HOTARARE Nr. 425 din 8 mai 1975
privind aprobarea Programului de masuri pentru imbunatatirea utilizarii
mijloacelor de transport feroviare, auto si pe apa
ACT EMIS DE: CONSILIUL DE MINISTRI
ACT PUBLICAT IN: BULETINUL OFICIAL NR. 44 din 10 mai 1975
Consiliul de Ministri al Republicii Socialiste Romania hotaraste:
Art. 1
Se aproba Programul de masuri pentru imbunatatirea utilizarii mijloacelor
de transport feroviare, auto si pe apa, prevazut in anexa nr. 1 la prezenta
hotarare.
Ministerul Transporturilor si Telecomunicatiilor, precum si celelalte
ministere si organe centrale, vor lua masuri pentru aducerea la indeplinire a
sarcinilor ce le revin, asigurand si urmarind executarea integrala a acestora
de catre organizatiile economice in subordine.
Art. 2
In vederea organizarii, analizarii si urmaririi activitatii de optimizare a
transporturilor, se instituie un colectiv coordonator, a carui componenta este
prevazuta in anexa nr. 2*).
Art. 3
Ministerul Aprovizionarii Tehnico-Materiale si Controlului Gospodaririi
Fondurilor Fixe si Ministerul Transporturilor si Telecomunicatiilor vor informa
periodic Consiliul de Ministri asupra principalelor probleme care apar in
activitatea de optimizare a transporturilor si vor supune aprobarii masurile
necesare.
Art. 4
Pe data intrarii in vigoare a prezentei hotarari se abroga dispozitiile
normative prevazute in anexa nr. 3, precum si orice alte dispozitii contrare.
De asemenea, pe data aprobarii contractului model de prestatii de transport
si a normelor metodologice de planificare si de executare a transporturilor,
prevazute la cap. III pct. 5 si 6 din programul de masuri, Hotararea
Consiliului de Ministri nr. 57/1952 privind planificarea operativa a
transporturilor, cu modificarile ulterioare, isi inceteaza aplicabilitatea, cu
exceptia prevederilor art. 19 si a anexei nr. 2 referitoare la penalitati,
precum si a celor privind transporturile aeriene.
-----------------------------
*) Anexa se comunica prin grija Secretariatului General al Consiliului de
Ministri.
ANEXA 1
PROGRAM DE MASURI
pentru imbunatatirea utilizarii mijloacelor de transport feroviare, auto si pe
apa
I. Cu privire la utilizarea integrala a mijloacelor de transport, reducerea
duratei de stationare si de circulatie a acestora, precum si la optimizarea
transporturilor
1. In scopul reducerii timpului in circulatie a vagoanelor de marfa,
Ministerul Transporturilor si Telecomunicatiilor va lua masuri de sporire a
vitezei comerciale, imbunatatire a programului de circulatie, intarire a
disciplinei privind respectarea graficului si regularitatea circulatiei
trenurilor.
Totodata, pentru reducerea duratei de transport al marfurilor perisabile,
Ministerul Transporturilor si Telecomunicatiilor va lua masuri ca in graficul
de circulatie din perioada 1975-1976 sa se prevada trenuri specializate pe
unele linii magistrale, astfel ca timpul de circulatie al acestora, pana la
statiile de frontiera, sa nu depaseasca 36 de ore. De asemenea, va prevedea
trenuri de legatura de pe liniile secundare si din statiile intermediare.
In scopul asigurarii formarii si circulatiei trenurilor specializate,
Ministerul Agriculturii, Industriei Alimentare si Apelor va lua masuri sa
concentreze incarcarea marfurilor perisabile intr-un numar redus de statii, in
functie de bazinele producatoare, de existenta unor drumuri de acces
corespunzatoare si fara majorarea cheltuielilor totale de transport, comunicand
Ministerului Transporturilor si Telecomunicatiilor masurile luate, pana la data
de 31 decembrie al fiecarui an.
Organizatiile expeditoare vor transporta marfurile perisabile cu trenuri
specializate si de legatura.
2. Ministerul Transporturilor si Telecomunicatiilor impreuna cu Ministerul
Comertului Exterior si Cooperarii Economice Internationale vor prezenta
Consiliului de Ministri, in termen de 2 luni, propuneri pentru solutionarea
restrictiilor in traficul international.
3. Furnizorii si beneficiarii au obligatia ca la incheierea contractelor
economice de livrare sa respecte relatiile de transport rezultate din
programele de optimizare a transporturilor pentru produsele supuse optimizarii,
capacitatile de incarcare - descarcare, de transbordare si depozitare ale
expeditorilor si destinatarilor. In aceste contracte se vor prevedea clauze
referitoare la obligatia destinatarilor de a primi marfurile si mijloacele de
transport si a le descarca in termenele stabilite.
4. Organizatiile expeditoare care efectueaza transportul produselor supuse
optimizarii fara a avea la baza programe prealabile de optimizare sau cele care
nu respecta relatiile de transport optimizate si depasesc distanta medie optima
de transport rezultata din aceste programe, pe langa tariful de transport, vor
suporta o penalitate egala cu acest tarif, care se va incasa obligatoriu la
predare. Aceasta penalitate se aplica deosebit de raspunderea contraventionala
prevazuta de Decretul nr. 620/1973 cu privire la masurile de dezvoltare a bazei
energetice si de folosire mai judicioasa a combustibililor si energiei. In
cazuri de forta majora, dovedita in conditiile legii, sumele incasate cu titlu
de penalitati se vor restitui.
5. Organizatiile expeditoare si destinatare sunt obligate sa-si organizeze
activitatea astfel incat avizarea, primirea, manevrarea, incarcarea,
descarcarea si expedierea marfurilor si a mijloacelor de transport sa se
desfasoare fara intrerupere, ziua si noaptea, inclusiv in zilele de repaus
saptamanal si de sarbatori legale.
6. Combinatele si celelalte organizatii beneficiare de transport, care au
norme de stationare a vagoanelor la incarcare - descarcare pe liniile
industriale, impreuna cu regionalele de cai ferate, vor stabili, in termen de 3
luni, nivelul acestor norme la valoarea celei mai bune realizari medii anuale
din ultimii 3 ani. Pe masura darii in exploatare a lucrarilor de sporire a
capacitatilor de incarcare - descarcare si in baza realizarilor obtinute,
normele de stationare stabilite vor fi reduse cu cel putin 15% pana la
sfarsitul anului 1976, prin folosirea deplina a capacitatilor existente in
depozite si la fronturile de incarcare-descarcare, imbunatatirea executarii
manevrelor si a proceselor tehnologice de exploatare a mijloacelor de
transport, eliminarea strangularilor in efectuarea transporturilor, cresterea
gradului de folosire a mijloacelor de mecanizare a operatiilor de manipulare a
marfurilor, introducerea tehnologiilor moderne de transport, completarea fortei
de munca corespunzatoare si ridicarea calificarii personalului.
Pe restul liniilor industriale, precum si pe liniile publice din statii,
termenele tarifare de incarcare-descarcare se reduc in medie cu 10%, in termen
de 6 luni de la aprobarea acestui program de masuri.
7. Pentru executarea integrala si fara intarziere a contractelor,
organizatiile expeditoare si destinatare de marfuri transportate pe caile
ferate si cu mijloace auto din parcul public vor asigura in incinta
intreprinderilor o capacitate zilnica egala cu:
a) la incarcare, programul zilnic de incarcare sporit cu un coeficient de
1,2;
b) la descarcare, volumul mediu zilnic de sosiri din luna respectiva sporit
cu un coeficient de 1,3 cand marfurile provin din intern si de 1,5 cand
marfurile provin din import pe uscat, respectiv cu normele de operare a navelor
cand marfurile provin din import pe apa, tinandu-se seama de capacitatea
depozitelor specializate de marfuri din porturi.
Coeficientii de mai sus se vor aplica:
a) la data aprobarii prezentului program de masuri, daca nu sunt necesare
lucrari de investitii;
b) de la 1 ianuarie 1976, daca sunt necesare lucrari cu volum redus pentru
care sunt create conditii de executare pana la aceasta data;
c) de la 1 ianuarie 1977, daca sunt necesare lucrari de investitii.
Exceptii de la termenele de mai sus vor putea fi aprobate, in cazuri
justificate, pe timp limitat, de ministrul transporturilor si
telecomunicatiilor.
Pentru combinatele siderurgice Hunedoara, Calan, Resita si Galati,
ritmurile stabilite mai sus se aplica la principalele feluri de marfuri din
planurile coordonate.
Beneficiarii liniilor industriale cu o capacitate de incarcare-descarcare
mai mare decat volumul de incarcari si sosiri sporit cu coeficientii de mai sus
sunt obligati sa incarce - descarce in 24 de ore numarul de vagoane
corespunzator capacitatii liniei industriale.
8. Organizatiile expeditoare si destinatare care incarca - descarca vagoane
pe liniile publice ale statiilor sau pe linii industriale fara norma de
stationare vor lua masuri pentru reducerea in continuare a termenelor tarifare
de incarcare-descarcare. In acest scop, in termen de 3 luni, vor intocmi
impreuna cu regionalele de cai ferate programe de masuri prin care sa fie
rezolvate, la nivelul volumului de transport in crestere, atat incarcarea, cat
mai ales descarcarea mecanizata (indeosebi a marfurilor cu pondere mare:
agregate de materiale de constructii, ingrasaminte chimice, sfecla, cartofi,
produse metalurgice, lemne de foc etc.), antrenind in aceasta actiune si
organele de cercetare si proiectare. Cu acest prilej vor fi stabilite volumul
si natura marfurilor, modul de prezentare la transport, tehnologiile de lucru,
tipurile si numarul de utilaje si dispozitivele de mecanizare necesare,
introducerea tehnologiilor moderne (paletizare, pachetizare, containerizare,
transcontainerizare), precum si lucrarile de amenajare a drumurilor de acces, a
pietelor, rampelor si cheiurilor de incarcare-descarcare. Organizatiile
expeditoare si destinatare vor lua masuri ca dotarile si lucrarile de
investitii sa inceapa din anul 1975, in cadrul fondurilor alocate.
9. Ministerul Transporturilor si Telecomunicatiilor impreuna cu Ministerul
Aprovizionarii Tehnico-Materiale si Controlului Gospodaririi Fondurilor Fixe si
Comitetul de Stat al Planificarii, in termen de o luna de la incheierea
analizelor ce se efectueaza de organizatiile expeditoare si destinatare,
prevazute la pct. 6, 7 si 8 de mai sus, vor examina impreuna cu ministerele
economice modul cum s-au realizat sarcinile privind dezvoltarea depozitelor si
fronturilor de incarcare-descarcare, asigurarea cu mijloace de manevra,
introducerea mijloacelor moderne de mecanizare a operatiunilor de
incarcare-descarcare a vagoanelor, utilizarea rationala a fortei de munca si a
capacitatilor de transport.
Incepand cu anul 1976, in planurile anuale de investitii se vor nominaliza
si prevedea pozitii distincte pentru realizarea lucrarilor de mai sus, iar in
cadrul cifrelor de plan departamental al centralelor si intreprinderilor se vor
prevedea indicatori de manipulare mecanizata, care vor fi imbunatatiti anual.
10. Ministerul Agriculturii, Industriei Alimentare si Apelor va lua masuri
ca pana la sfarsitul trimestrului III/1976 sa organizeze in Insula Mare a
Brailei depozite prevazute cu instalatii de batere si uscare a porumbului
stiuleti, pentru ca acesta sa poata fi transportat pe Dunare sub forma de
boabe, utilizandu-se astfel mai eficient capacitatea de transport a flotei
fluviale. De asemenea, aceleasi masuri vor fi luate pentru transportul recoltei
la bazele din porturile dunarene, corelat cu capacitatile ce se transporta in
timpul campaniei agricole.
11. Ministerul Industriei Metalurgice va lua masuri de montare a celei de-a
doua benzi transportoare intre portul si Combinatul siderurgic Galati, pana la
31 decembrie 1976, pentru a asigura transportul tuturor categoriilor de marfuri
destinate combinatului.
II. Cu privire la reducerea imobilizarilor in reparatie ale mijloacelor de
transport
1. Pentru reducerea imobilizarii in reparatie a locomotivelor, vagoanelor
si autovehiculelor, Ministerul Transporturilor si Telecomunicatiilor va lua
masuri pentru efectuarea reparatiilor pe baza de piese si agregate de schimb,
precum si pentru intensificarea lucrarilor in doua si trei schimburi. Asemenea
reparatii se vor executa de catre Ministerul Transporturilor si
Telecomunicatiilor si pentru ceilalti beneficiari, pe baza de contracte.
2. In scopul imbunatatirii calitatii in activitatea de revizie, intretinere
si reparare a locomotivelor si autovehiculelor, Ministerul Transporturilor si
Telecomunicatiilor va extinde actiunea de pregatire si ridicare a calificarii
pentru personalul de exploatare si intretinere.
3. Pentru imbunatatirea indicilor de exploatare ai flotei maritime si
fluviale, Ministerul Transporturilor si Telecomunicatiilor va lua masuri de
reducere a stationarii navelor la reparatii si intretinere, in care scop,
potrivit prevederilor de plan pe anii 1976-1980, va asigura:
a) construirea unei baze maritime de revizie si intretinere a navelor de
transport maritime, de pescuit oceanic si a navelor tehnice;
b) construirea unui atelier pentru producerea pieselor de schimb in zona
Constanta;
c) construirea unei baze de intretinere si reparatii de nave maritime si
fluviale la Galati;
d) dezvoltarea capacitatilor de reparatii de la Santierul naval Orsova.
4. Ministerul Transporturilor si Telecomunicatiilor impreuna cu Ministerul
Industriei Constructiilor de Masini Grele, in termen de 6 luni, vor revedea
actualele reglementari privind normele de intretinere si reparatii curente si
vor propune masuri de imbunatatire a acestora, in scopul reducerii
cheltuielilor de exploatare si a consumurilor de combustibil si lubrifianti,
generate de mentinerea in parc a unor autovehicule cu un grad avansat de uzura.
5. Ministerul Transporturilor si Telecomunicatiilor impreuna cu Comitetul
de Stat al Planificarii, Ministerul Finantelor, Ministerul Aprovizionarii
Tehnico-Materiale si Controlului Gospodaririi Fondurilor Fixe si Comitetul de
Stat pentru Preturi, in termen de 3 luni, vor prezenta Consiliului de Ministri
concluziile studiului pentru folosirea la maximum si in mod economicos a
parcului de vagoane existent, pentru prelungirea duratei de functionare a acestuia.
6. Ministerul Industriei Constructiilor de Masini Grele, Ministerul
Industriei Constructiilor de Masini-unelte si Electrotehnicii, Ministerul
Transporturilor si Telecomunicatiilor si Ministerul Aprovizionarii
Tehnico-Materiale si Controlului Gospodaririi Fondurilor Fixe vor lua masuri,
respectiv vor urmari livrarea in mod ritmic, la nivelul planului de
aprovizionare pentru anul 1975, a pieselor de schimb necesare repararii si
exploatarii parcului de locomotive, autovehicule si nave, in mod deosebit la
intreprinderile constructoare de masini: Resita, "23 August"
Bucuresti, "Hidromecanica" Brasov si "Steagul rosu" Brasov.
Pentru perioada 1976-1980, piesele de schimb necesare repararii si
exploatarii locomotivelor, a caror fabricatie necesita masini-unelte
specializate si tehnologii complexe, se vor fabrica de catre Ministerul
Industriei Constructiilor de Masini Grele si Ministerul Industriei
Constructiilor de Masini-unelte si Electrotehnicii.
Ministerul Industriei Constructiilor de Masini Grele, Ministerul Industriei
Constructiilor de Masini-unelte si Electrotehnicii, Ministerul Transporturilor
si Telecomunicatiilor, Ministerul Aprovizionarii Tehnico-Materiale si
Controlului Gospodaririi Fondurilor Fixe si Comitetul de Stat al Planificarii vor
stabili, pana la sfarsitul semestrului I/1975, modul de asigurare a necesarului
de piese de schimb pentru intretinerea parcului de locomotive, autovehicule si
nave, pe anul 1976.
Organele centrale prevazute mai sus vor elabora si prezenta Consiliului de
Ministri, in cursul trimestrului III/1975, un program special cu masurile de
luat pentru asigurarea pieselor de schimb necesare intretinerii parcului de
locomotive, autovehicule si nave pentru perioada 1977-1980.
7. Ministerul Industriei Chimice va lua masuri pentru asigurarea in mod
ritmic si la nivelul planului a necesarului de combustibil si lubrifianti
pentru exploatarea si intretinerea parcului de locomotive si autovehicule pe
tot parcursul anului si in mod deosebit in timp de iarna.
8. Pentru ridicarea nivelului calitativ al fabricatiei de locomotive si
autovehicule si pentru reducerea numarului de defectari in termen de garantie
al intreprinderilor furnizoare, Ministerul Industriei Constructiilor de Masini
Grele si Ministerul Industriei Constructiilor de Masini-unelte si
Electrotehnicii vor lua masuri eficiente, la nivelul fiecarei intreprinderi
furnizoare, incepand cu semestrul I/1975, pentru eliminarea defectiunilor
aparute in exploatare. Trimestrial, defectarile in termen de garantie vor fi
analizate in comun, stabilindu-se masurile necesare.
9. Ministerul Industriei Constructiilor de Masini Grele si Ministerul
Industriei Constructiilor de Masini-unelte si Electrotehnicii vor lua masuri ca
locomotivele electrice, diesel electrice si diesel hidraulice, care se livreaza
incepand cu anul 1975, sa fie echipate cu instalatii pentru controlul vitezei
(INDUSI) si cu instalatii de vigilenta.
III. Cu privire la executarea transporturilor feroviare, rutiere si pe apa
pe baza de contracte economice anuale de prestatii de transport
1. Organizatiile de transport si cele expeditoare vor incheia, in
conformitate cu dispozitiile Legii nr. 71/1969, contracte economice anuale de
prestatii de transport. Acestea vor avea la baza contractele economice de
livrare dintre furnizori si beneficiari pentru traficul intern, respectiv
planul de productie, in cazurile in care aceste contracte nu sunt incheiate,
planul de export-import pentru traficul de export-import si conventiile
internationale pentru transporturile in tranzit.
La incheierea contractelor se vor avea in vedere satisfacerea in bune
conditii a transporturilor de marfuri si utilizarea judicioasa a capacitatilor
de transport, in tot timpul anului, precum si aplatizarea virfului de trafic.
2. Contractele economice anuale de prestatii de transport se vor incheia
pana la 31 decembrie al anului ce precede anul de plan, pe grupe de produse,
categorii de vagoane, mijloace auto si nave fluviale, cu esalonarea pe
trimestre si luni pentru traficul intern si combinat, iar pentru traficul de
export-import, pe trimestre. Cu unitatile Ministerului Industriei Metalurgice
aceste contracte se vor incheia pana la data de 31 decembrie pentru semestrul I
al anului urmator si pana la 30 iunie pentru semestrul II al aceluiasi an.
3. Ministerele, centralele si intreprinderile, prin contractele economice
de livrare incheiate, vor asigura utilizarea integrala a capacitatii nominale a
mijloacelor de transport feroviare, rutiere si pe apa.
4. Contractele economice de livrare dintre furnizori si beneficiari, pentru
produsele de balastiera si lemne de foc, se vor incheia astfel incat pana la
sfarsitul lunii august sa se realizeze si sa se livreze cel putin 75% din
volumul total al fiecarui an. Aceeasi prevedere se aplica - cu acordul partilor
contractante - si altor marfuri de masa, care pot fi transportate cu
anticipatie. In acest scop, contractele economice anuale de prestatii de
transport dintre organizatiile de transport si cele expeditoare se vor incheia
cu respectarea acestei conditii, pe baza contractelor economice incheiate intre
furnizori si beneficiari.
5. Ministerul Transporturilor si Telecomunicatiilor va aproba, in termen de
90 de zile de la data prezentului program de masuri, cu acordul Ministerului
Aprovizionarii Tehnico-Materiale si Controlului Gospodaririi Fondurilor Fixe si
al celorlalte ministere si organe centrale interesate, contractul model de
prestatii de transport, care va cuprinde clauze privind obligatiile partilor
contractante de executare a transporturilor in conditii de utilizare judicioasa
a capacitatilor de transport, in tot timpul anului.
6. In acelasi termen, Ministerul Transporturilor si Telecomunicatiilor este
autorizat sa aprobe, cu acordul ministerelor si celorlalte organe centrale
interesate, norme metodologice de planificare si de executare a transporturilor
prevazute in contractele economice anuale de prestatii de transport, in
concordanta cu prevederile din prezentul program de masuri.
IV. Alte masuri
1. Ministerul Transporturilor si Telecomunicatiilor va intensifica masurile
de intarire a disciplinei si de ridicare continua a calificarii lucratorilor
din transporturile feroviare, rutiere si pe apa, in scopul executarii
transporturilor in bune conditii si deplina siguranta.
2. In vederea asigurarii recrutarii si stabilitatii unor categorii de
lucratori, care participa nemijlocit la procesul de exploatare a parcului de
vagoane, Ministerul Transporturilor si Telecomunicatiilor impreuna cu
Ministerul Muncii vor analiza cauzele greutatilor ivite in legatura cu
recrutarea personalului respectiv si, in termen de 3 luni, vor propune masurile
corespunzatoare.
3. Pentru reducerea in continuare a navetismului efectuat de personalul de
exploatare a cailor ferate, la propunerea Ministerului Transporturilor si
Telecomunicatiilor, Comitetul de Stat al Planificarii va nominaliza, prin
planurile anuale, numarul de locuinte necesare acestei categorii de personal.
4. Masurile prevazute pentru asigurarea pieselor de schimb, reducerea
imobilizarilor la reparatii si imbunatatirea calitatii reparatiilor vor fi
aplicate si pentru mijloacele de transport din sectoarele de transporturi
interne de pe marile platforme industriale.
ANEXA 3
LISTA
actelor normative care se abroga
1. Hotararea Consiliului de Ministri nr. 1593/1952 privind limitarea
distantelor de transport la unele marfuri pe C.F.R.
2. Hotararea Consiliului de Ministri nr. 3841/1953 privind asigurarea
executarii transporturilor destinate exportului.
3. Hotararea Consiliului de Ministri nr. 4041/1953 privind planificarea
calendaristica a coletariei si limitarea greutatii expeditiilor de coletarie.
4. Hotararea Consiliului de Ministri nr. 1623/1954 privind masurile pentru
imbunatatirea transporturilor pe calea ferata, conform cerintelor economiei
nationale in vederea realizarii si depasirii planului de stat pe anul 1954 si
urmatorii.
5. Hotararea Consiliului de Ministri nr. 1811/1955 privind transporturile
pe calea ferata ale unor produse ale industriei locale in interiorul regiunilor
respective.
6. Art. 17 din Hotararea Consiliului de Ministri nr. 1423/1958 privind
aprovizionarea de iarna cu cartofi, ceapa, fructe si constituirea rezervelor de
iarna.
7. Hotararea Consiliului de Ministri nr. 1066/1962 privind reglementarea
stationarii vagoanelor de cale ferata pe liniile Combinatului siderurgic Resita
si Combinatului siderurgic Hunedoara.
8. Art. 12 din Hotararea Consiliului de Ministri nr. 219/1965 privind
reglementarea contractarii, achizitionarii si desfacerii cartofilor de toamna.
9. Hotararea Consiliului de Ministri nr. 1989/1967 privind unele masuri
referitoare la transporturile feroviare in portul Constanta.
10. Art. 3, 4, 6, 8, 10 si 11, pct. 1 lit. a) si pct. 2 din anexa la
Hotararea Consiliului de Ministri nr. 1596/1969 privind unele masuri pentru
imbunatatirea conditiilor de transport al legumelor si fructelor proaspete.
11. Art. 2, 7 si 16 din Hotararea Consiliului de Ministri nr. 1034/1970 privind
unele masuri in vederea optimizarii transporturilor pe calea ferata ale
materiilor prime si materialelor de masa.