HOTARARE Nr. 2495 din 31 decembrie 1969
privind coordonarea executarii lucrarilor edilitare in zona pietelor si
drumurilor publice din municipii si orase, precum si stabilirea si sanctionarea
contraventiilor in acest sector
ACT EMIS DE: CONSILIUL DE MINISTRI
ACT PUBLICAT IN: BULETINUL OFICIAL NR. 158 din 31 decembrie 1969
Consiliul de Ministri al Republicii Socialiste Romania hotaraste:
CAP. 1
Comisia de coordonare
Art. 1
Coordonarea executarii lucrarilor edilitare - subterane, la sol sau aeriene
- in zona pietelor si drumurilor publice din municipii si orase se face de
catre o comisie care va functiona pe linga comitetul executiv al consiliului
popular al municipiului sau orasului in care se executa lucrarile.
Art. 2
Comisia de coordonare prevazuta la articolul 1 este compusa din:
- directorul Directiei de drumuri si spatii verzi a comitetului executiv al
consiliului popular, la municipiul Bucuresti, dupa caz, seful serviciului ori
biroului de gospodarie comunala si locativa la municipii si orase, ca
presedinte, iar ca membrii:
- delegatul compartimentului de sistematizare si arhitectura al comitetului
executiv al consiliului popular;
- delegatul Ministerului Transporturilor - Departamentul Transporturilor
Auto, Navale si Aeriene sau din Departamentul Cailor Ferate, dupa caz;
- delegatul Ministerului Postelor si Telecomunicatiilor;
- delegatul Ministerului Energiei Electrice;
- delegatul Ministerului Petrolului, la municipiile si orasele in care
acest minister exploateaza instalatii subterane sau aeriene de gaz sau
petroliere;
- delegatul organelor municipale sau orasenesti ale militiei.
Art. 3
Comitetele executive ale consiliilor populare ale municipiilor si oraselor
raspund de asigurarea coordonarii executarii lucrarilor edilitare si de
indeplinirea atributiilor ce le revin potrivit prezentei hotariri.
Art. 4
Lucrarile comisiei de coordonare se desfasoara astfel:
a) In trimestrul IV al fiecarui an, comisia ia in discutie propunerile de
plan pentru anul urmator ale organizatiilor beneficiare de lucrari de
investitii si reparatii, pentru alimentari cu apa, gaze si energie electrica,
canalizari, telecomunicatii, transport orasenesc si cai ferate, precum si
pentru lucrarile de investitii pentru pavaje, care urmeaza sa se execute in
cursul anului urmator, in zona pietelor si drumurilor publice din municipiu sau
oras, stabilind proiectul unui plan de coordonare provizoriu pentru executarea lucrarilor.
In acest scop, unitatile beneficiare ale lucrarilor ce urmeaza sa se
execute in anul urmator vor inainta, dupa caz, Directiei de drumuri si spatii
verzi a Comitetului executiv al Consiliului popular al municipiului Bucuresti
sau serviciului de gospodarie comunala si locativa ori biroului de gospodarire
comunala si locativa al comitetului executiv al consiliului popular al
municipiului, sau al orasului, pina la 1 octombrie al fiecarui an, listele
lucrarilor programate, insotite de memorii tehnico-economice explicative, in
care, de comun acord cu organizatiile constructoare, se vor indica si termenele
propuse pentru inceperea si terminarea lucrarilor.
Comisia de coordonare, pe baza propunerilor centralizate primite de la
organele prevazute in alineatul precedent pina la 15 octombrie al fiecarui an,
intocmeste proiectul planului provizoriu de coordonare a lucrarilor edilitare,
pe care il prezinta spre aprobare comitetului executiv al consiliului popular.
b) Comisia de coordonare va putea propune comitetului executiv al
consiliului popular executarea, in paralel cu lucrarile propuse, si a altor
lucrari de acelasi gen, necuprinse in propunerile planului de coordonare.
Proiectul planului provizoriu de coordonare, aprobat, va fi adus la cunostinta
beneficiarilor, de catre comisia de coordonare, pina la 1 decembrie a anului
premergator efectuarii lucrarilor.
c) La inceputul anului in care urmeaza sa se execute lucrarile propuse,
dupa data la care se cunosc cu exactitate sarcinile de plan, comisia de
coordonare va intocmi un proiect de plan definitiv de coordonare a lucrarilor,
pe care il va prezenta spre aprobare comitetului executiv al consiliului
popular.
Planul aprobat va fi adus la cunostinta beneficiarilor, in scris, de catre
comisia de coordonare.
Se interzice ca dupa terminarea unor lucrari executate sa se desfaca
pavajele in decursul aceluiasi an si pe aceeasi portiune de drum public; in
cazuri temeinic justificate asemenea lucrari se pot executa in conditiile
aratate la litera d.
Daca lucrarile s-au executat pe baza unor studii tehnico-economice aprobate
prin hotariri ale Consiliului de Ministri, nu se va putea incepe executarea pe
aceasta portiune de drum public a altor lucrari care sa necesite desfacerea
pavajelor, decit dupa expirare unui termen de 3 ani de la terminarea lucrarilor
mentionate. Fac exceptie de la aceasta prevedere lucrarile aratate la litera d.
d) In cazul cind dupa aprobarea planului definitiv de coordonare se iveste
necesitatea, temeinic justificata, a executarii unor lucrari:
- de reparatii urgente datorita accidentelor;
- de introducere in subsol a instalatiilor edilitare care deservesc, in mod
necesar, un obiectiv neprevazut in planul de coordonare, dar aprobat ulterior
intocmirii acestuia;
- cu caracter special,
comisia va urmari coordonarea acestor lucrari, incunostintind toate
organizatiile interesate de modificarea survenita, pentru a se realiza
programarea concomitenta si pe maximum aceeasi durata cu lucrarile mentionate
la acest alineat si a altor lucrari neprevazute in planul de coordonare, dar
pentru care s-au creat ulterior posibilitati de executare.
e) Comisia va fixa termenele de executare a lucrarilor introduse in planul
definitiv de coordonare tinind seama, pe cit posibil, de programarile
prezentate de unitatile beneficiare si constructoare, fara a se depasi perioada
15 martie - 15 noiembrie a fiecarui an.
Termenele vor fi stabilite astfel ca cel mai tirziu la 15 noiembrie toate
lucrarile sa fie terminate pe portiunile stabilite, inclusiv refacerea
pavajelor. Fac exceptie lucrarile mentionate la litera d.
Comitetul executiv al consiliului popular va putea hotari inceperea
lucrarilor introduse in planul de coordonare definitiv si in afara termenului
stabilit in alineatul 1, in cazul in care conditiile unei bune si neintrerupte
executii sint asigurate.
f) Comisia isi desfasoara activitatea in prezenta a cel putin doua treimi
din numarul membrilor sai si adopta hotariri cu majoritatea membrilor ce o
compun.
Sedintele comisiei au loc cel putin o data pe luna, in perioada executarii
lucrarilor, iar in restul anului ori de cite ori este nevoie.
g) Comisia de coordonare analizeaza desfasurarea lucrarilor pe teren sub
aspectul respectarii planului de coordonare, facind comitetelor executive ale
consiliilor populare propunerile necesare de remediere, daca se constata ca
sint deficiente.
CAP. 2
Eliberarea avizelor pentru inceperea executarii lucrarilor
Art. 5
Lucrarile edilitare - subterane, la sol sau aeriene - in zona pietelor si
drumurilor publice din municipii si orase se executa pe baza autorizatiilor
obtinute in conformitate cu prevederile Decretului nr. 144/1958.
Art. 6
Executarea lucrarilor autorizate va putea fi inceputa numai in urma
obtinerii avizului emis de serviciul de gospodarie comunala si locativa sau de
biroul de gospodarie comunala si locativa al comitetului executiv al
consiliului popular al municipiului sau orasului, pe baza planului de
coordonare definitiv, aprobat conform prevederilor articolului 4.
Pentru lucrarile din municipiul Bucuresti, avizul se elibereaza de catre
Directia de drumuri si spatii verzi a Comitetului executiv al Consiliului
popular al municipiului Bucuresti.
Art. 7
Avizele prevazute la articolul 6 se dau la propunerea comisiei de
coordonare, facuta pe baza cererilor beneficiarilor lucrarilor ce urmeaza sa se
execute, conform planurilor definitive de coordonare, precum si a lucrarilor
neinscrise in aceste planuri, inclusiv cele a caror durata de executie nu
depaseste 48 ore, inaintate organelor prevazute la articolul 6.
Cererile vor fi insotite de un scurt memoriu tehnico-economic, in care se
va specifica, in afara datelor tehnice prevazute de normele legale, si durata
proiectata a lucrarii, data pe care o prefera beneficiarul pentru inceperea
lucrarii, planurile de situatie aferente, precum si orice date suplimentare
considerate necesare. Documentatiile se vor depune la organele prevazute la
articolul 6.
Art. 8
Cererile pentru avizarea inceperii lucrarilor prevazute in planul de
coordonare definitiv vor fi depuse pina la data de 15 februarie a fiecarui an,
iar eliberarea avizelor se va face intre 1-15 aprilie.
Cererile pentru avizarea inceperii lucrarilor prevazute la articolul 4
litera d se pot prezenta oricind, eliberarea avizelor facindu-se cu precadere,
dar nu mai tirziu de 5 zile de la data depunerii cererii.
Cererile pentru avizarea inceperii lucrarilor neprevazute in planul de
coordonare definitiv, altele decit cele mentionate in alineatul precedent, dar
a caror executie nu dureaza mai mult de 48 ore, se vor depune intre 15 martie
si 15 octombrie ale fiecarui an, comisia de coordonare fiind obligata a rezolva
aceste cereri in cel mult 15 zile de la data depunerii lor.
Art. 9
Cererile de executare a bransamentelor si racordurilor de apa, canal, gaze,
electricitate si telecomunicatii se vor depune la intreprinderile de gospodarie
oraseneasca ale comitetelor executive ale consiliilor populare. Aceste
intreprinderi vor inainta, in termenele stabilite de comisia de coordonare,
listele centralizatoare cuprinzind cererile individuale de bransare sau
racordare, la organele prevazute la articolul 6, propunind volumul si ordinea
de executare a lucrarilor.
Art. 10
Organele mentionate la articolul 6 vor specifica in avizul emis data
inceperii lucrarilor, precum si durata executarii. Beneficiarii lucrarilor
neincepute la data fixata in aviz vor depune justificarea in scris la organele
care au dat avizul, aratind motivele care au cauzat aminarea inceperii
lucrarilor.
Comisia de coordonare va aprecia daca se poate fixa un nou termen pentru
inceperea lucrarilor, sau daca este cazul sa se anuleze avizul.
Avizul acordat beneficiarilor lucrarilor prevazute in planul de coordonare
definitiv si a caror executie nu dureaza mai mult de 48 ore isi pierde
valabilitatea daca executia nu incepe in termenul fixat.
In cazul in care data terminarii lucrarilor este depasita, comisia de
coordonare va putea face propuneri comitetului executiv al consiliului popular
pentru prelungirea termenului de executie.
Art. 11
In caz de extrema urgenta, precum: reparari de conducte, inundatii si
deranjamente care stinjenesc desfasurarea unei activitati normale, lucrarile de
remediere pot fi incepute si fara obtinerea avizului, cu obligatia ca
executantul sa anunte, de indata, prin nota telefonica sau telex, organele
mentionate la articolul 6, iar in cel mult 48 ore de la inceperea lucrarilor,
sa comunice in scris natura si durata lor, precum si alte precizari pe care le
va crede de cuviinta in legatura cu acestea.
CAP. 3
Controlul executarii lucrarilor
Art. 12
Controlul executarii lucrarilor autorizate in conformitate cu avizele date
se va face de catre cadre de specialitate imputernicite prin decizii ale
comitetelor executive ale consiliilor populare ale municipiilor si oraselor.
Art. 13
Organul de control este obligat sa incheie, in caietul de santier, un
proces-verbal privind abaterile constatate, indicind si masurile de indreptare.
Acest organ va depune in termen de cel mult 24 ore de la efectuarea
controlului, la serviciul de gospodarie comunala si locativa sau la biroul de
gospodarie comunala si locativa al comitetului executiv al consiliului popular al
municipiului ori al orasului sau, dupa caz, la serviciul pentru controlul
disciplinei in constructii al comitetului executiv al consiliului popular al
sectorului municipiului Bucuresti, o copie a procesului-verbal.
Art. 14
In termen de 24 ore de la incheierea procesului-verbal de constatare,
executantul lucrarii va putea contesta masurile indicate de catre organul de
control, la organele prevazute de articolul 13, care vor rezolva contestatia in
termen de 2 zile.
CAP. 4
Receptionarea lucrarilor de refacere a pavajelor
Art. 15
Beneficiarii lucrarilor edilitare efectuate in baza autorizatiei si
avizului de incepere a lucrarilor sint obligati ca, dupa terminarea acestora,
sa execute lucrarile de refacere a pavajelor, indiferent de valoarea lor.
Art. 16
Lucrarile de refacere a pavajelor vor fi receptionate de catre o comisie de
receptie care se organizeaza si va functiona pe linga comitetele executive ale
consiliilor populare ale municipiilor si oraselor in care urmeaza sa se execute
asemenea lucrari si va fi formata din:
- delegatul serviciului de gospodarie comunala si locativa sau al biroului
de gospodarie comunala si locativa al comitetului executiv al consiliului
popular al municipiului sau orasului, ori al serviciului de gospodarie,
intretinere drumuri si spatii verzi al comitetului executiv al consiliului
popular al sectorului municipiului Bucuresti, ca presedinte, iar ca membri:
- delegatul Ministerului Transporturilor - Departamentul Transporturilor
Auto, Navale si Aeriene, pentru portiunile de drumuri nationale din cuprinsul
municipiilor si oraselor;
- delegatul intreprinderii constructoare;
- delegatul organizatiei beneficiare.
Comisia de receptie va trece la efectuarea receptiei in termen de cel mult
3 zile de la data comunicarii beneficiarului ca lucrarea a fost terminata.
Art. 17
Comisia de receptie va incheia procesul-verbal de receptionare provizorie a
lucrarilor de facere a pavajelor in care va consemna constatarile privind
calitatea lucrarilor si, daca este cazul, imbunatatirile ce trebuie aduse,
indicatiile necesare in acest scop si termenele de executare.
In cazul cind lucrarea nu corespunde prescriptiilor tehnice, se va refuza
receptionarea, consemnindu-se in procesul-verbal cauzele refuzului, conditiile
obligatorii stabilite pentru remediere si data fixata pentru noua receptie
provizorie.
Art. 18
Dupa receptia provizorie a lucrarii, beneficiarul ramine raspunzator de
buna intretinere a pavajelor timp de 1 an, socotit de la data incheierii
procesului-verbal de receptionare provizorie.
Art. 19
Dupa expirarea anului de intretinere a pavajelor, beneficiarul lucrarii va
cere, iar organele prevazute la articolul 6 sint obligate sa dispuna comisiei
prevazute la articolul 16 receptionarea definitiva a lucrarilor de refacere a
pavajelor, indicind si termenul.
Art. 20
In cazul cind la receptia definitiva comisia va constata ca starea
pavajelor este nesatisfacatoare, beneficiarul lucrarii este obligat sa refaca
pavajul, in conformitate cu indicatiile date, in termenul fixat in
procesul-verbal incheiat de comisie.
In aceasta situatie, termenul de intretinere, prevazut la articolul 18, va
fi prelungit cu inca 1 an, socotit de la data refacerii efective a pavajelor in
conditiile stabilite prin procesul-verbal prevazut in alineatul precedent.
Art. 21
Toate lucrarile de remediere sau refacere a pavajelor, constatate ca
necorespunzatoare de catre comisia de receptie, se vor executa de catre
beneficiar, indiferent de valoarea lor.
CAP. 5
Contraventii si sanctiuni
Art. 22
Constituie contraventie la normele privind coordonarea executarii
lucrarilor in zona pietelor si drumurilor publice din municipii si orase
urmatoarele fapte:
a) executarea, fara avizul necesar inceperii, de sondaje, bransamente si
racorduri la retelele existente de apa, canal, gaze, electricitate si
telefoane, precum si de lucrari edilitare noi sau de reparatii care nu trec de
50 m lungime;
b) neanuntarea, potrivit prevederilor articolului 11, a lucrarilor de
extrema urgenta;
c) executarea, fara avizul necesar inceperii, a lucrarilor edilitare de
durata, cum sint reparatiile capitale, extinderile si lucrarile noi de
investitii privind distribuirea apei, gazului si electricitatii, canalizarea,
telecomunicatiile, pavarea, transportul orasenesc de persoane, care trec de 50
m lungime;
d) executarea de lucrari edilitare in zona pietelor si drumurilor publice
din municipii si orase fara respectarea:
- conditiilor de executie prevazute in prezenta hotarire, altele decit cele
aratate la literele a, b si c;
- conditiilor de executie prevazute in avizul de incepere.
Art. 23
Contraventiile la prezenta hotarire se sanctioneaza dupa cum urmeaza:
a) cu amenda de la 500 la 1000 lei, contraventiile prevazute la articolul
22 literele a si b;
b) cu amenda de la 2000 la 3000 lei, contraventiile prevazute la articolul
22 litera c;
c) cu amenda de la 1000 la 2500 lei, contraventiile prevazute la articolul
22 litera d.
Art. 24
Constatarea contraventiilor se face de catre organele de control prevazute
la articolul 12, precum si de catre ofiterii si subofiterii de militie.
Art. 25
Sanctiunea se aplica, dupa caz, de catre conducatorul serviciului de gospodarie
comunala si locativa sau al biroului de gospodarie comunala si locativa al
comitetului executiv al consiliului popular al municipiului sau orasului, ori
de catre conducatorul serviciului pentru controlul disciplinei in constructii
al comitetului executiv al consiliului popular al sectorului municipiului
Bucuresti, in cuprinsul caruia a fost savirsita contraventia.
Art. 26
Impotriva procesului-verbal de constatare a contraventiei se poate face
plingere in termen de 15 zile de la data comunicarii acestuia.
In cazul contraventiilor pentru care este prevazuta amenda pina la 1000
lei, plingerea se solutioneaza de comitetul executiv al consiliului popular al
municipiului, orasului ori sectorului municipiului Bucuresti unde s-a savirsit
contraventia.
In cazul contraventiilor pentru care este prevazuta amenda de peste 1000
lei, plingerea se solutioneaza de catre judecatoria in a carei raza teritoriala
a fost savirsita contraventia.
Plingerea se depune la organul din care face parte agentul constatator.
Art. 27
Amenzile pentru contraventiile prevazute in prezenta hotarire se fac
venituri la bugetul municipiului sau orasului, dupa caz.
Art. 28
In masura in care prezenta hotarire nu dispune, contraventiilor prevazute
la articolul 22 le sint aplicabile dispozitiile Legii nr. 32/1968 privind
stabilirea si sanctionarea contraventiilor.