HOTARARE Nr. 26 din 16 ianuarie 2003
privind transparenta relatiilor financiare dintre autoritatile publice si
intreprinderile publice, precum si transparenta financiara in cadrul anumitor
intreprinderi
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 87 din 12 februarie 2003
In temeiul art. 107 din Constitutie si al art. 3 din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 97/2002 privind asigurarea transparentei in domeniul ajutorului
de stat si al relatiilor financiare dintre autoritatile publice si
intreprinderile publice, precum si completarea art. 6 din Legea nr. 143/1999
privind ajutorul de stat,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
Art. 1
Prezenta hotarare reglementeaza procedurile, termenii si definitiile
privind asigurarea transparentei relatiilor financiare dintre autoritatile
publice si intreprinderile publice, precum si transparenta financiara in cadrul
anumitor intreprinderi.
Art. 2
In intelesul prezentei hotarari, urmatorii termeni se definesc astfel:
a) autoritati publice sunt autoritatile administratiei publice centrale si
locale, inclusiv organele de specialitate ale acestora;
b) intreprindere inseamna orice persoana juridica, indiferent de forma de
organizare, care desfasoara activitati in scop lucrativ, total sau partial;
c) intreprindere publica inseamna orice intreprindere asupra careia
autoritatile publice pot exercita, direct sau indirect, o influenta
determinanta in virtutea dreptului lor de proprietate, a participarii lor
financiare sau a regulilor care guverneaza activitatea acesteia;
d) influenta determinanta din partea autoritatilor publice se realizeaza
atunci cand aceste autoritati, direct sau indirect, in relatie cu o intreprindere,
detin o participatie majoritara la capitalul social subscris ori pot exercita
majoritatea drepturilor de vot aferente actiunilor emise sau pot sa numeasca
mai mult de jumatate din membrii consiliului de administratie, personalului de
conducere sau de control al intreprinderii ori pot impune reguli
comportamentale, conform reglementarilor legale in materie;
e) intreprinderi publice care activeaza in sectorul industriei
prelucratoare sunt intreprinderi al caror obiect principal de activitate, reprezentand
cel putin 50% din totalul cifrei de afaceri anuale, se desfasoara in domeniul
industriei prelucratoare. Activitatile care se includ in sectorul industriei
prelucratoare sunt cele din Clasificarea activitatilor din economia nationala
(CAEN), sectiunea D - Industria prelucratoare, subsectiunile DA pana la DN
inclusiv;
f) serviciu de interes economic general reprezinta acel serviciu prestat in
conditii de piata, pentru care exista obligatii impuse de autoritatile publice
privind accesul consumatorilor in mod nediscriminatoriu si/sau alte obligatii
impuse;
g) activitati diferite inseamna, pe de o parte, toate produsele sau
serviciile pentru care unei intreprinderi i-au fost acordate drepturi speciale
sau exclusive ori toate serviciile de interes economic general pe care o
intreprindere le presteaza si, pe de alta parte, orice alt produs sau serviciu
care intra in obiectul de activitate al intreprinderii;
h) dreptul exclusiv se defineste ca fiind dreptul acordat de o autoritate
publica unei singure intreprinderi, prin orice instrument legislativ, de
reglementare sau administrativ, de a presta un serviciu sau de a desfasura o
activitate in cadrul unei zone geografice date;
i) drepturi speciale inseamna drepturi care sunt acordate de o autoritate
publica unui numar limitat de intreprinderi, prin orice instrument legislativ,
de reglementare sau administrativ, care, in cadrul unei zone geografice date:
- limiteaza la doua sau mai multe numarul intreprinderilor care sunt
autorizate sa presteze un serviciu sau sa desfasoare o activitate;
- desemneaza cateva intreprinderi concurente, autorizate pentru prestarea
unui serviciu sau desfasurarea unei activitati;
- confera avantaje uneia sau mai multor intreprinderi, care afecteaza
substantial capacitatea oricarei alte intreprinderi de a presta acelasi
serviciu sau de a desfasura aceeasi activitate in aceeasi zona geografica in
conditii substantial echivalente;
j) cifra de afaceri neta cuprinde sumele provenind din vanzarea de bunuri si
servicii ce intra in categoria activitatilor curente ale intreprinderii, dupa
scaderea reducerilor comerciale, a taxei pe valoarea adaugata si a altor
impozite si taxe aferente;
k) intreprindere obligata sa tina contabilitate separata inseamna orice intreprindere
care beneficiaza de drepturi speciale sau exclusive acordate prin sau in baza
unor acte normative ori care este insarcinata cu prestarea serviciilor de
interes economic general pentru care primeste ajutor de stat, indiferent de
forma, incluzand orice subventie, sprijin sau compensare, si care desfasoara si
alte activitati.
Art. 3
Relatiile financiare dintre autoritatile publice si intreprinderile publice
trebuie sa fie transparente, astfel incat sa se evidentieze in mod clar
urmatoarele:
a) fondurile publice puse la dispozitie de catre autoritatile publice in
mod direct intreprinderilor publice;
b) fondurile publice puse la dispozitia intreprinderilor publice de catre
autoritatile publice prin intermediul altor intreprinderi publice sau al unor
institutii financiare;
c) utilizarea efectiva a fondurilor publice primite de catre
intreprinderile publice.
Art. 4
Prevederile prezentei hotarari se aplica relatiilor financiare dintre
autoritatile publice si intreprinderile publice, in ceea ce priveste:
a) compensarea pierderilor din activitatea de exploatare, respectiv punerea
de catre autoritatile publice la dispozitia intreprinderilor publice, cu titlu
gratuit, a unor sume pentru finantarea curenta sau pentru acoperirea
pierderilor curente;
b) furnizarea de capital de catre stat, respectiv punerea la dispozitia
intreprinderilor publice, cu titlu gratuit, a unor sume ca aport de capital;
c) alocarea de catre autoritatile publice de fonduri nerambursabile sau
acordarea unor credite in termeni preferentiali intreprinderilor publice;
d) acordarea de avantaje financiare intreprinderilor publice prin
renuntarea la dividende sau la recuperarea oricaror sume datorate;
e) acoperirea pierderilor ca urmare a aparitiei unor situatii neprevazute
(calamitati naturale, incendii etc.);
f) acordarea altor facilitati intreprinderilor publice de catre autoritati
publice.
Art. 5
In vederea asigurarii transparentei financiare, intreprinderile definite la
art. 2 lit. k) sunt obligate sa isi stabileasca o structura organizatorica si
financiara care sa asigure tinerea unei evidente contabile separate, astfel
incat sa se evidentieze in mod clar urmatoarele:
a) costurile si veniturile aferente diferitelor activitati;
b) detalii complete asupra metodelor prin care costurile si veniturile sunt
redistribuite/alocate diferitelor activitati;
c) principiile contabile si orice alte informatii legate de modul in care
se tine contabilitatea separata.
Art. 6
Prezenta hotarare nu se aplica relatiilor financiare dintre autoritati
publice si:
a) Banca Nationala a Romaniei, ca banca centrala a statului roman,
responsabila cu elaborarea si aplicarea politicii monetare, valutare, de credit
si de plati;
b) institutiile publice de credit, in ceea ce priveste depozitele de
fonduri publice plasate de catre autoritatile publice in conditii normale de
piata;
c) intreprinderile publice a caror cifra de afaceri neta, cumulata pe
ultimele doua exercitii financiare, a fost mai mica decat echivalentul in lei a
40 milioane euro. Pentru institutiile publice de credit pragul corespunzator
este un total al bilantului contabil echivalent in lei a 800 milioane euro.
Art. 7
Prezenta hotarare nu se aplica:
a) intreprinderilor care beneficiaza de drepturi speciale si/sau exclusive
sau carora le-a fost incredintata prestarea unui serviciu economic de interes
general, a caror cifra de afaceri neta, cumulata pe ultimele doua exercitii
financiare, a fost mai mica decat echivalentul in lei a 40 milioane euro.
Pentru institutiile publice de credit pragul corespunzator este un total al
bilantului contabil corespunzator echivalentului in lei a 800 milioane euro;
b) intreprinderilor carora le-a fost incredintata prestarea unui serviciu
de interes economic general, conform legii, daca ajutoarele de stat pe care le
primesc sub orice forma, incluzand orice subventie, sprijin sau compensare, au
fost fixate pe o perioada corespunzatoare conform unei proceduri deschise,
transparente si nediscriminatorii.
Art. 8
(1) In vederea asigurarii transparentei relatiilor financiare, autoritatile
publice au obligatia:
a) sa isi organizeze evidenta relatiilor financiare care au loc intre ele
si intreprinderile publice, precum si evidenta sumelor acordate pentru fiecare
intreprindere publica, astfel incat sa fie indeplinite cerintele prevazute la
art. 3 lit. a) si b);
b) sa furnizeze informatii, in maximum 15 zile lucratoare de la primirea
solicitarii din partea Oficiului Concurentei, in legatura cu relatiile
financiare existente intre ele si intreprinderile publice.
(2) Autoritatile publice vor organiza un compartiment distinct pentru
punerea in aplicare a prevederilor prezentei hotarari.
Art. 9
In vederea asigurarii transparentei relatiilor financiare, intreprinderile
publice au obligatia:
a) sa isi organizeze evidenta relatiilor financiare care au loc intre ele
si autoritatile publice, astfel incat sa fie indeplinite cerintele prevazute la
art. 3;
b) sa furnizeze informatii, in maximum 15 zile lucratoare de la primirea
solicitarii din partea Oficiului Concurentei, in legatura cu relatiile
financiare existente intre ele si autoritatile publice.
Art. 10
(1) In vederea asigurarii transparentei relatiilor financiare,
intreprinderile publice care activeaza in sectorul industriei prelucratoare si
a caror cifra de afaceri neta este mai mare decat echivalentul in lei a 250
milioane euro la sfarsitul ultimului exercitiu financiar au urmatoarele
obligatii:
a) sa isi organizeze evidenta relatiilor financiare care au loc intre ele
si autoritatile publice, astfel incat sa fie indeplinite cerintele art. 3;
b) sa transmita Oficiului Concurentei, in termen de 15 zile lucratoare de
la primirea solicitarii, un raport;
c) sa transmita Oficiului Concurentei, in termen de maximum 15 zile
lucratoare de la primirea solicitarii, informatiile suplimentare necesare
pentru asigurarea transparentei relatiilor financiare care au loc intre ele si
autoritatile publice.
(2) Raportul prevazut la alin. (1) lit. b) trebuie sa cuprinda cel putin
urmatoarele informatii:
a) situatiile financiare anuale;
b) hotararile si procesele-verbale ale adunarilor generale ale actionarilor
si ale sedintelor consiliului de administratie;
c) informatii referitoare la aportul de capital social in actiuni si
modalitatea de realizare (in natura sau in numerar);
d) informatii referitoare la destinatia dividendelor platite si a
profiturilor nedistribuite;
e) informatii legate de primirea de alocatii sau subventii nerambursabile
si conditiile in care au fost primite si utilizate;
f) informatii legate de contractarea unor imprumuturi, cu precizarea
conditiilor de acordare, a ratei dobanzii si a garantiilor;
g) informatii legate de garantiile acordate de autoritatile publice pentru
imprumuturi;
h) informatii legate de apartenenta la un grup de intreprinderi;
i) informatii privind renuntarea din partea statului la sumele ce ii sunt
datorate, cum ar fi: rambursarea imprumuturilor, restituirea subventiilor
neutilizate conform conditiilor impuse de autoritatile publice, plata taxelor
si impozitelor, alte datorii similare etc.;
j) informatii privind sumele provenite din donatii si sponsorizari, precum
si modul lor de folosire.
(3) Prevederile alin. (1) se aplica si intreprinderilor publice care
activeaza in sectorul industriei prelucratoare si care au filiale, persoane
juridice romane sau straine, asa cum sunt ele definite in reglementarile
privind consolidarea conturilor. In acest caz raportul prevazut la alin. (1)
lit. b) trebuie sa cuprinda, in plus, detalii asupra:
a) tuturor tranzactiilor efectuate in interiorul aceluiasi grup, cu alte
grupuri de intreprinderi publice sau tranzactii care se efectueaza direct intre
intreprinderi publice din cadrul grupului sau filiale ale acestora si
autoritati publice;
b) capitalului in actiuni, inclusiv asupra capitalului in actiuni furnizat
in mod direct de catre autoritati publice sau orice alt capital in actiuni
primit de la un grup de intreprinderi publice ori de la alte intreprinderi
publice, din interiorul sau din afara grupului respectiv.
Art. 11
Intreprinderile care sunt obligate sa aplice prevederile prezentei hotarari
vor comunica Oficiului Concurentei datele care atesta depasirea pragurilor
prevazute la art. 6, 7 si 10, in termen de 60 de zile de la incheierea
exercitiului financiar.
Art. 12
(1) Oficiul Concurentei este obligat sa asigure confidentialitatea
informatiilor primite.
(2) Aplicarea alin. (1) nu trebuie sa impiedice publicarea informatiilor
generale sau a analizelor care nu contin informatii referitoare la
intreprinderile carora li se aplica prezenta hotarare.
Art. 13
(1) Intreprinderile publice sunt obligate sa pastreze informatiile
referitoare la relatiile financiare care au avut loc intre ele si autoritatile
publice, pentru o perioada de 5 ani de la ultimul exercitiu financiar in care
fondurile publice le-au fost puse la dispozitie. Daca acordarea fondurilor
publice s-a derulat pe mai multi ani, atunci limita de timp de 5 ani incepe de
la ultimul exercitiu financiar in care au fost primite fonduri publice.
(2) Intreprinderile definite la art. 2 lit. k) sunt obligate sa pastreze
informatiile referitoare la structura organizatorica si financiara o perioada
de 5 ani de la incheierea ultimului exercitiu financiar la care se refera
informatiile.
Art. 14
Constituie contraventii si se sanctioneaza cu amenda de la 75.000.000 lei
la 300.000.000 lei urmatoarele fapte:
a) neindeplinirea obligatiei de a-si organiza evidente specifice de catre
intreprinderile publice, inclusiv cele care activeaza in sectorul industriei
prelucratoare, in legatura cu relatiile financiare care au loc intre ele si
autoritati publice, prevazute la art. 9 lit. a) si art. 10 alin. (1) lit. a);
b) refuzul sau netransmiterea datelor si informatiilor la termenele
stabilite la art. 9 lit. b), art. 10 alin. (1) lit. b) si c), precum si
transmiterea cu intarziere sau omisiunea transmiterii acestora;
c) nerespectarea prevederilor art. 5 de catre intreprinderile care
beneficiaza de drepturi speciale si/sau exclusive ori de catre intreprinderile
carora le-a fost incredintata prestarea unui serviciu economic de interes
general;
d) nerespectarea termenului prevazut la art. 11 si 13 de catre
intreprinderile publice si intreprinderile care beneficiaza de drepturi
speciale si/sau exclusive.
Art. 15
Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor prevazute la art. 14
se fac de catre reprezentantii imputerniciti ai Oficiului Concurentei.
Art. 16
Contraventiilor prevazute de prezenta hotarare li se aplica prevederile
Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor,
aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 180/2002, cu modificarile
ulterioare.
Art. 17
Prima raportare privind depasirea pragurilor prevazute la art. 6, 7 si 10
se face luandu-se in calcul cifra de afaceri neta pe anii 2001 si 2002.
Art. 18
Pe data intrarii in vigoare a prezentei hotarari se abroga anexa nr. 3
"Procedura privind modalitatile de informare asupra fluxurilor financiare
care au loc intre autoritatile publice sau organismele care administreaza
fonduri in numele statului si agentii economici carora li s-a incredintat
executarea unor servicii publice de interes general" la Hotararea
Guvernului nr. 599/2000 pentru aprobarea procedurilor de raportare,
monitorizare si informare in aplicarea Legii nr. 143/1999 privind ajutorul de
stat, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 340 din 21
iulie 2000.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tanasescu
Ministrul Autoritatii pentru Privatizare
si Administrarea Participatiilor Statului,
Ovidiu Tiberiu Musetescu
Ministrul administratiei publice,
Octav Cozmanca