HOTARARE Nr. 235 din 29 martie 1991
privind infiintarea Societatii Nationale a Cailor Ferate Romane
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 79 din 16 aprilie 1991
Guvernul Romaniei hotaraste:
CAP. 1
Denumirea, obiectul de activitate, sediul si patrimoniul
Art. 1
Se infiinteaza Societatea Nationala a Cailor Ferate Romane denumite
prescurtat C.F.R., cu sediul in municipiul Bucuresti, bd. Dinicu Golescu nr. 38,
sectorul 1.
Societatea Nationala a Cailor Ferate Romane are statut de regie autonoma de
interes national, este persoana juridica, se organizeaza si functioneaza pe
baza de gestiune economica si autonomie financiara.
Art. 2
Societatea Nationala a Cailor Ferate Romane are ca obiect de activitate
efectuarea transporturilor de calatori si marfuri pe calea ferata, in scopul
satisfacerii interesului public, social si de aparare.
In acest scop, in calitate de proprietar al bunurilor din patrimoniul sau,
administreaza si asigura exploatarea cailor ferate din domeniul public,
colaboreaza cu alte cai ferate straine in cadrul traficului international si
participa la toate organismele internationale de profil.
Societatea Nationala a Cailor Ferate Romane desfasoara si activitati
industriale, de cercetare si proiectare, constructii, aprovizionare,
comerciale, de comert exterior, medicale, de invatamant, social-culturale,
precum si alte activitati necesare realizarii obiectului sau de activitate.
Art. 3
In cadrul exploatarii si administrarii cailor ferate publice, Societatea
Nationala a Cailor Ferate Romane are obligatia sa asigure dezvoltarea si
modernizarea liniilor, instalatiilor, materialului rulant, cladirilor si
celorlalte mijloace din dotare, intretinerea si reparatiile acestora, precum si
introducerea tehnologiilor moderne de transport, tinand cont si de asigurarea
transporturilor militare.
De asemenea, va asigura construirea de noi linii si modernizarea celor
existente pentru introducerea circulatiei trenurilor de calatori si marfa de
mare viteza.
Art. 4
Societatea Nationala a Cailor Ferate Romane stabileste programul de
dezvoltare, modernizare si dotare a cailor ferate pe perioade de 5 ani si de
perspectiva, avand in vedere si nevoile de aparare, care, dupa ce a fost
insusit de ministrul lucrarilor publice, transporturilor si amenajarii
teritoriului, se supune aprobarii guvernului. Anual, obiectivele cu alocatiile
de la bugetul statului se nominalizeaza intr-o anexa la bugetul societatii, iar
valoarea totala a acestora se include in capitolul subventii si alocatii.
Art. 5
Din punct de vedere tehnic si metodologic, Societatea Nationala a Cailor
Ferate Romane coordoneaza activitatea de transport feroviar pe reteaua C.F.R.
si stabileste conditiile de folosire de catre beneficiarii de transport a
mijloacelor C.F.R. si ale cailor ferate straine.
Societatea Nationala a Cailor Ferate Romane avizeaza proiectarea si
constructia de linii industriale racordate la reteaua C.F.R., instalatii
aferente, material rulant care circula pe reteaua C.F.R., modificari sau
modernizari ale celor existente si emite acorduri si autorizatii de
constructii; avizeaza si isi da acordul pentru executarea de orice fel de
lucrari de constructii si instalatii, care se executa in zona C.F.R. sau care
pot afecta stabilitatea si securitate caii si instalatiilor feroviare, conform
prevederilor legii de exploatare a caii ferate in vigoare.
Art. 6
Societatea Nationala a Cailor Ferate Romane intocmeste si aproba
documentatii, normative, regulamente si instructiuni de serviciu pentru
siguranta circulatiei, intretinerea, proiectarea si repararea liniilor,
instalatiilor, materialului rulant, constructiilor si celorlalte mijloace din
dotare, pentru operatiunile financiar-contabile specifice, recrutarea,
pregatirea si perfectionarea personalului si alte activitati.
Art. 7
Patrimoniul initial al Societatii Nationale a Cailor Ferate Romane este de
170.706 milioane lei, constituit prin preluarea activului si pasivului de la
unitatile economice, social-culturale, medicale si de invatamant, prevazute in
anexa nr. 1, care pe data prezentei hotarari, se reorganizeaza in cadrul
acestei societati.
Societatea Nationala a Cailor Ferate Romane va definitiva patrimoniul pe
baza reevaluarii acestuia in conditiile prevazute de lege.
CAP. 2
Conducerea Societatii Nationale a Cailor Ferate Romane
Art. 8
Conducerea Societatii Nationale a Cailor Ferate Romane este asigurata de:
a) consiliul de administratie;
b) presedintele Societatii Nationale a Cailor Ferate Romane;
c) comitetul director, organ operativ de conducere.
Art. 9
Conducerea Societatii Nationale a Cailor Ferate Romane revine consiliului
de administratie al societatii, care este compus din 15 membri si isi
desfasoara activitatea in baza regulamentului propriu de organizare si
functionare stabilit potrivit legii.
Ministerul Finantelor si Ministerul Lucrarilor Publice, Transporturilor si
Amenajarii Teritoriului reprezinta interesele statului in consiliul de
administratie al societatii.
Art. 10
Presedintele Societatii Nationale a Cailor Ferate Romane conduce
activitatea curenta a societatii si este numit in conditiile legii.
El este ajutat de 4 vicepresedinti numiti de consiliul de administratie, la
propunerea presedintelui.
Presedintele societatii reprezinta personal sau prin delegat Societatea
Nationala a Cailor Ferate Romane in raport cu celelalte organe si organizatii
din tara, precum si in relatiile internationale.
Art. 11
Comitetul director este organul de conducere operativa al societatii si
este compus din presedintele societatii, vicepresedinti, directori generali si
directori din aparatul propriu al societatii.
Art. 12
Comitetul director isi desfasoara activitatea in conformitate cu propriul
sau regulament de organizare si functionare. Directorii generali si directorii
din aparatul propriu al societatii se numesc de presedintele societatii.
Art. 13
Societatea Nationala a Cailor Ferate Romane are in structura regionale si
directii de cai ferate si de exploatare a metroului, intreprinderi de
reparatii, de constructii, de trafic combinat, precum si unitati de cercetare,
studii si proiectare, aprovizionare, informatica si altele.
Societatea Nationala a Cailor Ferate Romane poate infiinta agentii in
strainatate si poate participa cu capital la societati comerciale si la alti
agenti economici.
Art. 14
Structura organizatorica si functional, precum si infiintarea unitatilor
din structura se stabilesc de consiliul de administratie al societatii.
Art. 15
Activitatea Societatii Nationale a Cailor Ferate Romane, precum si a
unitatilor sale, se desfasoara in conformitate cu regulamentul de organizare si
functionare prevazut in anexa nr. 2.
Art. 16
Societatea Nationala a Cailor Ferate Romane are un sistem propriu sanitar
si de asistenta medicala.
Asistenta medicala se va acorda in limita capacitatilor si pe baza de
conventie si celorlalte sectoare de transport din cadrul Ministerului
Lucrarilor Publice, Transporturilor si Amenajarii Teritoriului.
Art. 17
Regionalele, directiile de cai ferate si de exploatare a metroului,
unitatile de reparat material rulant, unitatile de constructii, proiectare,
cercetare si informatica sunt conduse de consilii de conducere proprii, numite
de presedintele societatii.
Presedintele societatii poate aproba sa functioneze consilii de conducere
si la alte unitati.
Atributiile consiliilor de conducere se stabilesc de catre consiliul de
administratie al societatii.
Controlul activitatii Societatii Nationale a Cailor Ferate Romane
Art. 18
Controlul activitatii de exploatare, productie si siguranta a circulatiei
se va realiza atat la nivelul societatii, cat si la nivelul unitatilor din
structura, de catre organe proprii specializate.
Controlul economico-financiar la unitatile din structura se executa de
organele de control ale societatii constituite potrivit dispozitiilor legale.
Regionalele de cai ferate, directiile de cai ferate si de exploatare a
metroului si alte unitati din structura, stabilite de comitetul director, au
aparat propriu de control financiar.
CAP. 3
Buget, subventii si credite
Art. 19
Veniturile, cheltuielile, subventiile si alocatiile de la bugetul statului
se stabilesc prin buget pentru fiecare exercitiu bugetar, care se aproba
potrivit legii.
Societatea Nationala a Cailor Ferate Romane aproba bugetele si executia
acestora la unitatile sale.
Art. 20
Dotarile cu material rulant utilaje de cale, mijloace de interventie si
mijloace informatice, dezvoltarile de linii, instalatii, tunele, poduri,
viaducte si alte lucrari de arta, dezvoltarile de capacitati, reparatiile
capitale la linii, functionarea retelei medico-sanitare si de invatamant,
precum si prestarile nerentabile in traficul de calatori si marfuri determinate
de nivelurile tarifelor de baza stabilite de Guvern, care nu acopera
cheltuielile, se suporta de la bugetul statului, dupa folosirea resurselor
financiare proprii, in conditiile prevazute de reglementarile legale.
Art. 21
In cazurile, in care, interese de stat inclusiv cele de ordin militar, vor
necesita executarea de lucrari sau prestari de servicii speciale, beneficiarii
acestora, impreuna cu Ministerul Lucrarilor Publice, Transporturilor si
Amenajarii Teritoriului, cu avizul Ministerului Finantelor, vor face propuneri
corespunzatoare de modificare a bugetului de venituri si cheltuieli si de
stabilire a surselor de acoperire a costurilor suplimentare, care se aproba
potrivit legii.
Acoperirea deficitului Societatii Nationale a Cailor Ferate Romane
determinat de mentinerea tarifelor in transportul de calatori si marfuri, in
conditiile fluctuatiei preturilor in economie, se face operativ in cadrul lunii
urmatoare, prin subventii de la bugetul de stat, stabilite potrivit legii.
Art. 22
Pentru acoperirea cheltuielilor curente, in situatia in care pe parcursul
executiei bugetului de venituri si cheltuieli, mijloacele Societatii Nationale
a Cailor Ferate Romane nu sunt suficiente, societatea poate contracta credite
financiare cu bancile, in valoare de cel mult 20% din veniturile brute
realizate in anul precedent pentru toate activitatile.
Art. 23
Societatea Nationala a Cailor Ferate Romane, cu avizul Ministerului
Apararii Nationale, poate cere aprobarea guvernului de a suprima exploatarea
unor linii neeficiente.
In cazul cand interesele economice, sociale si cele de aparare a tarii
impun mentinerea acestora, pierderile vor fi acoperite prin subventii de la
bugetul de stat sau de unitatile administrativ-teritoriale si de agentii
economici interesati.
Societatea Nationala a Cailor Ferate Romane beneficiaza de subventii de la
bugetul de stat pentru acoperirea deficitului prevazut, datorat inghetarii
tarifelor la transportul de calatori si marfuri, in conditiile fluctuatiei
preturilor in economie, pentru functionarea retelei medico-sanitare, de
invatamant si ocrotiri sociale, precum si in situatiile prevazute la art. 20 si
21 din prezenta hotarare.
Pentru dotarile cu material rulant, utilaje de cale, linii, instalatii,
lucrari de arta, dezvoltari de capacitati, societatea beneficiaza de alocatii
de la buget.
Art. 24
In cadrul activitatii de exploatare feroviara, Societatea Nationala a
Cailor Ferate Romane poate inchiria vagoane si orice alte mijloace la si de la
administratii de cai ferate.
CAP. 4
Tarife
Art. 25
Tarifele se stabilesc in asa fel incat veniturile realizate sa acopere
cheltuielile si dobanzile la creditele contractate in conditiile stabilite prin
prezenta hotarare.
Art. 26
Consiliul de administratie face propuneri pentru tarifele de baza ale caii
ferate, care se prezinta guvernului pentru aprobare de catre ministrul
lucrarilor publice, transporturilor si amenajarii teritoriului.
Tarifele de baza ale caii ferate reprezinta tarifele platite de
beneficiarii de transport pentru deplasarea pe calea ferata a calatorilor si
marfurilor de la statia de imbarcare, respectiv incarcare, la statia de
destinatie.
Celelalte tarife pentru prestatii si servicii, altele decat cele prevazute
la alineatul precedent, precum si tarifele din trafic international se
stabilesc si se modifica de Societatea Nationala a Cailor Ferate Romane.
Art. 27
Societatea Nationala a Cailor Ferate Romane poate acorda reduceri de tarife
cu scop comercial pentru a mentine, spori sau crea un anumit trafic, cu
asigurarea echilibrului bugetar.
Art. 28
In perioada cand leul nu este convertibil:
- la transportul de marfuri import-export pentru platile in valuta
efectuate de C.F.R. catre caile ferate straine, beneficiarii de transport - in
cazul in care isi asuma plata taxelor de transport pe parcursul cailor ferate
respective - vor achita Societatii Nationale a Cailor Ferate Romane tarifele si
eventualele sume in valuta;
- la transportul de calatori, legitimatiile de calatorie in traficul
international vor fi eliberate cu plata in lei sau valuta, potrivit
legislatiei in vigoare.
Art. 29
Incasarile in valuta din activitatea proprie de prestari de servicii si
export a Societatii Nationale a Cailor Ferate Romane se folosesc de aceasta
pentru plata cotizatiilor la organismele feroviare internationale, acoperirea
cheltuielilor privind decontarile cu caile ferate straine, deplasarile in
strainatate, achizitii de materiale si piese de schimb si alte cheltuieli
necesare desfasurarii normale a activitatii C.F.R.
Din venitul net in valuta realizat, Societatea Nationala a Cailor Ferate
Romane are dreptul sa dispuna de o cota potrivit reglementarilor in vigoare.
Importurile pentru dotari care depasesc venitul net in valuta vor fi aprobate
de guvern si acoperite din fondul valutar al statului.
Art. 30
Gratuitatile de transport pe calea ferata sunt interzise, cu exceptia celor
stabilite potrivit reglementarilor legale.
Art. 31
Din considerente sociale sau de alta natura, se pot acorda reduceri de
tarife sau gratuitati pentru transportul calatorilor si al marfurilor, pe baza
de hotarari ale guvernului, care vor stabili modul de aplicare si sursele de
acoperire a diferentelor de tarif rezultate.
Art. 32
Raporturile de munca se stabilesc prin statutul personalului C.F.R. Pana la
aprobarea statutului personalului C.F.R. pentru raporturile de munca ale
personalului societatii, inclusiv pentru drepturile membrilor de familie, ale
pensionarilor C.F.R. si membrilor lor de familie, se vor aplica reglementarile
legale in vigoare si acordurile incheiate intre administratie si sindicate, in conditiile
legii.
Art. 33
Normele de munca, normativele de personal, functiile si meseriile din
activitatea de cale ferata, se stabilesc de Societatea Nationala a Cailor
Ferate Romane, cu respectarea prevederilor legale.
Art. 34
Nomenclatorul functiilor si meseriilor, conditiile de acordare a
salariilor, sporurilor si premiilor specifice activitatii caii ferate si
relatiile de munca se vor stabili prin statutul personalului C.F.R.
Salariile personalului de la C.F.R. se vor stabili in conformitate cu
prevederile legilor in vigoare, pe baza contractului colectiv de munca negociat
intre organele de conducere ale Societatii Nationale a Cailor Ferate Romane si
sindicat.
In conditiile cresterii preturilor si tarifelor, sistemul de compensare -
indexare a salariilor de baza se stabileste cu consultarea sindicatelor si a
conducerii societatii, prin hotarare a Guvernului.
Art. 35
Comitetul director poate aproba introducerea de functii noi, salarizate
prin asimilare cu cele existente.
Art. 36
Personalul cailor ferate romane nu poate desfasura nici un fel de
activitate politica in cadrul Societatii Nationale a Cailor Ferate Romane.
CAP. 5
Dispozitii generale
Art. 37
Societatea Nationala a Cailor Ferate Romane editeaza buletine comerciale si
foi oficiale C.F.R.
Prin buletinul oficial C.F.R. se vor publica informatii privitoare la
transporturi, tarife, licitatii si alte dispozitii ce trebuie cunoscute de
beneficiarii de transport si personalul C.F.R., iar prin foaia oficiala C.F.R.
se vor publica ordinele, instructiunile, reglementarile si informatiile privind
situatia personalului si altele, care trebuie sa fie cunoscute de personalul
C.F.R.
Art. 38
Societatea Nationala a Cailor Ferate Romane va prelua in proprietate de la
Departamentul transporturilor cladirea Palatului C.F.R. Bucuresti, situata in
bd. Dinicu Golescu nr. 38, sectorul 1.
Art. 39
Intreprinderea poligrafica Filaret, cu sediul in municipiul Bucuresti, din
subordinea Ministerului Culturii se reorganizeaza in cadrul Societatii
Nationale a Cailor Ferate Romane.
Art. 40
Personalul din cadrul Departamentului cailor ferate si unitatilor ce se
reorganizeaza sau se desfiinteaza ca urmare a aplicarii prezentei hotarari,
trecut in functii cu nivel de salarizare mai mic in cadrul Societatii Nationale
a Cailor Ferate Romane, beneficiaza de salariul avut, sporul de vechime si
indemnizatie de conducere, dupa caz, pe o perioada de trei luni de la intrarea
in vigoare a prezentei hotarari.
Art. 41
Departamentul cailor ferate se desfiinteaza.
CAP. 6
Dispozitii finale
Art. 42
Paza obiectivelor de importanta deosebita, precum si paza si ordinea din
unele statii si triaje de cale ferata, pe sectii de circulatie si in trenuri de
calatori, se asigura de organele Ministerului de Interne, pe baza de conventie.
Art. 43
Anexele nr. 1 si 2 fac parte integranta din prezenta hotarare.
Art. 44
Ministerul Lucrarilor Publice, Transporturilor si Amenajarii Teritoriului
va prezenta Guvernului, in termen de cel mult un an, un proiect de lege privind
domeniul cailor ferate.
Art. 45
Societatea Nationala a Cailor Ferate Romane va prelua toate obligatiile ce
reveneau cailor ferate romane stabilite prin conventii si acte normative care
nu contravin reglementarilor in vigoare.
PRIM-MINISTRU
PETRE ROMAN
ANEXA 1
LISTA UNITATILOR
care se reorganizeaza in cadrul Societatii Nationale a Cailor Ferate
Romane
-------------------------------------------------------------------------------
Nr. Denumirea unitatilor economice Nr. Denumirea unitatilor Societatii
crt. de stat care se reorganizeaza crt. Nationale a C.F.R.
----------------------------------------------------------------------------
1 2 3 4
----------------------------------------------------------------------------
1. Regionala de cai ferate 1. Regionala de cai ferate
Bucuresti Bucuresti
2. Regionala de cai ferate 2. Regionala de cai ferate
Craiova Craiova
3. Regionala de cai ferate 3. Regionala de cai ferate
Timisoara Timisoara
4. Regionala de cai ferate Cluj 4. Regionala de cai ferate Cluj
5. Regionala de cai ferate Brasov 5. Regionala de cai ferate Brasov
6. Regionala de cai ferate Iasi 6. Regionala de cai ferate Iasi
7. Regionala de cai ferate Galati 7. Regionala de cai ferate Galati
8. Regionala de cai ferate Constanta 8. Regionala de cai ferate
Constanta
9. Directia de cai ferate Port 9. Directia de cai ferate Port
Constanta Constanta
10. Intreprinderea de exploatarea 10. Directia de exploatare a
metroului Bucuresti metroului Bucuresti
11. Institutul de cercetari si 11. Institutul de cercetari si
proiectari tehnologice in proiectari tehnologice in
transporturi Bucuresti transporturi Bucuresti
12. Compania de exploatare a vagoanelor 12. Intreprinderea de exploatare
restaurant si de dormit din Romania a vagoanelor restaurant si
"Varored" de dormit din Romania
"Varored"
13. Intreprinderea de sudare a liniilor 13. Intreprinderea de sudare a
linii-
si regenerare a sinelor de cale lor si regenerare a sinelor de
ferata de cale ferata
14. Centrala mecanica de material 14. Se desfiinteaza
rulant cu intreprinderile:
15. Intreprinderea mecanica de material 15. Intreprinderea de reparat
rulant Grivita Rosie Bucuresti material rulant Grivita
Bucuresti
16. Intreprinderea mecanica de material 16. Intreprinderea de reparat
rulant Bucuresti Triaj material rulant Bucuresti Triaj
17. Intreprinderea mecanica de material 17. Intreprinderea de reparat
rulant Rosiori de Vede material rulant Rosiori de Vede
18. Intreprinderea mecanica de material 18. Intreprinderea de reparat
rulant Brasov material rulant Brasov
19. Intreprinderea mecanica de material 19. Intreprinderea de reparat
rulant 16 Februarie Cluj-Napoca material rulant 16 Februarie
Cluj-Napoca
20. Intreprinderea mecanica de material 20. Intreprinderea de reparat
rulant Craiova material rulant Craiova
21. Intreprinderea mecanica de material 21. Intreprinderea de reparat
rulant Pascani material rulant Pascani
22. Intreprinderea mecanica de material 22. Intreprinderea de reparat
rulant Simeria material rulant Simeria
23. Intreprinderea mecanica de material 23. Intreprinderea de reparat
rulant Ploiesti material rulant Ploiesti
24. Sectia de vagoane Timisoara 24. Intreprinderea de reparat
material rulant Timisoara
25. Sectia de vagoane Craiova 25. Intreprinderea de reparat
material rulant Craiova
26. Antrepriza de constructii-montaj 26. Intreprinderea de reparatii si
Bucuresti constructii-montaj Bucuresti
27. Antrepriza de constructii-montaj 27. Intreprinderea de reparatii si
Craiova constructii-montaj Craiova
28. Antrepriza de constructii-montaj 28. Intreprinderea de reparatii si
Timisoara constructii-montaj Timisoara
29. Antrepriza de constructii-montaj 29. Intreprinderea de reparatii si
Cluj constructii-montaj Cluj
30. Antrepriza de constructii-montaj 30. Intreprinderea de reparatii si
Brasov constructii-montaj
Brasov
31. Antrepriza de constructii-montaj 31. Intreprinderea de reparatii si
nr. 1 Iasi constructii-montaj nr. 1 Iasi
32. Antrepriza de constructii-montaj 32. Intreprinderea de reparatii si
Galati constructii-montaj Galati
33. Brigada complexa de constructii- 33. Grup de santiere de reparatii si
montaj Constanta constructii-montaj Constanta
34. Intreprinderea de productie 34. Intreprinderea de productie
industriala pentru constructii cai industriala pentru constructii
ferate Buzau (I.P.I.C.) cai ferate Buzau (I.P.I.C.)
35. Institutul de proiectari cai ferate 35. Institutul de studii si
proiectari cai ferate Bucuresti
36. Centrul de calcul electronic al 36. Centrul de informatica si calcul
Departamentului cailor ferate electronic al Cailor Ferate
Romane
37. Clubul sportiv "Rapid" C.F.R. 37. Clubul sportiv
"Rapid" C.F.R.
38. Ziarul "Transporturile romane" 38. Ziarul
"Transporturile romane"
39. Brigada de cai ferate Bucuresti 39. Brigada de cai ferate Bucuresti
40. Serviciul vagon de masurat calea 40. Serviciul vagon de masurat calea
41. Serviciul comenzi receptie si 41. Serviciul comenzi receptie si
expeditii bilete si imprimate strict expeditii bilete si imprimate
socotite si cu vanzare C.F.R. strict socotite si cu vanzare
C.F.R.
42. Serviciul telex si telegraf 42. Serviciul telex si telegraf
43. Laborator central automatizari, 43. Laborator central automatizari,
telecomunicatii, electrificare telecomunicatii, electrificare
44. Baza de aprovizionare si desfacere 44. Baza de aprovizionare si
Chitila desfacere Chitila
45. Baza de aprovizionare si desfacere 45. Baza de aprovizionare si
Brasov desfacere Brasov
46. Centrul de perfectionare a 46. Centrul de perfectionare,
personalului din transporturile feroviare documentare si editura al cailor
si auto Bucuresti, inclusiv ferate (inclusiv Biblioteca
Biblioteca tehnica specializata tehnica specializata in transporturi
in transporturi si muzeul C.F.R. porturi, Muzeul C.F.R. si
Oficiul
de informare documentara in
transporturi).
47. Oficiul de informare documentara in 47. Se desfiinteaza
transporturi si telecomunicatii
48. Centrul de medicina preventiva cai 48. Centrul de medicina preventiva
ferate Bucuresti regional cai ferate Bucuresti
49. Centrul de medicina preventiva cai 49. Centrul de medicina preventiva
ferate Craiova regional cai ferate Craiova
50. Centrul de medicina preventiva 50. Centrul de medicina preventiva
cai ferate Timisoara regional cai ferate Timisoara
51. Centrul de medicina preventiva 51. Centrul de medicina preventiva
cai ferate Cluj regional cai ferate Cluj
52. Centrul de medicina preventiva 52. Centrul de medicina preventiva
cai ferate Brasov regional cai ferate Brasov
53. Centrul de medicina preventiva 53. Centrul de medicina preventiva
cai ferate Iasi regional cai ferate Iasi
54. Centrul de medicina preventiva 54. Centrul de medicina preventiva
cai ferate Galati regional cai ferate Galati
55. Centrul de medicina preventiva 55. Centrul de medicina preventiva
cai ferate Constanta regional cai ferate Constanta
56. Spitalul regional cai ferate 56. Spitalul nr. 1 cai ferate
Bucuresti Bucuresti
57. Spitalul regional cai ferate 57. Spitalul cai ferate Craiova
Craiova
58. Spitalul regional cai ferate 58. Spitalul cai ferate Timisoara
Timisoara
59. Spitalul regional cai ferate Cluj 59. Spitalul cai ferate Cluj
60. Spitalul regional cai ferate Brasov 60. Spitalul cai ferate Brasov
61. Spitalul regional cai ferate Iasi 61. Spitalul cai ferate Iasi
62. Spitalul regional cai ferate Galati 62. Spitalul cai ferate Galati
63. Spitalul regional cai ferate 63. Spitalul cai ferate Constanta
Constanta
64. Spitalul cai ferate Witting 64. Spitalul nr. 2 cai ferate
Witting
65. Spitalul cai ferate Ploiesti 65. Spitalul cai ferate Ploiesti
66. Spitalul cai ferate Sibiu 66. Spitalul cai ferate Sibiu
67. Spitalul cai ferate Simeria 67. Spitalul cai ferate Simeria
68. Spitalul cai ferate Oradea 68. Spitalul cai ferate Oradea
69. Spitalul cai ferate Drobeta- 69. Spitalul cai ferate Drobeta-
Turnu Severin Turnu Severin
70. Spitalul cai ferate Pascani 70. Spitalul cai ferate Pascani
71. Intreprinderea poligrafica Filaret 71. Intreprinderea poligrafica
Filaret
72. Asociatia sportiva "Locomotiva" 72. Asociatia sportiva
"Locomotiva"
73. Antrepriza de constructii-montaj 73. Intreprinderea de reparatii si
Nr. 2 Iasi constructii-montaj Nr. 2 Iasi
74. Grupul scolar industrial 74. Grupul scolar industrial
transporturi cai ferate Bucuresti transporturi cai ferate Bucuresti
75. Grupul scolar industrial 75. Grupul scolar industrial
transporturi cai ferate Craiova transporturi cai ferate Craiova
76. Liceul industrial Piatra-Olt 76. Liceul industrial Piatra-Olt
77. Grupul scolar industrial 77. Grupul scolar industrial
transporturi cai ferate Timisoara transporturi cai ferate Timisoara
78. Grupul scolar industrial 78. Grupul scolar industrial
transporturi cai ferate Arad transporturi cai ferate Arad
79. Grupul scolar industrial 79. Grupul scolar industrial
transporturi cai ferate Cluj transporturi cai ferate Cluj
80. Grupul scolar industrial 80. Grupul scolar industrial
transporturi cai ferate Oradea transporturi cai ferate Oradea
81. Grupul scolar industrial 81. Trece la Ministerul Invatamantului
transporturi cai ferate Satu Mare si Stiintei
82. Grupul scolar industrial 82. Grupul scolar industrial
transporturi cai ferate Brasov transporturi cai ferate Brasov
83. Grupul scolar industrial 83. Grupul scolar industrial
transporturi cai ferate Sibiu transporturi cai ferate Sibiu
84. Grupul scolar industrial 84. Grupul scolar industrial -
transporturi cai ferate Iasi transporturi cai ferate Iasi
85. Grupul scolar industrial 85. Grupul scolar industrial transporturi
transporturi cai ferate Galati cai ferate Galati
86. Grupul scolar industrial 86. Grupul scolar industrial transporturi
transporturi cai ferate Buzau cai ferate Buzau
87. Grupul scolar industrial 87. Grupul scolar industrial transporturi
transporturi cai ferate Constanta cai ferate Constanta
88. Grupul scolar industrial material 88. Grupul scolar industrial
rulant Bucuresti material rulant Bucuresti
89. Grupul scolar industrial material 89. Grupul scolar industrial
rulant Pascani material rulant Pascani
90. Grupul scolar industrial material 90. Grupul scolar industrial -
rulant Cluj material rulant Cluj
91. Grupul scolar industrial material 91. Grupul scolar industrial
material
rulant Simeria rulant Simeria
92. Grupul scolar industrial material 92. Grupul scolar industrial
material
rulant Rosiori de Vede rulant Rosiori de Vede
93. Centrul de calificare C.f.bucuresti 93. Centrul de calificare C.F.
Bucuresti
94. Centrul de calificare C.f.craiova 94. Centrul de calificare
C.f.craiova
95. Centrul de calificare C.f.timisoara 95. Centrul de calificare C.F.
Timisoara
96. Centrul de calificare C.F.Cluj 96. Centrul de calificare C.F.Cluj
97. Centrul de calificare C.f.brasov 97. Centrul de calificare C.f.brasov
98. Centrul de calificare C.F.Iasi 98. Centrul de calificare C.F.Iasi
99. Centrul de calificare C.f.galati 99. Centrul de calificare C.f.galati
100. Centrul de calificare C.F. 100. Centrul de calificare C.F.
Constanta Constanta
--------------------------------------------------------------------------------
---------------------
NOTA:
- Unitatile Societatii Nationale a Cailor Ferate Romane nominalizate in
prezenta anexa sunt direct subordonate acesteia.
- Grupurile scolare industriale cuprind: licee industriale, scoli
profesionale, scoli de maistri, scoli postliceale.
ANEXA 2
REGULAMENT
de organizare si functionare a Societatii Nationale a Cailor Ferate Romane
CAP. 1
Prevederi generale
Art. 1
Denumirea
Societatea Nationala a Cailor Ferate Romane, prescurtat "C.F.R.".
Art. 2
Natura juridica
Societatea Nationala a Cailor Ferate Romane este persoana juridica,
functioneaza pe baza de gestiune economica si autonomie financiara si isi
desfasoara activitatea pe baza prezentului regulament.
Art. 3
Sediul Societatii Nationale a Cailor Ferate Romane este in Bucuresti, bd.
Dinicu Golescu nr. 38, sectorul 1.
CAP. 2
Obiectul de activitate
Art. 4
Societatea Nationala a Cailor Ferate Romane are ca obiect de activitate
efectuarea transporturilor de calatori si marfuri pe calea ferata si
indeplineste rol de serviciu public. In acest scop, in calitate de proprietar
al bunurilor din patrimoniul sau, administreaza si asigura exploatarea cailor
ferate din domeniul public si colaboreaza cu alte cai ferate straine, in
traficul international.
In cadrul activitatii sale, societatea efectueaza si transportul de
calatori cu metroul.
Societatea Nationala a Cailor Ferate Romane desfasoara si activitati
industriale, de cercetare si proiectare, constructii, aprovizionare,
comerciale, de comert exterior, medicale, de invatamant, social-culturale,
precum si alte activitati in scopul realizarii obiectului sau de activitate.
Art. 5
In realizarea obiectivului sau de activitate, Societatea Nationala a Cailor
Ferate Romane exercita urmatoarele atributii principale:
1. elaboreaza si aproba norme, instructiuni si regulamente privind
activitatile pe care le desfasoara, obligatorii dupa caz, si pentru
beneficiarii de transport si detinatorii de linii industriale si mijloace de
transport de cale ferata cu acces pe reteaua C.F.R.;
2. stabileste si asigura conditiile generale de transport, precum si
masurile de siguranta a circulatiei transporturilor, in scopul prevenirii evenimentelor
de cale ferata;
3. stabileste masuri in vederea realizarii programelor de activitate,
imbunatatirii calitatii prestatiilor si lucrarilor, utilizarii si gospodaririi
rationale a mijloacelor economice, precum si imbunatatirii tehnologiilor de lucru
in toate activitatile;
4. elaboreaza si aproba instructiuni de exploatare, tehnice si economice;
5. organizeaza si exercita, prin organele proprii specializate, controlul
activitatii de exploatare, productie, siguranta circulatiei si economico-financiara;
6. exercita controlul permanent in probleme legate de buna functionare,
intretinere si reparare a mijloacelor de transport, liniilor, instalatiilor,
utilajelor si masinilor si actioneaza pentru prevenirea oricaror cauze care pot
produce perturbatii in desfasurarea transporturilor si proceselor de productie;
7. ia masuri pentru folosirea rationala si in conditii de siguranta a
mijloacelor de transport, a instalatiilor, utilajelor si masinilor, respectarea
normativelor tehnice privind intretinerea si repararea acestora;
8. coordoneaza activitatea de organizare a productiei, stabileste si aproba
norme privind activitatea tehnica, de programare, de contabilitate si
financiara, norme de munca, normative si numar de personal, functiile si meseriile
necesare, precum si introducerea de functii noi, in concordanta cu trecerea la
economia de piata;
9. elaboreaza studii si programe privind proportiile, nivelurile si
ritmurile de dezvoltare in perspectiva a activitatilor proprii de exploatare,
industrie, constructii-montaj etc.;
10. asigura proiectarea, executia si punerea in functiune, prin unitatile
proprii sau pe baza de contracte cu alte unitati, a noilor obiective, in
conformitate cu programele aprobate de Guvern sau de consiliul de administratie
11. asigura programarea si urmarirea transporturilor, productiei in
industrie, constructii-montaj si celelalte activitati proprii;
12. pregateste si negociaza cu beneficiarii si furnizorii volumul
productiei, contractarea acesteia in conditiile asigurarii resurselor si bazei
materiale prin repartitii sau direct de pe piata libera si din import;
13. pregateste elementele necesare si fundamenteaza cheltuielile de
productie, tarifele de baza si nivelul subventiilor;
14. aproba studiile tehnico-economice pentru modernizari, obiective noi si
asimilarea produselor noi de mare importanta, care privesc transporturile pe
caile ferate, in limita competentelor;
15. stabileste caracteristicile de constructie ale mijloacelor proprii de
transport si solutiile tehnice pentru lucrarile privind construirea si darea in
exploatare a liniilor noi si a instalatiilor de transport pe caile ferate,
precum si in cazul modernizarii celor existente;
16. avizeaza caracteristicile de constructie ale mijloacelor de transport
pe caile ferate, din dotarea unitatilor din afara C.F.R., precum si solutiile
tehnice pentru construirea si respectarea caracteristicilor tehnice ale
liniilor, constructiilor si instalatiilor de transport ale acestora, avizeaza
sau autorizeaza functionarea mijloacelor de transport si exercita controlul
tehnic pe liniile ferate industriale ale unitatilor din afara C.F.R., verifica
pregatirea si capacitatea personalului care le deserveste, in conditiile
stabilite de reglementarile in vigoare;
17. avizeaza tipurile si caracteristicile tehnico-economice ale
instalatiilor complexe ce urmeaza a fi importate, precum si ale masinilor si
instalatiilor unicate de mare importanta ce urmeaza a fi procurate din tara sau
din strainatate pentru transporturile pe caile ferate, avizeaza si isi da
acordul pentru executarea de ori ce fel de lucrari de constructii si instalatii
care se executa in zona C.F.R. sau care pot afecta stabilitatea si securitatea
caii si instalatiilor feroviare, conform prevederilor Legii de exploatare a
caii ferate, in vigoare;
18. stabileste norme tehnice privind exploatarea, intretinerea si repararea
mijloacelor de transport pe caile ferate, inclusiv pe liniile ferate
industriale, care sunt obligatorii si pentru unitatile din afara C.F.R.;
19. aproba normative, regulamente si instructiuni de serviciu pentru
exploatarea, intretinerea, siguranta circulatiei, proiectarea si repararea
liniilor, instalatiilor, materialului rulant, constructiilor si tuturor
utilajelor din dotare, precum si pentru operatiunile comerciale,
financiar-contabile specifice, recrutarea, pregatirea si perfectionarea
personalului;
20. asigura indrumarea si urmareste executarea de catre unitatile proprii a
lucrarilor de constructii-montaj si a reparatiilor mijloacelor din dotare;
21. organizeaza receptia materialului rulant, liniilor, instalatiilor,
echipamentelor si altele, la intreprinderile furnizoare si reparatoare, in
scopul asigurarii unei calitati corespunzatoare si sigurantei in circulatie a
acestora;
22. intocmeste lucrarile privind necesarul de materii prime, materiale si
utilaje si balantele materiale si colaboreaza cu celelalte organe centrale la
echilibrarea acestora;
23. asigura aplicarea masurilor privind activitatea de protectie a muncii
si imbunatatirea mediului inconjurator, in scopul prevenirii accidentelor de
munca si a imbolnavirilor profesionale si controleaza modul de realizare a
acestora;
24. organizeaza activitatea de prevenire si stingere a incendiilor, mecanic
si energetic, si urmareste indeplinirea sarcinilor de metrologie in unitati
subordonate;
25. coordoneaza activitatea de transport cu mijloace proprii;
26. exercita atributiile ce-i revin, potrivit legii, cu privire la
stabilirea si aplicarea tarifelor si preturilor in ramura si subramurile sale
de activitate;
27. organizeaza, indruma si coordoneaza activitatea unitatilor din reteaua
proprie medico-sanitara si de invatamant, potrivit legislatiei in vigoare;
28. intocmeste si executa, potrivit legii, bugetul de venituri si
cheltuieli pentru activitatea proprie;
29. efectueaza centralizat varsamintele la buget pentru obligatiile catre
stat;
30. aproba casarea fondurilor fixe in cadrul competentelor stabilite;
31. organizeaza activitatea proprie de cercetare, proiectare, informatica,
perfectionare profesionala si ia masuri pentru inzestrarea cu mijloace
tehnico-materiale necesare; urmareste rezultatele cercetarilor stiintifice si
valorificarea acestora; organizeaza activitatea de documentare tehnica
specifica ramurii si subramurilor sale si asigura informarea unitatilor
subordonate, cu privire la tendintele progresului tehnico-stiintific pe plan
national si mondial; editeaza publicatii si lucrari privitoare la probleme de
productie, stiinta si tehnica, specifice activitatii pe care o desfasoara; face
propuneri privind standardele de stat;
32. efectueaza atestarea unitatilor de studii, cercetare-proiectare si a
agentilor particulari pentru elaborarea documentatiilor si executarea lucrarilor
specifice caii ferate;
33. organizeaza activitatea de management, marketing si consulting in
unitatile sale;
34. asigura respectarea disciplinei muncii in desfasurarea proceselor de
productie, respectarea atributiilor de serviciu si prevederilor legale de catre
intregul personal, conform reglementarilor stabilite prin Statutul personalului
C.F.R.;
35. organizeaza si coordoneaza activitatea de colaborare si cooperare
economica, tehnica si stiintifica cu alte organe din tara si strainatate si
institutii specializate in ramura si subramurile sale de activitate; asigura
aplicarea conventiilor si acordurilor internationale privitoare la activitatea
de transport pe caile ferate si controleaza indeplinirea obligatiilor ce decurg
din aceasta activitate;
36. propune elaborarea proiectelor de acte normative privind activitatea de
transport pe caile ferate; este consultata la avizarea proiectelor de acte
normative care intereseaza ramura sa de activitate;
37. exercita si alte atributii care decurg din actele normative in vigoare.
CAP. 3
Patrimoniul
Art. 6
Societatea Nationala a Cailor Ferate Romane are un patrimoniu constituit
prin insumarea patrimoniilor unitatilor din structura, care urmeaza sa fie
reevaluat, in conformitate cu prevederile Hotararii Guvernului nr. 945/1990,
valoarea initiala fiind de 170.706 milioane lei.
Art. 7
Societatea Nationala a Cailor Ferate Romane este proprietarul bunurilor din
patrimoniul sau. In exercitarea dreptului de proprietate, societatea poseda,
foloseste si dispune in mod autonom, de bunurile pe care le are in patrimoniu
pentru realizarea obiectului sau de activitate si beneficiaza de rezultatele
utilizarii acestora.
CAP. 4
Structura societatii
Art. 8
Societatea Nationala a Cailor Ferate Romane are in structura sa
organizatorica directii generale, directii, oficii, birouri si compartimente de
munca, care asigura indeplinirea functiilor de exploatare, productie,
aprovizionare, comerciala, cercetare, dezvoltare, financiar-contabila,
protectie sociala si de personal si unitati exterioare organizate in regionale
si directii de cai ferate, de exploatare a metroului, intreprinderi de
reparatii, de constructii, de prestari servicii, baze de aprovizionare, unitati
de cercetare, studii si proiectare, centre informatica si calcul electronic,
inspectorat de examinare medico-psihologica pentru siguranta circulatiei cu
comisii de expertiza si recuperare a capacitatii de munca, inspectorat sanitar
antiepidemic si sanitar-veterinar in transporturi, unitati de alimentatie
publica si altele.
Aceste unitati au in structura: divizii, servicii, birouri, compartimente
de munca, regulatoare de circulatie, statii de cale ferata, agentii de voiaj,
depouri si remize de locomotive, revizii de vagoane, ateliere de zona, sectii,
fabrici, uzine, grupuri de santiere, loturi, statii de utilaj-transport,
laboratoare si altele.
Art. 9
Societatea Nationala a Cailor Ferate Romane are sistem propriu de
invatamant, precum si sistem propriu sanitar, de asistenta medicala si ocrotire
sociala.
Art. 10
Structura organizatorica a Societatii Nationale a Cailor Ferate Romane,
infiintarea si structura organizatorica a regionalelor si directiilor de cai
ferate si de exploatare a metroului, a intreprinderilor, a unitatilor de
cercetare, proiectare, informatica, aprovizionare, precum si infiintarea de
agentii in strainatate, se aproba de catre consiliul de administratie al
societatii. Gradarea acestor unitati si subunitati se aproba conform competentelor
stabilite de consiliul de administratie al Societatii Nationale a Cailor Ferate
Romane.
Art. 11
Regionalele si directiile de cai ferate si de exploatare a metroului,
intreprinderile, institutele de cercetare, studii si proiectare, centrele de
informatica si calcul electronic, bazele de aprovizionare, au competentele
stabilite de consiliul de administratie, fara a avea relatii directe cu bugetul
statului.
Consiliul de administratie al societatii poate sa aprobe ca si alte unitati
sa functioneze potrivit principiilor prevazute la alineatul precedent.
Art. 12
Consiliul de administratie al societatii stabileste, prin regulamentul sau
de organizare si functionare, relatiile unitatilor in cadrul societatii cu
terti, in domeniile tehnic, de exploatare, economic, comercial, administrativ,
financiar, juridic si altele.
Art. 13
Toate unitatile subordonate Societatii Nationale a Cailor Ferate Romane
raspund in fata consiliului de administratie al acesteia de indeplinirea
tuturor atributiilor, responsabilitatilor si competentelor incredintate de
acesta prin hotarari si decizii de delegare, precum si de realizarea
sarcinilor.
Art. 14
Atributiile directiilor generale, directiilor si celorlalte compartimente,
precum si ale unitatilor componente, se stabilesc prin regulamente aprobate de
consiliul de administratie al societatii. Pentru subunitati, atributiile se
stabilesc prin regulamente aprobate de organele ierarhice ale acestora.
CAP. 5
Organele de conducere ale Societatii Nationale a Cailor Ferate Romane
Art. 15
Conducerea Societatii Nationale a Cailor Ferate Romane este asigurata de:
- consiliul de administratie;
- presedintele societatii;
- comitetul director, organ operativ de conducere.
Art. 16
Consiliul de administratie se numeste prin ordin al ministrului lucrarilor
publice, transporturilor si amenajarii teritoriului si este compus din 15
membri, dupa cum urmeaza:
- presedintele societatii, care este si presedintele consiliului de administratie;
- un reprezentant al Ministerului Finantelor;
- un reprezentant al Ministerului Resurselor si Industriei;
- un reprezentant al Ministerului Muncii si Protectiei Sociale;
- un reprezentant al Ministerului Lucrarilor Publice, Transporturilor si
Amenajarii Teritoriului;
- ingineri, tehnicieni, economisti si juristi dintre salariatii societatii,
specialisti din ramurile de activitate ale acesteia.
La lucrarile consiliului de administratie pot participa ca invitati un
delegat al Ministerului Apararii Nationale, pentru consultare in probleme care
privesc armata si nevoile de aparare ale tarii, precum si delegati ai altor
organe si institutii.
De asemenea, la sedintele consiliului de administratie vor participa in
probleme cu caracter profesional si social si sapte reprezentanti ai
sindicatelor pe ramuri de activitate, alesi, prin vot secret, cate unul din
fiecare ramura.
Reprezentantii sindicatelor nu au drept de vot in consiliul de
administratie.
Consiliul de administratie isi desfasoara activitatea in baza propriului
regulament de functionare.
Art. 17
Membrii consiliului de administratie sunt numiti pe o perioada de 4 ani,
jumatate din ei pot fi inlocuiti la fiecare 2 ani.
Consiliul de administratie poate propune Ministerului Lucrarilor Publice,
Transporturilor si Amenajarii Teritoriului inlocuirea unui membru
necorespunzator, precum si completarea locurilor vacante ivite din diferite
motive, in cursul perioadei de 4 ani. Membrul numit va functiona numai pana la
implinirea acestei perioade.
Completarea locurilor vacante ivite se va face cu persoane din aceeasi
categorie cu membrii pe care ii inlocuiesc.
Membrii consiliului de administratie nu pot face parte din mai mult de doua
consilii de administratie sau participa la societati comerciale cu care
Societatea Nationala a Cailor Ferate Romane intretine relatii de afaceri sau
are interese contrare.
Art. 18
Membrii consiliului de administratie isi pastreaza calitatea de angajati la
unitatea sau institutia de la care provin, cu toate drepturile si obligatiile
derivand din aceasta calitate.
Pentru activitatea depusa de consiliul de administratie, acestia primesc o
indemnizatie al carei cuantum se stabileste prin hotarare a consiliului de
administratie, care se plateste independent de orice alte drepturi de salariu.
Art. 19
Consiliul de administratie se intruneste ori de cate ori necesita
interesele societatii si cel putin o data pe luna.
El este convocat de presedintele consiliului, care hotaraste ordinea de zi
sau la solicitarea a cel putin jumatate plus unu din membrii consiliului.
Art. 20
Pentru luarea unor decizii complexe, consiliul de administratie poate
atrage in activitatea de analiza consilieri si consultanti din diferite
sectoare.
Activitatea acestora poate fi compensata material conform intelegerii, pe
baza de contract.
Art. 21
Dezbaterile consiliului de administratie sunt conduse de presedinte, iar in
lipsa acestuia, de cel mai in varsta dintre membri.
Ministrul lucrarilor publice, transporturilor si amenajarii teritoriului
participa, ori de cate ori socoteste ca este cazul, la sedintele consiliului de
administratie.
Art. 22
Consiliul de administratie poate hotari daca majoritatea simpla a membrilor
sai este prezenta.
Daca nu este indeplinita aceasta majoritate simpla, reuniunea consiliului
de administratie se reprogrameaza intr-un interval de cel mult 15 zile, cu
aceeasi ordine de zi.
Deciziile consiliului de administratie se iau cu majoritatea voturilor
membrilor prezenti, dar nu mai putin de jumatate plus unu din numarul membrilor
consiliului.
Art. 23
Consiliul de administratie are in principal urmatoarele atributii:
1. aproba conceptia si strategia de dezvoltare a societatii;
2. aproba introducerea de noi tehnologii si modernizarea celor existente;
3. aproba bugetul de venituri si cheltuieli si asigura executia acestuia;
repartizeaza intre sectoarele de activitate ale societatii, bugetul de venituri
si cheltuieli dupa aprobare;
4. analizeaza bilantul si contul de profit si pierderi anual si le
inainteaza pentru a fi aprobate de Ministerul Finantelor;
5. aproba sau propune spre aprobare, potrivit competentelor, investitiile
ce urmeaza a se realiza de catre societate;
6. aproba infiintarea, structura organizatorica si gradarea regionalelor si
directiilor de cai ferate si de exploatare a metroului, a intreprinderilor, a
unitatilor de cercetare-proiectare, informatica, aprovizionare, precum si
infiintarea de agentii in strainatate;
7. aproba structura organizatorica si functionala a societatii;
8. stabileste si aproba relatiile compartimentelor din aparatul propriu si
al unitatilor subordonate in cadrul societatii si cu tertii, in domeniile
tehnic, de exploatare, economic, comercial, administrativ, financiar, juridic
si altele;
9. stabileste si aproba competentele si atributiile unitatilor din cadrul
si din componenta societatii;
10. prezinta ministrului propunerile de subventii pentru a fi aprobate de
organele competente;
11. aproba volumul maxim al creditelor bancare;
12. aproba propunerile de depasire a cheltuielilor totale prevazute in
buget, in cazul in care exista un plus de venituri care sa acopere plusul de
cheltuieli;
13. propune majorarea sau diminuarea patrimoniului societatii in conditiile
legii;
14. aproba sau propune, dupa caz, modificari in volumul fondului de
rezerva;
15. prezinta ministrului propuneri de infiintare de diferite fonduri
speciale de care Cailor Ferate Romane are nevoie pentru mersul normal al
exploatarii si a caror aprobare intra in competenta ministrului lucrarilor
publice, transporturilor si amenajarii teritoriului, respectiv a ministrului
finantelor, care stabilesc sursele de acoperire;
16. aproba competente privind angajarea si efectuarea de cheltuieli de
orice natura, inclusiv investitii, tranzactii financiare si comerciale, vanzari
sau inchirieri de bunuri mobile si imobile, care nu mai sunt necesare sau ale
caror cheltuieli cu intretinerea sunt nejustificate in conditiile legii;
17. prezinta ministrului, pentru a fi supuse Guvernului, proiectele de
linii noi si modernizarea celor existente, potrivit competentelor stabilite;
18. prezinta ministrului proiectele tarifelor de baza pentru calatori si
marfuri, pentru a fi supuse spre aprobare Guvernului;
19. stabileste conditiile de baza in aplicarea reglementarilor privind
transporturile aprobate de Guvern;
20. analizeaza raportul trimestrial al societatii privind activitatea pe
baza de bilant si aproba masuri pentru desfasurarea activitatii in conditii de
echilibrare a bugetului;
21. prezinta ministrului propuneri de acte normative si modificari ale
celor existente, pentru a fi supuse aprobarii, potrivit legii;
22. analizeaza si face propuneri pentru definirea, delimitarea si
reglementarea legala a zonei C.F.R. si a metroului, in scopul asigurarii
stabilitatii si securitatii caii si instalatiilor feroviare si de metrou,
precum si a sigurantei circulatiei;
23. trateaza si stabileste, impreuna cu organele Ministerului de Interne,
relatiile si conditiile de colaborare pentru asigurarea pazei obiectivelor,
bunurilor si marfurilor incredintate la transport, precum si ordinii publice in
statii si trenuri;
24. analizeaza si aproba propunerile comitetului director de participare la
societatile comerciale cu capital roman sau strain;
25. aproba inchirierea de cladiri, spatii si terenuri ale caii ferate;
26. isi da acordul la propunerile de concesionari, potrivit legii;
27. aproba utilizarea fondului valutar;
28. asigura respectarea dispozitiilor legale privind protectia mediului
inconjurator;
29. aproba regulamentul de organizare si functionare propriu;
30. exercita orice atributii ce-i revin din prevederile legale si
regulamentul sau de organizare si functionare si aproba orice alte masuri
privind activitatea societatii, cu exceptia celor date, potrivit legii, in
competenta altor organe.
Art. 24
Presedintele societatii conduce activitatea curenta a societatii si este
numit in conditiile legii dintre specialistii C.F.R.
Art. 25
Presedintele societatii reprezinta personal sau prin delegat, Societatea
Nationala a Cailor Ferate Romane in raporturile cu celelalte organe si
organizatii din tara, precum si in relatiile internationale.; Art. 26
Presedintele societatii are in principal urmatoarele atributii si competente:
1. asigura conducerea curenta a societatii, ajutat de vicepresedinti si de
comitetul director;
2. dispune si controleaza executarea hotararilor consiliului de
administratie, precum si a conventiilor incheiate de C.F.R.;
3. aproba la propunerea comitetului director normative, regulamente si
instructiuni de serviciu pentru exploatarea, intretinerea, siguranta
circulatiei, proiectarea si repararea liniilor, instalatiilor, materialului
rulant, constructiilor si tuturor utilajelor din dotarea Societatii Nationale a
Cailor Ferate Romane, precum si pentru operatiunile comerciale, financiar-
contabile specifice, recrutarea, pregatirea si perfectionarea personalului;
4. aproba, in conditiile Statutului personalului Cailor Ferate Romane,
angajarea si concedierea personalului din aparatul propriu al societatii si
numeste, prin decizie, conducatorii unitatilor direct subordonate; deleaga
competente de personal conducatorilor unitatilor subordonate;
5. aproba in conditiile legii, angajarea de specialisti pe termen limitat,
pentru efectuarea de studii, lucrari, determinari si alte asemenea, necesare
societatii;
6. aproba trimiterea de delegati sau participa personal la congrese,
adunari generale, conferinte interne sau internationale, intalniri de afaceri
sau studii, de interes pentru C.F.R.;
7. aproba tarife auxiliare si altele decat tarifele de calatori si marfuri,
asupra carora informeaza consiliul de administratie;
8. aproba conventii cu administratiile de cale ferata straine sau alte
organizatii de transport straine, in limita competentelor legale;
9. aproba functionarea de consilii de conducere la subunitatile din
structura;
10. exercita orice atributii ce-i revin din prevederile legale si
regulamentul de organizare si functionare al consiliului de administratie si
aproba orice alte masuri privind activitatea societatii, cu exceptia celor date
potrivit reglementarilor in competenta altor organe.
Art. 27
Presedintele poate delega parte din atributiile sale vicepresedintilor sau
altor persoane.
Unul din vicepresedinti inlocuieste in lipsa presedintele societatii, pe
baza de delegatie primita in acest scop, din partea acestuia.
Art. 28
Comitetul director este compus din presedintele societatii,
vicepresedintii, directorii generali si directorii din aparatul propriu al
societatii.
Art. 29
Comitetul director isi desfasoara activitatea in conformitate cu propriul
sau regulament de organizare si functionare si are urmatoarele atributii
principale:
1. examineaza si avizeaza toate problemele care se supun hotararii
consiliului de administratie si asigura aducerea la indeplinire a hotararilor
acestuia;
2. aproba angajarea si efectuarea de cheltuieli de orice natura si a
tranzactiilor comerciale si financiare in limita competentelor aprobate de
consiliul de administratie;
3. analizeaza si isi insuseste proiectele de norme, normative, regulamente
si instructiuni de serviciu pentru proiectarea, constructia, exploatarea,
intretinerea, siguranta circulatiei si repararea liniilor, instalatiilor,
materialului rulant, constructiilor si tuturor mijloacelor din dotarea
societatii si pentru operatiunile comerciale, financiar-contabile specifice si
altele care se aproba de catre presedinte;
4. examineaza si avizeaza normele de munca, normativele de personal,
functiile si meseriile necesare, care se aproba de consiliul de administratie;
5. exercita orice atributii ce-i revin din prevederile legale si
regulamentul sau de organizare si functionare si aproba orice alte masuri
privind activitatea societatii, care ii sunt conferite de consiliul de
administratie.
Art. 30 Comitetul director se intruneste saptamanal sau ori de cate ori
este necesar. Hotararile comitetului director se iau cu majoritatea voturilor
membrilor prezenti, dar nu mai putin de jumatate plus unu din numarul membrilor
sai.
Art. 31
Conducerea regionalelor si directiilor de cai ferate si de exploatare a
metroului, a intreprinderilor, a unitatilor de cercetare si proiectare,
informatica si aprovizionare, este asigurata de consiliile de conducere
proprii, la care participa, fara drept de vot, si reprezentanti ai sindicatelor,
alesi de catre acestia prin vot secret.
CAP. 6
Bugetul de venituri si cheltuieli
Art. 32
Societatea Nationala a Cailor Ferate Romane determina anual volumul total
de venituri si cheltuieli si formuleaza propunerile de subventii si alocatii de
la bugetul statului, in conformitate cu prevederile legale.
Art. 33
Partea de cheltuieli care depaseste nivelul veniturilor se subventioneaza
de la bugetul de stat, in conditiile legii.
Art. 34
Odata cu aprobarea subventiilor se stabilesc cuantumul si sursele de
compensare a pierderilor.
Art. 35
Bugetul de venituri si cheltuieli al Societatii Nationale a Cailor Ferate
Romane se stabileste pentru fiecare exercitiu financiar si cuprinde:
- venituri: sumele provenite din incasari din activitatea de transport,
industrie, constructii-montaj si altele, pentru prestatii, servicii si produse;
- subventii si alocatii de la buget;
- cheltuieli: valorile consumate in activitatea de transport, industrie,
constructii-montaj si altele, inclusiv cheltuielile cu amortizarea,
intretinerea, repararea si exploatarea mijloacelor din dotare, precum si
rambursarea creditelor si dobanzilor.
Bugetul de venituri si cheltuieli se intocmeste anual si trimestrial.
Societatea Nationala a Cailor Ferate Romane aproba bugetele si executia
acestora la unitatile din componenta.
Art. 36
Societatea Nationala a Cailor Ferate Romane intocmeste anual bilantul
contabil si contul de profit si pierderi, dupa modelele stabilite de Ministerul
Finantelor.
Bilantul contabil anual se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea
a IV-a.
Art. 37
Societatea Nationala a Cailor Ferate Romane constituie fondul de rezerva,
de dezvoltare si fondul de calamitati, asigura sumele necesare pentru
perfectionarea si recalificarea personalului, precum si pentru cointeresarea
prin premiere sau alte forme ale acesteia, plata taxelor, cotelor de asigurari
si securitate sociala si alte fonduri necesare desfasurarii activitatii.
Art. 38
Veniturile locale nete realizate de unitatile societatii se pot folosi de
catre acestea pentru constituirea de fonduri pentru finantarea de lucrari
destinate imbunatatirii servirii publicului calator, imbunatatirii conditiilor
sociale, dotarii si alte dezvoltari in conditiile stabilite de consiliul de
conducere al acestora.
Art. 39
Partea de venituri ramasa dupa constituirea fondurilor proprii in
efectuarea platilor prevazute de lege reprezinta profitul net. Din acest profit
net o parte se utilizeaza pentru constituirea fondului de participare a
angajatilor la profituri.
Art. 40
Pe parcursul executarii bugetului, dintr-un exercitiu financiar, in caz de
necesitate sau pentru a obtine rezultate mai bine in activitate, se pot depasi
cheltuielile totale prevazute, cu conditia sa se realizeze ulterior sporuri de
venituri care sa acopere plusul de cheltuieli.
Aprobarea se da de consiliul de administratie al societatii pe baza
propunerilor insusite de presedintele societatii.
Art. 41
In situatia in care in cursul exercitiului financiar, veniturile nu sunt
suficiente pentru acoperirea cheltuielilor, Societatea Nationala a Cailor
Ferate Romane, pe baza calculelor de fundamentare, determina volumul
imprumuturilor necesare, care pot fi de cel mult 20% din veniturile brute
realizate in anul precedent si negociaza nivelul dobanzilor percepute de
bancile finantatoare din sectorul de stat sau particular.
Art. 42
Societatea Nationala a Cailor Ferate Romane hotaraste cu privire la
investitiile ce urmeaza a fi realizate in limita competentelor ce-i sunt
acordate, stabileste nivelul surselor proprii de finantare si propune volumul
alocatiilor de la bugetul statului si creditelor bancare pentru obiectivele de
investitii.
Art. 43
Societatea Nationala a Cailor Ferate Romane poate contracta credite si
pentru acoperirea necesitatilor curente, in situatia in care pe parcursul
executiei bugetului de venituri si cheltuieli, mijloacele societatii nu sunt
suficiente.
Art. 44
Relatiile financiare intre unitatile societatii se stabilesc prin
reglementari aprobate de consiliul de administratie.
Art. 45
Operatiunile de incasari si plati ale Societatii Nationale a Cailor Ferate
Romane se efectueaza prin conturi deschise la unitatile bancare.
Art. 46
Exercitiul economico-financiar al Societatii Nationale a Cailor Ferate
Romane se coreleaza cu exercitiul economico-financiar al bugetului de stat.
CAP. 7
Relatiile societatii
Art. 47
Modul de contractare, de stabilire a volumelor de transport si defalcare a
acestora pe perioade, regimul de functionare al unitatilor si subunitatilor, se
stabilesc prin regulamente si instructiuni aprobate potrivit competentelor.
Art. 48
Societatea Nationala a Cailor Ferate Romane poate aproba angajarile de
combustibili si materiale in contul bugetului intern de aprovizionare al
exercitiului urmator.
Pentru lucrarile cu ciclu lung de executie, poate incheia contracte de
lucrari si furnitura, cu plati esalonate in rate, ce se prevad in mai multe
exercitii bugetare.
Pentru a face fata nevoilor de combustibili, materii si materiale necesare
functionarii si dezvoltarii, societatea constituie din timp stocuri de
siguranta care se inscriu in bugetul de cheltuieli.
Art. 49
Societatea Nationala a Cailor Ferate Romane poate realiza, conform legii,
lucrari si sa-si asigure furnitura pe baza de licitatie publica, prin orice
agent economic din tara si strainatate.
Adjudecarea licitatiilor se efectueaza conform prevederilor legale.
Licitatiile cu valoare si importanta mare se vor publica in Monitorul Oficial
si in presa.
Termenele pentru licitatiile publice sunt de cel putin 30 de zile de la
data publicarii.
Art. 50
Regionalele si directiile de cai ferate si de exploatare a metroului,
intreprinderile si celelalte unitati din componenta societatii isi desfasoara
activitatea si executa sarcinile ce le revin din competentele si
imputernicirile acordate si aprobate de presedintele societatii si de consiliul
de administratie.
Art. 51
Relatiile unitatilor in cadrul Societatii Nationale a Cailor Ferate Romane,
precum si atributiile, competentele si imputernicirile acestora se stabilesc si
se aproba de presedintele societatii si de consiliul de administratie al
societatii.
Art. 52
Unitatile prevazute la art. 51, prin delegare de competente din partea
consiliului de administratie al societatii, pot incheia contracte cu persoane
fizice sau juridice.
Art. 53
In cazul oricaror litigii, Societatea Nationala a Cailor Ferate Romane se
poate adresa instantelor judecatoresti direct sau prin unitati subordonate, pe
baza de delegare de competente.
Art. 54
In relatiile cu caile ferate straine, Societatea Nationala a Cailor Ferate
Romane trateaza cu administratiile respective, direct sau prin unitatile
subordonate, pe baza de delegare de competente.
CAP. 8
Controlul activitatii
Art. 55
Gestiunea Societatii Nationale a Cailor Ferate Romane este controlata
conform reglementarilor elaborate de Ministerul Finantelor.
Controlul activitatii de exploatare, productie si siguranta circulatiei se
va realiza, atat la nivelul societatii, cat si la nivelul unitatilor din
componenta, de catre organe proprii, specializate.
Controlul economico-financiar la unitatile din componenta se executa de
organele de control ale societatii constituite potrivit dispozitiilor legale.
Regionalele de cai ferate, directiile de cai ferate si de exploatare a
metroului si alte unitati din componenta stabilite de comitetul director au
aparat propriu de control financiar.
CAP. 9
Dispozitii referitoare la personal
Art. 56
Personalul Societatii Nationale a Cailor Ferate Romane de orice categorie
sau specialitate este supus prevederilor Statutului personalului, precum si
prevederilor regulamentelor si instructiunilor specifice.
Art. 57
In timp de pace, personalul Societatii Nationale a Cailor Ferate Romane,
aflat in pozitie de rezervist poate fi scutit de concentrari de instructie, la
propunerea consiliului de administratie, aprobata de Marele Stat Major, in
cazul cand prezenta la serviciu a acestuia este strict necesara.
CAP. 10
Dispozitii finale
Art. 58
In prima luna a fiecarui an consiliul de administratie al Societatii
Nationale a Cailor Ferate Romane, prezinta Ministerului Lucrarilor Publice,
Transporturilor si Amenajarii Teritoriului un raport asupra activitatii
desfasurate de societate in anul precedent si asupra programului de activitate
pentru anul in curs.
Art. 59
Societatea Nationala a Cailor Ferate Romane respecta si raspunde de
aplicarea tuturor prevederilor din legile generale si specifice. Litigiile
societatii se rezolva prin instantele judecatoresti de drept comun.
Art. 60
Prezentul regulament se completeaza cu celelalte reglementari legale.