HOTARARE Nr. 279 din 4 martie 2004
pentru aprobarea Regulamentului privind organizarea si functionarea aparatului
propriu de specialitate al Autoritatii Electorale Permanente
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 220 din 12 martie 2004
In temeiul art. 108 din Constitutia Romaniei, republicata, si al art. 23^2
alin. (2) din Legea nr. 68/1992 pentru alegerea Camerei Deputatilor si a
Senatului, cu modificarile si completarile ulterioare,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
Art. 1
Se aproba Regulamentul privind organizarea si functionarea aparatului
propriu de specialitate al Autoritatii Electorale Permanente, prevazut in anexa
care face parte integranta din prezenta hotarare.
Art. 2
(1) Cheltuielile curente si de capital ale Autoritatii Electorale
Permanente, inclusiv ale filialelor regionale, se asigura de la bugetul de
stat, prin bugetul Camerei Deputatilor.
(2) Fondurile necesare desfasurarii activitatii Autoritatii Electorale
Centrale si filialelor regionale ale acesteia pentru anul 2004 se asigura prin
suplimentarea bugetului Camerei Deputatilor, din Fondul de rezerva bugetara la
dispozitia Guvernului, cu suma de 72,5 miliarde lei, din care: 30,5 miliarde
lei cheltuieli de personal, 24 miliarde lei cheltuieli materiale si servicii si
18 miliarde lei cheltuieli de capital.
(3) Se autorizeaza Ministerul Finantelor Publice sa introduca modificarile
prevazute la alin. (2) in structura bugetului de stat, in volumul si structura
bugetului Camerei Deputatilor si in anexele la acesta pe anul 2004.
Art. 3
Cu sumele ramase neutilizate, la propunerea ordonatorului principal de
credite, se reintregeste Fondul de rezerva bugetara la dispozitia Guvernului
pana la data de 10 decembrie 2004.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
Ministrul administratiei si internelor,
Ioan Rus
Ministrul delegat
pentru administratia publica,
Gabriel Oprea
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tanasescu
ANEXA 1
REGULAMENT
privind organizarea si functionarea aparatului propriu de specialitate al
Autoritatii Electorale Permanente
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
(1) Autoritatea Electorala Permanenta, ca institutie administrativa
autonoma, are, potrivit legii, competenta generala si exclusiva in domeniul
electoral, in intervalul dintre doua perioade electorale.
(2) Autoritatea Electorala Permanenta, denumita in continuare Autoritate,
asigura aplicarea unitara, la nivel national, a dispozitiilor legale privind
organizarea si desfasurarea alegerilor, specifice intervalului dintre doua
perioade electorale.
(3) Autoritatea urmareste si sprijina, prin aparatul propriu de
specialitate, dotarea autoritatilor administratiei publice locale cu logistica
necesara organizarii si desfasurarii procesului electoral, urmareste si asigura
realizarea operatiunilor stabilite de lege in sarcina autoritatilor publice
centrale si locale in domeniul organizarii si desfasurarii procesului
electoral.
Art. 2
Autoritatea are personalitate juridica si sediul in municipiul Bucuresti,
str. Belgrad nr. 8, sectorul 1.
Art. 3
(1) Perioada electorala este intervalul de timp cuprins intre ziua aducerii
la cunostinta publica a datei alegerilor sau a unui referendum national si ziua
aducerii oficiale la cunostinta publica a rezultatului consultarii electorale.
(2) Perioada electorala cuprinde, daca este cazul, intervalul de timp
situat intre data aducerii la cunostinta publica a zilei alegerilor si ziua
inceperii campaniei electorale, campania electorala propriu-zisa, desfasurarea
votarii, centralizarea voturilor, stabilirea rezultatului votarii, atribuirea
mandatelor si publicarea rezultatului alegerilor in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I.
Art. 4
Autoritatea, ca institutie administrativa autonoma, indeplineste
urmatoarele functii:
a) de strategie, prin care se asigura stabilirea obiectivelor sectoriale
din domeniul sau de activitate;
b) de reglementare, prin care se asigura elaborarea si supunerea spre
aprobare a cadrului normativ necesar realizarii obiectivelor strategice in
materie electorala, precum si elaborarea si aprobarea de normative si
prescriptii tehnice proprii, obligatorii pentru celelalte autoritati publice;
c) de reprezentare, pe plan intern si extern, a statului roman si a
Guvernului, in materie electorala;
d) de autoritate de stat, prin care se realizeaza urmarirea si asigurarea
aplicarii pe intreg cuprinsul tarii a reglementarilor specifice sistemului
electoral romanesc, precum si a celor stabilite pentru modernizarea si
concentrarea acestuia la sistemele electorale din tarile Comunitatii Europene;
e) de indrumare, sprijin si control al autoritatilor administratiei publice
locale si al aparatului propriu al acestora, in domeniul organizarii si
desfasurarii consultarilor electorale.
CAP. 2
Structura organizatorica
SECTIUNEA 1
Structura organizatorica a aparatului propriu de specialitate
Art. 5
Pentru realizarea functiilor prevazute la art. 4, Autoritatea are un aparat
propriu, care este organizat in compartimente de specialitate dupa cum urmeaza:
a) Directia generala de logistica electorala, indrumare, control si relatii
publice;
b) Directia pentru legislatie;
c) Directia de studii, evidenta, documentare si relatii externe;
d) Serviciul financiar-contabilitate, resurse umane, protocol si
administrativ.
Art. 6
(1) Autoritatea are un numar de 105 posturi, exclusiv demnitarii si
cabinetul presedintelui, din care 65 de posturi pentru aparatul central si 40
de posturi pentru filialele regionale.
(2) Din totalul de 105 posturi prevazute la alin. (1), 85 sunt afectate
functiilor publice de conducere si executie, iar 20 vor fi ocupate pe baza de
contract individual de munca.
(3) Incadrarea personalului Autoritatii se face potrivit legii.
(4) Numirea, eliberarea din functie si aplicarea de sanctiuni disciplinare
in cazul inaltilor functionari publici din aparatul propriu de specialitate se
fac in conditiile legii.
(5) Numirea, eliberarea din functie si aplicarea de sanctiuni disciplinare
in cazul celuilalt personal se fac prin ordin al presedintelui Autoritatii, in
conditiile legii.
Art. 7
Structura organizatorica a aparatului propriu de specialitate al
Autoritatii si numarul de personal sunt prevazute in anexa nr. 1.
Art. 8
In indeplinirea atributiilor ce revin Autoritatii potrivit legii,
presedintele acesteia emite ordine si instructiuni, ale caror prevederi sunt obligatorii
pentru toate autoritatile si institutiile publice cu atributii electorale.
Art. 9
Presedintele Autoritatii este ordonator tertiar de credite.
Art. 10
Autoritatea are un secretar general, caruia ii sunt aplicabile prevederile
Legii nr. 90/2001 privind organizarea si functionarea Guvernului Romaniei si a
ministerelor, cu modificarile si completarile ulterioare.
SECTIUNEA a 2-a
Filialele regionale
Art. 11
(1) Autoritatea are 4 filiale regionale, fara personalitate juridica,
organizate in teritoriu. Filialele au un numar total de 40 de posturi.
(2) Filialele regionale isi desfasoara activitatea in judetele arondate.
(3) Arondarea judetelor si a municipiului Bucuresti la filialele regionale
este prevazuta in anexa nr. 2.
(4) Filialele regionale sprijina aducerea la indeplinire, in judetele
arondate, a atributiilor si insarcinarilor stabilite prin prezentul regulament
pentru aparatul propriu de specialitate al Autoritatii, precum si a altor
insarcinari date de presedinte sau vicepresedinti.
Art. 12
In perioadele electorale, personalul filialelor regionale isi desfasoara
activitatea la birourile electorale de circumscriptii judetene, potrivit
repartizarii stabilite prin ordin al presedintelui Autoritatii.
Art. 13
(1) Filialele regionale sunt conduse de un director, ajutat de un director
adjunct, si au un aparat de specialitate format din cate cel mult 10 posturi.
Numarul de posturi pentru fiecare filiala si modul de organizare a acestora se
stabilesc, in conditiile legii, de presedintele Autoritatii, prin ordin.
(2) Conducatorii filialelor regionale sunt numiti in si eliberati din
functie de catre presedintele Autoritatii.
Art. 14
(1) Personalul din aparatul propriu de specialitate al Autoritatii si al
filialelor regionale are statut de functionar public sau, dupa caz, de personal
contractual.
(2) Numirea si eliberarea din functie a personalului filialelor regionale
se fac de catre presedintele Autoritatii, la propunerea conducatorilor
filialelor.
CAP. 3
Atributiile aparatului propriu de specialitate
Art. 15
(1) Aparatul propriu de specialitate al Autoritatii duce la indeplinire
atributiile stabilite de lege in sarcina acesteia.
(2) In acest scop, aparatul propriu de specialitate indeplineste
urmatoarele atributii:
a) elaboreaza raportul de activitate pe care Autoritatea il prezinta anual
Parlamentului, potrivit legii;
b) elaboreaza propuneri pentru asigurarea logisticii necesare desfasurarii
in bune conditii a alegerilor, pe care le supune presedintelui spre aprobare;
urmareste modul de aplicare in teritoriu, de catre autoritatile administratiei
publice locale si de catre prefecti, a propunerilor formulate;
c) urmareste modul de identificare si stabilire a localurilor sectiilor de
votare si a sediilor birourilor electorale de circumscriptie si stabileste,
impreuna cu autoritatile administratiei publice locale, dotarea acestora cu
logistica necesara pentru buna desfasurare a procesului electoral;
d) elaboreaza propuneri privind confectionarea cabinelor de vot a urnelor
tipizate si a recipientelor pentru transportul buletinelor de vot; urmareste
confectionarea acestora de catre autoritatile administratiei publice locale si
pastrarea lor in conditii corespunzatoare pentru a putea fi utilizate la
nevoie; dupa incheierea procesului electoral, urmareste modul de recuperare si
de depozitare a cabinelor si urnelor utilizate;
e) actioneaza pentru asigurarea fondurilor necesare realizarii esalonate si
din timp a logisticii necesare desfasurarii procesului electoral;
f) asigura elaborarea unor proiecte-tip pentru logistica necesara derularii
votarii; urmareste aplicarea si respectarea acestora de catre autoritatile
locale;
g) elaboreaza impreuna cu serviciile specializate sisteme moderne de
protectie a sectiilor de votare, a buletinelor de vot si a celorlalte documente
specifice;
h) controleaza modul de intocmire a listelor electorale permanente si de
pastrare a registrelor cuprinzand listele respective;
i) urmareste, controleaza si asigura reactualizarea, la termenele si in
conditiile stabilite de lege, a listelor electorale permanente si modul de
efectuare ritmica intre autoritati a comunicarilor prevazute de lege si de
operare a acestora in listele electorale;
j) urmareste si controleaza modul de realizare a concordantei dintre
exemplarul listei electorale permanente aflate la primar si cel aflat la
judecatorie; dispune masurile necesare pentru asigurarea de catre cele doua
autoritati a concordantei dintre cele doua exemplare ale listelor electorale
permanente;
k) elaboreaza propuneri privind intocmirea corecta a listelor electorale
permanente si pastrarea acestora, pe care le supune aprobarii conducerii
Autoritatii sau, dupa caz, Guvernului ori Parlamentului;
l) monitorizeaza actiunea de intocmire a cartilor de alegator, a
duplicatelor de pe acestea, acolo unde este cazul; organizeaza, daca este
cazul, impreuna cu organele specializate in domeniul evidentei persoanelor,
actiuni de verificare a modului de pastrare de catre cetateni a cartilor de
alegator;
m) verifica modul de respectare a prevederilor legale privitoare la
marcarea corecta, in patrulaterul stabilit prin hotarare a Guvernului, a
numarului de scrutin, in scopul existentei pe intreg cuprinsul tarii a
acelorasi mentiuni in documentele de identitate electorala;
n) controleaza si asigura aplicarea unitara, in intervalul de timp dintre
doua perioade electorale, a prevederilor legale specifice acestui interval;
o) elaboreaza studii si propuneri pentru imbunatatirea procesului
electoral, in concordanta cu reglementarile si practicile existente in Uniunea
Europeana si cu traditiile sistemului electoral romanesc;
p) prezinta autoritatilor publice competente, partidelor politice,
organizatiilor neguvernamentale si reprezentantilor societatii civile
propunerile si studiile elaborate in vederea imbunatatirii acestora si, daca
este cazul, intocmirii, pe baza celor convenite, a unor proiecte de acte
normative;
r) elaboreaza, in maximum 3 luni de la incheierea alegerilor parlamentare,
prezidentiale, locale sau a referendumului national, o Carta Alba care va
cuprinde analiza amanuntita a modului de organizare si desfasurare a
consultarii electorale, participarea cetatenilor, cauzele absenteismului, daca
este cazul, abaterile constatate si propuneri pentru inlaturarea acestora in
viitor, precum si rezultatul alegerilor;
s) elaboreaza programe de informare si instruire a alegatorilor cu privire
la sistemul electoral romanesc si asupra comportamentului si deontologiei
electorale; elaboreaza si editeaza, in acelasi scop, materiale de popularizare
si familiarizare a cetatenilor cu procesul electoral;
s) colaboreaza cu autoritatile administratiei publice locale si cu reprezentantii
societatii civile pentru aplicarea programelor convenite;
t) elaboreaza programe specifice de instruire pentru primari si secretarii
unitatilor administrativ-teritoriale cu privire la derularea corecta a
procesului electoral si la indeplinirea, in conformitate cu prevederile legale,
a atributiilor ce le revin; in acest scop, colaboreaza cu Institutul National
de Administratie si cu centrele regionale de formare continua;
t) elaboreaza programe si stabileste reguli unitare, in concordanta cu
reglementarile din Uniunea Europeana, privind exercitarea votului de catre
persoanele nestiutoare de carte sau de catre cele cu handicap, si asigura
popularizarea si cunoasterea acestora de catre cei interesati;
u) intocmeste din timp lista cu personalul de specialitate atestat de
Institutul National de Statistica, care va participa si va sprijini birourile
electorale de circumscriptii si Biroul Electoral Central la centralizarea si
prelucrarea datelor votarii, precum si la constatarea rezultatului alegerilor;
v) organizeaza si asigura, impreuna cu organele de specialitate ale
statului, baza materiala pentru sistemul informational la nivel national, in
vederea stabilirii rezultatului alegerilor;
w) organizeaza licitatiile in vederea selectionarii programelor de
calculator ce vor fi utilizate de Biroul Electoral Central, pentru
centralizarea rezultatelor votarii si repartizarea mandatelor;
x) elaboreaza si supune Guvernului spre aprobare calendarul actiunilor din
cuprinsul perioadelor electorale, precum si proiectele de hotarari privind
masurile ce vor fi luate pentru buna organizare si desfasurare a alegerilor;
organizarea, functionarea si componenta Comisiei Tehnice Centrale; stabilirea
bugetului necesar si altele asemenea;
y) elaboreaza propuneri pentru imbunatatirea si perfectionarea sistemului
electoral romanesc si compatibilizarea acestuia cu sistemele electorale din
celelalte tari ale Uniunii Europene; supune Guvernului propunerile si
proiectele de acte normative elaborate, spre insusire si exercitare a dreptului
de initiativa legislativa;
z) analizeaza si face propuneri Autoritatii, in conditiile legii, pentru
certificarea, spre neschimbare, a programelor de calculator selectionate in
urma licitatiei organizate potrivit prevederilor legale si le pune la
dispozitie partidelor inscrise in competitia electorala, in masura in care
acestea le solicita.
(3) Aparatul propriu de specialitate indeplineste orice alte atributii si
insarcinari stabilite de presedintele si de vicepresedintii Autoritatii.
(4) Pe durata perioadei electorale, aparatul propriu al Autoritatii
realizeaza, impreuna cu alte autoritati ale administratiei publice centrale,
actiuni de indrumare si control la autoritatile administratiei publice locale
si la prefecturi, cu privire la modul de indeplinire a atributiilor ce le revin
potrivit legilor electorale.
Art. 16
Aparatul propriu de specialitate al Autoritatii sprijina activitatea
Biroului Electoral Central in realizarea atributiilor si activitatilor pe care
acesta le desfasoara in perioadele electorale.
Art. 17
Repartizarea pe compartimente a atributiilor prevazute la art. 15 alin. (2)
se face de presedintele Autoritatii, prin ordin.
Art. 18
Prefectii impreuna cu primarii municipiilor resedinta de judet vor acorda
sprijin pentru asigurarea sediului filialelor regionale.
Art. 19
Autoritatea are in dotare, in parc comun, pentru activitati specifice, un
numar de 6 autoturisme pentru aparatul central si cate un autoturism pentru
fiecare dintre filialele regionale, cu un consum lunar de 500 litri/autoturism.
Art. 20
Anexele nr. 1 si 2 fac parte integranta din prezentul regulament.
ANEXA 1
Numarul maxim de posturi, inclusiv
pentru filiale regionale = 105 (exclusiv
demnitarii si cabinetul presedintelui)
STRUCTURA ORGANIZATORICA
a Autoritatii Electorale Permanente
____________
| PRESEDINTE |______________________________
|____________| |
_________________|_________________ |
________|_______ | ________|_______ |
| VICEPRESEDINTE | | | VICEPRESEDINTE | |
|________________| | |________________| |
________|_________ |
| SECRETAR GENERAL | |
|__________________| |
___________________________|____________________ |
______|______ ______|_____ ______|______ ________|_______ _____|_____
| Directia | | | | | | | | |
| generala de | | | | Directia | | Serviciul | | |
| logistica | | Directia | | de studii, | | financiar- | | Filiale |
| electorala, | | pentru | | evidenta, | | contabilitate, | | regionale |
| indrumare, | | legislatie | | documentare | | resurse umane, | | |
| control si | | | | si relatii | | protocol si | | |
| relatii | | | | externe | | administrativ | | |
| publice | | | | | | | | |
|_____________| |____________| |_____________| |________________| |___________|
NOTA:
In cadrul Directiei generale de logistica electorala, indrumare, control si
relatii publice si al directiilor se pot organiza, prin ordin al presedintelui,
cu respectarea prevederilor legale, servicii si birouri.
ANEXA 2
ARONDAREA
judetelor si a municipiului Bucuresti la filialele regionale
I. Filiala Vest - sediul in municipiul Bistrita, judetul Bistrita-Nasaud
1. Judetul Cluj
2. Judetul Bistrita-Nasaud
3. Judetul Bihor
4. Judetul Timis
5. Judetul Arad
6. Judetul Sibiu
7. Judetul Brasov
8. Judetul Mures
9. Judetul Covasna
10. Judetul Harghita
11. Judetul Alba
II. Filiala Sud - sediul in municipiul Ramnicu Valcea, judetul Valcea
1. Judetul Dolj
2. Judetul Olt
3. Judetul Gorj
4. Judetul Valcea
5. Judetul Mehedinti
6. Judetul Calarasi
7. Judetul Teleorman
8. Judetul Giurgiu
9. Judetul Caras-Severin
10. Judetul Hunedoara
III. Filiala Est - sediul in municipiul Galati, judetul Galati
1. Municipiul Bucuresti
2. Judetul Ilfov
3. Judetul Prahova
4. Judetul Arges
5. Judetul Dambovita
6. Judetul Constanta
7. Judetul Tulcea
8. Judetul Braila
9. Judetul Galati
10. Judetul Ialomita
11. Judetul Buzau
IV. Filiala Nord - sediul in municipiul Zalau, judetul Salaj
1. Judetul Iasi
2. Judetul Suceava
3. Judetul Botosani
4. Judetul Neamt
5. Judetul Bacau
6. Judetul Vaslui
7. Judetul Maramures
8. Judetul Satu Mare
9. Judetul Salaj