HOTARARE Nr.
23 din 3 octombrie 2006
pentru aprobarea Normei nr.
11/2006 privind activitatea de depozitare a activelor fondurilor de pensii
facultative
ACT EMIS DE:
COMISIA DE SUPRAVEGHERE A SISTEMULUI DE PENSII PRIVATE
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 880 din 27 octombrie 2006
In baza prevederilor art. 3 alin. (1), ale art. 16 şi ale art. 23 lit. f) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului
nr. 50/2005 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Comisiei de
Supraveghere a Sistemului de Pensii Private, aprobată cu modificări şi
completări prin Legea nr. 313/2005,
conform Hotărârii Parlamentului
României nr. 24/2006 privind numirea preşedintelui, a vicepreşedintelui şi a
celorlalţi membri ai Consiliului Comisiei de Supraveghere a Sistemului de
Pensii Private,
având în vedere prevederile art. 105-114 şi ale art.
125 din Legea nr. 204/2006 privind pensiile
facultative,
în baza hotărârii luate în şedinţa Consiliului Comisiei
de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private din data de 3 octombrie 2006,
Comisia de Supraveghere a Sistemului de Pensii
Private emite următoarea hotărâre:
Art. 1. - Se aprobă Norma nr. 11/2006 privind
activitatea de depozitare a activelor fondurilor de pensii facultative,
prevăzută în anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre.
Art. 2. - Norma menţionată la art. 1 intră în vigoare
la data publicării acesteia şi a prezentei hotărâri în Monitorul Oficial al
României, Partea I, şi va fi publicată şi pe site-ul Comisiei
de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private (www.csspp.ro).
Art. 3. - Departamentul autorizare-reglementare împreună cu Secretariatul tehnic şi cu directorul
general vor urmări ducerea la îndeplinire a prevederilor prezentei hotărâri.
Preşedintele Comisiei de Supraveghere a Sistemului de
Pensii Private,
Mircea Oancea
ANEXĂ
NORMA Nr. 11/2006
privind activitatea de depozitare a activelor
fondurilor de pensii facultative
Având în vedere prevederile art. 105-114 din Legea nr.
204/2006 privind pensiile facultative,
în temeiul dispoziţiilor art. 23 lit. f) din Ordonanţa
de urgenţă a Guvernului nr. 50/2005 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Comisiei de
Supraveghere a Sistemului de Pensii Private, aprobată cu modificări şi
completări prin Legea nr. 313/2005,
Comisia de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private,
denumită în continuare Comisia, emite prezenta normă.
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - Prezenta normă are ca obiect stabilirea
condiţiilor de avizare şi funcţionare a depozitarului activelor fondurilor de
pensii facultative.
Art. 2. - Termenii şi expresiile utilizate în prezenta
normă au semnificaţiile prevăzute la art. 2 din Legea nr. 204/2006 privind
pensiile facultative, denumită în continuare Lege, în legislaţia privind piaţa de capital şi în legislaţia privind
piaţa bancară.
CAPITOLUL II
Avizarea depozitarului
SECŢIUNEA 1
Condiţii de avizare
Art. 3. - (1) Poate fi depozitar doar acea instituţie
de credit din România, autorizată de Banca Naţională a României în
conformitate cu legislaţia bancară, sau sucursala din România a unei instituţii de credit autorizată
într-un stat membru al Uniunii Europene ori aparţinând Spaţiului Economic
European, avizată de Comisie, pentru activitatea de depozitare, căreia îi sunt
încredinţate spre păstrare în condiţii de siguranţă toate activele unui fond de
pensii facultative.
(2) De la data aderării României la Uniunea Europeană
sucursalele din România ale instituţiilor de credit, autorizate pentru
activitatea de depozitare într-un stat membru al Uniunii Europene sau
aparţinând Spaţiului Economic European, nu vor mai fi supuse regimului avizării
de către Comisie.
Art. 4. - Pentru eliberarea avizului care conferă
calitatea de depozitar, Comisia analizează cererea şi documentaţia depuse de
solicitant şi verifică dacă sunt îndeplinite cumulativ următoarele condiţii:
a) obiectul de activitate
autorizat de Banca Naţională a României să cuprindă activităţi de depozitare a
activelor financiare ale fondurilor de pensii facultative;
b) să nu se afle în procedură de supraveghere specială
sau de administrare specială;
c) să dispună de capacităţi profesionale, echipamente
şi capacităţi tehnice necesare pentru desfăşurarea corespunzătoare a
activităţii de depozitare;
d) să desfăşoare activitate de custodie pentru o
piaţă reglementată de instrumente financiare;
e) să aibă capitaluri proprii
mai mari de 100 milioane euro;
f) să dispună de proceduri prin care să asigure
păstrarea în condiţii de siguranţă a tuturor activelor fondurilor de pensii
facultative şi un control permanent, din punct de vedere al respectării
legalităţii, asupra operaţiunilor administratorului care acţionează în numele
fondurilor de pensii.
SECŢIUNEA a 2-a
Documente
Art. 5. - (1) Avizul prevăzut la art. 4 se eliberează
în baza unei cereri, întocmită conform anexei nr. 1 la prezenta normă, care
este însoţită de următoarele documente, în copie:
a) actul constitutiv, precum şi toate actele adiţionale
la acesta, în cazul în care există;
b) certificatul de înregistrare la oficiul
registrului comerţului;
c) autorizaţia de funcţionare emisă de Banca Naţională
a României, din care să reiasă că instituţia de credit a fost autorizată să
desfăşoare activităţile de depozitare a activelor financiare ale fondurilor de
pensii facultative în conformitate cu prevederile legislaţiei în vigoare;
d) certificatul de înscriere a
menţiunilor cu privire la modificarea obiectului de activitate în conformitate
cu lit. c), dacă este cazul;
e) organigrama solicitantului şi funcţiile structurii
organizatorice care desfăşoară operaţiuni legate de activitatea de depozitare,
personalul alocat acesteia, modalitatea de luare şi de transmitere a deciziilor
şi modalităţile interne de control, procedurile de securitate, de control şi
cele aplicabile în cazul apariţiei unor cazuri de forţă majoră, care să permită
păstrarea în siguranţă a tuturor activelor fondurilor de pensii facultative pe
care le depozitează, o descriere a capacităţilor tehnice şi a echipamentelor de
care dispune;
f) procedurile scrise privind separarea activelor
proprii de cele ale fondurilor de pensii pentru care desfăşoară activitatea de
depozitare şi între acestea, aprobate de către consiliul de administraţie/persoanele
împuternicite în acest sens;
g) curriculum vitae, datat şi semnat, pentru
persoanele cu funcţie de conducere din cadrul structurii organizatorice,
mandatate să desfăşoare operaţiuni legate de activitatea de depozitare, şi
pentru persoanele care le înlocuiesc pe acestea, din care să rezulte că au
studii superioare de lungă durată, absolvite cu examen de licenţă sau de
diplomă şi experienţa profesională necesară;
h) certificat de cazier judiciar, depus în termenul de
valabilitate al acestuia, în conformitate cu prevederile legale în vigoare, în
original, pentru persoanele din cadrul structurii organizatorice care
desfăşoară operaţiuni legate de activitatea de depozitare şi pentru persoanele
care le înlocuiesc pe acestea;
i) lista cuprinzând specimenele de semnături pentru
persoanele care reprezintă depozitarul în relaţia cu Comisia, întocmită conform
anexei nr. 2 la prezenta normă;
j) declaraţie din care să rezulte că asupra
solicitantului nu este instituită măsura supravegherii sau administrării
speciale, dată pe propria răspundere de cel puţin doi conducători, având competenţe stabilite prin actul constitutiv, sau
de cel puţin doi salariaţi împuterniciţi de conducerea
acestuia;
k) dovada achitării taxelor stabilite conform
legislaţiei în vigoare.
(2) Cererea de avizare ca depozitar este semnată de cel
puţin doi conducători, având competenţe stabilite prin actul constitutiv, sau
de cel puţin doi salariaţi împuterniciţi de conducerea instituţiei de credit
autorizate de Banca Naţională a României ori ai sucursalei din România a unei
instituţii de credit, autorizată într-un stat membru al Uniunii Europene sau
aparţinând Spaţiului Economic European, şi poartă ştampila
acesteia.
SECŢIUNEA a 3-a
Eliberarea sau respingerea avizului pentru depozitar
Art. 6. - (1) Comisia analizează cererea şi documentele
anexate, în termen de 30 de zile calendaristice de la depunerea acesteia.
(2) In cazul aprobării cererii, Comisia emite în
termen de 5 zile calendaristice un aviz prin care se acordă calitatea de
depozitar.
(3) Orice solicitare a Comisiei de informaţii
suplimentare sau de modificare a documentelor prezentate iniţial întrerupe
termenul prevăzut la alin. (1), care va reîncepe de la data depunerii
respectivelor informaţii sau modificări, depunere care nu poate fi făcută mai
târziu de 30 de zile calendaristice de la data solicitării Comisiei, sub
sancţiunea respingerii cererii.
(4) In situaţia în care documentele depuse sunt
incomplete, ilizibile sau se constată depunerea acestora într-o formă necorespunzătoare,
precum şi lipsa unor documente, acestea sunt returnate solicitantului spre
completare sau înlocuire, după caz.
Art. 7. - (1) Neîndeplinirea uneia dintre condiţiile
prevăzute la art. 4 duce la respingerea cererii pentru avizare ca depozitar.
(2) Decizia de respingere, scrisă şi motivată, se
comunică solicitantului în termen de 5 zile calendaristice de la adoptarea
acesteia.
Art. 8. - Decizia de respingere poate fi contestată în termen de maximum 30 de zile de la data comunicării
ei, în conformitate cu legislaţia privind contenciosul administrativ.
CAPITOLUL III
Activitatea de depozitare
Art. 9. - (1) Activitatea de depozitare se desfăşoară
în baza unui contract de depozitare care se încheie între administrator, în
numele fondului de pensii facultative, şi depozitar.
(2) Contractul de depozitare este întocmit conform
modelului-cadru descris în anexa nr. 3 la prezenta normă.
Art. 10. - Depozitarul fondurilor de pensii facultative,
denumit în continuare depozitar, va acţiona
numai pe baza instrucţiunilor scrise primite de la administratorul fondurilor
de pensii facultative şi în limita prevederilor legale în vigoare.
Art. 11. - Depozitarul solicită administratorului orice
informaţii şi/sau documente pe care le consideră necesare pentru încadrarea
unei operaţiuni în dispoziţiile legale în vigoare.
Art. 12. - Administratorul nu poate refuza
depozitarului, sub pretextul confidenţialităţii, furnizarea informaţiilor
şi/sau documentelor prevăzute de normele în vigoare.
Art. 13. - Depozitarul primeşte sumele rezultate din
contribuţiile participanţilor unui fond de pensii facultative şi creditează
contul colector al fondului, deschis numai la depozitar.
Art. 14. - Depozitarul înregistrează,
verifică şi monitorizează toate activele deţinute de fiecare fond de pensii
facultative pentru care desfăşoară activitatea de depozitare.
Art. 15. - (1) Activele fondurilor de pensii
facultative trebuie evidenţiate în conturi separate pentru fiecare fond,
diferite de cele ale administratorului şi ale depozitarului.
(2) Depozitarul deschide conturi de instrumente
financiare şi conturi bancare pentru decontarea tranzacţiilor, pe numele
fiecărui fond de pensii facultative. Aceste conturi sunt debitate/creditate
numai în baza funcţiilor sale de depozitare şi în strictă conformitate cu
instrucţiunile administratorului.
(3) Activele fondurilor de pensii facultative sunt
depozitate separat pentru fiecare fond şi sunt înregistrate în aşa fel încât să
fie identificate ca proprietate a fondului de pensii facultative pentru care se
desfăşoară activitatea de depozitare.
(4) Toate operaţiunile de creditare sau debitare a
conturilor de active financiare ale fondului de pensii facultative se
realizează numai prin intermediul depozitarului.
Art. 16. - Depozitarul va certifica existenţa activelor
fondului de pensii facultative şi va calcula valoarea activelor fondului de
pensii facultative pe baza informaţiilor şi documentelor proprii, precum şi pe
baza documentelor emise de alte instituţii prin intermediul cărora au fost
realizate investiţii în numele fondului.
Art. 17. - (1) Depozitarul efectuează plăţi din contul
fondului de pensii facultative numai la primirea instrucţiunilor
corespunzătoare din partea administratorului, în următoarele cazuri:
a) pentru efectuarea de investiţii, potrivit Legii;
b) pentru stingerea obligaţiilor, inclusiv plata
taxelor, comisioanelor şi a cheltuielilor operaţionale ale fondului de pensii
facultative;
c) pentru orice alt scop
arătat în instrucţiuni, întocmite cu respectarea prevederilor documentelor de
constituire a fondului de pensii facultative.
(2) In situaţiile în care depozitarul constată că sunt
încălcate prevederile Legii, ale prezentei norme sau ale documentelor de
constituire a fondului de pensii facultative, acesta are obligaţia de a
notifica imediat Comisia şi administratorul cu privire la o asemenea situaţie.
Art. 18. - Depozitarul disponibilizează instrumente
financiare din portofoliul unui fond de pensii facultative numai la primirea
instrucţiunilor corespunzătoare de la administrator şi numai după creditarea
contului fondului cu suma reprezentând contravaloarea respectivelor instrumente
financiare.
Art. 19. - (1) Depozitarul este obligat să păstreze
confidenţialitatea informaţiilor şi/sau documentelor primite din partea
administratorului în procesul de evaluare a legalităţii operaţiunilor efectuate
de către acesta în contul fondurilor de pensii facultative administrate.
(2) Depozitarul nu poate să invoce clauza de
confidenţialitate, prevăzută la alin. (1), în cazul controalelor efectuate de
către Comisie, Banca Naţională a României sau de către autorităţile de
supraveghere din statul de origine al sucursalei instituţiei de credit.
Art. 20. - Pentru fiecare dintre
fondurile de pensii facultative pentru care desfăşoară activitatea de
depozitare depozitarul calculează şi transmite Comisiei, în fiecare zi lucrătoare, valoarea activului net,
valoarea unitară a activului net şi numărul de unităţi de fond.
Art. 21. - Depozitarul
informează în scris Comisia despre săvârşirea oricărui act sau fapt suspect de
a reprezenta o încălcare a prevederilor legale în vigoare, în legătură cu
fondurile de pensii facultative pentru care desfăşoară activitatea de
depozitare.
Art. 22. - Depozitarul
informează în scris Comisia cu privire la orice refuz al administratorului de a
furniza informaţii şi/sau documente, împreună cu o descriere a tranzacţiei cu
privire la care s-a formulat respectivul refuz, în termen de maximum 24 de ore
de la primirea refuzului administratorului.
Art. 23. - In situaţia prevăzută la art. 22 Comisia
poate suspenda transformarea în unităţi de fond a contribuţiilor primite,
precum şi transferul participanţilor la alte fonduri de pensii facultative,
până la clarificarea situaţiei, dar pentru o perioadă de cel mult două zile
lucrătoare de la data primirii informării.
Art. 24. - In cazul în care, după furnizarea tuturor
documentelor şi/sau informaţiilor relevante solicitate de către depozitar,
există divergenţe cu privire la efectuarea unei operaţiuni între acesta şi
administrator, depozitarul informează imediat Comisia şi transmite toate
informaţiile şi documentele relevante cu privire la respectiva operaţiune.
Art. 25. - Depozitarul este obligat să informeze în
scris Comisia cu privire la orice abuz al administratorului în legătură cu
activele fondului de pensii facultative depozitate.
Art. 26. - Depozitarul este responsabil faţă de
administrator, participanţi şi beneficiari în privinţa oricărui prejudiciu
suferit de aceştia ca rezultat al neîndeplinirii obligaţiilor sau al
îndeplinirii necorespunzătoare a acestora.
Art. 27. - (1) Depozitarul poate încredinţa obligaţiile
sale, asumate prin contract, unei alte entităţi, numai în cazurile de custodie
a activelor achiziţionate pe pieţele externe, sub sancţiunea retragerii
avizului ca depozitar pentru fonduri de pensii facultative
(2) Activităţile delegate către o altă entitate sunt
desfăşurate cu respectarea aceluiaşi regim aplicabil depozitarului.
(3) Obligaţiile depozitarului nu vor fi afectate de
faptul că a încredinţat unei alte entităţi toate sau o parte din activele pe
care le are în păstrare.
(4) Delegarea activităţilor către o altă entitate se
face cu introducerea în prospectul schemei de pensii/ documentele fondului de
pensii facultative a informaţiilor cu privire la datele de identificare a
respectivei entităţi şi a activităţilor delegate, aceste informaţii fiind aduse
la cunoştinţă participanţilor.
(5) Depozitarul nu este absolvit de responsabilitatea
privind asigurarea păstrării în siguranţă a activelor
încredinţate spre păstrare unei alte entităţi.
Art. 28. - (1) Este interzis depozitarului să garanteze
în orice mod sau să dispună în orice alt fel de instrumentele financiare sau de
sumele de bani încredinţate spre păstrare de către administrator în numele
fondului de pensii facultative.
(2) Depozitarului îi este interzis să transfere
instrumentele financiare sau sumele de bani încredinţate spre păstrare în
numele fondului de pensii facultative, cu excepţia cazului în care există
instrucţiuni corespunzătoare din partea administratorului.
(3) Interdicţiile prevăzute la alin. (1) şi (2) nu se
aplică în cazul dispunerii de către Comisie a unor măsuri speciale.
Art. 29. - Este interzis depozitarului să acorde
credite, sub orice formă, administratorului fondului de pensii facultative.
Art. 30. - Activele unui fond de pensii facultative nu
pot face obiectul procedurilor de executare silită declanşate de creditorii
depozitarului, nu pot fi puse sub sechestru sau poprite de către aceştia şi nu
pot face parte din masa credală în caz de faliment al depozitarului.
CAPITOLUL IV
Notificări transmise Comisiei
Art. 31. - (1) Se notifică spre avizare Comisiei,
împreună cu documentele prevăzute la art. 5 alin. (1) lit. g) şi h), schimbarea
persoanelor cu funcţii de conducere din cadrul structurii organizatorice,
mandatate să desfăşoare operaţiuni legate de activitatea de depozitare, precum
şi a persoanelor care le înlocuiesc pe acestea.
(2) Orice modificare adusă documentelor menţionate la
art. 5 alin. (1) lit. e), referitoare la funcţiile structurii organizatorice
care desfăşoară operaţiuni legate de activitatea de depozitare, modalitatea de
luare şi transmitere a deciziilor şi modalităţile interne de control,
procedurile de securitate, control şi cele aplicabile în cazul apariţiei unor
cazuri de forţă majoră, precum şi la art. 5 alin. (1) lit. f) este notificată
spre avizare Comisiei.
(3) Modificările actelor constitutive ale instituţiei
de credit din România/sucursalei din România a unei instituţii de credit avizate
de Comisie în calitate de depozitar sunt notificate Comisiei.
(4) Notificările sunt transmise Comisiei în maximum
două zile lucrătoare de la efectuarea modificărilor.
(5) Notificările sunt însoţite de documentele care
stau la baza efectuării respectivei modificări.
Art. 32. - Modificările trebuie să îndeplinească toate
condiţiile prevăzute în legislaţia în vigoare, avute în vedere la obţinerea
avizului ca depozitar.
Art. 33. - (1) Comisia poate solicita informaţii suplimentare sau de modificare a documentelor
prezentate iniţial.
(2) In situaţia nedepunerii unor documente, precum şi
în cazurile în care documentele depuse sunt incomplete, ilizibile sau se
constată depunerea acestora într-o formă necorespunzătoare, acestea sunt
returnate solicitantului spre completare sau înlocuire, după caz.
CAPITOLUL V
Incetarea contractului de depozitare
Art. 34. - Contractul de depozitare poate înceta în
următoarele cazuri:
a) prin denunţare unilaterală în condiţiile stabilite în contract;
b) prin acordul părţilor;
c) la expirarea termenului de valabilitate a
contractului;
d) ca efect al retragerii avizului depozitarului.
Art. 35. - (1) Incetarea contractului în oricare dintre
cazurile prevăzute la art. 34 lit. a)-c) trebuie notificată Comisiei cu 90 de
zile înainte de încetare.
(2) Incetarea contractului produce efecte în termen de
90 de zile de la notificarea Comisiei.
Art. 36. - In situaţia prevăzută la art. 34 lit. a)-c)
depozitarul transmite altui depozitar activele din depozitul său, precum şi
copiile evidenţelor privind îndeplinirea obligaţiilor sale, în condiţiile
legii, într-o perioadă stabilită de comun acord, aprobată de Comisie, cu
asigurarea continuităţii îndeplinirii obligaţiilor contractuale.
CAPITOLUL VI
Retragerea avizului depozitarului
Art. 37. - Comisia este în drept să retragă avizul
depozitarului în următoarele cazuri:
a) dacă acesta a fost obţinut pe baza unor informaţii
sau documente false sau care au indus în eroare;
b) dacă depozitarul nu îşi respectă obligaţiile
prevăzute în legislaţia în vigoare;
c) la solicitarea depozitarului;
d) în situaţia în care nu mai sunt îndeplinite
condiţiile prevăzute la cap. II;
e) la iniţierea procedurilor de supraveghere sau de
administrare specială de către Banca Naţională a României ori în momentul
emiterii hotărârii de deschidere a procedurii falimentului de către judecătorul
sindic;
f) la retragerea autorizaţiei de funcţionare de către
Banca Naţională a României sau de către autorităţile competente din statul
membru care supraveghează activitatea instituţiei de credit.
Art. 38. - (1) In termen de 5 zile calendaristice de la
data retragerii avizului depozitarului, Comisia comunică
această decizie depozitarului şi tuturor administratorilor care au încheiate
contracte de depozitare.
(2) Decizia de retragere a avizului poate fi contestată
în termen de maximum 30 de zile de la data comunicării ei, în conformitate cu
legislaţia privind contenciosul administrativ.
Art. 39. - (1) In cazurile prevăzute la art. 34 şi 37
administratorul are obligaţia ca, în termen de 15 zile lucrătoare de la data
notificării, respectiv de la data primirii deciziei de retragere a avizului
depozitarului, să încheie un nou contract de depozitare cu o altă instituţie de
credit avizată pentru desfăşurarea activităţii de depozitare.
(2) Depozitarul cedent este obligat să predea
activele fondului de pensii facultative către noul depozitar, într-o perioadă
stabilită de comun acord şi aprobată de Comisie.
(3) In perioada prevăzută la alin. (2) depozitarul
trebuie să îşi îndeplinească în continuare toate obligaţiile asumate prin
contractul de depozitare.
(4) Dacă în perioada prevăzută la alin. (2) nu se
realizează transferul activelor către un nou depozitar, fostul depozitar are
obligaţia să notifice Comisia, care procedează la restricţionarea conturilor
respectivului fond de pensii facultative până la data efectuării transferului.
Art. 40. - (1) Noul contract de
depozitare este transmis Comisiei, în vederea avizării, în maximum 3 zile
lucrătoare de la data încheierii acestuia. Depozitarul cedent începe transferul
complet al activelor deţinute pentru fondurile de pensii facultative către
depozitarul primitor care a încheiat contract cu administratorul, în termen de
maximum două zile lucrătoare de la avizarea de către Comisie a noului contract
de depozitare.
(2) Răspunderea pentru prejudiciile produse cu ocazia
transferului prevăzut la alin. (1) revine depozitarului, cedent sau primitor,
din culpa căruia s-a produs prejudiciul respectiv.
Art. 41. - (1) In termen de 3 zile lucrătoare de la
încheierea procesului de transfer al activelor fondurilor de pensii
facultative, depozitarul cedent întocmeşte un raport pentru fiecare fond de
pensii, care conţine descrierea detaliată a modului în care a operat transferul
activelor, valoarea activului net şi a activului net unitar, numărul de unităţi
de fond, la data la care a fost efectuată ultima operaţiune de transfer.
(2) Raportul este înaintat
administratorului fondului de pensii facultative şi Comisiei.
Art. 42. - Anexele nr. 1 -3 fac parte integrantă din
prezenta normă.
ANEXA Nr. 1 la normă
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Pagina 1/3
Datele de CERERE PENTRU AVIZAREA CA
DEPOZITAR PENTRU
Identificare FONDURI DE PENSII
FACULTATIVE
ale solicitantului
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Subsemnatul/Subsemnata
............................................................................,
(numele şi prenumele)
în calitate de
..............................................................................,
solicit avizul pentru a desfăşura activitate de
depozitare a fondurilor de pensii facultative pentru
................................................
......................................................... având:
(denumirea
instituţiei de credit),
Sediul social .........................................
...................................
(localitatea)
(strada şi numărul)
...........................
..................................
(judeţul)
(codul poştal)
Forma de înregistrare
.....................................................................................
(centrală, filială, sucursală)
Numărul de telefon
................................... Numărul de fax ...........................
Adresa de poştă electronică ..............................................................................
Prezenta cerere este însoţită de un număr de ..........
documente, totalizând un număr de .......... file.
Semnătura
..................................................
Ştampila
Data:..........................................
Prezenta cerere este însoţită de opisul documentelor
anexate şi de un număr de ........ documente, totalizând un număr de ........ file.
Pagina 2/3
Membrii consiliului de administraţie,
comitetului de direcţie, înlocuitorii
membrilor comitetului de direcţie,
persoanele cu funcţie de conducere Cerere pentru avizarea ca depozitar
din cadrul structurii
organizatorice, pentru fonduri de
pensii facultative
care sunt mandatate să desfăşoare
operaţiuni legate de activitatea
de depozitare a fondurilor de pensii
facultative, şi persoanele care le
înlocuiesc pe acestea
|
Numele şi prenumele
|
Funcţia1)
|
Codul numeric personal
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Numele şi prenumele reprezentantului legal ....................................................
Semnătura reprezentantului legal
......................................................................
Data .................................... Ştampila
1) Coloana
„Funcţia" se va completa, după caz, cu: CA - membru în consiliul de
administraţie, CD - membru în comitetul, de direcţie, ÎCD - înlocuitor membru
în comitetul de direcţie, PDEP - personal cu funcţie de conducere din cadrul
departamentului/serviciului, mandatat să desfăşoare operaţiuni legate de
activitatea de depozitare a fondurilor de pensii facultative, ÎPDEP -
înlocuitor personal cu funcţie de conducere din cadrul
departamentului/serviciului, mandatat să desfăşoare operaţiuni legate de activitatea de depozitare.
Pagina 3/3
Date
despre Cerere
pentru avizarea ca depozitar
acţionarii pentru fonduri de pensii facultative
depozitarului
Acţionari depozitar - Persoane fizice/juridice
|
Nr. crt.
|
Acţionari1) Denumirea/Numele şi
prenumele
|
Statul rezident
|
Autoritatea
competentă
de supraveghere2)
|
Deţinere
|
Codul unic de înregistrare/codul
numeric personal3)
|
Nr. de acţiuni
|
% din capitalul social
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Numele şi prenumele reprezentantului legal
.....................................................
Semnătura reprezentantului legal
................................
Data ....................... Ştampila
1) Dacă societatea
are mai mult de 20 de acţionari, se vor înscrie numai acţionarii societăţii cu
deţineri de minimum 5% din capitalul social, ultima linie fiind completată cu
„alţi acţionari persoane fizice şi juridice cu deţineri sub 5%" şi,
respectiv, totalul deţinerilor acestora. Se va completa începând cu structura
acţionariatului societăţii care solicită autorizarea. Pentru fiecare acţionar
semnificativ, persoană juridică, se va completa o nouă pagină, precizându-se
structura acţionariatului acestuia până la nivel de acţionar persoană fizică,
inclusiv. Nu se completează în cazul societăţilor la care statul sau o
autoritate a administraţiei publice este acţionar ori asociat, precizându-se
această situaţie.
Pentru societăţile ale căror acţiuni sunt
tranzacţionate pe o piaţă reglementată se vor completa acţionarii doar la nivel
de acţionar semnificativ. la data completării cererii.
Pentru persoanele fizice şi juridice străine se vor
completa, după caz, seria şi numărul paşaportului sau numărul de înregistrare
la instituţia similară oficiului registrului comerţului din statul de origine.
2) Se completează
numai pentru persoanele juridice denumirea autorităţii de supraveghere din
statul de origine, împreună cu datele necesare contactării acesteia (adresa
completă, nr. de telefon, fax, e-mail).
3) Pentru persoanele
fizice şi juridice străine se vor completa, după caz, seria şi numărul
paşaportului sau numărul de înregistrare la instituţia similară oficiului
registrului comerţului din statul de origine.
Falsele declaraţii sau omisiunile intenţionate ale
unor fapte pot constitui încălcări ale legii penale.
ANEXA Nr. 2 la normă
SPECIMENE1) DE
SEMNĂTURĂ
........................................................................................................................................................................ ...............
(denumirea instituţiei de credit care solicită aviz
pentru depozitarea activelor financiare ale fondurilor
de pensii facultative)
înregistrată la Oficiul Naţional al Registrului
Comerţului cu numărul .........................................,
având cod unic de înregistrare .................................. .
Nr. crt.
|
Numele şi prenumele descifrabil
|
Calitatea
|
Semnătura
|
1)
|
...........................................................
|
...........................................................
|
|
2)
|
...........................................................
|
...........................................................
|
|
3)
|
...........................................................
|
...........................................................
|
|
1) Prezenta anexă se
va completa în faţa reprezentantului Comisiei. Dacă una dintre persoanele care
reprezintă depozitarul în relaţia cu Comisia nu poate semna, în aceste condiţii
se va depune o declaraţie notarială privind specimenul de semnătură.
ANEXA Nr. 3 la normă
MODEL-CADRU AL CONTRACTULUI DE DEPOZITARE
ARTICOLUL 1
Părţile contractante
S.C.............................................................................
S.A, cu sediul în
......................................................................,
str....................................... nr.......,
sectorul ......, înmatriculată la oficiul registrului comerţului sub
nr..................................., cod unic de înregistrare
.........................................................., înscrisă în
Registrul Comisiei de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private cu nr....................................,
autorizată de Comisia de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private prin Decizia
nr................................., reprezentată legal prin ................................, în calitate de administrator al
Fondului de pensii facultative ....................................................................,
înscris în Registrul Comisiei de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private
cu nr..........................., denumită în
continuare administrator;
şi
S.C.............................................................................
S.A., cu sediul în
......................................................................,
str...........................................
nr......., sectorul ......, înmatriculată la oficiul registrului comerţului sub
nr..............................., cod unic de înregistrare ............................., înscrisă în
Registrul Comisiei de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private cu nr......................, avizată de
Comisia de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private prin Avizul
nr............................, reprezentată legal prin
................................................................................,
în calitate de depozitar al Fondului de pensii facultative ...................................., denumită în
continuare depozitar.
ARTICOLUL 2
Definiţii
(1) Activele fondului de pensii facultative, denumit
în continuare fondul, reprezintă instrumentele
financiare, inclusiv instrumentele financiare derivate, precum şi numerarul,
rezultate ca urmare a investirii activelor personale ale participanţilor.
(2) Activele depozitare reprezintă exclusiv activele transferate şi preluate în custodie la
depozitar, care se regăsesc în conturi deschise pe numele Fondului şi în
gestiunea depozitarului.
(3) Custodia activelor reprezintă
ansamblul operaţiunilor desfăşurate de către o entitate autorizată pentru
prestarea de servicii de custodie.
(4) Cheltuielile fondului reprezintă costuri aferente funcţionării acestuia, astfel cum sunt
prevăzute în Lege şi în reglementările Comisiei de Supraveghere a Sistemului de
Pensii Private.
ARTICOLUL 3
Obiectul contractului
Obiectul contractului îl reprezintă păstrarea în
condiţii de siguranţă a activelor fondului şi desfăşurarea de activităţi de
depozitare, inclusiv de calcul, în fiecare zi lucrătoare a valorii activului
net, a valorii unitare a activului net şi a numărului unităţilor de fond, cu
respectarea dispoziţiilor legale privind pensiile
facultative.
ARTICOLUL 4
Durata contractului
Prezentul contract este valabil pe o perioadă de
.................................., începând cu data intrării în vigoare.
Durata contractului poate fi prelungită în funcţie de
voinţa părţilor, prin acte adiţionale.
ARTICOLUL 5
Obligaţiile părţilor
(1) Modalitatea concretă de lucru şi de
predare-preluare a evidenţelor şi activelor fondului se stabileşte prin
proceduri.
(2) Obligaţiile depozitarului:
1. să păstreze în condiţii de siguranţă toate activele
fondului aflate în custodia sa şi să le evidenţieze separat de activele sale şi
ale altor entităţi;
2. să deschidă conturi pe numele fondului, în care va
păstra instrumentele financiare aflate în custodie;
3. să deschidă un cont colector pentru colectarea
contribuţiilor şi derularea operaţiunilor fondului, precum şi un cont bancar
pentru decontare, aferent tranzacţiilor cu instrumente financiare. Aceste
conturi vor fi debitate/creditate de către depozitar numai în baza funcţiilor
sale de depozitare şi în strictă conformitate cu instrucţiunile corespunzătoare
ale administratorului;
4. să realizeze colectarea dividendelor, dobânzilor şi
a altor fructe civile aferente activelor depozitate, la solicitarea
administratorului;
5. să se asigure că, în tranzacţiile având ca obiect
activele fondului, orice obligaţie de plată este executată în termenul
stabilit;
6. să se asigure că transformarea contribuţiilor în
unităţi de fond este efectuată de către administrator în conformitate cu
prevederile legale;
7. să calculeze valoarea activului net, valoarea
unitară a activului net şi numărul de unităţi de fond şi să le transmită către
administrator şi către Comisia de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private
în termenele prevăzute de legislaţia în vigoare;
8. să îndeplinească instrucţiunile administratorului, cu
excepţia cazului în care acestea sunt contrare legislaţiei în vigoare;
9. să informeze în scris administratorul despre orice
act sau fapt relevant pentru activitatea fondului.
(3) Obligaţiile
administratorului:
1. să transfere în custodia depozitarului activele
fondului în conturi deschise pe numele acestuia;
2. să solicite depozitarului să deschidă un cont
colector şi un cont bancar pentru decontarea tranzacţiilor cu instrumente
financiare;
3. să comunice în timp util toate informaţiile
necesare pentru îndeplinirea corespunzătoare a obligaţiilor depozitarului,
precum şi alte informaţii solicitate de acesta pentru buna desfăşurare a
obligaţiilor sale şi monitorizarea activităţii fondului;
4. să achite depozitarului preţul prezentului
contract;
5. să informeze în scris, în timp util, depozitarul cu
privire la orice schimbare cu privire la administrarea fondului.
ARTICOLUL 6
Preţul contractului
Comisionul de depozitare este de ............ %, calculat din valoarea medie lunară a activului net.
Pentru serviciile prestate depozitarul va percepe
următoarele comisioane: ....................................................................................................................
....................................................................................................................................................
.
In cazul în care nu îşi execută obligaţiile
contractuale privind plata preţului contractului, administratorul va plăti din
contul său penalităţi în valoare de .................% pe zi de întârziere, din valoarea sumei datorate depozitarului.
ARTICOLUL 7
Răspunderea părţilor
1. In executarea prezentului
contract administratorul este răspunzător pentru instrucţiunile pe care le
transmite depozitarului, precum şi pentru toate actele şi faptele aferente
activităţii de administrare, astfel cum este definită de legislaţia în vigoare. Depozitarul nu va
fi ţinut în niciun fel răspunzător pentru neprezentarea prin omisiune sau
altfel, de către administrator, a informaţiilor şi documentelor necesare
calculării activelor nete ale fondului şi evidenţei unităţilor de fond.
Administratorul se obligă să transmită în timp util (data şi ora limită se vor
stabili prin proceduri) notificări de îndreptare a erorilor de îndată ce constată
că informaţiile furnizate nu sunt exacte, corecte şi complete. In cazul în care
aceste notificări nu pot fi transmise în timp util, depozitarul va opera
modificările corespunzătoare la următorul calcul de activ net al fondului.
2. Depozitarul este răspunzător faţă de administrator
şi faţă de participanţii la fond pentru orice pierderi sau pagube suferite,
atât timp cât pierderile ori pagubele au fost cauzate de îndeplinirea
necorespunzătoare sau neîndeplinirea obligaţiilor asumate prin prezentul contract.
3. Depozitarul este obligat
să păstreze confidenţialitatea informaţiilor şi/sau a documentelor primite din
partea administratorului în procesul de evaluare a legalităţii operaţiunilor
efectuate de acesta în contul fondului. Confidenţialitatea nu poate fi invocată
în cazul controalelor efectuate de Comisia de Supraveghere a Sistemului de
Pensii Private, Banca Naţională a României sau de către autorităţile de
supraveghere din statul de origine al sucursalei.
4. Depozitarul nu poate să garanteze în orice mod sau
să dispună în orice alt fel de instrumentele financiare sau de sumele de bani
încredinţate spre păstrare de către administrator în numele fondului.
5. Depozitarul nu poate să transfere instrumentele
financiare sau sumele de bani încredinţate spre păstrare de către administrator
în numele fondului, cu excepţia cazului în care există instrucţiuni
corespunzătoare ale administratorului.
6. Administratorul nu poate schimba depozitarul fără
aprobarea Comisiei de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private.
7. Depozitarul poate solicita
administratorului orice informaţii şi/sau documente pe care le consideră
necesare pentru evaluarea încadrării în dispoziţiile legale în vigoare a
operaţiunilor executate în numele şi pe contul fondului. Administratorul nu va
putea refuza furnizarea acestor informaţii şi/sau documente sub pretextul
confidenţialităţii.
ARTICOLUL 8
Forţa majoră
Forţa majoră înlătură răspunderea, dacă este comunicată
în termen de ............... zile şi demonstrată în termen de ............. zile, ambele de la data
apariţiei.
ARTICOLUL 9
Modificarea contractului
Modificarea contractului se va face prin act adiţional,
semnat de reprezentanţii legali ai părţilor, avizat de Comisia de Supraveghere
a Sistemului de Pensii Private, intrarea în vigoare a modificărilor
contractului urmând a se realiza conform prevederilor legale în vigoare.
ARTICOLUL 10
Incetarea contractului
Prezentul contract încetează în condiţiile prevăzute la
art. 37 din Norma nr. 11/2006 privind activitatea de depozitare a activelor
fondurilor de pensii facultative, aprobată prin Hotărârea Comisiei de
Supraveghere a Sistemului de Pensii Private nr. 23/2006.
ARTICOLUL 11
Litigii
(1) Modul de soluţionare a
litigiilor.
(2) Instanţa competentă.
ARTICOLUL 12
Dispoziţii finale
Prezentul contract, împreună cu
anexele şi eventualele acte adiţionale, reprezintă voinţa părţilor şi înlătură
orice altă formă de înţelegere verbală dintre acestea, anterioară sau
ulterioară încheierii lui.
Prezentul contract a fost încheiat astăzi,
....................., în 3 (trei) exemplare, câte unul
pentru fiecare parte contractantă şi unul pentru
Comisia de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private, şi intră în vigoare la
data autorizării fondului de către Comisia de Supraveghere a Sistemului de
Pensii Private.
Administrator,
Depozitar,
............................
...........................