actualizeaza in functie de nivelul ratei dobanzii de referinta a Bancii
Nationale a Romaniei.
(28) Dupa fiecare licitatie publica se intocmeste un proces-verbal de
licitatie in care se consemneaza rezultatele acesteia si care se semneaza de
toti membrii comisiei de licitatie si de ofertanti. Adjudecatarul primeste din
partea comisiei de licitatie procesul-verbal de licitatie si preia bunurile in
baza documentului "factura fiscala", care constituie titlul de
proprietate asupra bunurilor.
(29) Garantia depusa de participantii la licitatie se restituie in termen
de 5 zile lucratoare de la data incheierii licitatiei. In cazul
adjudecatarului, aceasta se retine in contul pretului, organul de valorificare
virand suma in contul 50.85 <<Disponibil din valorificarea bunurilor
legal confiscate sau intrate, potrivit legii, in proprietatea privata a
statului conform Ordonantei Guvernului nr. 128/1998 pentru reglementarea
modului si conditiilor de valorificare a bunurilor confiscate sau intrate,
potrivit legii, in proprietatea privata a statului, aprobata cu modificari si
completari prin Legea nr. 98/1999>>, deschis la Trezoreria Statului.
(30) In cazul neprezentarii la licitatie, precum si al ofertantilor care
refuza semnarea procesului-verbal de licitatie, garantia nu se restituie,
devine venit la bugetul statului si se vireaza in contul 20.22.01.12
<<Incasari din valorificarea bunurilor confiscate, abandonate si alte
sume constatate o data cu confiscarea potrivit legii>>.
(31) Adjudecatarul este obligat sa plateasca pretul, diminuat cu
contravaloarea garantiei, in termen de cel mult 5 zile de la data licitatiei.
Procesul-verbal de licitatie constituie titlu de creanta asupra
adjudecatarului, pentru suma de mai sus.
(32) In cazul in care se stabileste ca plata sa se faca integral la
preluarea bunurilor, iar adjudecatarul nu achita suma datorata in vederea
preluarii acestora in maximum 5 zile lucratoare de la adjudecarea bunurilor,
acesta pierde dreptul la restituirea garantiei, iar licitatia se reia in cel
mult 15 zile lucratoare de la data adjudecarii, cu aceeasi valoare de pornire
ca si la licitatia anterioara.
(33) In situatia prevazuta la alin. (32), din garantia depusa se vor
acoperi, in ordine: cheltuielile ocazionate de organizarea unei noi licitatii
si diferenta de pret, in cazul in care pretul obtinut la noua licitatie va fi
mai mic.
(34) In cazul in care garantia depusa depaseste sumele prevazute la alin.
(33), suma ramasa din garantie dupa acoperirea acestora se vireaza la bugetul
statului, in contul 20.22.01.12 <<Incasari din valorificarea bunurilor
confiscate, abandonate si alte sume constatate o data cu confiscarea potrivit
legii>>. In caz contrar, fostul adjudecatar este obligat la plata
cheltuielilor ocazionate de organizarea unei noi licitatii publice si, dupa
caz, a diferentei de pret ramase neacoperite din garantia depusa.
(35) In situatia prevazuta la alin. (32), adjudecatarul datoreaza dobanzi
si, dupa caz, penalitati de intarziere pentru neachitarea obligatiei fata de
bugetul statului, stabilita prin procesul-verbal de licitatie, conform alin.
(31), pana la stingerea creantei. In acest caz, creanta se stinge prin
achitarea contravalorii bunurilor de catre noul adjudecatar, precum si a
diferentei de pret de catre vechiul adjudecatar, daca este cazul.
(36) In situatia prevazuta la alin. (32), adjudecatarul poate intra in
posesia bunurilor achitand suma prevazuta la alin. (31), impreuna cu dobanzile
si penalitatile de intarziere aferente si cheltuielile ocazionate de
organizarea urmatoarei licitatii, ramase neacoperite din garantie, daca este
cazul, pana cu o zi inainte de data organizarii acesteia. In acest caz, noua
licitatie nu va mai avea loc.
(37) Daca adjudecatarul care nu a achitat in termen suma datorata nu
procedeaza conform alin. (36), nu are dreptul de a participa la urmatoarea
licitatie.
(38) In cazul reluarii licitatiei conform alin. (32), comisia de licitatie
stabileste sumele datorate de primul adjudecatar, respectiv diferenta de pret
si cheltuielile ocazionate de organizarea licitatiei, ramase neacoperite de
garantia depusa. Aceste sume sunt consemnate in procesul-verbal de licitatie,
care se comunica si primului adjudecatar.
(39) Obligatiile de plata accesorii, prevazute la alin. (35), se stabilesc
conform prevederilor Ordonantei Guvernului nr. 92/2003, republicata."
8. La articolul 20, litera a) a alineatului (1) va avea urmatorul cuprins:
"a) Secretariatului General al Guvernului - autovehicule, ambulante
sanitare cu dotarile aferente, ambarcatiuni si motoare atasabile acestora.
Repartizarea acestor bunuri se face de catre o comisie interministeriala
care va functiona pe langa Secretariatul General al Guvernului, constituita
prin decizie a primului-ministru, formata din reprezentanti ai Secretariatului
General al Guvernului, Ministerului Finantelor Publice, Ministerului Economiei
si Comertului, Ministerului Administratiei si Internelor, Ministerului Apararii
Nationale, Ministerului Justitiei, Ministerului Transporturilor, Constructiilor
si Turismului.
Transmiterea cu titlu gratuit a acestor bunuri se face prin comunicare
periodica Secretariatului General al Guvernului, pe baza datelor centralizate
de la directiile generale ale finantelor publice judetene si a municipiului
Bucuresti, precum si de la administratiile finantelor publice de sector din
cadrul Directiei Generale a Finantelor Publice a Municipiului Bucuresti.
Directiile generale ale finantelor publice judetene, respectiv a
municipiului Bucuresti si administratiile finantelor publice de sector din
cadrul Directiei Generale a Finantelor Publice a Municipiului Bucuresti au
obligatia de a comunica lunar, Ministerului Finantelor Publice, situatia
nominala privind autovehiculele, ambulantele sanitare cu dotarile aferente,
ambarcatiunile si motoarele atasabile acestora, confiscate sau intrate,
potrivit legii, in proprietatea privata a statului, pana la data de 5 a lunii
urmatoare, conform anexei nr. 1.
Inscrierea in situatia lunara inaintata Ministerului Finantelor Publice
trebuie sa cuprinda numai autovehiculele, ambulantele sanitare cu dotarile
aferente, ambarcatiunile si motoarele atasabile acestora, care au o situatie
clara din punct de vedere juridic, in sensul ca au intrat definitiv in
proprietatea privata a statului. Situatiile lunare cuprind autovehiculele care
sunt in stare de functionare si corespund din punct de vedere tehnic pentru a
circula pe drumurile publice, conform legislatiei in vigoare. Se inscriu in
situatiile lunare si autovehiculele care nu se incadreaza in prevederile
privind emisiile poluante, dar indeplinesc celelalte conditii prevazute de lege
pentru a circula pe drumurile publice.
In raportul de expertiza tehnica se va preciza in mod expres daca
autovehiculul corespunde din punct de vedere tehnic pentru a circula pe
drumurile publice si daca se incadreaza in prevederile legale privind emisiile
poluante, precum si gradul de uzura.
Cererile de atribuire cu titlu gratuit a autovehiculelor, ambulantelor
sanitare cu dotarile aferente, ambarcatiunilor si motoarelor atasabile acestora
se depun la Secretariatul General al Guvernului.
Comisia interministeriala va elabora un regulament de organizare si
functionare a acesteia in care sa se prevada atributiile ce ii revin cu privire
la repartizarea cu titlu gratuit a autovehiculelor, ambulantelor sanitare cu
dotarile aferente, ambarcatiunilor si motoarelor atasabile acestora.
Comisia interministeriala analizeaza cererile de atribuire gratuita a
autovehiculelor, ambulantelor sanitare cu dotarile aferente, ambarcatiunilor si
a motoarelor atasabile acestora si repartizeaza aceste bunuri in administrarea
ministerelor, autoritatilor publice centrale si locale, in limita normativelor
de dotare a acestora, precum si a unitatilor de cult.
Prin regulamentul de organizare si functionare a comisiei interministeriale
se va stabili modul de solutionare a cererilor de atribuire gratuita a
autovehiculelor, ambulantelor sanitare cu dotari aferente, ambarcatiunilor si a
motoarelor atasabile, nerezolvate.
Secretariatul General al Guvernului comunica Ministerului Finantelor
Publice, dupa fiecare sedinta a comisiei interministeriale, situatia privind
autovehiculele, ambulantele sanitare cu dotarile aferente, ambarcatiunile si
motoarele atasabile acestora, care au fost atribuite gratuit, precum si
situatia celor neatribuite gratuit.
Predarea autovehiculelor catre institutiile carora le-au fost atribuite si
valorificarea celor neatribuite de catre organul de valorificare se efectueaza
pe baza comunicarii exprese a Ministerului Finantelor Publice.
Transmiterea comunicarilor de catre Ministerul Finantelor Publice atat
catre beneficiari, cat si catre organele de valorificare se va face in termen
de 10 zile de la data primirii comunicarii de la Secretariatul General al
Guvernului.
Transmiterea de catre beneficiari a acceptului sau refuzului se va face in
termen de 15 zile lucratoare de la data comunicarii.
Inmatricularea autovehiculelor atribuite cu titlu gratuit se face conform
reglementarilor legale in vigoare. Autovehiculele repartizate cu titlu gratuit
de catre comisia interministeriala, care nu se incadreaza in prevederile legale
privind emisiile poluante, se inmatriculeaza prin derogare de la aceste
prevederi, pentru fiecare caz in parte.
Datele tehnice care trebuie comunicate Ministerului Finantelor Publice
pentru autovehicule, ambulante sanitare cu dotari aferente, ambarcatiuni si
motoare atasabile acestora sunt prezentate in anexa nr. 1.
Autovehiculele, ambulantele sanitare cu dotarile aferente, ambarcatiunile
si motoarele atasabile acestora, care nu indeplinesc conditiile pentru a fi
atribuite cu titlu gratuit Secretariatului General al Guvernului, cele care nu
sunt repartizate de comisia interministeriala sau cele refuzate de beneficiari
se valorifica de catre directiile generale ale finantelor publice judetene,
respectiv a municipiului Bucuresti, si de administratiile finantelor publice de
sector din cadrul Directiei Generale a Finantelor Publice a Municipiului
Bucuresti, astfel:
1. prin licitatie publica;
2. prin vanzare directa de la locul de depozitare sau de la locul unde
acestea se afla, daca intrunesc conditiile prevazute la art. 9 alin. (1) din
ordonanta;
3. prin atribuire cu titlu gratuit;
4. ca piese componente;
5. prin unitatile de colectare si valorificare a deseurilor;
6. prin distrugere.
Expertiza tehnica si evaluarea autovehiculelor, ambulantelor sanitare cu
dotarile aferente, ambarcatiunilor si motoarelor atasabile acestora, confiscate
sau intrate, potrivit legii, in proprietatea privata a statului, se efectueaza
de catre experti tehnici sau evaluatori autorizati."
9. La articolul 21, literele b), c) si d) se abroga.
10. Articolul 27 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 27
(1) In categoria cheltuielilor prevazute la art. 25 si 26 se cuprind
cheltuielile efectuate in vederea valorificarii bunurilor intrate in proprietatea
privata a statului, de la preluarea acestora pana la valorificarea, atribuirea
gratuita sau distrugerea lor, respectiv cheltuielile privind sortarea,
manipularea, transportarea, depozitarea, conservarea, analiza, fotografierea,
filmarea, marcarea, etichetarea si expertizarea, inclusiv cele efectuate pentru
stabilirea bunurilor care indeplinesc conditiile de comercializare, asigurarea
garantiei pentru bunurile de folosinta indelungata, evaluarea, licitatiile,
publicitatea, dezmembrarea, distrugerea, precum si cele cu dotarea cu mijloace
auto pentru desfasurarea in conditii optime a activitatii de valorificare,
restituirea sumelor incasate gresit sau fara baza legala, a contravalorii
bunurilor intrate, gresit sau fara baza legala, in proprietatea privata a
statului, precum si indemnizatiile membrilor comisiilor prevazute la art. 1
alin. (7), art. 7 alin. (2) si art. 11 alin. (1) din ordonanta, precum si
cotele pentru constituirea fondului de stimulente, conform reglementarilor in
vigoare.
(2) In categoria cheltuielilor prevazute la alin. (1) se cuprind si
cheltuielile efectuate cu valorificarea bunurilor prin magazine proprii,
respectiv: cheltuieli cu pregatirea magazinului conform cerintelor legale in
vigoare, cheltuieli cu dotarea magazinului, respectiv cu mobilier, casa de
marcat, obiecte de inventar, cheltuieli cu intretinerea, paza sau cu sistemele
de asigurare a pazei, cu mijloacele de transport ale magazinului, precum si
cheltuielile cu salarizarea si scolarizarea personalului care deserveste activitatea
magazinului.
(3) In categoria cheltuielilor prevazute la alin. (1) se cuprind si
urmatoarele categorii de cheltuieli privind valorificarea bunurilor imobile
care provin din succesiuni fara mostenitori legali sau testamentari:
a) cheltuieli privind inventarierea si preluarea acestor bunuri;
b) cheltuieli ce greveaza asupra bunurilor in momentul preluarii acestora
in vederea valorificarii (impozite, taxe, cheltuieli de intretinere, energie,
telefon, gaze naturale, datorii inscrise in pasivul succesoral si altele
asemenea);
c) taxe si onorarii platite persoanelor fizice si/sau juridice autorizate;
d) cheltuieli judiciare;
e) cheltuieli cu cadastrul.
(4) In categoria cheltuielilor prevazute la alin. (1) se cuprind si
cheltuielile ocazionate de deschiderea conturilor in valuta, de transformarea
in lei a sumelor in valuta si de restituirea acestora.
(5) In categoria cheltuielilor prevazute la alin. (1) se cuprind si
urmatoarele categorii de cheltuieli ocazionate de valorificarea metalelor
pretioase, aliajelor acestora si pietrelor pretioase:
a) cheltuieli cu expertizarea obiectelor din metale pretioase, aliajele
acestora sau pietre pretioase;
b) cheltuieli cu procurarea de bunuri care asigura desfasurarea in bune
conditii a activitatii de valorificare, pastrarea in conditii de siguranta a
metalelor pretioase, aliajelor acestora si pietrelor pretioase, precum si a
celorlalte valori (cantare electronice, casa de bani, camera de luat vederi,
aparat foto digital pentru intocmirea albumului de prezentare a metalelor
pretioase etc.).
(6) In categoria cheltuielilor prevazute la alin. (1) se cuprind si
cheltuieli cu procurarea de bunuri pentru aplicarea si buna functionare a
pachetului de programe destinat informatizarii activitatii de valorificare
(dotarea serviciilor, birourilor, compartimentelor de valorificare bunuri cu
echipamente de comunicatie, tehnica de calcul si birotica si altele
asemenea)."
11. Dupa capitolul VII se introduce un nou capitol, capitolul VII^1, cuprinzand
articolul 27^1, cu urmatorul cuprins:
"CAP. 7^1
Restituiri
Art. 27^1
(1) Organele de valorificare restituie bunurile confiscate sau intrate,
potrivit legii, in proprietatea privata a statului, sau contravaloarea
acestora, in baza hotararilor judecatoresti ramase definitive si irevocabile.
(2) In cazul bunurilor trecute in proprietatea statului conform art. 2
alin. (1) din ordonanta, restituirea se poate face si in baza ordonantei emise
de procuror.
(3) In cazul bunurilor valorificate, restituirea contravalorii acestora se
face la nivelul valorii recuperate in urma valorificarii.
(4) In cazul bunurilor atribuite cu titlu gratuit, distruse, sau al
bunurilor care nu se mai afla in posesia organului de valorificare si pentru
care s-a intocmit documentatia in vederea recuperarii creantelor, restituirea
contravalorii acestora se face la nivelul valorii stabilite de comisia de
evaluare, in vigoare la data atribuirii cu titlu gratuit sau distrugerii, sau
al valorii bunurilor pentru care s-a intocmit documentatia pentru recuperarea
creantelor.
(5) Sumele prevazute la alin. (3) si (4) pot fi actualizate numai pe baza
de hotarare judecatoreasca ramasa definitiva si irevocabila, care precizeaza
suma de restituit, din care se scad cheltuielile cu valorificarea acestora.
(6) Restituirea sumelor in valuta liber convertibila confiscate se face de
catre organele de valorificare, in baza hotararilor judecatoresti ramase
definitive si irevocabile sau a unei ordonante emise de procuror, insotite de o
cerere de restituire depusa la organul de valorificare in contul caruia
detinatorii au depus sumele care urmeaza a fi restituite si de certificatul de
atestare fiscala din care sa rezulte ca persoana fizica sau juridica de la care
s-a dispus confiscarea nu are obligatii bugetare neachitate. Sumele in valuta
liber convertibila confiscate se restituie in lei, la cursul se schimb al
pietei valutare calculat si comunicat de Banca Nationala a Romaniei la data
ramanerii definitive si irevocabile a hotararii judecatoresti prin care se
dispune restituirea sau a ordonantei emise de procuror.
(7) Sumele in valuta neconvertibila cotata de Banca Nationala a Romaniei si
depozitata la sucursalele acesteia se restituie in lei de catre unitatile
Trezoreriei Statului, la care a fost virata suma respectiva, pe baza hotararii
judecatoresti ramase definitive si irevocabile sau a ordonantei emise de
procuror, insotite de cererea de restituire, precum si de certificatul de
atestare fiscala din care sa rezulte ca persoana fizica sau juridica de la care
s-a dispus confiscarea nu are obligatii bugetare neachitate. Restituirea sumei
in lei incasate de la Banca Nationala a Romaniei se efectueaza din contul
20.22.01.12 <<Incasari din valorificarea bunurilor confiscate, abandonate
si alte sume constatate o data cu confiscarea potrivit legii>>. Sumele in
valuta neconvertibila cotata se restituie in lei, la cursul de referinta al
pietei valutare comunicat de Banca Nationala a Romaniei, de la data ramanerii
definitive si irevocabile a hotararii judecatoresti prin care se dispune
restituirea sau a ordonantei emise de procuror. Valuta neconvertibila necotata
de Banca Nationala a Romaniei, depozitata la sucursalele Bancii Nationale a
Romaniei, care nu a putut fi valorificata de Banca Nationala a Romaniei, poate
fi restituita ca atare.
(8) Organele de valorificare restituie bunurile sau contravaloarea acestora
numai in cazul bunurilor care le-au fost predate de catre detinatori. In
celelalte cazuri, restituirea este de competenta detinatorilor. Restituirea
contravalorii in lei a sumelor confiscate in valuta liber convertibila este de
competenta organelor de valorificare numai in cazul depunerii lor in conturile
deschise pe seama acestora si declararii de catre detinatori conform art. 2
alin. (10). In caz contrar, restituirea sumelor este de competenta
detinatorilor.
(9) Restituirea mijloacelor de plata in lei, confiscate sau intrate,
potrivit legii, in proprietatea privata a statului, se face de catre unitatile
Trezoreriei Statului in contul carora acestea au fost depuse in baza hotararii
judecatoresti ramase definitive si irevocabile sau a ordonantei emise de
procuror, insotite de cererea de restituire si de certificatul de atestare
fiscala.
(10) Contravaloarea in lei a bunurilor si a sumelor in valuta liber
convertibila confiscate sau intrate, potrivit legii, in proprietatea privata a
statului, se restituie din contul 50.85 <<Disponibil din valorificarea
bunurilor legal confiscate sau intrate, potrivit legii, in proprietatea privata
a statului conform Ordonantei Guvernului nr. 128/1998 pentru reglementarea
modului si conditiilor de valorificare a bunurilor confiscate sau intrate,
potrivit legii, in proprietatea privata a statului, aprobata cu modificari si
completari prin Legea nr. 98/1999>>, deschis la Trezoreria Statului si
intra in categoria cheltuielilor de valorificare.
(11) In cazul in care beneficiarul restituirii inregistreaza obligatii
restante fata de bugetele ale caror creante sunt administrate de Ministerul
Finantelor Publice, acestea se vor compensa cu suma de restituit, pana la
concurenta celei mai mici sume, conform prevederilor Ordonantei Guvernului nr.
92/2003, republicata.
(12) Diferentele de curs nefavorabile aferente sumelor in valuta confiscate
restituite, precum si sumele rezultate din actualizarea prin hotarari
judecatoresti sau ordonante emise de procurori a valorii bunurilor si sumelor
confiscate se achita de la bugetul de stat prin bugetul Ministerului Finantelor
Publice, respectiv de la capitolul 72.01. <<Alte actiuni>>,
subcapitolul 72.01.50 <<Alte cheltuieli>> in situatia neacoperirii
acestora din veniturile incasate.
(13) Sumele incluse in fondul de stimulare, aferente mijloacelor de plata
in lei confiscate sau intrate, potrivit legii, in proprietatea privata a
statului, sau contravalorii bunurilor sau mijloacelor de plata in valuta
confiscate sau intrate, potrivit legii, in proprietatea privata a statului,
restituite in temeiul hotararilor judecatoresti ramase definitive si irevocabile
sau al ordonantelor emise de procurori, se deduc din fondul de stimulare
constituit in perioada urmatoare pentru acelasi beneficiar."
12. Articolul 34 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 34
(1) Mijloacele de plata in valuta neconvertibila confiscate sau intrate,
potrivit legii, in proprietatea privata a statului se depun de catre
detinatorii acestora, in termen de 48 de ore, la Banca Nationala a Romaniei.
(2) Mijloacele de plata in lei confiscate sau intrate, potrivit legii, in
proprietatea privata a statului se depun la unitatile Trezoreriei Statului, in
contul bugetului de stat 20.22.01.12 <<Incasari din valorificarea
bunurilor confiscate, abandonate si alte sume constatate o data cu confiscarea
potrivit legii>>."
13. Articolul 35 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 35
Valorificarea mijloacelor de plata in valuta neconvertibila cotata de Banca
Nationala a Romaniei, confiscate sau intrate, potrivit legii, in proprietatea
privata a statului, preluate de catre Banca Nationala a Romaniei, se realizeaza
prin virarea in contul bugetului de stat 20.22.01.12 <<Incasari din
valorificarea bunurilor confiscate, abandonate si alte sume constatate o data
cu confiscarea potrivit legii>> a contravalorii in lei a acestora,
calculata la cursul de referinta al pietei valutare comunicat de Banca
Nationala a Romaniei la data decontarii, dupa deducerea cheltuielilor efectuate
in vederea valorificarii, in termen de 3 zile lucratoare de la depunerea
acestora."
14. Dupa articolul 42 se introduce un nou articol, articolul 42^1, cu
urmatorul cuprins:
"Art. 42^1
(1) Metalele pretioase, aliajele acestora si pietrele pretioase considerate
bunuri fara stapan, precum si cele ridicate in vederea confiscarii ori
confiscate, se valorifica de catre directiile generale ale finantelor publice
judetene in cadrul carora functioneaza unitatile Trezoreriei Statului
depozitare, prevazute in anexa nr. 1 la Ordinul ministrului finantelor publice
nr. 526/2004 pentru aprobarea Normelor metodologice privind procedurile de
depunere, manipulare si depozitare a metalelor pretioase, aliajelor acestora si
pietrelor pretioase, considerate bunuri fara stapan, precum si a celor ridicate
in vederea confiscarii ori confiscate in conditiile prevazute de lege, la
unitatile Trezoreriei Statului si se evalueaza de catre comisiile de evaluare
care functioneaza in cadrul acestora.
(2) Competentele privind evaluarea si valorificarea metalelor pretioase,
aliajelor acestora si pietrelor pretioase considerate bunuri fara stapan,
precum si a celor ridicate in vederea confiscarii ori confiscate, depozitate la
Directia Trezorerie si Contabilitate Publica a Municipiului Bucuresti, se
stabilesc prin ordin al ministrului finantelor publice."
15. Anexa nr. 2 se inlocuieste cu anexa la prezenta hotarare.
Art. 2
(1) Bunurile imobile intrate, potrivit legii, in proprietatea privata a
statului, pentru care titularii contractelor de inchiriere, aflate in vigoare
la data intrarii in vigoare a prezentei hotarari, isi exprima intentia de cumparare
in termen de un an de la aceasta data, pot fi valorificate direct, prin
negociere cu acestia, la un pret care nu poate fi mai mic decat cel stabilit de
catre comisia de evaluare pe baza raportului de expertiza tehnica sau de
evaluare.
(2) In cazul in care titularii contractelor de inchiriere nu ofera cel
putin pretul stabilit de comisia de evaluare, in cadrul termenului prevazut la
alin. (1), sau nu achita contravaloarea imobilelor in interiorul aceluiasi
termen, se va proceda la valorificarea imobilelor prin licitatie publica.
(3) In cazul imobilelor prevazute la alin. (1), termenul prevazut la art.
15 alin. (6) curge din data la care se trece la valorificarea prin licitatie
publica, daca este cazul.
Art. 3
In cuprinsul normelor metodologice se va citi: "bunuri
confiscate" in loc de: "bunuri legal confiscate".
Art. 4
Hotararea Guvernului nr. 514/1999 privind aprobarea Normelor metodologice
de aplicare a Ordonantei Guvernului nr. 128/1998 pentru reglementarea modului
si conditiilor de valorificare a bunurilor confiscate sau intrate, potrivit
legii, in proprietatea privata a statului, republicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 1.049 din 12 noiembrie 2004, cu modificarile si
completarile aduse prin prezenta hotarare, se va republica in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, dandu-se textelor o noua numerotare.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
p. Ministrul finantelor publice,
Gheorghe Gherghina,
secretar de stat
p. Ministrul de stat,
ministrul administratiei si internelor,
Toma Zaharia,
secretar de stat
Ministrul delegat pentru
administratia publica,
Gheorghe Emacu
ANEXA 1*)
*) Anexa este reprodusa in facsimil.
Semnificatia coloanelor din tabelul de mai jos este urmatoarea:
A - Sold la inceputul trimestrului
B - Intrari in cursul trimestrului
C - Reduceri/majorari de pret +/-
D - Total bunuri de valorificat
E - Total bunuri valorificate
F - Restituiri de bunuri
G - Distrugeri de bunuri
H - Atribuiri gratuite
I - Sold la sfarsitul trimestrului
J - magazine proprii
K - consignatii
L - vanzare directa
M - burse de marfuri/piata valori mobiliare
Judetul
Trimestrul
______________________________________________________________________________
| Categorii | A| B| C | D|din care valorificate| E | F| G| H| I |Alte
|
| de bunuri | | | | | prin: | | | | | |date
|
| | | | | |_____________________| | | | | |
|
| | | | | |J|K|L| licitatie | M| | | | | |
|
| | | | | | | | | publica | | | | | | |
|
| | | | | | | | |____________| | | | | | |
|
| | | | | | | | |val. |din | | | | | | |
|
| | | | | | | | |adjud.|care:| | | | | | |
|
| | | | | | | | | | +/- | | | | | | |
|
|________________|__|__|___|__|_|_|_|______|_____|__|_____|__|__|__|_____|_____|
| 0 | 1| 2|3 |4=|5|6|7| 8 | 9*)|10|11=5+|12|13|14|15=4+| 16 |
| | | |*)|1+| | | | | | |6+7+ | | | |9-11-| *)|
| | | | |2+| | | | | | |8+10 | | | |12- |
|
| | | | |3 | | | | | | | | | | |13-14|
|
|________________|__|__|___|__|_|_|_|______|_____|__|_____|__|__|__|_____|_____|
|a) Produse | | | | | | | | | | | | | | | |
|
|alimentare | | | | | | | | | | | | | | | |
|
|________________|__|__|___|__|_|_|_|______|_____|__|_____|__|__|__|_____|_____|
|b) Confectii si | | | | | | | | | | | | | | | |
|
|incaltaminte | | | | | | | | | | | | | | | |
|
|________________|__|__|___|__|_|_|_|______|_____|__|_____|__|__|__|_____|_____|
|c) Aparatura | | | | | | | | | | | | | | | |
|
|electronica | | | | | | | | | | | | | | | |
|
|(audio, video | | | | | | | | | | | | | | | |
|
|etc.) | | | | | | | | | | | | | | | |
|
|________________|__|__|___|__|_|_|_|______|_____|__|_____|__|__|__|_____|_____|
|d) Bunuri de uz | | | | | | | | | | | | | | | |
|
|casnic | | | | | | | | | | | | | | | |
|
|________________|__|__|___|__|_|_|_|______|_____|__|_____|__|__|__|_____|_____|
|e) Echipamente | | | | | | | | | | | | | | | |
|
|de comunicatii, | | | | | | | | | | | | | | | | |
|tehnica de | | | | | | | | | | | | | | | |
|
|calcul si | | | | | | | | | | | | | | | |
|
|birotica | | | | | | | | | | | | | | | |
|
|________________|__|__|___|__|_|_|_|______|_____|__|_____|__|__|__|_____|_____|
|f) Succesiuni | | | | | | | | | | | | | | | |
|
|vacante/donatii,| | | | | | | | | | | | | | | |
|
|din care: | | | | | | | | | | | | | | | |
|
|- bunuri mobile | | | | | | | | | | | | | | | |
|
|- bunuri imobile| | | | | | | | | | | | | | | |
|
|- titluri de | | | | | | | | | | | | | | | |
|
|valoare. | | | | | | | | | | | | | | | |
|
|________________|__|__|___|__|_|_|_|______|_____|__|_____|__|__|__|_____|_____|
|g) Autovehicule,| | | | | | | | | | | | | | | |
|
|ambarcatiuni si | | | | | | | | | | | | | | | |
|
|motoare | | | | | | | | | | | | | | | |
|
|atasabile | | | | | | | | | | | | | | | |
|
|________________|__|__|___|__|_|_|_|______|_____|__|_____|__|__|__|_____|_____|
|h) Materiale | | | | | | | | | | | | | | | |
|
|refolosibile si | | | | | | | | | | | | | | | |
|
|piese de schimb | | | | | | | | | | | | | | | |
|
|________________|__|__|___|__|_|_|_|______|_____|__|_____|__|__|__|_____|_____|
|i) Sume | | | | | | | | | | | | | | | |
|
|consemnate | | | | | | | | | | | | | | | |
|
|________________|__|__|___|__|_|_|_|______|_____|__|_____|__|__|__|_____|_____|
|j) Metale | | | | | | | | | | | | | | | |
|
|pretioase, | | | | | | | | | | | | | | | |
|
|aliaje ale | | | | | | | | | | | | | | | |
|
|acestora si | | | | | | | | | | | | | | | |
|
|pietre pretioase| | | | | | | | | | | | | | | |
|
|________________|__|__|___|__|_|_|_|______|_____|__|_____|__|__|__|_____|_____|
|k) Mijloace de | | | | | | | | | | | | | | | |
|
|plata in valuta | | | | | | | | | | | | | | | |
|
|liber | | | | | | | | | | | | | | | |
|
|convertibila | | | | | | | | | | | | | | | |
|
|________________|__|__|___|__|_|_|_|______|_____|__|_____|__|__|__|_____|_____|
|l) Alte bunuri* | | | | | | | | | | | | | | | |
|
|________________|__|__|___|__|_|_|_|______|_____|__|_____|__|__|__|_____|_____|
|Total | | | | | | | | | | | | | | | |
|
|________________|__|__|___|__|_|_|_|______|_____|__|_____|__|__|__|_____|_____|
|Venituri | | | | | | | | | | | | | | | |
|
|incasate | | | | | | | | | | | | | | | |
|
|________________|__|__|___|__|_|_|_|______|_____|__|_____|__|__|__|_____|_____|
|Cheltuieli | | | | | | | | | | | | | | | |
|
|efectuate | | | | | | | | | | | | | | | |
|
|________________|__|__|___|__|_|_|_|______|_____|__|_____|__|__|__|_____|_____|
|Bunuri greu | | | | | | | | | | | | | | | |
|
|vandabile | | | | | | | | | | | | | | | |
|
|________________|__|__|___|__|_|_|_|______|_____|__|_____|__|__|__|_____|_____|
*) Se nominalizeaza bunurile cu pondere semnificativa.
*) Se completeaza cu diferenta in +/ fata de valoarea stabilita de comisia
de evaluare.
*) Se completeaza cu veniturile incasate (ct. 50.85) si cheltuielile
efectuate in cursul trimestrului de raportat, precum si valoarea stocului de
bunuri greu vandabile.