LEGE
Nr. 477 din 12 noiembrie 2003
privind pregatirea economiei nationale si a teritoriului pentru aparare
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 824 din 20 noiembrie 2003
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
(1) Pregatirea economiei nationale si a teritoriului pentru aparare este
parte componenta a securitatii nationale si are la baza prevederile
Constitutiei, ale legilor tarii si ale documentelor privind planificarea
apararii nationale, precum si obligatiile asumate de Romania prin tratate si
alte intelegeri internationale.
(2) Pregatirea economiei nationale si a teritoriului pentru aparare
cuprinde ansamblul de masuri si de actiuni care se stabilesc si se realizeaza
din timp de pace, in vederea utilizarii potentialului economic si uman al
tarii, pentru satisfacerea nevoilor de aparare si asigurarea continuitatii
activitatilor economico-sociale in caz de mobilizare sau de razboi.
(3) Resursele materiale, umane si financiare prevazute a fi utilizate in
caz de mobilizare sau de razboi pot fi folosite si la instituirea starii de
urgenta si a starii de asediu, conform legii.
Art. 2
Pregatirea economiei nationale si a teritoriului pentru aparare se asigura
de catre autoritatile publice, conform competentelor stabilite prin lege.
Art. 3
Guvernul raspunde de pregatirea economiei nationale si a teritoriului
pentru aparare si asigura aplicarea masurilor referitoare la aceste domenii,
potrivit legii, hotararilor Parlamentului si ale Consiliului Suprem de Aparare
a Tarii, scop in care:
a) organizeaza, coordoneaza si controleaza activitatea ministerelor si a
celorlalte autoritati ale administratiei publice;
b) stabileste sistemul de prioritati si de alocare a resurselor pentru
aparare;
c) inainteaza spre aprobare Consiliului Suprem de Aparare a Tarii proiectul
planului de mobilizare a economiei nationale pentru aparare, proiectul
programului cu obiectivele de pregatire operativa a teritoriului pentru aparare
si proiectul bugetului de stat pentru razboi;
d) aproba planul de pregatire a economiei nationale pentru aparare si
stabileste masuri pentru aplicarea acestuia;
e) asigura resursele materiale, umane si financiare necesare pregatirii
economiei nationale si a teritoriului pentru aparare;
f) asigura aplicarea planului de mobilizare a economiei nationale pentru
aparare.
Art. 4
(1) Pentru indeplinirea atributiilor care revin Guvernului privind
pregatirea economiei nationale si a teritoriului pentru aparare, in subordinea
acestuia functioneaza Oficiul Central de Stat pentru Probleme Speciale, denumit
in continuare Oficiu.
(2) Oficiul este incadrat cu personal militar si cu specialisti civili.
(3) Organizarea, functionarea si atributiile Oficiului, in timp de pace si
razboi, se stabilesc prin hotarare a Guvernului.
CAP. 2
Pregatirea economiei nationale pentru aparare
SECTIUNEA 1
Sistemul de prioritati si alocare a resurselor pentru aparare
Art. 5
Sistemul de prioritati si alocare a resurselor pentru aparare reprezinta
ansamblul de reglementari prin care se stabilesc responsabilitatile ce revin
autoritatilor publice, institutiilor publice si agentilor economici, criteriile
pentru stabilirea produselor si a serviciilor cuprinse in contractele
prioritare, modul de constituire a resurselor si de esalonare a alocarii
acestora, precum si drepturile si obligatiile agentilor economici furnizori, in
vederea satisfacerii in regim de urgenta a nevoilor de aparare.
Art. 6
In caz de mobilizare sau de razboi, Guvernul stabileste prioritatile pentru
contracte/comenzi si aloca resursele in vederea realizarii cerintelor urgente,
necesare sustinerii efortului de aparare.
Art. 7
Sistemul de prioritati si alocare a resurselor pentru aparare cuprinde
reglementari si actiuni referitoare la:
a) modul de stabilire a contractelor/comenzilor prioritare;
b) esalonarea asigurarii cererilor de produse si servicii necesare
sustinerii efortului de aparare in caz de mobilizare sau de razboi, in regim de
urgenta, cu minimum de perturbari ale pietei;
c) repartitia resurselor in functie de prioritatile stabilite de Guvern;
d) modul de alocare a resurselor pentru contractele prioritare;
e) controlul stocurilor publice si particulare destinate indeplinirii
contractelor prioritare;
f) activitatile de import si export pentru realizarea prioritatilor;
g) sistemul de finantare a activitatilor prioritare.
Art. 8
Sistemul de prioritati si alocare a resurselor pentru aparare este
gestionat de catre Oficiu si functioneaza pe baza regulamentului aprobat prin
hotarare a Guvernului.
Art. 9
La punerea in aplicare a sistemului de prioritati si alocare a resurselor
pentru aparare, obligatiile ce revin agentilor economici implicati in
realizarea contractelor/comenzilor aflate in derulare se decaleaza sau se
anuleaza, dupa caz.
SECTIUNEA a 2-a
Planul de mobilizare a economiei nationale pentru aparare
Art. 10
(1) Pentru satisfacerea cererilor de produse si servicii necesare fortelor
sistemului national de aparare, functionarii institutiilor publice si a
agentilor economici, precum si asigurarii consumului rationalizat al
populatiei, in caz de mobilizare sau de razboi, Oficiul, impreuna cu
ministerele si celelalte autoritati ale administratiei publice, elaboreaza
proiectul planului de mobilizare a economiei nationale pentru aparare.
(2) Planul de mobilizare a economiei nationale pentru aparare, denumit in
continuare plan de mobilizare, reprezinta ansamblul de masuri si actiuni
privind trecerea economiei de la starea de pace la starea de razboi si
functionarea acesteia in vederea asigurarii resurselor necesare sustinerii
efortului de aparare.
(3) Planul de mobilizare cuprinde responsabilitati si sarcini obligatorii
pentru ministere si celelalte autoritati ale administratiei publice centrale si
locale, alte institutii si agenti economici.
(4) Produsele si serviciile ce se cuprind in planul de mobilizare se
stabilesc prin nomenclatorul cu produsele si serviciile pentru aparare,
elaborat de Oficiu, pe baza propunerilor ministerelor, ale celorlalte
autoritati ale administratiei publice si institutii.
(5) Potrivit prevederilor planului de mobilizare aprobat, Ministerul
Finantelor Publice elaboreaza proiectul bugetului de stat pentru razboi, pe
baza propunerilor ministerelor si ale celorlalte institutii cu atributii in caz
de mobilizare sau de razboi, avizate de Oficiu.
Art. 11
(1) Proiectul planului de mobilizare si proiectul bugetului de stat pentru
razboi se dimensioneaza pentru o perioada de un an, sunt aprobate de Consiliul
Suprem de Aparare a Tarii si au valabilitate timp de 4 ani.
(2) Planul de mobilizare se actualizeaza de catre Oficiu, la solicitarea
institutiilor publice implicate, in cazul modificarii cererilor fortelor
sistemului national de aparare sau a posibilitatilor de realizare a sarcinilor.
Modificarile se supun aprobarii Consiliului Suprem de Aparare a Tarii.
(3) Punerea in aplicare a planului de mobilizare si a executiei bugetului
de stat pentru razboi se aproba de Parlament, pe baza propunerilor Consiliului
Suprem de Aparare a Tarii.
(4) Presedintele Romaniei poate hotari punerea in aplicare a planului de
mobilizare si a executiei bugetului de stat pentru razboi numai in cazuri
exceptionale, inclusiv de agresiune armata indreptata impotriva tarii,
corespunzator prevederilor constitutionale.
Art. 12
Ministerele, celelalte autoritati ale administratiei publice si
institutiile publice au obligatia sa ia din timp de pace masuri pentru
realizarea sarcinilor ce le revin din planul de mobilizare aprobat.
SECTIUNEA a 3-a
Planul de pregatire a economiei nationale pentru aparare
Art. 13
(1) Planul de pregatire a economiei nationale pentru aparare, denumit in
continuare plan de pregatire, cuprinde obiectivele, masurile, prioritatile si
resursele ce se stabilesc si se realizeaza din timp de pace pentru indeplinirea
sarcinilor prevazute in planul de mobilizare.
(2) Obiectivele planului de pregatire reprezinta actiunile ce urmeaza a fi
realizate pentru asigurarea graduala a conditiilor necesare satisfacerii
nevoilor fortelor sistemului national de aparare.
(3) Masurile de pregatire a economiei nationale pentru aparare se refera la
identificarea capacitatilor pentru aparare si stabilirea, crearea si pastrarea
rezervelor de mobilizare, precum si la alte actiuni care vor fi apreciate ca
necesare, in conditiile legii.
(4) Prioritatile pentru indeplinirea sarcinilor prevazute in planul de
mobilizare determina esalonarea obiectivelor, dupa importanta acestora, in
sustinerea efortului de aparare si pentru care urmeaza sa se aloce resursele
necesare.
(5) Resursele cuprind materialele si fondurile destinate indeplinirii
masurilor si obiectivelor stabilite in planul de pregatire.
Art. 14
(1) In vederea asigurarii graduale a conditiilor pentru realizarea
sarcinilor cuprinse in planul de mobilizare, Oficiul elaboreaza anual proiectul
planului de pregatire.
(2) Pentru elaborarea proiectului planului de pregatire, Oficiul are in
vedere sarcinile din planul de mobilizare si propunerile ministerelor, ale
celorlalte autoritati ale administratiei publice centrale si locale, ale altor
institutii si ale agentilor economici.
Art. 15
Pe baza planului de pregatire si a fondurilor alocate de la bugetul de
stat, Oficiul incheie contracte cu agentii economici si cu alte institutii
publice specializate pentru realizarea masurilor aprobate privind pregatirea
economiei nationale pentru aparare.
Art. 16
Agentii economici si alte institutii publice specializate constituie si
pastreaza din timp de pace rezervele de mobilizare necesare pentru realizarea
sarcinilor la declararea mobilizarii sau a starii de razboi. Recuperarea
costurilor determinate de constituirea si pastrarea acestora se realizeaza
potrivit clauzelor din contractele incheiate cu Oficiul.
Art. 17
Verificarea modului de realizare a masurilor de pregatire a economiei nationale
pentru aparare se face prin exercitii practice, controale si antrenamente,
precum si prin alte actiuni specifice, conform legii.
SECTIUNEA a 4-a
Capacitati pentru aparare
Art. 18
Capacitatile pentru aparare reprezinta liniile de productie sau de prestari
de servicii specializate, activele care le deservesc, amenajarile tehnologice
specifice, existente in domeniile industriei, transporturilor, comunicatiilor
si tehnologiei informatiei, ocrotirii sanatatii, precum si spatiile de depozitare
a rezervelor de stat si de mobilizare, utilizate in scopul satisfacerii
necesitatilor vitale ale fortelor sistemului national de aparare, in caz de
mobilizare sau de razboi.
Art. 19
Constituie capacitati pentru aparare:
a) in industrie: capacitatile de productie specializate pentru fabricarea
sau repararea, in caz de mobilizare sau de razboi, a tehnicii militare, a
armamentului, a munitiilor si a materiilor prime cu destinatie strict militara
si capacitatile destinate pentru depozitarea acestor produse;
b) in transporturi: mijloacele, instalatiile si amenajarile aferente,
destinate a satisface exclusiv, in caz de mobilizare sau de razboi, nevoile de
transport ale fortelor sistemului national de aparare;
c) in comunicatii si tehnologia informatiei: retelele de comunicatii si
informatice, precum si mijloacele, instalatiile si amenajarile aferente,
destinate a satisface exclusiv, in caz de mobilizare sau de razboi, nevoile de
servicii de comunicatii si informatice ale fortelor sistemului national de
aparare;
d) in domeniul ocrotirii sanatatii: spitalele din reteaua sanitara si alte
localuri care se constituie in spitale de urgenta pentru tratarea ranitilor si
bolnavilor ca urmare a actiunilor militare, precum si unitatile care asigura
productia de seruri, vaccinuri, antibiotice, dezinfectante si alte asemenea
materiale si substante, destinate acestor situatii;
e) in domeniul administrarii rezervelor de stat: spatiile de depozitare in
care se pastreaza rezerve de stat si de mobilizare;
f) capacitatile destinate pentru depozitarea rezervelor de mobilizare.
Art. 20
Oficiul tine evidenta capacitatilor pentru aparare, identificate si
comunicate de catre ministerele de resort.
Art. 21
(1) Agentii economici care detin capacitati pentru aparare au obligatia sa
notifice, in scris, ministerului de resort si Oficiului intentia de a le
schimba profilul sau de a le dezafecta, cu 60 de zile inainte de aplicarea
hotararii/deciziei. In cazul concesionarii capacitatilor pentru aparare,
obligatiile se pastreaza.
(2) In situatia divizarii unui agent economic in mai multe unitati
independente, agentii economici in patrimoniul carora raman capacitatile pentru
aparare preiau obligatiile aferente acestuia la mobilizare.
(3) In cazul fuziunii unor agenti economici, entitatea rezultata preia
toate sarcinile ce reveneau acestora la mobilizare.
SECTIUNEA a 5-a
Rezerve de mobilizare
Art. 22
(1) Rezervele de mobilizare cuprind materii prime, materiale, echipamente si
alte produse deficitare sau cu ciclu lung de fabricatie, necesare satisfacerii
cererilor institutiilor cu atributii in domeniul apararii, sigurantei nationale
si ordinii publice.
(2) Rezervele de mobilizare fac parte din domeniul public al statului, se
administreaza de catre Oficiu, se asigura din productia interna ori din import
si se pastreaza la agentii economici, la alte institutii publice specializate,
precum si in unitatile teritoriale ale rezervelor de stat, in limita a 30% din
suprafata de depozitare.
(3) Documentatia tehnica necesara realizarii productiei de tehnica si
echipamente militare, armamente si munitii, care au fabricatia sistata in timp
de pace, prevazuta in planul de mobilizare, se constituie ca rezerva de
mobilizare.
Art. 23
(1) Nomenclatorul si nivelurile de constituire a rezervelor de mobilizare
se aproba prin hotarare a Guvernului, in limitele stabilite de Consiliul Suprem
de Aparare a Tarii.
(2) Actualizarea nomenclatorului si a nivelurilor de constituire a rezervelor
de mobilizare se face anual de catre Oficiu, ca urmare a modificarii cererilor
sau a unei schimbari intervenite in posibilitatile de realizare a sarcinilor
din planul de mobilizare.
Art. 24
Rezervele de stat, constituite si administrate potrivit legii, se
asimileaza rezervelor de mobilizare astfel:
a) in timp de pace, pentru cantitatile constituite ca stocuri intangibile;
b) la mobilizare sau razboi, pentru stocurile existente in depozite.
Art. 25
Materialele din rezervele de mobilizare pot fi folosite si pentru
inlaturarea urmarilor unor dezastre, precum si la instituirea starii de asediu
sau a starii de urgenta, la propunerea ministerelor sau a autoritatilor
administratiei publice locale, cu avizul Oficiului, prin decizie a primului-ministru.
Art. 26
Acumularea produselor pentru rezervele de mobilizare se realizeaza in
conformitate cu prevederile legale privind achizitiile publice de produse si
servicii care implica securitatea nationala.
Art. 27
(1) Agentii economici si institutiile publice specializate care pastreaza
rezerve de mobilizare au obligatia sa ia masuri tehnice pentru depozitarea si
intretinerea produselor, pe baza contractelor incheiate cu Oficiul.
(2) Pentru acumularea, reintregirea stocurilor, improspatarea si
valorificarea produselor din rezerva de mobilizare, oficiul desfasoara
activitati cu caracter comercial prin agentii economici specializati.
(3) Acumularea si reintregirea stocurilor pentru produsele din rezerva de
mobilizare se realizeaza anual, pe baza planului de pregatire.
(4) Improspatarea produselor din rezerva de mobilizare se face de catre
Oficiu, conform planurilor anuale, prin agentii economici sau institutiile care
le pastreaza, potrivit contractelor incheiate.
(5) In situatia in care scoaterea la improspatare a unor produse nu se
poate realiza datorita conjuncturii de piata, vanzarea produselor din rezerva
de mobilizare se poate face la preturi reduse fata de valoarea de inventar,
astfel: pentru reduceri de pana la 25%, cu aprobarea sefului Oficiului, iar
pentru reduceri mai mari de 25%, cu aprobarea primului-ministru.
(6) Produsele care nu pot fi improspatate se pastreaza in rezerva pana la
atingerea limitei de pastrare, dupa care se scot pentru casare si se valorifica
sub forma de deseuri sau se distrug, dupa caz.
Art. 28
(1) Scoaterea sub forma de imprumut a produselor din rezerva de mobilizare
se face, in mod exceptional, prin hotarari ale Guvernului, initiate de Oficiu,
la cererea ministerelor de resort, ca urmare a solicitarilor agentilor
economici.
(2) Pentru produsele scoase sub forma de imprumut, agentii economici si
institutiile publice specializate beneficiare depun o garantie in contul
Oficiului, deschis la Trezoreria Statului, al carei cuantum sa asigure
reintregirea stocurilor.
(3) Depasirea termenului de restituire cu o perioada de pana la 30 de zile
se sanctioneaza cu plata de penalitati la valoarea produselor prevazuta in
contractul de imprumut, stabilite potrivit reglementarilor legale in domeniu.
Dupa acest termen se retine garantia produsului.
(4) Sumele obtinute din garantii, cote de adaos sau din valorificarea
produselor scoase din rezerva de mobilizare constituie venituri ale bugetului
de stat.
SECTIUNEA a 6-a
Alte dispozitii
Art. 29
Asigurarea fortei de munca necesare la punerea in aplicare a planului de
mobilizare se face prin utilizarea personalului fara obligatii militare si prin
mobilizarea la locul de munca a specialistilor strict necesari, cu obligatii
militare, in conditiile stabilite prin hotarare a Guvernului.
Art. 30
Pentru asigurarea cererilor unitatilor militare, la declararea mobilizarii,
agentii economici de profil, indiferent de forma de proprietate, sunt obligati
sa puna la dispozitie acestora produsele si serviciile solicitate, din timp de
pace, prin centrele militare.
Art. 31
Sarcinile rezultate din planul de mobilizare se infaptuiesc pe baza de
comenzi de stat, emise de catre beneficiari.
Art. 32
(1) In caz de mobilizare sau de razboi, institutiile publice si agentii
economici au obligatia de a satisface cu prioritate comenzile de stat necesare
apararii nationale, beneficiind in acest scop de prevederile sistemului de
prioritati si alocare a resurselor pentru aparare.
(2) Agentii economici prevazuti la alin. (1) au calitatea de furnizor
agreat al fortelor sistemului de aparare, iar ofertele lor sunt acceptate cu
prioritate in cadrul criteriilor de evaluare stabilite pentru atribuirea
contractelor de achizitie publica, in timp de pace.
Art. 33
Oficiul constituie, gestioneaza si actualizeaza permanent baza de date
referitoare la existenta si functionarea capacitatilor pentru aparare si la
situatia rezervelor de mobilizare pe care le administreaza.
CAP. 3
Pregatirea teritoriului pentru aparare
Art. 34
(1) Pregatirea teritoriului pentru aparare contine ansamblul de masuri si
actiuni stabilite pentru realizarea obiectivelor necesare satisfacerii nevoilor
strategice si operative ale fortelor sistemului national de aparare si pentru
asigurarea protectiei populatiei si a bunurilor materiale, inclusiv a celor ce
apartin patrimoniului national, impotriva efectelor actiunilor distructive
executate de agresor cu mijloace clasice si arme nucleare, biologice si
chimice.
(2) Obiectivele necesare satisfacerii nevoilor strategice si operative se
realizeaza din timp de pace si se cuprind in programul cu obiectivele de
pregatire operativa a teritoriului pentru aparare, dimensionat pe o perioada de
4 ani, denumit in continuare programul de pregatire a teritoriului.
(3) Programul de pregatire a teritoriului se actualizeaza anual de catre
Oficiu, pe baza propunerilor institutiilor publice implicate, cu avizul
Statului Major General.
Art. 35
(1) Obiectivele din programul de pregatire a teritoriului se stabilesc, cu
avizul Statului Major General si al Oficiului, de catre institutiile cu
atributii in domeniul apararii, sigurantei nationale si ordinii publice,
fiecare in domeniul sau de activitate, si se supun spre aprobare Consiliului
Suprem de Aparare a Tarii, prin Oficiu. Ulterior programul de pregatire a
teritoriului se anexeaza la planul de mobilizare.
(2) Autoritatile administratiei publice centrale si locale, precum si
institutiile cu atributii in domeniul apararii, sigurantei nationale si ordinii
publice includ, cu prioritate, obiectivele primite de la Oficiu in programele
de investitii proprii.
(3) Oficiul verifica modul in care autoritatile administratiei publice
centrale si locale isi desfasoara activitatile pentru realizarea obiectivelor
aprobate si comunicate acestora.
Art. 36
Masurile de pregatire a teritoriului pentru protectia populatiei, a
bunurilor materiale de orice natura, precum si a celor care apartin
patrimoniului national al Romaniei impotriva efectelor distructive ale
atacurilor executate de agresor cu mijloace clasice si arme nucleare, biologice
si chimice se stabilesc de catre autoritatile administratiei publice locale si
se realizeaza potrivit legii.
Art. 37
Raspunderea privind realizarea, exploatarea si intretinerea obiectivelor de
pregatire a teritoriului pentru aparare revine ministerelor de resort,
autoritatilor administratiei publice centrale si locale, precum si agentilor
economici, in functie de specificul acestor obiective.
CAP. 4
Finantarea pregatirii economiei si a teritoriului pentru aparare
Art. 38
Finantarea pregatirii economiei nationale si a teritoriului pentru aparare
se face de la bugetul de stat.
Art. 39
Finantarea actiunilor de pregatire a economiei nationale si a teritoriului
pentru aparare si intocmirea bugetului de stat pentru razboi se realizeaza
potrivit legii, normelor si instructiunilor elaborate de Ministerul Finantelor
Publice.
Art. 40
Cheltuielile determinate de elaborarea si actualizarea lucrarilor proprii
de pregatire pentru aparare a ministerelor, autoritatilor administratiei
publice centrale si locale, agentilor economici si a altor institutii se
suporta din bugetele acestora.
CAP. 5
Atributii ale autoritatilor administratiei publice si ale agentilor
economici privind pregatirea economiei nationale si a teritoriului pentru
aparare
SECTIUNEA 1
Atributii comune
Art. 41
(1) Autoritatile administratiei publice centrale si locale, institutiile
publice si agentii economici indeplinesc, fiecare in domeniul sau de
activitate, urmatoarele atributii:
a) fundamenteaza si elaboreaza propuneri si prognoze pentru proiectele
planului de mobilizare si ale planului de pregatire, pe care le transmit
Oficiului;
b) fundamenteaza si elaboreaza propuneri privind proiectul bugetului de
stat pentru razboi, pe care le transmit Ministerului Finantelor Publice;
c) organizeaza, coordoneaza si controleaza indeplinirea sarcinilor
stabilite prin planul de mobilizare si planul de pregatire;
d) actualizeaza si transmit anual Oficiului si Statului Major General
situatia obiectivelor de infrastructura teritoriala importante pentru sistemul
national de aparare;
e) stabilesc si, dupa caz, solicita fondurile necesare;
f) identifica si tin evidenta capacitatilor pentru aparare;
g) creeaza, intretin si pastreaza rezerve de mobilizare, in conformitate cu
prevederile contractelor incheiate in acest scop;
h) stabilesc si transmit institutiilor interesate obiectivele de importanta
pentru infrastructura teritoriala nationala, in vederea cuprinderii acestora in
infrastructura sistemului national de aparare;
i) propun si inainteaza Oficiului, pe baza criteriilor stabilite prin
hotarare a Guvernului, obiectivele de importanta deosebita pentru aparare ce
urmeaza a fi luate in paza, la mobilizare sau la razboi, care se aproba de
catre Consiliul Suprem de Aparare a Tarii.
(2) Autoritatile administratiei publice centrale si locale, institutiile
publice si agentii economici isi indeplinesc atributiile prin structuri
specifice din aparatul propriu si prin unitatile aflate in subordinea, in
coordonarea sau sub autoritatea acestora. In acest scop, in cadrul acestora
functioneaza organe de specialitate incadrate cu personal civil si militar,
dimensionate in functie de volumul si de complexitatea activitatilor specifice,
stabilite prin hotarare a Guvernului sau prin organigrame proprii, dupa caz.
(3) Autoritatile administratiei publice centrale si locale, institutiile
publice si agentii economici analizeaza, anual si ori de cate ori este nevoie,
modul in care sunt indeplinite sarcinile ce le revin pe linia pregatirii
economiei si a teritoriului pentru aparare si stabilesc masurile ce se impun.
(4) Autoritatile administratiei publice centrale si locale, institutiile
publice si agentii economici au obligatia sa prezinte, la solicitarea Oficiului
sau a ministerului de resort, date si informatii privind potentialul economic
si uman de care dispun, raportat la sarcinile care le revin din planul de
mobilizare, planul de pregatire si contracte.
Art. 42
(1) Conducatorii autoritatilor administratiei publice centrale si locale,
ai agentilor economici sau ai institutiilor publice raspund, fiecare in
domeniul sau de activitate, de rezolvarea sarcinilor care le revin pe linia
pregatirii economiei nationale si a teritoriului pentru aparare.
(2) La solicitarea Guvernului sau la propunerea Oficiului, conducatorii
autoritatilor administratiei publice centrale si locale prezinta
rapoarte/informari in sedinte ale Guvernului, cu privire la rezolvarea
sarcinilor prevazute in planul de mobilizare si planul de pregatire.
SECTIUNEA a 2-a
Atributii specifice
Art. 43
Institutiile publice cu atributii in domeniul apararii, al sigurantei
nationale si ordinii publice stabilesc si transmit Oficiului cereri de produse
si servicii necesare in situatiile de mobilizare si de razboi, pentru a fi
cuprinse in proiectul planului de mobilizare.
Art. 44
Ordonatorii principali de credite cuprind anual, distinct, in proiectul
bugetului propriu fondurile necesare pentru realizarea obiectivelor, masurilor,
prioritatilor si resurselor din planul de pregatire a economiei nationale
pentru aparare, precum si a masurilor si a actiunilor din programul de
pregatire a teritoriului pentru aparare.
Art. 45
Ministerele si celelalte autoritati ale administratiei publice centrale
indeplinesc urmatoarele atributii specifice:
A. In domeniul industriei:
a) coordoneaza la nivel sectorial activitatile agentilor economici pentru
satisfacerea cererilor fortelor sistemului national de aparare si asigurarea
consumului rationalizat al populatiei cu produse industriale;
b) elaboreaza programe de pregatire specifice ramurilor industriei pentru
situatii de mobilizare sau de razboi si urmaresc aplicarea masurilor stabilite;
c) asigura corelarea unitara a resurselor energetice si de materii prime
deficitare, necesare functionarii economiei la mobilizare sau la razboi;
d) elaboreaza programe pentru asigurarea continuitatii in functionare a
obiectivelor industriale majore sau de importanta pentru infrastructura
teritoriala a sistemului national de aparare;
e) coordoneaza activitatea de investitii specifice privind infrastructura
industriei, cuprinsa in programul de pregatire a teritoriului pentru aparare.
B. In domeniul transporturilor:
a) elaboreaza programul activitatilor de transporturi pentru situatii de
mobilizare si de razboi;
b) stabilesc masuri privind modul de protectie si aducere in tara a
mijloacelor de transport aflate in afara frontierelor;
c) includ obiectivele de pregatire operativa a teritoriului, aprobate de
Consiliul Suprem de Aparare a Tarii, in programele de dezvoltare si
imbunatatire a transporturilor.
C. In domeniul comunicatiilor si al tehnologiei informatiei:
a) elaboreaza programul activitatilor de comunicatii si informatica pentru
situatii de mobilizare si de razboi;
b) includ obiectivele de pregatire operativa a teritoriului, aprobate de
Consiliul Suprem de Aparare a Tarii, in programele de dezvoltare si
imbunatatire a comunicatiilor.
D. In domeniul social:
a) elaboreaza programul resurselor de munca pentru situatii de criza, de
mobilizare si de razboi, tin evidenta acestora in profil teritorial si iau
masuri pentru acoperirea deficitelor, prin redistribuirea pe plan local, in
colaborare cu serviciile judetene de pregatire a economiei si a teritoriului
pentru aparare si cu centrele militare judetene;
b) repartizeaza, prin organele teritoriale de resort, surplusul de resurse
umane, in vederea efectuarii prestarilor de servicii, in conditiile legii.
E. In domeniul sanatatii:
a) elaboreaza programe de pregatire a sistemului sanitar pentru situatii de
mobilizare si de razboi;
b) organizeaza asigurarea asistentei medicale a populatiei civile si
spitalizarea ranitilor si bolnavilor evacuati din spitalele militare de
campanie;
c) avizeaza norme privind asigurarea consumului populatiei cu produse
alimentare si nealimentare, in regim de rationalizare, la mobilizare si la
razboi;
d) iau masuri pentru asigurarea produselor medicamentoase de uz uman si a
materialelor sanitare;
e) organizeaza asistenta medicala de urgenta a victimelor actiunilor
militare;
f) includ obiectivele de pregatire operativa a teritoriului, aprobate de
Consiliul Suprem de Aparare a Tarii, in programele speciale de dezvoltare si
imbunatatire a ocrotirii sanatatii.
F. In domeniul agriculturii si alimentatiei:
a) elaboreaza programul de masuri tehnico-organizatorice, care sa permita
continuarea lucrarilor agricole in situatii de mobilizare si de razboi;
b) stabilesc masuri pentru asigurarea principalelor produse agroalimentare
destinate fortelor sistemului national de aparare si asigurarea consumului
rationalizat al populatiei cu produse alimentare;
c) organizeaza si coordoneaza activitatea serviciilor sanitar-veterinare si
de protectie fitosanitara;
d) asigura securitatea alimentara;
e) combat epizootiile ce pot aparea pe teritoriul national si dispun
masurile in consecinta.
G. In domeniul comertului: elaboreaza norme, instructiuni si programe cu
privire la introducerea sistemului de distribuire catre populatie a
principalelor produse alimentare si nealimentare.
H. In domeniul lucrarilor publice si amenajarii teritoriului:
a) elaboreaza programul privind lucrarile publice si de amenajare a
teritoriului pentru situatii de mobilizare si de razboi;
b) elaboreaza variante de folosire a utilajelor din dotarea agentilor
economici de resort pentru interventii la obiectivele de importanta vitala
avariate, in vederea restabilirii activitatii acestora in situatii de
mobilizare si de razboi.
Art. 46
(1) Prefectul asigura organizarea, coordonarea si conducerea activitatilor
de pregatire a economiei si a teritoriului pentru aparare din judet, respectiv
din municipiul Bucuresti, ca masuri de aparare care nu au caracter militar.
(2) La nivelul judetului si al municipiului Bucuresti, atributiile in acest
domeniu sunt indeplinite prin intermediul serviciilor publice descentralizate
ale Oficiului, care sprijina autoritatile administratiei publice locale,
potrivit legii, in vederea mobilizarii agentilor economici si a institutiilor
publice.
Art. 47
Consiliile judetene, respectiv Consiliul General al Municipiului Bucuresti,
si consiliile locale, fiecare in domeniul sau de activitate, indeplinesc
urmatoarele atributii:
a) transmit Oficiului propuneri privind asigurarea consumului si a
protectiei populatiei, precum si a nevoilor pentru buna functionare a agentilor
economici din profil teritorial, in situatia de mobilizare sau de razboi,
pentru a fi incluse in planul de mobilizare;
b) iau masuri si creeaza conditii de realizare prioritara a obiectivelor
stabilite in planul de mobilizare, indrumand agentii economici pentru
indeplinirea programelor economice prin utilizarea in regim de urgenta a
capacitatilor existente in starea de mobilizare si de razboi;
c) propun includerea din timp de pace a obiectivelor de pregatire a
teritoriului pentru aparare in programele de investitii proprii si iau masuri
de asigurare a fondurilor necesare realizarii acestora cu prioritate;
d) intocmesc programele de aprovizionare a populatiei
judetului/municipiului Bucuresti/localitatii cu principalele produse alimentare
si industriale rationalizate, in caz de mobilizare sau de razboi;
e) asigura prin agentii economici din judet, respectiv din municipiul
Bucuresti, localurile, cazarmamentul, materialele si mijloacele de transport
necesare formatiunilor medico-sanitare prevazute a se infiinta in caz de
mobilizare sau de razboi;
f) intocmesc si actualizeaza monografiile economico-militare ale judetului,
respectiv ale municipiului Bucuresti, conform instructiunilor emise in acest
scop;
g) fac propuneri pentru intocmirea planului de evacuare a populatiei si a
bunurilor din patrimoniul national, arhivistic, material si a altor valori de
interes national si organizeaza in acest scop asigurarea mijloacelor de
transport, a spatiilor de cazare si de depozitare necesare.
Art. 48
(1) Agentii economici, fiecare in domeniul sau de activitate, indeplinesc
urmatoarele atributii:
a) executa analiza tehnico-economica si financiara a cererilor de
materiale, produse si servicii transmise de Oficiu, precum si a solicitarilor
autoritatilor administratiei publice locale;
b) elaboreaza propuneri si pregatesc conditiile tehnico-economice pentru a
asigura cererile de materiale, produse si servicii prin dezvoltarea retelelor
de aprovizionare, fabricatie si desfacere existente pe timp de pace;
c) pastreaza si asigura integritatea fizica si calitativa a rezervelor de
mobilizare, conform contractelor incheiate cu Oficiul si prevederilor legale;
d) incheie, dupa caz, contracte cu clauze suspensive cu furnizorii de
materii prime, materiale, subansambluri, scule, dispozitive si verificatoare,
piese si utilaje tehnologice si cu institutele de cercetare si proiectare.
(2) Agentii economici cu sarcini prevazute in planul de mobilizare vor lua
masuri in vederea adaptarii structurii organizatorice pentru a functiona in caz
de mobilizare sau de razboi, inclusiv in conditiile militarizarii lor, folosind
intregul potential economic si uman de care dispun, pentru realizarea integrala
a sarcinilor ce le revin.
CAP. 6
Sanctiuni
Art. 49
Nerespectarea prevederilor prezentei legi atrage raspunderea materiala,
contraventionala sau penala, dupa caz.
Art. 50
(1) Urmatoarele fapte constituie contraventii:
a) intarzierea peste termenele stabilite a transmiterii datelor, cererilor,
prognozelor si sintezelor prevazute in hotarari ale Guvernului sau in
metodologiile intocmite de catre Oficiu pentru elaborarea si actualizarea planului
de mobilizare sau a planului de pregatire;
b) nerespectarea conditiilor prevazute in avizele date de organele in
drept, referitoare la masurile si actiunile legate de pregatirea economiei
nationale si a teritoriului pentru aparare;
c) neintocmirea la timp sau intocmirea necorespunzatoare a documentelor
prevazute de actele normative in domeniu;
d) nerespectarea obligatiilor si a termenelor prevazute la art. 21 alin.
(1);
e) nerespectarea conditiilor tehnice de pastrare si intretinere a rezervelor
de mobilizare, stabilite prin acte normative;
f) impiedicarea sub orice forma a organelor de control sa isi exercite
atributiile;
g) neindeplinirea atributiilor specifice prevazute in cap. V sectiunea a
2-a;
h) neindeplinirea obligatiei de restituire la termenul prevazut in actul
normativ de scoatere.
(2) Contraventiile prevazute la alin. (1) lit. b), e), f) si h) se
sanctioneaza cu amenda de la 50.000.000 lei la 500.000.000 lei, iar cele
prevazute la alin. (1) lit. a), c), d) si g), cu amenda de la 10.000.000 lei la
100.000.000 lei.
(3) Personalul Oficiului, imputernicit de seful acestuia, are dreptul de a
constata contraventiile si de a aplica amenzile prevazute la alin. (2).
(4) Contraventiilor prevazute in prezenta lege li se aplica prevederile
Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor,
aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 180/2002, cu modificarile
ulterioare.
Art. 51
(1) Diminuarea sub orice forma, fara aprobare legala, a cantitatilor de
produse, rezerva de mobilizare, incredintate spre pastrare agentilor economici
sau altor institutii specializate, constituie infractiune si se pedepseste cu
inchisoare de la 1 la 3 ani.
(2) Actiunea penala se pune in miscare la sesizarea Oficiului Central de
Stat pentru Probleme Speciale sau din oficiu.
CAP. 7
Dispozitii finale
Art. 52
(1) Metodologiile privind intocmirea planului de mobilizare si a planului
de pregatire se elaboreaza de catre Oficiu.
(2) In termen de 30 de zile de la intrarea in vigoare a prezentei legi,
Oficiul va supune aprobarii Guvernului normele metodologice de aplicare a
acesteia.
Art. 53
Prezenta lege intra in vigoare la 60 de zile de la data publicarii ei in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Art. 54
La data intrarii in vigoare a prezentei legi se abroga Legea nr. 73/1995
privind pregatirea economiei nationale si a teritoriului pentru aparare,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 145 din 12 iulie
1995, Decretul Consiliului de Stat nr. 340/1978 privind unele masuri in vederea
asigurarii sanitare a fortelor armate si a victimelor din randul populatiei in
situatii exceptionale, nepublicat, Hotararea Consiliului de Ministri nr.
1.206/1970 privind aprobarea constituirii de stocuri de materiale sanitare
consumabile la Ministerul Sanatatii, Ministerul Fortelor Armate, Consiliul
Securitatii Statului, Ministerul Afacerilor Interne, Ministerul Industriei
Chimice, pentru situatii de razboi, nepublicata, precum si orice alte
dispozitii contrare.
Aceasta lege a fost adoptata de Senat in sedinta din 11 septembrie 2003, cu
respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) din Constitutia Romaniei.
p. PRESEDINTELE SENATUI,
DORU IOAN TARACILA
Aceasta lege a fost adoptata de Camera Deputatilor in sedinta din 21
octombrie 2003, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) din Constitutia
Romaniei.
p. PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR,
VIOREL HREBENCIUC