HOTARARE Nr. 261 din 2 aprilie 1999
privind infiintarea Institutului National de Cercetare-Dezvoltare pentru
Ecologie Industriala - ECOIND
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 164 din 19 aprilie 1999
In temeiul prevederilor art. 25 din Ordonanta Guvernului nr. 25/1995
privind reglementarea organizarii si finantarii activitatii de
cercetare-dezvoltare, aprobata si modificata prin Legea nr. 51/1996,
Guvernul Romaniei hotaraste:
Art. 1
(1) Se infiinteaza Institutul National de Cercetare-Dezvoltare pentru
Ecologie Industriala - ECOIND prin reorganizarea Institutului de Cercetari si
Proiectari pentru Epurarea Apelor Reziduale Bucuresti care se desfiinteaza.
(2) Institutul National de Cercetare-Dezvoltare pentru Ecologie Industriala
- ECOIND este persoana juridica romana, cu sediul in municipiul Bucuresti, sos.
Panduri nr. 90 - 92, sectorul 5, si functioneaza dupa modelul regiilor autonome
in conformitate cu prevederile Ordonantei Guvernului nr. 25/1995 privind
reglementarea organizarii si finantarii activitatii de cercetare-dezvoltare,
aprobata si modificata prin Legea nr. 51/1996, in coordonarea Ministerului
Industriei si Comertului.
Art. 2
Institutul National de Cercetare-Dezvoltare pentru Ecologie Industriala -
ECOIND are ca obiect principal de activitate cercetarea-dezvoltarea in domeniul
protectiei mediului, si anume controlul si evaluarea poluarii industriale,
tehnologiile de tratare si de depoluare, precum si managementul de mediu in
industrie.
Art. 3
Structura organizatorica a Institutului National de Cercetare-Dezvoltare
pentru Ecologie Industriala - ECOIND este prevazuta in anexa nr. 1.
Art. 4
(1) Personalul Institutului National de Cercetare-Dezvoltare pentru
Ecologie Industriala - ECOIND se preia prin transfer de la Institutul de
Cercetari si Proiectari pentru Epurarea Apelor Reziduale Bucuresti si isi
pastreaza salariile avute la data transferului pana la negocierea noului contract
colectiv de munca.
(2) Noul contract colectiv de munca va fi inregistrat la Directia generala
de munca si protectie sociala a municipiului Bucuresti in termen de 60 de zile
de la data intrarii in vigoare a prezentei hotarari.
Art. 5
Institutul National de Cercetare-Dezvoltare pentru Ecologie Industriala -
ECOIND are doua sucursale fara personalitate juridica, cu sediile in municipiul
Ramnicu Valcea, Str. Uzinei nr. 1, judetul Valcea si, respectiv, in municipiul
Timisoara, Piata Victoriei nr. 2, judetul Timis.
Art. 6
Imobilul, anexele si terenul aferent, situate in municipiul Bucuresti, sos.
Panduri nr. 90 - 92, sectorul 5, in care a functionat Institutul de Cercetari
si Proiectari pentru Epurarea Apelor Reziduale Bucuresti, trec din administrarea
acestuia in administrarea Institutului National de Cercetare-Dezvoltare pentru
Ecologie Industriala - ECOIND.
Art. 7
(1) Activul si pasivul Institutului National de Cercetare-Dezvoltare pentru
Ecologie Industriala - ECOIND, stabilite pe baza situatiei patrimoniului la
data de 30 iunie 1998, se preiau pe baza de protocol de predare-preluare intre
Institutul de Cercetari si Proiectari pentru Epurarea Apelor Reziduale
Bucuresti si Institutul National de Cercetare-Dezvoltare pentru Ecologie
Industriala - ECOIND.
(2) Activul total este 1.616.543 mii lei, din care 357.225 mii lei
inregistrati drept capital social al Institutului de Cercetari si Proiectari
pentru Epurarea Apelor Reziduale Bucuresti.
Art. 8
Institutul National de Cercetare-Dezvoltare pentru Ecologie Industriala -
ECOIND isi desfasoara activitatea in conformitate cu reglementarile legale in
vigoare, precum si cu regulamentul de organizare si functionare prevazut in
anexa nr. 2.
Art. 9
Ministerul Industriei si Comertului, in calitate de minister coordonator,
va cuprinde in bugetul sau de venituri si cheltuieli fondurile necesare pentru
realizarea unor investitii, dotari, aparatura, echipamente si instalatii.
Art. 10
Anexa nr. 2 la Hotararea Guvernului nr. 382/1997 privind organizarea si
functionarea Ministerului Industriei si Comertului, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 166 din 23 iulie 1997, se modifica
corespunzator prevederilor prezentei hotarari.
Art. 11
Anexele nr. 1 si 2 fac parte integranta din prezenta hotarare.
p. PRIM-MINISTRU,
VALERIU STOICA
Contrasemneaza:
p. Ministrul industriei
si comertului,
Sorin Potanc,
secretar de stat
Presedintele Agentiei Nationale
pentru Stiinta, Tehnologie
si Inovare,
Laniy Szabolcs
Ministrul muncii
si protectiei sociale,
Alexandru Athanasiu
Ministrul apelor, padurilor
si protectiei mediului,
Romica Tomescu
Ministrul finantelor,
Decebal Traian Remes
ANEXA 1
INSTITUTUL NATIONAL DE CERCETARE-DEZVOLTARE
PENTRU ECOLOGIE INDUSTRIALA - ECOIND
STRUCTURA ORGANIZATORICA
__________________________
|CONSILIUL DE ADMINISTRATIE|
|__________________________|
|
_______________ _______|________ ____________________
|OFICIUL JURIDIC|_________|DIRECTOR GENERAL|________|CONSILIUL STIINTIFIC|
|_______________| |________________| |____________________|
|
_________|_________
|COMITET DE DIRECTIE|
|___________________|
_______________________|______________________________
_________|_________ | | _____|______
|DIRECTOR STIINTIFIC| | | |CONTABIL-SEF|
|___________________| _______|_______ | |____________|
| |BIROU ASIGURARE| | |
..........|........................| CALITATE |...|...........|.........
: | |_______________| | | :
: __|_________________________________ | | :
: ____|____ ____|____ | | | | ______|__ _____|___ :
: | | | | | | | | | | | | :
: | MODUL 1 | | MODUL 2 | | | | | | MODUL 3 | | MODUL 4 | :
: |_________| |_________| | | | | |_________| |_________| :
: | | | |________________ :
: __________| | |_________ | :
: _______|_______ ______|_______ _____|_____ ____|_____ :
: |Laborator | |Colectiv | |Sucursala | |Sucursala | :
: |bioteste, | |programe | |Timisoara -| |Ramnicu | :
: |cercetari | |internationale| |- Laborator| |Valcea - | :
: |ecotoxicologice| | | |cercetare | |Laborator | :
: |_______________| |______________| |control, | |cercetare | :
: |evaluare, | |control, | :
: |tehnologii | |evaluare, | :
: |de mediu | |tehnologii| :
: |___________| |de mediu | :
: |__________| :
:...........................................................................:
MODUL 1
_____________________
| DEPARTAMENT |
|TEHNOLOGII, EVALUARE,|
| MANAGEMENT |
|_____________________|
|
__________________|_________________
_______|______ ________|________ _____|_____
|Laborator | |Laborator | |Colectiv |
|cercetare | |evaluare poluare,| |management |
|tehnologii | |cercetari | |de mediu |
|fizico-chimice| |de teren, | |si calitate|
|si biologice, | |monitorizare | | |
|transfer | | | | |
|tehnologic | | | | |
|______________| |_________________| |___________|
MODUL 2
______________
| DEPARTAMENT |
| CONTROL |
| POLUARE |
|______________|
___________|___________
________|________ _____|_____
|Laborator analize| |Laborator |
|instrumentale | |poluare aer|
|(apa, aer, sol | | |
|deseuri) | | |
|_________________| |___________|
MODUL 3
____________________
| DEPARTAMENT |
|TEHNIC-ADMINISTRATIV|
|____________________|
|
_______________________|_________________________________
_______|______ ______|______ ____|___ ______|_____ ______|______
|Compartiment | |Colectiv | |Colectiv| |Atelier | |Serviciu |
|marketing, | |documentare, | |editare,| |prototipuri,| |administrativ|
|plan - tehnic,| |banca de date| |tiparire| |intretinere,| | |
|resurse umane | | | | | |transporturi| | |
|______________| |_____________| |________| |____________| |_____________|
MODUL 4
_______________________
| DEPARTAMENT |
|FINANCIAR-CONTABILITATE|
|_______________________|
_______________|___________________
_______|_____ ______|_______ ________|________
|Serviciu | |Birou | |Birou analiza |
|aprovizionare| |contabilitate,| |economica - buget|
| | |financiar | | |
|_____________| |______________| |_________________|
ANEXA 2
REGULAMENT
de organizare si functionare a Institutului National de Cercetare-Dezvoltare
pentru Ecologie Industriala - ECOIND
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Institutul National de Cercetare-Dezvoltare pentru Ecologie Industriala -
ECOIND, denumit in continuare institut, este persoana juridica aflata in
coordonarea Ministerului Industriei si Comertului, care functioneaza in conformitate
cu prevederile art. 17 - 21 din Ordonanta Guvernului nr. 25/1995 privind
reglementarea organizarii si finantarii activitatii de cercetare-dezvoltare,
aprobata si modificata prin Legea nr. 51/1996, cu modificarile si completarile
ulterioare, si isi desfasoara activitatea conform prevederilor legale in
vigoare si ale prezentului regulament.
Art. 2
(1) Structura organizatorica a institutului este prevazuta in anexa nr. 1
la hotarare.
(2) Institutul are in cadrul structurii organizatorice doua sucursale fara
personalitate juridica, necesare pentru realizarea obiectului sau de
activitate:
a) Sucursala Timisoara - Laborator cercetare control, evaluare, tehnologii
de mediu, cu sediul in municipiul Timisoara, Piata Victoriei nr. 2, judetul Timis;
b) Sucursala Ramnicu Valcea - Laborator cercetare control, evaluare,
tehnologii de mediu, cu sediul in municipiul Ramnicu Valcea, Str. Uzinei nr. 1,
judetul Valcea.
(3) Institutul poate infiinta in cadrul structurii sale sucursale, sectii,
laboratoare si alte structuri organizatorice necesare pentru realizarea
obiectului sau de activitate.
CAP. 2
Scopul si obiectul de activitate
Art. 3
Institutul este infiintat in scopul stimularii activitatii de cercetare
stiintifica si de dezvoltare tehnologica in domeniul propriu de activitate,
prin participarea la elaborarea strategiei de dezvoltare a domeniului si la
realizarea cu prioritate a obiectivelor stiintifice si tehnologice ale
Programului national de cercetare stiintifica si dezvoltare tehnologica
"ORIZONT 2000", aprobat prin Hotararea Guvernului nr. 1.095/1995, si
ale Planului national pentru cercetare-dezvoltare si inovare, prevazut de
Ordonanta Guvernului nr. 8/1997, aprobata si modificata prin Legea nr. 95/1998,
cu modificarile ulterioare.
Art. 4
Obiectul de activitate al institutului cuprinde:
A. Activitati de cercetare-dezvoltare
1. In cadrul Planului national de cercetare-dezvoltare si inovare
institutul efectueaza, cu o pondere majoritara, cercetari fundamentale si
aplicative de interes national si public, care privesc protectia mediului in
conformitate cu prevederile Legii mediului nr. 137/1995, ale Legii apelor nr.
107/1996 si cu celelalte reglementari privind mediul inconjurator, in vederea
asigurarii unei dezvoltari durabile, constand, in principal, in:
a) prevenirea si combaterea poluarii si a riscurilor ecologice ca urmare a
activitatilor industriale;
b) conservarea biodiversitatii si a ecosistemelor specifice prin combaterea
poluarii;
c) identificarea punctelor fierbinti si a principalelor surse de poluare
industriala, in vederea dezvoltarii tehnologiilor de depoluare si de
reabilitare a starii factorilor de mediu afectati;
d) evaluarea efectelor poluarii industriale asupra factorilor de mediu, in
baza atestarii acordate de catre Ministerul Apelor, Padurilor si Protectiei
Mediului;
e) controlul poluarii pe factori de mediu;
f) colaborarea la elaborarea standardelor nationale specifice domeniului
(limite privind calitatea, metode de determinare a poluantilor din apa, aer,
sol), in vederea unificarii metodologiilor pe plan national si a alinierii la
reglementarile internationale intr-un interval de timp cat mai scurt;
g) participarea la actiunea de monitorizare a factorilor de mediu, in
special de monitorizare interna a poluarii pe platformele agentilor economici
cu activitate industriala;
h) colaborarea, in domeniul propriu de activitate, cu organizatii nationale
si internationale care au atributii in domeniul protectiei mediului.
2. In afara de activitatile desfasurate in cadrul Planului national de
cercetare-dezvoltare si inovare institutul efectueaza cercetari aplicative
pentru solutionarea unor probleme concrete din domeniul sau de activitate:
a) caracterizarea unor surse de poluare;
b) stabilirea eficientei de tratare si epurare a instalatiilor existente si
elaborarea parametrilor in vederea perfectionarii, modernizarii si extinderii;
c) elaborarea tehnologiilor pentru noi statii de tratare si epurare (ape, gaze,
deseuri, sol);
d) elaborarea studiilor de impact si a bilanturilor de mediu pentru unitati
industriale noi sau existente, evaluarea riscului ecologic in conformitate cu
certificatele de atestare eliberate de catre Ministerul Apelor, Padurilor si Protectiei
Mediului;
e) activitati de implementare a managementului calitatii si al mediului in
unitati industriale;
f) testarea si participarea la omologarea de produse si echipamente
specifice domeniului protectiei mediului in unitati industriale, in
conformitate cu prevederile legale;
g) studii ecotoxicologice;
h) cercetari pentru intocmirea fiselor de biodegradabilitate si
toxicologice de produs;
i) studii si documentare tehnico-stiintifica.
B. Activitati conexe activitatii de cercetare-dezvoltare
a) asistenta tehnica si de consultanta privind protectia mediului in
industrie, furnizare de servicii stiintifice si tehnologice agentilor
economici, organismelor nationale si locale de control si supraveghere a
poluarii industriale sau oricaror beneficiari interni sau externi interesati;
b) expertize privind starea poluarii in unitatile industriale;
c) solutii tehnice si programe de calcul, metodologii de experimentare,
omologare si recomandari privind utilizarea eficienta a aparaturii de laborator
si a prototipurilor industriale;
d) indrumare privind organizarea si dotarea laboratoarelor pentru controlul
calitatii mediului, conducerea si urmarirea proceselor din statiile de tratare.
In acest scop institutul efectueaza:
1. cercetare fundamentala de baza si orientata in vederea dezvoltarii
stiintei mediului, in special in domeniul tehnologiilor de mediu, al tehnicilor
de control si al metodologiilor de evaluare a poluarii industriale si in scopul
dezvoltarii durabile a societatii;
2. cercetare aplicativa de tip precompetitiv pentru dezvoltarea si
perfectionarea tehnicilor experimentale de laborator si pilot, in domeniul
controlului, prevenirii si al combaterii poluarii, prin:
a) analize si studii fizico-chimice si ecotoxicologice asupra apelor de
suprafata si subterane, apelor potabile, apelor uzate, emisiilor si imisiilor
gazoase, deseurilor si solului, precum si stabilirea influentelor asupra
factorilor de mediu;
b) elaborarea de tehnologii de epurare a apelor uzate, cu precadere
industriale, precum si municipale sau din alte sectoare;
c) elaborarea de tehnologii de tratare a apelor, in vederea utilizarii ca
apa industriala sau pentru potabilizare, in special surse cu impurificare
nespecifica;
d) elaborarea de tehnologii de conditionare, prelucrare si valorificare a
unor namoluri si reziduuri si de depoluare si reabilitare a solului poluat prin
activitati industriale;
e) elaborarea de tehnologii pentru denocivizarea unor emisii gazoase
industriale;
f) realizarea, testarea si omologarea unor produse, echipamente si
instalatii utilizate in combaterea poluarii industriale;
g) evaluarea impactului (studii de impact, bilant de mediu, risc ecologic,
metodologie, criterii de evaluare a starii de poluare) activitatilor
industriale asupra mediului inconjurator pe baza atestarii acordate de catre
Ministerul Apelor, Padurilor si Protectiei Mediului;
3. participarea la elaborarea strategiilor si a planurilor de actiune
privind protectia mediului inconjurator pe ramuri ale economiei nationale,
studii, diagnoze, prognoze privind poluarea provocata de sursele industriale;
4. realizarea bancii de date privind poluarea industriala (nivel,
tehnologii, evaluare);
5. realizarea activitatilor pentru implementarea managementului de calitate
si mediu in activitatile industriale.
C. Activitati de formare si de specializare profesionala in domeniul
propriu de activitate
a) formarea si specializarea cercetatorilor;
b) cursuri de specializare a personalului cu studii superioare si medii cu
preocupari in prevenirea si combaterea poluarii mediului din cadrul
organismelor de control si supraveghere, agentilor economici, institutelor de
cercetare, de invatamant superior etc., in domeniile legislatiei, inspectiei,
controlului si asigurarii calitatii in laboratoarele de mediu, productiilor mai
curate, managementului de calitate si mediu, tehnologiilor de mediu,
exploatarii statiilor de tratare etc;
c) pregatire profesionala la nivel postuniversitar (cursuri
postuniversitare, master, doctorat), in colaborare cu unitatile de invatamant
superior in domeniul propriu de activitate.
D. Activitati de editare si tiparire a publicatiilor de specialitate
a) revista "Industria si mediul";
b) lucrari de cercetare;
c) studii, rapoarte, sinteze si alte publicatii in domeniul propriu de
activitate.
E. Activitate de transfer tehnologic al rezultatelor cercetarii in domeniul
tehnologiilor de mediu, conform reglementarilor in vigoare
F. Valorificarea rezultatelor cercetarilor din domeniul protectiei mediului
prin brevetarea solutiilor originale, publicarea rezultatelor, organizarea si
participarea la expozitii, manifestari stiintifice, realizarea unor instalatii
experimentale-model la nivel pilot sau semiindustrial
In cadrul obiectului sau de activitate institutul poate colabora si la
realizarea unor activitati de cercetare-dezvoltare privind apararea nationala.
Institutul poate efectua activitati de comert interior si activitati de
import-export, potrivit legii, exclusiv pentru realizarea obiectului sau de
activitate.
CAP. 3
Patrimoniul
Art. 5
Institutul detine active totale in valoare de 1.616.543 mii lei, conform
situatiei patrimoniului la data de 30 iunie 1998, din care patrimoniul propriu
inregistrat drept capital social al Institutului de Cercetari si Proiectari
pentru Epurarea Apelor Bucuresti are o valoare de 357.225 mii lei.
Art. 6
(1) Institutul administreaza cu diligenta unui bun proprietar bunuri
proprietate publica, precum si alte bunuri dobandite in conditiile legii.
Bunurile proprietate publica aflate in administrarea institutului, precum si
cele dobandite din fonduri publice se evidentiaza distinct in patrimoniul
acestuia.
(2) Rezultatele cercetarilor concretizate in active corporale si
necorporale, efectuate si finalizate din fonduri publice sau din alte fonduri,
sunt bunuri dobandite, daca prin contract nu se prevede altfel, si se
inregistreaza in evidenta contabila a institutului.
(3) In exercitarea drepturilor sale institutul poseda si foloseste bunurile
aflate in patrimoniul sau si, dupa caz, dispune de acestea in conditiile legii,
in scopul realizarii obiectului sau de activitate, beneficiind de rezultatele
utilizarii acestora.
(4) Concesionarea sau inchirierea unor subunitati, servicii sau activitati
se poate face numai in scopul stimularii transferului rezultatelor activitatii
de cercetare-dezvoltare, in conditiile prevederilor legale corespunzatoare si
cu aprobarea Ministerului Industriei si Comertului si cu avizul Agentiei
Nationale pentru Stiinta, Tehnologie si Inovare.
(5) Patrimoniul institutului poate fi modificat conform prevederilor legale
in vigoare.
CAP. 4
Structura organizatorica si functionala
Art. 7
(1) Institutul poate avea in structura subunitati, departamente, sectii,
laboratoare si alte structuri organizatorice necesare pentru realizarea
obiectului sau de activitate.
(2) In functie de specificul activitatii se pot organiza colective
specializate sau colective interdisciplinare proprii ori in colaborare cu alte
unitati de cercetare, de invatamant superior, cu societati comerciale etc., din
tara sau din strainatate.
Art. 8
(1) Modificarea structurii organizatorice si functionale a institutului se
propune de catre directorul general, cu avizul consiliului de administratie, si
se aproba de catre Ministerul Industriei si Comertului.
(2) Directorul general stabileste relatiile dintre subunitatile aflate in
structura institutului, precum si relatiile acestora cu tertii si poate acorda
conducatorilor acestora imputerniciri de reprezentare in numele institutului,
cu avizul consiliului de administratie.
Art. 9
Conducatorii subunitatilor din structura institutului raspund in fata
consiliului de administratie si a directorului general de indeplinirea tuturor
atributiilor, responsabilitatilor si a competentelor incredintate de acestia.
CAP. 5
Organele de conducere
Art. 10
(1) Conducerea institutului este asigurata de catre:
- consiliul de administratie;
- directorul general.
(2) Orientarea si coordonarea activitatii tehnico-stiintifice a
institutului sunt asigurate de consiliul stiintific.
Consiliul de administratie
Art. 11
(1) Consiliul de administratie este format din 7 membri numiti pentru un
mandat de 4 ani, iar cel mult jumatate din numarul membrilor pot fi inlocuiti
la fiecare 2 ani.
(2) Consiliul de administratie este alcatuit din:
- un presedinte;
- un vicepresedinte;
- 5 membri.
Art. 12
(1) Din consiliul de administratie fac parte in mod obligatoriu:
- directorul general al institutului - presedinte;
- un reprezentant al Ministerului Industriei si Comertului;
- un reprezentant al Agentiei Nationale pentru Stiinta, Tehnologie si
Inovare;
- un reprezentant al Ministerului Finantelor;
- un reprezentant al Ministerului Muncii si Protectiei Sociale;
- presedintele consiliului stiintific.
(2) Celalalt membru al consiliului de administratie poate fi inginer,
economist, jurist, alt specialist din institut, precum si reprezentant al
agentilor economici de profil.
(3) Consiliul de administratie isi desemneaza vicepresedintele.
(4) Numirea membrilor consiliului de administratie se face prin ordin al ministrului
industriei si comertului, cu avizul Agentiei Nationale pentru Stiinta,
Tehnologie si Inovare, pe baza propunerii directorului general si a
conducatorilor institutiilor de la care provin.
(5) Revocarea membrilor consiliului de administratie pentru abateri grave
sau pentru lipsa de activitate in executarea mandatului se face de catre
acelasi organ care a facut numirea.
Art. 13
(1) Membrii consiliului de administratie sunt cetateni romani si:
a) isi pastreaza calitatea de angajat la institutia sau in unitatea de la
care provin si toate drepturile si obligatiile care decurg din aceasta
calitate;
b) sunt platiti pentru activitatea desfasurata in aceasta calitate cu o
indemnizatie lunara, stabilita de consiliul de administratie;
c) nu pot face parte din mai mult de doua consilii de administratie si nu
pot participa, in aceasta calitate, la societatile comerciale cu care
institutul are relatii contractuale sau interese concurente.
(2) Sunt incompatibili cu calitatea de membru al consiliului de
administratie cei care, personal sau sotul (sotia), copiii sau rudele pana la
gradul al doilea inclusiv sunt in acelasi timp patroni sau asociati la
societati comerciale cu capital privat cu acelasi profil sau cu care institutul
se afla in relatii comerciale directe.
Art. 14
Consiliul de administratie isi desfasoara activitatea pe baza
regulamentului propriu de organizare si functionare si cu respectarea
legislatiei in vigoare. El hotaraste in legatura cu problemele care privesc activitatea
institutului, cu exceptia celor care, potrivit legii, sunt date in competenta
altor organe.
Art. 15
(1) Consiliul de administratie se intruneste o data pe luna sau ori de cate
ori interesele institutului o cer, convocarea acestuia facandu-se de catre
presedinte sau la solicitarea a cel putin 3 membri ai consiliului de
administratie.
(2) Dezbaterile consiliului de administratie sunt conduse de catre
presedintele consiliului, iar in lipsa acestuia, de catre vicepresedinte.
Art. 16
(1) Consiliul de administratie isi poate desfasura activitatea in prezenta
a cel putin 4 dintre membrii sai. Daca nu este indeplinita aceasta conditie,
sedinta consiliului de administratie poate fi reprogramata intr-un interval de
cel mult 15 zile, avand aceeasi ordine de zi.
(2) Hotararile consiliului de administratie se iau cu majoritatea voturilor
membrilor prezenti, dar nu mai putin de 4 din numarul total al acestora.
Art. 17
La sedintele consiliului de administratie este invitat si reprezentantul
sindicatului, conform legii.
Art. 18
Pentru luarea unor decizii complexe consiliul de administratie poate atrage
in activitatea de analiza consilieri si consultanti din diferite sectoare de
activitate. Activitatea acestora va fi compensata material conform prevederilor
legale.
Art. 19
(1) Membrii consiliului de administratie sunt raspunzatori in conditiile
legii de indeplinirea atributiilor ce le revin.
(2) Membrii consiliului de administratie care s-au impotrivit luarii unei
decizii ce s-a dovedit pagubitoare pentru institut nu raspund, daca au
consemnat expres punctul lor de vedere in registrul de sedinte al consiliului
de administratie si au anuntat in scris despre aceasta organul coordonator.
(3) Membrii consiliului de administratie care nu au respectat prevederile
art. 13 alin. (2) raspund pentru daunele cauzate institutului ca urmare a
acestui fapt.
Art. 20
Consiliul de administratie are, in principal, urmatoarele atributii:
a) avizeaza modificarea structurii organizatorice si functionale a
institutului, infiintarea, desfiintarea si comasarea de subunitati din
structura acestuia;
b) aproba, la propunerea consiliului stiintific, strategia si programele
concrete de dezvoltare a institutului, de introducere a unor tehnologii de varf
si de modernizare a celor existente, in concordanta cu strategia generala a
domeniului propriu;
c) propune Programul anual de cercetare-dezvoltare pe care il inainteaza
spre aprobare Colegiului consultativ pentru cercetare-dezvoltare si inovare din
cadrul Agentiei Nationale pentru Stiinta, Tehnologie si Inovare;
d) analizeaza si avizeaza proiectul bugetului de venituri si cheltuieli si
il depune la Ministerul Industriei si Comertului, in vederea aprobarii prin
hotarare a Guvernului;
e) analizeaza si avizeaza bilantul contabil si contul de profit si
pierderi, pe care le supune aprobarii Ministerului Industriei si Comertului, si
aproba raportul de gestiune asupra activitatii desfasurate de institut in anul
precedent;
f) analizeaza raportarea semestriala privind activitatea realizata de
institut, aproba masuri pentru desfasurarea acesteia in conditii de echilibru
al bugetului de venituri si cheltuieli;
g) analizeaza, aproba sau, dupa caz, propune spre aprobare, potrivit
prevederilor legale, investitiile care urmeaza sa fie realizate de institut;
h) propune spre aprobare, in conditiile legii, majorarea sau diminuarea
patrimoniului, concesionarea, inchirierea sau locatia de gestiune a unor
bunuri, servicii, subunitati de productie din patrimoniul institutului;
i) aproba asocierea institutului cu terte persoane juridice, in vederea
realizarii de activitati comune care prezinta interes pentru asociati si care
se incadreaza in obiectul de activitate al institutului, cu respectarea
prevederilor legale;
j) aproba valorificarea bunurilor dobandite, cu respectarea prevederilor
legale;
k) fundamenteaza si prezinta organului coordonator propuneri pentru
asigurarea de fonduri, prin bugetul de venituri si cheltuieli al acestuia,
pentru finantarea obiectivelor de interes public specifice activitatii
institutului;
l) aproba volumul creditelor bancare prevazute la art. 35 si stabileste
modul de rambursare a acestora;
m) aproba utilizarea disponibilitatilor in valuta;
n) aproba mandatul pentru negocierea contractului colectiv de munca;
o) executa orice alte atributii stabilite, potrivit prevederilor legale.
Art. 21
In primul trimestru al fiecarui an consiliul de administratie prezinta
Ministerului Industriei si Comertului un raport asupra activitatii desfasurate
in anul precedent si asupra programului de activitate pentru anul in curs.
Art. 22
Secretariatul consiliului de administratie este asigurat de institut;
atributiile secretariatului sunt prevazute in regulamentul de organizare si
functionare a consiliului de administratie.
Comitetul de directie
Art. 23
Conducerea operativa a institutului este asigurata de un comitet de
directie compus din directorul general si din directorii care fac parte din
structura organizatorica a institutului.
Art. 24
Comitetul de directie executa actiunile concrete necesare pentru realizarea
obiectivelor rezultate din:
- strategia programelor de dezvoltare a institutului;
- programul anual de cercetare-dezvoltare si inovare;
- bugetul de venituri si cheltuieli;
- programul de investitii;
- sistemul de asigurare a calitatii;
- alte obligatii.
Art. 25
Comitetul de directie se intruneste decadal si ori de cate ori interesele
institutului o impun.
Art. 26
Comitetul de directie exercita atributii si are raspundere in limita
competentelor stabilite de conducerea institutului si aprobate de consiliul de
administratie.
Directorul general
Art. 27
Activitatea curenta a institutului este condusa de catre directorul
general, care este numit prin ordin al ministrului industriei si comertului, cu
acordul Agentiei Nationale pentru Stiinta, Tehnologie si Inovare, dintre
cercetatorii stiintifici principali care lucreaza in domeniu si care au
pregatire manageriala, pe baza rezultatelor concursului organizat conform
conditiilor si criteriilor stabilite de catre consiliul stiintific al
institutului.
Art. 28
Directorul general are, in principal, urmatoarele atributii si
responsabilitati:
a) reprezinta, personal sau prin delegat, interesele institutului in
relatiile cu autoritatile publice, cu alte institutii publice, precum si cu
persoane fizice din tara si din strainatate;
b) stabileste atributiile, competentele si relatiile compartimentelor de la
toate nivelurile organizatorice ale institutului, precum si relatiile acestora
cu tertii;
c) propune modificarea structurii organizatorice a institutului;
d) asigura negocierea contractului colectiv de munca la nivelul
institutului si a salariilor personalului din institut prin comitetul de
directie; aproba salariile rezultate din negocierea directa;
e) numeste si revoca conducatorii compartimentelor de munca din aparatul
propriu, precum si directorii din structura organizatorica a institutului, cu
avizul consiliului de administratie;
f) angajeaza si concediaza personalul institutului;
g) aproba comisiile de concurs pentru promovarea pe functii, la propunerea
consiliului stiintific;
h) are atributii si raspunderi similare unui ordonator de credite pentru
sumele alocate institutului de la bugetul de stat, in conditiile art. 21 alin.
(1) din Ordonanta Guvernului nr. 25/1995, aprobata si modificata prin Legea nr.
51/1996;
i) raspunde de administrarea intregului patrimoniu, cu respectarea
prevederilor legale;
j) adopta masuri si urmareste realizarea operatiunilor de comert exterior
prin compartimentele proprii specializate;
k) exercita atributiile si are raspunderile care ii revin conform
prevederilor legale, aproba si ia masuri privind activitatea institutului, cu
exceptia celor date, potrivit reglementarilor legale, in competenta altor
organe;
l) exercita orice alte atributii care ii sunt delegate de catre consiliul
de administratie;
m) poate delega, in conditiile legii, o parte din atributiile sale
celorlalte persoane din conducerea institutului.
Consiliul stiintific
Art. 29
(1) Consiliul stiintific este format din 13 membri care reprezinta toate
compartimentele stiintifice din institut.
(2) Consiliul stiintific poate fi alcatuit din cercetatori cu realizari
deosebite, cu capacitate de sinteza si de prospectare in domeniu, din cadre
didactice din invatamantul superior, salariati ai institutului sau din afara
acestuia, alesi prin vot secret de catre cadrele cu studii superioare din
institut.
(3) Consiliul stiintific este condus de un presedinte si un vicepresedinte,
alesi pentru o perioada de 2 ani prin vot secret de catre membrii consiliului.
Din consiliul stiintific fac parte de drept directorul general si directorul
stiintific al institutului.
(4) Consiliul stiintific se organizeaza si functioneaza in conformitate cu
regulamentul propriu, aprobat de consiliul de administratie.
Art. 30
Atributiile principale ale consiliului stiintific sunt urmatoarele:
a) participa la elaborarea strategiei de dezvoltare a activitatii de
cercetare-dezvoltare si la elaborarea Programului national de cercetare
stiintifica si dezvoltare tehnologica si a Planului national de
cercetare-dezvoltare si inovare in domeniul propriu de activitate;
b) propune spre aprobare consiliului de administratie programul anual de
cercetare-dezvoltare si inovare al institutului;
c) contribuie la realizarea obiectivelor stiintifice si tehnologice ale
programului anual de cercetare-dezvoltare si inovare al institutului;
d) examineaza si avizeaza proiectele de cercetare stiintifica, precum si
realizarea acestora;
e) avizeaza hotararile care implica politica de cercetare a institutului si
a ramurii;
f) propune masuri pentru perfectionarea profesionala si incadrarea
personalului de cercetare in grade profesionale;
g) stabileste criteriile si conditiile de organizare a concursului pentru
functia de director general;
h) face propuneri privind modul de organizare a concursurilor de incadrare
si promovare a personalului;
i) propune comisiile de concurs pentru promovarea pe functiile atestabile
si confirma rezultatele concursului;
j) organizeaza si coordoneaza desfasurarea actiunilor cu caracter
stiintific;
k) avizeaza actiunile de cooperare, interne si internationale, cu scop
stiintific;
l) avizeaza acordarea de burse de studii si stagii de perfectionare in
strainatate.
CAP. 6
Bugetul de venituri si cheltuieli si administrarea acestuia. Relatii
financiare
Art. 31
Institutul intocmeste anual bugetul de venituri si cheltuieli, bilantul
contabil si contul de profit si pierderi, potrivit Normelor metodologice
elaborate de Ministerul Finantelor. Bilantul contabil anual se avizeaza de
consiliul de administratie, se supune spre aprobare Ministerului Industriei si
Comertului, se transmite Ministerului Finantelor si se publica in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea a IV-a.
Art. 32
(1) Veniturile si cheltuielile institutului se stabilesc prin buget pentru
fiecare exercitiu financiar.
(2) Bugetul de venituri si cheltuieli se aproba de catre Guvern la
propunerea Ministerului Industriei si Comertului, cu avizul Ministerului
Finantelor si al Ministerului Muncii si Protectiei Sociale.
Art. 33
Corelat cu contractele incheiate pentru activitatea programata, institutul
determina anual volumul de venituri de realizat si cheltuielile totale de
efectuat.
Art. 34
Salariile individuale ale personalului se stabilesc prin negociere, conform
reglementarilor cuprinse in contractul colectiv de munca, in limita fondului
total destinat platii salariilor, prevazut in bugetul de venituri si cheltuieli
stabilit potrivit legii.
Art. 35
(1) Pentru acoperirea cheltuielilor curente, in situatia in care in cursul
unui an resursele financiare ale institutului nu sunt suficiente, acesta poate
contracta credite cu bancile comerciale in valoare de cel mult 20% din
veniturile brute in termeni reali realizate in anul precedent.
(2) Contractarea de credite peste plafonul stabilit se face cu aprobarea
ministrului finantelor.
Art. 36
(1) Institutul hotaraste cu privire la investitiile ce urmeaza a fi
realizate potrivit obiectului sau de activitate, finantarea efectuandu-se din
surse proprii si din credite bancare, cu exceptia investitiilor care intra sub
incidenta art. 6 si 11 din Ordonanta Guvernului nr. 15/1993.
(2) In cazul investitiilor, altele decat cele prevazute la art. 6 din
Ordonanta Guvernului nr. 15/1993, finantate integral sau partial de la bugetul
de stat, limita de finantare se aproba o data cu legile de adoptare al
acestora, iar institutul are obligatia ca in executia bugetului de venituri si
cheltuieli sa se incadreze in alocatiile bugetare aprobate.
(3) Executia investitiilor prevazute la alin. (1) si (2) se adjudeca pe
baza de licitatie publica, potrivit legislatiei privind achizitiile publice.
(4) Contractarea de credite care depasesc limita admisa prin legea anuala a
bugetului de stat, in vederea realizarii de investitii de natura celor
prevazute la alin. (1) si (2), se efectueaza cu aprobarea Ministerului
Industriei si Comertului, pe baza avizului prealabil al Ministerului
Finantelor.
Art. 37
(1) Operatiunile de incasari si plati ale institutului se efectueaza prin
conturi deschise la banci comerciale cu sediul in Romania.
(2) Institutul poate efectua operatiuni de incasari si plati in lei si in
valuta prin casieria proprie, cu respectarea nivelului plafonului de casa si a
normativelor de disciplina financiar-valutare stabilite prin reglementarile
actelor normative in vigoare.
(3) Institutul poate efectua operatiuni de comert exterior potrivit legii.
Operatiunile de incasari si plati cu strainatatea se vor efectua prin conturi
bancare deschise la unitatile bancare specializate cu sediul in Romania.
Art. 38
Institutul isi va organiza controlul financiar preventiv si controlul
financiar de gestiune, potrivit legii.
CAP. 7
Solutionarea litigiilor
Art. 39
Litigiile institutului cu persoane fizice sau juridice, nesolutionate pe
cale amiabila, sunt supuse spre rezolvare instantelor de judecata romane
competente, in conformitate cu prevederile legale in vigoare.
CAP. 8
Dispozitii finale
Art. 40
(1) Prezentul regulament de organizare si functionare se completeaza cu
celelalte reglementari legale care se refera la activitatea institutelor de
cercetare-dezvoltare.
(2) Modificarile si completarile regulamentului de organizare si
functionare se pot face la propunerea consiliului de administratie, cu
respectarea actelor normative in vigoare, cu aprobarea Ministerului Industriei
si Comertului si cu avizul Agentiei Nationale pentru Stiinta, Tehnologie si
Inovare.
Art. 41
Prevederile prezentului regulament se completeaza, in cazul unor aspecte
nereglementate in continutul acestuia, cu dispozitiile legale aplicabile
regiilor autonome.
Art. 42
Statutul de institut national de cercetare dezvoltare se reinnoieste prin
reacreditare, care trebuie obtinuta periodic, la intervale de maximum 5 ani.