HOTARARE Nr. 447 din 10 aprilie 2003
pentru aprobarea normelor metodologice privind modul de elaborare si continutul
hartilor de risc natural la alunecari de teren si inundatii
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 305 din 7 mai 2003
In temeiul art. 107 din Constitutie si al art. 6 alin. (1) si (3) din Legea
nr. 575/2001 privind aprobarea Planului de amenajare a teritoriului national -
sectiunea a V-a - Zone de risc natural,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
Art. 1
(1) Se aproba Normele metodologice privind modul de elaborare si continutul
hartilor de risc natural la alunecari de teren, prevazute in anexa nr. 1.
(2) Se aproba Normele metodologice privind modul de elaborare si continutul
hartilor de risc natural la inundatii, prevazute in anexa nr. 2.
Art. 2
Anexele nr. 1 si 2 fac parte integranta din prezenta hotarare.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
p. Ministrul lucrarilor publice,
transporturilor si locuintei,
Sergiu Sechelariu,
secretar de stat
Ministrul apelor si protectiei mediului,
Petru Lificiu
Ministrul administratiei publice,
Octav Cozmanca
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tanasescu
ANEXA 1
NORME METODOLOGICE
privind modul de elaborare si continutul hartilor de risc natural la alunecari
de teren
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Normele metodologice privind modul de elaborare si continutul hartilor de
risc natural la alunecari de teren, denumite in continuare norme metodologice,
prezinta cadrul general privind succesiunea operatiilor de intocmire a hartilor
de risc natural la alunecari de teren si continutul acestora.
Art. 2
Harta de risc natural la alunecari de teren reprezinta sinteza datelor
privind prognoza starii de echilibru a versantilor, a pagubelor materiale si a
pierderilor de vieti omenesti ce pot fi cauzate de producerea alunecarilor de
teren, pe un anumit areal si intr-un interval de timp dat.
Art. 3
(1) Harta de risc natural la alunecari de teren constituie parte componenta
a documentatiei de amenajare a teritoriului judetean si se detaliaza in
planurile de urbanism generale si in regulamentele locale de urbanism ale
localitatilor fiecarui judet si municipiului Bucuresti si urmeaza acelasi regim
juridic, de finantare si aprobare stabilit, potrivit legii, pentru
documentatiile de amenajare a teritoriului si documentatiile de urbanism.
(2) Harta de risc natural la alunecari de teren este documentul pe baza
caruia consiliul judetean poate declara un areal ca zona de risc la alunecari
de teren.
Art. 4
Pe baza hartilor de risc natural la alunecari de teren, autoritatile
administratiei publice locale:
a) identifica, declara si monitorizeaza zonele de risc la alunecari de
teren;
b) asigura managementul situatiilor de criza in cazul producerii
alunecarilor de teren;
c) stabilesc, dupa caz, masurile de prevenire si atenuare a riscului
natural la alunecari de teren, precum si conditiile de autorizare a executarii
constructiilor in arealele respective;
d) detaliaza exigentele minime de continut ale documentatiilor de urbanism
si de amenajare a teritoriului pentru zonele expuse riscului natural la
alunecari de teren.
Art. 5
Terminologia specifica cu care se opereaza in elaborarea hartilor de risc
la alunecari de teren este prezentata in anexa A la prezentele norme
metodologice.
CAP. 2
Modul de elaborare si continutul hartilor de risc natural la alunecari de
teren
Art. 6
Elaborarea hartii de risc natural la alunecari de teren se realizeaza, de
regula, intr-un sistem informational integrat, avand la baza banci de date
informatizate si harti digitale.
Art. 7
Pentru elaborarea hartii de risc natural la alunecari de teren a fiecarui
judet trebuie parcurse etapele prezentate in anexa B la prezentele norme
metodologice.
Art. 8
(1) Banca de date aferenta hartii de risc natural la alunecari de teren se
realizeaza prin colectarea, stocarea si prelucrarea informatiilor si datelor
necesare referitoare la:
a) baza topografica si cartografica (harti existente digitizate, fotograme,
imagini satelitare etc.);
b) alunecarile de teren existente si lucrarile de remediere executate;
c) caracterizarea mediului natural din punct de vedere geologic,
geomorfologic, hidrogeologic, hidrologic, meteorologic, pedologic, al
vegetatiei etc.;
d) interventiile asupra versantilor de natura sa schimbe echilibrul natural
al acestora (defrisari, lucrari de terasamente, amplasarea constructiilor pe
versanti sau la partea superioara a acestora etc.);
e) utilizarea prezenta si de perspectiva a terenului (zone locuite, zone
industriale, suprafete agricole, paduri etc.);
f) elementele expuse hazardului la alunecari de teren (constructii,
terenuri).
(2) Identificarea alunecarilor de teren si inventarierea acestora se fac de
catre autoritatile publice locale prin completarea datelor cuprinse in
fisa-anexa la Ordinul comun al ministrului lucrarilor publice si amenajarii
teritoriului, al sefului Departamentului pentru Administratie Publica Locala,
secretar de stat, si al ministrului apelor, padurilor si protectiei mediului
privind delimitarea zonelor expuse riscurilor naturale nr. 62/N - 19.o/288 -
1.955/1998, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 354 din 16
septembrie 1998.
Art. 9
(1) Harta de risc natural la alunecari de teren a judetului, parte
componenta a planului de amenajare a teritoriului judetean si/sau zonal, se
elaboreaza, de regula, la scara 1:25.000. Documentatiile de urbanism -
planurile de urbanism generale si regulamentele locale de urbanism aferente -
detaliaza harta de risc natural la alunecari de teren prin planuri de risc la
scari adecvate.
(2) Baza topografica si cartografica pentru harta de risc natural la
alunecari de teren utilizeaza sistemul de proiectie Stereo '70, cu echidistanta
curbelor de nivel de 2 m si nivel de referinta Marea Neagra.
Art. 10
Harta de hazard la alunecari de teren a judetului, componenta a hartii de
risc natural la alunecari de teren, se intocmeste etapizat, incepand cu zonele
cu densitate mare a elementelor expuse hazardului la alunecari de teren, precum
si/sau in zonele in care s-au identificat fenomene de instabilitate.
Art. 11
(1) Harta de hazard la alunecari de teren se intocmeste pe baza planurilor
si hartilor topografice, prin documentare, studii si cercetari de teren,
avandu-se in vedere date geologice, geomorfologice, hidrogeologice,
hidrologice, meteorologice, existenta alunecarilor de teren si a lucrarilor de
remediere a acestora, date referitoare la interventiile asupra versantilor de
natura sa schimbe echilibrul natural si altele.
(2) Harta de hazard la alunecari de teren se elaboreaza in conformitate cu
principiile din Ghidul privind identificarea si monitorizarea alunecarilor de
teren si stabilirea solutiilor-cadru de interventie - GT006-97, aprobat prin
Ordinul ministrului lucrarilor publice si amenajarii teritoriului nr. 18/N/1997
si publicat in Buletinul constructiilor nr. 10/1998, si Ghidul de redactare a
hartilor de risc la alunecare a versantilor, pentru asigurarea stabilitatii
constructiilor - GT019-98, aprobat prin Ordinul ministrului lucrarilor publice
si amenajarii teritoriului nr. 80/N/1998 si publicat in Buletinul
constructiilor nr. 6/2000.
(3) Harta de hazard la alunecari de teren se actualizeaza periodic si ori
de cate ori intervin modificari ale datelor initiale.
Art. 12
Pentru redactarea hartii de hazard la alunecari de teren este necesara
parcurgerea urmatoarelor etape:
a) estimarea valorii si a distributiei geografice a coeficientilor de risc
Ka-h pe baza criteriilor din anexa C la prezentele norme metodologice, in
domeniul de variatie specific: litologic (Ka), geomorfologic (Kb), structural
(Kc), hidrologic si climatic (Kd), hidrogeologic (Ke), seismic (Kf), silvic
(Kg), antropic (Kh);
b) stabilirea gradelor de potential (scazut, mediu, ridicat) carora le
corespunde o anumita probabilitate de producere a alunecarilor (practic zero,
redusa, medie, medie-mare, mare si foarte mare);
c) impartirea arealului pe care se doreste intocmirea hartii de hazard la
alunecari de teren in suprafete poligonale delimitate astfel incat sa
reprezinte depozite cat mai omogene litologic si structural;
d) evaluarea, pentru fiecare suprafata poligonala, a coeficientilor de risc
Ka-h;
e) calcularea coeficientului mediu de hazard Km, corespunzator fiecarei
suprafete poligonale analizate, cu relatia:
________________________________________
_ | Ka x Kb
Km = \ | --------- (Kc + Kd + Ke + Kf + Kg + Kh);
\| 6
f) intocmirea hartii cu distributia geografica a coeficientului mediu de
hazard Km.
Art. 13
(1) Elaborarea hartii de risc natural la alunecari de teren se face pe baza
hartii de hazard la alunecari de teren si pe baza analizei datelor privind
elementele expuse hazardului la alunecari de teren si a vulnerabilitatii
acestora, utilizandu-se pentru estimarea riscului la alunecari de teren
relatiile de definitie prezentate in anexa A la prezentele norme metodologice.
(2) Elaborarea hartii definite la alin. (1) se face cu precadere pentru
zonele in care se afla un numar si/sau o categorie importanta de elemente
supuse unui hazard ridicat al alunecarilor de teren.
Art. 14
Harta de risc natural la alunecari de teren cuprinde, in principal,
delimitarea urmatoarelor zone:
a) arealele declarate, potrivit legii, zone de risc la alunecari de teren;
b) zonele construite expuse alunecarilor de teren si la care urmeaza sa se
stabileasca masuri pentru atenuarea si/sau inlaturarea efectelor alunecarilor
de teren;
c) zonele unde frecventa si amploarea ridicata a alunecarilor de teren nu
permit executarea de lucrari de remediere si impun instituirea interdictiei
amplasarii constructiilor definitive.
Art. 15
Interpretarea hartii de risc natural la alunecari de teren permite
adoptarea unor categorii de masuri pentru prevenirea producerii alunecarilor de
teren si atenuarea efectelor acestora, constand, in principal, in:
a) modificari in utilizarea terenurilor; restrictionarea si, dupa caz,
interzicerea amplasarii constructiilor si/sau a utilizarii terenului, in
functie de categoria de folosinta si de limitarile induse de riscul la
alunecari de teren;
b) schimbarea destinatiei terenurilor si adoptarea masurilor constructive
suplimentare, acolo unde este cazul;
c) elaborarea de programe privind asigurarea bunurilor si persoanelor
pentru cazuri de alunecari de teren;
d) monitorizarea alunecarilor de teren in vederea instituirii sistemelor de
prognoza si avertizare;
e) alocarea judicioasa a fondurilor pentru aplicarea masurilor menite sa
diminueze riscul la alunecari de teren;
f) realizarea planurilor de interventie in caz de dezastru.
CAP. 3
Dispozitii finale
Art. 16
(1) Ministerul Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei initiaza
elaborarea, avizeaza in comitetele tehnice de specialitate si aproba ghidurile,
metodologiile si studiile-pilot necesare elaborarii hartilor de risc natural la
alunecari de teren.
(2) Finantarea actiunilor prevazute la alin. (1) se asigura din venituri
proprii constituite potrivit art. 40 alin. 1 din Legea nr. 10/1995 privind
calitatea in constructii, cu modificarile si completarile ulterioare.
Art. 17
Anexele A, B si C fac parte integranta din prezentele norme metodologice.
ANEXA A
la normele metodologice
TERMINOLOGIE*)
*) In conformitate cu Glosarul international al termenilor de baza,
specific managementului dezastrelor, editat de Departamentul Afacerilor
Umanitare (DHA) - Geneva 1992, 1993, 1996, sub egida O.N.U. si adoptat in legislatia
tarilor membre U.E.
Dezastrele naturale sunt fenomene naturale distructive, generatoare de
pagube materiale si pierderi de vieti omenesti (ploi abundente, viituri,
inundatii, depuneri masive de zapada si gheata, alunecari de teren, cutremure
de pamant etc.).
Hazardul natural reprezinta posibilitatea de aparitie intr-o zona si pe o
perioada determinata a unui fenomen ce poate genera distrugeri. Masura
hazardului este probabilitatea de depasire a marimii caracteristice a
respectivului fenomen natural intr-un areal si intr-un interval de timp dat.
Hazardul antropic (generat de om) se refera la acele fenomene, de regula
naturale, a caror variatie aleatoare este modificata ca urmare a actiunii
omului. Plaja acestor fenomene este foarte larga, plecand de la modificarea
regimului de precipitatii ca urmare a incalzirii atmosferei terestre (influenta
antropica usoara) si terminand cu exploziile nucleare (influenta antropica
totala).
Zonele expuse hazardului natural sunt arealele delimitate geografic in care
valori semnificative ale intensitatii marimilor ce caracterizeaza fenomenele
naturale au probabilitati de depasire ridicate, fara a produce insa in mod
expres pagube.
Zonele expuse hazardului alunecarilor de teren sunt arealele cu valori ridicate
ale probabilitatii de alunecare.
Zonele expuse riscurilor naturale sau zonele de risc natural sunt arealele
delimitate geografic in care intensitatea marimilor ce caracterizeaza
fenomenele naturale distructive are probabilitati de depasire ridicate,
conducand in mod obligatoriu la pagube materiale si/sau pierderi de vieti
omenesti.
Elementele expuse hazardului natural reprezinta totalitatea persoanelor si
bunurilor materiale ce pot fi afectate de producerea fenomenului natural.
Elementele expuse hazardului alunecarilor de teren reprezinta totalitatea
persoanelor si bunurilor materiale ce pot fi afectate de producerea
alunecarilor de teren.
Caracteristica distructiva a unui fenomen natural generator de pagube
reprezinta acea marime specifica a fenomenului care prin interactiune cu
structurile constructiilor le produce acestora daune. De exemplu, inundatiile
au doua caracteristici distructive: inaltimea coloanei de apa si campul de
viteze; alunecarile de teren lente au campul de deplasari diferentiate.
Caracteristica distructiva a unei alunecari de teren reprezinta acea marime
specifica a fenomenului care prin interactiune cu structurile constructiilor le
produce acestora daune: campul de deplasari diferentiate pentru alunecarile lente,
deplasari de subsidenta pentru dezvoltarile retrogresive, energia cinetica a
masei alunecatoare pentru alunecarile rapide.
Vulnerabilitatea reprezinta gradul de pierderi (de la 0% la 100%) rezultat
dintr-un fenomen susceptibil de a produce pierderi umane si materiale.
Vulnerabilitatea elementelor expuse la diferite caracteristici distructive
reprezinta gradul de afectare al acestora la actiunea fenomenelor naturale
generatoare de pagube. Vulnerabilitatea este un numar adimensional subunitar,
avand valoarea 0 pentru elementele neafectate si 1 pentru elementele afectate
total (pierderi de vieti omenesti si pagube de ruina).
Vulnerabilitatea la alunecari de teren reprezinta gradul de afectare al
elementelor expuse la actiunea hazardului alunecarilor de teren.
Riscul este estimarea matematica a probabilitatii producerii de pierderi
umane si pagube materiale pe o perioada de referinta (viitoare) si intr-o zona
data pentru un anumit tip de dezastru. Riscul este definit ca produs intre
probabilitatea de producere a fenomenului generator de pierderi umane si
pagubele materiale si valoarea acestora.
Riscul asociat alunecarilor de teren reprezinta pagubele materiale si
pierderile umane potentiale cauzate de aparitia acestor fenomene naturale.
1. In cazurile in care pagubele materiale si pierderile umane sunt asociate
direct alunecarii versantilor, riscul va fi definit ca produs intre
probabilitatea de alunecare si valoarea pagubelor materiale si pierderile umane
dupa relatiile:
__
\
Rm = Pal x > PM (lei/an)
/__
__
\
Ru = Pal x > PU (morti/an),
/__
in care:
Pal - probabilitatea de alunecare;
V - vulnerabilitatea elementelor expuse;
PM - pierderile materiale maximale cauzate de distrugerea totala a tuturor
elementelor expuse;
PU - pierderile de vieti omenesti;
Rm - rata anuala a pierderilor materiale;
Ru - rata anuala a pierderilor umane.
2. In cazul alunecarilor de teren lente primare sau reactivate, pagubele,
atat materiale, cat si umane, nu mai sunt maximale. Vulnerabilitatea
structurilor afectate de acest tip de alunecari de teren se poate exprima in
functie de intensitatea caracteristicii distructive. Tinandu-se cont ca aceasta
este o variabila aleatoare ce depinde de variatia campului de solicitari S si
rezistente R din versant, se vor determina curba probabilitatilor de depasire
si vulnerabilitatile aferente. In acest caz relatiile de definitie a riscului vor
fi:
n
___
\
Rm = Pdep x > Vi x PMi
/___
i=l
n
___
\
Ru = Pdep x > Vj x PUj,
/___
j=l
in care:
Pdep - probabilitatea de depasire a caracteristicii distructive;
PM - pierderile materiale maximale cauzate de distrugerea totala a tuturor
elementelor expuse;
PU - pierderile de vieti omenesti;
Rm - rata anuala a pierderilor materiale;
Ru - rata anuala a pierderilor umane.
Suma se refera la totalitatea elementelor expuse hazardului de alunecare.
Hartile de hazard natural reprezinta izolinii privind distributia
geografica plana a valorilor probabilitatilor de producere a fenomenelor
naturale generatoare de pagube, fiind specifice fiecarui fenomen natural si
fiecarei caracteristici distructive.
Hartile de risc natural reprezinta izolinii privind distributia geografica
plana a valorilor pagubelor materiale si pierderilor umane cauzate de aparitia
fenomenelor naturale generatoare de pagube. Pentru arealele expuse simultan mai
multor fenomene naturale distructive valorile riscului se pot aditiona.
Hartile de hazard la alunecare reprezinta izolinii privind distributia
geografica plana a valorilor probabilitatilor de alunecare sau ale
probabilitatilor de depasire pentru diferite caracteristici distructive
specifice, generatoare de pagube.
Hartile de risc asociat alunecarilor de teren reprezinta distributia plana
a valorilor pagubelor materiale si pierderilor umane anuale potentiale, cauzate
de producerea alunecarilor de teren.
ANEXA B*)
la normele metodologice
*) Anexa B la normele metodologice este reprodusa in facsimil.
ETAPELE ELABORARII HARTILOR DE RISC LA ALUNECARI DE TEREN
___ __________________________________
^ --->|a) Folosinte
teren |
| |
|__________________________________|
| | __________________________________
| | -->|b) Date
arhiva |
| || |__________________________________|
| ___________________ || __________________________________
| |1. STABILIREA |<- | ->|c) Cartare de
suprafata |
| | TERITORIULUI DE |<-- | |__________________________________|
| | STUDIAT SI |<---
__________________________________
| | CREAREA BAZEI |<----->|d) Inventariere manifestari
locale|
| | DE DATE |<-- | de pierdere a
stabilitatii |
| |___________________|<- |
|__________________________________|
| | || __________________________________
| | || |e) Masuri de stabilizare
existente|
| _________v_________ |
-->|__________________________________|
| |2. REDACTAREA | | __________________________________
ETAPA I | | HARTII DE HAZARD| | |f) Studierea climei (temperaturi,
|
(calitativa) | | Scara 1:25.000 | | | precipitatii, vant), a
|
| |___________________| --->| vegetatiei si a
solurilor |
| |
|__________________________________|
| | __________________________________
| | |a) Evidentierea litologiei zonei
|
| | --->| prin foraje
geotehnice |
| | | |__________________________________|
| | | __________________________________
| _________v_________ | |b) Aflarea nivelului apei
|
| |3. EFECTUAREA DE |<- | subterane prin foraje
|
_v_ | INCERCARI |<----->|
piezometrice |
^ | IN-SITU |<-
|__________________________________|
| |___________________| | __________________________________
| | | |c) Cunoasterea eventuala a
|
| | | | posibilelor suprafete de
cedare|
| | --->| prin metode
electrometrice |
| |
|__________________________________|
| _________v_________ __________________________________
| |4. INCERCARI | |Proprietati fizice si mecanice
ale|
| | LABORATOR
|<----->|pamanturilor |
| | GEOTEHNIC |
|__________________________________|
| |___________________| __________________________________
| | |a) Prelucrari date geotehnice de
|
| | -->|
laborator |
| | |
|__________________________________|
| _________v_________ | __________________________________
ETAPA a II-a | |5. PRELUCRAREA |<-- |b) Prelucrari date obtinute
din |
(de detaliu) | | DATELOR |<----->| masuratori
in-situ |
| |___________________|<-- |__________________________________|
| | | __________________________________
| | | |c) Calcule de verificare a
|
| | -->| stabilitatii
versantilor |
| _________v_________
|__________________________________|
| |6. REDACTAREA |
| | HARTII DE HAZARD|
| | DE DETALIU |
| | Scara 1:5.000 |
| | sau mai mare |
| |___________________|
| |
| _________v_________
| |7. EVALUAREA |
| | VULNERABILITATII|
| | ELEMENTELOR |
| | EXPUSE, |
| | PAGUBELOR |
| | MATERIALE SI |
| | PIERDERILOR |
| | UMANE |
| |___________________| __________________________________
| | |Suprapunerea tuturor datelor si
|
| |<----------------|informatiilor
acumulate |
| |
|__________________________________|
| _________v_________ __________________________________
| |8. REALIZAREA | |PROPUNERI SOLUTII DE REDUCERE A
|
| | HARTILOR DE
RISC|------>|RISCULUI |
_v_ |___________________| |__________________________________|
ANEXA C*)
la normele metodologice
*) Anexa C la normele metodologice este reprodusa in facsimil.
CRITERII
pentru estimarea potentialului si probabilitatii de producere a alunecarilor de
teren
Semnificatia coloanei S din tabelul de mai jos este urmatoarea:
S - SIMBOL
______________________________________________________________________________
| | | | POTENTIALUL DE PRODUCERE A ALUNECARILOR (p)
|
| | |
|_________________________________________________________|
| | | | SCAZUT | MEDIU | RIDICAT
|
| | | |____________________|_________________|__________________|
| | | | PROBABILITATEA DE PRODUCERE A ALUNECARILOR (P) SI
|
|Nr. |S| CRITERIUL | COEFICIENTUL DE RISC CORESPUNZATOR (K)
|
|crt.| |
|_________________________________________________________|
| | | |PRACTIC ZERO|REDUSA| MEDIE | MEDIE - | MARE | FOARTE
|
| | | | | | | MARE | | MARE
|
| | |
|____________|______|________|_________|_________|________|
| | | | 0 |< 0,10| 0,10 + | 0,31 + | 0,51 + | >
0,80 |
| | | | | | 0,30 | 0,50 | 0,80 |
|
|____|_|_____________|____________|______|________|_________|_________|________|
| 0 |1| 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8
|
|____|_|_____________|____________|______|________|_________|_________|________|
| 1 |a|LITOLOGIC |Roci stancoase, |Majoritatea |Roci sedimentare
|
| | | |masive, compacte |rocilor |detritice
|
| | | |sau fisurate, |sedimentare care |neconsolidate -
|
| | | |nealterate. |fac parte din |necimentate, de
|
| | | | |formatiunea |tipul argilelor
|
| | | | |acoperitoare |si argilelor
|
| | | | |(deluvii, coluvii |grase, saturate,
|
| | | | |si depozite |plastic moi - |
| | | | |proluviale) si din|plastic
|
| | | | |categoria rocilor |consistente, cu
|
| | | | |semistancoase |umflari si
|
| | | | |(roci pelitice |contractii mari,
|
| | | | |stratificate, cum |argile
|
| | | | |sunt sisturile
|montmorillonitice,|
| | | | |argiloase, marnele|puternic
|
| | | | |si marnocalcarele,|expansive,
prafuri|
| | | | |cretele s.a., |si nisipuri mici
|
| | | | |rocile |si mijlocii
|
| | | | |metamorfice, |afanate, in stare
|
| | | | |indeosebi |submersata,
brecia|
| | | | |sisturile de |sarii etc.
|
| | | | |epizona si mai |
|
| | | | |putin cele de |
|
| | | | |mesozona, puternic|
|
| | | | |alterate si |
|
| | | | |exfoliate, unele |
|
| | | | |roci de natura | |
| | | | |magmatica puternic|
|
| | | | |alterate s.a.). |
|
|____|_|_____________|___________________|__________________|__________________|
| 2 |b|GEOMORFOLOGIC|Relief plan |Relief de tip |Relief
|
| | | |orizontal afectat |colinar, |caracteristic
|
| | | |de procese de |caracteristic |zonelor de deal
si|
| | | |eroziune |zonelor piemontane|de munte,
puternic|
| | | |nesemnificative, |si de podis, |afectat de o
retea|
| | | |vaile care |fragmentat de |densa de vai
|
| | | |constituie reteaua |retele |tinere cu
versanti|
| | | |hidrografica fiind |hidrografice |inalti si
puternic|
| | | |intr-un avansat |cu vai ajunse |inclinati,
|
| | | |stadiu de |intr-un anumit |majoritatea
vailor|
| | | |maturitate. |stadiu de |fiind subsecvente
|
| | | | |maturitate, |(paralele cu
|
| | | | |marginite de |directia
|
| | | | |versanti cu |stratelor).
|
| | | | |inaltimi medii si |
|
| | | | |inclinari in | |
| | | | |general, medii si |
|
| | | | |mari. |
|
|____|_|_____________|___________________|__________________|__________________|
| 3 |c|STRUCTURAL |Corpuri masive de |Majoritatea |Structuri
|
| | | |roci stancoase de |structurilor |geologice
|
| | | |natura magmatica, |geologice cutate |caracteristice
|
| | | |roci sedimentare |si faliate |ariilor
|
| | | |stratificate, cu |afectate de clivaj|geosinclinale in
|
| | | |strate in pozitie |si fisuratie, |facies de flis si
|
| | | |orizontala, roci |structurile |formatiunilor de
|
| | | |metamorfice cu |diapire, zonele |molasa din
|
| | | |suprafete de |ce marcheaza |depresiunile
|
| | | |sistuozitate |fruntea panzelor |marginale,
|
| | | |dispuse in plane |de sariaj. |structuri
|
| | | |orizontale. | |geologice
|
| | | | | |stratificate,
|
| | | | | |puternic cutate
si|
| | | | | |dislocate,
|
| | | | | |afectate de o
|
| | | | | |retea densa de
|
| | | | | |clivaj, fisuratie
|
| | | | | |si stratificatie. |
|____|_|_____________|___________________|__________________|__________________|
| 4 |d|HIDROLOGIC SI|Zone in general |Cantitati |Precipitatii
lente|
| | |CLIMATIC |aride, cu |moderate de |de lunga durata
cu|
| | | |precipitatii medii |precipitatii. |posibilitati mari
|
| | | |anuale reduse. |Vaile principale |de infiltrare a
|
| | | |Debitele scurse pe |din reteaua |apei in roci.
|
| | | |albiile raurilor, |hidrografica au |La ploi rapide,
|
| | | |ale caror bazine |atins stadiul de |viteze mari de
|
| | | |hidrografice se |maturitate in timp|scurgeri cu
|
| | | |extind in zone de |ce afluentii |transport de
|
| | | |deal si de munte, |acestora se afla |debite solide.
|
| | | |in general sunt |inca in stadiul |Predomina
|
| | | |controlate de |de tinerete. In |procesele de
|
| | | |precipitatiile din |timpul viiturilor |eroziune
|
| | | |aceste zone. |se produc atat |verticala.
|
| | | |Pe albiile raurilor|eroziuni verticale| |
| | | |predomina procesele|cat si laterale. |
|
| | | |de sedimentare, |Importante |
|
| | | |eroziunea |transporturi si | |
| | | |producandu-se numai|depuneri de debite|
|
| | | |lateral in timpul |solide. |
|
| | | |viiturilor. | |
|
|____|_|_____________|___________________|__________________|__________________|
| 5 |e|HIDROGEOLOGIC|Curgerea apelor |Gradienti de |Curgerea apelor
|
| | | |freatice are loc la|curgere a apei |freatice are loc
|
| | | |gradienti |freatice moderati.|sub gradienti
|
| | | |hidraulici foarte |Fortele de |hidraulici mari.
|
| | | |mici. |filtratie au |La baza
|
| | | |Fortele de |valori care pot |versantilor,
|
| | | |filtratie sunt |influenta sensibil|uneori si pe
|
| | | |neglijabile. |starea de |versanti, apar
|
| | | |Nivelul liber al |echilibru a |izvoare de apa.
|
| | | |apei freatice se |versantilor. |Exista o curgere
|
| | | |afla la adancime |Nivelul apei |din interiorul
|
| | | |mare. |freatice, in |versantilor catre
|
| | | | |general, se |suprafata
acestora|
| | | | |situeaza la |cu dezvoltarea
|
| | | | |adancimi mai mici |unor forte de
|
| | | | |de 5 metri. |filtratie ce pot
|
| | | | | |contribui la
|
| | | | | |declansarea unor
|
| | | | | |alunecari de
|
| | | | | |teren.
|
|____|_|_____________|___________________|__________________|__________________|
| 6 |f|SEISMIC |Intensitate |Intensitate |Intensitate
|
| | | |seismica pe scara |seismica de gradul|seismica mai
|
| | | |M.S.K. mai mica |6 - 7. |mare de gradul 7.
|
| | | |de gradul 6. | |
|
|____|_|_____________|___________________|__________________|__________________|
| 7 |g|SILVIC |Gradul de acoperire|Gradul de |Gradul de
|
| | | |cu vegetatie |acoperire cu |acoperire
|
| | | |arboricola mai mare|vegetatie |cu vegetatie
|
| | | |de 80% . |arboricola cuprins|arboricola mai
mai|
| | | |Paduri de foioase |intre 20% si 80% .|mic de 20% .
|
| | | |cu arbori de |Paduri de foioase |
|
| | | |dimensiuni mari. |si conifere, cu |
|
| | | | |arbori de varste | |
| | | | |si dimensiuni |
|
| | | | |variate. |
|
|____|_|_____________|___________________|__________________|__________________|
| 8 |h|ANTROPIC |Pe versanti nu sunt|Pe versanti sunt |Versanti afectati
|
| | | |executate |executate o serie |de o retea densa
|
| | | |constructii |de lucrari |de conducte de
|
| | | |importante, |(platforme de |alimentare cu apa
|
| | | |acumularile de apa |drumuri si cale |si canalizare,
|
| | | |lipsesc. |ferata, canale de |drumuri, cai
|
| | | | |coasta, cariere |ferate, canale de
|
| | | | |s.a.) cu extindere|coasta, cariere,
|
| | | | |limitata si pentru|supraincarcarea
|
| | | | |care s-au executat|acestora in
partea|
| | | | |lucrari |superioara cu
|
| | | | |corespunzatoare de|depozite de
halda,|
| | | | |protectie a |constructii grele
|
| | | | |versantilor. |s.a.
|
| | | | | |Lacuri de
|
| | | | | |acumulare care
|
| | | | | |umezesc versantii
|
| | | | | |in partea
|
| | | | | |inferioara.
|
|____|_|_____________|___________________|__________________|__________________|
ANEXA 2
NORME METODOLOGICE
privind modul de elaborare si continutul hartilor de risc natural la inundatii
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Normele metodologice privind modul de elaborare si continutul hartilor de
risc natural la inundatii, denumite in continuare norme metodologice, prezinta
cadrul general privind succesiunea operatiilor de intocmire a hartilor de risc
natural la inundatii si continutul acestora.
Art. 2
Harta de risc natural la inundatii constituie documentatia ce cuprinde (in
forma scrisa si grafica) zonele inundabile la diverse probabilitati de
producere a viiturilor, cu indicarea pagubelor materiale si umane potentiale,
pentru unitati administrativ-teritoriale afectate de inundatii.
Art. 3
(1) Harta de risc natural la inundatii constituie parte componenta a
documentatiei de amenajare a teritoriului judetean si se detaliaza in planurile
de urbanism generale, zonale si locale ale localitatilor fiecarui judet si
municipiului Bucuresti si urmeaza acelasi regim juridic, de finantare si
aprobare stabilit, potrivit legii, pentru documentatiile de amenajare a
teritoriului si documentatiile de urbanism.
(2) Harta de risc natural la inundatii este documentul pe baza caruia
consiliul judetean poate declara un areal ca zona de risc la inundatii.
Art. 4
Pe baza hartilor de risc la inundatii autoritatile administratiei publice
locale impreuna cu unitatile teritoriale apartinand Administratiei Nationale
"Apele Romane":
a) identifica, declara si monitorizeaza zonele de risc la inundatii;
b) asigura managementul situatiilor de criza in cazul producerii
inundatiilor;
c) stabilesc, dupa caz, masurile de prevenire si atenuare a riscului
natural la inundatii, precum si conditiile de autorizare a executarii
constructiilor in arealele respective;
d) detaliaza exigentele minime de continut ale documentatiilor de urbanism
si de amenajare a teritoriului pentru zonele expuse riscului natural la
inundatii.
CAP. 2
Modul de elaborare si continutul hartilor de risc natural la inundatii
Art. 5
Elaborarea hartii de risc natural la inundatii se realizeaza intr-un sistem
integrat, avand la baza banci de date informatizate si harti digitale.
Art. 6
Pentru elaborarea hartii de risc natural la inundatii a fiecarui judet
trebuie parcurse urmatoarele etape:
a) intocmirea hartii cu limitele zonelor inundabile pentru diverse asigurari
de producere a viiturilor;
b) determinarea obiectivelor potential a fi afectate;
c) evaluarea vulnerabilitatii obiectivelor expuse riscului;
d) estimarea pagubelor materiale (exprimate valoric) si a pierderilor de
vieti omenesti (exprimate numeric) in functie de vulnerabilitatea elementelor
expuse si de valoarea riscului la care sunt expuse;
e) constituirea bancii de date judetene;
f) redactarea hartii de risc natural la inundatii;
g) detalierea hartii de risc natural la inundatii la nivelul localitatilor.
Art. 7
(1) Banca de date aferenta hartii de risc natural la inundatii se
realizeaza prin colectarea, prelucrarea si stocarea informatiilor si datelor
necesare referitoare la:
a) baza topografica si cartografica (harti existente, fotograme, imagini
satelitare si reambulari ale acestora, profile transversale si profile
longitudinale prin albiile raurilor, relevee la statiile hidrometrice, la
constructiile hidrotehnice si lucrarile de arta etc.);
b) zone in care s-au produs inundatii la cea mai mare viitura cunoscuta
(viitura istorica), lucrari cu rol de aparare impotriva inundatiilor si de
protectie a malurilor executate;
c) caracterizarea bazinului hidrografic de receptie din punct de vedere
geologic, geomorfologic, hidrogeologic, hidrologic, meteorologic, pedologic, al
vegetatiei etc.;
d) interventiile asupra morfologiei cursului de apa de natura sa schimbe
regimul natural al scurgerii maxime a apelor (colmatari si eroziuni regresive
ale talvegului cursului de apa, defrisari in albiile minore si majore,
impaduriri ale versantilor, lucrari de terasamente, amplasarea constructiilor
in albia major inundabila etc.);
e) utilizarea prezenta si de perspectiva a albiei majore inundabile (zone
locuite, zone industriale, suprafete agricole, paduri, captari si retele de
alimentare cu apa, canalizari, statii de pompare, sosele si cai ferate, linii
electrice si telefonice, diguri si alte obiective care pot fi afectate);
f) nominalizarea institutiilor responsabile cu gestionarea crizei
(primarii, inspectorate de protectie civila, pompieri, jandarmerie, unitati de
gospodarire a apelor), precum si a zonelor de refugiu si cailor de acces la
acestea;
g) elementele expuse hazardului la inundatii (constructii, terenuri etc.).
(2) Identificarea zonelor inundabile si inventarierea acestora se fac de
catre autoritatile publice locale impreuna cu unitatile teritoriale ale
Administratiei Nationale "Apele Romane", tinandu-se seama si de
datele cuprinse in fisa-anexa la Ordinul comun al ministrului lucrarilor
publice si amenajarii teritoriului, al sefului Departamentului pentru
Administratie Publica Locala, secretar de stat, si al ministrului apelor,
padurilor si protectiei mediului privind delimitarea zonelor expuse riscurilor
naturale nr. 62/N - 19.o/288 - 1.955/1998, publicat in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 354 din 16 septembrie 1998.
Art. 8
(1) Harta de risc natural la inundatii a judetului, parte componenta a
planului de amenajare a teritoriului judetean si/sau zonal, se elaboreaza, de
regula, la scara 1:25.000. Documentatiile de urbanism - planurile de urbanism
generale si regulamentele locale de urbanism aferente - detaliaza harta de risc
natural la inundatii prin planuri de risc la scari adecvate.
(2) Baza topografica si cartografica pentru harta de risc natural la
inundatii utilizeaza sistemul de proiectie Stereo '70, cu echidistanta curbelor
de nivel de 2 m si nivel de referinta Marea Neagra.
Art. 9
Harta de risc la inundatii a localitatii se intocmeste etapizat, incepand
cu zonele cu densitate mare a elementelor expuse hazardului la inundatii pe
cursuri de apa si pe torenti, precum si/sau in zonele in care s-au identificat
fenomene de inundatii.
Art. 10
(1) Harta de risc natural la inundatii se intocmeste numai de institutii
specializate autorizate de Ministerul Apelor si Protectiei Mediului, pentru
probabilitatile de depasire a debitelor maxime de: 20%, 10%, 5%, 2%, 1% si
0,1%, in functie de importanta obiectivelor aflate in zona de risc si
incadrarea in clasele si categoriile de importanta corespunzatoare ale
acestora.
(2) Harta de risc la inundatii se actualizeaza periodic si ori de cate ori
intervin modificari ale datelor initiale.
Art. 11
Pentru redactarea hartii de risc la inundatii este necesara parcurgerea
urmatoarelor etape:
a) procurarea planurilor care sa contina curbe de nivel si cote de teren in
zona potential inundabila a localitatii;
b) delimitarea albiilor minore ale cursurilor de apa, dupa caz, de catre
unitatile de gospodarire a apelor impreuna cu autoritatea de cadastru funciar
si cu detinatorii terenurilor riverane;
c) efectuarea calculelor hidraulice pentru delimitarea zonelor potential
inundabile;
d) trasarea pe planurile de situatie a benzilor inundabile si stabilirea
clasei si categoriei de importanta a obiectivelor sociale si economice
potential afectate;
e) trasarea pe planurile de urbanism general a limitei de inundabilitate
corespunzatoare clasei de importanta stabilite;
f) evaluarea pagubelor potentiale (fizic si valoric);
g) avizarea hartilor privind zonele de risc la inundatii de catre organele
de specialitate ale administratiei publice centrale si locale, competente
potrivit legii;
h) aprobarea hartilor privind zonele de risc la inundatii de catre
consiliile judetene.
Art. 12
Harta de risc natural la inundatii cuprinde, in principal, delimitarea
urmatoarelor zone:
a) zone in care se impune instituirea interdictiei de amplasare a
constructiilor definitive, unde frecventa inundatiilor, adancimea apei, viteza
acesteia si durata inundatiilor fac din acestea o cale de scurgere a apelor
mari;
b) zone construite care prezinta risc major la inundatii - zone care
urmeaza sa fie aparate prin masuri structurale si nestructurale, conform
legislatiei si reglementarilor in vigoare.
Art. 13
Interpretarea hartii de risc natural la inundatii permite adoptarea unor
categorii de masuri pentru prevenirea producerii de inundatii si atenuarea
efectelor acestora, constand, in principal, in:
a) modificari in utilizarea terenurilor; restrictionarea si, dupa caz,
interzicerea amplasarii constructiilor si/sau a utilizarii terenului, in
functie de categoria de folosinta si de limitarile induse de riscul la inundatii;
b) adoptarea masurilor constructive suplimentare, acolo unde este cazul;
c) elaborarea de programe privind asigurarea bunurilor si persoanelor
pentru cazuri de inundatii;
d) monitorizarea inundatiilor in vederea instituirii sistemelor de prognoza
si avertizare;
e) alocarea judicioasa a fondurilor pentru aplicarea masurilor menite sa
diminueze riscul la inundatii;
f) realizarea planurilor de aparare impotriva inundatiilor.
CAP. 3
Dispozitii finale
Art. 14
(1) Ministerul Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei si
Ministerul Apelor si Protectiei Mediului initiaza elaborarea, avizeaza in
comitetele tehnice de specialitate si aproba ghidurile, metodologiile si
studiile-pilot necesare elaborarii hartilor de risc natural la inundatii.
(2) Finantarea actiunilor prevazute la alin. (1) se asigura din venituri
proprii constituite potrivit art. 40 alin. 1 din Legea nr. 10/1995 privind
calitatea in constructii, cu modificarile si completarile ulterioare.
(3) Ordinul comun al ministrului lucrarilor publice si amenajarii
teritoriului, al sefului Departamentului pentru Administratie Publica Locala,
secretar de stat, si al ministrului apelor, padurilor si protectiei mediului
nr. 62/N 19.o/288 1.955/1998, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 354 din 16 septembrie 1998, va fi actualizat conform prevederilor
prezentelor norme metodologice.