HOTARARE Nr. 301 din 29 iunie 1993
privind instituirea regimului special de supraveghere a unor societati
comerciale cu capital de stat aflate in situatie financiara critica
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 146 din 1 iulie 1993
Guvernul Romaniei hotaraste:
Art. 1
In vederea corectarii neperformantei economico-financiare a societatilor
comerciale cu capital de stat nominalizate in anexa nr. 1, se instituie regimul
special de supraveghere a acestora.
In sensul prezentei hotarari, prin supraveghere se intelege:
a) controlul operatiunilor economice si financiare executate;
b) verificarea si avizarea studiilor de fezabilitate elaborate in baza
prevederilor Hotararii Guvernului nr. 64/1991 si a planurilor de redresare
economico-financiara elaborate de consiliile de administratie in termen de 30
de zile de la intrarea in vigoare a prezentei hotarari;
c) participarea la stabilirea masurilor privind asanarea situatiei
financiare a societatilor comerciale, prin:
- reducerea pierderilor si rentabilizarea activitatii;
- restabilirea echilibrului financiar si a deplinei capacitati de plata;
- sporirea gradului de lichiditate si accelerarea rotatiei capitalului;
- sporirea eficientei activitatii in general;
d) aplicarea in relatiile si decontarile cu tertii, privind aprovizionarea,
productia, desfacerea si prestarea de servicii, a unui regim specific de
izolare a societatii comerciale fata de implicatiile blocajului financiar al
altor agenti economici, prin:
- masuri de recuperare a creantelor scadente si neincasate;
- folosirea formelor de decontare garantate: cecuri, acreditive, garantii
bancare si altele;
- oprirea productiei fara desfacere asigurata si a livrarilor catre
debitorii care nu-si indeplinesc obligatiile de plata;
e) controlul angajarii efectuarii de cheltuieli si plati cu acoperire
corespunzatoare din venituri incasate sau credite bancare, in scopul prevenirii
acumularii de noi plati restante si rambursarii datoriilor scadente;
f) sporirea lichiditatii generale prin:
- vanzarea activelor circulante cu miscare lenta sau imobilizate, prin
licitatie si in conformitate cu prevederile Hotararii Guvernului nr. 412/1992;
in cazul in care aceste active nu se pot valorifica in acest mod, consiliile de
administratie pot aproba valorificarea acestora potrivit pct. 11 din anexa nr.
4 la Hotararea Guvernului nr. 634/1991;
- vanzarea activelor fixe, potrivit prevederilor Legii nr. 58/1991;
g) completarea necesarului de lichiditate prin angajarea de credite
bancare, cu asigurarea de garantii corespunzatoare;
h) urmarirea indeplinirii planurilor de redresare economico-financiara
elaborate de fiecare societate comerciala supravegheata;
i) pregatirea societatilor comerciale pentru privatizare.
Art. 2
Regimul special de supraveghere economico-financiara se exercita prin
comisii de supraveghere, constituite la nivelul fiecarei societati comerciale
nominalizate in anexa nr. 1, formate din reprezentanti - experti ai
Ministerului Finantelor, Ministerului Industriilor, Fondului Proprietatii de
Stat si Bancii Nationale a Romaniei.
Art. 3
Constituirea, coordonarea si conducerea comisiilor de supraveghere se
asigura de catre Comitetul de Restructurare. Componenta Comitetului de
Restructurare si modul de lucru al acestuia sunt prevazute in anexa nr. 2 la
prezenta hotarare.
Art. 4
Societatile comerciale supuse regimului prevazut de prezenta hotarare vor
pastra disponibilitatile in lei si in valuta si isi vor efectua toate
operatiunile de incasari si plati, indiferent de natura acestora, printr-o
singura banca.
Art. 5
Planurile de redresare economico-financiara elaborate de societatile comerciale
supravegheate vor cuprinde, in mod imperativ, masuri concrete de restructurare,
inclusiv cu aplicabilitate imediata.
Aceste masuri vor urmari, cu prioritate, efectuarea ajustarilor necesare in
volumul si structura productiei, avandu-se in vedere si inchiderea
capacitatilor de productie excedentare si/sau reducerea fortei de munca
ineficient ocupate.
Pe baza consultarilor cu creditorii si luand in considerare resursele de
care dispun efectiv, societatile comerciale vor formula propuneri privind completarea
necesarului de lichiditate pentru aplicarea planurilor de redresare
economico-financiara. Cuantumul acestor resurse financiare se aproba de catre
Comitetul de Restructurare, care va stabili si sursele de finantare, in
urmatoarea ordine:
- garantii guvernamentale la credite bancare;
- alocatii bugetare directe.
Art. 6
Planurile de redresare economico-financiara, avizate de comisia de
supraveghere, se supun spre aprobare Comitetului de Restructurare.
In cazul in care planurile prezentate nu sunt aprobate, Comitetul de
Restructurare va formula, in termen de 15 zile de la primirea acestora,
propuneri concrete de ameliorare.
Daca consiliile de administratie ale societatilor comerciale supravegheate
nu isi insusesc aceste propuneri, Comitetul de Restructurare va putea decide
diminuarea sau, dupa caz, neacordarea sprijinului financiar prevazut la art. 5.
Art. 7
Creditarea societatilor comerciale nominalizate in anexa nr. 1, ulterior
intrarii in vigoare a prezentei hotarari, si in absenta unor garantii
acoperitoare, atrage dupa sine asumarea unui risc sporit de catre eventualii
creditori.
Pana la aprobarea de catre Comitetul de Restructurare a planurilor de
redresare economico-financiara si stabilirea plafoanelor de creditare bancara
in limita carora se acorda garantii guvernamentale, bancilor comerciale li se
recomanda sa acorde credite bancare pentru desfasurarea normala a activitatii
societatilor comerciale nominalizate, pe baza avizului favorabil al comisiilor
de supraveghere constituite la nivelul acestora.
Creditarea de catre bancile comerciale a societatilor comerciale
nominalizate, dupa aprobarea planurilor de redresare economico-financiara, se
va face cu urmarirea incadrarii stricte in limita plafoanelor stabilite de
Comitetul de Restructurare. In acest scop, contractarea de credite bancare se
va face numai cu avizul comisiilor de supraveghere.
Art. 8
Comisiile de supraveghere au obligatia de a urmari respectarea stricta a
masurilor cuprinse in planurile de redresare economico-financiara, raportind
lunar Comitetului de Restructurare despre modul de indeplinire a acestor
planuri si recomandind masuri de adaptare si ameliorare a lor, in functie de
conditiile nou-aparute.
Art. 9
In cazul in care se constata ca societatile comerciale se abat de la
masurile cuprinse in planurile de redresare economico-financiara aprobate,
comisiile de supraveghere vor recomanda Comitetului de Restructurare adoptarea
de masuri corespunzatoare, in urmatoarea ordine:
- inlocuirea conducerii societatii comerciale respective;
- retragerea sustinerii financiare, inclusiv a garantiilor aferente
creditelor neutilizate inca, cu notificarea imediata a bancii creditoare;
- declararea starii de incapacitate de plata potrivit art. 12 al Legii nr.
76/1992, putindu-se merge pana la initierea procedurii de lichidare.
Art. 10
In termen de maximum 180 de zile de la instituirea regimului de
supraveghere a respectivei societati comerciale, in cazul in care situatia
economico - financiara nu se amelioreaza in mod semnificativ, comisia de
supraveghere este obligata sa prezinte Comitetului de Restructurare un raport
fundamentat, continand recomandari privind incetarea activitatii societatii si
intrarea in conservare sau, dupa caz, lichidarea societatii respective.
Comitetul de Restructurare este obligat ca, in termen de 15 zile de la
primirea raportului, sa propuna Guvernului spre aprobare solutiile considerate
optime.
Art. 11
Declansarea procedurii de lichidare poate fi suspendata pe timp de 90 de
zile numai la cererea expresa a Fondului Proprietatii de Stat si a Fondului
Proprietatii Private competent, termen in care societatea comerciala respectiva
trebuie privatizata.
Art. 12
In cazul ameliorarii substantiale a starii financiare a societatii
comerciale ca rezultat al aplicarii planului de redresare, comisia de
supraveghere va recomanda Comitetului de Restructurare scoaterea de sub
supraveghere a respectivei societati comerciale.
In baza avizului favorabil al Comitetului de Restructurare, Guvernul va
putea aproba aceasta masura, societatea comerciala respectiva reintrand in
relatii normale cu sistemul bancar si ceilalti creditori.
Art. 13
Pentru stimularea activitatii membrilor comisiilor de supraveghere si ai
aparatului tehnic al Comitetului de Restructurare, Guvernul poate stabili, in
functie de rezultate, acordarea, din bugetele institutiilor reprezentate, de
indemnizatii lunare.
Art. 14
Regimul special de supraveghere instituit prin prezenta hotarare, ca si
activitatea comisiilor de supraveghere si a Comitetului de Restructurare
inceteaza, de drept, in momentul inceperii activitatii Agentiei de
Restructurare.
PRIM-MINISTRU
NICOLAE VACAROIU
Contrasemneaza:
Ministru de stat,
presedintele Consiliului
pentru Coordonare,
Strategie si Reforma Economica,
Misu Negritoiu
Ministru de stat,
ministrul finantelor,
Florin Georgescu
Ministrul industriilor,
Dumitru Popescu
Presedintele Consiliului
de administratie al
Fondului Proprietatii de Stat,
Emil Dima
ANEXA 1
LISTA
societatilor comerciale cu capital de stat supuse regimului special de
supraveghere
----------------------------------------------------------------------------
Nr. Denumirea societatii comerciale Sectorul
crt.
----------------------------------------------------------------------------
1. PETROMIDIA - S.A. Navodari Chimie-petrochimie
2. TURNU - S.A. Turnu Magurele Chimie
3. SOFERT - S.A. Bacau Chimie
4. DOLJCHIM - S.A. Craiova Chimie
5. SOMETRA - S.A. Copsa Mica Metalurgie
6. AVIOANE - S.A. Craiova Constructii de masini
7. SIDERCA - S.A. Calarasi Metalurgie
8. TURBOMECANICA - S.A. Bucuresti Constructii de masini
9. AMPELUM - S.A. Zlatna Metalurgie
10. AZOCHIM - S.A. Piatra-neamt Chimie
11. CARBOSIN - S.A. Copsa Mica Chimie-petrochimie
12. DUNACOR - S.A. Braila Chimie
13. C.S.R. - S.A. Resita Metalurgie
14. ARIS - S.A. Arad Constructii de masini
15. SEMANATOAREA - S.A. Bucuresti Constructii de masini
16. ROMAERO - S.A. Bucuresti Constructii de masini
17. GENERAL TURBO - S.A. Bucuresti Constructii de masini
18. FECNE - S.A. Bucuresti Constructii de masini
19. ARTROM - S.A. Slatina Metalurgie
20. MAT - S.A. Craiova Constructii de masini
21. I.M.G. - S.A. Bucuresti Constructii de masini
22. STEAUA ELECTRICA - S.A. Fieni Electrotehnica,
electronica
23. I.A.R. - S.A. Brasov Constructii de masini
24. ALUM - S.A. Tulcea Metalurgie
25. I.C.M.U.G. - S.A. Giurgiu Constructii de masini
26. I.U.G. - S.A. Craiova Constructii de masini
27. GRANITUL - S.A. Bucuresti Materiale de
constructii
28. DUNAREANA - S.A. Giurgiu Textile
29. ROMPROTEINE - S.A. Curtea de Arges Chimie
30. ARCHIM - S.A. Arad Chimie
----------------------------------------------------------------------------
ANEXA 2
Componenta Comitetului de Restructurare si modul de lucru al acestuia
Componenta Comitetului de Restructurare este urmatoarea:
---------------------------------------------------------------------------
Institutia reprezentata Nivel de reprezentare
---------------------------------------------------------------------------
1. Ministerul Industriilor Secretar de stat
2. Fondul Proprietatii de Stat Director executiv
3. Fondurile Proprietatii Private Director executiv
4. Consiliul pentru Coordonare, Strategie si
Reforma Economica Secretar de stat
5. Ministerul Finantelor Secretar de stat
6. Banca Nationala a Romaniei Viceguvernator
7. Banci comerciale cu capital de stat creditoare Vicepresedinti
-------------------------------------------------------------------------
Institutiile mentionate vor nominaliza, in termen de 5 zile de la intrarea
in vigoare a prezentei hotarari, membrii desemnati sa le reprezinte, precum si
cate o persoana care sa poata inlocui reprezentantul desemnat in caz de indisponibilitate
a acestuia.
Fiecare membru al Comitetului de Restructurare dispune de un singur vot.
Reprezentantii bancilor comerciale creditoare au drept de vot numai cu privire
la societatile comerciale pe care le crediteaza. Reprezentantii Fondului Proprietatii
Private au drept de vot numai cu privire la societati comerciale la care detin
actiuni.
Deciziile se iau prin votul majoritatii simple a celor abilitati sa voteze
in problema dezbatuta, cu exceptia avizarii recomandarii de lichidare (prevazuta
la art. 10 al prezentei hotarari), unde este necesara o majoritate calificata
de doua treimi din membrii abilitati sa voteze.
Cu privire la decizia de stabilire a plafoanelor de creditare bancara in
limita carora se acorda garantii guvernamentale (potrivit art. 5 din prezenta
hotarare), reprezentantul Ministerului Finantelor are drept de veto.
Comitetul de Restructurare va actiona si ca arbitru pentru solutionarea
divergentelor aparute intre comisiile de supraveghere constituite potrivit
prezentei hotarari si organele de conducere ale societatilor comerciale
supravegheate. Solutiile pronuntate au caracter definitiv si se iau cu
majoritate de voturi, in termen de maximum 5 zile de la sesizare.
Reprezentantul Fondului Proprietatii de Stat este presedintele Comitetului
de Restructurare si conduce sedintele acestuia. Secretariatul este asigurat de
Ministerul Finantelor.
Comitetul se reuneste in sedinte saptamanale sau, la propunerea
presedintelui, de mai multe ori pe saptamana, daca dimensiunea si urgenta
problemelor o impun.
Pentru indeplinirea atributiilor sale, Comitetul de Restructurare isi va
putea crea un aparat tehnic de lucru, constituit din specialisti pusi la
dispozitie de institutiile reprezentate.
Acesta va sprijini fundamentarea deciziilor, pe baza analizei proprii a in
formatiilor si recomandarilor furnizate de comisiile de supraveghere care
functioneaza la nivelul societatilor comerciale.
Comitetul de restructurare va prezenta Guvernului, lunar sau ori de cate
ori este necesar, rapoarte privind rezultatele obtinute, insotite de propuneri
concrete de masuri.