HOTARARE Nr. 111 din 5 februarie 2004
privind organizarea, functionarea si atributiile Oficiului Central de Stat
pentru Probleme Speciale
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 132 din 13 februarie 2004
In temeiul art. 108 din Constitutia Romaniei, republicata, si al art. 4
alin. (3) din Legea nr. 477/2003 privind pregatirea economiei nationale si a
teritoriului pentru aparare,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
Art. 1
(1) Oficiul Central de Stat pentru Probleme Speciale se organizeaza si
functioneaza ca organ de specialitate al administratiei publice centrale, cu
personalitate juridica, in subordinea Guvernului, finantat integral de la
bugetul de stat.
(2) Oficiul Central de Stat pentru Probleme Speciale, denumit in continuare
Oficiu, asigura aplicarea strategiei si politicii Guvernului in domeniul
pregatirii economiei nationale si a teritoriului pentru aparare.
(3) Sediul Oficiului este in municipiul Bucuresti, str. Mendeleev nr. 21 -
25, sectorul 1.
Art. 2
Pentru indeplinirea atributiilor privind pregatirea economiei nationale si
a teritoriului pentru aparare, prevazute in actele normative in vigoare,
Oficiul exercita urmatoarele functii:
a) de strategie, prin care elaboreaza strategia de pregatire a economiei
nationale si a teritoriului pentru aparare, in conformitate cu politica
economica a Guvernului si cu tendintele pe plan mondial, precum si orientarea
generala pentru indeplinirea obligatiilor asumate de statul roman in domeniul
controlului armamentelor, cresterea increderii si securitatii;
b) de reglementare, prin care se asigura elaborarea cadrului normativ
pentru realizarea obiectivelor din domeniul sau de activitate;
c) de administrare, prin care se asigura administrarea rezervelor de
mobilizare si a patrimoniului propriu;
d) de reprezentare, prin care se asigura, in numele statului sau al
Guvernului, reprezentarea pe plan intern si extern in domeniul sau de activitate;
e) de autoritate de stat, prin care se asigura organizarea, coordonarea si
controlul aplicarii reglementarilor din domeniul sau de activitate.
Art. 3
(1) In exercitarea functiilor prevazute la art. 2, Oficiul indeplineste
urmatoarele atributii principale:
1. elaboreaza strategia privind pregatirea economiei nationale si a
teritoriului pentru aparare si asigura implementarea acesteia;
2. indeplineste atributiile ce ii revin Guvernului in domeniul pregatirii
economiei nationale si a teritoriului pentru aparare;
3. organizeaza, coordoneaza si controleaza activitatea ministerelor si a
celorlalte autoritati ale administratiei publice, institutiilor si agentilor
economici privind pregatirea economiei nationale si a teritoriului pentru
aparare;
4. elaboreaza, pe baza cererilor institutiilor publice cu atributii in
domeniul apararii, sigurantei nationale si ordinii publice si a propunerilor
autoritatilor administratiei publice, institutiilor si agentilor economici,
proiectele planului de mobilizare a economiei nationale pentru aparare,
planului de pregatire a economiei nationale pentru aparare si programului
cuprinzand obiectivele de pregatire operativa a teritoriului pentru aparare, pe
care le supune aprobarii conform legii;
5. initiaza, elaboreaza si promoveaza sau avizeaza, dupa caz, proiecte de
acte normative privind pregatirea economiei nationale si a teritoriului pentru
aparare, industria de aparare, rechizitiile de bunuri si prestarile de servicii
in interes public, protectia civila sau cele care au implicatii asupra acestor
domenii;
6. organizeaza, coordoneaza si administreaza masurile si actiunile
referitoare la sistemul de prioritati si alocare a resurselor pentru aparare si
exercita controlul asupra indeplinirii acestora;
7. analizeaza si avizeaza, din punct de vedere al sarcinilor la mobilizare,
propunerile autoritatilor administratiei publice centrale si locale, precum si
ale celorlalte institutii referitoare la elaborarea proiectului bugetului de
stat pentru razboi;
8. administreaza rezervele de mobilizare;
9. cuprinde in planul de pregatire a economiei nationale pentru aparare
masuri de pastrare a capacitatilor de aparare identificate de ministerele de
resort si tine evidenta acestor capacitati;
10. transmite autoritatilor administratiei publice centrale si locale,
institutiilor si agentilor economici, dupa caz, sarcinile rezultate din planul
de mobilizare a economiei nationale, planul de pregatire a economiei nationale
pentru aparare, programul cuprinzand obiectivele de pregatire operativa a
teritoriului pentru aparare si din precizarile metodologice referitoare la
masurile ce urmeaza a fi intreprinse in vederea indeplinirii acestora;
11. cuprinde in bugetul propriu fondurile necesare pentru indeplinirea
masurilor stabilite prin planul de pregatire a economiei nationale pentru
aparare;
12. solicita, in conditiile legii, date si informatii privind potentialul
economic si uman al autoritatilor administratiei publice, institutiilor publice
si agentilor economici;
13. elaboreaza instructiuni, regulamente, nomenclatoare si norme
metodologice in domeniul sau de activitate, pe care le supune aprobarii,
conform legii;
14. indeplineste atributiile autoritatii de specialitate, stabilite prin
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 95/2002 privind industria de aparare,
aprobata cu modificari prin Legea nr. 44/2003;
15. aproba inventarul capacitatilor de productie pentru aparare, precum si
actualizarea acestuia;
16. coordoneaza asigurarea resurselor materiale necesare sustinerii
efortului de aparare prin planul de mobilizare a economiei nationale;
17. asigura desfasurarea lucrarilor de secretariat pentru Comisia Centrala
de Rechizitii, la nivel national, si comisiilor mixte de rechizitii, in
unitatile administrativ-teritoriale, conform prevederilor legale;
18. controleaza, impreuna cu institutiile publice beneficiare, evidenta,
intretinerea si starea tehnica a bunurilor supuse rechizitiei si verifica
exactitatea datelor comunicate de institutii si agentii economici;
19. elaboreaza, impreuna cu Ministerul Apararii Nationale, instructiunile
privind intocmirea si actualizarea monografiilor economico-militare ale
unitatilor administrativ-teritoriale;
20. avizeaza solicitarile privind concesionarea bunurilor si serviciilor,
conform legii;
21. organizeaza, coordoneaza si controleaza la autoritatile administratiei
publice centrale si locale activitatile privind consumul rationalizat al
populatiei in situatii de mobilizare si razboi;
22. intocmeste, coordoneaza, analizeaza si avizeaza documentele de
mobilizare la locul de munca, pe unitati administrativ-teritoriale, in vederea
aprobarii acestora, conform legii;
23. indruma si controleaza activitatea comisiilor pentru probleme de
aparare, constituite in cadrul autoritatilor administratiei publice,
institutiilor publice si agentilor economici carora le revin sarcini in
domeniul pregatirii economiei nationale si a teritoriului pentru aparare;
24. coordoneaza in unitatile administrativ-teritoriale, prin oficiile
judetene, modul de intocmire a lucrarilor privind asigurarea cererilor
unitatilor militare pe timpul mobilizarii, existentul si starea calitativa a
bunurilor prevazute a fi asigurate;
25. analizeaza, la instituirea starii de asediu sau a starii de urgenta,
precum si pentru inlaturarea urmarilor unor dezastre, cererile de intrebuintare
a unor rezerve materiale, umane si financiare prevazute a fi utilizate in caz
de mobilizare sau razboi si face propuneri, conform legii;
26. verifica, impreuna cu Ministerul Apararii Nationale si cu Administratia
Nationala a Rezervelor de Stat sau separat, prin exercitii si antrenamente de
mobilizare, stadiul pregatirii economiei nationale si a teritoriului pentru
aparare, conform planului aprobat de Consiliul Suprem de Aparare a Tarii;
27. asigura pe plan intern managementul tuturor activitatilor pentru
implementarea prevederilor documentelor internationale la care tara noastra
este parte, pe linia controlului armamentelor, cresterii increderii si
securitatii;
28. planifica sau/si coordoneaza pregatirea centralizata a personalului
destinat executarii activitatilor specifice de verificare a armamentelor
conform actelor internationale in domeniu, organizata in tara sau strainatate;
29. editeaza buletine informative si alte publicatii de specialitate.
(2) Oficiul indeplineste orice alte atributii stabilite prin lege sau prin
alte acte normative.
Art. 4
Oficiul colaboreaza cu ministerele si cu celelalte organe de specialitate
ale administratiei publice centrale, cu autoritatile administratiei publice
locale, agenti economici, precum si cu persoane juridice si fizice, avand
dreptul de a solicita date si informatii necesare in vederea realizarii
atributiilor sale.
Art. 5
(1) Oficiul este condus de un sef, functie asimilata cu functia de secretar
de stat, ajutat de un adjunct, functie asimilata cu functia de subsecretar de
stat.
(2) Seful Oficiului si adjunctul sau se numesc prin decizie a
primului-ministru.
(3) Seful Oficiului are calitatea de ordonator principal de credite.
(4) Seful Oficiului conduce intreaga activitate a institutiei, numeste si
elibereaza din functie personalul acesteia, in conditiile legii.
(5) Seful Oficiului reprezinta institutia in raporturile cu celelalte
autoritati publice, cu persoanele juridice si fizice din tara si din
strainatate, precum si in justitie.
(6) In exercitarea atributiilor sale, seful Oficiului emite ordine si
instructiuni in conditiile legii.
(7) Adjunctul sefului Oficiului indeplineste atributiile delegate prin
ordin de seful Oficiului.
Art. 6
(1) Oficiul are un secretar general care este numit in conditiile legii.
(2) Secretarul general indeplineste atributiile prevazute in regulamentul de
organizare si functionare a Oficiului, precum si alte insarcinari stabilite de
seful Oficiului.
Art. 7
(1) Pe langa seful Oficiului functioneaza Colegiul Oficiului, ca organ
consultativ.
(2) Componenta si regulamentul de functionare ale Colegiului Oficiului se
aproba prin ordin al sefului Oficiului.
Art. 8
(1) Structura organizatorica a Oficiului este prevazuta in anexa nr. 1.
(2) In cadrul structurii organizatorice a Oficiului, prin ordin al sefului
Oficiului, se pot organiza servicii, birouri, compartimente sau alte colective
specializate si se pot stabili posturile de conducere ale acestora, in
conditiile legii.
(3) Atributiile si sarcinile directiilor, serviciilor, birourilor si
compartimentelor se stabilesc prin regulamentul de organizare si functionare,
aprobat prin ordin al sefului Oficiului.
(4) Atributiile, sarcinile si raspunderile individuale ale personalului
Oficiului se stabilesc, potrivit legii, pe baza regulamentului de organizare si
functionare si a fiselor posturilor.
Art. 9
In structura Oficiului, la nivelul fiecarui judet si al municipiului
Bucuresti, functioneaza oficii de mobilizare a economiei si pregatirea
teritoriului pentru aparare, fara personalitate juridica, denumite in
continuare oficii judetene.
Art. 10
(1) Numarul maxim de posturi din structura organizatorica a Oficiului este
de 300, exclusiv demnitarii.
(2) Statul de functii al Oficiului se aproba prin ordin al sefului
Oficiului, in limita numarului de posturi prevazut la alin. (1).
(3) Modificarile in structura organizatorica se vor efectua cu incadrarea
in numarul maxim de posturi si in structura acestora, precum si in creditele
alocate, potrivit legii bugetului de stat.
(4) Incadrarea Oficiului se face cu cadre militare detasate de la
institutiile publice cu atributii in domeniul apararii, sigurantei nationale si
ordinii publice, precum si cu personalul civil de specialitate.
Art. 11
Salarizarea personalului din structura Oficiului se face potrivit legii.
Art. 12
(1) Pentru activitatile proprii, inclusiv pentru controlul armamentelor,
cresterea increderii si securitatii, Oficiul are in dotare un parc de mijloace
de transport. Numarul maxim al mijloacelor de transport si normele privind
consumul lunar de carburanti sunt stabilite in anexa nr. 2.
(2) Pentru deplasarea in zonele calamitate, precum si pentru interventii,
exercitii si alte activitati specifice, personalului oficiilor judetene si al
municipiului Bucuresti i se asigura mijloace de transport din parcul
prefecturilor si al consiliilor judetene, in limita a 40 de litri carburant
lunar, contravaloarea acestuia fiind decontata de Oficiu.
Art. 13
Prefecturile, impreuna cu consiliile judetene/Consiliul General al
Municipiului Bucuresti, asigura oficiilor judetene spatiile corespunzatoare
necesare pentru desfasurarea activitatilor.
Art. 14
(1) Actualul Oficiu se reorganizeaza in conformitate cu prevederile
prezentei hotarari, in termen de 30 de zile de la data intrarii in vigoare a acesteia.
(2) Reincadrarea personalului se face conform legii si pe baza conditiilor
de incadrare stabilite prin ordin al sefului Oficiului.
Art. 15
(1) In caz de mobilizare sau razboi, Oficiul se organizeaza si functioneaza
conform anexei nr. 3.
(2) La declararea starii de asediu sau a starii de urgenta Oficiul isi
desfasoara activitatea conform programelor elaborate pentru astfel de situatii.
Art. 16
Anexele nr. 1, 2 si 3*) fac parte integranta din prezenta hotarare.
------------
*) Anexa nr. 3 se comunica institutiilor interesate.
Art. 17
Pe data intrarii in vigoare a prezentei hotarari se abroga Hotararea
Guvernului nr. 897/1997 privind organizarea si functionarea Oficiului Central
de Stat pentru Probleme Speciale, nepublicata, cu modificarile si completarile
ulterioare.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
p. Ministrul apararii nationale,
Sorin Encutescu,
secretar de stat
Ministrul administratiei si internelor,
Ioan Rus
p. Ministrul afacerilor externe,
Cristian Diaconescu,
secretar de stat
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tanasescu
Seful Oficiului Central de Stat
pentru Probleme Speciale,
Petru Pana
ANEXA 1
Numarul maxim de posturi = 300,
exclusiv demnitarii
STRUCTURA ORGANIZATORICA
a Oficiului Central de Stat pentru Probleme Speciale
.......................... _________________ ____________________
: Colegiul Oficiului : | | | |
: Central de Stat :....| Seful Oficiului |____| Cabinet sef Oficiu |
: pentru Probleme Speciale : | | | |
:..........................: |_________________| |____________________|
|
________|________
| Adjunctul |
|sefului Oficiului|
|_________________|
| ____________________
|_____________| Secretar general |
| |____________________|
______________________________|_____________
__________|___________ ________|_________ _________|__________
| Directia organizarea | | | | |
| mobilizarii si | | Directia alocare | | Directia controlul |
| pregatirii economiei | | resurse pentru | | armamentelor si |
| nationale si a | | aparare in | | verificare |
| teritoriului pentru | | teritoriu | | |
| aparare | | | | |
|______________________| |__________________| |____________________|
_______|_______
| Oficii de |.
| mobilizare a | :.
| economiei si | : :
| pregatirea | : :
| teritoriului | : :
| pentru aparare| : :
|_______________| : :
:...............: :
:...............:
ANEXA 2
NUMARUL MAXIM
al mijloacelor de transport si normele privind consumul lunar de carburanti
pentru autoturismele si microbuzele din parcul propriu al Oficiului Central de
Stat pentru Probleme Speciale, necesar desfasurarii activitatilor specifice,
inclusiv pentru controlul armamentelor si verificari
______________________________________________________________________________
| I. Autoturisme | Norme privind consumul
|
| | lunar de carburanti*)
|
|_____________________________________________________|________________________|
| Nr. | Numarul maxim | Limita maxima
|
| crt. | | litru/luna/vehicul
|
|______|______________________________________________|________________________|
| 1 | 6 | 300
|
|______|______________________________________________|________________________|
| II. Microbuze | Norme privind consumul
|
| | lunar de carburanti*)
|
|_____________________________________________________|________________________|
| Nr. | Numarul maxim | Limita maxima |
| crt. | | litru/luna/vehicul
|
|______|______________________________________________|________________________|
| 1 | 1 | 300
|
|______|______________________________________________|________________________|
*) Consumul lunar de carburanti poate fi majorat pe parcursul unei luni, cu
aprobarea sefului Oficiului Central de Stat pentru Probleme Speciale, fara a
depasi cantitatea anuala alocata.