HOTARARE Nr.
44 din 18 decembrie 2008
pentru aprobarea Normei nr.
24/2008 privind conditiile de autorizare si organizare a activelor si pasivelor
pentru societatile de administrare a fondurilor de pensii private
ACT EMIS DE:
COMISIA DE SUPRAVEGHERE A SISTEMULUI DE PENSII PRIVATE
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 891 din 29 decembrie 2008
Având în vedere prevederile art. 23 lit. f) şi g) din
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 50/2005 privind înfiinţarea, organizarea
şi funcţionarea Comisiei de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private,
aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 313/2005
conform Hotărârii Parlamentului României nr. 24/2006
privind numirea preşedintelui, a vicepreşedintelui şi a celorlalţi membri ai
Consiliului Comisiei de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private,
în temeiul dispoziţiilor art. 15 alin. (5), (6) şi (7)
din Legea nr. 204/2006 privind pensiile facultative, cu modificările şi
completările ulterioare, ale art. 57 alin. (6) din Legea nr. 411/2004 privind
fondurile de pensii administrate privat, republicată, cu modificările şi
completările ulterioare, şi ale art. 4 alin. (3) din Legea contabilităţii nr.
82/1991, republicată,
Comisia de Supraveghere a Sistemului de Pensii
Private emite următoarea hotărâre:
Art. 1. - Se aprobă Norma nr. 24/2008 privind
condiţiile de autorizare şi organizare a activelor şi pasivelor pentru
societăţile de administrare a fondurilor de pensii private, prevăzută în anexa
care face parte integrantă din prezenta hotărâre.
Art. 2. - Se abrogă Norma nr. 13/2007 privind
autorizarea societăţii de pensii ca administrator al fondurilor de pensii
facultative şi al unui fond de pensii administrat privat, precum şi transferul
activităţii de administrare a unui fond de pensii facultative către un
administrator al unui fond de pensii administrat privat, aprobată prin
Hotărârea Comisiei de Supraveghere
a Sistemului de Pensii Private nr. 35/2007, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 363
din 28 mai 2007, cu modificările şi completările ulterioare.
Art. 3. - Prezenta hotărâre şi norma menţionată la art.
1 se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I,
şi pe site-ul Comisiei de Supraveghere a Sistemului de
Pensii Private (www.csspp.ro).
Art. 4. - Direcţia reglementare împreună cu Direcţia
secretariat şi cu directorul general vor urmări ducerea la îndeplinire a
prevederilor prezentei hotărâri.
Preşedintele Comisiei de Supraveghere a Sistemului de
Pensii Private,
Mircea Oancea
ANEXĂ
NORMA Nr. 24/2008
privind condiţiile de autorizare şi organizare a
activelor şi pasivelor pentru societăţile de
administrare a fondurilor de pensii private
Având în vedere prevederile art. 16, 21, ale art. 23
lit. f) şi ale art. 24 lit. a) şi o) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
50/2005 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Comisiei de
Supraveghere a Sistemului de Pensii Private, aprobată cu modificări şi
completări prin Legea nr. 313/2005,
în baza art. 14 din Legea nr. 204/2006 privind pensiile
facultative, cu modificările şi completările ulterioare, denumită în continuare
Legea nr. 204/2006, şi
ale art. 57 alin. (2)-(4) din Legea nr. 411/2004 privind fondurile de pensii
administrate privat, republicată, cu modificările şi completările ulterioare,
denumită în continuare Legea nr. 411/2004,
Comisia de Supraveghere a
Sistemului de Pensii Private, denumită în continuare Comisie, emite prezenta normă.
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - (1) In
sistemul pensiilor private din România, societăţile de pensii constituite în
baza Legii nr. 204/2006 pot administra fonduri de pensii facultative şi un fond
de pensii administrat privat, în baza deciziilor de autorizare emise de
Comisie.
(2) In sistemul pensiilor private din România,
societăţile de pensii constituite în baza Legii nr. 411/2004 pot administra un
fond de pensii administrat privat şi fonduri de pensii facultative, în baza
deciziilor de autorizare emise de Comisie.
Art. 2. - (1) Termenii şi expresiile utilizate în
prezenta normă au semnificaţiile prevăzute la art. 2 din Legea nr. 411/2004,
respectiv la art. 2 din Legea nr. 204/2006.
(2) De asemenea, termenii de mai jos au următoarele
semnificaţii:
a) administrator ofertant - administratorul unui fond de pensii administrat privat care
elaborează oferta de preluare a administrării unui fond de pensii facultative autorizat;
b) administrator acceptant- administratorul unui fond de pensii facultative care acceptă
oferta de preluare a administrării fondului de pensii facultative.
CAPITOLUL II
Autorizarea unei societăţi de pensii ca societate de administrare a fondurilor de pensii private
Art. 3. - (1) Pentru a administra atât fonduri de
pensii facultative, cât şi un fond de pensii administrat privat, o societate de
pensii constituită în baza Legii nr. 204/2006 trebuie să obţină următoarele:
a) decizia de autorizare de
administrare, eliberată de Comisie în baza Legii nr. 204/2006;
b) decizia de autorizare de administrare, eliberată de
Comisie în baza Legii nr. 411/2004.
(2) Pentru a administra atât un fond de pensii
administrat privat, cât şi fonduri de pensii facultative, o societate de pensii
constituită în baza Legii nr. 411/2004 trebuie să obţină următoarele:
a) decizia de autorizare de administrare, eliberată de
Comisie în baza Legii nr. 411/2004;
b) decizia de autorizare de administrare, eliberată de
Comisie în baza Legii nr. 204/2006.
Art. 4. - Denumirea societăţilor de pensii care vor
administra, în baza autorizaţiilor obţinute, atât un fond de pensii administrat
privat, cât şi fonduri de pensii facultative va conţine sintagma societate de administrare a fondurilor de pensii private, care va fi utilizată atât în materialele publicitare, cât şi în toate
înscrisurile.
Art. 5. - (1) Pentru eliberarea deciziilor prevăzute la
art. 3, societăţile de pensii trebuie:
a) să îndeplinească cumulativ condiţiile prevăzute în
Legea nr. 204/2006, în Legea nr. 411/2004, precum şi în normele emise de
Comisie în aplicarea acestora;
b) să depună la Comisie, pentru fiecare cerere de
autorizare, în mod separat, toate documentele necesare prevăzute fie în Legea
nr. 204/2006, fie în Legea nr. 411/2004, după cum este cazul, precum şi în
normele emise de Comisie în aplicarea acestora;
c) să deţină un capital social minim, reprezentând
echivalentul în lei al sumei de 5,5 milioane euro, calculat astfel: 1,5
milioane euro la cursul Băncii Naţionale a României la data vărsării
capitalului social aferent autorizării pentru administrarea de fonduri de pensii facultative şi 4
milioane euro la cursul Băncii Naţionale a României la data vărsării
capitalului social aferent autorizării pentru administrarea
unui fond de pensii administrat privat.
(2) Societăţile de pensii care la momentul depunerii
celei de-a doua cereri de autorizare au un capital social care excedează
nivelului minim prevăzut la alin. (1) lit. c) pentru desfăşurarea celor două
activităţi nu sunt obligate să procedeze la o majorare a capitalului social.
Art. 6. - (1) Pentru obţinerea celei de-a doua decizii
de autorizare de administrare, societăţile de pensii vor depune la Comisie
toate documentele prevăzute la art. 5 alin. (1) lit. b), după cum urmează:
a) în copie, documentele care au fost deja depuse pentru
obţinerea primei decizii de autorizare, în cazul în care acestea nu au suferit
modificări sau în cazul în care nu au expirat. Documentele depuse în copie vor
fi însoţite de o declaraţie de conformitate cu originalul, semnată de
reprezentantul legal al societăţii pe pensii;
b) în original, toate celelalte documente prevăzute de
legislaţia în vigoare.
(2) In situaţia prevăzută la art. 5 alin. (2)
societăţile de pensii vor anexa şi o analiză financiară care să demonstreze că
alocarea de capital pentru desfăşurarea celei de-a doua activităţi nu afectează
capacitatea companiei de a desfăşura activitatea de administrare pentru care a
fost autorizată iniţial.
Art. 7. - Comisia, după analiza celei de-a doua cereri
de autorizare şi a documentaţiei aferente, va proceda la aprobarea sau
respingerea cererii de autorizare prealabilă de administrare, eliberată în baza
Legii nr. 204/2006 sau, după caz, în baza Legii nr. 411/2004.
Art. 8. - (1) Societăţile de
pensii care deţin autorizaţie de administrare în baza Legii nr. 411/2004 şi au
obţinut şi decizia prealabilă de autorizare de administrare, eliberată de
Comisie în baza Legii nr. 204/2006, vor înregistra la oficiul registrului
comerţului modificările corespunzătoare, în termen de 30 de zile calendaristice
de la primirea deciziei prealabile de autorizare de administrare din partea
Comisiei.
(2) Societăţile de pensii care deţin autorizaţie de
administrare în baza Legii nr. 204/2006 şi au obţinut şi decizia prealabilă de
autorizare de administrare, eliberată de Comisie în baza Legii nr. 411/2004,
vor înregistra la oficiul registrului comerţului modificările corespunzătoare,
în termen de 30 de zile calendaristice de la primirea deciziei prealabile de autorizare de administrare din partea Comisiei.
Art. 9. -In cazul în care societăţile de pensii care au
obţinut autorizaţia de administrare a fondurilor de pensii, constituite atât în
baza Legii nr. 204/2006, cât şi în baza Legii nr. 411/2004, nu respectă
termenul de 30 de zile calendaristice pentru înregistrarea modificărilor la
oficiul registrului comerţului, decizia prealabilă de autorizare de
administrare eliberată de Comisie îşi pierde valabilitatea.
Art. 10. - (1) In termen de 5 zile lucrătoare de la
obţinerea certificatului de înregistrare a modificărilor de la oficiul
registrului comerţului, societatea de pensii va depune la Comisie o copie a
certificatului.
(2) In termen de 15 zile lucrătoare de la depunerea
certificatului de înregistrare conform alin. (1),
Comisia va proceda la aprobarea sau respingerea cererii de autorizare de
administrare în baza Legii nr. 204/2006 sau în baza Legii nr. 411/2004.
CAPITOLUL III
Preluarea administrării unui fond de pensii
facultative de
către un administrator al unui fond de pensii
administrat privat
Art. 11. -Administratorul unui fond de pensii
administrat privat poate prelua administrarea unui fond de pensii facultative,
cu respectarea procedurii prevăzute de prezentul capitol.
Art. 12. - (1) In cazul în care,
prin hotărârea adunării generale extraordinare a acţionarilor, administratorul
ofertant va decide preluarea administrării unui fond de pensii facultative,
acesta va formula o ofertă de preluare pe care o va supune atenţiei
administratorului fondului de pensii facultative.
(2) Oferta de preluare a administrării unui fond de
pensii facultative va fi însoţită şi de proiectul de notificare a
participanţilor, întocmit în conformitate cu art. 15.
Art. 13. - (1) Prin hotărârea adunării generale
extraordinare a acţionarilor administratorul fondului de pensii facultative
poate accepta oferta de preluare a administrării din partea administratorului
ofertant.
(2) In situaţia în care adunarea generală extraordinară
a acţionarilor administratorului fondului de pensii facultative acceptă oferta
administratorului fondului de pensii administrat privat, administratorul
fondului de pensii administrat privat va proceda la depunerea cererii de
autorizare ca administrator de fonduri de pensii facultative.
Art. 14. - (1) Cererea de
autorizare ca administrator de fonduri de pensii facultative a
administratorului ofertant va fi însoţită de documentele prevăzute în secţiunea
a 3-a din Norma nr. 2/2006 privind autorizarea societăţii de administrare a
fondurilor de pensii facultative, aprobată prin Hotărârea Comisiei de
Supraveghere a Sistemului de Pensii Private nr. 14/2006, cu modificările şi
completările ulterioare, precum şi de următoarele documente:
a) hotărârile adunărilor generale extraordinare ale
acţionarilor ale fiecărui administrator în parte, prin care se aprobă/se
acceptă oferta de preluare a administrării fondului/fondurilor de pensii
facultative;
b) oferta de preluare a administrării unui fond de
pensii facultative;
c) proiectul de notificare a participanţilor la fondul
de pensii facultative pentru care s-a formulat oferta de preluare a
administrării, întocmit în conformitate cu prevederile art. 15.
(2) Prin derogare de la prevederile art. 5 alin. (1)
lit. b), în procesul de autorizare ca administrator al fondurilor de pensii facultative, elementele prevăzute la art. 14 lit. k), I) şi m) din Norma nr. 2/2006, cu
modificările şi completările ulterioare, vor fi înlocuite de modificările
propuse şi de forma modificată a prospectului schemei de pensii facultative a
fondului de pensii facultative pentru care s-a formulat
oferta de preluare.
(3) In situaţia în care, prin hotărârea adunării
generale extraordinare a acţionarilor, administratorul ofertant a decis
preluarea mai multor fonduri de pensii facultative de la acelaşi administrator,
documentele prevăzute la alin. (1) lit. b) şi c) vor fi depuse pentru fiecare
fond de pensii pentru care se face oferta de preluare.
Art. 15. - (1) Proiectul de notificare a
participanţilor la fondul de pensii facultative pentru care s-a formulat oferta
de preluare a administrării va menţiona împuternicirea reprezentantului/
reprezentanţilor legal/legali al/ai fondului pentru semnarea actelor adiţionale
la contractul de societate civilă şi la contractul de administrare, în vederea
schimbării administratorului.
(2) Proiectul de notificare va prezenta detaliat
modalitatea şi termenul de derulare a procesului de informare a participanţilor
de către administratorul acceptant, oferta de preluare a administrării fondului
de pensii facultative şi solicitarea acordului acestora
cu privire la modificarea prospectului schemei de pensii ca urmare a schimbării administratorului. Informarea participanţilor fondului de
pensii facultative se va face în scris, la ultima adresă de corespondenţă
cunoscută a participantului, prin scrisoare recomandată, precum şi prin
publicare în cel puţin două cotidiene naţionale şi pe pagina proprie de web a
ambilor administratori.
(3) Proiectul de notificare va preciza faptul că, în
termen de 30 de zile calendaristice de la data informării, participanţii care
nu sunt de acord cu oferta de preluare vor aduce la cunoştinţă în scris
administratorului acest fapt şi vor solicita transferul la un alt fond de pensii facultative, fără
penalităţi de transfer, comisioanele fiind în sarcina administratorului
acceptant.
(4) In cadrul proiectului de notificare se va preciza
că neexprimarea de obiecţii din partea participantului va fi considerată în mod
implicit ca acord asupra schimbării administratorului şi modificării
contractului de administrare, inclusiv a prospectului schemei de pensii la care
acesta este participant.
Art. 16. - (1) In termen de 30
de zile calendaristice de la depunerea dosarului complet al solicitantului
Comisia hotărăşte cu privire la eliberarea unei decizii de autorizare
prealabilă a administratorului ofertant ca administrator de fonduri de pensii
facultative, precum şi a unei decizii de avizare prealabilă a modificării
prospectului schemei de pensii facultative.
(2) Deciziile prevăzute la alin. (1) se comunică
solicitantului în termen de două zile calendaristice de la adoptarea acestora
de către Comisie.
Art. 17. - (1) In termen de 5
zile calendaristice de la comunicarea deciziilor Comisiei, administratorul
acceptant va proceda la notificarea participanţilor la fondul de pensii pentru
care a fost formulată oferta de preluare a administrării.
(2) Notificarea participanţilor
la fondul de pensii pentru care a fost formulată oferta de preluare a
administrării se va face în modalităţile si cu respectarea condiţiilor
prevăzute la art. 15 alin. (2) şi (4).
Art. 18. - (1) In termen de 5 zile calendaristice de la
data expirării perioadei de notificare, administratorul acceptant va depune la
Comisie dovada informării şi a obţinerii acordului participanţilor fondului de
pensii facultative, cu o majoritate de cel puţin jumătate plus unu din numărul
participanţilor, însoţită de următoarele documente:
a) actele adiţionale la contractul de societate şi la
contractul de administrare, semnate de către reprezentanţii fondului şi de
ambii administratori;
b) situaţiile financiare auditate ale fondului de
pensii facultative la data hotărârii adunării generale extraordinare a
acţionarilor prin care se acceptă oferta de preluare.
(2) In termen de 5 zile calendaristice de la data
expirării perioadei de notificare, administratorul ofertant va depune la
Comisie o copie a certificatului de înregistrare la oficiul registrului
comerţului a modificărilor corespunzătoare autorizării ca administrator al
fondurilor de pensii facultative.
(3) Cheltuielile aferente activităţii de audit al
situaţiilor financiare prevăzute la alin. (1) lit. b) vor fi suportate exclusiv
de către administratorul acceptant.
Art. 19. - (1) In termen de 10 zile calendaristice de
la depunerea documentaţiei complete prevăzute la art. 18, Comisia va emite
următoarele:
a) decizia de autorizare ca administrator de fonduri de
pensii facultative, pentru administratorul ofertant, conform art. 10 alin. (2);
b) decizia de autorizare a modificării prospectului
schemei de pensii facultative a fondului de pensii facultative, conform Normei
nr. 28/2007 privind prospectul schemei de pensii facultative, aprobată prin
Hotărârea Comisiei de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private nr. 60/2007;
c) decizia de retragere a autorizaţiei de administrare
a administratorului acceptant, conform art. 38 lit. g) din Legea nr. 204/2006,
în cazul în care aceasta este solicitată.
(2) In termen de 5 zile calendaristice de la data
primirii, deciziile menţionate la alin. (1) lit. a)-c) se vor publica pe pagina
web a ambilor administratori şi în cel puţin două cotidiene naţionale. Pe
pagina web a administratorului ofertant se va înlocui proiectul de notificare
prevăzut la art. 15 cu prospectul schemei de pensii facultative, în forma
modificată şi autorizată de Comisie.
Art. 20. - (1) In termen de 5 zile calendaristice de la
data aprobării, deciziile prevăzute la art. 19 vor fi comunicate
administratorului ofertant, administratorului acceptant, depozitarului şi
auditorului fondului de pensii facultative.
(2) De la data primirii deciziilor prevăzute la art. 19
administratorul ofertant devine administratorul fondului de pensii facultative
preluat, transferul activităţii de administrare, respectiv investirea activelor
fondului, obligaţii de evidenţă şi raportare etc, fiind realizat fără să fie
necesară îndeplinirea altor formalităţi prealabile, administratorul ofertant
având toate drepturile şi obligaţiile prevăzute de Legea nr. 204/2006.
Art. 21. - (1) In termen de 5 zile calendaristice de la
data primirii deciziilor prevăzute la art. 19, administratorul ofertant va
depune la Comisie procesul-verbal privind predarea-primirea administrării şi a
arhivei fondului de pensii facultative preluat, pentru a dovedi că
formalităţile juridice şi financiar-contabile privind preluarea fondului de
pensii facultative au fost finalizate.
(2) Transferul administrării se va realiza în baza
situaţiilor financiare pentru fondul preluat, inclusiv un inventar detaliat al
activelor şi pasivelor fondului, a situaţiei privind provizioanele constituite
de administratorul acceptant, întocmite la data primirii deciziilor, precum şi
a raportului de gestiune pentru fond.
Art. 22. - Contractele administratorului acceptant cu
agenţii de marketing încetează de drept la data primirii deciziilor prevăzute
la art 19.
Art. 23. - In termen de 5 zile calendaristice de la data
depunerii la Comisie a procesului-verbal prevăzut la
art. 21, administratorul ofertant va publica pe pagina web proprie un comunicat
prin care va preciza faptul că s-au finalizat formalităţile juridice şi
financiar-contabile privind preluarea fondului de pensii facultative.
CAPITOLUL IV
Organizarea şi
evidenţa separată a activelor şi pasivelor la nivelul societăţilor de administrare a fondurilor de pensii private
SECŢIUNEA 1
Dispoziţii generale
Art. 24. - (1) Alocarea capitalului social necesar
desfăşurării activităţii de administrare a fondurilor de pensii facultative şi
a unui fond de pensii administrat privat se va face după cum urmează:
a) echivalentul în lei al sumei de 1,5 milioane euro,
calculat la cursul de schimb al Băncii Naţionale a României, exclusiv pentru
administrarea de fonduri de pensii facultative;
b) echivalentul în lei al sumei de 4 milioane euro,
calculat la cursul de schimb al Băncii Naţionale a României, exclusiv pentru
administrarea unui fond de pensii administrat privat.
(2) Capitalul social al administratorului va fi majorat cu 0,2% pentru echivalentul în lei al fiecărui milion de
euro care depăşeşte echivalentul în lei a 200 milioane euro active totale nete
ale fondurilor de pensii private, aflate în administrare, pe fiecare segment în
parte.
(3) Evidenţierea alocării de capital social necesar
desfăşurării activităţii de administrare a fondurilor de pensii facultative şi
a unui fond de pensii administrat privat, în contabilitatea administratorului,
se va face după cum urmează:
a) echivalentul în lei destinat exclusiv pentru administrarea de fonduri de pensii facultative se reflectă în
contabilitate în contul analitic creat pentru segmentul de pensii facultative;
b) echivalentul în lei destinat exclusiv pentru
administrarea unui fond de pensii administrat privat se reflectă în contabilitate în contul analitic creat pentru segmentul de
pensii administrate privat.
Art. 25. -Activele şi pasivele fondului de pensii
administrat privat sunt organizate, evidenţiate şi administrate distinct,
separat de celelalte active şi pasive ale fondurilor de pensii facultative pe
care le administrează acelaşi administrator şi de contabilitatea proprie a
administratorului, fără posibilitatea transferului între fonduri sau între
fonduri şi administrator.
Art. 26. - Societăţilor de pensii le este interzis
orice transfer între activele, pasivele, veniturile şi cheltuielile privind desfăşurarea activităţii de administrare
a unui fond de pensii administrat privat şi activele, pasivele, veniturile şi
cheltuielile aferente activităţii de administrare a
fondurilor de pensii facultative.
SECŢIUNEA a 2-a
Organizarea şi evidenţa separată a activelor şi
pasivelor în contabilitatea societăţilor de administrare a fondurilor de pensii
private
Art. 27. - Societatea de administrare a fondurilor de
pensii private organizează şi ţine distinct
contabilitatea pentru fiecare fond de pensii pe care îl administrează, precum
şi faţă de propria contabilitate.
Art. 28. - (1) Propria contabilitate a societăţii de
administrare a fondurilor de pensii private evidenţiază separat elementele de
activ şi de pasiv, de venituri şi de cheltuieli atât pentru segmentul aferent
fondurilor de pensii facultative, cât şi pentru segmentul aferent fondului de
pensii administrat privat.
(2) In cadrul segmentului aferent fondurilor de pensii facultative, cheltuielile şi veniturile vor fi evidenţiate
distinct, la nivel de cont analitic, pentru fiecare fond de pensii facultative
administrat.
(3) Pentru evidenţierea tranzacţiilor aferente fiecărui
segment de activitate, societatea de administrare a fondurilor de pensii
private îşi va deschide cont bancar distinct pentru fiecare dintre acestea.
(4) Conturile prin care se efectuează tranzacţiile aferente
activităţii de administrare a pensiilor administrate privat vor fi separate de
conturile prin care se efectuează tranzacţiile aferente activităţii de
administrare a pensiilor facultative, chiar dacă aceste conturi sunt deschise
la aceeaşi instituţie de credit.
Art. 29. - (1) Evidenţierea elementelor de activ şi de
pasiv, de venituri şi de cheltuieli în contabilitatea societăţii de
administrare a fondurilor de pensii private se va face direct, iar pentru
elementele ce nu pot fi alocate prin această metodă se va utiliza o normă
internă privind cheile de repartiţie, aprobată la nivelul consiliului de
administraţie/directoratului.
(2) Dacă o cheltuială este efectuată în mod evident în
beneficiul uneia dintre activităţi, aceasta va fi recunoscută în evidenţele
contabile ale acelui segment, iar plata se efectuează din contul bancar
corespunzător segmentului de activitate.
(3) In cazul în care o cheltuială este efectuată în
beneficiul ambelor activităţi, societatea identifică, prin norma internă
prevăzută la alin. (1), cota de procent alocată fiecărui tip de activitate, iar
plata se va executa din contul unuia dintre segmente, urmând ca suma să fie
decontată ulterior din contul celuilalt segment.
(4) Norma internă prevăzută la alin. (1) va fi
elaborată în termen de 30 de zile calendaristice de la intrarea în vigoare a
prezentei norme şi va fi comunicată Comisiei în termen de 5 zile lucrătoare de
la data adoptării.
(5) Norma internă prevăzută la alin. (1) va fi
menţinută cel puţin pe parcursul unui an de la data adoptării, cu excepţia
cazului în care apar modificări majore în structura veniturilor şi
cheltuielilor companiei. In acest caz, în termen de 5 zile lucrătoare de la
data adoptării modificărilor la norma internă, administratorul comunică
Comisiei noua normă internă, motivele pentru care s-a impus un nou mod de
calcul, precum şi cheile de repartiţie rezultate ca
urmare a acestuia.
Art. 30. - (1) Orice operaţiune economico-financiară
efectuată se consemnează în momentul efectuării ei într-un document justificativ
care stă la baza înregistrărilor în contabilitate.
(2) Documentele justificative care stau la baza înregistrărilor în contabilitate angajează răspunderea
persoanelor care le-au întocmit, vizat şi aprobat, precum şi a celor care le-au
înregistrat în contabilitate, după caz.
Art. 31. - (1) Balanţa de
verificare este documentul contabil utilizat pentru verificarea exactităţii înregistrărilor contabile.
(2) Inchiderea conturilor de venituri şi cheltuieli,
pentru fiecare segment de activitate, se realizează la sfârşitul lunii
calendaristice.
(3) Profitul sau pierderea rezultată pentru fiecare
segment de activitate se stabileşte lunar.
(4) Balanţa de verificare a conturilor analitice se
întocmeşte lunar şi ori de câte ori se consideră necesar, atât la nivel de
segment de activitate, cât şi la nivel de societate.
Art. 32. - Situaţiile financiare anuale se întocmesc la
nivel de societate de administrare a fondurilor de pensii private, cumulat pentru
cele două segmente de activitate, conform reglementărilor contabile emise de
Comisie.
CAPITOLUL V
Dispoziţii finale
Art. 33. - Termenele prevăzute de prezenta normă, care
expiră într-o zi de sărbătoare legală sau într-o zi nelucrătoare, se vor prelungi
până la sfârşitul următoarei zile lucrătoare.
Art. 34. - Nerespectarea prevederilor prezentei norme
constituie contravenţie şi se sancţionează conform prevederilor legale în
vigoare, respectiv art. 140 alin. (1), art. 141 alin. (1) lit. g), art. 141 alin.
(2)-(11) si ale art. 142 din Legea nr. 411/2004 şi art. 120, art. 121 alin. (1)
lit. k) şi alin. (2)-(11), art. 122 şi art. 1221 din Legea nr. 204/2006.
Art. 35. - La data intrării în
vigoare a prezentei norme se abrogă Norma nr. 13/2007 privind autorizarea
societăţii de pensii ca administrator al fondurilor de pensii facultative şi al
unui fond de pensii administrat privat, precum şi transferul activităţii de
administrare a unui fond de pensii facultative către un administrator al unui
fond de pensii administrat privat, aprobată prin Hotărârea Comisiei de
Supraveghere a Sistemului de Pensii Private nr. 35/2007, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 363 din 28 mai 2007, cu modificările şi completările ulterioare,
precum şi orice alte dispoziţii contrare.