HOTARARE Nr.
224 din 5 martie 2008
privind stabilirea cadrului
general de implementare a masurilor cofinantate din Fondul European Agricol
pentru Dezvoltare Rurala prin Programul National de Dezvoltare Rurala 2007-2013
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 176 din 7 martie 2008
Având în vedere prevederile
Regulamentului Consiliului (CE) nr. 1.698/2005 privind sprijinul pentru
dezvoltare rurală acordat din Fondul European Agricol pentru Dezvoltare Rurală
(FEADR), ale Regulamentului Comisiei (CE) nr. 1.974/2006 de stabilire a
normelor de aplicare a Regulamentului Consiliului (CE) nr. 1.698/2005, ale
Regulamentului Consiliului (CE EURATOM) nr. 1.605/2002 privind Regulamentul
financiar aplicabil bugetului general al Comunităţii Europene, cu modificările
şi completările ulterioare, precum şi ale Ordonanţei de urgenţă a Guvernului
nr. 67/2006 privind gestionarea fondurilor nerambursabile destinate finanţării
politicii agricole comune alocate de la Comunitatea Europeană, precum şi a
fondurilor de cofinanţare şi prefinantare alocate de la bugetul de stat,
aprobată cu modificări prin Legea nr. 492/2006, cu modificările şi completările
ulterioare,
în temeiul art. 108 din Constituţia României,
republicată, şi al art. 74 din Regulamentul Consiliului (CE) nr. 1.698/2005,
Guvernul României adoptă
prezenta hotărâre.
CAPITOLUL I
Obiectiv şi dispoziţii generale
Art. 1. - (1) Obiectul prezentei hotărâri îl constituie
stabilirea cadrului general pentru aplicarea procedurilor de evaluare,
selecţie, contractare, achiziţii, plată, control şi monitorizare, aferente
proiectelor cofinantate din Fondul European Agricol pentru Dezvoltare Rurală,
denumit în continuare FEADR, prin Programul Naţional de Dezvoltare Rurală 2007-2013, denumit în
continuare PNDR, pe
întreaga perioadă de derulare a programului, în regiunile eligibile în cadrul
Obiectivului de convergenţă.
(2) Prin PNDR se finanţează inclusiv două scheme
transparente de ajutor de stat, ale căror prevederi sunt de strictă
interpretare şi aplicare. Aceste scheme, instituite/aprobate prin ordin al
ministrului agriculturii şi dezvoltării rurale, sunt aferente măsurii 123, si
anume:
a) Schema XS 13/2008 „Stimularea IMM-urilor care
procesează produse agricole în vederea obţinerii unor produse alimentare,
altele decât cele prevăzute în anexa nr. 1 la Tratatul CE, precum şi a celor
care desfăşoară activităţi de procesare a produselor agricole în vederea
obţinerii şi utilizării surselor de energie regenerabilă si a
bioco'mbust'ibililor", denumită în continuare XS 13/2008;'
b) Schema XS 28/2008 „Stimularea microîntreprinderilor din domeniul prelucrării primare a produselor forestiere
lemnoase şi nelemnoase", denumită în continuare XS 28/2008.
Art. 2. - (1) Termenii „programare",
„regiune", „axă", „măsură", „operaţiune", „monitorizare,
evaluare", „strategie de dezvoltare locală", „beneficiar",
„cheltuială publică", „Obiectiv de convergenţă" au înţelesul din
Regulamentul Consiliului (CE) nr. 1.698/2005 privind sprijinul pentru
dezvoltare rurală acordat din Fondul European Agricol pentru Dezvoltare Rurală
(FEADR), publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii
Europene, seria L nr. 277 din 21 octombrie 2005.
(2) In înţelesul prezentei hotărâri, termenii şi
expresiile de mai jos au următoarele semnificaţii:
a) PNDR - reprezintă
documentul programatic elaborat potrivit Regulamentului Consiliului (CE) nr.
1.698/2005, în baza căruia vor fi accesate sumele alocate României pentru
perioada de programare 2007-2013;
b) Ghidul solicitantului - reprezintă o detaliere tehnică şi financiară a fiecărei măsuri şi
cuprinde setul de informaţii necesare solicitantului pentru pregătirea,
derularea şi implementarea proiectului, elaborat pentru fiecare măsură de către
Agenţia de Plăţi pentru Dezvoltare Rurală şi Pescuit, denumită în continuare APDRP; este disponibil la sediul central
al APDRP, la centrele regionale ale APDRP şi la
oficiile judeţene ale APDRP, precum şi pe site-ul APDRP şi al Ministerului Agriculturii
şi Dezvoltării Rurale, denumit în continuare MADR;
c) contract de finanţare - reprezintă documentul juridic încheiat între APDRP şi beneficiar,
prin care se stabilesc obiectul, drepturile şi obligaţiile părţilor, durata de
execuţie, valoarea, plata,
precum şi alte dispoziţii şi condiţii specifice, prin care se acordă asistenţă
financiară nerambursabilă din FEADR în scopul atingerii obiectivelor măsurilor
cuprinse în PNDR;
d) angajament -
reprezintă documentul încheiat de un solicitant al sprijinului acordat pentru
utilizarea durabilă a terenurilor agricole şi forestiere, prin care se obligă
să respecte condiţiile şi modalitatea de acordare a plăţilor de către Agenţia
de Plăti si Intervenţie în Agricultură, denumită în continuare APIA; '
e) proiect eligibil -
reprezintă proiectul care îndeplineşte condiţiile minime prevăzute în fişa
tehnică a măsurii şi care poate fi selectat, conform criteriilor stabilite prin
PNDR, pentru a primi asistenţă financiară nerambursabilă din FEADR;
f) cheltuieli eligibile generale - se încadrează în categoria de cheltuieli eligibile comune tuturor
măsurilor şi reprezintă costurile necesare pentru pregătirea şi implementarea
proiectelor finanţate din PNDR;
g) cheltuieli eligibile specifice - reprezintă cheltuielile privind realizarea de investiţii pentru
fiecare dintre măsurile cuprinse în PNDR;
h) costuri generale ale proiectului- reprezintă acele costuri necesare pentru pregătirea şi
implementarea proiectului, constând în cheltuieli pentru consultanţă, proiectare,
monitorizare şi management, inclusiv taxele pentru eliberarea certificatelor,
conform art. 55 din Regulamentul Comisiei (CE) nr. 1.974/2006 de stabilire a
normelor de aplicare a Regulamentului Consiliului (CE) nr. 1.698/2005 privind
sprijinul pentru dezvoltare rurală acordat din Fondul European Agricol pentru
Dezvoltare Rurală (FEADR), publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene,
seria L nr. 368 din 23 decembrie 2006, precum şi cele privind obţinerea
avizelor şi autorizaţiilor necesare' implementării proiectelor, aşa cum sunt
acestea prevăzute în legislaţia naţională;
i) schemă de ajutor de stat
transparentă - reprezintă instrumentul de
cofinanţare din FEADR a proiectelor aferente măsurii 123 „Creşterea valorii
adăugate a produselor agricole şi forestiere", cu respectarea criteriilor
prevăzute în Regulamentul Comisiei (CE) nr. 70/2001 privind aplicarea art. 87
şi 88 din Tratatul CE la ajutoarele de stat pentru întreprinderi mici şi
mijlocii, cu modificările şi completările ulterioare, publicat în Jurnalul
Oficial al Uniunii Europene, seria L nr. 10 din 13 ianuarie 2001;
j) schema de minimis -
reprezintă instrumentul de cofinanţare din FEADR a proiectelor aferente
măsurilor 312 „Sprijin pentru crearea şi dezvoltarea de
microîntreprinderi", 313 „Incurajarea activităţilor turistice" şi 322
„Renovarea, dezvoltarea satelor, îmbunătăţirea serviciilor de bază pentru
economia şi populaţia rurală şi punerea în valoare a moştenirii rurale",
cu respectarea criteriilor prevăzute în Regulamentul Comisiei (CE) nr.
1.998/2006 privind aplicarea art. 87 şi 88 din Tratatul CE la ajutoarele de minimis, publicat în Jurnalul Oficial
al Uniunii Europene, seria L nr. 379 din 28 decembrie 2006;
k) aviz cu recomandări la
studiul de fezabilitate privind încadrarea în specificul arhitectural local - reprezintă documentul eliberat de un organism competent pentru
proiectele speficice măsurilor 313 „Incurajarea activităţilor turistice"
şi 322 „Renovarea, dezvoltarea satelor, îmbunătăţirea serviciilor de bază
pentru economia şi populaţia rurală şi punerea în valoare a moştenirii
rurale", cu privire la atestarea'respectării criteriului de încadrare în
arhitectura specifică locală;
l) mijloace de transport specializate - reprezintă autovehiculele adaptate la cerinţele de transport în
cont propriu al materiei prime şi/sau al producţiei obţinute şi care sunt
prevăzute în studiul de fezabilitate său în memoriul justificativ, anexate
cererii de finanţare, vehiculele care îndeplinesc aceleaşi cerinţe şi au o
funcţie specifică ce necesită adaptări ale caroseriei şi/său'echipamen'te
speciale, precum şi mijloacele de transport prevăzute ca eligibile în fisele
măsurilor din cadrul PNDR;
m) conflict de interese -
reprezintă situaţia în care există legături între structurile acţionariatului beneficiarului
şi ofertanţii acestuia, între membrii comisiei de evaluare şi ofertanţi sau
atunci când ofertantul câştigător deţine pachetul majoritar de acţiuni în două
firme participante pentru aceIaşi tip de achiziţie în cadrul achiziţiilor
realizate de solicitanţii privaţi ai fondurilor nerambursabile FEADR.
CAPITOLUL II
Reguli de implementare
II.1. - Reguli
privind măsurile de investiţii
Art. 3. - (1) Un solicitant poate depune în aceIaşi timp mai multe proiecte pentru măsuri diferite din cadrul PNDR,
pentru a fi cofinantate din FEADR.
(2) Un solicitant poate depune proiecte pentru a fi
cofinantate din FEADR şi în situaţia în care are în derulare proiecte' de
investiţii diferite, finanţate prin Programul SAPARD.
(3) Un beneficiar poate depune un al doilea proiect în
cadrul aceleiaşi măsuri cofinantate din FEADR, cu condiţia ca primul proiect să
fie finalizat, cu excepţia celor care aplică pentru schema de ajutor de stat XS 13/2008.
(4) Proiectele solicitanţilor ai căror acţionari
majoritari au în derulare alte proiecte finanţate din FEADR în cadrul aceleiaşi
măsuri nu sunt eligibile, cu excepţia celor care aplică pentru schema de ajutor
de stat XS 13/2008.
Art. 4. - (1) La solicitarea
expresă a unui beneficiar de cofinanţare din FEADR, cu privire la contractorii
acestuia care nu se achită de obligaţiile contractuale, APDRP poate, după o
verificare prealabilă, să includă informaţiile despre aceşti furnizori în Lista
contractorilor care nu îşi respectă obligaţiile contractuale faţă de
beneficiarii cofinanţării din FEADR.
(2) Lista contractorilor care nu îşi respectă
obligaţiile contractuale faţă de beneficiarii cofinanţării din FEADR va putea
fi consultată pe site-ul oficial al APDRP.
Art. 5. - Pentru anumite categorii de beneficiari din
cadrul măsurilor derulate din PNDR se aplică următoarele restricţii de
finanţare:
a) beneficiarii înregistraţi în lista APDRP a
debitorilor pentru Programul SAPARD şi pentru FEADR,
pentru un an de la achitarea debitului;
b) beneficiarii care au contracte de finanţare
reziliate pentru nerespectarea obligaţiilor contractuale, din iniţiativa APDRP,
pentru un an de la dată rezilierii;
c) beneficiarii Programului SAPARD sau ai cofinanţării
FEADR, care se află în situaţii litigioase cu APDRP, până la soluţionarea
definitivă a litigiului.
Art. 6. - (1) Cheltuielile privind costurile generale
ale proiectului sunt eligibile dacă respectă prevederile art. 71 alin. (1) din
Regulamentul Consiliului (CE) nr. 1.698/2005 şi dacă îndeplinesc următoarele
condiţii:
a) sunt prevăzute sau rezultă din aplicarea legislaţiei
în vigoare în vederea obţinerii de avize, acorduri şi autorizaţii necesare
implementării activităţilor eligibile ale operaţiunii său rezultă din cerinţele
minime impuse de PNDR si sunt solicitate de APDRP;
b) sunt aferente unor studii şi/sau analize întocmite
în conformitate cu prevederile legislaţiei în vigoare;
c) sunt necesare în procesul'de achiziţii publice
pentru activităţile eligibile ale operaţiunii;
d) sunt aferente activităţilor de coordonare şi
supervizare a execuţiei şi recepţiei lucrărilor de construcţii-montaj.
(2) Cheltuielile de consultanţă şi pentru managementul
proiectului sunt eligibile dacă respectă prevederile alin. (1) şi vor fi
decontate proporţional cu valoarea fiecărei tranşe de plată aferente
proiectului.'
(3) Costurile generale ale proiectului sunt eligibile
într-un procent de maximum 10%, fiind detaliate pentru fiecare măsură în Ghidul
solicitantului, intensitatea acordării fiind în funcţie de tipul şi de
complexitatea proiectului.
(4) In cazul proiectelor care necesită acord de mediu
şi studiu de impact de mediu, selecţia proiectelor se va efectua fără
obligativitatea prezentării acestora, cu excepţia investiţiilor realizate prin
măsura 322 „Renovarea, dezvoltarea satelor, îmbunătăţirea serviciilor de bază
pentru economia şi populaţia rurală şi punerea în valoare a moştenirii
rurale", iar perioada de timp dintre notificarea beneficiarului şi
încheierea contractului de finanţare nu va putea depăşi 6 luni.
(5) Studiile de fezabilitate sau documentaţiile de
avizare a lucrărilor de intervenţie, aferente cererilor de finanţare depuse de
beneficiarii din cadrul măsurii 322 „Renovarea, dezvoltarea satelor,
îmbunătăţirea serviciilor de bază pentru economia şi populaţia rurală şi punerea
în valoare a moştenirii rurale" din PNDR, trebuie să fie întocmite sau
actualizate conform prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 28/2008 privind
aprobarea conţinutului-cadru al documentaţiei tehnico-economice aferente
investiţiilor publice, precum şi ă structurii şi metodologiei de elaborare a
devizului general pentru obiective de investiţii şi lucrări de intervenţii.
(6) Studiul de fezabilitate şi, după caz, documentaţia
de avizare a lucrărilor de intervenţie, aferente unui proiect integrat, se
realizează conform legislaţiei în vigoare pentru fiecare tip de investiţie,
integrarea realizându-se printr-un deviz general centralizator, întocmit de
proiectantul care elaborează documentaţia aferentă investiţiei majoritare.
Art. 7. - (1) Cheltuielile generale şi specifice
necesare pentru realizarea proiectului sunt eligibile'dacă sunt realizate şi
efectiv plătite de beneficiar după data semnării contractului de finanţare şi
dacă îndeplinesc, cumulativ, următoarele condiţii:
a) sunt necesare pentru desfăşurarea proiectului şi în
conformitate cu principiile managementului financiar adecvat, ale economiei şi
ale eficienţei costurilor;
b) sunt efectuate în conformitate cu prevederile
contractului de finanţare încheiat cu APDRP;
c) sunt înregistrate în evidenţele contabile ale
beneficiarului, sunt identificabile şi verificabile şi sunt susţinute de
originalele actelor de plată, precum şi de documente justificative, în
condiţiile legii.
(2) In cazul subcontractării operaţiunilor de furnizare
de bunuri, lucrări sau servicii, contractorul răspunde în integralitate de
respectarea prevederilor contractuale faţă de beneficiarii cofinanţării prin
FEADR şi este obligat să furnizeze APDRP toate informaţiile legate de
subcontractori, conform cerinţelor APDRP. Subcontractarea totală a achiziţiei
nu este permisă pentru operaţiunile derulate pentru cofinanţarea din FEADR.
Art. 8. - (1) In înţelesul prezentei hotărâri şi
conform fişelor măsurilor din PNDR, pentru cofinanţare din FEADR sunt eligibile
cheltuielile cu investiţiile care au că rezultat următoarele:
a) active corporale:
(i) construcţii noi şi/sau modernizarea clădirilor
folosite pentru producţie, servicii, inclusiv turism, depozitare, inclusiv
construcţii destinate protecţiei mediului, infrastructură internă şi utilităţi;
(ii) branşamente şi racorduri necesare proiectelor, aşa
cum sunt ele prevăzute în fişele măsurilor din PNDR;
(iii) construcţii noi şi/sau
modernizarea clădirilor aferente serviciilor publice de bază pentru populaţia
rurală, precum şi infrastructurii fizice de bază;
(iv) lucrări de reabilitare şi conservare a
obiectivelor de patrimoniu;
(v) achiziţii sau achiziţii în leasing financiar de
utilaje, instalaţii, echipamente şi dotări noi, de mijloace de transport
specializate, precum şi de alte mijloace de transport stabilite prin fişa
măsurii, dacă leasingul financiar se derulează pe perioada de implementare a
proiectului;
b) active necorporale:
(i) costurile generale legate de realizarea
investiţiilor prevăzute la lit. a) pentru proiectare şi asistenţă tehnică,
asimilate categoriei de active necorporale, după cum urmează: studii de teren;
obţinere de avize, acorduri şi autorizaţii, inclusiv avizul cu recomandări la
studiul de fezabilitate privind încadrarea în specificul arhitectural local;
proiectare şi inginerie; consultanţă;
(ii) achiziţiile, inclusiv achiziţiile în leasing
financiar, de know-how sau de cunoştinţe tehnice nebrevetate, software, brevete
şi licenţe pentru pregătirea şi implementarea proiectului, dacă leasingul
financiar se derulează pe perioada de implementare a proiectului.
(2) Activele corporale şi necorporale rezultate din
implementarea proiectelor cofinantate din FEADR trebuie să îndeplinească,
cumulativ, următoarele condiţii:
a) să fie considerate active amortizabile;
b) să fie achiziţionate în condiţii de piaţă;
c) să fie incluse în categoria activelor proprii ale
beneficiarului şi să fie utilizate în exclusivitate în locaţia în care a
beneficiat de finanţare nerambursabilă pentru minimum 5 ani, termen calculat
din momentul în care investiţia a fost finalizată.
(3) Pentru categoriile de beneficiari ai cofinanţării
din FEADR, care, pe perioada derulării proiectului, precum şi în perioada de
monitorizare, îşi schimbă tipul şi dimensiunea întreprinderii avute la data
depunerii cererii de finanţare, în sensul trecerii de la categoria de
microîntreprindere la categoria de întreprindere mică sau mijlocie, respectiv
de la categoria întreprindere mică sau mijlocie la categoria alte
întreprinderi, cheltuielile pentru finanţare rămân eligibile pe toată perioada
derulării proiectului şi în perioada de monitorizare.
Art. 9. - Proiectele depuse de beneficiarii publici
pentru finanţare prin FEADR, respectiv comunele şi
asociaţiile acestora, se încadrează în categoria proiectelor negeneratoare de
profit şi sunt de utilitate publică.
Art. 10. - (1) Durata maximă de execuţie a investiţiei
cofinantate din FEADR este de 3 ani de la data încheierii contractului de
finanţare.
(2) Prin excepţie de la prevederile alin. (1), durata
maximă de execuţie este de 2 ani pentru investiţiile în achiziţiile simple fără
leasing financiar de utilaje, instalaţii, echipamente şi dotări noi, de
mijloace de transport specializate, precum şi de alte mijloace de transport
stabilite prin fişa măsurii.
(3) Durata maximă de execuţie prevăzută la alin. (1)
şi (2) poate fi prelungită cu acordul prealabil al APDRP şi cu aplicarea
penalităţilor prevăzute în contractul de finanţare, cu excepţia investiţiilor
care prevăd adaptarea la standardele comunitare, caz în care această prelungire
nu poate depăşi termenul de graţie legal impus pentru adaptarea la standarde.
Art. 11. - Nu sunt eligibile următoarele categorii de
cheltuieli şi investiţii:
a) achiziţia de terenuri şi alte imobile;
b) investiţiile privind operaţiunile de simplă
înlocuire;
c) achiziţia de echipamente/bunuri second-hand;
d) cheltuielile pentru locuinţe şi sedii sociale;
e) simpla achiziţie de acţiuni
ale unei întreprinderi;
f) taxa pe valoarea adăugată, cu excepţia taxei pe
valoarea adăugată nerecuperabilă, în cazul în care este în mod real şi definitiv suportată de către beneficiari,
alţii decât persoanele neimpozabile, conform art. 71 alin. (3) din Regulamentul Comisiei (CE) nr. 1.698/2005;
g) dobânda şi alte comisioane aferente creditelor;
h) cheltuielile aferente leasingului financiar;
i) amenzile, penalităţile şi cheltuielile de judecată;
j) costurile necesare pentru operarea obiectivelor de
investiţii;
k) achiziţia de drepturi de producţie agricolă, de
animale şi plante anuale, precum şi plantarea acestora din urmă, în cazul
investiţiilor agricole.
Art. 12. - (1) Contractul de finanţare pentru
investiţiile cofinantate din FEADR, în integralitatea sa, precum şi toate
drepturile şi obligaţiile ce decurg din acesta nu pot face obiectul cesiunii,
fără acordul expres şi prealabil al APDRP. In caz de imposibilitate,
neimputabilă beneficiarului, de a executa prevederile contractuale, activitatea
poate fi preluată de succesorii săi în drepturi, în condiţiile legii, cu
aprobarea prealabilă a APDRP.
(2) Beneficiarul cofinanţării din FEADR poate constitui
garanţii în favoarea unei instituţii de credit, sub forma gajării sau
ipotecării asupra investiţiei care face obiectul contractului de finanţare, în
condiţiile legii.
II.2. Reguli privind
măsurile de agromediu şi zone defavorizate
Art. 13. - (1) In cadrul PNDR este sprijinită
utilizarea durabilă a terenurilor agricole prin intermediul măsurilor 211
„Sprijin pentru zona montană defavorizată", 212 „Sprijin pentru zone
defavorizate - altele decât zona montană" şi 214 „Plăţi de
agromediu".
(2) Plăţile efectuate din FEADR pentru măsurile
prevăzute la alin. (1) au un caracter compensatoriu.
Art. 14. -APIA, potrivit funcţiilor
delegate de Autoritatea de management pentru PNDR, denumită în continuare AM-PNDR, şi APDRP vor implementa şi vor
efectua plăţile pentru măsurile prevăzute la art. 13 alin. (1).
Art. 15. -In executarea angajamentului asumat,
beneficiarul măsurilor prevăzute la art. 13 alin. (1) este obligat să respecte
următoarele condiţii generale:
a) anunţă APIA despre pierderea dreptului de utilizare
a suprafeţei care face obiectul angajamentului;
b) informează noul utilizator despre faptul că
suprafaţa respectivă este sub angajament şi că acesta poate solicita transferul
angajamentului pe numele său, în calitate de nou utilizator;
c) păstrează şi pune la dispoziţia APIA pentru
verificare toate documentele relevante pentru angajament;
d) permite inspectarea fermei
de către reprezentanţi ai organismelor abilitate, în situaţia în care a fost
selectat pentru control.
Art. 16. - (1) Angajamentele asumate pe o perioadă de 5
ani, potrivit fişelor măsurilor 211 „Sprijin pentru zona montană
defavorizată" şi 212 „Sprijin pentru zone defavorizate - altele decât zona
montană", nu sunt condiţionate de menţinerea aceleiaşi suprafeţe pe durata
celor 5 ani.
(2) Suprafeţele pentru care se solicită anual sprijin
pot varia ca dimensiune sau locaţie, plăţile efectuându-se în funcţie de
suprafaţa pentru care se aplică anual, cu condiţia amplasării într-o zonă
defavorizată, desemnată în cadrul PNDR.
Art. 17. - Pentru beneficiarii măsurii 214 „Plăţi de
agromediu", în cazul pierderii dreptului de utilizare a suprafeţei care
face obiectul angajamentului sau a unei părţi a acesteia, fermierul va proceda
diferit, după cum urmează:
a) nu returneaza plăţile primite, în situaţia în care
noul utilizator al suprafeţei în cauză acceptă să preia angajamentul existent;
b) returneaza plăţile efectuate până la acea dată
pentru respectiva suprafaţă, în situaţia în care noul utilizator nu acceptă
preluarea angajamentului existent.
II.3. Reguli
privind măsurile de asistenţă tehnică şi formare profesională
Art. 18. - (1) AM-PNDReste autoritatea direct responsabilă cu implementarea măsurilor 111 „Formare
profesională- training, informare şi difuzare de cunoştinţe", 143
„Furnizarea de servicii de consiliere şi consultanţă pentru agricultori"
şi 511 „Asistenţă tehnică".
(2) Implementarea proiectelor cofinantate din FEADR, prevăzute la alin. (1), se realizează după cum
urmează:
a) pentru măsura 511 „Asistenţă tehnică", prin:
(i) AM-PNDR, pentru nevoile de asistenţă tehnică
proprii, ale direcţiilor pentru agricultură şi dezvoltare rurală (denumite în
continuare DADR), ale
organismului de certificare şi ale altor organisme implicate în derularea
programului;
(ii) APDRP - Direcţia de asistenţă tehnică, pentru
nevoile de asistenţă tehnică proprii, ale APIA, ale inspectoratelor teritoriale
de regim silvic şi de vânătoare şi ale altor organisme cărora le vor fi
delegate funcţii ale APDRP;
b) pentru măsurile 111 „Formare profesională-training,
informare şi difuzare de cunoştinţe", 143 „Furnizarea de servicii de
consiliere şi consultanţă pentru agricultori" - la nivel central prin
AM-PNDR, iar la nivel judeţean prin compartimentele de dezvoltare rurală ale
DADR judeţene şi a municipiului Bucureşti.
(3) Subcontractarea totală a achiziţiei nu este permisă
pentru operaţiunile derulate în cadrul măsurilor 111 „Formare
profesională-training, informare şi difuzare de cunoştinţe", 143
„Furnizarea de servicii de consiliere şi consultanţă pentru agricultori"
şi 511 „Asistenţă tehnică".
(4) Pentru implementarea măsurilor 111 „Formare
profesională-training, informare şi difuzare de cunoştinţe", 143
„Furnizarea de servicii de consiliere şi consultanţă pentru agricultori"
şi 511 „Asistenţă tehnică" se va elabora un manual de proceduri care va
conţine instrucţiuni de coordonare, supervizare, avizare şi monitorizare a
proiectelor.
II.4. Reguli pentru
monitorizare şi evaluare
Art. 19. - (1) Pentru examinarea progresului
înregistrat de PNDR 2007-2013, comparativ cu obiectivele propuse, instituţiile
implicate în implementare desfăşoară activităţi de monitorizare şi evaluare, pe
baza datelor puse la dispoziţia acestora de către beneficiarii de cofinanţare
din FEADR.
(2) Beneficiarii cofinanţării din FEADR trebuie să
furnizeze toate datele solicitate de instituţiile implicate, atât în perioada
de implementare a proiectelor, cât şi ulterior finalizării acestora.
(3) Monitorizarea sprijinului acordat beneficiarilor
prin schemele de minimis se va face distinct,
potrivit regulilor specifice prevăzute în scheme.
II.5. Reguli generale pentru control
Art. 20. - Beneficiarii măsurilor de sprijin
cofinantate din FEADR asigură accesul la locul de implementare a investiţiilor,
însoţesc echipele de control şi pun la dispoziţia acestora, în timp util, toate
informaţiile şi documentele relevante, conform prevederilor procedurale
specifice de control, corespunzătoare fiecărei instituţii responsabile.
CAPITOLUL III
Dispoziţii finale
Art. 21. - (1) Pentru beneficiarii care primesc
finanţare pentru proiectele aferente măsurilor cuprinse în axa 3 din cadrul
PNDR, potrivit regulii de minimis, pe baza declaraţiei pe propria răspundere,
valoarea totală a ajutoarelor de minimis acordate aceluiaşi beneficiar nu va depăşi 200.000 euro pe durata a
3 ani fiscali, perioadă care va fi evaluată pe o bază continuă, astfel încât
pentru fiecare nouă acordare a unui ajutor de minimis se va determina suma totală
a ajutorului de minimis acordat în anul fiscal în cauză, precum şi pe perioada ultimilor 2
ani fiscali.
(2) Beneficiarul trebuie să depună din proprie
iniţiativă toate eforturile pentru a lua cunoştinţă de toate informaţiile
oferite, astfel încât să cunoască înainte de asumarea obligaţiilor toate
drepturile şi obligaţiile născute din contractul de finanţare.
Art. 22. - (1) Prevederile prezentei hotărâri nu sunt
aplicabile pentru următoarele măsuri din cadrul PNDR 2007- 2013:
a) pentru măsurile din axa 2 - 213 „Plăţi Natura 2000
pe teren agricol", 221 „Prima împădurire a terenurilor agricole", 223
„Prima împădurire a terenurilor nonagricole" şi 224 „Plăţi Natura 2000 pe
teren forestier";
b) pentru măsurile din axa 4 - 4.1 „Implementarea
strategiilor de dezvoltare locală", 4.21 „Implementarea proiectelor de
cooperare" şi 4.31 „Funcţionarea grupurilor de acţiune locală, dobândirea
de competenţe şi animarea teritoriului".
(2) Stabilirea cadrului specific de finanţare şi
implementare a măsurilor prevăzute la alin. (1) se va aproba, după caz, prin
hotărâre a Guvernului.
Art. 23. -AM-PNDR şi APDRP pot stabili reguli detaliate
de implementare pentru fiecare măsură, care se aprobă prin ordin al ministrului
agriculturii şi dezvoltării rurale.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
p. Ministrul agriculturii şi dezvoltării rurale,
Gheorghe Albu,
secretar de stat
p. Ministrul pentru întreprinderi mici şi mijlocii,
comerţ, turism şi profesii liberale,
Ştefan Imre,
secretar de stat
Departamentul pentru Afaceri Europene,
Adrian Ciocănea,
secretar de stat
Ministrul economiei şi finanţelor,
Varujan Vosganian