ORDIN Nr. 2222
din 22 decembrie 2006
privind aprobarea
Instructiunilor de aplicare a scutirii de taxa pe valoarea adaugata pentru
operatiunile prevazute la art. 143 alin. (1) lit. a)-i), art. 143 alin. (2) si
art. 144 1 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si
completarile ulterioare
ACT EMIS DE:
MINISTERUL FINANTELOR PUBLICE
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 1043 din 29 decembrie 2006
In temeiul prevederilor art. 11 alin. (5) din Hotărârea
Guvernului nr. 208/2005 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului
Finanţelor Publice şi a Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, cu
modificările şi completările ulterioare, în baza prevederilor art. 143 alin. (1) lit. a)-i), art. 143
alin. (2) şi (3) şi art. 1441 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificările şi
completările ulterioare,
ministrul finanţelor
publice emite următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă Instrucţiunile de aplicare a
scutirii de taxă pe valoarea adăugată pentru operaţiunile prevăzute la art. 143
alin. (1) lit. a)-i), art. 143 alin.'(2) şi art. 1441 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare,
cuprinse în anexa*) care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - La data intrării în vigoare a prezentului
ordin se abrogă Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 1.846/2003 pentru
aprobarea Instrucţiunilor de aplicare a scutirilor de taxă pe valoarea adăugată
pentru exporturi şi alte operaţiuni similare, pentru transportul internaţional
şi pentru operaţiunile legate
de traficul internaţional de bunuri, prevăzute la art. 143 alin. (1) şi la art.
144 alin. (1) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, publicat în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 10 din 8 ianuarie 2004, cu modificările şi completările ulterioare.
Art. 3. - Referirile la Codul fiscal din prezentele instrucţiuni reprezintă referiri la Legea nr. 571/2003 privind Codul
fiscal, cu modificările şi completările ulterioare.
Art. 4. - Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul
Oficial al României, Partea I, şi va intra în vigoare
la 1 ianuarie 2007.
Ministrul finanţelor publice,
Sebastian Teodor Gheorghe Vlădescu
*) Anexa este reprodusă în facsimil.
ANEXĂ
INSTRUCŢIUNI
de aplicare a scutirii de taxă pe valoarea adăugată
pentru operaţiunile prevăzute la art. 143 alin. (1) lit. a) - i), art. 143 alin. (2) şi art. 1441 din Codul fiscal
Art. 1. - (1) Prin prezentele instrucţiuni se
reglementează modul de justificare a scutirii de taxă pe valoarea adăugată cu
drept de deducere prevăzute la art. 143 alin. (1) lit. a) - i), art. 143 alin.
(2) şi art. 1441 din
Codul fiscal.
(2) In sensul prezentelor instrucţiuni:
a) prin contract se înţelege şi comanda urmată de
executarea acesteia;
b) transportatorul este orice persoană impozabilă care
realizează servicii de transport cu mijloace de transport proprii sau închiriate;
c) casa de expediţie este orice persoană impozabilă
care acţionează în nume propriu, contractând servicii de transport cu un
transportator, pe care apoi le refacturează beneficiarului transportului.
Serviciile casei de expediţie sunt servicii de transport;
d) prin furnizor se înţelege orice persoană impozabilă
care realizează o livrare de bunuri în sensul art. 128 alin. (1) sau alin. (2)
din Codul fiscal, respectiv producătorul bunurilor, sau proprietarul bunurilor,
sau comisionarul care acţionează în nume propriu dar în contul comitentului
vânzător;
e) sunt considerate o livrări în sensul art. 143
alin.(l) lit. a) din Codul fiscal, bunurile transportate din România în afara
Comunităţii, chiar şi în lipsa unei tranzacţii;
f) în scopul aplicării prezentelor instrucţiuni,
livrările de bunuri care sunt transportate în afara Comunităţii, chiar şi cele
prevăzute la lit. e), sunt numite exporturi, iar furnizorul menţionat la lit. d)
este denumit exportator.
Art. 2. - (1) Sunt scutite de taxa pe valoarea
adăugată, în conformitate cu prevederile art. 143 alin. (1) lit. a) din Codul
fiscal, livrările de bunuri expediate sau transportate în afara Comunităţii de
către furnizor sau de altă persoană în contul său. Prin persoană care expediază
sau transportă bunuri în afara Comunităţii în contul furnizorului se înţelege
orice persoană care face transportul. Scutirea se aplică numai în situaţia în
care potrivit prevederilor contractuale dintre furnizor şi cumpărător,
transportul bunurilor în afara Comunităţii este în sarcina furnizorului, care
poate face transportul cu mijloace proprii sau poate apela la un transportator
sau la o casă de expediţie.
(2) Scutirea de taxă prevăzută la art. 143 alin. (1)
lit. a) din Codul fiscal, se justifică de exportator cu următoarele documente:
a) factura care trebuie să conţină informaţiile
prevăzute la art. 155 alin. (5) din Codul fiscal, sau dacă transportul
bunurilor nu presupune o tranzacţie, documentele solicitate de autoritatea vamală pentru întocmirea
declaraţiei vamale de export;
b) declaraţia vamală de export, care să cuprindă
numele exportatorului bunurilor şi care să fie certificată de biroul vamal de
ieşire din spaţiul Comunitar, şi/sau, după caz, să fie certificat liberul de
vamă acordat de autoritatea vamală.
c) documentul de transport care
atestă că bunurile părăsesc Comunitatea şi, după caz, orice alt document care
atestă realizarea efectivă a exportului, cum ar fi: comanda de cumpărare, de vânzare
sau contractul, documentele de asigurare.
Art 3. - (1) Potrivit
prevederilor art. 143 alin. (1) lit. b) din Codul
fiscal, sunt scutite de taxă pe valoarea adăugată livrările de bunuri expediate
în afara Comunităţii de către cumpărătorul care nu este stabilit în România sau
de altă persoană în contul său. Astfel de livrări au loc în cadrul unor
contracte precum cele în care condiţia de livrare este ex works conform
normelor INCOTERMS. Scutirea se aplică numai în situaţia în care potrivit
prevederilor contractuale dintre furnizor şi cumpărător, transportul bunurilor
în afara Comunităţii este în sarcina cumpărătorului, care poate face
transportul cu mijloace proprii sau poate apela la un transportator sau la o
casa de expediţie.
(2) Scutirea de taxă pe valoarea adăugată prevăzută la
alin. (1) se justifică de exportator cu documentele prevăzute la art. 2.
(3) In cazul în care livrarea de bunuri se referă la
bunuri cumpărate în România de călători nestabiliţi în Comunitate care sunt
transportate în bagajul personal al călătorului, scutirea de taxă pe valoarea
adăugată se aplică potrivit procedurilor şi condiţiilor stabilite printr-un
ordin distinct al ministrului finanţelor publice.
Art. 4. - (1) Sunt
scutite de taxă potrivit prevederilor art. 143 alin. (1) lit. c) din Codul
fiscal, prestările de servicii, altele decât cele prevăzute la art. 1441 din Codul fiscal,
legate direct de exportul de bunuri sau de bunuri plasate în regim de
antrepozit de taxă pe valoarea adăugată prevăzut la art. 144 alin. (1) lit. a)
pct. 8 din Codul fiscal, sau în unul dintre regimurile vamale suspensive,
prevăzute la art. 144 alin. (1) lit. a) pct. 1-7 din Codul fiscal.
(2) Scutirea de taxă prevăzută la art. 143 alin. (1)
lit. c) din Codul fiscal, pentru serviciile de transport se justifică de
transportator sau de casa de expediţie cu următoarele documente:
a) factura care trebuie să
conţină informaţiile prevăzute la art. 155 alin. (5) din Codul fiscal, sau după
caz documentul specific de transport care îndeplineşte condiţiile prevăzute la
art. 155 alin.(5) din Codul fiscal;
b) contractul încheiat cu exportatorul, cu titularul regimului suspensiv sau cu casa de expediţie;
c) documentele specifice de transport, sau, după caz,
copii de pe aceste documente în funcţie de tipul transportului, prevăzute la
alin. (4);
d) documentele din care să rezulte că bunurile
transportate au fost exportate sau sunt plasate într-unui din regimurile
menţionate la art. 144 alin. (1) lit. a) pct. 1-7 din Codul fiscal, conform
prevederilor de la alin.(4).
(3) Scutirea de taxă prevăzută la art. 143 alin. (1)
lit. c) din Codul fiscal pentru transportul bunurilor plasate în regimurile
prevăzute la art. 144 alin.(l) din Codul fiscal se acordă şi în cazul în care
transportul îndeplineşte condiţiile unui transport intracomunitar, astfel cum
este definit la art. 133 alin. (2) lit. c) din Codul
fiscal.
(4) Se consideră documente specifice de transport în
funcţie de tipul transportului:
a) în cazul transportului auto: copie de pe carnetul TIR
sau de pe documentul de tranzit comunitar T, în cazul unui transport
intracomunitar, documentul de transport internaţional;
b) în cazul transportului feroviar: scrisoarea de
trăsură, documentul de transport internaţional pe căile ferate, care să poarte
ştampila staţiei de expediţie , documentul de transmitere a vagonului la calea
ferată vecină, care să confirme ieşirea mărfii din ţară;
c) în cazul transportului multimodal cale ferată -
naval: scrisoarea de trăsură şi foaia de conosament;
d) în cazul transportului prin conducte, altele decât
cele prin care se transportă gazul natural pentru care se aplică prevederile art. 133 alin.(2) lit. g) din Codul fiscal: documentul
emis de transportator, cuprinzând date referitoare la bunurile transportate.
(5) Scutirea de taxă pentru transporturile prevăzute
la art. 143 alin.(l) lit. c) din Codul fiscal, se aplică şi în cazul
transporturilor combinate, pe baza documentelor specifice fiecărui tip de
transport care intră în componenţa transportului combinat.
(6) Scutirea de taxă prevăzută la art. 143 alin. (1)
lit. c) din Codul fiscal pentru serviciile accesorii transportului legat direct
de exportul de bunuri sau de plasarea bunurilor în regim de antrepozit de taxă
pe valoarea adăugată prevăzut la art. 144 alin. (1) lit. a) pct. 8 din Codul
fiscal, sau în unul dintre regimurile vamale suspensive, prevăzute la art. 144
alin. (1) lit. a) pct. 1-7 din Codul fiscal se justifică cu următoarele
documente:
a) contractul încheiat cu beneficiarul prestării de
servicii, care poate fi exportatorul, sau beneficiarul sau titularul
regimurilor menţionate la art. 144 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal,
transportatorul sau casa de expediţie;
b) factura sau alte documente specifice;
c) documentele din care să rezulte că bunurile au fost
exportate, sau au fost plasate în regim de antrepozit de taxă pe valoarea
adăugată prevăzut la art. 144 alin. (1) lit. a) pct. 8 din Codul fiscal, sau în
unul dintre regimurile vamale suspensive, prevăzute la art. 144 alin. (1) lit.
a) pct. 1-7 din Codul fiscal.
(7) Scutirile prevăzute la alin.(6) se acordă inclusiv
serviciilor accesorii unui transport intracomunitar de bunuri, astfel cum este
definit la art. 133 alin.(2) lit. c) din Codul fiscal, aferent bunurilor
plasate în regimurile prevăzute la art. 144 alin.(l) lit. a) din Codul fiscal.
(8) Scutirea de taxă prevăzută la art. 143 alin. (1)
lit. c) din Codul fiscal pentru alte prestări de servicii legate direct de
exportul de bunuri sau de plasarea bunurilor în regim de antrepozit de taxă pe
valoarea adăugată prevăzut la art. 144 alin. (1) lit. a) pct. 8 din Codul
fiscal, sau în unul dintre regimurile vamale suspensive prevăzute la art. 144
alin. (1) lit. a) pct. 1-7 din Codul fiscal, se justifică cu următoarele
documente:
a) în cazul bunurilor care sunt expediate sau
transportate în afara Comunităţii, contractul încheiat cu transportatorul, sau
cu casa de expediţie, sau cu exportatorul sau cumpărătorul;
b) în cazul bunurilor plasate în regimurile menţionate
la art. 144 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal, contractul încheiat cu
titularul regimului vamal suspensiv, cu transportatorul sau cu casa de
expediţie;
c) factura, care trebuie să conţină informaţiile
prevăzute la art. 155 alin.(5) din Codul fiscal;
d) documentele din care să rezulte că prestările de
servicii efectuate sunt legate direct de exportul de bunuri sau de bunuri
plasate în regimul de antrepozit de taxă pe valoarea adăugată sau în unul
dintre regimurile vamale suspensive menţionate la art. 144 alin. (1) lit. a)
pct. 1-7 din Codul fiscal.
Art 5. - (1) Scutirea de taxă prevăzută la art. 143
alin. (1) lit. d) din Codul fiscal, pentru prestările de servicii de transport,
direct legate de importul de bunuri, dacă valoarea acestora este inclusă în
baza de impozitare a bunurilor importate potrivit art. 139 din Codul fiscal, în
funcţie de tipul transportului se justifică de transportator sau de casele de
expediţie astfel:
a) în cazul transportului auto, cu următoarele
documente: contractul încheiat cu importatorul sau, după caz, cu casa de
expediţie ori cu furnizorul din străinătate, copie de pe carnetul TIR şi, după
caz, de pe documentul de tranzit comunitar T, orice document din care să
rezulte că transportul bunurilor a avut punctul de plecare într-un teritoriu
terţ, sau copie de pe acesta în cazul caselor de expediţie;
b) în cazul transportului prin conducte, altele decât
cele prin care se transportă gazul natural care sunt
prevăzute la art. 133 alin. (2) lit. g) din Codul fiscal, cu următoarele
documente: contractul încheiat cu importatorul sau, după caz, cu casa de expediţie ori cu furnizorul,
documentul emis de transportator, cuprinzând date referitoare la bunurile
transportate şi, după caz, de pe documentul de tranzit comunitar T;
c) în cazul transporturilor fluviale, maritime,
aeriene, precum şi în cazul transporturilor combinate, cu următoarele
documente: contractul încheiat cu importatorul sau după caz, cu casa de
expediţie ori cu furnizorul din afara Comunităţii, documentul specific de
transport cuprinzând date referitoare la bunurile transportate şi, după caz, de
pe documentul de tranzit comunitar T;
d) în cazul transportului feroviar, cu următoarele documente: contractul încheiat cu importatorul
sau, după caz, cu casa de expediţie ori cu furnizorul, sau comenzile acestora,
scrisoarea de trăsură, sau copia acestuia pentru casele de expediţie,
documentul de transport internaţional pe căile ferate, care să poarte ştampila
staţiei de expediţie, sau copia acestuia pentru casele de expediţie, documentul
de transmitere a vagonului la calea ferată vecină, care să confirme intrarea
mărfii din ţara pentru transportator şi, după caz, de pe documentul de tranzit comunitar T;
e) în cazul transporturilor maritime sau fluviale
care se continuă cu transportul pe cale ferată până la primul loc de destinaţie
care figurează pe documentul de transport care însoţeşte bunurile la intrarea
în ţară, cu următoarele documente: pentru partea de transport maritim sau
fluvial, cu documentele menţionate la lit. c), iar pentru partea de transport
intern efectuat pe căile ferate, cu contractul încheiat cu persoana care
angajează transportul sau comanda acesteia, în care să fie specificat locul de
destinaţie al mărfurilor importate, scrisoarea de trăsură din care să rezulte
că bunurile transportate provin din import şi, după caz, de pe documentul de
tranzit comunitar T.
(2) Scutirea de taxă prevăzută la art. 143 alin. (1)
lit. d) din Codul fiscal, pentru prestările de servicii accesorii transportului
şi alte prestări de servicii, direct legate de importul de bunuri, dacă
valoarea acestora este inclusă în baza de impozitare a bunurilor importate
potrivit art. 139 din Codul fiscal, se justifică de prestator cu următoarele
documente: contractul încheiat cu transportatorul, sau cu casa de expediţie, sau
cu importatorul ori cu furnizorul bunurilor, documentele prezentate din care să
rezulte că prestările de servicii respective sunt
accesorii transportului bunurilor importate sau sunt aferente importului de
bunuri.
Art 6. - (1) Sunt scutite de taxă potrivit prevederilor
art. 143 alin. (1) lit. e) din Codul fiscal, prestările de servicii asupra
bunurilor mobile achiziţionate sau importate, plasate în regim de perfecţionare
activă, prevăzut la art. 144 alin. (1) lit. a) pct. 5 din Codul fiscal, şi
transportate în afara Comunităţii de către prestatorul serviciilor sau de către
client, dacă acesta nu este stabilit în România, ori de altă persoană în numele
oricăruia dintre aceştia.
(2) Persoana impozabilă care realizează lucrări asupra
bunurilor mobile corporale plasate în regim de perfecţionare activă şi care
realizează expedierea sau transportul produselor compensatoare în afara
Comunităţii, justifică scutirea de taxă pe baza următoarelor documente:
a) contractul încheiat cu beneficiarul;
b) autorizaţia pentru perfecţionare activă;
c) factura pentru prestarea de servicii;
d) declaraţia vamală de export sau, după caz, de
reexport, care să fie certificată de biroul vamal de ieşire din spaţiul
Comunitar, şi/sau, după caz, să fie certificat liberul de vamă acordat de
autoritatea vamală, ori copie de pe declaraţia vamală de export sau, după caz,
de reexport, întocmită de unitatea care realizează exportul/reexportul
produselor compensatoare, în cazul unităţilor care au cesionat regimul de
perfecţionare activă, sau, dacă regimul de perfecţionare activă este închis
prin alt regim vamal suspensiv, se va prezenta declaraţia vamală de plasare a bunurilor în alt regim vamal suspensiv.
(3) Alte persoane impozabile, care sunt înscrise în
autorizaţia pentru perfecţionare activă si care efectuează prestări de servicii
constând în lucrări asupra bunurilor mobile corporale sau orice alte prestări
de servicii legate direct de bunuri plasate în regim de perfecţionarea activă,
justifică scutirea de taxă cu următoarele documente:
a) contractul încheiat cu titularul autorizaţiei
pentru operaţiunile de perfecţionare activă sau cu beneficiarul produselor compensatoare;
b) copie de pe autorizaţia pentru operaţiunile de
perfecţionare activă din care să rezulte că respectiva persoana este înscrisa
în această autorizaţie ca persoana care concură la realizarea produselor
compensatoare;
c) factura pentru prestarea de
servicii efectuată.
(4) Se interzice facturarea bunurilor date spre
prelucrare de către titularul operaţiunii de perfecţionare activă sau de
persoana căreia i-a fost cesionat regimul de perfecţionare activă către
unităţile care realizează prelucrarea acestora. Bunurile respective se predau
spre prelucrare pe baza avizului de însoţire a mărfii. Unităţile care
realizează prelucrarea predau bunurile titularului operaţiunii de perfecţionare
activă sau persoanei căreia i-a fost cesionat regimul de perfecţionare activă,
pe baza avizului de însoţire a mărfii şi a facturii pentru contravaloarea
prestaţiei efectuate.
(5) Scutirea de taxă pentru serviciile de transport,
precum şi pentru prestările de servicii accesorii transportului de bunuri
plasate în regim de perfecţionare activă, prevăzut la art. 144 alin. (1) lit.
a) pct. 5 din Codul fiscal, în afara Comunităţii, se justifică cu documentele
prevăzute la art. 4.
Art. 7. - (1) Partea din transportul internaţional de
persoane pentru care se aplică scutirea de taxă prevăzută la art. 143 alin. (1)
lit. g) din Codul fiscal, este transportul pentru care locul prestării se consideră a fi în
România potrivit art. 133 alin. (2) lit. b) din Codul fiscal.
(2) Scutirea de taxă prevăzută la art. 143 alin. (1)
lit. g) din Codul fiscal, pentru transportul internaţional de persoane cu
mijloace auto se justifică cu următoarele documente:
a) licenţa de transport;
b) caietul de sarcini al licenţei de traseu, după caz;
c) foaia de parcurs sau alte documente din care să
rezulte data de ieşire/intrare din/în ţară, vizate de organul vamal;
d) diagrama biletelor de călătorie sau, după caz, facturile fiscale în cazul curselor ocazionale;
e) factura pentru contravaloarea biletelor vândute, în
situaţia în care vânzarea biletelor se face prin intermediari.
(3) Scutirea de taxă prevăzută la art. 143 alin. (1)
lit. g) din Codul fiscal pentru transportul internaţional aerian, fluvial,
maritim, feroviar, de persoane, justificarea scutirii de taxă se face de către
transportatori cu:
a) documentele specifice de transport din care să
rezulte traseul transportului, data de ieşire/intrare din/în ţară, după caz;
b) factura, în situaţia în care biletele de călătorie
au fost vândute prin intermediari;
c) borderoul/diagrama biletelor de călătorie vândute
sau, după caz, facturile în cazul curselor ocazionale.
(4) Serviciile prestate de persoanele impozabile care acţionează în calitate de intermediari în transportul
internaţional de persoane, respectiv acţionează în numele şi în contul
transportatorului, sunt scutite de taxă conform art. 1441 din Codul fiscal pe baza
documentelor din care rezulta că aceste persoane acţionează în calitate de
intermediari în transportul internaţional de persoane.
Art. 8. - (1) Conform art. 143 alin.(l) lit. h) din
Codul fiscal, sunt scutite de taxă în cazul navelor destinate navigaţiei
maritime utilizate pentru transportul internaţional de persoane şi/sau de
bunuri, pentru pescuit sau altă activitate economică sau pentru salvare ori
asistenţă pe mare, următoarele operaţiuni:
1. livrarea, modificarea, repararea, întreţinerea,
navlosirea, leasingul şi închirierea de nave, precum şi livrarea, leasingul,
închirierea, repararea şi întreţinerea de echipamente încorporate sau utilizate
pe nave, inclusiv echipamente de pescuit;
2. livrarea de carburanţi şi provizii destinate a fi
utilizate pe nave, cu excepţia navelor folosite pentru pescuitul de coastă, dar
inclusiv pentru nave de război ce părăsesc ţara şi se îndreaptă spre porturi
străine unde vor fi ancorate;
3. prestările de servicii, altele decât cele prevăzute
la pct. 1 sau la art. 1441 din Codul fiscal, efectuate pentru nevoile directe ale navelor şi/sau pentru încărcătura acestora;
(2) Justificarea scutirii de taxă pe valoarea adăugată
se realizează pe baza documentelor care atestă că livrările de nave şi
prestările de servicii sunt destinate scopurilor prevăzute de lege.
(3) Contractele de leasing cu
nave încheiate înainte de 31 decembrie 2006, se supun regimului de taxă
prevăzut la art. 143 alin. (1) lit. h) din Codul fiscal pentru ratele scadente
după 1 ianuarie 2007, potrivit art. 161 alin.(24) din Codul fiscal.
Art. 9. - (1) Conform art. 143 alin.(l) lit. h) din Codul fiscal, sunt scutite
de taxă în cazul aeronavelor utilizate de companiile aeriene în principal
pentru transportul internaţional de persoane şi/sau de mărfuri efectuate cu
plată, următoarele operaţiuni:
1. livrarea, modificarea,
repararea, întreţinerea, navlosirea, leasingul şi închirierea aeronavelor,
precum şi livrarea, leasingul, închirierea, repararea şi întreţinerea
echipamentelor încorporate sau utilizate pe aceste aeronave;
2. livrarea de carburanţi şi provizii destinate a fi utilizate pe aeronave;
3. prestarea de servicii, altele decât cele prevăzute
la pct. 1 sau la art. 1441 din Codul fiscal, efectuate pentru nevoile directe ale aeronavelor
şi/sau pentru încărcătura acestora;
(2) Justificarea scutirii de
taxă pe valoarea adăugată se realizează pe baza documentelor care atestă că
livrările de aeronave şi prestările de servicii sunt destinate scopurilor
prevăzute de lege.
(3) Contractele de leasing cu aeronave încheiate
înainte de 31 decembrie 2006, se supun regimului de
taxă prevăzut la art. 143 alin.(l) lit. i) din Codul fiscal pentru ratele
scadente după 1 ianuarie 2007, potrivit art. 161 alin.(24) din Codul fiscal.
Art. 10. - (1) Scutirea
de taxă pentru livrările intracomunitare de bunuri prevăzute la art. 143 alin.
(2) lit. a) din Codul fiscal, cu excepţiile de la pct. 1 şi 2 ale aceluiaşi
alineat, din Codul fiscal se justifică cu:
a) factura care trebuie să conţină informaţiile
prevăzute la art. 155 alin. (5) din Codul fiscal, şi în care să fie menţionat
codul de înregistrare în scopuri de TVA atribuit cumpărătorului în alt stat
membru;
b) documentul care atestă că bunurile au fost
transportate din România în alt stat membru, şi după caz,
c) orice alte documente, cum ar fi: contractul/comanda
de vânzare/cumpărare, documentele de asigurare.
(2) In cazul livrărilor intracomunitare de mijloace de
transport noi către un cumpărător care nu comunică furnizorului un cod valabil
de înregistrare în scopuri de TVA, prevăzute la art. 143 alin.(2) lit. b) din
Codul fiscal, scutirea de taxă se justifică cu:
a) factura care trebuie să conţină informaţiile
prevăzute la art. 155 alin. (5) din Codul fiscal, sau dacă furnizorul nu este o
persoană impozabilă, cu contractul de vânzare/cumpărare;
b) documentul care atestă că
bunurile au fost transportate din România în alt stat membru, sau după caz, cu
dovada înmatriculării mijlocului de transport nou în statul membru de
destinaţie.
(3) In cazul livrărilor intracomunitare de produse
accizabile prevăzute la art. 143 alin.(2) lit. c) din Codul fiscal, cu
excepţiile de la pct. 1 şi 2 ale aceluiaşi alineat, către o persoană impozabilă
sau către o persoană juridică neimpozabilă care nu îi comunică furnizorului un
cod valabil de înregistrare în scopuri de TVA, în cazul în care transportul de
bunuri este efectuat conform art. 7 alin. (4) şi (5) sau art. 16 din Directiva
92/12/CEE a Consiliului din 25 februarie 1992 privind regimul general al
produselor supuse accizelor şi deţinerea, circulaţia şi controlul acestor
produse, scutirea de taxă se justifică cu:
a) factura care trebuie să conţină informaţiile
prevăzute la art. 155 alin. (5) din Codul fiscal, mai puţin codul de
înregistrare în scopuri de TVA al cumpărătorului în alt stat membru;
b) documentul care atestă că bunurile au fost
transportate din România în alt stat membru, şi după caz,
c) orice alte documente, cum ar
fi: contractul/comanda de vânzare/cumpărare,documentele asigurare.
(4) In cazul livrărilor intracomunitare asimilate de
bunuri prevăzute la art. 128 alin.(10) din Codul fiscal, respectiv transferurile de bunuri, scutirea de
taxă prevăzuta la art. 143 alin. (2) lit. d) din Codul fiscal, se justifică, cu
excepţiile prevăzute la acelaşi alineat, pe baza următoarelor documente:
a) autofactura prevăzută la art. 155 alin.(4) din
Codul fiscal, în care să fie menţionat codul de înregistrare în scopuri de TVA
atribuit în alt stat membru, al persoanei care realizează transferul din
România;
b) documentul care atestă că bunurile au fost
transportate din România în alt stat membru.
Art 11. - (1) Conform
art. 1441 din Codul fiscal, sunt scutite de
taxă serviciile prestate de intermediarii care acţionează în numele şi în
contul altei persoane, în cazul în care aceste servicii sunt prestate în
legătură cu operaţiunile scutite prevăzute la art. 143 şi art. 144 din Codul fiscal, cu excepţia
operaţiunilor prevăzute la art. 143 alin. (1) lit. f) şi art. 143 alin.(2) din
Codul fiscal.
(2) Serviciile intermediarilor trebuie să îndeplinească
condiţiile prevăzute la pct. 6 alin. (2)-(4) din
normele metodologice de aplicare a Codului fiscal.
(3) Justificarea scutirii de taxă se realizează pe baza
facturii de comision şi a documentelor care atestă că serviciile sunt prestate
în legătură cu operaţiunile scutite menţionate la alin.(l).
Dispoziţii tranzitorii
Art 12. - (1) Pentru
exportul sau livrările intracomunitare realizate prin comisionari care
acţionează în nume propriu, dar în contul unui comitent din ţară, scutirea de
taxă pe valoarea adăugată pentru livrările realizate de comitent către
comisionar până la data de 31 decembrie 2006, rămâne definitivă, dacă bunurile
vor fi transportate de către comisionar din România în afara Comunităţii sau în
alt stat membru, după data de 1 ianuarie 2007 inclusiv. Justificarea scutirii
pentru livrările realizate de comitent către comisionar se justifică astfel:
a) în cazul în care bunurile sunt exportate de către
comisionar, cu următoarele documente:
1) contractul încheiat cu comisionarul, din care să
rezulte cantităţile de bunuri, precum şi data la care
trebuie efectuat exportul;
2) copie de pe declaraţia vamală de export transmisă de
comisionar, care să fie certificată de biroul vamal de ieşire din spaţiul
Comunitar, şi/sau, după caz, să fie certificat liberul de vamă acordat de autoritatea
vamală, şi copia de pe lista-anexă la declaraţia vamală, în care comisionarul a
înscris denumirea comitentului;
3) factura emisă de comitent către comisionar pentru
livrări realizate până la data de 31 decembrie 2006, inclusiv.
b) în cazul în care bunurile sunt
livrate intracomunitar de către comisionar, cu următoarele documente:
1) contractul încheiat cu comisionarul, din care să
rezulte cantităţile de bunuri, precum şi data la care trebuia efectuat
exportul, care a devenit livrare intracomunitară dacă bunurile sunt
transportate într-un stat membru după 1 ianuarie 2007;
2) copie de pe documentele prevăzute la art. 10, emise
de comisionar;
3) factura emisă de comitent către comisionar pentru
livrări realizate pana la data de 31 decembrie 2006, inclusiv.
(2) Pentru exportul sau
livrările intracomunitare realizate prin comisionari care acţionează în nume
propriu, dar în contul unui comitent din ţară, livrările de bunuri realizate
după data de 1 ianuarie 2007 de către comitenţi către comisionari nu beneficiază
de scutirea de taxa acordată în regim tranzitoriu potrivit alin.(l).
Art. 13. - (1) In situaţia în care beneficiarul
stabilit în străinătate, în vederea obţinerii unui produs final, a contractat
livrări de bunuri şi/sau prestări de servicii, constând în prelucrări sau
expertize asupra bunurilor mobile corporale, cu fiecare unitate care concură la
realizarea produsului final, scutirile de taxă pe valoarea adăugată pentru
livrările de bunuri şi prestările de servicii realizate până la data de 31 decembrie
2006 inclusiv, rămân definitive şi se aplică de fiecare unitate potrivit
prevederilor prezentului articol, dacă produsul final este exportat sau livrat
intracomunitar după data de 1 ianuarie 2007 inclusiv.
(2) Exportul bunurilor sau livrarea intracomunitară de
bunuri, după caz, pot fi efectuate de oricare dintre unităţile care au
participat la realizarea produsului final, precum şi de către un intermediar.
(3) Unităţile care au efectuat livrări de bunuri care
sunt încorporate în produsul final, inclusiv ambalajele, până la data de 31
decembrie 2006, justifică scutirea cu următoarele documente:
a) contractul încheiat cu beneficiarul extern, din care
să rezulte cantităţile de bunuri şi unităţile la care se face predarea
acestora, precum şi termenul pentru justificarea exportului, sau după caz a
livrării intracomunitare;
b) în cazul în care bunurile sunt exportate, copie de
pe declaraţia vamală de export, care să fie certificată de biroul vamal de
ieşire din spaţiul Comunitar, şi/sau, după caz, să fie certificat liberul de
vamă acordat de autoritatea vamală întocmită de exportator, din care să rezulte
că s-a acordat liberul de vamă pentru produsul final, conform reglementărilor
vamale în vigoare, sau documentele prevăzute la art 10, dacă bunurile sunt livrate
intracomunitar după data aderării;
c) factura emisă către beneficiarul extern pentru
livrări de bunuri realizate până la data de 31 decembrie 2006, inclusiv.
(4) Unităţile care au efectuat prestări de servicii
care concură la realizarea produsului final justifică scutirea de taxa pentru
serviciile realizate până la data de 31 decembrie 2006 inclusiv, cu următoarele
documente:
a) contractul încheiat cu partenerul extern, din care
să rezulte prestările de servicii efectuate şi termenul pentru efectuarea
exportului, sau după caz, a livrării intracomunitare;
b) copia de pe declaraţia vamală de export întocmită
de exportator, care să fie certificată de biroul vamal de ieşire din spaţiul
Comunitar, şi/sau, după caz, să fie certificat liberul de vamă acordat de
autoritatea vamală, conform reglementărilor vamale în vigoare, sau după caz,
documentele prevăzute la art. 10, în cazul în care produsul final este livrat
intracomunitar;
c) factura emisă către beneficiarul extern.
Art. 14. - (1) Scutirea de taxă pentru prestările de
servicii asupra bunurilor plasate în regim de perfecţionare activă, inclusiv în
cazul bunurilor de origine comunitară, precum şi pentru livrările de bunuri
contractate cu beneficiarul stabilit în străinătate de către alte unităţi decât
titularul autorizaţiei de perfecţionare activă şi care sunt încorporate în
produsele compensatoare, realizate până la data de 31 decembrie 2006 inclusiv,
rămâne definitiva dacă produsele compensatoare sunt exportate, sau sunt plasate
în alt regim vamal suspensiv, sau sunt transportate în alt stat membru din
Comunitate după data de 1 ianuarie 2007 inclusiv.
(2) Unităţile care au contractat cu beneficiarul
stabilit în străinătate livrări de bunuri care sunt încorporate în produsele
compensatoare, şi care au fost livrate până la data de 31 decembrie 2006
inclusiv, justifică scutirea de taxă pe valoarea adăugată cu următoarele
documente:
a) contractul încheiat cu beneficiarul extern, din care
să rezulte cantităţile de bunuri şi unităţile la care se face predarea acestora,
precum şi termenul pentru justificarea exportului, sau a plasării în alt regim
vamal suspensiv;
b) copia de pe declaraţia vamală de export întocmită
de exportator pentru produsele compensatoare, care să fie certificată de biroul
vamal de ieşire din spaţiul Comunitar, şi/sau, după caz, să fie certificat
liberul de vamă acordat de autoritatea vamală, conform reglementărilor vamale
în vigoare, sau, după caz documentul de plasare în alt regim vamal suspensiv.
Dacă produsele compensatoare sunt transportate în alt stat membru din
Comunitate, se va prezenta copie de pe declaraţia vamală de tranzit;
c) factura emisa către beneficiarul extern.
(3) Titularii autorizaţiilor de perfecţionare activă
care realizează exportul sau reexportul produselor compensatoare, sau care
transportă produsele compensatoare în alt stat membru al Comunităţii, sau le
plasează în alt regim vamal suspensiv, după data de 1 ianuarie 2007 inclusiv,
vor proceda astfel:
a) dacă produsele compensatoare sunt exportate sau
reexportate, vor justifica scutirea de taxă pe valoarea adăugată pentru
serviciile realizate înainte şi după data aderării pe baza documentelor
prevăzute la art. 6 alin. (2).
b) dacă produsele compensatoare sunt plasate în alt
regim vamal suspensiv, vor justifica scutirea de taxă pentru serviciile
realizate înainte şi după data aderării pe baza următoarelor documente:
1. contractul încheiat cu beneficiarul din străinătate;
2. autorizaţia pentru perfecţionare activă;
3. factura pentru prestarea de servicii;
4. declaraţia vamală de plasare
în alt regim vamal suspensiv;
c) dacă produsele compensatoare sunt transportate
într-un stat membru din Comunitate, vor justifica scutirea de taxă pentru
prestările de servicii realizate până la data de 31 decembrie 2006 inclusiv pe
baza următoarelor documente:
1. contractul încheiat cu beneficiarul din străinătate;
2. autorizaţia pentru perfecţionare activă;
3. factura pentru prestarea de servicii;
4. declaraţia vamală de tranzit în alt stat membru al
Comunităţii al produselor compensatoare.
(4) Alte persoane impozabile,
care sunt înscrise în autorizaţia pentru perfecţionare activă si care
efectuează prestări de servicii constând în lucrări asupra bunurilor mobile
corporale sau orice alte prestări de servicii legate direct de bunuri plasate în
regim de perfecţionarea activă, dacă produsele compensatoare sunt exportate sau
reexportate sau transportate în alt stat membru al Comunităţii, sau sunt
plasate în alt regim vamal suspensiv, după data de 1 ianuarie 2007 inclusiv,
vor proceda astfel:
a) dacă produsele compensatoare sunt exportate sau
reexportate, vor justifica scutirea de taxă pe valoarea adăugată pentru
serviciile realizate înainte şi după data aderării pe baza documentelor
prevăzute la art. 6 alin. (3);
b) dacă produsele compensatoare sunt plasate în alt
regim vamal suspensiv, vor justifica scutirea de taxă pentru serviciile
realizate înainte şi după data aderării pe baza următoarelor documente:
1. contractul încheiat cu beneficiarul din străinătate
sau cu titularul autorizaţiei de perfecţionare activă;
2. copie de pe autorizaţia pentru perfecţionare activă;
3. factura pentru prestarea de servicii;
4. copie de pe declaraţia vamală de plasare în alt
regim vamal suspensiv al produselor compensatoare;
c) dacă produsele compensatoare sunt transportate
într-un stat membru din Comunitate, vor justifica scutirea de taxă pentru
prestările de servicii realizate până la data de 31 decembrie 2006 inclusiv pe
baza următoarelor documente:
1. contractul încheiat cu beneficiarul din străinătate
sau cu titularul autorizaţiei de perfecţionare activă;
2. copie de pe autorizaţia pentru perfecţionare activă;
3. factura pentru prestarea de servicii;
4. copie de pe declaraţia vamală de tranzit în alt stat
membru al Comunităţii al produselor compensatoare.