HOTARARE Nr. 2408 din 21 decembrie 2004
privind metodologia de acordare de la bugetul de stat si/sau de la bugetele
locale a diferentei dintre tarife si costuri in transportul feroviar public de
calatori
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 13 din 5 ianuarie 2005
In temeiul art. 108 din Constitutia Romaniei, republicata,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
Art. 1
(1) Volumele de transport public de calatori ce trebuie realizate pe calea
ferata romana pentru a se asigura libera circulatie a persoanelor constituie
pachetul minim pentru serviciul public social in transportul feroviar, denumit
in continuare pachet minim social, se stabilesc de Ministerul Transporturilor,
Constructiilor si Turismului, la propunerea Companiei Nationale de Cai Ferate
"C.F.R." - S.A., si se aproba anual prin hotarare a Guvernului.
(2) Pachetul minim social cuprinde numarul de perechi de trenuri pentru
fiecare categorie de tren, care vor circula zilnic pe fiecare sectie de
circulatie deschisa traficului feroviar public de calatori, precum si volumul
anual de tren-km pentru fiecare sectie de circulatie si pentru toata reteaua
feroviara.
Art. 2
Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului stabileste
conditiile minimale privind calitatea serviciilor de transport feroviar public
de calatori pentru fiecare categorie de tren, care se aproba prin ordin al
ministrului si se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Art. 3
Pachetul minim social se determina de catre Ministerul Transporturilor,
Constructiilor si Turismului, pana la data de 1 iulie a fiecarui an pentru anul
urmator, pentru intreaga retea de cale ferata.
Art. 4
(1) Compania Nationala de Cai Ferate "C.F.R." - S.A., denumita in
continuare C.F.R. - S.A., in calitatea sa de administrator al infrastructurii
feroviare, va asigura anual colectarea datelor privind pachetul minim social,
in vederea transmiterii acestora la Ministerul Transporturilor, Constructiilor
si Turismului, in urmatoarele conditii:
a) pana la data de 1 aprilie a fiecarui an calendaristic, C.F.R. - S.A. va
inainta propuneri in scris la consiliile judetene implicate, privind pachetul
minim social ce urmeaza sa fie executat in anul urmator; propunerile se vor
baza pe pachetul minim social in executie in anul curent, corectat in functie
de capacitatile de transport disponibile si de volumele de calatori
transportati;
b) pana la data de 1 mai a fiecarui an calendaristic, consiliile judetene
vor transmite in scris la C.F.R. - S.A. propunerile proprii privind pachetul
minim social; pentru orice solicitari care impun cresteri ale volumului de
tren-km fata de pachetul minim social existent se vor anexa documentatii si
fundamentari detaliate privind cresterea volumului de calatori; consiliile
judetene vor inainta, de asemenea, la C.F.R. - S.A. si la Ministerul Finantelor
Publice date privind eventuale contributii din bugetul local pentru
subventionarea totala sau partiala a pachetului minim social solicitat;
c) pana la data de 10 iunie a fiecarui an calendaristic, C.F.R. - S.A. va
analiza propunerile consiliilor judetene in functie de capacitatile de
transport existente pe reteaua de cale si va transmite la Ministerul
Transporturilor, Constructiilor si Turismului descrierea completa a pachetului
minim social pentru anul urmator, mentionand inclusiv propunerile consiliilor
judetene privind acordarea unor subventii prin bugetele locale, in vederea
elaborarii propunerilor pentru proiectul legii bugetare pe anul urmator.
(2) Partile implicate in stabilirea pachetului minim social vor avea in
vedere, pentru fiecare sectie de circulatie, preluarea cu prioritate a
cerintelor de transport feroviar de calatori la orele de trafic maxim, pentru a
raspunde solicitarilor majoritatii publicului calator.
Art. 5
Anual, pana la data de 1 iulie, Ministerul Transporturilor, Constructiilor
si Turismului va evalua nivelul subventiilor necesare pentru pachetul minim
social, care urmeaza sa fie asigurate din bugetul de stat si/sau din bugetele
locale astfel:
a) stabileste pe baza datelor de bilant si a altor date statistice privind
activitatea operatorilor feroviari pe ultimele 12 luni calendaristice,
transmise de acestia in formatul solicitat de Ministerul Transporturilor,
Constructiilor si Turismului, nivelul costului mediu la nivelul retelei
feroviare pe un tren-km pentru pachetul minim social si nivelul venitului mediu
la nivelul retelei feroviare pe un tren-km pentru pachetul minim social,
exclusiv valoarea subventiei pentru pachetul minim social primit pentru
perioada analizata;
b) diferenta dintre valoarea costului mediu pentru un tren-km si valoarea
venitului mediu pentru un tren-km din pachetul minim social, la care se adauga
cota de profit in limitele stabilite de lege, devine baza de evaluare a
subventiei propuse pentru anul calendaristic urmator pentru pachetul minim
social.
Art. 6
Fondurile necesare subventiilor pentru serviciile cuprinse in pachetul minim
social in transportul feroviar se vor aloca din bugetul Ministerului
Transporturilor, Constructiilor si Turismului si/sau bugetele locale.
Art. 7
Dupa aprobarea bugetului de stat, repartizarea subventiei pe fiecare
operator feroviar se realizeaza de Ministerul Transporturilor, Constructiilor
si Turismului proportional cu volumul de tren-km realizat in cadrul pachetului
minim social contractat de acestia.
Art. 8
Aprobarea de catre Guvern a bugetului anual de venituri si cheltuieli al
C.F.R. - S.A. va cuprinde si aprobarea pachetului minim social pe anul
respectiv, pentru care s-au aprobat subventii prin legea bugetului de stat.
Art. 9
Serviciile de transport feroviar public din pachetul minim social se
mentioneaza in mod distinct in contractul de acces pe infrastructura feroviara
interoperabila sau in contractul de inchiriere a infrastructurii feroviare
neinteroperabile, semnat de operatorii de transport feroviar cu C.F.R. - S.A.,
in calitate de administrator al infrastructurii feroviare, in conformitate cu
prevederile legale in vigoare.
Art. 10
Acordarea subventiei de la bugetul de stat si/sau bugetele locale, dupa
caz, pentru serviciile de transport din cadrul pachetului minim social se face
pe baza inregistrarii la Ministerul Transporturilor, Constructiilor si
Turismului si/sau la autoritatea locala, dupa caz, a unui exemplar al
contractului de acces pe infrastructura feroviara sau a contractului de
inchiriere a infrastructurii feroviare neinteroperabile, semnat de operatorul
de transport feroviar cu C.F.R. - S.A., conform prevederilor art. 9.
Art. 11
(1) Operatorii de transport feroviar licentiati pentru servicii de
transport de calatori pot semna cu C.F.R. - S.A. contracte de acces pe
infrastructura feroviara interoperabila pentru orice alte servicii de transport
feroviar de calatori, in afara celor stabilite prin pachetul minim social, cu
plata tarifului corespunzator de utilizare a infrastructurii.
(2) Operatorii de transport feroviar licentiati pentru servicii de
transport de calatori pot semna cu C.F.R. - S.A. contracte de inchiriere a
infrastructurii feroviare neinteroperabile pentru orice alte servicii de
transport feroviar de calatori, in afara celor stabilite prin pachetul minim
social.
(3) Pentru serviciile de transport feroviar public de calatori desfasurate
conform prevederilor alin. (1) si (2), operatorii de transport feroviar nu au
dreptul de a primi subventie de la bugetul de stat.
Art. 12
Operatorii de transport feroviar licentiati in conditiile legii pot primi
subventii de la bugetul de stat si/sau de la bugetele locale numai in
conditiile in care incheie bilant contabil exclusiv pentru activitatile
feroviare necesare pentru asigurarea transportului de calatori din pachetul
minim social vizat de organele financiare competente, conform prevederilor
legale.
Art. 13
Acordarea subventiei de la bugetul de stat si/sau de la bugetele locale,
dupa caz, pentru serviciile de transport din cadrul pachetului minim social se
face lunar, pentru activitatea aferenta lunii anterioare, cu incadrarea in
prevederile bugetare aprobate.
Art. 14
Pentru solicitarea subventiei de la bugetul de stat si/sau de la bugetele
locale operatorul de transport feroviar trebuie sa prezinte la Ministerul
Transporturilor, Constructiilor si Turismului si/sau la autoritatea locala,
dupa caz, urmatoarele documente:
a) cerere de subventionare a serviciilor de transport efectuate in luna
anterioara, cu mentiunea ca subventia solicitata asigura un nivel de rentabilitate
de maximum 5%;
b) o declaratie pe propria raspundere privind volumul de tren-km din
pachetul minim social realizat in luna anterioara, confirmata de C.F.R. - S.A.;
c) dovada platii la zi a tuturor obligatiilor la bugetul de stat si/sau la
bugetele locale, dupa caz, in conformitate cu prevederile legale in vigoare;
d) dovada platii la zi a tarifului de acces pe infrastructura feroviara,
daca este cazul, si/sau dovada platii oricaror alte eventuale chirii datorate
C.F.R. - S.A., confirmate de C.F.R. - S.A.;
e) balanta lunara avizata de organele financiare teritoriale, in conditiile
legii.
Art. 15
Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului va acorda
subventia lunara pentru realizarea de servicii de transport feroviar de
calatori din pachetul minim social fiecarui operator feroviar care a solicitat
aceasta, in conditiile stabilite de prezenta hotarare, proportional cu
activitatea desfasurata, prin inmultirea subventiei unitare pe tren-km cu
volumul de tren-km realizat, fara a se depasi, dupa acordarea subventiei, un
nivel de rentabilitate de maximum 5%, conform prevederilor legale.
Art. 16
Modificarea in cursul anului a pachetului minim social aprobat se poate
face in functie de cerintele pietei de transport, fara depasirea volumului
anual aprobat de tren-km, in urmatoarele conditii:
a) pentru trenurile programate sa circule pe linii interoperabile, la
propunerea operatorului de transport de calatori interesat, cu avizul C.F.R. -
S.A. privind capacitatile disponibile si cu aprobarea Ministerului
Transporturilor, Constructiilor si Turismului;
b) pentru trenurile programate sa circule pe liniile neinteroperabile, la
propunerea persoanei juridice care a preluat prin contract de inchiriere cu
C.F.R. - S.A. serviciile de transport de calatori pe liniile respective, cu
aprobarea consiliilor judetene implicate si a Ministerului Transporturilor,
Constructiilor si Turismului.
Art. 17
Operatorii de transport feroviar de calatori vor utiliza tarife de
transport maximale prevazute in Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 149/2001
privind instituirea Tarifului intern de calatori in transportul feroviar,
aprobata cu modificari prin Legea nr. 299/2002, cu modificarile ulterioare, si
care pot fi ajustate cu aprobarea Consiliului Concurentei, in conditiile legii.
Art. 18
Facilitatile de calatorie pe calea ferata, acordate prin acte normative
unor anumite categorii de calatori, se platesc de Ministerul Transporturilor,
Constructiilor si Turismului catre operatorii de transport feroviar de calatori
in conformitate cu normele metodologice in vigoare si in limita sumelor
prevazute cu aceasta destinatie in bugetul Ministerului Transporturilor,
Constructiilor si Turismului.
Art. 19
Dispozitiile prezentei hotarari se aplica incepand cu anul 2005.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
p. Ministrul transporturilor,
constructiilor si turismului,
Traian Panait,
secretar de stat
p. Ministrul de stat,
ministrul administratiei si internelor,
Toma Zaharia,
secretar de stat
p. Ministrul delegat
pentru administratia publica,
Ilie Stefan,
secretar de stat
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tanasescu