HOTARARE Nr.
38 din 16 ianuarie 2008
privind organizarea timpului
de munca al persoanelor care efectueaza activitati mobile de transport rutier
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 49 din 22 ianuarie 2008
In temeiul art. 108 din Constituţia României,
republicată, şi al art. 11 alin. (2) din Ordonanţa Guvernului nr. 37/2007
privind stabilirea cadrului de aplicare a regulilor privind perioadele de
conducere, pauzele şi perioadele de odihnă ale conducătorilor auto şi
utilizarea aparatelor de înregistrare a activităţii acestora, aprobată cu
modificări prin Legea nr. 371/2007,
Guvernul României adoptă
prezenta hotărâre.
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - Prezenta hotărâre stabileşte regulile privind
organizarea timpului de muncă al persoanelor care efectuează activităţi mobile
de transport rutier, în vederea îmbunătăţirii sănătăţii şi protecţiei acestora,
pentru creşterea siguranţei rutiere, precum şi în vederea armonizării
condiţiilor de concurenţă loială între transportatorii rutieri.
Art. 2. - (1) Prevederile prezentei hotărâri se aplică
persoanelor care efectuează activităţi mobile de transport rutier care fac obiectul Regulamentului
Parlamentului European şi al Consiliului (CE) nr. 561/2006 de armonizare a
anumitor dispoziţii din domeniul social privind transportul rutier şi amendare
a Regulamentului Consiliului (CEE) nr. 3.821/85 şi Regulamentului Consiliului
(CE) nr. 2.135/98 şi abrogare a Regulamentului Consiliului (CEE) nr. 3.820/85
sau activităţi de transport rutier care fac obiectul Acordului european privind
activitatea echipajelor vehiculelor care efectuează transporturi rutiere
internaţionale (AETR), denumit în continuare Acordul
AETR.
(2) Prin derogare de la prevederile alin. (1),
prevederile prezentei hotărâri se aplică conducătorilor auto independenţi
începând cu data de 23 martie 2009.
Art. 3. - (1) In sensul prezentei hotărâri, termenii şi
expresiile de mai jos au următoarele semnificaţii:
a) timp de muncă al
lucrătorului mobil - perioada de la începutul până
la sfârşitul timpului de lucru, în cursul căreia lucrătorul mobil se află la
postul său de lucru, la dispoziţia angajatorului şi în exerciţiul funcţiilor
sau activităţilor sale, adică:
- perioada dedicată tuturor activităţilor de transport
rutier.
Aceste activităţi sunt, cu precădere, următoarele:
(i) conducerea autovehiculului;
(ii) încărcarea şi descărcarea;
(iii) ajutorul acordat pasagerilor la urcarea şi
coborârea din vehicul;
(iv) curăţenia şi întreţinerea tehnică;
(v) toate celelalte activităţi vizând asigurarea
siguranţei vehiculului, a încărcăturii sale şi a pasagerilor sau îndeplinirea
obligaţiilor legale ori de reglementare direct legate de operaţiunea de
transport aflată în desfăşurare, inclusiv supravegherea încărcării şi
descărcării, formalităţile administrative legate de poliţie, vamă, serviciul de
imigrare etc;
- perioadele de timp în care lucrătorul mobil nu poate
dispune liber de timpul său şi i se cere să fie la postul său de lucru, gata să
întreprindă activitatea sa normală, îndeplinind anumite sarcini asociate
serviciului, în special în timpul perioadelor când aşteaptă să se facă
încărcarea sau descărcarea, dacă durata previzibilă a acestora nu este
cunoscută dinainte, şi anume fie înaintea plecării, fie chiar înaintea
începerii efective a perioadei în cauză, fie în condiţiile generale negociate între partenerii sociali;
b) timp de muncă al
conducătorului auto independent - perioada de la
începutul până la sfârşitul timpului de lucru, în cursul căreia conducătorul
auto independent se află la postul său de lucru, la dispoziţia clientului sau
exercitându-şi funcţiile ori activităţile, altele decât activitatea
administrativă generală care nu este direct legată de operaţiunea de transport
rutier aflată în curs de desfăşurare;
c) perioadă de
disponibilitate - orice perioadă, care nu este
nici pauză, nici perioadă de odihnă, în cursul căreia lucrătorul
mobil/conducătorul auto independent nu este nevoit să rămână la locul său de
muncă, dar trebuie să fie disponibil pentru a răspunde oricăror eventuale
solicitări de a relua lucrul. Aceste perioade de disponibilitate includ
perioadele în care lucrătorul mobil/conducătorul auto independent însoţeşte
vehiculul în timpul transportului cu feribotul sau cu trenul, precum şi
perioadele de aşteptare în punctele de trecere a frontierei şi cele impuse de
restricţiile de circulaţie. Perioadele de disponibilitate şi durata lor
preconizată trebuie să fie cunoscute dinainte de către lucrătorul
mobil/conducătorul auto independent, fie înainte de plecarea în cursă, fie
înainte de începerea perioadei în cauză. In cazul celor care conduc un vehicul
în echipă, perioada petrecută stând lângă şofer sau în cuşetă în timp ce
vehiculul este în mişcare este considerată perioadă de disponibilitate;
d) loc de muncă al
lucrătorului mobil/conducătorului auto independent-
locul de la sediul principal al întreprinderii sau de
la sediile secundare ale acesteia, unde lucrătorul mobil/conducătorul auto
independent îşi îndeplineşte atribuţiile, ori vehiculul pe care îl utilizează
în exercitarea atribuţiilor sale sau orice alt loc unde acesta desfăşoară activităţi
de transport;
e) lucrător mobil - orice angajat al unei întreprinderi care efectuează transporturi
rutiere publice şi/sau în cont propriu şi face parte din personalul implicat
efectiv în operaţiuni de transport rutier. Cursanţii şi stagiarii implicaţi
efectiv în operaţiuni de transport rutier sunt consideraţi lucrători mobili;
f) conducător auto
independent - conducător auto a cărui ocupaţie
principală constă în transportul rutier public de mărfuri sau de persoane,
conform prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 109/2005 privind
transporturile rutiere, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr.
102/2006,cu modificările şi completările ulterioare, care nu este într-un
raport de muncă cu un angajator, care este liber să-şi organizeze singur
activitatea, al cărui venit depinde direct de profitul realizat şi care poate
avea, individual sau împreună cu alţi conducători auto independenţi, relaţii
comerciale cu mai mulţi clienţi. Conducătorii auto care nu îndeplinesc aceste
criterii vor avea aceleaşi drepturi şi obligaţii ca cele prevăzute de prezenta
hotărâre pentru lucrătorii mobili;
g) persoană care efectuează
activităţi mobile de transport rutier - lucrătorul
mobil sau conducătorul auto independent care efectuează astfel de activităţi;
h) săptămână - perioada cuprinsă între ora 00,00 a zilei de luni şi ora 24,00 a
zilei de duminică;
i) timp de noapte - o
perioadă de cel puţin 4 ore, cuprinsă între orele 00,00 şi 07,00;
j) muncă de noapte - orice muncă efectuată pe timp de noapte, aşa cum este acesta
definit la lit. i).
(2) Pauzele la care se face referire la art. 5 şi
perioadele de odihnă la care se face referire la art. 6, precum şi perioadele
de disponibilitate definite la alin. (1) lit. c) nu fac parte din timpul de
lucru.
CAPITOLUL II
Organizarea timpului de muncă
Art. 4. - (1) In cursul unei săptămâni, timpul total de
lucru al persoanelor care efectuează activităţi mobile de transport rutier
poate fi de cel mult 48 de ore. Durata maximă a timpului de lucru săptămânal
poate fi prelungită până la maximum 60 de ore, cu condiţia ca, pentru orice
perioadă de 4 luni consecutive, media timpului de lucru săptămânal să nu
depăşească 48 de ore.
(2) In cazul lucrătorilor mobili care muncesc pentru
mai mulţi angajatori, timpul de lucru este suma orelor lucrate de persoana
respectivă pentru toţi angajatorii. Angajatorul va cere lucrătorului mobil în
cauză o evidenţă în scris a timpului lucrat pentru alt/alţi
angajator/angajatori. Lucrătorul mobil va furniza în scris această informaţie.
Art. 5. - Persoanele care efectuează activităţi mobile
de transport rutier pot lucra cel mult 6 ore consecutive fără pauză. Timpul de
lucru va fi întrerupt de pauze de cel puţin 30 de minute dacă timpul total de
lucru este de 6 până la 9 ore şi, respectiv, de cel puţin 45 de minute dacă
timpul total de lucru depăşeşte 9 ore. Pauzele pot fi împărţite în perioade de
minimum 15 minute fiecare.
Art. 6. -In cazul cursanţilor şi stagiarilor se aplică,
în ceea ce priveşte pauzele şi perioadele de odihnă, prevederile Regulamentului
Consiliului (CE) nr. 561/2006 sau ale Acordului AETR, după caz.
Art. 7. - Timpul de muncă zilnic nu va depăşi 10 ore
într-un interval de 24 de ore dacă lucrătorul mobil/conducătorul auto
independent efectuează muncă de noapte. Munca de noapte se va compensa în
conformitate cu prevederile legale în vigoare sau cu condiţiile generale
negociate de partenerii sociali, astfel încât să nu fie pusă în pericol
siguranţa rutieră.
CAPITOLUL III
Obligaţiile întreprinderilor şi ale persoanelor care efectuează activităţi mobile de
transport rutier
Art. 8. - Angajatorii din domeniul transportului rutier
au următoarele obligaţii:
a) să informeze lucrătorii mobili cu privire la
reglementările naţionale, regulamentele interne ale întreprinderii şi
prevederile contractelor colective de muncă, aplicabile în acest domeniu;
b) să angajeze transporturile şi să întocmească
programul de executare a transporturilor, astfel încât să fie respectate
prevederile prezentei hotărâri privind timpul de lucru;
c) să ţină evidenţa timpului de muncă al persoanelor
care efectuează activităţi mobile de transport rutier şi să păstreze aceste
evidenţe pentru o perioadă de cel puţin 2 ani de la desfăşurarea activităţilor
supuse prezentei hotărâri;
d) să elibereze lucrătorilor mobili, la cerere, copii
ale evidenţelor cu privire la timpul de muncă;
e) să prezinte organelor de control, la solicitarea
acestora, evidenţele privind timpul de muncă al persoanelor care efectuează
activităţi mobile de transport rutier pentru o perioadă de 2 ani.
Art. 9. - Lucrătorii mobili/conducătorii auto
independenţi au următoarele obligaţii:
a) să respecte timpul de muncă, aşa cum este stabilit
prin prezenta hotărâre;
b) în cazul lucrătorilor mobili care lucrează pentru
mai mulţi angajatori, să furnizeze în scris informaţii corecte angajatorilor cu
privire la timpul de muncă lucrat.
CAPITOLUL IV
Controlul privind respectarea timpului de muncă şi de odihnă
Art. 10. - Controlul privind respectarea
timpului de muncă şi de odihnă are ca obiectiv prioritar verificarea
condiţiilor de muncă ale lucrătorilor mobili/conducătorilor auto independenţi
şi respectarea principiilor concurenţei loiale dintre transportatorii rutieri.
Art. 11. - Controlul
respectării prevederilor prezentei hotărâri se efectuează la sediile întreprinderilor
şi operatorilor de transport rutier de către personalul cu atribuţii de control
din cadrul Autorităţii Rutiere Române - A.R.R. şi/sau de către personalul cu
atribuţii de control din cadrul Inspecţiei Muncii, din subordinea Ministerului
Muncii, Familiei şi Egalităţii de Şanse.
CAPITOLUL V
Contravenţii şi sancţiuni
Art. 12. - Constituie contravenţii următoarele fapte:
a) nerespectarea prevederilor art. 4, 5, 6 şi 7 privind organizarea timpului de muncă de către
întreprinderile/operatorii de transport rutier;
b) neprezentarea, la solicitarea organelor de control,
a evidenţelor privind timpul de muncă al lucrătorilor mobili/conducătorilor
auto independenţi pentru o perioadă de 2 ani;
c) refuzul întreprinderilor/operatorilor de transport
rutier de a se supune efectuării controlului.
Art. 13. - (1) Contravenţiile prevăzute la art. 12 se
sancţionează după cum urmează:
a) cele prevăzute la lit. a) şi b), cu amendă de la
1.500 lei la 2.000 lei, aplicabilă întreprinderii/operatorului de transport rutier;
b) cea prevăzută la lit. c), cu amendă de la 3.000 lei
la 4.000 lei, aplicabilă întreprinderii/operatorului de transport rutier.
(2) Contravenientul poate achita, pe loc sau în termen de cel mult 48 de ore de la data încheierii procesului-verbal
ori, după caz, de la data comunicării acestuia, jumătate din minimul amenzii
prevăzute la alin. (1), agentul constatator făcând menţiune în procesul-verbal
despre această posibilitate.
(3) Contravenţiile prevăzute în
prezenta hotărâre se constată şi se sancţionează de către personalul cu
atribuţii de inspecţie şi control din cadrul Autorităţii Rutiere Române -A.R.R.
şi de către personalul cu atribuţii de inspecţie şi control din cadrul
Inspecţiei Muncii, din subordinea Ministerului Muncii, Familiei şi Egalităţii
de Şanse.
Art. 14. - Dispoziţiile referitoare la contravenţiile
prevăzute la art. 12 şi 13 se completează cu prevederile Ordonanţei Guvernului
nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobată cu modificări şi
completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările şi completările ulterioare.
Art. 15. - La fiecare 2 ani, Autoritatea Rutieră Română
- A.R.R. prezintă un raport Comisiei Europene privind aplicarea Directivei
2002/15/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 11 martie 2002 privind
organizarea timpului de lucru al persoanelor care efectuează activităţi mobile
de transport rutier, indicând punctele de vedere ale partenerilor sociali.
Raportul trebuie să fie transmis Comisiei cel târziu până la data de 30
septembrie care urmează perioadei de 2 ani la care face referire raportul.
Perioada de 2 ani este aceeaşi cu cea la care se face referire la art. 17 din
Regulamentul Parlamentului European şi al Consiliului (CE) nr. 561/2006 de
armonizare a anumitor dispoziţii din domeniul social privind transportul rutier
şi amendare a Regulamentului Consiliului (CEE) nr. 3.821/85 şi Regulamentului
Consiliului (CE) nr. 2.135/98 şi abrogare a Regulamentului Consiliului (CEE) nr. 3.820/85.
Prezenta hotărâre transpune Directiva 2002/15/CE a
Parlamentului European şi a Consiliului din 11 martie 2002 privind organizarea
timpului de lucru al persoanelor care efectuează activităţi mobile de transport
rutier, publicată în Jurnalul Oficial al Comunităţilor Europene (JOCE) nr. 80
din 23 martie 2002, p. 35-39.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul transporturilor,
Ludovic Orban
Departamentul pentru Afaceri Europene,
Adrian Ciocănea,
secretar de stat
Ministrul muncii, familiei şi
egalităţii de şanse,
Paul Păcuraru