HOTARARE Nr.
432 din 28 aprilie 2010
privind initierea si
dezvoltarea schemelor de investitii verzi
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 303 din 10 mai 2010
In temeiul art. 108 din Constituţia României,
republicată, şi al art. 5 alin. (4) din Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 29/2010 privind valorificarea surplusului de
unităţi ale cantităţii atribuite României prin Protocolul
de la Kyoto,
Guvernul României adoptă
prezenta hotărâre.
Art. 1. - (1) Prezenta hotărâre stabileşte
cadrul legal şi instituţional pentru iniţierea şi
dezvoltarea schemelor de investiţii verzi.
(2) Scopul prezentei hotărâri este valorificarea
eficientă a surplusului de unităţi ale cantităţii
atribuite României prin Protocolul de la Kyoto, denumite în continuare AAU-uri.
Art. 2. - (1) In sensul prezentei hotărâri,
expresiile de mai jos semnifică după cum urmează:
a) investiţii verzi - investiţii prin
care se finanţează proiecte care generează reducerea emisiilor
de gaze cu efect de seră;
b) tehnologii curate - tehnologii care conduc la
reducerea intensităţii carbonului, exprimată în tone de C02
echivalent pe unitatea de produs.
(2) Definiţiile expresiilor prevăzute la
alin. (1) se completează, după caz, cu cele prevăzute în
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 29/2010 privind
valorificarea surplusului de unităţi ale cantităţii
atribuite României prin Protocolul de la Kyoto, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 231 din 13 aprilie 2010.
Art. 3. - (1) Schemele de investiţii verzi cuprind
două etape:
a) comercializarea surplusului de AAU-uri, în baza
contractului de stat pentru comercializarea surplusului de AAU-uri;
b) finanţarea de investiţii verzi,
finanţarea timpurie, campanii de informare şi conştientizare,
precum şi studii de cercetare în domeniul schimbărilor climatice.
(2) Comercializarea surplusului de AAU-uri se face de
către Ministerul Economiei, Comerţului şi Mediului de Afaceri în
colaborare cu Ministerul Mediului şi Pădurilor, Ministerul
Finanţelor Publice, Ministerul Afacerilor Externe şi alte
autorităţi ale administraţiei publice centrale, după caz.
(3) Entităţile prevăzute la alin. (2)
acţionează în calitate de autorităţi publice potrivit
prevederilor art. 127 alin. (4) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 927 din 23
decembrie 2003, cu modificările şi completările ulterioare,
nefiind considerate persoane impozabile pentru comercializarea surplusului de
AAU-uri în condiţiile prevăzute de Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 29/2010.
Art. 4. - (1) Pentru prima perioadă de angajament
a Protocolului de la Kyoto 2008-2012, surplusul de AAU-uri care se
comercializează este de maximum 300.000.000 de AAU-uri.
(2) Comercializarea surplusului de AAU-uri se face de
regulă în tranşe de cel puţin 1.000.000 de AAU-uri.
Art. 5. - Cumpărătorii de AAU-uri pot fi:
a) statele prevăzute în anexa B la Protocolul de
la Kyoto, reprezentate de guvernele acestora;
b) entităţi autorizate de statele
prevăzute în anexa B la Protocolul de la Kyoto.
Art. 6. - (1) Pentru aprobarea negocierii unui contract
de stat pentru comercializarea surplusului de AAU-uri, Ministerul Economiei,
Comretului şi Mediului de Afaceri împreună cu Ministerul Mediului
şi Pădurilor iniţiază un memorandum, care este avizat de
Ministerul Finanţelor Publice, Ministerul Afacerilor Externe şi alte
autorităţi ale administraţiei publice, după caz, şi
care este înaintat spre aprobare Guvernului.
(2) Memorandumul pentru aprobarea negocierii unui
contract de stat pentru comercializarea surplusului de AAU-uri conţine
referiri la elementele concrete de mandat ale părţii române şi
propuneri privind componenţa delegaţiei de negociatori.
(3) Memorandumul pentru aprobarea negocierii unui
contract de stat pentru comercializarea surplusului de AAU-uri are întotdeauna
anexată propunerea de text de la care se va porni în negociere, atât în
limba română, cât şi în limba străină în care se încheie
contractul.
(4) Propunerea de text a părţii române se
redactează cu respectarea prevederilor Ordonanţei de
urgenţă a Guvernului nr. 29/2010 şi a prevederilor prezentei
hotărâri.
Art. 7. - (1) Negocierile se desfăşoară
prin întâlnirea directă a delegaţiilor de negociatori sau prin
corespondenţă, cu respectarea strictă a elementelor mandatului.
(2) In situaţia în care textul rezultat în urma
negocierilor corespunde cu elementele mandatului aprobate prin memorandum,
potrivit prevederilor art. 6 alin. (2), se redactează un memorandum pentru
aprobarea încheierii unui contract de stat pentru comercializarea surplusului
de AAU-uri, care este iniţiat şi avizat de aceleaşi
autorităţi publice implicate în promovarea memorandumului pentru
aprobarea negocierii contractului de stat, şi care se înaintează spre
aprobare Guvernului.
(3) In situaţia în care textul rezultat în urma
negocierilor diferă substanţial de elementele mandatului de la care
s-a pornit în negociere, se redactează un nou memorandum, care este
iniţiat şi avizat de aceleaşi autorităţi publice
implicate în promovarea memorandumului pentru aprobarea negocierii contractului
de stat, şi care se înaintează spre aprobare Guvernului.
(4) Memorandumul prevăzut la alin. (3) cuprinde
sintetic relatarea desfăşurării negocierilor cu prezentarea poziţiei
partenerului, evaluarea posibilelor evoluţii ale procesului de negocieri,
precum şi propuneri vizând, dacă este cazul, modificarea mandatului
de negociere sau încetarea negocierilor.
Art. 8. - (1) Administraţia Fondului pentru Mediu
deschide un cont analitic la contul în valută al Ministerului
Finanţelor Publice deschis la Banca Naţională a României, în
vederea încasării sumelor în valută rezultate din comercializarea
surplusului de AAU-uri, scop în care se încheie o convenţie
tripartită.
(2) In termen de maximum 7 zile lucrătoare de la
data creditării contului menţionat la alin. (1) cu sumele rezultate
din comercializarea surplusului de AAU-uri, Administraţia Fondului pentru
Mediu efectuează operaţiunea de schimb valutar şi virează
echivalentul în lei al valutei încasate în contul de venituri al Fondului
pentru Mediu.
(3) In termenul prevăzut la alin. (2),
Administraţia Fondului pentru Mediu virează sumele cuvenite bugetului
de stat, potrivit prevederilor art. 10 alin. (2) din Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 29/2010.
(4) Reflectarea în contabilitatea Administraţiei
Fondului pentru Mediu se efectuează potrivit prevederilor Normelor
metodologice privind organizarea şi conducerea contabilităţii
instituţiilor publice, Planul de conturi pentru instituţiile publice
şi instrucţiunile de aplicare a acestuia, aprobate prin Ordinul
ministrului finanţelor publice nr. 1.917/2005, cu modificările
şi completările ulterioare.
Art. 9. - Sumele rezultate din comercializarea
surplusului de AAU-uri se constituie în sursă de finanţare pentru
investiţii verzi, finanţarea timpurie, campanii de informare şi
conştientizare, precum şi pentru studii de cercetare în domeniul
schimbărilor climatice.
Art. 10. - (1) Sumele prevăzute la art. 9, cu
excepţia sumelor prevăzute la art. 10 alin. (2) din Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 29/2010, se utilizează după cum
urmează:
a) 98% pentru investiţii verzi;
b) 2% pentru campanii de informare şi
conştientizare, precum şi pentru studii de cercetare în domeniul
schimbărilor climatice.
(2) Sumele prevăzute la alin. (1) lit. a) pentru
investiţii verzi se utilizează pentru următoarele categorii de
proiecte:
a) tehnologii curate, incluzând gazeificarea
cărbunelui şi cogenerare de înaltă eficienţă,
fără a se limita la acestea;
b) modernizarea şi reabilitatea grupurilor
energetice;
c) creşterea producţiei de energie din surse
regenerabile;
d) îmbunătăţirea utilizării
eficiente a energiei în clădiri;
e) reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră în
agricultură;
f) reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră
în transporturi, prin stimularea utilizării autovehiculelor hibrid şi
a celor electrice;
g) împădurirea unor suprafeţe de terenuri,
inclusiv a terenurilor agricole degradate;
h) managementul deşeurilor cu reducerea emisiilor
de gaze cu efect de seră.
Art. 11. - Finanţarea proiectelor prevăzute
la art. 10 alin. (2) se face cu respectarea legislaţiei privind ajutorul
de stat.
Art. 12. - (1) Beneficiarii proiectelor prevăzute
la art. 10 alin. (2) pot fi:
a) operatori economici;
b) autorităţi ale administraţiei publice
centrale şi locale.
(2) Beneficiarii fondurilor pentru campaniile de
informare, conştientizare şi studii de cercetare în domeniul
schimbărilor climatice, prevăzute la art. 10 alin. (1) lit. b), pot
fi:
a) autorităţile administraţiei publice
centrale şi locale;
b) organizaţii neguvernamentale;
c) unităţi ale sistemului naţional de
cercetare, dezvoltare şi inovare.
Art. 13. - Procedura de monitorizare a emisiilor de
gaze cu efect de seră pentru proiectele prevăzute la art. 10 alin.
(2), după finalizarea acestora, se aprobă prin ordin al ministrului
mediului şi pădurilor, în termen de 120 de zile de la data
intrării în vigoare a prezentei hotărâri.
PRIM-MINISTRU
EMIL BOC
Contrasemnează:
Ministrul economiei, comerţului şi mediului
de afaceri,
Adriean Videanu
Ministrul mediului şi pădurilor,
Borbely Laszlo
Ministrul afacerilor externe,
Teodor Baconschi
Ministrul finanţelor publice,
Sebastian Teodor Gheorghe Vlădescu