ORDIN Nr. 3424
din 20 noiembrie 2008
pentru modificarea si
completarea unor norme si instructiuni aprobate prin ordine ale ministrului
finantelor publice
ACT EMIS DE:
MINISTERUL ECONOMIEI SI FINANTELOR
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 795 din 27 noiembrie 2008
In baza prevederilor art. 142 alin. (1) lit. d), art. 143 alin. (1) lit. a)-i), art. 143 alin. (2) şi (3), art. 144, art.
1441, art. 157 alin. (4) şi ale art. 199 alin. (3) din Legea nr. 571/2003
privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare,
în temeiul prevederilor art. 11 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr. 386/2007 privind organizarea şi funcţionarea
Ministerului Economiei şi Finanţelor, cu modificările şi completările
ulterioare,
ministrul economiei şi finanţelor emite următorul ordin:
Art. I. - Normele de aplicare a scutirilor de taxa pe valoarea adăugată pentru traficul internaţional de bunuri,
prevăzute la art. 144 alin. (1) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu
modificările ulterioare, aprobate prin Ordinul ministrului finanţelor publice
nr. 2.218/2006, publicat în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 1.046 din 29 decembrie 2006,
se modifică şi se completează după cum urmează:
1. La articolul 2
alineatul (2), literele b) şi c) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
,,b) livrările de bunuri efectuate în locaţiile
prevăzute la alin. (1), atât timp cât bunurile se află încă în regim de
antrepozit de TVA, conform art. 144 alin. (1) lit. b) din Codul fiscal.
Produsele accizabile rezultate în urma producţiei în antrepozitele fiscale
definite la art. 163 lit. c) din Codul fiscal sunt
bunuri aflate în regim de antrepozit de TVA;
c) prestările de servicii, altele decât cele prevăzute
la art. 143 alin. (1) lit. c) şi la art. 1441 din Codul fiscal, care sunt aferente livrărilor prevăzute la lit.
a) sau care sunt efectuate în locaţiile enumerate la lit. a) pentru bunurile
aflate încă într-un astfel de regim, conform art. 144 alin. (1) lit. c) din
Codul fiscal."
2. La articolul 2
alineatul (3), partea introductivă se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(3) Plasarea în regimul de
antrepozit de TVA prevăzut la alin. (1) lit. b) se limitează la bunurile cu
următoarele coduri tarifare:".
3. La articolul 2,
alineatul (5) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(5) In cazul prestărilor de servicii prevăzute la
alin. (2) lit. c) care sunt efectuate în locaţiile prevăzute la alin. (1),
scutirea de taxă se limitează la serviciile enumerate în anexa 2 la norme, în
condiţiile în care nu conduc la reîncadrarea sub un alt cod tarifar cu 8 cifre,
cu excepţiile prevăzute în cadrul anexei 2 la
norme."
4. La anexa 1 la
norme, punctul 3 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„3. Toate operaţiunile efectuate asupra bunurilor
aflate în acest regim sunt scutite definitiv de la plata taxei, cu excepţia
operaţiunilor efectuate către ultimul cumpărător care beneficiază numai de
scutire provizorie."
5. La anexa 1 la
norme, punctul 11 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„11. Impozitarea cu TVA, fără a afecta o posibilă
scutire, se poate efectua numai pentru operaţiunile anterioare, care erau
provizoriu scutite de taxă. Aceste operaţiuni pot fi: livrarea de bunuri,
prestarea de servicii, achiziţia intracomunitară sau importul de bunuri. In
situaţia în care la scoaterea bunurilor din regim fără existenţa unei
tranzacţii comerciale nu se pot determina operaţiunile care au fost provizoriu
scutite de taxă, regularizarea se face prin impozitarea cu TVA a bunurilor
scoase din regimul de antrepozit de TVA, deşi scoaterea bunurilor din regim
fără existenţa unei tranzacţii comerciale nu constituie în sine o operaţiune în
sfera TVA. Regularizarea TVA se realizează prin plata taxei conform pct.
35-38."
6. La anexa 1 la
norme, punctele 35-38 se modifică şi vor avea următorul cuprins:
„35. In cazul bunurilor importate, plasate în
antrepozit de taxă pe valoarea adăugată, care părăsesc regimul fără vreo
livrare ulterioară în cadrul regimului şi fără existenţa vreunei tranzacţii
comerciale, se impune regularizarea taxei pentru importul efectuat. Persoana
obligată la plata taxei conform art. 150 alin. (1) lit.
f) din Codul fiscal va regulariza taxa conform art. 157 alin. (2) din Codul
fiscal.
36. In situaţia în care se impune regularizarea taxei
pe valoarea adăugată pentru alte operaţiuni decât importul de bunuri, persoana
obligată la plata taxei conform art. 150 alin. (1) lit. f) din Codul fiscal
trebuie să înscrie taxa datorată ca taxă colectată în decontul de TVA aferent
perioadei în care taxa devine exigibilă, conform art. 157 alin. (2) din Codul
fiscal.
37. In situaţia în care la scoaterea bunurilor din
regim fără existenţa unei tranzacţii comerciale nu se pot determina
operaţiunile care au fost provizoriu scutite de taxă, regularizarea se face
prin impozitarea cu TVA a bunurilor scoase din regimul de antrepozit de TVA,
deşi scoaterea bunurilor din regim fără existenţa unei tranzacţii comerciale nu
constituie în sine o operaţiune în sfera TVA. Persoana obligată la plata taxei
conform art. 150 alin. (1) lit. f) din Codul fiscal va regulariza taxa conform
prevederilor art. 157 alin. (2) din Codul fiscal.
38. Taxa prevăzută la pct.
35-37 este deductibilă în limitele şi condiţiile fixate la art. 145-1471 din Codul fiscal."
7. La anexa 1 la
norme, după punctul 62 se introduce un nou punct, punctul 621, cu
următorul cuprins:
„621. Prin excepţie
de la prevederile pct. 39-62 referitoare la evidenţele care trebuie ţinute, în
cazul regimului de antrepozit de TVA prevăzut la art. 2 alin. (1) lit. a) din
norme, sunt valabile evidenţele întocmite conform legislaţiei care
reglementează accizele."
8. La anexa 1 la norme punctul 64, partea introductivă se modifică şi va avea următorul
cuprins:
„64. Pentru livrările de bunuri ce rămân în regimul de
antrepozit de TVA ce pot fi scutite de taxă conform art. 144 alin. (1) lit. b)
din Codul fiscal, factura emisă de furnizorul de bunuri trebuie să conţină, în
plus faţă de elementele menţionate în art. 155 alin. (5) din Codul fiscal,
următoarele elemente specifice:".
9. Anexa 2 la norme
se modifică şi se înlocuieşte cu anexa care face parte integrantă din prezentul
ordin.
Art. II. - Normele privind
scutirea de la plata taxei pe valoarea adăugată şi a accizelor pentru
importurile definitive ale anumitor bunuri, prevăzută la art. 142 alin. (1)
lit. d) şi art. 199 alin. (3) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal,
aprobate prin Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 2.220/2006, publicat
în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.037 din 28 decembrie 2006, se modifică şi se completează după
cum urmează:
1. Articolul 1 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 1. - (1) In sensul titlurilor II şi III din prezentul ordin:
1. «ţară terţă» înseamnă orice ţară care nu este stat membru al Uniunii Europene.
In baza Acordului fiscal dintre Franţa şi Principatul Monaco din 18 mai 1963 şi
a Acordului de prietenie şi bună vecinătate dintre Italia şi Republica San
Marino din 31 martie 1939, Monaco nu este considerat ţară terţă, iar San Marino
nu este considerat ţară terţă în ceea ce priveşte accizele;
2. «teritoriu în care nu se
aplică reglementările comunitare privind TVA sau accizele ori ambele» înseamnă
teritoriul, altul decât teritoriul unei ţări terţe, în care Directiva
2006/112/CE sau 92/12/CEE ori ambele nu se aplică. In baza Acordului dintre
Guvernul Regatului Unit şi cel al Insulei Man privind taxele vamale, accizele
şi alte aspecte conexe din 15 octombrie 1979, Insula Man nu este considerată
teritoriu terţ;
3. «călători care folosesc
transportul aerian» şi «călători care folosesc
transportul maritim» înseamnă orice pasageri care efectuează călătorii
aeriene sau maritime diferite de călătoriile turistice private de agrement cu
avionul sau de călătoriile turistice private de agrement pe mare;
4. «călătorie turistică
privată de agrement cu avionul» şi «călătorie
turistică privată de agrement pe mare» înseamnă folosirea unui avion sau a
unei nave maritime de către proprietarul acestuia (acesteia) ori de către
persoana fizică sau juridică beneficiară a acestuia (acesteia) în temeiul unui
contract de închiriere sau al oricărei alte modalităţi, pentru alte scopuri
decât cele comerciale şi, în special, altele decât cele de transport de
persoane ori bunuri sau prestare de servicii cu titlu oneros ori altele decât
cele pentru nevoile autorităţilor publice.
(2) Dispoziţiile titlurilor II şi III ale prezentului ordin, referitoare la tratamentul fiscal
aplicabil importurilor de bunuri din «ţările terţe», produc efecte identice şi
în cazul importurilor de bunuri din «teritoriile în care nu se aplică
reglementările comunitare privind TVA sau accizele ori ambele», aşa cum sunt
definite acestea la pct. 2 al alin. (1)."
2. Articolele 3-6 se
modifică şi vor avea următorul cuprins:
„Art. 3. - (1) Bunurile conţinute în bagajul personal
al călătorilor din ţările terţe, altele decât cele prevăzute la art. 5 alin.
(1)-(8), sunt scutite de taxa pe valoarea adăugată şi de accize la import dacă
bunurile respective nu au caracter comercial şi valoarea totală a acestora nu
depăşeşte 300 euro de persoană.
(2) In cazul călătorilor care folosesc transportul
aerian şi al celor care folosesc transportul maritim, pragul financiar prevăzut
la alin. (1) este de 430 euro.
(3) In scopul aplicării scutirilor prevăzute la alin.
(1) şi (2), valoarea unui articol individual nu poate fi defalcată.
(4) Valoarea bagajelor personale ale călătorului, care
sunt importate temporar sau sunt reimportate ca urmare a exportului lor
temporar, precum şi valoarea medicamentelor necesare călătorului pentru nevoile
sale personale nu sunt luate în considerare în sensul aplicării scutirilor
prevăzute la alin. (1) si (2)
(5) In sensul aplicării
scutirilor prevăzute de prezentul titlu, bagajele personale reprezintă toate bagajele pe care călătorul le
poate prezenta la sosire autorităţilor vamale, precum şi bagajele pe care
acesta le prezintă mai târziu aceloraşi autorităţi, sub rezerva dovezii că
aceste bagaje au fost înregistrate la compania responsabilă pentru transport ca
bagaje însoţite, în momentul plecării călătorului. Combustibilul diferit de cel
menţionat la art. 5 alin. (8) nu se consideră bagaj personal.
(6) In cazul în care o călătorie implică tranzitarea
teritoriului unei ţări terţe sau începe în teritoriul definit la art. 1 alin.
(1) pct. 2, dispoziţiile prezentului titlu se aplică în situaţia în care
călătorul nu poate să justifice că bunurile transportate în bagajul său au fost
dobândite în conformitate cu normele generale privind taxarea pe piaţa naţională
a unui stat membru şi nu pot beneficia de restituirea taxei pe valoarea
adăugată sau a accizelor.
(7) Survolarea fără aterizare nu va fi considerată
tranzit.
Art. 4. - (1) In sensul
aplicării scutirilor prevăzute de prezentul titlu, sunt considerate importuri cu caracter necomercial
importurile de bunuri care îndeplinesc următoarele condiţii:
a) au loc în mod ocazional;
b) constau exclusiv în bunuri pentru uzul personal sau familial al călătorului ori în bunuri cu destinaţia de cadouri.
(2) Natura sau cantitatea acestor bunuri nu trebuie să
indice faptul că sunt importate în scopuri comerciale.
Art. 5. - (1) Sunt scutite de TVA şi de accize
importurile următoarelor tipuri de produse din tutun, în următoarele limite
cantitative:
a) 40 de ţigarete;
b) 100 de cigarillos (ţigări de foi) de maximum 3 grame
fiecare;
c) 50 de trabucuri;
d) 250 de grame de tutun de fumat.
(2) Fiecare dintre cantităţile menţionate la alin. (1)
reprezintă, în sensul alin. (3), 100% din totalul admis pentru produsele din
tutun.
(3) In cazul oricărui călător, scutirea poate fi
aplicată pentru oricare combinaţie de produse din tutun, cu condiţia ca totalul
procentelor utilizate din cantităţile individuale permise să nu depăşească
100%.
(4) Sunt scutite de TVA şi de accize alcoolul şi
băuturile alcoolice, altele decât vinurile liniştite şi berea, în următoarele
limite cantitative:
a) un total de 1 litru de alcool şi băuturi alcoolice
cu o concentraţie alcoolică de peste 22% în volum sau alcool etilic nedenaturat
de 80% în volum şi peste;
b) un total de 2 litri de alcool şi băuturi alcoolice
cu o concentraţie alcoolică mai mică de 22% în volum.
(5) Fiecare dintre cantităţile menţionate la alin. (4)
reprezintă, în sensul alin. (6), 100% din totalul admis pentru alcool şi băuturi
alcoolice.
(6) In cazul oricărui călător, scutirea poate fi
aplicată pentru oricare combinaţie de tipuri de alcool şi băuturi alcoolice
menţionate la alin. (4), cu condiţia ca totalul procentelor utilizate din
cantităţile individuale permise să nu depăşească 100%.
(7) Este scutit de TVA şi de accize un total de 4 litri
de vinuri liniştite şi 16 litri de bere.
(8) Sunt scutite de TVA şi de accize, în cazul oricărui
mijloc de transport cu motor, carburantul conţinut în rezervorul standard şi o
cantitate de carburant de până la 10 litri conţinută într-un rezervor portabil.
(9) Scutirile prevăzute la alin. (1)-(7) nu se aplică
în cazul călătorilor cu vârsta sub 17 ani.
Art. 6. - (1) Valorile
bunurilor prevăzute la art. 5 alin. (1)-(8) nu vor fi luate în considerare în
scopul aplicării scutirilor prevăzute la art. 3.
(2) Nu se datorează taxa pe valoarea adăugată şi
accizele în cazul importurilor de bunuri conţinute în bagajul personal al
călătorilor, dacă suma totală a acestor taxe care ar trebui percepute nu
depăşeşte 10 euro."
3. După articolul
57 se introduce un nou articol, articolul 571, cu următorul cuprins:
„Art. 571. -Scutirea
prevăzută la art. 56 se acordă numai organizaţiilor care prin documentaţia
depusă pentru solicitarea scutirii fac dovada dezastrelor care au afectat
teritoriul României, ca urmarea cărora acestea vor importa bunuri."
4. Articolul 63 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 63. - Scutirea de la plata taxei pe valoarea adăugată la import se acordă, la prezentarea de către persoanele în cauză a
unor dovezi satisfăcătoare pentru autorităţile vamale, cu condiţia ca
operaţiunile implicate să nu aibă caracter comercial, pentru:
a) decoraţiile conferite de guvernul unei ţări terţe
persoanelor al căror loc obişnuit de rezidenţă este în România;
b) cupele, medaliile şi articole similare de natură
simbolică conferite într-o ţară terţă persoanelor al căror loc obişnuit de
rezidenţă este în România, în semn de apreciere a activităţilor desfăşurate de
aceste persoane în domenii de activitate cum ar fi: arta, ştiinţa, sportul
sau serviciile publice ori pentru recunoaşterea meritelor acestor persoane în cadrul unor
evenimente speciale, importate personal de acestea;
c) cupele, medaliile şi alte articole similare de
natură simbolică oferite gratuit de autorităţi sau persoane stabilite într-o
ţară terţă, care urmează să fie oferite pe teritoriul României în aceleaşi
scopuri ca şi cele menţionate la lit. b);
d) premiile, trofeele şi
suvenirurile de natură simbolică şi de valoare limitată destinate distribuirii
gratuite la reuniuni de afaceri sau la alte evenimente internaţionale similare
unor persoane a căror rezidenţă normală se află într-o ţară terţă; natura,
valoarea unitară sau alte caracteristici ale acestora trebuie să indice faptul
că nu sunt destinate unor scopuri comerciale."
5. La articolul 81
alineatul (1), litera c) se modifică şi va avea următorul cuprins:
,,c) exportate în afara Comunităţii, în împrejurări
justificate corespunzător."
6. Articolul 86 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 86. - Sunt scutite de la plata taxei pe valoarea adăugată la import următoarele bunuri:
a) documentele trimise gratuit serviciilor publice ale
României;
b) publicaţiile guvernelor străine şi publicaţiile
organismelor oficiale internaţionale, destinate distribuirii gratuite;
c) buletinele de vot pentru alegeri organizate de
organisme stabilite în ţări terţe;
d) obiectele destinate să servească drept dovezi sau în
scopuri similare instanţelor judecătoreşti ori altor agenţii oficiale ale
României;
e) specimene de semnături şi circulare privind
semnăturile trimise în cadrul schimburilor de informaţii dintre serviciile
publice sau instituţiile de credit;
f) materiale oficiale editate
trimise Băncii Naţionale a României;
g) rapoarte, declaraţii, note, prospecte, formulare de
cerere şi alte documente întocmite de către societăţi având sediul într-o ţară
terţă şi destinate titularilor sau deţinătorilor titlurilor emise de aceste
societăţi;
h) mijloace de înregistrare, respectiv cartele
perforate, înregistrări audio, microfilme etc, folosite pentru transmiterea
gratuită a informaţiilor destinatarilor, în măsura în care această scutire nu
dă naştere unor abuzuri sau unor distorsiuni majore ale concurenţei;
i) dosare, arhive, formulare sau alte documente care
urmează a fi utilizate în cadrul unor întâlniri, şedinţe, conferinţe ori
congrese internaţionale, precum şi rapoartele acestor reuniuni;
j) planuri, schiţe tehnice, desene, descrieri sau alte
documente similare importate în vederea obţinerii ori întocmirii comenzilor în
ţări terţe sau a participării la o competiţie ţinută pe teritoriul României;
k) documente care urmează a fi utilizate în cadrul
examinărilor efectuate în România de către instituţii stabilite în ţări terţe;
l) formulare care urmează a fi
utilizate ca documente oficiale în traficul internaţional de vehicule sau de
bunuri, în cadrul convenţiilor internaţionale;
m) formulare, tichete, bilete şi documente similare
trimise de transportatori sau de întreprinzători din industria hotelieră
stabiliţi în ţări terţe către agenţiile de turism stabilite în România;
n) formulare, tichete, facturi de transport, scrisori
de trăsură şi alte documente comerciale sau de birou care au fost folosite;
o) formulare oficiale emise de autorităţi naţionale sau
internaţionale şi materiale editate în conformitate cu standardele internaţionale, trimise pentru a fi
distribuite de asociaţii din ţări terţe către asociaţiile omoloage stabilite în
România;
p) fotografii, diapozitive şi clişee pentru fotografii
cu sau fără titlu, trimise agenţiilor de presă sau editurilor de ziare ori
reviste;
q) articolele menţionate în anexa la prezentele norme,
produse de Organizaţia Naţiunilor Unite sau de una dintre agenţiile
specializate ale acesteia, indiferent de scopul în care vor fi utilizate;
r) articolele de colecţie şi operele de artă cu
caracter educativ, ştiinţific sau cultural, care nu sunt destinate vânzării şi
care sunt importate de muzee, galerii sau alte instituţii aprobate de
autorităţile competente ale României, în vederea scutirii de taxe vamale la
import. Scutirea se acordă numai cu condiţia ca articolele în cauză să fie
importate gratuit sau, dacă sunt importate cu titlu oneros, să nu fie livrate
de o persoană impozabilă;
s) publicaţiile oficiale tipărite sub autoritatea ţării
terţe exportatoare, a instituţiilor internaţionale, a autorităţilor regionale
sau locale şi a organismelor de drept public înfiinţate în acea ţară terţă şi
materialele tipărite, distribuite cu ocazia alegerilor pentru Parlamentul
European sau cu ocazia alegerilor naţionale din ţara de origine, materialele
tipărite de către organizaţii politice externe recunoscute oficial ca atare în
statele membre, în măsura în care aceste publicaţii şi materiale au fost supuse
taxei în ţara terţă exportatoare şi nu au beneficiat de scutirea de taxă la
export."
7. Articolul 92 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 92. - Sunt scutite de la plata taxei pe valoarea adăugată la import bunurile importate de către organizaţii
desemnate în acest scop de Guvernul României, în vederea utilizării pentru
construcţia, întreţinerea sau decorarea cimitirelor, mormintelor victimelor de
război, precum şi a monumentelor ridicate în memoria victimelor de război din
ţări terţe, care sunt înmormântate pe teritoriul României."
8. Articolul 93 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 93. - Sunt scutite de la plata taxei pe valoarea adăugată la import următoarele:
a) sicriele conţinând corpuri neînsufleţite şi urnele
funerare conţinând cenuşa persoanelor decedate, precum şi florile, coroanele
funerare şi alte obiecte ornamentale care le însoţesc în mod obişnuit;
b) florile, coroanele şi alte obiecte ornamentale aduse
de persoanele care au reşedinţa într-o ţară terţă şi care participă la
funerarii sau vin pentru a decora morminte aflate pe teritoriul României, cu
condiţia ca aceste importuri să nu reflecte în niciun mod, nici prin natura,
nici prin cantitatea lor, un caracter comercial."
9. Articolul 95 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 95. - Echivalentul euro în moneda naţională care se utilizează
în scopul aplicării prevederilor prezentului ordin se stabileşte anual.
Cursurile aplicabile sunt cele obţinute în prima zi lucrătoare din octombrie.
Acestea se publică în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene şi se aplică de la
data de 1 ianuarie a anului următor."
10. Articolul 97 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 97. - Prezentul ordin transpune prevederile
Directivei 2007/74/CE a Consiliului din 20 decembrie
2007 privind scutirea de taxă pe valoarea adăugată şi de accize pentru bunurile
importate de către persoanele care călătoresc din ţări terţe, ale Directivei
2006/79/CEE a Consiliului din 5 octombrie 2006 privind scutirea de la plata
taxelor a importurilor de loturi mici de bunuri cu caracter necomercial din ţări terţe şi ale Directivei
83/181/CEE a Consiliului din 28 martie 1983 ce determină domeniul articolului
14 (1) (d) al Directivei 77/388/CEE privind scutirea de plată a taxei pe
valoarea adăugată la importul final al anumitor mărfuri, cu modificările şi
completările ulterioare."
Art. III. - Instrucţiunile de
aplicare a scutirii de taxă pe valoarea adăugată pentru operaţiunile prevăzute
la art. 143 alin. (1) lit. a)-i), art. 143 alin. (2) şi art. 1441 din Legea nr.
571/2003 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare,
aprobate prin Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 2.222/2006, publicat
în Monitorul Oficial ai României, Partea I, nr. 1.043 din 29 decembrie 2006, cu modificările ulterioare, se
modifică după cum urmează:
1. La articolul 1
alineatul (3), litera b) va avea următorul cuprins:
,,b) transportator este orice persoană impozabilă care
facturează în nume propriu un serviciu de transport;".
2. La articolul 2
alineatul (2), litera c) va avea următorul cuprins:
,,c) documente din care să
rezulte că transportul este realizat de furnizor sau în numele său, cum sunt:
documentul de transport, comanda de cumpărare, de vânzare sau contractul,
documentele de asigurare."
3. La articolul 3,
alineatul (1) va avea următorul cuprins:
„Art. 3. - (1) Potrivit prevederilor art. 143 alin. (1)
lit. b) din Codul fiscal, sunt scutite de taxa pe
valoarea adăugată livrările de bunuri expediate sau transportate în afara
Comunităţii de către cumpărătorul care nu este stabilit în România sau de altă
persoană în contul său. Astfel de livrări au loc în cadrul unor contracte prin
care persoana obligată să transporte bunurile în afara Comunităţii este
cumpărătorul nestabilit în România sau altă persoană în contul său."
4. La articolul 3, alineatul (2) va avea următorul cuprins:
„(2) Scutirea de taxă pe valoarea adăugată prevăzută la alin. (1) se justifică de furnizorul care
realizează livrarea cu documentele prevăzute la art. 2 alin. (2) lit. a) şi b)
şi cu documente din care să rezulte că transportul este realizat de client sau
în numele său, cum sunt: documentul de transport, comanda de cumpărare, de
vânzare sau contractul, documentele de asigurare."
5. La articolul 4
alineatul (2), litera d) va avea următorul cuprins:
,,d) documentele din care să rezulte că bunurile
transportate au fost exportate sau sunt plasate în unul dintre regimurile
menţionate la art. 144 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal."
6. La articolul 4,
alineatul (4) va avea următorul cuprins:
„(4) Se consideră documente specifice de transport,
înfuncţie de tipul transportului:
a) în cazul transportului auto: Convenţia referitoare
la contractul de transport internaţional de mărfuri pe şosele (CMR), copie de
pe carnetul TIR şi, după caz, copie de pe documentul de tranzit vamal comunitar
T1;
b) în cazul transportului
feroviar: scrisoarea de trăsură, documentul de transport internaţional pe căile
ferate, care să poarte ştampila staţiei de expediţie, documentul de transmitere
a vagonului la calea ferată vecină, care să confirme ieşirea mărfii din ţară,
şi, după caz, copie de pe documentul de tranzit vamal comunitar T1;
c) în cazul transportului multimodal cale ferată-naval:
scrisoarea de trăsură şi foaia de conosament şi, după caz, copie de pe documentul
de tranzit vamal comunitar T1;
d) în cazul transportului prin
conducte, altele decât cele prin care se transportă gazul natural, pentru care
se aplică prevederile art. 133 alin. (2) lit. g) din Codul fiscal: documentul
emis de transportator, cuprinzând date referitoare la bunurile transportate şi,
după caz, copie de pe documentul de tranzit vamal comunitar T1."
7. La articolul 5,
alineatul (1) va avea următorul cuprins:
„Art. 5. - (1) Scutirea de taxă prevăzută la art. 143
alin. (1) lit. d) din Codul
fiscal, pentru prestările de servicii de transport direct legate de importul de
bunuri, dacă valoarea acestora este inclusă în baza de impozitare a bunurilor
importate potrivit art. 139 din Codul fiscal, în funcţie de tipul
transportului, se justifică de transportator sau de casele de expediţie astfel:
a) în cazul transportului auto,
cu următoarele documente: contractul încheiat cu importatorul sau, după caz, cu
casa de expediţie ori cu furnizorul din străinătate, Convenţia referitoare la
contractul de transport internaţional de mărfuri pe şosele (CMR), copie de pe
carnetul TIR şi, după caz, copie de pe documentul de tranzit vamal comunitar
T1;
b) în cazul transportului prin conducte, altele decât
cele prin care se transportă gazul natural, care sunt prevăzute la art. 133
alin. (2) lit. g) din Codul fiscal, cu următoarele documente: contractul
încheiat cu importatorul sau, după caz, cu casa de expediţie ori cu furnizorul,
documentul emis de transportator cuprinzând date referitoare la bunurile
transportate, şi, după caz, copie de pe documentul de tranzit vamal comunitar T1;
c)în cazul transporturilor fluviale, maritime, aeriene,
precum şi în cazul transporturilor combinate, cu următoarele documente:
contractul încheiat cu importatorul sau, după caz, cu casa de expediţie ori cu
furnizorul din străinătate, documentul specific de transport cuprinzând date
referitoare la bunurile transportate şi, după caz, copie de pe documentul de
tranzit vamal comunitar T1;
d) în cazul transportului feroviar, cu următoarele
documente: contractul încheiat cu importatorul sau, după caz, cu casa de
expediţie ori cu furnizorul sau comenzile acestora, scrisoarea de trăsură sau
copia acesteia, pentru casele de expediţie, documentul de transport
internaţional pe căile ferate, care să poarte ştampila staţiei de expediţie,
sau copia acestuia, pentru casele de expediţie, documentul de transmitere a
vagonului de la calea ferată vecină, care să confirme pentru transportator
intrarea mărfii în ţară, şi, după caz, copie de pe documentul de tranzit vamal
comunitar T1;
e) în cazul transporturilor
maritime sau fluviale care se continuă cu transportul pe cale ferată până la
primul loc de destinaţie, care figurează pe documentul de transport care
însoţeşte bunurile la intrarea în ţară, cu următoarele documente: pentru partea
de transport maritim sau fluvial, cu documentele menţionate la lit. c), iar
pentru partea de transport intern efectuat pe căile ferate, cu contractul
încheiat cu persoana care angajează transportul sau comanda acesteia, în care
să fie specificat locul de destinaţie al mărfurilor importate, scrisoarea de
trăsură din care să rezulte că bunurile transportate provin din import şi, după
caz, copie de pe documentul de tranzit vamal comunitar T1."
8. La articolul 7
alineatul (2), litera a) va avea următorul cuprins:
,,a) licenţa de transport, după caz;".
9. La articolul 7
alineatul (2), litera d) va avea următorul cuprins:
,,d) diagrama biletelor de călătorie sau, după caz,
facturile, în cazul curselor ocazionale;".
10. La articolul 7
alineatul (3), partea introductivă va avea următorul cuprins:
„(3) Scutirea de taxă prevăzută la art. 143 alin. (1)
lit. g) din Codul fiscal, pentru transportul internaţional aerian, fluvial,
maritim, feroviar, de persoane, se justifică de către transportatori cu:".
11. La articolul 8 alineatul (2), litera f) va avea următorul cuprins:
,,f) navlosirea, leasingul şi închirierea navelor. Prin
navlosire se înţelege
contractul prin care navlosantul pune la dispoziţia navlositorului pentru
transport o navă, părţi din ea sau o încăpere a ei;".
12. La articolul 8
alineatul (2), litera h) va avea următorul cuprins:
,,h) serviciile asigurate pentru nevoile directe ale
pasagerilor şi echipajului şi/sau încărcăturii transportate de nave, incluzând:
1. asistenţa necesară pasagerilor şi echipajului
asigurată în contul armatorului cu ocazia transportului maritim, cum ar fi
întocmirea documentelor de călătorie, servicii de cazare şi alimentaţie
asigurate pasagerilor, în cazul în care aceste servicii trebuie asigurate prin
contractul de transport;
2. serviciile aferente bunurilor
transportate de nave, cum ar fi serviciile necesare pentru manipularea,
protejarea şi conservarea bunurilor transportate, inclusiv serviciile
specialiştilor în daune sau pentru protejarea apelor şi zonelor înconjurătoare,
pentru prevenirea poluării ori contaminării acestor ape şi zone."
13. La articolul 9
alineatul (1), partea introductivă va avea următorul cuprins:
„Art. 9. -(1) In sensul art. 143 alin. (1)lit. i) din
Codul fiscal, se aplică scutirea de taxă în cazul companiilor aeriene care în
principal realizează transport internaţional de persoane şi/sau de mărfuri
efectuat cu aeronave, pentru următoarele operaţiuni:".
14. La articolul 9
alineatul (3), litera h) va avea următorul cuprins:
,,h) servicii asigurate pentru nevoile directe ale
pasagerilor şi echipajului şi/sau ale încărcăturii
transportate de aeronave, inclusiv:
1. asistenţa necesară pasagerilor şi echipajului
asigurată pe seama operatorului aerian cu ocazia transportului aerian, cum ar
fi întocmirea documentelor de călătorie şi cazarea, masa şi băutura asigurate
pasagerilor, în cazul în care aceste servicii trebuie asigurate în baza
contractului de transport;
2. serviciile referitoare la bunurile transportate de
aeronave, cum ar fi serviciile necesare pentru manipularea, protejarea şi
conservarea bunurilor transportate, inclusiv serviciile asigurate de
specialiştii în «daune» sau pentru protejarea mediului înconjurător, respectiv
pentru prevenirea poluării ori contaminării acestor zone."
15. La articolul 9,
alineatul (5) va avea următorul cuprins:
„(5) In cazul companiilor aeriene care nu sunt stabilite
în România, în scopul aplicării scutirilor se va
considera că activitatea acestora constă întotdeauna în principal în
transportul internaţional de persoane şi/sau de mărfuri efectuat cu plată. In
cazul companiilor aeriene stabilite în România, Direcţia generală aviaţie
civilă din cadrul Ministerului Transporturilor va emite un certificat care
atestă faptul că activitatea acestora constă în principal în transportul
internaţional de persoane şi/sau de mărfuri efectuat cu plată, care va fi
transmis în copie furnizorilor/prestatorilor, ca document justificativ pentru aplicarea scutirii.
Certificatul va fi eliberat la solicitarea companiilor aeriene după cum
urmează:
a) în cazul în care certificatul
este solicitat în anul curent pentru anul următor, va fi avută în vedere
activitatea desfăşurată în anul solicitării şi certificatul va fi valabil de la
data de 1 ianuarie până la data de 31 decembrie a anului calendaristic următor;
b) în situaţia în care certificatul nu a fost
solicitat în anul curent pentru anul următor, va fi avută în vedere activitatea
desfăşurată în anul precedent şi certificatul va fi valabil de la data emiterii
până la data de 31 decembrie a anului în care a fost eliberat;
c) în cazul companiilor aeriene
nou-înfiinţate, certificatul va fi eliberat în anul înfiinţării pe baza
planului de afaceri prezentat Direcţiei generale aviaţie civilă din cadrul
Ministerului Transporturilor şi va fi valabil de la data emiterii până la data
de 31 decembrie a anului în care a fost eliberat."
Art. IV. - Normele privind procedura de acordare a
certificatului de amânare de la plata în vamă a taxei
pe valoarea adăugată şi de eliberare a garanţiei pentru importurile de bunuri,
aprobate prin Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 500/2007, publicat în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 244 din 11 aprilie 2007, se modifică după cum urmează:
1. La articolul 1,
alineatul (1) va avea următorul cuprins:
„Art. 1. - (1) Potrivit art. 157 alin. (4) din Codul fiscal, prin exceptare de la prevederile alin. (3)
al aceluiaşi articol, în perioada 15 aprilie 2007 - 31 decembrie 2011 inclusiv
nu se face plata efectivă la organele vamale de către persoanele impozabile
înregistrate în scopuri de TVA conform art. 153, care au obţinut certificat de
amânare de la plată."
2. La articolul 2,
litera c) va avea următorul cuprins:
,,c) au realizat în anul calendaristic precedent
importuri din teritorii şi state terţe, astfel cum sunt definite la art. 1252 din Codul
fiscal, a căror valoare cumulată este de cel puţin 150 milioane lei. In această
valoare nu se cuprind importurile de produse supuse accizelor armonizate."
Art. V. - Prezentul ordin se
publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Art. VI. - Prezentul ordin
intră în vigoare la data de 1 ianuarie 2009, cu excepţia art. II, care va intra în vigoare la data de 1 decembrie 2008.
p. Ministrul economiei şi finanţelor,
Cătălin Doica,
secretar de stat
ANEXA (Anexa 2 la norme)
SERVICII SCUTITE DE TVA
efectuate în antrepozitul de TVA
1. Ventilarea, sortarea, uscarea, desprăfuirea,
operaţiuni simple de curăţare, reparaţii ale ambalajului, reparaţii de bază ale
defectelor apărute în timpul transportului sau antrepozitării, în măsura în
care este vorba de operaţiuni simple, aplicarea sau îndepărtarea protecţiei
utilizate în scopul transportării
2. Reconstituirea mărfurilor după transport
3. Inventarierea, prelevarea de mostre, trierea,
cernerea, filtrarea mecanică şi cântărirea bunurilor
4. Eliminarea componentelor avariate sau poluate
5. Conservarea prin pasteurizare, sterilizare,
iradiere sau adăugarea de agenţi de conservare
6. Tratarea împotriva paraziţilor
7. Tratarea antirugină
8. Tratarea:
- prin creşterea temperaturii, fără alte tratări complementare sau procese de distilare;
- prin scăderea temperaturii, chiar dacă aceasta
conduce la o reîncadrare sub un alt cod tarifar cu 8 cifre
9. Tratarea electrostatică, îndreptarea sau călcarea
textilelor
10. Tratarea constă în:
- îndepărtarea tulpinelor şi codiţelor şi/sau a
sâmburilor fructelor, tăierea şi felierea fructelor uscate sau a legumelor,
rehidratarea fructelor;
- deshidratarea fructelor, chiar dacă aceasta conduce
la reîncadrarea sub un alt cod tarifar cu 8 cifre.
11. Desalinarea, curăţarea şi cruponarea pieilor
12. Montarea bunurilor ori adăugarea sau înlocuirea
pieselor accesorii, în măsura în care această operaţiune este relativ limitată
sau este destinată conformării la normele tehnice şi nu modifică natura sau
performanţele bunurilor originale. Această operaţiune poate conduce la
reîncadrarea sub un alt cod tarifar cu 8 cifre pentru bunurile adăugate ca
accesorii sau utilizate ca înlocuitori
13. Diluarea sau concentrarea fluidelor, fără tratare
complementară sau vreun proces de distilare, chiar dacă aceasta conduce la
reîncadrarea sub un alt cod tarifar cu 8 cifre
14. Amestecarea bunurilor de acelaşi tip, de calităţi
diferite, în scopul obţinerii unei calităţi constante sau a unei calităţi
solicitate de client, fără a schimba natura bunurilor
respective
15. Separarea sau tăierea la o anumită dimensiune a
bunurilor, dacă este vorba numai de operaţiuni simple
16. Ambalarea, dezambalarea, schimbarea ambalajului,
decantarea şi transferarea în alte recipiente, chiar dacă aceasta ar conduce la
reîncadrarea sub un alt cod tarifar cu 8 cifre, aplicarea, retragerea şi
modificarea mărcilor, sigilarea, etichetarea, afişarea preţului sau alt semn
distinctiv similar
17. Testarea, ajustarea, reglarea şi punerea în
funcţiune a echipamentelor, aparaturii şi vehiculelor, mai ales pentru
verificarea conformităţii la normele tehnice, cu condiţia să fie vorba de
operaţiuni simple
18. Operaţiuni constând în mătuirea elementelor de
ţevărie pentru a le adapta exigenţelor anumitor pieţe