HOTARARE Nr. 414 din 23 martie 2004
privind aprobarea Regulamentului de functionare a sistemului de prioritati si
alocare a resurselor pentru aparare
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 274 din 29 martie 2004
In temeiul art. 108 din Constitutia Romaniei, republicata, si al art. 8 din
Legea nr. 477/2003 privind pregatirea economiei nationale si a teritoriului
pentru aparare,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
Art. 1
Se aproba Regulamentul de functionare a sistemului de prioritati si alocare
a resurselor pentru aparare, prevazut in anexa care face parte integranta din
prezenta hotarare.
Art. 2
Prezenta hotarare intra in vigoare la 30 de zile de la data publicarii in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
Seful Oficiului Central de
Stat pentru Probleme Speciale,
Petru Pana
Ministrul apararii nationale,
Ioan Mircea Pascu
p. Ministru de stat, ministrul
administratiei si internelor,
Toma Zaharia,
secretar de stat
Ministru de stat, ministrul
economiei si comertului,
Dan Ioan Popescu
Ministrul transporturilor,
constructiilor si turismului,
Miron Tudor Mitrea
p. Ministrul finantelor publice,
Gheorghe Gherghina,
secretar de stat
ANEXA 1
REGULAMENT
de functionare a sistemului de prioritati si alocare a resurselor pentru
aparare
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
(1) Sistemul de prioritati si alocare a resurselor pentru aparare, definit
conform legii si denumit in continuare sistem, functioneaza in baza prezentului
regulament.
(2) Sistemul este gestionat de Oficiul Central de Stat pentru Probleme
Speciale, denumit in continuare Oficiu, si se aplica in caz de mobilizare sau
razboi.
(3) Lista produselor si serviciilor din planul de mobilizare a economiei
nationale pentru aparare, denumit in continuare plan de mobilizare, care pot
beneficia de sprijinul sistemului, se aproba din timp de pace prin hotarare a
Guvernului, initiata de Oficiu.
Art. 2
(1) Prioritatile pentru realizarea sarcinilor cuprinse in planul de
mobilizare se stabilesc, la mobilizare sau razboi, de catre Oficiu, pe baza
listei aprobate de Guvern din timp de pace, precum si a solicitarilor fortelor
sistemului national de aparare, dupa punerea in aplicare a planului de
mobilizare.
(2) Pentru indeplinirea sarcinilor prioritare fortele sistemului national
de aparare emit comenzi de stat, care sunt executate in regim de urgenta,
denumite in continuare comenzi prioritare.
(3) Resursele materiale necesare realizarii comenzilor prioritare se
asigura in acelasi regim de prioritate de catre furnizori din productia curenta
si din stocurile proprii sau se aloca de catre Oficiu din stocurile publice
constituite sub forma de rezerve de mobilizare sau rezerve de stat. In acest
scop agentii economici integratori de produse finite vor incheia cu furnizorii
contracte cu acelasi regim de prioritate.
Art. 3
(1) Oficiul monitorizeaza direct sau prin ministerele de resort resursele
strategice in vederea alocarii acestora pentru realizarea contractelor
prioritare.
(2) Prin resurse strategice se intelege stocurile constituite ca rezerve de
stat sau ca rezerve de mobilizare si productia agentilor economici care
realizeaza resurse energetice, materii prime, materiale si alte produse care au
importanta majora in sustinerea efortului de aparare.
(3) Resursele strategice din productia agentilor economici care se supun
monitorizarii se aproba prin ordin al sefului Oficiului, dupa aprobarea
planului de mobilizare.
CAP. 2
Comenzi prioritare
Art. 4
(1) Comenzile prioritare sunt comenzile de stat emise de fortele sistemului
national de aparare pentru realizarea in regim de urgenta a sarcinilor din
planul de mobilizare, conform prioritatilor aprobate de Guvern.
(2) Din punct de vedere al ierarhizarii, comenzile prioritare pot fi cu
prioritate simpla sau cu prioritate marita.
(3) Criteriile pentru ierarhizarea nivelului de prioritate se stabilesc
prin norme metodologice aprobate prin ordin al sefului Oficiului.
(4) Comenzile cu prioritate marita au intaietate fata de comenzile cu
prioritate simpla.
Art. 5
Comenzile prioritare se atribuie direct furnizorilor care au sarcini
stabilite in planul de mobilizare.
Art. 6
(1) Comenzile prioritare emise de beneficiari se iau in evidenta de Oficiu,
care certifica autenticitatea acestora, stabileste nivelul de prioritate, le
atribuie ca simbol literele PS pentru prioritatea simpla si literele PM pentru
prioritatea marita, un numar de inregistrare si elemente de securizare.
(2) Un exemplar al comenzii prioritare se pastreaza la Oficiu si un
exemplar se transmite ministerului de resort.
(3) Agentii economici care au comenzi prioritare pot sa emita subcomenzi
prioritare propriilor furnizori, cu aceleasi elemente principale de
identificare, pentru componentele de care au nevoie la executarea comenzilor.
(4) Un exemplar al subcomenzilor prioritare se transmite la Oficiu.
Art. 7
(1) Elementele de identificare ale unei comenzi prioritare sunt: emitentul,
ierarhia de prioritate, numarul de inregistrare, termenul de livrare solicitat,
semnatura emitentului si certificarea comenzii de catre Oficiu, in care se
specifica baza legala a prioritatii. In comanda prioritara se inscriu detalii
privind produsele sau serviciile solicitate si conditiile de livrare a
acestora.
(2) Agentul economic care emite subcomenzi prioritare preia din comanda
prioritara ierarhia de prioritate si numarul de inregistrare, la care se adauga
termenul de livrare solicitat, numarul subcomenzii, detalii privind produsele
sau serviciile solicitate si conditii de livrare. Pentru certificare va inscrie
pe subcomanda baza legala a prioritatii.
Art. 8
(1) Ierarhia de prioritate a unei comenzi poate fi modificata numai cu
avizul Oficiului.
(2) O comanda de stat poate fi transformata in comanda prioritara de la
data la care atribuirea prioritatii este acceptata de agentul economic
furnizor.
(3) Modificarea comenzilor prioritare acceptate poate fi facuta cu acordul
partilor.
(4) Nu se folosesc comenzi prioritare pentru livrari in devans.
Art. 9
(1) Agentii economici care furnizeaza in mod curent produse sau servicii
sunt obligati sa accepte, in limita capacitatilor de care dispun, comenzile
prioritare pentru astfel de produse.
(2) Nu pot fi respinse comenzile prioritare pe motiv de existenta a unei
comenzi obisnuite sau cu prioritate inferioara.
(3) Comenzile de stat sau cu prioritate inferioara se replanifica daca
acestea interfereaza cu comenzile cu prioritate superioara.
(4) Pentru acelasi tip de produs furnizorul nu poate aplica preturi
diferite in raport cu ierarhizarea comenzilor.
Art. 10
(1) Furnizorii pot sa nu accepte comenzi sau subcomenzi prioritare in
urmatoarele situatii:
a) termenul de livrare nu poate fi acceptat nici dupa negocierea acestuia
cu beneficiarul;
b) comanda se interfereaza cu alta de acelasi nivel de prioritate acceptata
anterior si nu poate fi respectat termenul de livrare nici dupa negocierea
acestuia cu beneficiarul;
c) beneficiarul nu poate respecta termenele de plata, strict necesare
realizarii produselor sau serviciilor solicitate de furnizor;
d) produsul sau serviciul solicitat nu a fost livrat sau prestat in ultimii
2 ani. Pentru tehnica militara termenul este de 5 ani;
e) cantitatea comandata este mai mica decat seria minima livrabila si dupa
negocierea acesteia cu beneficiarul.
(2) Termenul de acceptare sau de respingere a unei comenzi sau subcomenzi
prioritare este de maximum 10 zile de la data primirii, pentru o comanda cu
prioritate simpla, respectiv 5 zile, pentru o comanda cu prioritate marita.
Termenul de incheiere a contractelor intre parti este de pana la 5 zile de la
data acceptarii comenzii.
(3) Contractele incheiate au acelasi nivel de prioritate atribuit comenzii.
CAP. 3
Contracte prioritare
Art. 11
(1) Pentru comenzile sau subcomenzile prioritare acceptate fara obiectii de
furnizori, se incheie contracte intre parti, in termenul prevazut la art. 10
alin. (2).
(2) Comenzile sau subcomenzile prioritare acceptate cu obiectii de furnizor
se negociaza si pe baza lor se incheie contracte intre parti.
(3) Contractele incheiate in aceste conditii devin contracte prioritare.
Art. 12
(1) Rezilierea unui contract prioritar din initiativa beneficiarului se
face cu suportarea cheltuielilor efectuate de furnizor pana la primirea
comunicarii scrise in acest sens.
(2) Orice modificare a clauzelor unui contract prioritar din initiativa
beneficiarului se face numai cu acordul furnizorului si suportarea
cheltuielilor suplimentare aferente.
(3) Toate modificarile se comunica si se accepta in scris. Acestea se
cuprind in acte aditionale la contractul prioritar initial.
Art. 13
(1) Pentru indeplinirea contractelor prioritare, furnizorii pot beneficia
de alocarea resurselor deficitare cu prioritate. In acest scop vor solicita
asistenta speciala Oficiului.
(2) Asistenta speciala acordata de Oficiu se materializeaza in: punerea la
dispozitie solicitantului a resurselor existente in rezerva de mobilizare sau
rezerva de stat; precizarea unor furnizori producatori ai resurselor
solicitate; sprijin pentru realizarea unor importuri in regim de urgenta;
asistenta tehnica, economica, juridica si alte activitati in sprijinul
finalizarii contractului prioritar.
(3) Solicitarea pentru asistenta speciala va fi facuta in scris si va fi
fundamentata in detaliu.
Art. 14
Asistenta speciala nu poate fi acordata in cazul solicitarii unui avantaj
privind pretul, modificarii termenelor de livrare prevazute in contractul
prioritar, crearii unor avantaje concurentiale sau favorizarii solicitantului
ori a altui agent economic.
Art. 15
(1) Oficiul identifica produsele sau serviciile cuprinse in lista prevazuta
la art. 1 alin. (3), care pot face obiectul contractelor prioritare ce
beneficiaza de asistenta speciala.
(2) Agentii economici care au stabilite sarcini prin planul de mobilizare
pentru realizarea produselor nominalizate in lista prevazuta la alin. (1)
transmit din timp de pace Oficiului, la cererea acestuia, necesarul de resurse
strategice ce se supun monitorizarii.
CAP. 4
Alocarea resurselor
Art. 16
(1) Resursele folosite de sistem pentru realizarea contractelor prioritare
sunt materiale, energetice, umane si financiare.
(2) Resursele materiale se asigura din rezervele de mobilizare sau
rezervele de stat, productia agentilor economici si din import.
(3) Resursele energetice se asigura din productia interna si din import.
(4) Resursele umane se asigura prin mobilizare la locul de munca a unor
specialisti sau prin prestari de servicii, in conditiile legii.
(5) Resursele financiare se asigura de la bugetul de stat, prin ordonatorii
principali de credite din cadrul fortelor sistemului national de aparare care
incheie contracte prioritare.
Art. 17
(1) Resursele materiale constituite in rezervele de mobilizare sau
rezervele de stat se aloca prin ordin al sefului Oficiului.
(2) Resursele materiale si energetice din productia agentilor economici se
aloca pe baza comenzilor/contractelor prioritare.
(3) Resursele materiale si energetice din import se aloca pe baza
comenzilor/contractelor prioritare incheiate cu agentiile specializate in
operatiuni de import.
Art. 18
Dispozitia de alocare a resurselor din rezervele de mobilizare si rezervele
de stat contine ca elemente de identificare: emitentul, simbolul si numarul de
inregistrare ale comenzii prioritare, denumirea si cantitatea produselor
repartizate, data emiterii, data punerii la dispozitie si modalitatea de plata.
Art. 19
(1) Pentru realizarea produselor sau serviciilor cuprinse in contractele
prioritare, furnizorii utilizeaza toate resursele existente in stocurile
proprii.
(2) Resursele care nu pot fi asigurate din stocurile proprii sunt alocate
din rezerva de stat sau rezervele de mobilizare ori sunt solicitate prin
subcomenzi prioritare altor furnizori.
Art. 20
(1) Oficiul controleaza la agentii economici implicati conditiile ce au
determinat neacceptarea unor comenzi prioritare si modul de folosire a
resurselor alocate sau aprovizionate prin subcomenzi prioritare.
(2) Controlul se desfasoara sub forma de audit, investigatii, anchete sau
alte forme.
Art. 21
(1) Resursele din import se asigura in regim de urgenta de agentii
economici producatori sau de alti agenti economici specializati in operatiuni
de import-export.
(2) Autoritatile administratiei publice cu atributii in domeniul comertului
exterior acorda in aceste cazuri asistenta de specialitate.
Art. 22
Autoritatile administratiei publice cu atributii in domeniul comertului
exterior, la cererea Oficiului, emit decizii de limitare la export a unor
produse strict necesare realizarii contractelor prioritare. In acest scop
contractele incheiate se anuleaza sau se decaleaza, eventualele daune fiind
suportate de bugetul de stat.
Art. 23
(1) Toate contractele prioritare se finanteaza de la bugetul de stat prin
beneficiarii comenzilor de stat.
(2) Fondurile destinate contractelor prioritare se asigura cu acelasi regim
de prioritate.
(3) Importurile realizate prin contracte prioritare pot fi finantate prin
credite guvernamentale acordate cu prioritate.
CAP. 5
Sanctiuni
Art. 24
Nerespectarea prevederilor prezentului regulament atrage raspunderea
materiala, contraventionala sau penala, dupa caz.
Art. 25
(1) Nerespectarea termenelor prevazute la art. 10 alin. (2) constituie
contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 50.000.000 lei la 500.000.000
lei.
(2) Personalul Oficiului, imputernicit de seful acestuia, constata
contraventiile si aplica amenzile prevazute la alin. (1).
(3) Contraventiilor prevazute la alin. (1) le sunt aplicabile dispozitiile
Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor,
aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 180/2002, cu modificarile
ulterioare.
CAP. 6
Dispozitii finale
Art. 26
Prevederile prezentului regulament nu se aplica resurselor de hrana si
celor destinate asigurarii sanatatii.
Art. 27
Importul unor produse cu importanta majora pentru sustinerea efortului de
aparare, realizat direct de componentele sistemului national de aparare, poate
beneficia de sprijinul sistemului.
Art. 28
Furnizorii nu pot solicita, influenta sau permite altor agenti economici sa
desfasoare actiuni interzise de prezentul regulament.
Art. 29
Furnizorului nu i se pot imputa eventuale daune sau penalitati, daca s-a
conformat dispozitiilor prezentului regulament.
Art. 30
(1) Nivelul de clasificare a comenzilor prioritare se atribuie de catre
Oficiu.
(2) Nivelul de clasificare a contractelor prioritare se atribuie de catre
beneficiari.
(3) Documentele privind executia comenzilor prioritare se pastreaza
potrivit legii.
Art. 31
Formularistica necesara punerii in aplicare a prezentului regulament se
aproba prin ordin al sefului Oficiului.