Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

HOTARARE Nr

HOTARARE   Nr. 599 din  6 iulie 2000

pentru aprobarea procedurilor de raportare, monitorizare si informare in aplicarea Legii nr. 143/1999 privind ajutorul de stat

ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI

ACT PUBLICAT IN:            MONITORUL OFICIAL  NR. 340 din 21 iulie 2000


SmartCity3


    In temeiul prevederilor art. 107 din Constitutia Romaniei, ale art. 23 alin. (2), ale art. 24 alin. (2) lit. b) si alin. (4), ale art. 26 alin. (6) din Legea nr. 143/1999 privind ajutorul de stat, precum si ale art. 37 lit. g), art. 39 - 46 si ale art. 55 din Legea concurentei nr. 21/1996,

    Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.

    Art. 1
    Se aproba urmatoarele proceduri:
    a) Procedura de raportare a ajutoarelor de stat catre Oficiul Concurentei, in vederea intocmirii si actualizarii inventarului ajutoarelor de stat, prevazuta in anexa nr. 1;
    b) Procedura de monitorizare a ajutoarelor de stat, prevazuta in anexa nr. 2;
    c) Procedura privind modalitatile de informare asupra fluxurilor financiare, care au loc intre autoritatile publice sau organismele care administreaza fonduri in numele statului si agentii economici carora li s-a incredintat executarea unor servicii publice de interes general, prevazuta in anexa nr. 3.
    Art. 2
    Faptele prevazute in anexele nr. 1, 2 si 3, calificate drept contraventie, daca nu sunt savarsite in astfel de conditii incat potrivit legii sa fie considerate infractiuni, se sanctioneaza potrivit prevederilor art. 55 din Legea concurentei nr. 21/1996.
    Art. 3
    Anexele nr. 1, 2 si 3 fac parte integranta din prezenta hotarare.

                  PRIM-MINISTRU
            MUGUR CONSTANTIN ISARESCU

                       Contrasemneaza:
                       p. Seful Oficiului Concurentei,
                       Constantin Prigoreanu

                       p. Ministrul finantelor,
                       Sebastian Vladescu,
                       secretar de stat

                       Ministrul functiei publice,
                       Vlad Rosca

                       Ministrul muncii si
                       protectiei sociale,
                       Smaranda Dobrescu

    ANEXA 1

                                PROCEDURA
de raportare a ajutoarelor de stat catre Oficiul Concurentei, in vederea intocmirii si actualizarii inventarului ajutoarelor de stat

    Definirea inventarului ajutoarelor de stat acordate
    1. Potrivit Legii nr. 143/1999 privind ajutorul de stat, denumita in continuare lege, Oficiul Concurentei va intocmi un inventar al schemelor de ajutor si al ajutoarelor de stat individuale pentru ultimii 3 ani anteriori adoptarii acesteia, inventar care va fi actualizat anual.
    2. In sensul prezentei proceduri, inventarul ajutoarelor de stat acordate se constituie din:
    a) inventarul actelor normative care contin sau sunt susceptibile sa contina scheme de ajutor de stat si/sau ajutoare de stat individuale, care au fost instituite sau acordate ori care au avut efecte in anii 1996, 1997 si 1998 sau care au efecte in anul de raportare;
    b) lista cuprinzand alocarile specifice in cadrul unei scheme de ajutor de stat, care cuprinde valoarea ajutoarelor de stat acordate pe fiecare beneficiar, precum si informatii cum ar fi: baza legala a acordarii ajutoarelor de stat, obiectivele, natura si originea ajutoarelor de stat, conditiile de alocare a ajutoarelor de stat, alte informatii relevante;
    c) lista cuprinzand ajutoarele de stat individuale, care cuprinde valoarea acestor ajutoare de stat acordate fiecarui beneficiar nominalizat, precum si informatii cum ar fi: baza legala a acordarii ajutoarelor de stat, obiectivele, natura si originea ajutoarelor de stat, conditiile de alocare a ajutoarelor de stat, alte informatii relevante;
    d) centralizatorul ajutoarelor de stat, care cuprinde intr-o forma sintetica valoarea ajutoarelor de stat acordate prin intermediul schemelor de ajutor de stat si a ajutoarelor de stat individuale, cuantificate si clasificate in functie de natura, originea si obiectivele codificate ale acestora, astfel cum sunt precizate la pct. 3 - 7 din prezenta procedura.

    Determinarea ajutoarelor de stat in functie de natura acestora
    3. Cuantumul ajutorului de stat se determina conform prevederilor din actele normative prin care se instituie o schema de ajutor de stat sau se acorda un ajutor de stat individual.
    In cazul in care modalitatile de cuantificare a ajutoarelor de stat nu sunt prevazute in actele normative prin care se instituie o schema de ajutor de stat sau se acorda un ajutor de stat individual, determinarea cuantumului ajutoarelor de stat se face conform formulelor avute in vedere la autorizarea acestora de catre Consiliul Concurentei sau stabilite prin regulamente si instructiuni ale Consiliului Concurentei.
    In orice situatie in care nu este prevazuta in mod explicit o formula, identificarea si cuantificarea ajutorului de stat se vor face in functie de natura ajutorului de stat, astfel cum sunt prevazute in prezenta procedura.
    4. Sumele acordate sau cele la care statul a renuntat in favoarea agentilor economici, indiferent daca este vorba de alocari specifice in cadrul unei scheme de ajutor de stat sau de un ajutor de stat individual, se determina in functie de natura ajutorului.
    4.1. In cazul ajutoarelor de stat directe - ajutoare de natura cheltuielilor bugetare sau a veniturilor bugetare la care statul renunta, altele decat cele de natura fiscala:
    a) la subventii, alocatii, prime (inclusiv prime pentru export), precum si la orice alte sume nerambursabile - valoarea ajutorului de stat coincide cu valoarea efectiva a sumei alocate;
    b) la participarea cu capital a statului sau a altor organisme care administreaza fonduri in numele statului in vederea finantarii directe din fonduri publice a unor investitii sau activitati, daca rata anticipata a profitului este mai mica decat cea normala - valoarea ajutorului de stat este egala cu contravaloarea capitalului investit din fonduri publice;
    c) la vanzarea de terenuri, cladiri si alte active, apartinand domeniului privat al statului, sub pretul pietei - valoarea ajutorului de stat este egala cu diferenta dintre pretul pietei si pretul efectiv de vanzare al terenurilor, cladirilor si al altor active. Pretul pietei reprezinta pretul la care terenurile, cladirile si alte active sunt vandute in conditii concurentiale;
    d) la reduceri de pret la bunurile furnizate si la serviciile prestate de catre autoritatile publice sau de alte organisme care administreaza resurse ale statului - valoarea ajutorului de stat este egala cu diferenta dintre pretul/tariful pe piata al acestor produse/servicii si pretul/tariful redus la care ele sunt furnizate in situatiile amintite;
    e) la anularea sau reducerea datoriilor - valoarea ajutorului de stat este egala cu valoarea datoriei catre stat de la plata careia agentul economic este scutit;
    f) la credite cu dobanda preferentiala - valoarea ajutorului de stat reprezinta diferenta dintre dobanda activa, calculata ca medie a dobanzilor practicate pe piata bancara si dobanda efectiv platita de beneficiarul ajutorului;
    g) la garantii acordate de stat sau de alte autoritati publice in conditii preferentiale pentru credite interne si externe - se considera ca valoarea ajutorului de stat este de 10% din sumele nominale garantate la creditele in derulare, pentru fiecare an.
    4.2. In cazul ajutoarelor indirecte - ajutoare de stat acordate indirect prin sistemul fiscal sau prin intermediul asigurarilor sociale:
    a) la exceptari, reduceri si/sau scutiri de la plata taxelor vamale - valoarea ajutorului de stat consta in cuantumul taxelor vamale exceptate de la obligatia de plata, respectiv valoarea reducerii si/sau scutirii de la plata taxelor vamale care au fost acordate, la diferenta respectiva adaugandu-se si influentele rezultate din alte taxe si impozite dependente de baza de calcul;
    b) la reduceri si/sau scutiri de la plata impozitelor, taxelor si a altor obligatii bugetare - valoarea ajutorului de stat este valoarea reducerii si/sau a scutirii acordate anual;
    c) la amanari si/sau esalonari la plata impozitelor, taxelor si a altor obligatii bugetare - valoarea ajutorului de stat consta in diferenta dintre suma datorata ca majorare de intarziere si cea datorata ca majorare aferenta sumelor amanate sau esalonate;
    d) la reduceri si/sau scutiri de la plata majorarilor de intarziere - valoarea ajutorului de stat consta in valoarea reducerii si/sau a scutirii.
    In cazul in care beneficiarul de credite garantate de stat intra in indisponibilitate de plata, achitarea sumelor datorate este, conform art. 34 alin. (2) si art. 43 alin. (3) din Legea datoriei publice nr. 81/1999, o obligatie prioritara a agentilor economici catre bugetul de stat si deci, in functie de natura sa, ajutorul de stat este un ajutor indirect, acordat prin sistemul fiscal.
    In vederea transmiterii informatiilor catre Oficiul Concurentei si in conformitate cu prevederile pct. 8 si 9 din prezenta procedura, pentru sumele platite de garant in contul garantiei, precum si pentru scutirea de la plata a penalitatilor legale se vor intocmi fise distincte (anexa nr. 1A, 1B sau 1C, dupa caz), altele decat fisele intocmite pentru ajutorul de stat direct acordat sub forma de garantie de stat. Valoarea ajutorului de stat se va determina conform lit. b), c) si d).
    4.3. Enumerarile prevazute la pct. 4.1 si 4.2 nu sunt exhaustive. In cazul aparitiei unor situatii speciale, in care nu poate fi identificat modul de calcul conform pct. 4.1 si 4.2, Oficiul Concurentei va acorda asistenta de specialitate in vederea determinarii formulei de calcul si a cuantumului ajutorului de stat.

    Obiectivele acordarii ajutoarelor de stat
    5. In functie de scopul urmarit la acordarea ajutoarelor de stat obiectivele acordarii ajutoarelor de stat se clasifica in obiective principale sau obiective secundare, iar in functie de destinatie, in obiective orizontale, sectoriale sau regionale.
    Obiectivul principal are in vedere motivatia adoptarii actului normativ prin care s-a initiat schema de ajutor si care, de regula, constituie un obiectiv prioritar de politica economica la nivel micro sau macroeconomic, in functie de autoritatea care acorda ajutorul de stat respectiv. Acesta poate fi obiectiv orizontal, sectorial sau regional. Ori de cate ori un ajutor de stat are destinatie regionala aceasta va fi specificata ca obiectiv principal.
    Obiectivul secundar se refera la precizarea altor criterii decat cel avut in vedere la definirea obiectivului principal si care, in subsidiar, a condus la emiterea schemei de ajutor de stat. Obiectivul secundar poate fi un obiectiv sectorial sau orizontal.
    6. Obiectivul principal poate fi din categoria celor orizontale, sectoriale sau regionale, iar obiectivul secundar poate fi din categoria obiectivelor orizontale sau sectoriale, astfel:
    Obiectivele orizontale se refera la ajutoarele de stat acordate unui agent economic beneficiar, indiferent de domeniul (sectorul) de activitate al acestuia, pentru realizarea in bune conditii a unor actiuni, cum ar fi cele de cercetare-dezvoltare, de adaptare la standardele de mediu, de sustinere si promovare a intreprinderilor mici si mijlocii, de combatere a somajului, de pregatire profesionala sau cu alte destinatii orizontale.
    Obiectivele sectoriale se refera la ajutoarele de stat destinate strict unui anumit sector de activitate, clasificarea lor pe grupe punand in evidenta sectoarele sensibile concurential, respectiv cele cu probleme structurale de supracapacitate (in plan european: otel, constructii navale, carbune etc.).
    Obiectivele regionale au in vedere ajutoarele de stat destinate dezvoltarii regiunilor defavorizate, prin sustinerea investitiilor si a crearii de locuri de munca, prin promovarea dezvoltarii, modernizarii si diversificarii activitatii agentilor economici localizati in acele regiuni si prin incurajarea infiintarii de noi firme in regiune;
    Prin ajutoare regionale se intelege ajutoarele de stat acordate:
    - zonelor pentru care au fost elaborate programe nationale de dezvoltare regionala, respectiv cele pentru care se acorda ajutor de stat in vederea facilitarii dezvoltarii anumitor activitati economice, in conditiile in care un astfel de ajutor de stat nu afecteaza in mod contrar climatul concurential;
    - zonelor defavorizate, respectiv zonelor declarate defavorizate prin acte normative, ca urmare a incadrarii in criteriile stabilite prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 24/1998 privind regimul zonelor defavorizate, republicata, cu modificarile ulterioare.
    Ajutoarele de stat acordate pentru agricultura, respectiv pentru silvicultura si piscicultura, nu se incadreaza pe obiective, ci se inregistreaza ca atare.
    7. Obiectivele ajutorului de stat sunt clasificate si codificate in conformitate cu prevederile art. 14 din lege si cu reglementarile existente in Uniunea Europeana, astfel:
____________________________________________________________
Codul de
clasificare a        Denumirea obiectivului
obiectivelor
____________________________________________________________
1.1.           Agricultura
1.2.           Silvicultura, piscicultura

2.1.           Obiective orizontale, respectiv:
2.1.1.         Cercetare-dezvoltare
2.1.2.         Mediul inconjurator
2.1.3.         Intreprinderi mici si mijlocii
2.1.4.         Comert
2.1.5.         Economisirea energiei
2.1.6.         Investitii generale
2.1.7.         Combaterea somajului
2.1.8.         Pregatirea profesionala
2.1.9.         Alte obiective (salvare, restructurare etc.)

2.2.           Obiective sectoriale, respectiv:
2.2.1.         Otel
2.2.2.         Constructii navale
2.2.3.         Transporturi si comunicatii
2.2.4.1.       Carbune: ajutoare pentru productia curenta
2.2.4.2.       Carbune: alte ajutoare
2.2.5.         Alte sectoare
2.2.6.         Servicii financiare

3.             Obiective regionale, respectiv:
3.1.           Zone pentru care au fost elaborate programe
               nationale de dezvoltare regionala, altele
               decat zonele defavorizate
3.2.           Zone defavorizate
____________________________________________________________

    Organizarea evidentei, transmiterea informatiilor si controlul privind ajutoarele de stat acordate

    A. Intocmirea inventarului ajutoarelor de stat acordate
    8. In vederea intocmirii inventarului ajutoarelor de stat acordate, autoritatile responsabile, respectiv furnizorii de ajutor de stat, vor completa fisele continute in anexele nr. 1A (schema de ajutor de stat) si nr. 1B (ajutor de stat individual), specificand natura, obiectivele si codul de clasificare a ajutoarelor de stat. Fisele completate integral vor fi transmise la Oficiul Concurentei.
    8.1. Pentru intocmirea inventarului schemelor de ajutor de stat si al ajutoarelor de stat individuale pentru ultimii 3 ani anteriori adoptarii legii, respectiv pentru anii 1996, 1997 si 1998, anexele se vor completa, conform prezentei proceduri, in baza evidentei existente si se vor transmite la Oficiul Concurentei in termen de 60 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei hotararii.
    8.2. Inventarul ajutoarelor de stat acordate in anii 1996, 1997 si 1998 va cuprinde informatiile transmise de furnizorii de ajutoare de stat. Ajutoarele de stat acordate in perioada 1996 - 1998 sunt considerate ajutoare existente si vor fi cuantificate, clasificate si codificate in conformitate cu criteriile mentionate la pct. 3 - 7 din prezenta procedura.
    8.3. Informatiile transmise vor cuprinde si observatii cu privire la contextul acordarii ajutoarelor de stat, respectiv existenta unor programe de salvare/restructurare, de dezvoltare regionala, de privatizare, a altor programe guvernamentale, cu precizarea conditiilor specifice de acordare, inclusiv acordarea lor o singura data, la un moment dat (ajutoare de stat ad-hoc). Orice informatii suplimentare solicitate de Oficiul Concurentei vor fi transmise in maximum 15 zile de la primirea solicitarii.
    8.4. Autoritatile responsabile sunt ministerele, agentiile guvernamentale, autoritatile administratiei publice locale, organele de specialitate ale administratiei publice centrale si locale si alte organisme care administreaza surse de stat, alte institutii similare care au competenta de a initia acte normative prin care se instituie o schema de ajutor de stat sau un ajutor de stat individual si/sau care sunt imputernicite sa furnizeze ajutoare de stat.
    8.5. Informatiile transmise se refera la toate ajutoarele de stat, inclusiv la cele exceptate de la obligatia notificarii, in conditiile stabilite prin regulamente ale Consiliului Concurentei, respectiv situate sub pragul minim de un miliard lei pe beneficiar pentru o perioada de 3 ani, conform art. 20 din lege, sau sunt considerate autorizate potrivit art. 21 din lege.
    Identificarea acestor ajutoare de stat se face pe baza prevederilor art. 2 si 4 din lege si a criteriilor cuprinse in regulamentele emise de Consiliul Concurentei.

    B. Actualizarea anuala a inventarului ajutoarelor de stat
    9. In vederea actualizarii anuale a inventarului ajutoarelor de stat acordate, autoritatile care elaboreaza scheme de ajutor de stat si furnizorii de ajutor, precum si beneficiarii de ajutor vor comunica Oficiului Concurentei informatii referitoare la ajutoarele de stat acordate/primite prin intermediul schemelor de ajutor si la ajutoarele individuale, inclusiv la ajutoarele exceptate de la obligatia notificarii catre Consiliul Concurentei si care au efecte in anul de raportare. Actualizarea anuala incepe in anul 2000 pentru anul de raportare 1999.
    10. Potrivit legii, autoritatile care elaboreaza scheme de ajutor de stat si furnizorii de ajutor de stat vor transmite informatii referitoare la:
    a) natura ajutorului de stat - informatiile vor fi structurate si clasificate conform pct. 3 si 4 din prezenta procedura;
    b) conditii impuse la acordarea ajutoarelor se vor referi atat la conditiile stabilite de initiator, cat si la cele impuse in cursul procedurii de autorizare de Consiliul Concurentei sau la conditiile impuse in temeiul art. 13 din lege. Conditiile sunt asociate obiectivelor ajutoarelor de stat definite la pct. 5 - 7 din prezenta procedura.
    c) originea ajutorului - se precizeaza daca este vorba de un ajutor de stat din surse ale bugetului de stat sau pe seama acestuia, din surse ale bugetului asigurarilor sociale de stat sau pe seama acestuia, din surse ale bugetelor locale (judet, localitate) sau pe seama acestora, precum si din alte surse de stat;
    d) suma estimata a fiecarui ajutor de stat acordat - se vor preciza sumele prevazute sa fie acordate pe intreaga perioada de aplicare a schemei de ajutor de stat sau sumele prevazute ca ajutoare de stat individuale, dupa caz, cu repartizarea acestora pe fiecare an si, respectiv, pe transe de alocare;
    e) durata schemei ajutorului de stat - este cea prevazuta in actul normativ prin care este promovata schema de ajutor de stat.
    11. Informatiile prevazute la pct. 10 se vor transmite si vor contine referiri la:
    a) schemele de ajutor de stat in derulare, precum si alocarile specifice in cadrul acestora, considerate ajutoare existente in conditiile art. 3 din lege. In aceasta categorie se includ schemele operationale anterioare anului de raportare si care continua ulterior acestuia, noile scheme adoptate in cursul anului de raportare sau cele a caror aplicare inceteaza in cursul anului de raportare;
    b) ajutoarele de stat individuale, considerate ajutoare existente in conditiile art. 3 din lege. In aceasta categorie se includ ajutoarele de stat individuale considerate ajutoare de stat ad-hoc, precum si transele alocate efectiv in cursul anului de raportare, atunci cand se are in vedere alocarea in transe a ajutorului de stat individual;
    c) ajutoarele exceptate de la obligatia notificarii, conform art. 20 si 21 din lege.
    12. Prin furnizori de ajutor de stat se intelege ministerele, agentiile guvernamentale, autoritatile administratiei publice locale, organele de specialitate ale administratiei publice centrale si locale, alte organisme care administreaza surse de stat si care sunt imputernicite sa acorde ajutoarele de stat existente. Autoritatile care elaboreaza scheme de ajutor de stat pot fi si furnizori de ajutor de stat.
    12.1. Furnizorii de ajutor de stat vor organiza evidenta sumelor acordate sub forma de ajutoare de stat, astfel incat sa permita furnizarea de informatii conform pct. 10 si 11 din prezenta procedura, precum si cuantificarea nivelului ajutoarelor de stat acordate:
    a) anual, pentru fiecare schema de ajutor de stat sau ajutor de stat individual gestionat;
    b) anual, pentru fiecare agent economic beneficiar de ajutor de stat individual sau de alocari specifice in cadrul unei scheme de ajutor de stat.
    Evidenta va fi organizata astfel incat sa permita identificarea si cuantificarea ajutoarelor de stat acordate in ultimii 3 ani consecutivi.
    12.2. Furnizorii de ajutor de stat vor transmite informatii conform anexelor nr. 1A si 1B, dupa caz, si instructiunilor la acestea, pana la data de 30 iulie a anului urmator anului de raportare, pe baza datelor cuprinse in darea de seama contabila anuala si a evidentei organizate in acest scop, a altor acte care prezinta importanta pentru identificarea sumelor acordate ca ajutor de stat, precum si pe baza actelor normative prin care s-au acordat ajutoare de stat.
    13. Beneficiarii de ajutor de stat vor transmite datele privind cuantumul ajutoarelor de stat, determinate pe baza evidentelor organizate in acest scop, conform anexei nr. 1C si instructiunilor de completare a anexei, pana la data de 30 iulie a anului urmator anului de raportare.
    13.1. Potrivit legii, beneficiarii de ajutor de stat vor transmite informatii referitoare la:
    a) suma ajutorului de stat primit in functie de natura ajutorului. In acest caz informatiile vor fi structurate si cuantificate conform pct. 3 si 4 din prezenta procedura.
    b) furnizorul de ajutor de stat - se precizeaza autoritatea care a acordat ajutorul de stat, precum si, atunci cand este cazul, prin cine se deruleaza alocarile specifice si/sau ajutoarele individuale (banci, companii nationale etc.);
    c) informatii cu caracter general, respectiv:
    - baza legala a acordarii ajutoarelor de stat;
    - conditii impuse la acordarea ajutoarelor de stat;
    - daca ajutoarele de stat sunt exceptate de la obligatia notificarii conform art. 20 si 21 din lege;
    - alte date relevante privind modul de determinare a ajutorului de stat.
    13.2. Informatiile prevazute la pct. 13.1 din prezenta procedura se refera, fara a se limita, la:
    a) sumele primite in cadrul fiecarei scheme de ajutor de stat, prin intermediul alocarilor specifice;
    b) sumele primite anual prin intermediul ajutoarelor de stat individuale;
    c) sumele primite anual ca ajutor de stat exceptat de la obligatia notificarii conform art. 20 si 21 din lege;
    d) valoarea totala a ajutoarelor de stat primite, rezultata prin insumarea anuala a alocarilor specifice din diversele scheme de ajutor de stat, a ajutoarelor de stat individuale, a ajutoarelor de stat exceptate de la obligatia notificarii catre Consiliul Concurentei, inclusiv a celor situate sub pragul minim.
    13.3. Beneficiarii de ajutor de stat trebuie sa fie in masura sa furnizeze informatiile prevazute la pct. 13.1 si 13.2 din prezenta procedura pentru toate ajutoarele de stat primite in ultimii 3 ani consecutivi.
    14. Anul de raportare este anul anterior anului curent. Informatiile vizeaza atat ajutoarele de stat acordate in anul de raportare, cat si pe cele acordate in cei 2 ani consecutivi, anteriori anului de raportare.
    15. O data cu informatiile curente se transmit, daca este cazul, informatii ce reprezinta corectii legale (recuperari, rambursari conform legii, neraportate in anul/anii anteriori) ale sumelor raportate anterior ca valoare a ajutoarelor de stat acordate. Aceste informatii vor fi reflectate in inventarul ajutoarelor de stat, in functie de explicatiile date de furnizor sau de beneficiar. Oficiul Concurentei isi rezerva dreptul verificarii ulterioare a realitatii informatiilor primite conform procedurii de monitorizare a ajutoarelor de stat cuprinse in anexa nr. 2 la prezenta hotarare.
    16. Oficiul Concurentei va cere informatii suplimentare ori de cate ori este nevoie, iar furnizorii si beneficiarii de ajutoare de stat le vor transmite in maximum 15 zile de la primirea solicitarii.
    17. In toate cazurile informatiile se transmit atat pe suport de hartie, cat si pe suport magnetic informatic, cu semnatura de primire (numar de inregistrare), sau prin posta, cu confirmare de primire. Transmiterea pe suport magnetic informatic se face intr-o forma care sa permita utilizarea si procesarea datelor de catre Oficiul Concurentei.
    In termen de 5 zile de la data intrarii in vigoare a prezentei hotarari, Oficiul Concurentei va pune la dispozitie furnizorilor de ajutoare de stat configuratia informatica standard pentru completarea anexelor nr. 1A si 1B.
    De asemenea, la solicitare, Oficiul Concurentei va pune la dispozitie beneficiarilor de ajutoare de stat configuratia informatica standard pentru completarea anexei nr. 1C.
    18. In cazul in care considera necesar, Oficiul Concurentei, prin persoane imputernicite in acest scop, va verifica la furnizorii si beneficiarii de ajutoare de stat corectitudinea determinarii cuantumului ajutoarelor, veridicitatea informatiilor care au stat la baza acestui calcul, precum si orice alte informatii necesare.
    Furnizorii si beneficiarii de ajutoare de stat vor pune la dispozitie persoanelor imputernicite de catre Oficiul Concurentei toate datele necesare pentru calculul valorii si intensitatii ajutorului de stat, indiferent de natura si de obiectivele acestuia.
    Intensitatea ajutorului de stat se defineste ca reprezentand ponderea ajutorului de stat in totalul costului proiectului.

    Contraventii si sanctiuni
    19. Constituie contraventii la prevederile prezentei proceduri urmatoarele fapte, daca nu sunt savarsite in astfel de conditii incat, potrivit legii, sa fie considerate infractiuni:
    a) refuzul sau omisiunea transmiterii de date si informatii, precum si transmiterea de date sau informatii eronate ori incomplete de catre furnizorii de ajutor de stat, conform prevederilor pct. 8, 10 - 12, 15 - 18, respectiv de catre beneficiarii de ajutor de stat, conform prevederilor pct. 13, 15 - 18 din prezenta procedura;
    b) intarzieri in transmiterea datelor sau a informatiilor fata de termenele stabilite pentru furnizorii de ajutor de stat, conform prevederilor pct. 8.1, 8.3 si 16, respectiv pentru beneficiarii de ajutor de stat, conform prevederilor pct. 13 si 16 din prezenta procedura.
    20. Contraventiile prevazute la pct. 19, savarsite de catre beneficiarii si furnizorii de ajutor de stat, in cazul in care acestia sunt sau se comporta ca agenti economici, se sanctioneaza potrivit art. 55 din Legea concurentei nr. 21/1996. Dispozitiile prezentului punct se completeaza cu prevederile Legii nr. 188/1999 privind Statutul functionarilor publici, in cazul furnizorilor de ajutor de stat - autoritati publice, precum si cu alte prevederi legale privind raspunderea civila, administrativa sau penala, dupa caz, conform legislatiei in vigoare.
    21. In exercitarea atributiilor legale, constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor se fac de catre personalul de control de specialitate al Oficiului Concurentei, imputernicit in acest scop.

    Raportul privind ajutoarele de stat
    22. Conform art. 27 din lege, activitatea de inventariere se finalizeaza prin realizarea unui raport cu periodicitate anuala, intocmit de catre Oficiul Concurentei pana la data de 30 noiembrie a anului urmator anului de raportare. Centralizatorul cuprinzand ajutoarele de stat va face parte integranta din raport.
    Raportul se inainteaza spre avizare Guvernului, se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, conform art. 27 alin. (1) din lege si se transmite Comisiei Europene in vederea asigurarii deplinei transparente in acest domeniu si indeplinirii de catre Romania a obligatiilor asumate prin acordurile internationale la care este parte.

    Dispozitii finale
    23. Anexele nr. 1A, 1B si 1C fac parte integranta din prezenta procedura.

    ANEXA 1A
    la procedura de raportare

 _____________________________________________
| Furnizorul de ajutor de stat:               |
| ........................................... |
| Adresa .................................... |
| Localitatea .........., judetul ........... |
| Telefon: .............. Fax: .............. |
| Codul fiscal .............................. |
| Persoana de contact ....................... |
|_____________________________________________|


                                  FISA
privind ajutoarele de stat acordate in baza ................, in anul .......

    1. Titlul schemei de ajutor de stat:
    2. Baza legala:
    3. Obiectivele acordarii ajutorului de stat:
    - principal
    - secundar
    4. Natura ajutorului de stat:
    5. Originea ajutorului de stat:
    6. Conditii de acordare:
    7. Beneficiarii si cuantumul alocarilor specifice in cadrul schemei de ajutor de stat:
 ____________________________________________________________________________
|    |  Beneficiarii de ajutor de stat |          |          Din care:       |
|    |_________________________________|          |__________________________|
|    |         |           |           | Valoarea |          |   In anii     |
|Nr. |         |           |           |ajutorului|          |  precedenti   |
|crt.|Denumirea|Localitatea|Sectorul de| de stat  |In anul de|  anului de    |
|    |         | /Judetul  |activitate | cumulat  |raportare |  raportare    |
|    |         |           |           |pe ultimii| .......  |  - mii lei -  |
|    |         |           |           |  3 ani   |-mii lei- |_______________|
|    |         |           |           |-mii lei- |          |In anul|In anul|
|    |         |           |           |          |          | ..... | ..... |
|____|_________|___________|___________|__________|__________|_______|_______|
| 0  |    1    |      2    |     3     | 4 (5+6+7)|     5    |    6  |   7   |
|____|_________|___________|___________|__________|__________|_______|_______|
| 1. |         |           |           |          |          |       |       |
|____|_________|___________|___________|__________|__________|_______|_______|
| 2. |         |           |           |          |          |       |       |
|____|_________|___________|___________|__________|__________|_______|_______|
| 3. |         |           |           |          |          |       |       |
|____|_________|___________|___________|__________|__________|_______|_______|
| TOTAL:                               |          |          |       |       |
|______________________________________|__________|__________|_______|_______|

    8. Date privind modul de determinare a cuantumului ajutorului de stat:
    9. Observatii:

            Instructiuni de completare a anexei nr. 1A

    Se completeaza cate o fisa pentru fiecare schema de ajutor de stat, mentionandu-se in titlu actul normativ prin care s-a initiat schema de ajutor de stat respectiva si anul de raportare. Se completeaza, pentru anul de raportare 1998, fise privind alocarile specifice acordate in anii 1996, 1997 si 1998; pentru anul de raportare 1999 se completeaza fise privind alocarile specifice acordate in anii 1997, 1998, 1999 etc. In cazul in care printr-un act normativ se promoveaza mai multe scheme de ajutor de stat, se completeaza cate o fisa pentru fiecare schema. In cazul in care prin actul normativ ce promoveaza schema de ajutor de stat sunt prevazute ajutoare de stat de naturi diferite, se completeaza cate o fisa pentru fiecare natura a ajutorului de stat.
    Pct. 1 - Titlul schemei de ajutor de stat va cuprinde descrierea sintetica a acesteia.
    Pct. 2 - Baza legala va cuprinde atat actul normativ prin care a fost initiata schema de ajutor de stat, cat si actele normative prin care acesta a fost reinnoit, prelungit sau modificat, precum si actele normative prin care s-au efectuat alocari specifice in cadrul schemei de ajutor de stat, dupa caz.
    Pct. 3 - In stabilirea si codificarea obiectivului se vor avea in vedere prevederile cuprinse la pct. 5 - 7 din Procedura de raportare a ajutoarelor de stat catre Oficiul Concurentei in vederea intocmirii si actualizarii inventarului ajutoarelor de stat. Atat in cazul obiectivului principal, cat si in cazul obiectivelor secundare se mentioneaza in mod obligatoriu si codul de obiectiv al acestora.
    Pct. 4 - Se mentioneaza natura ajutorului de stat, conform pct. 3 si 4 din Procedura de raportare a ajutoarelor de stat catre Oficiul Concurentei in vederea intocmirii si actualizarii inventarului ajutoarelor de stat.
    Pct. 5 - Se precizeaza originea ajutorului de stat, respectiv acordarea din bugetul de stat, din bugetul asigurarilor sociale de stat, din bugetele locale (judet, municipiu, oras, comuna) sau din alte surse de stat.
    Pct. 6 - Se mentioneaza conditiile (criterii, limite etc.) pentru acordarea de alocari specifice agentilor economici beneficiari de ajutor de stat, asa cum sunt ele prevazute atat in baza legala a schemei de ajutor de stat, cat si in decizia Consiliului Concurentei, cand este cazul.
    Pct. 7 - (col. 1, 2 si 3) Se specifica toti beneficiarii de alocari specifice (la realizarea inventarului pentru ultimii 3 ani anteriori adoptarii Legii nr. 143/1999 privind ajutorul de stat, se au in vedere toti beneficiarii din ultimii 3 ani, indiferent daca acestia au beneficiat sau nu de ajutor de stat in anul de raportare). Pentru fiecare beneficiar de ajutor de stat se va specifica si sectorul de activitate in care opereaza. In cazul in care ajutorul de stat se acorda pentru o alta activitate decat cea de baza, se specifica activitatea pentru care a fost acordat ajutorul.
    - (col. 4) Valoarea ajutorului de stat se determina prin insumarea valorilor din col. 5, 6 si 7.
    - (col. 5, 6 si 7) Sumele primite sub forma de ajutor de stat (cheltuieli bugetare sau sume la care statul a renuntat in favoarea agentilor economici) vor fi determinate in functie de natura ajutorului de stat, conform pct. 3 si 4 din Procedura de raportare a ajutoarelor de stat catre Oficiul Concurentei in vederea intocmirii si actualizarii inventarului ajutoarelor de stat.
    Pct. 8 - Se mentioneaza informatiile utilizate la determinarea valorii ajutorului de stat, cum ar fi: preturile de referinta, dobanda de referinta in cazul creditelor cu dobanda preferentiala, regimul acordarii garantiei de stat, nivelul penalizarilor in cazul scutirilor de impozite si taxe etc., precum si, atunci cand este cazul, formulele de calcul.
    Pct. 9 - Se prezinta comentarii privind derularea schemei de ajutor de stat si se mentioneaza daca exista decizia de autorizare a Consiliului Concurentei sau daca ajutoarele de stat acordate se incadreaza sub pragul minim de exceptare ori fac parte din categoria ajutoarelor de stat exceptate de la obligatia notificarii catre Consiliul Concurentei. Se inscriu orice alte observatii referitoare la schemele de ajutor de stat.

    ANEXA 1B
    la procedura de raportare

 ______________________________________________
| Furnizorul de ajutor de stat: |
| ............................................ |
| Adresa ..................................... |
| Localitatea .........., judetul ............ |
| Telefon: ............... Fax: .............. |
| Codul fiscal ............................... |
| Persoana de contact ........................ |
|______________________________________________|

                               FISA
privind ajutoarele de stat individuale acordate in anul .........

    1. Beneficiarul de ajutor de stat individual:
        Denumirea ...............................
        Adresa ..................................
        Localitatea ..........., judetul ........
        Telefon:............. Fax: ..............
        Codul fiscal ............................
        Sectorul de activitate ..................
    2. Baza legala a acordarii ajutorului de stat individual:
    3. Obiectivele acordarii ajutorului de stat individual:
        - principal
        - secundar
    4. Natura ajutorului de stat individual:
    5. Originea ajutorului de stat individual:
    6. Valoarea ajutorului de stat individual, cumulat pe ultimii 3 ani,
    din care:
        - in anul de raportare;
        - in anul anterior anului de raportare.
    7. Date privind modul de determinare a cuantumului ajutorului de stat individual:
    8. Observatii:

                Instructiuni de completare a anexei nr. 1B

    Se completeaza de catre furnizorul de ajutor de stat cate o fisa pentru fiecare dintre ajutoarele de stat individuale acordate in anii 1996, 1997 si 1998 pentru anul de raportare 1998; in anul de raportare 1999, fise privind ajutoarele de stat individuale acordate in anii 1997, 1998 si 1999 etc. In cazul in care printr-un act normativ se promoveaza pentru un beneficiar mai multe ajutoare de stat individuale, diferite in functie de natura lor, se completeaza cate o fisa pentru fiecare dintre acestea.
    Pct. 1 - Se prezinta datele de identificare privind beneficiarul de ajutor de stat individual.
    Pct. 2 - Baza legala va cuprinde atat actul normativ prin care a fost initiat ajutorul de stat individual, cat si actele normative prin care acesta a fost reinnoit, prelungit sau modificat.
    Pct. 3 - In stabilirea si codificarea obiectivului se vor avea in vedere prevederile cuprinse la pct. 5 - 7 din Procedura de raportare a ajutoarelor de stat catre Oficiul Concurentei in vederea intocmirii si actualizarii inventarului ajutoarelor de stat. Atat in cazul obiectivului principal, cat si in cazul obiectivelor secundare se mentioneaza in mod obligatoriu si codul de obiectiv al acestora.
    Pct. 4 - Se mentioneaza natura ajutorului de stat individual, conform pct. 3 - 4 din Procedura de raportare a ajutoarelor de stat catre Oficiul Concurentei in vederea intocmirii si actualizarii inventarului ajutoarelor de stat.
    Pct. 5 - Se precizeaza originea ajutorului de stat individual, respectiv acordarea din bugetul de stat, bugetul asigurarilor sociale de stat, bugetele locale (judet, municipiu, oras, comuna) sau din alte surse de stat.
    Pct. 6 - Sumele primite sub forma de ajutor de stat individual (cheltuieli bugetare sau sume la care statul a renuntat in favoarea agentilor economici) vor fi determinate in functie de natura ajutorului de stat individual conform pct. 3 - 4 din Procedura de raportare a ajutoarelor de stat catre Oficiul Concurentei in vederea intocmirii si actualizarii inventarului ajutoarelor de stat.
    Pct. 7 - Se mentioneaza informatiile utilizate la determinarea valorii ajutorului de stat individual, cum ar fi: preturile de referinta, dobanda de referinta in cazul creditelor cu dobanda preferentiala, regimul acordarii garantiei de stat, nivelul penalizarilor in cazul scutirilor de impozite si taxe etc., precum si, atunci cand este cazul, formulele de calcul.
    Pct. 8 - Se prezinta comentarii privind derularea ajutorului de stat individual si referitoare la problemele ce apar in acordarea acestuia si se mentioneaza daca exista decizia de autorizare a Consiliului Concurentei sau daca ajutoarele acordate se incadreaza sub pragul minim de exceptare ori fac parte din categoria ajutoarelor exceptate de la obligatia notificarii catre Consiliul Concurentei. Se inscriu orice alte informatii referitoare la ajutoarele de stat individuale.

    ANEXA 1C
    la procedura de raportare

 ______________________________________________
| Beneficiarul de ajutor de stat:              |
| ............................................ |
| Adresa ..................................... |
| Localitatea ............., judetul ......... |
| Telefon: .................. Fax: ........... |
| Registrul comertului nr. ................... |
| Codul fiscal ............................... |
| Persoana de contact: ....................... |
|______________________________________________|

                               FISA
privind ajutoarele de stat primite in anul .........

    Cuantumul ajutorului de stat:

    Semnificatia coloanei A din tabelul de mai jos este urmatoarea:
    A - In anul ......
 ______________________________________________________________________________
|    |      |          |          |          |       Din care:     |   Date    |
|    |      |          |          |          |_____________________| relevante |
|Nr. | Baza |  Natura  |Furnizorul| Valoarea |          |In anii   |  privind  |
|crt.|legala|ajutorului|de ajutor |ajutorului| In anul  |precedenti|  modul de |
|    |      | de stat  | de stat  | de stat  |    de    |anului de |determinare|
|    |      |          |          | cumulat  |raportare |raportare |     a     |
|    |      |          |          |pe ultimii| .......  |-mii lei- |ajutorului |
|    |      |          |          |  3 ani   |-mii lei- |__________|  de stat  |
|    |      |          |          |-mii lei- |          |    |     |           |
|    |      |          |          |          |          |  A |  A  |           |
|____|______|__________|__________|__________|__________|____|_____|___________|
| 0  |    1 |      2   |     3    | 4 (5+6+7)|     5    |  6 |  7  |     8     |
|____|______|__________|__________|__________|__________|____|_____|___________|
| 1. |      |          |          |          |          |    |     |           |
|____|______|__________|__________|__________|__________|____|_____|___________|
| 2. |      |          |          |          |          |    |     |           |
|____|______|__________|__________|__________|__________|____|_____|___________|
| 3. |      |          |          |          |          |    |     |           |
|____|______|__________|__________|__________|__________|____|_____|___________|
| TOTAL:                          |          |          |    |     |           |
|_________________________________|__________|__________|____|_____|___________|

    2. Observatii:

                 Instructiuni de completare a anexei nr. 1C

    Orice agent economic beneficiar al uneia sau al mai multor alocari specifice in cadrul unor scheme de ajutor de stat si/sau de ajutoare de stat individuale, acordate fie pe plan local, fie la nivel central, va completa fisa privind ajutoarele de stat primite pentru anul de raportare.
    Pct. 1 - Tabelul sintetic se va completa astfel:
    (col. 1) Baza legala - va cuprinde atat actul normativ prin care a fost initiata schema de ajutor de stat/ajutorul de stat individual, cat si actele normative prin care acesta a fost reinnoit, prelungit sau modificat, precum si actele normative prin care s-au efectuat alocari specifice in cadrul schemei de ajutor de stat, dupa caz.
    (col. 2) Natura ajutorului de stat - se mentioneaza natura ajutorului de stat, conform pct. 3 si 4 din Procedura de raportare a ajutoarelor de stat catre Oficiul Concurentei in vederea intocmirii si actualizarii inventarului ajutoarelor de stat. Lista nu este exhaustiva, putand aparea si alte forme de ajutor de stat.
    (col. 3) Se mentioneaza atat autoritatea care a acordat ajutorul de stat, cat si, atunci cand este cazul, prin cine se deruleaza alocarile specifice (banci, companii nationale etc.).
    (col. 4 - 7) Sumele primite sub forma de ajutor de stat (cheltuieli bugetare sau sume la care statul a renuntat in favoarea agentilor economici) se determina cumulat si pentru fiecare dintre cei 3 ani, in functie de natura ajutorului de stat, conform pct. 3 si 4 din Procedura de raportare a ajutoarelor de stat catre Oficiul Concurentei in vederea intocmirii si actualizarii inventarului ajutoarelor de stat.
    (col. 8) Se mentioneaza informatiile utilizate la determinarea valorii ajutorului de stat, cum ar fi: preturile de referinta, dobanda de referinta in cazul creditelor cu dobanda preferentiala, regimul acordarii garantiei de stat, nivelul penalizarilor in cazul scutirilor de impozite si taxe etc., precum si, atunci cand este cazul, formulele de calcul (toate acestea pot fi prezentate si intr-o nota explicativa separata, atunci cand volumul informatiilor este prea mare).
    Pct. 2 - Se fac mentiuni privind:
    - existenta unor programe proprii care au fundamentat cererea de acordare a facilitatilor de natura ajutorului de stat;
    - derularea alocarilor specifice si/sau a ajutoarelor de stat individuale, global sau in transe;
    - problemele care au aparut in acordarea acestora;
    - existenta unei decizii de autorizare de catre Consiliul Concurentei a alocarilor specifice sau incadrarea ajutoarelor de stat acordate sub pragul minim de exceptare ori in categoria ajutoarelor de stat exceptate de la obligatia notificarii catre Consiliul Concurentei;
    - orice alte informatii referitoare la alocarile specifice si/sau la ajutoarele de stat individuale.

    ANEXA 2

                         PROCEDURA
de monitorizare a ajutoarelor de stat

    Continutul monitorizarii ajutoarelor de stat
    1. Potrivit legii, Oficiul Concurentei, in exercitarea atributiilor sale conform prevederilor art. 26, monitorizeaza ajutoarele de stat acordate, supuse obligatiei de notificare si autorizare, precum si pe cele exceptate de la aceasta obligatie, prin:
    a) supravegherea respectarii prevederilor actelor normative in temeiul carora au fost acordate ajutoarele de stat, precum si a indeplinirii deciziilor luate de catre Consiliul Concurentei;
    b) supravegherea modului de acordare a ajutoarelor de stat cu privire la utilizarea fondurilor publice in concordanta cu programele guvernamentale in derulare;
    c) evaluarea dimensiunii ajutoarelor de stat acordate in cadrul schemelor de ajutoare de stat prin intermediul alocarilor specifice si a ajutoarelor de stat individuale;
    d) propunerea de masuri pentru obtinerea rezultatelor anticipate la acordarea de ajutoare de stat.

    Sfera ajutoarelor de stat monitorizate
    2. Sunt supuse monitorizarii toate ajutoarele de stat existente, definite conform prevederilor art. 3 din lege, precum si orice alte masuri de sprijin care intrunesc trasaturile prin care se identifica un ajutor de stat.
    In categoria ajutoarelor de stat monitorizate intra atat ajutoarele de stat supuse autorizarii de catre Consiliul Concurentei, cat si cele care se incadreaza in categoriile exceptate de la obligatia notificarii, in conditiile stabilite prin regulamente ale Consiliului Concurentei, conform prevederilor art. 20 si 21 din lege.

    Activitatea de supraveghere a ajutoarelor de stat
    3. Supravegherea aplicarii si respectarii modului de acordare a ajutoarelor de stat existente se realizeaza verificandu-se:
    a) existenta unei decizii a Consiliului Concurentei, luata in temeiul dispozitiilor art. 12 alin. (2) din lege;
    b) incadrarea ajutorului de stat in categoriile exceptate in conditiile stabilite prin regulamente ale Consiliului Concurentei, conform prevederilor art. 20 si 21 din lege;
    c) respectarea conditiilor impuse prin actul normativ de acordare, prin decizia de autorizare emisa de Consiliul Concurentei sau prin regulamentele si instructiunile puse in aplicare prin ordin al presedintelui Consiliului Concurentei;
    d) existenta evidentei ajutoarelor de stat, astfel incat sa fie posibila identificarea termenilor, formulelor de calcul, asa cum au fost definite prin actul normativ de adoptare, prin decizia de autorizare emisa de Consiliul Concurentei sau prin regulamentele si instructiunile emise prin ordin al presedintelui Consiliului Concurentei;
    e) masurile luate si recomandarile formulate de catre Consiliul Concurentei in timpul derularii schemelor de ajutor de stat sau a ajutorului de stat individual, conform art. 13 din lege;
    f) aplicarea clauzei suspensive, conform careia un ajutor de stat nou nu poate fi acordat, iar un ajutor de stat existent nu poate fi modificat pana in momentul in care Consiliul Concurentei nu ia o decizie de autorizare sau pana cand ajutorul nu poate fi considerat autorizat;
    g) aplicarea deciziilor de revocare a ajutoarelor de stat autorizate pe baza unor informatii incorecte ori de rambursare sau de recuperare a ajutoarelor de stat interzise sau ilegale, precum si a celor de suspendare ramase definitive in conditiile legii;
    h) indeplinirea obiectivelor inscrise in programe guvernamentale prin derularea schemelor de ajutor de stat sau a ajutoarelor de stat individuale initiate in baza acestora;
    i) existenta, la solicitarea de alocari specifice sau la acordarea de ajutoare de stat individuale, a unor programe individuale, intocmite de beneficiarii de ajutor de stat (program de redresare economica, plan de salvare si/sau restructurare, de dezvoltare, de atragere a fortei de munca, de protectie a mediului sau a oricarui alt program de acest fel), si modul lor de derulare;
    j) existenta si respectarea modalitatilor de raportare periodica catre autoritatile responsabile a realizarii obiectivelor inscrise in programele proprii de catre beneficiarii de ajutor de stat.

    Organizarea evidentei, evaluarea si transmiterea informatiilor privind ajutoarele de stat
    4. Evaluarea dimensiunilor ajutorului de stat, precum si a diferentei dintre suma prevazuta a se aloca si suma alocarilor specifice sau a ajutoarelor de stat individuale efectiv acordate se face pe baza evidentei special organizate in acest scop de catre autoritatile initiatoare, furnizorii de ajutor de stat si agentii economici beneficiari de ajutor de stat.
    In sensul prezentei reglementari constituie autoritati initiatoare acele autoritati ale administratiei publice care initiaza proiecte de acte normative ce implica acordarea unor ajutoare de stat.
    4.1. Autoritatile initiatoare de acte normative prin care se promoveaza scheme de ajutor de stat sau ajutoare de stat individuale, precum si de modificare a celor existente au obligatia sa organizeze evidenta sumelor prevazute a se aloca anual, aprobate ca ajutoare de stat directe sau estimate ca ajutoare de stat indirecte.
    In termen de 15 zile de la autorizarea de catre Consiliul Concurentei a noilor scheme de ajutor de stat sau de ajutoare de stat individuale ori de la intrarea in vigoare a actelor normative prin care sunt adoptate scheme de ajutor de stat sau de ajutoare de stat individuale, autoritatile initiatoare vor transmite Oficiului Concurentei informatiile privind titlul schemei de ajutor de stat sau ajutorului de stat individual, obiectivul principal si secundar al acordarii ajutorului de stat, natura, conditiile de acordare, cuantumul total si anual al sumei preliminate, durata schemei de ajutor de stat sau ajutorului de stat individual, termenele de acordare a transelor, precum si alte informatii relevante (programe guvernamentale, formule de calcul etc.).
    4.2. Furnizorii de ajutor de stat vor organiza evidenta atat a sumelor prevazute sa se aloce in cadrul schemelor de ajutor de stat si al ajutoarelor de stat individuale existente, cat si a celor efectiv acordate sub forma de alocari specifice in cadrul schemelor de ajutor de stat, respectiv de transe in cadrul ajutoarelor de stat individuale, cu respectarea prevederilor pct. 12.1. din Procedura de raportare a ajutoarelor de stat catre Oficiul Concurentei in vederea intocmirii si actualizarii inventarului ajutoarelor de stat (anexa nr. 1 la prezenta hotarare).
    Suma prevazuta in cadrul schemei de ajutor de stat sau a ajutorului de stat individual se stabileste o data cu:
    - elaborarea si rectificarea bugetului de stat sau a bugetului asigurarilor sociale de stat, prin propriile prevederi referitoare la anumite facilitati, precum si defalcat pe ordonatori de credite, tinand seama de actele normative prin care se instituie scheme de ajutor de stat;
    - elaborarea si rectificarea bugetelor fondurilor speciale;
    - elaborarea si rectificarea bugetelor autoritatilor administratiei publice locale;
    - elaborarea bugetelor institutiilor publice sau ale altor organisme care administreaza surse ale statului si care gestioneaza fonduri publice direct sau in numele autoritatilor administratiei publice centrale sau locale.
    In termen de 15 zile de la adoptarea/rectificarea bugetelor proprii, furnizorii de ajutor de stat vor transmite Oficiului Concurentei datele de fundamentare privind sumele anuale aprobate ca ajutoare de stat directe, respectiv sumele anuale estimate la care statul va renunta, prevazute ca ajutoare de stat indirecte, in conditiile prevazute la alineatul precedent, precum si lista cuprinzand beneficiarii de ajutoare de stat individuale sau de alocari specifice in cadrul schemelor de ajutor de stat administrate.
    Furnizorii de ajutor de stat au obligatia sa transmita Oficiului Concurentei in termen de cel mult 15 zile din momentul in care devin efective noile scheme de ajutor de stat sau ajutoare de stat individuale informatii privind: titlul schemei de ajutor de stat/ajutorului de stat individual, baza legala a acordarii, sursa de finantare, cuantumul preliminat al ajutorului de stat, conditionalitati la acordarea de alocari specifice, formula de calcul si termenii de referinta pentru cuantificarea ajutorului de stat, alte aspecte relevante privind derularea schemei de ajutor de stat/ajutorului de stat individual.
    4.3. Beneficiarii de ajutor de stat vor organiza evidenta sumelor reprezentand ajutor de stat, astfel incat sa poata fi cuantificat atat nivelul total primit anual, cat si pe fiecare schema, cu respectarea prevederilor pct. 13 din Procedura de raportare a ajutoarelor de stat catre Oficiul Concurentei in vederea intocmirii si actualizarii inventarului ajutoarelor de stat (anexa nr. 1 la prezenta hotarare).
    Beneficiarii de ajutor de stat vor transmite, la solicitarea Oficiului Concurentei, in maximum 15 zile de la primirea solicitarii, informatii referitoare la alocarile specifice primite prin intermediul diferitelor scheme de ajutor de stat, precum si la ajutoarele de stat individuale primite.
    4.4. Sumele vor fi determinate de catre furnizorii si beneficiarii de ajutor de stat pentru fiecare operatiune generatoare de avantaje specifice (de exemplu, la fiecare termen de varsare a impozitului pe profit sau la fiecare scadenta a obligatiilor de plata catre buget, dupa caz) si se inregistreaza in evidenta organizata in acest scop.
    4.5. Formulele de determinare a cuantumului ajutoarelor de stat stabilite conform prevederilor pct. 3 din Procedura de raportare a ajutoarelor de stat catre Oficiul Concurentei in vederea intocmirii si actualizarii inventarului ajutoarelor de stat se vor aplica pana la modificarea conditiilor de acordare a ajutorului de stat.
    Pentru determinarea cuantumului ajutorului de stat, precum si a diferentelor dintre sumele estimate si cele efectiv acordate ca ajutor de stat, inspectorii Oficiului Concurentei vor conlucra cu expertii din cadrul autoritatilor initiatoare sau furnizoare de ajutoare de stat.
    La solicitarea expresa a furnizorilor/beneficiarilor de ajutor de stat, Oficiul Concurentei va acorda asistenta de specialitate in domeniu.
    4.6. Informatiile se transmit sub semnatura persoanei autorizate care angajeaza autoritatea initiatoare si/sau furnizorul de ajutor de stat, respectiv agentul economic beneficiar.
    In toate cazurile informatiile se transmit atat pe suport de hartie, cat si pe suport magnetic informatic, pe baza semnaturii de primire (numar de inregistrare) sau prin posta, cu confirmare de primire. Transmiterea pe suport magnetic informatic se face, in functie de evolutiile din domeniu, intr-o forma care sa permita utilizarea si procesarea datelor de catre Oficiul Concurentei.

    Controlul efectuat de catre Oficiul Concurentei
    5. In cazul in care Oficiul Concurentei considera necesar, va efectua controale la autoritatile initiatoare, la furnizorii si agentii economici beneficiari de ajutor de stat, inclusiv la obiectivele la care au fost puse in aplicare masurile de sprijin.
    5.1. La autoritatile initiatoare si/sau la furnizorii de ajutor de stat persoanele imputernicite de catre Oficiul Concurentei vor verifica:
    a) respectarea termenelor si a conditiilor din programele proprii de realizare a obiectivelor propuse si concordanta lor cu modul efectiv de derulare a schemei de ajutor de stat sau a ajutorului de stat individual, precum si existenta rapoartelor periodice privind realizarea acestor programe, dupa caz;
    b) concordanta dintre efortul preliminat al statului si cel efectiv, respectiv dintre impactul estimat prin programe guvernamentale si cel efectiv realizat;
    c) respectarea procedurii legale sub aspectul eligibilitatii beneficiarului, termenelor si conditiilor de acordare a unor alocari specifice;
    d) evidenta sumelor acordate pe beneficiari si pe operatiuni.
    5.2. Furnizorii de ajutor de stat vor pune la dispozitie persoanelor imputernicite de catre Oficiul Concurentei evidenta pe fiecare beneficiar de ajutor de stat a sumelor alocarilor specifice acordate in cadrul fiecarei scheme de ajutor de stat pe care o au in administrare, precum si a transelor acordate in cazul ajutoarelor de stat individuale.
    5.3. Beneficiarii de ajutor de stat vor pune la dispozitie persoanelor imputernicite de catre Oficiului Concurentei datele privind sumele de care au beneficiat pe fiecare alocare specifica si/sau ajutor de stat individual, precum si cumulat, pe intregul an.
    La agentii economici beneficiari de ajutor de stat inspectorii Oficiului Concurentei vor verifica datele necesare pentru evaluarea ajutorului de stat, precum si pentru determinarea intensitatii acestuia, indiferent de forma si de obiectivele ajutorului de stat, asa cum sunt definite in Procedura de raportare a ajutoarelor de stat catre Oficiul Concurentei in vederea intocmirii si actualizarii inventarului ajutoarelor de stat (pct. 18 din anexa nr. 1 la prezenta hotarare).
    5.4. Inspectorii Oficiului Concurentei vor efectua controale atunci cand: evaluarea ajutorului de stat este dificila, obiectivele ajutorului de stat sunt complexe, exista conditii speciale de acordare, suma ajutorului de stat este semnificativa sau cand sunt prevazute termene pentru acordarea ajutorului de stat in actul normativ.
    Controalele la fata locului se vor finaliza cu intocmirea unor note de constatare sau procese-verbale, dupa caz.
    6. Oficiul Concurentei va efectua controale in cazul in care va constata:
    a) modificarea conditiilor de piata si afectarea semnificativa, in noile conditii, a mediului concurential;
    b) afectarea acordurilor internationale la care Romania este parte;
    c) neconcordanta dintre efectele scontate prin mecanismul de acordare a ajutoarelor de stat si efectele obtinute pe plan economic;
    d) neconcordanta dintre modul de acordare prevazut in actele normative si modul de derulare efectiva a schemei de ajutor de stat.
    Controlul va fi declansat de Oficiul Concurentei:
    a) din oficiu;
    b) ca urmare a plangerii unei persoane fizice sau juridice prejudiciate in mod real si direct prin acordarea ajutorului de stat;
    c) ca urmare a unei sesizari sau la cererea autoritatilor publice, a institutiilor, a altor organizatii, cum ar fi: organizatii profesionale, patronale, sindicale, pentru protectia consumatorului.
    Masurile propuse in urma controlului vor fi transmise Consiliului Concurentei, precum si autoritatilor initiatoare si furnizorilor de ajutoare de stat pentru a actiona in conformitate cu competentele lor legale.

    Contraventii si sanctiuni
    7. Constituie contraventii la prevederile prezentei proceduri urmatoarele fapte, daca nu sunt savarsite in astfel de conditii incat, potrivit legii, sa fie considerate infractiuni:
    a) refuzul sau omisiunea transmiterii de date si informatii, precum si transmiterea de date sau informatii eronate ori incomplete de catre autoritatile initiatoare conform prevederilor pct. 4.1., 4.6. si 5.1., de catre furnizorii de ajutor de stat conform prevederilor pct. 4.2., 4.6. si 5.2., respectiv de catre beneficiarii de ajutor de stat conform prevederilor pct. 4.3., 4.6. si 5.3. din prezenta procedura;
    b) intarzierile in transmiterea datelor sau a informatiilor fata de termenele stabilite pentru autoritatile initiatoare, conform prevederilor pct. 4.1., pentru furnizorii de ajutor de stat, conform prevederilor pct. 4.2., respectiv pentru beneficiarii de ajutor de stat conform prevederilor pct. 4.3. din prezenta procedura;
    c) incalcarea de catre furnizorii de ajutor de stat a prevederilor pct. 5.2., respectiv de catre beneficiarii de ajutor de stat a prevederilor pct. 5.3. din prezenta procedura.
    8. Contraventiile prevazute la pct. 7, savarsite de catre beneficiarii si furnizorii de ajutor de stat, in cazul in care acestia sunt sau se comporta ca agenti economici, se sanctioneaza potrivit art. 55 din Legea concurentei nr. 21/1996. Dispozitiile prezentului punct se completeaza cu prevederile Legii nr. 188/1999 privind Statutul functionarilor publici, in cazul furnizorilor de ajutor de stat - autoritati publice, precum si cu alte prevederi legale privind raspunderea civila, administrativa sau penala, dupa caz, conform legislatiei in vigoare.
    9. In exercitarea atributiilor legale constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor se fac de catre personalul de control de specialitate al Oficiului Concurentei, imputernicit in acest scop.

    Propunerea de masuri pentru obtinerea rezultatelor anticipate la acordarea ajutoarelor de stat
    10. Oficiul Concurentei va elabora analize de piata privind:
    a) efectele economice ale acordarii ajutoarelor de stat, corelate cu efectele scontate la initierea schemelor de ajutor de stat sau a ajutoarelor de stat individuale;
    b) efectele economice ale acordarii ajutoarelor de stat, corelate cu programele guvernamentale in derulare si cu evaluarea impactului acordarii ajutoarelor de stat asupra pietei interne;
    c) evaluarea si reevaluarea situatiei pietei interne afectate si a beneficiarilor ajutoarelor de stat;
    d) evolutiile inregistrate pe pietele externe similare celor asupra carora ajutoarele de stat acordate in tara au incidenta.
    Pe aceasta baza Oficiul Concurentei va propune masuri pentru obtinerea rezultatelor anticipate in ceea ce priveste acordarea ajutoarelor de stat.
    Masurile propuse vor fi transmise Consiliului Concurentei, precum si initiatorilor si furnizorilor de ajutoare de stat, pentru a actiona in conformitate cu competentele lor legale.

    Raportul de monitorizare
    11. Raportul de monitorizare se realizeaza pe baza informatiilor primite sau cerute de la autoritatile initiatoare, de la furnizorii si beneficiarii de ajutor de stat, a activitatii de control, precum si tinand seama de concluziile rezultate din activitatea de inventariere a ajutoarelor de stat si de monitorizare a fluxurilor financiare dintre autoritatile publice sau organismele care administreaza fonduri in numele statului si agentii economici carora li s-a incredintat executarea unor servicii publice de interes general.
    Raportul de monitorizare va prezenta sintetic:
    a) activitatea de supraveghere a ajutoarelor de stat;
    b) concluzii asupra modului in care au fost respectate conditionalitatile impuse si evaluarii dimensiunilor ajutoarelor de stat, precum si determinarea diferentei dintre suma alocarilor specifice efective si suma prevazuta a se aloca;
    c) constatari asupra respectarii deciziilor Consiliului Concurentei privind autorizarea, interzicerea sau modificarea unor scheme de ajutoare de stat ori ajutoare de stat individuale;
    d) constatari privind efectele obtinute in urma acordarii ajutoarelor de stat, comparativ cu efectele scontate la acordarea acestora;
    e) masurile propuse de catre Oficiul Concurentei in vederea obtinerii rezultatelor anticipate, in cazul in care apar efecte negative nescontate initial, in cazul in care efectele negative depasesc nivelul prevazut initial sau in cazul in care s-au modificat conditiile de piata din momentul acordarii ajutoarelor de stat;
    f) concluzii privind evaluarea impactului acordarii ajutoarelor de stat asupra mediului concurential.

    ANEXA 3

                                 PROCEDURA
privind modalitatile de informare asupra fluxurilor financiare care au loc intre autoritatile publice sau organismele care administreaza fonduri in numele statului si agentii economici carora li s-a incredintat executarea unor servicii publice de interes general

    Scop si definitii
    1. Oficiul Concurentei va fi informat despre fluxurile financiare care au loc intre autoritatile publice sau organismele care administreaza fonduri in numele statului, pe de o parte, si agentii economici carora li s-a incredintat executarea unor servicii publice de interes general, pe de alta parte, astfel incat sa se asigure deplina transparenta in acest domeniu.
    2. In sensul prezentei proceduri, prin autoritati publice sau organisme care administreaza fonduri in numele statului, denumite in continuare autoritati, se intelege ministerele, agentiile guvernamentale, autoritatile administratiei publice locale, organele de specialitate ale administratiei publice centrale si locale, precum si orice alte entitati de drept public sau privat care administreaza surse de stat in numele statului.
    3. Fac obiectul acestei proceduri agentii economici carora li s-a incredintat, in regim concurential, executarea unor servicii publice de interes general, calificate astfel prin acte normative, inclusiv servicii financiare si de credit, denumiti in continuare agenti economici, servicii pe care trebuie sa le efectueze in mod continuu si regulat, in conditiile impuse de autoritati. In cazul in care agentii economici inregistreaza efecte economice negative ca urmare a prestarii acestor activitati, acestia beneficiaza, in compensare, de anumite facilitati acordate de stat.
    In cazul in care exista dubii cu privire la natura acestei facilitati, respectiv daca este compensare sau ajutor de stat, Consiliul Concurentei va fi solicitat sa isi exprime punctul de vedere in conformitate cu dispozitiile art. 30 din Legea concurentei nr. 21/1996.
    4. Fluxurile financiare care fac obiectul prezentei proceduri se refera la urmatoarele aspecte ale relatiilor financiare dintre autoritatile publice si agentii economici:
    a) compensarea pierderilor de operare, respectiv punerea la dispozitie agentilor economici, cu titlu gratuit, a unor sume pentru finantare curenta sau pentru acoperirea pierderilor curente;
    b) furnizarea de capital, respectiv punerea la dispozitie agentilor economici, cu titlu gratuit, a unor sume ca aport la capital;
    c) alocatii nerambursabile sau credite in termeni preferentiali;
    d) acordarea de avantaje financiare prin renuntarea la profituri sau la recuperarea sumelor datorate;
    e) acordarea de avantaje financiare prin practicarea unor rate preferentiale de recuperare, in cazul fondurilor publice utilizate;
    f) alte facilitati acordate de autoritati agentilor economici.
    Oficiul Concurentei va fi informat despre fluxurile financiare de natura celor enumerate mai sus, in masura in care sprijinul primit de agentii economici asigura acoperirea efectelor economice negative asupra activitatii lor, rezultate din incredintarea serviciilor publice de interes general.
    5. Procedura nu se aplica fluxurilor financiare dintre autoritati si:
    a) Banca Nationala a Romaniei, responsabila de realizarea politicii monetare;
    b) institutii bancare si de credit, referitor la depozitele de fonduri publice plasate de autoritati in termeni comerciali normali.

    Organizarea evidentei, transmiterea de informatii si controlul acestora
    6. In vederea asigurarii transparentei fluxurilor financiare autoritatile au obligatia:
    a) sa isi organizeze evidenta fluxurilor financiare, a agentilor economici carora le-au incredintat efectuarea unor servicii publice de interes general, precum si a cuantumului fluxurilor financiare pe fiecare agent economic;
    b) sa transmita Oficiului Concurentei lista cuprinzand agentii economici, inclusiv cifra lor de afaceri, in termen de 60 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei hotarari. Lista va fi actualizata anual, pana la data de 31 martie a anului urmator anului de raportare;
    c) sa transmita date referitoare la fluxurile financiare prevazute la pct. 4 din prezenta procedura. Informatiile vor fi comunicate anual Oficiului Concurentei pana la data de 31 mai a anului urmator anului de raportare. Pentru anul de raportare 1999 informatiile referitoare la fluxurile financiare vor fi transmise in termen de 60 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei hotarari, pe baza evidentelor existente;
    d) sa furnizeze, la solicitarea Oficiului Concurentei, in maximum 15 zile de la primirea acesteia, orice alte informatii necesare pentru determinarea corecta a fluxurilor financiare;
    e) pentru informarea asupra fluxurilor financiare derulate in ultimii 3 ani anteriori adoptarii legii, informatiile se transmit de catre autoritati, pe baza evidentelor existente, in termen de 90 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei hotarari.
    7. In vederea asigurarii transparentei fluxurilor financiare, agentii economici au obligatia:
    a) sa organizeze evidenta fluxurilor financiare de natura celor prezentate la pct. 4 din prezenta procedura, pe surse de finantare;
    b) sa raporteze anual Oficiului Concurentei informatiile privind fluxurile financiare prevazute la pct. 4 din prezenta procedura, dupa incheierea bilantului contabil anual, dar nu mai tarziu de 31 mai a anului curent. Pentru anul de raportare 1999 informatiile referitoare la fluxurile financiare vor fi transmise in termen de 60 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei hotarari, pe baza evidentelor existente;
    c) sa furnizeze informatii suplimentare, necesare pentru determinarea corecta a fluxurilor financiare, la solicitarea Oficiului Concurentei, in maximum 15 zile de la primirea solicitarii.
    8. Informatiile se transmit sub semnatura persoanei autorizate care angajeaza autoritatea, respectiv agentul economic raportor.
    9. Informatiile referitoare la fluxurile financiare se pastreaza la dispozitia autoritatii cu responsabilitati in domeniul inventarierii si monitorizarii ajutoarelor de stat, respectiv Oficiul Concurentei, o perioada de 5 ani incepand de la finele anului financiar in care fondurile au fost transmise agentilor economici. In cazul in care fondurile au fost utilizate pe parcursul anului financiar urmator, timpul limita de 5 ani va incepe de la sfarsitul acelui an financiar.
    10. In toate cazurile, informatiile se transmit atat pe suport de hartie, cat si pe suport magnetic informatic, pe baza semnaturii de primire (numar de inregistrare) sau prin posta, cu confirmare de primire. Transmiterea pe suport magnetic informatic se face, in functie de evolutiile din domeniu, intr-o forma care sa permita utilizarea si procesarea datelor de catre Oficiul Concurentei.
    11. Oficiul Concurentei va efectua controale la autoritatile si la agentii economici implicati, in vederea verificarii corectitudinii determinarii cuantumului fluxurilor financiare si a veridicitatii informatiilor care au stat la baza acestui calcul, precum si a altor informatii relevante.

    Conventii si sanctiuni
    12. Constituie contraventii la prevederile prezentei proceduri urmatoarele fapte, daca nu sunt savarsite in astfel de conditii incat, potrivit legii, sa fie considerate infractiuni:
    a) refuzul sau omisiunea transmiterii de date si informatii, precum si transmiterea de date sau informatii eronate ori incomplete de catre autoritati conform prevederilor pct. 6, 8 - 11, respectiv de catre agentii economici, conform prevederilor pct. 7, 8 - 11 din prezenta procedura;
    b) intarzieri in transmiterea datelor sau informatiilor fata de termenele stabilite pentru autoritati, conform prevederilor pct. 6, respectiv pentru agentii economici, conform prevederilor pct. 7, din prezenta procedura.
    13. Contraventiile prevazute la pct. 12, savarsite de catre beneficiarii si furnizorii de ajutor de stat, in cazul in care acestia sunt sau se comporta ca agenti economici, se sanctioneaza potrivit art. 55 din Legea nr. 21/1996.
    Dispozitiile prezentului punct se completeaza cu prevederile Legii nr. 188/1999, in cazul furnizorilor de ajutor de stat, autoritati publice, precum si cu alte prevederi legale privind raspunderea civila, administrativa sau penala, dupa caz, conform legislatiei in vigoare.
    14. In exercitarea atributiilor legale controlul, constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor se fac de catre personalul de control de specialitate al Oficiului Concurentei, imputernicit in acest scop.



SmartCity5

COMENTARII la Hotărârea 599/2000

Momentan nu exista niciun comentariu la Hotărârea 599 din 2000
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu