HOTARARE Nr. 31 din 25 septembrie 1996
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 237 din 30 septembrie 1996
![SmartCity3](https://citymanager.online/wp-content/uploads/2018/09/b2-700x300.jpg)
Ioan Muraru - presedinte
Costica Bulai - judecator
Viorel Mihai Ciobanu - judecator
Mihai Constantinescu - judecator
Ioan Deleanu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Florin Bucur Vasilescu - judecator
Romul Petru Vonica - judecator
Ioan Griga - procuror
Gabriela Dragomirescu - magistrat-asistent
Pe rol solutionarea contestatiei in anulare formulata, in temeiul art. 317
alin. 1 pct. 1 din Codul de procedura civila, de Alianta Civica, doamna Dorana
Cosoveanu si domnul Neculai Prelipceanu impotriva Hotararii Curtii
Constitutionale nr. 1 din 8 septembrie 1996 de respingerea contestatiei privind
inregistrarea candidaturii domnului Ion Iliescu.
Curtea a decis solutionarea prezentei contestatii fara citarea contestatorilor,
potrivit procedurii legale referitoare la solutionarea contestarii
candidaturilor la functia de Presedinte al Romaniei, avand in vedere caracterul
de incident procedural in cadrul contenciosului electoral si tinand seama de
cerinta legala a rezolvarii litigiilor in domeniul electoral, cu respectarea
termenelor prevazute de lege, conform prevederilor art. 14 din Legea nr.
47/1992, art. 11 alin. (2) si alin. (3) si art. 28 alin. (1) din Legea nr.
69/1992. De aceea, in temeiul art. 16 din Legea nr. 47/1992, Curtea constata ca
prevederile art. 85 si urmatoarele din Codul de procedura civila, referitoare
la citarea sau infatisarea partilor, sunt incompatibile cu procedura
jurisdictionala de solutionare a contestatiei de fata.
Magistratul-asistent prezinta obiectul contestatiei.
In contestatie se cere anularea hotararii atacate pe aceasta cale, intrucat
judecata s-a facut fara citarea contestatorilor, considerandu-se ca sunt
incidente prevederile art. 317 alin. 1 pct. 1 din Codul de procedura civila, conform
carora hotararile irevocabile pot fi atacate cu contestatie in anulare cand
procedura de chemare a partii nu a fost indeplinita potrivit cerintelor legii,
iar acest motiv nu a putut fi invocat pe caile ordinare de atac.
In motivarea contestatiei se invoca prevederile art. 14 alin. (1) din Legea
nr. 47/1992 si regulamentul Curtii, conform carora sedintele de judecata pot sa
nu fie publice, dar din motive intemeiate, precum si prevederile art. 6 alin. 1
din Conventia Europeana pentru Apararea Drepturilor Omului si a Libertatilor
Fundamentale in care se prevede ca orice persoana are dreptul la o judecata in
mod public de catre o instanta independenta si impartiala, in procesele privind
drepturile si obligatiile sale cu caracter civil. In acest sens se arata ca
sedinta poate sa nu fie publica "doar din motive intemeiate ori atunci
cand, in imprejurari speciale, publicitatea ar fi de natura sa aduca atingere
intereselor justitiei". Pe fond, se considera ca solutionarea contestatiei
impotriva inregistrarii candidaturii domnului Ion Iliescu fara citarea partilor
constituie o incalcare a principiului contradictorialitatii, a dreptului la
aparare si a principiului oralitatii. Chiar daca, potrivit art. 28 alin. (1)
din Legea nr. 69/1992 si art. 85 alin. (1) din Legea nr. 68/1992, solutionarea
contestatiei se face potrivit regulilor stabilite de lege pentru ordonanta
presedintiala, care, potrivit art. 581 din Codul de procedura civila, poate fi
data si fara citarea partilor, contestatorii considera ca aceasta ultima
posibilitate are un caracter de exceptie. In acest sens, precizeaza ca
existenta interesului public legat de solutionarea contestatiei privind
inregistrarea candidaturii domnului Ion Iliescu impunea ca judecarea sa se faca
cu citarea partilor, mai ales ca, in ce priveste ordonanta presedintiala,
exista calea de atac a apelului, care, in toate cazurile, se judeca cu citarea
partilor. Totodata, se apreciaza ca termenul de 5 zile pentru inmanarea
citatiei putea fi prescurtat si ca prevederea legala referitoare la
solutionarea contestatiei, in maximum 48 de ore, nu prevaleaza asupra
principiilor publicitatii, contradictorialitatii, oralitatii si dreptului la
aparare. Se mai apreciaza ca necitarea partilor ar fi echivalenta cu o
antepronuntare si ca, in temeiul art. 20 alin. (2) din Constitutie, prevaleaza
dispozitiile Conventiei europene susmentionate, indicandu-se unele hotarari
pronuntate la Curtea Europeana a Drepturilor Omului de la Strasbourg,
referitoare la drepturi civile si interese private, care au consacrat
publicitatea dezbaterilor, principiile "egalitatii armelor" si
oralitatii, precum si faptul ca aceste exigente se aplica si jurisdictiei
curtilor constitutionale. In finalul contestatiei se invoca unele motive de
combatere a unor posibile contraargumente, si anume faptul ca numai candidatul
la functia de Presedinte al Romaniei ar fi avut motive sa se planga ca nu a
fost citat, ca practica jurisdictionala a Curtii nu constituie izvor de drept,
asa incat nu ar fi semnificativa evocarea hotararilor anterioare, ca
solutionarea contestatiei in anulare nu ar fi de competenta Curtii si ca
aceasta ar putea, potrivit art. 16 din Legea nr. 47/1992, sa hotarasca asupra
compatibilitatii regulilor procedurii civile cu natura procedurii din fata
Curtii, insa nu "peste si in afara legii".
Procurorul, avand cuvantul, apreciaza ca inadmisibila contestatia in
anulare, deoarece art. 85 alin. (2) din Legea nr. 68/1992 prevede in mod expres
ca impotriva hotararilor definitive, pronuntate in contenciosul electoral, nu
exista cale de atac. In consecinta, nici celelalte motive invocate in
contestatie nu mai trebuie analizate.
CURTEA,
luand in dezbatere contestatia in anulare, constata, cu opinia separata a unui
judecator, ca este competenta sa o solutioneze in temeiul art. 144 lit. d) din
Constitutie, al art. 27 din Legea nr. 47/1992 si al art. 11 alin. (3) din Legea
nr. 69/1992, raportate la art. 317 alin. 1 pct. 1 din Codul de procedura
civila.
In opinia separata se arata ca, deoarece, fata de dispozitiile constitutionale
si legale, jurisdictia constitutionala nu include si caile extraordinare de
atac, iar in acest domeniu nu sunt aplicabile dispozitiile procedurale civile,
cererii de fata ii sunt aplicabile dispozitiile constitutionale si legale
privitoare la rezolvarea petitiilor. Ca atare, rezolvarea acesteia prin
proceduri jurisdictionale este contrara Constitutiei si dispozitiilor legale in
materie.
Analizand contestatia in raport cu prevederile Constitutiei, ale Legii nr.
47/1992, ale art. 85 alin. (2) din Legea nr. 68/1992 si ale art. 28 alin. (1)
din Legea nr. 69/1992, Curtea retine urmatoarele:
Contestatia in anulare are ca obiect Hotararea Curtii Constitutionale nr. 1
din 8 septembrie 1996, pronuntata in cadrul procedurii referitoare la solutionarea
contestatiilor privind inregistrarea candidaturilor pentru functia de
Presedinte al Romaniei la alegerile din 3 noiembrie 1996.
In conformitate cu prevederile art. 85 alin. (2) din Legea nr. 68/1992,
impotriva hotararilor definitive pronuntate in contenciosul electoral,
reglementat de aceasta lege, nu exista cale de atac. In acest sens, prin
Decizia Curtii Constitutionale nr. 3 din 30 iunie 1992, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 162 din 15 iulie 1992, s-a decis ca dispozitia
respectiva este constitutionala, fiind conforma exigentelor impuse de
specificul procesului electoral. Obiectia de neconstitutionalitate pentru
solutionarea careia s-a emis aceasta decizie privea tocmai admisibilitatea
cailor extraordinare de atac in domeniul contenciosului electoral.
Intrucat art. 28 alin. (1) din Legea nr. 69/1992 pentru alegerea
Presedintelui Romaniei prevede ca dispozitiile legale referitoare la judecarea
contestatiilor si a oricaror alte cereri din Legea nr. 68/1992 se aplica si in
ce priveste alegerile presedintiale, rezulta ca prevederile art. 85 alin. (2)
din Legea nr. 68/1992 sunt incidente si in ce priveste contenciosul electoral
privind alegerile presedintiale.
In consecinta, impotriva hotararilor Curtii Constitutionale emise pentru
solutionarea contestatiilor privind inregistrarea sau neinregistrarea unei
candidaturi, nu exista nici o cale de atac.
In acelasi sens, prin Decizia Plenului Curtii Constitutionale nr. 2 din 3
martie 1994, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 77 din
25 martie 1994, s-a statuat ca "in activitatea jurisdictionala a Curtii
Constitutionale contestatia in anulare nu este exclusa".
Curtea Constitutionala a reconfirmat recent aceasta interpretare prin
hotararile nr. 25 si nr. 26, ambele din 20 septembrie 1996, publicate in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 229 din 24 septembrie 1996.
Fata de cele aratate, rezulta ca prezenta contestatie urmeaza a fi respinsa
ca inadmisibila, nemaifiind deci posibila analiza motivelor invocate de
contestatori, inclusiv a hotararilor Curtii Europene a Drepturilor Omului de la
Strasbourg, invocate, si care se refera la drepturi si obligatii cu caracter
civil.
Pentru considerentele aratate si vazand dispozitiile art. 144 lit. d) din
Constitutie, ale art. 13 alin. (1) lit. B. a), ale art. 27 si 28 din Legea nr.
47/1992, cele ale art. 2 alin. (2) si ale art. 28 alin. (1) din Legea nr.
69/1992, precum si ale art. 85 alin. (2) din Legea nr. 68/1992, raportate la
art. 317 alin. 1 pct. 1 din Codul de procedura civila, cu unanimitate de
voturi,
CURTEA
In numele legii
HOTARASTE:
Respinge ca inadmisibila contestatia in anulare formulata de Alianta
Civica, doamna Dorana Cosoveanu si domnul Neculai Prelipceanu impotriva Hotararii
Curtii Constitutionale nr. 1 din 8 septembrie 1996.
Decizia este definitiva si se publica in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN MURARU
Magistrat asistent,
Gabriela Dragomirescu