HOTARARE Nr. 370 din 18 martie 2004
pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 477/2003 privind
pregatirea economiei nationale si a teritoriului pentru aparare
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 287 din 1 aprilie 2004
In temeiul art. 108 din Constitutia Romaniei, republicata, si al art. 52
alin. (2) din Legea nr. 477/2003 privind pregatirea economiei nationale si a
teritoriului pentru aparare,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
Art. 1
Se aproba Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 477/2003 privind
pregatirea economiei nationale si a teritoriului pentru aparare, prevazute in
anexa care face parte integranta din prezenta hotarare.
Art. 2
La data intrarii in vigoare a prezentei hotarari se abroga Hotararea
Guvernului nr. 1.290/1996 privind organizarea, coordonarea si controlul
activitatilor de pregatire a economiei nationale si a teritoriului pentru
aparare, nepublicata.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
Seful Oficiului Central de Stat
pentru Probleme Speciale,
Petru Pana
Ministrul apararii nationale,
Ioan Mircea Pascu
Ministru de stat,
ministrul administratiei si internelor,
Ioan Rus
Ministru de stat,
ministrul economiei si comertului,
Dan Ioan Popescu
Ministrul transporturilor,
constructiilor si turismului,
Miron Tudor Mitrea
p. Ministrul finantelor publice,
Gheorghe Gherghina,
secretar de stat
ANEXA 1
NORME METODOLOGICE
de aplicare a Legii nr. 477/2003 privind pregatirea economiei nationale si a
teritoriului pentru aparare
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
(1) Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 477/2003 privind
pregatirea economiei nationale si a teritoriului pentru aparare asigura cadrul
organizatoric si metodologia unitara pentru organizarea, coordonarea si
controlul activitatilor ce se desfasoara in timp de pace la nivelul economiei
nationale in acest domeniu.
(2) Prezentele norme metodologice se adreseaza autoritatilor administratiei
publice, institutiilor si agentilor economici care desfasoara activitati de
pregatire a economiei nationale si a teritoriului pentru aparare.
Art. 2
(1) Aplicarea masurilor referitoare la pregatirea economiei nationale si a
teritoriului pentru aparare se asigura de catre Guvern prin Oficiul Central de
Stat pentru Probleme Speciale, denumit in continuare Oficiu.
(2) Oficiul elaboreaza, pe baza cererilor fortelor sistemului national de
aparare si a estimarilor facute de institutiile publice cu privire la necesarul
pentru functionarea economiei si consumul populatiei, precum si la resursele
existente, proiecte pentru: planul de mobilizare a economiei nationale pentru
aparare, denumit in continuare plan de mobilizare; planul de pregatire a
economiei nationale pentru aparare, denumit in continuare plan de pregatire;
programul cu obiectivele de pregatire operativa a teritoriului pentru aparare,
denumit in continuare program de pregatire a teritoriului.
(3) Ministerul Finantelor Publice elaboreaza, dupa aprobarea planului de
mobilizare, proiectul bugetului de stat pentru razboi, pe baza propunerilor
ministerelor si ale celorlalte institutii cu atributii in caz de mobilizare sau
de razboi, avizate de Oficiu.
Art. 3
(1) Pentru coordonarea actiunilor si a masurilor de pregatire a economiei
nationale si a teritoriului pentru aparare, Oficiul elaboreaza metodologii
referitoare la:
a) elaborarea planului de mobilizare;
b) elaborarea planului de pregatire;
c) alte activitati din domeniu, considerate necesare.
(2) Ministerele, celelalte autoritati ale administratiei publice centrale
si locale, agentii economici si alte institutii desfasoara activitati de
pregatire pentru aparare si intocmesc documente de mobilizare, specifice
domeniului lor de activitate, in conformitate cu metodologiile transmise de
Oficiu.
Art. 4
(1) Autoritatile administratiei publice, agentii economici si alte
institutii care desfasoara activitati de pregatire pentru aparare au obligatia
sa transmita la cererea Oficiului sau a Ministerului Finantelor Publice, pentru
activitatile specifice, propuneri privind:
a) planul de mobilizare si bugetul de stat pentru razboi;
b) planul de pregatire;
c) programul de pregatire a teritoriului pentru aparare;
d) fundamentarea finantarii activitatilor de pregatire a economiei
nationale si a teritoriului pentru aparare;
e) alte actiuni considerate necesare pentru pregatirea economiei nationale
si a teritoriului pentru aparare.
(2) La nivel judetean propunerile mentionate la alin. (1) se transmit
compartimentelor din structura Oficiului, care functioneaza in teritoriu.
CAP. 2
Planul de mobilizare a economiei nationale pentru aparare
Art. 5
(1) Planul de mobilizare cuprinde responsabilitati si sarcini obligatorii
pentru autoritatile administratiei publice, alte institutii si agenti
economici, in scopul satisfacerii cererilor fortelor sistemului national de
aparare, functionarii institutiilor publice si agentilor economici, precum si
al asigurarii consumului rationalizat al populatiei in caz de mobilizare sau de
razboi.
(2) In planul de mobilizare sunt incluse ca sarcini obligatorii produsele
si serviciile stabilite prin nomenclatorul elaborat de Oficiu, pe baza
propunerilor ministerelor, celorlalte autoritati ale administratiei publice si
institutiilor publice.
Art. 6
(1) Nomenclatorul cu produsele si serviciile pentru aparare cuprinde:
armament, munitii, blindate, alte categorii de tehnica de lupta, carburanti -
lubrifianti specifici acestora, servicii de transport, produse si servicii de
comunicatii si asigurare a sanatatii, produse pentru consumul rationalizat al
populatiei, produse de importanta vitala pentru economie si populatie, precum
si pentru asigurarea cererilor unitatilor militare in perioada executarii
mobilizarii.
(2) Nomenclatorul cu produsele si serviciile pentru aparare se comunica
institutiilor interesate.
Art. 7
Oficiul elaboreaza proiectul planului de mobilizare avand in vedere:
a) cererile fortelor sistemului national de aparare;
b) nomenclatorul cu produsele si serviciile pentru aparare;
c) estimarea resurselor strategice necesare pentru functionarea
institutiilor publice si agentilor economici care desfasoara activitati de
pregatire pentru aparare;
d) necesarul pentru consumul rationalizat al populatiei;
e) propunerile ministerelor, celorlalte autoritati ale administratiei
publice si agentilor economici privind asigurarea resurselor pentru cererile fortelor
sistemului national de aparare, consumul rationalizat al populatiei si pentru
functionarea institutiilor publice si agentilor economici;
f) programul economic al Guvernului si strategiile sectoriale de
dezvoltare;
g) date statistice si prognoze furnizate de institutiile specializate.
Art. 8
(1) Institutiile cu atributii in domeniul apararii, ordinii publice si
sigurantei nationale transmit Oficiului, potrivit legii, cererile de produse si
servicii necesare in caz de mobilizare sau de razboi. Cererile se intocmesc
potrivit metodologiei elaborate de Oficiu.
(2) Autoritatile administratiei publice transmit estimari ale resurselor
necesare pentru functionarea economiei si pentru consumul rationalizat al
populatiei, in caz de mobilizare sau de razboi.
(3) In cererile si estimarile prevazute la alin. (1) si (2) se includ
produsele si serviciile care fac parte din nomenclatorul cu produsele si
serviciile pentru aparare.
Art. 9
Produsele cuprinse in planul de mobilizare trebuie sa indeplineasca
urmatoarele conditii: sunt omologate in productia de serie in tara; nu se
gasesc in mod curent in comert; sunt in fabricatie curenta sau au productia
sistata de cel mult 5 ani, cu exceptia munitiilor; cantitatea solicitata
depaseste seria minima realizabila.
Art. 10
Ministerele, celelalte autoritati ale administratiei publice si agentii
economici transmit propuneri de asigurare a cererilor fortelor sistemului
national de aparare si a necesarului pentru consumul economiei si populatiei in
caz de razboi, conform metodologiei elaborate de Oficiu.
Art. 11
(1) Planul de mobilizare se supune aprobarii Consiliului Suprem de Aparare
a Tarii de catre Guvern, prin Oficiu.
(2) Dupa aprobarea planului de mobilizare, Oficiul difuzeaza extrase din
acesta autoritatilor administratiei publice centrale si locale, pentru
activitatile specifice. Acestea defalcheaza indicatorii si sarcinile si le
transmit agentilor economici si celorlalte institutii executante.
Art. 12
In cazul agentilor economici sau al institutiilor care, in urma
restructurarii, reorganizarii sau transformarii nu mai pot sa isi indeplineasca
obligatiile stabilite prin planul de mobilizare, ministerele de resort
redistribuie sarcinile altor agenti economici, in masura identificarii
acestora, informand in scris Oficiul.
Art. 13
Institutiile publice cu atributii in domeniul apararii, ordinii publice si
sigurantei nationale intocmesc, din timp de pace, comenzile de stat si alte
documente de pregatire de mobilizare pentru a fi transmise agentilor economici
producatori in momentul aplicarii planului de mobilizare.
Art. 14
Actualizarea planului de mobilizare se face, conform art. 11 alin. (2) din
Legea nr. 477/2003, ca urmare a modificarii cererilor fortelor sistemului
national de aparare transmise Oficiului, precum si ca urmare a unor schimbari
importante aparute in posibilitatile de asigurare a resurselor materiale si
energetice sau din alte cauze obiective.
Art. 15
La declararea starii de mobilizare sau de razboi, Oficiul efectueaza
modificarile cerute de fortele sistemului national de aparare in functie de
situatia concreta pentru punerea in aplicare a planului de mobilizare si
coordoneaza aplicarea sarcinilor si masurilor stabilite, de trecere a economiei
de la starea de pace la starea de razboi.
CAP. 3
Planul de pregatire a economiei nationale pentru aparare
Art. 16
Planul de pregatire stabileste masurile si actiunile destinate asigurarii
conditiilor necesare pentru satisfacerea cererilor fortelor sistemului national
de aparare si este structurat pe programe referitoare la pastrarea
capacitatilor de aparare strict specializate, constituirea si pastrarea
rezervelor de mobilizare, pastrarea si actualizarea documentatiilor tehnice, precum
si alte activitati considerate necesare.
Art. 17
(1) Proiectul planului de pregatire se elaboreaza anual, concomitent cu
proiectul legii bugetare anuale, conform metodologiei intocmite de Oficiu, si
are la baza sarcinile din planul de mobilizare si propunerile transmise de
autoritatile administratiei publice, alte institutii si agenti economici,
precum si resursele financiare necesare.
(2) Ministerele, celelalte autoritati ale administratiei publice, alte
institutii si agenti economici care desfasoara activitati de pregatire pentru
aparare transmit anual, conform metodologiei, propuneri pentru elaborarea
planului de pregatire.
(3) Propunerile prevazute la alin. (2) cuprind masuri, actiuni si resurse
fundamentale conform normelor legale in vigoare.
(4) Proiectul planului de pregatire se utilizeaza la fundamentarea
fondurilor destinate pregatirii economiei pentru aparare.
Art. 18
(1) Dupa aprobarea bugetului de stat, planul de pregatire se definitiveaza
de catre Oficiu si se supune aprobarii Guvernului prin hotarare.
(2) La definitivarea planului de pregatire, Oficiul va esalona activitatile
in ordinea prioritatilor determinate de importanta acestora in pregatirea
economiei pentru aparare, corelate cu fondurile alocate de la bugetul de stat.
(3) In situatia in care din cauze obiective nu pot fi realizate unele
masuri si actiuni din planul de pregatire, Oficiul poate planifica resursele
pentru realizarea altor obiective.
Art. 19
Planul de pregatire aprobat se transmite in extras ministerelor de resort
si agentilor economici.
Art. 20
Resursele financiare necesare punerii in aplicare a planului de pregatire
se asigura de la bugetul de stat.
Art. 21
Capacitatile agentilor economici producatori de tehnica militara, carora le
revin sarcini din planul de mobilizare, a caror productie este sistata pe timp
de pace, pot fi trecute in conservare in limita fondurilor alocate de la
bugetul de stat.
Art. 22
(1) In temeiul prevederilor planului de pregatire, aprobat prin hotarare a
Guvernului, Oficiul incheie contracte cu agentii economici si institutiile
specializate pentru realizarea masurilor si actiunilor de pregatire a economiei
nationale pentru aparare.
(2) Contractele avand ca obiect pastrarea capacitatilor de aparare,
incheiate de Oficiu cu agentii economici, se transmit in copie ministerelor in
subordinea, sub autoritatea sau in coordonarea carora se afla agentii economici
respectivi.
(3) Evidenta obiectivelor realizate pe baza contractelor incheiate se tine
la Oficiu si la agentii economici.
(4) Agentii economici sunt obligati sa mentina obiectivele realizate prin
planul de pregatire conform conditiilor stabilite in contractele incheiate cu
Oficiul.
CAP. 4
Capacitati pentru aparare
Art. 23
(1) Pentru indeplinirea sarcinilor stabilite prin planul de mobilizare,
ministerele de resort identifica, in conditiile legii, capacitatile pentru
aparare.
(2) Anual, in primul trimestru, ministerele si celelalte institutii, pe
baza datelor primite de la agentii economici, comunica Oficiului lista
cuprinzand situatia capacitatilor pentru aparare si starea acestora, in scopul
luarii lor in evidenta.
Art. 24
Agentii economici care detin capacitati pentru aparare, constituite in conditiile
legii, vor tine evidenta mijloacelor fixe din componenta acestora, distinct,
impreuna cu documentele de mobilizare.
Art. 25
(1) Utilajele, instalatiile, liniile tehnologice si statiile pirotehnice
din componenta capacitatilor pentru aparare, strict specializate, destinate
productiei de armament si munitii, care nu au comenzi pe timp de pace, pot fi
trecute in conservare prin planul de pregatire.
(2) Cheltuielile necesare trecerii in conservare, prevazute la alin. (1),
vor fi suportate din fondurile alocate pentru pregatirea economiei nationale si
a teritoriului pentru aparare.
Art. 26
(1) Capacitatile pentru aparare, definite in conditiile legii, pot fi
utilizate in activitatea agentilor economici fara restrictii, cu exceptia celor
trecute in conservare pe baza masurilor cuprinse in planul de pregatire.
(2) Utilizarea capacitatilor pentru aparare aflate in stare de conservare
se aproba prin ordin al sefului Oficiului, in conditiile mentinerii profilului
initial si a starii tehnice. Deconservarea si reconservarea se suporta din
resursele agentilor economici.
(3) Scoaterea definitiva a capacitatilor pentru aparare din starea de
conservare se face prin ordin al sefului Oficiului.
Art. 27
In cazul schimbarii profilului sau al dezafectarii capacitatilor pentru
aparare, dizolvarii ori lichidarii agentilor economici, ministerul de resort,
pe baza notificarii agentilor economici, redistribuie sarcinile altor
intreprinderi si informeaza Oficiul. Daca nu identifica alti agenti economici
carora sa le fie redistribuite sarcinile, transmite Oficiului propuneri de
actualizare a planului de mobilizare.
Art. 28
In situatia divizarii sau fuziunii unor agenti economici care detin
capacitati pentru aparare, in documentele incheiate cu aceasta ocazie se
cuprind obligatiile privind preluarea sarcinilor stabilite pentru starea de
mobilizare si se informeaza Oficiul prin ministerele de resort.
CAP. 5
Rezerve de mobilizare
Art. 29
(1) Rezervele de mobilizare cuprind resursele materiale deficitare sau cu
ciclu lung de fabricatie, destinate realizarii produselor cu specific militar
sau serviciilor solicitate de fortele sistemului national de aparare, pentru
starea de mobilizare sau de razboi.
(2) In Nomenclatorul rezervelor de mobilizare se includ:
a) in industrie: materii prime, materiale si produse deficitare pentru
productia de armament, munitii si alte categorii de tehnica de lupta cu
importanta deosebita pentru sustinerea efortului de aparare;
b) in transporturi: materiale, echipamente si produse destinate
restabilirii infrastructurii scoase din functiune pe timpul actiunilor
militare;
c) in comunicatii: materiale, echipamente si produse destinate restabilirii
liniilor de comunicatii scoase din functiune pe timpul actiunilor militare;
d) in domeniul sanatatii: medicamente, seruri, vaccinuri, tehnica si
produse sanitar-farmaceutice deficitare pentru spitalizarea ranitilor si
bolnavilor, ca urmare a actiunilor militare.
(3) Nomenclatorul si nivelurile de constituire a rezervelor de mobilizare
se elaboreaza de catre Oficiu pe baza propunerilor agentilor economici,
transmise prin ministerele de resort, si se aproba prin hotarare a Guvernului.
(4) In domeniul industriei se constituie Nomenclatorul rezervelor de
mobilizare numai pentru produsele care prezinta perspectiva in inzestrare de
minimum 8 ani, transmise Oficiului de fortele sistemului national de aparare.
Art. 30
(1) Rezervele de mobilizare se constituie si se pastreaza la agentii
economici si institutiile care au sarcini la mobilizare, precum si in spatiile
de depozitare a rezervelor de stat, pe baza contractelor incheiate cu Oficiul.
(2) Materiile prime, materialele si alte produse consumabile se pastreaza
in custodie in depozite la agentii economici sau institutiile care au sarcini
la mobilizare; medicamentele, serurile, vaccinurile si alte produse
sanitar-farmaceutice se pastreaza in custodie la agentii economici producatori;
aparatura, utilajele, autospecialele sau alte echipamente se pastreaza, de
regula, in exploatare pentru realizarea productiei sau prestarea de servicii,
conform obiectului de activitate.
(3) Trecerea in exploatare a echipamentelor respective se face prin ordin
al sefului Oficiului.
(4) Activitatile anuale privind crearea si pastrarea rezervelor de
mobilizare se cuprind si se aproba prin planul de pregatire.
Art. 31
(1) Limitele nivelurilor de constituire a rezervelor de mobilizare pentru
agentii economici si institutiile care au sarcini prin planul de mobilizare,
propuse spre aprobare Consiliului Suprem de Aparare a Tarii, se calculeaza
astfel:
a) in industrie - pentru asigurarea productiei pe o perioada de 3 luni;
b) in transporturi - pentru asigurarea materiala a activitatii echipelor de
interventie, pe o perioada de doua luni, in vederea restabilirii
infrastructurii scoase din functiune;
c) in comunicatii - pentru asigurarea materiala a activitatii echipelor de
interventie, pe o perioada de doua luni, in vederea restabilirii liniilor de
comunicatii scoase din functiune;
d) in domeniul sanatatii - pentru asigurarea asistentei medicale destinate
fortelor sistemului national de aparare pe o perioada de 2 luni.
(2) Nivelurile de constituire a rezervelor de mobilizare, prevazute la
alin. (1), includ si produsele similare din stocurile intangibile aflate in
rezervele de stat.
Art. 32
(1) Rezervele de mobilizare se constituie, se improspateaza si se
valorifica pe baza planurilor anuale de pregatire, prin institutii si agenti
economici, in baza contractelor incheiate cu Oficiul.
(2) Produsele specifice industriei de aparare care se introduc in rezervele
de mobilizare se receptioneaza in mod similar cu cele destinate productiei de
tehnica militara pe timp de pace si vor fi insotite de documente care sa ateste
starea lor calitativa, analizele, probele sau incercarile efectuate, termenele
de garantie, periodicitatea analizelor fizico-chimice, durata de serviciu si de
depozitare.
(3) Achizitiile se realizeaza, conform legislatiei privind achizitiile
publice de produse si servicii care implica apararea nationala, ordinea
publica, siguranta si securitatea nationala, de catre Oficiu si se deruleaza
prin agentii economici specializati.
Art. 33
(1) Conditiile privind depozitarea produselor din rezervele de mobilizare,
intretinerea, improspatarea, inventarierea, paza si alte masuri referitoare la
pastrarea acestora se stabilesc prin contractele incheiate intre Oficiu si
agentii economici sau institutiile care le pastreaza.
(2) Utilizarea aparaturii, utilajelor, autospecialelor sau a altor
echipamente pastrate in exploatare la agentii economici se efectueaza in
conditiile tehnice si financiare cuprinse in contractele incheiate intre Oficiu
si utilizatori.
Art. 34
Scoaterea materiilor prime, materialelor si a produselor din rezervele de
mobilizare se face in urmatoarele situatii:
a) pentru improspatare, pe baza prevederilor planurilor anuale de
improspatare intocmite in functie de modificarea in timp a calitatilor
fizico-chimice sau a parametrilor functionali, precum si a duratei de
functionare, stabilita conform reglementarilor in vigoare;
b) pentru imprumut, in mod exceptional, prin hotarari ale Guvernului,
elaborate in conditiile legii, in care sunt stipulate conditiile de restituire
a materialelor respective;
c) pentru inlaturarea urmarilor unor dezastre, precum si la instituirea
starii de asediu sau a starii de urgenta, in conditiile legii;
d) scoaterea definitiva ca urmare a modificarii Nomenclatorului rezervelor
de mobilizare si a nivelurilor de constituire si la atingerea limitei de
valabilitate, a termenului de serviciu sau a duratei normale de functionare.
Art. 35
(1) Produsele din rezervele de mobilizare, scoase la improspatare, pot fi
vandute si prin reducerea preturilor in conditiile art. 27 alin. (5) din Legea
nr. 477/2003.
(2) Produsele din rezervele de mobilizare, care nu au putut fi improspatate
pana la atingerea limitei de valabilitate, termenului de serviciu sau duratei
normale de functionare prevazute in actele normative, se scot definitiv de
catre Oficiu pentru valorificare sau casare, iar stocurile se reintregesc in
conditiile legii.
Art. 36
Produsele scoase definitiv din rezervele de mobilizare ca urmare a modificarii
Nomenclatorului rezervelor de mobilizare sau/si a nivelurilor de constituire se
valorifica sau se caseaza, dupa caz, potrivit prevederilor legale.
Art. 37
(1) Oficiul intocmeste anual, pe baza propunerilor agentilor economici care
pastreaza produse in rezervele de mobilizare, planuri de improspatare.
(2) Improspatarea produselor din rezervele de mobilizare se realizeaza prin
vanzarea acestora si reintregirea stocurilor cu produse similare noi.
Art. 38
(1) Agentii economici care scot, sub forma de imprumut in conditiile legii,
produse din rezervele de mobilizare, incheie un contract de imprumut cu
Oficiul. Acestia suporta toate cheltuielile ocazionate de scoatere si
restituire, precum si eventualele diferente de pret.
(2) Agentii economici pot scoate produsele din rezervele de mobilizare
numai dupa ce fac dovada depunerii garantiei in contul Oficiului deschis la
Trezoreria Statului.
(3) Cuantumul garantiei care asigura reintregirea stocului cuprinde
valoarea de inlocuire a produselor respective, cheltuielile ocazionate de
scoatere si restituire, transport, organizarea procedurii de achizitie si alte
cheltuieli care urmeaza sa fie efectuate in acest scop.
Art. 39
Depasirea cu pana la 30 de zile a termenului de restituire a produselor
scoase la imprumut din rezervele de mobilizare atrage plata penalitatilor
prevazute de lege. Dupa acest termen se retine garantia, care se constituie
venit la bugetul de stat. Reintregirea stocurilor se face din fondurile publice
cu aceasta destinatie, prevazute in bugetul de stat.
Art. 40
Perisabilitatile care se aplica produselor din rezervele de mobilizare
pentru perioada de depozitare, transport si manipulare sau probe de laborator
sunt cele stabilite prin normele si instructiunile in vigoare.
Art. 41
Inventarierea produselor aflate in rezervele de mobilizare se efectueaza
distinct de agentii economici sau institutiile care le pastreaza, potrivit
reglementarilor in vigoare. Rezultatul inventarierii, concluziile si propunerile
desprinse cu ocazia acestei activitati se transmit Oficiului.
CAP. 6
Documentatia tehnica, tehnologica si S.D.V.
Art. 42
(1) Documentatia tehnica necesara realizarii produselor de tehnica militara
cuprinse in planul de mobilizare, care au fabricatia sistata, inclusiv pentru
colaborarile aferente acestora, se asigura din timp de pace de catre
beneficiari si se pastreaza la agentul economic producator in conditiile
stabilite pentru rezerva de mobilizare, cu respectarea, dupa caz, a reglementarilor
privind protectia informatiilor clasificate. Produsele pentru care nu se
asigura documentatia tehnica se scot din planul de mobilizare.
(2) Documentatia tehnica provenita din import va fi pusa la dispozitia
agentilor economici producatori tradusa in limba romana.
Art. 43
Modificarile care se aduc la documentatia tehnica a produselor de tehnica
militara se efectueaza si in documentatia destinata productiei la mobilizare
prin grija agentilor economici producatori.
Art. 44
(1) Documentatia tehnologica se asigura de catre agentii economici
producatori, cu exceptia celei destinate produselor cu fabricatia sistata pe o
perioada mai mare de 8 ani, care se asigura pe cheltuiala beneficiarului.
(2) Pentru produsele de tehnica militara prevazute in planul de mobilizare,
a caror fabricatie pe timp de pace este sistata, documentatia tehnologica se
inventariaza, se completeaza, se actualizeaza si se pastreaza in conditiile
rezervei de mobilizare, in vederea folosirii acesteia in caz de mobilizare sau
razboi.
Art. 45
La sistarea fabricatiei de tehnica militara cuprinsa in planul de
mobilizare, sculele, dispozitivele si verificatoarele cu destinatie speciala,
denumite in cuprinsul prezentelor norme metodologice S.D.V., se inventariaza si
se pastreaza la agentul economic, in vederea folosirii acestora la reluarea
fabricatiei.
Art. 46
Beneficiarii care solicita repararea tehnicii militare in economia
nationala, in caz de mobilizare sau razboi, sunt obligati sa asigure agentilor
economici executanti documentatia de reparatie, din timp de pace.
Art. 47
(1) Produsele de tehnica militara pot fi fabricate sau reparate in caz de
mobilizare sau razboi si in conditii derogatorii fata de cele de la pace, fara
a fi afectate caracteristicile tehnico-tactice ale produselor respective.
(2) Documentatia destinata realizarii productiei in conditii derogatorii se
asigura din timp de pace de catre beneficiari.
Art. 48
(1) Documentatia tehnica a produselor de tehnica militara cuprinse in
planul de mobilizare, a caror fabricatie a fost sistata pentru o perioada mai
mare de 3 ani, poate fi actualizata.
(2) Actualizarea documentatiilor pentru produsele cu fabricatia sistata,
precum si elaborarea documentatiilor destinate fabricarii sau repararii
tehnicii militare in conditii derogatorii se realizeaza din timp de pace de
catre institutele de cercetare-proiectare de profil, pe baza unor teme-program
avizate de catre organele cu sarcini de inzestrare ale beneficiarilor si aprobate
de catre Oficiu. In acest scop se va urmari punerea de acord a documentatiilor
cu modificarile intervenite in ceea ce priveste: standardele; normele si
conditiile tehnice; marcile si sortotipodimensiunile de materiale, substante,
elemente de asamblare sau elemente electronice; tehnologiile disponibile
privind tolerantele, tratamentele termice, termochimice si acoperirile de
suprafata. Dupa elaborare documentatia respectiva se aproba conform
reglementarilor existente pentru realizarea documentatiei in timp de pace.
(3) In situatia in care actualizarea documentatiei tehnice impune si
actualizarea documentatiei tehnologice, aceasta actiune se poate face de catre
agentul economic producator si se finanteaza de la bugetul de stat, prin planul
de pregatire.
Art. 49
(1) Documentatiile tehnice si tehnologice destinate realizarii produselor
de tehnica militara scoase definitiv din planul de mobilizare se predau
institutiilor care le-au asigurat sau se distrug pe baza aprobarii
institutiilor respective.
(2) In cazul redistribuirii sarcinilor de mobilizare, documentatia tehnica
se transfera noului producator pe baza dispozitiei ministerului de resort, care
se comunica Oficiului si institutiilor care le-au asigurat.
Art. 50
La reluarea, in timp de pace, a productiei pentru tehnica militara cu
fabricatia sistata, documentatia tehnologica si S.D.V. destinate acesteia se
folosesc in procesul de fabricatie.
CAP. 7
Pregatirea teritoriului pentru aparare
Art. 51
Pregatirea teritoriului pentru aparare se efectueaza din timp de pace si
are ca scop: satisfacerea nevoilor strategice si operative ale fortelor
sistemului national de aparare, prin realizarea unor obiective care vor fi
folosite exclusiv pentru aparare si prin identificarea si luarea in evidenta a
infrastructurii teritoriale de interes pentru aparare; protectia populatiei si
a bunurilor materiale, inclusiv a celor ce apartin patrimoniului national, prin
realizarea unor obiective specifice, potrivit legii.
Art. 52
(1) Obiectivele necesare satisfacerii nevoilor strategice si operative,
folosite exclusiv in scopul apararii, se stabilesc in conditiile legii si se
cuprind in programul de pregatire a teritoriului.
(2) Oficiul elaboreaza programul de pregatire a teritoriului pe baza
propunerilor transmise de institutiile cu atributii in domeniul apararii,
sigurantei nationale si ordinii publice, avizate de Statul Major General.
Art. 53
(1) Obiectivele aprobate de Consiliul Suprem de Aparare a Tarii se transmit
de Oficiu autoritatilor administratiei publice centrale si locale sau, dupa
caz, institutiilor cu atributii in domeniul apararii, sigurantei nationale si
ordinii publice, pentru a fi incluse in programele de investitii proprii.
(2) Programele de investitii privind realizarea obiectivelor de pregatire a
teritoriului pentru aparare, aprobate de Consiliul Suprem de Aparare a Tarii,
se duc la indeplinire cu resurse bugetare alocate autoritatilor administratiei
publice executante, solicitate de acestea.
(3) Stadiul realizarii lucrarilor la aceste obiective si propunerile de
actualizare a programului de pregatire a teritoriului se comunica Oficiului
anual, in primul trimestru, de catre ministere si celelalte autoritati ale
administratiei publice.
Art. 54
Ministerele si celelalte autoritati ale administratiei publice tin evidenta
obiectivelor de infrastructura teritoriala importante pentru sistemul national
de aparare si comunica Oficiului si Statului Major General, anual, situatia
acestora.
Art. 55
Autoritatile administratiei publice care administreaza si exploateaza
obiectivele de pregatire a teritoriului si elementele de infrastructura
teritoriala importante pentru sistemul national de aparare sunt obligate sa le
mentina permanent intr-o stare corespunzatoare scopului pentru care au fost
create.
Art. 56
Autoritatile administratiei publice transmit Oficiului, la solicitarea
acestuia, propuneri pentru obiectivele de importanta deosebita pentru aparare
care urmeaza sa fie luate in paza, la mobilizare sau razboi, cu efective de
jandarmi. Acestea se vor incadra in urmatoarele categorii:
a) sedii pentru autoritatile publice care au atributii de conducere a
activitatilor pe timp de mobilizare sau razboi;
b) incinte ale agentilor economici producatori de tehnica militara, resurse
materiale strategice si resurse energetice;
c) depozite pentru produse militare, combustibili sau substante
periculoase;
d) lucrari de arta, puncte obligatorii de trecere, noduri de comunicatii,
triaje de mare capacitate, aeroporturi, porturi, baraje hidroenergetice,
conducte de transport de mare capacitate;
e) statii electrice de transformare de mare capacitate, centre de
comunicatii, radiorelee si radiofaruri, statii de radio si televiziune.
Art. 57
(1) Oficiul supune aprobarii Consiliului Suprem de Aparare a Tarii lista
obiectivelor care urmeaza sa fie luate in paza cu efective de jandarmi, la
razboi, si o actualizeaza ori de cate ori este nevoie.
(2) Pe baza listei aprobate ministerul de resort organizeaza activitatile
si intocmeste planurile de paza a obiectivelor cu efective de jandarmi,
potrivit legii.
CAP. 8
Coordonarea si controlul activitatilor de pregatire a economiei nationale
si a teritoriului pentru aparare
Art. 58
(1) Coordonarea activitatilor de pregatire a economiei nationale si a
teritoriului pentru aparare se face de catre:
a) Oficiu, prin metodologii, ordine si instructiuni, pentru toate
activitatile de pregatire a economiei nationale pentru aparare ce se desfasoara
in economie, si alte precizari sau dispozitii, pentru desfasurarea
activitatilor curente;
b) Ministerul Finantelor Publice, prin metodologii, norme si instructiuni
specifice in vederea elaborarii proiectului bugetului de stat pentru razboi si
pentru finantarea de la bugetul de stat a cheltuielilor necesare realizarii
activitatilor cuprinse in planul de pregatire, programul de pregatire a
teritoriului pentru aparare si pentru alte activitati specifice;
c) ministere si celelalte autoritati ale administratiei publice, prin
metodologii, ordine si dispozitii specifice, pentru pregatirea domeniului in
care isi desfasoara activitatea, pentru aparare;
d) prefecti, prin compartimentele din structura Oficiului care functioneaza
in teritoriu, pentru toate activitatile de pregatire a economiei nationale si a
teritoriului pentru aparare din judete, respectiv din municipiul Bucuresti.
(2) Coordonarea de catre institutiile mentionate se face si prin
instructaje si analize specifice pe diverse activitati cu factorii
responsabili.
Art. 59
(1) Controlul pregatirii economiei nationale si a teritoriului pentru
aparare are ca scop verificarea stadiului de realizare a masurilor si
actiunilor care se desfasoara in vederea crearii conditiilor necesare pentru
punerea in aplicare a planului de mobilizare, precum si a modului in care sunt
indeplinite obligatiile ce revin, potrivit legii, ministerelor, celorlalte
autoritati ale administratiei publice si agentilor economici pe linia
pregatirii economiei nationale si a teritoriului pentru aparare si se face de
catre:
a) Oficiu, la ministere, celelalte autoritati ale administratiei publice,
agentii economici si alte institutii, pentru toate activitatile de pregatire a
economiei nationale si a teritoriului pentru aparare;
b) Ministerul Finantelor Publice, cu privire la modul de administrare si
utilizare a fondurilor bugetare alocate institutiilor publice si agentilor
economici pentru pregatirea economiei nationale si a teritoriului pentru
aparare;
c) ministerele si celelalte autoritati ale administratiei publice, la
agentii economici din resortul lor de activitate, cu privire la indeplinirea
obligatiilor ce le revin pentru pregatirea domeniilor proprii pentru aparare,
potrivit legii;
d) prefecti, prin compartimentele din structura Oficiului care functioneaza
in teritoriu, pentru toate activitatile de pregatire a economiei nationale si a
teritoriului pentru aparare din judete, respectiv din municipiul Bucuresti.
(2) Stadiul pregatirii economiei nationale si a teritoriului pentru aparare
se verifica prin exercitii si antrenamente de mobilizare, conduse de Oficiu, cu
participarea reprezentantilor Ministerului Apararii Nationale si a
autoritatilor administratiei publice implicate, pe baza planului aprobat de
Consiliul Suprem de Aparare a Tarii in acest scop.
Art. 60
La autoritatile administratiei publice locale, serviciile publice
deconcentrate si la agentii economici se infiinteaza si functioneaza ca organe
de specialitate, conform art. 41 alin. (2) din Legea nr. 477/2003, comisii de
aparare formate din salariati cuprinsi in organigramele proprii.
Art. 61
(1) Comisia pentru probleme de aparare, denumita in continuare comisie, are
in compunere pana la 5 membri, in functie de complexitatea obligatiilor ce
revin institutiei la mobilizare. Din comisie fac parte sefii compartimentelor
carora le revin sarcini pentru pregatirea de mobilizare a institutiei
respective, precum si personal tehnico-economic de specialitate.
(2) Comisia are in compunere, de regula, un presedinte, persoana cu functie
de conducere, 4 membri si un secretar, numiti prin decizie a conducatorului
unitatii.
(3) Persoanele care fac parte din comisie vor fi autorizate pentru
desfasurarea activitatilor cu informatii clasificate, conform legii.
Art. 62
Comisia intocmeste anual planul de activitate si are urmatoarele atributii
principale:
a) organizeaza, coordoneaza si indruma activitatile referitoare la
pregatirea economiei nationale si a teritoriului pentru aparare ce se
desfasoara in cadrul institutiei, potrivit legii;
b) stabileste masurile tehnico-organizatorice pentru institutie in caz de
mobilizare si responsabilitatile ce revin compartimentelor functionale ale
acesteia;
c) elaboreaza si actualizeaza documentele de mobilizare;
d) controleaza intreaga pregatire de mobilizare: intocmirea documentelor;
activitatile privind capacitatile de aparare si rezervele de mobilizare; modul
de desfasurare a lucrarilor, masurilor si actiunilor cuprinse in documentele de
mobilizare; derularea contractelor referitoare la pregatirea pentru aparare;
modul de cheltuire a fondurilor alocate de la buget in acest scop;
e) elaboreaza propunerile pentru proiectele planului de mobilizare si
planului de pregatire;
f) analizeaza anual, in primul trimestru, stadiul pregatirii de mobilizare
si stabileste masurile si actiunile necesare pentru imbunatatirea acestuia;
g) intocmeste propuneri privind alocarea anuala de la bugetul de stat a
fondurilor necesare realizarii masurilor si actiunilor de pregatire pentru
aparare;
h) alte atributii considerate necesare in acest domeniu.
Art. 63
(1) La nivelul agentilor economici si al unitatilor similare acestora,
comisia, pe langa atributiile mentionate mai sus, executa anual urmatoarele:
a) verifica existentul si starea tehnica a utilajelor, instalatiilor si
constructiilor din cadrul capacitatilor de aparare;
b) verifica existentul si starea calitativa a rezervelor de mobilizare
aflate in pastrare;
c) verifica existentul si starea tehnica a S.D.V. si a documentatiei
tehnice pastrate cu regim de rezerva de mobilizare.
(2) Rezultatul verificarilor se consemneaza intr-un act de constatare.
Deficientele constatate se analizeaza de catre conducerea institutiei, care va
lua masuri de remediere.
CAP. 9
Dispozitii finale si tranzitorii
Art. 64
Intocmirea si derularea contractelor incheiate intre Oficiu si agentii
economici privind realizarea masurilor si actiunilor de pregatire a economiei
nationale pentru aparare se efectueaza potrivit prevederilor legislatiei in
domeniu.
Art. 65
(1) Agentii economici si celelalte institutii implicate prezinta dari de
seama privind realizarea masurilor si actiunilor cuprinse in planul de pregatire,
potrivit metodologiei stabilite de Oficiu.
(2) Toate datele si informatiile referitoare la pregatirea economiei
nationale pentru aparare se transmit si in format electronic folosind codurile
stabilite de Oficiu.
Art. 66
(1) Datele si informatiile prevazute la art. 41 alin. (4) din Legea nr.
477/2003 se pun la dispozitie fara plata.
(2) Datele comunicate sunt protejate conform legislatiei privind
informatiile clasificate sau pe baza unui acord de confidentialitate incheiat
intre parti, dupa caz.