ORDIN
Nr. 1711 din 16 noiembrie 2004
pentru aprobarea Normelor metodologice privind finantarea actiunilor de
pregatire a economiei nationale si a teritoriului pentru aparare si intocmirea
bugetului de stat pentru razboi
ACT EMIS DE: MINISTERUL FINANTELOR PUBLICE
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 86 din 26 ianuarie 2005
In baza prevederilor art. 39 din Legea nr. 477/2003 privind pregatirea
economiei nationale si a teritoriului pentru aparare, ale art. 3 alin. (2) si
ale art. 10 alin. (6) din Hotararea Guvernului nr. 1.574/2003 privind
organizarea si functionarea Ministerului Finantelor Publice si a Agentiei
Nationale de Administrare Fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare,
ministrul finantelor publice emite urmatorul ordin:
Art. 1
Se aproba Normele metodologice privind finantarea actiunilor de pregatire a
economiei nationale si a teritoriului pentru aparare si intocmirea bugetului de
stat pentru razboi, prevazute in anexa care face parte integranta din prezentul
ordin.
Art. 2
Pe data intrarii in vigoare a prezentului ordin se abroga Precizarile
metodologice privind elaborarea bugetului de stat pentru primul an de razboi
nr. 60.365/1996, Normele metodologice privind finantarea actiunilor de
pregatire a economiei nationale si a teritoriului pentru aparare nr.
50.248/1997, emise de Ministerul Finantelor, precum si orice alte prevederi
contrare.
Art. 3
Prezentul ordin se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
p. Ministrul finantelor publice,
Gheorghe Gherghina,
secretar de stat
ANEXA 1
NORME METODOLOGICE
privind finantarea actiunilor de pregatire a economiei nationale si a
teritoriului pentru aparare si intocmirea bugetului de stat pentru razboi
CAP. 1
Sistemul de finantare a actiunilor de pregatire a economiei nationale si a
teritoriului pentru aparare
1. Pregatirea economiei nationale si a teritoriului pentru aparare cuprinde
ansamblul de masuri si actiuni care se stabilesc si se realizeaza din timp de
pace pentru satisfacerea nevoilor de aparare si asigurarea continuitatii
activitatilor economico-sociale in caz de mobilizare sau de razboi.
Masurile de pregatire a economiei nationale pentru aparare se refera la
identificarea capacitatilor pentru aparare, stabilirea, crearea si pastrarea
rezervelor de mobilizare, precum si la alte actiuni care vor fi apreciate ca
necesare, in conditiile legii.
Potrivit art. 38 din Legea nr. 477/2003 privind pregatirea economiei
nationale si a teritoriului pentru aparare, finantarea pregatirii economiei
nationale si a teritoriului pentru aparare se asigura de la bugetul de stat.
In acest scop, agentii economici si institutiile publice, carora le revin
sarcini prin planul de mobilizare a economiei nationale pentru aparare, au
obligatia ca pana la data de 1 mai a fiecarui an sa transmita Oficiului Central
de Stat pentru Probleme Speciale propuneri fundamentate privind fondurile
necesare realizarii acestor sarcini pentru anul urmator, in vederea finantarii
lor de la bugetul de stat.
Pe baza masurilor si actiunilor prevazute in planul de mobilizare a
economiei nationale pentru aparare si a propunerilor ministerelor, ale
celorlalte autoritati ale administratiei publice centrale si locale, ale altor
institutii si ale agentilor economici cu atributii in domeniu, Oficiul Central
de Stat pentru Probleme Speciale elaboreaza proiectul planului de pregatire a
economiei nationale pentru aparare si propune, la termenele stabilite prin
Legea nr. 500/2002 privind finantele publice, cuprinderea in bugetul propriu a
fondurilor necesare in vederea finantarii masurilor si actiunilor pentru anul
pentru care se elaboreaza proiectul de buget.
Dupa aprobarea legii bugetare anuale, Oficiul Central de Stat pentru
Probleme Speciale definitiveaza proiectul planului de pregatire a economiei
nationale pentru aparare, corelat cu fondurile alocate de la bugetul de stat,
si il supune aprobarii prin hotarare a Guvernului, potrivit art. 18 alin. (1)
din Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 477/2003 privind pregatirea
economiei nationale si a teritoriului pentru aparare, aprobate prin Hotararea
Guvernului nr. 370/2004.
Pe baza planului de pregatire a economiei nationale pentru aparare, aprobat
de catre Guvern, Oficiul Central de Stat pentru Probleme Speciale incheie, in
limita fondurilor alocate de la bugetul de stat, contracte cu agentii economici
si institutiile publice cu atributii in realizarea masurilor aprobate privind
pregatirea economiei nationale pentru aparare.
In vederea asigurarii finantarii programului de pregatire a teritoriului
pentru aparare, autoritatile administratiei publice centrale si locale, precum
si institutiile cu atributii in domeniul apararii, sigurantei nationale si
ordinii publice au obligatia ca, anual, la termenele stabilite prin Legea nr.
500/2002, sa propuna includerea in programele de investitii proprii, cu
prioritate, a fondurilor aferente realizarii obiectivelor aprobate de Consiliul
Suprem de Aparare a Tarii si comunicate acestora de catre Oficiul Central de
Stat pentru Probleme Speciale.
Propunerile mentionate, precum si modificarile care intervin in procesul de
elaborare a legii bugetare anuale, comparativ cu solicitarile initiale privind
fondurile necesare pregatirii teritoriului pentru aparare, vor fi avizate in
prealabil de Oficiul Central de Stat pentru Probleme Speciale.
2. Fundamentarea fondurilor ce se aloca anual de la bugetul de stat pentru
finantarea pregatirii economiei nationale si a teritoriului pentru aparare se
face pe baza datelor si elementelor justificative prezentate de ordonatorii
principali de credite, potrivit responsabilitatilor si sarcinilor rezultate din
planurile de pregatire a economiei nationale pentru aparare si programele de
pregatire a teritoriului pentru aparare, aprobate in conditiile legii.
In bugetele ordonatorilor principali de credite cu atributii in domeniu
sunt inscrise in acest scop urmatoarele naturi de cheltuieli:
a) La cheltuielile curente vor fi inscrise fondurile care se refera la:
- cheltuieli materiale si servicii, legate de:
- asigurarea transportului, manipularii, depozitarii, conservarii, improspatarii,
efectuarii probelor de calitate, valorificarii, casarii, inventarierii si
evidentei contabile a materialelor si produselor din rezerva de mobilizare;
- contravaloarea prestatiilor legate de administrarea si paza
depozitelor ce sunt evidentiate separat de cele destinate productiei curente a
agentilor economici (personal de deservire si intretinere depozite, reparatii,
incalzire, iluminat, chirii etc.);
- trecerea in conservare a utilajelor, instalatiilor, liniilor
tehnologice si statiilor pirotehnice din componenta capacitatilor pentru
aparare, potrivit art. 25 din Normele metodologice de aplicare a Legii nr.
477/2003 privind pregatirea economiei nationale si a teritoriului pentru
aparare, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 370/2004;
- elaborarea, pastrarea si actualizarea documentatiilor tehnice,
tehnologice si a S.D.V.-urilor, conform prevederilor cap. VI "Documentatia
tehnica, tehnologica si S.D.V." din Normele metodologice de aplicare a
Legii nr. 477/2003 privind pregatirea economiei nationale si a teritoriului
pentru aparare, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 370/2004;
- alte cheltuieli materiale prevazute de lege.
b) La cheltuielile de capital vor fi inscrise fondurile care se refera la:
- finantarea acumularii, reintregirii si improspatarii produselor din
rezerva de mobilizare, potrivit dispozitiilor art. 27 din Legea nr. 477/2003
privind pregatirea economiei nationale si a teritoriului pentru aparare;
- finantarea obiectivelor cuprinse in planul de pregatire a teritoriului
pentru aparare, in conditiile art. 53 din Normele metodologice de aplicare a
Legii nr. 477/2003 privind pregatirea economiei nationale si a teritoriului
pentru aparare, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 370/2004;
- finantarea altor actiuni de pregatire a economiei si a teritoriului
pentru aparare prevazute de lege, de natura cheltuielilor de capital.
Propunerile de credite bugetare se vor fundamenta, avandu-se in vedere
realizarile exercitiului bugetar anterior, sarcinile nou-intervenite, precum si
propunerile de reducere a cheltuielilor neeconomicoase din domeniul pregatirii
economiei nationale si a teritoriului pentru aparare.
3. Fondurile necesare finantarii actiunilor de pregatire a economiei
nationale si a teritoriului pentru aparare se aproba si se utilizeaza in
conditiile Legii nr. 500/2002.
4. Cheltuielile se efectueaza in limita creditelor bugetare aprobate,
deschise si repartizate cu aceasta destinatie, de la capitolul 69.01 "Alte
actiuni economice", titlul 20 "Cheltuieli materiale si servicii"
sau titlul 70 "Cheltuieli de capital", dupa caz, potrivit
clasificatiei indicatorilor privind finantele publice, aprobata prin Ordinul
ministrului finantelor nr. 1.394/1995, cu modificarile si completarile ulterioare.
5. Pentru prestarea unor servicii in domeniul pregatirii economiei
nationale si a teritoriului pentru aparare, ordonatorii principali de credite
incheie contracte ferme, in conditiile legii, cu institutiile publice sau cu
agentii economici prestatori, care includ atat cheltuielile cu munca vie
stabilite potrivit dispozitiilor legale pentru angajatii proprii, cat si
cheltuielile materiale aferente activitatilor privind pregatirea economiei
nationale si a teritoriului pentru aparare, dimensionate la strictul necesar.
Materialele, produsele si serviciile prevazute in planul de pregatire a
economiei nationale pentru aparare sau in programul cu obiectivele de pregatire
operativa a teritoriului pentru aparare si contractate in exercitiul bugetar
curent se platesc din creditele bugetare aprobate numai pe baza de documente
justificative intocmite in conformitate cu dispozitiile legale.
CAP. 2
Finantarea si decontarea produselor ce se scot din rezerva de mobilizare
pentru improspatare, preschimbare sau scoatere definitiva
1. Agentii economici la care se constituie rezerve de mobilizare sunt
obligati sa preintampine deteriorarea acestora din punct de vedere calitativ,
pe calea improspatarilor ce trebuie efectuate conform Hotararii Guvernului nr.
370/2004 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr.
477/2003 privind pregatirea economiei nationale si a teritoriului pentru
aparare.
Improspatarea produselor din rezervele de mobilizare se realizeaza prin
vanzarea acestora si reintregirea corespunzatoare a stocurilor cu produse
similare noi.
In situatia in care scoaterea la improspatare a unor produse nu se poate
realiza datorita conjuncturii de piata, vanzarea produselor din rezerva de
mobilizare se poate face la preturi reduse fata de valoarea de inventar,
aprobate in conditiile legii.
Sumele incasate se fac venit la bugetul de stat.
2. Scoaterea produselor din rezerva de mobilizare sub forma de imprumut se
efectueaza, in mod exceptional, la solicitarea agentilor economici interesati,
prin hotarari ale Guvernului, initiate de Oficiul Central de Stat pentru
Probleme Speciale, in care sunt stipulate conditiile de restituire a produselor
respective, dupa depunerea unei garantii in contul Oficiului Central de Stat pentru
Probleme Speciale, al carei cuantum sa asigure reintregirea stocurilor.
Garantia depusa de catre agentii economici pentru care se scot sub forma de
imprumut materiale si produse din rezerva de mobilizare se vireaza in contul
"Disponibil din sume de mandat si in depozit", deschis la unitatile
Trezoreriei Statului pe seama Oficiului Central de Stat pentru Probleme
Speciale care administreaza rezerva de mobilizare.
3. Utilizarea aparaturii, autospecialelor, utilajelor sau altor echipamente
pastrate in exploatare la agentii economici se efectueaza in conditiile tehnice
si financiare cuprinse in contractele incheiate intre Oficiul Central de Stat
pentru Probleme Speciale si utilizatori.
4. Scoaterea cu caracter definitiv si valorificarea unor produse din
rezerva de mobilizare se efectueaza ca urmare a modificarii nomenclatorului, a
nivelului de constituire, a atingerii limitei de valabilitate a termenului de
serviciu sau a duratei normale de functionare.
Sumele incasate din garantii retinute definitiv, penalitati, cote de adaos
sau din valorificarea produselor scoase din rezerva de mobilizare se constituie
ca venituri ale bugetului de stat.
CAP. 3
Contabilitatea, gestionarea si inventarierea rezervelor de mobilizare
1. Potrivit alin. (1) al art. 30 din Normele metodologice de aplicare a
Legii nr. 477/2003 privind pregatirea economiei nationale si a teritoriului
pentru aparare, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 370/2004, rezervele de
mobilizare se constituie si se pastreaza la agentii economici si la
institutiile publice care au sarcini pentru mobilizare, precum si in spatiile
de depozitare a rezervelor de stat, pe baza contractelor incheiate cu Oficiul
Central de Stat pentru Probleme Speciale.
Agentii economici care gestioneaza rezerve de mobilizare, organizeaza si
conduc contabilitatea in conformitate cu prevederile Legii contabilitatii nr.
82/1991, republicata, si cu Planul de conturi pentru institutiile publice si
instructiunile de aplicare a acestuia, aprobat prin Ordinul ministrului
finantelor publice nr. 324/1984, cu modificarile si completarile ulterioare.
Evidenta contabila a rezervelor de mobilizare se tine separat de evidenta
contabila a agentilor economici respectivi.
Evidenta contabila a incasarii veniturilor si efectuarii cheltuielilor
bugetare pentru rezerva de mobilizare se organizeaza potrivit Planului de
conturi pentru institutiile publice si instructiunilor de aplicare a acestuia,
aprobat prin Ordinul ministrului finantelor publice nr. 324/1984, cu modificarile
si completarile ulterioare. Pentru evidenta rezervelor de mobilizare se
utilizeaza conturile specifice cu aplicare la institutiile publice si agentii
economici cu sarcini in domeniu, prezentate in anexa nr. 1.
Completarea sau dezvoltarea in continuare a acestui plan de conturi, precum
si a monografiei contabile a principalelor operatiuni privind constituirea si
utilizarea rezervelor de mobilizare, prezentata in anexa nr. 2, se face cu
aprobarea Ministerului Finantelor Publice, la propunerea institutiilor in
cauza.
2. Referitor la regulile generale privind inventarierea rezervelor de
mobilizare, se vor aplica Normele privind organizarea si efectuarea
inventarierii elementelor de activ si de pasiv, aprobate prin Ordinul
ministrului finantelor publice nr. 1.753/2004, publicat in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 1.174 din 13 decembrie 2004. Rezultatele inventarierii
se transmit Oficiului Central de Stat pentru Probleme Speciale, care asigura
masurile corespunzatoare pentru valorificarea acestora.
Potrivit pct. 50 din normele mentionate mai sus, unitatile apartinand
Ministerului Apararii Nationale, Ministerului Administratiei si Internelor si
altor institutii cu caracter special prevazute prin lege efectueaza
inventarierea patrimoniului pe baza de norme proprii avizate de Ministerul
Finantelor Publice.
Oficiul Central de Stat pentru Probleme Speciale intocmeste si inainteaza
la Ministerul Finantelor Publice, la termenele stabilite, situatii financiare
trimestriale si anuale centralizate privind activitatea financiar-contabila a
sectorului privind rezerva de mobilizare, potrivit normelor metodologice
privind inchiderea conturilor contabile, intocmirea si depunerea situatiilor
financiare privind executia bugetara, elaborate pentru institutiile publice.
Situatiile financiare trimestriale si anuale pentru rezerva de mobilizare
vor fi cuprinse in cele ale ordonatorului principal de credite.
CAP. 4
Elaborarea bugetului de stat pentru razboi
In conformitate cu prevederile art. 10 alin. (5) din Legea nr. 477/2003,
Ministerul Finantelor Publice, pe baza planului de mobilizare a economiei
nationale pentru aparare transmis de Oficiul Central de Stat pentru Probleme
Speciale si a propunerilor ministerelor si ale celorlalte institutii cu
atributii in caz de mobilizare sau de razboi, avizate de Oficiul Central de
Stat pentru Probleme Speciale, elaboreaza proiectul bugetului de stat pentru
razboi.
In scopul asigurarii echilibrului dintre cerintele cuprinse in planul de
mobilizare a economiei nationale si resursele financiare ce urmeaza a fi
prevazute in bugetul de stat pentru razboi, ministerele si celelalte organe de
specialitate ale administratiei publice centrale si locale vor avea in vedere
urmatoarele:
1. Luandu-se in considerare noul statut al Romaniei de membru NATO, la
elaborarea propunerilor pentru bugetul de stat pentru razboi se va avea in
vedere asigurarea fondurilor care sa permita participarea la apararea
colectiva, bazata pe o reevaluare radicala a cerintelor operationale in functie
de capabilitati si resurse, in concordanta cu regulile ce guverneaza aceasta
organizatie, obligatiile Romaniei fata de Alianta Nord-Atlantica si
responsabilitatile nationale ale Armatei.
2. La stabilirea fondurilor ce urmeaza a fi cuprinse in bugetul de stat
pentru razboi, baza de calcul o constituie bugetul de stat pe anul pentru care
se elaboreaza, detaliat pe ordonatorii principali de credite si in cadrul
acestora pe capitole de cheltuieli bugetare.
In baza acestor date si a sarcinilor ce le revin din planul de mobilizare,
ministerele si celelalte organe ale administratiei publice centrale si locale
vor proceda la cuantificarea influentelor si a modificarilor care se produc in
volumul si structura activitatilor ce se desfasoara in economie pentru starea
de mobilizare, conform anexei nr. 3, cu sumele rezultate urmand a fi ajustate
fondurile prevazute in bugetul de stat pe anul in curs aprobat de catre
Parlamentul Romaniei.
Pentru punerea de acord a sarcinilor cuprinse in planul de mobilizare cu
posibilitatile de asigurare a resurselor legate de conditiile specifice si
prioritatile economiei la razboi, propunerile transmise de ministere si
celelalte organe ale administratiei publice centrale si locale vor fi analizate
in prealabil si avizate de catre Oficiul Central de Stat pentru Probleme
Speciale - organism guvernamental cu atributii in domeniul pregatirii economiei
nationale si a teritoriului pentru aparare.
3. In ceea ce priveste dimensionarea propunerilor de cheltuieli ce urmeaza
a fi inscrise in bugetul de stat pentru razboi, tinandu-se seama de volumul
restrans al resurselor financiare pe care statul le poate mobiliza in asemenea
situatii pe seama veniturilor ce pot fi atrase la bugetul de stat sau la
bugetele locale, dupa caz, ministerele si celelalte institutii publice cu
sarcini la mobilizare, precum si agentii economici care asigura in mod direct
cerintele economiei de razboi vor definitiva aceste propuneri pe baza unor
masuri si programe specifice unui buget de austeritate, intre care se pot
mentiona:
- utilizarea integrala a capacitatilor de productie specializate in
fabricatia de tehnica si materiale militare, asigurandu-se prioritate in
alocarea si dirijarea resurselor bugetare catre sectoarele si ramurile
producatoare de armament, munitii si tehnica de lupta;
- fondurile destinate investitiilor publice vor fi dirijate cu
preponderenta pentru investitiile legate de extinderea capacitatilor de
productie in domeniul fabricatiei de tehnica si materiale militare,
admitandu-se continuarea lucrarilor numai la obiectivele care contribuie
nemijlocit la sustinerea efortului de aparare, precum si lucrari pentru
prevenirea si inlaturarea efectelor produse de un eventual conflict militar,
actiuni accidentale si calamitati naturale;
- asigurarea si completarea nivelului stocurilor intangibile de materii
prime, materiale si produse strategice existente in rezervele de stat si de
mobilizare pentru interventii operative determinate de trecerea la realizarea
productiei de tehnica militara si armament;
- masuri de rationalizare si limitare a numarului de personal din sectorul
administratiei publice, reconversia si dirijarea fortei de munca disponibile
catre sectorul productiei de aparare;
- eliminarea cheltuielilor in scopuri administrative si gospodaresti si
rationalizarea in acest sens a cheltuielilor de intretinere si functionare a
sectorului public;
- alte masuri impuse de restrangerea unor activitati si sectoare in
concordanta cu nevoile sistemului national de aparare.
4. Propunerile de cheltuieli ce urmeaza a fi inscrise in proiectul
bugetului de stat pentru razboi se vor stabili in conditiile preturilor avute
in vedere la elaborarea proiectului bugetului de stat pe anul respectiv.
La definitivarea influentelor rezultate ca urmare a actualizarii unor
indicatori valorici prevazuti in planul de mobilizare ce a fost elaborat in
preturile anilor anteriori, este necesar ca acestea sa se bazeze pe date certe
consemnate in situatiile financiare ale agentilor economici (de exemplu: cifra
de afaceri, valoarea productiei industriale si agricole pe ramuri si sectoare,
valoarea investitiilor, volumul desfacerilor de marfuri etc.).
In baza datelor actualizate prezentate de catre ministere si celelalte organe
de specialitate ale administratiei publice centrale si locale, Oficiul Central
de Stat pentru Probleme Speciale va proceda la modificarea si actualizarea
tuturor indicatorilor valorici prevazuti in planul de mobilizare aprobat de
Consiliul Suprem de Aparare a Tarii.
5. La fundamentarea propunerilor de modificare a cheltuielilor prevazute in
bugetul de stat pe anul in curs in vederea determinarii cheltuielilor bugetare
pentru razboi, se vor avea in vedere toate modificarile intervenite in nivelul si
structura indicatorilor specifici fiecarei categorii de cheltuieli, astfel:
- in cadrul cheltuielilor de personal, definitivarea fondurilor bugetare se
va efectua pornindu-se de la numarul de salariati propus a se finanta de la
bugetul de stat in anul curent, corectat cu reducerile corespunzatoare impuse
de cerintele redistribuirii si asigurarii cu personal a ramurilor si
sectoarelor implicate direct in productia de armament si tehnica militara;
- la dimensionarea cheltuielilor materiale si servicii se va tine seama de
reducerea substantiala a volumului de activitate al institutiilor publice si de
prioritatile legate de asigurarea fondurilor pentru cheltuielile specifice
privind hrana, medicamentele si materialele sanitare, echipament si cazarmament
si a altor cheltuieli de razboi;
- la definitivarea cheltuielilor de capital se vor avea in vedere
prioritatile stabilite prin planul de mobilizare, fondurile alocate pentru
investitii urmand a fi dirijate cu preponderenta in industria de aparare, precum
si pentru lucrarile de pregatire operativa a teritoriului pentru aparare.
Pentru asigurarea unor prioritati specifice economiei de razboi, listele
sinteza a obiectivelor de investitii stabilite pentru fiecare minister sau
organ al administratiei centrale ori locale, dupa caz, vor fi analizate si
avizate si de catre Ministerul Apararii Nationale, potrivit modelului din anexa
nr. 4.
6. In baza art. 41 din Legea nr. 477/2003, prin care se stabilesc atributii
in domeniul pregatirii economiei nationale si a teritoriului pentru aparare,
inclusiv pentru autoritatile administratiei publice locale, acestea vor elabora
propuneri corespunzatoare privind proiectul bugetului de stat pentru razboi.
In ceea ce priveste propunerile de cheltuieli din bugetele locale, la
stabilirea necesarului de fonduri se impune asigurarea cu prioritate a
cheltuielilor legate de pregatirea teritoriului pentru aparare, a celor privind
acordarea asistentei medicale, precum si a masurilor de protectie a populatiei
civile in conditii de razboi.
Proiectele bugetelor locale pe ansamblul judetului si al municipiului
Bucuresti vor fi analizate si avizate in prealabil de catre serviciile
descentralizate ale Oficiului Central de Stat pentru Probleme Speciale, dupa
care vor fi transmise Ministerului Finantelor Publice, prin directiile generale
ale finantelor publice judetene si a municipiului Bucuresti.
ANEXA 1*)
*) Anexa nr. 1 este reprodusa in facsimil.
CONTURI SPECIFICE
utilizate in evidenta rezervelor de mobilizare
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
SIMBOL DENUMIREA CLASEI SI A CONTURILOR
______________________________
CLASA CONT
________________________
SINTETIC ANALITIC
_______________
GRAD I GRAD II
________________________________________________________________________________
1 2 3 4 5
________________________________________________________________________________
1 Mijloace banesti
11 Disponibil din mijloace cu destinatie speciala
119 Disponibil cu destinatie speciala
119.05 Disponibil privind rezervele speciale
2 Decontari
21 Decontari interne
213 Alte decontari
213.02 Comision pentru materiale rezerva de stat si de
mobilizare
22 Decontari cu tertii - debitori
220 Debitori
220.09 Debitori din cheltuieli pentru materiale si
produse rezerva de stat si de mobilizare
220.10 Avansuri acordate furnizorilor potrivit
hotararilor de Guvern aprobate anual privind
realizarea unor actiuni si categorii de
cheltuieli finantate din fondurile publice
220.11 Debitori din pagube privind materiale si produse
rezerva de stat si de mobilizare
220.21 Debitori din credite bugetare acordate agentilor
economici pentru operatiuni cu materiale si
produse rezerve de mobilizare
225 Clienti
225.02 Clienti din operatiuni privind activitatea
rezervelor de stat si de mobilizare
231 Creditori
231.11 Creditori pentru garantii depuse de clienti
pentru produse si materiale rezerva de stat si
de
mobilizare
234 Furnizori
234.03 Furnizori pentru materiale rezerva de stat si de
mobilizare
6 Materiale
60 Materiale si obiecte de inventar
600 Materiale
600.10 Materiale rezerva de stat si de mobilizare
600.11 Ambalaje pentru rezerva de stat si de mobilizare
600.12 Documentatii tehnice si tehnologice constituite
in rezerva de stat si de mobilizare
9 Conturi in afara bilantului
900 Active fixe si obiecte de inventar primite in
folosinta
901 Active fixe luate cu chirie
902 Valori materiale primite spre prelucrare sau
reparare
905 Ambalaje de restituit
910 Debitori scosi din activ urmariti in continuare
912 Documente respinse la viza de control financiar
preventiv
980 Debitori din amenzi si penalitati pretinse
981 Documentatii tehnice si tehnologice constituite
in rezerva de stat si de mobilizare
982 Materiale scoase de la rezerva de stat si de
mobilizare sub forma de imprumut
983 Materiale scoase de la rezerva de stat si de
mobilizare pentru improspatare
984 Produse impure rezultate din manipularea
stocurilor rezerva de stat si de mobilizare
985 Diferente provenite din erori admisibile la
determinarile tehnice si pierderi normale la
materiale rezerva de stat si de mobilizare
986 Materiale scoase de la rezerva de mobilizare
pentru revigorare
987 Materiale aprobate pentru scoaterea definitiva
de
la rezerva de mobilizare in scopul valorificarii
970 Abonamente la publicatii care se urmaresc pana
la
primire
972 Alte operatiuni in afara bilantului
988 Taxe de timbru
989 Scrisori de garantie bancara in lei
________________________________________________________________________________
ANEXA 2*)
*) Anexa nr. 2 este reprodusa in facsimil.
MONOGRAFIA CONTABILA
a principalelor operatiuni privind constituirea si utilizarea rezervelor de
mobilizare
______________________________________________________________________________
|Nr. | CONTINUTUL OPERATIUNII | SIMBOL | VALOAREA DE
|
|crt.| |_____________________| INREGISTRARE |
| | | D | C |
|
|____|________________________________|__________|__________|__________________|
| A. |Constituirea stocurilor | | |
|
| 1. |Constituirea stocurilor rezerva | % |234.03 |valoarea
facturata|
| |de mobilizare cu materiale si |600.10 | |cost de achiz.
|
| |ambalaje achizitionate de la | | |materiale
|
| |furnizori interni |600.11 | |cost achiz.
|
| | | | |ambalaje
|
| 2. |Constituirea stocurilor rezerva | % |234.03 |valoarea
facturata|
| |de mobilizare cu materiale si |600.10 | |cost achiz.
|
| |ambalaje din import | | |materiale
|
| | |600.11 | |cost achiz.
|
| | | | |ambalaje
|
| | |213.03 | |comision de
import|
| |Plata furnizorilor |234.03 |700.01.1 |valoarea
facturata|
| 3. |Completarea stocului rezerva de | % |234.03 |valoarea
facturata|
| |mobilizare din disponibilitatile|600.10 | |cost achiz.
|
| |create in contul 119.05 ca | | |materiale
|
| |urmare a valorificarii unor |600.11 | |cost achiz. |
| |materiale | | |ambalaje
|
| |Plata furnizorilor |213.03 |119.05 |valoarea
facturata|
| B. |Scoaterea din stocul de rezerva | | |
|
| |de mobilizare | | |
|
| 1. |Improspatarea fara decalare de | | |
|
| |termen (concomitent) | | |
|
| 1.a|Cand operatiunea are loc la |600.10 |600.10 |cost achiz.
|
| |acelasi pret |mat. nou |mat. vechi|materiale
|
| |Reglare rulaj cont 600.10 |600.10 |600.10 |ROSU - cost de
|
| | |mat. vechi|mat. vechi|achizitie
|
| 1.b|Cand operatiunea are loc la un |600.10 | % |cost de achiz.
|
| |pret mai mare si se desfasoara | | |mat. nou
|
| |la cererea sectorului r.m. | |600.10 |cost de achiz.
|
| | | | |mat. vechi
|
| | | |234.03 |diferenta de pret
|
| |Reglare rulaj cont 600.10 |600.10 |600.10 |ROSU - cost de
|
| | |mat. vechi|mat. vechi|achizitie
|
| |Plata diferentei de pret |234.03 |700.01 |valoare facturata
|
| |furnizorului | | | |
| 2. |Improspatare cu decalare de | | |
|
| |termen (3 luni) | | |
|
| |Operatiunea poate avea loc la un| | |
|
| |pret egal sau la un pret mai | | |
|
| |mare. Inregistrarile sunt | | |
|
| |aceleasi ca la improspatarea | | |
|
| |concomitenta | | |
|
| 3. |Scoateri din stocul de rezerva | | |
|
| |de mobilizare sub forma de | | |
|
| |imprumut la cererea agentului | | |
|
| |economic | | |
|
| 3.a|Cand operatiunea are loc la | | |
|
| |acelasi pret | | |
|
| |- acordare imprumut |220.06 |600.10 |cost de achizitie
|
| |- restituire imprumut |600.10 |220.06 |cost de achizitie
|
| |- reglare rulaj cont 600.10 |600.10 |600.10 |ROSU - cost de
|
| | | | |achizitie
|
| 3.b|Cand operatiunea are loc la un | | |
|
| |pret mai mare | | | |
| |- acordare imprumut |220.06 |600.10 |cost achizitie
|
| | | | |mat. vechi
|
| |- inregistrarea diferentei de |220.06 |600.10 |diferenta de pret
|
| |pret | | |
|
| |- restituire imprumut |600.10 |220.06 |cost achizitie
|
| | | | |mat. noi
|
| 3.c|Inregistrarea garantiei depusa |119.05 |231.11 |valoarea
garantiei|
| |de agentii economici | | |
|
| 4. |Darea in folosinta a unor |* | |
|
| |mijloace fixe pentru prevenirea | | |
|
| |uzurii morale | | |
|
| |- inregistrarea darii in |600.10 |600.10 |cost de achizitie
|
| |folosinta a unor utilaje, |analitic | |
|
| |instalatii, aparatura etc. |distinct | |
|
| |- inregistrarea obligatiei |220.09 |531 |valoarea facturii
|
| |agentilor economici care | | |cuprinzand
|
| |utilizeaza produse rezerva de | | |chiria lunara
|
| |mobilizare potrivit legii | | |
|
| |- incasarea contravalorii |119.05 |220.09 |valoarea facturii
|
| |prestatiei | | |cuprinzand
|
| | | | |chiria lunara
|
| |- inregistrarea obligatiei de |531 |232 |valoarea facturii
|
| |plata fata de bugetul statului | | |cuprinzand
|
| | | | |chiria lunara
|
| |- achitarea obligatiei fata de |232 |119.05 |valoarea facturii
|
| |bugetul statului | | |cuprinzand
|
| | | | |chiria lunara
|
| |- restituirea materialelor date |600.10 |600.10 |valoarea facturii
|
| |in folosinta | |analitic |cuprinzand
|
| | | |distinct |chiria lunara
|
| 5.a|Scoaterea definitiva din stocul |702 |600.10 |
|
| |rezervei de mobilizare prin | | |
|
| |casare | | |
|
| |- materiale obtinute din casare |600.09 |531 |
|
| |- valorificarea materialelor |225.02 |600.09 |
|
| |- incasarea facturii |119.05 |225.02 |
|
| |- inregistrarea obligatiei fata |531 |232 |
|
| |de bugetul statului | | | |
| |- virarea sumei la bugetul |232 |119.05 |
|
| |statului | | |
|
| 5.b|Scoaterea definitiva prin | | | |
| |vanzare (pentru nivelarea | | |
|
| |stocului rezerva de mobilizare) | | |
|
| |- vanzare materiale si ambalaje |225.02 | % |valoare facturata
|
| |si scaderea din gestiune | |600.10 |cost achiz.
|
| | | | |materiale
|
| | | |600.11 |cost achiz.
|
| | | | |ambalaje
|
| | | |213.02 |comision de
import|
| |- incasarea contravalorii |119.05 |225.02 |valoare facturata
|
| |materialelor | | |
|
| |- inregistrarea obligatiei fata |702 |232 |valoare facturata
|
| |de bugetul statului | | |- T.V.A.
|
| |- virarea sumei la bugetul |232 |119.05 |valoare facturata
|
| |statului | | |si incasata
|
| |- inregistrarea T.V.A. facturat |225.02 |232 |valoarea T.V.A.
|
| |agentilor economici la | | |
|
| |valorificarea stocului r.m. si | | |
|
| |care se varsa la buget | | |
|
| |- incasare T.V.A. (concomitent |119.05 |225.02 |valoarea T.V.A.
|
| |cu incasarea valorii | | |
|
| |materialelor, ambalajelor si a | | |
|
| |comisionului) | | |
|
| |- virarea la bugetul statului |232 |119.05 |valoarea T.V.A.
|
|____|________________________________|__________|__________|__________________|
*) In evidenta sintetica nu se inregistreaza iesirea din gestiune a
stocului respectiv. Pentru evidentierea acestuia se deschide un cont analitic
distinct.
ANEXA 3 *1)
*1) Anexa nr. 3 este reprodusa in facsimil.
ORDONATORUL PRINCIPAL DE CREDITE ________________ AVIZAT,
OFICIUL CENTRAL DE STAT
PENTRU PROBLEME
SPECIALE
PROPUNERI
pentru bugetul de stat pentru razboi
- mii lei -
________________________________________________________________________________
DENUMIREA INDICATORILOR COD PROGRAM INFLUENTE PLAN PROPUNERI BUGET %
BUGET DE MOBILIZARE*) DE STAT PENTRU
DE STAT RAZBOI
(col. 1 + col.
3/
(+, -) col. 2) col. 1
________________________________________________________________________________
A B 1 2 3 4
________________________________________________________________________________
CAPITOLUL __________________
1. CHELTUIELI CURENTE
- cheltuieli de personal
- cheltuieli materiale
si servicii
- subventii
- transferuri
2. CHELTUIELI DE CAPITAL
3. IMPRUMUTURI ACORDATE
4. RAMBURSARI DE CREDITE
EXTERNE
CAPITOLUL __________________
1. CHELTUIELI CURENTE
- cheltuieli de personal
- cheltuieli materiale
si servicii
- subventii
- transferuri
2. CHELTUIELI DE CAPITAL
3. IMPRUMUTURI ACORDATE
4. RAMBURSARI DE CREDITE
EXTERNE
________________________________________________________________________________
*) Proiectia datelor se va efectua potrivit estimarilor din planul de
mobilizare, actualizate la nivelul anului in curs.
ANEXA 4*)
*) Anexa nr. 4 este reprodusa in facsimil.
ORDONATORUL PRINCIPAL DE CREDITE __________ AVIZAT,
OFICIUL CENTRAL MINISTERUL
DE STAT PENTRU APARARII
PROBLEME SPECIALE NATIONALE
LISTA
obiectivelor de investitii cuprinse in bugetul de stat pentru razboi
Semnificatia coloanelor din tabelul de mai jos este urmatoarea:
A - Valoarea totala actualizata
INV
-----
C + M - mii lei -
________________________________________________________________________________
Denumirea obiectivelor A Propuneri buget de stat pentru razboi
Observatii
de investitii _____________________________________
Total din care finantat din:
_______________________________
Buget Surse Credite Alte
de stat proprii surse
________________________________________________________________________________
TOTAL
din care:
1. Lucrari noi
din care:
a. obiective din
industria de aparare
b. obiective pentru
pregatirea
teritoriului pentru
aparare
2. Lucrari in continuare
3. Alte cheltuieli de
investitii
________________________________________________________________________________
NOTA:
Fundamentarea fondurilor necesare pentru investitii se va efectua numai
pentru obiectivele importante ale industriei de aparare si de pregatire a
teritoriului pentru aparare.