HOTARARE Nr. 316 din 20 aprilie 1999
privind aprobarea Metodologiei pentru stabilirea normelor de evaluare a
performantelor profesionale individuale si de aplicare a criteriilor de
stabilire a salariilor de baza intre limite pentru personalul cu functii de
specialitate din activitatea de cercetare stiintifica si dezvoltare tehnologica
din subordinea Academiei Romane
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 197 din 6 mai 1999

In temeiul prevederilor art. 12 alin. (1) din Legea nr. 154/1998 privind
sistemul de stabilire a salariilor de baza in sectorul bugetar si a
indemnizatiilor pentru persoane care ocupa functii de demnitate publica,
Guvernul Romaniei hotaraste:
ARTICOL UNIC
Se aproba Metodologia pentru stabilirea normelor de evaluare a
performantelor profesionale individuale si de aplicare a criteriilor de
stabilire a salariilor de baza intre limite pentru personalul cu functii de
specialitate din activitatea de cercetare stiintifica si dezvoltare tehnologica
din subordinea Academiei Romane, prevazuta in anexa care face parte integranta
din prezenta hotarare.
PRIM-MINISTRU
RADU VASILE
Contrasemneaza:
Presedintele Academiei Romane,
Eugen Simion
Ministrul muncii si
protectiei sociale,
Alexandru Athanasiu
Ministrul finantelor,
Decebal Traian Remes
Presedintele Agentiei Nationale
pentru Stiinta, Tehnologie
si Inovare,
Lanyi Szabolcs
ANEXA 1
METODOLOGIE
pentru stabilirea normelor de evaluare a performantelor profesionale
individuale si de aplicare a criteriilor de stabilire a salariilor de baza
intre limite pentru personalul cu functii de specialitate din activitatea de
cercetare stiintifica si dezvoltare tehnologica din subordinea Academiei Romane
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Prezenta metodologie se aplica personalului angajat cu contract individual
de munca in unitati de cercetare stiintifica si dezvoltare tehnologica din
subordinea Academiei Romane, in functiile de specialitate, salarizate potrivit
lit. a) si b) din anexa nr. VII/3 la Legea nr. 154/1998.
Art. 2
Pentru personalul angajat cu contract individual de munca in unitatile
mentionate la art. 1, in functiile de executie auxiliare, salarizate potrivit
lit. c) din anexa nr. VII/3 la Legea nr. 154/1998, se aplica Metodologia pentru
stabilirea normelor de evaluare a performantelor profesionale individuale si de
aplicare a criteriilor de stabilire a salariilor de baza intre limite, aprobata
prin Hotararea Guvernului nr. 749/1998.
Art. 3
(1) Metodologia creeaza cadrul realizarii urmatoarelor obiective:
a) asigurarea concordantei dintre exigentele (cerintele) postului si
calitatile personalului de cercetare stiintifica si dezvoltare tehnologica;
b) selectarea si promovarea personalului de cercetare pe criterii
obiective, specifice activitatii de cercetare stiintifica si dezvoltare
tehnologica;
c) stimularea cresterii performantelor profesionale individuale ale
personalului de specialitate si a calitatii muncii de cercetare stiintifica si
dezvoltare tehnologica;
d) stabilirea salariului de baza individual intre limite in functie de
performantele profesionale individuale.
(2) Pentru atingerea acestor obiective prezenta metodologie prevede:
a) evaluarea posturilor in functie de caracteristicile descriptive privind
exigentele si performantele pe care acestea le impun angajatilor;
b) evaluarea performantelor profesionale ale angajatilor in raport cu
cerintele posturilor;
c) stabilirea si reevaluarea salariului de baza intre limite, in functie de
performantele profesionale ale fiecarui angajat.
CAP. 2
Evaluarea posturilor in functie de caracteristicile descriptive privind
exigentele si performantele pe care acestea le impun angajatilor
Art. 4
(1) Evaluarea posturilor se face pe baza unor criterii care reprezinta
cerintele de ocupare a acestora, cuprinse in anexa nr. 1 la prezenta
metodologie.
(2) Conducerile unitatilor de cercetare stiintifica si dezvoltare
tehnologica pot completa fisa postului si cu alte elemente specifice
activitatii si, de asemenea, pot detalia sau diversifica criteriile de evaluare
prezentate in anexa nr. 1 la prezenta metodologie. Ponderile asociate
criteriilor se vor modifica in mod corespunzator, astfel incat suma ponderilor
sa reprezinte 100% .
Art. 5
Criteriile de evaluare a postului se inscriu in fisa postului, prin care
ordonatorii de credite bugetare vor asigura si descrierea principalelor
atributii si raspunderi ce revin angajatilor.
Art. 6
Pentru fiecare criteriu de evaluare a posturilor se acorda un calificativ,
notat de la 1 la 5, in raport cu importanta si cu relevanta acestuia.
Art. 7
(1) Corespunzator fiecarui post, seful ierarhic al acestuia stabileste
standardele de performanta ale postului, cu aprobarea conducerii unitatii
respective.
(2) Standardele de performanta se exprima prin urmatorii indicatori,
cuantificati in conformitate cu specificul activitatilor si operatiunilor
proprii fiecarui post:
a) cantitate;
b) calitate;
c) finantare;
d) incadrare in timpul prevazut;
e) utilizarea resurselor;
f) mod de realizare.
Continutul indicatorilor este prezentat in anexa nr. 2 la prezenta
metodologie.
(3) Conducerile unitatilor de cercetare stiintifica si dezvoltare
tehnologica vor institui procedurile si regulile de masurare adecvata a
fiecarui indicator care determina standardele de performanta.
(4) In stabilirea procedurilor si regulilor de masurare a indicatorilor de
performanta conducerile unitatilor de cercetare stiintifica si dezvoltare
tehnologica vor consulta sindicatele si/sau reprezentantii salariatilor, dupa
caz.
(5) Standardele de performanta stabilite pentru fiecare post trebuie sa
reflecte repartizarea echitabila a sarcinilor intre posturi si sa fie defalcate
din obiectivele cuantificate ale unitatii.
Art. 8
Principalele elemente care sunt avute in vedere la elaborarea fisei postului
sunt prezentate in anexa nr. 3 la prezenta metodologie.
Art. 9
(1) Evaluarea se aplica fiecarui post utilizat in fiecare institutie
publica.
(2) La nivelul ordonatorilor de credite bugetare care sunt unitati de
cercetare stiintifica si dezvoltare tehnologica, evaluarea posturilor va fi
asigurata de catre compartimentele de gestiune a resurselor umane, impreuna cu
persoanele desemnate de consiliul stiintific si cu conducatorii
compartimentelor in care se regasesc posturile supuse evaluarii.
(3) Pentru unitatile care nu dispun de compartimente de gestiune a
resurselor umane evaluarea posturilor va fi asigurata de catre persoanele
desemnate de consiliul stiintific, impreuna cu conducatorii compartimentelor
respective.
(4) Documentatia aferenta activitatilor de evaluare se gestioneaza de catre
persoanele mentionate la alin. (2).
Art. 10
(1) Modul de calcul al punctajelor minime, maxime si medii pe baza
rezultatelor evaluarii posturilor este prezentat in anexa nr. 4 la prezenta
metodologie.
(2) Punctajul mediu va servi drept criteriu de ordonare a posturilor pe
intreaga structura organizatorica a institutiei publice si va permite estimarea
costului mediu pentru ansamblul posturilor existente.
CAP. 3
Evaluarea performantelor profesionale ale angajatilor in raport cu
cerintele postului
Art. 11
Principalele etape in activitatea de evaluare a performantelor profesionale
individuale sunt:
a) descrierea criteriilor de evaluare a performantelor profesionale
individuale;
b) procedura de masurare si de evaluare a performantelor profesionale
individuale;
c) urmarirea si controlul rezultatelor evaluarii si determinarea evolutiei
performantelor profesionale individuale in timp.
Sectiunea I
Descrierea criteriilor de evaluare a performantelor profesionale
individuale
Art. 12
Descrierea criteriilor de evaluare a performantelor profesionale
individuale este cuprinsa in anexa nr. 5 la prezenta metodologie.
Sectiunea a II-a
Procedura de masurare si de evaluare a performantelor profesionale
individuale
Art. 13
Procedura de masurare si de evaluare a performantelor profesionale
individuale se realizeaza pe baza unor norme de evaluare, care reprezinta un
cumul de tehnici de masurare a performantelor profesionale individuale, pe baza
carora sa poata fi stabilit, ori de cate ori este necesar, nivelul salariilor
de baza individuale intre limite, potrivit legii.
Art. 14
Procedura de masurare si de evaluare a performantelor profesionale individuale
se aplica fiecarui angajat, in raport cu cerintele postului ocupat.
Art. 15
Evaluarea performantelor profesionale individuale se bazeaza pe aprecierea
in mod sistematic si obiectiv a productivitatii, a calitatii muncii de
cercetare, a comportamentului, a initiativei, a originalitatii, a eficientei si
a creativitatii fiecarui angajat.
Art. 16
(1) Procedura de masurare si de evaluare a performantelor profesionale
individuale este un proces continuu, coordonat de catre compartimentul de
gestiune a resurselor umane sau, dupa caz, de catre consiliul stiintific ori de
persoanele desemnate de catre acesta.
(2) Angajatorul va stabili, dupa primul an de aplicare a legii, momentul
pentru masurarea anuala a rezultatelor evaluarii performantelor profesionale
individuale.
(3) Prevederile alin. (2) nu se aplica in urmatoarele situatii:
a) persoanelor angajate ca debutanti, pentru care evaluarea se face dupa
expirarea perioadei corespunzatoare stagiului de debutant;
b) angajatilor care se reangajeaza in unitati de cercetare-dezvoltare dupa
o perioada mai mare de un an, pentru care evaluarea se face la expirarea unui
an de la reintrarea in sistem;
c) angajatilor din unitati de cercetare-dezvoltare, al caror contract
individual de munca este suspendat, potrivit legii, pentru care evaluarea se
face la expirarea unui an de la reluarea activitatii;
d) angajatilor promovati intr-o alta functie de executie sau intr-o functie
de conducere, precum si celor angajati din afara unitatii, pentru care momentul
de evaluare se stabileste de conducerea fiecarei institutii publice;
e) angajatilor aflati in concediu platit pentru ingrijirea copiilor in
varsta de pana la 2 ani, pentru care evaluarea se face la expirarea unui an de
la data reluarii activitatii;
f) angajatilor care nu au prestat activitate in ultimele 12 luni, fiind in
concediu medical sau in concediu fara plata, acordat potrivit legii, pentru
care momentul evaluarii se stabileste de catre conducerea fiecarei institutii
publice.
Art. 17
Procesul de evaluare a performantelor profesionale individuale va avea ca
elemente de referinta:
a) fisa cuprinzand descrierea postului, intocmita potrivit prevederilor
art. 4 si 5;
b) criteriile de evaluare a performantelor profesionale individuale,
prezentate in anexa nr. 5 la prezenta metodologie.
Art. 18
(1) Pe baza elementelor mentionate la art. 17, persoanele care vor realiza
procedurile de evaluare parcurg urmatoarele etape:
a) acorda calificative, notate de la 1 la 5, pentru fiecare criteriu
prevazut in fisa de evaluare a fiecarui angajat;
b) notele acordate vor avea urmatoarea semnificatie:
- 1 = nesatisfacator;
- 2 = satisfacator;
- 3 = la nivelul standardului de performanta stabilit pentru post;
- 4 = bine;
- 5 = foarte bine;
c) pentru fiecare criteriu nota acordata angajatului se pondereaza in
raport cu importanta si cu relevanta criteriului respectiv pentru procesul de
evaluare a performantelor individuale; pentru primul an de aplicare criteriile
de evaluare au urmatoarele ponderi:
- gradul de indeplinire a standardelor de performanta = 50%;
- asumarea responsabilitatii = 15%;
- adaptarea la complexitatea muncii = 15%;
- initiativa, originalitatea si creativitatea = 20% .
(2) Pentru procesele de evaluare a performantelor profesionale individuale,
care se vor desfasura dupa primul an de aplicare, ordonatorii de credite pot
stabili alte ponderi pentru criteriile de evaluare a performantelor
profesionale individuale, in raport cu obiectivele si cu specificul unitatii
respective.
(3) Pentru evaluarea performantelor profesionale individuale se vor utiliza
fisa de evaluare si formula de calcul, prevazute in anexa nr. 6 la prezenta
metodologie.
(4) Calificativele corespunzatoare fiecarui criteriu vor fi acordate de
catre:
- angajat (autoevaluare);
- conducatorul compartimentului in care angajatul isi desfasoara
activitatea;
- persoanele cu atributii de evaluare din compartimentele de gestiune a
resurselor umane sau, dupa caz, de catre persoanele desemnate de consiliul
stiintific al unitatii.
(5) Seful ierarhic al conducatorului compartimentului in care angajatul isi
desfasoara activitatea decide asupra calificativelor finale, tinand seama de
cele trei evaluari prevazute la alin. (4) si de rezultatele de ansamblu ale
compartimentului, eliminand valorile extreme dintre calificativele acordate
pentru fiecare criteriu.
(6) Pe baza calificativului final, stabilit potrivit alin. (5), se
determina punctajul total, care se comunica angajatului de catre compartimentul
de gestiune a resurselor umane, in termen de 5 zile.
Art. 19
(1) Fiecare angajat are dreptul sa conteste evaluarea si, respectiv,
punctajul total rezultat.
(2) Contestatia se depune la compartimentul de gestiune a resurselor umane
in termen de 5 zile de la comunicare si se solutioneaza, in prezenta partilor,
de catre presedintele consiliului stiintific, in termen de 10 zile.
Sectiunea a III-a
Urmarirea si controlul rezultatelor evaluarii si determinarea evolutiei
performantelor profesionale individuale in timp
Art. 20
Evaluarea performantelor profesionale individuale la perioadele stabilite
de catre ordonatorul de credite bugetare se face sub indrumarea compartimentelor
de gestiune a resurselor umane, care au si sarcina de a urmari si a controla
rezultatele obtinute, in conditiile prevazute la art. 16.
Art. 21
Compartimentul de gestiune a resurselor umane propune conducerii unitatii
utilizarea rezultatelor obtinute din evaluari, in scopul:
a) pregatirii si perfectionarii personalului pentru:
- definirea profilului viitor al competentelor si abilitatilor,
corespunzator fiecarui post;
- monitorizarea raportului dintre rezultate si cost, obtinut in urma
activitatii de pregatire/perfectionare;
- elaborarea programelor (strategiei de pregatire continua a personalului)
prin stabilirea unui plan de pregatire continua pentru fiecare angajat si prin
evaluarea resurselor financiare necesare acestui scop;
b) recrutarii/selectionarii personalului la elaborarea sau la realizarea
unor programe/proiecte;
c) determinarii evolutiei performantelor profesionale individuale in timp;
d) distribuirii fondului de salarii, identificat ca sursa pentru diferentieri
salariale si pentru stabilirea salariilor de baza individuale intre limite.
Sectiunea a IV-a
Evaluarea performantelor profesionale individuale ale angajatilor
Art. 22
(1) Punctajul total calculat, potrivit art. 18 si anexei nr. 6 la prezenta
metodologie, pentru fiecare angajat se compara cu intervalul delimitat de
punctajul minim, respectiv maxim, al postului ocupat de acesta, calculat
potrivit art. 10 si anexei nr. 4 la prezenta metodologie. In functie de
rezultat, se disting urmatoarele situatii:
a) punctajul realizat de angajat se inscrie intre limite (minima si maxima
de punctaj ale postului), ceea ce inseamna ca angajatul corespunde cerintelor
postului;
b) punctajul realizat de angajat se situeaza sub limita minima a punctajului
postului, deci angajatul nu corespunde cerintelor postului;
c) punctajul realizat de angajat se situeaza peste limita maxima a
punctajului postului, deci angajatul este promovabil pe o functie superioara.
Promovarea poate deveni efectiva, daca angajatul in cauza realizeaza cel putin
punctajul minim corespunzator acestui post, in limita posturilor vacante si
prin sustinerea unui concurs.
(2) Concursul pentru promovare se desfasoara in conformitate cu conditiile
prevazute in regulamentul unitatii respective, tinandu-se seama de Statutul
personalului de cercetare-dezvoltare.
CAP. 4
Stabilirea salariilor de baza intre limite in functie de performantele
profesionale individuale
Art. 23
(1) Ordonatorii de credite bugetare, potrivit dispozitiilor legale in
vigoare, asigura ca stabilirea salariilor de baza intre limite sa se realizeze
cu incadrarea in resursele financiare alocate anual si in numarul de posturi
stabilit de legea bugetului de stat.
(2) Stabilirea salariilor de baza individuale intre limite se face pe baza
rezultatelor evaluarii performantelor profesionale ale angajatului, in raport
cu cerintele postului.
Art. 24
(1) Calculul salariului de baza individual, potential, pentru perioadele
urmatoare, se face dupa cum urmeaza:
a) coeficientul de multiplicare corespunzator performantelor profesionale
x
individuale, realizate de salariatul "y" pentru ocuparea postului
"x" (Cy), se stabileste prin formula:
x x
x (py - pm) (CM - Cm)
Cy = Cm + --------------------.
x x
(pM - pm)
Pentru verificare se poate utiliza formula:
x x
x (pM - py) (CM - Cm)
Cy = CM - --------------------.
x x
(pM - pm)
In formule se noteaza:
- Cm = limita inferioara a intervalului pentru functia ocupantului
postului;
- CM = limita superioara a intervalului pentru functia ocupantului
postului;
x x
- pm = punctajul minim al postului "x", diferit de pM;
x x
- pM = punctajul maxim al postului "x", diferit de pm;
x
- py = performanta profesionala individuala a salariatului "y" pe
postul "x";
b) salariul de baza intre limite, potential, pentru salariatul
"y" pe
x
postul "x" se calculeaza multiplicand cu Cy valoarea de referinta
sectoriala
corespunzatoare.
(2) Salariul de baza calculat potrivit alin. (1) poate fi mai mare, egal
sau mai mic decat salariul de baza avut in luna anterioara incheierii
procedurilor de evaluare; modalitatile concrete de majorare sau de diminuare a
salariilor de baza se stabilesc de ordonatorul principal de credite bugetare,
in limitele resurselor financiare disponibile pentru cheltuieli de personal si
avand in vedere si obiectivele preconizate ale institutiei respective.
Art. 25
(1) Salariul de baza al unui angajat se reevalueaza anual de catre
angajator, cu respectarea limitelor prevazute pentru gradul profesional sau
treapta profesionala respectiva.
(2) Reevaluarea prevazuta la alin. (1) se face pe baza acelorasi criterii,
potrivit prezentei metodologii.
CAP. 5
Dispozitii finale
Art. 26
Ca urmare a evaluarii posturilor si performantelor profesionale
individuale, potrivit prezentei metodologii, se pot face modificari ale
salariilor de baza numai in limita cheltuielilor cu salariile alocate fiecarui
ordonator principal de credite bugetare.
Art. 27
(1) La angajare, pe baza de concurs, salariile de baza individuale pot fi
stabilite intre limitele prevazute de lege, pe baza criteriilor de selectie, a
performantelor profesionale ale angajatului, in raport cu cerintele postului,
in conditiile prezentei metodologii.
(2) Aplicarea criteriilor de selectie si evaluarea performantelor
profesionale la angajare se materializeaza in calificative notate de la 1 la 5.
(3) Evaluarea performantelor profesionale individuale, potentiale, la
angajare, se face de catre comisia de concurs desemnata in conformitate cu
regulamentul institutiei respective.
Art. 28
In masura in care sunt indeplinite integral dispozitiile prezentei
metodologii, aceasta se poate aplica atat la nivelul intregii institutii
publice, cat si la nivelul unor activitati din cadrul acesteia, in limita
cheltuielilor cu salariile alocate fiecarui ordonator de credite bugetare.
Art. 29
Anexele nr. 1 - 6 fac parte integranta din prezenta metodologie.
ANEXA Nr. 1
la metodologie
CRITERII DE EVALUARE A POSTURILOR
(exemple)
______________________________________________________________________________
Criterii Continut
______________________________________________________________________________
1. Pregatirea profesionala impusa 1.1. Pregatirea de baza corespunzatoare
ocupantului postului studiilor absolvite, potrivit
prevederilor legale:
1.1.1. liceala
1.1.2. postliceala
1.1.3. universitara de scurta
durata
1.1.4. universitara de lunga durata
1.2. Pregatire postuniversitara:
1.2.1. masterat
1.2.2. doctorat
1.2.3. studii postdoctorale
2. Experienta in activitatea de 2.1. Experienta, in general
cercetare stiintifica si 2.2. Experienta in specialitate
dezvoltare tehnologica 2.3. Experienta in postul ocupat
3. Dificultatea activitatii 3.1. Cunostinte de specialitate si
specifice postului interdisciplinare necesare
3.2. Cunostinte teoretice si
experimentale
3.3. Capacitate de documentare
3.4. Cunostinte de limbi straine
3.5. Utilizarea calculatorului
4. Responsabilitatea implicata de 4.1. Responsabilitatea fata de
post conducerea unui colectiv de
cercetare-dezvoltare
4.2. Responsabilitatea fata de
realizarea planului de
cercetare-dezvoltare
4.3. Responsabilitatea fata de obtinerea
si realizarea contractelor de
cercetare extrabugetare
4.4. Responsabilitatea fata de obtinerea
si realizarea granturilor
5. Sfera de relatii 5.1. Relatii cu propriul colectiv de
cercetare-dezvoltare (management,
colaborare, disciplina)
5.2. Relatii cu beneficiarii
5.3. Relatii cu finantatori, sponsori
etc.
5.4. Relatii de cooperare internationala
5.5. Relatii cu cercetatorii in curs de
formare
5.6. Relatii cu activitatea didactica
______________________________________________________________________________
ANEXA Nr. 2
la metodologie
CONTINUTUL
indicatorilor pentru standardele de performanta asociate posturilor
(exemple)
1. Cantitate:
a) numarul de carti (tratate, monografii etc.) sau de capitole din acestea,
aparute in tara sau in strainatate;
b) numarul de articole aparute in reviste stiintifice de specialitate, cu
referenti din tara (de exemplu: periodice ale Academiei Romane si ale
principalelor universitati) sau din strainatate;
c) numarul de comunicari la manifestari stiintifice din tara si din
strainatate, numai daca au fost publicate in extenso (nu in rezumat) in
memoriile acestora (proceedings);
d) numarul de doctoranzi in curs de conducere;
e) numarul de brevete solicitate (depuse) si acordate, daca este cazul, in
functie de domeniul de specialitate;
f) numarul de teme/proiecte de cercetare finalizate in conditii de
calitate.
2. Calitate
a) alegerea ca membru al Academiei Romane sau al altor institutii similare
din strainatate, al unor comitete de redactie sau ca referent al unor periodice
stiintifice de specialitate;
b) decernarea de titluri stiintifice, atestarea in calitate de conducator
de doctorat;
c) numarul de citari ale lucrarilor stiintifice proprii de catre alti
autori (se exclud autocitarile), factorul de impact al revistelor in care au aparut
lucrarile;
d) participarea in cadrul unui colectiv care a obtinut calificativul de
excelenta;
e) participarea la programe prioritare sau in cooperare internationala;
f) valorificarea cercetarilor efectuate in economie, cultura, viata sociala
etc. si rezultatele obtinute.
3. Finantare:
a) obtinerea de granturi pentru cercetare prin competitie interna sau
internationala;
b) obtinerea de contracte extrabugetare;
c) atragerea altor surse de finantare (sponsorizari etc.).
4. Incadrarea in timpul prevazut:
a) incadrarea in timpul prevazut pentru temele/proiectele din cadrul
unitatii;
b) incadrarea in timpul prevazut pentru contractele extrabugetare;
c) incadrarea in timpul prevazut pentru contractele de grant;
d) utilizarea eficienta a timpului in cadrul cooperarilor internationale;
e) utilizarea cu maxima eficienta a timpului de lucru, punctualitatea.
5. Utilizarea resurselor:
a) capacitatea de a utiliza eficient resursele puse la dispozitia postului,
ca de exemplu: echipament experimental, mijloace de documentare din interiorul
sau din afara unitatii, documentarea electronica (Internet), echipament de
birotica si calculatoare, materiale consumabile etc.
b) utilizarea eficienta a deplasarilor in tara si in strainatate;
c) utilizarea eficienta a resurselor umane din interiorul si din afara
colectivului de lucru propriu.
6. Modul de realizare:
a) capacitatea de a se integra in efortul colectiv depus de grupul de
cercetare din care face parte, contributia personala la rezolvarea problemelor,
modul in care pune la dispozitia grupului competenta si experienta proprii;
b) capacitatea de a redacta si prezenta lucrari stiintifice la standarde
internationale;
c) perseverenta si autoorganizarea.
ANEXA Nr. 3
la metodologie
FISA POSTULUI
(model de completare)
FISA POSTULUI Nr. ............
Denumirea institutiei publice:
Compartimentul:
Denumirea postului:
Gradul profesional al ocupantului postului:
Nivelul postului: de conducere sau de executie
Punctajul postului: a) minim =
(calculat conform b) maxim =
anexei nr. 4) c) mediu =
Standardul de performanta asociat postului (exprimat prin indicatori)
(conform anexei nr. 2)
Descrierea postului:
Se vor avea in vedere criteriile de evaluare a postului prevazute in anexa
nr. 1 si alte criterii si elemente stabilite de conducatorul compartimentului.
Descrierea activitatilor corespunzatoare postului:
Se vor avea in vedere toate activitatile de cercetare-dezvoltare si
aferente, ca de exemplu: selectia tematica, intocmirea planurilor de
cercetare-dezvoltare, documentarea, cercetarile teoretice si experimentale,
prelucrarea rezultatelor, redactarea si publicarea lucrarilor, valorificarea
rezultatelor, conducerea de doctoranzi, dupa caz.
ANEXA Nr. 4
la metodologie
MODUL DE CALCUL
al punctajelor in cadrul operatiunii de evaluare a postului
1. Postul se evalueaza potrivit criteriilor din anexa nr. 1, selectandu-le
pe cele corespunzatoare si/sau completandu-le cu altele specifice.
2. Pentru fiecare criteriu se acorda un calificativ notat de la 1 la 5.
3. Pentru fiecare criteriu se stabileste o pondere, astfel incat suma
ponderilor sa reprezinte 100% .
4. Formula de calcul al punctajului total minim pentru fiecare post este:
Pt = (p x C ) + (p x C ) + ... + (p x C ),
m m1 1 m2 2 mn n
in care:
- p ... p = nota minima acordata fiecarui calificativ notat de la 1 la
m1 mn 5;
- C ... C = ponderea stabilita pentru fiecare criteriu de evaluare a
1 n postului, in %;
- Pt = punctajul total minim.
m
5. Formula de calcul al punctajului total maxim pentru fiecare post este:
Pt = (p x C ) + (p x C ) + ... + (p x C ),
M M1 1 M2 2 Mn n
in care:
- p ... p = nota maxima acordata fiecarui calificativ notat de la 1 la
M1 Mn 5;
- C ... C = ponderea stabilita pentru fiecare criteriu de evaluare a
1 n postului, in %;
- Pt = punctajul total maxim.
M
6. In vederea ierarhizarii tuturor posturilor dintr-o institutie publica,
se calculeaza punctajul mediu, ca medie aritmetica a punctajului minim si
maxim, corespunzatoare postului.
7. Calculul punctajelor minim, maxim si mediu pentru fiecare post, cu
relatiile de mai sus, se prezinta sub forma unui tabel, conform modelului de
mai jos:
____________________________________________________________________________
Criteriile de Ponderea Calificativul Punctajul rezultat
evaluare a postului % (de la 1 la 5) ------------------------
-------------- minim maxim
minim maxim
____________________________________________________________________________
1 2 3 4 5 = 2 x 3 6 = 2 x 4
____________________________________________________________________________
Conform anexei C p p p x C p x C
nr. 1 1 m1 M1 m1 1 M1 1
Punctajul total Pt Pt
m M
Punctajul mediu
____________________________________________________________________________
ANEXA Nr. 5
la metodologie
DESCRIEREA
criteriilor de evaluare a performantelor profesionale individuale
1. Gradul de indeplinire a standardelor de performanta, in conformitate cu
anexa nr. 2
2. Asumarea responsabilitatii implica evaluarea:
- pentru activitatea de conducere:
- nivelului, precum si a riscului decizional;
- modalitatilor si tehnicilor de comunicare;
- lucrului in colectiv;
- comportamentului managerial;
- pentru activitatea de executie:
- gradului de implicare in executarea atributiilor de serviciu;
- gradului de executare in conditii de calitate si la timp a sarcinilor
de cercetare-dezvoltare;
- comportamentului la presiuni exterioare si interioare.
3. Adecvarea la complexitatea muncii se exprima prin nivelul activitatii de
conceptie, activitatii de analiza, activitatii de sinteza si al activitatii de
rutina.
- Activitatea de conceptie se caracterizeaza prin:
- prelucrarea unui volum mare de informatii;
- construirea de alternative/optiuni;
- evaluarea efectelor si a consecintelor;
- integrarea optiunilor.
- Activitatea de analiza se caracterizeaza prin:
- identificarea influentelor si a determinarilor;
- identificarea metodelor matematice de descriere a proceselor,
fenomenelor si starilor analizate.
- Activitatea de sinteza se caracterizeaza prin:
- construirea modelelor fenomenelor si/sau proceselor studiate;
- identificarea fluxurilor informationale;
- proiectarea metodelor si instrumentelor experimentale.
- Activitatea de rutina se caracterizeaza prin:
- gradul ridicat de repetare a operatiunilor;
- executarea de operatiuni in conditii practic identice.
4. Initiativa, originalitatea si creativitatea sunt calitati indispensabile
personalului de cercetare. In cercetarea fundamentala, in primul rand, au
valoare numai rezultatele cu caracter de originalitate, care imbogatesc astfel
patrimoniul de cunoastere. Aceste calitati se manifesta prin:
- propunerea de a aborda teme sau aspecte noi;
- propunerea de a utiliza noi metode sau puncte de vedere in tratarea unor
subiecte cunoscute;
- perfectionarea metodelor si a tehnicilor de abordare a subiectului;
- obtinerea de rezultate noi care completeaza cunoasterea unui subiect.
ANEXA Nr. 6
la metodologie
FISA
de evaluare a performantelor profesionale individuale
(model)
Fisa postului nr. ....
Numele si prenumele titularului:
Rezultatul evaluarii: (punctajul)
Perioada de evaluare:
Semnificatia coloanelor din tabelul de mai jos este urmatoarea:
A - Criteriile de evaluare
B - Autoevaluarea
C - Evaluarea conducatorului compartimentului
D - Evaluarea compartimentului de gestiune a resurselor umane
E - Evaluarea finala
F - Punctajul criteriului
___________________________________________________________________________
A B C D E F
___________________________________________________________________________
Cele 4 criterii sau, dupa caz, a sefului (p x C )
ponderate a persoanelor ierarhic al 1 1
conform desemnate conducatorului
anexei nr. 5 de consiliul de compartiment
si art. 18 stiintific
alin. (1) lit. c)
din metodologie
___________________________________________________________________________
Punctajul total = Pt
___________________________________________________________________________
Punctajul total =
Comentarii:
Sef de compartiment: Salariat:
___________________________________________________________________________
Punctajul total (Pt) se calculeaza dupa urmatoarea formula:
Pt = (p x C ) + (p x C ) + (p x C ) + (p x C ),
1 1 2 2 3 3 4 4
in care:
- p ... p = punctajul acordat fiecarui calificativ, notat de la 1 la 5.
1 4
C ... C = ponderea stabilita pentru fiecare criteriu de evaluare a
1 4 performantelor profesionale individuale, exprimata in % .