HOTARARE Nr. 599 din 6 iulie 2000
pentru aprobarea procedurilor de raportare, monitorizare si informare in
aplicarea Legii nr. 143/1999 privind ajutorul de stat
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 340 din 21 iulie 2000
In temeiul prevederilor art. 107 din Constitutia Romaniei, ale art. 23
alin. (2), ale art. 24 alin. (2) lit. b) si alin. (4), ale art. 26 alin. (6)
din Legea nr. 143/1999 privind ajutorul de stat, precum si ale art. 37 lit. g),
art. 39 - 46 si ale art. 55 din Legea concurentei nr. 21/1996,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
Art. 1
Se aproba urmatoarele proceduri:
a) Procedura de raportare a ajutoarelor de stat catre Oficiul Concurentei,
in vederea intocmirii si actualizarii inventarului ajutoarelor de stat,
prevazuta in anexa nr. 1;
b) Procedura de monitorizare a ajutoarelor de stat, prevazuta in anexa nr.
2;
c) Procedura privind modalitatile de informare asupra fluxurilor
financiare, care au loc intre autoritatile publice sau organismele care
administreaza fonduri in numele statului si agentii economici carora li s-a
incredintat executarea unor servicii publice de interes general, prevazuta in
anexa nr. 3.
Art. 2
Faptele prevazute in anexele nr. 1, 2 si 3, calificate drept contraventie,
daca nu sunt savarsite in astfel de conditii incat potrivit legii sa fie
considerate infractiuni, se sanctioneaza potrivit prevederilor art. 55 din
Legea concurentei nr. 21/1996.
Art. 3
Anexele nr. 1, 2 si 3 fac parte integranta din prezenta hotarare.
PRIM-MINISTRU
MUGUR CONSTANTIN ISARESCU
Contrasemneaza:
p. Seful Oficiului Concurentei,
Constantin Prigoreanu
p. Ministrul finantelor,
Sebastian Vladescu,
secretar de stat
Ministrul functiei publice,
Vlad Rosca
Ministrul muncii si
protectiei sociale,
Smaranda Dobrescu
ANEXA 1
PROCEDURA
de raportare a ajutoarelor de stat catre Oficiul Concurentei, in vederea intocmirii
si actualizarii inventarului ajutoarelor de stat
Definirea inventarului ajutoarelor de stat acordate
1. Potrivit Legii nr. 143/1999 privind ajutorul de stat, denumita in
continuare lege, Oficiul Concurentei va intocmi un inventar al schemelor de
ajutor si al ajutoarelor de stat individuale pentru ultimii 3 ani anteriori
adoptarii acesteia, inventar care va fi actualizat anual.
2. In sensul prezentei proceduri, inventarul ajutoarelor de stat acordate
se constituie din:
a) inventarul actelor normative care contin sau sunt susceptibile sa
contina scheme de ajutor de stat si/sau ajutoare de stat individuale, care au
fost instituite sau acordate ori care au avut efecte in anii 1996, 1997 si 1998
sau care au efecte in anul de raportare;
b) lista cuprinzand alocarile specifice in cadrul unei scheme de ajutor de
stat, care cuprinde valoarea ajutoarelor de stat acordate pe fiecare
beneficiar, precum si informatii cum ar fi: baza legala a acordarii ajutoarelor
de stat, obiectivele, natura si originea ajutoarelor de stat, conditiile de
alocare a ajutoarelor de stat, alte informatii relevante;
c) lista cuprinzand ajutoarele de stat individuale, care cuprinde valoarea
acestor ajutoare de stat acordate fiecarui beneficiar nominalizat, precum si
informatii cum ar fi: baza legala a acordarii ajutoarelor de stat, obiectivele,
natura si originea ajutoarelor de stat, conditiile de alocare a ajutoarelor de
stat, alte informatii relevante;
d) centralizatorul ajutoarelor de stat, care cuprinde intr-o forma
sintetica valoarea ajutoarelor de stat acordate prin intermediul schemelor de
ajutor de stat si a ajutoarelor de stat individuale, cuantificate si
clasificate in functie de natura, originea si obiectivele codificate ale
acestora, astfel cum sunt precizate la pct. 3 - 7 din prezenta procedura.
Determinarea ajutoarelor de stat in functie de natura acestora
3. Cuantumul ajutorului de stat se determina conform prevederilor din
actele normative prin care se instituie o schema de ajutor de stat sau se
acorda un ajutor de stat individual.
In cazul in care modalitatile de cuantificare a ajutoarelor de stat nu sunt
prevazute in actele normative prin care se instituie o schema de ajutor de stat
sau se acorda un ajutor de stat individual, determinarea cuantumului
ajutoarelor de stat se face conform formulelor avute in vedere la autorizarea
acestora de catre Consiliul Concurentei sau stabilite prin regulamente si
instructiuni ale Consiliului Concurentei.
In orice situatie in care nu este prevazuta in mod explicit o formula,
identificarea si cuantificarea ajutorului de stat se vor face in functie de
natura ajutorului de stat, astfel cum sunt prevazute in prezenta procedura.
4. Sumele acordate sau cele la care statul a renuntat in favoarea agentilor
economici, indiferent daca este vorba de alocari specifice in cadrul unei
scheme de ajutor de stat sau de un ajutor de stat individual, se determina in
functie de natura ajutorului.
4.1. In cazul ajutoarelor de stat directe - ajutoare de natura cheltuielilor
bugetare sau a veniturilor bugetare la care statul renunta, altele decat cele
de natura fiscala:
a) la subventii, alocatii, prime (inclusiv prime pentru export), precum si
la orice alte sume nerambursabile - valoarea ajutorului de stat coincide cu
valoarea efectiva a sumei alocate;
b) la participarea cu capital a statului sau a altor organisme care
administreaza fonduri in numele statului in vederea finantarii directe din
fonduri publice a unor investitii sau activitati, daca rata anticipata a
profitului este mai mica decat cea normala - valoarea ajutorului de stat este
egala cu contravaloarea capitalului investit din fonduri publice;
c) la vanzarea de terenuri, cladiri si alte active, apartinand domeniului
privat al statului, sub pretul pietei - valoarea ajutorului de stat este egala
cu diferenta dintre pretul pietei si pretul efectiv de vanzare al terenurilor,
cladirilor si al altor active. Pretul pietei reprezinta pretul la care
terenurile, cladirile si alte active sunt vandute in conditii concurentiale;
d) la reduceri de pret la bunurile furnizate si la serviciile prestate de
catre autoritatile publice sau de alte organisme care administreaza resurse ale
statului - valoarea ajutorului de stat este egala cu diferenta dintre pretul/tariful
pe piata al acestor produse/servicii si pretul/tariful redus la care ele sunt
furnizate in situatiile amintite;
e) la anularea sau reducerea datoriilor - valoarea ajutorului de stat este
egala cu valoarea datoriei catre stat de la plata careia agentul economic este
scutit;
f) la credite cu dobanda preferentiala - valoarea ajutorului de stat
reprezinta diferenta dintre dobanda activa, calculata ca medie a dobanzilor
practicate pe piata bancara si dobanda efectiv platita de beneficiarul ajutorului;
g) la garantii acordate de stat sau de alte autoritati publice in conditii
preferentiale pentru credite interne si externe - se considera ca valoarea
ajutorului de stat este de 10% din sumele nominale garantate la creditele in
derulare, pentru fiecare an.
4.2. In cazul ajutoarelor indirecte - ajutoare de stat acordate indirect
prin sistemul fiscal sau prin intermediul asigurarilor sociale:
a) la exceptari, reduceri si/sau scutiri de la plata taxelor vamale -
valoarea ajutorului de stat consta in cuantumul taxelor vamale exceptate de la
obligatia de plata, respectiv valoarea reducerii si/sau scutirii de la plata
taxelor vamale care au fost acordate, la diferenta respectiva adaugandu-se si
influentele rezultate din alte taxe si impozite dependente de baza de calcul;
b) la reduceri si/sau scutiri de la plata impozitelor, taxelor si a altor
obligatii bugetare - valoarea ajutorului de stat este valoarea reducerii si/sau
a scutirii acordate anual;
c) la amanari si/sau esalonari la plata impozitelor, taxelor si a altor
obligatii bugetare - valoarea ajutorului de stat consta in diferenta dintre
suma datorata ca majorare de intarziere si cea datorata ca majorare aferenta
sumelor amanate sau esalonate;
d) la reduceri si/sau scutiri de la plata majorarilor de intarziere -
valoarea ajutorului de stat consta in valoarea reducerii si/sau a scutirii.
In cazul in care beneficiarul de credite garantate de stat intra in
indisponibilitate de plata, achitarea sumelor datorate este, conform art. 34
alin. (2) si art. 43 alin. (3) din Legea datoriei publice nr. 81/1999, o
obligatie prioritara a agentilor economici catre bugetul de stat si deci, in
functie de natura sa, ajutorul de stat este un ajutor indirect, acordat prin
sistemul fiscal.
In vederea transmiterii informatiilor catre Oficiul Concurentei si in
conformitate cu prevederile pct. 8 si 9 din prezenta procedura, pentru sumele
platite de garant in contul garantiei, precum si pentru scutirea de la plata a
penalitatilor legale se vor intocmi fise distincte (anexa nr. 1A, 1B sau 1C,
dupa caz), altele decat fisele intocmite pentru ajutorul de stat direct acordat
sub forma de garantie de stat. Valoarea ajutorului de stat se va determina
conform lit. b), c) si d).
4.3. Enumerarile prevazute la pct. 4.1 si 4.2 nu sunt exhaustive. In cazul
aparitiei unor situatii speciale, in care nu poate fi identificat modul de
calcul conform pct. 4.1 si 4.2, Oficiul Concurentei va acorda asistenta de
specialitate in vederea determinarii formulei de calcul si a cuantumului
ajutorului de stat.
Obiectivele acordarii ajutoarelor de stat
5. In functie de scopul urmarit la acordarea ajutoarelor de stat
obiectivele acordarii ajutoarelor de stat se clasifica in obiective principale
sau obiective secundare, iar in functie de destinatie, in obiective orizontale,
sectoriale sau regionale.
Obiectivul principal are in vedere motivatia adoptarii actului normativ
prin care s-a initiat schema de ajutor si care, de regula, constituie un
obiectiv prioritar de politica economica la nivel micro sau macroeconomic, in
functie de autoritatea care acorda ajutorul de stat respectiv. Acesta poate fi
obiectiv orizontal, sectorial sau regional. Ori de cate ori un ajutor de stat
are destinatie regionala aceasta va fi specificata ca obiectiv principal.
Obiectivul secundar se refera la precizarea altor criterii decat cel avut
in vedere la definirea obiectivului principal si care, in subsidiar, a condus
la emiterea schemei de ajutor de stat. Obiectivul secundar poate fi un obiectiv
sectorial sau orizontal.
6. Obiectivul principal poate fi din categoria celor orizontale, sectoriale
sau regionale, iar obiectivul secundar poate fi din categoria obiectivelor
orizontale sau sectoriale, astfel:
Obiectivele orizontale se refera la ajutoarele de stat acordate unui agent
economic beneficiar, indiferent de domeniul (sectorul) de activitate al
acestuia, pentru realizarea in bune conditii a unor actiuni, cum ar fi cele de
cercetare-dezvoltare, de adaptare la standardele de mediu, de sustinere si
promovare a intreprinderilor mici si mijlocii, de combatere a somajului, de
pregatire profesionala sau cu alte destinatii orizontale.
Obiectivele sectoriale se refera la ajutoarele de stat destinate strict
unui anumit sector de activitate, clasificarea lor pe grupe punand in evidenta
sectoarele sensibile concurential, respectiv cele cu probleme structurale de
supracapacitate (in plan european: otel, constructii navale, carbune etc.).
Obiectivele regionale au in vedere ajutoarele de stat destinate dezvoltarii
regiunilor defavorizate, prin sustinerea investitiilor si a crearii de locuri
de munca, prin promovarea dezvoltarii, modernizarii si diversificarii
activitatii agentilor economici localizati in acele regiuni si prin incurajarea
infiintarii de noi firme in regiune;
Prin ajutoare regionale se intelege ajutoarele de stat acordate:
- zonelor pentru care au fost elaborate programe nationale de dezvoltare
regionala, respectiv cele pentru care se acorda ajutor de stat in vederea facilitarii
dezvoltarii anumitor activitati economice, in conditiile in care un astfel de
ajutor de stat nu afecteaza in mod contrar climatul concurential;
- zonelor defavorizate, respectiv zonelor declarate defavorizate prin acte
normative, ca urmare a incadrarii in criteriile stabilite prin Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 24/1998 privind regimul zonelor defavorizate,
republicata, cu modificarile ulterioare.
Ajutoarele de stat acordate pentru agricultura, respectiv pentru
silvicultura si piscicultura, nu se incadreaza pe obiective, ci se
inregistreaza ca atare.
7. Obiectivele ajutorului de stat sunt clasificate si codificate in
conformitate cu prevederile art. 14 din lege si cu reglementarile existente in
Uniunea Europeana, astfel:
____________________________________________________________
Codul de
clasificare a Denumirea obiectivului
obiectivelor
____________________________________________________________
1.1. Agricultura
1.2. Silvicultura, piscicultura
2.1. Obiective orizontale, respectiv:
2.1.1. Cercetare-dezvoltare
2.1.2. Mediul inconjurator
2.1.3. Intreprinderi mici si mijlocii
2.1.4. Comert
2.1.5. Economisirea energiei
2.1.6. Investitii generale
2.1.7. Combaterea somajului
2.1.8. Pregatirea profesionala
2.1.9. Alte obiective (salvare, restructurare etc.)
2.2. Obiective sectoriale, respectiv:
2.2.1. Otel
2.2.2. Constructii navale
2.2.3. Transporturi si comunicatii
2.2.4.1. Carbune: ajutoare pentru productia curenta
2.2.4.2. Carbune: alte ajutoare
2.2.5. Alte sectoare
2.2.6. Servicii financiare
3. Obiective regionale, respectiv:
3.1. Zone pentru care au fost elaborate programe
nationale de dezvoltare regionala, altele
decat zonele defavorizate
3.2. Zone defavorizate
____________________________________________________________
Organizarea evidentei, transmiterea informatiilor si controlul privind
ajutoarele de stat acordate
A. Intocmirea inventarului ajutoarelor de stat acordate
8. In vederea intocmirii inventarului ajutoarelor de stat acordate,
autoritatile responsabile, respectiv furnizorii de ajutor de stat, vor completa
fisele continute in anexele nr. 1A (schema de ajutor de stat) si nr. 1B (ajutor
de stat individual), specificand natura, obiectivele si codul de clasificare a
ajutoarelor de stat. Fisele completate integral vor fi transmise la Oficiul
Concurentei.
8.1. Pentru intocmirea inventarului schemelor de ajutor de stat si al
ajutoarelor de stat individuale pentru ultimii 3 ani anteriori adoptarii legii,
respectiv pentru anii 1996, 1997 si 1998, anexele se vor completa, conform
prezentei proceduri, in baza evidentei existente si se vor transmite la Oficiul
Concurentei in termen de 60 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei
hotararii.
8.2. Inventarul ajutoarelor de stat acordate in anii 1996, 1997 si 1998 va
cuprinde informatiile transmise de furnizorii de ajutoare de stat. Ajutoarele
de stat acordate in perioada 1996 - 1998 sunt considerate ajutoare existente si
vor fi cuantificate, clasificate si codificate in conformitate cu criteriile
mentionate la pct. 3 - 7 din prezenta procedura.
8.3. Informatiile transmise vor cuprinde si observatii cu privire la
contextul acordarii ajutoarelor de stat, respectiv existenta unor programe de
salvare/restructurare, de dezvoltare regionala, de privatizare, a altor
programe guvernamentale, cu precizarea conditiilor specifice de acordare,
inclusiv acordarea lor o singura data, la un moment dat (ajutoare de stat
ad-hoc). Orice informatii suplimentare solicitate de Oficiul Concurentei vor fi
transmise in maximum 15 zile de la primirea solicitarii.
8.4. Autoritatile responsabile sunt ministerele, agentiile guvernamentale,
autoritatile administratiei publice locale, organele de specialitate ale
administratiei publice centrale si locale si alte organisme care administreaza
surse de stat, alte institutii similare care au competenta de a initia acte
normative prin care se instituie o schema de ajutor de stat sau un ajutor de
stat individual si/sau care sunt imputernicite sa furnizeze ajutoare de stat.
8.5. Informatiile transmise se refera la toate ajutoarele de stat, inclusiv
la cele exceptate de la obligatia notificarii, in conditiile stabilite prin
regulamente ale Consiliului Concurentei, respectiv situate sub pragul minim de
un miliard lei pe beneficiar pentru o perioada de 3 ani, conform art. 20 din
lege, sau sunt considerate autorizate potrivit art. 21 din lege.
Identificarea acestor ajutoare de stat se face pe baza prevederilor art. 2
si 4 din lege si a criteriilor cuprinse in regulamentele emise de Consiliul
Concurentei.
B. Actualizarea anuala a inventarului ajutoarelor de stat
9. In vederea actualizarii anuale a inventarului ajutoarelor de stat
acordate, autoritatile care elaboreaza scheme de ajutor de stat si furnizorii
de ajutor, precum si beneficiarii de ajutor vor comunica Oficiului Concurentei
informatii referitoare la ajutoarele de stat acordate/primite prin intermediul
schemelor de ajutor si la ajutoarele individuale, inclusiv la ajutoarele
exceptate de la obligatia notificarii catre Consiliul Concurentei si care au
efecte in anul de raportare. Actualizarea anuala incepe in anul 2000 pentru
anul de raportare 1999.
10. Potrivit legii, autoritatile care elaboreaza scheme de ajutor de stat
si furnizorii de ajutor de stat vor transmite informatii referitoare la:
a) natura ajutorului de stat - informatiile vor fi structurate si
clasificate conform pct. 3 si 4 din prezenta procedura;
b) conditii impuse la acordarea ajutoarelor se vor referi atat la
conditiile stabilite de initiator, cat si la cele impuse in cursul procedurii
de autorizare de Consiliul Concurentei sau la conditiile impuse in temeiul art.
13 din lege. Conditiile sunt asociate obiectivelor ajutoarelor de stat definite
la pct. 5 - 7 din prezenta procedura.
c) originea ajutorului - se precizeaza daca este vorba de un ajutor de stat
din surse ale bugetului de stat sau pe seama acestuia, din surse ale bugetului
asigurarilor sociale de stat sau pe seama acestuia, din surse ale bugetelor
locale (judet, localitate) sau pe seama acestora, precum si din alte surse de
stat;
d) suma estimata a fiecarui ajutor de stat acordat - se vor preciza sumele
prevazute sa fie acordate pe intreaga perioada de aplicare a schemei de ajutor
de stat sau sumele prevazute ca ajutoare de stat individuale, dupa caz, cu repartizarea
acestora pe fiecare an si, respectiv, pe transe de alocare;
e) durata schemei ajutorului de stat - este cea prevazuta in actul normativ
prin care este promovata schema de ajutor de stat.
11. Informatiile prevazute la pct. 10 se vor transmite si vor contine
referiri la:
a) schemele de ajutor de stat in derulare, precum si alocarile specifice in
cadrul acestora, considerate ajutoare existente in conditiile art. 3 din lege.
In aceasta categorie se includ schemele operationale anterioare anului de
raportare si care continua ulterior acestuia, noile scheme adoptate in cursul
anului de raportare sau cele a caror aplicare inceteaza in cursul anului de
raportare;
b) ajutoarele de stat individuale, considerate ajutoare existente in conditiile
art. 3 din lege. In aceasta categorie se includ ajutoarele de stat individuale
considerate ajutoare de stat ad-hoc, precum si transele alocate efectiv in
cursul anului de raportare, atunci cand se are in vedere alocarea in transe a
ajutorului de stat individual;
c) ajutoarele exceptate de la obligatia notificarii, conform art. 20 si 21
din lege.
12. Prin furnizori de ajutor de stat se intelege ministerele, agentiile
guvernamentale, autoritatile administratiei publice locale, organele de specialitate
ale administratiei publice centrale si locale, alte organisme care
administreaza surse de stat si care sunt imputernicite sa acorde ajutoarele de
stat existente. Autoritatile care elaboreaza scheme de ajutor de stat pot fi si
furnizori de ajutor de stat.
12.1. Furnizorii de ajutor de stat vor organiza evidenta sumelor acordate
sub forma de ajutoare de stat, astfel incat sa permita furnizarea de informatii
conform pct. 10 si 11 din prezenta procedura, precum si cuantificarea nivelului
ajutoarelor de stat acordate:
a) anual, pentru fiecare schema de ajutor de stat sau ajutor de stat
individual gestionat;
b) anual, pentru fiecare agent economic beneficiar de ajutor de stat
individual sau de alocari specifice in cadrul unei scheme de ajutor de stat.
Evidenta va fi organizata astfel incat sa permita identificarea si
cuantificarea ajutoarelor de stat acordate in ultimii 3 ani consecutivi.
12.2. Furnizorii de ajutor de stat vor transmite informatii conform
anexelor nr. 1A si 1B, dupa caz, si instructiunilor la acestea, pana la data de
30 iulie a anului urmator anului de raportare, pe baza datelor cuprinse in
darea de seama contabila anuala si a evidentei organizate in acest scop, a
altor acte care prezinta importanta pentru identificarea sumelor acordate ca
ajutor de stat, precum si pe baza actelor normative prin care s-au acordat
ajutoare de stat.
13. Beneficiarii de ajutor de stat vor transmite datele privind cuantumul
ajutoarelor de stat, determinate pe baza evidentelor organizate in acest scop,
conform anexei nr. 1C si instructiunilor de completare a anexei, pana la data
de 30 iulie a anului urmator anului de raportare.
13.1. Potrivit legii, beneficiarii de ajutor de stat vor transmite
informatii referitoare la:
a) suma ajutorului de stat primit in functie de natura ajutorului. In acest
caz informatiile vor fi structurate si cuantificate conform pct. 3 si 4 din
prezenta procedura.
b) furnizorul de ajutor de stat - se precizeaza autoritatea care a acordat
ajutorul de stat, precum si, atunci cand este cazul, prin cine se deruleaza
alocarile specifice si/sau ajutoarele individuale (banci, companii nationale
etc.);
c) informatii cu caracter general, respectiv:
- baza legala a acordarii ajutoarelor de stat;
- conditii impuse la acordarea ajutoarelor de stat;
- daca ajutoarele de stat sunt exceptate de la obligatia notificarii
conform art. 20 si 21 din lege;
- alte date relevante privind modul de determinare a ajutorului de stat.
13.2. Informatiile prevazute la pct. 13.1 din prezenta procedura se refera,
fara a se limita, la:
a) sumele primite in cadrul fiecarei scheme de ajutor de stat, prin
intermediul alocarilor specifice;
b) sumele primite anual prin intermediul ajutoarelor de stat individuale;
c) sumele primite anual ca ajutor de stat exceptat de la obligatia
notificarii conform art. 20 si 21 din lege;
d) valoarea totala a ajutoarelor de stat primite, rezultata prin insumarea
anuala a alocarilor specifice din diversele scheme de ajutor de stat, a
ajutoarelor de stat individuale, a ajutoarelor de stat exceptate de la
obligatia notificarii catre Consiliul Concurentei, inclusiv a celor situate sub
pragul minim.
13.3. Beneficiarii de ajutor de stat trebuie sa fie in masura sa furnizeze
informatiile prevazute la pct. 13.1 si 13.2 din prezenta procedura pentru toate
ajutoarele de stat primite in ultimii 3 ani consecutivi.
14. Anul de raportare este anul anterior anului curent. Informatiile
vizeaza atat ajutoarele de stat acordate in anul de raportare, cat si pe cele
acordate in cei 2 ani consecutivi, anteriori anului de raportare.
15. O data cu informatiile curente se transmit, daca este cazul, informatii
ce reprezinta corectii legale (recuperari, rambursari conform legii,
neraportate in anul/anii anteriori) ale sumelor raportate anterior ca valoare a
ajutoarelor de stat acordate. Aceste informatii vor fi reflectate in inventarul
ajutoarelor de stat, in functie de explicatiile date de furnizor sau de
beneficiar. Oficiul Concurentei isi rezerva dreptul verificarii ulterioare a
realitatii informatiilor primite conform procedurii de monitorizare a
ajutoarelor de stat cuprinse in anexa nr. 2 la prezenta hotarare.
16. Oficiul Concurentei va cere informatii suplimentare ori de cate ori
este nevoie, iar furnizorii si beneficiarii de ajutoare de stat le vor
transmite in maximum 15 zile de la primirea solicitarii.
17. In toate cazurile informatiile se transmit atat pe suport de hartie,
cat si pe suport magnetic informatic, cu semnatura de primire (numar de
inregistrare), sau prin posta, cu confirmare de primire. Transmiterea pe suport
magnetic informatic se face intr-o forma care sa permita utilizarea si
procesarea datelor de catre Oficiul Concurentei.
In termen de 5 zile de la data intrarii in vigoare a prezentei hotarari,
Oficiul Concurentei va pune la dispozitie furnizorilor de ajutoare de stat
configuratia informatica standard pentru completarea anexelor nr. 1A si 1B.
De asemenea, la solicitare, Oficiul Concurentei va pune la dispozitie
beneficiarilor de ajutoare de stat configuratia informatica standard pentru
completarea anexei nr. 1C.
18. In cazul in care considera necesar, Oficiul Concurentei, prin persoane
imputernicite in acest scop, va verifica la furnizorii si beneficiarii de
ajutoare de stat corectitudinea determinarii cuantumului ajutoarelor,
veridicitatea informatiilor care au stat la baza acestui calcul, precum si
orice alte informatii necesare.
Furnizorii si beneficiarii de ajutoare de stat vor pune la dispozitie
persoanelor imputernicite de catre Oficiul Concurentei toate datele necesare
pentru calculul valorii si intensitatii ajutorului de stat, indiferent de
natura si de obiectivele acestuia.
Intensitatea ajutorului de stat se defineste ca reprezentand ponderea
ajutorului de stat in totalul costului proiectului.
Contraventii si sanctiuni
19. Constituie contraventii la prevederile prezentei proceduri urmatoarele
fapte, daca nu sunt savarsite in astfel de conditii incat, potrivit legii, sa
fie considerate infractiuni:
a) refuzul sau omisiunea transmiterii de date si informatii, precum si
transmiterea de date sau informatii eronate ori incomplete de catre furnizorii
de ajutor de stat, conform prevederilor pct. 8, 10 - 12, 15 - 18, respectiv de
catre beneficiarii de ajutor de stat, conform prevederilor pct. 13, 15 - 18 din
prezenta procedura;
b) intarzieri in transmiterea datelor sau a informatiilor fata de termenele
stabilite pentru furnizorii de ajutor de stat, conform prevederilor pct. 8.1,
8.3 si 16, respectiv pentru beneficiarii de ajutor de stat, conform
prevederilor pct. 13 si 16 din prezenta procedura.
20. Contraventiile prevazute la pct. 19, savarsite de catre beneficiarii si
furnizorii de ajutor de stat, in cazul in care acestia sunt sau se comporta ca
agenti economici, se sanctioneaza potrivit art. 55 din Legea concurentei nr.
21/1996. Dispozitiile prezentului punct se completeaza cu prevederile Legii nr.
188/1999 privind Statutul functionarilor publici, in cazul furnizorilor de ajutor
de stat - autoritati publice, precum si cu alte prevederi legale privind
raspunderea civila, administrativa sau penala, dupa caz, conform legislatiei in
vigoare.
21. In exercitarea atributiilor legale, constatarea contraventiilor si
aplicarea sanctiunilor se fac de catre personalul de control de specialitate al
Oficiului Concurentei, imputernicit in acest scop.
Raportul privind ajutoarele de stat
22. Conform art. 27 din lege, activitatea de inventariere se finalizeaza
prin realizarea unui raport cu periodicitate anuala, intocmit de catre Oficiul
Concurentei pana la data de 30 noiembrie a anului urmator anului de raportare.
Centralizatorul cuprinzand ajutoarele de stat va face parte integranta din
raport.
Raportul se inainteaza spre avizare Guvernului, se publica in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, conform art. 27 alin. (1) din lege si se
transmite Comisiei Europene in vederea asigurarii deplinei transparente in
acest domeniu si indeplinirii de catre Romania a obligatiilor asumate prin
acordurile internationale la care este parte.
Dispozitii finale
23. Anexele nr. 1A, 1B si 1C fac parte integranta din prezenta procedura.
ANEXA 1A
la procedura de raportare
_____________________________________________
| Furnizorul de ajutor de stat: |
| ........................................... |
| Adresa .................................... |
| Localitatea .........., judetul ........... |
| Telefon: .............. Fax: .............. |
| Codul fiscal .............................. |
| Persoana de contact ....................... |
|_____________________________________________|
FISA
privind ajutoarele de stat acordate in baza ................, in anul .......
1. Titlul schemei de ajutor de stat:
2. Baza legala:
3. Obiectivele acordarii ajutorului de stat:
- principal
- secundar
4. Natura ajutorului de stat:
5. Originea ajutorului de stat:
6. Conditii de acordare:
7. Beneficiarii si cuantumul alocarilor specifice in cadrul schemei de
ajutor de stat:
____________________________________________________________________________
| | Beneficiarii de ajutor de stat | | Din care: |
| |_________________________________| |__________________________|
| | | | | Valoarea | | In anii |
|Nr. | | | |ajutorului| | precedenti |
|crt.|Denumirea|Localitatea|Sectorul de| de stat |In anul de| anului de |
| | | /Judetul |activitate | cumulat |raportare | raportare |
| | | | |pe ultimii| ....... | - mii lei - |
| | | | | 3 ani |-mii lei- |_______________|
| | | | |-mii lei- | |In anul|In anul|
| | | | | | | ..... | ..... |
|____|_________|___________|___________|__________|__________|_______|_______|
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 (5+6+7)| 5 | 6 | 7 |
|____|_________|___________|___________|__________|__________|_______|_______|
| 1. | | | | | | | |
|____|_________|___________|___________|__________|__________|_______|_______|
| 2. | | | | | | | |
|____|_________|___________|___________|__________|__________|_______|_______|
| 3. | | | | | | | |
|____|_________|___________|___________|__________|__________|_______|_______|
| TOTAL: | | | | |
|______________________________________|__________|__________|_______|_______|
8. Date privind modul de determinare a cuantumului ajutorului de stat:
9. Observatii:
Instructiuni de completare a anexei nr. 1A
Se completeaza cate o fisa pentru fiecare schema de ajutor de stat,
mentionandu-se in titlu actul normativ prin care s-a initiat schema de ajutor
de stat respectiva si anul de raportare. Se completeaza, pentru anul de
raportare 1998, fise privind alocarile specifice acordate in anii 1996, 1997 si
1998; pentru anul de raportare 1999 se completeaza fise privind alocarile
specifice acordate in anii 1997, 1998, 1999 etc. In cazul in care printr-un act
normativ se promoveaza mai multe scheme de ajutor de stat, se completeaza cate
o fisa pentru fiecare schema. In cazul in care prin actul normativ ce
promoveaza schema de ajutor de stat sunt prevazute ajutoare de stat de naturi
diferite, se completeaza cate o fisa pentru fiecare natura a ajutorului de
stat.
Pct. 1 - Titlul schemei de ajutor de stat va cuprinde descrierea sintetica
a acesteia.
Pct. 2 - Baza legala va cuprinde atat actul normativ prin care a fost
initiata schema de ajutor de stat, cat si actele normative prin care acesta a
fost reinnoit, prelungit sau modificat, precum si actele normative prin care
s-au efectuat alocari specifice in cadrul schemei de ajutor de stat, dupa caz.
Pct. 3 - In stabilirea si codificarea obiectivului se vor avea in vedere
prevederile cuprinse la pct. 5 - 7 din Procedura de raportare a ajutoarelor de
stat catre Oficiul Concurentei in vederea intocmirii si actualizarii
inventarului ajutoarelor de stat. Atat in cazul obiectivului principal, cat si
in cazul obiectivelor secundare se mentioneaza in mod obligatoriu si codul de
obiectiv al acestora.
Pct. 4 - Se mentioneaza natura ajutorului de stat, conform pct. 3 si 4 din
Procedura de raportare a ajutoarelor de stat catre Oficiul Concurentei in
vederea intocmirii si actualizarii inventarului ajutoarelor de stat.
Pct. 5 - Se precizeaza originea ajutorului de stat, respectiv acordarea din
bugetul de stat, din bugetul asigurarilor sociale de stat, din bugetele locale
(judet, municipiu, oras, comuna) sau din alte surse de stat.
Pct. 6 - Se mentioneaza conditiile (criterii, limite etc.) pentru acordarea
de alocari specifice agentilor economici beneficiari de ajutor de stat, asa cum
sunt ele prevazute atat in baza legala a schemei de ajutor de stat, cat si in
decizia Consiliului Concurentei, cand este cazul.
Pct. 7 - (col. 1, 2 si 3) Se specifica toti beneficiarii de alocari
specifice (la realizarea inventarului pentru ultimii 3 ani anteriori adoptarii
Legii nr. 143/1999 privind ajutorul de stat, se au in vedere toti beneficiarii
din ultimii 3 ani, indiferent daca acestia au beneficiat sau nu de ajutor de
stat in anul de raportare). Pentru fiecare beneficiar de ajutor de stat se va
specifica si sectorul de activitate in care opereaza. In cazul in care ajutorul
de stat se acorda pentru o alta activitate decat cea de baza, se specifica
activitatea pentru care a fost acordat ajutorul.
- (col. 4) Valoarea ajutorului de stat se determina prin insumarea
valorilor din col. 5, 6 si 7.
- (col. 5, 6 si 7) Sumele primite sub forma de ajutor de stat (cheltuieli
bugetare sau sume la care statul a renuntat in favoarea agentilor economici)
vor fi determinate in functie de natura ajutorului de stat, conform pct. 3 si 4
din Procedura de raportare a ajutoarelor de stat catre Oficiul Concurentei in
vederea intocmirii si actualizarii inventarului ajutoarelor de stat.
Pct. 8 - Se mentioneaza informatiile utilizate la determinarea valorii
ajutorului de stat, cum ar fi: preturile de referinta, dobanda de referinta in
cazul creditelor cu dobanda preferentiala, regimul acordarii garantiei de stat,
nivelul penalizarilor in cazul scutirilor de impozite si taxe etc., precum si,
atunci cand este cazul, formulele de calcul.
Pct. 9 - Se prezinta comentarii privind derularea schemei de ajutor de stat
si se mentioneaza daca exista decizia de autorizare a Consiliului Concurentei
sau daca ajutoarele de stat acordate se incadreaza sub pragul minim de
exceptare ori fac parte din categoria ajutoarelor de stat exceptate de la
obligatia notificarii catre Consiliul Concurentei. Se inscriu orice alte
observatii referitoare la schemele de ajutor de stat.
ANEXA 1B
la procedura de raportare
______________________________________________
| Furnizorul de ajutor de stat: |
| ............................................ |
| Adresa ..................................... |
| Localitatea .........., judetul ............ |
| Telefon: ............... Fax: .............. |
| Codul fiscal ............................... |
| Persoana de contact ........................ |
|______________________________________________|
FISA
privind ajutoarele de stat individuale acordate in anul .........
1. Beneficiarul de ajutor de stat individual:
Denumirea ...............................
Adresa ..................................
Localitatea ..........., judetul ........
Telefon:............. Fax: ..............
Codul fiscal ............................
Sectorul de activitate ..................
2. Baza legala a acordarii ajutorului de stat individual:
3. Obiectivele acordarii ajutorului de stat individual:
- principal
- secundar
4. Natura ajutorului de stat individual:
5. Originea ajutorului de stat individual:
6. Valoarea ajutorului de stat individual, cumulat pe ultimii 3 ani,
din care:
- in anul de raportare;
- in anul anterior anului de raportare.
7. Date privind modul de determinare a cuantumului ajutorului de stat
individual:
8. Observatii:
Instructiuni de completare a anexei nr. 1B
Se completeaza de catre furnizorul de ajutor de stat cate o fisa pentru
fiecare dintre ajutoarele de stat individuale acordate in anii 1996, 1997 si
1998 pentru anul de raportare 1998; in anul de raportare 1999, fise privind
ajutoarele de stat individuale acordate in anii 1997, 1998 si 1999 etc. In
cazul in care printr-un act normativ se promoveaza pentru un beneficiar mai
multe ajutoare de stat individuale, diferite in functie de natura lor, se
completeaza cate o fisa pentru fiecare dintre acestea.
Pct. 1 - Se prezinta datele de identificare privind beneficiarul de ajutor
de stat individual.
Pct. 2 - Baza legala va cuprinde atat actul normativ prin care a fost
initiat ajutorul de stat individual, cat si actele normative prin care acesta a
fost reinnoit, prelungit sau modificat.
Pct. 3 - In stabilirea si codificarea obiectivului se vor avea in vedere
prevederile cuprinse la pct. 5 - 7 din Procedura de raportare a ajutoarelor de
stat catre Oficiul Concurentei in vederea intocmirii si actualizarii
inventarului ajutoarelor de stat. Atat in cazul obiectivului principal, cat si
in cazul obiectivelor secundare se mentioneaza in mod obligatoriu si codul de
obiectiv al acestora.
Pct. 4 - Se mentioneaza natura ajutorului de stat individual, conform pct.
3 - 4 din Procedura de raportare a ajutoarelor de stat catre Oficiul
Concurentei in vederea intocmirii si actualizarii inventarului ajutoarelor de
stat.
Pct. 5 - Se precizeaza originea ajutorului de stat individual, respectiv
acordarea din bugetul de stat, bugetul asigurarilor sociale de stat, bugetele
locale (judet, municipiu, oras, comuna) sau din alte surse de stat.
Pct. 6 - Sumele primite sub forma de ajutor de stat individual (cheltuieli
bugetare sau sume la care statul a renuntat in favoarea agentilor economici)
vor fi determinate in functie de natura ajutorului de stat individual conform
pct. 3 - 4 din Procedura de raportare a ajutoarelor de stat catre Oficiul
Concurentei in vederea intocmirii si actualizarii inventarului ajutoarelor de
stat.
Pct. 7 - Se mentioneaza informatiile utilizate la determinarea valorii
ajutorului de stat individual, cum ar fi: preturile de referinta, dobanda de
referinta in cazul creditelor cu dobanda preferentiala, regimul acordarii
garantiei de stat, nivelul penalizarilor in cazul scutirilor de impozite si taxe
etc., precum si, atunci cand este cazul, formulele de calcul.
Pct. 8 - Se prezinta comentarii privind derularea ajutorului de stat
individual si referitoare la problemele ce apar in acordarea acestuia si se
mentioneaza daca exista decizia de autorizare a Consiliului Concurentei sau
daca ajutoarele acordate se incadreaza sub pragul minim de exceptare ori fac
parte din categoria ajutoarelor exceptate de la obligatia notificarii catre
Consiliul Concurentei. Se inscriu orice alte informatii referitoare la ajutoarele
de stat individuale.
ANEXA 1C
la procedura de raportare
______________________________________________
| Beneficiarul de ajutor de stat: |
| ............................................ |
| Adresa ..................................... |
| Localitatea ............., judetul ......... |
| Telefon: .................. Fax: ........... |
| Registrul comertului nr. ................... |
| Codul fiscal ............................... |
| Persoana de contact: ....................... |
|______________________________________________|
FISA
privind ajutoarele de stat primite in anul .........
Cuantumul ajutorului de stat:
Semnificatia coloanei A din tabelul de mai jos este urmatoarea:
A - In anul ......
______________________________________________________________________________
| | | | | | Din care: | Date
|
| | | | | |_____________________| relevante
|
|Nr. | Baza | Natura |Furnizorul| Valoarea | |In anii | privind
|
|crt.|legala|ajutorului|de ajutor |ajutorului| In anul |precedenti| modul de
|
| | | de stat | de stat | de stat | de |anului de
|determinare|
| | | | | cumulat |raportare |raportare | a
|
| | | | |pe ultimii| ....... |-mii lei- |ajutorului
|
| | | | | 3 ani |-mii lei- |__________| de stat
|
| | | | |-mii lei- | | | |
|
| | | | | | | A | A |
|
|____|______|__________|__________|__________|__________|____|_____|___________|
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 (5+6+7)| 5 | 6 | 7 | 8
|
|____|______|__________|__________|__________|__________|____|_____|___________|
| 1. | | | | | | | |
|
|____|______|__________|__________|__________|__________|____|_____|___________|
| 2. | | | | | | | |
|
|____|______|__________|__________|__________|__________|____|_____|___________|
| 3. | | | | | | | |
|
|____|______|__________|__________|__________|__________|____|_____|___________|
| TOTAL: | | | | |
|
|_________________________________|__________|__________|____|_____|___________|
2. Observatii:
Instructiuni de completare a anexei nr. 1C
Orice agent economic beneficiar al uneia sau al mai multor alocari
specifice in cadrul unor scheme de ajutor de stat si/sau de ajutoare de stat
individuale, acordate fie pe plan local, fie la nivel central, va completa fisa
privind ajutoarele de stat primite pentru anul de raportare.
Pct. 1 - Tabelul sintetic se va completa astfel:
(col. 1) Baza legala - va cuprinde atat actul normativ prin care a fost
initiata schema de ajutor de stat/ajutorul de stat individual, cat si actele
normative prin care acesta a fost reinnoit, prelungit sau modificat, precum si
actele normative prin care s-au efectuat alocari specifice in cadrul schemei de
ajutor de stat, dupa caz.
(col. 2) Natura ajutorului de stat - se mentioneaza natura ajutorului de
stat, conform pct. 3 si 4 din Procedura de raportare a ajutoarelor de stat
catre Oficiul Concurentei in vederea intocmirii si actualizarii inventarului
ajutoarelor de stat. Lista nu este exhaustiva, putand aparea si alte forme de
ajutor de stat.
(col. 3) Se mentioneaza atat autoritatea care a acordat ajutorul de stat,
cat si, atunci cand este cazul, prin cine se deruleaza alocarile specifice
(banci, companii nationale etc.).
(col. 4 - 7) Sumele primite sub forma de ajutor de stat (cheltuieli
bugetare sau sume la care statul a renuntat in favoarea agentilor economici) se
determina cumulat si pentru fiecare dintre cei 3 ani, in functie de natura
ajutorului de stat, conform pct. 3 si 4 din Procedura de raportare a
ajutoarelor de stat catre Oficiul Concurentei in vederea intocmirii si
actualizarii inventarului ajutoarelor de stat.
(col. 8) Se mentioneaza informatiile utilizate la determinarea valorii
ajutorului de stat, cum ar fi: preturile de referinta, dobanda de referinta in
cazul creditelor cu dobanda preferentiala, regimul acordarii garantiei de stat,
nivelul penalizarilor in cazul scutirilor de impozite si taxe etc., precum si,
atunci cand este cazul, formulele de calcul (toate acestea pot fi prezentate si
intr-o nota explicativa separata, atunci cand volumul informatiilor este prea
mare).
Pct. 2 - Se fac mentiuni privind:
- existenta unor programe proprii care au fundamentat cererea de acordare a
facilitatilor de natura ajutorului de stat;
- derularea alocarilor specifice si/sau a ajutoarelor de stat individuale,
global sau in transe;
- problemele care au aparut in acordarea acestora;
- existenta unei decizii de autorizare de catre Consiliul Concurentei a
alocarilor specifice sau incadrarea ajutoarelor de stat acordate sub pragul
minim de exceptare ori in categoria ajutoarelor de stat exceptate de la
obligatia notificarii catre Consiliul Concurentei;
- orice alte informatii referitoare la alocarile specifice si/sau la
ajutoarele de stat individuale.
ANEXA 2
PROCEDURA
de monitorizare a ajutoarelor de stat
Continutul monitorizarii ajutoarelor de stat
1. Potrivit legii, Oficiul Concurentei, in exercitarea atributiilor sale
conform prevederilor art. 26, monitorizeaza ajutoarele de stat acordate, supuse
obligatiei de notificare si autorizare, precum si pe cele exceptate de la
aceasta obligatie, prin:
a) supravegherea respectarii prevederilor actelor normative in temeiul
carora au fost acordate ajutoarele de stat, precum si a indeplinirii deciziilor
luate de catre Consiliul Concurentei;
b) supravegherea modului de acordare a ajutoarelor de stat cu privire la
utilizarea fondurilor publice in concordanta cu programele guvernamentale in
derulare;
c) evaluarea dimensiunii ajutoarelor de stat acordate in cadrul schemelor
de ajutoare de stat prin intermediul alocarilor specifice si a ajutoarelor de
stat individuale;
d) propunerea de masuri pentru obtinerea rezultatelor anticipate la
acordarea de ajutoare de stat.
Sfera ajutoarelor de stat monitorizate
2. Sunt supuse monitorizarii toate ajutoarele de stat existente, definite
conform prevederilor art. 3 din lege, precum si orice alte masuri de sprijin
care intrunesc trasaturile prin care se identifica un ajutor de stat.
In categoria ajutoarelor de stat monitorizate intra atat ajutoarele de stat
supuse autorizarii de catre Consiliul Concurentei, cat si cele care se
incadreaza in categoriile exceptate de la obligatia notificarii, in conditiile
stabilite prin regulamente ale Consiliului Concurentei, conform prevederilor
art. 20 si 21 din lege.
Activitatea de supraveghere a ajutoarelor de stat
3. Supravegherea aplicarii si respectarii modului de acordare a ajutoarelor
de stat existente se realizeaza verificandu-se:
a) existenta unei decizii a Consiliului Concurentei, luata in temeiul
dispozitiilor art. 12 alin. (2) din lege;
b) incadrarea ajutorului de stat in categoriile exceptate in conditiile
stabilite prin regulamente ale Consiliului Concurentei, conform prevederilor
art. 20 si 21 din lege;
c) respectarea conditiilor impuse prin actul normativ de acordare, prin
decizia de autorizare emisa de Consiliul Concurentei sau prin regulamentele si
instructiunile puse in aplicare prin ordin al presedintelui Consiliului
Concurentei;
d) existenta evidentei ajutoarelor de stat, astfel incat sa fie posibila
identificarea termenilor, formulelor de calcul, asa cum au fost definite prin
actul normativ de adoptare, prin decizia de autorizare emisa de Consiliul
Concurentei sau prin regulamentele si instructiunile emise prin ordin al
presedintelui Consiliului Concurentei;
e) masurile luate si recomandarile formulate de catre Consiliul Concurentei
in timpul derularii schemelor de ajutor de stat sau a ajutorului de stat
individual, conform art. 13 din lege;
f) aplicarea clauzei suspensive, conform careia un ajutor de stat nou nu
poate fi acordat, iar un ajutor de stat existent nu poate fi modificat pana in
momentul in care Consiliul Concurentei nu ia o decizie de autorizare sau pana
cand ajutorul nu poate fi considerat autorizat;
g) aplicarea deciziilor de revocare a ajutoarelor de stat autorizate pe
baza unor informatii incorecte ori de rambursare sau de recuperare a
ajutoarelor de stat interzise sau ilegale, precum si a celor de suspendare
ramase definitive in conditiile legii;
h) indeplinirea obiectivelor inscrise in programe guvernamentale prin
derularea schemelor de ajutor de stat sau a ajutoarelor de stat individuale
initiate in baza acestora;
i) existenta, la solicitarea de alocari specifice sau la acordarea de
ajutoare de stat individuale, a unor programe individuale, intocmite de
beneficiarii de ajutor de stat (program de redresare economica, plan de salvare
si/sau restructurare, de dezvoltare, de atragere a fortei de munca, de
protectie a mediului sau a oricarui alt program de acest fel), si modul lor de
derulare;
j) existenta si respectarea modalitatilor de raportare periodica catre
autoritatile responsabile a realizarii obiectivelor inscrise in programele
proprii de catre beneficiarii de ajutor de stat.
Organizarea evidentei, evaluarea si transmiterea informatiilor privind
ajutoarele de stat
4. Evaluarea dimensiunilor ajutorului de stat, precum si a diferentei
dintre suma prevazuta a se aloca si suma alocarilor specifice sau a ajutoarelor
de stat individuale efectiv acordate se face pe baza evidentei special
organizate in acest scop de catre autoritatile initiatoare, furnizorii de
ajutor de stat si agentii economici beneficiari de ajutor de stat.
In sensul prezentei reglementari constituie autoritati initiatoare acele
autoritati ale administratiei publice care initiaza proiecte de acte normative
ce implica acordarea unor ajutoare de stat.
4.1. Autoritatile initiatoare de acte normative prin care se promoveaza
scheme de ajutor de stat sau ajutoare de stat individuale, precum si de
modificare a celor existente au obligatia sa organizeze evidenta sumelor
prevazute a se aloca anual, aprobate ca ajutoare de stat directe sau estimate
ca ajutoare de stat indirecte.
In termen de 15 zile de la autorizarea de catre Consiliul Concurentei a
noilor scheme de ajutor de stat sau de ajutoare de stat individuale ori de la
intrarea in vigoare a actelor normative prin care sunt adoptate scheme de
ajutor de stat sau de ajutoare de stat individuale, autoritatile initiatoare
vor transmite Oficiului Concurentei informatiile privind titlul schemei de
ajutor de stat sau ajutorului de stat individual, obiectivul principal si
secundar al acordarii ajutorului de stat, natura, conditiile de acordare,
cuantumul total si anual al sumei preliminate, durata schemei de ajutor de stat
sau ajutorului de stat individual, termenele de acordare a transelor, precum si
alte informatii relevante (programe guvernamentale, formule de calcul etc.).
4.2. Furnizorii de ajutor de stat vor organiza evidenta atat a sumelor
prevazute sa se aloce in cadrul schemelor de ajutor de stat si al ajutoarelor
de stat individuale existente, cat si a celor efectiv acordate sub forma de
alocari specifice in cadrul schemelor de ajutor de stat, respectiv de transe in
cadrul ajutoarelor de stat individuale, cu respectarea prevederilor pct. 12.1.
din Procedura de raportare a ajutoarelor de stat catre Oficiul Concurentei in
vederea intocmirii si actualizarii inventarului ajutoarelor de stat (anexa nr.
1 la prezenta hotarare).
Suma prevazuta in cadrul schemei de ajutor de stat sau a ajutorului de stat
individual se stabileste o data cu:
- elaborarea si rectificarea bugetului de stat sau a bugetului asigurarilor
sociale de stat, prin propriile prevederi referitoare la anumite facilitati,
precum si defalcat pe ordonatori de credite, tinand seama de actele normative
prin care se instituie scheme de ajutor de stat;
- elaborarea si rectificarea bugetelor fondurilor speciale;
- elaborarea si rectificarea bugetelor autoritatilor administratiei publice
locale;
- elaborarea bugetelor institutiilor publice sau ale altor organisme care
administreaza surse ale statului si care gestioneaza fonduri publice direct sau
in numele autoritatilor administratiei publice centrale sau locale.
In termen de 15 zile de la adoptarea/rectificarea bugetelor proprii,
furnizorii de ajutor de stat vor transmite Oficiului Concurentei datele de
fundamentare privind sumele anuale aprobate ca ajutoare de stat directe,
respectiv sumele anuale estimate la care statul va renunta, prevazute ca
ajutoare de stat indirecte, in conditiile prevazute la alineatul precedent,
precum si lista cuprinzand beneficiarii de ajutoare de stat individuale sau de
alocari specifice in cadrul schemelor de ajutor de stat administrate.
Furnizorii de ajutor de stat au obligatia sa transmita Oficiului
Concurentei in termen de cel mult 15 zile din momentul in care devin efective
noile scheme de ajutor de stat sau ajutoare de stat individuale informatii
privind: titlul schemei de ajutor de stat/ajutorului de stat individual, baza
legala a acordarii, sursa de finantare, cuantumul preliminat al ajutorului de
stat, conditionalitati la acordarea de alocari specifice, formula de calcul si
termenii de referinta pentru cuantificarea ajutorului de stat, alte aspecte
relevante privind derularea schemei de ajutor de stat/ajutorului de stat
individual.
4.3. Beneficiarii de ajutor de stat vor organiza evidenta sumelor
reprezentand ajutor de stat, astfel incat sa poata fi cuantificat atat nivelul
total primit anual, cat si pe fiecare schema, cu respectarea prevederilor pct.
13 din Procedura de raportare a ajutoarelor de stat catre Oficiul Concurentei
in vederea intocmirii si actualizarii inventarului ajutoarelor de stat (anexa
nr. 1 la prezenta hotarare).
Beneficiarii de ajutor de stat vor transmite, la solicitarea Oficiului Concurentei,
in maximum 15 zile de la primirea solicitarii, informatii referitoare la
alocarile specifice primite prin intermediul diferitelor scheme de ajutor de
stat, precum si la ajutoarele de stat individuale primite.
4.4. Sumele vor fi determinate de catre furnizorii si beneficiarii de
ajutor de stat pentru fiecare operatiune generatoare de avantaje specifice (de
exemplu, la fiecare termen de varsare a impozitului pe profit sau la fiecare
scadenta a obligatiilor de plata catre buget, dupa caz) si se inregistreaza in
evidenta organizata in acest scop.
4.5. Formulele de determinare a cuantumului ajutoarelor de stat stabilite
conform prevederilor pct. 3 din Procedura de raportare a ajutoarelor de stat
catre Oficiul Concurentei in vederea intocmirii si actualizarii inventarului
ajutoarelor de stat se vor aplica pana la modificarea conditiilor de acordare a
ajutorului de stat.
Pentru determinarea cuantumului ajutorului de stat, precum si a
diferentelor dintre sumele estimate si cele efectiv acordate ca ajutor de stat,
inspectorii Oficiului Concurentei vor conlucra cu expertii din cadrul
autoritatilor initiatoare sau furnizoare de ajutoare de stat.
La solicitarea expresa a furnizorilor/beneficiarilor de ajutor de stat,
Oficiul Concurentei va acorda asistenta de specialitate in domeniu.
4.6. Informatiile se transmit sub semnatura persoanei autorizate care
angajeaza autoritatea initiatoare si/sau furnizorul de ajutor de stat,
respectiv agentul economic beneficiar.
In toate cazurile informatiile se transmit atat pe suport de hartie, cat si
pe suport magnetic informatic, pe baza semnaturii de primire (numar de
inregistrare) sau prin posta, cu confirmare de primire. Transmiterea pe suport
magnetic informatic se face, in functie de evolutiile din domeniu, intr-o forma
care sa permita utilizarea si procesarea datelor de catre Oficiul Concurentei.
Controlul efectuat de catre Oficiul Concurentei
5. In cazul in care Oficiul Concurentei considera necesar, va efectua
controale la autoritatile initiatoare, la furnizorii si agentii economici
beneficiari de ajutor de stat, inclusiv la obiectivele la care au fost puse in
aplicare masurile de sprijin.
5.1. La autoritatile initiatoare si/sau la furnizorii de ajutor de stat
persoanele imputernicite de catre Oficiul Concurentei vor verifica:
a) respectarea termenelor si a conditiilor din programele proprii de
realizare a obiectivelor propuse si concordanta lor cu modul efectiv de
derulare a schemei de ajutor de stat sau a ajutorului de stat individual,
precum si existenta rapoartelor periodice privind realizarea acestor programe,
dupa caz;
b) concordanta dintre efortul preliminat al statului si cel efectiv,
respectiv dintre impactul estimat prin programe guvernamentale si cel efectiv
realizat;
c) respectarea procedurii legale sub aspectul eligibilitatii
beneficiarului, termenelor si conditiilor de acordare a unor alocari specifice;
d) evidenta sumelor acordate pe beneficiari si pe operatiuni.
5.2. Furnizorii de ajutor de stat vor pune la dispozitie persoanelor
imputernicite de catre Oficiul Concurentei evidenta pe fiecare beneficiar de
ajutor de stat a sumelor alocarilor specifice acordate in cadrul fiecarei
scheme de ajutor de stat pe care o au in administrare, precum si a transelor acordate
in cazul ajutoarelor de stat individuale.
5.3. Beneficiarii de ajutor de stat vor pune la dispozitie persoanelor
imputernicite de catre Oficiului Concurentei datele privind sumele de care au
beneficiat pe fiecare alocare specifica si/sau ajutor de stat individual,
precum si cumulat, pe intregul an.
La agentii economici beneficiari de ajutor de stat inspectorii Oficiului
Concurentei vor verifica datele necesare pentru evaluarea ajutorului de stat,
precum si pentru determinarea intensitatii acestuia, indiferent de forma si de
obiectivele ajutorului de stat, asa cum sunt definite in Procedura de raportare
a ajutoarelor de stat catre Oficiul Concurentei in vederea intocmirii si
actualizarii inventarului ajutoarelor de stat (pct. 18 din anexa nr. 1 la
prezenta hotarare).
5.4. Inspectorii Oficiului Concurentei vor efectua controale atunci cand:
evaluarea ajutorului de stat este dificila, obiectivele ajutorului de stat sunt
complexe, exista conditii speciale de acordare, suma ajutorului de stat este
semnificativa sau cand sunt prevazute termene pentru acordarea ajutorului de
stat in actul normativ.
Controalele la fata locului se vor finaliza cu intocmirea unor note de
constatare sau procese-verbale, dupa caz.
6. Oficiul Concurentei va efectua controale in cazul in care va constata:
a) modificarea conditiilor de piata si afectarea semnificativa, in noile
conditii, a mediului concurential;
b) afectarea acordurilor internationale la care Romania este parte;
c) neconcordanta dintre efectele scontate prin mecanismul de acordare a
ajutoarelor de stat si efectele obtinute pe plan economic;
d) neconcordanta dintre modul de acordare prevazut in actele normative si
modul de derulare efectiva a schemei de ajutor de stat.
Controlul va fi declansat de Oficiul Concurentei:
a) din oficiu;
b) ca urmare a plangerii unei persoane fizice sau juridice prejudiciate in
mod real si direct prin acordarea ajutorului de stat;
c) ca urmare a unei sesizari sau la cererea autoritatilor publice, a
institutiilor, a altor organizatii, cum ar fi: organizatii profesionale,
patronale, sindicale, pentru protectia consumatorului.
Masurile propuse in urma controlului vor fi transmise Consiliului
Concurentei, precum si autoritatilor initiatoare si furnizorilor de ajutoare de
stat pentru a actiona in conformitate cu competentele lor legale.
Contraventii si sanctiuni
7. Constituie contraventii la prevederile prezentei proceduri urmatoarele
fapte, daca nu sunt savarsite in astfel de conditii incat, potrivit legii, sa
fie considerate infractiuni:
a) refuzul sau omisiunea transmiterii de date si informatii, precum si
transmiterea de date sau informatii eronate ori incomplete de catre
autoritatile initiatoare conform prevederilor pct. 4.1., 4.6. si 5.1., de catre
furnizorii de ajutor de stat conform prevederilor pct. 4.2., 4.6. si 5.2.,
respectiv de catre beneficiarii de ajutor de stat conform prevederilor pct.
4.3., 4.6. si 5.3. din prezenta procedura;
b) intarzierile in transmiterea datelor sau a informatiilor fata de
termenele stabilite pentru autoritatile initiatoare, conform prevederilor pct.
4.1., pentru furnizorii de ajutor de stat, conform prevederilor pct. 4.2.,
respectiv pentru beneficiarii de ajutor de stat conform prevederilor pct. 4.3.
din prezenta procedura;
c) incalcarea de catre furnizorii de ajutor de stat a prevederilor pct.
5.2., respectiv de catre beneficiarii de ajutor de stat a prevederilor pct.
5.3. din prezenta procedura.
8. Contraventiile prevazute la pct. 7, savarsite de catre beneficiarii si
furnizorii de ajutor de stat, in cazul in care acestia sunt sau se comporta ca
agenti economici, se sanctioneaza potrivit art. 55 din Legea concurentei nr.
21/1996. Dispozitiile prezentului punct se completeaza cu prevederile Legii nr.
188/1999 privind Statutul functionarilor publici, in cazul furnizorilor de
ajutor de stat - autoritati publice, precum si cu alte prevederi legale privind
raspunderea civila, administrativa sau penala, dupa caz, conform legislatiei in
vigoare.
9. In exercitarea atributiilor legale constatarea contraventiilor si
aplicarea sanctiunilor se fac de catre personalul de control de specialitate al
Oficiului Concurentei, imputernicit in acest scop.
Propunerea de masuri pentru obtinerea rezultatelor anticipate la acordarea
ajutoarelor de stat
10. Oficiul Concurentei va elabora analize de piata privind:
a) efectele economice ale acordarii ajutoarelor de stat, corelate cu
efectele scontate la initierea schemelor de ajutor de stat sau a ajutoarelor de
stat individuale;
b) efectele economice ale acordarii ajutoarelor de stat, corelate cu
programele guvernamentale in derulare si cu evaluarea impactului acordarii
ajutoarelor de stat asupra pietei interne;
c) evaluarea si reevaluarea situatiei pietei interne afectate si a
beneficiarilor ajutoarelor de stat;
d) evolutiile inregistrate pe pietele externe similare celor asupra carora
ajutoarele de stat acordate in tara au incidenta.
Pe aceasta baza Oficiul Concurentei va propune masuri pentru obtinerea
rezultatelor anticipate in ceea ce priveste acordarea ajutoarelor de stat.
Masurile propuse vor fi transmise Consiliului Concurentei, precum si
initiatorilor si furnizorilor de ajutoare de stat, pentru a actiona in
conformitate cu competentele lor legale.
Raportul de monitorizare
11. Raportul de monitorizare se realizeaza pe baza informatiilor primite
sau cerute de la autoritatile initiatoare, de la furnizorii si beneficiarii de
ajutor de stat, a activitatii de control, precum si tinand seama de concluziile
rezultate din activitatea de inventariere a ajutoarelor de stat si de
monitorizare a fluxurilor financiare dintre autoritatile publice sau
organismele care administreaza fonduri in numele statului si agentii economici carora
li s-a incredintat executarea unor servicii publice de interes general.
Raportul de monitorizare va prezenta sintetic:
a) activitatea de supraveghere a ajutoarelor de stat;
b) concluzii asupra modului in care au fost respectate conditionalitatile
impuse si evaluarii dimensiunilor ajutoarelor de stat, precum si determinarea
diferentei dintre suma alocarilor specifice efective si suma prevazuta a se
aloca;
c) constatari asupra respectarii deciziilor Consiliului Concurentei privind
autorizarea, interzicerea sau modificarea unor scheme de ajutoare de stat ori
ajutoare de stat individuale;
d) constatari privind efectele obtinute in urma acordarii ajutoarelor de
stat, comparativ cu efectele scontate la acordarea acestora;
e) masurile propuse de catre Oficiul Concurentei in vederea obtinerii
rezultatelor anticipate, in cazul in care apar efecte negative nescontate
initial, in cazul in care efectele negative depasesc nivelul prevazut initial
sau in cazul in care s-au modificat conditiile de piata din momentul acordarii
ajutoarelor de stat;
f) concluzii privind evaluarea impactului acordarii ajutoarelor de stat
asupra mediului concurential.
ANEXA 3
PROCEDURA
privind modalitatile de informare asupra fluxurilor financiare care au loc
intre autoritatile publice sau organismele care administreaza fonduri in numele
statului si agentii economici carora li s-a incredintat executarea unor
servicii publice de interes general
Scop si definitii
1. Oficiul Concurentei va fi informat despre fluxurile financiare care au
loc intre autoritatile publice sau organismele care administreaza fonduri in
numele statului, pe de o parte, si agentii economici carora li s-a incredintat
executarea unor servicii publice de interes general, pe de alta parte, astfel
incat sa se asigure deplina transparenta in acest domeniu.
2. In sensul prezentei proceduri, prin autoritati publice sau organisme
care administreaza fonduri in numele statului, denumite in continuare autoritati,
se intelege ministerele, agentiile guvernamentale, autoritatile administratiei
publice locale, organele de specialitate ale administratiei publice centrale si
locale, precum si orice alte entitati de drept public sau privat care
administreaza surse de stat in numele statului.
3. Fac obiectul acestei proceduri agentii economici carora li s-a
incredintat, in regim concurential, executarea unor servicii publice de interes
general, calificate astfel prin acte normative, inclusiv servicii financiare si
de credit, denumiti in continuare agenti economici, servicii pe care trebuie sa
le efectueze in mod continuu si regulat, in conditiile impuse de autoritati. In
cazul in care agentii economici inregistreaza efecte economice negative ca
urmare a prestarii acestor activitati, acestia beneficiaza, in compensare, de
anumite facilitati acordate de stat.
In cazul in care exista dubii cu privire la natura acestei facilitati,
respectiv daca este compensare sau ajutor de stat, Consiliul Concurentei va fi
solicitat sa isi exprime punctul de vedere in conformitate cu dispozitiile art.
30 din Legea concurentei nr. 21/1996.
4. Fluxurile financiare care fac obiectul prezentei proceduri se refera la
urmatoarele aspecte ale relatiilor financiare dintre autoritatile publice si
agentii economici:
a) compensarea pierderilor de operare, respectiv punerea la dispozitie
agentilor economici, cu titlu gratuit, a unor sume pentru finantare curenta sau
pentru acoperirea pierderilor curente;
b) furnizarea de capital, respectiv punerea la dispozitie agentilor
economici, cu titlu gratuit, a unor sume ca aport la capital;
c) alocatii nerambursabile sau credite in termeni preferentiali;
d) acordarea de avantaje financiare prin renuntarea la profituri sau la
recuperarea sumelor datorate;
e) acordarea de avantaje financiare prin practicarea unor rate
preferentiale de recuperare, in cazul fondurilor publice utilizate;
f) alte facilitati acordate de autoritati agentilor economici.
Oficiul Concurentei va fi informat despre fluxurile financiare de natura
celor enumerate mai sus, in masura in care sprijinul primit de agentii
economici asigura acoperirea efectelor economice negative asupra activitatii
lor, rezultate din incredintarea serviciilor publice de interes general.
5. Procedura nu se aplica fluxurilor financiare dintre autoritati si:
a) Banca Nationala a Romaniei, responsabila de realizarea politicii
monetare;
b) institutii bancare si de credit, referitor la depozitele de fonduri
publice plasate de autoritati in termeni comerciali normali.
Organizarea evidentei, transmiterea de informatii si controlul acestora
6. In vederea asigurarii transparentei fluxurilor financiare autoritatile
au obligatia:
a) sa isi organizeze evidenta fluxurilor financiare, a agentilor economici
carora le-au incredintat efectuarea unor servicii publice de interes general,
precum si a cuantumului fluxurilor financiare pe fiecare agent economic;
b) sa transmita Oficiului Concurentei lista cuprinzand agentii economici,
inclusiv cifra lor de afaceri, in termen de 60 de zile de la data intrarii in
vigoare a prezentei hotarari. Lista va fi actualizata anual, pana la data de 31
martie a anului urmator anului de raportare;
c) sa transmita date referitoare la fluxurile financiare prevazute la pct.
4 din prezenta procedura. Informatiile vor fi comunicate anual Oficiului
Concurentei pana la data de 31 mai a anului urmator anului de raportare. Pentru
anul de raportare 1999 informatiile referitoare la fluxurile financiare vor fi
transmise in termen de 60 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei
hotarari, pe baza evidentelor existente;
d) sa furnizeze, la solicitarea Oficiului Concurentei, in maximum 15 zile
de la primirea acesteia, orice alte informatii necesare pentru determinarea
corecta a fluxurilor financiare;
e) pentru informarea asupra fluxurilor financiare derulate in ultimii 3 ani
anteriori adoptarii legii, informatiile se transmit de catre autoritati, pe
baza evidentelor existente, in termen de 90 de zile de la data intrarii in
vigoare a prezentei hotarari.
7. In vederea asigurarii transparentei fluxurilor financiare, agentii
economici au obligatia:
a) sa organizeze evidenta fluxurilor financiare de natura celor prezentate
la pct. 4 din prezenta procedura, pe surse de finantare;
b) sa raporteze anual Oficiului Concurentei informatiile privind fluxurile
financiare prevazute la pct. 4 din prezenta procedura, dupa incheierea
bilantului contabil anual, dar nu mai tarziu de 31 mai a anului curent. Pentru
anul de raportare 1999 informatiile referitoare la fluxurile financiare vor fi
transmise in termen de 60 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei
hotarari, pe baza evidentelor existente;
c) sa furnizeze informatii suplimentare, necesare pentru determinarea
corecta a fluxurilor financiare, la solicitarea Oficiului Concurentei, in
maximum 15 zile de la primirea solicitarii.
8. Informatiile se transmit sub semnatura persoanei autorizate care
angajeaza autoritatea, respectiv agentul economic raportor.
9. Informatiile referitoare la fluxurile financiare se pastreaza la
dispozitia autoritatii cu responsabilitati in domeniul inventarierii si
monitorizarii ajutoarelor de stat, respectiv Oficiul Concurentei, o perioada de
5 ani incepand de la finele anului financiar in care fondurile au fost
transmise agentilor economici. In cazul in care fondurile au fost utilizate pe
parcursul anului financiar urmator, timpul limita de 5 ani va incepe de la
sfarsitul acelui an financiar.
10. In toate cazurile, informatiile se transmit atat pe suport de hartie,
cat si pe suport magnetic informatic, pe baza semnaturii de primire (numar de
inregistrare) sau prin posta, cu confirmare de primire. Transmiterea pe suport
magnetic informatic se face, in functie de evolutiile din domeniu, intr-o forma
care sa permita utilizarea si procesarea datelor de catre Oficiul Concurentei.
11. Oficiul Concurentei va efectua controale la autoritatile si la agentii
economici implicati, in vederea verificarii corectitudinii determinarii
cuantumului fluxurilor financiare si a veridicitatii informatiilor care au stat
la baza acestui calcul, precum si a altor informatii relevante.
Conventii si sanctiuni
12. Constituie contraventii la prevederile prezentei proceduri urmatoarele
fapte, daca nu sunt savarsite in astfel de conditii incat, potrivit legii, sa
fie considerate infractiuni:
a) refuzul sau omisiunea transmiterii de date si informatii, precum si
transmiterea de date sau informatii eronate ori incomplete de catre autoritati
conform prevederilor pct. 6, 8 - 11, respectiv de catre agentii economici,
conform prevederilor pct. 7, 8 - 11 din prezenta procedura;
b) intarzieri in transmiterea datelor sau informatiilor fata de termenele
stabilite pentru autoritati, conform prevederilor pct. 6, respectiv pentru
agentii economici, conform prevederilor pct. 7, din prezenta procedura.
13. Contraventiile prevazute la pct. 12, savarsite de catre beneficiarii si
furnizorii de ajutor de stat, in cazul in care acestia sunt sau se comporta ca
agenti economici, se sanctioneaza potrivit art. 55 din Legea nr. 21/1996.
Dispozitiile prezentului punct se completeaza cu prevederile Legii nr.
188/1999, in cazul furnizorilor de ajutor de stat, autoritati publice, precum
si cu alte prevederi legale privind raspunderea civila, administrativa sau
penala, dupa caz, conform legislatiei in vigoare.
14. In exercitarea atributiilor legale controlul, constatarea
contraventiilor si aplicarea sanctiunilor se fac de catre personalul de control
de specialitate al Oficiului Concurentei, imputernicit in acest scop.