HOTARARE Nr. 34 din 6
august 2008
pentru aprobarea Normei nr.
18/2008 privind reglementarile contabile conforme cu Directiva a VN-a a
Comunitatilor Economice Europene aplicabile entitatilor autorizate,
reglementate si supravegheate de Comisia de Supraveghere a Sistemului de Pensii
Private
ACT EMIS DE:
COMISIA DE SUPRAVEGHERE A SISTEMULUI DE PENSII PRIVATE
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 618 din 22 august 2008
Având în vedere prevederile art. 23 lit. f) şi g) din
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 50/2005 privind înfiinţarea, organizarea
şi funcţionarea Comisiei de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private,
aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 313/2005
conform Hotărârii Parlamentului României nr. 24/2006
privind numirea preşedintelui, a vicepreşedintelui şi a celorlalţi membri ai
Consiliului Comisiei de Supraveghere a Sistemului de
Pensii Private,
în temeiul dispoziţiilor art. 15 alin. (5), (6) şi (7)
din Legea nr. 204/2006 privind pensiile facultative, cu modificările şi
completările ulterioare, ale art. 57 alin. (6) din Legea nr. 411/2004 privind
fondurile de pensii administrate privat, republicată, cu modificările şi
completările ulterioare, şi ale art. 4 alin. (3) din Legea contabilităţii nr.
82/1991, republicată,
Comisia de Supraveghere a Sistemului de Pensii
Private emite următoarea hotărâre:
Art. 1. - Se aprobă Norma nr. 18/2008 privind
reglementările contabile conforme cu Directiva a VN-a a Comunităţilor Economice
Europene aplicabile entităţilor autorizate, reglementate şi supravegheate de
Comisia de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private, prevăzută în anexa care
face parte integrantă din prezenta hotărâre.
Art. 2. - Prezenta hotărâre şi norma menţionată la art.
1 se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I,
şi pe site-ul Comisiei de Supraveghere a Sistemului de
Pensii Private (www.csspp.ro).
Art. 3. - Direcţia reglementare împreună cu Direcţia
secretariat şi cu directorul general vor urmări ducerea la îndeplinire a
prevederilor prezentei hotărâri.
Preşedintele Comisiei de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private,
Mircea Oancea
ANEXĂ
NORMA Nr. 18/2008
privind reglementările contabile conforme cu
Directiva a VN-a a Comunităţilor Economice Europene aplicabile entităţilor autorizate,
reglementate şi supravegheate de Comisia de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private
Având în vedere prevederile art. 23 lit. f) şi g) din
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 50/2005 privind înfiinţarea, organizarea
şi funcţionarea Comisiei de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private,
aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 313/2005.
în temeiul dispoziţiilor art. 15 alin. (5), (6) şi (7)
din Legea nr. 204/2006 privind pensiile facultative, cu modificările şi
completările ulterioare, ale art. 57 alin. (6) din Legea nr. 411/2004 privind
fondurile de pensii administrate privat, republicată, cu modificările şi
completările ulterioare, şi ale art. 4 alin. (3) din Legea contabilităţii nr.
82/1991, republicată,
Comisia de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private,
denumită în continuare Comisie, emite prezenta normă.
CAPITOLUL I
Aria de aplicabilitate
Art. 1. - Prezenta normă stabileşte forma şi conţinutul
situaţiilor financiare anuale consolidate, precum şi regulile de întocmire,
aprobare, auditare şi publicare a situaţiilor financiare anuale consolidate ale
entităţilor autorizate, reglementate şi supravegheate de Comisia de
Supraveghere a Sistemului de Pensii Private.
Art. 2. - Prezenta normă se aplică entităţilor autorizate,
reglementate şi supravegheate de Comisia de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private.
Art. 3. - Prezenta normă transpune Directiva a VN-a a
Comunităţilor Economice Europene 83/349/CEE din 13 iunie 1983 privind conturile
consolidate, publicată în Jurnalul Oficial al Comunităţilor Europene nr. L 193 din 18 iulie 1983, cu modificările
şi completările ulterioare.
Art. 4. - (1) Comisia de Supraveghere a Sistemului de
Pensii Private este autoritatea competentă cu privire la reglementarea,
autorizarea şi supravegherea prudenţială a sistemului de pensii private.
(2) In exercitarea
competenţelor sale prevăzute de lege, Comisia poate colecta şi procesa orice
date şi informaţii relevante, inclusiv de natura datelor cu caracter personal.
Art. 5. - (1) Termenii şi expresiile utilizate în
prezenta normă au semnificaţia prevăzută la art. 2 din Legea nr. 204/2006
privind pensiile facultative, cu modificările şi completările ulterioare,
respectiv la art. 2 din Legea nr. 411/2004 privind fondurile de pensii administrate
privat, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
(2) De asemenea, termenii de
mai jos au următoarele semnificaţii:
a) societate-mamă este entitatea care se află în oricare dintre următoarele situaţii:
(i) deţine majoritatea drepturilor de vot ale
acţionarilor sau asociaţilor într-o altă entitate, denumită în continuare filială;
(ii) este acţionar sau asociat al unei entităţi şi
majoritatea membrilor organelor de administraţie, conducere şi de supraveghere
ale entităţii în cauză (filială) care au îndeplinit aceste funcţii în cursul
exerciţiului financiar, în cursul exerciţiului financiar precedent şi până în
momentul întocmirii situaţiilor financiare anuale consolidate au fost numiţi
doar ca rezultat al exercitării drepturilor lor de vot;
(iii) este acţionar sau asociat al unei filiale şi
deţine singur controlul asupra majorităţii drepturilor de vot ale acţionarilor
sau asociaţilor acelei filiale, ca urmare a unui acord încheiat cu alţi
acţionari sau asociaţi;
(iv) este acţionar sau asociat al unei filiale şi are
dreptul de a exercita o influenţă dominantă asupra acelei filiale, în temeiul
unui contract încheiat cu entitatea în cauză sau al unei clauze din actul
constitutiv sau statut, dacă legislaţia aplicabilă filialei permite astfel de contracte
sau clauze;
(v) deţine puterea de a exercita sau exercită efectiv o
influenţă dominantă sau controlul asupra unei filiale;
(vi) este acţionar sau asociat al unei filiale şi are
dreptul de a numi ori revoca majoritatea membrilor organelor de administraţie,
conducere şi de supraveghere ale acelei filiale;
(vii) societatea-mamă şi
filiala sunt conduse pe o bază unificată de către societatea-mamă;
b) filială - o entitate aflată sub controlul altei entităţi, denumită
societate-mamă;
c) entităţi afiliate - entităţile între care există relaţiile prevăzute la lit. a) pct.
(i)-(vii), precum şi celelalte entităţi care au relaţii similare cu una dintre
entităţile menţionate anterior.
Art. 6. - Referitor la drepturile aferente
societăţilor-mamă, se aplică prevederile art. 7-9 şi art. 10 alin. (2).
Art. 7. - Pentru aplicarea prevederilor art. 5 alin. (2) lit. a) pct. (i), (ii), (iii), (vi) şi (vii),
drepturile de vot şi drepturile de numire sau de revocare ale oricărei alte
filiale, precum şi cele ale oricărei persoane care acţionează în nume propriu,
dar în contul societăţii-mamă sau al altei filiale trebuie adăugate la cele ale
societăţii-mamă.
Art. 8. - Pentru aplicarea prevederilor art. 5 alin.
(2) lit. a) pct. (i), (ii), (iii), (vi) şi (vii), în scopul determinării
drepturilor societăţii-mamă, drepturile sale vor fi reduse cu drepturile:
a) atribuite acţiunilor deţinute în contul unei
persoane care nu este nici societatea-mamă, nici o filială a acesteia; sau
b) atribuite acţiunilor deţinute drept garanţii, cu
condiţia ca drepturile în cauză să fie exercitate în conformitate cu
instrucţiunile primite sau să fie deţinute, pentru acordarea unor împrumuturi,
ca parte a activităţilor obişnuite, cu condiţia ca drepturile de vot să fie
exercitate în contul persoanei care oferă garanţia.
Art. 9. - Pentru aplicarea prevederilor art. 5 alin. (2) lit. a) pct. (i), (ii) şi (iii), numărul total al drepturilor
sale de vot în filială trebuie redus cu numărul drepturilor de vot aferente
acţiunilor proprii deţinute de aceasta, de către o filială a acesteia sau de
către o persoană care acţionează în nume propriu, dar în contul acelor
entităţi.
Art. 10. - (1) Cu respectarea prevederilor art. 18-20
filialele trebuie consolidate, indiferent de locul unde sunt situate sediile
lor sociale.
(2) In aplicarea alin. (1), orice filială a unei
filiale se consideră filială a societăţii-mamă care este societatea-mamă a
entităţii ce urmează să fie consolidată.
CAPITOLUL II
Condiţii pentru întocmirea situaţiilor financiare
anuale consolidate
Art. 11. - O entitate trebuie să întocmească situaţii
financiare anuale consolidate şi raport consolidat al administratorilor dacă
această entitate, denumită societate-mamă, face parte dintr-un grup de entităţi
şi îndeplineşte una dintre condiţiile prevăzute la art. 5 alin. (2) lit. a)
pct. (i)-(vii).
Art. 12. - (1) O societate-mamă
este scutită de la întocmirea situaţiilor financiare anuale consolidate dacă la
data bilanţului său, entităţile care urmează să fie consolidate nu depăşesc
împreună, pe baza celor mai recente situaţii financiare anuale ale acestora,
limitele a două dintre următoarele 3 criterii:
a) total active: 17.520.000 euro;
b) cifra de afaceri netă: 35.040.000 euro;
c) număr mediu de salariaţi în cursul exerciţiului
financiar: 250. (2) Criteriile de mărime prevăzute la alin. (1) se determină înainte de compensarea prevăzută la art.
31 si eliminarea de la art. 39 alin. (2) lit. a) şi b).
Art. 13. - Excepţia prevăzută la art. 12 alin. (1) nu
se aplică dacă una dintre filialele care urmează să fie consolidate este o
entitate ale cărei valori mobiliare sunt admise la tranzacţionare pe o piaţă
reglementată, în conformitate cu legislaţia în vigoare privind piaţa de
capital.
Art. 14. - Cu respectarea prevederilor art. 12 şi 13, o
societate-mamă este exceptată de la obligaţia elaborării situaţiilor financiare
anuale consolidate atunci când ea însăşi este o filială, iar propria sa
societate-mamă este înfiinţată în conformitate cu legea română sau cu legea
unui stat membru al Uniunii Europene, în unul dintre următoarele două cazuri:
a) societatea-mamă în cauză deţine toate acţiunile
entităţii exceptate. In acest sens, nu se iau în considerare acţiunile la
entitatea exceptată, deţinute de membrii organelor sale de administraţie,
conducere sau de supraveghere, în temeiul unei obligaţii legale ori prevăzute
în actul constitutiv sau statut; sau
b) dacă societatea-mamă în cauză deţine 90% sau mai
mult din acţiunile entităţii exceptate, iar restul acţionarilor ori al
asociaţilor entităţii în cauză a aprobat exceptarea.
Art. 15. - Exceptarea prevăzută la art. 14 este
condiţionată de îndeplinirea cumulativă a următoarelor condiţii:
a) entitatea exceptată şi, cu respectarea prevederilor
art. 18-20, toate filialele sale trebuie consolidate în situaţiile financiare
anuale ale unui grup mai mare de entităţi, a cărui societate-mamă este
constituită în conformitate cu legea română sau cu legea unui stat membru al
Uniunii Europene;
b) situaţiile financiare anuale consolidate şi raportul
consolidat al administratorilor ale grupului mai mare de entităţi trebuie
întocmite de societatea-mamă a grupului în cauză şi auditate, în conformitate
cu prevederile legale sub incidenţa cărora intră societatea-mamă a grupului mai
mare de entităţi, potrivit prezentei norme;
c) situaţiile financiare anuale consolidate, raportul
administratorilor şi raportul persoanei responsabile cu auditarea acelor
situaţii financiare trebuie publicate pentru entitatea exceptată conform
prevederilor legale în vigoare;
d) notele explicative la situaţiile financiare anuale
consolidate ale entităţii exceptate trebuie să prezinte:
(i) denumirea şi sediul social
ale societăţii-mamă care întocmeşte situaţii financiare anuale consolidate; şi
(ii) exceptarea de la obligaţia de a întocmi situaţii
financiare anuale consolidate şi raport consolidat al administratorilor.
Art. 16. - Excepţia prevăzută la art. 14 nu se aplică
societăţilor-mamă ale căror valori mobiliare sunt admise la tranzacţionare pe o
piaţă reglementată.
Art. 17. - Nu se va aplica exceptarea prevăzută la art.
14-16 în măsura în care elaborarea de situaţii financiare anuale consolidate
este cerută de o instituţie a statului sau pentru informarea salariaţilor.
Art. 18. - O entitate poate fi exclusă de la
consolidare în cazul în care includerea sa nu este semnificativă pentru scopul
oferirii unei imagini fidele a activelor, datoriilor, poziţiei financiare şi a
profitului sau pierderii entităţilor incluse în aceste situaţii financiare,
considerate ca un tot unitar.
Art. 19. - Dacă două sau mai multe entităţi îndeplinesc
cerinţa prevăzută la art. 18, acestea trebuie totuşi să fie incluse în
situaţiile financiare anuale consolidate, chiar dacă, considerate ca un tot unitar,
acestea nu sunt semnificative pentru scopul furnizării unei imagini fidele în
sensul prevederilor art. 23.
Art. 20. - In plus, o entitate poate să nu fie inclusă
în situaţiile financiare consolidate, dacă:
a) restricţii severe pe termen lung împiedică
exercitarea de către societatea-mamă a drepturilor sale asupra activelor ori
managementului acestei entităţi; sau
b) informaţiile necesare pentru elaborarea situaţiilor
financiare anuale consolidate se pot obţine numai cu costuri ori întârzieri
nejustificate; sau
c) acţiunile la entitatea în cauză sunt deţinute
exclusiv în vederea vânzării ulterioare a acestora.
CAPITOLUL III
Intocmirea
situaţiilor financiare anuale consolidate
Art. 21. - Situaţiile financiare anuale consolidate
cuprind bilanţul consolidat, contul de profit şi pierdere consolidat şi notele
explicative la situaţiile financiare anuale consolidate. Aceste documente
constituie un tot unitar.
Art. 22. - Situaţiile
financiare anuale consolidate se întocmesc în mod clar şi în concordanţă cu prevederile
prezentei norme.
Art. 23. - Situaţiile financiare anuale consolidate
oferă o imagine fidelă a activelor, datoriilor, poziţiei financiare şi a
profitului sau pierderii entităţilor incluse în aceste situaţii financiare,
considerate ca un tot unitar.
Art. 24. - Dacă aplicarea prevederilor prezentei norme
nu este suficientă pentru a oferi o imagine fidelă în înţelesul art. 23, în
notele explicative la situaţiile financiare anuale consolidate trebuie
prezentate informaţii suplimentare.
Art. 25. - (1) Dacă, în cazuri excepţionale, aplicarea
uneia dintre prevederile prezentei norme nu corespunde cerinţei de furnizare a
unei imagini fidele, în conformitate cu prevederile art. 23, se va face abatere
de la aceste prevederi în vederea oferirii unei imagini fidele, în înţelesul
art. 23.
(2) Orice astfel de abatere trebuie prezentată în
notele explicative la situaţiile financiare anuale consolidate împreună cu o
explicaţie a motivelor sale şi o prezentare a efectelor abaterii asupra
activelor, datoriilor, poziţiei financiare şi a profitului sau pierderii.
Art. 26. - Comisia poate solicita prezentarea în
situaţiile financiare anuale consolidate a unor informaţii suplimentare faţă de
cele care trebuie să fie prezentate în concordanţă cu prezenta normă.
Art. 27. - Prevederile secţiunii a 4-a „Forma şi
conţinutul situaţiilor financiare anuale" a cap. II
din Norma nr. 14/2007 privind reglementările contabile
conforme cu Directiva a IV-a a Comunităţilor Economice Europene aplicabile
entităţilor autorizate, reglementate şi supravegheate de Comisia de
Supraveghere a Sistemului de Pensii Private, aprobată prin Hotărârea Comisiei
de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private nr.
37/2007, se aplică în ceea ce priveşte formatul
situaţiilor financiare anuale consolidate, cu respectarea prevederilor
prezentei norme şi luând în considerare ajustările esenţiale care rezultă din
caracteristicile proprii situaţiilor financiare anuale consolidate, în raport
cu situaţiile financiare anuale.
Art. 28. - Formatul bilanţului consolidat şi al
contului de profit şi pierdere consolidat este prevăzut la cap. VIII din
prezenta normă.
Proceduri de consolidare
A. Bilanţ
consolidat
Art. 29. -Activele şi datoriile entităţilor incluse în
consolidare se încorporează în totalitate în bilanţul consolidat, prin
însumarea elementelor similare.
Art. 30. - Stocurile pot fi prezentate ca un singur
element în situaţiile financiare anuale consolidate, dacă există circumstanţe
speciale care ar putea determina cheltuieli nejustificate.
Art. 31. - (1) Valorile contabile ale acţiunilor în
capitalul entităţilor incluse în consolidare se compensează cu proporţia pe
care o reprezintă în capitalul şi rezervele acestor entităţi, astfel:
a) compensările se efectuează pe baza valorilor
contabile ale activelor şi datoriilor identificabile la data achiziţiei
acţiunilor sau, în cazul în care achiziţia are loc în două ori mai multe etape,
la data la care entitatea a devenit o filială;
b) în înţelesul prezentei
norme, data achiziţiei reprezintă data la care controlul asupra activelor nete
sau a operaţiunilor entităţii achiziţionate este transferat efectiv către
dobânditor;
c) în condiţiile în care nu se pot stabili valorile
prevăzute la lit. a), compensarea se efectuează pe baza valorilor contabile
existente la data la care entităţile în cauză sunt incluse în consolidare
pentru prima dată. Diferenţele rezultate din asemenea compensări se
înregistrează, în măsura în care este posibil, direct la acele elemente din
bilanţul consolidat care au valori superioare sau inferioare valorilor lor
contabile;
d) orice diferenţă rezultată ca urmare a aplicării
lit. a) sau rămasă după aplicarea lit. b) se prezintă ca un element separat în
bilanţul consolidat, astfel:
(i) diferenţa pozitivă se prezintă la elementul „Fond comercial pozitiv";
(ii) diferenţa negativă se prezintă la elementul „Fond
comercial negativ".
(2) Aceste elemente, metodele utilizate şi orice
modificări semnificative faţă de exerciţiul financiar precedent trebuie
explicate în notele explicative la situaţiile financiare anuale consolidate.
Art. 32. - (1) Prevederile art. 31 nu se aplică
acţiunilor în capitalul societăţii-mamă deţinute fie de entitatea în cauză, fie
de o altă entitate inclusă în consolidare.
(2) In situaţiile financiare anuale consolidate aceste
acţiuni se tratează ca acţiuni proprii, în concordanţă cu Norma nr. 14/2007.
Art. 33. - (1) Suma atribuibilă acţiunilor în filialele
incluse în consolidare, deţinute de alte persoane decât entităţile incluse în
consolidare, se prezintă separat în bilanţul consolidat, la elementul „Interese
minoritare".
(2) Interesele minoritare trebuie prezentate în
bilanţul consolidat în capitalurile proprii, separat de capitalurile proprii
ale societăţii-mamă.
B. Contul de
profit şi pierdere consolidat
Art. 34. - Veniturile şi cheltuielile entităţilor
incluse în consolidare se încorporează în totalitate în contul de profit şi
pierdere consolidat, prin însumarea elementelor similare.
Art. 35. - Suma oricărui profit
sau oricărei pierderi atribuibilă acţiunilor în filialele incluse în
consolidare, deţinute de alte persoane decât entităţile incluse în consolidare,
se prezintă separat în contul
de profit şi pierdere consolidat, la elementul „Profitul sau pierderea
exerciţiului financiar aferent(ă) intereselor minoritare".
C. Prevederi
comune bilanţului consolidat şi contului de profit şi pierdere consolidat
Art. 36. - Situaţiile financiare anuale consolidate se
întocmesc în conformitate cu prezenta normă.
Art. 37. - Metodele de consolidare trebuie aplicate în
mod consecvent de la un exerciţiu financiar la altul.
Art. 38. - (1) Abateri de la prevederile art. 37 se pot
face în cazuri excepţionale.
(2) Orice asemenea abateri, precum şi motivele acestora
trebuie prezentate în notele explicative la situaţiile financiare anuale consolidate,
împreună cu o evaluare a efectelor abaterilor asupra activelor, datoriilor,
poziţiei financiare şi a profitului sau pierderii entităţilor incluse în
consolidare, considerate ca un tot unitar.
Art. 39. - (1) Situaţiile financiare anuale consolidate
prezintă activele, datoriile, poziţia financiară şi profiturile sau pierderile
entităţilor incluse în consolidare, ca şi cum acestea ar fi o singură entitate.
(2) In special:
a) datoriile şi creanţele
dintre entităţile incluse în consolidare se elimină din situaţiile financiare
anuale consolidate;
b) veniturile şi cheltuielile aferente tranzacţiilor
dintre entităţile incluse în consolidare se elimină din situaţiile financiare
anuale consolidate;
c) dacă profiturile şi pierderile rezultate din
tranzacţiile efectuate între entităţile incluse în consolidare sunt luate în
calcul la determinarea valorii contabile a activelor, acestea se elimină din
situaţiile financiare anuale consolidate.
(3) De asemenea, dividendele interne sunt eliminate în
totalitate.
Art. 40. - Derogări de la prevederile art. 39 sunt
permise dacă sumele în cauză nu sunt semnificative în înţelesul art. 23.
Art. 41. - Situaţiile financiare anuale consolidate se
întocmesc la aceeaşi dată cu situaţiile financiare anuale ale societăţii-mamă.
Art. 42. - (1) Atunci când situaţiile financiare ale
unei filiale, folosite la întocmirea situaţiilor financiare consolidate, sunt
întocmite la o dată de raportare diferită de cea a societăţii-mamă, trebuie
făcute ajustări datorită efectelor tranzacţiilor sau evenimentelor
semnificative care au loc între acea dată şi data situaţiilor financiare ale
societăţii-mamă.
(2) Diferenţa dintre data de raportare a filialei şi
data de raportare a societăţii-mamă nu trebuie să fie mai mare de 3 luni.
(3) Lungimea perioadelor de raportare şi orice
diferenţe între datele de raportare trebuie să fie aceleaşi de la o perioadă la
alta.
Art. 43. - Dacă data bilanţului entităţii de consolidat
precedă data bilanţului consolidat cu mai mult de 3 luni, entitatea în cauză
este consolidată pe baza unor situaţii financiare interimare întocmite la data
bilanţului consolidat.
Art. 44. -In cazul în care componenţa entităţilor
incluse în consolidare s-a modificat semnificativ în cursul exerciţiului
financiar, situaţiile financiare anuale consolidate trebuie să cuprindă
informaţii care să permită comparaţia seturilor succesive de situaţii
financiare anuale consolidate.
Art. 45. -Activele şi datoriile care urmează să fie
cuprinse în situaţiile financiare anuale consolidate se evaluează prin metode
uniforme şi potrivit secţiunii a 5-a „Principii contabile şi reguli de
evaluare", subsecţiunea a 3-a „Reguli de evaluare" a cap. II din Norma nr. 14/2007.
Art. 46. - O societate-mamă
care întocmeşte situaţii financiare anuale consolidate trebuie să aplice
aceleaşi metode de evaluare ca şi pentru situaţiile financiare anuale proprii.
Art. 47. - Dacă activele şi datoriile care urmează să
fie cuprinse în situaţiile financiare anuale consolidate au fost evaluate de
entităţile incluse în consolidare prin metode diferite de cele utilizate pentru
consolidare, acestea trebuie evaluate din nou conform metodelor utilizate
pentru consolidare, cu excepţia cazului în care rezultatele acestei noi
evaluări nu sunt semnificative în înţelesul art. 23.
Art. 48. - In bilanţul consolidat şi în contul de
profit şi pierdere consolidat trebuie să se ţină seama de orice diferenţă care
a avut loc cu ocazia consolidării între cheltuielile cu impozitul aferent
exerciţiului financiar şi exerciţiilor financiare precedente şi suma
impozitului plătit sau de plătit pentru aceste exerciţii, în măsura în care, în
viitorul previzibil, este probabil să apară o cheltuială efectivă cu impozitul
pentru una dintre entităţile incluse în consolidare.
Art. 49. - Dacă activele care urmează să fie cuprinse
în situaţiile financiare anuale consolidate au făcut obiectul unor ajustări
excepţionale de valoare exclusiv în scop fiscal, acestea se încorporează în
situaţiile financiare anuale consolidate numai după eliminarea ajustărilor
respective.
Art. 50. - (1) Un element separat, aşa cum este definit
la art. 31 lit. c), care corespunde unui fond comercial pozitiv, se tratează
conform regulilor prevăzute în Norma nr. 14/2007, aplicabile
pentru elementul „fond comercial".
(2) Durata de amortizare a fondului comercial pozitiv
se determină de la data achiziţiei acţiunilor sau, în cazul în care achiziţia
are loc în două sau mai multe etape, la data la care entitatea a devenit o
filială.
(3) In cazul situaţiei prevăzute la art. 31 lit. b),
durata de amortizare a fondului comercial pozitiv se determină de la data
primelor situaţii financiare anuale consolidate.
Art. 51. - O valoare prezentată ca un element separat,
definit la art. 31 lit. c), care corespunde unui fond comercial negativ, poate
fi transferată în contul de profit şi pierdere consolidat numai:
a) dacă această diferenţă corespunde previziunii, la
data achiziţiei, a unor rezultate viitoare nefavorabile ale entităţii în cauză
sau previziunii unor costuri pe care entitatea respectivă urmează să le
efectueze, în măsura în care o asemenea previziune se materializează; sau
b) în măsura în care diferenţa corespunde unui câştig
realizat.
Art. 52. - (1) Dacă o entitate inclusă în consolidare
conduce o altă entitate împreună cu una sau mai multe entităţi neincluse în
consolidare, entitatea respectivă trebuie inclusă în situaţiile financiare
anuale consolidate, consolidarea efectuându-se proporţional cu drepturile în
capitalul acesteia, deţinute de entitatea inclusă în consolidare.
(2) O asemenea consolidare este denumită în continuare
consolidare proporţională.
(3) Entitatea care exercită controlul comun este
denumită în continuare asociat.
Art. 53. - Prevederile art. 18-51 se aplică mutatis mutandis consolidării proporţionale
prevăzute la art. 52, cu menţiunea că operaţiunile implicate de operaţiunile de
consolidare se efectuează proporţional cu drepturile în capitalul entităţii
asupra căreia se exercită controlul comun.
Art. 54. -Aplicarea
consolidării proporţionale presupune următoarele:
a) bilanţul acţionarului/asociatului include partea
lui din activele pe care le controlează în comun şi partea lui din datoriile
pentru care răspunde solidar;
b) contul de profit şi pierdere al unui
acţionar/asociat include partea lui din veniturile şi cheltuielile entităţii
controlate în comun;
c) acţionarul/asociatul adună partea lui din fiecare
dintre activele, datoriile, veniturile sau cheltuielile entităţii controlate în
comun cu elementele similare din propriile situaţii financiare anuale, rând cu
rând. De exemplu, poate aduna partea lui din stocurile entităţii controlate în
comun cu stocurile sale şi partea lui din imobilizările corporale ale entităţii
controlate în comun cu imobilizările sale.
Art. 55. - (1) Când un
acţionar/asociat cumpără active de la o entitate controlată în comun, acesta nu
va recunoaşte partea lui din profiturile acelei entităţi, rezultate din
efectuarea tranzacţiei, până în momentul în care revinde activele unei terţe
părţi.
(2) Un acţionar/asociat trebuie să recunoască partea
lui din pierderile rezultate din aceste tranzacţii în acelaşi mod ca
profiturile, cu excepţia cazului în care pierderile reprezintă o depreciere a
activelor, situaţie în care trebuie recunoscute imediat.
Art. 56. - Un acţionar/asociat al unei entităţi
controlate în comun întrerupe folosirea consolidării proporţionale de la data
la care încetează să deţină acel control.
Art. 57. - Art. 52-56 referitoare la consolidarea
proporţională nu se aplică dacă entitatea este o societate asociată în sensul
art. 58.
Art. 58. - (1) Dacă o entitate inclusă în consolidare
exercită o influenţă semnificativă asupra politicii operaţionale şi financiare
a unei entităţi neincluse în consolidare, respectiv societatea asociată în care
se deţine un interes de participare, acel interes de participare se prezintă în
bilanţul consolidat la elementul „Titluri puse în echivalenţă".
(2) Se presupune că o entitate exercită o influenţă
semnificativă asupra altei entităţi, dacă deţine 20% sau mai mult din
drepturile de vot ale acţionarilor sau asociaţilor în acea entitate. In acest
caz, entitatea care exercită influenţa semnificativă este numită investitor.
(3) Pentru calcularea drepturilor care asigură
influenţă semnificativă se aplică prevederile art. 7-9.
Art. 59. - (1) In înţelesul prezentei norme, prin interese de participare se înţelege
dreptul în capitalul altor entităţi, reprezentat sau nu prin certificate, care
prin crearea unei legături durabile cu aceste entităţi sunt destinate să
contribuie la activităţile entităţii.
(2) Deţinerea unei părţi din capitalul unei alte
entităţi se presupune că reprezintă un interes de participare atunci când
depăşeşte un procentaj de 20%.
Art. 60. -In înţelesul prezentei norme, o entitate la
care un investitor exercită o influenţă semnificativă asupra politicii sale
operaţionale şi financiare este o societate asociată.
Art. 61. - (1) Atunci când art. 58 se aplică pentru
prima dată unui interes de participare prevăzut la art. 59, interesul de
participare respectiv se prezintă în bilanţul consolidat la valoarea
corespunzătoare proporţiei de capital şi rezerve a societăţii asociate,
reprezentate de acel interes de participare.
(2) Diferenţa dintre această sumă şi valoarea
contabilă a participaţiei calculată conform regulilor de evaluare prevăzute în
Norma nr. 14/2007 se prezintă distinct în notele explicative la situaţiile
financiare anuale consolidate.
(3) Această diferenţă se calculează la data la care
metoda se aplică pentru prima oară, respectiv la data achiziţiei acţiunilor
sau, dacă acestea au fost achiziţionate în mai multe etape, la data la care
entitatea a devenit o întreprindere asociată.
Art. 62. - (1) Suma corespunzătoare proporţiei de
capital şi rezerve a societăţii asociate, menţionate la art. 61, se majorează sau
se reduce cu valoarea oricărei variaţii care a avut loc în cursul exerciţiului
financiar, în proporţia de capital şi rezerve a societăţii asociate,
reprezentată de acel interes de participare; aceasta se reduce, de asemenea, cu
suma dividendelor aferente acelui interes de
participare.
(2) Partea investitorului din profitul sau pierderea
societăţii asociate, înregistrată după achiziţie, este ajustată pentru a lua în
calcul, de exemplu, amortizarea activelor pe baza valorii juste la data
achiziţiei. Similar, ajustări corespunzătoare se aduc părţii investitorului din
profitul sau pierderea societăţii asociate, înregistrată după achiziţie, pentru
pierderile din depreciere recunoscute de societatea asociată.
Art. 63. - (1) In scopul cuprinderii
în consolidare, situaţiile financiare ale societăţii asociate vor fi întocmite
utilizând politici contabile uniforme pentru tranzacţii şi evenimente similare
în circumstanţe similare.
(2) Dacă o societate asociată utilizează alte politici
contabile decât cele ale investitorului pentru tranzacţii şi evenimente
similare în circumstanţe similare, se vor face ajustări pentru a asigura
conformitatea politicilor contabile ale societăţii asociate cu cele ale
investitorului, atunci când situaţiile financiare ale societăţii asociate sunt
utilizate de investitor pentru aplicarea metodei punerii în echivalenţă.
(3) Dacă activele şi datoriile unei societăţi asociate
au fost evaluate prin alte metode decât cele utilizate pentru consolidare în
conformitate cu art. 46, acestea vor fi evaluate din nou, în scopul calculării
diferenţei menţionate la art. 61, prin metodele utilizate pentru consolidare.
Art. 64. -In măsura în care diferenţa pozitivă de
consolidare menţionată la art. 61 nu poate fi asociată niciuneia dintre
categoriile de active sau datorii, aceasta se tratează conform art. 50.
Art. 65. - Partea de profit sau pierdere a societăţilor asociate, care poate fi atribuită unor asemenea
interese de participare, se prezintă în contul de profit şi pierdere consolidat
la elementul „Profitul sau pierderea exerciţiului financiar aferent(ă)
societăţilor asociate".
Art. 66. - Partea grupului din
societatea asociată reprezintă suma Participaţiilor la acea societate asociată,
aparţinând societăţii-mamă şi filialelor. In acest scop sunt ignorate
participaţiile celorlalte entităţi în societatea asociată.
Art. 67. - (1) Profiturile şi pierderile care rezultă
din tranzacţiile „în amonte" şi „în aval" dintre investitor (inclusiv
filialele sale consolidate) şi o societate asociată sunt recunoscute în
situaţiile financiare ale investitorului doar corespunzător Participaţiilor în
societatea asociată, aparţinând unor deţinători terţi investitorului.
(2) Tranzacţiile „în amonte" sunt, de exemplu,
vânzările de active de la o societate asociată la un investitor.
(3) Tranzacţiile „în aval" sunt, de exemplu,
vânzările de active de la un investitor către o societate asociată. Partea
investitorului din profitul sau pierderea societăţii asociate rezultând din
aceste tranzacţii este eliminată.
Art. 68. - Investiţia într-o societate asociată este
contabilizată utilizând metoda punerii în echivalenţă de la data la care devine
societate asociată.
Art. 69. - (1) Cele mai recente situaţii financiare
anuale disponibile ale societăţii asociate sunt utilizate de investitor la
aplicarea metodei punerii în echivalenţă.
(2) Dacă datele de raportare ale investitorului şi
societăţii asociate sunt diferite, întreprinderea asociată întocmeşte, pentru
uzul investitorului, situaţii financiare la aceeaşi dată ca situaţiile
financiare ale investitorului, cu excepţia cazului în care acest lucru este
imposibil.
Art. 70. - (1) Dacă situaţiile
financiare anuale ale unei societăţi asociate utilizate la aplicarea metodei
punerii în echivalenţă sunt întocmite la o dată de raportare diferită de cea a
investitorului, se vor face ajustări aferente efectelor tranzacţiilor sau
evenimentelor semnificative care au loc între acea dată şi data situaţiilor
financiare ale investitorului.
(2) In orice caz, diferenţa dintre data de raportare a
societăţii asociate şi cea a investitorului nu va putea fi mai mare de 3 luni.
(3) Durata perioadelor de
raportare şi diferenţele dintre datele de raportare vor fi aceleaşi de la o
perioadă la alta.
Art. 71. - (1) Eliminările menţionate la art. 39 alin.
(2) lit. c) se efectuează în măsura în care informaţiile sunt cunoscute sau pot
fi stabilite.
(2) Derogări de la alin. (1) sunt permise dacă sumele
respective sunt nesemnificative în înţelesul art. 23.
Art. 72. - Dacă o societate asociată întocmeşte
situaţii financiare anuale consolidate, prevederile precedente se aplică
capitalului şi rezervelor prezentate în aceste situaţii consolidate.
Art. 73. - Prevederile art. 58-72 pot să nu se aplice
dacă interesul de participare în capitalul societăţii asociate nu este
semnificativ în înţelesul art. 23.
CAPITOLUL IV
Conţinutul notelor explicative la situaţiile financiare anuale consolidate
4.1. Politici contabile
Art. 74. - Politicile contabile reprezintă principiile,
bazele, convenţiile, regulile şi practicile specifice aplicate de o
societate-mamă la întocmirea şi prezentarea situaţiilor financiare anuale
consolidate.
Art. 75. - Situaţiile financiare anuale consolidate
trebuie să fie întocmite folosind politici contabile uniforme pentru tranzacţii
asemănătoare şi alte evenimente în circumstanţe similare.
Art. 76. - Dacă un membru al grupului foloseşte alte
politici contabile decât cele adoptate în situaţiile financiare anuale
consolidate, pentru tranzacţii asemănătoare şi evenimente în circumstanţe similare,
în scopul întocmirii situaţiilor financiare consolidate trebuie făcute ajustări
corespunzătoare la situaţiile sale financiare.
Art. 77. - Trebuie prezentate politicile folosite
pentru evaluarea fondului comercial şi a interesului minoritar.
4.2. Notele explicative
4.2.1 Prevederi generale
Art. 78. - Pe lângă informaţiile cerute conform altor
secţiuni din prezenta normă, notele la situaţiile financiare anuale consolidate
trebuie să furnizeze informaţii referitoare la aspectele prevăzute de prezenta
subsecţiune.
Art. 79. - (1) Notele explicative trebuie să cuprindă
informaţii privind metodele de evaluare aplicate diferitelor elemente din
situaţiile financiare anuale consolidate, precum şi metodele utilizate pentru
calcularea ajustărilor de valoare.
(2) Pentru elementele incluse în situaţiile financiare
anuale consolidate care sunt sau au fost iniţial exprimate în monedă străină,
trebuie furnizate bazele de conversie utilizate pentru exprimarea acestora în
moneda în care se întocmesc situaţiile financiare anuale consolidate.
Art. 80. - (1) In notele explicative trebuie cuprinse,
de asemenea, următoarele informaţii:
a) denumirile şi sediile sociale ale entităţilor
incluse în consolidare;
b) proporţia de capital deţinută în entităţile
incluse în consolidare, altele decât societatea-mamă, de către entităţile
incluse în consolidare sau de către persoanele care acţionează în nume propriu,
dar în contul acestor entităţi;
c) condiţiile care au determinat consolidarea, aşa cum
sunt acestea prezentate la art. 3, cu respectarea prevederilor art. 7-9.
Această ultimă menţiune poate fi totuşi omisă în cazul în care consolidarea a
fost efectuată în temeiul art. 5 alin. (2) lit. a) pct. (i) şi dacă proporţia
de capital este egală cu proporţia drepturilor de vot.
(2) Aceleaşi informaţii trebuie furnizate în ceea ce
priveşte entităţile excluse din consolidare conform prevederilor art. 18-20.
(3) De asemenea, trebuie furnizată o explicaţie
referitoare la excluderea entităţilor menţionate la art. 18-20.
Art. 81. - In notele explicative se prezintă:
a) denumirile şi sediile sociale ale societăţilor
asociate cu entitatea inclusă în consolidare în sensul art. 58 şi proporţia de
capital a acestora, deţinută de entitatea inclusă în consolidare sau de
persoane care acţionează în nume propriu, dar în contul acestor entităţi;
b) aceleaşi informaţii trebuie furnizate în ceea ce
priveşte societăţile asociate menţionate la art. 73, împreună cu motivele
pentru care s-a considerat că acele interese de participare nu sunt semnificative
în înţelesul art. 23.
Art. 82. -In notele explicative se prezintă:
a) denumirea şi sediul social ale entităţilor
consolidate proporţional în temeiul art. 52-57;
b) factorii pe care se bazează conducerea comună şi
proporţia capitalului acestora, deţinută de entităţile incluse în consolidare
sau de persoanele care acţionează în nume propriu, dar în contul acestor
entităţi.
Art. 83. - Notele explicative prezintă:
a) denumirea şi sediul social ale fiecăreia dintre
entităţile, altele decât cele prevăzute la art. 80-82, în care entităţile
incluse în consolidare deţin direct sau prin intermediul unor persoane care
acţionează în nume propriu, dar în contul acestor entităţi, un procentaj de
capital de cel puţin 20%, menţionând proporţia de capital deţinută, suma de
capital şi rezerve şi profitul sau pierderea ultimului exerciţiu financiar al
entităţii în cauză, pentru care au fost aprobate situaţiile financiare;
b) aceste informaţii pot fi omise dacă nu sunt
semnificative în înţelesul art. 23.
Art. 84. - De asemenea, se prezintă numărul şi valoarea
nominală a tuturor acţiunilor societăţii-mamă deţinute de entitatea însăşi, de
filialele entităţii în cauză sau de o persoană care acţionează în nume propriu,
dar în contul acelor entităţi.
Art. 85. - In notele explicative se prezintă: valoarea
avansurilor şi creditelor acordate potrivit legii membrilor organelor de
administraţie, conducere şi de supraveghere ale societăţii-mamă, de către acea
entitate sau de către una dintre filialele sale, indicând ratele dobânzii,
principalele condiţii şi orice sume restituite, precum şi a angajamentelor
asumate în contul lor sub forma garanţiilor de orice
fel, indicând totalul pe fiecare categorie.
Art. 86. - Trebuie să se menţioneze, totodată, dacă
situaţiile financiare anuale consolidate au fost întocmite în conformitate cu
prezenta normă.
Art. 87. - Următoarele informaţii trebuie prezentate cu
claritate şi repetate ori de cate ori este necesar, pentru buna lor înţelegere:
a) denumirea şi sediul social al societăţii-mamă care
face raportarea;
b) data la care s-au încheiat situaţiile financiare
anuale consolidate sau perioada la care se referă;
c) moneda în care sunt
întocmite situaţiile financiare anuale consolidate;
d) unitatea de măsură în care sunt exprimate cifrele
incluse în raportare.
4.2.2 Informaţii în
completarea bilanţului consolidat
Art. 88. - Notele explicative trebuie să prezinte
pentru fiecare clasă de imobilizări corporale:
a) bazele de evaluare folosite în determinarea valorii
contabile brute;
b) metodele de amortizare folosite.
Art. 89. - Dacă evaluarea la valoarea justă a
instrumentelor financiare a fost efectuată conform secţiunii a 5-a „Principii
contabile şi reguli de evaluare", subsecţiunea a 2-a „Reguli de
evaluare", lit. B.5.2 „Evaluarea la valoarea justă a instrumentelor
financiare" din cap. II al Normei nr. 14/2007, se prezintă:
a) ipotezele semnificative care stau la baza modelelor şi tehnicilor de evaluare, dacă valorile juste au fost
determinate în concordanţă cu prevederile acelei subsecţiuni;
b) pe fiecare categorie de instrumente financiare,
valoarea justă, modificările de valoare înregistrate direct în contul de profit
şi pierdere, precum şi modificările incluse în rezerva de valoare justă
potrivit aceleiaşi subsecţiuni;
c) pentru fiecare clasă de instrumente financiare
derivate, informaţii despre aria şi natura instrumentelor, inclusiv termenii şi
condiţiile semnificative care pot afecta valoarea, momentul şi certitudinea
fluxurilor viitoare de numerar;
d) un tabel care să prezinte mişcările rezervei de
valoare justă în cursul exerciţiului financiar.
Art. 90. - Dacă evaluarea la valoarea justă a
instrumentelor financiare nu a fost efectuată potrivit secţiunii a 5-a
„Principii contabile şi reguli de evaluare", subsecţiunea a 2-a „Reguli de
evaluare", lit. B.5.2 „Evaluarea la valoarea justă a instrumentelor
financiare" din cap. II al
Normei nr. 14/2007, se prezintă următoarele:
a) pentru fiecare clasă de instrumente financiare
derivate:
(i) valoarea justă a instrumentelor, dacă o astfel de
valoare poate fi determinată prin oricare dintre metodele prevăzute la acea
subsectiune din Norma nr. 14/2007;
(ii) informaţii privind aria şi natura instrumentelor
financiare;
b) pentru imobilizările financiare înregistrate la o
valoare mai mare decât valoarea lor justă şi pentru care nu s-a utilizat
opţiunea de a se reflecta o ajustare pentru pierdere de valoare, potrivit
secţiunii a 5-a „Principii contabile şi reguli de evaluare", subsecţiunea
a 2-a „Reguli de evaluare", lit. B.1 „Reguli de evaluare" de bază din
cap. II al Normei nr. 14/2007:
(i) valoarea contabilă şi valoarea justă a activelor
individuale sau a grupărilor corespunzătoare ale acelor active individuale;
(ii) motivele pentru care nu a fost redusă valoarea
contabilă, inclusiv natura elementelor care furnizează dovada că valoarea
contabilă va fi recuperată.
Art. 91. - Se prezintă valoarea totală a datoriilor
înregistrate în bilanţul consolidat şi care sunt scadente după mai mult de 5
ani, precum şi valoarea totală a datoriilor înregistrate în bilanţul consolidat
şi acoperite cu garanţii reale oferite de entităţile incluse în consolidare,
menţionând natura şi forma garanţiilor.
Art. 92. - (1) Se prezintă valoarea totală a oricăror
angajamente financiare neincluse în bilanţul consolidat, în măsura în care
aceste informaţii sunt utile pentru evaluarea poziţiei financiare a entităţilor
incluse în consolidare, considerate ca un tot unitar.
(2) Orice angajamente privind pensiile şi entităţile
afiliate neincluse în consolidare trebuie prezentate separat.
Art. 93. - Pentru fiecare categorie de rezerve inclusă
în capitalurile proprii se descrie natura sa şi scopul pentru care a fost
constituită.
4.2.3. Informaţii în
completarea contului de profit şi pierdere consolidat
Art. 94. - Se prezintă defalcarea cifrei de afaceri
consolidate din activitatea curentă consolidate în cazul societăţilor de pensii
constituite prin act constitutiv definite în Norma nr. 14/2007, pe categorii de
activităţi şi pe pieţe geografice, în măsura în care aceste categorii şi pieţe
diferă substanţial una faţă de alta, ţinându-se seama de modul de organizare a
vânzării produselor şi furnizării serviciilor rezultate din activităţile
curente ale entităţilor incluse în consolidare, considerate ca un tot unitar.
Art. 95. - Separat se prezintă totalul onorariilor
percepute pentru exerciţiul financiar de auditorul statutar sau de firma de
audit, pentru auditul statutar al situaţiilor financiare anuale consolidate,
precum şi onorariile totale percepute pentru alte servicii de asigurare, servicii de consultanţă fiscală şi alte
servicii non-audit.
Art. 96. - (1) Se prezintă numărul mediu de persoane
angajate în cursul exerciţiului financiar de entităţile incluse în consolidare,
defalcat pe categorii şi, dacă nu sunt prezentate distinct în contul de profit
şi pierdere consolidat, cheltuielile cu personalul aferente exerciţiului
financiar.
(2) Se prezintă separat numărul mediu de persoane
angajate în cursul exerciţiului financiar de entităţile asupra cărora se
exercită control comun, conform prevederilor art. 52 si 53.
Art. 97. - (1) In notele explicative se prezintă
valoarea indemnizaţiilor acordate în exerciţiul financiar membrilor organelor
de administraţie, conducere şi de supraveghere ale societăţii-mamă pentru
funcţiile deţinute de aceştia în societatea-mamă şi în filialele sale, precum
şi orice angajamente care au luat naştere sau sunt încheiate în aceleaşi
condiţii privind pensiile acordate foştilor membri ai acestor organe, indicând
totalul pe fiecare categorie.
(2) Separat de informaţiile de la alin. (1), se
prezintă indemnizaţiile acordate pentru funcţiile exercitate în entităţile
controlate în comun şi societăţile asociate.
Art. 98. - (1) Se prezintă măsura în care calculul
profitului sau pierderii consolidat(e) al/a exerciţiului financiar a fost
afectat de evaluarea elementelor care, prin derogare de la principiile enunţate
în secţiunea a 5-a „Principii contabile şi reguli de evaluare",
subsecţiunea a 2-a „Reguli de evaluare" a cap. II din Norma nr. 14/2007 şi
la art. 49 din prezenta normă, a fost efectuată în exerciţiul financiar în
cauză sau într-un exerciţiu financiar precedent, în vederea obţinerii de
facilităţi fiscale.
(2) Atunci când influenţa unei asemenea evaluări asupra
cheltuielilor viitoare cu impozitul ale entităţilor incluse în consolidare,
considerate ca un tot unitar, este semnificativă, trebuie prezentate detalii.
Art. 99. - Se prezintă diferenţa dintre cheltuiala cu
impozitul înregistrată în contul de profit şi pierdere consolidat al
exerciţiului financiar şi al celor aferente exerciţiilor financiare precedente
şi suma impozitului de plătit pentru aceste exerciţii, cu condiţia că această
diferenţă să fie semnificativă pentru scopul impozitării viitoare.
CAPITOLUL V
Raportul consolidat al administratorilor
Art. 100. - Consiliul de administraţie al
societăţii-mamă elaborează pentru fiecare exerciţiu financiar un raport,
denumit în continuare raportul consolidat al
administratorilor, care cuprinde cel puţin o
revizuire fidelă a dezvoltării şi performanţei activităţilor şi a poziţiei
entităţilor incluse în consolidare, considerate ca un tot unitar, împreună cu o
descriere a principalelor riscuri şi incertitudini cu care acestea se
confruntă.
Art. 101. - (1) Revizuirea reprezintă o analiză
echilibrată şi cuprinzătoare a dezvoltării şi performanţei activităţilor şi a
poziţiei entităţilor incluse în consolidare, considerate ca un tot unitar,
adecvată dimensiunii şi complexităţii afacerilor.
(2) In măsura în care este necesar pentru a înţelege
dezvoltarea, performanţa sau poziţia financiară, analiza cuprinde atât
indicatori financiari, cât şi, dacă este cazul, indicatori nefinanciari - cheie
de performanţă, relevanţi pentru activităţi specifice, inclusiv informaţii
privind probleme de mediu înconjurător şi angajaţi.
Art. 102. -In furnizarea analizei sale, raportul
consolidat al administratorilor prevede, atunci când este cazul, referiri şi
explicaţii suplimentare privind sumele raportate în situaţiile financiare
anuale consolidate.
Art. 103. - Referitor la entităţile cuprinse in
consolidare, raportul furnizează, de asemenea, o indicaţie despre:
a) orice evenimente importante apărute după sfârşitul
exerciţiului financiar;
b) dezvoltarea previzibilă a entităţilor respective,
considerate ca un tot unitar;
c) activităţile entităţilor respective, considerate ca
un tot unitar, din domeniul cercetării şi dezvoltării;
d) utilizarea de către entităţile incluse în
consolidare a instrumentelor financiare şi, dacă sunt semnificative pentru
evaluarea activelor sale, a datoriilor, poziţiei financiare şi a profitului sau
pierderii, şi anume:
(i) obiectivele şi politicile entităţilor în
materie de gestiune a riscului financiar, inclusiv
politicile lor de acoperire împotriva riscurilor pentru fiecare tip major de tranzacţie previzionată pentru care se utilizează contabilitatea de acoperire împotriva
riscurilor; şi
(ii) expunerea la riscul de piaţă, riscul de credit,
riscul de lichiditate şi la
riscul fluxului de trezorerie, aşa cum acestea sunt
prezentate in Norma nr. 14/2007.
Art. 104. -In cazul entităţilor ale căror valori
mobiliare - în totalitate sau o parte din aceste valori
mobiliare - sunt admise la tranzacţionare pe o piaţă
reglementată şi care fac obiectul unei oferte publice
de preluare, astfel cum acestea sunt definite în legislaţia
în vigoare privind piaţa de capital, raportul consolidat al administratorilor trebuie să cuprindă
următoarele informaţii detaliate despre:
a) structura capitalului lor, inclusiv valorile
mobiliare care nu sunt admise la tranzacţionare pe o piaţă reglementată, cu
indicarea claselor de acţiuni şi, dacă este cazul, pentru fiecare clasă de
acţiuni, drepturile şi obligaţiile ataşate clasei respective şi procentul din
capitalul social total pe care îl reprezintă;
b) orice restricţii legate de transferul valorilor
mobiliare, cum ar fi limitările privind deţinerea de valori mobiliare sau
necesitatea de a obţine aprobarea entităţii sau a altor deţinători de valori
mobiliare;
c) deţinerile semnificative directe şi indirecte de
acţiuni (inclusiv deţinerile indirecte prin structuri piramidale şi deţineri
încrucişate de acţiuni, aşa cum sunt acestea definite în reglementările în
vigoare privind piaţa de capital);
d) deţinătorii oricăror valori mobiliare cu drepturi
speciale de control şi o descriere a acestor drepturi;
e) sistemul de control al oricărei scheme de acordare
de acţiuni salariaţilor, dacă drepturile de control nu se exercită direct de
către salariaţi;
f) orice restricţii privind drepturile de vot, cum ar
fi limitările drepturilor de vot ale deţinătorilor unui procent stabilit sau
număr de voturi, termenele de exercitare a drepturilor de vot sau sistemele
prin care, cooperând cu entitatea, drepturile financiare ataşate valorilor
mobiliare sunt separate de deţinerea de valori mobiliare;
g) orice acorduri dintre acţionari care sunt cunoscute
de către entitate şi care pot avea ca rezultat restricţii referitoare la
transferul valorilor mobiliare şi/sau la drepturile de vot;
h) regulile care prevăd numirea sau înlocuirea
membrilor consiliului de administraţie şi modificarea actelor constitutive ale
entităţii;
i) puterile membrilor consiliului de administraţie şi,
în special, cele referitoare la emiterea sau răscumpărarea de acţiuni;
j) orice acorduri semnificative la care entitatea este
parte şi care intră în vigoare, se modifică sau încetează în funcţie de o
modificare a controlului entităţii ca urmare a unei oferte publice de preluare
şi efectele rezultate din aceasta, cu excepţia cazului în care prezentarea
acestor informaţii ar prejudicia grav entitatea; această excepţie nu se aplică
în cazul în care entitatea este obligată în mod special să prezinte asemenea
informaţii conform altor cerinţe legale;
k) orice acorduri dintre entitate şi membrii
consiliului său de administraţie sau salariaţi, prin care se oferă compensări
dacă aceştia demisionează ori sunt concediaţi fără un motiv rezonabil sau dacă relaţia de angajare încetează
din cauza unei oferte publice de preluare.
CAPITOLUL VI
Auditarea situaţiilor financiare anuale consolidate
Art. 105. - Situaţiile financiare anuale consolidate
ale entităţilor se auditează de către una sau mai multe persoane fizice ori
juridice autorizate în condiţiile legii.
Art. 106. - Persoana sau persoanele responsabile cu
auditarea situaţiilor financiare anuale consolidate (denumite în continuare auditori financiari) îşi exprimă, de
asemenea, o opinie referitoare la gradul de conformitate a raportului
consolidat al administratorilor cu situaţiile financiare anuale consolidate
pentru acelaşi exerciţiu financiar.
Art. 107. - Raportul auditorilor financiari cuprinde:
a) menţionarea situaţiilor financiare anuale
consolidate care fac obiectul auditului financiar, împreună cu cadrul de
raportare financiară care a fost aplicat la întocmirea acestora;
b) o descriere a ariei auditului financiar, respectiv
a standardelor de audit conform cărora a fost efectuat auditul financiar;
c) o opinie de audit care exprimă în mod clar opinia
auditorilor financiari, potrivit căreia situaţiile financiare anuale
consolidate oferă o imagine fidelă conform cadrului relevant de raportare
financiară şi, după caz, dacă situaţiile financiare anuale consolidate respectă
cerinţele legale; opinia de audit este fără rezerve, cu rezerve, o opinie
contrară sau, dacă auditorii financiari nu au fost în măsură să exprime o
opinie de audit, se prezintă imposibilitatea exprimării unei opinii;
d) o referire la orice aspecte asupra cărora auditorii
financiari atrag atenţia, printr-un paragraf distinct, fără ca opinia de audit
să fie cu rezerve;
e) o opinie privind gradul de conformitate a
raportului consolidat al administratorilor cu situaţiile financiare anuale
consolidate pentru acelaşi exerciţiu financiar.
Art. 108. - Raportul se semnează de către auditori
financiari, persoane fizice, în numele acestora sau al auditorilor persoane
juridice autorizate, după caz, şi se datează.
Art. 109. -In cazul în care situaţiile financiare
anuale ale societăţii-mamă se ataşează la situaţiile financiare anuale
consolidate, raportul auditorilor financiari cerut de prezenta secţiune poate
fi combinat cu raportul auditorilor financiari asupra situaţiilor financiare
anuale ale societăţii-mamă, prevăzut de Norma nr. 14/2007.
CAPITOLUL VII
Aprobarea, semnarea şi publicarea situaţiilor
financiare anuale consolidate
Art. 110. - (1) Situaţiile financiare anuale
consolidate au înscrise numele şi prenumele persoanei care le-a întocmit,
calitatea acesteia (director economic, contabil-şef sau altă persoană
împuternicită să îndeplinească această funcţie, expert contabil, contabil
autorizat), precum şi numărul de înregistrare în organismul profesional, dacă
este cazul.
(2) Situaţiile financiare anuale consolidate, aprobate
în mod corespunzător, şi raportul consolidat al administratorilor, împreună cu
opinia exprimată de persoana responsabilă cu auditarea situaţiilor financiare
anuale consolidate, se publică de entitatea care a întocmit situaţiile anuale
financiare consolidate, conform legislaţiei în materie.
(3) Trebuie să fie posibilă obţinerea, la cerere, a
unei copii a întregului raport consolidat al administratorilor sau a oricărei
părţi a raportului. Preţul unei astfel de copii nu trebuie să depăşească costul
său administrativ.
(4) Aceste prevederi nu se
aplică entităţilor ale căror valori mobiliare sunt admise la tranzacţionare pe
o piaţă reglementată.
Art. 111. - (1) Ori de câte ori situaţiile financiare
anuale consolidate şi raportul consolidat al administratorilor se publică în
întregime, acestea trebuie să fie reproduse în forma şi conţinutul pe baza
cărora auditorii financiari şi-au întocmit raportul.
(2) Acestea trebuie să fie însoţite de textul complet
al raportului de audit.
Art. 112. - (1) Dacă situaţiile financiare anuale
consolidate nu se publică în întregime, trebuie să se indice faptul că
versiunea publicată este o formă prescurtată şi trebuie să se facă trimitere la
oficiul registrului comerţului la care au fost depuse situaţiile financiare
anuale consolidate.
(2) In cazul în care situaţiile
financiare anuale consolidate nu au fost încă depuse, acest lucru trebuie
prezentat. In acest caz, raportul de audit nu se publică, dar se menţionează
dacă a fost exprimată o opinie de audit fără rezerve, cu rezerve sau contrară,
ori dacă auditorii financiari nu au fost în măsură să exprime o opinie de
audit.
(3) De asemenea, se menţionează dacă raportul de audit
face vreo referire la orice aspecte asupra cărora auditorii financiari atrag
atenţia printr-un paragraf distinct, fără ca opinia de audit să fie cu rezerve.
CAPITOLUL VIII
Formatul situaţiilor financiare anuale consolidate
SECŢIUNEA 1
Bilanţul consolidat
Art. 113. - Formatul bilanţului consolidat este
următorul:
A. ACTIVE IMOBILIZATE
I. Imobilizări necorporale
1. Cheltuieli de constituire
2. Cheltuieli de dezvoltare
3. Concesiuni, brevete, licenţe, mărci comerciale,
drepturi şi active similare, dacă acestea au fost achiziţionate cu titlu
oneros, şi alte imobilizări necorporale
4. Fond comercial pozitiv
5. Avansuri şi imobilizări necorporale în curs de
execuţie
II. Imobilizări corporale
1. Terenuri şi construcţii
2. Instalaţii tehnice şi maşini
3. Alte instalaţii, utilaje şi mobilier
4. Avansuri şi imobilizări corporale în curs de
execuţie
III. Imobilizări financiare
1. Acţiuni deţinute la entităţi
afiliate neincluse în consolidare
2. Imprumuturi acordate entităţilor afiliate neincluse
în consolidare
3. Interese de participare deţinute la entităţi
neincluse în consolidare
4. Imprumuturi acordate entităţilor de care compania
este legată în virtutea intereselor de participare
5. Investiţii deţinute ca imobilizări
6. Alte împrumuturi
IV. Titluri puse în echivalenţă
B. ACTIVE CIRCULANTE
I. Stocuri
1. Materii prime şi materiale consumabile
2. Producţia în curs de execuţie
3. Produse finite şi mărfuri
4. Avansuri pentru cumpărări de stocuri
II. Creanţe (Sumele care
urmează a fi încasate după o perioadă mai mare de un an trebuie prezentate
separat pentru fiecare element.)
1. Creanţe comerciale
2. Sume de încasat de la entităţile
afiliate neincluse în consolidare
3. Sume de încasat de la entităţile de care compania
este legată în virtutea intereselor de participare
4. Alte creanţe
5. Capital subscris şi nevărsat
III. Investiţii pe termen scurt
1. Acţiuni deţinute la entităţi afiliate neincluse în
consolidare
2. Alte investiţii pe termen scurt
IV Casa şi conturi la bănci
C. CHELTUIELI ÎN AVANS
D. DATORII: SUMELE CARE TREBUIE PLĂTITE ÎNTR-O
PERIOADĂ DE PÂNĂ LA UN AN
1. Imprumuturi din emisiunea de obligaţiuni,
prezentându-se separat împrumuturile din emisiunea de obligaţiuni convertibile
2. Sume datorate instituţiilor de credit
3. Avansuri încasate în contul comenzilor
4. Datorii comerciale -furnizori
5. Efecte de comerţ de plătit
6. Sume datorate entităţilor afiliate neincluse în consolidare
7. Sume datorate entităţilor de care compania este
legată în virtutea intereselor de participare
8. Alte datorii, inclusiv datoriile fiscale şi
datoriile privind asigurările sociale
E. ACTIVE CIRCULANTE NETE/DATORII CURENTE NETE
F. TOTAL ACTIVE MINUS DATORII CURENTE
G. DATORII: SUMELE CARE TREBUIE PLĂTITE ÎNTR-O
PERIOADĂ MAI MARE DE UN AN
1. Imprumuturi din emisiunea de obligaţiuni,
prezentându-se separat împrumuturile din emisiunea de obligaţiuni convertibile
2. Sume datorate instituţiilor
de credit
3. Avansuri încasate în contul comenzilor
4. Datorii comerciale -furnizori
5. Efecte de comerţ de plătit
6. Sume datorate entităţilor afiliate neincluse în
consolidare
7. Sume datorate entităţilor de care compania este
legată în virtutea intereselor de participare
8. Alte datorii, inclusiv datoriile fiscale şi
datoriile privind asigurările sociale
H. PROVIZIOANE
1. Provizioane pentru pensii şi obligaţii similare
2. Provizioane pentru impozite
3. Alte provizioane
I. VENITURI ÎN AVANS
1. Subvenţii pentru
investiţii
2. Venituri înregistrate în avans
3. Fond comercial negativ
J. CAPITAL ŞI REZERVE
I. Capital subscris
1. Capital subscris vărsat
2. Capital subscris nevărsat
II. Prime de capital
III. Rezerve din reevaluare
IV Rezerve
1. Rezerve legale
2. Rezerve statutare sau contractuale
3. Rezerve de valoare justă
4. Rezerve reprezentând surplusul realizat din rezerve
din reevaluare
5. Alte rezerve Acţiuni proprii
V Profitul sau pierderea reportat(ă)
VI. Profitul sau pierderea
exerciţiului financiar aferent(ă) societăţii-mamă
Repartizarea profitului
VII. Interese minoritare
1. Profitul sau pierderea exerciţiului financiar
aferent(ă) intereselor minoritare
2. Alte capitaluri proprii
SECŢIUNEA a 2-a
Contul de profit şi pierdere consolidat
Art. 114. - Formatul contului de profit şi pierdere
consolidat este următorul:
1. Cifra de afaceri netă
2. Variaţia stocurilor
3. Veniturile producţiei imobilizate
4. Alte venituri din exploatare
5. a) Cheltuieli cu materialele
b) Alte cheltuieli din afară
6. Cheltuieli cu personalul:
a) Salarii şi indemnizaţii
b) Cheltuieli cu asigurările sociale, cu indicarea
distinctă a celor referitoare la pensii
7. a) Ajustări de valoare privind imobilizările
corporale şi imobilizările necorporale
b) Ajustări de valoare privind activele circulante, în
cazul care acestea depăşesc suma ajustărilor de valoare care sunt normale
8. Alte cheltuieli de exploatare
9. Profitul sau pierderea din exploatare
10. Venituri din interese de participare
11. Venituri din alte
investiţii şi împrumuturi care fac parte din activele imobilizate
12. Alte dobânzi de încasat şi venituri similare
13. Ajustări de valoare privind imobilizările
financiare şi investiţiile deţinute ca active circulante
14. Dobânzi de plătit şi cheltuieli similare
15. Profitul sau pierderea din activitatea curentă
16. Venituri extraordinare
17. Cheltuieli extraordinare
18. Profitul sau pierderea din activitatea
extraordinară
19. Impozitul pe profit
20. Alte impozite neprezentate la elementele de mai sus
21. Profitul sau pierderea exerciţiului financiar
aferent(ă) entităţilor integrate
22. Profitul sau pierderea exerciţiului financiar
aferent(ă) societăţilor asociate
23. Profitul sau pierderea exerciţiului financiar
aferent(ă) societăţii-mamă
24. Profitul sau pierderea exerciţiului financiar
aferent(ă) intereselor minoritare.
CAPITOLUL IX
Dispoziţii finale
Art. 115. - Nerespectarea dispoziţiilor cuprinse în
prezenta normă se sancţionează în conformitate cu prevederile legislaţiei în
vigoare, respectiv art. 38 lit. c), art. 120 alin. (1), art. 121 alin. (1) lit.
k), art. 122 şi art. 1221 din Legea nr. 204/2006 privind pensiile facultative,
cu modificările şi completările ulterioare, şi respectiv art. 16, art. 81 alin.
(1) lit. c), art. 140 alin. (1), art. 141 alin. (1) lit. g), alin. (2)-(11) şi
art. 142 din Legea nr. 411/2004 privind fondurile de pensii administrate
privat, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.