HOTARARE Nr. 40 din 19 ianuarie 2005
pentru aprobarea Normelor privind controlul calitatii activitatii de audit
aferent angajamentelor de asigurare
ACT EMIS DE: CAMERA AUDITORILOR FINANCIARI DIN ROMANIA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 98 din 28 ianuarie 2005
In temeiul:
a) art. 5 alin. (3) lit. a) pct. a5) din Ordonanta de urgenta a Guvernului
nr. 75/1999 privind activitatea de audit financiar, republicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 598 din 22 august 2003, cu modificarile
ulterioare;
b) art. 41 din Regulamentul de organizare si functionare a Camerei
Auditorilor Financiari din Romania, aprobat prin Hotararea Guvernului nr.
983/2004, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 634 din 13
iulie 2004,
Consiliul Camerei Auditorilor Financiari din Romania hotaraste:
Art. 1
Se aproba Normele privind controlul calitatii activitatii de audit aferent
angajamentelor de asigurare prevazute in anexa care face parte integranta din
prezenta hotarare.
Art. 2
Departamentul de monitorizare si competenta profesionala va urmari punerea
in aplicare a prezentelor norme.
Art. 3
Prin prezenta hotarare, capitolul privind inspectiile din Normele privind procedurile
de control al calitatii auditului financiar, aprobate prin Hotararea
Consiliului Camerei Auditorilor Financiari din Romania nr. 11/2001, publicata
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 477 din 3 iulie 2002, se
modifica corespunzator prevederilor prezentelor norme aprobate.
Art. 4
Prezenta hotarare va fi publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea
I, conform prevederilor art. 6 alin. (5) din Ordonanta de urgenta a Guvernului
nr. 75/1999 privind activitatea de audit financiar, republicata, cu
modificarile ulterioare.
Presedintele Camerei Auditorilor
Financiari din Romania,
Ion Mihailescu
ANEXA 1
NORME
privind controlul calitatii activitatii de audit aferent angajamentelor de
asigurare
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Controlul calitatii activitatii de audit desfasurate de catre auditorii
financiari, persoane fizice si juridice active, membri ai Camerei Auditorilor
Financiari din Romania, denumita in continuare Camera, se efectueaza asupra:
a) angajamentelor de audit financiar;
b) angajamentelor de audit intern;
c) altor angajamente prevazute in Standardele Internationale de Audit, dupa
cum urmeaza: angajamente de revizuire a situatiilor financiare, angajamente de
efectuare a procedurilor agreate privind informatiile financiare si angajamente
de compilare a informatiilor financiare.
Art. 2
Controlul asupra modului de exercitare a profesiei de auditor financiar
este organizat si se desfasoara, potrivit prevederilor art. 41 din Regulamentul
de organizare si functionare a Camerei Auditorilor Financiari din Romania,
aprobat prin Hotararea Guvernului nr. 983/2004, de catre Departamentul de
monitorizare si competenta profesionala.
Art. 3
Departamentul de monitorizare si competenta profesionala efectueaza
inspectiile prin inspectori si asistenti-inspectori, salariati in aparatul
executiv al Camerei.
CAP. 2
Programarea activitatii de inspectie a calitatii activitatii de audit
Art. 4
Programarea activitatii de inspectie, desfasurata de catre Departamentul de
monitorizare si competenta profesionala, se realizeaza, in principal, pe baza
urmatoarelor documente:
a) situatia auditorilor financiari membri ai Camerei, persoane fizice si
juridice active, autorizate de Camera sa exercite profesia in anul respectiv;
b) programul de inspectie trimestrial care prevede auditorii financiari
care urmeaza a fi controlati, perioada supusa inspectiei, precum si echipele
care efectueaza inspectia.
Art. 5
Departamentul de monitorizare si competenta profesionala intocmeste si
prezinta documentele prevazute la art. 4 lit. b) Biroului permanent, pentru a
fi prezentate spre aprobare Consiliului Camerei.
Art. 6
Departamentul de monitorizare si competenta profesionala, in exercitarea
atributiilor care ii revin conform art. 41 din Regulamentul de organizare si
functionare a Camerei Auditorilor Financiari din Romania, colaboreaza cu
Departamentul de servicii pentru membri in vederea cunoasterii la zi a
situatiei auditorilor financiari membri ai Camerei, persoane fizice si juridice
active, autorizate de Camera sa exercite profesia in anul respectiv.
Art. 7
Departamentul de monitorizare si competenta profesionala care raspunde de
intocmirea si prezentarea programelor trimestriale de inspectie va asigura
cuprinderea auditorilor financiari, astfel incat, de regula, o data la maximum
3 ani sa fie verificat fiecare membru al Camerei care a primit autorizatia de
exercitare a profesiei.
Art. 8
Eventualele modificari in programele de inspectie trimestriale vor fi aduse
la cunostinta Biroului permanent al Consiliului Camerei inainte de inceperea
inspectiei la membrii respectivi sau imediat dupa aceea, in cazul primirii unor
sarcini urgente ca urmare a unor sesizari etc.
Art. 9
Documentele de planificare a inspectiilor trebuie intocmite si pastrate
astfel incat sa se asigure confidentialitatea obiectivelor inspectiei.
CAP. 3
Organizarea activitatii de exercitare a controlului calitatii activitatii
de audit
Art. 10
Controlul calitatii activitatii de audit se efectueaza in ordinea si la
data prevazute in programele de inspectie trimestriale.
Art. 11
Obiectivele inspectiei calitatii activitatii de audit financiar, audit
intern si a altor activitati din domeniul auditului financiar si a auditului
intern sunt urmatoarele:
- continutul contractelor de audit financiar, audit intern si al altor servicii
prestate de catre membrii Camerei, precum si concordanta acestora cu
Standardele de Audit Intern, Standardele Internationale de Audit si cu alte
norme emise de Camera;
- verificarea corectitudinii datelor inscrise in cererea/declaratia pentru
obtinerea autorizatiei de exercitare a profesiei; corectitudinea raportarii
veniturilor din activitatea de audit financiar si intern, precum si a
celorlalte activitati, a achitarii integrale si la termen a cotizatiilor si a
celorlalte obligatii catre Camera;
- indeplinirea obligatiilor cu privire la pregatirea profesionala continua
a auditorilor financiari;
- verificarea existentei la societatea de audit/auditorul financiar
persoana fizica a unui sistem de control al calitatii conform Standardului International
al Controlului Calitatii (ISQC 1) si Standardului International de Audit 220
(ISA 220), pentru angajamentele de audit al situatiilor financiare ale
entitatilor cu care are contract de efectuare a auditului financiar, audit
intern sau alte angajamente prevazute de Standardele Internationale de Audit;
- verificarea elaborarii de catre societatile de audit/auditorii financiari
persoane fizice, pentru entitatile aflate in subordinea si supravegherea
Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare, a unor proceduri de auditare
specifice acestei categorii de entitati;
- respectarea prevederilor referitoare la efectuarea propriu-zisa a
auditului financiar in conformitate cu normele Camerei si cu Standardele
Internationale de Audit;
- verificarea modului in care societatea de audit inspectata a organizat si
a desfasurat propriul control intern al calitatii lucrarilor de audit.
Art. 12
Departamentul de monitorizare si competenta profesionala elaboreaza Lista
obiectivelor de inspectie si o prezinta Biroului permanent al Consiliului
Camerei, iar acesta, spre aprobare, Consiliului Camerei.
Art. 13
(1) Un membru al Camerei poate face, de regula, obiectul unei inspectii
asupra calitatii activitatii de audit o data la maximum 3 ani, pentru verificarea
modului de indeplinire a angajamentelor si de intocmire a rapoartelor de audit
financiar, audit intern si a altor servicii potrivit normelor Camerei,
Standardelor Internationale de audit, Codului de etica si conduita profesionala
si a modului de indeplinire a obligatiilor fata de Camera.
(2) In functie de factorii de risc materializati in:
a) numarul de clienti;
b) numarul entitatilor considerate a fi de interes public;
c) rezultatele anterioare ale inspectiilor pentru asigurarea calitatii,
inclusiv:
(i) incalcarea cerintelor de pregatire profesionala continua;
(ii) incalcarea principiului independentei;
(iii) deficiente in proiectul sau conformitatea cu sistemul societatii de
control al calitatii,
Consiliul Camerei si Biroul permanent al Consiliului Camerei pot, la propunerea
Departamentului de monitorizare si competenta profesionala, sa dispuna
efectuarea controlului calitatii activitatii desfasurate de catre membrii
Camerei la perioade mai mici de 3 ani.
(3) De la prevederile alin. (1) fac exceptie actiunile organizate de Camera
pentru documentarea, informarea, analiza si urmarirea implementarii unor noi
reglementari, verificarea remedierii deficientelor constatate cu ocazia
controalelor efectuate, precum si verificarea reclamatiilor cu privire la
activitatea auditorilor financiari.
Art. 14
Durata inspectiei se stabileste in functie de natura actiunii de control si
de volumul activitatii societatii sau a auditorului financiar persoana fizica
ce urmeaza a fi inspectat.
Art. 15
(1) Inspectia se efectueaza in totalitate sau prin sondaj, in raport de
volumul activitatii membrilor Camerei, precum si de frecventa abaterilor
constatate anterior, cuprinzand un numar reprezentativ de rapoarte si
documente, care sa permita formularea unor concluzii temeinice asupra gradului
de respectare a dispozitiilor normative din domeniul auditului financiar,
auditului intern si al altor activitati conexe acestora.
(2) In nota de inspectie se inscriu constatarile ce reprezinta abateri de
la normele profesionale (fara a se mentiona clientul la care se face referire).
Se va tine seama si de ponderea clientului in totalul veniturilor auditorului
verificat.
Art. 16
Persoanele imputernicite sa exercite, in numele Camerei, controlul
calitatii activitatii auditului financiar, auditului intern si al altor
activitati trebuie sa respecte normele profesionale emise de Camera, precum si
prevederile Codului privind conduita etica si profesionala in domeniul
auditului financiar.
Art. 17
La cererea organelor de inspectie, membrii Camerei inspectati au obligatia:
a) sa puna la dispozitie toate documentele justificative si sa dea toate
explicatiile necesare verificarii corectitudinii datelor din raportul anual al
membrilor, din cererea/declaratia pentru obtinerea autorizatiei de exercitare a
profesiei, inclusiv a veniturilor din activitatea de audit, precum si a
achitarii cotizatiilor si a celorlalte obligatii catre Camera;
b) sa prezinte pentru verificare actele si documentele de orice fel pe care
le gestioneaza sau le au in pastrare, care, potrivit reglementarilor in vigoare
si prevederilor din Codul privind conduita etica si profesionala in domeniul
auditului financiar intra sub incidenta inspectiei;
c) sa semneze, cu sau fara obiectii, actele de inspectie si sa comunice in
scris, la termenele fixate, modul de aplicare a masurilor stabilite in urma
inspectiei.
CAP. 4
Intocmirea documentelor de inspectie
Art. 18
Organele de inspectie consemneaza constatarile in cadrul Notei de inspectie
care este intocmita pe urmatoarele capitole: Indeplinirea obligatiilor fata de
CAFR, inclusiv a celor financiare, Planificarea auditului, Activitatea de audit
si Finalizarea auditului, corespunzator obiectivelor care se verifica in cadrul
controlului.
Art. 19
Notele de inspectie se intocmesc in doua exemplare care se inregistreaza la
auditorul inspectat, din care un exemplar este luat de organele de inspectie
care au obligatia sa il inregistreze la Secretariatul General al Camerei.
Art. 20
(1) In Nota de inspectie se inscriu aspectele de neconformitate cu normele
minimale de audit emise de Camera, cu Standardele Internationale de Audit, cu
prevederile Codului privind conduita etica si profesionala in domeniul
auditului financiar, constatate ca urmare a inspectiei.
(2) In nota de inspectie si in anexele la aceasta se vor mentiona concret
elementele sondajelor efectuate la auditorul financiar inspectat, documentele
si evidentele supuse inspectiei, raspunderea organelor de inspectie revenind
numai in legatura cu acestea.
Art. 21
(1) In nota de inspectie se inscriu in mod obligatoriu urmatoarele
elemente:
a) denumirea auditorului financiar inspectat;
b) codul clientului de audit;
c) datele de identificare a auditorului inspectat;
d) numele, prenumele, semnatura si functia membrilor echipei de inspectie;
e) numele, prenumele, semnatura si stampila membrului Camerei inspectat;
f) obiectivele verificarii intr-o forma succinta.
(2) La nota de inspectie se anexeaza lista detaliata a obiectivelor
verificate.
Art. 22
(1) Echipele de control vor consemna constatarile inscrise in nota de
inspectie, care se intocmeste in doua exemplare si se inregistreaza la
auditorul inspectat, din care un exemplar este luat de organele de inspectie
care au obligatia sa il inregistreze la Secretariatul General al Camerei.
(2) Nota de inspectie va cuprinde urmatoarele elemente:
a) componenta echipei de control, delegatia in baza careia s-a efectuat
controlul, data sau perioada la care acesta s-a efectuat si denumirea
auditorului controlat;
b) datele de identificare a asociatilor si auditorilor financiari care
reprezinta auditorul controlat;
c) datele de identificare a auditorului controlat;
d) perioada supusa controlului, clientii de audit din respectiva perioada,
precum si clientul de audit al carui dosar este controlat;
e) datele referitoare la gradul in care auditorul controlat si-a indeplinit
obligatiile fata de Camera (cotizatia fixa, cotizatia variabila, polita de
asigurare, depunerea raportului anual, participarea la cursurile de pregatire
profesionala continua), precum si modul in care auditorii asociati ai
auditorului controlat si-au indeplinit obligatiile;
f) obiectivele pe care auditorul controlat le-a dus la indeplinire, conform
normelor minimale de audit si Standardelor Internationale de Audit;
g) obiective pe care auditorul controlat nu le-a indeplinit, conform
normelor minimale de audit si Standardelor Internationale de Audit;
h) motivatia auditorului controlat cu privire la neindeplinirea
obiectivelor urmarite de catre echipa de inspectori;
i) calificativul obtinut de catre auditorul controlat;
j) data si semnaturile membrilor echipei de control si a auditorului
financiar controlat.
Art. 23
Nota de inspectie si celelalte documente de inspectie vor fi inregistrate,
arhivate si pastrate la Camera timp de 5 ani de la efectuarea controlului si de
la valorificarea constatarilor acestuia.
Art. 24
Fiecare obiectiv din Lista de obiective se va completa cu "DA"
sau "NU", in functie de modul in care auditorul supus inspectiei a
raspuns cerintelor din normele minimale de audit, facandu-se referire la
deficientele constatate si la cauzele pentru care unele obiective nu au fost
indeplinite.
Art. 25
Pe baza constatarilor, Departamentul de monitorizare si competenta
profesionala va stabili un procentaj (cuprins intre 0% si 100%), obtinut atat
prin raportarea numarului obiectivelor pentru care raspunsul este
"DA" la numarul total de obiective, cat si in functie de importanta
obiectivelor si a constatarilor facute.
Art. 26
In functie de acest procentaj, auditorul inspectat va obtine un
calificativ, dupa cum urmeaza:
______________________________________________________________________________
| Procentaj | Pana la 20%| De la 21 la 65%| De la 66 la 80%| De la 81 la
100%|
|_____________|____________|________________|________________|_________________|
| Calificativ | D | C | B | A
|
|_____________|____________|________________|________________|_________________|
CAP. 5
Valorificarea rezultatelor controlului calitatii activitatii de audit
Art. 27
Pentru fiecare calificativ acordat se prevad masurile urmatoare:
A. Pentru calificativul D:
1. Masuri care se vor lua la prima inspectie in urma careia s-a stabilit un
procentaj corespunzator acestui calificativ:
a) repetarea inspectiei dupa un an, cheltuielile ocazionate de aceasta noua
inspectie urmand a fi suportate integral de catre auditorii financiari in
cauza, membri ai Camerei, in conformitate cu decontul de cheltuieli;
b) participarea la cursuri suplimentare obligatorii de perfectionare a
pregatirii profesionale, al caror tarif va fi suportat integral de catre cei in
cauza;
c) sanctiuni disciplinare:
- avertisment;
- mustrare;
- suspendarea calitatii de membru al Camerei pe o anumita perioada;
- excluderea din Camera;
d) publicarea sanctiunilor prin intermediul mijloacelor de comunicare in
masa ale Camerei, in conditiile legii.
2. In functie de gradul de neindeplinire a obligatiilor, membrii Camerei
pot fi sanctionati disciplinar cu oricare dintre masurile de mai sus.
3. Masuri care se vor lua pentru a doua inspectie, in urma careia s-a
stabilit un procentaj corespunzator acestui calificativ:
a) repetarea inspectiei dupa un an, cheltuielile ocazionate cu aceasta noua
inspectie urmand a fi suportate integral de catre auditorii financiari in
cauza, membri ai Camerei, in conformitate cu decontul de cheltuieli;
b) participarea la cursuri suplimentare obligatorii de perfectionare a
pregatirii profesionale, al caror tarif va fi suportat integral de catre cei in
cauza;
c) aplicarea de sanctiuni disciplinare, si anume:
- mustrare;
- suspendarea calitatii de membru al Camerei pe o anumita perioada;
- excluderea din Camera.
4. In functie de gradul de neindeplinire a obligatiilor, membrii Camerei
pot fi sanctionati disciplinar cu oricare dintre masurile de mai sus.
5. Masuri care se vor lua pentru a treia inspectie in urma careia s-a
stabilit un procentaj corespunzator acestui calificativ:
- aplicarea de sanctiuni disciplinare, si anume:
- suspendarea calitatii de membru al Camerei pe o anumita perioada;
- excluderea din Camera.
6. In functie de gradul de neindeplinire a obligatiilor, membrii Camerei
pot fi sanctionati disciplinar cu oricare dintre masurile de mai sus.
B. Pentru calificativul C
1. Masuri care se vor lua la prima inspectie in urma careia s-a stabilit un
procentaj corespunzator acestui calificativ:
a) participarea la cursuri suplimentare obligatorii de perfectionare a
pregatirii profesionale, al caror tarif va fi suportat integral de catre cei in
cauza;
b) aplicarea de sanctiuni disciplinare, si anume:
- avertisment;
- mustrare;
c) publicarea sanctiunilor prin intermediul mijloacelor de comunicare in
masa ale Camerei, in conditiile legii.
2. In functie de gradul de neindeplinire a obligatiilor, membrii Camerei
pot fi sanctionati disciplinar cu oricare dintre masurile de mai sus.
3. In cazul in care la a doua inspectie auditorul inspectat se incadreaza
tot la calificativul C, acesta intra sub incidenta sanctiunilor prevazute la
calificativul D.
C. Pentru calificativul B
1. Masuri care se vor lua la prima inspectie in urma careia s-a stabilit un
procentaj corespunzator acestui calificativ:
a) participarea la cursuri suplimentare obligatorii de perfectionare a
pregatirii profesionale, al caror tarif va fi suportat integral de catre cei in
cauza;
b) aplicarea sanctiunii disciplinare cu avertisment.
2. Masuri care se vor lua la a doua inspectie in urma careia s-a stabilit un
procentaj corespunzator acestui calificativ:
a) participarea la cursuri suplimentare obligatorii de perfectionare a
pregatirii profesionale, al caror tarif va fi suportat integral de catre cei in
cauza;
b) aplicarea sanctiunii disciplinare cu mustrare.
3. In cazul in care nu se respecta masurile dispuse, Camera poate lua
masurile de sanctionare prevazute in Regulamentul de organizare si functionare
a Camerei Auditorilor Financiari din Romania, in functie de gravitatea
abaterilor savarsite.
Art. 28
(1) In baza constatarilor din notele de inspectie prezentate de organele de
inspectie, Departamentul de monitorizare si competenta profesionala intocmeste
si prezinta Biroului permanent al Consiliului Camerei un raport in care se
propun masurile ce vor fi luate in vederea prevenirii si inlaturarii abaterilor
si deficientelor constatate, precum si masurile ce se impun a fi luate,
inclusiv pentru tragerea la raspundere a celor vinovati.
(2) Raportul se prezinta spre aprobare Consiliului Camerei.
Art. 29
In baza hotararilor Consiliului Camerei se transmit scrisori catre
auditorii financiari, membri ai Camerei, care au fost inspectati, in care sunt
prevazute masurile hotarate ce trebuie aplicate de cei inspectati si termenul
de aplicare a acestora.
Art. 30
Seful Departamentului de monitorizare si competenta profesionala participa
la sedintele Biroului permanent si Consiliului Camerei, in care sunt dezbatute
documentele de control si masurile propuse de Departamentul de monitorizare si
competenta profesionala.
Art. 31
Trimestrial si anual, Departamentul de monitorizare si competenta
profesionala prezinta Consiliului Camerei raportul asupra modului de
indeplinire a programului de activitate trimestrial, precum si asupra principalelor
constatari rezultate in urma inspectiilor efectuate in perioada respectiva,
propunand totodata si masuri de perfectionare a activitatii Departamentului de
monitorizare si competenta profesionala.
Art. 32
In functie de constatarile rezultate in urma actiunilor de control,
inspectorii Departamentului de monitorizare si competenta profesionala pot
propune, pe langa masurile de intocmire a documentelor potrivit normelor
Camerei, masuri de aplicare a sanctiunilor prevazute in Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 75/1999 privind activitatea de audit financiar, republicata, cu
modificarile ulterioare, precum si in Regulamentul de organizare si functionare
a Camerei Auditorilor Financiari din Romania.