HOTARARE Nr.
15 din 30 iunie 2010
pentru aprobarea Normei nr.
8/2010 privind autorizarea administratorilor de fonduri de pensii private,
preluarea administrarii fondurilor de pensii facultative si organizarea
activelor si pasivelor la nivelul administratorilor de fonduri de pensii private
ACT EMIS DE:
COMISIA DE SUPRAVEGHERE A SISTEMULUI DE PENSII PRIVATE
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 471 din 8 iulie 2010
In baza Notei de fundamentare nr. 514 din 24 iunie 2010
a Direcţiei reglementare, prezentată în cadrul şedinţei Consiliului din data de
30 iunie 2010,
în temeiul dispoziţiilor art. 16, 21, art. 23 lit. f)
şi ale art. 24 lit. a) şi o) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 50/2005
privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Comisiei de Supraveghere a
Sistemului de Pensii Private, aprobată cu modificări şi completări prin Legea
nr. 313/2005,
în baza Hotărârii Parlamentului României nr. 24/2006
privind numirea preşedintelui, a vicepreşedintelui şi a celorlalţi membri ai
Consiliului Comisiei de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private şi a
Hotărârii Parlamentului României nr. 26/2010 privind numirea unui membru al
Consiliului Comisiei de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private,
având în vedere prevederile art. 11 alin. (2), art. 57
alin. (2)-(4), art. 78 alin. (1) şi ale art. 84 lit. b) din Legea nr. 411/2004
privind fondurile de pensii administrate privat, republicată, cu modificările
şi completările ulterioare, şi ale art. 3 alin. (1), art. 14 şi art. 15 alin.
(2)-(4), art. 30 alin. (2) şi ale art. 41 lit. a) din Legea nr. 204/2006
privind pensiile facultative, cu modificările şi completările ulterioare,
Comisia de Supraveghere a Sistemului de Pensii
Private emite următoarea hotărâre:
Art. 1. - Se aprobă Norma nr. 8/2010 privind autorizarea
administratorilor de fonduri de pensii private, preluarea administrării
fondurilor de pensii facultative şi organizarea activelor şi pasivelor la
nivelul administratorilor de fonduri de pensii private, prevăzută în anexa care
face parte integrantă din prezenta hotărâre.
Art. 2. - Prezenta hotărâre şi norma menţionată la art.
1 se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Art. 3. - Direcţia secretariat şi directorul general
asigură ducerea la îndeplinire a prevederilor prezentei hotărâri.
Preşedintele Comisiei de Supraveghere a Sistemului de
Pensii Private,
Mircea Oancea
ANEXĂ
NORMA Nr. 8/2010
privind autorizarea administratorilor de fonduri de
pensii private, preluarea administrării fondurilor de pensii facultative şi
organizarea activelor şi pasivelor la nivelul administratorilor de fonduri de
pensii private
In temeiul dispoziţiilor art. 16, 21, art. 23 lit. f)
şi ale art. 24 lit. a) şi o) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 50/2005
privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Comisiei de Supraveghere a
Sistemului de Pensii Private, aprobată cu modificări şi completări prin Legea
nr. 313/2005,
având în vedere prevederile art. 11 alin. (2), art. 57
alin. (2)-(4), art. 78 alin. (1) şi ale art. 84 lit. b) din Legea nr. 411/2004
privind fondurile de pensii administrate privat, republicată, cu modificările
şi completările ulterioare, şi ale art. 3 alin. (1), art. 14 şi art. 15 alin.
(2)-(4), ale art. 30 alin. (2) şi ale art. 41 lit. a) din Legea nr. 204/2006
privind pensiile facultative, cu modificările şi completările ulterioare,
Comisia de Supraveghere a Sistemului de Pensii
Private, denumită în continuare Comisie, emite
prezenta normă.
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - Prezenta normă reglementează procedura de
autorizare a administratorilor de fonduri de pensii private, procedura de
obţinere a autorizaţiei de preluare a administrării unui fond de pensii
facultative, etapele şi documentele aferente operaţiunii de preluare a
administrării unui fond de pensii facultative, precum şi organizarea şi
evidenţa separată a activelor şi pasivelor la nivelul societăţilor de
administrare a fondurilor de pensii private.
Art. 2. - Un administrator de fonduri de pensii private
poate prelua administrarea unuia sau mai multor fonduri de pensii facultative,
cu respectarea prevederilor prezentei norme.
Art. 3. - (1) Termenii şi expresiile utilizate în
prezenta normă au semnificaţiile prevăzute la art. 2 din Legea nr. 411/2004
privind fondurile de pensii administrate privat, republicată, cu modificările
şi completările ulterioare, respectiv la art. 2 din Legea nr. 204/2006 privind
pensiile facultative, cu modificările şi completările ulterioare.
(2) De asemenea, termenii de mai jos au următoarele
semnificaţii:
a) administrator de fonduri de pensii private -
societate de pensii autorizată de Comisie atât ca administrator al unui fond de
pensii administrat privat, cât şi ca administrator de fonduri de pensii
facultative;
b) administrator ofertant - administratorul de
fonduri de pensii private şi/sau administratorul de fonduri de pensii
facultative care elaborează oferta de preluare a administrării unui fond de
pensii facultative;
c) administrator acceptant - administratorul de
fonduri de pensii private şi/sau administratorul de fonduri de pensii
facultative care acceptă oferta de preluare a administrării fondului/fondurilor
de pensii facultative din partea administratorului ofertant;
d) notificare publică - document elaborat de
administratorii de fonduri de pensii private implicaţi în preluare prin care se
aduc la cunoştinţa participanţilor fondului de pensii facultative a cărui
administrare urmează a fi preluată informaţiile cu privire la condiţiile de
derulare a procesului de preluare a administrării, la modalităţile şi termenele
de obţinere a acordului participanţilor asupra ofertei de preluare sau de
solicitare a transferului la un alt fond de pensii facultative, după caz;
e) ofertă de preluare - oferta elaborată şi
transmisă de către administratorul ofertant unui administrator de fonduri de
pensii facultative pentru preluarea administrării unui fond/unor fonduri de
pensii facultative, după caz;
f) preluarea administrării unui fond de pensii
facultative - transferul activităţii de administrare a unui fond de pensii
facultative de la un administrator la altul, având ca efect schimbarea
administratorului.
CAPITOLUL II
Autorizarea unei societăţi de pensii ca societate
de administrare a fondurilor de pensii private
Art. 4. - O societate de pensii poate administra atât
un fond de pensii administrat privat, cât şi unul sau mai multe fonduri de
pensii facultative.
Art. 5. - Pentru a administra atât un fond de pensii
administrat privat, cât şi fonduri de pensii facultative, o societate de pensii
trebuie să obţină decizia de autorizare de administrare atât în baza Legii nr.
411/2004, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, cât şi în
baza Legii nr. 204/2006, cu modificările şi completările ulterioare.
Art. 6. - Pentru a obţine decizia de autorizare de
administrare atât în baza Legii nr. 411/2004, republicată, cu modificările şi
completările ulterioare, cât şi în baza Legii nr. 204/2006, cu modificările şi
completările ulterioare, o societate de pensii trebuie să îndeplinească
următoarele condiţii:
a) să fie constituită în conformitate cu prevederile
art. 55 alin. (1) din Legea nr. 411/2004, republicată, cu modificările şi
completările ulterioare;
b) să respecte cumulativ atât prevederile Legii nr.
411/2004, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, cât şi ale
Legii nr. 204/2006, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi
prevederile normelor emise de Comisie în aplicarea acestora;
c) să depună la Comisie, pentru fiecare cerere de
autorizare, în mod separat, toate documentele necesare prevăzute atât în Legea
nr. 204/2006, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, cât şi
de Legea nr. 411/2004, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi în
normele emise de Comisie în aplicarea acestora;
d) să deţină un capital social minim, reprezentând
echivalentul în lei al sumei de 5,5 milioane euro, calculat astfel: 1,5
milioane euro la cursul Băncii Naţionale a României la data vărsării
capitalului social aferent autorizării pentru administrarea de fonduri de
pensii facultative şi 4 milioane euro la cursul Băncii Naţionale a României la
data vărsării capitalului social aferent autorizării pentru administrarea unui
fond de pensii administrat privat;
e) să depună la Comisie dovada plăţii taxei de
autorizare de administrare a unui fond de pensii facultative;
f) să depună la Comisie orice alte documente
solicitate.
Art. 7. - Societăţile de pensii care deţin autorizaţie
de administrare în baza Legii nr. 411/2004, republicată, cu modificările şi
completările ulterioare, şi care solicită obţinerea autorizării administrării
de fonduri de pensii facultative în baza Legii nr. 204/2006, cu modificările şi
completările ulterioare, nu mai depun la Comisie documentele care sunt
identice, nu au suferit modificări sau nu au expirat în raport cu documentele depuse
pentru obţinerea deciziei de autorizare de administrare în baza Legii nr.
411/2004, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
Art. 8. -In situaţiile prevăzute la art. 7,
solicitantul depune la Comisie o declaraţie pe propria răspundere, semnată de
reprezentantul legal, care să confirme faptul că informaţiile conţinute în
documentele depuse pentru obţinerea deciziei de autorizare de administrare a
unui fond de pensii administrat privat nu au suferit modificări şi sunt în
conformitate cu prevederile legale în vigoare la momentul depunerii cererii de
autorizare de administrare a fondurilor de pensii facultative.
Art. 9. - (1) Societăţile de pensii care la momentul
depunerii cererii de autorizare de administrare a fondurilor de pensii private
au un capital social care depăşeşte nivelul minim prevăzut la art. 6 lit. d)
pentru desfăşurarea celor două activităţi nu sunt obligate să procedeze la o
majorare a capitalului social, cu condiţia alocării capitalul social pentru
fiecare activitate în parte.
(2) In situaţia prevăzută la alin. (1), societăţile de
pensii anexează suplimentar o analiză financiară, semnată de reprezentantul
legal al societăţii, care să demonstreze că alocarea de capital pentru
desfăşurarea activităţii pentru care solicită autorizarea nu afectează
capacitatea companiei de a desfăşura activitatea de administrare pentru care a
fost autorizată iniţial.
CAPITOLUL III
Preluarea administrării unui fond de pensii
facultative de către o societate de administrare a fondurilor de pensii private
SECŢIUNEA 1
Dispoziţii generale
Art. 10. - Pentru fiecare fond de pensii facultative a
cărui administrare urmează a fi preluată, administratorul de fonduri de pensii
private trebuie să respecte prevederile prezentei norme, ale Legii nr. 411/2004,
republicată, cu modificările şi completările ulterioare, ale Legii nr.
204/2006, cu modificările şi completările ulterioare, după caz, precum şi ale
normelor emise în aplicarea acestora.
Art. 11. - (1) Procesul de autorizare de către Comisie
a operaţiunii de preluare a administrării unui fond de pensii facultative
cuprinde două etape:
a) obţinerea deciziei de autorizare prealabilă a
preluării administrării fondului de pensii facultative, emisă în baza cererii
şi a documentelor depuse de administratorii implicaţi în preluare;
b) obţinerea deciziei de autorizare definitivă a
preluării administrării fondului de pensii facultative, emisă în baza cererii
şi a documentelor depuse de administratorii implicaţi în preluare după
finalizarea tuturor operaţiunilor cu privire la preluarea administrării
fondului de pensii facultative.
(2) Obţinerea deciziei de autorizare prealabilă a
preluării nu garantează şi obţinerea deciziei de autorizare definitivă a
acesteia.
(3) In cazul în care nu se obţine decizia de autorizare
definitivă de preluare a administrării fondului de pensii facultative,
autorizarea prealabilă de preluare îşi pierde valabilitatea.
SECŢIUNEA a 2-a
Autorizarea prealabilă de preluare a
administrării unui fond de pensii facultative
Art. 12. -In cazul în care, prin hotărârea adunării
generale extraordinare a acţionarilor, un administrator de fonduri de pensii
private decide preluarea administrării unui fond de pensii facultative, acesta
formulează o ofertă de preluare pe care o supune atenţiei administratorului
fondului de pensii facultative.
Art. 13. - (1) Ca urmare a hotărârii adunării generale
extraordinare a acţionarilor, administratorul fondului de pensii facultative
poate accepta oferta de preluare a administrării din partea administratorului
ofertant.
(2) In cazul în care administratorul fondului de pensii
facultative acceptă oferta de preluare a administrării, administratorul
ofertant depune la Comisie, pentru fiecare fond de pensii facultative a cărui
administrare urmează a fi preluată, o cerere de autorizare a prospectului
schemei de pensii facultative, cu respectarea prevederilor Normei nr. 28/2007
privind prospectul schemei de pensii facultative, aprobată prin Hotărârea
Comisiei de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private nr. 60/2007.
(3) Prospectul schemei de pensii facultative autorizat
de Comisie intră în vigoare şi produce efecte după obţinerea deciziei
definitive de autorizare a preluării.
Art. 14. - (1) Odată cu cererea de autorizare a
prospectului schemei de pensii facultative, administratorii implicaţi în
preluare depun la Comisie o cerere de autorizare prealabilă de preluare a
administrării fondului de pensii facultative de către administratorul ofertant,
semnată de către aceştia şi însoţită de următoarele documente:
a) hotărârile adunărilor generale extraordinare ale
acţionarilor fiecărui administrator în parte, prin care se aprobă/se acceptă
oferta de preluare a administrării fondului de pensii facultative;
b) oferta de preluare a administrării fondului de
pensii facultative;
c) actul adiţional la contractul de societate civilă
care cuprinde schimbarea administratorului, denumirea şi datele de identificare
ale noului administrator, după caz, precum şi menţiunea că acesta intră în
vigoare după obţinerea deciziei de autorizare definitivă de preluare a
administrării fondului de pensii facultative;
d) notificarea publică a participanţilor la fondul de
pensii facultative pentru care s-a formulat oferta de preluare a administrării,
întocmită în conformitate cu prevederile art. 25;
e) dovada plăţii taxei pentru autorizarea de preluare
a administrării fondului de pensii facultative.
(2) In situaţia în care, prin hotărârea adunării
generale extraordinare a acţionarilor, administratorul ofertant decide
preluarea administrării mai multor fonduri de pensii facultative, documentele
prevăzute la alin. (1) lit. b)-d) sunt depuse pentru fiecare fond de pensii
pentru care se face oferta de preluare a administrării.
(3) Taxa pentru autorizarea de preluare a
administrării fondului de pensii facultative este suportată de către
administratorul ofertant şi este plătită pentru fiecare fond de pensii
facultative a cărui administrare urmează a fi preluată.
Art. 15. - (1) Comisia analizează simultan cererea de
autorizare a prospectului schemei de pensii facultative depusă de
administratorul ofertant şi cererea pentru autorizarea prealabilă de preluare a
administrării fondului de pensii facultative, însoţite de toate documentele, şi
emite concomitent, în termen de 30 de zile calendaristice de la data
înregistrării cererilor solicitanţilor, decizii cu privire la:
a) autorizarea prospectului schemei de pensii
facultative;
b) autorizarea prealabilă de preluare a administrării
fondului de pensii facultative de către administratorul ofertant.
(2) Comisia comunică deciziile prevăzute la alin. (1)
ambilor administratori implicaţi în preluare, în termen de 5 zile
calendaristice de la adoptarea acestora.
Art. 16. - Comisia emite o decizie de respingere a
cererii pentru autorizarea prealabilă de preluare a administrării fondului de
pensii facultative în cazul în care constată că solicitarea nu este în
interesul participanţilor, precum şi în următoarele cazuri:
a) documentele depuse nu îndeplinesc condiţiile de
formă sau de fond prevăzute la art. 14 alin. (1);
b) nu sunt respectate prevederile contractului de
societate civilă, completate cu prevederile Codului civil, acolo unde
contractul de societate civilă nu dispune;
c) Comisia a respins, prin decizie, cererea de
autorizare a prospectului schemei de pensii facultative.
Art. 17. - (1) De la data comunicării deciziei de
autorizare prealabilă de preluare a administrării fondului de pensii
facultative, administratorului acceptant îi este permisă încheierea de noi acte
de aderare la fondul a cărui administrare urmează a fi preluată numai sub
condiţia ca participantului să i se aducă în prealabil la cunoştinţă faptul că
este în derulare procesul de preluare a administrării fondului de pensii facultative
şi să primească, pe lângă toate documentele prevăzute de reglementările legale
în vigoare, şi notificarea publică a participanţilor.
(2) Administratorul acceptant poate încheia noi acte de
aderare pentru fondul de pensii facultative a cărui administrare urmează a fi
preluată, până la data depunerii la Comisie a raportului privind îndeplinirea
obligaţiilor de informare a participanţilor, prevăzut la art. 20 alin. (1).
Art. 18. -in termen de 5 zile lucrătoare de la
comunicarea de către Comisie a deciziei de autorizare prealabilă de preluare a
administrării fondului de pensii facultative, administratorul acceptant
procedează la notificarea participanţilor fondului de pensii facultative, în
conformitate cu prevederile art. 25.
Art. 19. - (1) Transferul participanţilor care nu sunt
de acord cu oferta de preluare a administrării şi care au depus o cerere de
transfer la un alt fond de pensii facultative se realizează cu îndeplinirea
procedurilor prevăzute de Norma nr. 14/2006 privind transferul participanţilor
între fondurile de pensii facultative, aprobată prin Hotărârea Comisiei de
Supraveghere a Sistemului de Pensii Private nr. 26/2006.
(2) Prin excepţie de la prevederile art. 7 alin. (1)
din Norma nr. 14/2006, aprobată prin Hotărârea Comisiei de Supraveghere a
Sistemului de Pensii Private nr. 26/2006, cererile de transfer sunt procesate
în termen de 5 zile lucrătoare de la întocmirea raportului prevăzut la art. 20
alin. (1) şi constatarea obţinerii acordului majorităţii participanţilor cu
privire la preluarea administrării fondului de pensii facultative.
Art. 20. - (1) In termen de 5 zile lucrătoare de la
expirarea termenului prevăzut la art. 25 alin. (3), administratorul acceptant
întocmeşte un raport privind îndeplinirea obligaţiilor de informare a participanţilor,
raport în care se menţionează şi numărul participanţilor care şi-au exprimat
dezacordul cu privire la preluarea administrării fondului de pensii facultative
şi al celor care au depus o cerere de transfer la un alt fond de pensii
facultative.
(2) In ziua următoare întocmirii, administratorul
acceptant transmite Comisiei şi administratorului ofertant, spre informare,
raportul prevăzut la alin. (1).
Art. 21. - (1) Dacă, în urma întocmirii raportului
prevăzut la art. 20 alin. (1), se constată că nu s-a obţinut acordul
majorităţii participanţilor cu privire la preluarea administrării fondului de
pensii facultative, administratorii implicaţi în preluare transmit Comisiei
anunţul ce urmează a fi publicat pe paginile proprii de internet ale
acestora prin care se aduce la cunoştinţa participanţilor faptul că
preluarea administrării fondului de pensii facultative nu mai are loc, iar
cererile de transfer nu mai sunt procesate.
(2) Dacă, în urma întocmirii raportului prevăzut la
art. 20 alin. (1), se constată că s-a obţinut acordul majorităţii
participanţilor cu privire la preluarea administrării fondului de pensii
facultative de către administratorul ofertant, în ziua lucrătoare următoare
transmiterii raportului prevăzut la art. 20 alin. (1) către Comisie,
administratorii implicaţi în preluare demarează operaţiunile de transfer al
tuturor datelor şi documentelor deţinute de administratorul acceptant către
administratorul ofertant, în vederea preluării administrării fondului de pensii
facultative.
Art. 22. - (1) Documentele cu privire la fondul de
pensii se predau în original către administratorul ofertant, iar cele în format
electronic se predau concomitent, sub semnătură electronică extinsă, iar
administratorul acceptant este obligat să păstreze copii de pe toate
documentele cu privire la fondul de pensii care s-au predat.
(2) Documentele cu privire la administrator, dar care
au relevanţă asupra administrării fondului de pensii, se predau în copii
certificate „conform cu originalul" pe fiecare pagină, iar cele în format
electronic se predau concomitent, sub semnătură electronică extinsă.
(3) Operaţiunea de transfer se desfăşoară pe o perioadă
de maximum 30 de zile calendaristice.
(4) Administratorii implicaţi în preluare pot solicita
Comisiei prelungirea perioadei de transfer cu încă 60 de zile calendaristice
faţă de perioada prevăzută la alin. (3), motivând această solicitare.
Art. 23. - (1) Transferul menţionat la art. 21 alin.
(2) se finalizează prin întocmirea unui proces-verbal de predare-primire ce
cuprinde următoarele:
a) evidenţa privind documentele ce au stat la baza
autorizării iniţiale a fondului de pensii facultative a cărui administrare
urmează a fi preluată, precum şi modificări ale acestora;
b) evidenţa privind numărul de participanţi la fondul
de pensii facultative, cu specificarea datelor de identificare şi a datelor de
contact ale acestora;
c) evidenţa privind numărul de unităţi de fond alocate
fiecărui participant de la momentul iniţial până la data respectivă;
d) evidenţa privind existenţa tuturor documentelor ce
constituie arhiva fondului de pensii facultative, inclusiv a actelor
individuale de aderare ale participanţilor, însoţite de toate documentele
aferente;
e) evidenţa privind transferurile participanţilor
până la momentul începerii procesului de preluare a administrării fondului de
pensii facultative;
f) evidenţa privind contribuţiile încasate;
g) evidenţa privind plata activului net în cazurile
speciale, prevăzute în normele şi deciziile emise de Comisie în acest sens;
h) evidenţa privind comisioanele de administrare
încasate de administratorul acceptant;
i) evidenţa privind calculul valorii activului net şi
al valorii activului unitar net pe toată perioada desfăşurării activităţii fondului
de pensii facultative;
j) evidenţa privind activele şi datoriile fondului de
pensii facultative;
k) evidenţe referitoare la situaţiile financiare ale
fondului de pensii facultative;
l) evidenţe privind calculul ratei de rentabilitate;
m) evidenţa privind calculul provizionului tehnic
pentru fondul de pensii facultative;
n) evidenţe privind întocmirea şi transmiterea
raportărilor, conform prevederilor legale, către Comisie;
o) informaţiile existente în baza de date, în format
electronic;
p) evidenţe privind transferul oricăror documente ce au
stat la baza funcţionării fondului de pensii facultative a cărui administrare
urmează a fi preluată în conformitate cu prevederile legale în vigoare.
(2) Evidenţele menţionate la alin. (1) lit. a)-p)
cuprind:
a) tipul/denumirea documentului transferat;
b) starea documentului - integritate, integralitate;
c) numărul de pagini al fiecărui document sau tip de
document transferat.
(3) In cazul în care se identifică lipsa unor
documente, acest aspect se menţionează în procesul-verbal, cu specificarea
documentului care lipseşte.
(4) Administratorul acceptant este obligat ca în 30 de
zile de la constatarea lipsei unui document să îl reconstituie şi să îl
transmită în 5 zile de la reconstituire, cu confirmare de primire, administratorului
ofertant. Documentele reconstituite vor purta în mod obligatoriu şi vizibil
menţiunea „Reconstituit".
(5) In cazurile excepţionale în care reconstituirea
unui document nu este posibilă, administratorul dă o declaraţie pe propria
răspundere cu privire la conţinutul documentului şi motivele întemeiate pentru
care nu a putut fi reconstituit.
SECŢIUNEA a 3-a
Procedura de notificare publică
Art. 24. - (1) In vederea informării participanţilor la
fondul de pensii facultative a cărui administrare urmează a fi preluată,
administratorii de fonduri de pensii private implicaţi în preluare elaborează
şi semnează notificarea publică, în conformitate cu prevederile art. 25.
(2) Notificarea publică este transmisă participanţilor
de către administratorul acceptant numai după obţinerea deciziei de autorizare
prealabilă de preluare a administrării fondului de pensii facultative.
Art. 25. - (1) Notificarea publică conţine oferta de
preluare a administrării fondului de pensii facultative, modalitatea şi
perioada de desfăşurare a procesului de preluare a administrării fondului de
pensii facultative, precum şi noul prospect al schemei de pensii propus de
administratorul ofertant.
(2) In notificarea publică a participanţilor la fondul
de pensii facultative pentru care s-a formulat oferta de preluare a
administrării se menţionează datele de identificare ale reprezentanţilor legali
ai fondului de pensii, conform contractului de societate civilă, care semnează
actele adiţionale la contractul de administrare şi la contractul de societate
civilă, după caz, în vederea schimbării administratorului.
(3) In notificarea publică se precizează faptul că, în
termen de 30 de zile calendaristice de la data publicării notificării publice
conform alin. (7), participanţii care nu sunt de acord cu oferta de preluare
aduc la cunoştinţa administratorului, în scris, acest fapt şi pot solicita
transferul la un alt fond de pensii facultative, fără penalităţi de transfer,
toate cheltuielile aferente transferului fiind în sarcina administratorului
acceptant.
(4) In notificarea publică se precizează faptul că
neexprimarea obiecţiilor din partea participantului este considerată ca acord
tacit asupra schimbării administratorului, modificării contractului de
administrare, prospectului schemei de pensii şi contractului de societate
civilă, după caz.
(5) Prin notificarea publică, participanţilor le este
adus la cunoştinţă faptul că, în cazul în care nu se obţine acordul majorităţii
participanţilor cu privire la preluarea administrării fondului de pensii
facultative, solicitările de transfer depuse ca exprimare a dezacordului cu
privire la preluarea administrării fondului de pensii facultative nu îşi produc
efecte, iar preluarea administrării fondului de pensii nu are loc.
(6) Notificarea publică se transmite participanţilor
fondului de pensii facultative, prin servicii poştale, la ultima adresă de
corespondenţă cunoscută a acestora, se publică în cel puţin două cotidiene de
circulaţie naţională, pe o perioadă de cel puţin 3 zile consecutive, şi pe
pagina proprie de internet a ambilor administratori.
(7) Prima publicare a notificării publice în cele două
cotidiene de circulaţie naţională, publicarea pe pagina proprie de internet a
ambilor administratori şi transmiterea scrisorilor către participanţi se
efectuează în aceeaşi zi.
SECŢIUNEA a 4-a
Autorizarea definitivă de preluare a
administrării unui fond de pensii facultative
Art. 26. -In termen de 10 zile calendaristice de la
data expirării termenului prevăzut la art. 22 alin. (3) sau (4), după caz,
administratorii de fonduri de pensii implicaţi în preluare depun la Comisie o
cerere de autorizare definitivă de preluare a administrării fondului de pensii
facultative, semnată de către cei 2 administratori şi însoţită de următoarele
documente:
a) procesul-verbal prevăzut la art. 23 alin. (1);
b) contractul de administrare încheiat între
administratorul ofertant şi reprezentanţii legali ai fondului de pensii
facultative, cu specificaţia că acesta intră în vigoare de la data obţinerii
deciziei de autorizare definitivă de preluare a administrării fondului de
pensii facultative;
c) contractul de depozitare, încheiat între
administratorul ofertant şi depozitarul fondului de pensii facultative, după
caz, cu specificaţia că acesta intră în vigoare de la data obţinerii deciziei
de autorizare definitivă de preluare a administrării fondului de pensii
facultative;
d) act adiţional la contractul de audit pentru
modificarea administratorului în calitate de reprezentant al fondului de
pensii, cu specificaţia că acesta intră în vigoare de la data obţinerii
deciziei de autorizare definitivă de preluare a administrării fondului de
pensii facultative;
e) prospectul schemei de pensii facultative propus de
administratorul ofertant şi autorizat de Comisie;
f) confirmarea depozitarului activelor fondului de
pensii facultative a cărui administrare urmează a fi preluată, cu privire la
existenţa dematerializată şi evidenţa activelor fondului de pensii facultative
păstrate în custodie, nu mai veche de 5 zile faţă de data depunerii cererii de
autorizare definitivă a preluării;
g) situaţiile financiare ale fondului de pensii
facultative a cărui administrare urmează a fi preluată, auditate începând cu
data de 1 ianuarie a anului în care se derulează operaţiunea de preluare până
la finalul lunii anterioare datei de finalizare a transferului prevăzute la
art. 22 alin. (3) sau (4), după caz;
h) orice alte documente solicitate de către Comisie.
Art. 27. - Odată cu depunerea cererii de autorizare
definitivă de preluare a administrării fondului de pensii facultative,
administratorul acceptant depune la Comisie următoarele:
a) cerere de retragere a autorizaţiei prospectului
schemei de pensii a fondului de pensii facultative a cărui administrare urmează
a fi preluată;
b) cerere de retragere a autorizaţiei de administrare
a fondurilor de pensii facultative şi radiere din Registrul Comisiei, după caz;
c) cerere de retragere a avizului agenţilor de
marketing persoane fizice care desfăşoară activitatea de marketing al
prospectului schemei de pensii facultative a fondului de pensii a cărui
administrare urmează a fi preluată şi de radiere a acestora din Registrul
Comisiei, după caz.
Art. 28. - (1) Comisia analizează simultan cererile
prevăzute la art. 26 şi 27 şi, în termen de 30 de zile calendaristice de la
data înregistrării cererilor, emite, concomitent, decizii cu privire la:
a) autorizarea definitivă de preluare a administrării
fondului de pensii facultative de către administratorul ofertant;
b) retragerea autorizaţiei prospectului schemei de
pensii facultative, conform cererii depuse de administratorul acceptant;
c) retragerea autorizaţiei de administrare a
fondurilor de pensii facultative a administratorului acceptant, după caz, şi
radierea acestuia din Registrul Comisiei, conform cererii depuse de
administratorul acceptant;
d) retragerea avizului agenţilor de marketing persoane
fizice, după caz, şi radierea acestora din Registrul Comisiei.
(2) In termen de 5 zile calendaristice de la data
adoptării, deciziile prevăzute la alin. (1) se comunică administratorului
ofertant şi administratorului acceptant.
(3) La data comunicării deciziei de autorizare
definitivă a preluării din partea Comisiei, administratorii implicaţi în
preluare au obligaţia de a notifica depozitarul şi auditorul fondului de pensii
facultative a cărui administrare se preia asupra schimbării administratorului
acestuia.
(4) Comisia emite o decizie de respingere a cererii
pentru autorizarea definitivă de preluare a administrării fondului de pensii
facultative, în cazul în care documentele depuse, prevăzute la art. 26 şi 27,
nu îndeplinesc condiţiile de formă sau de fond.
(5) In cazul prevăzut la alin. (4) toate documentele
transferate conform prevederilor art. 22 se returnează administratorului acceptant
pe bază de proces-verbal de predare-primire, în termen de 20 de zile
calendaristice de la primirea deciziei de respingere a autorizării definitive a
preluării administrării fondului de pensii facultative.
Art. 29. - Contractele administratorului acceptant cu
agenţii de marketing încetează de drept la data comunicării deciziei de
autorizare definitivă de preluare a administrării fondului de pensii
facultative.
Art. 30. -In cazul în care administratorul ofertant
solicită schimbarea depozitarului fondului de pensii facultative a cărui
administrare a fost preluată, operaţiunea de schimbare a depozitarului se
realizează după finalizarea operaţiunilor de preluare, cu respectarea
prevederilor Normei nr. 11/2006 privind activitatea de depozitare a activelor
fondurilor de pensii facultative, aprobată prin Hotărârea Comisiei de
Supraveghere a Sistemului de Pensii Private nr. 23/2006.
Art. 31. - (1) La data comunicării deciziei de
autorizare definitivă de preluare a administrării fondului de pensii
facultative din partea Comisiei, administratorii implicaţi în preluare publică
simultan pe paginile proprii de internet şi în cel puţin două cotidiene de
circulaţie naţională decizia de autorizare definitivă de preluare a
administrării fondului de pensii facultative.
(2) Administratorul ofertant publică pe pagina de
internet noul prospect al schemei de pensii facultative, în forma autorizată de
Comisie, la data comunicării deciziei de autorizare definitivă de preluare a
administrării fondului de pensii facultative.
Art. 32. - Din ziua următoare comunicării deciziei de
autorizare definitivă de preluare a administrării fondului de pensii
facultative, administratorul ofertant devine administratorul fondului de pensii
facultative preluat, transferul activităţii de administrare, respectiv
investirea activelor fondului, obligaţiile de evidenţă şi raportare, inclusiv
raportarea valorii unitare a activului net către Comisie, precum şi orice alte
activităţi aferente administrării fondului de pensii facultative fiind
realizate fără să fie necesară îndeplinirea altor formalităţi prealabile,
administratorul ofertant având toate drepturile şi obligaţiile prevăzute de
Legea nr. 204/2006, cu modificările şi completările ulterioare.
CAPITOLUL IV
Organizarea şi evidenţa separată a activelor şi
pasivelor la nivelul societăţilor de administrare a fondurilor de pensii
private
SECŢIUNEA 1
Dispoziţii generale
Art. 33. - (1) Alocarea capitalului social necesar
desfăşurării activităţii de administrare a fondurilor de pensii facultative şi
a unui fond de pensii administrat privat se va face după cum urmează:
a) echivalentul în lei al sumei de 1,5 milioane euro,
calculat la cursul de schimb al Băncii Naţionale a României, exclusiv pentru
administrarea de fonduri de pensii facultative;
b) echivalentul în lei al sumei de 4 milioane euro,
calculat la cursul de schimb al Băncii Naţionale a României, exclusiv pentru
administrarea unui fond de pensii administrat privat.
(2) Capitalul social al administratorului se majorează
cu 0,2% pentru echivalentul în lei al fiecărui milion de euro care depăşeşte
echivalentul în lei a 200 milioane euro active totale nete ale fondurilor de
pensii private, aflate în administrare, pe fiecare segment în parte.
(3) Evidenţierea alocării de capital social necesar
desfăşurării activităţii de administrare a fondurilor de pensii facultative şi
a unui fond de pensii administrat privat, în contabilitatea administratorului,
se va face după cum urmează:
a) echivalentul în lei destinat exclusiv administrării
de fonduri de pensii facultative se reflectă în contabilitate în contul
analitic creat pentru segmentul de pensii facultative;
b) echivalentul în lei destinat exclusiv administrării
unui fond de pensii administrat privat se reflectă în contabilitate în contul
analitic creat pentru segmentul de pensii administrate privat.
Art. 34. -Activele şi pasivele fondului de pensii
administrat privat sunt organizate, evidenţiate şi administrate distinct,
separat de celelalte active şi pasive ale fondurilor de pensii facultative pe
care le administrează acelaşi administrator şi de contabilitatea proprie a
administratorului, fără posibilitatea transferului între fonduri sau între
fonduri şi administrator.
Art. 35. - Societăţilor de pensii le este interzis
orice transfer între activele, pasivele, veniturile şi cheltuielile privind
desfăşurarea activităţii de administrare a unui fond de pensii administrat
privat şi activele, pasivele, veniturile şi cheltuielile aferente activităţii
de administrare a fondurilor de pensii facultative.
SECŢIUNEA a 2-a
Organizarea şi evidenţa separată a activelor şi
pasivelor în contabilitatea societăţilor de administrare a fondurilor de pensii
private
Art. 36. - Societatea de administrare a fondurilor de
pensii private organizează şi ţine distinct contabilitatea pentru fiecare fond
de pensii pe care îl administrează, precum şi faţă de propria contabilitate.
Art. 37. - (1) Propria contabilitate a societăţii de
administrare a fondurilor de pensii private evidenţiază separat elementele de
activ şi de pasiv, de venituri şi de cheltuieli, atât pentru segmentul aferent
fondurilor de pensii facultative, cât şi pentru segmentul aferent fondului de
pensii administrat privat.
(2) In cadrul segmentului aferent fondurilor de
pensii facultative, cheltuielile şi veniturile vor fi evidenţiate distinct, la
nivel de cont analitic, pentru fiecare fond de pensii facultative administrat.
(3) Pentru evidenţierea tranzacţiilor aferente fiecărui
segment de activitate, societatea de administrare a fondurilor de pensii
private îşi va deschide cont bancar distinct pentru fiecare dintre acestea.
(4) Conturile prin care se efectuează tranzacţiile
aferente activităţii de administrare a pensiilor administrate privat vor fi
separate de conturile prin care se efectuează tranzacţiile aferente activităţii
de administrare a pensiilor facultative, chiar dacă aceste conturi sunt
deschise la aceeaşi instituţie de credit.
Art. 38. - (1) Evidenţierea elementelor de activ şi de
pasiv, de venituri şi de cheltuieli în contabilitatea societăţii de
administrare a fondurilor de pensii private se va face direct, iar pentru
elementele ce nu pot fi alocate prin această metodă se va utiliza o normă
internă privind cheile de repartiţie, aprobată la nivelul consiliului de
administraţie/directoratului.
(2) Dacă o cheltuială este efectuată în mod evident în
beneficiul uneia dintre activităţi, aceasta va fi recunoscută în evidenţele
contabile ale acelui segment, iar plata se efectuează din contul bancar
corespunzător segmentului de activitate.
(3) In cazul în care o cheltuială este efectuată în
beneficiul ambelor activităţi, societatea identifică, prin norma internă
prevăzută la alin. (1), cota de procent alocată fiecărui tip de activitate, iar
plata se va executa din contul unuia dintre segmente, urmând ca suma să fie
decontată ulterior din contul celuilalt segment.
(4) Norma internă prevăzută la alin. (1) va fi
elaborată în termen de 30 de zile calendaristice de la intrarea în vigoare a
prezentei norme şi va fi comunicată Comisiei în termen de 5 zile lucrătoare de
la data adoptării.
(5) Norma internă prevăzută la alin. (1) va fi
menţinută cel puţin pe parcursul unui an de la data adoptării, cu excepţia
cazului în care apar modificări majore în structura veniturilor şi
cheltuielilor companiei. In acest caz, în termen de 5 zile lucrătoare de la
data adoptării modificărilor la norma internă, administratorul comunică
Comisiei noua normă internă, motivele pentru care s-a impus un nou mod de
calcul, precum şi cheile de repartiţie rezultate ca urmare a acestuia.
Art. 39. - (1) Orice operaţiune economico-financiară
efectuată se consemnează în momentul efectuării acesteia într-un document
justificativ care stă la baza înregistrărilor în contabilitate.
(2) Documentele justificative care stau la baza
înregistrărilor în contabilitate angajează răspunderea persoanelor care le-au
întocmit, vizat şi aprobat, precum şi a celor care le-au înregistrat în
contabilitate, după caz.
Art. 40. - (1) Balanţa de verificare este documentul
contabil utilizat pentru verificarea exactităţii înregistrărilor contabile.
(2) Inchiderea conturilor de venituri şi cheltuieli,
pentru fiecare segment de activitate, se realizează la sfârşitul lunii
calendaristice.
(3) Profitul sau pierderea rezultată pentru fiecare
segment de activitate se stabileşte lunar.
(4) Balanţa de verificare a conturilor analitice se
întocmeşte lunar şi ori de câte ori se consideră necesar, atât la nivel de
segment de activitate, cât şi la nivel de societate.
Art. 41. - Situaţiile financiare anuale se întocmesc la
nivel de societate de administrare a fondurilor de pensii private, cumulat
pentru cele două segmente de activitate, conform reglementărilor contabile
emise de Comisie.
CAPITOLUL V
Dispoziţii tranzitorii şi finale
Art. 42. - Termenele prevăzute de prezenta normă care
expiră într-o zi de sărbătoare legală sau într-o zi nelucrătoare se vor
prelungi până la sfârşitul următoarei zile lucrătoare.
Art. 43. - (1) Orice solicitare a Comisiei de informaţii
suplimentare sau de modificare a documentelor depuse la Comisie întrerupe
termenul legal, care reîncepe să curgă de la data depunerii respectivelor
informaţii sau modificări.
(2) In situaţia în care documentele depuse sunt
incomplete, ilizibile sau se constată depunerea acestora într-o formă
necorespunzătoare, precum şi lipsa unor documente, se solicită completarea sau
înlocuirea lor, după caz.
Art. 44. - Nerespectarea prevederilor prezentei norme
constituie contravenţie şi se sancţionează conform prevederilor legale în
vigoare, respectiv conform prevederilor art. 140 alin. (1), art. 141 alin. (1)
lit. g) şi alin. (2)-(11) şi art. 142 din Legea nr. 411/2004, republicată, cu
modificările şi completările ulterioare, şi ale art. 120, art. 121 alin. (1)
lit. k) şi alin. (2)-(11), art. 122 şi 1221 din Legea nr. 204/2006,
cu modificările şi completările ulterioare.
Art. 45. - La data intrării în vigoare a prezentei
norme se abrogă Norma nr. 24/2008 privind condiţiile de autorizare şi
organizare a activelor şi pasivelor pentru societăţile de administrare a
fondurilor de pensii private, aprobată prin Hotărârea Comisiei de Supraveghere
a Sistemului de Pensii Private nr. 44/2008, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 891 din 29 decembrie 2008, precum şi orice alte
dispoziţii contrare.