ORDIN Nr. 2218
din 22 decembrie 2006
privind aprobarea Normelor
de aplicare a scutirilor de taxa pe valoarea adaugata pentru traficul
international de bunuri, prevazute la art. 144 alin. (1) din Legea nr. 571/2003
privind Codul fiscal, cu modificarile ulterioare
ACT EMIS DE:
MINISTERUL FINANTELOR PUBLICE
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 1046 din 29 decembrie 2006
In temeiul prevederilor art. 11 alin. (5) din Hotărârea Guvernului nr. 208/2005 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Finanţelor Publice
şi a Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, cu modificările ulterioare,
în temeiul prevederilor art. 144 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificările ulterioare,
ministrul finanţelor publice emite următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă Normele de
aplicare a scutirilor de taxă pe valoarea adăugată pentru traficul
internaţional de bunuri, prevăzute la art. 144 alin.
(1) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu
modificările ulterioare,cuprinse în anexa*) care face parte integrantă din
prezentul ordin.
Art. 2.- Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Ministrul finanţelor publice,
Sebastian Teodor Gheorghe Vlădescu
ANEXA
Norme de aplicare a scutirilor de taxă pe valoarea
adăugată pentru
traficul internaţional de bunuri, prevăzute la art. 144 alin. (1)din Legea nr. 571/2003 privind
Codul fiscal, cu modificările ulterioare
Art. 1. - (1) Scutirile
menţionate la art. 144 alin. (1) lit. a) pct. 1-6, lit. b) şi lit. c) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificările ulterioare, denumită în
continuare Codul fiscal, sunt provizorii şi devin definitive în momentul
exportului bunurilor în afara Comunităţii.
(2) Totuşi, în cazul în care
unul din regimurile menţionate la art. 144 alin. (1)
lit. a) pct. 1- 6 din Codul fiscal încetează să se mai
aplice şi dacă bunurile sunt importate în Comunitate, scutirea se aplică în
continuare:
a) pentru livrările de bunuri efectuate către
importator şi, după caz, pentru livrările anterioare, inclusiv pentru plasarea
bunurilor în regimul respectiv;
b) pentru prestările de servicii efectuate către
importatorul bunurilor şi, dacă este cazul, pentru prestările anterioare de
servicii în legătură cu bunurile, atât timp cât acestea se aflau în regimul
respectiv, inclusiv pentru acele servicii legate de plasarea bunurilor în acel regim.
(3) Pentru aplicarea prevederilor alin. (2) baza de impozitare se stabileşte conform art. 139 din Codul fiscal, dacă bunurile sunt
importate în România.
(4) Plasarea bunurilor într-unui
din regimurile menţionate la art. 144 alin. (1) lit. a)
pct. 1 -7 din Codul fiscal şi livrarea acestora cât
timp se află sub regimul respectiv se supun condiţiilor impuse de legislaţia
vamală.
*) Anexa este reprodusă în
facsimil.
(5) Prestările de servicii
menţionate la art. 144 alin. (1) lit. c) din Codul fiscal, asupra bunurilor aflate încă într-unui din regimurile
menţionate la art. 144 alin. (1) lit. a) pct. 1 - 7 din Codul fiscal sunt scutite în măsura în care prestarea acestor
servicii este autorizată de legislaţia vamală.
(6) Scutirea de taxă în ceea
ce priveşte livrarea de bunuri plasate într-unui din regimurile menţionate în
art. 144 alin. (1) lit. a) pct. 1-7 precum şi prestarea de servicii asupra unor astfel de bunuri,
altele decât transportul şi serviciile accesorii transportului, vor fi
justificate cu:
a) contractul cu titularul regimului sau cu
beneficiarul;
b) factura sau alte documente aprobate prin lege;
c) documentele din care să reiasă că bunurile în cauză
se aflau într-unui din regimurile mai sus menţionate la momentul livrării sau
prestării.
Art. 2. - (1) Conform art. 144 alin.(l) lit.a) pct. 8 din Codul fiscal, se consideră antrepozite de taxă pe valoarea
adăugată:
a) pentru produsele accizabile, prevăzute la art. 1251 alin.(l) pct. 7 din
Codul fiscal, orice locaţie situată în România, definită ca antrepozit fiscal
în sensul art. 163 lit.c) din Codul fiscal;
b) pentru bunurile prevăzute la alin. (3), o locaţie situată în România şi
definită ca atare prin ordin al ministrului finanţelor publice.
(2) Sunt scutite de taxa pe valoarea adăugată:
a) livrările de bunuri care urmează sa fie plasate
în regim de antrepozit de TVA, conform art. 144
alin. (1) lit. a) pct. 8 din Codul fiscal;
b) livrările de bunuri efectuate în locaţiile
prevăzute la alin.(l), atâta timp cât bunurile se află încă în regim de antrepozit de TVA, conform art. 144 alin. (1) lit. b) din
Codul fiscal;
c) prestările de servicii, altele decât cele
prevăzute la art. 143 alin. (1) lit. c) şi art. 144 din Codul fiscal, şi aferente
livrărilor prevăzute la lit. a), sau efectuate în locaţiile enumerate la lit.
a) pentru bunurile aflate încă într-un astfel de regim, conform art. 144 alin. (1) lit. c) din Codul fiscal;
d) prestările de servicii, altele decât cele
prevăzute la art. 1441, legate direct de bunurile plasate în regim de antrepozit de taxă pe valoarea adăugată, conform art. 143 alin.(l) lit.c) din Codul fiscal;
e) serviciile prestate de intermediarii care
acţionează în numele şi în contul altei persoane, în cazul în care acestea sunt
prestate în legătură cu operaţiunile scutite de taxa pe valoarea adăugată
conform prevederilor de la lit.a)-d), în baza art. 1441 din Codul fiscal;
f) importurile şi achiziţiile intracomunitare de
bunuri plasate in regim de antrepozit de taxă pe valoarea adăugată, în baza
art. 142 alin.(l) lit.a) din Codul fiscal.
(3) Plasarea în regim
de antrepozit de TVA se limitează la bunurile cu următoarele coduri tarifare:
Nr.
crt.
|
Bunuri
|
Cod tarifar
|
1.
|
Cartofi
|
0701
|
2.
|
Masline
|
071120
|
3.
|
Nuci de cocos, nuci de Brazilia si nuci
de caju
|
0801
|
Nr.
crt.
|
Bunuri
|
Cod tarifar
|
4.
|
Alte nuci
|
0802
|
5.
|
Cafea neprajita
|
0901 11 00
0901 12 00
|
6.
|
Ceai
|
0902
|
7.
|
Cereale
|
De la 1001 la 1005
De la 1007 la 1008
|
8.
|
Orez neprelucrat
|
1006
|
9.
|
Grăunte si seminţe oleaginoase
(inclusiv soia) si fructe oleaginoase
|
De la 1201 la 1207
|
10.
|
Uleiuri vegetale si grăsimi si
fracţiunile
acestora, rafinate sau nu, dar
nemodificate chimic
|
De la 1507 la 1515
|
11.
|
Zahăr brut
|
1701 11
1701 12
|
12.
|
Boabe de cacao, intregi sau sparte,
crude sau prăjite
|
1801
|
13.
|
Uleiuri minerale (inclusiv propan si
butan; titei)
|
2709
2710, cu
excepţia celor care fac obiectul
antrepozitului fiscal
|
14.
|
Chimicale vrac
|
Cap. 28 si 29
|
15.
|
Cauciuc, in forma primara sau in forma
de placi, foi sau benzi
|
4001
4002
|
16.
|
Lana
|
5101
|
17.
|
Argint
|
7106
|
18.
|
Platina (paladiu, rodiu)
|
7110 11 00
7110 21 00
7110 31 00
|
19.
|
Cupru
|
7402
7403
7405
7408
|
20.
|
Nichel
|
7502
|
21.
|
Aluminiu
|
7601
|
22.
|
Lead
|
7801
|
23.
|
Zinc
|
7901
|
24.
|
Cositor
|
8001
|
25.
|
Indiu
|
ex. 8112 92
ex.8112 99
|
(4) Regimul de antrepozit de
TVA nu se aplică pentru bunurile destinate livrării cu amănuntul, cu excepţia:
a) bunurilor livrate de magazinele duty-free în sensul
art. 28k, alin. (1) din Directiva 77/388/CEE privind
armonizarea legislaţiilor statelor membre referitoare la impozitul pe cifra de
afaceri - sistemul comun privind
taxa pe valoarea adăugată: baza unitară de stabilire, pentru călătorii ce se
deplasează cu avionul sau cu vaporul către ţări din afara Comunităţii, în cazul
în care aceste livrări sunt scutite de taxă conform art. 143, alin. (1), lit. a) şi b) din Codul fiscal;
b) bunurilor livrate de persoane impozabile călătorilor
de la bordul navelor sau aeronavelor, pe durata zborului sau a călătoriei pe
mare, în cazul în care locul sosirii este situat în afara Comunităţii;
c) bunurilor a căror livrare este scutită de taxă
conform art. 143 alin. (1) lit. (j) -(m) din Codul
fiscal.
(5) Prestările de servicii
prevăzute la alin. (2), lit.
c) se limitează la prestările de servicii autorizate în baza regimului de
antrepozitare vamală de către legislaţia vamală şi prezentate
în lista din anexa 2 la prezentele norme.
(6) Scutirile menţionate la
alin. (2) sunt provizorii şi
vor deveni definitive pentru operaţiunile ce preced:
a) livrarea de bunuri, efectuată cu plată, care se
efectuează în timp ce bunurile sunt supuse în
continuare regimului de antrepozit de TVA;
b) scoaterea bunurilor din regimul de antrepozit TVA,
de către persoana impozabilă în cadrul unei livrări cu plată a acestor bunuri;
c) scoaterea bunurilor din regimul de antrepozit TVA
de către proprietarul acestora, independent de orice tranzacţie comercială, în
cadrul:
1. unui transfer menţionat la
art. 128 alin. (10) din Codul fiscal, sau
2. transportului sau
expedierii acestor bunuri în afara Comunităţii, efectuate de către proprietar
sau în contul acestuia.
(7) In cazul în care,
independent de o tranzacţie comercială, bunurile sunt scoase din regimul de
antrepozit de TVA de către proprietar sau în contul acestuia şi rămân în
România sau fac obiectul unei operaţiuni prevăzute la art. 128 alin. (12) lit. g) - h) din Codul
fiscal, se aplică taxarea pentru următoarele operaţiuni:
a) plasarea bunurilor în regim de antrepozit de TVA,
precum şi serviciile prevăzute la alin. (2) lit. c), prestate către proprietar, în cazul în care bunurile nu au
făcut obiectul unei livrări cu plată efectuată de proprietar în timp ce se
aflau în regimul de antrepozit TVA;
b) livrările de bunuri şi prestările de servicii
prevăzute la alin. (2) lit.
c), efectuate către proprietar, dacă bunurile au fost supuse uneia sau mai
multor livrări cu plată în timp ce se aflau sub regimul de antrepozit de TVA.
(8) Persoana obligată la plata
taxei pe valoarea adăugată este persoana din cauza căreia bunurile ies din
regimul de antrepozit de taxă pe valoarea adăugată, conform art. 150 alin.(l) lit.f) din Codul fiscal.
(9) In lipsa unor dovezi suplimentare:
a) se consideră că orice persoană care scoate bunuri
din regimul de antrepozit TVA le-a scos în condiţiile impuse de alin. (6);
b) se consideră că bunurile a căror lipsă se constată
dintr-un antrepozit TVA au fost scoase din regimul respectiv în condiţiile
stabilite la alin. (7).
(10) Antrepozitarul de TVA
trebuie să îndeplinească următoarele condiţii:
a) să fie autorizat să funcţioneze în această calitate
de către Ministerul Finanţelor Publice, cu excepţia antrepozitului TVA
menţionat la alin. (1) lit.
a), pentru care autorizaţia de funcţionare ca antrepozit fiscal este valabilă
în mod automat şi pentru antrepozitul de TVA;
b) să fie stabilit în România şi înregistrat în
scopuri de TVA conform art. 153 din Codul fiscal;
c) să ţină evidenţa bunurilor aflate în stoc în
antrepozitul TVA;
d) să emită un document care să ateste plasarea
bunurilor în regimul de antrepozit TVA, către fiecare persoană care plasează
bunuri într-un astfel de regim, şi să înregistreze acest document într-un
registru special;
e) să emită un formular de scoatere a bunurilor din
regimul de antrepozit TVA, şi să înregistreze acest formular într-un registru
special.
(11) Persoana care plasează
bunuri în regim de antrepozit TVA, livrează bunuri în timp ce acestea se află
în regimul de antrepozit TVA şi/sau scoate bunurile dintr-un asemenea regim va
trebui să îndeplinească următoarele condiţii:
a) să se identifice faţă de antrepozitarul menţionat
la alin. (10) cu codul său de
înregistrare în scopuri de TVA din România, după caz;
b) pentru toate livrările efectuate, să emită factura
menţionată la art. 155 alin. (1) din Codul fiscal, în care, după caz, taxa datorată menţionată în
art. 155 alin.(5) lit. n) din Codul fiscal să fie înlocuită cu sintagma prevăzută în pct. 63 sau 64 din anexa 1 la prezentele norme.
(12) Persoana impozabilă care
prestează servicii conform alin. (2) lit. (c), va emite, pentru toate operaţiunile ce au loc în România
în condiţiile art. 133 alin. (2) lit. h) pct. 2 din Codul fiscal, factura prevăzută la art.155
alin. (1) din Codul fiscal în care, după caz, suma
taxei datorate menţionate la art.155 alin. (5) lit. n) din Codul fiscal, va fi înlocuită cu sintagma prevăzută în
pct. 65 si 66 din anexa 1 la prezentele norme.
(13) Celelalte limite şi
condiţii cu privire la regimul de antrepozit de TVA sunt prezentate în anexa 1, care face parte integrantă din
prezentele norme.
ANEXA 1 la norme
Alte limite şi condiţii privind aplicarea regimului
de antrepozit de TVA
I. Aplicarea regimului:
principii de bază
1. Regimul de antrepozit TVA
se referă numai la bunurile comunitare. In acest sens, următoarele bunuri de
consideră comunitare:
a) bunurile provenind din teritoriul comunitar în
scopuri de TVA, definit la art. 125 din Codul fiscal;
b) bunurile importate pe teritoriul comunitar şi
plasate în circulaţie liberă în Comunitate.
2. Regimul de antrepozit TVA
cuprinde un sistem de scutiri în lanţ a taxei, care constă în:
a) acordarea scutirii de taxă provizoriu pentru toate
operaţiunile efectuate în cadrul regimului;
b) acordarea definitivă a acestei scutiri la momentul
livrării ulterioare a bunurilor în cadrul regimului de antrepozit TVA.
3. Toate operaţiunile
efectuate asupra bunurilor aflate în acest regim sunt scutite definitiv de la
plata taxei, proporţional cu livrările ulterioare de bunuri aflate în acest
regim, cu excepţia operaţiunilor efectuate către ultimul cumpărător care
beneficiază numai de scutire provizorie.
4. Operaţiunile prevăzute la
pct. 3, care beneficiază numai
de scutire provizorie sunt:
a) livrarea efectuată către ultimul cumpărător, de
bunuri care rămân în acest regim;
b) serviciile efectuate către ultimul cumpărător,
aferente bunurilor ce rămân în acest regim pe perioada depozitării.
5. In cazul în care bunurile
nu au făcut obiectul unei livrări cu plată, în cadrul regimului, operaţiunile
provizoriu scutite de taxă rămân următoarele:
a) operaţiunea de plasare a bunurilor în regim de
antrepozit TVA de către cumpărătorul sau proprietarul bunurilor. Această
operaţiune poate fi un import, o achiziţie intracomunitară sau o livrare de
bunuri în România;
b) serviciile în legătură cu aceste bunuri,
prestate în contul cumpărătorului/proprietarului, în cadrul regimului, anterior
şi pe perioada antrepozitării.
6. Bunurile respective vor
căpăta una din destinaţiile următoare:
a) fie ultimul cumpărător/proprietarul efectuează o
livrare, cu plată, a acestor bunuri, iar acestea rămân în cadrul regimului;
b) fie ultimul cumpărător/proprietarul efectuează o
livrare, cu plată, a acestor bunuri, iar acestea părăsesc regimul;
c) fie ultimul cumpărător scoate bunurile din regim,
independent de orice tranzacţie.
7. Livrarea cu plată nu face
decât să extindă lanţul operaţiunilor scutite. Totuşi livrarea însoţită de
ieşirea bunurilor din acest regim, precum şi ieşirea bunurilor din regim fără
existenţa vreunei tranzacţii pun capăt regimului.
II. Bunuri livrate cu
plată şi care nu rămân în regimul de antrepozit TVA
8. Livrarea de bunuri nu mai poate
beneficia de scutirea menţionată la art. 144 alin. (1) lit. b) din Codul fiscal dacă bunurile nu rămân în regimul de
antrepozit TVA şi urmează regulile obişnuite, având următoarele caracteristici:
a) este în principiu taxabilă dacă livrarea are loc în
România şi bunurile nu părăsesc România, fără însă a afecta aplicarea altei
scutiri aplicabile în interiorul ţării;
b) nu se supune TVA dacă livrarea nu are loc în
România, conform art. 132 din
Codul fiscal, ca de exemplu o livrare cu instalare în străinătate sau vânzare
la distanţă care are loc în străinătate;
c) este scutită de taxă dacă este o livrare
intracomunitară sau un export ce respectă condiţiile pentru ca o operaţiune să
fie scutită de taxă, conform art. 143 din Codul fiscal.
9. Aplicarea regulilor
obişnuite pentru această operaţiune determină transformarea scutirii provizorii
aplicate ultimelor operaţiuni (livrarea de bunuri sau prestarea de servicii) ce
preced această livrare în scutire definitivă.
Exemplu:
Persoanele impozabile A, B, C, D, E, Y şi Z efectuează
următoarele operaţiuni:
A) A îi vinde bunuri lui B care le plasează într-un
antrepozit TVA. Operaţiunea A-B poate constitui un import efectuat de B, o
achiziţie intracomunitară efectuată de B sau o livrare efectuată de A lui B cu
scutire de taxă pentru că bunurile se plasează de către B într-un antrepozit
TVA. Această scutire se acordă provizoriu.
B) Y efectuează o prestare de servicii în legătură
cu bunurile, în contul lui B. Această operaţiune este provizoriu scutită de
taxă.
C) B vinde bunurile
supuse transformării lui C, iar bunurile rămân în acelaşi regim. Livrarea B - C este provizoriu scutită de taxă,
însă transformă scutirea aferentă plasării bunurilor de către B în cadrul
regimului în scutire definitivă (import efectuat de B, achiziţie
intracomunitară sau livrare de la A către B), ca şi prestarea de servicii
efectuată de Y lui B.
D) C vinde bunurile lui D, iar acestea rămân în
regim de antrepozit TVA. Livrarea C - D este scutită provizoriu de taxă, dar transformă scutirea aferentă
livrării de bunuri de către B lui C în scutire definitivă.
E) Z efectuează o prestare de servicii în legătură
cu bunurile, în contul lui D. Această operaţiune este provizoriu scutită de
taxă.
F) D vinde bunuri lui E, iar acestea părăsesc
regimul în cadrul acestei vânzări. Această livrare poate fi una taxabilă în
România sau o livrare intracomunitară ori un export scutit de taxă.
Această livrare transformă scutirile provizorii
acordate pentru livrarea de către C lui D în scutiri definitive, ca şi
prestarea de servicii de către Z lui D.
III. Bunurile care părăsesc regimul fără a avea loc
o tranzacţie comercială
10. Bunurile care părăsesc
regimul fara a avea loc o tranzacţie comercială pot avea ca destinaţie România,
alt stat membru sau un stat în afara Comunităţii.
11. Scoaterea bunurilor din
regim fără existenţa unei tranzacţii comerciale nu constituie în sine o
operaţiune în sfera TVA. Prin urmare impozitarea cu TVA, fără a afecta o
posibila scutire, se poate efectua numai pentru operaţiunile anterioare, care
erau provizoriu scutite de taxă. Aceste operaţiuni pot fi: livrarea de bunuri,
prestarea de servicii, achiziţia intracomunitară sau importul de bunuri.
12. In cazul în care bunurile
nu au făcut obiectul livrării cu plată când se aflau în regimul de antrepozit
TVA, operaţiunile menţionate la pct. 11 sunt următoarele:
a) operaţiunea de plasare a bunurilor în acest
regim de către cumpărătorul/proprietarul bunurilor. Acesta operaţiune poate fi:
livrare, import sau achiziţie intracomunitară de bunuri;
b) prestarea/prestările de servicii în legătură cu
aceste bunuri în beneficiul cumpărătorului/proprietarului anterior sau în
perioada în care bunurile se aflau în acest regim.
13. In cazul în care bunurile
au făcut obiectul uneia sau mai multor livrări cu plată când se aflau în
regimul de antrepozit TVA, operaţiunile menţionate la pct. 11 sunt următoarele:
a) livrarea efectuată către ultimul cumpărător, de
bunuri ce rămân în regimul de antrepozit TVA;
b) prestarea/prestările de servicii
efectuată/efectuate către ultimul cumpărător atât timp bunurile se aflau în
regimul de antrepozit TVA.
14. Taxa datorată pentru
operaţiunile ce vor fi regularizate devine exigibilă la momentul ieşirii
bunurilor din regim cu cota care ar fi fost aplicabilă fiecărei din aceste
operaţiuni făcute în beneficiul ultimului cumpărător/proprietar al bunurilor,
care aplică prevederile art. 150 alin. (1) lit.f) si
art. 157 din Codul fiscal
15. Ieşirea din regim fara
existenţa unei tranzacţii comerciale de bunuri transportate
în alt stat membru constituie un transfer în sensul art. 128 alin. (10) şi (11) din Codul
fiscal şi în consecinţă este o operaţie impozabilă.
16. Această operaţiune nu
atrage nici o regularizare în măsura în care este scutită de taxă în baza art. 143 alin. (2) lit. d) din Codul fiscal.
17. In plus, scoaterea
bunurilor din regimul de antrepozit TVA transformă de asemenea scutirea
provizorie acordată pentru operaţiunile anterioare, precedente acestei ieşiri,
în scutire definitivă.
18. Scoaterea din regim fara
existenţa unei tranzacţii comerciale de bunuri transportate într-un stat din
afara Comunităţii nu constituie în sine o operaţiune taxabilă.
19. Totuşi, întrucât nu se
datorează nicio taxă pentru bunurile exportate din spaţiul comunitar, ieşirea
bunurilor din regimul de antrepozit TVA nu se supune taxei şi nu se va efectua
nici o regularizare.
20. De asemenea în această
situaţie, ieşirea bunurilor din regimul de antrepozit TVA în aceste condiţii
transformă scutirea provizorie acordată pentru operaţiunile anterioare,
precedente acestei ieşiri, în scutire definitivă.
Exemplu:
In acest sens, reluăm
exemplul menţionat la pct. 9 şi considerăm că D nu vinde bunurile achiziţionate şi supuse
transformării, ci le scoate din regimul de antrepozit TVA pentru a le
transporta în magazinul său de vânzare cu amănuntul din România, în alt stat
membru sau în afara spaţiului comunitar.
a) Dacă magazinul se află în România, D realizează o
deplasare pe plan local, ce nu constituie o operaţiune taxabilă. Aceasta
implică faptul că operaţiunile efectuate de către C lui D (livrare de bunuri)
şi de către Z lui D (prestare de servicii) nu pot fi scutite definitiv de taxă,
şi faptul că se datorează TVA pentru aceste operaţiuni.
b) Dacă magazinul se află în alt stat membru şi
dacă D realizează un transfer în sensul art. 128
alin. (10) din Codul fiscal, această operaţiune
este scutită de taxă în baza art. 143 alin. (2) lit. d), din Codul fiscal. Preluarea bunurilor în statul membru de
sosire va fi asimilată unei achiziţii intracomunitare taxabile la preţul de
cost al bunurilor, ce va cuprinde preţul de cumpărare plătit lui C, precum şi
costul serviciilor plătit lui Z. Prin urmare, scutirile acordate provizoriu
pentru livrarea C - D şi pentru serviciul Z - D
devin definitive.
c) Dacă magazinul se află în afara spaţiului
comunitar, D realizează o deplasare a bunurilor în afara spaţiului comunitar,
ce nu constituie o operaţiune impozabilă. Chiar dacă nu se aplică nici o taxă
pentru bunurile exportate în afara Comunităţii,
scutirile acordate provizoriu pentru livrarea C - D şi pentru serviciul Z - D devin de
asemenea definitive.
IV. Persoana obligată
la plata taxei
21. In principiu, persoana
obligată la plata taxei este persoana impozabilă care efectuează livrarea de
bunuri sau prestarea de servicii în baza art. 150 alin.
(1) lit. a) din Codul fiscal.
22. S-a remarcat că atunci
când aceste operaţiuni se realizează în cadrul regimului, ele beneficiază de o
scutire provizorie, care devine definitivă dacă bunurile:
a) fac obiectul unei livrări în
care bunurile rămân în regim de antrepozit TVA;
b) părăsesc regimul în cadrul livrării;
c) părăsesc regimul independent de orice tranzacţie
comercială, spre o destinaţie din afara României.
23. Pe de altă parte, aceste
operaţiuni trebuie regularizate când sunt în beneficiul unei persoane
impozabile care scoate bunurile din regim independent de orice tranzacţie
comercială, spre o destinaţie din România.
24. Intrucât persoana
obligată la plata taxei menţionată în pct. 21 nu are
posibilitatea de a controla destinaţia pe care o vor
primi bunurile după ce le livrează sau expediază, nu are cum să afle dacă se va
efectua o regularizare sau nu.
25. Prin urmare, art. 150 alin. (1) lit.f) din Codul fiscal desemnează persoana obligată la plata taxei
ca fiind persoana din cauza căreia bunurile sunt plasate în acest regim sau
care scoate bunurile din regim.
26. Această derogare este
aplicabilă numai livrării de bunuri sau prestării de servicii ce beneficiază de
scutirea aferentă regimului de antrepozit TVA şi care se acordă provizoriu.
Pentru celelalte livrări de bunuri şi prestări de servicii (cum ar fi livrarea
de bunuri care nu rămân în regim de antrepozit TVA sau prestarea de servicii
nepermisă în cadrul regimului), se aplică regula normală referitoare la
obligaţia plăţii TVA, prevăzută în art. 150 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal, cu excepţia cazului în care se aplică
altă regulă referitoare la obligaţia de plată, ca de exemplu conform art. 150 alin. (1) lit. g) din Codul fiscal.
27. In ceea ce priveşte
importurile şi achiziţiile intracomunitare de bunuri plasate în acest regim, nu
se aplică nici o derogare, ci regulile obişnuite referitoare la persoana
obligată la plata taxei pentru aceste operaţiuni.
28. (1) In plus, art. 1512 alin. (6) din Codul fiscal precizează că pentru aplicarea regimului de
antrepozit de TVA prevăzut la art. 144 alin. (1) lit.
a) pct. 8 din Codul fiscal, antrepozitarul şi
transportatorul bunurilor din antrepozit sau persoana responsabilă pentru
transport sunt ţinuţi răspunzători individual şi în solidar pentru plata taxei
împreună cu persoana obligată la plata acesteia conform art. 150 alin. (1) lit. a), f) si g) şi art. 151l din Codul fiscal.
(2) Această răspundere se
aplică operaţiunilor scutite provizoriu de la plata taxei şi altor operaţiuni
aferente bunurilor plasate în regim.
Exemplu:
1) Bunurile produse de A în România sunt vândute unei persoane impozabile română, B, cu scutire de taxă
întrucât B a plasat bunurile într-un antrepozit TVA din Constanţa, administrat
de X.
2) B îi solicită
societăţii prelucrătoare Y din Mamaia să transforme bunurile. Acest serviciu nu
este permis în cadrul regimului conform legislaţiei vamale.
3) B îi vinde o parte
din bunurile transformate societăţii C din Ucraina. Bunurile părăsesc regimul
în cadrul acestei livrări şi sunt transportate spre Ucraina în contul lui B.
Livrarea este scutită de taxă conform art. 143
alin. (1) lit. a) din Codul fiscal.
4) B îi vinde o altă
parte din bunurile transformate societăţii D din România, cu aplicarea taxei.
5) B vinde o altă
parte din bunurile transformate unei companii din Germania E care nu este
stabilită şi nu este înregistrată în scopuri de TVA în România, iar bunurile rămân
în regim..
6) B scoate restul
de bunuri din antrepozit şi le utilizează ca materii prime în fabrica sa din
Timişoara.
7) Compania Germană
E revinde bunurile unei societăţi din România F stabilită şi înregistrată în
scopuri de TVA în România, cu aplicarea taxei.
Tratamentul de TVA al operaţiunilor şi persoanele
obligate la plata taxei
Operaţiunea A - B
Livrarea de bunuri realizată de A este scutită în mod
provizoriu de taxă conform art. 144 alin.(l) lit. a)
pct.8 din Codul fiscal întrucât B a plasat bunurile într-un regim de antrepozit
de TVA.
Operaţiunea Y - B
Intrucât această operaţiune nu
poate fi scutită de taxă Y este în principiu persoana obligată la plata taxei
conform art. 150 alin. (1) lit.
a) din Codul fiscal. Operaţiunea B - C
a) întrucât bunurile sunt transportate în afara
Comunităţii, această livrare este scutită de taxă conform art. 143 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal dacă
sunt îndeplinite toate condiţiile pentru aplicarea
scutirii.
b) Scutirea provizorie acordată pentru livrarea de bunuri
de către A lui B devine definitivă pentru acea parte din bunuri livrate de C în
Ucraina.
c) Dacă nu s-ar aplica o scutire de taxă, B ar fi în
principiu persoana obligată la plata taxei conform art.
150 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal.
Operaţiunea B - D
a) întrucât bunurile părăsesc regimul dar rămân în
România, această livrare este taxabilă în România.
b) Scutirea provizorie acordată pentru livrarea de
bunuri de către A lui B devine definitivă pentru partea din bunuri livrate de B
lui D în România.
c) B este în principiu persoana obligată la plata
taxei conform art. 150 alin. (1) lit.a) din Codul fiscal pentru livrarea făcută în beneficiul lui D.
Operaţiunea B - E
a) Această livrare este scutită provizoriu de taxă
conform art. 144 alin. (1) lit.
b) din Codul fiscal întrucât bunurile rămân în antrepozit de TVA.
b) Scutirea provizorie acordată pentru livrarea de
bunuri de către A lui B devine definitivă pentru partea de bunuri livrate de
către B lui E.
Operaţiunea E - F
a) întrucât bunurile părăsesc regimul dar rămân în
România, această livrare este impozabilă în România.
b) Scutirea provizorie acordată pentru livrarea
bunurilor de către B lui E devine definitivă.
c) F este în principiu persoana
obligată la plata taxei conform art. 150 alin. (1) lit.
g) din Codul fiscal.
Operaţiunea B - B
a) Intrucât bunurile părăsesc regimul fara să facă
obiectul niciunei livrări în cadrul regimului, fără a fi implicate în vreo
tranzacţie şi rămân în România, scutirea provizorie acordată pentru livrarea de
la A la B nu mai poate fi menţinută şi livrarea A -B trebuie (parţial)
regularizată pentru această parte de bunuri;
b) B este în principiu persoana obligată la plata taxei
conform art. 150 alin. (1) lit. f) din Codul fiscal.
29. De asemenea, art. 2 alin. (9) lit.b) din norme, prevede că bunurile lipsă se consideră scoase din
regim în condiţii care generează exigibilitatea taxei. Antrepozitarul va fi
răspunzător pentru plata taxei pentru bunurile lipsă sau a căror destinaţie nu
o poate justifica.
V. Plata taxei în
cazul regularizării scutirii provizorii
30. Când bunurile părăsesc
regimul, trebuie efectuată o regularizare pentru operaţiunile efectuate în
beneficiul unei persoane impozabile sau efectuate de această persoană în
momentul în care scoate bunurile din regimul de antrepozit TVA fără existenţa
unei tranzacţii, în cazul în care destinaţia bunurilor este în România.
31. Când bunurile nu au făcut
obiectul livrării cu plată cât se aflau în regim de antrepozit TVA,
operaţiunile menţionate la pct. 30 sunt următoarele:
a) operaţiunea de plasare a bunurilor în acest
regim, de către cumpărătorul/proprietarul acestora. Această operaţiune poate fi
livrare, import sau achiziţie intracomunitară de
bunuri;
b) prestarea/prestările de servicii în legătură cu
aceste bunuri către cumpărător/proprietar anterior sau în timp ce acestea se
aflau în regim de antrepozit TVA.
32. Când bunurile au făcut
obiectul uneia sau mai multor livrări cu plată în timp ce se aflau în regim de
antrepozit TVA, operaţiunile menţionate la pct. 30 sunt următoarele:
a) livrarea efectuată către ultimul cumpărător al
bunurilor ce rămân în regim de antrepozit TVA;
b) prestarea/prestările de servicii către ultimul
cumpărător, cand bunurile se aflau în regim de
antrepozit TVA.
33. Taxa datorată pentru
operaţiunile care se vor supune regularizării devine exigibilă în momentul
ieşirii bunurilor din regimul de antrepozit TVA la cota care s-ar fi aplicat
fiecăreia dintre operaţiuni în cazul în care nu ar fi fost scutite provizoriu
de taxă.
34. Persoana obligată la
plata taxei pentru operaţiunea ce se va supune regularizării este răspunzătoare
pentru această regularizare.
35. In cazul bunurilor importate, plasate în
antrepozit de taxă pe valoarea adăugată, care părăsesc
regimul fără vreo livrare ulterioară în cadrul regimului şi fara existenţa vreunei tranzacţii
comerciale, se impune regularizarea taxei pentru importul efectuat.
36. Taxa prevăzută la pct. 35 se plăteşte conform art. 157 alin. (3) sau (4) din Codul fiscal.
37. In situaţia în care se
impune regularizarea taxei pe valoarea adăugată pentru alte operaţiuni decât
importul de bunuri, persoana obligată la plata taxei trebuie să înscrie taxa
datorată ca taxă colectată în decontul de TVA aferent perioadei în care taxa
devine exigibilă.
38. Taxa prevăzută la pct. 37 este deductibilă în limitele şi
condiţiile fixate la art. 145-147 din Codul fiscal.
VI. Ţinerea
evidenţelor şi alte obligaţii
39. Identitatea persoanei care plasează bunurile în regim de antrepozit TVA sau care scoate bunurile
din acest regim trebuie cunoscută întotdeauna de titularul autorizaţiei de
antrepozit TVA.
40. Aceste persoane trebuie
apoi să se identifice în faţa de titularului şi să comunice codul de
înregistrare în scopuri de TVA din România, dacă acesta există.
41. Pentru operaţiunile
efectuate în cadrul regimului de antrepozit TVA, titularul nu este obligat să
identifice diferiţii operatori.
42. Titularul este totuşi
răspunzător, în calitate de antrepozitar, în solidar şi individual, pentru
plata taxei aferente acestor operaţiuni.
43. Titularul trebuie să emită
şi să semneze un document de plasare în regimul de antrepozit de TVA;
44. Documentul de plasare trebuie emis la momentul în
care bunurile intră în antrepozitul TVA şi trebuie să
cuprindă minimum următoarele:
a) data de intrare a bunurilor;
b) numele, adresa şi codul de înregistrare în scopuri
de TVA din România al titularului;
c) numărul autorizaţiei;
d) adresa antrepozitului;
e) numărul de ordine sub
care documentul este înregistrat în registrul documentelor de plasare în regim;
f) numele, adresa şi codul de înregistrare în scopuri
de TVA din România, dacă este cazul, ale persoanei care plasează bunurile în
regimul de antrepozit de TVA;
g) denumirea exactă şi cantitatea bunurilor în starea
în care sunt plasate în antrepozitul de TVA;
h) o menţiune referitoare la:
1. documentul de import, când
plasarea urmează unui import de bunuri în România;
2. factura primită de persoana
care face o achiziţie intracomunitară sau la autofactura menţionată în art. 1551 alin. (1) din
Codul fiscal sau, în cazul unei achiziţii intracomunitare asimilate menţionată
în art. 1301 alin.
(2) din Codul fiscal, la documentul care justifică în
celălalt stat membru transferul în România, atunci când plasarea urmează unei
achiziţii intracomunitare asimilate;
3. factura primită de la
furnizor atunci când plasarea urmează unei livrări de bunuri în România;
4. un document specific ce
urmează a fi instituit în cazul transferurilor locale,
în România.
45. Persoanele care pot plasa
bunuri în acest regim sunt următoarele:
a) persoana care face un import de bunuri în România
scutit de taxă conform art. 142 alin. (1) lit. a) şi art. 144 alin. (1) lit. a) pct.
8 din Codul fiscal;
b) persoana care face o achiziţie intracomunitară de
bunuri în România scutită de taxă conform art.142 alin.
(1) lit. a) şi art. 144 alin.
(1) lit. a) pct. 8 din Codul fiscal;
c) persoana care face o achiziţie de bunuri în România
a căror livrare de către furnizor este scutită de taxă conform art. 144 alin. (1) lit. a) pct. 8 din Codul fiscal;
d) persoana care face un transfer local de bunuri în
România într-un antrepozit de TVA.
46. Pentru aplicarea scutirii,
trebuie menţionate următoarele pe declaraţia vamală de import:
a) la rubrica 8 referitoare la
importator: numele, adresa şi codul de înregistrare în scopuri de TVA din
România, dacă este cazul, ale importatorului;
b) la rubrica 37 referitoare
la regimul sub care se importă bunurile: codul 45 care reprezintă codul alocat în Comunitate bunurilor plasate în
regim de antrepozit de TVA;
c) la rubrica 44 rezervată
pentru menţiuni specifice: numele, adresa şi codul de înregistrare în scopuri
de TVA din România ale titularului de autorizaţie de antrepozit de TVA precum
şi numărul autorizaţiei care i-a fost atribuită. Dacă titularul şi importatorul
sunt una şi aceiaşi persoană, atunci informaţia de la rubrica 8 se trece şi la rubrica 44. De asemenea, trebuie menţionat clar la
rubrica 44 orice informaţie legată
de transformarea la care sunt supuse bunurile aflate în antrepozit;
d) la rubrica 49 legată de
identificarea antrepozitului: numărul antrepozitului fiscal de accize în care
urmează să fie depozitate bunurile, dacă este cazul.
47. Atunci când bunurile sunt
plasate într-un regim de antrepozit TVA în urma unui transfer local fără natura
comercială, proprietarul bunurilor trebuie să emită un document specific care
să conţină următoarele informaţii:
a) numele, adresa şi codul de înregistrare în scopuri de TVA din România ale proprietarului;
b) numele, adresa şi codul de înregistrare în scopuri
de TVA din România ale titularului autorizaţiei de antrepozitar;
c) numărul autorizaţiei antrepozitului de TVA în care
vor fi depozitate bunurile;
d) denumirea exactă, cantitatea
şi valoarea bunurilor. O copie a acestui document trebuie să se afle în posesia
titularului de autorizaţie.
48. Titularul autorizaţiei
trebuie să transmită o copie semnată a documentului de plasare în regimul de
antrepozit de taxă, către persoana care plasează bunurile în regim.
49. O copie a documentului
prevăzut la pct. 48 se
transmite de către persoana care a plasat bunurile in antrepozit furnizorului
său din România, daca este cazul, pentru ca acesta din urmă să dovedească faptul
că livrarea făcută în România poate fi scutită de taxa pe valoarea adăugată.
50. O copie a documentului
prevăzut la pct. 48 şi o copie
a autorizaţiei de antrepozit de TVA trebuie transmise, pentru a justifica
scutirea, prestatorului de servicii care efectuează lucrări asupra bunurilor
înainte să fie plasate în regim sau în timp ce acestea se află în regimul de
antrepozit de TVA.
51. Titularul regimului de
antrepozit de TVA trebuie să ţină un registru al documentelor de plasare, în
care se raportează cronologic bunurile depozitate într-un asemenea regim.
52. Acest registru trebuie să
conţină cel puţin următoarele informaţii:
a) un număr de ordine;
b) data la care au fost plasate bunurile în regim;
c) codul de înregistrare în scopuri de TVA din România al persoanei care plasează bunurile într-un asemenea regim;
d) o trimitere la documentul de plasare;
e) un număr de ordine sub care sunt înregistrate
bunurile în listele de stocuri. Documentul de scoatere a bunurilor din regimul
de antrepozit TVA
53. Titularul trebuie să emită
şi să semneze un document de scoatere a bunurilor din regimul de antrepozit de
TVA.
54. Acest document trebuie să
conţină cel puţin următoarele informaţii:
a) data la care bunurile părăsesc regimul;
b) numele, adresa şi codul de înregistrare
TVA din România îl titularului;
c) numărul autorizaţiei antrepozitului de TVA în care
sunt depozitate bunurile;
d) adresa antrepozitului;
e) numărul de ordine sub care documentul este
înregistrat în registrul documentelor de plasare;
f) numele, adresa şi codul de
înregistrare în scopuri de TVA din România, dacă este cazul, ale persoanei care
scoate sau pentru care sunt scoase bunurile din regimul de antrepozit de TVA;
g) numărul de ordine sub care este înregistrat
documentul de scoatere în registrul acestor
documentelor de scoatere din regim;
h) denumirea exactă şi cantitatea bunurilor ;
i) o menţiune referitoare la:
1. factura emisă, dacă este
cazul;
2. auto-factura menţionată în
art. 155 alin. (4) din Codul fiscal în cazul
transferului de bunuri în alt stat membru în sensul art. 128 alin. (10), din
Codul fiscal;
3. documenul special emis
atunci când bunurile părăsesc regimul fara a face obiectul unei tranzacţii
comerciale şi rămân în România;
4. numărul autorizaţiei
antrepozitului de TVA, adresa precum şi numele, adresa şi codul de înregistrare
în scopuri de TVA din România ale titularului dacă bunurile sunt transportate
în alt antrepozit pentru a fi plasate în acelaşi regim;
5. Documentul privind accizele
dacă documentul de scoatere din regim se referă la produse accizabile.
55. Persoanele care pot scoate
bunuri dintr-un regim de antrepozit de TVA sunt următoarele:
a) pentru bunuri altele decât bunurile accizabile şi
bunuri ce urmează a fi folosite în producerea sau transformarea produselor accizabile:
1. persoana impozabilă care
livrează bunurile fără ca bunurile să rămână în regim de antrepozit;
2. proprietarul bunurilor care
scoate bunurile din regimul de antrepozit fără a le implica în tranzacţii
comerciale;
b) pentru bunuri accizabile şi
bunuri ce urmează a fi folosite în producerea sau transformarea produselor
accizabile:
1. persoana impozabilă care
livrează bunurile fără ca bunurile să rămână în regim de antrepozit în măsura
în care această livrare are drept consecinţă eliberarea în consum în scopuri de
accize a bunurilor sau scoaterea fizică a acestora din antrepozitul de TVA;
2. proprietarul bunurilor care
scoate bunurile din regimul de antrepozit fără a le implica în tranzacţii
comerciale.
56. Acest document trebuie să
conţină cel puţin următoarele informaţii:
a) numele, adresa şi codul de înregistrare în scopuri
de TVA din România ale proprietarului;
b) numele, adresa şi codul de înregistrare în scopuri
de TVA din România ale titularului autorizaţiei de antrepozitar;
c) numărul autorizaţiei antrepozitului de TVA;
d) dacă bunurile sunt mutate în alt antrepozit de TVA
pentru a fi plasate în acelaşi regim, numărul autorizaţiei antrepozitului de
TVA în care sunt mutate bunurile;
e) denumirea exactă, cantitatea şi valoarea bunurilor.
57. O copie a facturii sau a
oricărui alt document trebuie emisă către titularul autorizaţiei de antrepozit
de TVA.
58. Titularul autorizaţiei de
antrepozit de TVA emite persoanei care scoate bunurile din regim, o copie a documentului
de scoatere din regim, semnată şi păstrează la rândul său o copie a acestui
document.
59. Titularul autorizaţiei de
antrepozit de TVA trebuie să ţină un registru al documentelor de scoatere din
regimul de antrepozit de TVA, în care se raportează cronologic bunurile ce
părăsesc regimul.
60. Acest registru trebuie să
conţină cel puţin următoarele informaţii:
a) un număr de ordine;
b) data la care bunurile părăsesc regimul;
c) codul de înregistrare în scopuri de TVA din România
al persoanei care scoate bunurile din regim;
d) o trimitere la documentul de plasare;
e) un număr de ordine sub care sunt înregistrate
bunurile în listele de stocuri ca părăsind regimul.
61. Gestiunea stocurilor
constă în principal din ţinerea unui registru al documentelor de plasare a
bunurilor în regim, a unui registru al documentelor de scoatere din regim şi a
unui registru al fişelor de stoc în care sunt raportate, pe tipuri de bunuri,
intrările şi ieşirile din regimul de antrepozit de TVA.
62. Aceste fise trebuie să
conţină cel puţin următoarele informaţii:
a) un număr de ordine;
b) numele, adresa şi codul de înregistrare TVA din
România al titularului autorizaţiei;
c) numărul autorizaţiei antrepozitului de TVA în care
sunt depozitate bunurile;
d) adresa antrepozitului;
e) denumirea bunurilor;
f) codul tarifar al bunurilor în starea în care erau
când au intrat în antrepozitul de TVA;
g) la plasare bunurilor în antrepozitul de TVA:
1. data plasării;
2. cantitatea sau numărul de
bunuri;
3. o trimitere la documentul de plasare;
h) la scoaterea bunurilor din antrepozitul de TVA:
1. data scoaterii;
2. cantitatea sau numărul de
bunuri;
3. o trimitere la documentul de scoatere din regim;
i) o descriere a lucrărilor efectuate asupra bunurilor
aflate în regimul de antrepozit de TVA;
j) bunurile ce rămân în stoc. Obligaţii specifice
legate de facturare
63. Când plasarea bunurilor în
regim de antrepozit este făcută în cadrul unei livrări de bunuri în România,
factura furnizorului trebuie să conţină, în plus faţă de elementele menţionate
în art. 155 alin. (5) din
Codul fiscal, următoarele elemente specifice:
a) numele, adresa şi codul de înregistrare în scopuri
de TVA din România ale titularului autorizaţiei de antrepozit de TVA;
b) numărul autorizaţiei antrepozitului de TVA în care
sunt plasate bunurile;
c) în locul cotei aplicabile şi în locul sumei de TVA
datorată, sintagma: "Regimul de antrepozit TVA
- Art. 144 alin. (1) lit. a) pct. 8 din Codul fiscal - TVA datorată de beneficiar - art.
150 alin. (1) lit.f) din Codul fiscal. "
64. Pentru livrările de bunuri
ce rămân în regimul de antrepozit de TVA ce pot fi scutite de taxă conform art.
144 alin. (1) lit. b) din
Codul fiscal, factura emisă de furnizorul de servicii trebuie să conţină, în
plus faţă de elementele menţionate în art. 155 alin.
(5) din Codul fiscal, următoarele elemente specifice:
a) numele, adresa şi codul de înregistrare în scopuri
de TVA din România ale titularului autorizaţiei de antrepozit de TVA;
b) numărul autorizaţiei antrepozitului de TVA în care
sunt plasate bunurile;
c) în locul cotei aplicabile şi
în locul sumei de TVA datorată, sintagma: "Regimul
de antrepozit TVA - Art. 144 alin. (1) lit. b) din Codul fiscal - TVA datorată de beneficiar - art.
150 alin. (1) lit f) din Codul fiscal. "
65. Pentru prestările de
servicii efectuate înainte ca bunurile să fie plasate în regim de antrepozit de
TVA ce pot fi scutite conform art. 144, alin. (1), lit. c) din Codul fiscal, factura emisă de furnizorul de servicii
trebuie să conţină, în plus faţă de elementele menţionate în art. 155 alin. (5) din Codul fiscal, următoarele
elemente specifice:
a) numele, adresa şi codul de înregistrare în scopuri
de TVA din România ale titularului autorizaţiei de antrepozit de TVA;
b) numărul autorizaţiei antrepozitului de TVA în care
sunt plasate bunurile;
c) în locul cotei aplicabile şi în locul sumei de TVA
datorată, sintagma: "Regimul de antrepozit TVA
- Art. 144 alin. (1) lit. c) din Codul fiscal - TVA datorată de beneficiar - art.
150 alin. (1) lit. f) din Codul fiscal. "
66. Pentru prestările de
servicii făcute asupra bunurilor cât timp acestea rămân în regimul de
antrepozit, servicii listate în anexa acestui capitol şi care pot fi scutite de
taxă conform art. 144 alin. (1) lit. c) din Codul fiscal, factura emisă de furnizorul de servicii
trebuie să conţină, în plus faţă de elementele menţionate în art. 155 alin. (5) din Codul fiscal, următoarele
elemente specifice:
a) numele, adresa şi codul de înregistrare în scopuri
de TVA din România ale titularului autorizaţiei de antrepozit de TVA;
b) numărul autorizaţiei antrepozitului de TVA în care
sunt plasate bunurile;
c) în locul cotei aplicabile şi în locul sumei de TVA
datorată, sintagma: "Regimul de antrepozit TVA
- Art. 144 alin. (1) lit. c) din Codul fiscal - TVA datorată de beneficiar - art.
150 alin. (1) lit.f) din Codul fiscal. "
ANEXA 2 la norme
SERVICII PERMISE ÎN REGIMUL DE ANTREPOZIT DE TVA
Niciuna din următoarele operaţii nu poate avea ca efect
reîncadrarea sub un alt cod tarifar cu 8 cifre.
Următoarele operaţiuni uzuale nu pot fi autorizate
dacă, în conformitate cu legislaţia vamală, acestea ar avea ca efect creşterea
riscului de fraudă.
1 .Ventilarea, sortarea,
uscarea, desprăfuirea, operaţiuni simple de curăţare, reparaţii ale
ambalajului, reparaţii de bază ale defectelor apărute în timpul transportului
sau antrepozitării în măsura în care este vorba de operaţiuni simple, aplicarea
sau îndepărtarea protecţiei utilizate în scopul transportării.
2. Reconstituirea mărfurilor
după transport.
3. Inventarierea, prelevarea de mostre, trierea, cernerea, filtrarea mecanică şi cântărirea bunurilor.
4. Eliminarea componentelor avariate sau poluate.
5. Conservarea prin
pasteurizare, sterilizare, iradiere sau adăugarea de agenţi de conservare.
6. Tratarea împotriva
paraziţilor.
7. Tratarea anti-rugină.
8. Tratarea:
- prin creşterea temperaturii, fara alte tratări complementare sau procese
de distilare,
- prin scăderea temperaturii,
Chiar dacă aceasta conduce la o reîncadrare sub un alt
cod tarifar cu opt cifre.
9. Tratarea electrostatică,
îndreptarea sau călcarea textilelor.
10. Tratarea constă în:
- îndepărtarea tulpinelor şi
codiţelor şi/sau a sâmburilor fructelor, tăierea şi felierea fructelor uscate
sau a legumelor, rehidratarea fructelor,
- deshidratarea fructelor,
chiar dacă aceasta conduce la reîncadrarea sub un alt
cod tarifar cu opt cifre.
11. Desalinarea, curăţarea şi
cruponarea pieilor.
12. Montarea bunurilor ori
adăugarea sau înlocuirea pieselor accesorii în măsura în care această
operaţiune este relativ limitată sau este destinată conformării la normele
tehnice şi nu modifică natura sau performaţele bunurilor originale. Această
operaţiune poate conduce la reîncadrarea sub un alt cod tarifar cu opt cifre
pentru bunurile adăugate ca accesorii sau utilizate ca înlocuitori.
13. Diluarea sau concentrarea
fluidelor, fără tratare complementară sau vreun proces de distilare, chiar dacă
aceasta conduce la reîncadrarea sub un alt cod tarifar cu opt cifre.
14. Amestecarea bunurilor de
acelaşi tip, de calităţi diferite, în scopul obţinerii unei calităţi constante
sau a unei calităţi solicitate de client, fără a schimba natura bunurilor
respective.
15. Separarea sau tăierea la o
anumită dimensiune a bunurilor, dacă este vorba numai de operaţiuni simple.
16. Ambalarea, dezambalarea, schimbarea ambalajului, decantarea şi transferarea în alte recipiente, chiar dacă
aceasta ar conduce la reîncadrarea sub un alt cod tarifar cu opt cifre,
aplicarea, retragerea şi modificarea mărcilor, sigilarea, etichetarea, afişarea
preţului sau alt semn distinctiv similar.
17. Testarea, ajustarea,
reglarea şi punerea în funcţiune a echipamentelor, aparaturii şi vehiculelor,
mai ales pentru verificarea conformităţii la normele tehnice, cu condiţia să
fie vorba de operaţiuni simple.
18. Operaţiuni constând în
mătuirea elementelor de ţevarie pentru a le adapta exigenţelor anumitor pieţe.